[Update] De 24 spelers die Ajax wegstuurt

door BvdPloeg 38

[Update] De 24 spelers die Ajax wegstuurt

door BvdPloeg 38

Laatst geüpdatet

Dinsdag 19 april kan de boeken in als een gitzwarte dag voor de jeugdopleiding van Ajax. De club heeft besloten om de A2 na dit seizoen te schrappen en dat heeft gevolgen. Hoewel Ajax ieder jaar wel enkele spelers wegstuurt, liep dat aantal nu op tot maar liefst 24.

Zoals reeds geschreven werd de selectie van Ajax B2 afgelopen weekend al op de hoogte gebracht. In totaal kregen acht spelers slecht nieuws, de rest van de selectie zal volgend seizoen voor het grootste gedeelte uitkomen in B1. Die selectie wordt dan aangevuld met talenten uit de huidige C1. De spelers die weg moeten zijn:

Vasco Lo-Ning-Hing
Deonell Jamie
Arquinio Bel
Quincy Nkansah
Magid Suleiman
Thomas Rier
Alessio Budel
James Fofana

Ook bij Ajax B1 werd het mes in de selectie gezet. Spelers die normaal gesproken veelal in aanmerking zouden komen voor A2 kregen in een persoonlijk gesprek te horen dat er voor hen geen plek meer is. Ook hier gaat het om acht spelers. Daar rekenen we Juan Familia Castillo niet bij, maar de linkspoot vertrekt na dit seizoen wel naar Chelsea.

Ruben Hoogenhout
Lars Kramer
Tijs te Duits
Rayan el Azrak
Victor van der Linde
Gianni Jessurun
Deabeas Owusu Sekyere

Tot slot de A-jeugd, waar vooral spelers uit de huidige A2 na dit seizoen niet hoeven terug te komen. Zes spelers kregen dinsdag slecht nieuws, enkele anderen schuiven na dit seizoen door naar A1 of zelfs Jong Ajax. Ook vanuit de B1 schuiven enkele spelers door om volgend seizoen in A1 te spelen. De selecties worden later pas bekend gemaakt.

Ramiz Zerrouki
Philippe Sandler
Jorg Ooievaar
Teun van Zweeden
Furkan Kurban
Keshone Mettendaf (Kiki)

Na alle gesprekken zijn de conclusies best heftig. Van de huidige selectie van B1 zijn slechts twaalf spelers over, van de huidige B2 staan er na dit seizoen nog maar negen spelers op papier. Een snelle rekensom leert dat de U19 van volgend jaar normaal gesproken zal bestaan uit zo'n twintig spelers. De verwachting is, gezien de smalle selectie van Jong Ajax, dat verschillende A-junioren vervroegd worden doorgeschoven naar de beloften.

Update - 08.42 uur (22 april)
Na de A-junioren en B-junioren hebben ook enkele spelers uit Ajax C1 slecht nieuws gekregen. Doelman Dani de Ruijg en aanvallers Emmanuel Akotei en Luc de Kruijs moeten de club na dit seizoen verlaten. Dat dit besluit nog te maken heeft met het opheffen van Ajax A2, lijkt onwaarschijnlijk. De teller van spelers die weg moeten uit boven- en middenbouw staat inmiddels wel op 25.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Ajax A1 doet 14, 15 en 16 mei ook mee aan de NextGen Series in het Olympisch Stadion. Koop nu je tickets voor dit U19-toernooi in Amsterdam!

Lees meer over:
Plaats reactie

Bennieboy +2

Helemaal geen onruststoker...ik zeg gewoon wat er aan de hand is en mijn mening. Ieder heeft zijn mening en dat respecteer ik helemaal. Djanpie heeft gelijk en de waarheid is hard. Ik ben een Ajaxied van hart en nieren maar doe echt pijn als ik al die oude vriendjes bij Ajax elkaar financieel steunen door andere jongens die al die jaren hebben geknokt en gepresteerd te breken. Karma is a bitch! Bal is rond en ze krijgen de volle laag terug...

22-04-2016 19:22

stefan pluim +0

Leer het dan eerst schrijven. Ajacied

25-04-2016 12:49

Djanpie +0

Zo corrupt als maar kan de zoontjes en neefjes waarom maken die het wel . Vooral die zoon de keeper in de A2 , is dat dan een topper ??? .Staat niet bij de 25 die de club moeten verlaten .

22-04-2016 18:20

Bennieboy +2

Sommige spelers worden weggestuurd vanwege de vriendjespolitiek binnen Ajax. Er zijn spelers die weggestuurd zijn puur omdat ze concurrenten zijn van bepaalde spelers die hun zaakwaarnemers vrienden zijn met bepaalde trainers. Het is puur geld maken en vriendjes helpen. Het is triest om op zo een manier spelers te maken en talenten te breken. Wat een zootje is het bij Ajax. Jammer dat Jonk weg is! Cruyf zal in zijn graf janken om het corrupte beleid van Ajax.....Het is om te janken....geen woorden voor.

22-04-2016 18:01

Ajax27 +19086

jaja omruststokertje... ga ergens anders huilen. Dit is gewoon top! Dezelfde werkwijze met de teams zoals Barca en Anderlecht het ook doen. De middelmaat weg waardoor er meer tijd, ruimte en middelen voor de anderen zijn. precies zoals Cruijff het wilde juist.

22-04-2016 18:19

Intec +0

Dit is prima zo gaat alleen al de kwaliteit omhoog van het opleiden. Spaart kosten en je kunt intensiever trainen met de goede spelers.

22-04-2016 12:54

IamLegend +2

gifzwarte dag? hoezo?

22-04-2016 12:24

pcknaller +17

Wel raar dat na "het wegsaneren" van Jonk de jeugdopleiding niet meer aan opleiden toekomt, en dat het alleen maar kommer en kwel is. Het zou toch beter gaan zonder Jonk? Tot nu toe is het alleen maar ellende wat de klok slaat. Zo zonde.

22-04-2016 12:17

Djanpie +0

Jo bro kwantiteit nu boven kwaliteit , vorige week B1 Ajax / B1 Feyenoord 1-4 werden achterin helemaal lek gespeeld over rechts . Zelfde week FC Volendam B1 / B1 Feyenoord 1-1 .Hoe kan dat bro .Worden wel doorgeschoven naar de A1 onze toppers van AJAX . tweede en derde keus had je het over.Denk eerder vierde en vijfde.

22-04-2016 11:34

johnd +6

Ajax schrapt de A2? Waarom?

22-04-2016 11:03

Djanpie +0

Utrecht is toch erg in de regio ,vaker weg gestuurde spelers die nu het eerste elftal tikken .Yassin Ayoup ook uit de Ajax jeugd weggestuurd in de B1 .Vitesse en Heerenveen komen ook wel gratis shoppen . Het is gewoon kort door de bocht in de A 2 kunnen bepaalde spelers van de maand Nov /Dec groeispurt inhalen lopen dus altijd al tegen oudere te spelen .De Toekomst gaat het vertellen of dit zo een goede zet is.

20-04-2016 23:27

trodat4030 +96403

Ayoub werd weggestuurd wegens (ik vind zelfs vrij ernstig) wangedrag, niet omdat ie klein van stuk is oid. Die nuance mag je wel even maken imo.

22-04-2016 09:09

SNTR +0

Wat had hij gedaan dan

22-04-2016 10:10

RusselWestbrook +21

Wil ik ook wel weten.

22-04-2016 11:24

altijdwelwat +7

Met de bal gedribbeld op zoek naar een creatieve oplossing.....

22-04-2016 13:45

vodin424 +365

Werd samen met Tannane weggestuurd toen ze een medespeler in elkaar hebben geslagen. Was volgens mij een 'spelletje'. Als ik het zo lees (want je kan gewoon even googelen) deden ze aan een 'blinde code' :p.

22-04-2016 11:51

TotSpurs +0

Teun van Zweeden ken ik persoonlijk. Zwaar klote dat hij weg moet.

20-04-2016 19:59

grunnjood +0

Spelers met voldoende talent die er een goed werkethos op nahouden komen echt wel bovendrijven na verloop van tijd. En voor sommige jongens wiens ontwikkeling negatief werd beïnvloed door bijvoorbeeld blessures jan een stapje terug doen ook heel positief uitpakken als ze verlost worden van de druk van het moeten presteren en het weer een kwestie van mogen wordt. Dus dit hoeft voor die jongen niet het einde te betekenen zolang hij mentaal die knop om kan zetten.

22-04-2016 12:06

Djanpie +0

BVO clubs en FC Volendam zitten te smikkelen wat hier gebeurd,Kemper huidige B1 FC Volendam gaat de A1 van Ajax versterken .Flinke opleiding vergoeding wordt er betaald aan de FC .Zo zou de rechtsback B1 FC Volendam Kerpentier ook wel een speler voor de Ajax A1 zijn ,snel en een bikkel mentaliteit.Ieder geval beter dan huidige B1 Ajax spelers wat wel wordt doorgeschoven ??.Wat twee jaar geleden duur gekocht is van FC Volendam C1 Vasco Lo-ning-hing komt gratis terug naar de FC ??.Waarom niet wat zakelijker geven en nemen met de BVO clubs .Ado heeft ook gecasht met Struijk die ook de A1 Ajax komt versterken ,Worden 22 spelers weggedaan ,reken is uit gratis en voor niks.En over een paar jaar erg duur om terug te kopen .Als een van deze spelers wel die briljant bleek te zijn .Rijke club Ajax maar die ene die nu wordt weggedaan .Kon nog wel eens het verschil betekenen (Bergkamp kwam toch ook uit de A 2 ).Gewoon intact houden A2 waarom de concurenten sterker maken voor niks.

20-04-2016 19:19

JohnDylan +21838

Welke concurrenten heb je het over? De enige concurrent in de regio is AZ en behalve El Azrak zit er voor AZ ook niets tussen bij deze 22.

20-04-2016 20:49

trodat4030 +96403

Als Ajax íets niet nodig heeft zijn het rechtsbacks.. Die 'ene' die Ajax nu laat gaan en misschien ooit wel terughaalt, heeft misschien juist wel veel baat bij een vertrek. Als hij hier laag in de pikorde staat en elders gewoon veel aan spelen toekomt, ontwikkeld ie zich waarschijnlijk beter dan bij Ajax 2e of 3e keus te zijn op z'n positie. Enneh, Volendam ís een BVO..

22-04-2016 09:18

Horrontelli +3

Volgens mij is het niet meer dan een maatregel om falen te verdoezelen. De A2 en de B2 worden soms zoekgespeeld door de tegenstand. Dan kan je 2 dingen doen. Zorgen dat er beter gespeeld wordt of de teams opheffen. Als je de teams opheft kan je niet meer opgerold worden, maar het is kaalslag. Jongens met een groeiachterstand kunnen dan bijvoorbeeld niet meer mee. Dit is volgens mij killing voor de jeugdopleiding en voor het imago van de jeugdopleiding. Zullen toekomstige talenten nog steeds zo graag naar Ajax komen? Ik denk het niet. Daar gaat m'n club.

20-04-2016 16:57

JohnDylan +21838

Volgens mij doen ze dit vooral omdat de A2 al lange bijna geen enkele toegevoegde waarde heeft. Nu kunnen ze sneller spelers door laten stromen naar Jong Ajax doordat de A1 zal bestaan uit meer spelers. Er zijn weinig spelers die op 17 jarige leeftijd nog te maken hebben met een groeiachterstand maar voor de één of twee per lichting die dat wel hebben heeft Ajax geen aparte A2 nodig. Spelers die technisch de juiste kwaliteiten hebben zullen in de A1 worden opgenomen.

Ik zie niet in waarom dit "killing voor de jeugdopleiding en voor het imago van de jeugdopleiding" is. Zeker aangezien in Nederland bijna geen enkele profclub een A2 heeft en dat beste jeugdopleiding van Europa (die van Anderlecht) dat ook niet heeft. Ik denk dat geen enkel talent ooit voor een club heeft gekozen omdat die een A2 hebben en andere clubs niet.

Ik heb nog steeds van niemand gehoord wat er precies negatief is aan het opheffen van de A2. Bij de meeste argumenten die ik voorbij heb zien komen is alle logica zoek. Het enige argument waar ik me in kan vinden is dat er minder talenten van de B1 vervroegd naar de A-jeugd zullen doorstromen. Alleen is de B1 nu ook al beter dan de A2 dus maakt het weinig uit of jeugdspelers in de A2 of B1 spelen.

Als een speler op 17 jarige leeftijd niet bij de beste 22/23 spelers hoort die in het nieuwe seizoen speelgerechtigd zijn voor de A-jeugd is erg eigenlijk geen reële kans meer dat deze speler toch bij Ajax door zal breken. Het is dus ook niet zo dat Ajax met het opheffen van de A2 een substantieel groter risico gaat lopen dat ze talenten te vroeg zullen laten gaan. De enige A2 speler die het in de afgelopen 10 jaar toch heeft gered bij Ajax was Veltman en die had bij de beste 22/23 gezeten.

20-04-2016 17:37

Horrontelli +3

Allereerst: als je de logica niet kan ontdekken wil dat niet zeggen dat hij er niet is. Misschien zie je hem nog niet. Als je een speler bent met een groeiachterstand kan het prima zijn dat je het niveau nog niet aankan terwijl je talentvol genoeg bent om het eerste te halen. De coach kan je echter niet opstellen want daarmee haalt hij het niveau naar beneden en iemand anders die het niveau wel haalt moet dan op de bank. Je kan dan überhaupt niet spelen want er is geen B2 of A2 meer, waarin je dan beter zou passen. Met een selectie van 22 of 23 man zijn er wekelijks zo'n 8 à 10 spelers die geen of nauwelijks minuten maken. Je staat er of je speelt niet. Er is geen tijd meer om te wennen. En iedere pedagoog en psycholoog kan je vertellen dat sommige mensen tijd nodig hebben om te groeien naar een bepaald niveau.

En als je een talent bent van een andere club moet je direct het niveau hebben en kan je niet rustig wennen aan het hogere niveau en de hogere intensiteit. Je moet er direct staan. Je weet immers dat er geen 2e team is waarin je kan wennen en rijpen. Dan zullen sommige talenten er niet voor kiezen om de stap te maken en bijvoorbeeld liever kiezen voor een andere club die wel een tweede team heeft. Vergeet ook niet dat het verschil tussen 17 jaar en 18 jaar, of 15 jaar en 16 jaar enorm is. Je moet als 15 jarige direct met de 16 jarigen mee kunnen als als 17 jarigen direct met de 18 jarigen. Dat is niet voor iedereen weggelegd, ook niet voor mensen die later toppers worden.

Als je denkt dat de beste spelers niet in het tweede team hebben gespeeld vergis je je. Kijk maar eens na welke toppers uit het verleden een stap vanuit de A2 naar de top hebben gemaakt. Een voorbeeld: Kieft was A2 speler en 2 seizoenen later Europees topscorer. Zonder de A2 had ie niet gespeeld. Je weet nooit hoe het verder was gegaan, maar de logica zegt dat het zijn ontwikkeling had geremd.

20-04-2016 19:54

JohnDylan +21838

1) Nogmaals er zijn misschien één of twee van dat soort spelers met een groeiachterstand die in de A2 terecht kunnen komen. Alleen durft ik te wedden dat je er geen één zal kunnen opnoemen in de afgelopen 10 jaar. Dat toont dus aan dat zo'n argument voor het behouden van de A2 niet echt gebaseerd is op de realiteit.

2) Met een selectie van 22 of 23 man zullen er inderdaad 8 of 9 spelers per wedstrijd die niet kunnen spelen. Dit is alleen het geval als iedereen fit is en dat is nooit het geval. Daarbij speelt de A1 regelmatig meer dan één wedstrijd per week en voor de spelers die buiten de boot vallen kunnen ze in de weken dat er maar één keer wordt gespeeld een oefenwedstrijd organiseren.

3) Ajax moet alleen spelers van andere clubs halen die direct op het niveau van de talenten van Ajax mee kunnen. Ook dit is een argument puur hypothetisch argument aangezien nieuwe spelers van Ajax bijna nooit in de A2 beginnen en in de afgelopen 10 jaar is er geen enkele speler die in de A2 begon die het eerste van Ajax heeft gehaald.

4) Het verschil tussen 17 en 18 jarige is helemaal niet zo groot en daarbij is ook dit weer een argument dat voorbij gaat aan de realiteit. De spelers die bij Ajax slagen doen nu namelijk vaak al als 16 jarige mee met 18 jarige in de A1. Trouwens blijft de B2 gewoon bestaan dus ik begrijp niet waarom je dat er steeds bij betrekt.

5) Je noemt nu Kieft een speler van 26 jaar geleden zijn debuut maakte. Daarna kan je misschien nog Bergkamp en Veltman noemen maar dat is het zo'n beetje. Deze spelers hoorde ook toen trouwens gewoon bij de beste 23 spelers van de jeugdopleiding en zouden (vertaalt naar vandaag de dag) in deze opzet gewoon in de A1 hebben gespeeld. Je zegt dat zijn logica was geremd maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Misschien was het juist beter geweest als hij samen had getraind met de betere spelers van de A1. Nogmaals de spelers van de A1 zullen allen genoeg aan spelen toekomen.

Maar noem mij één speler in de laatste 25 jaar die door Ajax is opgeleid niet bij de beste 23 spelers in de jeugdopleiding van Ajax hoorde toen hij 17 jaar oud was. Die is er niet en dat alleen dat al toont aan dat de toegevoegde waarde van de A2 miniem was.

20-04-2016 21:01

Boer +3

Ik lees alleen maar bange reacties hier. Doodsbange supporters die vrezen dat er een spelertje wordt weggestuurd dat elders goed presteert. Nou en? Dan gaat het hooguit om spelers van het niveau Veltman. Tot en met B1 verandert er niks. Het is sneu voor de spelers die nu weg moeten, maar anders was het uitstel van executie.

22-04-2016 10:37

RusselWestbrook +21

Veltman is anders wel onze beste speler :p maar zonder A2 had die gewoon in de A1 gezeten.

22-04-2016 11:24

IamLegend +2

dat is het dus, jc-beliebers zijn bangerikken.

22-04-2016 12:27

Boer +3

Dat zeg ik toch niet? Ik heb hier wel vaker beweerd dat Ajacieden er schijnbaar lol in hebben om kleine verschillen van inzicht op te blazen tot onoverbrugbare tegenstellingen. Ik zeg niet dat jij zo bent, maar sommige JC-adepten vertonen fundamentele trekjes. Net als zijn tegenstanders. Al begrijp ik niet zo goed wat je tegen de voetbalopvattingen van Cruijff kon hebben.

Wat Cruijff wilde was dat laatrijpers in een A2 terechtkunnen. Dat kunnen ze nog steeds. Een tengere tweedejaars met veel aanleg kan twee jaar in A1 spelen. In A2 speel je tegen ploegen die een mix van eerste- en tweedejaars vormen. A1 wordt ook zo'n elftal met eerstejaars in de meerderheid.

Cruijff wilde ook dat spelers sneller klaar zijn om in het eerste elftal te spelen. Dat bereik je door de Van de Beeks, Cerny's en De Ligts versneld door te laten stromen naar Jong. Elke lichting heeft maar een paar spelers die Ajax 1 kunnen halen. Dat was zo en blijft zo.

De praktijk was tot nog toe dat veel spelers uit B1 louter ter opvulling doorstroomden naar de A2. Om A1 en A2 in de benen te houden heb je minstens 36 spelers nodig. Met alleen een A1 maximaal 23.

22-04-2016 13:42

eros +4777

Als er 16 komen,... zullen er ook een aantal gaan.

Alleen maar goed dat er door geselecteerd wordt.

20-04-2016 16:38

Toekomst1900 +2

Is er al wat duidelijk over de trainers? Die Willem Weijs lijkt mij een goede trainer, als ik hem hoor communiceren. Zegt nuttige dingen. Heb bij hem wel idee dat hij Psv warmer hart toedraagt dan Ajax. En dat hij het niet zo eens is met huidige beleid. Zou ook erg mooi zijn als Wim Jonk en Ajax alsnog een keer met elkaar om de tafel gaan. Bergkamp en Jonk waren voorheen toch echt goede maatjes..

20-04-2016 15:33

Red Devil +3604

Uit Ajax 1 mogen er ook wel een stuk of 6 vertrekken.

20-04-2016 15:12

Rudolph J +0

Nu nog doorselecteren in Ajax 1: je laat een Cerny vanavond toch niet thuis?

20-04-2016 15:05

JohnDylan +21838

De Lange, Vd Sar, Plomper; Doekhi, Sidoel, Zeefuik, Blote, Ter Heide, Bakboord, De Ligt, Struijk, Kemper; Eiting, D. de Wit, Boultam, Matusiwa, Benninga (vertrekt misschien), Flemming, Lang, Antonucci; Sierhuis, M. de Wit, Nunnely, Kaars, Lopez en Kluivert

Dit zijn de spelers uit de lichtingen 1998 en 1999 waarvan het tot nu toe lijkt dat ze volgend jaar in de A1 zullen beginnen. Gezien het feit dat er 9 verdedigers daar staan lijkt het me logisch dat er (minstens) één naar Jong Ajax wordt doorgeschoven. Als verder Benninga daadwerkelijk vertrekt en Eiting wordt doorgeschoven naar Jong Ajax blijft er een selectie van 23 man over.

Persoonlijk lijkt me dat aan de hoge kant en had ik ook jongens als Vd Sar, Blote, Ter Heide, Flemming (twijfelgeval) en Lopez (twijfelgeval) weggestuurt maar misschien kunnen ze dat nog oplossen door extra spelers naar Jong Ajax door te schuiven. Het probleem is alleen dat in tegenstelling tot wat AS hierboven beweert ook Jong Ajax al bijna overvol aan spelers is.

Leeuwenburg, Groothuizen, Van Bladeren; Ligeon, Sanniez, Owusu, Warmerdam, Dankerlui, Savastano, Leyder, Bergsma, D. Gudelj; Duarte, Clement, Nouri, Vd Beek, De Jong, Bay; Becker, Menig, Acolatse, Hendriks, Zivkovic, Muric, El Azzouzi, Dekker, El Idrissi, Walian, Cerny en Dolberg

Dat zijn 29 spelers en zelfs als Duarte (desnoods transfervrij laten gaan), Ligeon (desnoods transfervrij laten gaan), Becker (verhuren aan PEC), Menig (verhuren aan PEC), El Azzouzi (verhuren aan FC Twente) en Zivkovic (het liefst voor twee seizoenen aan FC Groningen verhuren) volgend seizoen niet bij Jong Ajax horen houden ze 23 spelers over. Eén of twee kunnen dan misschien vast bij de wedstrijdselectie van het eerste worden betrokken maar ruimte voor spelers van de A1 is er niet echt. Ik weet dus niet over welke "smalle selectie van de beloften" BvdPloeg het heeft.

20-04-2016 13:36

SJvanveen +0

Zeefuik, Eiting, De Ligt en Doekhi gaan Jong Ajax. Denk ik.

20-04-2016 13:54

JohnDylan +21838

Eiting denk ik wel en Doekhi of De Ligt ook maar Zeefuik lijkt me sterk. Jong Ajax heeft met Ligeon (al zal die waarschijnlijk vertrekken), Sanniez, Owusu en Dankerlui al vier spelers die op rechtsback (kunnen) spelen. Met Warmerdam, Sanniez, Leyder, Bergsma en Savastano hebben ze vijf spelers die centraal kunnen spelen maar daarvan zijn er drie beter als backs. Ik denk dus dat ze één centrale verdediger (Doekhi of De Ligt) van de A1 naar Jong Ajax zullen doorschuiven.

Linksback: Warmerdam, Savastano en D. Gudelj
Linkscentraal: Warmerdam en Savastano
Rechtscentraal: Sanniez en Doekhi/De Ligt
Rechtsback: Sanniez, Owusu en Dankerlui

20-04-2016 13:59

grunnjood +0

26 man voor een team met 11 basisspelers is natuurlijk te veel. Ik verwacht dat er een man of 2-3 zal vertrekken en nog eens zoveel de stap naar Jong Ajax vervroegd zullen moeten maken. Ook zullen er nu jongens zijn die waarschijnlijk buiten de boot gaan vallen en daardoor open kunnen staan voor aanbiedingen van andere clubs. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want per lichting zijn er normaal gesproken een handjevol spelers met echt de potentie om het eerste te halen en uiteindelijk zal daar nog de helft van afvallen. Je moet die jongens alleen wel behouden voor de club.

Van de selectie voor Jong Ajax zullen er ongetwijfeld een aantal spelers vertrekken, al dan niet op huurbasis, en een paar jongens kunnen op den duur wellicht gaan zweven tussen Jong Ajax en het eerste elftal. Dan denk ik aan jongens als Warmerdam, Owusu, Nouri, van de Beek, F. De Jong, Becker, Menig, Cerny, Muric, Zivkovic en Dolberg. En wellicht dat een of twee van die jongens wel permanent de stap naar het eerste zet afhankelijk van eventueel vertrekkende spelers.

En van de Jong Ajax selectie zou ik Onana daar (voorlopig) nog bij rekenen. Savastano, Bay en Leyder zijn voor mij vraagtekens. Die moeten echt herstel van vorm tonen of vertrekken. Dan zou ik Leeuwenburg en El Azzouzi (contract tot 2020) verhuren en afscheid nemen van Dankerlui, Duarte, Clement, Acolatse, Hendriks en Walian.

Dan hou je dus van die 30 spelers (inclusief Onana) er 19-22 over. Als er dan jongens bij de A-selectie meetrainen en soms bij de wedstrijdselectie komen, dan heb je ruimte zat om een paar jongens uit de A1 door te laten stromen.

20-04-2016 14:01

JohnDylan +21838

Het zal erg moeilijk zijn om jongens als Acolatse, Dankerlui en Clement kwijt te raken en Walian zou ik zeker nog niet afschrijven. Dolberg moet je gezien zijn blessuregevoeligheid niet verhuren. Owusu moet je als back-up van Tete erbij houden (ervan uitgaand dat Van Rhijn vertrekt). Nouri zou ik zeker de eerste seizoenshelft bij Jong Ajax houden en daar alle wedstrijden als linkshalf in de basis laten starten. Bij een Eredivisie clubs zullen ze hem te snel op de bank zetten wanneer het team slecht draait en ze alles op vechtvoetbal zetten. Warmerdam moet Ajax erbij houden omdat hij de enige redelijke back-up voor Dijks is.

20-04-2016 14:27

afca95 +1288

Is die van der Sar echt zo goed? Of heeft het andere redenen?

20-04-2016 14:21

JohnDylan +21838

Nee Vd Sar is niet goed genoeg voor de jeugdopleiding van Ajax. Van de drie keepers van de A1 (volgend seizoen) is alleen De Lange een groot talent. Persoonlijk denk ik dat twee keepers voor de A1 genoeg is en dat ze afscheid moeten nemen van Vd Sar.

20-04-2016 14:23

Mace0107 +1

Mazraoui gaat ook naar Jong Ajax ofniet? Staat niet bij spelers die weg moeten.
En je kan Blote toch niet weg doen, dan heb je geen linksback?

20-04-2016 14:59

JohnDylan +21838

Iemand hier op AS schreef dat hij heeft gehoord dat Mazraoui moet vertrekken.

20-04-2016 15:01

Mace0107 +1

Dit heb ik dan even gemist. Thnx.

20-04-2016 15:20

Messiwa3er +0

Hij blijft, dat hij weg moet zijn pure speculaties

20-04-2016 19:45

Michael25 +822

Ik denk dan ook dat, naast de spelers die je zelf al noemt, veel andere jongens zullen worden verhuurd of verkocht. Acolatse, Hendriks, dat lijken me wel jongens die nog verhuurd worden. Owusu, Van De Beek en Cerny zullen definitief doorschuiven naar Ajax 1 en dat geldt misschien ook wel voor Muric en Dolberg. Verder zijn er nog genoeg jongens die enkel als opvulling zullen gelden (ik noem een Gudelj, Clement). Mocht er een blessuregolf in een elftal komen, heb je voldoende reservespelers om dit op te vangen. Niets mis mee, lijkt me.

20-04-2016 17:19

Elflashy +1

Flemming blijft heeft het bevestigd op ze insta

20-04-2016 17:40

JohnDylan +21838

Weet ik, daarom staat hij ook in de lijst bovenaan mijn bericht. Ik zeg dat ik persoonlijk afscheid van hem had genomen.

20-04-2016 17:57

altijdwelwat +7

Alles bij elkaar geen team wat over een aantal jaren hoge ogen zal in de Champions League, en dus is het niet meer dan logisch dat je afscheid neemt. Dat zijn nou eenmaal de consequenties als je in de top wilt voetballen. El Azrak één van de weinige die nog iets van kwaliteit in zich heeft , maar die heeft simpelweg te veel concurrentie voor zich.

20-04-2016 13:13

daniajax1 +4

Als 'hoge ogen gooien in de CL' de maatstaf is, dan kan je van zo ongeveer iedereen afscheid nemen. Die tijden zijn wel voorbij.

20-04-2016 15:32

J00DT0TMIJND00D +0

Ter Heide? Kan er ook niks van.

20-04-2016 13:12

JohnDylan +21838

Inderdaad, daar hadden ze ook afscheid van moeten nemen.

20-04-2016 13:37

AjaxPassion +3899

Heerlijk doorgeselecteerd, weg met al die meuk.

De enige waar het nog deels jammer van is, is El Azrak. Het lijkt erop dat dit met het nieuwe beleid (lees speelstijl) te maken heeft. En dat is dan wel weer zorgelijk.

20-04-2016 13:06

trainerdv +2

Niks gitzwarte dag voor jeugdopleiding: slechte opening.
We hebben toch ook tal van nieuwe jeugdspelers aangetrokken?
Doel is en blijft om jeugdspelers snel klaar te hebben voor spelen in eht eerste. Een versmalling draagt daar beter aan bij dan een verruiming

20-04-2016 13:04

Sulejmanibesteaankoopooit +2

Een uitstekende beslissing van Ajax. Er zijn teveel spelers die nooit wat gaan worden voor ajax, en als je dan ipv 40+ spelers per lichting naar 20+ spelers naar lichting gaat scheelt dat een hoop geld.
Je kan dus nu spelers die wel belangrijk zijn de volledige aandacht geven, en vroeg een contract.
Want laten we eerlijk zijn, het gros van de b2 en a2 leidden we gratis op voor de Jupiler League en de onderste regionen van de eredivisie.

20-04-2016 12:44

Mace0107 +1

B2 moet je wel houden.

20-04-2016 13:07

JohnDylan +21838

Inderdaad, alleen moet de B2 wel minder een ploeg voor afvallers van de B1 worden en meer een ploeg voor eerstejaars B-junioren en de toptalenten van tweedejaars C-junioren. Dat was dit seizoen sowieso al meer het geval dan de vorige seizoenen maar hopelijk zet die ontwikkeling zich door.

20-04-2016 13:11

Boer +3

De B2 blijft gewoon bestaan! Alleen A2 verdwijnt. Dat er nu acht spelers bij B2 weg moeten komt doordat er betere spelers voor B1 van buitenaf worden aangetrokken. B2 staat een na laatste in de kampioenspoule! Zwakke selectie, waarvan bijna de helft weg moet.

20-04-2016 18:13

Mace0107 +1

Hoezo een gifzwarte dag? Misschien ben ik een van de weinige, maar ik vind het schrappen van de A2 een goede zet.

20-04-2016 12:39

Maxwell_5 +6977

Over 2 á 3 jaar deze namen nog maar eens boven tafel halen... Hoe dan ook, ik blijf het echt een slechte ontwikkeling vinden.

20-04-2016 12:37

JohnDylan +21838

Kijk naar de spelers die de afgelopen 10 jaar bij de A2 van Ajax hoorde. Dan kom je er achter dat er maar één daarvan een vaste basisplaats bij Ajax heeft gekregen en dat was Veltman. Alleen zullen jongens als Veltman nu ook bij Ajax mogen blijven doordat er sneller jongens naar Jong Ajax zullen worden doorgeschoven en de A1 groter wordt dan nu het geval is.

20-04-2016 13:13

ajaxminimax +5399

Ze laten dus 2 keepers uit de b junioren gaan. Is er dan in die lichting al een nieuwe keeper aangetrokken?

20-04-2016 12:36

SJvanveen +0

Terence Meuwese en Ruijgrok zullen in de B1 uitkomen volgend seizoen. Voor de A1 zijn er drie keepers: Plomper, Van der Sar en De Lange.

20-04-2016 12:45

AjaxPassion +3899

De hand van pappie is duidelijk zichtbaar. Eigenlijk ongelofelijk dat het nog bestaat toch?

20-04-2016 13:20

ajaxminimax +5399

El Azrak is de meeste verrassende naam. Voor de rest zijn het allemaal spelers die waarschijnlijk nooit het eerste gingen halen.

20-04-2016 12:35

Christiano91 +0

El Azrak leek een prima speler, maar geen toptalent.
Castillo is definitief naar Chelsea blijkt hier uit?

20-04-2016 12:24

afca patrick +1

El Azrak is toch wel een leuke speler hoor. Zonde dat ze zo'n jongen laten gaan. Hoogenhout is ook een prima speler..

20-04-2016 12:03

JohnDylan +21838

Hoogenhout heeft niets bij de jeugdopleiding van Ajax te zoeken. Verdedigend is hij matig en zijn voetballende kwaliteiten zijn bijna dramatisch. Met spelers als hem achterin is het heel moeilijk om goed op te bouwen en daarna lastig om als team goed te spelen. Ekkelenkamp, Botman en Bakker zijn een jaar jonger en nu al beter terwijl ook die drie zeker geen toptalenten zijn.

20-04-2016 12:09

grunnjood +0

Kan Ajax geen samenwerkingsverband aangaan met een club om een aantal van deze jongens bij die club onder te brengen? Een club als Almere City zou er baat bij kunnen hebben en die zijn ook al en satellietclub.

20-04-2016 11:57

mistermiyagi +7

Het niveau van het eerste gaat omhoog, het niveau van de.jeugd stagneert op enkele goede spelers na.

Na Nouri, vd Beek, Eiting, Cerny, Dolberg en Redan komt er niks meer aan wat potentie heeft subtop/top europa.

We moeten inkrimpen en scouten!

20-04-2016 11:47

mistermiyagi +7

de Ligt moet er nog bij.

20-04-2016 11:48

JohnDylan +21838

Jongens als Bakboord, De Ligt, Lang, Antonucci, Nunnely en Kluivert hebben zeker het potentieel om de (sub)top van Europa te halen. Of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren ligt aan hun verdere ontwikkeling maar het potentieel daarvoor hebben ze zeker. De lichtingen na 1999 ken ik niet goed genoeg om iets over te zeggen.

20-04-2016 11:55

JohnDylan +21838

Ik vind het zeer positief dat Ajax een grote bezem door de hoogste jeugdelftallen heen haalt. Er loopt erg veel middelmaat op de Toekomst rond en dat haalt het niveau van trainingen omlaag. Cruijff schoomde zich in het verleden niet om een halve lichting tegenlijkertijd weg te sturen en in dat opzicht is dit dus geheel in de lijn met de visie van Cruijff. Persoonlijk vind ik dat er nog steeds een bak spelers zijn die niets bij Ajax te zoeken hebben.

20-04-2016 11:46

J0rDyH#!dEr +40

Ik dacht dat Nigel Bouwman de absolute nr. 1 van onze B1 was?!

20-04-2016 11:43

JohnDylan +21838

Bouman is typisch een keeper die het in de jeugdopleiding erg goed kan doen maar in het profvoetbal het zeer moeilijk krijgt doordat hij gewoon te klein is. Hij is nu misschien beter dan de andere keepers van de B1 maar dat komt doordat zijn lengte in de jeugdopleiding veel minder een probleem is.

20-04-2016 11:48

Kishnaaa7 +0

Klopt, is minder dan Joe van de Sar natuurlijk... Sjonge jonge jonge

20-04-2016 12:02

JohnDylan +21838

Nee hij is zeker niet minder dan Vd Sar maar nogmaals een jongen van zijn lengte zal nooit een goede keeper voor Ajax worden. Trouwens zal er nog wel een keeper moeten vertrekken aangezien Ajax met De Lange, Te Duits, Vd Sar en Plomper nu vier keepers heeft er er daarvan maximaal drie kunnen blijven. Plomper heeft al aangegeven te mogen blijven en De Lange is een groot talent dus waarschijnlijk zal Vd Sar of Te Duits vertrekken. Als ik moest kiezen zou ik Te Duits houden en Vd Sar laten gaan.

20-04-2016 12:12

trodat4030 +96403

Te Duits mag weg, staat hierboven in het artikel.

20-04-2016 12:29

JohnDylan +21838

Woeps, totaal over zijn naam heen gelezen.

20-04-2016 13:43

scstan94 +1

Als ik het goed heb is eigenlijk Plomper onze eerste keeper in de B maar kampt hij met een blessure

20-04-2016 12:09

trodat4030 +96403

Plomper speelde vooral ook omdat Bouman het halve seizoen aan het revalideren was natuurlijk.. Qua talent vind ik Bouman beter, maar mist het fysiek, wat Plomper wel weer heeft. Toch blijf ik het vreemd vinden dat Ajax een afvaller van AZ oppikt (Plomper) en dat die geruisloos doorstroomt naar de A1 van Ajax.. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

20-04-2016 12:26

Mace0107 +1

De Lange gaat toch alles spelen in de A1, veel beter dan Plomper en v.d. Sar.

20-04-2016 12:42

Superjood410 +2

Alleen El Azrak en Hoogenhout enigszins verassend, maar dat komt meer omdat ik Hoogenhout als rechtsback van Nl -17 het aardig zag doen een jaar geleden in Noordwijk tijdens een oefentoernooi. Heeft zich dit seizoen niet laten zien en dus weg ermee. El Azrak heeft gewoon mooie dingen laten zien, maar met wat er voor hem loopt is het inderdaad een logische keuze. Vind het sowieso een prima ontwikkeling van die A2, alleen nog aandacht voor écht talent.

20-04-2016 11:24

RusselWestbrook +21

De Bergkamp route: een maandje back spelen in de A2.

Wat zou hem dat helpen?

20-04-2016 11:36

JohnDylan +21838

Hopelijk zorgt Ajax dan El Azrak een plaats krijgt in de A1 van Almere City en blijven ze hem daar goed volgen. Sowieso denk ik dat nu Ajax geen A2 mee heeft ze de samenwerking met Almere City moeten versterken. Van mij mag Ajax de gehele organizatie van de jeugdopleiding van Almere City overnemen zodat het een soort van dependance van de jeugdopleiding van Ajax wordt.

20-04-2016 11:49

RusselWestbrook +21

Eens. Of dat mag is een ander verhaal...

20-04-2016 11:55

trodat4030 +96403

Fiks slagveld als je t zo bij elkaar zet, al moet ik zeggen dat ik waarschijnlijk in de meeste gevallen dezelfde keuzes had gemaakt. Mensen verbazen zich over El Azrak, ik enerzijds ook, anderzijds was dat uitgelezen een jongen die een tijdje in de A2 had moeten vertoeven, zou m goed gedaan hebben. Fysiek wat sterker worden en wat grotere jongens weer inhalen, dat is wat hij nodig had. Nu de A2 wegvalt, valt deze keus wel te begrijpen, die jongen had weinig minuten gemaakt de aankomende maanden vrees ik. Daarnaast zijn er weinig spelers waar ik rouwig ben over hun vertrek, al hoop ik voor hun dat ze hun plekkie gaan vinden elders.

Overigens denk ik dat clubs als AZ, Utrecht, Almere City en ADO zich in de handen zullen wrijven en flink wat jongens op gaan pikken uit deze lijst.

20-04-2016 11:22

3*stars*3 +23367

Die ''Kiki'' kwam toch aan begin van seizoen over van Almere?

20-04-2016 11:28

trodat4030 +96403

Klopt. Sterker nog, terúggehaald, speelde voorheen ook al bij Ajax. Net als Bousbiba indertijd.

20-04-2016 12:05

mistermiyagi +7

Az heeft zelf genoeg potentie lopen, ze zijn al jaren bijna even goed in de A"s

20-04-2016 11:42

trodat4030 +96403

Klopt, maar als ze iemand kunnen gebruiken (niet per se om tzt het 1e te halen, maar wel betere opvulling wat goed is voor de spelers die wél potentie hebben het 1e te halen) zullen ze het niet laten. Een El Azrak, Bouman, Hoogenhout of Suleiman zie ik daar nog wel terecht komen, al ligt het er ook aan op welke posities en in welke lichting ze versterking willen. Daar heb ik weinig zicht op.

20-04-2016 12:10

grunnjood +0

Deze namen zijn natuurlijk allemaal niet wereldschokkend. Ik hoop maar dat ze deze keuzes weloverwogen hebben genomen en dat de spelers die waarschijnlijk nooit Eredivisie-niveau gaan halen nu uit de bovenbouw worden weggesneden.

20-04-2016 11:15

Christian Eriksen +0

El Azrak weg? Hij wordt toch gezien als een groot talent, of vergis ik mij?

20-04-2016 11:15

JohnDylan +21838

In de C-jeugd werd hij wel gezien als redelijk groot talent maar de afgelopen twee seizoenen heeft hij een beetje stil gestaan in zijn ontwikkeling. Persoonlijk ben ik een grote fan van hem gebleven en vind ik het erg jammer dat hij vertrekt maar geheel onbegrijpelijk is het niet.

20-04-2016 11:38

WestlandforAjax +0

Als die familia castillo vertrekt laat die jongen dan vanaf nu nooit meer spelen. Beter andere jongens alvast een kans geven.

20-04-2016 11:12

AjaxPassion +3899

Daarom speelt hij eigenlijk al de hele 2e seizoenshelft als linksback :)

20-04-2016 13:09

Onpartijdig +4425

Is het al zeker dat familia castillo vertrekt?

Van de namen die ik ken snap ik dat ze weggaan. Het mogen er van mij nog wel wat meer zijn. Blöte bijvoorbeeld. Maar goed, ajax ziet dus in dat we extreem veel matig talent in de bovenbouw hebben zitten.

20-04-2016 11:01

Starring +4673

De Daily Mail schrijft dat Chelsea de deal met Castillo ‘binnen enkele weken’ hoopt af te ronden.

Helaas ziet het er wel naar uit.

Ryan El Azrak viel mij ook al op als verrassende vertrekker. Deed het volgens mij nog best best verdienstelijk in de D/C-tjes. Daarna heb ik hem niet echt meer gevolgd.

20-04-2016 11:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.