SV Ajax: 'Of niemand of iedereen naar stadion'

door Bart Veenstra 56

SV Ajax: 'Of niemand of iedereen naar stadion'

door Bart Veenstra 56

Laatst geüpdatet

De supportersvereniging Ajax ziet op dit moment weinig in een gefaseerde heropening van de voetbalstadions per 1 september. Eerder op de woensdagochtend schreef De Telegraaf dat het Outbreak Management Team de overheid het advies heeft gegeven om per 1 september weer deels publiek toe te laten bij voetbalwedstrijden.

'Óf niemand óf iedereen naar het stadion', laat voorzitter Fabian Nagtzaam van de supportersvereniging Ajax weten op de website van Ajax Life. 'Gelijke monniken, gelijke kappen. De regering heeft duidelijk gezegd dat we het sámen moeten doen. Dan moeten we ook weer samen het stadion in kunnen.'

Wanneer stadions maar voor een beperkt deel gevuld mogen worden, is dat laatste niet mogelijk. Nagtzaam vindt het bovendien niet eerlijk richting de supporters met een seizoenkaart. 'We kunnen het niet aan de achterban verkopen als de ene seizoenkaarthouder wel naar binnen mag en de ander niet. Wie mag er dan naar bijvoorbeeld Ajax-Feyenoord en wie wordt verwacht bij Ajax-RKC? Dat zijn niet te nemen besluiten.'

Nagtzaam opteert dan ook voor een vervroegde proefperiode. Hij pleit ervoor dat er vanaf 1 augustus, bij oefenwedstrijden, te testen. 'Door mensen van tevoren te testen, door mondkapjes te verplichten, noem maar op', aldus Nagtzaam, die hoopt dat dat zonder problemen verloopt. 'Dan kunnen we medio september weer met volle stadions starten. Wij zien liever een afschaalmodel (mocht dit nodig zijn) dan een opschaalmodel, bij aanvang van de competitie.'

Lees meer over:
Plaats reactie

PierreHeno +6530

Ajaxbis de club die het meest wordt getroffen door het spelen zonder publuek want daar is het zowel bij thuis als uitwedstrijden altijd vollebak maar bjj het overgrote deel van de betaalde voetbalclubs in NL zit het doorgaans nauwelijks voor 1/3 gevuld....die zijn allemaal dus snel gewend aan die zwembadwedstrijden zondervpubliek.

25-06-2020 14:40

Babangida83 +23631

@Illegaal: wat jij doet is gewoon ronduit gevaarlijk en kan levens kosten. Denk daar eens bij na voordat je reageert.

En ook over het feit hoe het kan dat een simpel virus in een maand tijd over de hele wereld is verspreid, terwijl er ongeveer overal een lockdown is en er alsnog een ongekend aantal doden zijn gevallen ondanks al die lockdown. En doe de groeten aan je oma en opa. #doeeensnormaalenweesnietzoachterlijkkleinkind

25-06-2020 10:55

Web +178830

Laat gaan. Die is de weg compleet kwijt
Die heeft het uitgevonden
Weet zo veel meer dan welke medici ook.

25-06-2020 20:04

noahdepoah +0

Gelukkig ben ik geen lid maar gewoon supporter. Deze man moet even terug zijn hok in. Het is namelijk een opstart en die eerste 15000 heb je nodig zodat het weer opgeschaLd kan worden als blijkt dat het virus zich niet verder verspreid.
Verder is het gewoon weer fijn dat je 1 van de 3 wedstrijden weer kan bezoeken en denk dat de spelers het ook leuker zullen vinden dan een leeg stadion.

25-06-2020 05:39

Oxxer +162587 moderator

Waarom denkt hij dat hij namens alle Ajax fans spreekt?

24-06-2020 21:18

Caelintroy +1650

Precies. Dat dacht ik dus ook. Moet zijn muil houden en laat eenieder zelf beslissen wat het beste is. Niet zozeer voor de supporters maar eerder voor de club en het team. Zij moeten wedstrijden winnen, liever met een derde van het publiek dan met helemaal niemand

27-06-2020 13:14

Beachboy +2858

Wat een onzin, waarom zou je weigeren? Dan maar loting of i.d. Beter dan niets.

24-06-2020 19:51

Babayaka +7

Mag je wel oppassen met de selectie van wie wel en wie niet, voor we het weten hebben we weer een blm demostratie en discussie bij vi, op1 en elk ander kanaal.

24-06-2020 18:53

JSF +0

Ik geloof niet dat deze man het begrijpt..

24-06-2020 18:25

BrandjeXL +81

Hij heeft gelijk. Mensen die vaak in het stadion zitten die snappen dat. De thuisblijvers van AS niet.

24-06-2020 17:56

Radie125 +1629

#nagtzaamOUT

24-06-2020 16:59

Babangida83 +23631

Wat is dit nu weer voor gejankt. Wees blij dat er in ieder geval weer mensen in het stadion mogen straks! En wees blij dat Sar het voor elkaar heeft gekregen de Arena als testcase te mogen gebruiken.

Zou wel eens fijn zijn als iedereen (samen) gezamenlijk de schouders er onder zet en even zijn eigen ego en mening opzij.

24-06-2020 16:52

Sanalologo +1

Wie is Fabian Nagtzaam om dat te zeggen? Liever 5000 mensen dan 0.

24-06-2020 15:43

de-Ajacied +8

Precies. Hoezo vertegenwoordigt één persoon de mening van 100.000 zonder peiling?

24-06-2020 15:58

Libero +18701

Doet ie wel vaker, spreken voor iedereen.

24-06-2020 17:13

Amp +36791

Liever afschalen dan opschalen? Hij gaat er maw dus vanuit dat volledige toegang nog niet 100 procent safe is. Die man heeft geen enkele verantwoordelijkheid (ja zogenaamd als woordvoerder van "alle" ajax supporters), maar wel graag de populist uithangen. Typisch geval als je ze één vinger geeft...

24-06-2020 15:21

Pvt +822

Niet mee eens, een 1/3 gevuld stadion is nog altijd beter dan een leeg stadion. Financieel belangrijk voor onze club, maar ook qua support. Als andere clubs wel toeschouwers toelaten en wij (als enige) niet, dan hebben we hierin een groot nadeel. Bovendien kan je niet in één keer van 0 naar 100, dat moet nu eenmaal in stappen.

24-06-2020 15:16

CDS +1561

Ik zou eerst de sponsors weer toelaten, inclusief de skyboxen. Dat is het belangrijkste qua geld nu voor Ajax. En kijken waar je anderen weer kan toelaten. Misschien ook de f-side als eerste. Die gasten met 2 pepernoten in hun hoofd gaan anders vast rellen als ze niet worden toegelaten (bijvoorbeeld tegen Feyenoord). De meeste andere mensen zullen het geduld wel kunnen opbrengen met het grotere doel in het achterhoofd.

24-06-2020 14:42

Pvt +822

Eens met sponsors e.d. niet eens met F-Side. Als er één groep is waarvan ik verwacht dat ze zich weinig van alle maatregelen aan zullen trekken...

24-06-2020 15:14

fanforeffer +4

We moeten die lobbyisten van de KLM kopen , dan krijg je alles voor elkaar!

24-06-2020 13:47

AFCAjax +17839

de agenda is doorzichtig.. vanaf 1 september op 1.5 meter afstand mensen in stadions.. tegen november waar ieder jaar coronaseizoen begint weer volle stadions geen 1.5 meter meer.. en dan lopen de aantallen weer op met de hoogst onbetrouwbare rt-pcr test en dan is het zie je wel die 1.5 meter werkt. ook al houd niemand 1.5 meter afstand en is het lang en breed bewezen dat het geen enkel nut heeft.
dan gaan ze weer fear porn cijfers in je gezicht duwen van 80+ers en anderen ongezonde mensen die zijn overleden onder redelijk normale omstandigheden die vervolgens positief testen. en het volk word weer in angst geduwd.
in de zomer ff wat afleiding met allerlei protesten.
Het is ongelofelijk dat een groot deel van de bevolking erin blijft trappen.

24-06-2020 13:24

AFCAjax +17839

jouw eigen/kind/broer/vader zal ook niet overlijden aan corona, het zal op zn hoogst de laatste druppel zijn en die druppel kan in allerlei vormen gebeuren op ieder moment.
Als mijn familielid corona op zn geboortecertifcaat had staan zelfs als die ook echt op de IC heeft gelegen met beademingsaparatuur door zn keel geduwd zou mijn positie geen centimeter afwijken.
een 99.74% kans op overleven laat me niet lachen.
die bejaarden hebben ook liever kwaliteit over kwantiteit en die enkeling die liever kwantiteit wilt moet zichzelf maar opsluiten want ook de griep lurkt om elke hoek in de winter.
overigens hebben zelfs 80 ers een grotere kans op overleven dan ermee dood te gaan (en de woordkeuze voor ermee is een bewuste, niet eraan).

24-06-2020 13:35

AFCAjax +17839

lol, uiteraard bedoelde ik overlijdensakte ipv geboortecertificaat.

24-06-2020 13:59

AFCA-B93 +5443

Ja want de overheid doet dit voor de lol, om het volk onder de duim te houden. Lekker conspirancy denken.

De maatregelen hebben wel degelijk nut, gezien de cijfers hè. Iedereen doet maar alsof het virus vanzelf overgewaaid is, terwijl ‘heel toevallig’ de cijfers steeds gunstiger werden nadat maatregelen zijn ingevoerd.
Ik snap heel goed dat de overheid wat terughoudend is in versoepelingen. Ben jij dan ook zo iemand die de overheid de schuld geeft als we weer terug bij af zijn zodra alle maatregelen ingetrokken worden, zoals alle schreeuwerds willen?

24-06-2020 13:33

AFCAjax +17839

als je geen conspiracy denker in wat voor mate dan ook bent in deze tijd is er iets niet goed met je hersenen of heb je teveel tv gekeken.
En je moet wel heel naief zijn als je denkt ooit nog alle vrijheid terug te krijgen die je nu word afgepakt. en als je denkt dat alle schade door deze maatregelen, zowel economisch als psychologisch niet vele malen erger zijn als wat welk virus dan ook ooit zou kunnen aanrichten. bejaarden sterven gewoon van ellende geen contact, fysiek contact van je geliefden is bewezen dat het je kansen op sterven verdubbeld.
de maatregelen hebben geen nut.. ze zijn op de piek begonnen met die maatregelen, het enige wat wellicht een verschil gemaakt heeft is geen grote bijeenkomsten in ongeventileerde ruimtes. als je nu alles afschaft en terug naar normaal gaat gebeurd er totaal niks. rond november zullen mensen weer positief gaan testen en kunnen ze de fear porn nummers weer in je gezicht duwen. nu word er vooral verdeeldheid gekweekt voor wat afleiding tot die tijd weer komt.

24-06-2020 13:41

AFCA-B93 +5443

Op grond van welke wetenschappelijke artikelen basseer jij wat je nu verkondigt mbt dat er niks gebeurt als alles weer normaal wordt?

Ik vertrouw de overheid in wat ze doen momenteel. Sta ik achter elke keuze die ze maken? Tuurlijk niet. Maar ze doen er alles aan om het land zo goed mogelijk te beschermen en straks ook weer op te bouwen, daar vertrouw ik op. En dat gelul van definitief vrijheid ontnemen vind ik toch een hoop gezever. Zodra er een werkend vaccin is wat iedereen heeft gehad wordt alles weer normaal, in ieder geval dat iedereen alles weer mag.

24-06-2020 14:17

AFCACBS1900 +2478

In ieder geval voor maart zijn we er van af! Want dan komen de verkiezingen en dan moet alles weer perfect zijn natuurlijk, anders kan de VVD het wel vergeten. ;-)

24-06-2020 13:38

Ajax412 +1245

Veel succes SV Ajax, we zien jullie halverwegen het seizoen 21-22 wel ergens in het stadion verschijnen. Totdat er een vaccine is ontwikkeld, veilig bevonden én is uitgerold over de halve wereld kunnen er pas volle stadions toegelaten worden. Niet eerder, dat is gewoon totaal onrealistisch.

24-06-2020 13:13

sucre +15032

Hou op joh Bill Gates/ Ab Osterhaus!!

24-06-2020 13:16

Weswess +0

Aldus Ajax412, wetenschapper en waarzegger.
Niet zo pessimistisch, komt echt goed.

24-06-2020 13:19

Bjorn +11935

In de herfst is er gewoon een medicijn / vaccin maak je geen zorgen. :-)

24-06-2020 13:24

PetrosQ +1

Ook al mogen alle seizoenkaarthouders komen, dan nog zullen ze het niet vol hebben. Een deel is natuurlijk bestemd voor losse verkoop e.d., maar niet alle seizoenkaarthouders willen het risico nemen om ziek te worden. Tenminste, dat kan ik mij zo voorstellen. Ik zou i.i.g. niet naar het stadion gaan. Ook al heeft iedereen mondkapjes op, je weet hoe dat gaat. Die worden toch wel afgedaan als ze er zijn. Wie moet dat dan gaan bekeuren? En als het massaal gebeurt? Je hebt het in Den Haag gezien. Veel hooligans (en die heeft Ajax ook) zijn ook typisch anti-overheid. Drie keer raden wat er gaat gebeuren in dat stadion? Met gezichtsverlies voor Ajax als gevolg, zoals wel vaker gebeurt door wandaden van de ‘supporters’.

24-06-2020 13:13

N-ajax +0

Een beetje onzin, je hebt toch liever dat een paar mensen van een wedstrijd kunnen genieten dan helemaal niemand? Dan mogen de wedstrijd daarna weer een andere groep fans. Ja dat is een beetje kut met topwedstrijden, maar nog altijd beter dan dat iedereen de dupe is.

24-06-2020 13:10

Radie125 +1629

SV gaan jullie nu voor mij bepalen of ik Nasr het stadion mag. Lekkere opzouten

24-06-2020 12:54

Radie125 +1629

Onzin als 1/3 naar het stadion kan dan 3 groepen maken Dan kan je om de 3 thuiswedstrijden naar het stadion. Je laat supporters inschrijven in groep 1 2 of 3 per vak daar na plot je de groepen op wedstrijden. Je kan dan gewoon met je maten naar de weddtrijd zolang je maar inschrijft in dezelfde groep

24-06-2020 12:53

OdjePils +6286

Precies daarom doen ze dat niet. Ik mag naar Ajax-PISVEE, Kaks en Kazimero en jij naar RKC,Emmen en Fortuna thuis. Nog steeds een goed plan? Zo ja, prima natuurlijk hoor, dan zeg ik: invoeren volgens jouw plan!

24-06-2020 13:00

Radie125 +1629

de loting daar gaan de clubs steeds 3 in een potje waarbij in pot 1 de eerste 3 van seizoen 19 20 zitten dus lampjes kaasjes en kakkies. Dus elke groep krijgt een topper in pot 2 zitten de nrs 4 tm 6 etc etc net als bij de potjes van de UEFA cl

24-06-2020 13:42

Ajax34 +3888

Goed dan kies ik de groep die Ajax- Feyenoord gaat kijken en jij gaat dan naar Ajax- Sparta.
En groep 3 Naar Ajax PSV. Iedereen blij.... of toch niet

24-06-2020 13:00

Danos +0

Je kan prima groep 1 Ajax- Feyenoord , groep 2 naar Ajax PSV groep 3 maar Ajax AZ.

Maar betere vraag kom je voor jezelf of kom je voor je club?
Ga je normaal gesproken alleen naar de toppers en sla je de Sparta’s van deze wereld over?

24-06-2020 13:11

Radie125 +1629

scan punten afgelopen seizoen 14 ben dus alle wedstrijden geweest die 19 20 gespeelt zijn. ook alle CL en uit Valencia groet zuidh

24-06-2020 13:45

Danos +0

En toch praat je in eigenbelang en niet in het belang van de club, dan kan je sinds 1900 alle wedstrijden hebben bezocht maar dat veranderd niks.

24-06-2020 14:11

Radie125 +1629

kijk ajax34 Danos begrijpt het gebruik ff je grijze massa

24-06-2020 13:39

Bobbaasje +3

Eens met Fabian.

Eén voor allen en allen voor één.

24-06-2020 12:52

trodat4030 +95477

De laatste maanden is anders overduidelijk gebleken dat velen vooral denken, een voor allen, iedereen voor MIJ.

24-06-2020 15:26

FrancescosRavioli +14655

Nou Hansie. Laten we niet vergeten dat Charisteas ooit een EK won. Dat zegt helemaal niks.

24-06-2020 12:48

blava +2

Allemaal erg voorbarig. Eerst maar zien hoe de situatie in de derde week van augustus is.

24-06-2020 12:48

AFCACBS1900 +2478

Die proefperiode is niet nodig. Er zijn zoveel protesten met duizenden mensen op elkaars lip geweest waar ook nog eens bij werdt gezongen en desondanks zijn er geen nieuwe uitbraken geconstateerd. Anderhalvemeter maatregel in de buitenlucht is dus gewoon onzin. Stop met twee maten meten.

24-06-2020 12:41

Lars93 +883

Ik vraag me af of je de ArenA kunt omschrijven als buitenlucht. De ventilatie is daar nou niet bepaald je van het. Sterker nog, in een gemiddeld theater is het beter dan bij een sfeervolle wedstrijd in de ArenA.

24-06-2020 12:53

AFCACBS1900 +2478

Hoezo? Dak kan toch open? Meer ventilatie kan je niet hebben.

24-06-2020 13:19

Lars93 +883

De opening in het dak van de ArenA is zo klein dat dat niet heel veel uit zal maken. Vergelijk het met een auto, zo'n klein dakraampje wat open kan is leuk, en zorgt voor iets van ventilatie, maar het is niks vergeleken met een cabrio waarbij je ook de ramen nog even laat zakken. (En zelfs dan heb je vlak achter de voorruit minder ventilatie dan achterin de auto.)
Ieder stadion is daarin anders. Je ziet nooit ballen wegwaaien in de ArenA, bij Molde waaien ze zo een fjord in bijvoorbeeld. Bij Emmen zijn de hoeken open, dan krijg je al veel meer luchtstroming. Ook AZ is z'n tijd al ver vooruit zonder enige beschutting.

24-06-2020 14:00

AFCACBS1900 +2478

Ja, want alle mensen bij de protesten zijn daar gekomen en weer naar huis gegaan zonder openbaar vervoer?

24-06-2020 13:17

sucre +15032

Eens!!!

24-06-2020 13:15

Danos +0

Wat een onzin, je kan ook blij zijn dat het überhaupt een gedeelte onze club kan supporteren. We gingen er eerst vanuit dat we tot 1 januari of zelfs het hele seizoen er niet bij konden zijn.

Als we het samen doen dan kan je dus beter kijken hoe we het met minder publiek voor elkaar kunnen boksen.

24-06-2020 12:32

Weswess +0

Met die gedachtegang moet je alles maar accepteren en slikken.
De vragen/maatregelen die een 1,5m stadion met zich meebrengen zijn totaal krankzinnig.

Samen of niet.

24-06-2020 12:47

Ron6 +3450

Ben ik het niet mee eens. Men doet net alsof de regering het allemaal zo leuk vind al die maatregelen. Natuurlijk niet, wat hebben zij er aan? En als die maatregelen er dan toch zijn, waarom dan niet bijv 15000 supporters ipv geen? Via loting of wat dan ook. Maar ja, iedereen mag zijn mening geven, dus prima.

24-06-2020 12:50

Amp +36791

En als het niet wordt weer met zn allen lopen huilen zeker? Of als er alsnog een uitbraak plaatsvind na "samen"? Altijd heerlijk makkelijk roepen anoniem achter het toetsenbord zonder enige verantwoordelijkheid te hoeven dragen

24-06-2020 15:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.