Hiddink twijfelt aan roulatiesysteem: 'Is wel heel rigide om dat altijd in minuut zestig te doen'

door Marco Bouwmeester 53

Hiddink twijfelt aan roulatiesysteem: 'Is wel heel rigide om dat altijd in minuut zestig te doen'

door Marco Bouwmeester 53

Laatst geüpdatet

Guus Hiddink heeft begrip voor het roulatiesysteem van Francesco Farioli, maar vindt wel dat er iets minder regelmaat in mag zitten. Een voorbeeld dat de oud-speler van PSV noemt, zijn de wissels van Brian Brobbey en Wout Weghorst. Hiddink vindt het niet nodig om de spitsen van Ajax telkens op hetzelfde moment te wisselen.

Tijdens het huidige seizoen is het roulatiesysteem van Farioli vaak een onderwerp van gesprek. De Italiaanse oefenmeester heeft zo zijn eigen ideeën om een selectie fit te houden en houdt altijd aan zijn plannen vast. Zo wordt er ook veel gerouleerd in de spitspositie bij Ajax. Farioli wisselt tijdens het huidige seizoen veel af tussen Weghorst, Brobbey en Chuba Akpom.

Hiddink heeft in gesprek met ESPN ook een duit in het zakje gedaan over het roulatiesysteem van Ajax. Farioli heeft in het nog jonge Eredivisieseizoen al een aantal keer zijn spits gewisseld in de minuut zestig. Hiddink vindt dat het wisselen van de spitsen van Ajax met iets minder regelmaat mag. Daarnaast geeft de oud-speler van onder meer PSV, opponent van Ajax zaterdagavond, aan respect te hebben voor de mensen die binnen de Amsterdamse club de data van spelers in de gaten houden.

Tekst gaat verder onder deze foto.

brian brobbey wout weghorst ajax
'Er kan best dreiging zijn dat er blessures aankomen, maar het is wel heel rigide om dat altijd in minuut zestig te doen.'

'Het is een verrassing om te zien dat de linkerspits anders ingevuld wordt', begint Hiddink in De Eretribune van ESPN. 'Dat is het systeem dat hij toepast. In voorgaande wedstrijden keek Brobbey op zijn pols en dan wist hij dat hij eruit ging. De datamensen moet je ook wel serieus nemen. Er kan best dreiging zijn dat er blessures aankomen, maar het is wel heel rigide om dat altijd in minuut zestig te doen. Soms kan hij in minuut 65 ook wel verrassen. Brobbey vraagt wel energie van verdedigers. En als je dan door kunt schakelen met Weghorst…'

Boost na Klassieker

Ajax won in aanloop naar de topper tegen PSV de wedstrijd van woensdag tegen Feyenoord. De Amsterdammers speelden goed en maakten het voor de Rotterdammers onmogelijk om te voetballen. Hiddink denkt dat de wedstrijd tegen Feyenoord voor veel motivatie heeft gezorgd bij Ajax. 'Je weet waar ze vandaan komen. En dan helpt zo’n wedstrijd tegen Feyenoord. Het heeft een boost gegeven in Amsterdam en dan gaat het vaak over de top', aldus Hiddink.

Lees meer over:
Plaats reactie

Redlum +1698

20 jaar geleden was de intensiteit in het clubvoetbal veel lager. Je ziet dat topcoaches uit die tijd alleen nog goed presteren bij interlandvoetbal, waar het tempo nog steeds lager ligt.

Dus de mening over roulatiebeleid door coaches die in die periode voor het laatst succesvol waren lijkt me niet relevant.

03-11-2024 13:38

Craain +4953

20 jaar geleden hebben we te maken met luie aanvallers... Tegenwoordig moeten alle aanvallers ook meedoen met verdedigende werk. Ook voor de aanvallende middenvelders.

Daarnaast zijn de uithoudingsvermogen tegenwoordig heel belangrijk, de conditie moet in de orde zijn en het leven van topsport mentaliteit, oa goede voeding, rust nemen, slaappatroon, etc.

03-11-2024 14:09

chriseverhard +3558

Zowel tegen feyenoord als tegen psv was iedereen fit tot de laatste minuut dus het heeft geholpen het rouleren

03-11-2024 12:54

Ans B +19823

Ik heb wel een mooi anti-voorbeeld, waar ikzelf in elk geval van overtuigd ben.
In het seizoen dat Bosz trainer bij Ajax was, heeft hij de titel verspeeld door NIET te rouleren.
Ten eerste heeft hij de wetenschap genegeerd die zegt dat tenminste drie rustdagen nodig zijn om optimaal te kunnen presteren. Ajax speelde heel lang en structureel met rustdagen van slechts twee dagen vanwege de Europese wedstrijden in de EL.
Ten tweede was duidelijk zichtbaar dat de spelersgroep vermoeider werd, met als dieptepunt de uitwedstrijd tegen PSV - de beslissende wedstrijd voor de titel.

Farioli is één van de weinige trainers die wel naar de lange termijn kijkt. Dit is een voor Ajax heel lang seizoen en voor de (jeugd)internationals in het bijzonder vanwege het afgelopen EK en de eindronde voor Jong Oranje in de zomer (neem ik aan). Tegen de achtergrond dus van het gebrek aan fitheid in de afgelopen twee seizoenen en het werken met spelers die helemaal nog niet gewend zijn c.q. de inhoud hebben om zoveel wedstrijden te spelen: Godts, FJ, Baas of dat jaren niet hebben gehad: Traoré. Ook Klaassen heeft twee jaar weinig of niet gespeeld, terwijl Brobbey het spierstelsel heeft van een sprinter, niet van een marathonloper. Dat zijn vijf spelers die sowieso met extra voorzichtigheid moeten worden behandeld, en een 6e - Berghuis - die nu al voor het tweede jaar langdurige blessures heeft en rustig gebracht moet worden.

Van mij heeft Farioli alle vrijheid om te rouleren zoals hem dat goed dunkt. Ik zal er niet altijd blij van worden, maar als hij op deze manier de spelersgroep fit en hongerig weet te houden tot het (hopelijk niet letterlijk) 'bittere' eind, én blessures kan voorkomen (is alleen niet te meten, maar indirect wel aantoonbaar in algemene statistieken), dan heeft hij mijn volledige zegen.

03-11-2024 12:26

Amp +37595

Dat kampioenschap werd niet aan t einde verspeeld. Tegen een psv kan je namelijk gewoon verliezen, waar iedereen steeds naar refereerde. Het kampioenschap verloor je toen onder bosz aan t begin vh seizoen. Met een gelijkspel tegen roda jc en verlies tegen willem 2 oa.

03-11-2024 13:50

Ans B +19823

Vanuit de gedachte dat je altijd van PSV kunt verliezen heb je natuurlijk gelijk, maar het team was zichtbaar vermoeid na een héél lang seizoen (met o.a. CL-voorronden), en dat is in een topwedstrijd vragen om moeilijkheden.
Strikt genomen is elk verspeeld punt een 'opbreekpunt' en punten verspelen tegen 'kleintjes' is Ajax niet vreemd. Soms door een gebrek aan scherpte, soms omdat er onder een nieuwe trainer een nieuwe speelstijl wordt ingeslepen. Dat is allemaal inherent aan voetbal/sport zelf: in sommige omstandigheden kan iedereen van iedereen winnen (of juist verliezen). Maar wat je probeert als trainer is dat je die omstandigheden zoveel mogelijk naar je hand zet.

En Bosz heeft m.i. een verkeerde inschatting gemaakt door die vermoeidheid te onderschatten. Dat zeg ik niet alleen achteraf, dat vond ik gaande dat seizoen al.
Bosz daarentegen heeft - denk ik - gekozen voor een andere invalshoek: never change a winning team. Dat is zo'n kreet die vast wel ergens op gebaseerd zal zijn, maar geen absolute waarheid is, terwijl die vermoeidheid wel degelijk op feiten (statistieken) is gebaseerd. Over een groot aantal wedstrijden bezien hebben ploegen na slechts twee rustdagen (bijvoorbeeld donderdag-zondag):

- Minder kans om te winnen (-40%)
- Meer tegendoelpunten in het laatste half uur (+75%)
- Minder doelpunten voor in laatste half uur (-70%)
Dat effect is sterker indien een elftal na slechts twee rustdagen een uitwedstrijd speelt. Bij drie of meer rustdagen doet dit effect zich niet voor.

04-11-2024 08:15

Danielson +50258

Exact. De spijker op de kop. En ook de wedstrijd tegen Willem II moet in dit licht bezien worden, namelijk als een consequent uitgevoerde gedachte als onderdeel van een veel groter plan. Waar dat toe kan leiden hebben wij, dunkt mij, deze week kunnen aanschouwen.

03-11-2024 14:08

DatKanNiet +2125

Is de regel niet als t werkt gewoon je bek houden? Ik bedoel dat het werkt mag inmiddels wel gezegd worden toch? Voetballend kan het altijd beter, maar qua fitheid valt er niks op aan te merken.

03-11-2024 11:57

ajax4ever001 +18415

Snap wel waarom Bergwijn weg wilde, die had geen trek voor al die extra inzet onder Farioni

03-11-2024 10:35

DatKanNiet +2125

Waar is deze sneer voor nodig? Zijn salaris drukte erg op de begroting, hij moest weg.

03-11-2024 11:58

FrancescosRavioli +15189

Het feit dat er nu spelers lopen voor de helft van het salaris en 3x zo hard werken.

03-11-2024 12:46

DatKanNiet +2125

Klopt maar dat geldt voor de hele selectie, onder schip en steijn hoefde het ook niet.

03-11-2024 15:49

Hup +688

Als de uitkomst van o.a. dit roulatiesysteem is dat je twee keer in één week verdiend van een grote concurrent wint, en in een jaar tijd van de totale schlemiel van de competitie een serieuze titelkandidaat bent geworden denk ik dat we er wel voorzichtig vanuit kunnen gaan dat Farioli het best aardig ziet allemaal. Vind Hiddink een prima kerel verder daar niet van hoor.

03-11-2024 10:18

Aetim +1364

Haha, zure verliezer Guus heeft iets gevonden om toch kritiek te kunnen uiten op Ajax. Trippeltrap, terug in je hok!

03-11-2024 09:45

twynestar +28241

De uitspraak was voor de wedstrijd, doe niet zo sneu, kind. Hiddink is niet super kritisch hier maar plaatst een kanttekening

03-11-2024 10:04

Patje2011AJAX +2111

Guus is graag in Amsterdam.

03-11-2024 10:48

Aetim +1364

Ah dat had ik niet meegekregen. Sorry, maar alles wat psv is werkt bij mij een beetje als een rode lap… :)

03-11-2024 10:59

AlexIbarra +19238

Uit het oogpunt van belasting en fitheid is het juist handig dat mensen weten hoe lang ze moeten spelen.
Dan kan je namelijk in de rust zeggen 'geef nog een kwartiertje alles, maak ze helemaal gek, daarna komt Wout erin'. Niet na dat kwartiertje dan ineens aankomen met 'doe nog maar een kwartiertje alles geven'.

Er zijn natuurlijk genoeg spelers die wel 2x 90 minuten per week kunnen verteren met een goede intensiteit (ook nu bij Ajax), dus het hoeft niet allemaal altijd heel ingewikkeld te zijn.
Als jij echter een marathon kunt lopen met 15 km per uur terwijl ik van jou vraag om 18 km / u te lopen, moet ik bijv. de afstand verkorten of elke 5 km een rustmoment inlassen. Anders stort je in.

Bij Bergwijn leek me ook altijd dat hij een beetje overvraagd was. Hij speelde wel veel en was niet vaak langdurig geblesseerd, maar was zelden fris en explosief, en dat is zijn kracht. Deed zijn verdedigende taken, was redelijk balvast, nam penalties en droeg een band.
Maar dat had je bij wijze van spreken ook van Hlynsson kunnen vragen.

Ik zie veel liever een buitenspeler die energie over heeft ipv op zijn max zit, lekker acties probeert te maken langs 2 man, regelmatig diep gaat zonder bal en bij balverlies goed kort op zijn tegenstander zit. Maar wij maakten onze 'steraankoop' aanvoerder en wilden graag dat hij elke minuut zou spelen voor zijn centen. Begrijpelijk maar niet productief.

Dus ik snap Farioli wel, hij komt hier en krijgt een niet al te fitte groep die sinds februari alleen ED speelde met weinig pit. Nu wil je minder blessures en verwacht je dat ze met een veel zwaarder programma dan de rest (6 Europese wedstrijden meer dan de directe concurrentie, 12 meer dan de 'kleintjes') ineens op een veel hogere intensiteit presteren in dezelfde ED.
Voetballend (creatief) heb je je niet versterkt, dus het moet puur uit de focus en beleving komen.

Dan snap ik dat je eerst wilt zien dat een speler levert wat jij vraagt, en pas later evt. gaat proberen het aantal minuten te vergroten.

03-11-2024 08:47

Ans B +19823

Vergeet ook niet het lange seizoen (vanwege de voorronden), voor de (jeugd)international bovendien het EK en straks voor Jong Oranje geloof ik ook weer een eindronde.
Farioli maakt hele gerichte keuzes en kijkt zowel naar de korte als de lange termijn. Dat laatste doen trainers zelden, maar ik juich het volmondig toe (ik kijk zelf ook altijd naar beide).

Korte en lange termijn zijn op onderdelen strijdig, en beide hebben hun voor- en nadelen. Dus ja, je kunt een wedstrijd verliezen door een beslissing die de lange termijn bevoordeelt, maar als je ervan uitgaat dat je méér uit een fitte spelersgroep haalt die o.a. de kans op blessures doet afnemen, dan is het maar de vraag of het puur afgaan op de korte termijn niet méér verliespunten oplevert. Statistisch gezien bedoel ik, want op één seizoen kun je niet afgaan (blessures zijn soms ook gewoon pech en de fitheid van spelers wordt tevens bepaald door de mentale mindset: een winnend team is fitter dan een steeds verliezend team).
Dat de meesten niet eens stil (willen) staan bij het belang van de lange termijn (fans maar ook trainers en media) zegt alles over de voetbalwereld en over mensen in het algemeen. Daarom zijn trainers als Farioli ook zo belangrijk. Ik hoop dat hij een trend zet.

03-11-2024 12:03

LL +1299

Guus moet altijd ff noemen dat ie vaak won in de Arena. Moet ie altijd ff zeggen. Maar Guus... jij was De Graafschap niveau. Sjaak heeft Europa Cups gewonnen. Guus... ga lekker bij die lampen koffie drinken en neem die oetlul van een Frank Lammers mee.

03-11-2024 03:53

Simpelishetmoeilijkst +25155

Guus, heb je gezien hoe belabberd het roulatiesysteem tegen jouw PSV werkte? Vragen?

03-11-2024 02:33

Jarikoning +7203

Met van Gaal en Rijkaard een legende die de ec1 hebben gewonnen. Groot fan van Guus. Maar wat wordt ook hij al oud 😒

03-11-2024 02:01

Robertini +39134

Ik ben juist blij dat we eindelijk een trainer hebben die niet altijd tot de 80ste minuut wacht om te wisselen. Het is gewoon prima om na een uur wat frisse benen erin te zetten. Nederlandse trainers zijn daar vaak te conservatief in. Zeker nu je vijf wissels hebt.

02-11-2024 23:43

Craain +4953

Arne Slot doet dat ook altijd, rond 60e minuut stuurt hij vaak de dubbel wissels en 70e minuut ook weer... Verse spelers erin...

03-11-2024 00:41

Robertini +39134

Nu er vijf wissels per wedstrijd zijn, is dat ook gewoon logisch. Je wordt echt altijd beter van een verse kracht, zelfs al is die iets minder goed.

03-11-2024 00:43

Simpelishetmoeilijkst +25155

Vooral als je de tegenstander moe hebt gemaakt met een type Brobbey of Weghorst.

03-11-2024 02:35

Simpelishetmoeilijkst +25155

Ten Hag wachtte meestal veel te lang, en ik betwijfel, dat hij veel in Engeland heeft geleerd wat dat betreft.

03-11-2024 02:34

pietvanvliet +4414

Op zich met Hiddink eens hoor, voorspelbaar zijn is niet per definitie handig, maar het is ook weer niet zo moeilijk om de logica te zien van 'ergens rond minuut 60 rouleren': Je 'starter' is nog niet helemaal leeg (dat zou moeten helpen bij het herstellen) en je 'closer' kan er een halfuur vol op klappen.

Dan speelt hij òf zijn directe tegenstander de vernieling in, òf je forceert een wissel bij de tegenpartij (en als jij offensief wisselt, ligt het voor de hand dat de tegenstander defensief wisselt, maar das geen gegeven).

Op zich is voor beide wat te zeggen. Ik ben er nog niet uit waar mijn voorkeur zou liggen.

02-11-2024 23:15

Amsterdamnoord +6036

Lekker naar hûs gaan Guus

02-11-2024 23:08

Simpelishetmoeilijkst +25155

Amsterdam-Noord, dan is Sjakie Swart kwaad, als Guus niet opdaagt voor zijn partijtjes!

03-11-2024 02:37

MarcelvTol1971 +15314

In een normale situatie ben ik er ook niet voor maar..... de club AJAX in de huidige situatie, daarvan verwacht ik niet dat :
a ) de miljoenen in de winterstop binnenstromen.
b ) Ajax geld uit kan geven aan aankopen, gaat echt niet gebeuren.

Dus weet Farioli dat hij het dit seizoen met deze selectie moet doen, eredivisie beker en europees.
En ik vind nu juist de bank sterk bij Ajax.
Brobbey eruit Weghorst erin
Taylor eruit Fitz Jim erin
Traore eruit Berghuis erin
En ga maar door .....

Iedereen komt er gemotiveerd en vol spirit in omdat je weet dat je speeltijd krijgt.
Ik ben echt voorstander en de afgelopen twee wedstrijden bewijzen het gelijk van Farioli.
Hij heeft niet alleen een goed elftal gecreeerd maar een goede en gemotiveerde selectie.
Met Henderson, Klaassen en Pasveer die de kar trekken waardoor bijvoorbeeld Taylor, Fitz Jjm, Baas, Godts etc ruimte krijgen om lekker te voetballen.

02-11-2024 22:59

Hziyech15 +2197

Helemaal mee eens. Ik ben ook heel benieuwd hoe onze selectie er in maart conditioneel voor staat tegenover de rest. Ik denk dat we dan echt het verschil kunnen gaan maken doordat de andere teams redelijk uitgeblust raken.

02-11-2024 23:44

Simpelishetmoeilijkst +25155

Ook ik vind dat erg mooi, dat iedereen zich onderdeel voelt van het team!

03-11-2024 02:38

Ajaxcbs123 +1252

Donderdag weer lekker rouleren hoor;
Ramaj
Gaaei - Rugani - Baas - Wijndal
Vd Boomen
Berghuis - Fitz Jim
Traore - Brobbey - Rasmussen?

02-11-2024 22:29

AlexIbarra +19238

Misschien toch Pasveer in de goal met zo'n zooitje ongeregeld achterin? En Berghuis basis lijkt me onrealistisch.
Verder eens met rouleren, belangrijk om tegen Twente goed voor de dag te komen.

03-11-2024 08:53

nummer14 +4966

Zulke lekkere berichten dit na afloop. Ze kunnen allemaal echt ff lekker de tering genieten

02-11-2024 22:22

insectenverdelg +23424

Je kan zeggenxwat je wil maarc Farioli heeft lhet voor elkaar gekregen. lZe ogen fit en gretig, en ze spelen als een team. Jammer dat WII niet sprankelende maar de afgelopen 2 potjes, daar leef je voor. Als supporter en als voetballer.

02-11-2024 21:35

debarbaar +8220

Alex Pastoor diende vanochtend op Radio NH Leo Driessen al van repliek. Mensen zonder inzicht en/of verstand van data, moeten hun mond houden. Al die ouderwetse Nederlandse 70 plus trainers moeten eens stoppen met dedain neer te kijken op de werkwijze van jonge, veel beter opgeleide trainers.

02-11-2024 21:30

papflapjes +7072

Roulatiesysteem olé olé olé olé!!!
Roulatiesysteem olé olé olé olé!!!

02-11-2024 21:26

paulis +10233

Guus is van de oude Hollande school. Geen analyses, niet aanpassen aan tegenstander, data is onzin. Gewoon lekker 4 3 3 voetballen enzo, zet hem op!

02-11-2024 21:10

Runnerlex +1729

Guus is een oude trainer best mens dat wel, maar nieuwe generatie trainers doen het anders . Komt ook bij dat we veel meer wedstrijden voetballen ⚽️ dan vroeger word ook vergeten.

02-11-2024 21:05

3sterren +20205

Kan iemand de uitslagen van Ajax tegen Feijenoord en PSV nog eens onder de neus wrijven ? …

02-11-2024 21:02

Simpelishetmoeilijkst +25155

Deed ik net met mijn schoonbroer uit Eindhoven. Die is een beetje vsn de kas erg geraakt vsndaag.

02-11-2024 21:27

3sterren +20205

Jij bent echt wreed …
; )

02-11-2024 21:28

Simpelishetmoeilijkst +25155

Soms mag dat wel, vooral als de lampjes verliezen.

02-11-2024 21:29

3sterren +20205

Gelijk heb je …

02-11-2024 21:30

BaasBaas +8306

Kon deze keer idd nóg wel wat eerder. Brobbey was zeer matig.

02-11-2024 20:56

paulis +10233

Brobbey speelde top man. 😆🙈Door hem als aanspeelpunt kwam je continue aan het aanvallen.

02-11-2024 21:09

31xAjax +7904

Hij raakte geen knikker, we speelden gewoon met 10 man.....

02-11-2024 21:36

Condor +32

Farioli bewijst zijn gelijk.. Iedereen in het veld en op de bank weet precies wat en hoe zijn taak perfect uit te voeren. Laatste twee wedstrijden tegen feyenoord en PSV bewijzen dat wel. Wie er ook staat, het systeem van Ajax rolt gewoon door. Geen beste 11, maar beste 20..en dat werkt, de resultaten bewijzen dat.

02-11-2024 20:56

PuntNaarAchterSVP +5250

Farioli > Hiddink

02-11-2024 20:51

Dolblij +45019

Nou ja Guus, vandaag werkte het ook. Godts maakte de winnende goal.

02-11-2024 20:43

JanBiesbos +29042

Deed ie niet tegen fey hiddink

02-11-2024 20:06

champhead +14338

Weer zo iemand die nog niet wil toegeven aan de nieuwe generatie coaches.

02-11-2024 19:46

Been +12447

Ik heb Guus Hiddink zelden betrapt op zinnige woorden. Als er toch één one trick pony is dan is het ons Guuske wel.

02-11-2024 19:44

Amp +37595

Inderdaad guus. Lekker wachten tot de 85e minuut en er nauwelijks tot geen tijd meer is om impact te maken met een wijziging

02-11-2024 19:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.