Van 't Schip ziet Ajax dat 'groeiende' is: 'Nu doorzetten in competitie'

door Jon van Dam 107

Van 't Schip ziet Ajax dat 'groeiende' is: 'Nu doorzetten in competitie'

door Jon van Dam 107

Laatst geüpdatet

John van 't Schip heeft ondanks de nederlaag tegen Brighton & Hove Albion een goed Ajax gezien. De oefenmeester erkent dat persoonlijke fouten zijn ploeg de das omdeden. Wel is hij van mening dat Ajax het de Engelse ploeg moeilijk heeft gemaakt.

'Het is jammer dat we de eerste goal zo tegen kregen', zo begint Van 't Schip bij Veronica. Ik vond dat we goed begonnen, we zaten goed in de wedstrijd, erbovenop. We dwongen ze tot heel veel fouten achterin. Ik denk dat we ze goed onder druk hebben kunnen zetten. Natuurlijk blijft het een goede ploeg, maar we hebben wel geprobeerd om ze aan te pakken. Als je op zo'n moment 0-1 achterkomt, dan is dat een tik.'

'Na rust komen we minder de kleedkamer uit', vervolgt de oefenmeester. 'Dan scoren ze de 0-2. Ik denk dat we daarna tot het einde hebben geprobeerd te blijven spelen. We hebben er aanvallers ingegooid, we raakten de paal, de kopbal van Chuba, nog een schot. Je weet dat ze met ruimte die ze dan krijgen goed kunnen voetballen. Dat kwam er ook steeds beter uit bij hen omdat wij de druk er niet meer op konden houden. Overall denk ik dat je wel degelijk groei ziet in het team en dat moeten we meenemen.'

Tegen Brighton & Hove Albion speelde Ajax in een offensieve formatie, waarbij Devyne Rensch veelal doorschoof naar het middenveld. Van 't Schip geeft aan dat achteruit lopen tegen de Engelse ploeg niet verstandig is. 'Dan geef je ze helemaal de bal en blijven ze rustig. Nu, waar we konden gaven we hoog druk en de verdediging sloot goed aan. Als ze lang speelden was vaak ook de tweede bal voor ons. Nogmaals, als je 0-1 achter komt door een persoonlijke fout, dan wordt het lastig.'

Bij de 0-2 van Simon Adingra viel op dat de Amsterdamse defensie open lag. Volgens Van 't Schip komt dat omdat de linies niet goed op elkaar aansloten op dat moment. 'Dat zijn dingen die in de eerste helft goed gingen. Je ziet dat als je achteruit gaat lopen, dan is het moeilijk om terug te trekken voor buitenspelers. De afstanden worden groot voor een Bergwijn of Berghuis. Dat moet je wel op kunnen brengen. Maar als verdediging moet je aansluiten en hier was dat niet het geval.'

Van 't Schip ziet Ajax stappen maken

Ondanks de nederlaag ziet Van 't Schip genoeg aanknopingspunten. 'Je weet dat je tegen een hele goede ploeg speelt die het geweldig doet in de Engelse competitie. Als wij dan op deze wijze tegen ze hebben gespeeld en het ze heel moeilijk hebben gemaakt, dan denk ik dat het proces niet stopt. Vandaag hebben we ook weer laten zien dat we groeiende zijn. En we moeten dat nu doorzetten in de competitie.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajaxtrouw +6370

Ik lees vaak over onnodige persoonlijke fouten als een soort van pech. Maar het is gewoon ook een teken van gebrek aan kwaliteit. Dus dit gaat echt met een aantal spelers nog wel even door.

10-11-2023 13:18

mickey2602 +4800

Als je nou eens de fout van Vos van gisteren bekijkt,ik zie dat meer als dat hij zo weinig in het eerste gespeeld heeft en zeker de laatste weken onder Schip,dat hij ervan uitgaat dat een medespeler op die plek loopt waar hij de bal naartoe speelt. Maar dat was dus niet zo.
En als hij meer zou spelen dan weet je van je medespelers blind waar die lopen.

10-11-2023 18:27

Ajaxtrouw +6370

Ik snap wat je bedoelt als het gaat om mechanismen maar dat is nooit een reden om een bal verkeerd te spelen zoals hij deed.

10-11-2023 20:54

jerryisthename +32155

Elk jong talent maakt een keer zo'n fout. Alleen had hij de pech dat het in een Europese wedstrijd was en dat het meteen een tegengoal opleverde.

10-11-2023 21:24

fluwelenlinker +12036

We zijn er nog lang niet maar het is stilaan wel weer leuk om naar Ajax te kijken.
Als ze deze nederlaag goed verteren en zondag tegen Almere winnen dan denk ik echt dat we de stijgende lijn te pakken hebben.
Hopelijk kunnen we dan tot de winterstop goeie resultaten blijven neerzetten en kan er in de winterstop nog eens goed gekeken worden wat er nodig is om een volgende stap te zetten.
Het komt, zoals altijd, wel weer goed met Ajax!

10-11-2023 13:13

jerryisthename +32155

Klopt. Onnodige persoonlijke fouten van Vos en vooral oa. Bergwijn, die die gozer bij de 2e goal lekker liet aannemen en schieten. Kan echt niet...van Vos kan ik het nog hebben; komt net kijken, maar Steven...🙄
Ik vind het een goeie gozer, maar beter nemen we afscheid van hem in de winterstop. Dit kan echt niet meer, hoor. Laat nog steeds te weinig zien en laat deze vent makkelijk scoren. Is met Berghuis de vedette en één van de meest ervaren spelers. Dit kan toch niet meer....
Je kunt niet meer op hem bouwen. En dan is hij ook nog eens aanvoerder. Laat zijn team en coach hiermee wel in de steek, vind ik.

Verkopen voor minimaal 30 -35 miljoen en een goede 10 halen á la Almada. Doe maar gewoon Almada. 😁 Als hij nog wil.
Forbs standaard op linksbuiten met als vervanger Godts(kan in nood ook op rechtsbuiten)en daarna Van Axel Dongen. 👍🏼
Haal er ook maar een Braziliaans talent bij voor rechtsbuiten. Martha kan daar eventueel ook nog spelen als rechtsbuiten van nature.

Verder vond ik het redelijk gaan, alleen weer pech in de afronding. We hadden minimaal gelijk moeten spelen tegen dat overschatte ploegje uit Engeland.
Van 't Schip moet ook gewoon stoppen met Taylor opstellen. Win je de oorlog niet mee, voor de 786.765.634e keer....😂

Komt verder goed. Met de winterstop staan we al 5e. Ben ik van overtuigd.
In de winterstop selectie doorselecteren en aanvullen met een paar toppers als ervaren kracht en een talent uit Brasil ofzo.
En dan gewoon gaan voor die 3e plek.
WZAWWWDB! 👊🏼 ❌❌❌

10-11-2023 13:12

Runnerlex +1797

Blijf positief denken, weekend winnen 💪💪💪
Wij zijn op de goede weg terug , middenveld moet stabieler worden .

10-11-2023 12:12

123 +710

Kunnen nu langzaam gaan zien wie er wel en niet voldoen. Periode Steijn was iedereen ruk namelijk. Ramaj in potentie topkeeper. Sutalo ijzersterk. Gaaei maakt enorme stappen en voor een mooi bedrag opgepikt. Forbs leuke speler. Mikautadze heeft wel iets, maar nog te weinig van gezien. Akpom gaat zijn waarde echt wel hebben. Tahirovic is beter dan Taylor.

Kortom, we winnen van Marseille en Athene en worden 2de in de groep ;)

10-11-2023 11:57

Rockanje23 +37214

Is iedereen vergeten dat Brighton door Aston Villa met 6-1 van het veld werd geveegd ? Geeft nog een beter beeld van ons niveau.

10-11-2023 10:24

ouweman +5120

Programma Ajax in de competitie :
Almere uit
Vitesse thuis
NEC uit
RKC uit 10 minuten
Sparta thuis
PEC thuis
Go Ahead uit
RKC thuis
Heracles uit

Daarna pas krijg je psv en de rest. Ik zeg dat je "gewoon" alles wint, zoals je nu speelt. Steeds meer vertrouwen, steeds meer gewenning, goede wissels, eventueel wat aankopen erbij : komt goed.

10-11-2023 07:40

en88ajaxfan +2125

Mooi positief. Zo doorgaan .

10-11-2023 07:29

brancoo +6228

Gaaei haalt die mitoma straks uit de broekzak!!

10-11-2023 06:21

Yeshyeshyall +11016

Die speelde goed en die Mitoma is een heel aardige speler

10-11-2023 09:56

PetrusKeizer +10739

Zo is t, Schip. Dit doorzetten in de competitie.

10-11-2023 06:07

caspervans +5351

Groot compliment voor Schip wat hij doet met deze selectie. Ook tactisch niet blind je eigen ding doen, maar nadenken over dingen.

10-11-2023 00:51

Craain +5008

Groot compliment? Waarom zijn Brobbey, Berghuis en Bergwijn niet gewisseld.

10-11-2023 03:40

ouweman +5120

Omdat je niet meer hebt rondlopen. En vastigheid creeren. Vertrouwen geven.
Je kon zonder geluk weinig uitrichten tegen die Engelsen, die zijn gewoon vrij simpel overeind gebleven, en deelden alleen 2 tikkies uit die funest waren.

Zo door gaan met dit elftal, en je wint tot psv in januari alles.

10-11-2023 07:34

V12 +867

Omdat Schippie het wel snapt. Jij daarentegen. In minuut 93 sprint Brobbey nog van de eigen 16 tot op hun achterlijn. Hij werkt zich het apezuur. Houd ballen vast en is dreigend. Hij scoort bijna. Maar jij zeurt maar door.

10-11-2023 10:59

Craain +5008

Klopt, hij moet wel scoren he.. hij werkt inderdaad hard maar wat kan hij anders?

10-11-2023 11:54

Craain +5008

Hoe lang vertrouwen geven? Is niet eerlijk tegenover Taylor.

10-11-2023 11:55

Sampaoli +39381

Dit Ajax is daadwerkelijk groeiende. Tactisch en mentaal met name.

Sutalo zeer indrukwekkend. Hato een toptalent en de keuze om Rensch inverted uit te laten komen is in ieder geval blijk van tactisch vernuft.

Bergwijn heb ik bijzonder veel moeite mee, dat kan gewoon niet meer gehandhaafd worden.

09-11-2023 23:28

wijzijndebeste123 +166578

Je vergeet Gaaei die ook ijzersterk was en reuzenstappen maakt. Mikautadze moet veel meer minuten krijgen. Die steekpass zat zoveel gevoel in en verraadde heel veel klasse. Sosa valt ook steeds goed in.

Als je dan de aankopen allemaal naloopt is t gros gewoon n versterking.

09-11-2023 23:47

Torman +1992

En kwam veel ballen ophalen. Toont aan dat hij graag de bal wilt en comfortable met bal is

10-11-2023 02:01

wijzijndebeste123 +166578

Er begonnen 3 aankopen id basis. Sutalo Gaaei Ramaj en die waren uitblinkers. T laatste deel vielen Sosa Mikautadze Tahirovic Forbs prima in en kregen we eindelijk al die kansen. Eigen jongens als Vos Taylor Bergwijn Berghuis waren waardeloos.

Schip maakt dus de verkeerde opstelling.

10-11-2023 02:58

Yeshyeshyall +11016

Wel iets te makkelijk. We gingen heel opportunistisch spelen en Brighton had niet echt ambitie meer met een 0-2 voorsprong. Mikautadze gaf een leuk passje maar ook weer niet zó bijzonder.

Tot aan die fout van Vos stonden we aardig dus zo slecht was de opstelling nou ook weer niet

10-11-2023 09:59

Vik86 +42397

We kunnen lullen wat we willen met zijn allen.. Dat is ook prima.. Maar zolang van 't schip met bergwijn en berghuis zit, zal hij niet veel kunnen veranderen..

Het is ook wachten tot dat sommige spelers weer fit zijn en de spelers wie hun vertrouwen terug moeten krijgen..

09-11-2023 23:23

Qifesh +24917

"Maar zolang van 't schip met bergwijn en berghuis zit"

dacht ik ook aan.. als dit je sleutelspelers moeten zijn? sja..

10-11-2023 00:35

Vik86 +42397

Tja.. Dan word het wel heel lastig

10-11-2023 00:38

Qifesh +24917

Het is niet echt genieten met die twee, want ze zijn zo inconsistent, dat is het meest vervelende. Het is niet dat ik ze niet mag, maar ik krijg medelijden met miljonairs. Op een gegeven moment ben ook ik daar klaar mee, vind het best als je iets unieks brengt maar als dit het is, mag je van mij echt een andere club zoeken. Het lijken soms zaalvoetballers. Hoe bergwijn niet meeloopt bij die tweede goal is weer tekenend, maar ook een gevolg van een opstelling. Te weinig branco is kut, want we kunnen niet enkel van de bergjes uitgaan.

10-11-2023 01:00

Vik86 +42397

Bergwijn is al lang bezig met zijn vertrek en berghuis is op zijn retour, het is misschien voor ajax beter dat ze weg gaan.. Dan kan er een echte nieuwe start gemaakt worden.

10-11-2023 01:03

Qifesh +24917

"Dan kan er een echte nieuwe start gemaakt worden."
na de winterSTOP

10-11-2023 01:35

en88ajaxfan +2125

Ik snap de kritiek niet. Zijn nog steeds hele waardevolle spelers die Bergwijn en Berhuis. Zeker Berghuis.

10-11-2023 07:32

Qifesh +24917

Goedemorgen. Waarde moet je blijvend laten gelden. Ik zie geen bergjes opstaan in de internationale wedstrijden.

10-11-2023 07:37

Vik86 +42397

Tegen volendam en heerenveen staan ze wel op haha

10-11-2023 09:15

Yeshyeshyall +11016

Eens, Berghuis was een heerlijke extra optie onder TH, nu is hij de sterkhouder. Bergwijn vooral duur en vond ik bij psv destijds echt vlammen. Lijkt er gewoonweg niet echt in te zitten helaas

10-11-2023 10:01

DankzijCruijff +48731

Prima, Schip. Zou het alleen waarderen als je het niet meer in je hoofd haalt om Akpom op 10 te zetten en in een soort 424 te spelen, want dat lijkt echt nergens op.

De intentie om 343 te spelen in balbezit zoals in de eerste helft was wel mooi en Rensch vulde dat prima in. Goed gevonden.

09-11-2023 23:18

Steffenhagen +38243

Precies . Een enorme fout van schip .

10-11-2023 00:30

V12 +867

334 is de bedoeling. Je speelt dan 1 op 1. Niets mis mee als je achter staat of het gevoel hebt dat je controle hebt en door wilt drukken. Wacht maar tot ze door hebben hoe dit werkt. Dan overrompel je tegenstanders.

10-11-2023 11:05

marceldenb +2312

Terechte analyse. Jammer van het resultaat, maar hier kunnen we mee verder.

09-11-2023 23:17

ijzerchef +3171

Je ziet het team met de wedstrijd beter worden. Geen gatenkaas meer zoals tegen Heerenveen. Zelfs toen we kamikaze voetbal gingen spelen creëerde Brighton geen grote kansen met dank aan oa uitblinker Sutalo. Duels tussen Forbs en Mitoma vond ik ook mooi. Ik hield mijn hart vast maar Forbs loop je niet zomaar voorbij ondanks zijn postuur.

Brighton leek matig maar dat kwam ook door Ajax. Het was net een schaakpartij. Beide teams 8 schoten waarvan 3 op doel. We zijn nog niet ver genoeg om van Brighton te winnen op dit moment, maar de schade die Steijn heeft aangericht fix je niet in anderhalve week.

09-11-2023 23:07

Bergkam +4706

Dappere wissels van John. Kan ook héél erg misgaan. Nu nog aardige acties gezien het laatste kwartier. Wie weet wat er uit voortvloeit voor de resterende wedstrijden tot aan de winterstop.

09-11-2023 23:07

MichelBoerebach +29384

Zondag tegen die veredelde amateurs uit Almere. Dan staan we waarschijnlijke alweer 8e. Een beetje waar we momenteel horen te staan (plek 4-8)

09-11-2023 23:05

Mauro34 +12859

Ben ik heel negatief als ik verwacht dat we daar met max 1 punt weer de bus in stappen?

09-11-2023 23:07

MichelBoerebach +29384

Dat kan maar zo. Er zitten immers maar 2 verliespunten tussen ons en Almere. Maar ook dit relatief kwaliteitsarme Ajax is aan zijn stand verplicht om van Almere te winnen

09-11-2023 23:10

eenAjaxfan +20422

Ik ben blij met Van 't Schip.

09-11-2023 23:04

Henkjanklaas +20683

Dat positivisme van Schip is bewonderenswaardig. Zeker als je de kwaliteit op het veld ziet. Voor Ajax standaard zo matig. Daar kan geen trainer tegen op. Het is te hopen dat we komende zomer een paar klasbakken weten aan te trekken.

09-11-2023 23:04

MichelBoerebach +29384

Moeten we toch eerst even van wat rommel af zien te komen.

09-11-2023 23:05

Henkjanklaas +20683

Ook dat nog ja. Zucht

09-11-2023 23:16

Torcida +5835

Goed idee, jongens, weer 10 spelers eruit en 10 nieuwe erin, met 2-3 weken voorbereiding. Dan komt het vast goed.

10-11-2023 00:02

Aram +18288

Ja laten we in het wilde weg spelers gaan kopen.
Dat werkt vast heel goed.

10-11-2023 00:21

Henkjanklaas +20683

Ik heb t over een paar echte klasbakken of wil je met dit niveau verder aanrommelen ?

10-11-2023 02:39

Aram +18288

Altijd voor continuiteit gaan. Je hebt een selectie, dus daar werk je dan mee. En niet dat gejank om nieuwe spelers.

Komt bij: dit is een jonge selectie, dus gebruik die om een team te bouwen. En verstoor dat proces niet.

Als ze perfecte speler langskomt dan koop je die natuurlijk. Dat is altijd zo.

10-11-2023 09:30

Henkjanklaas +20683

Deze selectie is gewoon niet sterk genoeg ook niet als schip er een tijd mee werkt. Ik ben gelukkig niet de enige die dit zegt. Met deze selectie kun je nog iets beter worden maar meer ook niet.

10-11-2023 13:40

Aram +18288

Dat vind jij maar op basis waarvan dan?
Op basis van de k**wedstrijden onder Steijn? Dat zegt toch niks.

Ik zie allemaal jonge internationals van sterke landen.
Laat Schip of Maduro daar nou eerst maar eens iets van maken. Daarna zien we verder.

10-11-2023 14:01

AFCAHoorn +22749

Je komt weer even je gram halen?

10-11-2023 11:26

Epiret +4459

Ben toch wel stiekem benieuwd naar een team zonder Taylor en de 3 B’s , maar ik vrees dat dat een brug te ver is voor Schip….

09-11-2023 23:00

Barra +5531

Ik denk echt niet dat het dan ineens vaart gaat lopen. Ze steken niet in goede vorm, maar het alternatief is ook gewoon (nog) niet aantoonbaar beter. Een Forbs bv leek 2 weken geleden tegen Brighton voor het eerst op een voetbalveld te staan. Godts leuk talent maar speelt nog niks klaar. We hebben weinig tot geen spelers die constant leveren.

09-11-2023 23:20

mvdk +44600 moderator

Na de winterstop de CL in👍

09-11-2023 22:59

FlyingDutchMan +17318

Wordt nog verdomd lastig vrees ik..

09-11-2023 23:44

Professor +11253

Twee buitenspelers die een mannetje kunnen passeren en een betere veldbezetting bij het verdedigen. En middenvelders die ook het verdedigen beheersen en de wereld zal er compleet anders uitzien.
Of vraag ik nou teveel ik dacht het niet.

09-11-2023 22:58

Elayais +5091

Hoor deze teksten vaker van een trainer na een verliespartij. Maar ben het er deze keer wel mee eens.

Als Ajax zijnde was het niet goed en niet wat je verwacht. Maar als je kijkt naar waar we nog geen 3 weken geleden stonden als ploeg en wat er nu op de mat werd gelegd, dan is dat gewoon positief.

Behalve de fout van Vos geef je niks weg in de eerste helft, en zelfs op het moment dat je zelf veel ruimte weg gaat geven in het laatste deel van de wedstrijd blijf je relatief eenvoudig overeind.

Je moet nu automatismen gaan creëren, dat gaat het verdedigend nog beter maken en aanvallend meer kansen opleveren.

On Ajax om dit goed te noemen, maar realistisch waar we nog kort geleden vandaan komen, wel een positieve wedstrijd.

09-11-2023 22:56

BBAFCA +9780

Precies dit. Iedereen hier weer liters azijn te zeiken. We komen van ver en dit heeft tijd nodig. Er is te minste een stijgende lijn te zien en ook spelers die zich individueel verbeteren. Onder Steijn werd het met de wedstrijd slechter

09-11-2023 23:18

wijzijndebeste123 +166578

Schip stelt geforceerd jeugd op en daarvoor word je vandaag keihard afgestraft. Vos had n blessure en Taylor speelt al n tijd schandalig slecht. Toch kiest hij ervoor. Teleurgesteld in Schip vandaag

09-11-2023 22:56

MichelBoerebach +29384

Was er een (minder slecht) alternatief voor die twee?

09-11-2023 22:58

Torcida +5835

Helaas was er geen alternatief. Er moet komende winterstop wat gebeuren op het middenveld. Verdediging en aanval vind ik op zich oké, maar dat komt er pas echt uit met een goede breker op het middenveld die de verdediging ondersteunt. Ik mis Alvarez.

10-11-2023 00:08

wijzijndebeste123 +166578

Mannsverk kan die rol erg goed invullen.

10-11-2023 00:08

Qifesh +24917

geblesseerd nog.

10-11-2023 00:38

w86 +9535

Er is dan ook al schandalig lang niet echt gekocht voor het middenveld. Aanval en verdediging spenderen we tientallen miljoenen en in de aanval zelfs aan backups. En op het middenveld lijken we te besparen, laatste 10+ miljoen aankoop is denk ik Alvarez?

10-11-2023 01:07

MichelBoerebach +29384

Hoezo denk je dat? Ik weet helemaal niet wat hij kan. Hij heeft maar 45 minuten (?) voor ons gespeeld. Misschien kan ie er helemaal niks van.

10-11-2023 01:13

sAFCAd96 +1853

Hoezo geforceerd?

09-11-2023 23:03

Rodsje +14926

Ik vond het voetballend helemaal niet slecht inderdaad. Het penetratie was er niet maar tot de 16 werd er prima gevoetbald. Als je ipv Bergwijn en Berghuis wel 2 toppers op die posities had dan had je nog gewonnen ook denk ik. Wat hebben die 2 toch schandalig slecht gespeeld zeg

09-11-2023 22:53

Nummer8 +856

Geen moment verwacht dat we zouden winnen. Gewoon weer een kut wedstrijd.

09-11-2023 22:51

Mauro34 +12859

Je hebt in eigen huis verloren tegen een Brighton wat op 60% speelde. 1 grote kans bij elkaar gespeeld en we hebben een trainer die daar positief over is. Ik vind het moeilijke tijden.

09-11-2023 22:51

MichelBoerebach +29384

Wij zijn momenteel hooguit subtop eredivisie. Het is even niet anders. Dan loop je wel eens tegen de lamp tegen ploegen als deze.

09-11-2023 22:56

Mauro34 +12859

Mee eens. Ik verwacht waarschijnlijk nog steeds te veel. Het gaat me allemaal niet makkelijk af.

09-11-2023 22:58

MichelBoerebach +29384

Ik heb er ook wel wat moeite mee. We zijn het niet gewend.

09-11-2023 23:03

Aram +18288

Jullie hebben het wel gezellig zo samen. Misschien een whatsapp-groepje van maken?

10-11-2023 00:23

Barra +5531

Dat hoor je altijd als een NL club in Europa speelt. Ja ze speelden maar op 60% en zetten af en toe aan. Zo'n dooddoener. Het zijn ook moeilijke tijden, dus dan mag je best een beetje blij zijn met wat vooruitgang. Want ook al is het nog niet genoeg, het is echt al wel beter dan wat we de afgelopen maanden gezien hebben.

09-11-2023 23:25

Torcida +5835

Ajax zit ook niet op 100%.

10-11-2023 00:08

xstaniox +15308

Tijd voor Van 't Schip om wel met de juiste 11 te gaan groeien.

Rensch, Taylor en Brobbey hebben niks maar dan ook niks in de huidige basiself te zoeken.

09-11-2023 22:51

MichelBoerebach +29384

Brobbey wel, man. Ik zou die overdreven opgehemelde Hato eens even laten banken. Of even in Jong weer een beetje wakker worden.

09-11-2023 22:58

xstaniox +15308

Hato heeft niet zn beste vorm op dit moment. Helemaal mee eens.

Maar kan jij uitleggen wat je zo goed vind aan Brobbey?

Hij is balvast, allemaal leuk maar je creëert er letterlijk niets mee.
Kansen afmaken doet hij niet of echt veel te weinig. Je kan je niet veroorloven 5 kansen nodig te hebben voor 1 doelpunt.
Akpom rendeert veel beter als hij in zijn eentje in de spits staat.
Dus niet als 10 en niet naast Brobbey.

Voor Mikautadze geldt waarschijnlijk hetzelfde.

09-11-2023 23:06

MichelBoerebach +29384

Ik zeg niet dat Brobbey de perfecte spits is voor Ajax, maar op dit moment denk ik wel de meest bruikbare. Akpom is wel aardig, maar dan zul je vanaf de flanken de bal erin moeten pompen. Een goaltjesdief. Geen meevoetballer. Van die Georgier weet ik niks, maar hij heeft onder geen enkele trainer bij ons minuten gekregen, dus zal het niet al best zijn.

09-11-2023 23:14

xstaniox +15308

Ik denk dat Akpom ook mannen van zich af kan houden en in de Brobbey rol kan worden gebruikt.
Pluspunt is gewoon dat je minder kansen nodig hebt om tot een goal te komen.

Daarnaast vond ik de steekbal van Mikautadze geweldig.
Bijna geen enkele andere speler had die bal gegeven, ze zouden allemaal of in de voeten gespeeld hebben of door dribbelen.

Vond Mikautadze gretig invallen, beviel me wel, ondanks dat hij, behalve de steekbal, weinig heeft kunnen laten zien

10-11-2023 09:14

thepower1990 +35726

Ik vindt het lastig om er te hard in te gaan omdat hij onder ondenkbare zware persoonlijke omstandigheden toch ingestapt is maar je mag hem wel beoordelen op zijn prestaties als trainer en dat was vandaag ondermaats.
Matige begin opstelling met Rensch als back en een veel te jong KKD middenveld voor een Europese wedstrijd. Zijn wissels maakten Ajax helemaal kansloos. Geen beste beurt gemaakt vandaag.

09-11-2023 22:51

sAFCAd96 +1853

Rensch heeft enkel na de wissel van Gaaei kort rechtsback gespeeld. Wat betreft het middenveld ben ik het met je eens. Alleen, wat zijn de alternatieven op dit moment?

09-11-2023 23:02

BBAFCA +9780

Rensxh speelde als voorstopper als je hebt opgelet

09-11-2023 23:20

DankzijCruijff +48731

Als je commentaar hebt op de opstelling omdat Rensch back zou hebben gestaan dan verraad je wel een beetje dat je iig de eerste helft helemaal niet hebt gekeken…

09-11-2023 23:22

Qifesh +24917

zou je eigenlijk een time out voor moeten krijgen lol

10-11-2023 00:42

RensvN +679

100% mee eens. Vandaag passie en strijdlust gezien, met name in de laatste 30 minuten.

Prima wissels van van 't Schip, jammer dat het doelpunt uit bleef. Genoeg aanknopingspunten waarop John verder kan bouwen.

09-11-2023 22:51

NW23 +5083

Niet mee eens wat betreft de wissels. Ik vind juist dat hij waardeloos gewisseld heeft en daarmee de kans op een resultaat weggegooid heeft.

Hij heeft er ontegenzeggelijk nieuw elan in gekregen en dat was hard nodig. Maar dat betekent niet dat hij alles goed doet.

De wissels waren helemaal niet goed. We hebben in de tweede helft geen seconde controle gehad. We kwamen niet aan voetballen toe, omdat hij veel te aanvallend wisselde. Als je 7 aanvallers op het veld zet, dan heeft het geen enkel nut om te blijven voetballen achterin. Al die spelers lopen dan veel te diep, of weten niet wat ze met de bal moeten als ze die achterin moeten ophalen. De tegenstander kan de passlijnen dan ook makkelijk dicht zetten als al die aanvallers zo diep gaan staan.

Dat is wat je zag in de tweede helft. Al vanaf de wissel Akpom. Taylor was zeker rijp voor een wissel, maar Akpom is gewoon een spits. Dan speel je effectief 4-2-4 en dan klopt je bezetting op het middenveld niet meer. Spelers kunnen de bal niet meer kwijt in de opbouw en passen maar wat naar elkaar om dan uiteindelijk alsnog de lange bal te spelen (of een veel te risicovolle pass te proberen).

Dit werd natuurlijk alleen maar erger toen ook Mikautadze en Forbs nog voor verdedigers gebracht werden. Natuurlijk is het poëtisch om te kunnen zeggen dat je met 7 aanvallende spelers op het veld stond en dus vol op de aanval gespeeld hebt. Het heeft echter niets opgeleverd behalve een balletje van Brobbey op de paal. De tegenstander daarentegen had er zo 4 kunnen maken.

Als je zoveel aanvallers op stelt hoef je niet meer op te bouwen. Dat kan dan namelijk niet meer omdat er geen spelers meer op het veld staan om mee op te bouwen. Als je zoveel aanvallende spelers op stelt dan moet je gewoon die bal erin pompen, met lopende spelers voor chaos zorgen en voor die tweede bal vechten. Blijven voetballen van achteruit is nutteloos met zoveel aanvallende spelers.

En ik vind dat Schip daarmee een behoorlijke mispeer heeft gemaakt. De eerste helft was namelijk prima en bood voldoende aanknopingspunten om op door te bouwen. Taylor was wel rijp voor een wissel, maar dan kun je ook een andere middenvelder op die plek zetten. Of Berghuis op zijn plek en Forbs gewoon op rechts. Dan blijf je in dezelfde vorm spelen. Met Akpom ga je echt anders spelen en daar zag je nu de negatieve gevolgen van. Het was in de rust niet nodig om het zo drastisch te veranderen. Daar had hij best nog 20 minuten voor kunnen aankijken. Nu is de hele 2e helft vergooid. We hebben geen moment gevoetbald in de tweede helft omdat het elftal totaal niet goed stond. Ik vind dat gewoon een tactische blunder van Schip.

Nogmaals verder zijn er zeker wel aanknopingspunten, maar dat betekent niet dat we niet kritisch moeten zijn. Als we door hadden geborduurd op de eerste helft had er meer in kunnen zitten. De tweede helft was nu vrij kansloos.

Edit: ik zie dat ik het lekker kort gehouden heb. 😂

09-11-2023 23:34

FlyingDutchMan +17318

Lekker kort & bondig, daar houden we van bij AS! Heb je ook een compilatie of samenvatting 😜

09-11-2023 23:47

tijssenajax +14210

Ja, klopt wel. Was duidelijk waarneembaar dat we vanaf de tweede helft totaal de controle kwijt waren. Ik zat te wachten op de 0-2 en die kwam.

09-11-2023 23:55

Torcida +5835

Wanneer wordt je boek gepubliceerd?

10-11-2023 00:24

JanTa +15870

Taylor uitfluiten dan behoor je tot de groep meelopers, nepAjacieden en succes 'supporters'. Dat doe je niet met eigen spelers.

09-11-2023 22:50

freak31 +5676

Je mag best kritisch zijn, en tegenover Taylor maar ook een Rensch zeker. Die tikken af en toe het Ajax-niveau aan maar verzaken ook veel te vaak zo ook vanavond...Dat kan niet op dit niveau! Punt.

09-11-2023 22:54

eenAjaxfan +20422

Maar uitfluiten doe je niet, Freak31!
Punt.

09-11-2023 22:59

MichelBoerebach +29384

Het uitfluiten is ook voor de staf die hem blijft opstellen. Niet direct voor Taylor. Maar je kunt de staf niet uitfluiten. Die lopen niet op het veld en komen niet aan de bal.

10-11-2023 01:21

freak31 +5676

Hij maakt het er zelf naar. Het is op een gegeven moment gewoon klaar, nogmaals: punt!

10-11-2023 02:03

freak31 +5676

Point taken, ook dat.

10-11-2023 02:04

DamskoStrijderss +9804

Ridicuul. Als een speler week op week verzaakt dan mag hij dit zeker wel te horen krijgen. De zogenaamde ' nep Ajacieden' zijn de mensen die in de 87e minuut weg gaan. Die waren er vanavond ook weer genoeg.

09-11-2023 23:02

JanTa +15870

GELUL! Deze jongen is 21 net als Brobbey en Rensch en komen net kijken. Deze klootzakken zijn de meelopers oftewel de succes supporters die je liever kwijt dan rijk bent. Vijanden heeft Ajax al genoeg buiten de Arena.

09-11-2023 23:10

Goldenlastra +1744

Dan moet je toch afreageren op de trainer? Hij maakt die keuze. Het is echt niet dat hij bewust niet zijn best doet, want waarom zou je. Tis van een belachelijk niveau als je dan er ook nog extra druk op zo'n jongen uitoefent. Denk je dat hij daar nou beter van wordt of slechter?

09-11-2023 23:20

JanTa +15870

De coach maakt de spelers dagelijks mee op het trainingsveld en van 't Schip is de 3e coach die hem opsteld en veel andere alternatieven zijn er niet.

09-11-2023 23:26

MichelBoerebach +29384

Komen net kijken? Taylor is al aan zijn 3e seizoen bezig. Het is een niks-voetballer. Maar goed, hij kan het ook niet helpen dat hij iedere wedstrijd weer wordt opgesteld. Schip en zijn kornuiten zouden hiervoor uitgefloten moeten worden. Dat gaat alleen wat lastig.

10-11-2023 01:24
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.