Keizer moet op zoek: Wie wordt aanvoerder?

door Finn Dekker 38

Keizer moet op zoek: Wie wordt aanvoerder?

door Finn Dekker 38

Laatst geüpdatet

Het vertrek van Davy Klaassen was afgelopen donderdag nog geen paar uur wereldkundig of er werd al gespeculeerd over de nieuwe aanvoerder van Ajax. Joël Veltman, de tweede man in de hiërarchie, lijkt net als Klaassen de deur achter zich dicht te trekken in Amsterdam, waardoor het lijstje van voormalig trainer Peter Bosz de prullenbak in kan. De band gaat volgend seizoen om een nieuwe linker bovenarm, maar van wie?

Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet er allereerst gekeken worden naar zijn voorganger. Klaassen was de ideale aanvoerder. Een speler die elke wedstrijd zijn ziel en zaligheid in zijn spel legde voor zijn cluppie. Een vechtersbaasje die de ploeg bij de hand kon nemen, spelers individueel kon stimuleren, maar ook iemand zijn huid vol kon schelden op de juiste momenten. De captain werkte hard, liet zich horen en was bovenal beslissend.

Een ander criterium waaraan Klaassen voldeed, zat hem in de beheersing van de Nederlandse taal. In de afgelopen tien seizoenen heeft Ajax tien aanvoerders versleten. Van de tien waren vijf spelers buitenlands, waarvan eigenlijk alleen Luis Suarez gebrekkig Nederlands sprak. Dit in tegenstelling tot Thomas Vermaelen, Jan Vertonghen, Nicolai Boilesen en Niklas Moisander. Een speler die geen Nederlands kan, lijkt er doorgaans niet klaar voor en lijkt daarmee dus afgeschreven, waardoor een streep kan worden gezet door namen als Davinson Sanchez en in mindere mate Amin Younes en Kasper Dolberg.

Andre Onana lijkt daarmee ook af te vallen. Toch is de keuze voor de keeper niet ondenkbaar als je naar het recente verleden kijkt. Maarten Stekelenburg werd aanvoerder in het seizoen van de derde ster. Maar nog belangrijker: Marcel Keizer, de kersverse trainer van Ajax, koos afgelopen seizoen vaak voor doelman Norbert Alblas als aanvoerder. Het verschil tussen de twee gevallen zit hem echter in de leeftijd. Bij de beloften was Alblas een van de oudsten, terwijl Onana zich in het eerste nog bij de jonge talenten schaart.

Goed genoeg is oud genoeg, zo is het ook bij Ajax. Het werd vorig seizoen meermaals herhaald bij Ajax-talenten. Zo ook bij Matthijs de Ligt. Maar geldt deze spreuk ook voor het aanvoerderschap? De Ligt werd al geprezen voor zijn mentaliteit en geldingsdrang. Aan de andere kant kreeg de rechtspoot half Nederland over zich heen vanwege zijn naïeve speelstijl in het Nederlands elftal. Spelen op het hoogste niveau van Nederland legt op dit moment misschien al genoeg druk op het talent.

Ervaring is daarom ongetwijfeld een eigenschap die achter de schermen hoog op het lijstje staat. De teruggekeerde Klaas-Jan Huntelaar lijkt op dat gebied de gedroomde kandidaat, ware het niet dat de aanvaller in zijn positie als tweede spits überhaupt niet in staat zal zijn om de tos te doen. Lasse Schöne lijkt dan een betere optie, maar ook aan de keuze voor de Deen zitten op dat gebied haken en ogen. De middenvelder is onder Keizer misschien wel niet meer onomstreden en zou op den duur zijn plek kwijt kunnen raken aan de jonge garde. Denk hier aan Donny van de Beek of Frenkie de Jong.

Mocht Keizer straks dezelfde checklist afgaan, dan blijven er onderaan de streep nog twee basisspelers van vorig seizoen over, namelijk Nick Viergever en Hakim Ziyech. Beiden hebben vorig seizoen grote stappen gemaakt. Viergever ontpopte zich van wissel tot steunpilaar in de Amsterdamse defensie, terwijl Ziyech uitgroeide van momentenvoetballer tot alleskunner op het middenveld.

Beide Ajacieden verwierven het respect van de medespelers, de staf en de bühne. Met respect komt status, iets wat een aanvoerder misschien het meest nodig heeft bij een club als Ajax. Kijk maar naar Klaassen. Niet iedereen was het altijd eens over de kwaliteiten van Klaassen, maar door zijn aanzien viel er niet te twisten over zijn aanvoerderschap. Het is nu aan de nieuwe trainer om de volgende geboren leider eruit te pikken.

Finn Dekker (Twitter: @FinnDekker | e-mail: f.dekker@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

afckoekwaus +0

wie was de vice aanvoerder vorig jaar?

23-06-2017 20:23

Ajax4proud +10961

Ik vind eigenlijk ook dat Viergever een aanvoerderschap verdient. Als Sanchez Engels kon dan had ik gezegd dat hij het stokje kan overnemen. Schone is ook een mogelijkheid alleen hij is wisselvallig en kan wisselspeler worden. We zullen het wel zien, de trainer ziet het op de training wie de leiding goed aankan en andere kan coachen.

21-06-2017 08:27

Freddy Al +11

Veltman lijkt de meest logische keuze,als hij blijft.

20-06-2017 23:35

JPC40 +3

wij weten niet hoe ziyech in de groep ligt, dadelijk met Huntelaar er bij, kan het zomaar zijn dat ziyech toch plaats moet maken, omdat Huntelaar veel meer ervaring heeft.
En leiding geven vereist ervaring en gehardheid, op dit moment heeft Ziyech dat nog niet, je kunt wel nog zo goed gedaan hebben bij Twente en deels bij Ajax, maar Huntelaar heeft veel meer ervaring. Misschien zodra Huntelaar stopt dat Ziyech klaar is om het over te nemen.

20-06-2017 22:37

geronimo +4

Sanchez is de man , een aanvoerder hoeft niet vloeiend Nederlands te spreken

20-06-2017 20:42

Prethoofd123 +0

Sanchez spreekt nog niet eens Engels..

20-06-2017 21:22

Ajax#1900 +1

Nee, je maakt iemand van 20 geen aanvoerder. Het wordt gewoon Viergever of Ziyech.

20-06-2017 22:08

AFCAWZAWZDB +1022

Als Veltman blijft is hij ook de aanvoerder waarschijnlijk, Viergever als hij überhaupt basis staat aankomend seizoen zal een goede 2e optie zijn.

20-06-2017 20:42

AFCAWZAWZDB +1022

Wat komt er nog bij vraag ik me eerder af, of beter gezegd wie gaat er nog weg? Stilte voor de storm? Het is de laatste dagen wel erg rustig. Weg: Veltman, Tete, Dijks (en Younes). Benodigd: Keeper, centrale verdediger (Palmer-Brown?), rechts- en linksback, rechts- en linksbuiten.

20-06-2017 20:37

skinny hein +0

zijn ze alle 4 al weg dan? Nee dus dont worry. En 6 nieuwe spelers erbij terwijl we 2e werden met 1 punt en finale EL haalden....?Waar haal je die gasten vandaan dan...

21-06-2017 15:38

NouriVandeBeek +7

Viergever is een kandidaat, maar hij komt niet in aanmerking voor een contractverlenging. Vreemd.

20-06-2017 20:00

Vos +23

Viergever imo

20-06-2017 19:48

Noxin +15672

Viergever, zonder twijfel. Heeft een ijzersterke mentaliteit. Is misschien niet de meeste begaafde speler, maar compenseert dat d.m.v. veel andere kwaliteiten. Eigenlijk net zoals Klaassen dat deed.

20-06-2017 18:32

babeldeman +1

Schöne en anders Viergever, Is het afgelopen seizoen toch het meest constant geweest dus hij verdient het, vind ik.

20-06-2017 18:28

johnd +6

Ziyech lijkt mij de enige optie.

20-06-2017 18:09

Babangida83 +23993

In principe zijn er nog 3 ervaren jongens die op speelminuten kunnen rekenen. Schone schrijf ik nog niet af, want De Jong heeft nog niet veel gespeeld. Echter laat Schone het wat afweten, vind ik, op hoog niveau. Juist wanneer je een aanvoerder nodig hebt. Je ziet hem dan minder coachen.

Viergever lijkt me de beste. Maar voor Ziyech zou het een goede ontwikkeling zijn.

Mij is het om het even. Alle twee zijn goed, denk ik.

20-06-2017 17:14

Ajax4xbestevaneuropa +2

Koste wat het kost Sneijder halen. Een aanvoerder moet kwaliteit hebben en aanzien.
Viergever is degelijk maar kan ook zo weer simpele ballen inleveren, of als een kip zonder kop naar voren mee willen gaan. Tegen Schalke uit pakte dat goed uit, maar de man heeft in 300 profwedstrijden 15 goals gemaakt... 7 bij Ajax in 100 wedstrijden.

Sneijder en Schone kunnen voor de verdediging rouleren etc., heb je voor de zijkanten op midden o.a Nouri en Vd Beek die o.a met Ziyech kunnen concurreren. Ajax mist lengte op het midden. Die krullenbol van united was een reus tegen dwergen, alles was voor hem. Je moet dus lengte en fysiek hebben in Europa voor als je slachters tegenkomt, ene Christian P. was daar goed in.
Misschien N De jong die zo'n rol kan vertolken. Huntelaar, Sneijder, De Jong. Had je het zo'n matig overbetaald zooitje uit Manchester heel wat lastiger kunnen maken. Had je Huntelaar kunnen laten starten om de boel wat makkelijker te maken voor Dolberg die je a la Kluivert kon laten invallen. En De jong had die krullenbol al na 5 minuten aangepakt of Pogba niet 5 meter ruimte gegeven zoals Klaassen bij die 1e goal. Zwijg ik nog over die 2e, kijk maar na, voor je leven naar die bal springen en zorgen dat de ander hem niet raakt. Veltman dacht: Laat hem maar proberen, die maakt een speler van een topclub als United toch nooit. Dan moet je nog veel leren.

20-06-2017 16:49

Jorehn +821

Je hebt het over Sneijder en de Jong en vervolgens over lengte die we missen. Is het je wel eens opgevallen dat Sneijder en de Jong ook allebei nogal klein zijn?

21-06-2017 08:25

zlatan-beast +0

als veltman blijft word hij het tog gewoon? was dit jaar ook al 2e aanvoerder

20-06-2017 15:53

ram +7283

Als ie blijft zal dat wel gebeuren inderdaad.

20-06-2017 19:42

RusselWestbrook +21

Viergever. Die was afgelopen seizoen al de baas van de verdediging en liep soms letterlijk voorop in de strijd als er aangevallen moest worden. Heeft de mentaliteit, de leeftijd en zegt zinnige dingen na de wedstrijd, wat toch wel aangeeft dat ie het spelletje goed snapt.
Ziyech reserveaanvoerder.

20-06-2017 14:50

ram +7283

Eens maar ik denk betwijfel of hij een basisplaats krijgt. In het centrum lijkt mij uitgesloten. Als linksachter zou kunnen maar daar is Ajax duidelijk op zoek naar een aankoop.

20-06-2017 15:05

ajaxinho +13

Viergever.
Die loopt al langer rond in de Eredivisie.
Zo geef je meteen een signaal af dat hij de lijnen moet uitzetten en niet mag verzwakken.

Hij is ook een van de gangmakers in de groep.
Maar ik denk dat hij de groep ook streng en serieus kan aanspreken als dat moet.

Ziyech is een leider in het veld met zijn voorbeeldige inzet en ontwikkeling.
Dat is de ideale reserve aanvoerder.

20-06-2017 13:45

FlyingDutchMan +17318

Mijn gedachte, als je Nick verlenging geeft heb je komende 5 jaar een betrouwbare centrale verdediger en linksback als aanvoerder. De aanvoerder moet niet elk jaar vertrekken, daarom lijkt me Hakim ook niet realistisch.

20-06-2017 23:50

Pauw +2255

Hoop niet op Schöne. Betekent namelijk dat ie weer gegarandeerd in de basis start. Hoeft van mij niet.

20-06-2017 13:37

Lazell +17013

Van mij hoeft een aanvoerder niet per definitie in de basis te starten. Is een persoon die de leiding neemt op en naast het veld, jongens op hun flikker geeft, van de groep een eenheid maakt en dat soort zaken. Als hij basisspeler is, is dat beter. Maar in principe hoeft dat niet.

20-06-2017 16:10

EenAjacied +192

Beide lijken mij een goede optie. Ziyech heeft bij twente laten zien dat hij een goede aanvoerder is. Dit seizoen vaak een goede aanjager geweest en heeft veel overzicht. Maar viergever heeft vorig seizoen ook goede eigenschappen voor een aanvoerder laten zien. Hij was constant bezig met de verdediging goed zetten (waar sanchez hem nog voor prees) en hij had bij belangrijke wedstrijden een bepaalde drive waarmee hij in mijn ogen het team mee motiveerde. Ben benieuwd hoe Keizer gaat oordelen!

20-06-2017 13:10

RaynoFischer +18

Schone vind ik wel een aanvoerder als hij basisspeler blijft, maar denk niet dat hij onomstreden zal zijn komend seizoen en op de bank kan belanden.
Veltman als hij blijft, Viergever of Ziyech?

20-06-2017 11:52

WyZynDeBeste +2

Viergever heeft de persoonlijkheid niet voor mijn gevoel, terwijl zijn mentaliteit wel geweldig is.

20-06-2017 11:54

RaynoFischer +18

Yep, qua persoonlijkheid vind ik Lasse wel een aanvoerder, maar daar komt kwaliteit weer bij kijken, want denk dat hij uiteindelijk voorbij gestreefd gaat worden

Al moet je Viergever niet onderschatten mede door zijn mentaliteit, was bij Az ook aanvoerder.
Dat hij niet de bijzondere uitstraling heeft maakt daarin niks uit

20-06-2017 12:53

Lazell +17013

Heeft inderdaad geen uitstraling. Maar dat is secundair belang. Heeft voor en naast een speler gestaan die alleen Spaans spreekt (Onana / Sanchez) en naast en achter een speler die voor het eerst op die positie staat (Sinkgraven / Schöne). Als het je dan lukt om de minste goals in de ED tegen te krijgen, bewijst ie wel dat ondanks de matige uitstraling er toch naar hem geluisterd wordt.

20-06-2017 16:20

JariHeijden +5629

Onana komt uit Kameroen. Daar spreken ze Frans en Engels. Vanwege zijn Barca tijd kan hij ook Spaans en gebruikte dat tijdens het coachen vooral omdat Sanchez niets anders sprak. Inmiddels doet Onana alles in het Engels omdat iedereen dat nu in meer of mindere mate begrijpt.

21-06-2017 04:21

Adam24 +39375

Ziyech is nog te veel met zichzelf bezig. Er zijn eigenlijk maar 2 spelers die aanvoerder kunnen zijn; Huntelaar en Schone. Ik zou voor Schone gaan want die zal toch behoorlijk wat wedstrijden gaan spelen. Viergever zou ook wel kunnen maar ik zie liever Schone iedere week voor de camera verschijnen dan Viergever.

20-06-2017 11:46

Adam24 +39375

We roepen ieder jaar dat Schone zijn basisplaats gaat verliezen.

20-06-2017 13:17

Simon1 +2959

En eerder jaar negeren die coaches ons... Waarom toch...

20-06-2017 14:52

BrandjeXL +81

Nou dat was hij ook tot aan Bosz dus je punt is?

20-06-2017 15:31

ram +7283

Schone gaat dit jaar z'n basisplaats verliezen.

20-06-2017 19:43

AlexIbarra +19352

1) Viergever
2) Veltman
3) Schöne
4) Riedewald

Ik verwacht dat er minimaal 2 vertrekken van deze 4 maar anderen vallen voor mij duidelijk af. Spreken de taal niet, of zijn nog druk bezig met zichzelf en hun plekkie.

20-06-2017 11:34

Lazell +17013

Zo ongeveer wel met jou eens. Er is niet echt een topfavoriet om aanvoerder te worden. Alleen Riedewald vind ik een rare keuze. Een aanvoerder moet wel vechtlust hebben om de voortrekkersrol waar te maken. Dat heeft Riedewald niet

20-06-2017 16:26

GrandMasterFlex +980

Ziyech of Viergever, maar ook leuke opties: Sanchez of Onana.

20-06-2017 16:34

Youri08 +23

De Ligt is inderdaad nog wat jong maar die kan het seizoen er na worden mocht hij basisspeler zijn aankomend seizoen.

Ik zou voor Ziyech gaan, ook qua toekomstige transfer wellicht beter. Toch de aanvoerder die dan verkocht wordt. Kan daarna Mathijs het overnemen.

20-06-2017 11:12

vader123 +20

Dappere strijder Nick Viergever! Qua mentaliteit de beste.

20-06-2017 10:09

Bram410 +3

Zou voor Viergever gaan !

20-06-2017 09:50

Bjorn2321 +2070

Is Finn Dekker in het hele artikel Veltman voor het gemak maar vergeten, of gaat hij ervanuit dat die sowieso weg gaat?
Anders hou je inderdaad alleen Zyiech en Viergever als opties, en zelfs van een basisplaats voor Viergever ben ik niet zeker.

Ik vind Donny ook nog een serieuze optie. Hij is 100% klaar voor een basisplaats komend seizoen, heeft de mentalitiet en is net als Davy Ajacied in hart en nieren, altijd bereid net iets extra's te geven.

20-06-2017 09:47

FrenkieNL85 +0

Inderdaad 1 ! van de Beek aanvoerder 2018-2019 lijkt mij vroeg genoeg!

20-06-2017 11:14

FinnDekker +21

Ja, ik ga ervan uit dat Veltman deze zomer vertrekt. Mocht Veltman wel blijven, dan zal hij hoogstwaarschijnlijk aanvoerder worden.

20-06-2017 11:16

Eastwood +0

Je zou eigenlijk hetzelfde met Ziyech moeten doen wat Martin Jol destijds deed bij Luis Suarez. Maak hem aanvoerder. Dat streelt zijn ego enorm en geeft hem een motiverende boost, waardoor hij nog beter gaat spelen. Nadeel is dat je hem dan na dit seizoen kwijt bent.

20-06-2017 09:33

skaradonna +139

1ste keuze Ziyech
2de keuze Huntelaar (als hij speelt)
3de keuze Schone of Viergever

20-06-2017 08:56

PJK54 +1

Mijn keus zou Nick zijn Hakim moet zich concentreren op zijn eigen spel en niet op medespelers. Is Nick geen aanvoerder geweest bij AZ?

20-06-2017 08:39

JariHeijden +5629

Meestal kiest de trainer in overleg met de spelers. Maar het eindoordeel lift toch echt bij de trainer. Adriaanse let alle doekjes stemmen en de meerderheid beslist. Maar dat is niet gebruikelijk bij iedereen. De Boer koos Klaassen als aanvoerder en Bosz deed dat ook. Dat hij daarbij goed kijkt wat voor zijn spelers werkt, is logisch. Jol koos voor Suarez om Suarez te bewegen door de verantwoordelijkheid wat meer een voorbeeldrol te hebben. Het is een keuze van de trainer. Niet van de spelers.

20-06-2017 09:33

trainerdv +2

jammer dat Sanchez geen Hollands spreekt...

20-06-2017 08:44

NouridolbergNeres34 +1925

Als Veltman blijft zie ik hem aanvoerder worden speelt ook het langste bij Ajax.
En anders Ziyech en daarna viergever, huntelaar.

20-06-2017 08:04

Professor +11246

Zou voor Ziyech gaan geeft zijn trots nog een boost ook. Viergever niet omdat ik denk dat hij geen basisspeler wordt en Veltman daar ga ik van uit dat hij weggaat.

20-06-2017 09:02

JariHeijden +5629

Viergever wordt onze vaste linksback. Na zo'n seizoen zal hij ook wel wat krediet hebben.

20-06-2017 09:29

Professor +11246

Maar ze willen een nieuwe linksback kopen. Dus Viergever zal denk ik richting bank vertrekken. Heeft volgens mij nog maar 1 jaar contract ben benieuwd of ze dat nog gaan verlengen. Ik hoop en denk het niet ze gaan denk ik doorselecteren op die plek.

20-06-2017 12:54

artteun +964

@Blankenburg, dan nog maar eens lezen :
Hij geeft aan dat alleen Suarez toendertijd gebrekkig Nederlands sprak, dit in tegenstelling tot Vertonghen en Vermaelen.
Hahahahahaha

20-06-2017 07:57

JariHeijden +5629

Ook als Veltman blijft, zou ik Ziyech aanvoerder maken. Ziyech heeft al wat meegemaakt, is al vaker aanvoerder geweest bij Twente en zal een dergelijke eer met beide handen aangrijpen om nog meer verantwoordelijkheid te voelen en te nemen. Veltman en Viergever zijn degenen die als eerste op de reservelijst staan.

20-06-2017 07:42

Ajacied33 +36920

Ziyech maar doen. Als ie tenminste blijft

20-06-2017 07:38

MennoJerry +4131

Waarom zou Ziyech weggaan. Dat zou echt een adelating zijn na 1 seizoen. Dan kunnen we nog wel ff wachten op prijzen

20-06-2017 08:49

Blankenburg +4

Even serieus. Vertongen en Vermaelen spreken geen Nederlands............hahahaha

20-06-2017 07:26

De Nees +33

Even serieus. Lees die zin nog eens goed en kijk daarna naar die "hahahaha" van je

20-06-2017 07:48

Blankenburg +4

Heb ik gedaan, en toen hahahahahaha

20-06-2017 07:50

WinstonWeed +2

Neem de tijd, ga er rustig voor zitten ....en probeer dan de zin woord voor woord in je op te nemen.
Laat het dan even op je inwerken en spreek de zin een paar keer hardop uit.
Als je het dan nog niet snapt.... blijf proberen, ik weet dat je het kan.

20-06-2017 14:46

Blankenburg +4

Dank voor het vertrouwen

20-06-2017 16:46

UltimateKaos +1

Gaat het verder wel goed met je?

20-06-2017 08:49

Ferd +38681

En jij begrijpt die taal blijkbaar niet

20-06-2017 09:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.