'Marin wordt verkeerd gebruikt bij Ajax'

door NielsOpdam 39

'Marin wordt verkeerd gebruikt bij Ajax'

door NielsOpdam 39

Laatst geüpdatet

Aad de Mos en Aron Winter hebben zich in De Telegraaf uitgelaten over Ajax-aankoop Razvan Marin. De Roemeense middenvelder kent een lastige start in Amsterdam, maar dat komt volgens de oud-Ajacieden ook doordat hij 'verkeerd gebruikt wordt bij Ajax'.

'Die jongen kan echt goed voetballen', opent De Mos over Marin. 'Maar op dit moment zie ik een speler zonder enig vertrouwen. Zijn hele lichaamstaal straalt dat uit.' Winter, die vorig seizoen nog assistent was van Erik ten Hag, noemt Marin 'een speler met grote kwaliteiten', maar ook 'een heel andere voetballer dan bijvoorbeeld Lasse Schöne'. 'Terwijl hij nu wel op die plek speelt.'

Ook De Mos ziet de Roemeense middenvelder op een andere plek spelen dan bij Standard Luik. 'Marin wordt op dit moment verkeerd gebruikt bij Ajax. Hij komt tot zijn recht als hij kan pendelen; van het ene naar het andere strafschopgebied kan gaan. Op die manier speelde hij ook bij Standard Luik. Bij Ajax moet hij een verbindingsspeler zijn die geen bal mag verliezen. Zoals hij nu speelt, komen zijn kwaliteiten niet naar voren en dat gaat ten koste van zijn vertrouwen.'

Tot slot vertelt Winter dat het voor nieuwe spelers altijd wennen is bij Ajax. 'Dat geldt extra voor spelers die vanuit het buitenland komen. Die hebben echt tijd nodig om zich dat typische Ajax-voetbal eigen te maken.' De oud-assistent van Ten Hag ziet dat er veel keuze is op het Ajax-middenveld. 'Quincy Promes kan daar prima spelen. De concurrentie is moordend en dan moet je niet te veel tijd nodig hebben om je aan te passen, want dan verlies je die strijd.'

Denk jij dat Quincy Promes in beide helften scoort tegen FC Groningen? Zet in en krijg 5 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

Flipper33 +6826

Ach ja heeft Ajax ondertussen wel een handje van spelers op plekken zetten waar ze niet horen.

28-09-2019 19:14

OuweDibbes +11827

Ik lees en luister graag naar Aadje afkoopsom. Laatst de bewondering die hij sprak over Ajax en Johan Cruijff. Gaf Jopie stiekem een borrel zodat hik ademloos naar Cruijff over voetbal kon luisteren. Toch wel een beetje een cultheld aan het worden.

28-09-2019 13:33

MPAjax +8394

hij is een vsm dus je moet hem zoveel mogelijk rand 16 hebben met schot mogelijkheden anders heb je niks aan de aanvallend ingestelde middenvelder behalve dat heeft hij niet voldoende lef of dat lager zelfvertrouwen is weet ik niet maar met meer lef zie ik hem beter schieten dan ziyech

27-09-2019 22:24

MankeNelis +7

Nou ik weet het niet, nog even terug gegeken in samenvatting weliswaar naar het tweeluik met Standard, temeer Ten Hag daaraan refereerde. Ik zie geen andere Marin dan bij Ajax ongeveer in dezelfde positie. Verdedigend is het petje en aanvallend niet echt overtuigend.
Uit:
https://www.youtube.com/watch?v=jkdxvthJ6JA
Thuis:
https://www.youtube.com/watch?v=G0YNTVsscO0

27-09-2019 18:47

Mokum_32 +1

Eerst had die meer tijd nodig, en nu wordt die weer verkeerd gebruikt. Wat is het volgende excuus ? Marin komt simpelweg tekort, en is gewoon verkeerd gescout punt.

27-09-2019 18:09

Bocarra +14

Waarom is het nu zo moeilijk om je voor te stellen dat tegen alle verwachtingen in spelers als van de Beek zijn gebleven. Daardoor is de concurrentie op het middenveld zeer groot. Daarnaast was het de Mos die voor aanvang van het seizoen zei dat Marin helemaal geen topper was....

27-09-2019 17:35

mcjc +2

Een matige balbehandeling heeft niks te maken met de positie waar je speelt.

27-09-2019 15:28

ram +7283

Mwah, dat onderschat je.

Wedstrijdritme, vertrouwen, een andere plek op het veld en een andere rol, andere teamgenoten, taal, vorm, nieuwe omgeving; het heeft allemaal invloed op je spel. En dus op je passing, op je inzicht, op je balbehandeling.

Dit geldt overigens ook voor Magallan, om maar iemand te noemen. Dat vind ik een goed voorbeeld. Zijn verdedigende én voetballende kwaliteiten zijn écht niet zó slecht als iedereen denkt. Het komt er door alles wat ik opnoem (en meer) gewoon niet helemaal uit. Misschien is het in ideale omstandigheden bij hem ook niet goed genoeg hoor; dat kan. Maar, waar zaken die ik noem allemaal invloed hebben op het spel van een speler, denk ik dat fysieke zaken veel minder invloed hebben. Magallan is te traag voor het spel van Ajax. Puur op basis daarvan vind ik hem ongeschikt en een miskoop. Alleen al op basis daarvan had hij niet gehaald moeten worden. Een speler die de perfecte situatie zal net zo snel (of ongeveer net zo snel) rennen als een speler in de situatie van Magallan bij Ajax.

Wat ik, met een omweg (haha), wil zeggen: de balbehandeling van Marin heeft wel degelijk te maken met zijn situatie (waar "positie" ook onderdeel van is).

27-09-2019 19:23

nicholas87 +818

Aad de MOs wordt ook verkeerd gebruikt. De man wordt geciteerd, hij moet genegeerd worden...

27-09-2019 14:36

Hup +688

Deze opmerking krijgt te weinig waardering.

27-09-2019 15:24

Schip +23362

:) Vette grijns

27-09-2019 19:09

PetrusKeizer +10739

hahaha,
maar wordt hij dan toch geciteerd:
dan wordt hij hier goed gebruikt,
want gefileerd

27-09-2019 19:16

Schip +23362

Duidelijk verkeerd gescout. Maar dat betekent niet dat Marin per se hoeft te floppen. Hij kan op andere posities nog van waarde zijn en aan speeltijd toekomen. Vervelende voor hem is da Promes zich nu ook als concurrent voor vdBeek ontpopt. Dus zelfs bij schorsing of blessure voor Donny, is hij tweede keus.

Achteraf heb je hem niet nodig gehad, maar er flink voor gelapt. Misschien als TH met 1 controleur gaat spelen, dan de perspectieven wat gunstiger worden voor Marin. Maar nu Gravenberch ook nadrukkelijk op de deur klopt, zie ik TH niet snel van systeem wijzigen.

27-09-2019 13:29

LezDeBoer +566

Als we switchen naar een systeem met de punt naar achter dan word het gunstiger voor een heleboel middenvelders in onze selectie. Nu word iedereen gedwongen om de controleur uit te hangen maar dat is hun spel niet.

27-09-2019 13:44

Stuyvesant +1442

Wat doe je hier dan nog?

27-09-2019 14:49

RusselWestbrook +21

Hetzelfde als wat ie al jaar of 6 doet: doen alsof Ajax op het randje van de afgrond staat.

27-09-2019 15:58

LezDeBoer +566

En de grap is, die counters halen we er juust niet makkelijk uit juist omdat de spelers die dat moeten doen niet zo ingesteld zijn.

We houden dus vast aan iets dat eigenlijk niet van toepassing is. Zelfs Fortuna kwam er soms makkelijk doorheen. Ons middenveld is nog steeds een zwaktepunt op dat gebied.

27-09-2019 15:41

dezengene +2

Ach, geef hem gewoon de tijd. De ene speler staat er direct, de ander doet er wat langer over. Geef hem eerst maar eens de kans om wat te groeien. Neres begon ook niet fantastisch en die heeft zijn waarde inmiddels ook wel bewezen.

27-09-2019 11:45

14AJAX14 +4

Zoveel mogelijk minuten laten maken tegen kleintjes of invallen in wedstrijden waar we al met 2 doelpunten voor staan. In de winter evalueren en er moet in de winter sowieso een goede middenvelder bij en dan kan je hem mits hij niet voldoende heeft gepresteerd - verhuren aan een laagvlieger in Duitsland / Engeland waar hij elke wedtrijd speelt. In de zomer wederom kijken waar hij staat en dan of verkopen of behouden...

27-09-2019 10:42

Aad82 +1688

Een in potentie goede speler, daar twijfel ik niet aan, maar niet voor Ajax. Zag hem in die rol. zoals de heren hierboven hebben beschreven, waaronder mijn naamgenoot, zo heen en weer pendelen tegen Spanje en Malta ruim 3 weken geleden en dat was niet best. Mocht vd Beek vertrekken volgend seizoen, dan kunnen Tadic en Promes afwisselend de 10 positie bekleden. Onze eigen kweek: Gravenberch, Eiting, Ekkelenkamp etc etc kunnen allen als controleur spelen en Martinez bekleedt de andere positie op het middenveld dus waar moet deze jongen spelen dan? Als je hem in de winter kan verkopen met 1 a 2 miljoen winst, meteen doen.

27-09-2019 10:33

De Stift +7043

Ik vond hem tegen Fortuna helemaal niet slecht. Hij haalde een krappe voldoende, maar in dit soort wedstrijden kan hij wennen aan het Ajax-spel. Ik zie het nog wel goedkomen met hem.

27-09-2019 10:06

Rentokill +4606

Het is een goede speler. Daarom heeft Ajax hem gehaald. Maar dat wil niet zeggen dat Ajax hem alleen heeft gehaald om exact hetzelfde te doen als bij zn vorige club.

Ajax heeft hem gehaald omdat ze verwachtten dat hij zich zo weet aan te passen tot wat van hem verwacht wordt. Duurt misschien even maar dat is niet erg.

27-09-2019 08:43

fanforeffer +4

wat weer een onzin stuk van de mos ! Een middenvelder mag nergens bal verlies leiden of bij Standaar wel ? wat is het verschil tussen een verbindings speler en een pendelende speler ?

27-09-2019 08:42

ram +7283

Nee, jij begrijpt niks van voetbal. Anders post je dit niet en stel je deze vraag niet. Aad heeft gelijk. 100%.

Ik zeg overigens al vanaf zijn eerste minuten: Marin is een '8' (box-to-box) en geen '6'. Als we met één 6 gaan spelen kan Marin op '8' en heeft hij kan van slagen. Anders wordt het heel moeilijk voor hem.

27-09-2019 09:03

trodat4030 +96403

Een verbindingsspeler is een speler die de verdediging met de aanval verbind. Over het algemeen door middel van passing, al dan niet combinerend met een medespeler, maar het is vooral een passende speler. Een pendelaar is een loper, iemand die zowel bij eigen 16 te vinden is bij balbezit tegenstander, als bij de 16 vd tegenstander als men in de aanval is.

27-09-2019 09:24

ram +7283

Thanks voor het verbeteren van m'n post hieronder. Heb het opnieuw gepost want aanpassen mag tegenwoordig niet meer.

27-09-2019 09:34

trodat4030 +96403

Geen probleem man!

27-09-2019 09:37

RusselWestbrook +21

Het mag niet, het kan wel, maar als ik je vertel hoe dan worden de moderators boos.

Toch wel weer redelijk treurig dat het allemaal zo lang moet duren. Ik voorspel dat de mogelijkheid om je posts te wijzigen nooit meer officieel terug komt, maar dat de mogelijkheid tot het einde der dagen blijft bestaan als je weet wat je doet.

27-09-2019 13:18

Babangida83 +23843

Precies. En dan is t raar dat deze speler aangekocht is. Want wij zoeken passende spelers voor op t middenveld. Ik vermoed dat hier het scoutingsrapport niet echt geraadpleegd is.

27-09-2019 09:51

Meerkoet +2

Aad zegt het al, een verbindings speler mag de bal niet verliezen, dat doet hij momenteel wel ....

27-09-2019 08:31

Babayaka +7

Ik heb begrepen dat hij een prima 2de helft had gespeeld?
vandaar nu dan deze onzin ?

27-09-2019 08:26

Labrador +10

Goed lezen. Er staat Aad de Mos.

27-09-2019 08:35

ram +7283

Dus? Hij kraamt inderdaad vaak onzin uit maar nu heeft hij ongelooflijk gelijk.

Jammer dat alles altijd zo persoonlijk moet worden hier.

27-09-2019 18:05

ram +7283

Geen onzin. Aad is de eerste die eindelijk exact zegt hoe het zit. Ik zeg het al maanden, maar okay...

En nogal opportunistisch om te stellen dat je nu niks meer mag zeggen omdat jij hebt gehoord dat hij een prima helftje speelde. Je hebt het niet eens gezien.. Hij was okay. Meer niet. Neemt niet weg dat hij totaal verkeerd gebruikt wordt.

27-09-2019 09:07

Kuningast +5079

Daar zijn we erg goed in bij Ajax, spelers niet op hun beste positie laten spelen!

27-09-2019 08:13

ram +7283

Klopt. Sonck en Bojan halen en lekker rechtsbuiten zetten. En dan janken dat ze er geen kut van kunnen.

Dat is nu met Marin ook aan de gang alleen niet zo herkenbaar voor de vele leken hier, in het stadion én onder de analisten.

27-09-2019 09:11

trodat4030 +96403

Of spelers van alles kunnen leren wat er totaal niet in zit. Zo haalden we Zivkovic en die zouden we wel ff leren voetballen. Die knaap was al 17 jaar lang aan het counteren (overdreven, maar je snapt me wel) en was daar heel goed in, maar bij Ajax moest ie leren voetballen met zn rug naar het doel en als aanspeelpunt fungeren. Persoonlijk snap ik dat nooit zo goed, haal dan een spits die wel met zn rug naar de goal kan spelen.. Dat die dan geen 17 is, soit. Dan maar een bruikbare spits van 22 ofzo.. Maar goed, wie ben ik.. Denk dat Zivko bij PSV veel beter uit de verf gekomen zou zijn en een veel mooiere carriere had kunnen hebben (al is 4 milj p/j in China wel lekker natuurlijk :p). Dan had hij kunnen excelleren en zich in de kijker kunnen spelen bij een grotere club die op de counter speelt.

27-09-2019 09:36

trodat4030 +96403

Of onderstaande voor Marin geld weet ik overigens niet, misschien pikt hij het wél op, maar ik had geopteerd om gewoon een type te halen die wél het type spel speelt dat je nodig hebt. Die zijn er ook vast te vinden voor 12 milj..

27-09-2019 09:42

Talent +693

Ik heb wel vertrouwen in hem. Hij komt er wel.

27-09-2019 08:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.