BoJA: Zimling discussiewapen voor Cruijff

door Sam van Raalte 15

BoJA: Zimling discussiewapen voor Cruijff

door Sam van Raalte 15

Laatst geüpdatet

In de rubriek "Blik op Jong Ajax" (BoJA) zoomt Ajax Showtime dit seizoen elke week in op een speler of trainer van Jong Ajax.

De vierde man speelt wat met zijn bord en steekt het hulpmiddel daarna fier in de lucht. De rode tien op de wisselplaat steekt fel af tegen de zwarte lucht boven De Toekomst. Met gebogen hoofd sjokt Niki Zimling plichtsgetrouw van het veld. Hij kan er zelf ook niets aan doen, meer zat er gewoon niet in tegen FC Emmen.

De 29-jarige middenvelder kon het afgelopen zomer zelf ook niet geloven toen Marc Overmars plotseling voor hem aan de lijn hing. Frank de Boer en Overmars waren er van overtuigd dat Zimling de ideale mentor voor de jonge selectie van Ajax zou zijn. Overleg met de scouting en de mannen van de jeugdopleiding achtte het duo niet nodig voor het aantrekken van Zimling. De Boer en Overmars baseerden hun oordeel voor deze transfer op een gesprekje met Jasper Cillessen (ook ex-NEC) en een aanbeveling van Morten Olsen. De bondscoach van Denemarken had in 2012 positief over Zimling verteld. Dan weet je natuurlijk genoeg. Geen verder overleg nodig, halen die handel.

Het is dit soort amateuristische besluitvorming die gekmakend moet zijn voor Wim Jonk als hoofd opleidingen en lid van het Technisch Hart. Niet betrokken worden bij overleg voor een te halen middenvelder, als je zelf dagelijks bezig bent om jongens als Donny van de Beek klaar te stomen voor Ajax 1, is dodelijk voor een samenwerking. In het plan Cruijff staat duidelijk dat Ajax alleen directe versterkingen moet halen die de jeugd niet in de weg lopen, maar De Boer en Overmars trekken hun eigen plan. Door de wedstrijd van maandag tegen FC Emmen heeft Zimling nu meer minuten gemaakt voor Jong Ajax in de Jupiler League (245) dan voor Ajax 1 in de Eredivisie (218). Kortom: hij heeft niks toegevoegd aan Ajax 1 en heeft, om fit te blijven, de jeugd in de weg gelopen bij Jong Ajax.

Zimling oogt uitgeblust tegen FC Emmen. Hij is net teruggekeerd van een blessure en maakt niet de indruk dat hij er in de laatste maanden van het seizoen nog wat van wil maken bij Ajax. De voormalig international coacht zijn jonge ploeggenoten niet. Soms maakt hij aanstalten om wat te roepen, maar de woorden stranden telkens in zijn strot. Hij kan het niet opbrengen, sjokt wat heen en weer, lijdt veel balverlies en oogt ongemotiveerd. Zijn verblijf bij Ajax kent alleen maar verliezers, alhoewel ze bij FSV Mainz nog steeds met een grote glimlach rondlopen. Ajax heeft een half miljoen als huursom en tonnen aan salaris betaald, vrij royaal voor een blessuregevoelige speler die de bank en tribune warmhield bij de Duitse middenmoter.

Het publiek op De Toekomst is lief. Zimling krijgt een applausje van de tribunes als hij van het veld gaat. Hier beseffen ze dat hem niks kwalijk valt te nemen. Als Ajax belt en je naam is Niki Zimling, dan pak je alles wat je lief is op en vertrek je als de brandweer naar Amsterdam. Toch is zijn invloed op de historie van Ajax onbedoeld groter dan hij nu zelf doorheeft. Zimling is het beste voorbeeld van de fout die De Boer en Overmars maken door als duo te opereren, wars van het plan Cruijff. Zijn transfer is dankbaar discussiemateriaal voor Johan Cruijff, die deze week orde op zaken komt stellen bij Ajax. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel.

Door Sam van Raalte (Twitter: @SamRaalte | e-mail: S.vanraalte@ajaxshowtime.com)

Meer van de rubriek Blik op Jong Ajax:
- #1 Stam aan het roer
- #2 De helft van Muric
- #3 Boccara de joodse Ajacied
- #4 Kishna in spoor Zlatan
- #5 Becker strijdt voor debuut
- #6 Zivkovic wordt Ajax-spits
- #7 Doelpuntenmachine Menig
- #8 Ajax-miljoenen verdampen
- #9 Stam en Ulderink topduo
- #10 Kortsluiting bij Zivkovic
- #11 Menig ook 'op 10' fenomenaal
- #12 Muric eigenaardig ventje
- #13 Onana debuteert met 'Vermeertje'
- #14 Lartey Sanniez is Bony als rechtsback
- #15 Waalwijks oerwoudgeluid voor Ajax
- #16 Van Bruggen is klaar voor de Eredivisie
- #17 Tete gaat volgende stap zetten
- #18 Savastano en Vd Beek brengen ommekeer
- #19 Gretige Fischer aast op plek Kishna

Lees meer over:
Plaats reactie

Tecmessa +1714

Te makkelijk artikel dit, stemmingmakerij. Het is duidelijk dat Zimling een mishuur is, maar ik stoor me eraan hoe dat nu hier gebracht wordt. Overmars en de Boer hebben echt niet Zimling gehaald om een middelvinger te maken richting de Fluwelen Revolutie. De inschatting was dat er behoefte was aan een ervaren CVM om het vertrek van Poulsen op te vangen, omdat er blijkbaar niemand in de jeugd klaar stond die dat op kon vangen op dezelfde wijze.

Is dat zo'n gekke gedachte geweest? Er is het hele seizoen gepuzzeld met de '6' positie en in tegenstelling tot de afgelopen vier jaar heeft de Boer de oplossing dit keer niet gevonden. Juist omdat Zimling zwaar onder de maat bleek. Ik ben het wel met het artikel eens dat het zonde is Zimling bij JA mee te laten voetballen, gooi daar maar jeugd voor de leeuwen en stuur Niki vervroegd terug naar Mainz. Ik denk dat de Boer juist ook zoveel mogelijk probeert om jeugd in te passen (zie Veltman, Klaassen, El Ghazi, Kishna, van Rhijn etc.), maar iets realistischer is wat betreft de rijpheid van sommige jeugdspelers.

Ik hoop dat Bazoer komend seizoen veel op de '6' mag gaan spelen, maar mensen hier moeten niet verwachten dat die jongen gelijk 50 wedstrijden kan meedoen en ook nog eens het elftal dragen. Ik weet niet of Gudelj de oplossing is, misschien toch kijken wat we al in huis hebben met Serero en/of Riedewald. Maar deze hetze tegen de Boer weiger ik aan mee te doen.

14-04-2015 15:35

klopper +2

De manier hoe de besluitvorming om deze speler te halen is genomen is gewoon amateuristisch. Als je dan ziet hoe Frank bij SV zijn schouders ophaalt over het mislukken van Zimling, vind ik dat schokkend en ronduit slecht. Als je een goed en gedegen vooronderzoek/scouting had gedaan...had je deze beslissing in ieder geval kunnen beargumenteren. Nu is het maar wat doen en maar hopen dat het goed komt.

Het hele tactische verhaal van Frank is gewoon heel zwak. Frank probeert een vaste invulling te geven om controle te houden en met deze controle wedstrijden te winnen. Hierbij hangt Frank veel te veel systeem aan...terwijl Cruijff duidelijk aan heeft gegeven dat er geen Ajax-systeem is, alleen Ajax-normen. Frank zou de opstelling moeten maken afhankelijk van de spelers die hij gaat gebruiken en deze op een positie zetten waar deze het beste renderen.

Met het huidige team zou ik als volgt spelen.

Tete/Van Rhijn Veltman Riedewald
Bazoer
Andersen Klaassen Sinkgraven
El Ghazi Milik/Zivkovic Fischer

Ook zou ik Van de Beek en Nouri opnemen in de wedstrijd selectie en ze minuten laten maken...voor het gevoel en kijken wat ze kunnen. Je kan nu niets meer winnen of verliezen, dus laat Ajax eens VOETBALLEN.

14-04-2015 15:46

MosesD +14645

Tja, deze speler lijkt me niet echt een discussiepunt. Iedereen het over eens dat dergelijke spelers niet dat beetje extra brengen. Het gaat meer over spelers als van de Hoorn, waar Jonk mordicus tegen was en die de Boer (en Overmars) er toch doordrukten. Nu geldt eigenlijk hetzelfde voor Gudelj. Jonk is daar tegen, omdat hij vindt dat dergelijke aankoop ten koste gaat van de talenten. Jonk gaat daarin ver, hij wil bijna helemaal geen aankopen doen. Dat is wel een behoorlijk andere lijn dan de Boer. De Boer is bovendien een passant. Ik ben benieuwd wie er aan het langste eind trekt. Voor Ajax zou het niet verkeerd zijn als de Boer vertrekt trouwens, want met welke selectie hij ook gaat werken komend seizoen, het voetbal zal hetzelfde blijven: controlen, breien en vooral voetballen om niet te verliezen.

14-04-2015 14:54

klopper +2

Onzin. De Boer voetbalt om te winnen...niet om niet te verliezen. Echter denkt Frank een grotere kans te hebben op winst door eerst controle te hebben in een wedstrijd. Daar ben ik het totaal mee oneens, trouwens.

Verder geloof ik wel in de lijn Jonk. Jonk wil alleen aankopen die Ajax echt beter maken en talent niet in de weg zitten/verder kunnen helpen. In mijn ogen precies wat Ajax nodig heeft. Het zou wat mij betreft het beste zijn als Frank wordt weggekocht door Tottenham en Jonk het roer overneemt. Als ik Jonk hoor praten over voetbal...lijkt het wel of ik Cruijff hoor en dan bedoel ik niet een napraat papegaai, maar iemand die visie heeft. Al zullen we altijd af moeten wachten hoe dat uitpakt. Echter denk ik dat Ajax dan weer met een '4' en een '10' gaat spelen.

14-04-2015 15:25

Arim_ +0

Ik vind/vond Zimling helemaal niet zo een verkeerde 'aankoop'. Hierdoor hebben Riedewald en Bazoer niet hoeven opboksen tegen een hele sterke concurrent, maar tegen een speler die ze uit de basis konden voetballen. Dat is met name Bazoer gelukt.
Er was vast iets meer gehoopt van Zimling, maar ach dat kan een keer gebeuren. Jeugd is door gestroomd, andere spelers hebben hun kans gegerepen. Elk nadeel heb z'n voordeel.

14-04-2015 12:41

RoodWit +62

Laatste zin, zo is dat.

14-04-2015 12:45

BigDaddy84 +0

Als Zimling zich net zo goed had gemanifesteerd als Poulsen (dus voetballend wat minder, maar wel leidinggevend), dan had niemand gezeurd. Daar komt bij dat hij is gehuurd! Stellen dat Zimling bijv. Van de Beek in de weg heeft gestaan is in mijn ogen te krom voor woorden. Net als dat we voor volgend jaar echt nog niet hoeven te rekenen op veel inbreng van Nouri en Van de Beek in het eerste elftal. Laat die jongens zich lekker verder ontwikkelen in Jong Ajax. Als ze zichzelf bewijzen spelen ze zichzelf vanzelf in de selectie of zelfs de basis. Maar mijn verwachting is dat die ontwikkeling nog minimaal een jaar nodig heeft. En tegen die tijd staat Klaassen in de belangstelling van veel (sub)topclubs en heeft Serero nog een éénjarig contract. Ik ben echt helemaal voor het ontwikkelen van jeugd en het inpassen van jeugd, maar het slaat tegenwoordig echt te ver door.

14-04-2015 12:23

JPC40 +3

je hebt op paar punten gelijk ,maar Zimling had niet gehaald moeten worden , ondanks dat ik persoonlijk telkens gezegd hebt dat die jongen een eerlijk kans moest krijgen is het duidelijk geworden dat hij dit niet aan kan , en voor frank de zoveelste streep achter zijn naam van fouten die hij nu gemaakt heeft.

14-04-2015 12:35

BigDaddy84 +0

Jemig, lezen is voor sommigen hier geloof ik ook een kunst geworden. Laat ik allereerst benadrukken dat ik hier al vaker heb geroepen dat de scouting beter moet. Goedpraten doe ik dus niet. Maar ik kijk wel naar achterliggende gedachtes van transfers. Waarom is er gekozen voor een bepaalde aanpak? Elke supporter kan zien dat Zimling niet heeft gebracht wat we hadden gehoopt. Maar snappen we wel waarom hij mogelijk wel een slimme zet kon zijn?

Ik zet achter het zo mooi door jou aangehaalde zinnetje 'Als Zimling zich net zo goed had gemanifesteerd als Poulsen' niet voor niks het volgende: 'dus voetballend wat minder, maar wel leidinggevend'. Ook Poulsen was (zeker in het begin) voetballend beneden de maat. Maar hij stuurde wel spelers aan, was continue bezig met het helpen van jonge spelers en liet zijn ervaring gelden. En vooral op die punten werd er veel verwacht van Zimling. Dit is achteraf een verkeerde inschatting geweest, maar de gedachtegang erachter snap ik heel goed. Zimling is daarom ook nooit een speler geweest die een jeugdspeler in de weg stond, anders hadden ze hem wel gekocht.

Dat je vervolgens Bazoer erbij haalt verbaasd me ook. Bazoer heeft meerdere trainingskampen meegemaakt, heeft behoorlijk gevoetbald in Jong Ajax en heeft zichzelf in de basis gespeeld in het eerste. Ik vind dat prima, daar is niks mis mee. Met het doorslaan van jeugd inpassen praat ik voornamelijk over de situatie waarbij Tete de tweede man achter Veltman had moeten worden toen Alderweireld vertrok. Dat is te gek voor woorden. Net als dat er van Van de Beek en Nouri voor volgend seizoen door sommigen een wezenlijke bijdrage wordt verwacht. Die situaties gaan mij echt veel te ver.

14-04-2015 14:03

mickey2602 +4754

Als Bazoer er volgens jou begin van dit seizoen al volledig klaar voor was,waarom staat hij dan nu op RAM en niet op CVM?
Frank heeft dus ongelijk als hij zegt dat je op die positie het spel moet kunnen lezen en de lijntjes uit moet zetten en dat Klaassen dat beter kan omdat die wat meer ervaring heeft?

15-04-2015 21:10

Truus de Bakker +1

Laten we het zo stellen: iedereen is het erover eens dat er fouten zijn gemaakt bij het halen van spelers. Viergever, Zimling, Duarte, etc. Jammer. Maar fouten maken hoort bij een lerende organisatie. Een organisatie waarin je geen fouten mag maken heeft pas echt een probleem. Het gaat erom of je ervan leert. Daarom wordt Cruijff er nu bijgehaald. ik denk dat we het gerust aan hem kunnen overlaten om de puntjes op de i te zetten.

14-04-2015 12:18

klopper +2

Zimling komt op aanraden van Morten Olsen. Tuurlijk is er aan Cillessen gevraagd wat hij zich nog kan herinneren van Zimling...met name in de groep...want voetbaltechnisch kun/mag je niet verwachten dat Cillessen daar echt een oordeel kan geven.

Met name de totstandkoming van de beslissing om Zimling te huren is schokkend. Ze hebben hem nooit intensief gescout...nu zou je kunnen zeggen dat daar geen tijd meer voor was, maar dan heb je werk daarvoor gewoon niet goed gedaan. Het scoutingsapparaat zou nu eigenlijk al uitgebreid bezig moeten zijn met versterkingen voor het komende seizoen, naast het scouten van jonge toptalenten. Sterker nog...wat mij betreft moet de scouting al in de fase zijn dat slechts de spelers voor posities die aangevuld moeten worden nu intensief bekeken moeten worden...en daarbij eventuele opvolgers van spelers die mogelijk kunnen vertrekken...mocht dit niet opgevangen kunnen worden met jeugdspelers.

14-04-2015 11:45

blava +2

Het vreemde is dat Poulsen lang voor het einde van het seizoen had aangegeven dat hij nog niet wist wat hij zou gaan doen (stoppen, doorgaan bij Ajax of andere club).

De directie (of de Boer) moet dan al lang voor het einde van seizoen hebben aangegeven dat hij een vervanger voor Poulsen wilde hebben. Tijd genoeg voor de scouting om een goede vervanger te zoeken en niet een impuls aankoop (huur).

14-04-2015 12:01

klopper +2

Niet helemaal waar. Hij heeft al vrij vroeg aangegeven niet door te willen bij Ajax. Daar is hij later op teruggekomen, maar Ajax had Zimling al gehuurd. Je moet naar mijn mening altijd opties hebben om te scouten, zodat als er iemand vertrekt je een aantal kandidaten hebt...die je nogmaals kunt gaan bekijken.

14-04-2015 12:09

blava +2

Dat is juist vreemd. De scouting zou in die situatie juist een vervanger voor Poulsen moeten aandragen die dan ook bekend was bij Overmars/deBoer. Dat zij dan voor Ziling kiezen (niet aangedragen door scouting) strookt niet met de afspraken die gemaakt zijn binnen het technische hart lijkt mij).

14-04-2015 12:29

klopper +2

Is volgens mij precies wat ik schrijf ;-)

14-04-2015 12:50

mickey2602 +4754

Vooral jouw zin,scouting moet al in de fase zijn dat slechts de spelers voor posities die aangevuld moeten worden nu intensief bekeken moeten worden.
Zet daar het verhaal van Frank naast,dat ze binnenkort(??)(zal wel na het seizoen zijn)gaan kijken op welke posities er versterking nodig zal zijn...
En wat betreft geen tijd om Zimling te scouten(of een andere voetballer),wat hieronder al is gezegd,ongeveer de gehele wereld zag al aankomen dat Blind jr na het WK met van Gaal mee zou gaan naar United alleen Overmars en Frank dachten dat het wel zou loslopen...

15-04-2015 20:48

Milan93 +3

Vreemd. Kan me herinneren dat voor hij gehaald was Frank nog vertelde dat hij ook met Lasse Schone er over had gepraat en dat Lasse Schone juist vertelde dat Zimling een echte Ajax speler is die nog ontbrak in ons huidige team.

Edit :
http://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/81642/zimling-en-schone-begrijpen-elkaar.html

14-04-2015 11:41

Truus de Bakker +1

Wat de auteur vergeet is dat Ajax niet in de positie is om te vissen in de vijver met spelers die gegarandeerd het gewenste niveau brengen. Die spelers komen niet naar Nederland. Dus vist Ajax in een vijver met vraagtekens. Dat geldt voor alle eredivisieclubs. Het kan niet altijd raak zijn. Met Schone en Cillissen landt je wel een voltreffer. Met Zimling en een paar anderen niet. Wat is het alternatief? Wachten op spelers die het bij jong Ajax zo leuk doen? Misschien. Calculeer dan maar meteen in dat je niet voor het kampioenschap gaat. Van mij mag het maar als je dat doet ontstaat er nog veel meer reuring.

14-04-2015 11:21

AjaxD1986 +1

Niet zoveel drinken overdag Truus. Andere Eredivisie clubs weten met veel minder, betere spelers aan te trekken. Daarbij verkloot Frank ook een hele hoop aankopen. Het had niet veel gescheeld of Milik was nooit aangetrokken of weer vertrokken als het aan onze "kenner" Frank had gelegen.

14-04-2015 11:23

Truus de Bakker +1

Noem dan eens een paar spelers die andere eredivisieclubs aan hebben getrokken die het bij Ajax ook goed zouden doen? En wat je over Milik zegt... kun je dat bewijzen?
Trouwens wie zegt dat die aankopen alleen de beslissing van Frank waren? Je weet niet welke spelers ook de instemkming van anderen hadden. Of weet jij dat wel? Dan vertel het ons.

14-04-2015 11:24

AjaxD1986 +1

Nee ik kan het niet bewijzen omdat ik de beelden niet beschikbaar heb, maar het is door Overmars en Frank zelf geroepen tijdens een aflevering van Ajax-Kickoff-TV. Nog meer bewijs van Frank z'n onkunde was dat heel Nederland kon zien dat Milik beter was dan z'n lover Sightorsson maar dat Frank vond van niet. Als je een beetje uit je doppen kijkt kan je zelf ook een lijstje samen stellen van spelers die Ajax had kunnen hebben voor bijna niks (die lijst is te groot). Nu kopen we ze constant van de eredivisieclubs (en vaak ook nog de verkeerde) wat onnodig veel geld kost. Je kan dat geld beter besteden aan scouting, aangezien bord op schoot scout Frank er geen bal verstand van heeft is wel gebleken. Buiten het herkennen van kwaliteiten is Frank niet alleen stronteigenwijs en ijdel maar kan hij niet niet normaal met mensen omgaan omdat hij zichzelf heeft wijsgemaakt met al die miljoenen en een gelukkige carrière dat hij de almachtige is en alles beter weet. Hij kan gvd niet eens een fatsoenlijke opstelling op het veld pleuren.

14-04-2015 11:33

Truus de Bakker +1

Zwak dat je geen namen van spelers durft te noemen die andere clubs wel hebben gehaald en die het bij ajax ook goed zouden doen.
Daarnaast merk ik dat jij je alleen focust op de keuzes die negatief hebben uitgepakt en de goede keuzes negeert. Daarmee draag je bij aan een negatieve toonzetting en vergroot je de indruk dat het allemaal niet deugd.
Als je de Boer afrekent op de slechte spelers is het niet meer dan fair om hem ook de credits te geven voor de goede aankopen. Doe je dat niet dan ben je tendentieus bezig.

14-04-2015 11:35

AjaxD1986 +1

Ja Truus ga maar weer fijn een taart bakken want van voetbal heb je echt de ballen verstand. Mensen zoals jij kosten veel te veel moeite om iets uit te leggen omdat ze verblind zijn door hun eigen rare waanbeelden en alles slikken wat ze word voorgeschoteld. Bang voor de realiteit maken jullie jezelf verhaaltjes wijs om de realiteit maar te kunnen ontkennen.

14-04-2015 11:39

Truus de Bakker +1

Dat komt sterk over. Niet ingaan op vragen en argumenten maar er met de pet naar gooien.

De Boer verwijten dat hij Milik bijna niet wilde is net zo sterk als zeggen dat Andersen een slechte speler is omdat hij die laatste goal bijna niet maakte.

14-04-2015 11:41

klopper +2

Je kan lullen wat je wilt...maar het is merkwaardig dat bijna niemand iets begrijpt van aankopen als Duarte en Van der Hoorn...en dat van beiden blijkt dat ze het niveau niet aankunnen. Zimling zou een keertje kunnen...echter is hij helemaal niet bekeken. Op welke basis haal je deze speler dan? Zo is dit met meerdere spelers gegaan. Ook Gudelj nu weer. Waarom haal je Gudelj, als je Bazoer, Klaassen, Andersen en Sinkgraven al hebt? En dan komen Van de Beek en Nouri daar komend seizoen misschien nog bij als opvulling. Je bent Serero nog niet kwijt, hebt Schone contractverlening gegeven, die natuurlijk een middenvelder is en ook Riedewald zou nog op het middenveld uit de voeten kunnen. Het kamp Jonk heeft gewoon gelijk...er moet veel eerder en meer gebruik gemaakt worden van jeugdspelers.

14-04-2015 11:54

Truus de Bakker +1

Natuurlijk zijn er fouten gemaakt. Dat kan niemand ontkennen maar tegenover de slechte aankopen moet je ook de goede zetten. Dat is niet meer dan fair. Het gaat erom dat je van fouten leert.
Verder moet je ook leren leven met het gegeven dat je vist in een vijver met veel zwakke broeders. Succes is niet altijd gegarandeerd.
Ajax wordt er niet beter van als de Boer en Overmars worden afgebrand. Het is bovendien niet terecht.

14-04-2015 12:00

klopper +2

Nee, je moet kijken naar hoe de besluitvorming is gegaan. Die is gewoon heel matig...dan zijn zowel goede aankopen als mindere gewoon op goed geluk. Dat kan gewoon niet. Er moet een goede gegronde besluitvorming achter zitten, dan kun je gaan kijken naar hoe dit uitvalt en welke foute keuzes je maakt. Nu kun je niks, omdat de besluitvorming ruk is.

14-04-2015 12:13

Truus de Bakker +1

We weten toch helemaal niets af van die besluitvorming? Dat is toch allemaal giswerk op hier en daar een uitspraak?
We moeten Johan ook niet in de positie brengen dat hij voor de een of de ander moet kiezen omdat de fans zich zo in loopgraven hebben ingegraven dat deze of gene de zwarte piet heeft gekregen. Daar zijn we nu wel mee bezig.

14-04-2015 12:20

klopper +2

Frank heeft dit toch redelijk duidelijk uitgelegd bij SV.

14-04-2015 12:20

Truus de Bakker +1

Ja maar de anderen hebben we hierover niet gehoord. ik zeg: we moeten niet op de stoel van Johan willen gaan zitten.

14-04-2015 12:23

klopper +2

Waarom moet je daar perse anderen over horen? En waar slaat die laatste opmerking op?

14-04-2015 12:44

Truus de Bakker +1

Laat Johan zijn werk doen. Die gaat straks met iedereen praten. Krijgt van iedereen te horen over het hoe en wat en zal er zeker iets verstandigs mee doen. Wat wij nu doen is zwartepieten op basis van onvolledige informatie. Dat heeft weinig nut. Leuk tijdverdrijf maar irrelevant omdat we de ins en outs niet kennen.

14-04-2015 12:49

klopper +2

Wat een onzin. Wie heeft het over zwartepieten? De Boer is wat mij betreft de hoofdoorzaak van de slechte tweede seizoenshelft. Dat is voor mij een constatering (of het waar is, is iets anders)...maar hij hoeft van mij niet per se weg. Daarbij doe je net of de informatie die naar buitenkomt mogelijk totaal niet klopt met wat er werklijk achter de schermen gebeurd...alsof dat een of ander staatsgeheim is. Kom kom...we weten in zeer grote lijnen hoe dingen gaan. Daar mogen we best kritiek op/een mening over hebben. Als je dat onzin vind...wat doe je dan hier? Je hoeft het niet te lezen.

14-04-2015 12:55

Truus de Bakker +1

Denk eens terug aan dat moment waarop Pa Blind voor van Gaal had gekozen en Daley in de Arena werd uitgefloten door een deel van de aanhang. Dat zijn we hier met z'n allen aan het organiseren voor Frank. We geven ons over aan vijanddenken. In Rotterdam en Eindhoven smullen ze ervan. Hoe meer we onszelf beschadigen hoe meer ze ervan smullen....

Wat ik hier doe? Ik probeer deze ontwrichtende onzin te stoppen.

14-04-2015 13:06

Truus de Bakker +1

Over vijanddenken: Citaat uit het artikel: "In het plan Cruijff staat duidelijk dat Ajax alleen directe versterkingen moet halen die de jeugd niet in de weg lopen, maar De Boer en Overmars gebruiken het plan als toiletpapier." Hiermee zet de auteur DB en Overmars neer als personen die schijt aan Cruijff hebben. Ik zie ook wel dat de stijlfiguur overdrijving is gebruikt om de column wat op te leuken maar het blijft toch echt vijanddenken.

Ik zeg niet dat niemand iets weet. Ik zeg alleen dat we er het fijne niet van weten en dat alle gespeculeer het risico op persoonsbeschadiging meebrengt.

14-04-2015 14:07

klopper +2

Heb jij het 'plan Cruijff' überhaupt wel gelezen? Of neem je gewoon over van wat je in de media leest? Zover ik mij kan herinneren staat er helemaal niets over aankopen in het Plan Cruijff. Als ik het mij goed herinner is het meer een Powerpoint achtige handleiding voor een presentatie...waarbij vooral de jeugdopleiding, qua vorm en structuur neergezet wordt. Plan Cruijff is volgens mij gewoon te downloaden...ergens op het internet.

14-04-2015 14:26

Truus de Bakker +1

Ik citeer wat in het artikel staat (plan Cruijff/toiletpapier) en kwalificeer dat als vijanddenken. Verder heb het ik het niet over aankopen irt het plan Cruijff gehad.

14-04-2015 14:28

klopper +2

Ga je schamen...plan Cruijff met Toiletpapier vergelijken en het dan over vijanddenken durven te hebben. Pffff.

14-04-2015 15:01

BigDaddy84 +0

Truus geeft juist aan dat dat in het artikel stond. Ik quote:

'In het artikel staat dat de Boer en Overmars het plan Cruijff als toiletpapier gebruiken. Ik heb daarvan gezegd dat ik dit ontwrichtende onzin vind en dat dit soort uitspraken in mijn ogen vijanddenken is.'

14-04-2015 15:04

klopper +2

Dan heb ik het totaal verkeerd begrepen...al staat het er echt als Plan Cruijff/toiletpapier...wat echt iets anders impliceert dan zoals jij het omschrijft.

14-04-2015 15:11

BigDaddy84 +0

Ik snap dat je het verkeerd interpreteert. Het staat er niet erg handig. Maar Truus bedoelde het niet verkeerd.

14-04-2015 15:45

Truus de Bakker +1

Dank dat je het voor me opnam. In mijn reactie van 14:07 citeer ik het compleet. Daarop reageerde klopper alsof het een uitspraak van mij was en toen ik weer op hem reageerde om aan te geven dat het niet mijn uitspraak was schreef ik 'Plan Cruijff/toiletpapier' om aan dat citaat (dat niet van mij was) te refereren.

Lol, zo zie je dat het hier al helemaal langs elkaar lopen kan.

14-04-2015 15:59

BigDaddy84 +0

Geen probleem. Ik had door dat je het niet zo bedoelde, dus kon het snel aangeven.

14-04-2015 16:03

Truus de Bakker +1

Klopper, het stond echt zo in het artikel en dat schoot me in het verkeerde keelgat. Ik citeerde die zin en gaf aan dat ik dit vijanddenken vond. Inmiddels is de zin in het artikel veranderd en staat er dat DB en O hun eigen plan trekken.

Zie mijn allereerste reactie van 14:07 waarin ik het citaat aanhaal en schrijf wat ik ervan vind.

14-04-2015 15:53

klopper +2

Zoals je het opschreef was het net of jij het plan Cruijff met toiletpapier vergeleek...lees maar terug...maakt niet uit verder.

14-04-2015 18:53

Truus de Bakker +1

Het misverstand is de wereld uit en daar gaat het om ;)

14-04-2015 20:37

Truus de Bakker +1

Dat ben ik met je eens. Die kritiek moet er ook zijn. Het spel is vaak een taaie kaugom waar geen smaak meer inzit en die je niet uit de mond krijgt. Bij de aankopen is het een paar keer misgegaan. Soms is er toch te snel gekocht. Goed dat het nu allemaal opborrelt en dat Johan met de mannen om tafel gaat zitten.
Ik zie het als kinderziektes die erbij horen. De dokter moet wel vaststellen dat het kind een bofje heeft anders kan hij het juiste recept niet vaststellen. En waarschijnlijk komt er ook nog wel een keer een griepje langs. Zo lang we maar eerlijk zijn en de dingen met respect op tafel leggen zijn we onkwetsbaar.

14-04-2015 20:42

klopper +2

Good luck naive barmhartige samaritaan. En daarbij is de meerderheid hier niet bezig Frank per se weg te krijgen, schat ik.

14-04-2015 14:07

Truus de Bakker +1

Jij weet wat er achter de schermen gebeurt?

14-04-2015 13:10

klopper +2

Tuurlijk niet helemaal...maar dat hoeft ook niet precies. Dat er ongeleid is tussen 'het kamp De Boer/Overmars' en 'het kamp Jonk', daar heb je geen inside info nodig. Daarnaast zijn er op diverse fora ook wat mensen met inside info (al moet je voorzichtig zijn tav het waarhidsgehalte) en krijg ik zo nu en dan ook wel wat inside info mee (wat overigens ook niet altijd 100% accuraat hoeft te zijn). Wel kun je een redelijk goed beeld krijgen van de gang van zaken. Daarnaast, nogmaals...ze werken niet aan een ultiem geheim project...dus dingen die uitlekken kunnen wel degelijk waar zijn.

14-04-2015 14:13

Truus de Bakker +1

Klopt ook wel maar toch voelt het allemaal aan als goochelen met onzichtbare duiven. Wie weet zit de echte frictie wel boven Overmars. En dan bedoel ik niet Sar.

14-04-2015 14:16

klopper +2

Ook daar zit wel wat frictie ja...maar dat neemt niet weg dat de besluitvorming rond aankopen gewoon erg matig...om niet te zeggen amateuristisch is. Het is op zich ook niet raar of een schande...het blijven oud voetballers die ook nog eens compleet onervaren zijn in een dergelijke opzet. Overmars was TD bij Go Ahead, wat bij Ajax eigenlijk afgeschaft is...toch vervalt hij in een TD-achtige rol. Frank ontpopt zich ook langzaam tot een trainer die gewoon een vinger in de pap wil hebben als het om aankopen gaat. Nu het een seizoen duidelijk minder gaat neigen beiden toch meer naar de korte termijn te kijken, dan naar de langere termijn.

14-04-2015 14:30

Truus de Bakker +1

Dat ben ik ook niet oneens met je. Weet je wat ik denk? Cruijff kondigde twee weken geleden in zijn column aan dat nu (het seizoen mislukt is) vervolgstappen gezet kunnen worden. Dat was nog voordat Derksen op tv iets over de onvrede had gemeld. Dat kwam pas diezelfde maandagavond. Toen begon het verhaal te rollen. Eerlijk gezegd: ik denk dat dit allemaal onderdeel is van de revolutie deel 2.

14-04-2015 14:34

BigDaddy84 +0

Ik vraag me dan wel af wat je nu doet als je naar de langere termijn kijkt. Hou je plekken over voor Nouri en Van de Beek? Stuur je Van der Hoorn weg en zet je Tete meteen achter Veltman? Of is het beter om Tete 1 jaar te verhuren en Van der Hoorn er nog achter te houden? En zo zijn er vele beslissingen die zowel op de korte als lange termijn uitgelegd kunnen worden.

Als Ajax opeens als een gek aan het kopen zou slaan zou ik het ook een aanfluiting vinden. Maar aankomende zomer kun je prima 2 (hooguit 3) aankopen toevoegen aan de huidige selectie zonder de talenten van de A1 in de weg te lopen.

14-04-2015 14:55

klopper +2

Het is in mijn ogen heel simpel. Als je je vasthoudt aan 'de lijn Cruijff' zou je doorgaan met Tete achter of zelfs naast Veltman. Selecteer je Muric, Van de Beek, Savastano, Nouri en Cerny door achter de huidige basiself plus bankzitters. Daarbij moet je gewoon iemand als Agger halen voor achterin de verdediging. Riedewald wordt daar dan de back-up/concurrentie voor. Voor de rust/doorstroming zou ik Kishna laten vertrekken. Je hebt daar dan Fischer en Cerny. Ik zou Gudelj niet halen. Meer dan genoeg potentie en kracht met Klaassen, Bazoer, Sinkgraven, Andersen, Schone, Serero, Van de Beek en Nouri.

Het voornaamste is het uitgangspunt. Aanvallend voetballen, dan wordt je komend seizoen gewoon weer kampioen, al zal Feyenoord dichter bij Ajax komen...komend seizoen dan...daarna neemt Ajax weer wat meer afstand.

14-04-2015 15:07

BigDaddy84 +0

Tjah, heel veel verschillen wij dan niet van mening. Ik denk alleen dat we op dit moment te weinig 'zekerheidjes' hebben. Ik denk dat De Boer en Overmars een bezetting van het middenveld zien met Klaassen, Sinkgraven, Bazoer, Gudelj, Andersen en Serero. De eerste vier lijken zich prima staande te kunnen houden en hebben alle vier hun sterke kanten. Dat zouden de zekerheidjes moeten zijn voor volgend seizoen. Serero valt me ondanks zijn enthousiasme wat tegen en ook Andersen heeft de volgende stap nog niet kunnen zetten. Met het aflopende contract van Serero in 2016 (ligt vast tot 2017) en de waarschijnlijke belangstelling voor Klaassen na het EK is de kans groot dat er volgend seizoen 2 plekken vrijkomen voor Nouri en Van de Beek. Zeker ook omdat Andersen volgend seizoen zichzelf echt zal moeten bewijzen. Anders wordt hij ingehaald door Nouri of Van de Beek. Ik zou de aankoop van Gudelj dus wel begrijpen en vind ook niet dat hij Nouri of Van de Beek in de weg hoeft te zitten. Bij het halen van 2 middenvelders wordt deze discussie overigens anders. Dat zou ik een schande vinden als er verder niemand weggaat. In het geval van een vertrek van Serero zou ik overigens geen speler langdurig vastleggen. Dan liever een ervaren speler (transfervrij) halen die zijn ervaringen kan delen met de jongere spelers (zie Poulsen)

Achterin kan ik me voorstellen dat je een ervaren kracht wilt halen. Ik neem aan dat je dan Viergever als concurrent wilt gebruiken voor Boilesen, met daarachter Savastano die het seizoen in Jong speelt. Dan heb je een prima bezetting. Tete en Van Rhijn mogen wat mij betreft de concurrentie aangaan zodat Tete de plek van Van der Hoorn het jaar daarna over kan nemen. Het verhuren van Tete is ook een optie, maar dan moet er wel vertrouwen zijn in Owusu. Gezien de contractperikelen is dit misschien wel de beste optie.

In de aanval zitten we goed met Fischer, Kishna, Milik, Zivkovic, El Ghazi en Schöne. Ik zie Schöne nog altijd als een aanvaller. Voor het middenveld zal hij in mijn ogen altijd tekort komen. Aanvallend speel je dan wel anders, maar soms kan dat handig zijn. Bij een vertrek van Kishna mag Muric wat mij betreft doorschuiven. Cerny mag zichzelf bewijzen in Jong Ajax. Mocht hij dat goed doen dan kan het snel gaan. Muric heeft nog niet al teveel bewezen en Fischer en El Ghazi spelen ook niet altijd even goed. Schöne wordt in mijn ogen 1 van de papa's/opa's van de groep. Handig om erbij te hebben.

En het aanvallende voetbal geloof ik wel in dat het terug komt. De Boer wil dat ook graag, maar is zich ervan bewust dat er daarvoor wel een stabiele basis moet staan. Dat is dit seizoen door wisselvalligheid, gebrek aan vorm en jeugdigheid gewoon niet het geval. En ja, dan grijpt De Boer terug naar controleren, omdat hij wel een behoorlijk resultaat wilt halen.

14-04-2015 15:42

klopper +2

De Boer zegt dat hij wil aanvallen, maar maakt heel veel tactische keuzes die het tegenovergestelde bewerkstelligen. Kijk naar Heerenveen uit...dan sta je iets 'hoger' en zet je zoveel makkelijker druk...en je ziet het resultaat. Nu krijg je de bal veel later, waardoor je minder snel naar voren hoeft om balbezit te houden. Balletje breed/terug is snel gemaakt, waardoor de tegenstander makkelijk terug plooit en je er veel en veel moeilijker doorkomt.

Schöne is een aanvallende middenvelder, geen aanvaller. Niet goed genoeg als buitenspeler of spits...dat mogen we toch wel concluderen. Vorig seizoen 'stond' hij rechtsbuiten, terwijl hij heel vaak opereerde als zwervende/aanvallende middenvelder.

14-04-2015 15:52

BigDaddy84 +0

De Boer probeert nu gewoon naar een solide basis te werken voor volgend jaar. Hij probeert organisatorisch alles zo neer te zetten zodat hij volgend jaar met een bepaalde basis kan beginnen. Dat is inderdaad niet fraai, maar moet volgend jaar zijn vruchten afwerpen. We willen allemaal flitsend voetbal zien, maar het is niet voor niks zo dat de ploeg met de meest solide defensie/organisatie vaak kampioen wordt. Daar ligt de basis, vanuit daar kun je meer aanvallend gaan denken.

Betreffende Schöne verschillen we van mening. Schöne beweegt zich weliswaar graag richting het (aanvallende) middenveld, maar mist zowel het loopvermogen als de handelingssnelheid om een plek op het middenveld op te eisen. Op ten duur (dat is nu al gaande) wordt hij gewoon een ideale speler op bij de selectie te hebben zoals Ooijer en Poulsen ook waren. Vandaar dat ik ook zeg dat ik hem als 1 van de papa's/opa's van de groep zie/ga zien.

14-04-2015 16:02

klopper +2

Het gaat er niet om of Schöne een plek op het middenveld op kan eisen. Het gaat erom waar hij het beste tot zijn recht komt...en dat is op het middenveld. Punt. Dat hij zich nu niet in de basis kan spelen, ligt aan de toegnomen concurrentie/betere spelers op het middenveld.

De eerste seizoenshelft stond het prima...zeker tegen het einde...op Vitesse en Excelsior uit na dan. Waarom laat je Moisander, Schöne en Sigthorsson zo veel spelen als je wilt bouwen voor volgend seizoen? Daarnaast presteren zij echt niet beter dan hun concurrenten. Je kan De Boer blijven verdedigen, maar hij heeft gewoon heel veel fouten gemaakt...met name in de tweede seizoenshelft.

14-04-2015 18:51

BigDaddy84 +0

Waarom nou weer 'punt'? Ik zie het anders dan jij? Dat kan toch? Er zijn zat supporters hier die er hetzelfde over denken als mij en ook de technische staf ziet in Schöne geen middenvelder meer. Als pure '10' zou hij prima kunnen fungeren, maar wij spelen niet met een pure '10'. Hij kan als buitenspeler door te zwerven een overtalsituatie creëren op het middenveld. In sommige wedstrijden kan dat van pas komen.

De eerste seizoenshelft hebben we aardige wedstrijden gespeeld, maar ook hele slechte. Dus echt prima stond het niet. We speelden wel aanvallender dan op dit moment, mogelijk dat je dat bedoelt. De tweede seizoenshelft is de vorm daarnaast ver te zoeken. Dus kiest De Boer uiteindelijk voor een meer behoudende speelstijl om ervoor te zorgen dat de 2e plaats wel binnen gehaald word. Betreffende andere spelers laten spelen snap ik je wel. Ook ik vind dat De Boer soms wel mag kiezen voor jongens als Riedewald en Zivkovic. Daarbij moet wel gezegd worden dat Zivkovic tot op heden weinig heeft laten zien. Die dwingt het dus helaas ook niet echt af.

14-04-2015 19:50

klopper +2

Omdat hij een middenvelder is simpel...hij vult zijn 'buiten' posities in als een zwervende/vrije middenvelder. Hij heeft bij NEC ook altijd als middenvelder gespeeld. Maar ik zie al aan de rest van je reactie...dat De Boer wat jou betreft weinig fout kan doen.

In de laatste wedstrijden van de eerste seizoenshelft speelde Ajax, al was het vaak niet hele wedstrijden, vrij goed met prachtige aanvallen/doelpunten. Vitesse en Excelsior sprongen er hier negatief uit. Zivkovic laat ook nog te weinig zien...maar Sigthorsson wat mij betreft nog minder...daarnaast is Zivkovic iemand voor de toekomst, Sigthorsson niet...dus waarom in hemelsnaam Sigthorsson weer opstellen??? De Boer maakt gewoon een hele zwakke indruk de laatste tijd.

15-04-2015 17:10

mickey2602 +4754

Wat ik het grootste verschil vind tussen Frank van pak em beet 2 jaar geleden en Frank van nu is dat hij 2 jaar geleden in een uitwedstrijd tegen PSV met een 2-2 stand in de 80e minuut Boerrigter erin zette om alsnog de winst te halen.
Waar Frank nu verdedigend wisselt bij een 1-0 stand en roept dat we moeten controleren...Wat hij dan toch zou moeten weten dat je dan achteruit gaat lopen en de tegengoal kan verwachten...
En waar we nu in de 80e minuut gelijk staan zal Frank niet meer aanvallend wisselen...

15-04-2015 21:34

mickey2602 +4754

Eigenlijk zou ik best willen zien hoe Ajax draait als je met die spelers het seizoen in gaat.
Het zal mij niets verwonderen dat we dan nieteens bij de top 5 zitten...

15-04-2015 21:26

mickey2602 +4754

Jij wil dus naar Jong Ajax kijken ipv naar Ajax1 als ik je goed begrijp...
Want dat krijg je als je Jonk volgt.
En dat krijg je met een middenveld van Bazoer(19,half seizoen eredivisie),Klaassen(21,eerste volledige seizoen eredivisie),Andersen(19,al wel enige tijd bij de selectie maar nog niet rijp,om welke reden dan ook) en Sinkgraven(19,eerste seizoen eredivisie).Van de Beek en Nouri zullen komend seizoen hun wedstrijden bij JA spelen en trainen met het eerste,heel misschien wat minuutjes tegen een amateur in de beker.
Riedewald,volgens mij 19 jaar met ook zijn eerste seizoen eredivisie is ook niet je van het.Bovendien komt Riedewald denkelijk in de verdediging.
Je hebt gewoon ervaring erbij nodig en of je het nou wil of niet,ervaring heeft Gudelj,gif heeft Gudelj(wat bijna geen enkele voetballer in het eerste meer heeft dus zeer hard nodig),leidersschap heeft Gudelj,goeie trap heeft Gudelj(enige die dat nu heeft is Schöne,van Rhijn reken ik daar niet bij met zijn ene goal tegen 010 en voor de rest vrijwel alleen mislukte vrije trappen).
Dus in mijn ogen kunnen we een speler als Gudelj zeker wel goed gebruiken op dit jonge middenveld.
Wat de rest van je verhaal betreft over Hoorn,Zimling en Duarte geef ik je wel gelijk.Alle drie spelers werd op gegokt dat ze het wel zouden kunnen bij Ajax,alleen Hoorn blijft totnutoe redelijk overeind.
Zimling is totaal verkeerd gescout,Duarte is op basis van 1 goed seizoen bij Heracles gehaald(btw hetzelfde als nu met Sinkgraven is gedaan maar in Sinkgraven zie ik veel meer als Duarte).

15-04-2015 21:00

vincent_DV +107

Dus Guardado, El Ahmadi, Defour etc zijn vraagtekens? Allemaal spelers die je had kunnen halen vorig jaar waarvan je wist dat ze het goed zouden gaan doen.. Al zou ik El Ahmadi niet in een ajax shirt willen zien, maar wel goede speler. Het is wel heel makkelijk om te roepen dat spelers die geen vraagteken zijn, niet haalbaar zijn, ik geloof daar persoonlijk niet in.. En genoeg clubs die dit bewijzen( RB Salzburg, Anderlecht, Basel, PSV, Celtic etc)

14-04-2015 13:03

Truus de Bakker +1

Je koopt in een winkel die geen garanties geeft. En de clubs die jij noemt zullen zeker ook hun miskopen hebben alleen daar hoor je niets van. Het is me allemaal te gemakkelijk. Te opportunistisch geredeneerd.

14-04-2015 13:09

vincent_DV +107

Iedereen heeft miskopen, alleen het probleem is dat Ajax geen goede aankoop heeft gedaan buiten Milik de afgelopen 3 jaar...En dat kan gewoon niet, punt. Daar valt geen discussie over te houden, dat is zo!

14-04-2015 13:13

Truus de Bakker +1

Wat dacht je van Sinkgraven?

14-04-2015 13:15

vincent_DV +107

Kan je dat al zeggen na 3 maanden van iemand die zo'n 10 miljoen gaat kosten? Ik beoordeel een speler op zijn transfersom, is hij 10 miljoen waard... Dan moet hij ons of kampioen maken of voor meer als 10 miljoen weggaan naar mijn mening. Maar het is wel een goede speler, dat wel.

14-04-2015 13:20

Truus de Bakker +1

Wat ik alleen probeer over te brengen is dat er naast fouten ook goede dingen zijn gebeurd. Ok misschien wat veel fouten maar we moeten niet bij de eerste beste kuil in de weg van de wagen springen.

14-04-2015 13:22

RoodWit +62

Daarom komt Cruijff ook, even de gezichten dezelfde kant op zetten.

Wat de buitenwacht er ook van mag vinden, is verder niet zo relevant.

Belangrijkste in deze is Ajax natuurlijk.

14-04-2015 13:37

Truus de Bakker +1

Helemaal mee eens. Dat bedoel ik ook als ik zeg de we Johan gewoon even zijn gang moeten laten gaan. Als die het verhaal van alle kanten hoort zal hij wel doen wat nodig is. Als dat dan naar buiten komt zijn wij aan de beurt.

14-04-2015 13:41

RoodWit +62

Klopt, kan hij gelijk tegen Frank zeggen dat het spel niet om aan te gluren is, en dat er ook andere manieren zijn om te domineren, vervolgens legt Cruijff uit hoe Frank dit kan bewerkstelligen.

Nee, haha, ik hoop dit.

14-04-2015 13:43

Truus de Bakker +1

Ze kunnen allemaal nog veel opsteken van de oude grootmeester.

14-04-2015 13:45

mistermiyagi +7

Als Ajax iemand koopt van 23 tot 30 jaar moet het een versterking zijn,
Geen twijfel gevalletje.

Ik ben voor een hele grote schoonmaak binnen Ajax, qua spelers kan 1/3 deel vertrekken.

Ik noem op

Boer
Boilesen
Kishna
Moisander
Schone
* Serero (Bij een goed bod)
Schone
Sigthorsson
vd Hoorn
Zimling
Viergever

Bijna de hele Jong Ajax selectie kan uitstromen, laat de A1 en A2 spelers samenvoegen met enkele jongens die blijven.

14-04-2015 10:56

Rudolph J +0

Kishna mag van mij blijven - deze was wel voorspelbaar :-) - en moet heel goed worden begeleid

14-04-2015 11:14

mistermiyagi +7

Kishna kan uitstekend een balletje hoog houden met zijn Hak, maar dit is helemaal niet functioneel op een voetbalveld.

Ajax moet door, heeft geen zin zo, er komt veel meer dingen kijken op voetbal gebied dan alleen kunnen voetballen.
Was beter zaalvoetballer geweest..

Aan een Andersen zie je dat het een laat bloeier is, hij wil wel maar hij heeft het nog niet.
Fysiek nog niet volwassen genoeg, mentaal nog een kind.
Andersen komt er wel het heeft alleen wat tijd nodig.
Andersen is zo dodelijk straks rond de 16, clubs gaan het heel moeilijk met hem krijgen, zo snel op de eerste meters,

* Messi rent spelers voorbij omdat hij ook zo rap is en op deze snelheid nog een goede balbehandeling heeft.
Andersen zal dit ook moeten kunnen op een wat lager niveau. (alleen op snelheid moet hij nog wat sterker worden met de bal)

Kishna wil niks leren, is niet leerbaar.

een ander groot talent, Fischer wil groeien. (technisch minder maar de wil is groter)

14-04-2015 11:32

Toekomst1900 +2

Stuk is natuurlijk helemaal waar, alleen pakte Poulsen ook goed uit, en dat was een soortgelijke \'aankoop\', de speler die ze bij Ajax liever hadden gewild! Ook wordt er gezegd: Mokotjo had ook kunnen komen, alleen die valt ook door de mand bij Twente. Kortom: het is al buitenstaander knap lastig om je aan te passen bij Ajax, of een andere (grote) club. Mokotjo kon het bij de kakkies niet en bij Zwolle de grote man! Daarom is het inderdaad zeer belangrijk dat er diverse mensen binnen en buiten de club een oordel kunnen vellen over een eventuele aanwinst, en niet alleen 2 leden van het TH en een keeper en een bondscoach. Keiharde les!

14-04-2015 10:44

Rudolph J +0

Geeft je te denken dat Overmars en FdB zo'n speler naar Ajax hebben gehaald, nota bene, na postief advies van een oud-speler van NEC (..).

Niet alleen in het veld, ook daarbuiten heeft Ajax ervaring nodig.

14-04-2015 10:09

Bensco +7166

en dan te bedenken dat je mokotjo had kunnen hebben voor anderhalf miljoen. Zelfs al was blind niet vertrokken, dan had je aan hem nog een goedkope versterking in de breedte.

14-04-2015 09:43

Bensco +7166

wellicht maar dan had je wel een degelijke vervanger in huis gehad ipv een bankzitter bij een of andere duitse middenmotor. plus mokotjo had je met dikke winsten door kunnen verkopen.

het probleem zit hem vooral in het feit dat overmars en co niet tijdig hebben ingesprongen op een gat wat op die positie ontstond. poulsen was al weg en blind ging weg. Nou kan iedereen wel gaan roepen dat het niet zeker was dat die wegging maar je moet wel behoorlijk blind zijn geweest om niet te zien dat blind pleitte ging. goed WK, ajacied van het jaar en ome van gaal aan de macht bij ManU? 1+1 = blind pleitte. waarom heeft het TH hier niet eerder op ingespeeld? er had allang een lijst moeten klaar liggen met vervangers. Nu krijg je van die paniekdaden zoals, laten we van ginkel maar weer eens proberen of zimling hiernatoe halen. Ik vind het nog bijna sneu voor die vent ook als ik die terugspeelbal op cavani niet was vergeten.

14-04-2015 12:26

fanforeffer +4

Niet alleen Zimling is er niet gekomen,geen enkele speler is beter geworden de afgelopen 2 jaar. er is zo slecht getraind en met mensen omgegaan dat iedereen onzeker is en nog geen bal over 5 meter nauwkeurig kan plaatsen. tenzij hij breed of achteruit kan en dan nog gaat het vaak fout.De Boer rot op met je negatieve spel.hoe meer ze onder de Boer trainen hoe minder ze worden .zie Zinkgraven Boilesen,Zicktovic en Fisscher is de volgende .ze komen fris aan en binnen een paar weken zijn het onzekere stumpers.

14-04-2015 09:23

AjaxD1986 +1

In een paar zinnen zeg je wat mij ook is opgevallen. Spelers worden slechter in het eerste onder de Boer. Daarom zien wij ook geen goede spelers die een constant goed niveau halen in het eerste en is het na een aantal weken brandhout en krijgt "het matige materiaal" waarmee Frank moet werken de schuld! Dat is gewoon onzin! We hebben het beste materiaal van de eredivisie, maar we hebben de slechtste trainer/coach die met moeite nog een paar keer met een minimaal verschil en heel veel geluk kampioen word. Ik ben alleen bang dat Frankie lekker mag blijven aankloten en dat we daardoor ook ieder jaar minder transferinkomsten binnen krijgen omdat uitgebluste hoopje ellende weinig opbrengen. Totdat ze weer opleven bij hun nieuwe club en de pannen van het dak spelen, waarna ze voor 40.000.000 worden doorverkocht aan een andere club. Geen leuk vooruitzicht dus voor Ajax en haar supporters. Maar in Frank is er natuurlijk 1000% vertrouwen. Manmanman.

14-04-2015 11:10

Bobo het Konijn +0

Goed stuk, mooi dat Zimlinq gebruik kan worden als geschut in de tweestrijd. Mooi om op die manier de afdelingen tegen elkaar uit spelen, zou ook mooi zijn dat Wim Jonk die net zijn diploma dan heeft doorgeschoven kan worden naar Ajax 1. Misschien is het ook een buitenkans om nog wat meer mensen op te ruimen binnen Ajax. De Boer moet ook weg, dat is een van Gaal man, en daar weten wij Ajacieden allemaal van, die deugen niet. De Boer is ook nooit loyaal geweest, buitenkansje voor Cruijff! De bulldozer er doorheen.

14-04-2015 09:09

LuisSuarez2010 +1

Complimenten Sam, sterk opiniestuk.

14-04-2015 09:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.