'De Boer moet een voorbeeld nemen aan Cocu'

door BvdPloeg 28

'De Boer moet een voorbeeld nemen aan Cocu'

door BvdPloeg 28

Laatst geüpdatet

Philip Schreurs van Catenaccio is wel een beetje klaar met de constante kritiek op Ajax-spitsen. De schrijver stelt in een uitgebreid artikel dat Frank de Boer zijn systeem zal moeten aanpassen om ooit tevreden te kunnen zijn over zijn nummer negen.

Volgens Schreurs is het onmogelijk om een nieuwe Patrick Kluivert te vinden, helemaal in een systeem van De Boer dat gericht is op verdedigend denken in balbezit, amper opkomende backs en middenvelders zonder steekbal. 'Milik wordt nauwelijks aangespeeld en de geringe balcontacten die hij heeft zijn vaak op ongevaarlijke posities, ver van het strafschopgebied, met veel spelers van de tegenstander om zich heen. (...) Hoe vaak scoort Milik als hij beter gebruikt wordt? En hoe kan Frank de Boer Milik optimaal laten functioneren?'

Schreurs heeft de oplossing: 'De Boer moet niet proberen van Miliks vier (meevoetballen) een zes te maken, maar van zijn zes (scorende kwaliteiten) een acht. Zorg dat Milik gebruik kan maken van zijn kwaliteiten, in plaats van steeds van hem te verlangen dat hij opdrachten uitvoert die hij simpelweg niet goed kan uitvoeren. Op het gebied van doelpunten maken zijn er namelijk bijna geen betere spitsen in de Eredivisie.'

'Frank de Boer zou een voorbeeld moeten nemen aan zijn collega Cocu', besluit Schreurs, die stelt dat Cocu bij PSV zijn hele team in dienst laat spelen van spits Luuk de Jong. Niet zonder effect want De Jong scoort wekelijks. De Boer houdt zich ondertussen vooral vast aan het feit dat Ajax 'op zoek is' naar een andere aanvaller. 'Misschien moet De Boer zijn aandacht eerst eens richten op het verbeteren van zijn tactiek, zodat er eindelijk eens een spits gaat presteren onder zijn leiding.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Freddy Al +11

Ik zou denken dat Cocu een voorbeeld moet nemen aan Frank,voorlopig komt hij niet in de buurt van de resultaten die Frank behaald heeft.
Wie bedenkt er toch iedere keer weer dat Frank een speler niet zou opstellen als hij wel in vorm is??
Onzin, de buitenwereld ziet niet wat er op de trainingen gebeurd en weten ook niet in welke mood spelers verkeren,Frank wel en dat stelt hem voor keuzes die niet altijd leuk zijn.
PSV speelt zeker niet alleen in dienst van Luuk de Jong maar wel met een totaal andere basisgedachte,men redeneert meer vanuit de tegenstander waardoor er veelal wat meer ruimte ligt.
Ajax moet gewoon altijd het spel maken,als dat niet gebeurd staat de wereld in brand.
Tegen Vitesse werd gewonnen maar was het niet goed genoeg omdat Ajax minder balbezit had,tegen Heracles had Ajax veel meer balbezit maar werd niet gewonnen en toen was het weer saai en traag en ga zo maar door.
Creativiteit komt tot stand als er een vrij gevoel is ,Ajax MOET net iets teveel PSV MAG meer.
Als je op deze site rond speurt zie je ook veel meer negatief commentaar dan opbouwende kritiek.
Dit is een verschil in mentaliteit dat niet altijd in het voordeel van Ajax werkt.

05-03-2016 14:09

JCr14 +453

Eens met het feit dat er te weinig creativiteit is. Geen steekbal.
Alles loopt in een trechter.
Milik moet in dienst spelen van El Ghazi en Younes/Fischer van de Boer. Zodat die ruimte krijgen om naar de goal te snijden. Wat er voor zorgt dat ze alles dicht lopen en ze vaak teruguit moeten

05-03-2016 08:52

De natte dwijl +0

Dat gaan we bij Ajax niet doen. In dienst spelen van een speler leidt tot niets, bovendien speelt Pinokkio vanuit de tegenstander ipv zelf positiespel te spelen. Je moet altijd de lat hoog leggen dan kom je ergens.

05-03-2016 02:52

JoostEmpty +1

Ik vind de conclusie dat De Boer een andere tactiek moet toepassen een beetje vreemd, ik zou concluderen dat De Boer meer vertrouwen moet geven aan Milik.
Want een topscorer hebben moet geen doel op zich worden.

04-03-2016 18:45

De Ajax Ziel +2

Voetbaltechnisch inhoudelijk helemaal eens, ook met kritiek op coach Frank de Boer, behalve met suggestie dat hij voorbeeld moet nemen aan Philip Cocu van PSV.

Waarom?
Frank de Boer is geen Philip Cocu en Ajax is geen PSV.

Zonder verschil kun je niet winnen.

04-03-2016 15:07

Obnoxious +1

Het is mij ook een raadsel waarom er nauwelijks steekballen gegeven worden. Maak maar eens een loop actie en speel die bal dan ook gewoon in, dat wordt nu eigenlijk constant vermeden. Zal wel te risicovol zijn, ofzo.

04-03-2016 15:00

Liefhebber +1

Oneens. Milik moet gewoon (zoals tegen AZ eindelijk eens) een bal kunnen vasthouden. Toen we onder druk kwamen met 10 man, hield hij de ballen goed vast voorin met Vlaar in zn nek. Dat willen we zien! Geen spits die bij het kleinste zetje van de bal wordt gezet!

04-03-2016 14:58

Godenzoon88 +34

Spijker Op Kop.

04-03-2016 14:48

Ajacied1989 +350

Wow. Ik had wel beter verwacht van Catenaccio. Vond het echt een zwak artikel. De argumenten zijn niet beter, misschien wel slechter, dan die in de gemiddelde kritische analyse hier op AS.
Milik kan niet voetballen, dus De Boer moet z'n tactiek aanpassen. Dat is ongeveer de rode draad van het verhaal.
Vervolgens wordt Milik vergeleken met De Jong. Dat is heel opmerkelijk. Zeker omdat niet wordt aangegeven hoe Cocu z'n tactiek zou hebben aangepast op de spits. Het is in mijn ogen dan ook eerder een gevolg van het feit dat de medespelers doorhebben dat deze spits, De Jong, bijna elk bal vasthoudt. Dan gebruiken ze hem eerder als belangrijke pion in opbouw naar het vijandelijke doel.

04-03-2016 14:25

Truus de Bakker +1

PSv speelt een systeem waarbij ze het initiatief voortdurend uit handen geven en weer terugpakken en weer uit handen geven en terugpakken etc. Hierdoor ontstaan heel veel omschakelmomenten waarvan PSV kan profiteren. Op die manier is de meerderheid van de doelpunten die PSV heeft gemaakt ontstaan.
Ajax doet dat veel minder. Ajax gaat veel vaker drukken waardoor de ruimtes om te voetballen erg klein worden.

04-03-2016 14:39

Ajacied1989 +350

Dat kan best, maar ik vraag me af hoe Catenaccio vindt dat Cocu het spel van Psv op De Jong heeft aangepast. Ik geloof daar namelijk niets van. Dat is hetzelfde als zeggen dat Luis Enrique het tiki-taka erin heeft gebracht bij de Barca-spelers, omdat hij doorhad dat MSN daar het best door in stelling kon worden gebracht. Dat is gewoon niet zo.
Spelers vinden zelf altijd een eigen tactiek binnen de tactiek van de coach. Als er een spits is die nagenoeg elke lange bal onder controle krijgt of goed weet weg te leggen is het logisch dat teamgenoten snel naar de spits zoeken. En dat de middenvelders en backs al beginnen met vooruit lopen op het moment dat de spits wordt gezocht, ze hebben namelijk het vertrouwen dat de bal straks in de ruimte gaat komen waar zij op dat moment naar toe op weg zijn.

04-03-2016 15:13

Truus de Bakker +1

Je hebt ook gelijk hoor. PSV heeft spelers gekocht die bij hun reactievoetbal passen. Twee snelle buitenspelers, twee middenvelders met een goede pass en een spits die goed in dit systeem past.

Toen Matavz nog in de spits stond speelde PSV precies hetzelfde voetbal als nu. Het verschil tussen nu en toen zijn de spelers die het uitvoeren.

04-03-2016 15:29

Freddy Al +11

Zo is dat!

05-03-2016 14:11

JohnDylan +23118

Ik schrijf al maanden dat ze Milik de vrijheid moeten geven om loopacties van de bal af te maken en hem niets steeds in de bal moeten laten komen. De middenvelders en buitenspelers kunnen de ruimte achter Milik dan bespelen en Milik van aanvoer (steekpasses en/of voorzetten) voorzien. Milik is gewoon veel beter wanneer hij met zijn gezicht naar het doel van de tegenstander speelt. Het probleem is dat er bij Ajax geen enkele middenvelder met veel creativiteit op wordt gesteld.

04-03-2016 14:00

Freddy Al +11

Het probleem zit hem in de beperkte ruimte die er ontstaat als je gaat drukken,als Ajax in een eerder stadium de bal diep speelt zal dat voor Milik zeker werken.
Bazoer kan dit zeker maar loopt nog te veel of heeft de bal te lang aan de voet.
Ook Klaassen en Gudelj kunnen dit en zouden dit moeten afwisselen met loopacties en diepgang

05-03-2016 14:16

ST +23098

Spijker op zijn kop! Helemaal mee eens.

04-03-2016 13:52

The Kaiser +10

Goed verhaal! En ook zo verdomde waar!!

04-03-2016 13:39

Ajaccus +10

Wat hier gezegd wordt is eigenlijk, pass op de vleugelspeler, voorzet op de spits, doelpunt. Maar met een bus geparkeerd, driedubbele dekking op een spits etc ga je het daar echt niet mee redden. Je moet juist de ultieme verassing en chaos brengen in het strafschopgebied door afwisseling en veel beweging cq diepgang van de middenvelders. 50% binnen en buitenom vanaf de vleugels waarbij je dan met een voorzet Milik vaker in zijn sterkte bereikt. Diepgang door loopacties van de middenvelders waarbij Milik dan het inzakkende kaatspunt zou moeten zijn. Dan kom je vanzelf de mancos tegen: te weinig diepgang van het middenveld, voorspelbare vleugels die vrijwel uitsluitend binnendoor komen en de beperkte bal vastheid en techniek van Milik.
Ik zie de laatste anderhalve wedstrijd wel verbetering op al die vlakken waardoor het lijkt alsof het besef er is en er hard aan gewerkt wordt.

04-03-2016 13:26

DinoZar89nl +0

Hoe komt het dan toch dat PSV zijn spits wel weet te bereiken en topscoorder wordt? PSV is toch ook een ploeg met aanzien die moet winnen en speelt toch ook tegen die defensieve muren?

04-03-2016 13:31

Truus de Bakker +1

Heel simpel: PSV loert op omschakelmomenten. Om die reden wordt het initiatief tijdens een wedstrijd vaak uit handen gegeven. In de omschakeling is er veel meer ruimte. Met 1 goede pass en een twee spelers die diepgaan/staan heb je al een kans gecreeerd.

04-03-2016 14:48

Jan Doedel +4323

Halleluja!

04-03-2016 13:16

rodnet +10347

Voledig correcte analyse.

04-03-2016 12:34

Noxin +15672

Helemaal mee eens. Ik heb het idee dat De Boer spelers vaak volstopt met opdrachten, waardoor hun ware kracht niet meer naar voren komt. Vaak zie je een jeugdspeler debuteren, die brengt lef, durf en branie. Maar na een paar weken A-selectie is tie veranderd in een eenheidsworst waar niemand meer voor op de banken staat.

Younes is overigens een uitzondering. Die speelt nog net zo onbevangen als in z'n eerste wedstrijd. Ik hoop dat hij gewoon zijn eigen spelletje kan blijven spelen, dat De Boer dat toelaat.

04-03-2016 12:33

Freddy Al +11

Een jeugdspeler is nog niet verstrikt geraakt in de valkuilen van het grote MOETEN,niet voor niets zie je dat er bij veel jonge gasten er na enige tijd een terugval komt.
Regelmatig wordt de invloed van een coach volledig verkeerd ingeschat, welke trainer wil nu een speler slechter maken omdat hij zijn boodschap wil overbrengen.
Heel zwart wit allemaal.Het ontbreekt er nog maar aan dat er niet gesteld wordt dat Ajax in opdracht van Frank slecht speelt omdat hij dat graag wil.

05-03-2016 14:37

gebruikersnaam +0

Amen, volledig mee eens

04-03-2016 12:24

carel romijn +3

Dat AJAX wekelijks in een andere opstelling speelt komt het spel niet tot goede. Blessures en schorsing zijn daar debet aan .Voor de Boer is het daarom ook niet makkelijk, maar met wat meer lef en inspanning kan heus wat verder komen.

04-03-2016 12:22

godenzonensuper +0

Spijker op de kop.

04-03-2016 11:55

Pauw +2255

Catenaccio. Prima analyse weer. Onder de Boer is er nog geen één keer een speler geweest die erbovenuit stak (qua doekpunten). Het waren vaak heel veel
spelers met een relatief laag doelpuntenaantal. Dat is op zich niet erg, maar klaag dan niet over de spits Milik, die je als CA gebruikt.

04-03-2016 11:23

Ajax27 +19263

Gewoon helemaal mee eens. Je spel aanpassen aan je type spits... of nog beter. Je spel aanpassen aan je complete voorhoede. Die zouden voor het meeste scorende vermogen moeten zorgen. Uiteraard altijd een plan B en C hebben in het geval van het wisselen van je spits.

04-03-2016 10:58

w.wenteler@kpnplanet.nl +0

Dit is een opmerking die zeer terecht is, hij moet dat kloten Ajax systeem aan de kant zetten .
Zo krijg je zeer waarschijnlijker meer aantrekkelijker voetbal en niet dat oneindig vele balbezit waarvan 75% op eigen helft , niet om aan te zien.
Er moet een nieuwe trainer komen met andere ideeën . We zijn onderhand wel uitgekeken op dat gepiel van links naar rechts en weer terug.

04-03-2016 10:41

godenzonensuper +0

Frank noemt dat "domineren".

04-03-2016 12:06

Freddy Al +11

Zit jij wel op de goede site ?
Ajax heeft altijd zelf het heft in handen genomen,afhankelijk van de kwaliteit van spelers en bijvoorbeeld bekendheid met het systeem zijn de gevolgen niet altijd gelijk.
Allen Ivic heeft het over een andere boeg gegooid(noodgedwongen) maar verder was iedere trainer van Ajax gewoon verplicht om dominant te spelen.
Dus als jij dat een KLOTEN systeem vindt moet je gewoon bij een ander cluppie zijn.

05-03-2016 14:52

JubbegaAFCA +46

helemaal eens met deze colum!!!

04-03-2016 10:29

RuffRhythim +24837

Iemand die het snapt.
Nou Frank nog.

04-03-2016 10:22

Maus1978 +223

Terechte analyse. Als je er al 21 jaar niet in bent geslaagd een goeie eigen spits op te leiden (terwijl je wel de beste jeugdopleiding ter wereld hebt), dan moet je je misschien eens afvragen of het eisenpakket niet onrealistisch is (wel dus). Je moet een spits niet lastig vallen met meeverdedigen (hooguit druk zetten) , die heeft zijn aandacht en scherpte nodig in die paar momenten per wedstrijd dat hij moet exploderen.

Milik is een prima spits die je vertrouwen moet geven (en dus niet steeds passeren bij belangrijke wedstrijden, waarna in de pers blijft hangen dat "hij nooit scoort in belangrijke wedstrijden"). Ook inderdaad focussen op zijn kracht ipv wat hij niet kan. dat geldt eigenlijk voor elke speler (zag je ook door Gudeljvrijer en aanvallender te laten spelen tegen AZ bijvoorbeeld).

04-03-2016 10:07

Freddy Al +11

Nu vergeet je dat een spits wel opgeleid kan worden maar dat het talent al in de speler moet huizen. Suarez en Hunteaar hebben we ook niet opgeleid maar bezaten gewoon veel capaciteiten.
Als je tegen aanvallers zegt dat ze geen verdedigende of storende taken hoeven uit te voeren ga je dat bekopen met een meer verdedigend middenveld.
IK ben het wel met je eens dat je niet kunt eisen dat een spits alles moet kunnen,je zult dan je speelwijze inderdaad moeten aanpassen op de sterke punten van de spits (en andere spelers)
Milik is wat mij betreft een prima spits voor Ajax,laat hem staan en geef hem vertrouwen .
Dit moet natuurlijk ook van ons, de supporters, komen en niet alleen van de trainer.

05-03-2016 15:21

RiezZ +0

De vergelijking met die lampekappen hoeft van mij ook niet maar ben het er wel helemaal mee eens dat Milik volledig verkeerd gebruikt wordt. Het feit dat hij doelpunten maakt ligt niet aan het systeem wat Frank wil maar puur aan zijn eigen inzet en nu wordt dat beloond omdat ze eindelijk eens hoog druk zetten en hem laten meevoetballen. Zal je zondag zien dat ie weer wat anders gaat proberen of het 11tal gaat wijzigen op een aantal plekken....
Gewoon eens een tijd lang hetzelfde team de wei in sturen

04-03-2016 09:52

Bensco +7179

Wordt blijkbaar om het feit heen gekeken dat Ajax slechts 4 goals minder heeft gemaakt dus zoveel slechter doen wij het niet.

Bovendien is het zo dat als je Luuk de jong neutraliseert je gelijk de complete aanval van PSV uitschakelt. Bij ons heb je dan nog 2 buitenspelers die zelf dreiging kunnen creëren. Dat zag je wel tegen atletico, ze hebben geen serieuze kans gecreëerd.

04-03-2016 09:47

IamLegend +2

wij Ajax kopiëren niks van pisvee. dus nee dankje... Alle ballen op Milik is niet des Ajax, maar zou wel werken...

04-03-2016 09:45

ram +7283

Niet leren van een ander is het domste wat je kunt doen/zeggen.

En 'alle ballen op Milik' is ook helemaal niet wat hij zegt. Hij zegt wat ik hier al maanden zeg: Milik is een hele goede spits maar de aanvoer is ruk.
Milik heeft niets aan de backs (De Jong wel) en Milik heeft het logischerwijs lastig met een middenveld met daarop drie dezelfde types. Klaassen, Bazoer en Gudelj zijn allemaal '8en'. Box-to-box maar niet de spelers met een geniale steekpass.

Zo simpel is het. We hebben helemaal geen nieuwe spits nodig. We hebben Milik en daarachter veel goede jonge spitsen. Niets mis mee.
Ondanks het gebrek aan aanvoer scoort Milik extreem veel. En hij begint de laatste tijd ook zelf acties te maken en kansen te creëren. Top!

04-03-2016 10:13

Noxin +15672

Inderdaad. Milik zou welvaren bij een type Eriksen.

Al moet ik wel zeggen dat de voorzetten van Dijks vaak voor het meeste gevaar zorgen. Mannetje heeft een prima trap.

04-03-2016 12:47

ram +7283

Klopt, Dijks probeert Milik te bedienen maar is te weinig succesvol. Wat mij betreft mag hij de bal best iets vaker/eerder, a la Willems, in de zestien slingeren.

En Milik zou inderdaad beter zijn met een type Eriksen achter zich. Dat soort speler hebben we met Schone, Sinkgraven, Andersen en Nouri natuurlijk ook. Alleen worden ze amper opgesteld worden op het middenveld. Volgens mij moet je altijd met één van hen spelen.

04-03-2016 12:52

IamLegend +2

klopt we hebben helemaal geen andere spits nodig, mooi met eigen spelers oplossen, zeg ik al maanden...

04-03-2016 12:52

Freddy Al +11

Ik vind niet dat we drie middenvelders hebben die hetzelfde spelen,wel denk ik dat de verschillen op het veld groter mogen zijn zodat er meer variatie is en we onvoorspelbaarder worden.

05-03-2016 15:26
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.