Swart wil Klaassen zien in Klassieker: 'Hij hoort erin, hij moet altijd spelen'

door Bart Veenstra 58

Bron Ajax Showtime

Swart wil Klaassen zien in Klassieker: 'Hij hoort erin, hij moet altijd spelen'

door Bart Veenstra 58

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Sjaak Swart verwacht niet dat de pijnlijke uitschakeling van Ajax in de Champions League van invloed zal zijn op De Klassieker. De Amsterdamse club neemt het zondag in de Johan Cruijff ArenA op tegen Feyenoord en winnen is met het oog op de strijd om de landstitel ‘een must’.

Afgelopen dinsdag ging Ajax in Amsterdam nog met 0-1 onderuit tegen Benfica. Na het eerdere 2-2 gelijkspel in Lissabon betekende dat het einde van het Champions League-avontuur van dit seizoen. Swart zag Benfica tegen de verhoudingen in de wedstrijd winnen. ‘Ik vond Ajax voor rust best goed spelen’, zegt Ajax' clubicoon. ‘Ze hielden Benfica goed op de eigen helft. Maar uiteindelijk gaat het om het scoren. Maak je er één, dan moeten zij eruit komen en maak je er nog twee of drie.’

Toch zag Mister Ajax ook dat Ajax geen opgelegde kansen wist te creëren. ‘Maar je hebt wel vier of vijf behoorlijke schiet- of kopkansen gehad. Het lijkt wel alsof ze het koppen verleerd zijn, want er waren een paar kopballen bij die echt hadden moeten zitten. Onder andere die van Álvarez, Haller en Antony. Ze kunnen niet echt plaatsend koppen en de voorzetten waren ook allemaal indraaiend.’

Daarnaast wist Ajax - zoals Swart al benoemde - geen uitgespeelde kansen te creëren tegen Benfica. De rechtsbuiten van weleer legt uit waarom Ajax daar niet in wist te slagen. ‘Omdat het telkens te lang duurde. Als je bij het strafschopgebied komt en er staan er acht, negen of tien van Benfica, dan moet je snel handelen. Dan moet de één voor de ander de bal klaarleggen en dan moet je als een waanzinnige uithalen. Zoals Gravenberch deed tegen Cambuur. Dat zijn goals die je tegen zo’n verdediging moet maken. Dat kunnen ze niet tegenhouden. Maar wel dat gefriemel met nog een tikkie terug of breed. Dat moet je tegen zo’n ploeg niet doen. Dan schoppen ze alles weg, maken ze overtredingen en gaan ze tijdrekken.’

Het tijdrekken van de spelers van Benfica mag irritant genoemd worden; het feit dat de scheidsrechter - Carlos del Cerro Grande - daar niets aan deed, mag nog vervelender genoemd worden. ‘Vroeger als je kramp had, deden scheidsrechters daar niets aan. Dan bleek gewoon dat je conditie niet in orde was als je kramp kreeg. We hebben nu meerdere keren gehad dat hij minutenlang stond toe te kijken bij een speler die kramp had, terwijl er vlak erna niets aan de hand bleek te zijn. Als scheidsrechter ben je er om het spel zo te begeleiden dat het tempo erin gehouden wordt. Dit is gewoon irritant en daar deed die man niets aan. Er kwamen zes minuten bij, maar het werden er uiteindelijk maar drie. Het had wel een kwartier moeten zijn.’

'Verwacht niet dat uitschakeling van invloed zal zijn op De Klassieker'

Zondag wacht voor Ajax het thuisduel met Feyenoord en ondanks de uitschakeling in de Champions League maakt Swart zich geen zorgen. De voormalig rechtsbuiten, die in 36 wedstrijden tegen Feyenoord zelf goed was voor 19 doelpunten en daarmee topscorer aller tijden in De Klassieker is, blikt vooruit. ‘Ze weten dat ze goed gespeeld hebben tegen Benfica. Ze hebben eigenlijk negentig minuten lang de controle gehad. Nee, ik verwacht niet dat de uitschakeling van invloed zal zijn.’

Waar het duel tussen Feyenoord en Ajax (0-2) in Rotterdam weinig spektakel opleverde, verwacht Swart nu juist een mooie wedstrijd. ‘Ajax moet spelen zoals ze al jaren thuis spelen tegen Feyenoord. De overwinning pakken en Feyenoord vastzetten. Feyenoord draait best behoorlijk, maar voor Ajax mag het in eigen huis geen probleem zijn. Ajax heeft meer kwaliteiten, maar je moet het wel laten zien. Want Ajax heeft dit seizoen al een partij punten verloren...’

Is Ajax dan wel zo goed als iedereen roept? Swart vindt van niet. ‘Bepaalde mensen worden zo omhoog gegooid. Dat is bij mij niet het geval. Als iemand hakballetjes gaat geven bij 0-0… Dat heb ik zelf nooit gedaan. Laten we eerst op 3-0 of 4-0 komen. Dan kun je een hakballetje gaan geven’, aldus Swart, die vindt dat het Ajax ontbreekt aan effectiviteit. ‘Ondanks dat Ajax wel veruit het meest heeft gescoord. Simpel voetballen is echter het moeilijkste wat er is. Bij Ajax willen ze nu te veel dingen doen. En ik denk: waarom? Leg hem opzij en een ander kegelt ‘m erin. Wat ik mis bij dit Ajax is dat er bij een voorzet ook heel weinig spelers bij de tweede paal staan. Antony staat haast nooit bij de tweede paal. Daar zijn belangrijke doelpunten te verdienen. Hij wordt er waarschijnlijk nooit op gewezen, want hij staat er nooit.’

'Verwacht een overtuigende wedstrijd van Ajax'

Ondanks de minpunten die Swart benoemt, verwacht hij zondag een 3-1 zege voor Ajax in De Klassieker. ‘Ik verwacht een overtuigende wedstrijd van Ajax. Ze zullen laten zien dat ze de topclub in Nederland zijn’, zegt Swart, die benadrukt dat Ajax er vaak staat in de grotere wedstrijden. ‘Daarna moet je uit naar Groningen. Dan kan ik je bij voorbaat al vertellen wat er gaat gebeuren. Daar loopt ene meneer Te Wierik. Dat is de grootste schopper op de Nederlandse velden. Hij raakt alles, behalve de bal. Die moet je “killen”, dat weet je. Maar bij Ajax weten ze dat waarschijnlijk nog niet.’

Een overwinning op Feyenoord, waarna puntenverlies bij FC Groningen volgt. Het zou typerend zijn voor het Ajax van dit seizoen. De Amsterdammers hebben vaak moeite met clubs die een stuk lager op de ranglijst staan. Hoe komt dat toch? ‘Bij vier, vijf of zes spelers is sprake van verslapping’, zegt Swart.

'Klaassen hoort erin! Wie er dan uit moet? Dat kan mij niet schelen'

Als het aan Ajax-clubicoon ligt, komt Davy Klaassen dan ook snel terug in de basis van Ajax. ‘Hij moet altijd spelen. Waarom? Omdat hij in de hele wedstrijd altijd een paar keer voor de goal komt, hij pakt ballen af en verdedigt mee. Hij hoort erin. Wie er dan uit moet? Ja, dat kan mij niet schelen! Klaassen komt in het strafschopgebied van de tegenpartij, wat Donny van de Beek ook heeft. Zulke mensen moet je hebben. Klaassen is ook geen speler die verslapt. Hoe vaak heeft hij wel niet de eerste goal gemaakt? En dan zet je hem er niet in, dat is onbegrijpelijk. Maar goed, ik maak de opstelling niet', aldus Swart.

Of het inbrengen van Klaassen ervoor zorgt dat er in zijn geheel minder verslapping is, is nog maar de vraag. ‘Ik praat vaak met Tadic. Een prachtige voetballer. Hij geeft me vaak gelijk, maar ik heb daar niks aan. We moeten het ook terugzien op het veld. Michels zei altijd tegen ons: je kunt niet verslappen in het voetbal. Tegen RKC en Cambuur verspeel je twee keer een 2-0 voorsprong, dat kan niet’, aldus Swart, die begrijpt dat je niet elke wedstrijd kunt winnen. ‘Maar het moet niet steeds op dezelfde manier gebeuren. Het ligt echt bij de spelers zelf.’

Mocht Ajax ook tegen Feyenoord aanlopen tegen puntenverlies, dan wordt de titelstrijd nog spannender dan die nu al is. ‘De laatste wedstrijden zijn uit bij AZ en Vitesse. Toen Ajax nog vijf punten voor stond, dacht ik: straks kunnen die twee clubs ons heerlijk een hand geven’, zegt Swart, die weet dat die wedstrijden misschien nu wel cruciaal kunnen zijn in de titelstrijd. ‘Ik hoop dat ze het nog redden. We zullen het zien. Dat het nog zo spannend zou worden, had ik niet verwacht. Als Ajax zondag voor 50.000 mensen speelt, moet je die mensen laten genieten. Hoe leuk Feyenoord ook is als ploeg: je moet ze aanpakken en terugsturen naar Rotterdam met nul punten.’

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)
Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Psychevore +21186

Ik vind Sjaak echt een geweldige vent als ie vertelt over vroeger, zoals in een van die docus op ESPN over een wedstrijd in Oost Duitsland ofzo.

Maar als het over het huidige voetbal gaat schakel ik uit. Deze man kijken nog steeds naar voetbal alsof het de jaren 70 is. Buitenspelers met hun goede been naar buiten, gemankeerde voetballers zoals Davy op het middenveld, dat soort werk.

20-03-2022 09:07

Nr.10 +111040

Ik vind anders dat een aantal punten die hij aanstipt gewoon goed zijn en door velen hier wel over het hoofd worden gezien omdat ze te ingewikkeld willen doen. Bijvoorbeeld: eerder schieten, en beter koppen. Het gaat niet alleen om ‘kansen’ creëeren.

20-03-2022 11:26

KBouter +4122

Lees ik echt...Antony morgen op de bank?
Wat een mongolen hiero.

20-03-2022 00:02

KBouter +4122

Offtopic: Zie net dat Tokkievolk Badr Hari weer gigantisch aan het rellen is gegaan. En niet in het Rifgebergte..nee in het Belgische Hasselt! Wat een tuig.

20-03-2022 00:09

KBouter +4122

Ooh de partij Ben Saddik ook al geschrapt!

20-03-2022 00:12

Sinteo +799

Nouw die polen zijn anders echte lieverdjes

20-03-2022 01:24

Bc te P +22130

Oppakken en naar Oekraïne sturen, waardeloze sport joh, gaat toch nergens over, 2 mensen die elkaar kapot slaan en hun aanhang die elke dag trainen om ook op de vuist te gaan. Ikke niet snap. Sport gewoon geen aandacht meer geven in de media is t beste.

20-03-2022 02:14

Flaco +19583

En vervolgens bedenk je dat vandaag de Klassieker is en dat er al heel lang geen uitsupporters in het stadion mogen zijn. En dat is allemaal de schuld van dat tuig uit de Rif.

20-03-2022 08:19

Wieno +9248

Volgens mij schreeuwen die Tokkies toch echt Rotterdam hooligans.... Triest volk

20-03-2022 09:42

KBouter +4122

Nee dat zijn ze ook niet..gaat me meer om de algemene sport de laatste jaren.

20-03-2022 11:24

Nick14 +25889

Klaassen kun je opstellen wanneer Haller en/of Alvarez niet spelen.

Alle drie is echt teveel.

19-03-2022 22:22

Ajax-Amsterdam +4191

Helemaal mee eens. We hebben gewoon veel meer creativiteit nodig, anders kom je nooit door die 4 geparkeerde dubbeldekkers heen. Je mist dan gewoon de creativiteit dat Ziyech had. Dat perfecte balletje op de juiste moment dat niet te verwachten is waardoor je gelijk de speler in de positie zet om te scoren.

Helaas vind ik Berghuis hier ook te ondermaats in. Het is echt hopen dat Kudus dit meer kan brengen of een speler als Unuvar gaat doorbreken.

20-03-2022 10:53

Babangida83 +23889

Goede analyse over de wedstrijd en scheidsrechter van/tegen Benfica, wat mij betreft. Alles duurde echt veel te lang. De aanvallen én het tijdrekken doordat de scheids het bijna faciliteerde.

19-03-2022 22:12

Redrum +96078

Ajax heeft het in principe zelf steeds laten liggen door simpelweg te weinig kansen te benutten, maar Ajax heeft ook echt nooit de arbitrage mee in dit soort wedstrijden. Stuk voor stuk laten ze dat laffe theaterspel allemaal toe. Op die manier worden die clubs er nog voor beloond ook. Walgelijk gewoon.

19-03-2022 22:20

Psychevore +21186

Doen alsof je doodgaat om nog geen halve minuut later een sprintje te trekken, daar zou gewoon geel op moeten staan.

20-03-2022 09:10

ToekomstTalent +9550

Jaja Sjaakie, we zijn roependen in de woestijn

19-03-2022 20:24

Telamon +9192

Als je Klaassen inzet, moet je hem omringen met goede voetballers, achter hem, naast hem, voor hem.

Dus geen Alvarez achter hem, geen Haller voor hem. En daarbij moet hij dan niet al in de opbouwfase tegen of in de 16 van de tegenstander staan, maar pas net voor de laatste fase er komen, en in die eerdere fases enerzijds ruimtes trekken, en anderzijds aanspeelbaar maken.

Hij is niet sterk aan de bal, niet balvast, maar kan wel een snel handelend combinatiepunt zijn. Maar dat vergt dus goede voetballers om hem heen, goede passers en combinatiespelers. Als hij eens een diepe loopactie maakt van achteruit, moet je hem ook vanuit het middenveld kunnen bedienen, dus niet Gravenberch ernaast, maar Berghuis. Taylor dan op 6 voor de zeer goede (diepte)passing (tussen de linies), en rust aan de bal op het middenveld, want maakt zich altijd aanspeelbaar, en dus kan iedereen altijd die bal kwijt. Speelt hem dan altijd secuur en strak weer snel door.

Kortom, types als Klaassen zijn erg afhankelijk van anderen en spelopvatting, en van hoe hij wordt geïnstrueerd door de trainer.

Als je hem zo extreem diep laat staan, en samen op één middenveld met Alvarez, en ook Haller ervoor, zoals Ten Hag deed, dan wil je niet voetballen en Klaassen in zijn kracht krijgen, of je snapt dat dan niet.

19-03-2022 20:23

trooop +3885

Sympathieke poging, maar wat mij betreft ben je alsnog veel te coulant voor d'n deef. Als snel handelend combinatiepunt doet hij namelijk alsnog de helft fout. Als hij niet al de goede kant op gedraaid staat gaat het bij voorbaat al mis. Laten we vanaf nu gewoon alleen nog maar spelers erin zetten die al dat driftige gedoe niet nodig hebben om hun onkunde te camoufleren.

Dat van die loopacties van achteruit gaat bijna richting marteling. Als hij z'n diepe loopacties helemaal van eigen helft moet gaan maken kunnen tegenstanders rustig naar de kant lopen om wat drinken te pakken, gezellig babbelend weer terug in positie gaan staan, en dan nog is d'n deef met z'n knalrode kop nog maar net over de middenlijn. Eigenlijk is het vooral heel aardig van ten hag om hem bij voorbaat maar vast helemaal voorin te zetten.
Beide moeten gewoon lekker een andere club opzoeken.

19-03-2022 22:40

tijssenajax +13937

Goede analyse. Als je hem al gebruikt, moet je hem dus goed gebruiken.

20-03-2022 09:42

Musica Merlo +8206

Weet je wat het met Davy is ? Heel goed dat hij zo nu en dan of met regelmaat een doelpunt meepikt. Daar valt natuurlijk niets op aan te merken. Maar vrijwel alle wedstrijden waarin hij een deel heeft met of zonder doelpunt zie je hem niets toevoegen dan dat hij veel rent en af en toe een bal naar een medespeler overspeelt. Zijn inbreng is dan toch veel te weinig. Daar komt nog bij hij kan absoluut niet verdedigen. Voorbeeld was onlangs de tegengoal tegen RKC of Cambuur (ben ik effe kwijt) waar hij volledig lucht aan het verdedigen was. Hij is duidelijk over zijn top. Sorry Davy maar ik kan er niets anders van maken.

19-03-2022 19:59

AlexLitmanen10 +14370

Bedoel je die corner tegen Cambuur vlak na rust?

Waar Klaassen de bal wegwerkt.
Maar de bal door Nico (?) tegen de aanvaller van Cambuur schiet die vervolgens binnen kan werken. Dat neem ik Klaassen niet kwalijk.

Hij moet wel meer inbreng hebben als hij speelt

20-03-2022 11:46

411 +2879

sjaak, we worden kampioen

19-03-2022 19:29

3sterren +20205

@ alle Ajacieden
Geen stress! Komt goed. Dat gevoel was er vlak na de winterstop ook. Massaal werd de verwachting uitgesproken dat Utrecht en PSV moeilijke klote potjes zouden worden.
Maar al heel snel maakte onze ’verloren godenzoon’ Brobbey een wreed einde aan de gedachte dat er tegen onze dappere strijders wat te halen viel. Billenkoek was het enige wat ze mee terug naar hun holletjes konden nemen.

Schmidt ligt nog vaak te huilen onder zijn Ajax dekentje met zijn dikke duim in zijn grote muil, jaha, toen zijn zaakwaarnemer hem vertelde dat rood-wit-rood interesse had in hem, dacht hij: ”Das kann nur Ajax sein”. Sparta Rotterdam had ook nog gekund, maar helaas werd het voor hem Eindhoven.

Aanstaande zondag is Brian er weer bij en dan zal er in de bus naar Rotjeknor te horen zijn: ”oei oei oei wat een loei, oei wat doet dat pijn, je zult maar slachtoffer van Brobbeast zijn” in plaats van ”hand in hand kameraden” ...

19-03-2022 18:58

RN +14719

Voor het eerst in jaren dat ik er niet van overtuigd ben dat we gaan winnen tegen de kakkkes.. er moet gewonnen worden. Groningen uit wordt ook een klote pot

19-03-2022 18:33

Altijdindestraat +40036

TADIC_________HALLER______ANTONY
_______________KUDUS
________BERGHUIS___ALVAREZ
BLIND____MARTINEZ___TIMBER___NOUS
_______________ONANA

BROBBEY moet minstens 30 min erin hij is messcherp.

19-03-2022 17:34

AN34. +4961

Goede opstelling. Alleen zou geen onana opstellen , lekker tyton voor de leeuwen gooien

19-03-2022 18:04

Altijdindestraat +40036

Onana lekker laten staan, vind Ajax belangrijker dan wat ik van hem vind.

19-03-2022 19:19

AN34. +4961

Zeg het niet om wat er is gebeurd. Maar is absoluut niet meer de keeper voor zijn schorsing. Met pasveer stond het veel beter

19-03-2022 19:45

Altijdindestraat +40036

Dat is wel waar, maar de spoeling is dun en die Pool is er net

19-03-2022 22:38

MichelAngelo66 +22256

Ik weet niet of je een beetje hebt opgelet met je Onana, maar we krijgen meer doelpunten tegen dan alle wedstrijden hiervoor en hij kost weer eens een volgende ronde. Lekker onder je steen blijven.

20-03-2022 00:19

tijssenajax +13937

Des te meer een reden om hem eruit te gooien, goed keepen doe ie ook niet meer namelijk.

20-03-2022 09:39

tijssenajax +13937

Inderdaad. Komt ook omdat hij spelritme mist, maar hij gaat ook niet meer voor Ajax, is in zijn hoofd al weg. Daarnaast ben ik al heel lang klaar met deze kerel.

20-03-2022 09:45

NeeI +107700

Wel Alvarez, maar geen Gravenberch? Rest eens.

19-03-2022 18:55

Op_een_oude_slof +4358

Haller eruit Brobbey basis

19-03-2022 20:24

WantAmsterdam +116101

In 4:3:3 met de punt naar voren heb je nog minder aan Alvarez, gewoon Gravenberch.

19-03-2022 20:48

AFCACruijff14 +161347

Ik vind het best schrijnend, maar de laatste 1, 2 maanden voldoet geen enkele middenvelder meer echt. Alvarez heeft mindere potjes, Gravenberch idem, Klaassen idem, Berghuis idem en Kudus laat sowieso nooit wat zien. Best wel vervelend, want de kracht van Ajax is normaal toch domineren met je middenveld. Ik hoop dat ze zich snel herpakken. De beste potjes na de winter vond ik de korte fase met Berghuis als linkshalf en Klaassen op 10. Ik zou dat proberen. En dan Gravenberch of Alvarez erachter, ligt aan de tegenstander. Morgen zou ik het best met Gravenberch als controleur aandurven, want grote kans dat we Feyenoord voetballend overklassen.

Maar van de zomer moeten er wel echt minimaal 2 echt goede versterkingen op het middenveld bij. Gravenberch zal vertrokken, dus die moet je sowieso vervangen. En Klaassen laat het ook gewoon te weinig zien. In 2020/21 wel, maar nu niet.

19-03-2022 17:15

Altijdindestraat +40036

Alvarez speelde heel goed tegen Busfica

19-03-2022 17:23

3sterren +20205

Hij moet alleen de opzichtige D omme D uwtjes in de rug van de tegenstander achterwege laten. En voor de goede orde, ik ben gek op dubbel D ...

19-03-2022 19:10

MichelAngelo66 +22256

Alleen hij maakt een oliedomme overtreding die je de volgende ronde uiteindelijk kost. Heel fijn zulke Einsteins.

20-03-2022 00:16

Bjorn2321 +2066

Dat doelpunt is 90% Onana. Moet die bal wegboksen.

20-03-2022 08:47

tijssenajax +13937

Ja, ik heb het nog eens teruggekeken. Het leek op de beelden een schwalbe. Maar... door zijn slechte motoriek en onhandigheid komt hij makkelijk in dit soort situaties. De tegenstander maakt daar gebruik van.

20-03-2022 09:47

Sjaakie +5808

Hoe kan Kudus nou wat laten zien in die paar minuten speeltijd die hij krijgt AFCACruijff14?
Ik weet dus nog steeds niet of hij weer terug is op zijn oude niveau, maar toen was hij erg goed.

19-03-2022 18:18

AFCACruijff14 +161347

Sorry, maar Kudus laat het in geen enkele invalbeurt zien. Echt geen enkele. Dan heb je ook geen recht op meer speeltijd.

19-03-2022 18:23

SAE +4167

Je kan echt veel laten zien inderdaad als je de 96e minuut inkomt

19-03-2022 19:14

AFCACruijff14 +161347

Ja want Kudus valt al maanden 30 seconden in he.

19-03-2022 19:27

Telamon +9192

@AFCA

Kudus is lang geblesseerd geweest, moet weer ritme opdoen en ingespeeld raken.
Gravenberch laat het vaak ook niet zien, Klaassen al helemaal niet, Berghuis ook niet altijd (staat vaak te diep en naar rechts), en Alvarez, tsja, die kan niet voetballen natuurlijk, zou nooit op een Ajaxmiddenveld moeten mogen staan.

19-03-2022 20:31

Telamon +9192

Vaak inderdaad maar 10 minuutje ofzo aan het eind van een allang gespeelde wedstrijd waarin geen enkel tempo en urgentie meer zit.

19-03-2022 20:31

Sjaakie +5808

Ik moet wel zeggen Telamon, dat Alvarez zich de laatste tijd voetballend wat ontwikkelt. Maar hij blijft 'onhandig' en niet echt Ajax-waardig.

19-03-2022 22:09

Telamon +9192

@AFCA

De kracht van het Ajax zoals het bedoeld is inderdaad domineren met je middenveld.

Ten Hag kiest er echter al jaren voor juist niet te voetballen op en via het middenveld, en maakt daar de zwakste linie van voetballend gezien.

Die middenvelders voldoen ineens niet zomaar meer, heeft redenen. Tegenstanders zijn pas dit seizoen zich gaan instellen op Ajax, door eindelijk te snappen dat je compact moet spelen tegen Ajax, hetzij door de bus te parkeren, of door hoog compact te staan en wat druk te geven. Dan wordt meteen duidelijk dat het Ajaxmiddenveld onder Ten Hag voetballend heel zwak is, en dat is volledig logisch.

De middenvelders staan heel ver uit elkaar, en de 6 kan niet voetballen. Dan houdt het al op. Soms zelfs een middenveld met Alvarez heel laag, en Klaassen heel hoog. Daar zit natuurlijk 0 voetbal in. Ten Hag mijdt net als De Boer het middenveld uit angst voor balverlies, en voetbalt vrijwel louter via de flanken. Buitenspeler zoeken die dan voorgeeft, zo eenzijdig en voorspelbaar, en dat is waarom Ajax tegen compacte tegenstanders ook niet verder komt dan een paar opportunistische voorzet of corner.

19-03-2022 20:29

Professor +11134

Niet alleen voetballend heel zwak maar ook verdedigend van. Is samen met Blind achilleshiel van dit Ajax.

19-03-2022 21:38

Steffenhagen +37822

De beste opmerking van Sjaak is over Te Wierik . Die gast loopt zo ongelooflijk te schoppen tegen Ajax dat is niet normaal . Klaassen gewoon op de bank.

19-03-2022 17:04

JantjeBeton +2979

Ach ja, Swart begint natuurlijk qua cognitie ook een dagje ouder te worden (want 80+), maar het is deze legende uiteraard vergeven! ;-)

19-03-2022 16:26

AFCACruijff14 +161347

Ik denk dat Sjaak ieder geval zijn eigen achternaam nog wel goed zou schrijven i.t.t. jou.

19-03-2022 17:11

JantjeBeton +2979

Hahaha, zie het nu inderdaad, gelijk aangepast dus!😭🤦‍♂️😉

21-03-2022 07:46

JantjeBeton +2979

Sorry Sjaak!!! ;-)

21-03-2022 07:47

MichelBoerebach +29181

Ik vind dat Sjaak Swart erin moet. Hij moet altijd spelen.

19-03-2022 15:41

3sterren +20205

Gezien de tweede helft van de laatste wedstrijden beslist geen verzwakking ; ) ...

19-03-2022 19:17

ajaciedje90 +59924

Gravenberch met Kudus & Berghuis ervoor zou ik doen.

19-03-2022 15:27

DiAngelo +2408

Voor n hele wedstrijd is Klaassen gewoon wat te beperkt. Een uitstekende mentaliteit maar vooral de laatste tijd mager in zn invalbeurten. Het probleem nu is er vooral op de vleugels waar ze proberen te voetballen als sterren maar waar gewoon te weinig uit komt....geen overtuiging ook en dat heb je wel nodig op de vleugels. Wat keepers betreft voert Ajax al geuime tijd echt wanbeleid, een beetje vreemd met n keeper als algemeen directeur.

19-03-2022 15:12

Libero +19121

Wanbeleid vind ik nogal overdreven. Onana happened.

19-03-2022 15:33

JantjeBeton +2979

@DiAngelo:

Ja, en met een Pasveer in vorm en een sterke terugkeer van Steek is het wegvallen van Onana destijds en in de tussentijd goed opgevangen vind ik.

19-03-2022 16:28

DiAngelo +2408

Het gaat niet zo zeer om Onana. Je haalt 2 oudere, nu geblesseerde keepers die de beste jaren achter zich hebben en 2 hele jonge keepers waarvan er 1 nu al weg is. Dan hebben we ook nog een tijdje 2 te kleine keepers gehad. Ajax wil er niet te veel geld aan uitgeven en gaat de championsleague uit door 2 niet al te best gekeepte ballen. Dat kost imo minimaal 30 miljoen en iig 12,5 miljoen. Je moet een goede keeper van n jaar of 25 halen die je nog beter kan maken. Nu wordt er maar wat gegokt en dat kost geld en glorie.

20-03-2022 02:02

DiAngelo +2408

Pasveer in vorm ? De voornaamste redenen van een goede Pasveer zijn Timber, Martinez, Mazraoui en Alvarez. Pasveer is geen topkeeper

20-03-2022 02:03

PH2BOT +40266

Judas Onanus is op dit moment in elk geval geen topkeeper. En hij weet zijn verdediging niet te organiseren. Met Pas40 op goal schutterde Schuurs beduidend minder maar nu onder Onana gaat het weer significant slechter. Onanus mag dan snellere reflexen hebben maar ontbeert het vermogen zijn verdedigers goed te positioneren. Dat verklaart m.n. de sterke toename in tegengoals. Die Tuton zal het niet veel minder doen dan onze Judas. Vandaag zit een nieuwe zeperd er gewoon weer in. Pas40 kreeg net op het verkeerde moment die via de paal.kaatsende bal van Tadic op zijn vinger.....wordt een giga dure keepers warming up....daar op het veld van Benfica.

20-03-2022 02:57

WantAmsterdam +116101

Klaassen hoort er nooit in. Voetballers horen erin.

19-03-2022 14:59

Opperhoofd +12578

Hij is toch prof voetballer ?

19-03-2022 15:12

WantAmsterdam +116101

Ted van de Pavert is dat ook, wil je die op 10 zien bij Ajax?

19-03-2022 15:25

mvdk +43931 moderator

Nou ik ben wel van mening dat we komend seizoen meer jeugd door moeten laten stromen. Ten Hag zei bijvoorbeeld dat Unuvar het verschil nog niet zou kunnen maken, maar zonder zo'n talent minuten in het eerste te geven, krijgt hij ook geen ervaring. Ten Hag is een prima trainer, maar als hij (volgens zijn eigen voorbeeld) liever Labyad dan een jeugdspeler neerzet wijkt dat af van de Ajax-filosofie en kan ik me voorstellen dat sommige jeugdspelers geen vertrouwen voelen. Of nog erger: een te grote drempel. Volgens mij hebben we in jaren niet zo'n 'oude' selectie gehad.

19-03-2022 14:18

Libero +19121

Labyad wordt toch niet meer opgesteld? Eerder in het seizoen 2 heel korte invalbeurten, that's it. Er wordt door sommigen ook gezeurd over Klaiber (die al het hele seizoen geblesseerd is), maar die zat vorig seizoen gewoon bankje toen Nous uitviel en Rensch de voorkeur kreeg.
Maar ja, ipv Klaassen Ünüvar laten invallen bij een ruime voorsprong in de ED, zoiets mag best af en toe.

19-03-2022 15:28

mvdk +43931 moderator

Het gaat om het principe. Dat soort aankopen moeten gewoon niet meer gedaan worden. Ik wil meer jeugd zien doorstromen. Labyad en Klaiber zijn overbodige aankopen geweest. Door het vele geld zijn we minder creatief geworden.

In mijn ogen moeten we alleen spelers kopen die een toegevoegde waarde hebben of als zeer groot talent te boek staan. Breedte-aankopen zou je met een jeugdopleiding als die van ons niet hoeven moeten doen.

19-03-2022 15:45

Libero +19121

Klaiber heeft zijn nut bewezen toen Rensch last van zijn hamstrings kreeg. Ingevallen, maar ook wat potjes basis gestaan en deed het daar niet slecht. Juist een prima aankoop geweest. Vergeet niet dat Dest ook al vertrokken was, we hebben niet steeds drie Ajax 1-waardige spelers paraat. En Nous was nou eenmaal vaak geblesseerd, grote gok om dan op de zeer jonge Rensch te vertrouwen.
En Labyad is destijds gehaald in anticipatie van vertrek Ziyech, niet dat die hem zou kunnen of gaan vervangen maar sws bleef Ziyech en Labyad kwam in een vacuum terecht, toch een paar keer erg belangrijk geweest, zie goals in de beker vorig jaar. Ja, in principe ga je uit van eigen jeugd, maar soms is een extra stok achter de deur prima. Ik vind het gezeur om niets. Die paar miljoen die die jongens samen gekost hebben, daar haal je niet eens een behoorlijk panklaar talent voor, zie Daramy à 12/13 mio.

19-03-2022 16:22

mvdk +43931 moderator

Klaiber heeft nut gehad, maar het is niet het niveau dat wij na moeten streven. Als er niemand klaar staat om jongens als Klaiber op te vangen voldoet onze jeugdopleiding op dat vlak niet. Althans, dat is zoals ik er naar kijk. Als de jeugd er nog niet klaar voor is lopen er vast nog genoeg jonge talenten rond op deze planeet en die zouden, na onze eigen jeugd, dan de prioriteit moeten krijgen. Klaiber is een paar keer goed ingevallen, zeker, maar heeft niet de potentie om veel verder door te groeien. Dan ben ik van mening dat het zonde is om daar tijd in te steken.

Labyad + Klaiber is 11 miljoen euro aan transfersommen. Voor 11 miljoen euro heb je zat talent rondlopen. Martinez kwam voor een miljoen of 4? Tagliafico is een stuk ouder en kwam ook voor een miljoen of 4, maar leverde ontzettend veel. Het kan dus wel degelijk als je buiten je eigen competitie durft te kijken... Ajax geeft nu random miljoenen uit zonder creatief te zijn en dat mis ik.

19-03-2022 17:33

Libero +19121

Ja, Martinez, Nico ook. Waarom kopen ze niet gewoon dat soort buitenkansjes ipv aan Daramy die het eerst nog in Jong moet leren?
Das war einmal, ze zijn inmiddels wel wakker in Zuid-Amerika...
En nee, de genoemde spelers zijn niet het van niveau wat we na moeten streven, niet als basis nee. Maar als je dan zoveel geld hebt kan het geen kwaad om wat ervaring achter de hand te hebben als er ineens onverhoopt een hoop blessures zijn. We staan voor doorstroming van de eigen jeugd, nou dan was het nogmaals juist goed om wet extra veiligheid in te bouwen. Ook dat was een creatieve oplossing voor het feit dat Dest op de valreep verkocht werd.

19-03-2022 17:55

Oxxer +163915 moderator

Gelukkig heeft Sjaak niks te zeggen over het technisch beleid, Sjaak wilde Ronald Koeman terug als coach. Met de beschikbare spelers is Klaassen in de basis geen goede optie.

19-03-2022 14:03

Soccerskins v2 +43286

Ik heb normaal gesproken weinig problemen met Klaassen in de basis, maar niet als Alvarez/Gravenberch en Haller er ook instaan.

19-03-2022 13:21

AN34. +4961

Weet niet Danjuma haalbaar is. Maar zou in mij ogen ook een uitstekende aankoop zijn. Helemaal met oog op tadic die nu elk seizoen minder zal worden

19-03-2022 13:03

Lisandromartinezz +716

Danjuma gaat niet minder voor 50 miljoen weg bij villarreal is de sterspeler daar dus kansloos

19-03-2022 13:19

AINIESTA +44615

Rot lekker op met Klaassen joh.

19-03-2022 12:47

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25363

goede support echt een ajax supporter ben jij

19-03-2022 13:14

Oeroeboeroe +18355

Ik wil tieten zien, maar ik krijg ook niet altijd mijn zin...

19-03-2022 12:19

Ajaxisart +18768

Liever Kudus een echte kans geven, dan Klaassen weer proberen. Die jongen wordt natuurlijk niet beter.

19-03-2022 12:06

MichelAngelo66 +22256

Ik heb altijd het gevoel dat ik 50 jaar terug ga in de tijd als ik Sjaak hoor praten. Lekker simpel ook.
Over Klaassen heeft hij in zoverre gelijk dat die jongen nooit verslapt qua instelling. Doelgericht is hij ook, hij scoort als een malle eigenlijk. Hij is niet van de fluwelen techniek echter en als je Alvarez al hebt staan wordt dat een probleem.

19-03-2022 11:40

NeeI +107700

"Hij scoort als een malle.."

5 goals in de Eredivisie. 1 goal in de Champions League. 0 assists.

19-03-2022 13:42

Johan4ever +10914

@Neel voor een speler die bijna nooit in de basis speelt,is dit geen slechte statistiek!

19-03-2022 14:10

NeeI +107700

In totaal speelde Klaassen 35 wedstrijden. Ruim 1700 minuten.

19-03-2022 14:16

DT10 +366

Als je weet hoeveel wedstrijden Klaassen heeft gespeeld en het aantal speelminuten in die wedstrijden. Dan had je ook de juiste statistieken kunnen opschrijven.

7 doelpunten en 3 assists.

19-03-2022 14:26

MichelAngelo66 +22256

Veel te makkelijk. Hoeveel scoort Gravenberch, hoeveel scoort Alvarez? En verder weg de Jong?

20-03-2022 00:13

Sjaakie +5808

Sjaak zegt verstandige dingen.

19-03-2022 11:33

paulis +10238

Helemaal mee eens, meest onderschatte speler van Ajax.

19-03-2022 11:22

El Pacino +3609

Overschatte speler bedoel je.

19-03-2022 13:11

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25363

nee dat bedoeld hij niet

19-03-2022 13:15

Piet Henk Kippenhof +2711

Maar dat is het wel

19-03-2022 14:20

paulis +10238

Oppurtunistische supportertjes heb je helaas heel veel bij Ajax. Ene moment is Blind bijvoorbeeld een held, daarna het pispaaltje. Ene moment is Ten Hag een wereldcoach, andere moment moet die oprotten en kan die er niets van.

Jij bent zo'n type die dadelijk zelfs Tadic uitfluit in het stadion als die een paar mindere wedstrijden speelt.

19-03-2022 14:27

El Pacino +3609

Nee, hoor. Ik vond de komst van Klaassen sowieso al weggegooid geld. Hij is uit nood gekomen, omdat Kudus tegen Liverpool geblesseerd uitviel en snel een vervanger moest komen.

19-03-2022 15:06

thelordjoshua +10641

en ik Kudus Sjaakie!

19-03-2022 11:18

Joko +5063

Kudus is die x fit dan. Kan er geen klote van trouwens, net als balde, en daranogwatres

19-03-2022 12:07

El Pacino +3609

Dit kan je Kudus niet aanrekenen. Ten Hag stelt altijd dezelfde op met het risico op een hele grote deceptie dit seizoen.

19-03-2022 13:13

Ajacied1995 +10789

Klaassen moet gewoon lekker naar heerenveen ofzo gaan

19-03-2022 11:17

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25363

daar spelen we 11 mei tegen maar wel thuis

19-03-2022 13:16

SAE +4167

Lijkt me heerlijk om Klaassen te zijn, je kan zo slecht spelen als je wil maar je wordt altijd wel door iemand in de media de basis ingepraat omdat je een echte Ajacied bent. En ook nog eens 3 miljoen verdienen als bankspeler.

19-03-2022 11:02

Ajacied1995 +10789

Maar wel op je 28e al kaal en grijs zijn, no thanks

19-03-2022 11:18

El Pacino +3609

De albino van Ajax.

19-03-2022 13:13

KBouter +4122

Voor 3 mio per jaar mogen ze mij helemaal kaal scheren.

19-03-2022 13:48

Joko +5063

Hij is beter dan die mexikaan

19-03-2022 12:08

michaellaudrup +4660

Dat was destijds ook zo met Veltman de jongen van de club, waar geen andere club een duppie voor over had.

19-03-2022 18:30

NeeI +107700

Jaaaaaa echte Ajacied Deef!!!!1! Hard werken en 15 passes per wedstrijd geven als nummer 10 van Ajax. Dat is wat wij willen zien!!!

19-03-2022 10:59

KingJames23 +11435

Jaap ben jij dat???😉

19-03-2022 13:13

NeeI +107700

Neeíc!!!!

19-03-2022 14:16

Musica Merlo +8206

Sjakie, respect voor jou maar nu ben je toch echt de weg kwijt. Klaassen altijd spelen? Daar moet ik effe niet aan denken .

19-03-2022 10:52

Mauro34 +12844

Off; Ben ik de enige die mij stoort aan al die interviews van onze spelers? Ik begrijp dat het verbonden is aan een club als Ajax, maar ik lees zoveel interviews van spelers over hun volgende clubs. We verliezen godverdomme een plek bij de laatste 8 van Europa. Loopt voor Ajax 12,5 miljoen mis, Nous loopt het veld af en het eerste waar hij over praat is Barcelona. Ryan is alleen maar bezig met Bayern. Zelfs onze trainer lult de laatste weken steeds meer over United. Ik begrijp dat het ook vaak de media is die hier naar vraagt, maar hoe moeilijk is het om te zeggen dat je met de eigen club bezig bent. Er lopen er voor mijn gevoel gewoon echt teveel rond dit jaar die niet hun volledige focus bij Ajax hebben. Zeker na afgelopen dinsdag heb ik mij hier echt enorm aan gestoord. Als ik de enige ben, heb ik even van de mogelijkheid gebruikt gemaakt om mijn hart te luchten haha.

On: Davy niet meer opstellen. Kan echt niet meer.

19-03-2022 10:45

Lagasj +2905

Precies zo, Mauro34 !

19-03-2022 10:47

Berghuis +14346

Een trainer staat nou eenmaal altijd ter discussie. Gaat het slecht word je constant gevraagd hoelang je nog mag blijven en of het misschien je laatste wedstrijd kan zijn, gaat het goed dan word je gelinkt aan allerlei andere clubs en krijg je constant de vraag of je contact hebt gehad en of je het een mooie club vind. Ik vind Ten Hag juist de persoon die de vraag steeds ontwijkt en er zo min mogelijk op in gaat, hij is met Ajax bezig en de rest komt na het seizoen wel. Over Mazraoui en Gravenberch ben ik het zeker met je eens.

19-03-2022 11:26

michaellaudrup +4660

De trainer maakt anders wel iedere keer dezelfde fout, kan een keer aan de spelers liggen maar toch.

19-03-2022 18:33

RN +14719

Zelfs Sjaak is er niet meer gerust op

19-03-2022 10:42

ajax1forever +401

Nieuwe TD!

19-03-2022 10:37

TD-Ajacied +3731

Swart heeft gewoon altijd gelijk!!

19-03-2022 10:36

411 +2879

zit wel wat in. Klaasen scoort altijd belangrijke goals

19-03-2022 10:31

AFCAjaxMidNineties +12723

Helemaal mee eens. Davy Klaassen is een speler maar ook echt een Ajax- supporter. En die moeten in het veld staan tegen Feyenoord. Beter dan die broodvoetballers met hun zelfde riedeltjes achteraf als ze weer eens iets teveel duels halfbakken in gegaan zijn.

19-03-2022 10:28

AINIESTA +44615

Klaassen tegen Cambuur gezien? Over halfbakken gesproken.

19-03-2022 12:48

El Pacino +3609

Alleen jammer dat Klaassen echt niks iets in het Ajax spel te zoeken heeft. Klaassen is niveau Conference Legeau. Als jij dat niveau nastreeft moet hij inderdaad spelen.

19-03-2022 13:18

AFCAjaxMidNineties +12723

Liever een speler erin met een Ajax- hart dan de zoveelste lulhannes die weer gratis de deur uitloopt als het hem even uitkomt. En je doet Klaassen echt tekort vind ik. Alsof het een G- elftal speler is. Prima speler. Goed in de directe kaats, goed in het druk zetten. Leiderschapskwaliteiten. Brengt de spirit op het veld over naar de rest. En zijn 'Mr 1-0' statistieken alweer vergeten soms?

19-03-2022 14:47

El Pacino +3609

Klaassen brengt te weinig/ komt tekort voor wat Ajax nastreeft qua niveau. Het is niet anders. Zelfde verhaal als Haller en hoe Blind momenteel speelt.

19-03-2022 15:04

michaellaudrup +4660

Je kan hem wel laten beginnen, maar je moet hem niet naast Haller zetten laat hem dan op het middenveld in de rol van Alvares spelen.

19-03-2022 18:35

Dirk +7014

Als ik Klaasen zie lopen is het net een Duracell konijn. Tripel..tripel...komt veel te laat. Klaasen is over zijn top. Geen Ajax niveau meer. Al mag Greavenberg op zijn positie wel wat meer laten zien. Want die corners trappen met 2... Ik begrijp het niet.... Kan mij dat nu is iemand uitleggen. Een gast van 1.9 m (dan denk ik een kopbal strek iemand) met een pasje van 60 cm geven naar de jeer Tadic, die dan van de 10 corners er slecht geeft...... Dank je voor jullie uitleg

19-03-2022 10:26

Rasmussen +25823

Waarom is dit hoofdnieuws en niet opinie?

19-03-2022 10:26

Slang +14994

Eerder tijd voor Kudus

19-03-2022 10:20

Sjaak Polak +1837

Hij mag thuis spelen op zijn playstation

19-03-2022 10:17

Kingoffdatoilet +17155

Ik zie Klaassen liever niet bij Ajax. Zo heeft iedereen wat.

19-03-2022 10:16

Mijnclub33x +9856

PSV gaat steeds beter draaien. Zou zomaar eens kunnen dat je het kampioenschap en de beker verliest dan is het ook einde voor ten Hag en een aantal spelers die zullen vertrekken

19-03-2022 10:14

Koningtoto +60284

Zou ook zomaar kunnen dat wij de dubbel winnen. Ik acht die kans groter.

19-03-2022 10:26

Ajacied33 +36706

Dat wij de dubbel winnen lijkt me iets aannemelijker

19-03-2022 10:32

Boegroe +5850

Met Klaassen speel je met een middenvelder minder. Doet totaal niet mee en zit alleen te loeren op goaltjes naast de spits. Daarom het ook niet geredt in het buitenland. Donny gaat dezelfde kant op alleen kan die wel wat beter voetballen.

19-03-2022 10:12

Harold +10572

We verliezen toch wel, met of zonder Klaassen

19-03-2022 10:09

Jeugd +24734

Ocharm.....aguttekestoch...echt?
Tuurlijk niet joh! We gaan ze omver blazen!
Ik zeg 4-1

19-03-2022 10:16

Ajacied33 +36706

Verkeerde site gap

19-03-2022 10:32

Omar +17166

Klaassen heeft echt wel kwaliteiten, maar hij blijft gewoon op zo'n manier spelen dat hij maar 20 keer per wedstrijd de bal krijgt. Je hebt helemaal niks aan hem in de opbouw, m.a.w. het enige waar je hem voor opstelt is zijn diepgang en de goals die daar bij komen kijken. Dat is echter gewoon veel te weinig voor een middenvelder bij Ajax

19-03-2022 10:00

DT10 +366

De Boer, Bosz en Ten Hag vinden het goed genoeg voor een middenvelder van Ajax. Wat zegt dat over de mening van een AS bezoeker?

19-03-2022 10:17

Eurysaces +29522

De Boer en Bosz hadden niet de luxe een speler als Kudus op de bank te houden.

19-03-2022 10:38

Omar +17166

Dat betekent dus dat hij wel op een manier kan spelen waardoor hij een meerwaarde is voor het team, maar dat nu niet doet. Of vind jij een middenvelder die 20 keer per wedstrijd de bal raakt goed genoeg? Als hij geen goaltjes meepakt, wat inderdaad niet gebeurd omdat hij telkens op dezelfde plek staat als Haller, dan heb je niks aan hem. Maar volg hem eens voor de grap tijdens de wedstrijd en oordeel zelf, er is een reden dat TH hem op de bank zet...

19-03-2022 10:44

ajax1forever +401

Ik ga een eind met je mee, maar op 10 bij Ajax krijg je überhaupt weinig de bal, ook Berghuis. Komt mede door Alvarez die bijna altijd de bal veilig opzij of naar achter speelt. Waar overigens niet veel aan kan doen. Heeft niet het gogme van bv Schone/de Jong die wel met een pass een linie konden overslaan.

19-03-2022 10:43

Turbo +41929

Klaassen heeft verdedigend 0,0 bijdrage. Alle 3 de huidige middenvelders winnen meer duels, pakken meer ballen af, meer onderscheppingen etc. Klaassen zou niet eens de eerste invaller moeten zijn.

19-03-2022 09:51

ajaxmastery +1439

Met Klaassen erin verlies je de controle, de dominantie.

19-03-2022 09:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.