Eriksen krijgt advies van landgenoot: 'Ajax zou de juiste stap zijn voor hem'

door Jesse ter Haar 121

Bron VoetbalPrimeur

Eriksen krijgt advies van landgenoot: 'Ajax zou de juiste stap zijn voor hem'

door Jesse ter Haar 121

Bron VoetbalPrimeur

Peter Schmeichel, oud-doelman van Manchester United, ziet in Ajax de ideale volgende club voor Christian Eriksen. De Deense middenvelder kan dit seizoen lang niet altijd rekenen op een basisplaats bij de gevallen topclub en zijn landgenoot hoopt op een transfer naar Ajax.

'Ik denk dat Ajax een juiste stap voor hem zou zijn', vertelt hij VoetbalPrimeur. 'Hij is natuurlijk een middenvelder en om tot de top van de middenvelders in de Premier League te behoren, moet je negentig minuten lang op en neer kunnen rennen. Die energie heeft hij niet meer, dat is de natuur. Maar hij is een fantastische speler en laat nog geweldige dingen zien op het veld. Ik denk dat Ajax een fantastische stap voor hem zou zijn.'

Een andere oud-Ajacied die ter sprake komt, is Erik ten Hag. De oefenmeester werd dit seizoen de laan uitgestuurd door Manchester United en kan op medelijden rekenen van Schmeichel. 'Hij kwam op het moment dat er veel onzekerheid was bij de club. Wanneer je manager bent van zo’n club, moet je je elftal goed laten spelen, maar je moet ook van bovenaf gesteund worden. Je moet met de directie kunnen overleggen als er iets dwarszit.'

'Als er dingen niet goed gaan, met wie kun je dan praten? Je kunt dan niet met je spelers of staf overleggen, want dat doe je elke dag al', gaat de voormalig topkeeper verder. 'Je moet mensen achter je hebben staan. Met de huidige structuur van de club hebben ze die mensen, met Jason Wilcox, wel. Ze hebben daar nu de juiste mensen voor.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Eriksen krijgt advies van landgenoot: 'Ajax zou de juiste stap zijn voor hem'
Erik ten Hag kreeg er geen consistentie in bij Manchester United en werd door de club ontslagen.

Respect voor Ten Hag

Ten Hag kon daar nog niet op rekenen en dus is Schmeichel niet al te hard voor de voormalig succestrainer van Ajax. 'Hij had dat niet en heeft echt zijn best gedaan. Ik mocht hem graag als persoon en hij had altijd een goed en eerlijk verhaal. Hoe zaken ook liepen, hij liet zich zien en sprak eerlijk over wat er gebeurde. Hij liep nooit weg voor de media. Hij kwam op het verkeerde moment. Vrijwel iedereen die op dat moment was ingestapt, had het heel moeilijk gehad.'

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7063

Mag van mij het komen laten zien. Ervaring, een jongen die Ajax kent, goed om de jeugd te helpen laten instromen, doen dus.

10-02-2025 06:46

JanBiesbos +29419

Doorselecteren wilde niet hoeft nu ook niet meer.

09-02-2025 12:21

rafaelvandekaart +1788

Eens met top comment, Eriksen behoorde 4-5 jaar geleden tot de beste middenvelders van Europa

09-02-2025 11:37

FissaDeGekste +3441

Mensen, Eriksen kan zich nog prima staande houden in de PL alleen niet lang genoeg door de extreme intensiteit. Heeft nog best wat gespeeld dit jaar.

Ik denk dat hij een sensatie kan worden bij Ajax mits goed gebruikt. En wat kunnen de jonge spelers wel niet van hem leren?

Beetje respect is wel op zijn plaats vind ik.

09-02-2025 08:11

The Future +5654

Helemaal mee eens, maar qua balans in de selectie moeten andere oudere spelers dan wel weg denk. Een selectie met Eriksen, Henderson, Klaassen, Berghuis, Traore, Van der Boomen, Weghorst is te gek. Dat zijn allemaal spelers die het niet meer kunnen/willen belopen en/of snelheid missen.

Een Eriksen die in een soort Schone rol het spel kan verdelen kan altijd nog, maar De Jong en Van de Beek deden toen vooral het afjagen etc. Daar moet een goede mix in zitten.

09-02-2025 22:04

mvdk +44602 moderator

Dat had hij anderhalf jaar geleden moeten doen of max deze winter. Als we kampioen worden of 2e worden kan Ajax gewoon een talentvolle middenvelder halen die de nieuwe Eriksen kan worden.

08-02-2025 22:33

Hersenspinsel +8365

Eriksen is financieel en sportief alleen een optie als Henderson vertrekt, maar zelfs dan moet hij een fors deel van zijn salaris inleveren.

08-02-2025 22:00

Techno303 +2669

Goed zo Petertje

Maar Christian moet wel salaris inleveren. Dus vertel hem dat ook even joh

08-02-2025 18:58

fluwelenlinker +12038

Ajax zou voor Eriksen perfect zijn en vice versa. Voor Eriksen omdat de Eredivisie fysiek toch iets minder vergt en als we CL halen dan heeft hij wat extra in de tank om daar boven zichzelf te kunnen uitsteken.
En Ajax haalt er een middenvelder met creativiteit bij en met rust aan de bal. Een win-win dus. Doe je ding Alex en probeer hem de komende weken al te overtuigen.

08-02-2025 18:44

seerseker +898

Dus in de eredivisie kan je lekker afbouwen omdat het allemaal minder energie kost. Hij vergeet dat alle tegenstanders tot het gaatje gaan tegen Ajax, omdat het tegen Ajax is. Henderson loopt zich ook de blubber.

08-02-2025 17:49

JantjeBeton +3010

Lekker stoppen Christian, het is mooi geweest jongen. Wordt komende week ook alweer 33, dus zou deze zomer de spreekwoordelijke schoentjes aan de boom hangen.

Bij mooie en grote clubs gespeeld, creatief veel toegevoegd, met Denemarken echt wel iets moois neergezet, maar helaas te blessuregevoelig gebleken en net niet de absolute top der top, maar desalniettemin geweldig gedaan en geweldige carrière gehad natuurlijk. Vergeet ook niet die hartstilstand op 't EK of WK toen - mag echt heeeel blij zijn dat 'ie daar nog goed is uitgekomen en het vervolgens heeft overleefd.

08-02-2025 17:24

FrancescosRavioli +15454

Als hij het kan en hij heeft er plezoer in, waarom dan stoppen? Ben het eigenlijk wel met Schmeichel eens. Ik zie liever Eriksen dan Klaassen

08-02-2025 20:02

driehoekjes +3693

Liever investeren in spelers met een stijgende lijn ipv een dalende.

08-02-2025 12:19

trodat4030 +97472

Maar gaat Chris 75% van zn salaris inleveren (naar t schijnt zit hij nu rond de 9(!) miljoen!)? Want dat is natuurlijk wel een bijkomende factor.. Daarbij, moet je bij Ajax plotseling dan niet 90 min lang kunnen lopen? Het zou wel een knaller van een kwaliteitsimpuls zijn voor ons natuurlijk, maar we doen hier niet aan wandelvoetbal of zo. Ik denk dat Peter het allemaal iets te romantisch inschat..

08-02-2025 11:13

DeKenner +9406

Qua salaris een zeer terechte vraag. Al zal hij zelf ook snappen dat hij in de nadagen van zijn carrière zit en dat hij bij welke club dan ook flink zal moeten inleveren…
Qua 90 minuten spelen zit er nogal een verschil in spelen in Engeland of spelen in Nederland. Zowel in aantal wedstrijden als in intensiteit. Daar voorzie ik weinig problemen. En hij hoeft natuurlijk ook niet elke wedstrijd 90 minuten te spelen.

08-02-2025 15:39

Aram +18288

Nog een reden om Berghuis niet te verlengen.

08-02-2025 10:57

EGxD +1225

Eriksen is zo'n speler die andere spelers om zich heen beter maakt. Die balans moet Ajax te allen tijden bewaken.
Ja, waarschijnlijk iets hoger in salariskosten en je gaat er nooit winst op maken, maar dat zou gecompenseerd moeten worden door de kwaliteitsimpuls en het feit dat hij de jongere spelers een volgend level laat bereiken.

08-02-2025 10:18

Ans B +20045

Eriksen i.p.v. Henderson... ik zou het wel weten. Is trouwens geen echt leiderstype, maar hij zal zeker respect oogsten. Áls hij leiderskwaliteiten heeft, dan meer als Blind, niet als Henderson.
Maar a.u.b. niet Eriksen én Henderson, dat zou i.m.o. absurd zijn.
Eriksen in de basis en Bounida daar achter zou mooi zijn.

08-02-2025 10:14

JariJari +15351

Henderson met een hele grote marge.

Eriksen is niet fit meer en we zijn geen amateurs.

08-02-2025 12:01

Baco123 +7065

Zou Ajax goed kunnen gebruiken met zijn creativiteit en vooral zijn ervaring.
Wat mij betreft is i welkom natuurlijk.
Geweldige speler.

08-02-2025 09:49

ajax4perez +9617

Henderson en taylor weg na dit seizoen dus een Eriksen en een Blind kunnen we uitstekend gebruiken.
Blind rouleren met Klasssen op 6 zou echt super zijn

08-02-2025 08:47

trodat4030 +97472

'Blind rouleren met Klaassen op 6'

Zelden zo'n belachelijke zin gelezen op AS..

08-02-2025 11:16

TeringHenkie +28811

Wat een waanzin, wat een waanzin!!

08-02-2025 11:49

JantjeBeton +3010

Hahaha, wauw... Zijn wij soms verworden tot een NGO inmiddels, voor voormalig "top"voetballers/ex-Ajacieden om hier hun oude dag te komen slijten? Alsjeblieft niet zeg hee, pfffff!

08-02-2025 17:08

Berghuis +14461

Gewoon nee.. Mensen zullen me nu wel aanvallen. Maar ondanks dat ik deze gozer een warmhart toe draag en hij een voorbeeld prof is. Komt hij tegenwoordig ook gewoon te kort voor Ajax.. We moeten niet weer een liefdadigheid instelling worden zoals in verleden met Babel, Zimling, Poulsen (heeft me nog wel enigzins verrast) of Heitinga. We willen kwaliteiten. Leuk dat je vanuit stilstand nog geweldig kunt voetballen, want dat kan hij ongetwijfeld. Maar zo werkt het voetbal niet.

08-02-2025 08:21

tijssenajax +14221

Ja eens. We hebben voetballers nodig die goede techniek hebben, maar ook de intensiteit aankunnen. Dat laatste kunnen Eriksen en Blind niet meer. Dus als je de PL niet meer aankunt, dan ga je maar naar Ajax. Ja, dag.

08-02-2025 10:58

trodat4030 +97472

Blind houdt zich anders nog prima staande in LaLiga, maar voor welke positie bij Ajax is hij nou echt van toegevoegde waarde vraag ik me dan af. Op LCV hebben we opties te over voor de nabije en verdere toekomst (Baas, Kaplan, Janse), Mokio komt niet eens op die positie aan speeltijd! Als back ben ik nooit echt gecharmeerd van Blind geweest, te kwetsbaar gezien zijn gebrek aan snelheid. Dan moet je echt een ware sloper op 6 hebben ala Alvarez die steeds die hoek in kan duiken om Blinds man op te vangen, dat zie ik Henderson wel proberen, maar of het hem lukt is een 2e. En in Baas als LCV zie ik ook niet echt een type speler die dat opvangt. De combi Martinez-Alvarez kon dat wel, maar Baas-Henderson? Ik zie het niet..

08-02-2025 11:24

tijssenajax +14221

Ja, daar heb je een goed punt over het functioneren can Blind wanneer anderen zijn zwaktes compenseren. Ik zie dat ook niet nu.

08-02-2025 15:14

Suavimani +12132

Yes please. Eriksen heeft meer voetbal in zijn linker teen, dan Klaassen in zijn hele lijf. En dat is niks ten nadele van Klaassen, want je hebt ook strijders nodig die vuile meters maken voor je toppers. Maar als we bijv. zouden moeten kiezen tussen Klaassen verlengen of Eriksen vastleggen, dan is dat een absolute no-brainer. Het middenveld van Ajax snakt naar creativiteit.

08-02-2025 08:08

Brooklyn +4155

Juiste mix oude toppers nieuwe toppers kan werken voor Ajax heeft het verleden uitgewezen. Het is een reden voor toptalent om voor Ajax te kiezen of bij Ajax te blijven. Leren van de meester is onbetaalbaar. Een Klaassen is geen topper. Een Berghuis ook niet. Een Eriksen wel. Maar het vinden van de juiste balans is een opgave. Zeker voor Ajax dat aan alle kanten belaagd wordt. De puzzel moet net goed ineen vallen. Kan nog wel even duren.

08-02-2025 08:05

RepoocElad +9980

Ik begrijp het enhousiasme niet. Ik heb veel liever een nieuwe creatieve middenvelder van begin 20 die de komende jaren kan gaan knallen en dan voor een veelvoud van de aankoopsom verkocht kan worden. Eriksen is een prachtige speler geweest, maar wij zijn wel Ajax, niet een lokale afbouwclub voor voormalig topspelers. Ben bang dat een terugkomst alleen maar tegen kan vallen.

08-02-2025 03:00

Suavimani +12132

Punt is alleen dat je die garantie nooit hebt. Voor elke Frenkie de Jong heb je 10/15 Tahirovic'en. En je moet het creatieve gehalte / de balans in je elftal ook op orde houden. Dat kan niet met uitsluitend 20-jarige talenten. Dan is er een te groot verschil tussen boven- en ondergrens. Bovendien moeten dat soort jongens zich op kunnen trekken aan spelers die gepokt en gemazeld zijn. Die moeten niet zelf die kar al moeten trekken op die leeftijd.

08-02-2025 08:11

RepoocElad +9980

Hetzelfde geldt toch voor het aantrekken van veteranen/geweeste topspelers? Soms is het een hit, soms een misser. Garantie heb je nooit. Ik denk dat Eriksen flink teleur zou stellen bij ons.

08-02-2025 10:32

Professor +11253

Met Eriksen ga je niet terug naar de top en weer een speler die niets meer opbrengt.
Zou weer een teken van onkunde.

08-02-2025 01:40

Jeugd +24959

Eriksen niet meer aan beginnen

08-02-2025 01:30

danny006 +479

zelfde als aan deef.. liever avila dan tita tovernaar wattestaaf.

08-02-2025 01:48

maarten0909 +6470

Man u is er echt op vooruit gegaan sinds het ontslag van EtH

07-02-2025 23:29

Icoontje +457

Ajax is pas echt weer een grote club als we scouts hebben die kunnen verrassen ipv spelers terughalen die hier al gespeeld hebben !

07-02-2025 22:34

HJC +8157

Precies we moeten Veltmate terughalen.

07-02-2025 22:57

trodat4030 +97472

Is dit ironisch bedoeld?

08-02-2025 11:37

Spelverdeler +4664

In de zomer de laatste kans..

07-02-2025 22:07

AdK +1663

Dit is een artikel over Eriksen en het gaat in de commentaren over Berghuis.
Oftewel jullie vergelijken de één met de ander.

Ik lees ook, vervang de één met de ander. Maar ik denk dat ze elkaar kunnen versterken.
Moet je eens voorstellen als je deze beide balkunstenaars in je selectie hebt…

07-02-2025 22:07

AlexIbarra +19352

1 linkspoot en 1 rechtspoot. 👍🏽

08-02-2025 20:24

Spielmacher +10863

Van de zomer Hendo inruilen voor Eriksen.

07-02-2025 22:06

Ans B +20045

Precies wat ik ook dacht (en schreef).

08-02-2025 10:17

Myriad +7180

Als je bij ManU niet de hele wedstrijd kan rennen, dan zal Ajax er vanaf volgend seizoen ook niet genoeg aan hebben.

Ajax wordt beter en atletischer, Eriksen trager en slechter. Niet doen.

07-02-2025 21:54

AFCA1996L +16042

Onzin natuurlijk. In de PL gaat alles 3x zo snel als in de Eredivisie. Eriksen heeft misschien niet meer de benen om 90 minuten alles te geven, maar is nog steeds de meest creatieve speler die United heeft en zou de Eredivisie met gemak stuk spelen. Ik heb Eriksen dit seizoen balletjes zien geven die ik niemand in onze selectie voor mogelijk acht.

08-02-2025 01:14

danny006 +479

kick and rush ... als middenvelder kijk je van links naar rechts.. niet echt vermoeiend

08-02-2025 01:54

ROBtje +625

Vergis je niet in het balletje van gaai, en die ene pass van berghuis waar ze allen zonodig geilden

08-02-2025 09:24

Nr.10 +111772

Is er eigenlijk iemand die begrijpt waarom we het contract van Berghuis gaan verlengen?

07-02-2025 21:49

AdK +1663

Kom op man, zoals hij ff buitenkantje links een pass naar voren strooit, dat wil je vaker zien toch!
Onze Steven is echter nooit een drager, hij is een drijver.
Hij stijgt en daalt afhankelijk van het niveau van de wedstrijd (als team). Bij pieken, piekt hij mee. Bij mindere wedstrijden heeft hij niet de macht om de wedstrijd te kunnen keren in ons voordeel (hoe hard hij ook z’n best doet!).
Dat is niet erg, hem wegdoen zou ik oprecht zonde vinden, puur op z’n technische vaardigheden.

07-02-2025 22:03

Spelverdeler +4664

Ik sluit me helemaal aan bij je omschrijving van Berghuis. Daarom inderdaad niet wegdoen, maar z'n technische vaardigheden koesteren.

07-02-2025 22:09

trodat4030 +97472

Goed verwoord dit. Een drijver...

08-02-2025 11:39

Tommyshelby +130436

Jammer dat Berghuis gaat verlengen, Eriksen is dynamischer en überhaupt een veel betere speler.
Ben benieuwd wat ie gaat doen deze zomer.

07-02-2025 21:44

Nr.10 +111772

Eriksen ipv Berghuis zou echt een zegen zijn.

07-02-2025 21:47

behangdelul +32951

Eriksen EN Berghuis

07-02-2025 23:33

Francesco +6015

Als ik moet kiezen tussen de Henderson van nu en Eriksen van nu kies voor Jordan.

Hendo is het cement van dit team, een echte aanvoerder, captain.

Eriksen is dat niet.

Eriksen is welkom, maar niet ten koste van Hendo.

hendo is zo belangrijk dat weet je alleen als je het weet. Faroli en kroes weten dit ook. De spelers.

07-02-2025 21:15

Bky +57074

Als Henderson (en Klaassen) gaan, dan kun je prima Eriksen halen lijkt mij. Daarnaast Dirk Proper (deze zomer nog 1 jaar contract, dus waarschijnlijk goedkoop op te pikken) van NEC voor op 6 en je hebt een keurig middenveld met opeens veel voetballend vermogen. Al vraag ik me af of Farioli dat wel wil.

07-02-2025 20:52

Brooklyn +4155

Farioli wil het wel denk ik maar is ook een realist. Anders gezegd de schrik zit er nog steeds in na afgelopen seizoen.

08-02-2025 08:13

NeeI +108397

Men vergeet, of heeft echt geen idee, dat Eriksen van een totaal ander kaliber is dan een Klaassen of Berghuis.

07-02-2025 20:31

gi0vanni +7381

Eriksen is natuurlijk van een hoger niveau maar die zal wel heel duur zijn. Als Berghuis en Klaassen vertrekken en Eriksen voor een schammel salaris wil spelen voor Ajax is dat misschien een optie.
Maar ik verwacht niet dat Eriksen voor een team in opbouw wil spelen. Hij heeft hier meegetraind en daarna was hij ook weer snel weg naar een lage club in Engeland waar ze veel betalen.

07-02-2025 20:53

Bky +57074

Henderson laat zien dat je best een dure speler kan halen. Een vedette in je team is gewoon belangrijk. Eriksen heeft die status.

07-02-2025 20:56

gi0vanni +7381

Henderson druk zwaar op de kosten net als Berghuis. En te veel dure oude spelers is ook niet goed. Mochten Klaassen en Berghuis vertrekken en Eriksen er trek in hebben dan is het misschien mogelijk. Maar gezien de kwaliteit van het team en het salaris zal hij veel betere aanbiedingen krijgen.
Het is niet onmogelijk maar ik verwacht niet dat hij zal komen gezien de omstandigheden hier.

07-02-2025 22:29

NeeI +108397

@giovanni, ben t eens dat we geen uitbuikelftal moeten worden. Echter, acht ik de kans groot dat er een aantal grootverdieners en/of ouwetjes zullen vertrekken. Henderson, Klaassen, Rugani, Brobbey bijv. Scheelt je al 10M in het salarishuis. Daarnaast zal, helaas, ook Taylortje vertrekken. Dan kun je best "investeren" in Eriksen.

07-02-2025 23:05

WantAmsterdam +116341

Als ik Eriksen zou halen zou dat vooral op basis van zijn voetballend vermogen, maar zijn ervaring en leiderschap zijn mooi meegenomen.
Maar goed, als hij niet flink wil bijleggen kwa salaris kun je dit sws vergeten en verder wilde die express niet in Nederland spelen vanwege zijn familie.

08-02-2025 00:40

gi0vanni +7381

Alles hangt af van wat er gaat vertrekken en of ze cl voetbal halen. Er komen nog veel spelers terug van verhuur. En verder gaat het erom wat Ajax wil en zoals ik al aangaf of Eriksen wel trek heeft in zo'n kwalitatief minder elftal.

08-02-2025 06:40

trodat4030 +97472

@Neel, je kan toch niet Hendo, Klaassen, Rugani, Brobbey én Taylor vervangen met alleen Eriksen? Daar komen gewoon nog 3-4 salarissen bij, niet enkel die van Eriksen. Zo simpel werkt het natuurlijk allemaal niet.

08-02-2025 11:44

gi0vanni +7381

Ben fan van Eriksen maar als het echt zou lukken dan is hij 33 minstens 33 en een half jaar oud.
Die zal dus ook niet lang meer door gaan.

08-02-2025 11:49

NeeI +108397

@trodat, uiteraard niet slechts met Eriksen, maar dat maakt wel dat er financieel wat ruimte is voor een kwalitatieve speler als hij.

08-02-2025 12:15

gi0vanni +7381

Niet helemaal waar. Want het salarisplafond is naar beneden. Dus geen 5 mil per jaar voor Eriksen.

08-02-2025 16:11

WantAmsterdam +116341

Voetballend ook een heel ander kaliber dan Henderson.

08-02-2025 00:34

Jelluhafca +3497

Berghuis & Klaassen niet verlengen en daarvoor transfervrij Eriksen halen en op 10 zetten, Bounida als stand in….Zie dan alleen maar win win en dan alleen nog een echte rechtsbuiten (Moro?) erbij!! Het wordt na bijna 3 jaar wel weer eens tijd voor Ajax voetbal 😉

07-02-2025 20:24

Rob1976 +9613

Altijd doen, opa Klaassen, Berghuis en Eriksen op het middenveld, prachtig....NOT

07-02-2025 20:21

JohnDylan +23220

Gelukkig lopen de contracten van Berghuis en Klaassen af en kan Ajax dus de keuze maken uit die drie spelers (als Eriksen naar Ajax wil komen) en die keuze lijkt me makkelijk.

07-02-2025 20:22

Rob1976 +9613

Onze topper Kroes geeft Berghuis een nieuw contract😭

07-02-2025 20:27

Michael 1974 +22041

Berghuis gaat voor veel minder geld door, is op meerdere plekken inzetbaar en zeurt ook niet als hij niet id basis staat altijd. Wat is precies het probleem met nog een jaartje berghuis?

07-02-2025 21:48

Knakworst +560

Altijd doen, voegt voetballend zoveel meer toe dan een Klaassen of Henderson.

07-02-2025 20:18

Noam +4136

Niet meer doen. Heeft zijn beste tijd gehad.

07-02-2025 20:11

Babangida83 +24004

Henderson gaat waarschijnlijk, dan is de cvm-positie wellicht perfect voor hem. Iedere 3 dagen een PL-wedstrijd begrijp ik wel dat je dat niet meer kunt.

07-02-2025 20:11

Knakworst +560

Eriksen is in niets een cvm…

07-02-2025 20:16

JohnDylan +23220

Antonio Conte is het niet met je eens.

07-02-2025 20:21

Babangida83 +24004

Schone ook niet. Toch ging het hem goed af. Bij ManU heeft hij ook vaak laag op t veld gestaan. Als hij de dynamiek niet meer heeft, maar wel de ervaring nu hij ouder wordt, dan is dat vaak een topplek.

07-02-2025 20:23

Knakworst +560

In dat Ajax speelden we met 2 cm’s voor de verdediging.
Schone en Frenkie.
Eriksen speelde op een zelfde manier bij man utd samen met Casemiro. Beide teams onder Ten Hag.
Zoals je weet spelen wij met de punt naar achteren, 1 cvm voor de verdediging.
Totaal niet te vergelijken natuurlijk.

08-02-2025 09:06

trodat4030 +97472

@Baba, Schone had ook in zijn tijd als enkele 6 (onder Bosz) een paar ware slopers achter zich staan met D Sanchez en de Ligt, dat is wel een heel andere dynamiek dan wanneer je (met name) Baas achter je hebt staan. Sutalo acht ik nog wel in staat om zo'n rol in te vullen, maar de kwaliteiten van Baas liggen op een heel ander vlak, dat werkt dan wel met een Henderson ervoor, maar met Schone/Eriksen? Nee. Mensen kijken helaas altijd 1 op 1, maar zien zelden naar wat er om hen heen staat. Het grote plaatje.

08-02-2025 11:57

Babangida83 +24004

Volgens mij heeft het heel lang met Sanchez en Viergever gestaan dat seizoen in het seizoen met Bosz. Schone in de punt naar achter.

08-02-2025 12:42

Jariiii +22454

Wijze woorden van Schmeichel.

07-02-2025 20:09

4keeroprij +580

Eriksen altijd halen, direct de beste speler van de Eredivisie. Zie hier mensen over afbouwen praten, maar die gast laat bij Denemarken elke keer als hij speelt zien echt nog prima mee te kunnen en sterker nog is vaak beslissend. Ook bij United haalt hij gewoon prima niveau, maar daar de pech dat Bruno Fernandes op 10 staat en hij niet echt een controleur is, zeker niet voor een team dat zo ruk speelt als United op het moment (waardoor ze minder de bal hebben en Eriksen minder kan doen waar hij goed in is).

07-02-2025 20:06

JohnDylan +23220

Eriksen heeft niet meer het enorme loopvermogen van zijn fysieke prime (toen hij bij Tottenham in meerdere seizoenen seizoenen hun speler met gemiddeld de meeste afgelegde kilometers en meeste high intensity sprints was) maar hij is ook zeker nog niet versleten. Zelfs na zijn hartaanval was hij (twee seizoenen geleden) nog vijfde in het klassement van afgelegde afstand per wedstrijd. Hij maakt nu ook nog steeds veel meters maar hij trekt veel minder high intensity sprints. Als linkshalf in op een middenveld met punt naar achteren zal hij veel meer toevoegen dan in het systeem van Ten Hag en nu Amorim. Zeker als het middenveld een beetje naar rechts kanteld zodat hij (gemiddeld) wat hoger op het veld komt te spelen dan de rechtshalf.

Alleen als Eriksen komt Ajax dan wel afscheid nemen van zowel Berghuis als Klaassen (ik ga er vanuit dat Henderson sowieso vertrekt). Ik zou die twe graag voor Eriksen inruilen en zou het middenveld proberen te versterken met een nieuwe CVM en een creatieve linkshalf en een transfervrije Eriksen zou transferbudget besparen voor de CVM (gerangschikt op leeftijd):

RM: Fitz-Jim en Regeer (Hlynsson, verhuur)
CM: Matusiwa en Mannsverk
LM: Eriksen en Bounida

07-02-2025 20:03

NeeI +108397

Volledig eens met de invulling. Ook mijn idee. Stiekem mik ik met de 6-positie een categorie hoger en denk ik aan Arthur. Of dat realistisch is, geen idee.

07-02-2025 20:33

JohnDylan +23220

Ik betwijfel of Arthur nog steeds van een hogere categorie is. Hij was een veel groter talent maar Matusiwa heeft zich veel beter ontwikkeld en is veel fitter gebleven. Matusiwa werd altijd als een verdedigende specialist gezien maar is inmiddeld ook opbouwend een goede speler. Hij hoort bij de 23% van middenvelders in een van de top 5 competities die gemiddeld de meeste progressieve passes geven en bij de top 1% van middenvelders die het meest effectief lange passes geven. Zijn lange pass is echt een wapen van hem geworden.

Ik schrijf nu al jaren dat ik niet begrijp waarom Matusiwa geen vaste waarde in de selectie van Oranje is. Ik denk dat Matusiwa de ideale partner in een double pivot voor De Jong is.

Matusiwa in de Ligue 1:

Acc. long balls 2.2 (76%)
Acc. chipped passes 1.2 (63%)

Interceptions per game 1.6
Tackles per game 2.8
Possession won 0.7
Balls recovered per game 5.6
Dribbled past per game 0.4
Clearances per game 1.8

Total duels won 5.9 (65%)
Ground duels won 4.7 (65%)
Aerial duels won 1.2 (63%)

Henderson in de Eredivisie (ter vergelijking):

Acc. long balls 2.8 (51%)
Acc. chipped passes 3.4 (57%)

Interceptions per game 1.1
Tackles per game 1.2
Possession won 0.5
Balls recovered per game 4.1
Dribbled past per game 0.5
Clearances per game 1.2

Total duels won 2.4 (60%)
Ground duels won 1.8 (56%)
Aerial duels won 0.6 (73%)

07-02-2025 21:14

NeeI +108397

Interessante cijfers wel.

07-02-2025 22:25

Rockpotje +9653

Matusiwa? Hoe kom je daar opeens bij? Die is toch vorig jaar nog voor ruim €15 naar Rennes gegaan?

07-02-2025 20:38

JohnDylan +23220

Inderdaad, maar sinds die tijd (januari 2024) lijkt zijn marktwaarde niet omhoog gegaan en gezien zijn salaris van 1.3 miljoen euro per seizoen kan hij er zelf financieel op vooruit gaan bij Ajax. Hij is al jaren een van de beste verdedigende middenvelders van de Ligue 1 met een enorme actieradius en een hoge handelingssnelheid (met daarbij tegenwoordig ook een goede lange pass naast de goede korte passing die hij als Ajacied al had). Als ze hem voor 15 miljoen euro kopen en een contract van vijf seizoenen voor 1.5 miljoen euro per seizoen geven zal hij voor 4.5 miljoen euro per seizoen op de boeken van Ajax staan. Dat is iets minder dan waarvoor Henderson jaarlijks op de boeken staat voor een betere speler (in deze fase van hun carrieres), in de fysieke prime van zijn carriere en die qua type beter bij het spel van Ajax past. Matusiwa viert eind april zijn 27ste verjaardag en lijkt me goede speler om deze generatie aan talenten te ondersteunen zoals spelers als Tadic, Blind, Schone, Tagliafico en Ziyech dat in 2018/19 deden.

07-02-2025 20:51

Rockpotje +9653

De bedragen die jij noemt kunnen we echt niet zomaar meer uitgeven. Spelers als Tadic en Blind die vergelijkbare bedragen kostten zijn echt nog wel een paar klassen beter en hebben een grotere impact op het spel.

Ik heb Mutusiwa z'n statistieken even bekeken en hij heeft geen enkele impact in de 'final third'. Nul goals, nul gecreëerde kansen. Als we al een grote uitgave doen wordt dat niet een pure balansbewaker denk ik zo.

07-02-2025 21:58

JohnDylan +23220

Vreemd om Matusiwa te beoordelen op basis van wat hij toevoegt in het laatste 1/3. Hij speelt in Frankrijk te laag op het veld om daar veel bij te voegen. Zijn voetballende bijdrage doet hij in de opbouw. Hij hoort bij de 23% van middenvelders in een van de top 5 competities die gemiddeld de meeste progressieve passes geven en bij de top 1% van middenvelders die het meest effectief lange passes geven. FBREF (OPTA).

“Als we al een grote uitgave doen wordt dat niet een pure balansbewaker denk ik zo.”

Nee, op een stofzuiger die ook nog eens opbouwend van grote waarde is. Dat lijkt me veel belangrijker dan wat een CVM toevoegt in het laatste 1/3.

BTW, dat hij nul gecreëerde kansen heeft klopt niet. Hij heeft een xA van 1.05 en 0.6 beslissende passes per wedstrijd (Taylor heeft er 1.0 per wedstrijd met een xA van 3.76 als half). Sofascore.

Hij hoort ook bij 21% van de middenvelders in een top 5 competitie met de meeste passes naar het laatste 1/3. FBREF (OPTA).

Nee, Matusiwa is niet de kans creëerder die Ajax nodig heeft maar het lijkt me vreemd om dat in de CVM te zoeken. Ik zoek in een CVM iemand die verdedigend en opbouwend goed is.

08-02-2025 01:31

trodat4030 +97472

'en bij de top 1% van middenvelders die het meest effectief lange passes geven'

Totáál irrelevante statistiek, we zijn wel Ajax, ondanks dat we een trainer hebben die dat maar niet wil begrijpen.

08-02-2025 12:02

JohnDylan +23220

Het idee dat lange passes niet belangrijk zijn in de speelstijl is absurd. In elke grote Ajax zaten spelers met een fantastische lange pass waar ze regelmatig gebruikt van maakten.

08-02-2025 12:27

Been +12585

Gasten die nu Nee roepen moeten ook nooit meer klagen over Klaassen, Henderson, of Branco.
Met Eriksen haal je in één klap een brok voetballend vermogen binnen wat er al jaren mist. Kan zo nog 3 jaar mee bij ons en daarna lekker in de opleiding aan de slag.

07-02-2025 20:01

401Middenweg401 +6083

Voor welk salaris?

07-02-2025 20:11

Bky +57074

Henderson vertrekt deze zomer, dus dat salaris kan 1 op 1 naar Eriksen. Niet zo'n moeilijke 1 + 1.

07-02-2025 20:58

401Middenweg401 +6083

Nee, we gingen het salarishuis op orde brengen dus dat gaat niet.

07-02-2025 20:59

Sies +4537

Water bij de wijn

07-02-2025 21:58

trodat4030 +97472

Wat is dit nou voor een waanzinnig dom gelul? Zijn tálloze redenen om niet voor Eriksen te pleiten en tegelijkertijd (om héél andere redenen) gewoon heel hard te klagen over Klaassen, Hendo en met name Branco. Het 1 heeft geen ene mallemoer met het ander te maken..

08-02-2025 12:08

WeirdAJAX +12474

Ja man. Lekker afbouwen bij AJAX als je topvoetbal niet meer kunt volhouden.

Ophouden met die onzin!!! We willen terug naar de top.

07-02-2025 19:57

Bramble1988 +9342

Haha, wij kunnen niet terug naar de top. De top wordt beheerst door geld, en dat heeft Ajax niet ivm die top..

Als je niet meer 90min lang de PL aan kan, kun je heus wel 90min lang in de ED spelen. Zeker bij een ploeg die 80% op de helft van de tegenstander speelt!

07-02-2025 20:06

WeirdAJAX +12474

We willen er naartoe dat we op europees niveau weer serieus meedoen. En voor de titel gaan.
Ik schrik echt dat sommigen de lat zo laag leggen dat elke bijna bejaarde ex-subtopspeler hier wel even meekan.

Met alle respect voor Eriksen overigens.

07-02-2025 20:23

Bramble1988 +9342

Voor de titel gaan in de ED is wat anders dan “terug naar de top”, meedoen om de titel doen we dit jaar al (zo lijkt het), het niveau van 2018-2020 is uitzonderlijk en niet haalbaar om dat structureel te evenaren. Daarvoor is geld een te grote rol gaan spelen.

08-02-2025 07:49

WeirdAJAX +12474

Ik zeg toch ook niet dat halve finale CL ons structurele doel is? Met ons eigen, aanvallende spel voor het kampioenschap gaan en rechtreekse plaatsing voor CL. En in CL overwinteren om het jaar. Zoiets lijkt me een realistisch streven voor onze club.

08-02-2025 10:26

Bramble1988 +9342

Helemaal eens, het ligt dan net aan de interpretatie van “top”👍🏻

08-02-2025 12:04

Kale +1206

Schijnt dat Van der Vaart ook terugkomt. Serieus waar.

07-02-2025 19:48

afca1985 +21575

Voor een functie op de afdeling bittergarnituur dan zeker

07-02-2025 19:52

Kale +1206

Nee hoor, gewoon op het veld, naast Eriksen en Rijkaard. Die komt terug.

07-02-2025 19:59

afca1985 +21575

En die geven dan assists op Balotelli en Eto'o zeker. De eerste is nog transfervrij ook, Psv lees je mee?

07-02-2025 20:08

Artemio +32413

Doe maar niet. Had hij een paar jaar eerder moeten komen. Ajax heeft meer dynamiek nodig op het middenveld.

07-02-2025 19:47

Soccerskins v2 +43608

Enorm fan van Eriksen, maar of je hem nu nog terug moet halen betwijfel ik. Vooral aangezien Berghuis volgend jaar ook nog bij de selectie lijkt te zitten, en wie weet Henderson en Klaassen ook.

07-02-2025 19:46

Baltovenaar +769

Eriksen was een geweldige middenvelder maar is voor het huidige Ajax veel te weinig dynamisch, zeker icm Henderson of Klaassen.

07-02-2025 19:46

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25518

CE en ETH terug

Who nows

07-02-2025 19:46

twynestar +28777

Red nose.

07-02-2025 19:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.