Supportersclub Ajax vraagt om vertrek RvC-leden: 'Maak plaats voor een nieuw Ajax-tijdperk'

door Robin Ridder 221

Bron AFCA Supportersclub

Supportersclub Ajax vraagt om vertrek RvC-leden: 'Maak plaats voor een nieuw Ajax-tijdperk'

door Robin Ridder 221

Bron AFCA Supportersclub

Laatst geüpdatet

De AFCA Supportersclub vraagt om het vertrek van Michael van Praag en Leo van Wijk. Dit laten zij weten op hun website. Volgens de supportersclub zorgen de RvC-leden voor onrust binnen Ajax, terwijl zij voor rust zouden moeten zorgen. De supportersclub geeft hierbij aan dat Van Praag invulling moet geven aan zijn tijdelijke aanstelling.

'Michael van Praag en Leo van Wijk blijven standvastig op hun plek zitten als commissaris binnen de Raad van Commissarissen (RvC). Dit terwijl hun opdracht duidelijk is: bestuurlijke rust creëren, goede opvolgers zoeken en snel terugtreden', begint de supportersclub. Ze geven aan dat Van Praag tijdelijk is aangesteld en dat het tijd is om ruimte te maken voor nieuwe namen.

De supportersclub vindt het behouden van Alex Kroes een goede ontwikkeling. 'Met het behoud van Alex Kroes voor Ajax lijkt de bestuurlijke rust te zijn teruggekeerd. We zeggen met nadruk "lijkt", want dit is allerminst het geval.'

'Daarom vragen we Michael van Praag en Leo van Wijk nogmaals om zichzelf snel te laten vervangen door nieuwe commissarissen die passen bij het Ajax van morgen. Bij voorkeur vóór aanvang van het nieuwe seizoen, om zo in alle rust te bouwen aan een nieuwe toekomst.'

De AFCA Supportersclub wil niet meer vasthouden aan het verleden, maar kijken naar de toekomst. 'De heren Van Praag (76) en Van Wijk (77) zijn synoniem aan het oude Ajax en staan de bestuurlijke ontwikkeling van Ajax in de weg. Net zoals een oudere voetballer de ontwikkeling van een jonge voetballer in de weg staat.'

Een nieuw Ajax-tijdperk

Met de komst van Marijn Beuker en Kroes zou Ajax kunnen beginnen aan een wederopbouw. Dit lijken stappen in de juiste richting en moet zorgen voor rust binnen de club. In het slot van het bericht van de supporters laten zij weten dat een vertrek van Van Praag en Van Wijk beter is voor de club. 'Van Praag en Van Wijk, wees waardige ereleden van Ajax en kom jullie afspraak na. Laat je heel snel vervangen door nieuwe commissarissen en luid daarmee een nieuw Ajax-tijdperk in!'

Woensdag spelen Real Madrid en Bayern tegen elkaar voor een plek in de finale van de Champions League! Krijg nu 50 of 100 keer je inzet terug als beide ploegen weten te scoren! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Lees meer over:
Plaats reactie

Aurelius1 +19698

Het gaat allemaal om de kwaliteit van de spelersgroep, net zoals dat het teval is bij Krabbingendam 4. De rest van de groepjes of commissies ontlenen hun leginitimiteit aan de kwaliteit van de spelersgroep. Als Kroes deze zomer goede spelers haalt (let op: zero trackrecord) en eender welke trainer voor de symbolische functie wordt aangesteld, dan zijn de gemoederen weer bedaard.

09-05-2024 19:55

jerryisthename +31685

Dat een goede trainer slechts een symbolische functie heeft, hebben we de afgelopen seizoenen idd gezien. 😉

10-05-2024 04:55

Oempaloempa +1475

Ho Ho! Zo dom is die supportersclub niet. Zij zien precies wat er aan de hand is, hoe van Praag Kroes, als titulair TD, aan de lijn heeft en zo alle vernieuwing tegen kan houden.

09-05-2024 19:06

Jeugd +24640

Vragen mag. Niks van aantrekken.
Ajax moet zijn eigen koers volgen en de laatste waar ze naar moeten luisteren zijn supporters achtige groepen.
Nog nooit verstandige teksten gehoord uit dit soort clubs incl. de bestuursraad. Allemaal vol van emotie, lijntjes met media, ons kent ons kliekjes en paniekreacties in mindere tijden.

09-05-2024 15:07

Fransje1983 +381

Gooi Clemens Westerveld er maar uit. Totale nobody die nu alle bepaald bij de jeugd. Laat Jonk dat maar doen

09-05-2024 14:31

Strawb Choco +1643

Heel goed. Zo snel mogelijk schoon schip.

09-05-2024 14:28

Sense of.H +5436

Weinig tot geen nieuws, is Kroes bezig om alles Verwije en Driessen dicht te maken of wat?

09-05-2024 13:56

Omar +17163

"supporters vragen om aftreden bestuur AFCA supportersclub": tijd voor rust in de tent

09-05-2024 13:14

Hans Verhagen +14054

De onrust is veroorzaakt door diegene die ze weg willen hebben. Ze verwachten juist onrust door van Praag.

09-05-2024 13:19

Ajacied1981 +17412

Die 2 mogen lekker achter de geraniums gaan zitten en opschepping over hoe goed ze zijn
Maar lekker plaatsmaken nu. hup hup wegwezen

09-05-2024 13:09

PetrusKeizer +10739

"dit lijken stappen in de juiste richting", ik las ff heel wat anders maar dat is de schuld van AS , dat het constant over het geraamte heeft .

09-05-2024 11:37

The Future +5561

Van Wijk zou van mij nog wel mogen blijven. Als ik het goed heb, was hij ook niet echt tegen Kroes. Van Praag moet er natuurlijk uit. Die creëerde juist onrust door het falen van de RvC om veel eerder een oordeel te vellen, geen onderzoek te doen/zelf conclusies te trekken, direct dit in de media te gooien en dat op een aspect waarin hij zelf niet eens zuiver was. Ja, dan moet je echt weg wezen.

09-05-2024 11:35

Bijlmerboy93 +2521

Eena. Helden. Veel struisvogelgedrag in de comments, maar met van praag erbij wordt t nooit wat.

09-05-2024 11:19

Juan62 +46168

Net zoals de jaren 90?

09-05-2024 11:23

Bijlmerboy93 +2521

Dat was toen.

09-05-2024 11:25

AjaxTheGreatest +329

Kryptonite, daar is niets doms aan pannekoek Van Praag (76) en Van Wijk (77) moeten weg dat zijn rotte appels en blijven onrust stoken de afspraak was tijdelijk dus moeten ze zich daar maar eens aan gaan houden maar je bent blijkbaar te dom om dat in te zien.

09-05-2024 11:17

Juan62 +46168

Lekker respectvolle reactie

Er is een afspraak gemaakt wanneer de heren vertrekken, daar gaan ze zich aan houden.

09-05-2024 11:25

Amsterdam Loyals +2019

MvP blijft stoken en bron van onrust. Wegwezen en snel ook

09-05-2024 16:28

Harrier Du Bois +38678

Supportersclub had meerdere momenten om wat te roepen gedurende 2 jaar en meestal hoorde je niks, om nu als het wat rustiger is en er wat structuur lijkt te komen hun mond open te trekken, rare timing wel.

09-05-2024 10:59

Hans Verhagen +14054

Ik ben blij met Beuker, Lang en Kroes. Zodra Kroes AD is dan kan hij doorgaan met voetbal doorvoeren. Dat is hard nodig ook!

09-05-2024 10:54

Opnaarde4eSter +1588

Helemaal mee eens: de afspraak was tijdelijk, dus: plaatsmaken.

09-05-2024 10:42

Juan62 +46168

Aan die afspraak was een tijdstip verbonden, dus aan je afspraken houden

09-05-2024 10:47

PuntNaarAchterSVP +5243

Ik vraag om het aftreden van de supportersclub

09-05-2024 10:23

Strawb Choco +1643

Levenslang ban aub

09-05-2024 14:27

godlike +3806

Sommige mensen zijn bepalend voor een sfeer en cultuur binnen een organisatie. Als dat niet de juiste richting op werkt dan kun je beter nu echt schoon schip maken. Natuurlijk willen we verder vanuit positiviteit maar als er teveel onderling gebeurd is kun je beter nu doorpakken dan dat er straks weer gedoe ik over een paar maanden.

09-05-2024 10:22

Juan62 +46168

Wie of wat is AFCA om te bepalen hoe de sfeer en cultuur nu is
Dit is olie op het vuurgooien en ten koste van alles je zin willen krijgen

Verder ben ik ook lid van de supportersclub en sta ik hier totaal niet achter ,
samen met meer leden .
Het lijkt wel of een groepje kinderen zijn zin wil doordrukken terwijl ze egenlijk al lang hun zin hebben gekregen

09-05-2024 10:45

godlike +3806

Ik neem aan dat de mensen die dit initiatief hebben genomen ook wel redenen hebben. Een logische is degene die ik noem en gezien de gebeurtenissen en uitspraken kan ik me voorstellen dat op deze manier vertrouwen ontbreekt. Dat vormt wel de basis voor een goede toekomst. Maar zo zie ik het. Ben uiteraard zelf ook lid en sta er wel achter. Schoon schip voor volgend seizoen is wat mij betreft belangrijk.

09-05-2024 13:10

Moonlight +2225

Is van Praag nog niet weg?

09-05-2024 10:12

leeuw58 +1938

Misschien moeten alle supporters naar Van Praag toe gaan en hem met een handje naar de uitgang dirigeren.

09-05-2024 10:53

Juan62 +46168

Dit is een verkapte oproep tot met geweld Van Praag te verwijderen,
of is het een poging om grappig te zijn?

09-05-2024 10:58

Bijlmerboy93 +2521

Vind t knap om hier een oproep tot geweld in te zien ...

09-05-2024 11:20

leeuw58 +1938

Geweld met een handje? De man is dement en moet geholpen worden.

09-05-2024 15:22

leeuw58 +1938

Geweld met een handje? De man is dement en moet geholpen worden

09-05-2024 15:23

Juan62 +46168

AFCA kan zich soms als een klein kind gedragen
Door blijven jengelen tot ze hun zin krijgen
Zo werkt het dus niet

Ook wel '' belangrijk'' niet alle leden staan achter deze oproep

09-05-2024 10:11

ProperFootball +14509

Ah, de zich elk (tegenvallend) seizoen herhalende supporters stuip 'iedereen en alles moet weg'.

En weer een hele zwik gelukszoekers / ijdele narcisten binnenhalen waarover de supporters volgend seizoen weer hetzelfde gaan zeggen.

Gaap.

09-05-2024 10:08

BokkieBokstra +11291

Dan heb je een leiding nodig die dat naast zich neerlegt. Ook belangrijk voor de volgende trainer, als het niet zo lekker gaat toch laten zitten. Van Praag krijgt veel kritiek, maar hij liet wel van Gaal zitten ondank de roep van het publiek.

09-05-2024 10:15

Juan62 +46168

Als hij had geluisterd was die vierde CL titel niet naar Amsterdam gekomen.

09-05-2024 10:55

Bijlmerboy93 +2521

Alles en iedereen = twee rvc leden waaronder de grootste herrieschopper: van praag.

Leuke stroman.

09-05-2024 11:21

ProperFootball +14509

Ik bedoel het breder, het sentiment: de TD moest weg, de trainers natuurlijk incl de assistenten, de hele RvC, de directie, de hele selectie en ik geloof liefst ook de materiaalman en de koffiejuf. Het is de standaard reactie als de resultaten tegenvallen.

09-05-2024 11:46

Bijlmerboy93 +2521

Maar dat is niet wat AFCA nu zegt...

09-05-2024 18:43

debetweter +10061

Hele rvc moet weg. Niet enkel de personen en/of de rol/macht van de RVC moet veranderen, waarbij ze enkel "raad" kunnen geven en niet ingrijpen.

09-05-2024 09:43

Steffenhagen +37785

De taken en bevoegdheden van een RVC liggen wettelijk vast

09-05-2024 09:50

debetweter +10061

Een rvc is niet verplicht hoor. Dus welke naam/rol je die geeft bedenk je zelf. Of zie ik iets over het hoofd?

09-05-2024 10:03

BakkalBijter +11624

Dat we beursgenoteerd zijn.

09-05-2024 10:11

Steffenhagen +37785

Ja dat denk ik wel . Bij een beursgenoteerd bedrijf is een RVC verplicht . Dat ligt vast in het ondernemingsrecht en de basis daarvan zelfs in het BW. Is ook logisch omdat de aandeelhoudersvergadering via de RVC toeziet op het bestuur van de onderneming

09-05-2024 10:12

Schip +23351

AFCA zijn misschien niet ons intellectuele hoogvliegers, maar die gaan dit niet voor niets zeggen wanneer de ogenschijnlijke rust is teruggekeerd. Ik hoop maar dat het een beetje doodbloedt en niet dat de RvC voor een te hoog salaris van Potter gaat liggen of i.d. Then again: een RvC moet wel tanden hebben. We zien het wel....

09-05-2024 09:35

Tinus +10271

Deze mannen zitten er tijdelijk, dus gaan vanzelf vertrekken. Er moeten eerst vervangers worden geregeld en zo snel mogelijk een directeur gevonden.
Ik snap de timing niet goed.

09-05-2024 08:48

Moonlight +2225

Omdat van Praag niet op zoek blijkt te zijn naar vervangers . Zo denkt hij langer te kunnen blijven. Van Praag denkt alleen aan zich zelf stelt zich op boven de club. Oprotten.

09-05-2024 10:14

Robertini +39072

Hij moet eerst naar vervangers voor de andere drie zoeken, natuurlijk.

09-05-2024 12:27

Tinus +10271

Hij heeft juist aangegeven naar een (tijdelijke) directeur te zoeken en naar vervangers in de RvC. Wie moeten dat anders doen? De andere RvC leden zijn al weg. Nog meer vertrekkers lijkt me toch echt niet de oplossing op dit moment. Je gooit je oude schoenen ook niet weg voordat je nieuwe hebt.
Kroes en consorten zullen toch echt gecontroleerd moeten worden. Dat lukt niet als alleen Blind sr er nog zit.

09-05-2024 12:29

Libero +19063

De drie commissarissen stappen pas op wanneer er vervangers zijn aangesteld.

09-05-2024 15:24

Moonlight +2225

Dan moet hij dat wel doen.

09-05-2024 20:16

Burg +1292

Is er al bekend welke datum AZ-Ajax 018 gespeeld wordt?

09-05-2024 08:47

Belnaarhuis +4939

11 mei half 3, website van ons heeft die info meestal wel

09-05-2024 09:08

Dave +5840

Opzouten met die twee Waldorfs (muppets)
Er is al genoeg ellende aangericht.

09-05-2024 08:24

Mijnclub33x +9783

Waarvoor heb je eigenlijk een RvC nodig? Werkt alleen maar vertragend en worden meestal bestuurd door geflopte oenlullen. Voorgoed opheffen die RvC.

09-05-2024 08:13

afca95 +1288

Het is een controle mechanismen die toezicht houdt op het functioneren van het bestuur. Het is niet verplicht maar anders leg je de.macht enkel bij het bestuur. Bij Ajax zien veel leden dat als n leuk bijbaantje maar dat is nou juist het probleem. Ik zou het lekker opdoeken als het niet serieus wordt genomen!

09-05-2024 08:49

Moonlight +2225

Nee nu leg je de macht bij de RVC met hun belachelijke beslissingen om kroes te dumpen.waarom heb je anders een bestuur? Nu heb je bestuur boven bestuur . Werkt niet goed . Ga van die kloten beurs af. Geef onze club terug.

09-05-2024 10:16

Hans Verhagen +14054

RvC kan ook prima werken. Alleen is voetbal iets waar je anders naar moet kijken. Dat vergt wel degelijk kennis van wat er nodig is. Mensen die uit het bedrijfsleven plaats nemen in de RvC van Ajax en geen verstand van voetbal hebben, hebben de neiging om datgene te doen wat ze altijd gedaan hebben. Vandaar dat Cruijff fel gekeerd was tegen Olfers, Ten Have en Romer. Dit leidde de fluwelen revolutie in. Voetballer als AD en TD die en zakelijk was onderlegd en ook verstand van voetbal had. Overmars is door het NRC letterlijk de vernieling in geholpen in een zaak die echt heel anders opgelost had kunnen worden. En daarom ben ik een enorme aanhanger van Kroes, Beuker en Lang.

09-05-2024 08:52

slumpf +4560

Overmars heeft zichzelf de vernieling in geholpen. De NRC heeft het alleen maar buiten gebracht.

09-05-2024 09:55

Moonlight +2225

Overmars heeft geen moord gepleegt he? Anders zat jij al eeuwen vast

09-05-2024 10:18

Hans Verhagen +14054

Gek dat zijn vrouw nog bij hem zit.. Of kent zij het ware verhaal? Overmars is ten onder gegaan aan de hype Voice.

09-05-2024 10:37

Bijlmerboy93 +2521

Zaak overmars had niet anders opgelost kunnen worden. Kom uit dromenland.

09-05-2024 11:24

Schip +23351

Wat er gebeurt zonder goede RvC zagen we de laatste twee jaren. Dan is er niemand om een incapabele directie terug te fluiten.

Financieel kunnen ze goed meekijken en oordelen, dus dat loopt vaak wel goed. Sportief is echter waar de schoen wringt. Daar moet je beter, krachtiger controle kunnen uitoefenen. Dat moet de les zijn, niet: schaf de RvC maar af.

09-05-2024 09:08

Paul van Dorst +1571

Een RvC is voor een beursgenoteerd bedrijf wel degelijk wettelijk verplicht.

09-05-2024 12:28

Schippersson +2475

Goeie zaak. Liever vandaag dan morgen.

09-05-2024 07:45

HertogH +15836

Nu opstappen doet de club geen goed, dan zijn we weer min of meer stuurloos. Zodra er echter 3 nieuwe RCV leden zijn gevonden wordt het tijd om ook een opvolger te zoeken voor van Praag.

Van Wijk (en uiteraard Blind) kunnen blijven, en zogen voor de continuïteit.

09-05-2024 07:41

Breuk +25060

van Wijk is ook te oud.

09-05-2024 09:57

ajax2004v2 +2019

Wat een eikels, is het eindelijk een weekje vrij rustig en wordt er weer over voetbal gesproken komen zij weer voor onrust zorgen.

Ongeacht of je het met hun standpunt eens bent of niet,ik niet, hadden ze toch wel even kunnen wachten tot het seizoen afgelopen is. Ik hoop nog steeds op Europa league maar bij deze fan van zichzelf club heb ik al heel lang niet het idee dat het voetbal van Ajax hen veel interesseert.

09-05-2024 06:49

fan4ever +406

Zij die het oude logo lieten verdwijnen moeten nu zelf heel snel verdwijnen. Oude logo terug , oud bestuurders wegwezen.

09-05-2024 06:22

Hans Verhagen +14054

Van Praag zijn taak zit erop. Dan lees ik hier dat er eindelijk rust is, maar dat is meer een pas op de plaats. Afgelopen zondag zag ik Lang, Beuker en Kroese een doelpunt vieren en zat van Praag er als een zoutzak bij. Dat is het verhaal in een notendop. Deze man zit straks weer enorm in de weg. We moeten af van de gedachte dat mensen uit een Old boys netwerk de wijsheid in pacht hebben. Er is nu rust omdat de supporters drie mensen zien zitten die vooruit willen. Maar ik waarschuw iedereen dat onrust juist op de loer ligt door mensen als van Praag!

09-05-2024 05:45

AjaxYahudi +3017

Die kerel is 76 jaar oud, niet zo heel gek dat die niet bij elke goal van zijn stoeltje opspringt denk ik haha

09-05-2024 05:48

Hans Verhagen +14054

Hij was anders aardig aan het springen en druk aan het doen, toen hij voor de camera uit ging leggen dat Kroes stout was geweest en weg moest. Net als blazen op z´n Tuba..

09-05-2024 05:51

AjaxYahudi +3017

Ik ben ook geen fan van Michael van Praag hoor, toen die bij de UEFA werkte vond ik het al een vervelend mannetje die altijd zichzelf boven de Nederlandse belangen leek te zetten. Zolang meneer maar op het pluche kan blijven zitten vindt die het allemaal wel best volgens mij, misschien ambieert die na Ajax nog wel een plekje in de 2e kamer ;)

09-05-2024 07:33

Mijnclub33x +9783

Zondag zingen op de tribune: We zitten met van Praag in onze maag, we zitten met van Praag in onze maag..........

Wie maakt de tekst af............

09-05-2024 08:18

Hans Verhagen +14054

Wat hij er nog doet is de vraag
Zaagt aan de stoelpoten met z´n zaag..
Dondert Alex eruit met een smoes.
Terwijl hij ook aandelen heeft net als kroes.
Zadelde ons op met Eringa...
Alleen op het pluche en denkt niet na..
Alle supporters hadden pech...
Nu moet deze plaag maar heel snel weg..

09-05-2024 08:42

AjaxYahudi +3017

Kan ik je rond 5 December even PMen voor wat advies?

09-05-2024 16:13

MVG +16469

Vragen om het vertrek van van Praag en van Wijk is ongeveer net zo kortzichtig als mensen die wekenlang vroegen om het vertrek van van het Schip. Je moet je afvragen welk gewenst effect zo’n handeling heeft en wat de alternatieven op dit moment zouden zijn. Laat Ajax nou eerst eens aan de slag gaan om een AD te vinden, om een selectie samen te stellen en om de juiste trainer aan te stellen. Dan kunnen we op termijn gaan kijken naar een eventueel betere invulling van de RVC. Er is zoveel te doen en dit heeft totaal geen prioriteit.

09-05-2024 01:07

Lyricalbenjie.B +6

Ik denk dat je de positie van de rvc onderschat

09-05-2024 02:37

Hans Verhagen +14054

Nou dat lukt allemaal ook zonder van Praag!

09-05-2024 05:46

Ajaxsoul +3349

Het zijn leeghoofden, het zijn domkoppen een andere benaming kan ik niet bedenken voor mensen die er dergelijk stompzinnig gedrag op nahouden. Ze hebben kennelijk zo weinig functionerende hersencellen dat ze niet begrijpen dat ze zich met hun actie alleen maar in de eigen voet schieten omdat er met iedere nieuwe actie minder mensen bereid zijn om hun hoofd eigenhandig in de bestuurlijke Ajax strop te steken en een commissariaat bij de club te aanvaarden. Dat was al zo anders was Ajax nooit bij Eringa, Van Hals en de 70 plussers Van Wijk en Van Praag terecht gekomen, dat is omdat geen enkele zichzelf respecterende bestuurder nog bereid is zijn of haar reputatie en carrière op het spel te zetten voor een commissariaat waar door dit achterlijke gedrag werkelijk geen eer aan valt te behalen. De RvC moet al op zoek naar 4 nieuwe commissarissen omdat Van Oevelen, Schlick en Mosman hun portefeuille ter beschikking hebben gesteld en er nog een extra voetbalcommissaris bij moet komen. Dat gaat onder deze omstandigheden al een hele moeilijke opgave worden omdat twee van de vier volgens de wet vrouwen moeten zijn. Dat gaat maanden duren en door dit soort onbezonnen acties wordt die opgave nog moeilijker dan die al is. Het is ronduit verbijsterend om te zien hoe men er bij Ajax iedere keer als de rust enigszins lijkt weergekeerd weer in slaagt om een nieuwe bron van onrust aan te boren terwijl dat desastreus is voor de club. Die rust is keihard nodig om de boel weer op de rails te krijgen, Van Wijk en Van Praag hebben zelf al meermaals aangegeven hun portefeuille ter beschikking te stellen zodra ze de boel weer op de rit hebben en opvolgers hebben gevonden. Dit soort acties zorgt er alleen maar voor dat het langer gaat duren dan strikt noodzakelijk is en daarom zijn ze volstrekt overbodig en leveren geen enkele bijdrage aan het herstel van de club.

09-05-2024 06:05

Hans Verhagen +14054

Denk echt dat jij een RvC overschat. Hadden de door jouw genoemde namen vorig jaar al opgestapt dan hadden we nooit een Hendriks gehad en dus ook geen Mislintat. Tel uit je winst. Ik vind het verbijsterend dat mensen wel een vergoeding vragen, maar dan wel perse met een decharge willen vertrekken omdat het volgende commissariaat geen gevaar mag lopen. Was nog niet zo lang geleden dat het Bayern van Nederland floreerde en dat we spraken over de buffers en dat het ging over Pot 1 of pot 2 van de CL. Het geld is verdampt en we vechten voor de 5e plek. Mag je dan kritisch zijn naar de verantwoordelijke? De RvC is diezelfde Rvc die Hendriks aanstelde en hem ook een bonus van 100.000 euro bovenop zijn salaris van 400.000 euro. Mosman had hem binnen gehaald en gaf hem eigenlijk ook een bonus terwijl hij uitgekotst werd. Diezelfde Hendriks adviseerde Ajax om Mislintat te nemen. Zucht...

09-05-2024 10:50

Ajaxsoul +3349

"Denk echt dat jij een RvC overschat. Hadden de door jouw genoemde namen vorig jaar al opgestapt dan hadden we nooit een Hendriks gehad en dus ook geen Mislintat".

Beetje tegenstrijdige reactie vind je zelf ook niet? Eerst zeggen dat een RvC wordt overschat en haar vervolgens van zaken de schuld geven waar ze helemaal niet over gaat. Mislintat was geen statutair maar titulair directeur en dus ook niet benoemd maar aangesteld. En daar was dus niet de RvC maar de directie verantwoordelijk voor. Ook voor de rest praat je voornamelijk onzin. Er is helemaal geen geld verdampt, dat is aantoonbare onzin dat blijkt zonneklaar uit de laatste jaarcijfers die een winst van bijna 40 miljoen laten zien en de verwachtingen voor dit seizoen die slechts een minimaal verlies behelzen terwijl de club CL heeft gemist en op -100 miljoen heeft moeten beginnen. Dat die buffers er niet meer zijn, komt niet omdat er geld verdampt zou zijn dat is bijna kinderlijke prietpraat. Dat die buffers er niet meer zijn komt omdat Ajax de CL heeft gemist en de uitgaven de pan uit zijn gerezen en alleen al de salariskosten de 100 miljoen overschreden. En omdat Ajax door al de aankopen die men de afgelopen jaren heeft gedaan inmiddels zit opgezadeld met een afschrijvingspost van 60-70 miljoen. Je had wat beter op moeten letten tijdens de economielessen, zelfs een basisscholier snapt nog dat het bedrag dat je kunt uitgeven minder wordt naarmate de uitgaven groeien. Je praat duidelijk over zaken waar je helemaal niets van begrijpt en neemt mensen de maat op basis van een opspelende onderbuik ipv feiten. En dat is een gotspe.

Maurits Hendriks werd niet zo gepruimd als persoon, maar zijn werk heeft hij gewoon uitstekend gedaan, alles waar hij verantwoordelijk voor was zoals De Nieuwe Toekomst en het vrouwenvoetbal liep tot zijn vertrek op rolletjes. Daar kan de rest van de organisatie nog een voorbeeld aan nemen. Omdat je het kennelijk niet snapt, zal ik je het uitleggen. Een bonus krijg je als je vooraf gestelde doelen behaalt en als Hendriks een bonus heeft gehad betekent dat automatisch dat hij aan de verwachtingen heeft voldaan en die bonus dus terecht heeft ontvangen. Dat er mensen zijn die hem dat niet gunnen, doet daar helemaal niets vanaf. Mosman heeft Hendriks niet binnen gehaald en kan hem al helemaal geen bonus geven die bevoegdheid heeft een individuele commissaris helemaal niet. Het is de taak van de RvC om directeuren voor te dragen en als je dat een commissaris kwalijk neemt betekent dat dat je het die commissaris kwalijk neemt dat ze gewoon haar werk doet. En dan ben je dus op geen enkele manier serieus te nemen.

09-05-2024 11:37

Hans Verhagen +14054

Je bent nogal vol van jezelf.

https://www.manners.nl/salaris-bonus-gehate-ajax-directeur-maurits-hendriks/

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2023/11/mislintat-aansteller-bij-ajax-bekend-zijn-dagen-lijken-geteld

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/update-ajax-bevestigt-hendriks-vertrekt-in-goed-overleg-per-1-maart-bij-amsterdamse-club

Staat toch echt wel degelijk wat anders dan jij beweerd. Hendriks heeft inderdaad doelstellingen gehaald. Maar het kan niet zo zijn dat je door het overgrote deel wordt uitgekotst. Tahamata kan daar alles over vertellen. En Mislintat binnen halen is wat mij betreft een zonde geweest.

09-05-2024 11:54

MVG +16469

Van Wijk en van Praag zaten er nog niet eens toen Mislintat en Hendriks werden aangesteld. Dus die moeten nu het veld ruimen daarvoor?

09-05-2024 12:01

Hans Verhagen +14054

Volg even de eerdere communicatie. Van Praag zijn actie om Kroes weg te sturen heeft ertoe geleid dat deze onrust is ontstaan. Hij had het over moeten laten aan de AFM. Dan had je deze discussie niet gehad.

09-05-2024 12:31

MVG +16469

Was geen handige actie inderdaad maar is het nou zo belangrijk om van Praag en van Wijk te slachtofferen op dit moment?
Zoals gezegd missen we al op heel veel plekken in de organisatie (ook in de RVC) mensen. Het lijkt me handiger als men er gewoon de schouders onder zet samen en probeert de acute problemen op te lossen.
Ik denk dat van Praag wel inziet dat hij niet anders kan dan samenwerken op dit moment en van Wijk heeft al helemaal weinig verkeerd gedaan.
Ik vind het prima als die twee op termijn plaats maken voor anderen maar het is op dit moment gewoon niet handig organisatorisch gezien.

09-05-2024 12:36

Ajaxsoul +3349

Misschien is het een goed idee om de artikelen waarvan je een link plaatst voortaan eerst even goed door te lezen, in het eerste artikel wordt hetgeen ik heb beweerd letterlijk bevestigd. Het bericht gaat zelfs nog verder door te stellen dat de afkeer jegens Hendriks in ieder geval deels onterecht was omdat hem ook de maat werd genomen voor zaken waar hij helemaal niet over ging.

Het tweede bericht begint met woord "lijkt" en dat is dus geen feit maar een aanname. Ook nog eens een aanname die niet klopt omdat het de Algemeen Directeur is die over het personeelsbeleid gaat en dus is niet Hendriks maar Van der Sar eindverantwoordelijk is voor de aanstelling van Mislintat. Kan je ook zien bij de presentatie van Mislintat daar staan foto's bij waarop te zien is dat Van der Sar het contract tekent en niet Hendriks (zie link). Bovendien is voor die aanstelling ook nog eens in meerderheid de toestemming van de RvC nodig. Kan je allemaal gewoon nalezen in de statuten van de NV. Als je ook geïnteresseerd bent in de feiten. Het zou kunnen zijn dat Hendriks een lans gebroken heeft voor Mislintat, maar ook dat is 1 van zijn taken en bovendien ben je als adviseur natuurlijk niet eindverantwoordelijk voor je adviezen, maar ligt die verantwoordelijkheid bij de persoon die het uiteindelijke besluit neemt.

Het derde artikel komt van de hand van de T. en iedereen weet dat men daar een hetze tegen Mislintat heeft gevoerd waarmee men al was begonnen voordat hij zijn contract had getekend. Dus wat men daar allemaal uitkraamt sowieso al niet serieus te nemen. Wat men beweert, kan bovendien kinderlijk eenvoudig worden gelogenstraft door de statuten van Ajax er op na te slaan. Daarin staat duidelijk te lezen dat directiebesluiten bij meerderheid worden genomen dus de helft van de stemmen plus 1. Daarnaast is voor 9 van de 10 besluiten ook de toestemming van de RvC. Kan je ook gewoon in de statuten nalezen en het "Reglement Raad van Commissarissen Ajax". Wat ik heb beweerd is gewoon feitelijk waar en feiten kan je altijd op juistheid controleren als je daar tenminste in geïnteresseerd bent.

https://www.ajax.nl/artikelen/sven-mislintat-directeur-voetbalzaken-ajax/

09-05-2024 13:14

Hans Verhagen +14054

Van Praag heeft Kroes al de wacht toegezegd en zag hierna dat hij veel kritiek kreeg. Kroes mocht terug alleen wel in een constructie waarbij zijn rol heel beperkt is. Ik zie geen enkele rol voor van Praag weggelegd. Ik ben bang dat deze man netwerkziek is en zo weer aankomt met mensen uit zijn netwerk.

09-05-2024 13:15

Ajaxsoul +3349

"Van Praag zijn actie om Kroes weg te sturen heeft ertoe geleid dat deze onrust is ontstaan. Hij had het over moeten laten aan de AFM".

Je praat voortdurend over dingen waar je werkelijk niets van begrijpt. Kroes wordt verdacht van handel met voorkennis en dat is een zeer ernstig vergrijp voor een beursgenoteerde onderneming. En een onderneming is wettelijk verplicht om dat bij de AFM te melden en je kan een directeur die daar van wordt verdacht niet doodleuk laten zitten. Dus die schorsing was volkomen terecht en kon niet anders. En omdat die schorsing volgens de statuten van Ajax maximaal 3 maanden mag worden gehandhaafd en het onderzoek van AFM jaren in beslag kan nemen, kan hetgeen jij graag had gezien in de praktijk helemaal niet. Het was ontslag of terug in functie en dat laatste kan niet als je verdacht wordt van zo'n ernstig vergrijp. Al helemaal niet in de situatie waarin Ajax verkeert en waarin openlijk getwijfeld wordt aan het morele kompas van de organisatie.

09-05-2024 13:23

Ajaxsoul +3349

"Ik vind het prima als die twee op termijn plaats maken voor anderen maar het is op dit moment gewoon niet handig organisatorisch gezien".

Gaan ze ook doen als de het weer rustig is in de tent, hebben ze al meermaals toegezegd. Hun contract loopt tot 2026 en gaat sowieso niet worden verlengd, dus kan men beter even rustig afwachten tot het weer een beetje rustig is in de organisatie dan lost het probleem zich vanzelf op. Met dit soort acties bereik je juist een averechts effect en gaat het alleen maar langer duren. Van Praag en Van Wijk gaan echt niet weg zonder hun club in goede handen achter te laten. Dus hoe eerder het rustig is hoe eerder ze op zoek kunnen gaan naar vervangers en hoe groter de kans is dat ze ook iemand zullen vinden. Dat zal nog moeilijk genoeg worden en dit soort onbezonnen acties maakt het nog moeilijker dan het al is.

09-05-2024 13:30

Hans Verhagen +14054

Je denkt dus echt dat Hendriks daar had moeten staan en omdat Sar daar staat dat hij hem binnen heeft gehaald? Dat Sar hiermee ingestemd heeft is ook zijn tekortkoming geweest. Maar hij zal toch ook moeten luisteren naar de adviezen en aanbevelingen en stemmingen!!. Mosman heeft Hendriks binnen gehaald en Hendriks heeft Mislintat aanbevolen. De telegraaf is niet mijn krant, maar de telegraaf wist al dat het niks zou worden. Als je het over feitelijk hebt dan kunnen we achteraf stellen dat ze gelijk hebben gehad, of vind jij de 5e plaats met een uitgaven van 115 miljoen prima? Je verpakt alles heel mooi wat heel lelijk is. Misschien is dat rapport wel het grootste bewijs dat het niet op rolletjes is gegaan, want waarom is dat rapport aangevraagd? En je bent het toch wel met mij eens dat Van Praag het rapport heeft omarmt als verzachtend en dat Kroes hier niet aan wilde meewerken. En dan is het wel heel vreemd dat van Praag Kroes buiten de deur zet en vervolgens weer als tijger zonder tanden terug haalt. Het heeft allemaal te maken met onze discussie. Er is gigantisch veel misgegaan en dat rapport is natuurlijk een wassen neus.

09-05-2024 13:42

Ajaxsoul +3349

"Mosman heeft Hendriks binnen gehaald en Hendriks heeft Mislintat aanbevolen".

Is totale onzin. Die bevoegdheid heeft een individuele commissaris niet en dat kun je lezen op pagina 4 onder artikel 4.2 van onderstaand document: "De wettelijke en statutaire bevoegdheden welke aan de Raad van Commissarissen zijn toegekend, berusten bij de raad als college en - tenzij de wet, statuten of dit reglement uitdrukkelijk anders bepalen - niet bij de individuele commissarissen".

Je verkoopt dan ook niets anders dan gebakken lucht en alles wat je beweert is feitelijk onjuist en wordt bevestigd door onderstaand document en de statuten. Wellicht heeft Hendriks Mislintat aanbevolen maar als men hem daar om heeft gevraagd en hij advies heeft gegeven, doet hij daarmee gewoon zijn werk en is hij niet in zijn eentje verantwoordelijk voor de aanstelling van Mislintat zoals hardnekkig wordt beweerd. Dat is een hoax, die bevoegdheid had hij niet. Die is aan Edwin van der Sar als AD, een titulair directeur valt onder de bevoegdheid van de AD en moet ook aan de AD verantwoording afleggen. Een titulair directeur heeft geen statutaire bevoegdheden en kan de onderneming uitsluitend vertegenwoordigen bij volmacht. Het is de AD die hem die volmacht kan verlenen en dus is ook de AD verantwoordelijk voor zijn handelen. Samen met de RvC want in onderstaand document staat op pagina 3 onder punt 3.2 ook dat de RvC toestemming moet geven voor iedere transfer boven de 1 miljoen. Zo gaat dat met feiten, daar kun je bewijzen voor leveren omdat die zijn vastgelegd. Het is duidelijk dat je grote moeite hebt om je opspelende onderbuik in bedwang te houden omdat het onmogelijk is om een objectief oordeel te vellen over een rapport dat je nooit hebt ingezien. De kwalificatie "wassen neus" die je daar aan geeft is dan ook uitsluitend de conclusie van die onderbuik en het is algemeen bekend dat die niet zoveel op heeft met feitelijkheid.

https://www.ajax.nl/media/a5jjhdze/reglement-rvc.pdf?uuid=7d947ec0-a840-4e15-b0f2-05ef9c9b0af6&owner=f09cc008-086c-4361-afa8-c9a04faf3ffd

09-05-2024 14:05

Hans Verhagen +14054

Beste man je bent zo vol van jezelf en de regeltjes. Pel je regels en statuten af en je komt bij de kern van het probleem. Alleen zover kom jij niet. Misschien kun je een keer proberen meer naar je onderbuik te luisteren in plaats van alles recht te lullen omdat dit zo beschreven staat in de regelementen. Overigens gebruik jij je onderbuik gevoelens wel wanneer het je uitkomt. Je praat voor je beurt als het je uitkomt. Je noemt handel met voorkennis een ernstig vergrijp. Denk dat je behalve dat je dit even moet afwachten echt aan de mensen over moet laten die er verstand van hebben. Je kan ook niet overal verstand van hebben, maar met veel google wel net doen of je overal verstand van hebt. Ik denk niet dat Kroes bewust bezig was met verrijken door voorkennis. Het is al gezegd maar hij schiet er financieel weinig mee op. Maar de tijd zal uitwijzen wie hierin gelijk heeft. En dat rapport..beste man, rapporten worden doorgaans in opdracht geschreven. Uw vraagt wij draaien..Veel mensen die het betrof zijn niet eens gehoord. Maar goed het werkt wel wanneer je gek bent op regels en statuten. Dan verslind je zo´n rapport, want die mensen weten van wanten. Tip voor jou. Ga echt ook op je gevoel af. Denk niet dat de wereld die jou wat kan leren alle wijsheid in pacht heeft en loop er niet blindelings achterna. En regels en statuten zeggen niet dat alles rechtlijnig wordt toegepast. Want als dat zo zou zijn dan was jouw betoog ook wel duidelijk voor van Praag. Maar juist die wilde een onderzoek..!! Vraag je dan zelf ook eens af waarom hij dit onderzoek wilde! Want hij had net als jij alles kunnen terug lezen! Het antwoord op deze vraag is de kern van onze discussie. Daar gaan wij niet uitkomen. Laten we deze discussie over een half jaar weer voeren en dan ben ik niet te beroerd om je gelijk te geven als blijkt dat je gelijk had. Hoop andersom ook!

09-05-2024 17:42

Ajaxsoul +3349

Hilarische reactie. Alsof die regels er voor niets zijn. Alsof je die zomaar naast je neer kan leggen. Alsof je die zomaar naar eigen goed vinden kunt invullen. Misschien moet je wat minder vaak naar de Efteling gaan want je gelooft duidelijk nog in sprookjes. Je mooiste uitspraak vind ik nog "Je noemt handel met voorkennis een ernstig vergrijp". En dan beweer je ook nog eens dat dat uit de onderbuik zou komen terwijl het gewoon in het wetboek van strafrecht staat. Werkelijk niet te filmen. Wat ik vind is wat dat betreft helemaal niet relevant. Wat wel relevant is dat het verboden is en dat iemand die zich daar schuldig aan maakt gestraft zal worden. Zelfs Kroes begrijpt dat want die heeft gezegd dat hij zal terug treden als TD als hij schuldig wordt bevonden. Je praat over zaken waar je werkelijk niet van begrijpt. En er deugt helemaal niets van je feitenrelaas. Maar zo gaat dat als je onderbuik je belangrijkste adviseur en gesprekspartner is. Die heeft helemaal niets op met de feiten. Tip voor jou: hou je voor de verandering eens bij de feiten. En feit is dat de opdracht voor het KPMG onderzoek al is gegeven voor dat Van Praag is benoemd tot commissaris. Diens voorganger Eringa heeft daar opdracht voor gegeven en niet Van Praag. En dus is het hartstikke logisch dat Eringa niet gehoord is, het zou onmiddellijk in twijfel zijn getrokken als dat wel zou zijn gebeurd omdat hij de opdrachtgever is, zoals jij feitelijk ook al doet. Bovendien was dat ook helemaal niet nodig omdat alle bijeenkomsten van de directie en RvC worden opgenomen en alle relevante informatie tot e-mails aan toe worden gedocumenteerd en gearchiveerd. Je weet inhoudelijk helemaal niets van dat rapport en dus is alles wat je daarover oreert niets anders dan onderbuikretoriek en je oordeel daarover als het oordeel van een blinde over de kleuren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/gezonde-financiele-sector/verbod-op-marktmisbruik-en-handel-met-voorkennis

https://www.parool.nl/nederland/jaarverslag-ajax-kpmg-onderzoekt-belangen-mislintat-vorig-seizoen-winst-van-39-miljoen~b248e8ff/

10-05-2024 07:44

JoeBlow +8162

Misschien eerst onze Messias Alex maar eens een volledige transferzomer laten doen, inclusief nieuwe trainer, en dan maar eens kijken of we nog steeds zo enthousiast zijn - voordat we nog meer mensen vragen op te stappen.

09-05-2024 00:52

Dusbaba +15337

Ah wel ja, laten we gewoon voor de transferzomer ook nog even de hele RvC opdoeken. Net als een AD totaal niet nodig.

09-05-2024 00:45

JariLitmanen87 +7934

Ongelofelijk hoe mensen hier binnen 1-2 weken vergeten zijn wat voor ongelofelijke karaktermoord Van Praag heeft gepleegd op Kroes. En nu in het kader van 'rust' maar vragen om zand erover te gooien.

Het opstappen van van Praag is nog steeds net zo'n legitiem vraagstuk als het opstappen van Kroes in een eerder stadium.

09-05-2024 00:08

DankzijCruijff +48660

Haha, exact.

09-05-2024 00:43

AjaxAficionado +1453

Het beeld blijft zo droevig, als kroes terug mag komen na zulke uitspraken moet je zelf wieberen als je het mij vraag.
Karaktermoord van zichzelf

09-05-2024 02:20

Hans Verhagen +14054

Mee eens. Soms vraag ik me af of dit mensen zijn met een Ajaxhart of juist heel erg bang zijn dat de club opkrabbelt. Van Praag is de luis in de pels.

09-05-2024 05:49

Sud +139

Welke rust? Er is geen rust. V Praag en V Wijk mogen hun posities verlaten. Des te langer ze blijven zitten hoe meer onrust er gaat komen.

09-05-2024 00:02

Tijntjee +690

Mee eens maar kom dan ook met namen

08-05-2024 23:47

twynestar +28218

Ik heb het idee dat er nog niet genoeg mensen aandacht hebben gekregen in deze hele saga. Ze hopen natuurlijk op een interview met VI of een vox-popje bij Hart van Nederland voor de voorzitter van de supportersvereniging. Want ze doen het niet voor Ajax.

08-05-2024 23:27

Beachboy +2900

De supportersvereniging voelt het sentiment al net zo slecht aan als Van Praag...

08-05-2024 23:23

Omar +17163

Wat een dwazen zijn dit

08-05-2024 23:21

Roy Derksen +1085

Je kunt het eens zijn, maar niemand stapt in RVC van Ajax, imagoschade is te groot!

08-05-2024 23:09

Hans Verhagen +14054

Je kan er altijd met een decharge vertrekken en je gaat schoon in en komt er vies uit om vervolgens met het wasmiddel KPMG weer schoon verder te kunnen. Je krijgt ook nog een vergoeding voor dat Ja knikken.

09-05-2024 06:08

Roy Derksen +1085

Hans stel je beschikbaar!

09-05-2024 12:48

MelleAfca +14302

Bizar dit; puur schoppen om het schoppen. Laat de rust nou in godsnaam wederkeren in plaats van deze ongefundeerde aanval.

08-05-2024 23:08

Sterretje73 +5219

Exact dit..voelt als een eenmans aanval van 1 persoon binnen de supportersvereniging. Eindelijk was er twee/drie weken wat rust komen juist zij hiermee...je vraagt aan scheidsrechters de wedstrijd aan te voelen en dan doe je zelf dit....vermoeiend zootje.

08-05-2024 23:22

KleineReus +6429

Zijn dit dezelfde lui die altijd lopen te janken om het oude logo? .....in het kader van een nieuw tijdperk

08-05-2024 22:41

twynestar +28218

nou dit weer. Jesus jongens toch.

08-05-2024 22:21

pafo +1131

Het is tijd voor de nieuwe generatie Ajax bestuurders.

08-05-2024 22:19

Aurelius1 +19698

Hebben de bloeddorstige supporters nou niet genoeg koppen zien rollen? Om de week moet er weer iemand onder de guillotine worden gegooid om de onderbuik te voeden. Anders smaakt de ontbijtkoek net minder goed.

De supporters hebben al een spoor van financiële ellende veroorzaakt. Miljoenen en miljoenen afkoopsommen zijn besteed aan diverse nutteloze ontslagen. Omdat het volk bloed wil zien. Het zal toch wel een tijdje klaar zijn voordat de onderbuik weer begint te grommen.

08-05-2024 22:08

Suavimani +11903

Snap het wel hoor, mensen die om rust roepen. Maar als Van Praag blijft zitten, is de volgende tijdbom alweer aan het tikken. Je kunt niet iemand professioneel proberen te onthoofden, om daarna - wanneer dat mislukt is - te doen alsof er niks gebeurd is. Van Praag moet in de huidige samenstelling toezicht houden op het functioneren van Kroes als TD. Dat kan hij op geen enkele geloofwaardige manier meer doen. Bovendien zou hij slechts tijdelijk commissaris zijn, ter overbrugging. Momenteel breekt hij die belofte. De integriteit en geloofwaardigheid van Van Praag heeft daarmee onherstelbare schade opgelopen.

Als je echt bestuurlijke rust wil, dan moet je alles resetten, ook de RvC. Geen ballast uit het verleden meer, maar een echte schone lei.

08-05-2024 22:08

Paul van Dorst +1571

Van Praag breekt geen enkele belofte. Jij bent het simpelweg niet eens met lengte van deze ‘tijdelijke’ termijn.

En in het kader ‘alles’ resetten voor bestuurlijke rust, dan wil ik benadrukken dat deze bestuurlijke onrust wordt veroorzaakt door wat oud supporters die weigeren gepast geduld te hebben.

09-05-2024 12:46

MichelAngelo66 +22194

Statement om druk te verhogen voor de BAVA. Onnodig rumoer veroorzakend. Domme timing. Van Praag weet echt wel dat zijn positie niet lang meer houdbaar is. Maar ja, per direct weglopen kan ook niet. Zit alleen Blind er nog. Die andere drie doen al geen reet meer (al ze al wat deden). Kan toch niet.

Nieuwe mensen binnenhalen. Ajax affiniteit. Kennis en oud spelers. Kinsbergen, van ‘t Schip. Alvast twee die een rol kunnen gaan spelen. Oh ja, van Gaal bedanken en verder weg houden. We moeten de goeie kant op.

08-05-2024 22:03

jeffrey_van_der_sluis +30363

Een blik op de tribune bij de 0-1 van Taylor sprak boekdelen. Geelen en Kroes juichen en applaudisseren bij de goal, Van Praag bleef chagrijnig zitten. Kroes is een Ajacied, Van Praag misschien ook, maar louter bezig met macht dan Ajax.

08-05-2024 21:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.