Swart wil meer zien van Ünüvar: 'Lijkt wel alsof hij anders is gaan voetballen, dat mag niet'

door Bart Veenstra 17

Bron Bij Andy in de Auto

Swart wil meer zien van Ünüvar: 'Lijkt wel alsof hij anders is gaan voetballen, dat mag niet'

door Bart Veenstra 17

Bron Bij Andy in de Auto

Laatst geüpdatet

Sjaak Swart vindt dat Naci Ünüvar (18) zich meer moet laten zien bij Jong Ajax. De aanvallende middenvelder scoort geregeld, maar Mister Ajax vindt dat Ünüvar beter kan, zo vertelt hij bij Bij Andy in de Auto.

Ünüvar speelde dit seizoen 25 duels in de Keuken Kampioen Divisie en in die 25 optredens was hij goed voor 11 doelpunten en 9 assists. Toch moet het beter, zo vindt Swart. 'Tussen je vijftiende en je achttiende wordt het beslist of je het gaat halen of niet', zegt de clubicoon. 'Neem Ünüvar. In de jeugd liet hij zien heel goed te kunnen voetballen. Nu verkeert hij in een, en dat hebben we allemaal weleens, mindere periode.'

'Het lijkt wel alsof hij anders is gaan voetballen. Dat mag niet', gaat Swart op kritische wijze verder. 'Hij is een speler zoals Nouri was. Hij maakt af en toe wel een goaltje omdat hij klasse heeft, maar de laatste tijd kan en moet hij beter.'

'Taylor vind ik een erg goede voetballer'

Een speler die ook op de deur klopt bij het eerste elftal is Kenneth Taylor. De middenvelder (19) maakt geregeld minuten, al is dat volgens Swart niet genoeg. 'Kenneth Taylor vind ik een goede voetballer. Hij is met links en rechts even goed, heeft een goede pass in de benen en een goed schot. Maar hij moet meer gaan spelen.'

Bij Ajax is de concurrentie enorm en daarom rijst de vraag of Taylor misschien verhuurd moet worden. 'Feitelijk zou iemand dan in een team moeten spelen zoals Ajax voetbalt. Dat is wel belangrijk. Dat je niet in een verdedigende ploeg komt waar je alleen maar heen en weer aan het rennen bent.'

Lees meer over:
Plaats reactie

3sterren +20205

“Feitelijk zou iemand dan in een team moeten spelen zoals Ajax voetbalt“.

Maar beste mijnheer Swart, er zijn in Nederland geen clubs te vinden die ook maar enigszins in de buurt komen van hoe Ajax speelt en niet geheel onbelangrijk, waar zij ook iedere week in de basis zullen acteren.

Het is nu niet bepaald het geval dat ze in jong Ajax niet genoeg weerstand ondervinden. Zij kunnen daar voormalige teams bestrijden waar Ajax 1 nog van heeft verloren, of in ieder geval moeite mee heeft gehad.

Zolang jong Ajax niet ieder jaar heel eenvoudig kampioen wordt lijkt mij JA juist het aangewezen team om talenten in te laten rijpen.

En waar kun je nu beter leren spelen zoals Ajax, dan bij Ajax ?
Op de Toekomst ...

05-03-2022 08:38

Simpelishetmoeilijkst +25523

Ben een Sjakie-fan voor heel veel jaren, maar helaas wordt hij wel wat ouder nu. Een echtere Ajacied is niet te vinden, dus lang zal hij leven hoop ik.

04-03-2022 01:21

Qifesh +24917

. 'Tussen je vijftiende en je achttiende wordt het beslist of je het gaat halen of niet',

onzin.. er zijn er genoeg die pas veel later pieken

03-03-2022 16:28

Melvin Melvin +496

Daarom hadden we Unuvar als Taylor ook moeten verhuren.
Volgend jaar lijkt Taylor een basisplaats te kunnen krijgen met de verkoop van Gravenberch en Alvarez.

Ajax moet jongens van 17 opstellen bij jong Ajax en als ze 18/19 zijn moeten ze niet meer bij Jong spelen maar verhuurd worden.

Jongens als een Ekkelenkamp had beter kunnen zijn als een Klaassen, maar als je nooit speelt..
Ekkelenkamp had lekker bij een Twente/ Heerenveen wat minuten op moeten doen.

03-03-2022 13:21

Ozymandias +159568

Taylor speelt veel minder dan Ünüvar maar dat zal Swart natuurlijk niet zeggen… want aan Taylor kan hij geld verdienen…

02-03-2022 17:10

WZAWZDB14 +4620

Swart geeft gewoon om die jongen en is een soort vertrouwenspersoon voor die voetballers die hij begeleidt. Die gaat hij echt niet benadelen. Heeft weinig met geld te maken.

02-03-2022 21:30

Amsterdamnoord +6208

Yeah rijgt, vraag dat maar aan Donny, die is vast heeel blij met zijn keuzes

02-03-2022 23:04

Web +178830

Sjaak is een beste kerel
Maar heeft niet voor niets geen functie binnen Ajax
Unuvar is juist aan de beter hand, speelt veel beter dat een jaar geleden
Dat is dus een speler die je wel voor de keeper kan zetten
Als je een tegenstander onder druk zet, en je speelt in de kleine ruimte. Zou ik hem er zo inzetten
Dat is nu een speler die je zondag nodig had

02-03-2022 16:47

Ozymandias +159568

Het leuke aan Swart is dat hij als fan reageert maar als club icoon en zaakwaarnemer van bepaalde talenten (waaronder bijvoorbeeld Taylor) is dat niet altijd handig.

02-03-2022 18:33

Web +178830

Sjaak denkt nog zet zo over voetbal als 50 jaar geleden
Hij is helemaal niet zo veel ouder als ik
Maar hij blijft in het oude zitten

02-03-2022 20:05

Simpelishetmoeilijkst +25523

Maar jij en ik weten ook dat je geen betere Ajacied kan vinden.

04-03-2022 01:24

trooop +3885

Mensen kijken bij jonge spelers teveel naar het type speler en te weinig naar hun kwaliteit. Unuvar is van het type waar supporters eindeloos vertrouwen in houden, omdat hij belichaamt wat voetbal zo mooi maakt. Was hij een ander type, dan waren de meningen over zijn werkelijke kwaliteit allang... anders.

02-03-2022 15:32

Soccerskins v2 +43618

Unuvar heeft de pech dat de huidige vleugelspelers in Ajax 1 ook geen diepgang hebben. Hij is te licht om op een van de twee plekken voor Alvarez te spelen en eigenlijk is de positie van Tadic zijn enige optie op dit moment. Ik hoop dat Tadic volgend seizoen meer vanaf het centrum gebruikt gaat worden zodat er ruimte komt voor Naci op de flank.

Ik denk dat het 3-4-3 systeem wat Van Gaal en Cruijff vaak hanteerde heel goed past bij de selectie die we volgend seizoen waarschijnlijk gaan hebben. Veel teams staan bij balbezit van Ajax in een 442 en als je daar een 3-4-3 met een ruit om het middenveld tegenover zet maak je het de tegenstander erg lastig.

Bijvoorbeeld Gorter/ Timber, Blind, Martinez/ Kudus, Rensch (6), Berghuis, Tadic (10)/ Antony, Brobbey en Unuvar lijkt me een fantastisch elftal.

02-03-2022 14:55

BakkalBijter +11754

Totaal onrealistisch met Ten Hag. Een driemansverdediging met Rensch(niet Alvarez) als 6. Daarnaast veel te weinig breedte. Op deze manier staan Unuvar en Antony als links en rechts halven. Tadic is heel matig op 10, zet dan juist Unuvar daar neer.

02-03-2022 15:30

Soccerskins v2 +43618

Berghuis en Kudus zijn eerder de halfspelers (voor zover je ze dat kan noemen in zo’n systeem), niet Unuvar en Antony. Die laatste twee zullen veelal in de halfspaces of op de vleugel staan. En waarom vind je Tadic matig op 10? Ik denk dat hij door zijn leeftijd een stuk beter past op een positie waar hij kan combineren en hij spelers om zich heen heeft aan wie hij de bal kwijt kan. Dat we onder Ten Hag vastzitten aan Alvarez klopt inderdaad, al zie ik Erik deze zomer wel vertrekken.

02-03-2022 15:42

thajax +7423

Zonde trouwens dat AZ nu in de Youth League speelt tegen Juve. En wij er alweer uit lagen omdat we gasten uit Jong amper lieten meedoen. Was een mooie ervaring geweest, ook voor spelers die het al een keertje hebben gedaan

02-03-2022 14:34

Telamon +9192

Ünuvar vind ik toch een ander type dan Nouri.

Nouri was echt de zeer slimme en stappen vooruit denkende, vooral passende aanvallende spelverdeler, waar Ünuvar meer een echte 10 is, met wat meer de actie.

Nouri was dan ook geschikter als half bij de punt naar achter, Ünuvar meer op 10, of een flink naar binnen trekkende buitenspeler.

Taylor vind ik een echte Ajaxspeler, die de basis van het spelletjes snapt en heel goed kan uitvoeren; het vlotte combinatiespel. Dat zie je niet terug op het middenveld onder Ten Hag, dus in die zin onder Ten Hag niet op zijn plaats.

02-03-2022 13:51

Ajaxadam1 +31678

Unuvar heeft zijn fysiek en vooral lengte niet mee en hiermee moet je een uitzonderlijk talent hebben om alsnog het topvoetbal te halen zoals we bij Ajax spelen. Unuvar moet nu aantonen dat hij met zijn uitzonderlijke talent zijn lengte en fysiek kan compenseren, want in principe zou dat moeten kunnen bij hem.

02-03-2022 13:31

Telamon +9192

Denk dat het meer een kwestie van uithoudingsvermogen is. Bij balverlies zit hij er strak op, en meer hoeft niet. Bij balbezit is ie dankzij zijn geringe lengte en fysiek, dus lichtvoetigheid en explosiviteit en vlotte draaien en keren, juist een lastpak voor de vaak wat lompere verdedigers.

02-03-2022 13:53

Ozymandias +159568

Ünüvar wint 45% van zijn fysieke duels. Volgens mij toont dat aan dat hij al redelijk goed in staat is om zijn gebrek aan fysiek te compenseren.

02-03-2022 14:24

thajax +7423

Het klinkt alsof je dat veel vindt?

02-03-2022 14:25

Ozymandias +159568

Dat is het ook voor een aanvaller (althans, het is niet een laag percentage voor een aanvaller). Tadić wint in de Eredivisie 46% van zijn fysieke duels en Antony 49%.

Ik wil daarmee trouwens niet zeggen dat Ünüvar sterk is in fysieke duels. Het toont volgens mij vooral aan dat hij het vermogen heeft om uit fysieke duels die hij niet kan winnen te blijven.

02-03-2022 14:26

Ajaxadam1 +31678

Ah 45% is prima vind ik tegenover volwassenen. Zijn inhoud is hij ook flink in verbeterd, nu nog naar eredivisie en CL niveau toegroeien met zn fysiek.

02-03-2022 14:31

thajax +7423

Hij is zelf inmiddels ook volwassen he? We moeten hem ook gaan beoordelen als potentiële speler van het eerste elftal.
Maar goed, ik wil hem wel eens zien. Dat Ten Hag hem bij een 2-0 voorsprong brengt. Op 11 voor Tadic of op 10 voor Berghuis/Kudus/Klaassen.

02-03-2022 19:11

Schip +23639

Taylor is ook goed, met name positioneel en qua organisatie. Op zich het soort speler dat je nu kan gebruiken.

02-03-2022 13:19

Ozymandias +159568

Taylor kan denk ik niet slagen op het huidige middenveld van Ajax omdat hij het moet hebben van combinaties met andere middenvelders en het middenveld van het eerste van Ajax te ver uit elkaar staat om met elkaar te kunnen combineren.

02-03-2022 13:38

Schip +23639

Dat is deels zo en deels een drogreden. Want als je hem erin zet, wijzigt de samenstelling natuurlijk. Mocht er voor meer voetbal worden gekozen, dan heb je bijvoorbeeld Blind - Taylor - Berghuis. Met hun positioneel vermogen en techniek combineert dat wel hoor.

02-03-2022 15:18

Ozymandias +159568

Ik ben het met je eens dat als er een ander middenveld komt te staan hij wel kan slagen. Ik dacht meer aan het huidige middenveld met alleen Taylor als vervanger van Álvarez of Gravenberch.

02-03-2022 15:33

Schip +23639

Nee, zou Gravenberch nu eruit halen voor Blind. Die heeft opbouwend toch meer impact op het middenveld. En dan kan gelijk Nico erin en ben je defensief wat safer. Taylor ernaast, Berghuis er meer voor.

02-03-2022 17:58

Ozymandias +159568

Swart zegt zoals zovaak maar wat. Unüvar was nooit een speler zoals Nouri. Ünüvar is altijd een speler geweest die het moest hebben van zijn bijdrage in het laatste 1/3 van het veld. Nouri was veel lager op het veld degene die de lijnen uitzetten. Nouri was een echte middenvelder, Ünüvar is veel meer een aanvaller.

02-03-2022 12:54

tyzinho +1324

Klopt wat je zegt, maar vind jij ook niet dat sinds Unuvar is doorgeschoven als 14 jarige dat hij eigenlijk een beetje verpest wordt aan de zijkant ipv dat hij middenveld speelt.

02-03-2022 13:20

Ozymandias +159568

Als je de heatmap van Ünüvar naast die van bijvoorbeeld Bernardo Silva van City van vorig seizoen legt (Bernardo Silva speelde zijn meeste wedstrijden dat seizoen als rechtshalf) zijn de twee zeer vergelijkbaar (behalve dat het bij Silva op rechts is en bij Ünüvar op links).

Heatmap Ünüvar: https://www.sofascore.com/player/naci-unuvar/954317
Heatmap Silva: https://www.sofascore.com/player/bernardo-silva/331209 (je moet wel hem rechtsboven wel even verzetten naar de Premier League).

Ünüvar speelt heeft niet het loopvermogen wat nodig is om dezelfde rol te hanteren maar dan vanaf het middenveld (zoals Bernardo Silva doet). Ünüvar komt het beste tot zijn recht in de linkerhalf-space in het laatste 1/3 van het veld. Dat is waar hij nu als linksvoor in de rol van een linksbinnen het grootste deel van zijn wedstrijden speelt.

02-03-2022 13:29

tyzinho +1324

Is het mindere loopvermogen ook niet een gevolg van dat hij vanaf zijn 14e is verplaatst naar linksbuiten en daardoor niet meer het loopvermogen van een middenvelder heeft kunnen ontwikkelen? Zie jij hem daarnaast als 10 of linksbuiten/linksbinnen over een paar jaar?

02-03-2022 15:43

Ozymandias +159568

Hij werd juist verplaatst zodat ze hem konden doorschuiven naar een hoger tniveau terwijl hij daar nog het loopvermogen voor had. Ünüvar is conditioneel het afgelopen anderhalve seizoen enorm vooruit gegaan maar ik denk dat zijn natuurlijke motor niet zo groot is.

"Zie jij hem daarnaast als 10 of linksbuiten/linksbinnen over een paar jaar?"

Ik zie hem nu en voor de toekomst als linksbinnen, iemand die zich moet richten op zijn bijdrage in de linkerhalf-space in het laatste 1/3 van het veld. Als ik zie hoeveel meters creatieve '10'en moeten maken (kijk bijvoorbeeld naar Fernandes) dan zie ik niet in hou Ünüvar dat ooit zal trekken.

02-03-2022 15:47

BakkalBijter +11754

Unuvar is meer een Ziyech type speler. kijk naar de heatmap van Ziyech in de ED.

02-03-2022 16:39

Slang +14994

Als jij vond dat hij als Nouri was ligt daar het probleem. Unuvar was juist altijd meer de afmaker dan pure aangever

02-03-2022 12:46

thajax +7423

Goed dat Swart die jonkies even laat weten dat ze om écht het eerste te halen wel alles uit de kast moeten halen

02-03-2022 12:33

Hetzijnmaar +5453

Helaas haalt Ten Hag liever spelers van buiten

02-03-2022 12:26

thajax +7423

Onzin. Goed genoeg is oud genoeg. Taylor moet wat meer laten zien tijdens invalbeurten. Hij krijgt regelmatig z'n kans en Ajax en Ten Hag hebben geduld met hem. Als Mazraoui vertrekt dient Regeer zich aan (in selectie, uitvechten met Rensch). Verder heeft hij Hlynsson en Van Axel Dongen alweer kansen gegeven.

Unuvar en Hansen moeten constant zijn bij Jong. Dan komen de kansen vanzelf.
Hopelijk mogen ook Llansana en Fitz-Jim weer eens meedoen. Als we eenmaal met 2-0 voor staan hoeven we niet meer aan doelsaldo te werken.

02-03-2022 12:33

ElSandrini +18250

mee eens maar tegenwoordig komen we tegen clubs als Go Ahead 2-0 achter.... laten we nou stoppen met te vroeg zeggen als we 2-0 voorkomen ... tja eerst maar eens elke wedstrijd zorgen dat we inderdaad voorkomen.... Want als we achterkomen winnen we zeer zelden nog de wedstrijd.

02-03-2022 12:40

AFCACruijff14 +163324

Tegenwoordig komen we 2-0 achter? 1x. We hadden tot zondag letterlijk VIJF goals tegen. Slechts vijf.

02-03-2022 13:07

cantharel +3528

Wat noem jij kansen geven ? 10 minuten meedoen zoals o a Kudus enDaramy vind ik geen kansen geven

02-03-2022 13:19

Gonzo +4778

Je mag wel eens opzoeken hoeveel spelers Ten Hag uit de eigen opleiding heeft laten debuteren. Dat zijn er juist enorm veel.

02-03-2022 13:30

Asociaal +2805

Ik weet eerlijk gezegd van heel weinig tot niks van Unuvar, dus kan daar niet over oordelen. Maar wat ik tot zover wel weet (of denk te weten), is dat ook hij op een andere positie gezet is dan waar hij gebruikelijk zou spelen?

02-03-2022 12:25

Lazell +17018

Vind ook dat hij centraal beter tot zijn recht komt. Dat korte wegdraaien, de combinaties en die biljartballen die hij af en toe door de defensie steekt komen beter tot hun recht centraal op het veld. Op links kan hij ook wel in de Ziyech rol.

02-03-2022 13:23

Asociaal +2805

Ik weet niet wat er van waar is, maar van wat ik tot zover heb begrepen, heeft hij op die linkerflank tot zover niet echt de Ziyech rol gehad? Moest ie echter invullen als een echte buitenspeler ipv een valse? Ik kan er naast zitten ntauurlijk.

02-03-2022 15:00

Lazell +17018

Valse. Heeft juist een geweldige eerste seizoenshelft gehad. Kan eindelijk 90 minuten mee op profvoetbal en zijn rendement is uitstekend. Dragende kracht en constante factor van JA.

03-03-2022 00:11

Asociaal +2805

Ah ok. Thanks voor je toelichting. Een valse vin ik dan toch minder erg dan als een echte. Maar goed, ouderwets als ik ben, zie ik hem dan in de toekomst dan toch liever terug op zijn oude plek gezien ik al vaak spelers op de flanken heb zien mislukken terwijl zij in het eerste nooit op hun gebruikelijk positie hebben kunnen spelen. Ik hoop dat het bij hem anders gaat dan.

03-03-2022 12:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.