Afellay zet vraagtekens bij roulatiesysteem Farioli: 'Ajax is nog niet zo ver'

door Jesse ter Haar 51

Bron Studio Voetbal

Afellay zet vraagtekens bij roulatiesysteem Farioli: 'Ajax is nog niet zo ver'

door Jesse ter Haar 51

Bron Studio Voetbal

Ibrahim Afellay kan maar weinig begrip opbrengen voor het roulatiesysteem dat Francesco Farioli hanteert bij Ajax. De analist van Studio Voetbal was onder de indruk van de ploeg van de Italiaan tegen Besiktas, maar in de Eredivisie-wedstrijden daaromheen was dat niet het geval.

'Het was heel erg goed', begint Afellay over het Europa League-duel met Besiktas. 'Ik denk dat ik Ajax heel lang niet op die manier heb zien spelen. Zowel aan de bal als zonder bal. Het contrast is zo verschrikkelijk groot als je ze een paar dagen daarvoor ziet tegen de Eagles en je ziet ze dan tegen Besiktas. Dat is een wereld van verschil.'

Enkele dagen later, voor de wedstrijd tegen RKC Waalwijk, besloot Farioli flink te roteren bij Ajax. Afellay begrijpt dat niet. 'Ajax is nog niet zo ver om al heel veel spelers te kunnen vervangen. Ajax moet juist naar een vast elftal toe om de wedstrijden wat makkelijker te gaan winnen en er automatismen in te slijpen. Je beste spelers tegen Besiktas - Godts, Fitz-Jim en Traoré - speelden niet. Het waren uitgerekend de drie spelers die het tempo omhoog krikten toen ze erin kwamen.'

'Uiteindelijk wil jij als speler wel naar de negentig minuten toe', vertelt de oud-voetballer uit eigen ervaring. 'Als jij iedere keer dat je een geweldige wedstrijd speelt na een uur wordt gewisseld, dan kijk je de trainer ook iedere keer boos aan. Je moet als speler wel je grenzen verleggen.'

Bram van Polen is ook aanwezig in de uitzending en kan de manier van werken van Farioli uit romantisch oogpunt wel waarderen. 'Hij gelooft hier echt in, dat vind ik mooi. Hij is overtuigd van de manier waarop hij werkt, dus hij houdt eraan vast. Wat de buitenwereld er ook van vindt. Dit is zijn manier van spelen.'

Kian Fitz-Jim

Zondag was Kian Fitz-Jim één van de spelers bij Ajax die moest invallen om de zege binnen te slepen. De middenvelder maakt indruk op Afellay. 'Fitz-Jim is een jongen die al vanaf de eerste wedstrijd van het seizoen zijn kans heeft gegrepen. Als je jongens uit opleiding van Ajax het vertrouwen geeft, zie je dat ze zich duidelijk ontwikkelen. Dat is uiteindelijk waar Ajax voor staat.'

'Je moet niet alleen maar jeugdspelers brengen omdat ze uit de jeugd komen', voegt hij er echter aan toe. 'Ze moeten wel het niveau hebben. Banel is op dit moment nog niet toe aan Ajax 1. Uiteindelijk gaat het om topsport en daar word je op afgerekend. Tegen NAC heeft hij (Farioli, red.) het ook gedaan en je hebt gezien hoe het toen is afgelopen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

JJFajax +3547

Langzaam wordt ik er ook een beetje wilt van allemaal die data analisten die de fitheid van de spelers bij houden. Ergens is het gewoon grote onzin, fitheid of wel vermoeidheid staat lost van een blessure.

30-09-2024 18:42

Eurysaces +29515

Hoe moeilijk is het om te begrijpen? Als je Gods, Traore of FJ verliest omdat ze overbelast zijn, hebben we geen enkele speler meer over die iets af kan dwingen voorin.

Een seizoen lang met Klaassen, vd Boomen, Banel en Rasmussen in de basis en we strijden tegen degradatie.

30-09-2024 15:14

willem1958 +8749

Affelay heeft gelijk, je zag nadat de invallers gingen spelen direct meer dreiging en variatie en werd er gescoord, het niveau van Rasmussen en Banel is te weinig voor Ajax, het ging vrij moeizaam in het eerste uur en weinig kansen.
Nu werd in het laatste deel nog gescooord maar waarom niet eerst met de beste 11 spelen en dan wissel je op het moment dat het 2-0 is, nu valt de gok goed uit maar als er niet gescoord word dan verliest Ajax weer punten.

Heb je een paar spelers op de bank die vergelijkbaar zijn dan kan je dit doen want dan gaat het niveau nauwelijks achteruit maar het verval is te groot met Rasmussen en Banel, je wil de punten pakken dus moet je zorgen dat je voor komt.
Dit moet Farioli niet doen tegen Groningen of Utracht want dan gaat het echt verkeerd.

30-09-2024 13:23

papflapjes +7072

Met je beste 11 weet je ook niet wanneer het 2-0 wordt,. Grote kans dat het langer dan een half uur duurt, dus dan heb je geen idee hoe lang je ze rust kan geven. Daarbij is het makkelijker scoren tegen een vermoeide verdediging.

30-09-2024 14:16

willem1958 +8749

Voor alles valt wat te zeggen, stel het lukt niet om tot scoren te komen in het laatste gedeelte dan zegt iedereen waarom start ie niet met z'n sterkste elf?
In ieder geval zou ik als ik Farioli was niet zo tegen Groningen beginnen want dan heb je kans dat je in de rust met 2-0 achterstaat.

30-09-2024 14:24

papflapjes +7072

Deels eens, maar aan de andere kant is de kans groot dat Traore na de wedstrijd tegen Praag als een oude man over het veld strompelt.

30-09-2024 14:32

DonaldDBXL +237

Ik zet al jaren vraagtekens bij de verstandeijke vermogens van Affelay. Door...

30-09-2024 12:06

Enoh25 +1808

Affelay 😂😂

30-09-2024 11:12

Myriad +7046

"Ajax moet"

Elke 'analist' die de zin begint met "Ajax moet" is niet serieus te nemen.

Een trainer, voetballer of club denkt in opties. Zodra je vastgepind bent op "moeten" dan heb je al verloren.

30-09-2024 10:11

023Haarlem +3274

Affelay heeft gewoon gelijk.
We speelde nu tegen RKC.
Maar tegen een NEC, Utrecht, Heerenveen, Groningen , AZ kan je niet zomaar rouleren.
Dan sta je gewoon achter.
Kijk maar er wat gebeurde bij NAC uit

30-09-2024 08:36

Amsterdam4ever +2364

Affelay kijkt enkel vanuit een voetbaltactische bril. Maar er is ook nog het fysieke, als je deze gasten nu 3x 90 minuten had laten spelen, was de kans levensgroot dat er een en misschien wel 2 geblesseerd geraakt waren. Dan kan je de komende serie 90 minuten met Banel en Rasmussen spelen. En als er daar dan ook weer een vanuit valt omdat die dan ook alles moeten spelen heb je helemaal niemand meer.

Als je een volwaardige selectie hebt met goede kwaliteit vervangers, kan je wat meer risico's nemen, Berghuis ligt eral af, als een van deze 3 er ook vanaf gaat hebben we echt een groot probleem.

Dan is in deze wedstrijden deze tactiek best wel goed bekeken, je laat de backs en verdedigers van de tegenstander zich helemaal de pleuris rennen achter Rasmussen en Banel aan, en zodra de vermoeidheid toeslaat komen onze goede dribbelaars er nog ff 2 in trappen. Dan hoeven onze goede spelers maar 30 min inspanning te leveren om het te beslissen. Sluit niet dat hij dat tegen Groningen weer zo doet.

30-09-2024 08:57

mido1988 +4290

Juist! Net of Farioli niet die simpele 1-2tjes kan maken. (wel of niet starten met beste elf.) Hij is er dag en nacht mee bezig en met het oog op de gehele reeks die Ajax voor zich heeft kiest hij hiervoor. Je gaat mij niet zeggen dat een Traore, Brobbey en Godts ongeschonden 270 minuten volluit kunnen gaan in een week en dat 1.5 maand lang.

30-09-2024 09:01

Breuk +25097

Juist jij snapt het.

30-09-2024 10:20

Aram +17904

Ik vind het wel jammer dat Brobbey steeds met de kneusjes om hem heen moet spelen. Hoe kan die zo in topvorm komen?

30-09-2024 08:13

mido1988 +4290

Altijd zelf de beste willen zijn ongeacht de omstandigheden. Motivatie uit zichzelf halen.

30-09-2024 09:02

Noahdepoah2021 +4843

De heren “analysten” vergeten dat na een aantal wedstrijden rouleren alle spelers beter worden en fysiek naar een hoger niveau kunnen stappen. Ajax was uitgeblust de afgelopen jaren als de prijzen verdeeld werden.

30-09-2024 08:00

JanBiesbos +29043

Heeft iemand het zwaar zieke competitie vervalsing programma goed bekeken , ajax die als enige 3 wedstrijden om de drie dagen speelt?

30-09-2024 07:46

Ajax2024 +2117

0-1 winnen bij RKC. Het is toch duidelijk dat we een matige selectie hebben. Knap wat Farioli er nog uithaalt.

30-09-2024 07:38

Ajaxhartt +10710

Tweede goal gemist? Was een mooie hoor.

30-09-2024 08:36

Willem410 +3116

Juist als je een goeie brede selectie hebt zoals Psv hoef je niet te rouleren, als er een poppetje omvalt zet je er gewoon een andere die (bijna) net zo goed is.
Je kan het wel doen, het spel zal er niet veel onder lijden.

Als je een smalle basis selectie hebt kwalitatief gezien zoals Ajax moet je eigenlijk wel rouleren waar dit kan, als er een poppetje omvalt komt er altijd iemand in die (veel) minder is
Eigenlijk kan je het dus niet doen want het spel lijdt er direct onder.

Moraal van het verhaal, het is kiezen tussen 2 kwaden voor Ajax, pure risico afweging van tegen welke tegenstander kan ik het wel doen en tegen welke niet.

30-09-2024 07:22

debetweter +10062

We missen nu Berghuis al. Die toch wel de tweede optie is voor rechtsbuiten doordat je hem liever ziet op het middenveld

30-09-2024 07:31

noppenkoning +41174

Als je wint voel je geen vermoeidheid, zie seizoen 18-19 , einde van het jaar iedereen gewoon 2 keer per week vlammen. Denk dat de conditie alleen nu niet zo goed is als toen, en bank minder breed.

30-09-2024 07:19

4Ever14 +6601

Lol je zegt het zelf al, er is een grote verschil met de conditie van toen en met nu. Je kan niet verwachten dat je na 2 jaar niks doen, opeens met dezelfde 11, hoge druk voetbal gaat spelen en dat om de 3 dagen. Daar hebben de meeste spelers gewoon niet de conditie voor.

30-09-2024 12:32

Schippersson +2475

Eigenlijk zijn ze (nog) niet zover idd. Hey is een risico. Gelukkig waren het 5 spelers en niet 8 of 9.zoals tegen NAC. Dit was dan wel de enige wedstrijd voorlopig dat je dit risico een beetje kan nemen. Tegen Slavia uiteraard niet en Groningen heeft ook veel meer kwaliteit dan RKC.

In de volgende periode tussen de interlandbreaks zal je elke wedstrijd toch echt met je sterkste team moeten starten. Als ze dan echt in het rood gaan zou ik ze sparen in de EL. Dat heeft gewoon minder prioriteit imo.

30-09-2024 07:00

JordyAjacied +19181

Ja en dan straks allemaal spierblessure hebben, op het moment dat het er toe doet, (AZ, Twente, Feyenoord, PSV, Utrecht) ze snappen er ook allemaal niks van hè, verdiep je is in de matige selectie buiten de eerste 11.

30-09-2024 07:00

Pency +537

Het is niet moeilijk het werk als analist..Affelay had kunnen zien bijvoorbeeld bij Nice dat Farioli maar amper wisselde in zijn basis elf. Het is niet zo dat Farioli per se wil rouleren. Je hebt alleen erg veel wedstrijden plus je hebt te maken met heel belangrijke spelers dat als ze uitvallen, je alternatief een stuk minder is. Dat is balanceren op een koortje. Maar blijkbaar is dat heel lastig om te begrijpen als analist…

30-09-2024 06:13

twynestar +28247

arm koor

30-09-2024 07:33

henkie58 +2041

Met oogpunt op de toekomst, is het gelijk duidelijk wie er straks weg moeten en waar er versterkt moet worden! Snapt Ibrahimetje dat niet dan??

30-09-2024 04:54

FdJMdL +4505

farioli heeft er meer verstand van dan eeuwige stagiair afellay

30-09-2024 04:11

Ans B +19823

Ik vind het soms wel vermakelijk al die ideeën en meningen. Maar er zijn zovéél 'waarheden'. En het is maar net wat je het meest gelooft. Natuurlijk is het waar dat als je met een vast team speelt de vastigheden eerder komen. Of dat je met het beste team de beste winstkansen hebt. Maar het is óók waar dat je eerder blessures krijgt als je spelers te veel overbelast - dus daar beginnen de risico's.
En daar begint ook de scheidslijn, want hoe bepaal je waar en bij wie grotere risico's liggen en wanneer de weegschaal doorslaat. De één zegt bij de cijfertjes die aangeven dat de gevarenzones beginnen, de ander vindt dat onzinnig, want 'vroeger deden we dit en dat'. Waarop een ander weer vindt dat dit ge.ul is uit de oude doos.
De één is wel voor rouleren, de ander niet. Wéér een ander zegt dat rouleren oké is, maar rouleer dan die ander en niet die ene.

Als je als trainer moet luisteren naar al die meningen, dan word je krankzinnig.
De meeste trainers volgen dan ook hun eigen weg en wijsheid. Gelukkig maar, want burn outs bij trainers komen zelden voor, ondanks de soms enorme spanningen waarmee zij te kampen hebben.

Wat ook zo leuk is soms, is dat winst en verlies regelmatig héél dicht bij elkaar liggen, maar met het uiteindelijke resultaat haalt dan de een en dan de ander weer zijn gelijk. En het verandert weinig aan de mening als het een keer de andere kant op valt, dus een ongelijk wordt.

Wat ik zelf vind? Ik ben ambivalent, zie - zoals gezegd - van al die meningen wel de waarheden, zoals dat er meer ruimtes komen in de eindfases van wedstrijden, en dat er dus soms iets valt te zeggen voor het brengen van je betere spelers in de eindfase, zodat je - mogelijk - meerdere vliegen in één klap vangt: je geeft ze rust, voorkomt hun frustratie in het steeds vastlopen zolang de tegenstanders alles gesloten en compact kunnen houden, geeft ze meer kans om succes te hebben vanwege de grotere ruimtes (wat hen extra zelfvertrouwen geeft als dat lukt), je geeft de reserves spelritme en houdt ze scherp en tevreden.
Maar het is ook weer waar dat je risico's loopt als je met mindere spelers aan een wedstrijd begint en het team niet draait, de frustraties oplopen en je dit niet meer te boven komt omdat die frustraties échte scherpte verhinderen en de slordigheden plus het kansen missen blijven toenemen.

Ook 'waarheden' zijn afhankelijk van toeval, geluk & pech en van alle details die een rol spelen.

30-09-2024 02:34

Henkjanklaas +20617

Zoals ik elders verklaar: hier wordt zwaar onderschat dat tijdsdruk een enorm negatieve invloed kan hebben op een eindresultaat. Heel vaak zie je dat onder tijdsdruk de goal niet meer valt. Alleen al daarom begin je in je sterkste formatie.
Met Ajax is het linke soep met zwakke spelers te beginnen zoals gisteren op de vleugels. Daarnaast snap ik ook niet waarom hij die zeer trage vd Boomen maar blijft brengen.

30-09-2024 09:34

Ans B +19823

Ik denk niet dat ik de tijdsdruk onderschat, dat is zeker een factor. Maar zoals gezegd, er zijn meerdere factoren waarmee een trainer rekening houdt en dan maakt hij zijn eigen afwegingen - net als jij en ik. Maar hij heeft wel meer informatie wat betreft de belasting van spelers, en de meeste ervaring daarmee.

Wat betreft vdBoomen ben ik het meer met jou eens dan met Farioli. Hij is te traag en te weinig wendbaar voor het spel dat Farioli speelt/wil spelen, maar dat laatste vind ik ook van Henderson. Het verschil is wel dat vdBoomen slechts héél sporadisch iets laat zien van wat zijn specialisme is: passing en standaard-situaties. Ik kon de wedstrijd van gisteren trouwens niet zien, maar ik spreek in het algemeen over hem.
Ikzelf heb nauwelijks nog vertrouwen dat hij op die punten beter c.q. stabieler gaat presteren (dus ondanks die traagheid/beperkte bewegelijkheid).

30-09-2024 10:14

Indy2 +15254

Appelvlaai

30-09-2024 02:03

daslogisch1 +10143

Voor een keer eens met Affelay in deze. Geen woord oneens overigens. Je doet gewoon een flinke winterjas uit door te spelen met Banel en Rasmussen. Het ging vandaag goed maar zeer moeizaam in de eerste helft en dat wil je niet. Je wil de tegenstander jouw wil opdringen en dat kan niet met Banel en Rasmussen of all people. Face that!

30-09-2024 00:32

HarryHarHar +3018

Dominee Affelay heeft wel gelijk dat het opstellen van jeugdspelers (in de basis) niet echt werkt, dat is wel gebleken na twee (uit)wedstrijden, MAN laat je elftal wat goed draaide gewoon staan het heet niet voor niks basis elf! natuurlijk kan je na de rust wel wat veranderen en inpassen maar laat je BASIS in takt zo als je nu werkt blijft het een hoop los zand, hopelijk hebben we nu niet weer een eigenwijze trainer die zijn vizie koste wat het kost wil doordrukken, tjá eigenwijs is ook wijs hé meneer Farioli !..

30-09-2024 00:12

Simpelishetmoeilijkst +25155

Affelay kan beter ontslag nemen, omdat hij er niets van begrijpt. Zou hij het programma van Ajax hebben gezien, of wil hij gewoon, dat Ajax veel blessures oploopt?

30-09-2024 00:01

Henkjanklaas +20617

Onzin.,hij had dit keer groot gelijk. Begin dan in ieder geval met je beste opstelling en heb je vervolgens een ruime voorsprong genomen ga dan indien nodig wat wisselen. ED plek twee is essentieel voor ajax fin. huishouding en dan kun je geen risico’s nemen zoals de trainer vandaag weer gedaan heeft. Onze spelers zijn nog lang niet zo ver dat ze allemaal goed funcfioneren zonder in een vaste opstelling de zaken te hebben fijngeslepen. Vaste patronen met vaste spelers.

30-09-2024 00:46

Simpelishetmoeilijkst +25155

Hebkjanklaas, jouw mening, niet die van de trainer, misschien moet je solliciteren.

30-09-2024 01:05

Indy2 +15254

Effectiever is om met de beste opstelling te eindigen, want

1. In het geval de invallers het geregeld hebben hoeft het niet eens en kun je ze dus echt rust geven.
2. De tegenstander is vermoeid dus hoeven ze zich minder in te spannen.

~Je ziet het pas als je het snapt~

30-09-2024 02:06

1Zlatan +5134

klopt maar theoretisch gezien zit er ook meer risico aan, immers als je beste spelers starten kunnen ze 60-90 minuten in het veld staan. Als ze er in komen staan ze er hooguit 45 minuten in. Dus minder tijd om het verschil te maken.

Desondanks vind ik wel iets te zeggen voor de aanpak van Farioli.

Je zou nog kunnen zeggen start dan met Banel en Traore en breng dan Godts als dit nodig is (en wissel Traore als dat kan) maar dan kun je weer zeggen dat je eigenlijk steeds gemankeerd speelt.

Nu is het wel helder: eerste deel zwak, daarna als tegenstander vermoeid is de kanonnen.

Dus: ik snap Farioli ook

30-09-2024 09:10

Multi +33221

Daarnaast verlaagt het ook de kans op een blessure. Des te meer minuten ze maken des te groter de kans op een blessure.

Wat weer als gevolg heeft dat ze er langer uit liggen dan bijvoorbeeld 1 wedstrijd rust.

30-09-2024 09:25

Henkjanklaas +20617

Je vergeet dat tijdsdruk een zeer negatieve rol speelt in het voetbal. Was die goal maar steeds uitgebleven dan zie je vaak dat deze ook niet meer komt. Dit risico moet je als trainer dus nooit nemen. Het was heus niet ondenkbaar geweest dat we die twee goals niet gemaakt hadden en dan waren de rapen weer gaar geweest. Je hebt blijkbaar weinig ervaring met het spelletje ….

30-09-2024 09:26

4Ever14 +6601

Het is ook gewoon logisch, echter denken ze in Nederland dat spelers robots zijn die je eindeloos kan opstellen.
Vooral nadat je een switch maakt van 2 jaar niks doen naar hoge druk voetbal spelen.

30-09-2024 12:26

Craain +4953

Afellay, het voetbal van nu is niet te vergelijken met vroeger... Tegenwoordig wordt er veel meer verdedigende werk en fysieke aspecten gedaan... Zelfs ook voor de middenvelders en aanvallers... Afellay, ik heb jou als voetballer weinig verdedigende werk gezien... Tegenwoordig zie je veel aanvallers en middenvelders meedoen met drukzetten...

29-09-2024 23:56

Henkjanklaas +20617

Zeker nooit oranje 74 gezien en het ajax begin jaren 70. Vooral dat oranje was kampioen druk zetten onder aanvoering van Neeskens.

30-09-2024 00:50

papflapjes +7072

Kampioen drukzetten met 7km/uur

30-09-2024 01:04

MichelAngelo66 +22248

Flapjes, je kan ook zeggen dat je niet weet waar je over praat.

30-09-2024 02:37

Drukwerk1968 +7110

Toen speelden ze a: trager en b: veel minder wedstrijden

30-09-2024 08:09

emieltjuhh +17839

Jeroen stekelenburg begrijpt er helemaal niets van..

29-09-2024 23:33

31xAjax +7904

Zoon van....

29-09-2024 23:58
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.