Laten wij een kwaliteitsspeler als Berghuis een warm welkom geven

door NielsOpdam 62

Laten wij een kwaliteitsspeler als Berghuis een warm welkom geven

door NielsOpdam 62

Laatst geüpdatet

Het is officieel: een van de meest pikante transfers van de afgelopen jaren gaat door. Steven Berghuis maakt de overstap naar Ajax. Het is een gevoelige transfer die veel teweeg brengt. Vanuit Rotterdam zal de oud-Feyenoorder geen fijne berichten ontvangen en ook in Amsterdam is niet iedereen blij met de transfer. Maar laten wij Berghuis hier bij Ajax wel een warm welkom geven.

Het blijft een gewaagde stap, een overstap maken van Feyenoord naar Ajax, of andersom. In 2014 was Kenneth Vermeer de laatste speler die Ajax inruilde voor de aartsrivaal. Tijdens zijn terugkeer in de ArenA hing er een pop van Vermeer aan een strop... Het bewees nog maar eens dat een transfer tussen Ajax en Feyenoord nog altijd gevoelig ligt.

Ook Berghuis moet voor deze transfer gedacht hebben aan alle dingen die nu op hem af (gaan) komen. Waarschijnlijk heeft hij echt wel gedacht aan de haatberichten en bedreigingen, die hij de komende tijd zal ontvangen, maar toch weerhoudt het hem er blijkbaar niet van om deze stap te zetten. Hij wil graag voor de prijzen spelen en dan is Ajax een logische keuze, maar bij lange na niet de makkelijkste.

Berghuis kiest de moeilijkste weg en dat vind ik bewonderenswaardig 

Doordat Berghuis niet voor de makkelijkste weg kiest, wint hij veel krediet bij mij. Nee, ik ben het ook niet vergeten dat hij tijdens de Klassieker in 2017 een bal in het Ajax-publiek schoot. En als Ajacied heb ik me ook regelmatig geërgerd aan zijn maniertjes, uitspraken en houding, maar door deze onverwachte stap groeit mijn sympathie wel voor hem. Berghuis kiest de moeilijkste weg en heeft er enorm veel voor over om bij Ajax te spelen. Het makkelijkste was om voor een andere club te kiezen, maar dat doet hij niet en dat vind ik bewonderenswaardig.

Uiteraard hopen we allemaal dat het meevalt qua bedreigingen en haatberichten, maar diep van binnen weten we wel dat dat helaas een utopie is. Wat Berghuis in de komende periode over zich heen gaat krijgen, zal niet fraai zijn en voor hem misschien ook niet altijd even makkelijk. Toen deze transfer nog maar een hardnekkig gerucht was, stonden er al Feyenoord-fans voor zijn huis te wachten. Gelukkig was de aanvaller toen op vakantie, maar het zegt wel genoeg dat er al fans voor zijn huis stonden, terwijl de transfer nog niet eens officieel was.

Ajax haalt rendement in huis, terwijl de concurrentie minder sterk wordt

Dat Berghuis voor een gelimiteerd bedrag kon vertrekken, wist iedereen wel, maar niemand rekende op een transfer naar Ajax. Voor veel Feyenoorders zal deze transfer dan ook een klap in het gezicht zijn. Hun beste speler én aanvoerder vertrekt voor relatief weinig geld naar de aartsrivaal. Het is ook op sportief vlak een tik voor Feyenoord. Zij leveren namelijk veel goals in. Tijdens het afgelopen seizoen was Berghuis betrokken bij dertig doelpunten in 31 eredivisiewedstrijden. Feyenoord scoorde 64 goals, Berghuis was dus bij bijna de helft van de doelpunten betrokken.

Ajax haalt op zijn beurt weer een speler binnen met een enorm hoog rendement. De 29-jarige aanvaller scoorde tijdens het seizoen 2020-2021 achttien doelpunten en gaf twaalf assists. Berghuis had daarmee na Dusan Tadić het hoogste rendement van de hele Eredivisie. De Servische Ajacied gaf zeventien assists en scoorde veertien goals, waardoor hij bij 31 goals betrokken was. Tadić bleef zijn nieuwe teamgenoot daardoor nipt voor als MVP van de Nederlandse competitie.

Zoals ik eerder omschreef deelt Ajax met deze transfer een tik uit aan Feyenoord. Maar niet alleen Feyenoord zal balen van deze transfer, want ook PSV werd gelinkt aan Berghuis. Nu de Oranje-international voor een avontuur in Amsterdam kiest, grijpen de Eindhovenaren naast de diensten van de buitenspeler. Conclusie: Ajax haalt rendement in huis en wordt in de breedte sterker, terwijl de concurrentie minder sterk wordt.

Nu Berghuis in Amsterdam heeft getekend, is hij net als alle andere selectiespelers

Het is niet zo dat er alleen in Rotterdam negatief wordt gereageerd op deze transfer, ook in Amsterdam is lang niet iedereen positief. Sommige Ajax-fans hebben zich geërgerd aan Berghuis in het Feyenoord-shirt. De Oranje-international werd er niet populairder op in Amsterdam met zijn houding, maniertjes en soms rare overtredingen.

Maar of je nu voor of tegen deze transfer bent, laten wij Berghuis in ieder geval een warm welkom geven bij deze mooie club. Als supporters van beide kanten hem lastig gaan vallen, zou dat enorm triest zijn. Nu Berghuis in Amsterdam heeft getekend, behoort hij tot de Ajax-selectie en is hij net als alle andere selectiespelers. Ondanks dat hij in het verleden wat onhandige dingen heeft gedaan, hoort hij nu bij Ajax. Laten we hem daarom verwelkomen en supporteren, want dat verdient iedere Ajacied!

Niels Opdam (e-mail: n.opdam@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax34 +3980

Iedereen hoort vrij te zijn te gaan en staan waar hij wil. Elke vorm van dwang is onjuist. Meneer Berghuis zal moeten bewijzen dat hij een versterking is voor Ajax. Maar ik ga er van uit dat het wel lukt.
Hij wil voor Ajax spelen en daar hebben we denk ik meer aan dan spelers die niet echt voor Ajax willen spelen.

23-07-2021 13:50

Kikke +54

Zou werkelijk niet weten waarom, veel beter zelf opgeleide spelers, die zie je fantastisch mee draaien. De spelers die we van andere NL clubs, vind ik enkele goed, maar voorhoede spelers heb ik veel liever opgeleide ajacieden!

14-07-2021 07:11

Arie Vink +4855

Je zou niet weten waarom je hem een warm welkom zou geven? Dat zou toch wel triest zijn

22-07-2021 10:52

RRL +2375

Ik zie het wel goed komen, zal allemaal wel op zijn plaats vallen. Aan het begin wat rumoor, maar het went snel voor iedereen

14-07-2021 03:13

PierreHeno +6530

Kuyt geeft nu de schuld aan Frank de Boer dat Berghuis naar Ajax is overgestapt. Dirkie was, is en blijft een zielig figuur die alleen maar in het nieuws komt omdat hij wat over Ajax zegt......zonder uitspraken over Ajax is hij eigenlijk helemaal niet interessant voor de media. Zelfs niet bij de eigen fans. En hij wil zich maar blijven inlikken daar....en spant nu FdB ook maar voor z'n Ziek&Zuig karretje.

14-07-2021 00:26

3sterren +20205

Dan mogen we Frank de Boer dankbaar zijn ...
; )

14-07-2021 11:47

Simpelishetmoeilijkst +25091

Laat hij het zien op het veld in wedstrijden, dan heeft hij ongetwijfeld geen enkel probleem bij ons.

13-07-2021 23:27

3sterren +20205

Noa Lang heeft ooit dezelfde weg afgelegd, verkaste naar België voor zes miljoen, zijn marktwaarde is momenteel om en nabij 23 miljoen, dus met Berghuis zal het ook wel goed komen. Sowieso ga je met een Ajax-shirt om je schouders op voorhand al beter voetballen en stijgt je marktwaarde.
Ik zeg dus volmondig: ”Kom er maar in Steven !!!” Wij kunnen best een ’enfant terrible’ met Hollandse grinta managen ...

13-07-2021 21:21

Kuningast +5079

Laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen. Ik hoef geen spelers van die club in ons mooie shirt te zien!

13-07-2021 20:57

Matteo95 +74

Wat ben jij zielig zeg!!

14-07-2021 02:27

godlike +3806

Ach meisje toch!

14-07-2021 15:04

Mi Co +2

Moet je ook zeer zeker zelf weten hoor! Als je wil dat Ajax altijd en overal wint is ook jouw positieve bijdrage nodig. Je moet jezelf niet boven de club willen plaatsen vanwege een egootje.

15-07-2021 11:39

sapp +642

Papa papa mag ik een Berghuis shirt!? Duim omhoog als je antwoord “NEE” is duim omlaag als je antwoord JA is. ;)

13-07-2021 20:37

Lucky69 +98

Goedkoop likes scoren … triest

14-07-2021 01:21

Matteo95 +74

Je kunt het ook andersom zeggen

14-07-2021 02:29

Mosquito +4260

Eigenlijk best bijzonder, dat we als Ajacieden de reactie van 010 supporters vreemd en IQ-loos vinden, maar ‘we’ hingen wel zelf een Vermeer pop aan de tribune. Oftewel, de supporters daar in 010 hebben groot gelijk zo pissed off te zijn, of ‘wij’ moeten ook niet meer zo spreken over spelers die ons verlaten voor de rivaal.

On topic: als Berghuis geen topscorer wordt of iets anders bijdraagt is het sowieso een flater, door zijn verleden. Heeft gewoon veel goed te maken. Of hij nou bij Almere of Loetjebroek had gevoetbald, vind het een naar mannetje.

13-07-2021 20:20

brullie +7031

@Mosquito
Is niks bijzonders aan. Een 2 mannetjes die te zielig voor woorden zijn hebben dit poppetje opgehangen wat triest was. Voor de rest was de transfer extra pijnlijk door de valse zakenwaarnemen en Vermeer. Die waren al rond met Feijenoord voordat Ajax het wist. Zakenwaarnemer is toen gaan vragen of ze naar een andere club mochten uitkijken. Ajax heeft toen uit respect gezegd dat het goed was en matste hem met een vraagprijs van maar 1Mi. Een week later werd medegedeeld dat hij naar Feijenoord ging. Dat was laag en laf. Dus Vermeer is rat en verrader...

14-07-2021 11:44

Mosquito +4260

Mee eens!! En snap dat de 010 supporters daar net zo over denken nu met Berghuis.. dus laten we gewoon genieten van de reacties die ze nu plaatsen. Dat is toch leedvermaak. Hun beste speler kopen voor 4 miljoen en dan bij ons op de bank zetten (hoop ik). Is gewoon een keihard statement en heerlijk om van te genieten.

14-07-2021 13:04

Adam24 +39062

Ajax wacht in ieder geval lang met het warme welkom.

13-07-2021 17:55

nightgoat +30813

Nou vooruit; hup Berghuis.

Scheel van inteelt waren ze grotendeels toch al in het Rotterdamse maar nu weten ze helemaal niet meer waar ze het moeten zoeken.

13-07-2021 17:22

Mokum<3destad +2310

Eerst vond ik het grappig, nu vind ik het eigenlijk wel eng hoe die Rotterdammers denken en doen. Wat een grafvolk zeg. Te triest voor woorden dat bijna die hele achterban zo door en door rot is.

13-07-2021 20:01

Oxxer +163797 moderator

Voor de fans van interlands op de NPO, geen Frank Snoeks volgend jaar als commentator in Qatar. Jammer genoeg rot hij niet helemaal op bij de NOS, hij blijft interlands en eredivisie doen.

13-07-2021 17:13

Adam24 +39062

Sneu dat je het nodig acht je gal te spugen over iemand die een punt zet achter zijn (mooie) carrière. Nota bene in een topic over een geheel ander onderwerp.

13-07-2021 18:58

Jeugd +24585

Stoer hoor! Het is een kwestie van smaak maar waarom is dit nodig. Gefrustreerd over je eigen carrière perspectieven?

13-07-2021 20:46

AFCACruijff14 +160781

Nouja, kan moeilijk zeggen dat ik Snoeks waardeer. Jammer dat hij nog een jaar doorgaat. Echt een verschrikking hoe hij verslag doet.

13-07-2021 21:45

MarLuuk76 +3557

Die kerel steekt nog steeds boven alle ESPN commentatoren uit. Hoor die kerel veel liever, al kan alles altijd beter. Kooommmt daaaat schooooot.

16-07-2021 23:20

MrPink +81547

Haha, als dit echt is loopt die gene nu lekker voor lul met zijn Berghuis tattoo.

https://twitter.com/MikeGerritsen/status/1414687649118494739

13-07-2021 16:51

mokumnorth82 +2362

Dat liep ie al voor deze transfer hoor, ziet er toch niet uit?

13-07-2021 18:41

RRL +2375

Haha dit is genieten

14-07-2021 03:17

RJB1979 +25485

Kuyt ziet dit als een geweldige kans om zich nog wat meer in te likken bij het legioen en het gaat er met boter en suiker in. Ik zou als Ajacied ook schijtziek worden van een ex-speler van ons die maar blijft benadrukken in ieder interview hoe geweldig de club en de supporters zijn.

13-07-2021 16:35

GinoAFCA +14735

Welkom Steven en maak maar de winnende in de badkuip.

13-07-2021 16:28

noppenkoning +41096

De sterspeler/topscoorder die zo n gevoelige overstap maakt, zijn 10 procent inlevert om bij ons te komen spelen, natuurlijk wordt hij van harte welkom geheten. Uit alles blijkt dat hij een Ajacied is.

13-07-2021 16:23

TontoKarnaggel +42370

Dat hij van feyenoord afkomt maakt me weinig uit, zijn gedrag daar baart me wel enigzins zorgen. Maar als hij zich als een waardig Ajacied gaat gedragen ( normaal gedrag, goed voetballen ) krijgt hij alle steun wat mij betreft. Trouwens, op de èèn of andere manier vind ik hem nu al een stuk sympathieker als wat weken geleden ;) dus we gaan de goede kant op....

13-07-2021 16:21

Oeroeboeroe +18286

Je bedoelt net als Suares...

13-07-2021 19:18

flyingdragon +437

Die haventokkies waarschuwen Berghuis kom nooit meer terug naar Rotterdam je kan je daar beter niet meer laten zien.

Wat een zielig volk is dat toch tot de bodem gezonken en nog niet diep genoeg kennelijk je zou bijna denken dat hele volk opsluiten en er nooit meer uitlaten.

13-07-2021 15:43

Redrum +95918

Kleine kinderen moeten vaak nog leren om met hun emoties om te gaan. Als ze boos worden dan hebben ze daar geen grip op een gaan ze schelden en dreigen. Ze zijn mentaal nog niet bij machte om zaken te relativeren en om rustig te blijven. En er zijn helaas ook mensen die mentaal ergens op 7-jarige leeftijd blijven hangen. Dat blijken in de praktijk totaal nutteloze parasieten te zijn die eigenlijk alleen maar iedereen tot last zijn en die niets toevoegen aan de maatschappij.

13-07-2021 16:08

036AFCA97 +146646

Daar heb je een punt

13-07-2021 16:34

Harrie.S +427

En aan alle Ajax fans die berghuis niet zien zitten ivm zijn Feyenoord verleden, kan ik zeggen dat berghuis al van kinds af aan Ajax fan was en is.

13-07-2021 15:17

NeeI +107618

Ja, dit is een publiekelijk geheim. Hij loopt z'n hele leven al in Ajax-tenues rond.

Nu krijgt hij eindelijk de kans om in een Ajax-shirt te ballen en grijpt hij die met beiden handen aan.

Mooi. En dapper.

13-07-2021 15:54

Kleineui +559

Die jongen heeft wel ballen💪

13-07-2021 14:48

thajax +7423

Mooi dat Ajax jaarlijks een volwaardig oranje international haalt. Daardoor extra kwaliteit (hoog niveau, geen Diemers- of eerder Duarte-achtige spelers), ervaring en herkenbaarheid. Na Blind, Promes, Stekelenburg en Klaassen is het nu Berghuis. Ieder van hen, ook Promes, heeft/had op zijn manier z'n waarde. En prima dat Promes op tijd weer is doorverkocht.
Ajax heeft zo een kern van spelers die Ajax ontzettend waarderen en niet alleen als handig Europees opstapje zien. En ik denk dat zij vrijwel allemaal een handige steun zijn voor exotische talenten zoals Antony en Martinez en een mooi voorbeeld voor doorkomende jeugdspelers als Rensch, Gravenberch, Taylor, Hansen, Unuvar, Van Axel Dongen enz...

13-07-2021 14:21

Bloedzweetentranen +4985

Ajax haalt hedendaags nog steeds pure middelmaat, of zelfs nog minder dan dat…..
Klaiber Scherpen Pierie Labyad om maar even afgelopen 1-3 jaar te benoemen…
Daarbij zie ik een Unuvar en ook Hansen voorlopig niet doorbreken. Fysiek veel te mager, te weinig inhoud.

13-07-2021 15:08

thajax +7423

Oke eens Labyad, Pierie, Klaiber zijn van de categorie Diemers, Duarte. Alleen als derde of vierde keus handig voor in de breedte. Dan liever jeugdspelers die kans geven... Gelukkig is dat niet het enige dat Overmars doet. En haalt hij ook Oranje internationals (die wel voor dubbele kwalitatieve bezetting zorgen) die er meteen staan en als ervaren spelers ook niveau hebben ipv alleen 25+ zijn...

13-07-2021 15:31

Godenzoon24 +15266

Eens. Voor of tegen. Laten wij lig laten zien wie het grootst is van de 2. Niet alleen sportief en financieel maar ook het gedrag van onze supporters!

13-07-2021 13:49

AFCACruijff14 +160781

Bij Ajax is het nooit moeilijk. Als je goed presteert en je doet je best, dan juichen ze voor je. We hebben hier niet zoveel gefrustreerde mensen op tribunes als in Rotterdam.

Als je ziet welke cijfers Berghuis al in dat g-elftal behaalde, dan vraag je je toch af hoe dit in ons mooie shirt gaat zijn waar hij dubbel zoveel aan de bal komt en de ploeg heel dominant speelt.

13-07-2021 13:33

afcas +3754

Bij Ajax komt hij waarschijnlijk juist minder de bal... Iedere bal daar ging naar hem. Hier zal dat niet het geval zijn. Zijn cijfers zullen juist minder worden doordat we hier veel meer opties hebben. En dat is exact de reden dat statistieken zonder context bullshit zijn.

13-07-2021 14:37

AFCACruijff14 +160781

Niet echt eens. Je kan iemand wel veel de bal geven, maar je moet er wel iets mee kunnen. Berghuis kan dat en dan krijg je terecht die ballen. Bij Ajax komt hij inderdaad meer in het teamspel, maar hij is een goede voetballer en dan heb je al snel genoeg credits.

13-07-2021 15:08

Luie +1200

Maar dat werkt twee kanten op. Elke tegenstander wist dat ze alleen Berghuis moesten uitschakelen en dat ze dan voor de rest een makkelijke dag hadden.

13-07-2021 15:53

afcas +3754

Ik snap je punt niet? Op welk onderdeel ben je het niet eens? Dat kom niet naar voren in je reactie...

14-07-2021 22:01

Amsterdamsetrots +4531

Laten we eerlijk zijn als het een 'echte Feyenoorder' was, was hij nooit naar Ajax gekomen. Gelukkig zet hij zijn carrière op de eerste plek en niet dat domme geneuzel over Ajax en Feyenoord. Welkom Steven, een hele mooie versterking!

13-07-2021 13:32

appiehappie +3022

Vele zullen sceptisch zijn over zijn komst. Hij heeft een reputatie en... kan voetballen.
Laten wij, Ajacieden ons gedragen en ons niet willen spiegelen met het inmiddels vertoonde gedrag door 010 supporters.
Wij zijn ook niet Roomser dan de Paus, ik herinner mij nog de taferelen na het vertrek van ene Kenneth Vermeer richting 010.
Wat mij betreft is Berghuis welkom, maar zijn haantjes gedrag moet hij achterwege laten.
Fff scoren tijdens de klassieker en iedereen is dan blij.

13-07-2021 13:14

BakkalBijter +11624

Beetje off topic: ik lees dat Verweij heeft gezegd dat Berghuis 4(!!!!) miljoen per jaar gaat verdienen. Alleen Haller verdient zoveel, ik vind dat echt belachelijk veel voor hem. Voor spelers als Blind en Tadic vind ik dat prima, maar Haller en zeker Berghuis horen rond het salaris van Klaassen(2,5) te zitten

13-07-2021 12:40

Ajaxhartt +10702

Niemand weet natuurlijk precies wat al die gasten verdienen, maar ga er maar van uit dat Ajax zorgt voor een salarishuis dat overeenstemt met ieders rol en belang in de selectie.

13-07-2021 12:49

BakkalBijter +11624

Nou fijn Ajaxhartt ik ben helemaal opgelucht na deze verlichtende reactie. Salarissen van veel selectiespelers zijn gewoon bekend en als dit waar is verdient berghuis meer dan Blind en Tadic. Komt er ook op neer dat die ‘goedkope’ 4 miljoen uiteindelijk gewoon 6,5 miljoen is met een contract ter waarde van 16 miljoen voor een 30-jarige. Is gewoon een vrij matige deal geworden.

13-07-2021 13:31

Hangjas +279

Dan heeft die jongen goed voor zichzelf onderhandeld. Als Ajax het niet kon betalen hadden ze het vast niet gedaan. Wie zijn wij om ons druk te maken wie er meer of minder zou moeten verdienen.

13-07-2021 13:49

Soccerskins v2 +43196

Als je iemand op deze wereld niet op zijn woord moet geloven dan is het Verweij wel. Hij heeft geen bronnen binnen Ajax en alles wat De Telegraaf over Berghuis heeft geschreven komt vanuit iemand bij Feyenoord. Hoeveel Berghuis verdient weet Mike ook niet. Dat Berghuis 4 miljoen gaat verdienen is eerder een gok gebaseerd op het salaris wat hij bij Feyenoord verdiende en wat de absolute grootverdieners bij Ajax verdienen.

13-07-2021 13:30

Godenzoon24 +15266

Dat zou belachelijk zijn. Maar het is Verweij, dus zal wel niet kloppen!

13-07-2021 13:51

Snellejapie +11401

Heerlijke wraak voor die Vermeer transfer trouwens. Wij halen gewoon jullie beste speler weg...voor weinig.

13-07-2021 12:39

Mokum31 +6103

Gewoon prima speler. Lekker knallen.

13-07-2021 12:33

roodwit007 +14200

we gaan scoren met rode en gele kaarten las ik ergens , dat zal wel loslopen Ajax is geen feyenooit een Berghuis hoeft bij Ajax geen bal van af het midden op te halen , juist de gele of rode kaarten waren vaak afkomstig door dat de speler steeds maar terug moest om zo aan de bal te komen en dat levert een tal van frustratie.s op .
Blijft wel staan 18 doelpunten 6/7 assist

13-07-2021 12:30

Harold +10568

iemand enig vermoeden wanneer Berghuis gepresenteerd zal worden?

13-07-2021 12:19

Radie125 +1629

We gaan lekker scoren op de rode en gele kaarten meter. Dat krijg als je dit soort kwasten binnen haald.

13-07-2021 12:12

Harold +10568

Ik denk dat Tadic hem wel even terecht wijst als dit veel voorkomt.

13-07-2021 12:16

Ferd +38297

op de bank krijg je weinig kaarten. Het kan wel, maar gebeurd bijna nooit.

13-07-2021 12:36

Sinteo +799

Die komt gewoon voor de basis valse hoop als je denkt dat die voor de bank komt

14-07-2021 09:34

Michael 1974 +21966

We zullen zien hoe hij het doet. Maar zeker moedige stap en welkom. Nu aan hem om te laten zien dat hij het Ajax niveau niet alleen aan kan, maar toegevoegde waarde is….

13-07-2021 12:07

Laurens +623

Hopelijk leert hij wel zn bepaalde maniertjes omtrent gedrag af, verder zie ik het wel als een prima speler. Laten we het aankijken, dan pas conclusies trekken.

13-07-2021 11:50

koenos1 +7905

Prima stukje tekst! Laten wij hem (ik zelf als seizoenskaarthouder) in het stadion een warm welkom heten.

13-07-2021 11:26

Schip +23345

Dit stukje heeft echt nul inhoud. Enkel maar over de gevoeligheid van de transfer en de maniertjes van Berghuis. Als de titel is dat we blij moeten zijn met hem als kwaliteitsspeler, komt dan eens met een inhoudelijk verhaal over zijn kwaliteit. Hoe zijn interactie met de back is, hoe hij zijn gebrek aan snelheid compenseert, wat zijn favoriete acties zijn, hoeveel meters hij maakt etc.

Iets waardoor we juist afgeleid worden van die randzaken eromheen en we langzaam wat enthousiast van worden. Ik vind het een matige aankoop en veel te beladen voor een niet topspeler, maar focus dan op het voetbal en juist niet om al dat gelazer er omheen.

13-07-2021 10:57

Lazell +16973

Matige aankoop? Kun jij dat wel onderbouwen?

Hij haalt geweldige statistieken in een bagger elftal. Weliswaar op hem afgestemd, maar dan moet je het nog steeds maar doen. 6 miljoen is een koopje voor iemand met zo'n geweldig rendement. Hij geeft je opties op de flanken met 2 verschillende types. Eventueel Tadic spits, Neres/Sulemana op links, Berghuis in de Ziyech rol en Klaassen/Kudus in de vd Beek rol. Ten opzichte van Tadic op links met targetman Haller in de spits en Antony op rechts. Hij is 29 jaar en blijft binnen NL, dus zal er nagenoeg direct staan. In het slechtste geval heb je een hele goede bankzitter. In het beste geval heb je een speler die een dimensie toevoegt aan je spel en waar Antony van kan leren (qua trap, overzicht).

Voor dit bedrag vind ik het juist een topaankoop. Zeker als je het vergelijkt met andere aankopen, als Haller, Klaiber, Alvarez, Magallan. Komt net onder Tagliafico en Martinez.

13-07-2021 11:06

Schip +23345

Heb ik elders al gedaan, maar kort:

Ten eerste is dat helemaal niet zo'n baggerelftal. Ze zijn vijfde geworden. Alleen als titelkandidaat is die kwalificatie op zijn plaats. En dat waren ze gewoon niet, dat wist iedereen op voorhand. Als subtopper hebben ze alles in het teken van Berghuis gezet, wat betekent dat je veel meer balcontacten en mogelijkheden zult krijgen. Dat geeft altijd een vertekend beeld bij dat soort aankopen. Daar moet je wel doorheen kijken.

Berghuis met Ziyech vergelijken is nergens op gebaseerd. ZIyech kon uitstekend op 10 spelen, omdat hij erg veel arbeid verrichtte, prima druk zette en kon instappen. Als Berghuis iets nou niet heeft, dan is het dat wel. Hij heeft zijn trap ja, maar dat maakt je geen Ziyech.

Ziyech vanaf rechts met Tadic werkte, wanneer er een snelle, diepgaande vleugelspeler speelde. Neres dus. Dus ook daar loopt jouw vergelijking spaak. Het feit dat Berghuis een prima trap heeft en goals maakt, maakt Berghuis geen surrogaat Ziyech.

Berghuis rendeerde eigenlijk enkel op rechts. Dan kan hij naar binnen. Vanaf links moet hij eigenlijk op snelheid langs de back komen of anders via een passeer actie.

ALs hij - dus - op rechts speelt, heb je geen snelle spits met diepte. Dan kom je met een voorhoede van Tadic - Haller - Berghuis. Nul snelheid en diepte.

Dus ja, qua type en rol een matige aankoop. Daarbij is de handelingsnelheid van Ziyech ook een stuk hoger. Berghuis redde het al niet bij Watford en laat bij oranje ook geen speciale dingen zien, Ziyech heeft zelfs zonder vaste basisstek al laten zien bij Chelsea dat hij belangrijk is in sommige wedstrijden (City bijvoorbeeld).

Dan zijn houding / woedeaanvallen / kaarten / gebrek aan verdedigende arbeid. Dat ga je niet meer veranderen op 29 jarige leeftijd. In de eredivisie zal hij een meerwaarde hebben. Maar waarom zo'n beladen transfer, waar hij privé voor de komende jaren vermoedelijk nog wel last van zal houden, Ajax vind ik toch ook niet helemaal lekker uitkomt, enkel voor de eredivisie?

Zes miljoen voor een bankzitter is gewoon enorm veel geld. Als het een jong talent was, is dat anders.

13-07-2021 12:08

RuffRhythim +24837

Dramaserie dit hoor Schip..😖

Heb je heel misschien ook nog iets positiefs te melden over een speler die in een baggerelftal (want dat ben je dus wèl als je jezelf als grote club bestempelt en niet hoger dan een 5e plek weet te komen) met goals en assists zo'n 30 goals per seizoen aantikt?

13-07-2021 12:25

Lazell +16973

Natuurlijk is Ziyech 3 klasses beter, maar het is wel degelijk een type Ziyech mits hij op rechts speelt. Speler die de bal komt halen, tussen de linies aanspeelbaar is, zelfde snelheid min of meer, iemand die een steekbal in huis heeft, maar ook een voorzet en schot. Iemand die ruimte maakt voor een opkomende back door zijn positionering. Iemand die er met kop en schouders bovenuit steekt in de ED qua rendement (samen met Tadic en ook Ziyech destijds). Iemand die zwerft.

Ik zou ook nooit met Tadic - Haller - Berghuis spelen. Hoewel je daar wel Kudus achter kunt zetten en met 2 hoge backs kunt spelen voor diepgang, eventueel zelfs een opkomende 6 zoals Klaassen in het begin of vd Beek (toen met Ziyech op 10 en Martinez op het midden). Diepgang komt al lang niet meer alleen van de vleugelspelers, zeker niet met het dynamische spel wat we de afgelopen jaren hebben gespeeld. En voor diepgang via de binnenkant als je op de helft vd tegenstander speelt is timing veel belangrijker dan snelheid. Als je goed kijkt, zie je dat ik Neres/Sulemana op links zet wanneer Berghuis speelt en Tadic spits. Wat dezelfde snelheid en diepgang is als in het succesjaar (alleen dan Klaassen/Kudus op de plek van vd Beek). Als je met Kudus speelt heb je zelfs meer snelheid om achter de laatste lijn te komen.

6 miljoen voor bankzitter Klaiber is veel. Voor iemand die direct op hetzelfde niveau als de rest speelt of er iets aan kan toevoegen, is het een schijntje. Ik heb er mijn twijfels erover of dit de perfecte aankoop is, omdat hij inderdaad maar op 1 positie kan, geen restwaarde heeft, misschien dat het ten koste gaat van Antony, of zijn rare fratsen. Of hij het wel/niet alleen in de Eredivisie kan, of alleen bij een ploeg die op hem afgestemd is, kun je niet bewijzen. Je kunt ook stellen dat hij nu betere spelers om hem heen heeft en dus vaker in kansrijke posities komt, vaker zijn passes worden afgemaakt, etc. Tagliafico mislukte ook bij een matig ploegje in Spanje, dus dat zegt ook niks imo.

Maar voor mij scoort de aankoop gewoon een dikke 7,5. Misschien krijg je wel gelijk, maar daar geloof ik nu nog niet in.

13-07-2021 12:36

Hangjas +279

Ja maargoed daarbij is het balverlies van Ziyech weer hoger. Het is maar net wat je wil benadrukken. Jij vindt het niks en zulke mensen ga je echt niet overtuigen ( hoeft ook niet trouwens ) we zien volgend jaar aan het eind van de rit wel hoe belangrijk hij was.

13-07-2021 13:52

Freddy Ax +1386

Onzin, Berghuis kan aardig ballen hoor, hij kan achter de spits en duikt ook als rechtervleugel speler regelmatig centraal op.
Een vergelijking met Ziyech is nooit goed te maken maar hij heeft wel een aantal vergelijkbare kwaliteiten. Als hij sterker is dan de concurrentie speelt hij gewoon,het staat helemaal nog niet vast dat hij een bankzitter is of wordt en als hij achter Anthony komt dan is dat nog steeds goed voor ons. Een brede kwalitatief goede selectie is noodzaak in de CL en Europa .
Voor een dergelijke speler een koopje dus.

13-07-2021 20:21

Hangjas +279

Misschien dat artikel bij hoofdnieuws is lezen? Volgens mij heb je dan aardig wat jij graag zou willen zien. Ik vond het wel interessant eerlijk gezegd.
Artikel:
Buitenkans én logische zet: Dit voegt Berghuis toe aan Ajax

13-07-2021 11:08

Bos&lommer410 +1298

Precies, Op zijn voetbalkwaliteiten ben ik echt niet overtuigd.

Feyenoord was om hem heen gebouwd. Hier moet hij ook meeverdedigen, arbeid leveren. Clubs spelen tegen ons alleen maar om niet te verliezen, tegen 010 denken ze dat er wat te halen is. Hij haalt bij ons nooit de cijfers als hij daar heeft gehaald.

Dan komt hij op de bank en gaat lopen muiten, want hij is gewend een ster te zijn.

ik vrees het ergste en hoop op het beste.

13-07-2021 11:51

vanreenen +10196

Misschien zijn de meesten van jullie dit al vergeten, maar Berghuis maakte een,behoorlijke overtreding in de wedstrijd voor Ajax. Hij kreeg rood en werd geschorst voor de wedstrijd tegen Ajax! Speelde er toen al iets van belangstelling van Ajax voor Steven kenbaar gemaakt door spelers bij het Ned.Elftal? Misschien een foute aanname van mij, maar je kan het ook opvatten als dat hij dacht......nou, laat het maar eens zien tegen Ajax zonder mij. De uitslag kennen wij en de rest is geschiedenis.

13-07-2021 10:49

FreeThulli +6029

Hetzelfde deed hij in de wedstrijd voor de beker tegen Heerenveen toen Feyenoord met 3-0 voorstond (en Fey het dus eigenlijk niet meer weg kon geven). Het was dus al bijna zeker dat ze tegen ons zouden spelen . Opvallend inderdaad.

13-07-2021 10:52

NeeI +107618

@vanreenen

Ja, 100%. Dit gebeurde nogmaals tijdens het bekerduel tegen Heerenveen, met een 1-3 voorsprong. Afloop is bekend.

13-07-2021 11:41

Web +178830

Suarez was de beste aankoop van de laatste 20
Misschien wel belangrijker nog dan Tadic?
En wat was hij belangrijk voor Ajax
Ik heb genoten van zijn drive en winnaars mentaliteit
Maar deed ook dingen waar ik mij enorm aan kon storen
Dat moet toch gewoon gezegd kunnen worden?
Wie gaat nu iemand bijten, en niet een keer hoor

13-07-2021 10:42

PierreHeno +6530

Bijten is doorgaans geen bewuste actie maar een verdedigingsreflex die je vooral in de kinderjaren ziet. Bij sommige volwassenen blijft die bijtreactie nog zeer actief oa bij.frustratie en het gevoel onrechtvteczijn aangedaan. 'Van je afbijten' wordt in zo'n geval dus nogal letterlijk uitgevoerd. Je ziet het echter vooral als reflex bij kinderen...maar dus soms ook persisterend bij gefrustreerde volwassenen. En zo'n frustratie kan wel degelijk oprecht zijn...en Suarez gaat in zo'n geval dan dus soms reflexmatig bijten.

13-07-2021 11:40

WZAWZDB14 +4620

Ik snap niet dat ajacieden hier boos over kunnen zijn. Zo'n mooie steek in feyenoords rug is toch geweldig om te zien? Kan niet wachten tot hij 19 dec. de winnende maakt tegenover die hondsdolle kakkerlakken.

13-07-2021 10:26

Taco van der Mast +347

Die maakt gewoon een hat-trick joh

13-07-2021 10:39

Lagasj +2905

Hallo.... Voetbal is een spelletje!
Een belangrijk spelletje in ons leven, dat zeker
Maar het blijft een spelletje.

13-07-2021 10:22

Web +178830

Ik vind het een goede speler, en daar blijft het bij
Zijn maniertjes staan mij niet aan, en moet ik nu hij voor Ajax gaat spelen er anders over denken?

Zou ook wel heel erg naïef zijn

13-07-2021 10:17

Ferd +38297

ik zei zoiets en kreeg een fangirl (SR83) achter me aan, grappig

13-07-2021 10:30

Web +178830

Ik kan het niet anders zien
Ik heb mij vaak mateloos gestoord aan hem
En nu hij het mooiste shirt gaat dragen
Valt dit in eens weg?
Onzin natuurlijk

13-07-2021 10:34

Ferd +38297

preaching to the choir Web, ik ben het met je eens hoor

13-07-2021 11:16

Raymond.V +2705

Hopelijk laat hij die maniertjes achterwege zou ook kunnen. Dan heb je er gewoon een prima speler erbij.

13-07-2021 10:33

Web +178830

Precies
En dan moet je er ook over een stappen
Het is aan hem nu

13-07-2021 10:36

Lazell +16973

Ik vind wel vaker een Ajacied met vervelend gedrag. Dat natrappen van Antony vind ik bijvoorbeeld ook vreselijk irritant. Het geforceerde accentje van Noa Lang destijds ook. Promes met zijn corona fratsen, rapjes en steekincident. Brobbey/Kluivert/Onana uiteraard. Ik ben vooral fan van Ajax en van het type spelers. Niet van de mensen erachter. Goede voetballers zijn altijd welkom.

13-07-2021 11:12

Hangjas +279

Nee hoor ik vind het juist eerlijk dat je dat zegt. Wellicht als hij de winnende erin schiet tegen Feyenoord of een andere belangrijke goal maakt dat het wat verwaterd.
Scherpen moest ook echt bijna niemand aan het begin vanwege zijn gedane uitspraken als kind. Uiteindelijk is hij ook niet elke week uitgefloten of wat dan ook...

13-07-2021 12:27

kampioenenjood +5043

Hij bewijst dat het hem niets interesseert wat er over hem gedacht of gezegd wordt (anders had hij deze stap niet gemaakt) en dat past dan weer goed bij Ajax: je eigen ding doen. Er zullen fans voor en tegen zijn, maar ik heb het gevoel dat veel fans er ergens tussenin hangen, en Berghuis zal moeten presteren om die fans te overtuigen. Speelt hij de eerst 5 wedstrijden fantastisch zal hij snel geaccepteerd worden. Speelt hij 5 wedstrijden dramatisch en pakt ie een rode kaart, zal hij het heel lastig krijgen. Maar ook dat is topsport en maakt het voetbal zo mooi. Wat mij betreft geven we hem een goede ontvangst, want iedereen in Amsterdam is gebaat bij goede prestaties van Berghuis.

13-07-2021 10:07

Asociaal +2769

Dat Berghuis niet gewild is bij een aantal Ajax supporters vanwege zijn Feyenoord achtergrond & zijn gedrag richting Ajaxfans destijds, ja dat blijf je altijd houden, dat is maar een klein groepje. De meeste fans die niet op hem zitten te wachten, is vooral omdat zij in Berghuis gewoon geen toegevoegde waarde zien. Dat mag. Zelf vraag ik het me ook persoonlijk af of hij het gaat laten zien, maar voor mijn part is hij welkom en ik laat m'n ongelijk in dit geval graag bewijzen. Als hij zijn kwaliteiten ook bij Ajax laat zien, dan heeft Ajax gewoon een extra wapen.

13-07-2021 09:45

flyingdragon +437

Die rivaliteit ligt toch wel heel diep. Als ik links en rechts lees dan zou je bijna denken het is strikt verboden om van aartsrivaal naar aartsrivaal te gaan.

Berghuis is in mijn ogen nooit een echte Feyenoorder geweest dat ben je pas als je alles daar doorlopen hebt en dat is het niet het geval.

Hopelijk gaan supporters zich gedragen want we halen wel kwaliteit en doelpunten binnen en dat is zeer welkom want Haller is het nog niet.

13-07-2021 09:37

CruijffiaansNouriaans +4425

Het makkelijkste was om een andere club te kiezen? Die was er niet hoor. Als FfB geen 352/532/FML had gespeeld, was ie ergens anders heen gegaan.

13-07-2021 09:36

Juan62 +46067

Dat is precies wat kuyt gisteren sprak, maar klopt niet.
Er waren meerdere opties, maar hij wil prijzen winnen en de CL in.
Dan moet je naar Amsterdam komen

13-07-2021 09:38

CruijffiaansNouriaans +4425

Ohw echt ? Ja tuurlijk zeggen ze dat er meerdere opties zijn, doe ik ook als ik mensen aanneem - maar CL, ja zo is het ook

13-07-2021 10:34

jeppas +3522

Wat een gelul over die 352. Hij wil gewoon voor Ajax spelen, maar durfde dat natuurlijk niet te zeggen in zijn Feyenoord-tijd. Dit is tegen het zere been van de supporters, die uit wanhoop en frustratie shirtjes beginnen te verbranden. Stelletje kleuters zijn het.

13-07-2021 09:44

Redrum +95918

Persoonlijk zie ik Berghuis niet als een echte Feyenoorder. Het is gewoon een jongen die ze aangekocht hebben nadat hij in het buitenland mislukte en hij in Nederland al bij meerdere clubs had gespeeld. Dat het al jaren hun beste speler is en dat hij captain is zegt me verder niets. Hem captain maken was sowieso alleen maar een extra manier om hem te pleasen vanuit Feyenoord. Dat deze jongen vaak de interactie met het publiek zocht en het logo kuste na een doelpunt zegt me ook niet zoveel. Op het moment dat hij daar speelde voelde hij zich verbonden met de club, die spelers hebben we bij Ajax ook genoeg gehad. Bij Feyenoord is de frustratie groot omdat ze hun beste speler kwijtraken aan de aartsrivaal en dat snap ik best. Vooral als je dan ook nog sommige Ajacieden hoort zeggen dat ze hem eigenlijk niet nodig vinden, dat maakt het nog even extra pijnlijk. Maar goed, het zou alleen maar een wake-up call moeten zijn voor ze. Soms moet je even met je neus op de feiten gedrukt worden om de realiteit onder ogen te zien. Daar zijn ze alleen bepaald geen fan van bij Feyenoord, de realiteit. En als die aan het licht komt worden ze dus boos.

13-07-2021 09:25

fanvooraltijd +6786

We halen een speler bij een concurrent ? Is f'neurd een concurrent ? Niet meer dan NAC en NEC . En ik begrijp niet dat die kakkerlakken zo opgefokt zijn ,als ik alles lees zijn ze blij dat hij weggaat .

13-07-2021 09:22

sebastiaan1900 +5269

De gevoeligheid ligt vooral in Rotjeknor.
Ik zou een overstap van Labyad naar Feyenoord toejuichen. Die zou daar een ster zijn.

13-07-2021 09:11

Bruno04 +15718

Als onze captain naar Feyenoord of psv zou gaan zijn we ook pissed

13-07-2021 09:15

Oxxer +163797 moderator

In het huidige Nederlands clubvoetbal is een transfer van de Ajax captain naar PSV of Feyenoord hetzelfde als een Lamborghini vrijwillig inruilen voor een 3e hands scooter met een kapotte uitlaat.

13-07-2021 09:28

CruijffiaansNouriaans +4425

Het gaat om het idee. Stel dat F de Lambo was en wij bv een fiat multipla

13-07-2021 09:40

FissaDeGekste +3368

Zeer CruijffiaansNouriaanse vergelijking mijn beste ;)

13-07-2021 09:57

Oxxer +163797 moderator

Het maakt mij niet uit waar een speler vandaan komt. Berghuis wilde alleen naar Ajax dat is voor mij reden genoeg om voor hem te klappen. Wat en hoe hij deed in en rondom de onderliggende wedstrijden, lekker belangrijk, dat hoort erbij.

13-07-2021 09:04

AFCACruijff14 +160781

Waar komt dat vandaan dat Berghuis aan Amsterdamse kant niet welkom is? Op deze site en op social media lees ik positieve dingen en de mensen die negatief zijn, zijn dat alleen omdat ze hem niet goed genoeg vinden. Is de fside dan boos dat Berghuis komt ofzo? Heb ik ook niks over gelezen.

13-07-2021 08:56

mgtow +22318

Vooral wishful thinking vanuit Feyenoord. Er zullen uiteraard wel mensen zijn die hem niet moeten hebben maar dat hou je toch.

13-07-2021 09:20

flyingdragon +437

Dit komt vooral bij de haventokkis vandaan. Binnen de Ajax supporters zullen er ongetwijfeld een aantal zijn die niet blij zijn maar die reageren dan nog met een bepaald iq gehalte.

13-07-2021 09:42

Sjakio +2364

Respect voor het feit, dat je alle bedreigingen voor lief neemt. Ook weet dat je nooit meer in Zuid Holland kan komen, je leven achterom moet blijven kijken, alleen om bij Ajax te komen spelen. Elders had hij veel meer kunnen verdienen, maar hij wilde naar Ajax. Deze speler verdient geen hoon, maar 1000x respect!

13-07-2021 08:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.