Borst citeert supporters van andere clubs: 'Zou onder Cruijff de doodstraf op staan'

door Joël Nijman 146

Bron Algemeen Dagblad

Borst citeert supporters van andere clubs: 'Zou onder Cruijff de doodstraf op staan'

door Joël Nijman 146

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Hugo Borst merkt veel antipathie jegens het spel dat Ajax op de mat legt, vooral bij supporters van andere clubs. Tegelijkertijd ziet hij dat Ajacieden vrede hebben met het voetbal dat wordt gespeeld onder Francesco Farioli, zo valt te lezen in het Algemeen Dagblad. Ajax won zondagmiddag met 0-1 van PEC Zwolle zonder groots te spelen.

Borst merkt dat personen die niet voor Ajax zijn veel moeite hebben met het spel van de Amsterdammers. 'Die lui beginnen over het soort voetbal. "Dat ziet er toch niet uit?" En dan branden ze los. "Het is afbraakvoetbal." "Bagger." "Schijtvoetbal." "Gore catenaccio." "Ajax-onwaardig." "Daar zou onder Cruijff de doodstraf op staan."'

Hij gaat verder: 'Grappig is toch wel dat juist Ajax-haters op de proppen komen met het etiket "Ajax-onwaardig". Je negeert Ajax dus heel je leven, in al zijn facetten, maar ineens is er geen ontkenning, Ajax bestaat wel degelijk. Ineens is er zelfs een moreel Ajax-kompas, namelijk de Ajax-norm. Die moet worden toegepast op het Ajax van de Italiaan Farioli.'

'Het lijkt wel of de Ajax-haters op zoek zijn naar een loket waar het über efficiënte voetbal getoetst kan worden. Ze hopen, lijkt het, op afkeuring. Liefst officieel. Met een stempel erop. "ONGELDIG", schrijft de columnist.

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli pec zwolle ajax 24 25
Borst ziet dat veel mensen die niet voor Ajax zijn een hekel hebben aan het voetbal dat de Amsterdammers spelen.

Ajacieden accepteren het voetbal dat Ajax momenteel speelt

Borst merkt dat het voetbal dat de ploeg van Farioli speelt geaccepteerd wordt door het gros van de Ajacieden. 'Bij de Hard Gras Podcast zit een flink aantal Ajax-supporters. Ze kennen hun klassieken. Als je tegen hen zegt dat het wel erg lelijk voetbal is tegenwoordig, dan zijn ze even stil, een tikje verbaasd lijkt het. "Ja en?"'

De columnist deelt nog een andere ervaring: 'Mijn ESPN-collega Jan Joost van Gangelen heeft een polletje gedaan. "90% van de Ajacieden die ik ken heeft er geen enkele moeite mee dat het voetbal lelijk is."'

Tot slot heeft Borst een boodschap voor de zogenaamde Ajax-haters: 'Hup, Ajax hup, rood-witte schare Dapp're strijders fier en koen Geen club die ons kan evenaren... Rood en wit wordt kampioen!'

Lees meer over:
Plaats reactie

Janneman16 +449

Onder FdB was het spel ook niet om aan te gluren maar we zijn toen ook 4x kampioen geworden. Dus het mag voor mij wel. Eerst resultaat de rest komt wel weer.

11-03-2025 08:58

Wobbo +11241

Ik ben er van overtuigd dat je met deze selectie veel beter voetbal kan spelen dan dat ze nu laten zien. Daarom vertrouw ik niet heel erg op Farioli met zijn zweverige SpongeBob hoofd die na elke wedstrijd weer loopt te zeveren over helden dit en dat. Iedereen snapt dat je na 2 waardeloze jaren weer van achteruit moet gaan beginnen en zorgen dat het daar eerst goed zit voordat je verder gaat. Maar daar blijft het haken en dan weten Farioli en Co het ook niet meer.

Voor dit seizoen kan ik het nog wel enigszins behappen dat we met antivoetbal kampioen worden na jaren aan wanbeleid onder Slappe Flap en Mislintat want die 2 hebben Ajax jaren terug geworpen. Elftal aan miskopen voor veels te veel geld gekocht, met veels te lange contracten voor veels te hoge salarissen die je aan de straatstenen niet kwijt kunt. Wat dat betreft is CL halen wel heel belangrijk want dat is dan de snelste manier om geld binnen te harken zodat je zonder veel problemen miskopen kan dumpen met verlies én directe versterkingen kan halen om zo snel mogelijk weer tot een elftal te komen wat wel mooi voetbal kan spelen.

Ik heb iig geen blind vertrouwen dat Farioli daar goed in staat is om Ajax volgend seizoen herkenbaar voetbal te laten spelen. En hoe zou dat ook kunnen, het zijn een stel Italianen die niets van het Nederlandse voetbal weten en zijn opgegroeid met dat je alleen maar moet winnen maakt niet uit hoe. En juist daarom ben ik dus niet supporter van Ajax geworden. Als je maar wint maakt niet uit hoe dat is het motto van Feyenoord en PSV supporters. Ik ben Ajacied geworden door de manier van spelen, attractief voetbal, cultuur binnen de club om met jeugd te werken, het mooiste shirt van de wereld en om de zoveel jaar roem en glorie te halen wereldwijd. Dat maakt mij trots. Dit Ajax maakt mij totaal niet trots. Ik herken de urgentie om minimaal de CL te halen want het is de kortste weg om weer een selectie te smeden wat wél leuk voetbal kan spelen maar nog zo'n jaar ga ik echt niet trekken.

11-03-2025 06:40

TheSpecialOne +8880

Nou Hugo, Als Ajax supporters huilt mijn hart iedere week van het abominabele voetbal dat ik moet aanschouwen. Ook met dit zogenaamde middelmatige materiaal moet je beter voetbal kunnen spelen dan nu door mijn strot wordt geduwd.
Als je echte liefde voor voetbal hebt dan kan je gewoon niet tevreden zijn met dit spel. Farioli is een technocraat en ontbeert liefde voor zijn vak.

10-03-2025 22:21

edalm +4930

👍voor Hugo. Meestal btrap ik hem alleen op verbale diarree. Maar in deze eens. Hoewel ik liever het Ajax middenjaren 90 zie. Voor nu eerst weer een fatsoenlijke kwalificatie en dan opzoek naar de juiste aanwinsten met onze eigen jeugd. Komt vast weer goed.

10-03-2025 19:25

Odysseus +14253

Ik heb er wel moeite mee, maar ik begrijp het. We moeten overleven/strijden. Voor het geld van CL , maar nu het binnen bereik is, ook het kampioenschap. Want dan kunnen we echte kwaliteit aantrekken waarmee we wel Ajax-voetbal kunnen spelen. Dat kan niet met deze spelers, we hebben maar 3-4 echt creatieve voetballers die nog of niet meer de kwaliteit hebben om wekelijks echt mooi voetbal op de mat te leggen. De rest zijn dienende spelers, geen spelbepalende.
Verder vind ik het zelf gelul dat we alleen voor mooi voetbal voor Ajax zouden zijn geworden. We zijn voor mooi voetbal, de inzet van eigen jeugd EN de aansprekende successen voor Ajax geworden.
En als het dan even niet mooi is en je zietwaar we vandaan komen en deze toch wat matige selectie, dan vind ik het heel verwend theaterpubliek-achtig om daarover te zeuren. Alsof je over je vrouw zegt die ernstig ziek is dat je haar wel hebt gekozen omdat ze allemaal leuke dingen met je deed.

10-03-2025 18:36

Opnaarde4eSter +1590

Hugootje is toch de grootste hater?

10-03-2025 15:19

AFCA2211 +1041

Prachtseizoen voor de teletextsupporter is het....

10-03-2025 14:18

Tommyshelby +128586

Dit stukje is best accuraat. Voor dit seizoen vind ik het ook acceptabel, immers duurt het seizoen al 44 wedstrijden. Dan kunnen die laatste 10 er ook wel bij.

Maar met name de directie moet het middenveld aanpakken in de zomer en (eindelijk) zorgen dat we wat press-bestendigheid in de as hebben. Het duurt al 6 jaar. Dat kan niet bij de club van Neeskens & Cruijff.
Vanaf daar is het aan Farioli.

10-03-2025 14:07

ElSandrini +18095

Is ook zaak dat we definitief de middelmaat kwijt raken..... Anders kun je zelfs met CL geld niet zoveel. Vd Boomen, Wijndal, Sosa, Forbs moet je zien te slijten. Ik denk ook dat je van het salaris van Henderson af moet. Brengt voor zijn salaris te weinig vind ik.

Je moet 2 goede technisch begaafde middenvelders halen en een goede rechtsbuiten.
Best een grote opgave komende zomer

10-03-2025 14:50

C14 +22361

Omdat uiteindelijk het gros resultaatsupporter is, ook bij Ajax helaas, werd ook heel duidelijk onder De Boer.

Jarenlang verschrikkelijk voetbal, maar wel net kampioenschapjes met concurrentie die totaal op zijn gat lag, en dus mocht je geen kritiek hebben op De Boer en het spel, want kampioenschapje.

Eerste de beste keer dat De Boer kampioenschap net verspeelde, mocht ie meteen vertrekken en was het ineens een trainer van niks. Want slecht spel én geen kampioenschap. Men was meteen ook keihard en veel kritischer ineens nog dan de mensen die daarvoor al jarenlang kritisch waren.

De supporters zouden eigenlijk vooral de spelprincipes, kernwaarden van Ajax moeten bewaken, maar dat gebeurt helaas niet. Ook Cruijff werd gewoon laten vallen.

10-03-2025 13:40

Ajaxsupporter02 +13988

Het verbaast mij soms enorm. Best pijnlijk eigenlijk, dat een club met zo’n prachtige identiteit over het algemeen geen supporters heeft die deze identiteit uitdraagt.

10-03-2025 13:48

Tinusz +1659

Maar zo vreemd is dat momenteel toch niet?

Wanneer ik voor mijzelf spreek maakt het mij dit seizoen weinig uit hoe er resultaat wordt behaald, als we de tweede plek maar minimaal veiligstellen. De toekomst van de club staat op het spel en als we geen CL halen raken we financieel echt mijlenver achter wat dan logischerwijs ook weer sportieve nadeligheden heeft.

Een eigen identiteit, mooi voetballen en uiteindelijk resultaat halen zijn geweldige kernwaarden en is uiteindelijk hetgeen ons allemaal heeft samengebracht als Ajacieden. Maar de toekomst van de club is mij meer waard dan een jaartje minder voetbal, wat dan logischerwijs wel gepaard moet gaanl met geweldige resultaten om de club er weer bovenop te helpen.

Ik snap het op mijn beurt dan weer niet dat ik hier mensen zie die liever derde of zelfs 4/5de worden met geweldig voetbal. Als we dit jaar geen CL halen hebben we als club een gigantisch probleem. De CL moet bepaald worden, hoe dan ook.

10-03-2025 14:13

Ajaxsupporter02 +13988

Ik ben het er mee oneens dat de hele toekomst van de club afhangt van dit jaar. Daarnaast ben ik ook van mening dat je met fatsoenlijk voetbal Champions League had kunnen halen (minstens 3e plek dus) . Dat verhaaltje van dat dit jaar zo extreem belangrijk is wordt een beetje groter gemaakt dan het is volgens mij.

Maar nogmaals, heilig van overtuigd dat je met fatsoenlijk voetbal ook minstens 3e zou worden en daar ging het toch om? Want dat is al CL (voorrondes).

10-03-2025 14:57

Odysseus +14253

Dit jaar is echt essentieel wil je niet op grotere afstand terechtkomen. De jeugd kan het nog niet dragen en de oudere spelers missen creativiteit/kwaliteit. Om dat te kunnen aantrekken hebben we geld nodig en een opgepoetst blazoen qua sportieve resultaten. Het is gewoon crisismanagement.

10-03-2025 16:17

Ajaxsupporter02 +13988

Maar vind je dat dat niet met de 3e plek of 2e plek kan dan? Waarmee je ook CL speelt en aardig wat geld in het laatje brengt.

10-03-2025 16:25

Richard.W +205

3e = voorronde. Om je nooit doorheen met deze selectie. Dan heb je minder gegarandeerde miljoenen en kun je de selectie nog niet versterken. Daarnaast moeten er eerst veel weg die niet te slijten zijn.

10-03-2025 18:36

Ajaxsupporter02 +13988

Kan je nooit zeggen dat je er niet doorheen komt. Ligt sowieso aan de loting, Ajax is nooit kansloos in de voorrondes.

10-03-2025 18:55

Jeugd +24706

Dat is het trieste inderdaad. De constatering dat we voor 90 % gewoon als alle anderen blijken te zijn vind ik zeer teleurstellend.
Scorebord supporters noem ik ze, met weinig besef waar Ajax voor staat. Alleen maar bang voor het gesprek bij de koffieautomaat of je gram kunnen halen op je socials. Gatverdamme.
0,0 kijkplezier dit seizoen.
Ik krijg ernstige flashbacks naar het Frank de Boer tijdperk.
Je kijkt wel maar niet meer met plezier, dat gevoel.
Oh wat zou ik graag 2e worden met beter voetbal of zelfs 3e met heerlijk voetbal en leuke spelers. Van die laatste hebben we er helaas nu nog te weinig. Dus doe maar 2e dan met positief ingesteld voetbal dat op Ajax lijkt.

Ik stel me voor dat........ Ünuvar (Emre) de spitspositie gaat innemen, Bounida helemaal doorgebroken is, Steur de volwassenheid heeft gekregen, Mokio beter en beter wordt. Reverson heeft een basisplaats veroverd en Jetten en Verschuren definitief doorbreken terwijl Chourak dartelt op het middenveld.
We worden 2e maar het is iedere week genieten.

10-03-2025 13:36

Rock69 +8411

Het grootste probleem is wat ook hoognodig in de Tweede Kamer moet worden aangeroerd is, dat Ajax steeds wint. De haters kunnen het geestelijk niet meer bolwerken dat Ajax x op x de nul houdt. Dat ze zich afvragen van, wat is daar in Amsterdam aan de hand! Dit is on- Ajax. Steeds dat winnen!

10-03-2025 13:14

Betuwe85 +20547

Ik behoor bij de overige 10. begrijp mij niet verkeerd ik juich net zo hard mee maar zit net zoals gisteren ook me te verbijten voor de tv. Het heeft niet elke week 4-0 te zijn maar net wat meer urgentie tempo spel vreugde oogt al lekkerder

10-03-2025 13:03

tdecler +3309

We zitten al 3 jaar naar kut voetbal te kijken. Met als verschil dat we dit seizoen wel winnen. Tuurlijk zijn we dan blij. Ik zie ook liever mooi voetbal, maar dat is op dit moment niet realistisch. En dat je dan in een tussenjaar kampioen kan worden is toch prachtig. Vooral al die zure reacties van de rest van Nederland.

Vind dit wel een leuk stukje van borst, en het is zo waar wat hij schrijft.

10-03-2025 12:53

Ajacider +4900

Een mogelijke titel in een overgangsjaar waar de portemonnee leeg was, met een compleet nieuwe staf en bestuur na een rampseizoen is ongelofelijk knap. De speelwijze is minder aantrekkelijk en avontuurlijk dan gewenst en ja, ook ik heb daar tijdens de 90 minuten vaak moeite mee, maar aan het einde van de rit tellen de (doel)punten.

En wat boeit het types als Hugo Borst hoe Ajax speelt. Ga lekker over Sparta stukjes schrijven.

10-03-2025 12:40

Enoh25 +1808

Haha mooi gezegd. Het boeit me echt geen hol. De buitenwereld is er drukker mee lijkt het idd. Als we de schaal pakken, mag het van mij ieder jaar zo als als je een selectie waarmee echt aanvallen lastig is.

10-03-2025 12:24

AFCA2211 +1041

Hallo, iedereen weet toch waar we vandaan komen?
Natuurlijk wil je vermaakt worden en mooi voetbal zien, zeker op de langere termijn.

Maar een onwaarschijnlijk kampioenschap met lelijk voetbal is toch lekkerder dan af en toe een prachtwedstrijd en 4e worden... zeker dit seizoen.

10-03-2025 12:02

Intec2.0 +12407

Nee zeker niet dit kampioenschap mocht het er komen ga ik niet snel herinneren door het mooie voetbal. Ik ben juist Ajax fan geworden door het aanval spel de afgelopen weken erger ik me er dood aan zit werkelijk niks in. Daarbij heb ik nog steeds niet het gevoel dat we favoriet zijn voor het kampioenschap in de aankomende 9 wedstrijden zitten heel veel potentiële bananen schillen en we balanceren op een heel erg dun lijntje. 8pt klinkt heel veel maar zijn heel snel weg en de druk die er dan opkomt zal immens zijn.

10-03-2025 12:23

Bky +56365

8 punten is heel veel, want PSV gaat ook niet alle 9 potjes winnen. Iedereen maakt de denkfout dat PSV zomaar wint ofzo en dat is gezien hoe zij spelen helemaal niet waarschijnlijk, sterker nog, een stuk onwaarschijnlijker.

Je kan er best vanuit gaan dat PSV nog minstens 6 punten verspeeld en dat is vrij worst-case (voor ons) ingeschat. Dan heb je dus circa 4 potjes die je mag verliezen van de 9.

Gezien onze vorm en de vorm van PSV is het bijna waarschijnlijker dat wij verder uitlopen, dat dat zij op ons inlopen.

10-03-2025 12:26

Intec2.0 +12407

Wat vind jij van onze vorm ?

Mocht je aankomende 2 wedstrijden verliezen wat zomaar kan zijn het er nog maar 2 dan durf ik wel te zeggen dat onze selectie de druk niet aan gaat kunnen en het een boost voor PSV gaat zijn. Maar misschien ben ik wel te pessimistisch. Op de manier hoe wij spelen ben ik er nog niet gerust op.

10-03-2025 14:25

Bky +56365

Voor dit seizoen heb ik geaccepteerd. Het is maar even zo. Elke keer als ik het voetbal zie, dan denk ik gewoon even terug aan de afgelopen 2 jaar en dan weet je dat het maar even moet.

Vanaf volgend jaar mogen de verwachtingen anders liggen, een transferperiode met wat gerichte aankopen moet daar bij helpen lijkt mij.

Dit voetbal moet absoluut niet de filosofie worden natuurlijk. Ik vind het wel grappig om te zien dat deze tactiek klaarblijkelijk kan werken bij Ajax, ondanks dat je hele club er niet op afgestemd is.

10-03-2025 11:57

Amsterdamnoord +6037

Eens, al heb ik weinig vertrouwen in dat het volgend jaar veel beter zal zijn. Een kern van spelers (waaronder Hendo, Taylor, Hato) zal vertrekken. Kroes en de scouting hebben zichzelf nog allerminst bewezen. En er bestaat een gerede kans dat Farioli vertrekt. Dan kunnen we weer van voren af aan beginnen.

10-03-2025 13:41

Myriad +7046

Voor mooi voetbal hebben we de spelers niet. Winnen is het hoogst haalbare.

Voor Ajacieden is dat compleet helder.

Ik snap de haters wel, maar heb daar totaal maling aan.

10-03-2025 11:46

PaulEast +7866

Vele kampioenschappen zijn voor Ajax verloren gegaan omdat op een romantische manier een wedstrijd wouden winnen. The dutch desease. PSV, Feyenoord en FC Twente gingen dan met het kampioenschap aan de haal. Dat vonden de Ajax haters toen geen probleem.

10-03-2025 11:33

Amp +37599

Ik heb geen moeite met de koppositie, en ook niet met het karakter dat het team toont, en ook niet met de punten die behaald worden.

Toch heb ik wel moeite met het gemis aan frivool en goed voetbal waar ik mee ben opgegroeid. Echter, ik zie ook dat wij geen spelers hebben die dat spel kunnen spelen. Kunnen wel roepen dat je met godts en traore en brobbey etc echt wel veel druk kan zetten want andere wedstrijden enzo... volgens mij hebben die mensen niet eens doorgehad tijdens die wedstrijden wat een enorme gatenkaas het ook toen was op t middenveld. Zag er gisteren zelfs een aantal wijzen naar frankfurt-thuis. Man, de eerste helft was verdedigend en organisatorisch gewoon slecht

10-03-2025 11:30

Danielson +50258

En die andere 10% zijn geen echte Ajacieden.

10-03-2025 11:22

KarimB +11449

Hou ff gauw je snavel vriend. Dat hoef jij echt voor niemand te bepalen gap. Dat dit voetbal mij verschrikkelijk veel pijn doet maakt mij niet minder Ajacied dan jij

10-03-2025 11:23

Danielson +50258

Inderdaad.

10-03-2025 12:57

KarimB +11449

Stekkertjes. Beetje bepalen wie wel en niet ajacieden zijn is zo sneu

10-03-2025 13:09

Jaridebeste1 +6666

Wat is dit nou weer voor onzin. Dat bepaal jij niet voor een ander dat bepaalt elke Ajacied zelf wel.

10-03-2025 13:07

Danielson +50258

Sorry hoor, maar als supporter wil je gewoon dat we winnen, links- of rechtsom en zeker dit seizoen na het vreselijke vorige seizoen en het eveneens mislukte seizoen daarvoor.
De schoonheid van het spel moet daar maar even voor wijken; een vleugje meer realisme zal het Nederlandse voetbal in het algemeen en Ajax in het bijzonder overigens sowieso geen kwaad doen.
Dus nee, ik snap niet dat je in de fase waarin we zitten als Ajax supporter over de kwaliteit van het getoonde mekkert.
Daar komt bij dat we dit seizoen tegen met name Feyenoord en PSV wel heel erg goed gevoetbald hebben. Beter dan wat dan ook de laatste twee jaar.

10-03-2025 13:13

Jaridebeste1 +6666

Natuurlijk wil je als supporter graag dat we winnen. En dat het niet met 'champagne' voetbal is, die term hoor ik tegenwoordig ook overal, dat zal iedereen ook begrijpen. Na 2 van die drama seizoenen is dat ook prima. Dat wil echter niet zeggen dat je zulk extreem afbraakvoetbal hoeft te laten zien, elke week weer opnieuw. Er is ook een middenweg. Je kunt echt wel iets beter voetbal laten zien met deze selectie dan dit. Continue achteruit lopen tegen het rechterrijtje heb ik echt moeite mee. En als ik daarmee dan misschien bij die 10% hoor betekent dat niet dat ik geen echte Ajacied ben. Dat vind ik zo'n onzin, vandaar mijn reactie op jouw post. Niet alles en iedereen is zo zwart - wit.
De column van Hugo Borst ben ik het overigens grotendeels mee eens.

10-03-2025 13:24

Danielson +50258

Op zich heb je heus wel een punt en tijdens de wedstrijden erger ik me ook vaak maar zolang we op deze manier alles blijven winnen zal de manier waarop mij dit seizoen verder een rotzorg zijn.

10-03-2025 13:32

El Grande Ghacied +1321

Tsja we komen van heel, heel ver... dus ja wat mij betreft accepteer ik dit voor dit seizoen. Mega knap dat we in deze positie staan, maar volgend seizoen moet het voetballend echt een stuk beter en aantrekkelijker. Benieuwd of Farioli dit in zn portfolio heeft zitten, want wat hij doet met middelmatig materiaal is uitermate knap (om maar ff een open deur in te trappen)

10-03-2025 11:21

KarimB +11449

Ik hoor bij de 10% . Ben blij voor de 90% die dit goed vind. Maar heb t idee dat niemand echt beseft zolang we Farioli houden. Wat ik btw een erg goede trainer vind hoor, alleen niet voor Ajax na dit jaar. We dit voetbal blijven houden.

Na dit jaar kan je misschien 2 a 3 aankopen verwachten + 1 op 1 vervangers van spelers die vertrekken. Er komt een sloot verhuurde spelers weer terug zoals Medic en Forbs.

Denken jullie echt dat Farioli met 70% dezelfde selectie opeens 180 graden draait qua spel? Oprechte vraag he. Want de selectie word echt niet zoveel beter. Heb t idee dat sommige denken ja Farioli mag het met 10 nieuwe spelers proberen. Dan zou ik wel vertrouwen in nog 1 jaar Farioli hebben, of hem iig de kans geven op mooi voetbal.

Ook is na dit jaar opeens de noodzaak van CL voetbal niet weg. Wat dus betekend dat het resultaat weer heilig is met 70% de zelfde selectie. Ik snap gewoon niet zo goed dat "90%" denkt dat het volgend jaar heel anders gaat zijn. Teksten als dit jaar moet maar ff is imo niet zo van toepassing. Volgend jaar heb je met Farioli een hele grote kans dat het weer afbraak voetbal word.

Helemaal met Kroes aan t roer verwacht ik qua spelers niet extreem veel.

Ik gun iedereen echt zijn plezier. En ben oprecht blij dat zoveel mensen dit mooi vinden. Ik niet... ik maak mij echt heel veel zorgen over het type coach Farioli voor onze ploeg

10-03-2025 11:21

PaulEast +7866

Doe toch niet zo naïef. De selectie waar hij mee begon. De spelers die hij is kwijtgeraakt. De spelers waar hij het mee moet doen. Het is een wereldwonder.

10-03-2025 11:36

KarimB +11449

Slurp die Farioli toch is niet zo leeg man. Begin mij daar zo aan te storen he. Alsof hij t 8ste wereld wonder is. Tis een erg goede coach die Ajax totaal afbraak voetbal laat spelen punt.

Hoe zie jij volgend jaar wel mooi worden dan. Leg het is uit

10-03-2025 11:46

PaulEast +7866

6 nieuwe spelers die het niveau hebben om mooi voetbal te spelen.

10-03-2025 17:47

ijzerchef +3142

Ik ben het 99% met je eens, maar ik trek juist de omgekeerde conclusie: Ik zie het totaal niet zitten om het helemaal anders te gaan doen. Een andere trainer kan met de toekomstige selectie ook geen champagnevoetbal spelen.

10-03-2025 11:46

KarimB +11449

Je kan wel verschillende opvattingen in het spel leggen. Nu veroveren we de bal bijv 10m op tegenstander zijn helft. En peren we hem zo snel mogelijk naar Pasveer om vanuit daar te gaan lopen breien.

Als je zulke balveroveringen doet ligt het bij de tegenstander soms helemaal open. Dan kan je prima aanvallender denken ipv altijd terug.. Ik snap ook wel dat defensief t als een huis moet blijven staan. Maar de intenties in niet willen voetballen moeten er echt uit.

10-03-2025 11:53

afm-afm +42

Oké, volgens mij maak je hier een enorme denkfout.

Want als je denkt dat de selectie 70 procent hetzelfde blijft en eerder slechter wordt dan beter (even vrij vertaald), dan moet je toch juist doorgaan met een coach als Farioli die overpresteert?

Want het alternatief is dat je met een, volgens jou, matige(re) selectie als dit seizoen frivool aanvallend gaat spelen? Dan eindigen we volgend seizoen sowieso niet in de top 2.

10-03-2025 11:46

KarimB +11449

Ja afm dat heb ik misschien wel liever ja. Klinkt gek. Maar ik kijk Ajax niet voor CL voetbal maar voor mijn plezier. Nog 1 jaar 34 wedstrijden dit voetbal trek ik niet. Dan word ik oprecht liever 3de of 4de met EL voetbal t jaar erna. met 25 wedstrijden die leuk zijn en een paar waar je naïef op je bek gaat. maar 0-1tjes tegen Almere etc nee dankje

Ajax is voor mij niet met anti voetbal titels binnen halen. Maar misschien ben ik gewoon te romantisch ingesteld als t op Ajax aankomt

10-03-2025 11:48

afm-afm +42

Ik kan wel enigszins in die redenatie meegaan, ik kijk Ajax ook vooral voor het plezier en het mooie voetbal. Daarom ben ik voor Ajax, en niet voor een willekeurige andere club. Maar een paar van zulke seizoenen zijn vaak nodig om de uitschieters te faciliteren. Zonder de titels van De Boer, waren de runs van Bosz (EL) en Ten Hag (Eredivisie, CL) niet mogelijk geweest. Met titels en CL-deelname komt geld en met geld komt kwaliteit, met kwaliteit komt goed spel. Natuurlijk is het niet exact zo rechtlijnig, maar in het moderne voetbal werkt het nou eenmaal zo.

10-03-2025 14:30

Woutert.v +177

Definitie van succes is bij jou anders (Karim), en met die andere definitie ben je gewoon een ordinaire successupporter.

Het op het hoogste niveau presteren, het "de beste zijn", presteren in Europa (waar de wedstrijden er allemaal toe doen), de financiële gezondheid van de club die het hele circus mogelijk maakt, dit reken je allemaal niet mee in jouw idee van "succes".

Ik kan nog wel een aantal clubs voor je aanwijzen (elk jaar anders) die leuk voetbal spelen. Twee seizoenen terug had je Napoli, daarvoor Bayern, vorig seizoen City en nu Barca. Doei!

10-03-2025 15:30

Woutert.v +177

Definitie van succes is bij jou anders (Karim), en met die andere definitie ben je gewoon een ordinaire successupporter.

Het op het hoogste niveau presteren, het "de beste zijn", presteren in Europa (waar de wedstrijden er allemaal toe doen), de financiële gezondheid van de club die het hele circus mogelijk maakt, dit reken je allemaal niet mee in jouw idee van "succes".

Ik kan nog wel een aantal clubs voor je aanwijzen (elk jaar anders) die leuk voetbal spelen. Twee seizoenen terug had je Napoli, daarvoor Bayern, vorig seizoen City en nu Barca. Doei!

10-03-2025 15:30

Woutert.v +177

Definitie van succes is bij jou anders (Karim), en met die andere definitie ben je gewoon een ordinaire successupporter.

Het op het hoogste niveau presteren, het "de beste zijn", presteren in Europa (waar de wedstrijden er allemaal toe doen), de financiële gezondheid van de club die het hele circus mogelijk maakt, dit reken je allemaal niet mee in jouw idee van "succes".

Ik kan nog wel een aantal clubs voor je aanwijzen (elk jaar anders) die leuk voetbal spelen. Twee seizoenen terug had je Napoli, daarvoor Bayern, vorig seizoen City en nu Barca.

10-03-2025 15:30

Woutert.v +177

Definitie van succes is bij jou anders (Karim), en met die andere definitie ben je gewoon een ordinaire successupporter.

Het op het hoogste niveau presteren, het "de beste zijn", presteren in Europa (waar de wedstrijden er allemaal toe doen), de financiële gezondheid van de club die het hele circus mogelijk maakt, dit reken je allemaal niet mee in jouw idee van "succes".

Ik kan nog wel een aantal clubs voor je aanwijzen (elk jaar anders) die leuk voetbal spelen. Twee seizoenen terug had je Napoli, daarvoor Bayern, vorig seizoen City en nu Baca.

10-03-2025 15:30

KarimB +11449

Wil jij je muil gewoon ff houden Wouter. Ben het echt zat dat mensen die niet het zelfde denken weg zetten als nep Ajacieden of succes suppoters. Haal je het gore lef vandaan. Je maakt mij zo kwaad he jonge.

Ik ben verdomme fan sinds 96 als 6 jarige. (nee niet door de CL finale wist ik veel). Heb genoeg mee gemaakt. Als jonge jongen met Ajax shirts door t Oosterpark in Groningen fietsen na een kampioenschap van Ajax en moeten fietsen voor je leven. de 7 magere jaren mee gemaakt. Uitgelachen worden door al mijn vrienden om het mislopen van de titel op 1 goal. Moeten janken om Lucas Moura. Kotsen om de EL finale. Verdriet rond Nouri.

Echt ik wil geen ban. Maar ik kan je echt wat aan doen. Je raakt mij echt in mijn ziel

10-03-2025 15:53

Gregoboy +89

Misschien is het goed om eens niet zo op Ajax te zitten maar kijkende naar het succes. Je komt een beetje over als een verwend jongetje(wat misschien goed past bij Ajax). Maar je moet begrijpen wat het doel van de trainer is dit jaar. Volgend jaar kan hij aan andere visie loslaten op de ploeg, je weet het niet. Kortom, maak je niet zo druk Ajax heeft zijn gezicht al terug.

10-03-2025 12:13

KarimB +11449

Dat blinde geloof in hij kan er een andere visie op los laten.

En je eerste zin man man man. Wij zijn Ajax. niet RKC ofzo

10-03-2025 12:15

Gregoboy +89

Ja maar precies DIE instelling van ''Wij zijn Ajax Wij moeten goed spelen'' heeft ons lang in de wurggreep gehouden. Dat we dat nu loslaten is juist waar het succes van nu op uitdraait.

10-03-2025 12:17

KarimB +11449

En heeft ons de status gegeven waarmee we groot zijn geworden. Ik kan niet onze hele geschiedenis overboord gooien voor Italiaans resultaat voetbal

10-03-2025 12:20

Gregoboy +89

Dat doet ook niemand toch? Ik ga volgend jaar zeker ook kritischer kijken naar het spel en mag hij zeker beter gaan ballen. Maar das allemaal voor in de toekomst. Ik weet niet eens zeker of hij(Farioli) er nog volgend jaar wel bij is.

10-03-2025 16:26

FredBar +11

Ik snap je punt, maar voor nu en de komende ? jaren zijn we hier nog niet vanaf. Gemiddeld zal het ieder jaar weer wat beter worden, maar ik verwacht dat realisme een grotere invloed zal blijven hebben dan in de succesjaren. Voorop zal blijven staan dat er in 4 van de 5 jaren CL gespeeld moet gaan worden.

10-03-2025 13:27

eenAjaxfan +20314

Mooi dat het van Hugo afkomt dit...
Wat mij betreft liever zakelijk winnen dan naïef aanvallen en dan toch verliezen.
Maar het mooiste is een mix van zakelijk verdedigen en mooi aanvallen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat dat volgend jaar beter gaat, met de miljoenen van de Champions League op zak.

10-03-2025 11:16

Tecmessa +1721

Zo te zien klopt het artikel, ik denk dat we de 90% acceptatie hier ook wel halen in de comments ;-)

En terecht. Na vorig seizoen is dit prima even geoorloofd, komend seizoen gaan we wel weer voor de schoonheidsprijs, met die miljoenen in de tas.

10-03-2025 11:08

willem1958 +8749

Realistich verhaal van Borst.
Het voetbal ziet er soms ook niet uit, gisteren was het niet om aan te kijken zo saai en zakelijk.
Ik hoop dat met het doorstromen van de jeugd en deze zomer als CL een feit is dat er wordt geïnvesteerd in enkele upgrades en dat we dan weer beter voetbal gaan zien.
Farioli vindt een goede organisatie het belangrijkst en ik hoop dat ie met wat betere spelers ook Ajax leuker laat voetballen.

10-03-2025 11:06

JohanDW +656

Die wedstrijd tegen PSV gaat echt cruciaal worden voor de beeldvorming rondom deze titel (als die er komt).

Win je daar ook dan heb je in de vier topduels tegen de andere topploegen toch wel bewezen dat je echt de beste van Nederland bent, en dat er van 'geluk' geen sprake kan zijn.

Bovendien waren dat gewoon prima wedstrijden. Dit Ajax kan echt wel meer dan alleen maar goed verdedigen.

10-03-2025 11:01

DonGuan1982 +191

Ik vind Hugo een topper kerel.

Alleen had Johan dit voetbal zeker verafschuwd maar ook Johan zou met deze selectie realistische voetbal willen spelen.

Alleen Johan had Mislingtat ook gewoon tegen gehouden met zijn waardeloze aankoop beleid.

Johan had het ook nooit gepikt dat Overmars zo makkelijk aan de kant is gezet die had het intern gewoon opgelost dan had je nu nooit in deze situatie gekomen.

Maar nogmaals Johan had met deze selectie ook gewoon gekozen voor dit soort voetbal, want zonder geld kon Johan ook geen Ajax waardige selectie neer zetten.

En toch de manier van de coaching van onze Italiaan in basis hellemaal niet zo slecht, haal je de CL dan kan je zeker gerichte aankopen doen en het grote voordeel is dat de spelers ook heel goed de boel dicht kunnen houden! Francesco Farioli heeft ook een grote gun factor. Andere mensen willen zien Ajax ook als een arrogante club maar Francesco brengt daar juist positieve verandering in!

10-03-2025 10:45

hartvoorajax1 +1933

Die Johan toch…..

10-03-2025 10:52

KarimB +11449

Johan had hier zeker wat van gevonden. Johan is voor mij de allergrootste. Maar ook hij staat niet boven de wet he..

10-03-2025 11:25

kampioenenjood +5045

Normaal vind ik dat Borst de grootste onzin roept, maar hier slaat ie wel de spijker op zijn kop en is het eigenlijk des te mooier dat het van hem komt. Een goed resultaat dit seizoen legt gewoon een goede fundatie voor beter spel volgend seizoen. Laten we niet vergeten dat Farioli dit seizoen begon met een ploeg die conditioneel ver onder de maat was, enorm hard heeft moeten trainen en je spelers nu gewoon ook vermoeid van wedstrijd naar wedstrijd ziet leven. Ik denk dat de spelers die blijven volgend jaar gewoon fitter aan de voorbereiding beginnen. Dat gecombineerd met het dumpen van wat spelers en nieuwe impulsen van gericht aankopen geeft me een hoop vertrouwen dat volgend jaar leuker voetbal wordt gespeeld dan dit jaar.

10-03-2025 10:45

afct +8942

En geen voorrondes voor Europa

10-03-2025 10:52

renemar +431

Onzin. Een jaar maakt niet zoveel uit gezien vorig seizoen maar dit moet geen jaren duren.

10-03-2025 10:40

Berghuis +14330

Achja. Als we geweldig spelen en winnen word er gezegd dat we arrogant zijn en doen alsof we het voetbal hebben uitgevonden. Als we slecht spelen en winnen is het Ajax "onwaardig". Zo zie je maar dat ook supporters van andere clubs stiekem een beetje voor Ajax zijn. Niemand wil Ajax slecht zien spelen zeg ik dan maar. Maar zo lang we er titels mee winnen, zul je mij niet horen. Al heb ik natuurlijk wel een mening over t vertoonde spel.

10-03-2025 10:33

@Maar7en +1562

Goede column zo is het maar net. Bij Ajax moet de lat altijd het hoogst liggen vergeleken met andere clubs. Dat het dit jaar als uitzondering een keer een beetje met Feyenoord/PSV wedstrijden gebeurd mag wel na twee jaar kommer en kwel. Straks kassa en weer de lat omhoog qua voetbalspel is dus even niet gek.

10-03-2025 10:30

Mijnclub33x +9836

Ach beste Hugo, allemaal afgunst omdat hun eigen clubje er geen klote van bakt en onprofessioneel wordt geleid. Dat is bij Ajax sinds Farioli inmiddels wel anders, daarom worden we ook kampioen🤫🤗

10-03-2025 10:27

Adam24 +39089

Ik vind dat de kwaliteit van het spel overdreven wordt en heb Ajax wel degelijk goede wedstrijden zien spelen. Echter spelen we de laatste maanden echt te vaak te matig, niet voor de status van Ajax of weet ik veel wat voor zweem van nostalgie, maar te matig om met de borst vooruit naar Eintracht en PSV te kunnen en thuis AZ kunnen te ontvangen (die ook nog een wedstrijd minder in de benen hebben deze weken).

10-03-2025 10:26

ajaxfan83 +3409

Als Bosz voor deze groep had gestaan, met zn aanvallend voetbal hadden we allang nergens meer om gespeeld en rond plek 8 a 9 gestaan

10-03-2025 10:19

Henkje +3466

Als je met dit elftal mooi voetbal wilt spelen dan wordt je weer 5e, want zo goed is het allemaal ook niet. Dan krijg je weer los zand. Terecht dat farioli kiest voor meer terughoudendheid qua spel. Vorig seizoen stonden we laatste en nu 8 punten voor. Al gaat het alsnog zo lelijk als we kampioen worden dan wordt ik net zo gek als dat we iedereen van de mat hebben gespeeld. Ten Hag had punten verspeeld in Zwolle en Almere en Fortuna. Valt me ook op dat het meer de media is, Feyenoorders en PSV’ers die klagen over het spel van Ajax. Ga lekker naar je eigen club kijken die spelen ook als stront.

10-03-2025 10:11

noppenkoning +41174

Grappig dat je vooral PSV fans over het voetbal hoort, spelen in Eindhoven een jaartje mooi voetbal onder Bosz nadat ze tientallen kampioenschappen met counter voetbal hebben gehaald.

10-03-2025 10:11

E5314 +1140

We hebben ons Ajax de afgelopen jaren naar de klote zien gaan
Met t dieptepunt : 18e staan
Natuurlijk willen we aantrekkelijk- aanvallend en dominant voetbal zien , maar gezien waar we vandaan komen en de realiteit mbt huidige selectie is ( denk ik ) elke Ajacied blij met de huidige stand en willen koste wat kost dit kampioenschap binnenhalen .
Deze word , mits we stand houden een hele emotionele !! Daarom kan t ons geen reet schelen hoe we m binnenhalen >> als we m maar binnenhalen!!

Niemand had begin van het seizoen dit aan zien komen ; plek 1 staan begin maart , met 8 punten voorsprong: NIEMAND

Daarom des te knapper en mooi dat we er staan .
Deze gaat elke Ajacied extra voelen , als het zover is !!!

10-03-2025 10:10

SamW +1443

Maar jongens, laten we ook nu niet net doen of het de afgelopen jaren alleen maar hosanna was. 2018/2019 was, na de winterstop, fantastisch. Maar als PSV in dat jaar in de Arena, na de rode kaart van Mazraoui, meer lef had getoond, waren we zelfs in dat jaar geen kampioen geworden.
Ik denk aan de goal van Huntelaar vlak voor tijd in Groningen een tenenkrommend slechte wedstrijd. We verloren van Heracles uit en met 6-2 in de Kuip. Om over de jaren onder De Boer nog maar te zwijgen.
Waar ik wel op hoop is dat we, nu er weer CL voetbal aankomt, we een paar spelers aan kunnen trekken die iets extra's brengen. Een type Antony of Neres. Een spits die makkelijk scoort en er gewoon 20 inlegt. Een middenvelder die iets extra's kan brengen. Dat je in het stadion even rechtop gaat zitten als die speler aan de bal komt. Dat heb ik nu alleen nog maar bij Godts en Berghuis.

10-03-2025 10:01

WijZijnAjaxAmsterdam +11624

Klopt boeit me dit seizoen geen ene reet hoe we die 37e pakken!!

10-03-2025 10:00

bbh4 +187

Een van de weinige keren dat ik het eens ben met Hugo. Winnen is balngrijker dan mooi voetbal.

10-03-2025 09:56

Mofson +8153

Zoals iedereen terecht zegt . Dit seizoen is het logisch dat het geaccepteerd wordt .
Maar na dit seizoen moeten we wel langzaam naar wat beter voetbal gaan .

10-03-2025 09:56

Dolblij +45019

Laat de haters dan maar lekker schreeuwen. Het voetbal zelf is inderdaad niet mooi, maar als Ajax daarmee kampioen wordt of tenminste CL haalt, dan is het doel bereikt.

10-03-2025 09:55

JariLitmanen1995 +4792

Ik accepteer het dit jaar maar ik trek dit niet nog een jaar.

10-03-2025 09:52

Babangida83 +23867

Ik heb sterk het idee dat 90% het dit seizoen niet erg vindt. Maar dat wil niet zeggen dat het volgend seizoen ook nog gepruimd wordt. Wellicht in eerste instantie dat het publiek zichzelf nog voor de gek houdt. Maar als dan de resultaten iets tegenvallen, dan keert het sentiment snel.

10-03-2025 09:45

Bjorn +12406

Dit seizoen wordt het geaccepteerd met in het achterhoofd het drama van 2022/2023 en met name 2023/2024.

Als Farioli hiermee de titel binnenhaalt, is het een wondertje. Maar als hij dit voetbal wéér zou spelen komend seizoen en hij wint een keer vijf duels op rij niet, is het denk ik snel klaar. Krediet is er puur door de eerste plaats en enorme winstreeks, maar is een dun lijntje.

10-03-2025 09:41

behangdelul +32550

Na 2 verschrikkelijke kutjaren was ons voorgeschoteld dat het nog wel 5 jaar ging duren voordat we weer mee zouden doen. Heel eerlijk, die hel van vorig jaar wil ik niet meer mee maken. Als dat dat moet met de prijs van verdedigend uitstekend voetbal maar weinig creativiteit: so be it!
Ik heb in jaren niet meer zo genoten van de uitwedstrijd tegen Feyenoord, thuis Besiktas en thuis tegen PSV. Daar zat alles in. En als we aan het eind van het jaar de schaal omhoog houden heb ik oprecht overal vrede mee.
Zij die dat niet hebben: prima, respecteer ik. Maar dan hebben die net even iets te weinig PSV'ers en Feyenoorders in de omgeving die vorig jaar massaal in de open wond wreven.

10-03-2025 09:38

Paulios +620

Die 5 jaar werd geroepen door al die geweldige analisten die stoere praat willen verkopen. Terwijl als je met gezond verstand naar de feiten keek, Ajax toen al de 3e selectie van Nederland had. Dan zie je wat een goede trainer met een (voor nu) realistisch strijdplan oplevert, plus de bonus dat PSV het compleet kwijt lijkt te zijn.

10-03-2025 10:20

Redrum +96058

Vooraf was iedereen het eigenlijk over eens dat alleen het resultaat zou tellen dit seizoen. Er moest Champions League voetbal gehaald worden, de manier waarop doet er niet toe. Nu Ajax bijna al zeker is van Champions League voetbal en zelfs een grote kans maakt op de titel vindt iedereen het opeens heel erg belangrijk hoe er wordt gevoetbald. In Rotterdam heeft het nooit uitgemaakt. In Eindhoven heeft het zeker nooit uitgemaakt. Maar bij Ajax maakt het zelfs na 2 gitzwarte jaren nog uit. Dan sta je echt op eenzame hoogte. Hoe meer ze allemaal klagen, hoe meer ze die status bevestigen.

10-03-2025 09:32

behangdelul +32550

Hear hear, beste uitleg tot nu toe.
Hypocriet gebeuren.

10-03-2025 09:33

dAddA020 +95

Dont you just love them haters.. I just love haters.. you gotta have haters.. i live on haters.. i feed on the fear and the loosh of haters wuhahaha!!! Please, give me more haters!

Heerlijke benadering van @Redrum, props man! En zo is het, fokking calimero's met je zgn "mooi voetbal"... lekker piepen en janken, laat ons ajax maar lekker bagger voetbalspelen en kampioen worden. HEEERLIJK!!!! WE DONT CARE

10-03-2025 11:39

Godenzoon24 +15290

Amen. En toch zijn er ook Ajacieden negatief over Farioli. Ik begrijp daar geen reet van. Met deze selectie dit presteren als je ziet van waar we komen, is een wereld prestatie van Farioli. Geef hem volgend jaar een fatsoenlijke selectie en kijk dan maar of hij het ook mooier kan. Maar voor nu niets dan lof voor Farioli!!!!

10-03-2025 16:49
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.