Van Halst: ‘Tegenwoordig weten grote namen dat ze ook bij Ajax op de bank kunnen komen’

door Bart Veenstra 99

Bron Ajax Showtime

Van Halst: ‘Tegenwoordig weten grote namen dat ze ook bij Ajax op de bank kunnen komen’

door Bart Veenstra 99

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax staat aan de vooravond van een nieuw seizoen in de Eredivisie. De Amsterdammers, die zaterdagmiddag op bezoek gaan bij Fortuna Sittard, werden in de afgelopen vier jaar de nummer één van de vaderlandse competitie. Deze zomer vertrokken er veel spelers uit de hoofdstad, terwijl er ook veel nieuwelingen - waaronder een nieuwe trainer - te bewonderen zijn. Met Jan van Halst, voormalig speler van Ajax én Fortuna Sittard, blikt Ajax Showtime vooruit op het nieuwe seizoen.

Net als in de afgelopen jaren trok Ajax in de voorbereiding op het nieuwe seizoen naar De Lutte en later naar Oostenrijk. Pas tijdens het tweede trainingskamp kon de nieuwe trainer Alfred Schreuder beschikken over zijn internationals, terwijl meerdere aankopen pas later dat trainingskamp aansloten. ‘Ik ben bij een wedstrijd in De Lutte geweest en nu overdrijf ik het een beetje, maar ik kende alleen Klaiber en Ihattaren’, zegt Van Halst wat gekscherend. ‘Verder waren het vooral spelers uit de jeugdopleiding of spelers die tegen de selectie aanhangen. Voor een nieuwe trainer is dat wel prettig, want op die manier krijgt hij een goed inzicht in wat voor jonge jongens er rondlopen bij Ajax. Alleen: je wilt zo snel mogelijk bouwen aan het basiselftal en dat is nu pas een week of drie tot vier aan de gang. Het is wel de huidige voetballerij en daar komt ook nog bij dat aankopen ingepast moeten worden.’

Ajax sloot de voorbereiding af met een nederlaag tegen PSV in de strijd om de Johan Cruijff Schaal. De Eindhovenaren wonnen met liefst 3-5. ‘De uitslag zegt mij niet zo veel’, zegt Van Halst. ‘Ajax speelde het eerste halfuur prima. PSV had eigenlijk niets in te brengen. Het was bijna pijnlijk om te zien hoe makkelijk Ajax voetbalde ten opzichte van PSV. Maar het val wel te denken dat je na één tegendoelpunt de wedstrijd helemaal weggeeft. Dat ging ook op een simpele manier, een beetje de Benfica-manier. Een balletje voor en hup, doelpuntje. Ajax is de hele wedstrijd aan het aanvallen met mooie patronen, mooie loopacties en technische hoogstandjes, maar het rendement op de Benfica-manier bleek veel hoger.’

Grootste problemen bij Ajax

Van Halst gaat desgevraagd dieper in op de grootste problemen bij het Ajax van nu. ‘Ajax heeft wel een jasje uitgedaan, met name aan de rechterkant. Die vond ik vrij kwetsbaar, verdedigend dan’, doelt Van Halst op het optreden van Devyne Rensch, die in Amsterdam Noussair Mazraoui moet doen vergeten. ‘Nee, ik heb niet het volledige vertrouwen in Rensch. Ik mis bij hem ook het gif dat hij in het begin wel had. Kijk naar Timber. Hij kan zo lekker giftig voor zijn man komen en hij is rustig aan de bal. Dat mis ik juist een beetje bij Rensch. Het komt nu over van: Mazraoui en Dest zijn weg, het is logisch dat ik daar nu kan spelen.’

Ook op keepersgebied ziet Van Halst dat Ajax, net als vorig jaar, met een lastig dossier zit. ‘Pasveer en Stekelenburg zijn allebei weer een jaar ouder, dus zij worden er niet fitter en flexibeler op. Daarachter neem je met Gorter een gok. Of Ajax de markt op moet? Het risico is nu te groot. Pasveer oogt fit en deed het goed in de laatste oefenpot, maar het is wel een risico. Een nieuwe keeper lijkt me dan ook verstandig. Een naam? De makkelijke optie is Cillessen. Met hem ga je voor zekerheid. Hij is geen absolute Europese top, maar hij kent de club en de manier van voetballen, kan je soms door wedstrijden heen slepen, al maakt hij af en toe ook een foutje. Je koopt er een zeven mee.’

Verschillen tussen Ten Hag en Schreuder

Na ruim vier jaar Erik ten Hag is het bij Ajax bovendien tijd voor een nieuwe trainer. Alfred Schreuder kwam over van Club Brugge en zal Ajax aan nieuwe successen moeten gaan helpen. ‘Ik zie heel veel overeenkomsten’, zegt Van Halst. ‘De backs die aan de binnenkant spelen, diepgang in het spel, veel positiewisselingen. Communicatief is en was er twijfel over Ten Hag. Dat is goed gekomen met prima resultaten. Alfred vindt het doen van interviews ook niet altijd even leuk als hij wordt aangevallen, maar resultaten kunnen een hoop verbloemen. Op die zekerheid, zeker op voetbalgebied, hebben ze Schreuder aangetrokken.’

Waar Ten Hag binnen Ajax gold als ‘een controlfreak’ lijkt Schreuder wat losser te zijn in zijn benadering naar de spelers toe. De vraag is hoe dat nu gaat uitpakken. ‘Het ligt er maar net aan wat voor spelersgroep je hebt’, zegt Van Halst. ‘Deze groep is redelijk ervaren en je kunt ze zelforganiserend laten zijn. Op een gegeven moment, en daarom is het ook goed dat Ten Hag weg is, kun je er ook moe van worden als iemand overal bovenop zit. Het kan ook lekker zijn als je een trainer hebt die af en toe de teugels iets laat vieren. Dat moet niet te gek worden. Schreuder moet daar een balans in zien te vinden. Maar als spelersgroep denk ik dat het alleen maar lekker is, hoor.’

Schreuder moet keuzes maken

Schreuder moet als nieuwe trainer van Ajax flink wat keuzes maken in de komende maanden. Ajax beschikt over een brede selectie en veel spelers zullen rekenen op veel speelminuten in het seizoen. Toch zal Schreuder enkele spelers moeten passeren en dus teleurstellen.

Met Antony en Steven Bergwijn lijken de flanken bezet en dus zal Schreuder in de spits een keuze moeten maken. ‘Ik denk dat eerder Brobbey dan Tadic op de bank komt. Tadic hoeft in de spits niet zulke enorme afstanden als linksbuiten te overbruggen. Op zijn leeftijd zullen ze daar een beetje naar moeten kijken. Technisch en tactisch is hij als aanspeelpunt nog echt van waarde als spits van Ajax. En ik denk dat toch ook Davy Klaassen weer moet vrezen. Met name Kudus is een soort van nieuwe aankoop. Van hem hebben we vorig seizoen weinig gezien, maar hij kent nu een goede voorbereiding.’

Ook achterin is het mogelijk dringen geblazen. Lisandro Martínez zal gemist worden vanwege zijn enorme gif in het doorjagen- en doordekken, zo denkt Van Halst. ‘Blind vind ik een fantastische speler, maar hij heeft wel zijn kwetsbaarheden. Het grinta dat Martínez heeft, heeft Blind minder. Maar: vind maar eens een betere dan Blind. Het is heel makkelijk om dingen te roepen, maar vind maar eens iemand die beter is in het inpassen en iemand die tactisch beter is. Misschien moet je dan accepteren dat hij verdedigend wat kwetsbaar is, al gaan tegenstanders daar wel rekening mee houden. Ook Wijndal en Rensch komen wat “te lief” over. Bassey zou een optie kunnen zijn, maar dat is nu nog afwachten.’

Toch kunnen we er gedurende het seizoen niet omheen: enkele grote namen zullen met enige regelmaat op de bank plaats moeten nemen bij Ajax. Van Halst denkt niet dat dat tot grote problemen zal leiden. ‘Een paar jaar geleden had ik ja gezegd, maar tegenwoordig weten grote namen dat ze ook bij Ajax op de bank kunnen komen te zitten. Als het niet door het roulatiesysteem is, dan wel door de concurrentie. En het zijn ook geen wereldvedettes als Ronaldo, hè. Alles valt of staat uiteindelijk met resultaat.’

‘Fortuna-uit moet normaal gesproken geen probleem zijn voor Ajax’

En het eerste goede resultaat van dit seizoen moet er zaterdag komen. Ajax gaat dan op bezoek bij Fortuna Sittard. Van Halst speelde een seizoen voor de Limburgse club. ‘Met alle clubs waar ik gespeeld heb, heb ik een band. Die clubs blijf ik volgen. Fortuna is een hele andere club geworden. De club is nu in handen van een Turkse eigenaar en ze kunnen met enige regelmaat wat leuks doen op de transfermarkt.’

Onder meer Burak Yilmaz werd gestrikt, al kan de Turkse spits nog geen hele wedstrijd spelen. Wel verwacht Van Halst dat Ajax gaat winnen in Sittard. ‘Fortuna-uit moet normaal gesproken geen probleem zijn. Na de verloren strijd om de Johan Cruijff Schaal is Ajax ook wel extra scherp.’

Van Halst verwacht dan ook dat Ajax klaar is voor het seizoen. ‘Ze blijven voor mij ondanks het verlies tegen PSV wel de titelfavoriet. Ajax heeft echter wel een stapje achteruit gezet en dat is met name door het vertrek van Martínez. Ik denk dat hij het meest gemist gaat worden, omdat hij het hele team op sleeptouw kon nemen.’

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Bestel het nieuwe Ajax-uittenue nu in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Berryhupajax +700

Ze moeten horney zijn . Lekker horney voor de goal

05-08-2022 14:44

Orangesoul +5980

Zie eerder de jonkies banken.. Een rensch en een gorter bijvoorbeeld...wat een dufheid is dat zeg.. Zit totaal geen passie en voetbal in.. Waar is het branie van Ajax gebleven uit '95?? Borst vooruit en schijt aan iedereen...

05-08-2022 13:42

AjaxfanRuben +223

Selectie 2022/2023
K: Pasveer / Stekelenburg / Gorter
RB: Timber / Regeer
RCV: Schuurs / Magallán
LCV: Bassey / Rensch
LB: Wijndal / Baas
CVM: Álvarez / Blind / Fitz-Jim
CM: Taylor / Klaassen
CAM: Tadic / Berghuis / Ünüvar
RV: Antony / Conceição / Ihattaren
SP: Brobbey / Lucca
LV: Bergwijn / Kudus

05-08-2022 07:19

Ajax1812 +9046

Timber rechtsback, lol.

06-08-2022 11:38

Nick14 +25889

Jan van Halst was een echte strijder op het middenveld met veel grinta. Hij zorgde voor de balans.

04-08-2022 21:11

Ferd +38316

dus eigenlijk een Nederlandse Alvarez?

05-08-2022 04:54

TJHooker +3927

Die Van Halst doet in alles zijn best om op een eikel te lijken.

Vervelende gast.

04-08-2022 20:16

BakkalBijter +11624

Vind hem juist heel vriendelijk ogen, vreemd..

06-08-2022 12:18

cl=5! +5368

Van Halst is een kleine naam in de geschiedenis van Ajax. Dat weet hij, daarom zegt hij vaak dingen die kant nog wal raken. Rancuneus. Jammer, niet nodig.

04-08-2022 19:28

Lazell +16983

Hij zegt niet alleen over Ajax dingen die kant noch wal raken. Hij is gewoon niet het scherpste mest uit de la.

04-08-2022 21:19

DankzijCruijff +48659

Off: Turks Twitter-accountje met bijna 700K volgers meldt dat wij officiele pogingen hebben ondernomen om Ahmet Can Kaplan (LCV) van Trabzonspor over te nemen.

Die jongen is 19 jaar en schijnt één van de grootste talenten van Turkije te zijn. Op filmpjes lijkt hij een technische linkspoot met zuivere passing en een beresterk fysiek. Ik zou hier enthousiast van worden met het oog op de toekomst, maar een back-up RCV lijkt me op dit moment noodzakelijker dan een LCV.

Hamstelaar heeft erop gereageerd en zegt dat hij het aan het uitzoeken is. Ik was wat sceptisch, maar die man heeft nagenoeg overal gelijk in gehad en wordt tegenwoordig zelfs gequote door Fabrizio Romano, dusja...

04-08-2022 19:01

Lullo +6052

Dusan wordt over een paar maandjes 34, Daley over een half jaar 33. Leeftijd zegt natuurlijk niet alles, maar afgelopen seizoen werd het al een beetje duidelijk dat zij op hun retour zijn. Ik ben echt fan van die jongens (vooral van Tadic, want die brengt zoveel op het veld qua mentaliteit en coaching), maar als ik heel eerlijk ben, wordt het wel tijd om die jongens vaker te laten banken of te wisselen. Spelers met exceptionele kwaliteiten (Messi, Ronaldo, Zlatan) zijn ook minder gaan spelen, leeftijd speelt daarin echt een rol. Er zijn spelers die al op veel jongere leeftijd op hun retour zijn, het is echt geen schande om toe te geven aan het feit dat ze wat minder zijn geworden. Dat mag echt niet ten koste gaan van het team. Ik snap dat dat lastig is om te managen, maar ik hoop dat Schreuder daarin de juiste keuzes weet te maken.

04-08-2022 17:52

linksbinnen +8081

Helemaal eens. Het moordende speelschema dwingt ook om meer te rouleren. Het seizoen voor internationals is lang en zwaar. Valt heel goed uit te leggen toch? Wanneer jongens als Blind en Tadic gaan banken hangt van de tegenstander af. Dat is inderdaad aan Schreuder.

04-08-2022 18:25

Stamhoofd +11514

Ten Hag had Tadic vorig seizoen één keer op de bank gezet en toen ging het gelijk mis, sindsdien is die er niet meer uit geweest

04-08-2022 18:42

linksbinnen +8081

Tuurlijk is Tadic nog altijd belangrijk. Maar er komt ook een post- Tadic tijdperk aan. En dat duurt niet zo lang meer. Goed als je daar in sommige wedstrijden al op inspeelt.

04-08-2022 19:36

wim_wenderson +1412

Het is niet iedereen gegeven zich zo aan te passen als onze Grootmeester op oudere leeftijd, veel minder te lopen en dat te compenseren met passes links en rechts buitenkant voet. Als Tadic hier ook in slaagt, zijn we spekkoper, hij is er leep genoeg voor!

05-08-2022 12:20

PowNed +839

Ben ik de enige die zich irriteert aan de lange artikelen van AS die ze constant maar bovenaan blijven plaatsen, maar het minst interessant zijn?

- Jan van Hals z'n mening...
- Een B-artiest over Ajax
- ...

04-08-2022 16:56

Libero +19063

Eigen content wordt nogal uitvoerig uitgemolken inderdaad, maar ik heb een geweldige ontdekking gedaan. Niet lezen als het te een te lang stuk is, geen irritatie!

04-08-2022 17:05

ajaxcied4life +26022

Maar goed, de ene open deur is de andere niet natuurlijk.

04-08-2022 16:41

Zomer +1855

Als ik de reacties op de gezichten lees na het wisselen denk ik dat met name Berghuis een probleem gaat worden. De kans is reëel dat hij geen vaste basisspeler gaat worden. Blind en Tadic zullen het ook niet accepteren, maar daar zal voorlopig nog wel een plekje voor worden gezocht. Die 2 spelers worden de komende jaren misschien een probleem als ze ouder worden.

04-08-2022 15:29

Libero +19063

Blind heeft nog maar een jaar contract.

04-08-2022 16:39

Sunny +9528

Er wordt te vaak net gedaan alsof Blind een meesterlijke voortzetting heeft.
M.i. was dat 2-3 jaar geleden inderdaad het geval maar gaandeweg is deze eigenschap bij iedere tegenstander wel bekend en wordt daarop geanticipeerd.
Ik vermoed dan ook dat het anticiperen de reden is dat hij tegenwoordig in zijn passing veel meer balverlies heeft. In de praktijk ziet zijn "geloer" op die pass er nogal doorzichtig uit en daarnaast biedt het uitlokken van een foute passing tegenstanders natuurlijk weer kansen voor een counter.
Verder een geweldige en uiterst slimme speler die als LCV in ons systeem gewoon de benodigde snelheid tekort komt maar het niet verdient om door het slijk gehaald te worden.
Laat Blind het op het middenveld maar uitzoeken met Kudus, Alvarez, Taylor en Berghuis en dat rekening houdend met de kwaliteiten v.d. tegenstander.

04-08-2022 14:45

Gonzalez75 +5864

Ik deel jouw mening wat betreft Blind. Er is een tijd van komen en gaan. Blind kan en kon het niet (meer) belopen. In Eredivisie wedstrijden kun je dat met hulp van medespelers enigzins opvangen, lees camoufleren. In de CL kost je dit tegendoelpunten en wellicht punten. Zet hem op de bank. Status is leuk, rendementen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

04-08-2022 16:23

Brooklyn +4136

Blind betekent ook rust (aan de bal) en routine. Dat heb je echt wel nodig in CL wedstrijden, ook onze selectie beschouwende.

04-08-2022 17:52

TooGoodToBeTrue +1910

De hele reden dat hij meer balverlies lijdt t.o.v. 2-3 jaar geleden is omdat hij toen en Frenkie voor zich had die precies hetzelfde kan als blind alleen dan ook nog vanuit de drukte en een zwervende Ziyech had die ook op 8 de bal op kwam halen om het spel van daaruit te maken. Kortom dat hele middenveld was dynamisch en in beweging.

Dit middenveld staat altijd stil en heeft niet de dynamiek om zich onder de tegenstander uit te voetballen. Alvarez is een prima kuitenbijter maar vervolgens krijg je een balletje breed. Taylor kan het worden, maar is nog te onervaren voor CL. Kudus kan box to box spelen alleen wij spelen niet met een 8. Berghuis verdedigt nooit mee en is al tijden niet in vorm.

Kortom ik zou Blind altijd opstellen en dan of met de punt naar voren en taylor ernaast. Of ik zou bijv. zoals Lazell zegt zo'n Bayern opstelling doen zodat er wat meer afspeelmogelijkheden zijn tijdens de opbouw. Maar ik zou hem idd niet als LCV opstellen daar mist hij duelkracht en snelheid voor.

04-08-2022 18:03

louis60 +11472

Ajax is volgens van Halst iets minder dan vorig seizoen en algemeen zijn lampies iets sterker geworden. Vorig seizoen wonnen we de schaal met 2 punten voorsprong. Dus dit seizoen...ai.

04-08-2022 14:16

Gonzalez75 +5864

Er kan zoveel gebeuren in komend voetbalseizoen. We hebben ook nog een WK tussen door. Denk aan blessures, schorsingen, het kan alle kanten op.

04-08-2022 16:25

Robertini +39028

Rensch speelde door blessures van Maz veel en pikte het goed op, maar het laatste jaar is hij echt aan het choken.

04-08-2022 14:04

Henkjanklaas +20599

V halst trapt weer een hoop open deuren in. Waarom blind bijna standaard wordt afgefikt is mij een raadsel. Iedereen weet dat hij niet de snelste is maar dat is altijd zo geweest. Daarom heb je niks aan wijndal want die is altijd onderweg en kan zeker niet verdedigen. De pasing van blind is nog steeds ongeëvenaard.

04-08-2022 13:17

Harrie.S63 +1699

Ik heb liever die passing vanuit het middenveld van Blind dan achterin. Achterin weet je dat die bal snel terug gekaatst wordt en Blind overlopen wordt.

04-08-2022 13:23

Lazell +16983

Zou Ajax wel eens in het Bayern model onder Flick willen zien. Met een hyperaanvallende back (Davies/Wijndal) en een behoudende (Pavard/Sanchez). Met een voetballende controleur (Blind/Kimmich), box-to-box middenvelder (Goretzka/Kudus) )een geslepen/scorende 10, veel snelheid en individuele kwaliteit op de flanken en een klassieke spits. Minimale breedte (back op links en buitenspeler op rechts). Vleugelspeler die langs de spits komt en als 2e spits kan spelen als Wijndal opgestoomd is. Veel snelheid achterin voor de counter. Voetbal vanuit het middenveld en tegelijkertijd ervaring en leiderschap voor de restverdediging.

Zoiets:
-----------------Brobbey---------------
Bergwijn---------Tadic---------Antony
-------------Blind--------Kudus--------
Wijndal - Bassey - Timber - Sanchez


Dan kom je zo in balbezit te staan:

--------------Bergwijn---Brobbey----------------------
-----------------------------Tadic----------------Antony
Wijndal------------------------Kudus------------------
-------------------Blind---------------------------------
-------------Bassey-------Timber------Sanchez--------

04-08-2022 12:49

Robertini +39028

Prima opstelling.

04-08-2022 14:06

Qifesh +24917

Heb je iets tegen Alvarez? Jk

06-08-2022 12:36

Michiel Kapteijns +5372

Als Van Halst in deze tijd speler van Ajax was geweest zou hij niet zoals 20 jaar geleden in kleedkamer 2 terechtkomen, maar in kleedkamer 20.

04-08-2022 12:43

Lazell +16983

Blind kan gewoon niet als centrale verdediger. Wijndal is veel weg en dan moet Blind enorme ruimtes bespelen, zowel in de breedte als in de diepte. Blind is het best als hij zo min mogelijk hoeft te lopen en als een spelmaker voor de verdediging kan opereren. Dat kan niet als hij gaten moet gaan dichtlopen.

Er is nog maar 1 positie voor Blind en dat is de 6.

04-08-2022 12:25

Michiel Kapteijns +5372

Het ligt er natuurlijk ook aan welke spelers hij om zich heen heeft. Danny Blind en Ronald Koeman waren als CV'ers ook traag. Mijn inziens is gebrek aan snelheid niet het grootste euvel van Daley Blind, maar gebrek aan leiderskwaliteiten. Hij hoort leiding te geven aan zijn verdediging.

04-08-2022 12:48

Lazell +16983

Dat ligt er zeker aan. Maar naast hem staat Wijndal. Daar moet je Blind niet voor laten compenseren.

Blind heeft wel leiderschap, hij houdt de lijn, coacht, neemt initiatief. Maar hij is nogal een slapjanus in de duels.

04-08-2022 12:52

Starring +4673

Lazell heeft een punt. Danny Blind en Ronald Koeman konden excelleren omdat zij in een elftal speelde die de ruimtes klein en compact hield. Doordat Wijndal veel weg is cq uberhaupt niet kan verdedigen, heeft Blind grotere ruimtes te verdedigen.

04-08-2022 12:57

Murdoink +2058

Danny Blind 'traag'

Hard gelachen

04-08-2022 16:36

GvanAchteren +868

Blind kan nog best een jaartje (of meer) als lb. Zeker als hij niet alles hoeft te spelen. Hij is zo belangrijk voor de opbouw over links. Met zijn longinhoud en conditie is niets mis. Moet alleen op snelheid gecompenseerd worden. Wijndal voorlopig op de bank als backup. Op deze manier wordt het ook een stuk gemakkelijker om de sterkst mogelijke opstelling te creëren.

04-08-2022 13:50

Lazell +16983

Eens, behalve dat hij linksback moet. Als hij centraal komt, kan hij het hele veld bereiken met zijn passing.dat is echt een wapen. Wijndal is ook een redelijke tot goede opbouwer, denk dat de opbouw op rechts meer hulp kan gebruiken zonder Mazraoui.

En het nadeel van linksback staan, is dat je weleens tegen een snelle en behendige buitenspeler komt. 1 op 1 en ruimte in de rug zijn de zwakke plekken van Blind. Maargoed, dat hij er kan spelen heeft hij bewezen.

04-08-2022 16:53

Jan Doedel +4281

Grinta heeft Blind minder.............understatement van de eeuw door deze kenner hahaha

04-08-2022 11:52

Vin +448

Diegenen die op de bank terecht kunnen komen zijn Klassen, Berghuis, Kudus, Alvarez en Wijndal. Als er aanvallend gewisseld moet worden, gaat hij Brobbey erbij zetten en dan Tadic op 10 en ook Klassen voor Alvarez..Kudus komt dan voor Taylor wanneer Kenneth minder speelt. Met geen blessures of schorsingen gaan Bassey en Blind altijd spelen.. Berghuis moet echt beter gaan spelen anders krijgt Kudus de kans...

04-08-2022 11:34

Whazzza +117

Het zou mij niet verbazen wanneer Kudus vrij snel Taylor uit de basis speelt

04-08-2022 12:02

NeeI +107625

Taylor is je beste verbindingsspeler op t middenveld. Die hoort in de huidige samenstelling altijd te spelen.

04-08-2022 12:36

Steffenhagen +37773

Waarom heb ik nog steeds het gevoel dat Gorter gewoon op doel staat tegen Fortuna ?

04-08-2022 11:34

Cello +52828 moderator

@Steffenhagen

Dat denk ik ook. De trainer kijkt anders er naar dan de gemiddelde supporter. Hij moet ook andere afwegingen maken. Zou hij namelijk Gorter direct passeren dan kan je bijna deze keeper wel door het putje spoelen, omdat dan het zelfvertrouwen helemaal weg is. Het kan dus zomaar dat Schreuder Gorter zijn revanche gunt en daarmee gelijk die jongen wat extra vertrouwen wil geven.

04-08-2022 11:42

Jan Doedel +4281

@ Cello
Inderdaad. Gorter nu vervangen is einde loopbaan bij Ajax. Als je potentie in m ziet voor de toekomst dan gewoon laten staan.
Ene vd Sar begon ooit ook heel klungelig in Ajax 1 dus wie weet.....

04-08-2022 11:57

Cello +52828 moderator

@Jan Doedel

Ja Vd Sar. Maar wat te denken van Andre Onana, die bijna wekelijks stond te schutteren in Jong Ajax....?. Toen die overgeheveld werd naar Ajax-1 dachten de meesten ook 'wat doen ze nou?' en 'waar moet dit toe leiden?' of 'dit gaat helemaal fout aflopen'.
En uiteindelijk heeft ie het tot aan het bewuste verkeerde pilletje meer dan voortreffelijk gedaan normaal gesproken. Dat hij daarna zo geëindigd is bij Ajax...dat is een ander verhaal natuurlijk.

04-08-2022 12:03

Lazell +16983

Maar Onana maakte niet 2 blunders in zijn eerste Ajax wedstrijd. Die blonk uit en stopte een pingel. Zo iemand laat je toch wat makkelijker staan.

04-08-2022 12:27

Psychevore +21186

Ik vind dit altijd zo'n raar idee. Dat voetballers na één keer op de bank te komen mentaal helemaal gebroken zijn. Alsof ze allemaal van crêpepapier gemaakt zijn.

04-08-2022 12:48

trodat4030 +96403

Voor spelers is dat toch anders dan voor keepers. Een keeper wissel je niet 'ff' om een ander wat min te gunnen, dat doe je met veldspelers veel sneller. Als je dus als jonge keeper een kans krijgt en die zo verprutst als Gorter deed, dan weet je dat een volgende kans zomaar héél lang op zich kan laten wachten. Dat is best funest voor een jong persoon.

04-08-2022 13:25

karlhof +4702

Ik hoop op Gorter

04-08-2022 13:37

xstaniox +15036

Die strafschop was een paar wedstrijden later tegen Go Ahead.
Debuut was tegen Willem II als ik me niet vergis

04-08-2022 14:21

Stino +840

Dat was zijn tweede wedstrijd. Bij zijn debuut verloren we thuis van Willem II, en keepte hij erg zwak, kan ik me herinneren.

04-08-2022 19:52

NeeI +107625

Dat gevoel heb ik niet.

Het zou Schreuder wél prijzen als hij dit toch doet. "Heel" Nederland is over Gorter gevallen na de wedstrijd tegen PSV en als Schreuder hem dan blijft steunen, spreekt dat absoluut voor de trainer.

04-08-2022 12:37

AjaxYahudi +3009

Ik hoop ook dat Gorter gewoon weer start en kan bewijzen dat dit gewoon een eenmalige gigantische off-day was, mocht die weer zo blunderen als tegen PSV in de komende 3 wedstrijden dan is het wel einde verhaal natuurlijk en moet je hem gewoon een jaartje verhuren.

04-08-2022 15:27

Steffenhagen +37773

Van halst heeft trouwens wel een goed punt over Rensch . Die is al te snel gaan geloven dat hij een vedette is en oogt nonchalant en arrogant in het veld . Zijn optreden tegen Gakpo is hopelijk een enorme wake up call . Zaterdag krijgt hij kans op revanche

04-08-2022 11:33

Lazell +16983

Inderdaad. Tagliafico, Martinez, Timber of Alvarez hadden er bovenop gezeten, contact gemaakt, waardoor hij nooit zo makkelijk kan draaien bij die voorzet en je veel makkelijker de bal onderschept. Dreigt hij erlangs te glippen dan ligt hij. Dat lakse van Rensch, op een metertje of 2 verdedigen... Hij kan zo veel beter dan dat.

Maar je moet je ook af vragen waarom Gakpo zo makkelijk in de 1 op 1 komt. Daar gaat ook veel fout vooraf.

04-08-2022 12:30

YRGI +32918

Gakpo is ook de beste speler van PSV. Vond hem niet zo gevaarlijk als anders. Hij gaf dan weliswaar assists, maar in het gewone veldspel blonk hij nog niet zoveel uit als anders.

04-08-2022 13:02

Lazell +16983

Ja dat klopt. Maar dat maakt het des te kwalijker dat je de beste speler zo makkelijk in de 1-op-1 laat komen, om vervolgens hem ook nog alle ruimte te geven voor zijn actie/voorzet. En dat 2x.

04-08-2022 13:05

Steffenhagen +37773

Ik denk dat er al snel een moment komt dat Brobbey de eerste spits wordt en dan gaat schreuder schuiven om Tadic te kunnen laten spelen. Dat is het moment dat het gesodemieter begint . Want wie gaat dan het kind van de rekening worden ? En hoe reageert een selectie hierop . Schreuder doet er verstandig aan om dit voor te blijven en eerder de harde keuzes te maken

04-08-2022 11:29

Lazell +16983

Harde keuzes... De ene keer is het handig om met Brobbey te spelen en Tadic op links. De andere keer met Tadic in de spits en Bergwijn op links. Schreuder heeft 5 spelers op 4 posities waar hij niet omheen kan: Tadic, Bergwijn, Brobbey, Antony en Berghuis. Dan zou bij een eerlijke verdeling iedereen 1 op de 5 wedstrijden banken of invallen. Dat moet toch wel te managen zijn.

Geen garanties, laat ze maar knokken voor hun plekkie. Met zo veel kwaliteit worden ze daar alleen maar beter van en kunnen ze geen moment verslappen.

04-08-2022 12:35

AlexIbarra +19228

Waar komt die beweging vandaan volgens welke Tadic en Blind lopen te muiten en Schreuder het niet aandurft om ze niet te laten spelen?

Als Daley een grote bek heeft dan dondert hij maar lekker op met zijn aflopende contract, en als Tadic hier trainer gaat worden zal hij toch echt moeten begrijpen dat de trainer bepaalt.
"Blind keek niet blij toen hij werd gewisseld, blabla." Moet hij dan juichen?

Als er 1 ding is wat Blind en Tadic imo zijn, is het wel professioneel. Maar volgens bepaalde mensen gaat Antony de kantjes eraf lopen omdat hij niet naar Engeland mocht, is Timber z'n hoofd helemaal gek gemaakt, zijn Tadic en Blind herrieschoppers. Ihattaren is voorgoed verloren en dat schaadt de hele groep, Schreuder is een watje en durft niet te wisselen, enz.

Een beetje meer vertrouwen in de topsportmentaliteit van onze mensen mag wel.

Met Bassey die niet mee mocht trainen en nu weer geschorst is, Wijndal die het ook nog moet laten zien hier, Brobbey voor wie 90 minuten erg lang is en Taylor die zijn eerste echte seizoen gaat draaien, ben ik voorlopig juist blij met Blind en Tadic.
Je weet wat ze (niet) kunnen, het blijven goede spelers en ze zijn superfijn in de combinatie.

Worst case scenario speelt Wijndal of Bassey Blind een paar maanden later uit de basis, of krijgt Brobbey voorlopig wat minder minuten (wat hem volgens mij alleen maar gevaarlijker maakt).
We hebben een half team en de trainer vervangen dus wie weet gaat er wel van alles mis.

Maar geef het ff tijd zou ik zeggen, we hebben goede spelers in huis en ik zie geen reden om nu te denken dat het team door angst, egoïsme, pubergedrag en Ten Hag uit elkaar ploft.
Die Bold and the Beautiful verhalen kunnen altijd nog als we 8 punten achter staan.

04-08-2022 11:23

401Middenweg401 +5977

Dat is de manisch-depressieve mentaliteit van de gemiddelde supporter. Het is helemaal geweldig en we winnen de CL, of het is kut en Xavi Simons is veel beter dan ons middenveld. Een tussenweg lijkt er niet te zijn.

04-08-2022 14:41

Odysseus +14246

Lees veel kritische noten van AS-ets over Tadic en Blind en de wens hen te laten banken.

Ben het eens met de werkwijze dat spelers moet banken ongeacht hun status of geschiedenis als ze niet meer toevoegen.

Maar… ben wel benieuwd hoe deze mensen zien hoe zij dan moeten worden vervangen? Ik zie even niet 1-2-3 hoe de passing van Blind wordt ingevuld door iemand anders, noch wie de rol van Tadic overneemt in belangrijke wedstrijden of als MVP. Maar ik laat me graag verrassen door de inzichten van anderen.

04-08-2022 11:04

Mentir +2432

probleem van beide spelers is gewoon snelheid, dus hoe langer de wedstrijd duurt hoe moelijker het is om te belopen, probleem is voor meeste niet dat ze moeten banken maar als ze er doorheen zijn of totaal niet loopt dat ze ook net als de rest gewoon gewisseld moeten kunnen worden.

Tadic kan je moeilijker omheen dan blind in mijn ogen, Tadic voorin heeft nog wat extra en leiderschap die ie brengt ten opzichten van blind. Alleen vorige seizoen was ik zeker van mening dat Ajax meer had moeten rouleren met Damaray op rechtsvoor voor Tadic, bv als wedstrijd al 3-0 voorstaat. Dat in mijn ogen is de grootse fout die trainers maken, en zeker bij Ajax waar de jeugd de toekomst is dan moeten ze gewoon minuten moeten kunnen maken, Taylor en Kudus zag je gewoon eenmaal al ze gingen spelen dat ze beter werden in het eerste. Dat stukje ervaring door op hoog nivo te spelen ook staan ze voor is heel belangrijk .

04-08-2022 11:37

Lazell +16983

Eens dat snelheid niet ideaal is. Je moet snelheid in je team hebben, maar niet iedere speler hoeft snel te zijn. Probeer de spelers te omringen met snelheid om hun zwakke plekken te maskeren. Blind moet gewoon op 6 komen, daar hoeft geen snelle speler te staan. Zeker met Bassey en Timber in zijn rug. Tadic kan je ook centraal zetten, maar als je hem op links zet met een overlappende Wijndal, diepgaande Brobbey en Antony, Berghuis waarmee hij kan combineren... Dan compenseer je ook snelheid, zet je ze in hun kracht en haal je de zwakte uit hun spel.

04-08-2022 12:40

Ajax27 +19086

Lastig, maar goed er was een tijd voor Tadic en Blind en er zal een tijd na Tadic en Blind komen. Tadic z'n eerste jaar was in cijfers weergaloos, misschien wel te erg boven wat hij normaal zou scoren. Het stukje leiderschap wat hij brengt... tjah daarvoor moet de volgende opstaan. Maar op zijn positie staat een jongere, fitte, snelle en technische speler die ook kan scoren... Bergwijn. Als spits zie ik 'm niet, dus ik hoop/verwacht dat Brobbey vaker en vaker zal spelen. Ook als 10 zie ik 'm niet, want dan zie ik liever Kudus of Berghuis. Ik denk dat dit het eerste jaar is waar Tadic meer en meer op de bank zal plaatsnemen.

Blind is een ander verhaal. Voetballend bijna niet vervangbaar, van wereldklasse achterin. Verdedigend weten we al z'n hele carriere dat ondanks hij al bijna z'n hele leven achterin voetbalt, hij kwetsbaar kan zijn.

Maar goed, in 2018-2019 stond ie ook centraal met een beest naast zich die alles opruimde. Timber is minder zo'n beest, maar Alvarez kan daar bijspringen waar nodig. Als Blind CV staat, dient Alvarez gewoon korter op die linie te staan. Bassey? Geen idee, ik heb vanaf het begin gezegd dat ik het een behoorlijke gok van bijna 25 miljoen vind voor iemand die een half jaar goed heeft gespeeld bij de Rangers. Gaat hij het CL niveau halen? Nog te vroeg om te zeggen. Op links Wijndal... aanvallend beter, voetballend een stuk minder, en verdedigend is wellicht Blind nog wel beter.

Dus mijn basiself...
Bergwijn - Brobbey - Antony
Berghuis - Kudus - Alvarez
Wijndal - Blind - Timber - Sanchez

Die laatste moet nog rondkomen, maar dat gebeurd wel verwacht ik. En dan zal Rensch z'n plekkie snel kwijt zijn.

04-08-2022 13:21

Odysseus +14246

Tadic was afgelopen seizoen onze MVP en beslissend in de topwedstrijden.
Het kan goed dat hij dit seizoen niet meer altijd speelt, maar ik denk nog steeds de meeste tijd en daarin ook veel waarde toevoegt.

04-08-2022 15:48

Ajax27 +19086

Maar dat is ook precies wat ik zeg. Hij zal echt niet ineens op de bank belanden en daar blijven zitten. Maar ik denk wel dat ie regelmatiger rond de 60-70 minuten gewisseld zal worden en zo nu en dan eens een wedstrijd rust krijgt.

Liever dat en iedere keer dat ie er staat een frisse gretige Tadic zien... dan zoals afgelopen seizoen. Ondanks z'n goede cijfers moet je het toch met me eens zijn dat ie vorig seizoen grote gedeeltes van behoorlijk wat wedstrijden niet zichtbaar was.

04-08-2022 16:15

Odysseus +14246

Zijn we het eens. Alleen vind ik ook deels onzichtbare Tadic nog steeds meer brengen dan andere kandidaten. Maar eens dat hij ieder jaar iets minder wordt. Logisch ook en dat zal leiden tot een minder prominente rol.

04-08-2022 18:30

Superieur +880

Behalve Tadic en blind, deze hebben namelijk bij elkaar 7 gouden ballen gewonnen. 😏

04-08-2022 10:30

HarryHarHar +3018

Goede analise, van halst zegt hier precies zoals het is, verdedigend heeft Ajax niet één maar twee jasjes uitgedaan en ene JC te A zei ooit eens goed voetballen begint bij de verdediging! (daar hoort een goede keeper ook bij)

04-08-2022 09:34

BackInBlack +14462

Ik ben geen fan van Jan van Halst.

04-08-2022 09:15

thajax +7423

Ben benieuwd of alle spelers dit accepteren. Toen Blind eerder af en toe tijdens de wedstrijd werd gewisseld voor Tagliafico of een seizoen eerder ook Martinez, stond hij soms pissig bij de tv te vertellen dat hij de wissel niet begreep, hij zeker niet moe was en altijd wil spelen.
Juist hij zou moeten inzien dat hij nog wel een paar jaar mee kan als hij zich regelmatig laat wisselen of een wedstrijdje rust pakt. Als Blind alles speelt is hij in december en mei weer opgebrand

04-08-2022 09:14

vandenhaas4 +15047

Een beetje ontevredenheid en woede is prima. Je wil geen bank vol tevreden spelers hebben.

04-08-2022 09:39

ProfessorX +19827

Met Sanchez , Bassey ,Kudus , Bergwijn , Antony , Tadic , Pasveer , Timber , Wijndal , Taylor , Alvarez , Blind , Klaassen ,Berghuis , Conceicão is er een sterke basis .

Steek geen idee waar hij sta en Gorter kan je in de eredivisie vertrouwen terug geven en doe voorlopig rechterrijtje geen PSV Feijenoord Twenthe AZ Utrecht Groningen de rest kan wel.

04-08-2022 09:13

Masz +3731

Als je Klaasen voor de basis noemt neem Ihattaren, Chico en Brobbey dan ook mee voor de basis roulatie.
Voor teams in het rechter rijtje die niet kunnen counteren kan ook Rensch of Regeer een optie zijn.

04-08-2022 09:45

ProfessorX +19827

Chico ?
Je bedoelt conceicào ?

Ik heb die andere bewust eruit gelaten puur omdat ze nog stabiel moeten zijn en op momentt van schrijven was Ihattaren er nog niet bij en basis is voor mij de groep die klaar is

04-08-2022 18:48

Breuk +25046

Vroeger kende niemand het woord grinta. Sinds Ten Hag dit heeft gevonden in het Italiaanse woordenboek gebruikt iedereen het opeens.

04-08-2022 09:07

AlexIbarra +19228

Volgens mij is het woord grinta overgewaaid uit het wielrennen.

04-08-2022 10:25

Godenzoon24 +15266

Eens met Jan. Ook zeker over het gemis van Martinez!

04-08-2022 08:58

3*stars*3 +23358

Met Jan eindelijk iemand die niet blind staart op 3-5 uitslag maar ook de punten benoemd.
Sommige Ajacieden zagen het na die pot niet meer zitten en zagen/zien zelfs PSV als DE titelkandidaat…

Maar over spelers op bankje zetten.
Niemand is groter dan de club.
Het is noodzaak dat er in een lang en zwaar seizoen (tussentijds WK) dat er veel meer gerouleerd gaat worden.
Zeker met de vele internationals, in onze selectie.

04-08-2022 08:40

Dennis129 +11877

PSV is ook gewoon een titelkandidaat. Zij zijn ook gewoon een stuk sterker dan de andere 16 ploegen in de eredivisie. Al is Ajax natuurlijk de favoriet.

En teksten als niemand is groter dan de club zijn altijd heel mooi natuurlijk, maar kijk eens naar de verongelijkte porem van Blind en Tadic als ze een kwartier voor tijd rust krijgen.
Die twee voelen zich de Messi en Ramos van Ajax.
Terwijl ze wellicht in sommige wedstrijden niet eens bij de eerste 11 zouden moeten staan dit seizoen. Het einde nadert voor deze twee geweldenaren en dat gaat nog een groot probleem worden.

04-08-2022 08:53

3*stars*3 +23358

Ow PSV is zeker een titelkandidaat en sterker nog, die gaan natuurlijk weer veel punten pakken in slotfases, met alle ballen op Luuk.
Maar alle paniek wat je hoort en leest na zaterdag…

Over niemand groter dan de club.
Daarom haalde ik het ook aan want weet precies wat jij bedoelt.
De bovengenoemde gasten zijn ervaren maar moeten inzien dat het elftal fris moet blijven.
Tadic en vooral Blind hebben afgelopen seizoen vaak slechte of dramatische potjes gespeeld.
Maar bleven staan, ben benieuwd of Schreuder het anders gaat aanpakken.
Want als TH het in een speler zag zitten, was er weinig tot geen kans op rouleren.

04-08-2022 09:03

thajax +7423

Precies! En Ramos liet zich volgens mij niet zo lastig wisselen.
Blind moet zeker begrijpepn dat hij rust moet pakken. Tadic heeft tot nu toe meer bewezen elke wedstrijd van waarde te zijn. Ook bij opportunistisch spel kan hij voorbereiden. Maar ook Tadic mag af en toe even naast Schreuder komen zitten.

04-08-2022 09:16

Jayq +3339

Het lijkt wel of Van Halst de (kritische) reacties van AS van de afgelopen maanden samenvat.

Keepers zijn oud en niet meer fit
Rensch is gemakzuchtig, slappe hap
Blind is kwetsbaar
Gemis van grinta (prachtige wielerterm, helaas overgeheveld naar voetballerij)
Wijndal is te lief
Tadic begint op leeftijd te geraken, kan niet meer zoveel belopen

04-08-2022 08:37

thajax +7423

Die Van Halst kan dan wel goed samenvatten!

04-08-2022 09:16

EuforischeRealist +15504

Daarmee ga je wel even heel snel voorbij aan zijn uitspraak dat hij zowel Tadic als Blind gewoon zou opstellen.

04-08-2022 09:42

PetrusKeizer +10739

Ze zijn hongerig, hij heeft het gif, giftig.... ik heb n bloedhekel aan dat moderne sporttaaltje. Het lijkt wel of het over een dierentuin gaat.

04-08-2022 08:33

Masz +3731

Brinta, Grinta, pit of papkindjes.
Its all in the name.

04-08-2022 09:50

Rasmussen +25823

Ah vandaar dat miljoenenaankopen Brobbey, Daramy, Klaiber, Schuurs, Pierie, Magallan steevast op de bank zitten.

04-08-2022 07:31

Hans Verhagen +14053

Grootste uitdaging is om alle dubbele posities tevreden te houden.

04-08-2022 07:08

Koningtoto +59993

Veel rouleren dus. Iets wat ten Hag niet deed.

04-08-2022 07:36

HaberBosch +184

Ik was inderdaad positief verrast dat er al in minuut 60 gewisseld werd in de JC schaal. Ten Hag had iedereen laten warmlopen tot minuut 82.

04-08-2022 08:13

Godenzoon24 +15266

Niet eens per se rouleren. Maar wel vaker en vroeger minuten geven als de stand het toelaat. En in beker kansen geven!

04-08-2022 09:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.