'De Jong smeekte om coulance van Makkelie'

door Finn Dekker 49

'De Jong smeekte om coulance van Makkelie'

door Finn Dekker 49

Laatst geüpdatet

Dick Sintenie beschrijft dinsdag in zijn column in Het Parool hoe Frenkie de Jong de Klassieker waarschijnlijk heeft beleefd. Een paar dagen na de bekendmaking van zijn transfer naar FC Barcelona verloor de voetballer vrij pijnlijk van Feyenoord. 'Alsof een orkaan over het land had geraasd en De Jong wanhopig zocht naar de restanten van zijn huis', aldus Sintenie.

'De duurste Nederlandse voetballer aller tijden liep er zondag verweesd bij in zijn eerste Klassieker in De Kuip', stelt de scribent. 'Hij had niets om op terug te kunnen vallen en niemand om zich aan vast te klampen. Weggeblazen op het middenveld door Jens Toornstra en Tonny Vilhena smeekte De Jong om de coulance van arbiter Makkelie, die telkens de andere kant op keek.'

'Een verslaggever probeerde voorzichtig te hengelen naar een telefoontje dat De Jong zou hebben gekregen van Lionel Messi, zijn idool en toekomstige ploeggenoot bij Barça. Maar De Jong vond het niet gepast daar nu, onder deze omstandigheden, iets over te zeggen. Dat was heel verstandig, maar wel wat laat', besluit Sintenie.

Lees meer over:
Plaats reactie

FrancescosRavioli +15438

Ik mis tijden met een scheidsrechter als Luinge. Die was tenminste integer en floot volgens het boekje.

30-01-2019 22:33

de-Ajacied +8

Makkelie was bepalend in deze wedstrijd
De VAR mag alleen assisteren bij overtredingen in het strafschopgebied of rode kaarten beoordelen. In de rest van het veld was Ajax vogelvrij voor de willekeur van deze scheidsrechter uit Rotterdam
Waar ze in Amsterdam na 5 minuten rood kregen was er deze keer geen rem op
Frenkie mag blij zijn niet zwaar geblesseerd te zijn geraakt

30-01-2019 08:23

Adam24 +39375

Makkelie heeft vooral de eerste helft dramatisch gefloten. Feyenoord is daarmee echt in het zadel geholpen. Het was weer duidelijk een gevalletje van "ik laat lekker veel doorspelen en houd de kaarten op zak". In opdracht van de KNVB wellicht? Niet om Feyenoord te helpen tegenover Ajax hoor maar ze hebben wel vaker bepaalde waanideeën over "mannelijk voetbal".

29-01-2019 23:49

Bocarra +14

Vorig seizoen werd een verloren seizoen vanwege het Nouridrama. We weten nu allemaal wat dit drama voor impact dit drama heeft gehad. Ik ben bang dat we aan het eind van dit seizoen zullen beseffen wat de desastreuze impact de transfer van de jong op dit seizoen heeft gehad. De geest is uit de fles en de focus verdwenen.

29-01-2019 23:42

Ajax34 +4109

Ik vond ook wel dat de scheidsrechter wat teveel toe liet. Maar vroeger hadden we daar Bobby Haarms voor. Die floot de partijtjes op training met opzet zodanig slecht zodat de spelers er aan gewend waren. Waardoor de spelers zich tijdens de wedstrijd zich niet zo snel uit de concentratie lieten halen door een zwakke of slechte scheidsrechter.

29-01-2019 20:49

michaellaudrup +4669

Mee eens, de kakkies hebben hun tekortkomingen gecompenseerd met hele smerige schoppartijtjes. Makelie greep enkel in op het middenveld en liet het toch uit de klauwen lopen in het voordeel van 010.Toch mis ik dan het gif wat je tekort komt bij Ajax en deel dan ook een paar ketsers uit. Je hebt een type de Roon nodig of zo een type speler.

29-01-2019 19:49

Starkoo +367

Gewoon de keiharde Vertongen terug halen!

30-01-2019 07:17

Babayaka +7

De Jong is een hype, totale gekte dat ER bijna 100miljoen voor is neergeteld.
Hij mag de veters nog niet strikken van bergkamp, vdvaart sneijder Ibrahimovic, Davids, witsche, wouters, petterson litmanen, van basten krol neeskens keizer, Robbie alfen Ronald de boer, rijkaard blind bogarde, lerby arnessen jonk, kanu, kluivert senior, van het schip, Dani, pedersen.
Wil hartstikke graag dat ajax de beste spelers voortbrengt, maar de Jong is er niet 1 van. Gast laat wekelijks geen moer zien. Tillie breed tikkie opzij en mannetjes laten lopen.

Ben ook bang dat het sprookje ajax over en uit is deze jaargang, 4-4 en 6-2 op je klote krijgen 2 weekenden achtereen, gaat gevolgd worden door nog meer teleurstellingen.

29-01-2019 19:32

NouriVandeBeek +7

Je snapt er helemaal niks van.

29-01-2019 19:48

JesseMKB33 +0

Haha daar hebben we weer zo'n gekkie. Scouts van City, PSG, Juventus, Real Madrid en Barcelona snappen er natuurlijk ook niks van, nee, Babayaka die heeft er pas echt verstand van.

29-01-2019 21:43

niquedegraaff +5296

Jezus mina zeg.. heeft iedereen zijn plasje nou kunnen doen? Eindelijk? Ze hebben het zo lang op moeten houden... man man man. Het lijkt wel alsof jezus van nazareth is neergedaald op aarde. Wat een euforie, en wat word Ajax weer verafschuwd en vertrapt in gans het land. Bizar.

Feyenoord ging in de eerste 20 minuten gewoon over de schreef. In minuut 1 werd Tadic met een harde duw zo met z'n muil en cornervlag en al de grond in geramd, en een paar minuten later bij z'n keel gegrepen. De Jong kreeg een schop tegen het dijbeen. Dolberg werd continu onderuit getrapt..

Ik vind dat de scheidsrechter in die fase wel in had mogen grijpen zoals bij ons thuis. Had niets meer met voetbal te maken. Dat hoeft niet meteen met rood, of geel. Maar een paar vrije trappen om aan te geven dat het te ver ging. Maar Makkelie deed niets. Ja, die vrije trap bij Schone, maar daar kon hij dan ook écht niet om heen.

Tadic is vaak een jankerd, mee eens, maar vond hem wel gelijk hebben: "That guy came to kill". Doelend op St. Juste. Dat was geen gezonde strijd maar onreglementair
en die snotaap had moeten worden bestraft. Feyenoord kreeg volledig vrij spel in het eerste kwartier. Ook kleinere overtredingen bij uitbraken van Ajax na de gelijkmaker. Alles werd toegelaten. Toen Ajax in de duels ging komen werd er wél gefloten. Zodra Ajax een overtreding maakte floot Makkelie direct af. En zo kreeg Ajax totaal geen adem en werd het door 13 man vast gezet op eigen helft. Dáár is het mee begonnen.

Aan het eind van de eerste helft floot Makkelie ook gemeen af. Ik vond het op z'n minst zeer opmerkelijk die eerste helft.

29-01-2019 18:58

nap3000 +1

Heerlijk dit! Heel Nederland is nog bezig met Feyenoord - Ajax, omdat ze voor de 2de keer in 10 jaar in de competitie konden winnen van Ajax. Ze deden alsof ze de CL finale wonnen, volwassen mannen gingen janken. Ik geniet van de grote afgunst die Ajax in Nederland krijgt altijd, het laat maar eens zien hoe groot we zijn.

29-01-2019 18:04

MarLuuk76 +3557

Het zogenaamde gejank van de Jong, was ook terecht. Spelers van Feyenoord mochten blijven schoppen naar alles wat bewoog. Maar owee als Ajax iets probeerde. Dat haalt je uit je spel, gaat irriteren en geeft een verkeerd soort agressie. Het werkt verlammend, slim van Feyenoord. Die daarna overigens wel goed voetbalden en terecht wonnen. Maar echt wat maakt de scheids er een zooi van. Kijk maar naar ongeveer elke wedstrijd die Ajax de afgelopen jaren in Nederland verliest. Bijna altijd de schop potjes, en als Nijhuis fluit. In Nederland wordt Ajax zelden weggespeeld door normaal fair voetbal.

29-01-2019 17:55

afcas +3820

Had weinig met goeds van Feyenoord te maken. Ik zag gewoon een stuk of 5/6 keer in de eerste helft soortgelijke situaties bij Feyenoord niet bestraft worden terwijl die bij Ajax wel bestraft werden... Dat is gewoon puur de scheidsrechter.

29-01-2019 18:54

Kuningast +5091

Deel dan zelf een keer een schop uit.
Ajax heeft tegen hveen en 010 geen enkele gele kaart gepakt. Het bewijs dat ze het gewoon hebben laten lopen

29-01-2019 17:49

AndreBetorina +0

De jong had gelijk over de scheidsrechter! En ik snap niet dat niemand ziet dat dit een tactische fout was!!! Heeft niets met de spelers te maken!!! Zoals Cruijf zou zeggen als je ze de ruimte geeft kan iedereen voetballen! Als je de 2 wedstrijden tegen Feyenoord terugkijkt zie je 1 groot verschil! De laatste wedstrijd werd er op de eigen helft verdedigd. En die wedstrijd daarvoor tegen Feyenoord werd op hun 16 verdedigd! Dat was het grote verschil Als ze druk zetten tegen Feyenoord winnen ze iedere keer! Heeft er dan niemand hersens!, Cruijf had het wel geweten!!!

29-01-2019 17:29

Ronaldinho020 +1

Denk jij dat dit niet de tactiek was? Zoals in het eerste kwartier.. open je ogen is. Spelers hebben de trainer laten zitten, en die krijgt nu de stront over zich heen door personen zoals jij.

29-01-2019 17:31

MPAjax +8467

krantenbericht ..NEXT..

29-01-2019 16:50

Red Devil +3604

Spelers van Ajax moeten zich eens als kerels gaan gedragen en niet lopen te janken bij elke duwtje dat ze krijgen.

29-01-2019 16:23

ajaxinho +13

Ik irriteer me daar ook aan.
Ook bij sommige Barca-spelers, zoals Busquets.

Het is alsof spelers afhankelijk worden van scheidsrechters.

29-01-2019 16:33

Ronaldinho020 +1

Zeker een pijnpunt, nou is barca wel de overtreffende trap hoor tegenwoordig. Dat was in tijden met bijv. Puyol wel anders, die hield de duikelaars wel in toom.

29-01-2019 16:43

Aspers73 +3246

Foto er boven zegt genoeg, waar de een nog ligt te rollen van de pijn in achtergrond, is Clasie met schuim in de mondhoeken de volgende alweer aan het aanvallen.

29-01-2019 15:31

RuffRhythim +24837

Zeg maar datgene wat er bij Ajax aan ontbrak op de momenten dat dat echt nodig was, zoiets?

29-01-2019 16:04

NouriVandeBeek +7

Frenkie was voetballend de beste van Ajax. Verdedigend was die net zo slecht als alle Ajacieden, maar sommige zien niet dat Frenkie gewoon super balvast was afgelopen zondag.

29-01-2019 15:06

Barra +5531

Ja klopt, zie hem daarom ook liever iets dieper spelen waar iemand met zijn kwaliteiten veel meer kan betekenen voor het elftal. Ik hoop zelf dat we weer met een 6 gaan spelen, want nu zie je dat zowel Schone als Frenkie beide te weinig brengen bij balverlies.

29-01-2019 15:33

ajaxinho +13

Nu of nooit voor Frenkie bij Ajax.
Bij Barca zien ze hem al als AM.

Ben benieuwd wat TH op het middenveld gaat veranderen...

29-01-2019 16:39

Ronaldinho020 +1

Vind ik nou juist niet, er was een moment op minuut 20-25 dacht ik, waarbij hij juist rond de middenlijn de bal prima uit de lucht plukt en nog in de lucht meegeeft aan ik dacht ziyech. Dat soort acties zijn zó belangrijk. Vind dat bovendien ook geweldig om naar te kijken. Hij is zo belangrijk om juist net het tempo te verhogen van de verdediging naar de aanval toe, en direct een man meer te creeeren waardoor men moet instappen en keuzes moet maken.

29-01-2019 16:46

ETM +3

Hij was zeker balvast, kan ook heel goed voetballen. Maar was hij opbouwend ook goed? Ik vond van niet.

29-01-2019 16:41

behangdelul +32928

Ik zie of hoor ook nergens meer iets over de onthouden strafschop toen ziyech pootje werd gehaakt door van Beek in de 16...alsof het niet gebeurde...geen VAR, helemaal niets.

29-01-2019 15:04

MPAjax +8467

merk duidelijk een verschil tussen de meningen van mensen en wat er daadwerkelijk in de wedstrijd gebeurde, sluit totaal niet op elkaar aan maar het is wel vermakelijk
*pakt popcorn erbij*

29-01-2019 15:03

Gewoon Gijs +18454

En terecht. Het was weer zo partijdig als wat.

29-01-2019 15:02

Hagmag +9

Makkelie liet wel erg veel toe.
Maar als dat zo is, waarom gooiden de Ajacieden er ook geen schepje boven op ?
Ze weten nu wat ze te wachten staat op 27 februari 1/2 finale beker.

29-01-2019 14:42

Knalpot +3652

Ze deden er eerder nog een schepje vanaf dat was nog het ergste.

29-01-2019 15:02

Redrum +96332

Ik vond dat Ajax dat wel probeerde, maar toen floot Makkelie steeds wel.

29-01-2019 15:12

Aspers73 +3246

Ajax moet helemaal niet in duels komen maar die gasten helemaal scheel tikken, dat kan dit team.

29-01-2019 15:31

niquedegraaff +5296

Oja? Niet als dit soort shit aan de lopende band gebeurd... dan kan je voetballen wat je wil...

https://gph.is/2CMiYDL

En toen Ajax inderdaad wél in de duels begon te komen floot Makkelie direct af. Dat was ook het frustrerende!

Vond de scheids een opzichtige dubieuze rol spelen in de eerste 25 minuten.

29-01-2019 19:11

Bouke +0

er werden gewoon meerdere overtredingen begaan door feyen... die gewoon bestraft hadden moeten worden met geel, klaar ... en vind het een beetje goedkoop om het af te schilderen dat Frenkie gesmeekt zou hebben. Makkelie heeft gewoon gefaald als scheidsrechter in deze, Daardoor verlies je overigens niet de wedstrijd.

29-01-2019 14:00

Redrum +96332

Precies, ik ga niet zeggen dat we daardoor verloren hebben, maar het is duidelijk dat er weer met twee fluiten gefloten werd. Feyenoord mocht er weer lekker ongestraft inkleunen en Ajax probeerde dat terug te doen, maar werd wel steeds afgefloten. Daarnaast was de VAR nergens te bekennen, terwijl er toch zeker een paar incidentjes waren die bekeken hadden mogen worden. Maar goed, na al die bedreigingen na de wedstrijd in de Arena besloot de arbitrage het dit keer maar weer makkelijk voor zichzelf te maken. De ware magie van de Kuip zullen we maar zeggen. Maar nogmaals, ook hier moet Ajax zich tegen wapenen, want je weet het inmiddels van tevoren al.

29-01-2019 14:04

Gewoon Gijs +18454

Het was een schande die arbitrage. Daar kun je niet tegenop voetballen. Het hielp Feyenoord gewoon in de wedstrijd. Gele kaarten werden vergeten te geven. Laat gewoon Kuipers deze wedstrijden fluiten. Want dat is de enige die consequent fluit meestal. Nu werd de Jong (zo groot als ie is) afgefloten omdat ie in de rug hing van tegenstander bij kopduel. Maar omgekeerd mochten Botteghin dat allemaal wel. De buitenspel bij 3-2 was zo hinderijk als wat en Ziyech wordt gewoon neergelegd in de 16. Ik heb me zwaar geïrriteerd aan de scheids de 1e helft. Nog meer dan aan Ajax eerlijk gezegd.

29-01-2019 14:57

Ar +104

Ja hoor, de scheids heeft het weer gedaan hoor.
Vergeten dat we tegen Heereveen 2x wegkwamen door coulance van de scheids?!

29-01-2019 15:09

Tinus +10467

Het gaat om deze wedstrijd. Hij zegt nergens dat we altijd benadeeld worden. Maar ik vond makkelie na de 0-1 ook duidelijk één kant op fluiten. Dat beïnvloed de wedstrijd natuurlijk wel. Neemt niet weg dat Ajax met dit materiaal nog steeds geen probleem mag hebben met dit team hardlopers (vPersie uitgezonderd). Uiteindelijk hebben ze zelf natuurlijk keihard gefaald.

29-01-2019 16:29

niquedegraaff +5296

https://gph.is/2CMiYDL

Doorspelen zeg jij?

29-01-2019 19:14

Liam +12

Er gebeurde waar ik al bang voor was: door de opgeklopte media durfde Makkelie niets voor Ajax te fluiten.

29-01-2019 13:57

ajaxx123 +1982

De schop die hij kreeg toen Makkelie voor rust floot sloeg natuurlijk nergens op. Dat is gewoon bewust trappen en hij was er langs. Heel simpel: gele kaart.

Snap zijn reactie wel, hij is aan de bal spelers te snel af. Nog geen reden om hem dan gewoon lekker neer te maaien.

29-01-2019 13:55

erwtenpeller +2058

Makkelie is naast de kuip geboren,ik heb hem al meer betrapt op het bevoordelen van de Kuip bewoners hij kom uit Dordrecht ,ik heb hem jaren geleden Feijenoord a1 tegen Ajax a1 tien minuten voor tijd stond het 1 nul voor Ajax een speler van Feijenoord stond meer als een meter buitenspel de grensrechter bleef vlaggen maar Makkelie keurde de bal goed en negeerde grensrechter totaal ,toen wist hoe deze man in elkaar steek zelf de mensen uit Rotterdam sloegen zich op de dijen van het lachen ,het is niet erg dat je vlak bij de kuip woon maar je moet het niet zo laten blijken.

29-01-2019 14:36

Redrum +96332

Nou het is vooral erg dat deze man gewoon de Klassieker mag fluiten. De knvb toont zich week in week uit een totaal amateuristische en incompetente flutorganisatie en dit is weer zo'n mooi voorbeeld daarvan.

29-01-2019 14:39

M.Olsen +3

Enige coulance had ook niet gek geweest. We werden de eerste 40 minuten verrot geschopt terwijl alles van Ajax werd afgefloten.

29-01-2019 13:53

Semtex +148

niet dat het een excuus is van de verliespartij,
maar het viel me wel op hoe belachelijk weinig Makkelie floot.
En als hij dan een keer floot dan was het tegen Ajax.
Het zijn factoren die een vechtploeg als Feyenoord heel erg goed op weg helpen.

Los daarvan, er was veel meer mis die dag met Ajax.

29-01-2019 14:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.