VAK410 stopt: 'Zorgen voor fanatieke tribune'

door Bart Veenstra 86

VAK410 stopt: 'Zorgen voor fanatieke tribune'

door Bart Veenstra 86

Laatst geüpdatet

De supportersgroep VAK410 heeft besloten om na vijftien jaar fanatiek aanwezig te zijn bij wedstrijden van Ajax te stoppen als aparte supportersgroep. Dat meldt het sfeervak donderdagavond op zijn website. Wel zal men samen met de F-Side acties gaan voeren en ook het podium en de geluidsinstallatie gaan naar beneden. 'Een club als Ajax hoort gewoon een fanatieke tribune te hebben en daar gaan we samen voor zorgen.'

Enkele weken geleden kwam Ajax met de mededeling om VAK410 te verplaatsen naar Zuid1. Dit had te maken met het invoeren van de staantribunes en enkele veiligheidssituaties van VAK410 uit het verleden. Voor het sfeervak kwam dit als een harde klap aan, omdat het de vertrouwde plekken moest gaan inruilen.

'Met de verhuizing naar Zuid 1 kwam er echter voor ons een hele belangrijke vraag om te beantwoorden. Kan VAK410 nog zichzelf zijn op een tribune van 4500 man?', vraagt men zich af. 'Na lang wikken en wegen en het voeren van vele gesprekken met elkaar zijn we tot de conclusie gekomen dat dit voor ons niet mogelijk is. Het unieke karakter wat VAK410 eigen was, zal in onze ogen verdwijnen en dus hebben wij besloten om te stoppen met VAK410 als supportersgroep', aldus het statement van VAK 410, dat sinds 2001 bestond.

'Voor ons als groep rest het terugkijken op vijftien prachtige jaren die voor velen het hoogtepunt waren in hun supportersleven. Voor anderen zal het de start voor nieuwe ervaringen op supportersgebied zijn', laat men verder weten. Tenslotte volgt nog een dankwoord. 'Wij willen iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan VAK410, van de F-Side generatie tot de huidige groep. Een ding is voor ons echter zeker. Begonnen als een klein groepje eigenzinnige supporters op Noord naar een grote bekende groep met een eigen karakter op Zuid. Wij zullen altijd dat vreemde groepje in de hoek van het stadion blijven.'

De F-Side zelf reageerde kort, maar krachtig op het besluit van VAK410. Op de Facebook-pagina wordt het statement van VAK410 gekopieerd en wordt men verwelkomd.

Lees meer over:
Plaats reactie

UltimateKaos +1

De eerste keer.


Een paar jaar geleden, zo vlak voor de dertigste landstitel, begon ik echte interesse te krijgen in het voetbal. Daarvoor vond ik het wel leuk, maar verdiepte ik mij niet echt in een bepaalde club. Door vrienden, familie, kennissen en klas genoten werd mij aangeraden om Ajacied te worden. Ze stonden er goed voor, hadden een rijke historie en het was simpelweg gewoon de beste Nederlandse club aller tijden.
De keuze was dus niet zo heel moeilijk, Ik was voor Ajax. Vanaf dat moment ging ik me in alles verdiepen wat met de club te maken had. Er werden documentaires gekeken, Wikipedia-pagina’s doorgespit en vooral wedstrijden gekeken. Het werd mooier en mooier.
Na een bepaalde tijd kreeg ik er lucht van dat er een groep mensen in het stadion zat die zich Ultras vak 410 noemde. Direct begonnen er weer vragen door mijn koppie te stromen. Wat is/zijn ultras? Waarom de naam vak 410? Daar zitten ze toch helemaal niet? Waarom het zingen? Waarom het vuurwerk? Wat doet die kale man op het hekje?
En weer werd er gezocht naar antwoorden. Toen ik meer en meer over de groep te weten kwam werd ik fan, naast fan (als je het toen al zo mocht noemen) van Ajax. Werd ik fan van “Ultras Vak 410”. Kan dat?, Ja dat kan!

De weken/maanden gingen voorbij en daar was hij dan, mijn eerste wedstrijd! Samen met een vriend en een kennis naar Amsterdam, naar de Arena, naar mijn Ajax. Wat een zenuwen, wat een spanning.
Eerst in de bus naar Utrecht, even overstappen op de trein naar Amsterdam en daar was hij dan. De Arena, Wat een ding joh!

Voor de wedstrijd was er door het o zo mooie “Ultras Vak 410” een corteo georganiseerd. Overal bommen, fakkels vlaggen en sjaals. Ik vond het prachtig. En ik werd met de minuut meer fan.

Oke afgelopen, snel het stadion in, kijk uit dat je niet omver gelopen word door paarden. Hoppa ticket onder de scanner, door het poortje, even wachten totdat iedereen erdoor was en nu de trappen op richting de tweede ring. Richting vak 423. We namen plaats op de bovenste rij nagenoeg strak tegen vak 224 (Ultras Vak 410!) aan.

Ajax- AZ stond op het punt van beginnen, ik zong en schreeuwde m’n longen uit mijn lijf. Op een gegeven moment scoorde van der Wiel het eerste doelpunt. Lekker, 1-0 voor Ajax.
Na een x aantal minuten liep er iemand het veld op. Hij vond het nodig om de keeper van AZ een trap te geven. De scheidsrechter legde logischer wijs de wedstrijd stil. Maar mijn o zo favoriete vak (Ultras Vak 410) bleef nog doorgaan. Wij als nieuwelingen deden uiteraard vrolijk mee. Na een tijdje gingen de lampen uit en werd iedereen vriendelijk verzocht om het stadion te verlaten. Toch maar naar huis dan.

We aten nog wat, stapten in de trein, daarna door in de bus. En lekker slapen. Mijn dag/week/maand kon niet meer stuk.


Later nog een paar keer echt op 410 gestaan, maar die eerste keer was toch wel echt speciaal!

07-06-2016 11:04

ranger +0

ach kom op zeg.. non stop op trommeltjes slaan en non stop zingen we zijn de beste en de wedstrijden zijn al jaren niet om aan te zien.

04-06-2016 17:13

afca95 +1319

Oftewel... Je hebt nooit in dat vak gezeten of komt nimmer nooit in het stadion..

06-06-2016 13:41

-Sirhc- +0

Ik hoop oprecht dat het wat gaat worden op zuid. Vak 410 ga ik echt missen. Dat was een begrip de laatste jaren, ook buiten Nederland. Ik ben benieuwd wat het verlies van vak 410 eventueel oplevert. Ik hoor wisselende geluiden. Blije mensen, maar ook zeer teleurgestelde mensen. We moeten gaan afwachten wat er gebeurd, maar ik hoop echt op een fanatieke zuidtribune!

03-06-2016 22:28

De Ajax Ziel +2

De NV stelt dat zij het Ajax-product bepaalt tegen bepaalde prijs, douwt het door de strot van de Ajax-liefhebber, de klant die geen aandeel heeft in product.

De Ajax Ziel zegt 'NEE, WIJ zijn AFC Ajax, HET Ajax-product' en wij zijn niet te koop. Zonder supporters, clubcultuur en voetbalsfeer is Ajax zielloos en Arena sfeerloos, sportief waardeloos.

Ajax-bestuur maakt grote fout door eigen clubcultuur stelselmatig te vernietigen.

03-06-2016 17:44

Ajaxio +0

De Ajax Ziel is ook piepen en zeiken tot het bittere einde? Ik krijg serieus het idee als ze morgen doen wat veel supporters vragen dat ze een half jaar later toch weer zeiken en zeuren. Je moet je afvragen of al die negativiteit je iets gaat brengen.... Probeer toch eens dingen vanuit een positief perspectief te benaderen. Zoals een wijs man ooit zei: "Elk nadeel heb z'n voordeel" Ik ben ook lang niet blij met alle beslissingen en zie dingen ook anders... maar "kut" schreeuwen en zeiken gaat daar geen enkele positieve bijdrage aan leveren evenals negatief het gesprek aan gaan met bestuur.

04-06-2016 00:46

Ajaxio +0

Het oogt allemaal heel dramatisch maar ik zie juist een unieke kans! Nee het is niet binnen 1 jaar een gelbe wand. Maar dat is wel iets om naartoe te werken. Ik bezoek jaarlijks meerdere keren dortmund en geloof me, die sfeer is fantastisch steekt zelfs het minder fanatieke publiek aan.

410 was fantastisch de afgelopen 15 jaar... en nu krijgen ze de kans om groter te groeien en nog bepalender te zijn dan voorheen. Eerst 1 ring, daarna 2 ringen of 2 kanten achter het doel zodat je tegen elkaar op kan zingen.

Kap met gezeik over bestuur en dergelijke ... it won't work!! Keihard achter Ajax volgend jaar!!! Waar je ook zit in het stadion. Kampioenschap moet terug naar Amsterdam!!!

03-06-2016 15:44

AFCAsphere +9

Het lijkt me sterk dat ook Noord 1 opgevuld mag worden met fanatieke fans, maar als dat zou gebeuren dan word ik echt intens gelukkig.

04-06-2016 12:38

Ajaxio +0

Wat niet is kan nog komen... maar als je als supporters iets wil zal je opbouwend en positief die aandacht moeten trekken bij bestuur.

Zeiken, afzetten en beledigen heeft geen enkele zin. Als "wij" als supporters Ajax door dik en dun steunen, opbouwend meedenken en kritiek fatsoenlijk brengen. En daarnaast ook agressie en criminaliteit uitbannen in onze gelederen dan ben ik er van overtuigd dat je heel veel voor elkaar kan krijgen. Acties zoals een wijk verbouwen in Doetinchem omdat we een potje voetbal verliezen helpen hier bijvoorbeeld niet aan mee.

Als je serieus genomen wil worden, dan zal je je ook volwassen en fatsoenlijk moeten gedragen.

06-06-2016 11:50

MichelAngelo66 +22296

De Ajax leiding krijgt hiermee wat het wil. "Kappen met die shit". Gewoon braaf zijn met z'n allen.

Een lelijk shirtje kopen van €90 , niet mekkeren als de seizoenkaart prijzen omhoog gaan. Niet verongelijkt zijn als we de centjes op de bank houden en liever 3e rangs spelers kopen of 19 jarigen die niet zo duur zijn. Gewoon klappen en verder je waffel houden. Al staan we al jaren onderaan de lijst van clubs m.b.t. het creëren van doelkansen. We winnen toch? Althans... met een beetje mazzel in Nederland. Nee, zo ongeveer het enige vak wat nog een beetje sfeer maakt verplaatsen we gewoon. "Daar hebben ze geen zin in en dan gaat het uit als een nachtkaars. Goed plannetje toch? Die sneaky plannetjes werken prima. weten we inmiddels uit ervaring. We zeggen toch ook dat we nog steeds dat we plan Cruijff volgen? Was trouwens ook zo'n lastige vent. Ach, dat klapvee heeft toch geen idee."

03-06-2016 14:32

carel romijn +3

Jammer , maar bedankt voor de sfeer die jullie in de Arena bij AJAX brachten.
Hopende dat het samengaan van beide supportsgroepen de sfeer nog groter zal worden!

03-06-2016 12:02

Ben +0

Vak 410 stopt, maar de mensen binnen vak 410 niet. Het zal moeilijker zijn om sfeer te maken in een groter vak, maar de mensen van vak410 zijn er nog steeds, en zullen nog steeds hun best doen om er een sfeervol gebeuren van te maken. Ze stoppen slechts als supportersgroep, betekent niet dat hun support stopt, toch?

Ik denk dat ze het een beetje overschatten. Ook waar ze nu geplaatst worden zijn er genoeg mensen die het liefst mee springen en schreeuwen, er moet alleen initiatief genomen worden, maar als het zometeen een keer spannend is, en de sfeer is goed, dan wordt de sfeer alleen maar beter als ze met z'n allen bij elkaar zitten.

En zo niet, dan maar niet. Het gaat me uiteindelijk toch om het voetbal. Supporters hebben al lang bewezen dat ze de beste van Nederland zijn. Nu de spelers nog.

03-06-2016 11:54

flodder +16

Pak jullie bij elkaar ....en maak er ...EEN GEWELDIGE SFEER VAN...Samen ..HEEL STERK..!!!!!

03-06-2016 11:44

Capi86 +0

En weer brokkelt iets moois van de club af.
Ik heb jullie reacties nog niet gelezen. Maar de afgelopen weken, maanden, jaren en nu ook weer krijg ik steeds meer het idee dat deze mooie wereldclub compleet aan het doodbloeden is.
In 2009 zei de heer Cruijff dat Ajax Ajax niet meer is. Op dit moment zie ik in Ajax werkelijk niets meer terug van het Ajax gevoel in de jaren 90 en begin 2000. Onder Frank hebben we 5 jaar mogen 'genieten' van het meest saaie spel in clubhistorie. Ook de 4 titels (waarvan zeker 3 toch echt de armoedekampioen) zorgen bij mij niet voor lichtere omstandigheden.
Telkens denk je dat het niet slechter kan en dat sterft er weer iets af binnen de club. Je zou er zo langzamerhand depressief om gaan worden als je (in mijn geval en velen met mij) al meer dan 25 jaar de club op de voet volgt.
En het is zo langzamerhand bewonderenswaardig dat er nog mensen zijn (inclusief mezelf), die ondanks alles, iedere dag informatie wil vergaren over de club terwijl je van te voren al weet dat er vooral geen aangename en vooral wel onaangename verrassingen naar voren zullen komen.
Met als allergrootste dieptepunt het overlijden van Cruijff en zeker de hele tendens er omheen waar ik nog lang niet overheen ben en zeker nooit meer zal vergeten.

Het is gewoon bijna jezelf dagelijks pesten maar je kan er niks aan doen, ik wil deze shit niet meer, ik kan niet meer. Het lijkt wel een verslaving waar ik niet van af kom.

03-06-2016 09:24

4xbestevaneurop +0

Vorig jaar november toen Cruijff zei zich gepiepeld te voelen door mensen binnen Ajax riep hij op om voor hem te stemmen, Cruijff kreeg geen 1 stem en honderden tegen. Cruijff die toen al doodziek was zo de deur uit laten lopen, maar binnen Ajax zeiden ze wel dat ze zijn plan bleven uitvoeren...Toen hij ziek werd kreeg hij niet een bloemen of kaarten van Ajax.. Daaraan kun je zien dat Ajax net als Cruijff ook doodziek was/is.
Tel daarbij de dramatische vertoningen in europa tegen red bull, boekarest,dnjepr,rapid wien en molde, en je vraagt je af waar de hele Ajax filosofie is gebleven namelijk: De wereld veroveren!

03-06-2016 10:12

kampioen0809 +1

Helemaal mee eens! Ik en mijn vrienden roepen het al jaren; het huidige clubbestuur wil steeds meer richting de beleving van clubs als Madrid en Barcelona. Schaapachtig publiek, liefst zo min mogelijk sfeer en zoveel mogelijk technologie. Het ergste Is misschien dat een heleboel mensen dat niet eens erg vinden, want; chill toch? Wifi in de arena? Rare winacties met camera's etc. Het wordt zo langzamerhand echt een bioscoop.

03-06-2016 11:05

RusselWestbrook +21

Wat is er mis met wifi in de arena? Wat is er mis met winacties?

Dat laatste komt rechtstreeks uit Amerika btw, is een manier om het publiek erbij te betrekken. Gigantisch succes, zal alleen maar meer worden. Daar delen ze ook t shirts uit in clubkleuren zodat het hele publiek in de clubkleuren zit.

De sfeer komt dan uit de club zelf en die kant zal het hier ook wel op gaan. Niks mis mee. Het grootste gedeelte van het publiek is namelijk gewoon niet fanatiek, hoe graag je dat ook zou willen.

03-06-2016 12:23

De Ajax Ziel +2

Amerika kent geen eigen cultuur (misschien bigmac vreters maar dan houdt het zo'n beetje op), zeker geen voetbalcultuur. Bovendien, Amsterdam/Nederland is niet Amerika.

Al eens in de eigen clubcultuur gedoken of pas dat niet in de 'weg met ons' mentaliteit?

03-06-2016 12:51

RusselWestbrook +21

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat iets wat in Amerika aanslaat niet werkt in Nederland? Ik kan je legio voorbeelden van het tegenovergestelde geven.

Daarnaast is cultuur niet een vast iets. Cultuur is zo vloeibaar als maar kan. Als er tijdmachines zouden bestaan en je kon 100 jaar terug in de tijd, dan had je je een vreemdeling gevoeld in Nederland. Zo ook met taal, die verandert gewoon met de tijd. Net als clubcultuur.

Zodra je cultuur krampachtig probeert vast te leggen maak je haar dood.

03-06-2016 19:21

De Ajax Ziel +2

jij staat niet voor cultuur, maar voor een systeem, wat niets met cultuur te maken heeft. Dat mag, maar discussie over culturele waarden is te hoog gegrepen.

04-06-2016 19:36

JDR75 +0

Inderdaad, helemaal niets mis mee. Daar kan je gewoon met je kindje naar een wedstrijd toe

06-06-2016 09:01

De Ajax Ziel +2

Helemaal eens, met deze kanttekening dat de instelling van veel voetbalsupporters ook te wensen overlaat en zeker niet van deze tijd is.

Voortdurend zeuren, klagen, kritiek leveren, maar op eigen reet blijven zitten en sportief wanbestuur volgen, verandert NIKS (ten goede).

VAK410 had ook eerlijk en waardig afscheid kunnen nemen met een dikke middelvinger richting Ajax-bestuur,

03-06-2016 13:46

JDR75 +0

Het is alleen maar zeiken om het zeiken wat de meesten hier doen. Ajax/Ziggo levert een prima dienst met gratis wifi. Als het er niet zou zijn, zou een grote groep weer zeiken dat ze een keer wat geld moeten uitgeven aan gratis wifi. En winacties?? Vroeger kon je toch ook prijzen winnen in het programmaboekje???
De tijden zijn simpelweg veranderd, wat een hele cultuuromslag heeft betekent.

Ik zie echt niet zo goed wat Ajax verkeerd doet volgens sommigen. loze kreten zoals 'stop stadionverboden' en 'censuur op spreekkoren' zijn natuurlijk belachelijk. Kom dan eens met een andere oplossing...
Schaapachtig publiek hoort simpelweg wat meer bij de cultuur van tegenwoordig.

06-06-2016 08:52

afca95 +1319

Zelf deel uit mogen tijdens het begin van vak 410. Naar de Albert Kuyp om meters stof te halen om mega doeken te maken. In grote hallen doeken spuiten etc. Waanzinnige tijd. Het was niet te combineren met studeren omdat ik buiten Amsterdam woon dus uiteindelijk op Noord blijven zitten tijdens de verhuizing. Later wel overgeplaatst naar zuid je mist het sfeertje toch. Al met al respect voor de jongens die het naar zo'n hoogte hebben weten te brengen. Zonder 410 was er weinig sfeer in de Arena. Nu hopen op 1 grote rood witte zijde die voor ons Aller Ajax gaat strijden. Daarbij is het goed voor de F-side dat er meer jongeren komen. Ook de F-side moet veranderen, daar was de laatste jaren totaal geen sfeer, terwijl een fanatieke aanhang dat wel hoort te creëren.

03-06-2016 08:46

De Ajax Ziel +2

De wil bij F-Side was wel degelijk aanwezig, maar ook dat is doelbewust geblokkeerd door een Ajax-bestuur, dat al jaren alles uit de kast trekt om eigen sterke clubcultuur van weleer om zeep te helpen. Heel zieke mentaliteit. De sportieve puinhopen spreken voor zich.

03-06-2016 09:24

Bus18 +0

Kun je Henrichs niet een keer intervieuwen voor je website?
En hem dan vragen of hij zijn erelidmaatschap wilt inleveren, bij voorbaat samen met oldenhof, Coronel en van Os. Als die 4 gladjakkers zich nooit meer met Ajax bezig houden zijn we al een eind op de goede weg.

03-06-2016 09:32

De Ajax Ziel +2

Idee. maar DAZ heeft denk ik andere prioriteit.

03-06-2016 09:36

afca95 +1319

Ik ben benieuwd hoe ze dit hebben geblokkeerd? Aangezien de F-side toch een meer "Engelse" vorm van support heeft en 410 zuid amerikaans..

03-06-2016 10:04

De Ajax Ziel +2

Eigen regels, censuur op spreekkoren en spandoeken, voetbalwet, stadionverboden, betaalde verraders enz.

03-06-2016 10:09

TheTruth +0

Verander in de liedjes VAK 410 in vuur en vlam naar Boys van F in vuur in vlam.

03-06-2016 08:13

afca95 +1319

AFCAAAAA in vuur en vlam :P

03-06-2016 08:46

AFCAsphere +9

Curva Sud in vuur en vlam?

03-06-2016 12:33

BDW +0

Zullen de typische VAK410 songs vaak ook met de naam VAK410 erin nog wel door t stadion klinken? Zou wel een heel groot gemis zijn.

03-06-2016 07:38

JordyAjacied +19474

Geen dag gaat mij voorbij....

03-06-2016 07:47

BDW +0

Zonder me vrienden aan me zij, dan zingen wij vanuit ons hart! Dit lied dat doen wij extra hard, VAK410 in vuur en vlam wij zijn de boys uit Amsterdam ben Ajacied tot in de dood en wie niet springt die is geen JOOD!

Misschien wel de mooiste 410 song..

03-06-2016 07:50

JordyAjacied +19474

De allermooiste! Het teken dat de wedstrijd begonnen is en alles gegeven moet gaan worden, dat schuiven over de tribune, het uit volle borst zingen!

03-06-2016 07:55

PetrusKeizer +10739

jammer, heb vak410 nooit in t echt meegemaakt wat kom al ik weet niet hoe lang niet meer in t stadion. f-side in t verleden wel. De f-side lees ik op AS nogal ns dat ze 'verkeerde standpunten' innemen, n soort slappe hap geworden? Als dat klopt dan is dat erg jammer, in de Meer zorgde de F-side altijd voor veel sfeer. We zijn allemaal ajax-supporters. Gekissebis leidt alleen maar af. Alle fanatieke supporters bij elkaar is t mooiste wat er is, en achter de doelen beste plek.

03-06-2016 05:53

BennJii020 +2

De meeste sfeermakers zullen toch wel naar Zuid verhuizen... mooi toch, zo'n muur achter het doel... helaas is t erg stil op Noord, maar vermaak me er nog prima!

03-06-2016 00:46

Pauw +2255

Gevolgen:

- De samenstelling van de sfeertribune
- Sfeeracties prominenter aanwezig
- Sfeermaken onder een andere naam
- Afscheid nemen van typische 410-songs
- Afscheid nemen van het (deels onterecht) ook beruchte imago. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

03-06-2016 00:38

Aeter +6703

Klinkt top. Krijgen eindelijk wat vergelijkbaars als Dortmunds Gelbe Wand. Ik denk dat het de sfeer ten goede zal komen.

03-06-2016 03:37

AFCAsphere +9

Het is nog altijd maar één ring op Zuid hè, kunnen maximaal 4500 mensen in, en er worden maar 600 mensen overgeheveld van 410 naar de F-Side. Dus voorlopig komt het bij verre niet in de buurt van de Gelbe Wand, helaas...

03-06-2016 08:30

Aeter +6703

Het begin is gemaakt.

03-06-2016 11:11

markajax +0

Hopelijk is het: We geven het beestje een andere naam, bedankt 410 voor de leuke sfeer! Heb enkele jaren scc gehad, zelfs nog jaar op noordtribune en ze hebben van vele saaie wedstrijden toch leuke wedstrijden kunnen maken en de moeite waard te maken om 1 1/2u enkel te reizen.

Zal zeker proberen paar keer een kaartje te scoren op de nieuwe tribune..eens een ajacied....

03-06-2016 00:37

De Ajax Ziel +2

Praktijk zal uitwijzen in hoeverre deze nieuwe doelbewuste aanslag op karakter van Ajax/supporters zal uitpakken. Ervaring leert dat het heel lastig verhaal wordt. Velen zijn reeds lang gedesillusioneerd afgedropen of koud gesteld door een voetbalwet.
Maar alle nieuwe betrokkenen succes gewenst.
Hopelijk kunnen we in toekomst ook in stadion weer van echte Ajax-sfeer genieten i.p.v. geregisseerd theater.

03-06-2016 00:26

Bobo het Konijn +0

Hoop dat het een goed vak wordt. Het is wel wat Vak410 weg, vond het nadat de geluidsinstallatie weg was de laatste maanden een stuk leuker. Nu moest op eigen kracht en dat klonk veel beter. Goed voor de sfeer. Lees nu over een geluidsinstallatie in dat nieuwe vak F410. Dat hoop ik niet, een trommel is al heel erg maar liever niet versterkt. Zat ooit een man met een megafoon in het stadion, dat is ook niet te doen.

02-06-2016 23:59

BaaszoeRoermond +1

Waar kun je je inschrijven?

02-06-2016 23:23

ewautos +0

F-Side + Vak 410 = VAK 14

02-06-2016 22:47

Jwduijm +0

dat zou wel echt een goede naam zijn!!

02-06-2016 23:04

GvanderK +2764 moderator

Ja da' is ie' hoor dat is verdorie een goede naam ;) Vak 14 (alias Vak Cruijff)

02-06-2016 23:10

De Ajax Ziel +2

F-Side is een begrip en heeft bij Ajax eind jaren 70 echte voetbalsupport naar Engels voorbeeld gebracht.

02-06-2016 23:35

JordyAjacied +19474

VAK410 die altijd achter Johan heeft gestaan, dat zou zeker een mooie naam zijn.

03-06-2016 07:54

JordyAjacied +19474

VAK410 die altijd achter Johan heeft gestaan, dat zou zeker een mooie naam zijn.

03-06-2016 07:54

AFCAsphere +9

Stuur de (ex-)crew van VAK410 even een mailtje en wie weet word deze mooie naam gerealiseerd. Zou mooi zijn.

03-06-2016 08:33

De Ajax Ziel +2

Er zijn Ajax-supporters, die puur voor sfeer naar Ajax gaan, voor fanatieke voetbalbeleving, support en singing, genieten van Vak410.
Als deze lieden reeds seizoenkaart hebben en ze zijn het niet eens met dit besluit, dan moeten ze kaart inleveren en geld retour eisen.

Succes!

WIJ zijn AFC AJAX

02-06-2016 22:46

SjakieWolfs +3

Als je voor de sfeer gaat kun je beter naar Feyenoord gaan. Sorry dat ik het zeg.

03-06-2016 06:20

De Ajax Ziel +2

WIJ zijn AFC AJAX

03-06-2016 10:05

Jornnn +5

Is dat clubje op noord er nog?

02-06-2016 22:30

BDW +0

DE NIEUWE GENERATIE KOMT ERAAN BOYS.

Komende jaren moeten we iets gaan opstarten plannen bedenken hoe we de VAK410 sfeer van de jaren in 2010 kunnen terug brengen in de Arena.

02-06-2016 22:29

WyZynDeBeste +2

Laten we hopen dat op Zuid 1 een fantastisch vak ontstaat de komende jaren, die nog wat uitgebreid wordt met het dichten van de gracht.

02-06-2016 22:42

JordyAjacied +19474

Zal wel even wennen zijn met het zingen van de liederen, denk dat er nog genoeg perongeluk 410 zullen benoemen.

02-06-2016 22:27

FriescheAjacied +1164

Jammer! Maar een nieuw tijdperk is aangebroken. We kunnen wel stellen dat ze ook niet tot hun recht kwamen daar bovenin. Daar is 410 te mooi voor. Laten we het positieve eruit halen en aannemen dat het samenwerkingsverband tussen deze twee groeperingen bevorderd wordt. Dit kan namelijk een positieve invloed hebben op sfeeracties, liederen en natuurlijk decibel. We zijn immers samen 1!

02-06-2016 22:26

JordyAjacied +19474

Leuk idee als iedereen hier zijn favoriete filmpje van VAK410 achter laat doormiddel van een youtube link!

02-06-2016 22:07

BariAFCA +0

2001-2016 mooie tijd, prachtige herinneringen VAK410

02-06-2016 22:05

BaaszoeRoermond +1

Zoals ik al aangaf, had de droom om ooit deel te mogen nemen van dit geweldige vak, daar had ik wel 600 700 euro voor willen betalen.

02-06-2016 22:06

BDW +0

Houd oud ben je?

02-06-2016 22:08

BaaszoeRoermond +1

Hoezo :') omdat ik die droom had, ik hou gewoon echt van de sfeer, dat is voor mij Ajax.

02-06-2016 22:09

BDW +0

Ben 14 en woon niet in heel dichtbij Adam daarom ook geen seizoenskaart maar ook voor mij was t een soort droom om over een aantal jaar deel uit te maken van 410.

02-06-2016 22:15

BaaszoeRoermond +1

Oh zo. Ja helaas. Misschien in de toekomst zelf iets opstarten? in hoeverre dit mogelijk is en Ajax dit toelaat?

02-06-2016 22:16

BDW +0

Zou fantastisch zijn!

02-06-2016 22:21

BDW +0

Alleen de songs van 410 zijn wel uniek

02-06-2016 22:23

s.vdb +0

Zelfde probleem man leek me een droom maar over paar jaar massaal op de fside gekkenhuis

02-06-2016 22:16

BDW +0

Laten we het hopen !! Allemaal niet moeilijk doen en met alle fantieke supporters op zuid 1 gaan staan en zingen en springen voor onze grootste liefde

02-06-2016 22:20

Jasper Keuper +0

Ik ben ook 14 en ik woon in de achterhoek dus ja mijn kennis heeft soms kaarten over maar niet altijd

02-06-2016 22:27

gi0vanni +7377

Gewoon een nieuw vak oprichten.

02-06-2016 23:23

BaaszoeRoermond +1

Hoe.. Ben tenslotte ook geen echte Amsterdammer he.

02-06-2016 23:25

BaaszoeRoermond +1

Waarom beginnen we de AS Crew niet op 428 :'-)

02-06-2016 22:05

..::Rootje::.. +676 moderator

Zal teveel gezeik opleveren.

02-06-2016 22:06

JordyAjacied +19474

Wat rest is filmpjes kijken, 1 van mijn favoriete uit het vak zelf! https://m.youtube.com/watch?v=_mX4r0cwHTo

02-06-2016 22:04

AFCAsphere +9

Ik weet dat het niet gaat niet gebeuren, maar zou toch mooi zijn als ze op één of andere manier de 2de ring van Zuid verwijderen en Zuid 1 verder uitbouwen, zodat het een zelfde soort tribune word als de Gelbe Wand.

Net zoals dit stadion in Brazilië: http://goo.gl/Di7Xyi
Alleen dan wel wat verder uitbouwen natuurlijk.

Of als het Millennium Stadium in Wales: https://goo.gl/G6JjNv
Al bestaat deze nog uit 2 delen.

02-06-2016 22:03

De Ajax Ziel +2

Laat Vak410 nog maar 's goed nadenken over nieuwe fanatieke tribune en seizoenkaart (als het daar al niet ingerommeld is).
http://www.deajaxziel.com/wordpress/2016/06/01/koop-bewust-wel-of-geen-seizoenkaart/

02-06-2016 21:57

..::Rootje::.. +676 moderator

Kop op!

02-06-2016 22:31

WyZynDeBeste +2

Ik hoop dat velen zich bij de F-side voegen achter het doel, anders is de Arena zo dood als het maar kan.

Dit is heel zuur nieuws, VAK410 heeft altijd voor een geweldige sfeer gezorgd.

Missie geslaagd voor AJax-directie trouwens.

02-06-2016 21:57

TikkieTerugJaap +2

Word alleen maar beter met een staantribune achter het doel. Hopelijk kunnen we de sfeer van Dortmund evenaren.

02-06-2016 21:56

TheTruth +0

Ben je dronken?

02-06-2016 21:56

TheTruth +0

Johan Crew

02-06-2016 21:55

TheTruth +0

Klinkt nice

02-06-2016 21:56

TheTruth +0

Johan Crewff, lol.

02-06-2016 22:13

BaaszoeRoermond +1

410 heeft de passie voor mij alleen maar groter gemaakt om mij dagelijks bezig te houden met Ajax.

02-06-2016 21:53

JordyAjacied +19474

Zelfde hier, door 410 stroomt het bloed door de aderen en voel je de passie tijdens de wedstrijd, bij ieder nummer kippenvel en een lach op je gezicht, de drums die beginnen, Dani die het nummer in schreeuwt, GEEEENNN DAAGG GAAT MIJ VOORBIIJJJ, en dan alles geven, het blijft een gevoel wat niet te beschrijven valt.

02-06-2016 21:57

BaaszoeRoermond +1

Ja man. Die adrenaline met het meedoen en schreeuwen is onbeschrijfelijk. Als ik weet dat ik naar Ajax ga en ik weet dat er iets voor de wedstrijd is georganiseerd, als ik dan een kut week heb gehad en daar voor de wedstrijd mee te sta schreeuwen en zingen dan is mijn hele week goed. Echt, vroeger was mijn droom om profvoetballer te worden bij Ajax, nu is die om deel uit te maken van een geweldig vak zoals VAK 410!

02-06-2016 22:01

BDW +0

VAK 410 jullie zijn de beste!! Blijf alsjeblieft met al jullie leden en maak er op Zuid 1 een gekkenhuis van

02-06-2016 21:52

JordyAjacied +19474

410 was ook altijd zo mooi zichtbaar in het hele stadion, als je op Zuid 2 zit kan je de sfeer alleen nog maar horen en niet meer echt zien, minpuntje.

02-06-2016 21:49

GvanderK +2764 moderator

Als ze dan toch gaan veranderen, doop beide groepen dan meteen om tot de "Godenzoon wal" of zoiets aan heel de zuid kant of benoem het naar Johan. Dus geen 410 en F-Side maar compleet nieuw en fris. Nieuwe start, nieuwe sfeer. Arena zal nog gezelliger zijn.

02-06-2016 21:49

JordyAjacied +19474

Lijkt me een goed idee, 410 was top, F-SIDE is allang vergane glorie, nieuwe naam!

02-06-2016 21:50

mitchafca +0

toen we nog kaarten overs slootje gooide bij De Meer.
vuurwerk mee smokkelde bij Olympisch stadion.
We niet door beveiligde tunnels naar uitwedstrijden gingen.

02-06-2016 23:14

Fredschuit1 +1538

Voor mij een reden om mijn seizoenskaart op 423 niet te verlengen.. bedankt, ajax!

02-06-2016 21:41

TheTruth +0

Probeer het daar alsjeblieft weer op te starten met de andere fanatiekelingen. Verlengen en samen gaan staan met de andere overgeblevenen.

02-06-2016 21:45

BaaszoeRoermond +1

In 423 zitten veel jongens uit Limburg toch? Als ik me niet vergis of ja niet veel, maar een aantal?

02-06-2016 21:48

Ar-AFCA +5

Same here, ik stop ook! 426 jaren gezeten, maar ik hoef er niet meer te zitten.

02-06-2016 21:53

Ar-AFCA +5

Ik vind het maar klote. VAK410 is voor mij Ajax, en ik heb persoonlijk niets met heel die f-side. Al jaren zijn ze nergens te bekennen, hebben achterlijke statements en kunnen niet tegen kritiek. Ze blaffen alles en iedereen volledig af, of het nou eigen supporters zijn of niet.
Vanuit dat oogpunt snap ik het stoppen van 410 wel. Sfeer maken willen ze op zuid 1 niet, en dat noemen ze dan een andere manier van beleven.....
Iedere wedstrijd honderden lege plekken, 90 minuten stil.
Ik mag echt hopen dat compleet 410 meeverhuisd en er toch een gekkenhuis van maakt maar ik heb er een heel
heel hard hoofd in.
Voor mij is dit ook de reden om te stoppen met wekelijks supporten van mijn clubje op het altijd gezellige 426. Een vak wat door deze beslissingen volledig zal uitsterven. Noem me maar een wegloper, roep maar dat ik zelf wat moet gaan beginnen... Een ieder weldenkende Ajacied ziet dat Ajax kapot wordt gemaakt en de Arena een sfeerloze graftombe gaat worden!

02-06-2016 21:38

Bus18 +0

Laten we nu niet te hard van stapel lopen.
Wacht het ff af, misschien is het wel goed dat alle mensen van de harde kern nu op Zuid 1 komen te staan.

02-06-2016 21:45

Ar-AFCA +5

Dit is al eens geprobeerd en fout gegaan! De hele manier van beleving is anders, de f-Side is van het uitfluiten en stil zijn.
Wat gebeurd er met de vak410 songs? De songs die het hele stadion opzweepte!
Nee sorry maar dit is echt één van de grootste dieptepunten in mijn Ajax leven op supporters gebied!

02-06-2016 21:50

Yoyoyoyo +0

Nou niet gaan overdrijven hee!
Het repertoire bestond ook maar uit 2 liedjes.

02-06-2016 21:58

Ar-AFCA +5

Leuk bedacht met je repertoire maar er bestonden veel meer songs!

02-06-2016 22:15

Bus18 +0

Doe normaal, 410 heeft zeker een liedje of 30.

02-06-2016 23:31

daniajax1 +4

Het vak is een stuk groter hè. De hele 410 zou er heen kunnen verhuizen en precies hetzelfde doen wat ze al jaren doen. Daarmee trek je ook een deel van F mee in het gezang en gekkenhuis. De oudere F-siders die daar geen zin meer in hebben kunnen naar de zijkant of eventueel een vak omhoog. Plus een hoop jongens die al een eeuwigheid op de wachtlijst stonden kunnen dan wél in het sfeervak terecht komen.

02-06-2016 22:00

BDW +0

Zou geweldig zijn alleen AJAX kennende zouden dit op een of andere manier wel weer afkeuren/tegenhouden.

02-06-2016 22:07

Ar-AFCA +5

De helft kan maar verhuizen, je moet wel op de hoogte blijven... Die worden verdeelt over zuid 1 en komen niet bij elkaar... Precies wat Ajax wil gebeurt nu!

02-06-2016 22:09

Bus18 +0

Hoe kun je nu worden verdeeld over Zuid 1?
Daar is je naam niet gebonden aan een stoeltje.

02-06-2016 23:30

BaaszoeRoermond +1

Mooi, maar het weinige sfeer wat op zuid 2 was (op 410 na) gaat nu al helemaal weg, tenzij er boys op 428 gaan zitten en vanuit daar rest van zuid 2 proberen aan t zingen te krijgen! Sluit ik mij dan bij aan :-) Hou zoveel van de sfeer, die kick is geweldig.

02-06-2016 21:38

De Ajax Ziel +2

Ajax-bestuur breekt al jaren eigen club cultuur af, heel ziek. Al vele jaren zie je dit soort ontwikkeling. Bobo's voeren telkens nieuw beleid, maar de geest van sommige supporters blijft in 1970 steken.

Ook supporters ontkomen niet aan nieuwe voetbaltijd en ontwikkeling.

Dit Ajax/Arena beleid t.a.v. Vak410 verdient een dikke middelvinger en géén extra fanatiek supportersvak.

Welkom bij www.deajaxziel.com

02-06-2016 21:38

TheTruth +0

Ze moeten de grachten dichtmaken en de tribune verder laten doorlopen naar het veld. Dan kan dit echt een succes worden.

02-06-2016 21:37

JohnDeJong +0

Hoeft niet joh, bij Esteban kwamen ze er al door hoor.

02-06-2016 21:38

BDW +0

Ja precies, toch is het zonde dat de naam VAK410 verdwijnd is toch wel een naam die voor elk fanatiek AJAX suporter veel betekent heeft.

02-06-2016 21:38

TheTruth +0

Ja, ben het zeker met je eens.

02-06-2016 21:40

MelleAfca +14341

Zullen veel conservatieve 410 mensen zijn die afhaken, tel dat op bij de oudere F-Side generatie die eigenlijk niet meer zo'n zin hebben om 90 minuten lang te zingen en ik ben bang dat deze verhuizing een mislukking wordt.
Had gehoopt dat 410 deze 2de(! ) verhuizing ook zou overleven maar helaas.

02-06-2016 21:35

Bensco +7179

Respect 410.. het samengaan met de F-side gaat een compleet nieuw hoofdstuk worden op het gebied van sfeermakerij. Heb daar echt wel zin in

02-06-2016 21:33

NouriVandeBeek +7

Ben benieuwd hoe de nieuwe F Side wordt. Het kan ook een verbetering worden.

02-06-2016 21:31

AFCAsphere +9

Ik zit nog wel met een aantal vragen. Ze gaan zich dus samenvoegen met de F-Side, dat begrijp ik, maar bestond er niet een soort irritatie tussen VAK410 en de F-Side? Ik kan me nog goed herinneren dat er na het incident tijdens de bekerfinale een hoop heisa was. Daarnaast verschillen de F-Side en 410 qua sfeer ook: de één klassiek Engels en de ander meer Zuid-Amerikaans/Europeaans. Verwachten ze de mensen op Zuid 1 gewoon mee te doen met hun Latijnse manier van sfeer creeëren?

Ik verwacht verder dat de F-Side als groep en naam gewoon blijft bestaan, maar als Zuid 1 en een deel van Zuid 2 een fanatieke ''muur'' gaat worden zou je het ook iets als Curva Sud Amsterdam kunnen noemen/beschouwen, ook al zal dat niet gebeuren.

02-06-2016 21:42

TRAjax2 +0

Ik zie mensen hieronder reageren dat er nu geen sfeer meer is in het stadion. Lees gewoon eerst het hele artikel en dan zul je begrijpen dat zij dit juist toen voor Ajax en de sfeer. 410 gaat nu gewoon verder, maar dan onder de F-Side. Ze verhuizen mee naar beneden, voor de mensen die dat niet meegekregen hebben.

Edit: Zie nu dat iemand reageerde dat er eerst maar 5 regels waren, in dat geval snap ik de verwarring wel.

02-06-2016 21:24

BDW +0

Ik begrijp het niet helemaal, stopt Vak410 als groep maar blijven de jongens nog wel aan Ajax verbonden en zullen ze nog steeds zowel uit als thuis knallen?

02-06-2016 21:23

TheTruth +0

Ik begrijp het ook niet helemaal. Ze zullen zich denk ik gewoon met de F-Side mengen.

02-06-2016 21:24

Bus18 +0

Het podium(capo hekje) en megafoon gaan mee naar Zuid1. Dus ze blijven doorgaan met dezelfde manier van supporten alleen onder een nieuwe naam.

02-06-2016 21:29

TheTruth +0

Laat de overblijvers van 410 die niet naar F gaan en de F-Siders die niet willen blijven daar alsjeblieft naar vak 428 (Boven F-Side) verhuisen.

02-06-2016 21:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.