Piepjong, maar bulkend van talent: Zo begint Ajax O18 aan de Youth League

door Thijs Zwagerman 10

Bron Ajax Showtime

Piepjong, maar bulkend van talent: Zo begint Ajax O18 aan de Youth League

door Thijs Zwagerman 10

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In de rubriek ‘Kweekvijver’ zoomt Ajax Showtime wekelijks in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Na een afwezigheid van ruim een jaar is de Youth League terug. Woensdagmiddag begint Ajax O18 in Portugal aan de jeugdvariant van de Champions League. Een volledig nieuwe lichting, die staat popelen om zichzelf te presenteren aan het grote publiek. Wat kunnen we verwachten van het vlaggenschip van de Ajax-opleiding op bezoek bij Sporting Portugal?

Olivier Aertssen en Kristian Hlynsson zijn de enige spelers uit de huidige selectie van Ajax O18 die er op 22 augustus vorig jaar ook bij waren toen het toenmalige Ajax O19 in de halve finale van de Youth League werd uitgeschakeld door de leeftijdsgenoten van Benfica. Een elftal met spelers als Enric Llansana, Quinten Timber, Youri Regeer, Christian Rasmussen en Sontje Hansen ging tegen Benfica kansloos met 3-0 onderuit. Aertssen en Hlynsson maakten het debacle toentertijd als piepjonge invallers mee, maar zullen hun ploeg nu - dertien maanden later - bij de hand moeten nemen in de Youth League.

Want hoe talentvol de selectie van Ajax O18 ook is, het leeftijdsverschil met tegenstanders Sporting Portugal, Borussia Dortmund en Besiktas zal groot zijn. In Nederland wordt er sinds twee jaar gewerkt met een O18-lichting, maar internationaal gezien bestaan er in verreweg de meeste landen nog altijd O19-teams. Dit is dan ook de vorm die in de Youth League wordt aangehouden. Daarnaast mag elke club ook nog gebruikmaken van drie dispensatiespelers, waardoor het de komende maanden meermaals zal gaan voorkomen dat Ajax-talenten in de Youth League tegenstand krijgen van spelers die drie jaar ouder zijn. De ervaring leert dat dit leeftijdsverschil zich in het jeugdvoetbal laat voelen en vaker dan de voetbaltechnische kwaliteiten het verschil maakt.

Status van Ajax O18

Toch zal het deze Youth League-campagne bij vlagen ook genieten geblazen worden voor Ajax-liefhebbers. De vraag is of Ajax O18 in staat zal zijn om tegen oudere en fysiek sterkere spelers negentig minuten op te boksen, maar zeker is wel dat de Amsterdammers met hun kwaliteiten in ieder geval in gedeeltes van wedstrijden de tegenstander hun wil op kunnen leggen. O18-trainer Dave Vos en zijn assistent-trainer Steven Pienaar zijn al sinds eind mei intensief bezig om de gewenste speelwijze erin te slijpen en dat werpt de laatste weken zijn vruchten af.

Ajax O18 speelde aantrekkelijke oefenwedstrijden tegen onder meer Club Brugge, KRC Genk en SC Cambuur en begon het seizoen officieel met overwinningen op FC Emmen (1-3 in het bekertoernooi) en Sparta Rotterdam (0-1 in de competitie). Het hoogste jeugdelftal beschikt over veel voetballend vermogen van achteruit en heeft daarnaast veel dynamiek en creativiteit hoger op het veld. Ajax O18 is nog altijd wel wat zoekende naar de juiste uitvoering en onderlinge afstemming, bijvoorbeeld in het vrijlopen in de opbouw en de omschakeling na balverlies. Maar bij vlagen tikt het elftal van Vos tegenstanders ook al helemaal zoek.

Smaakmakers en versterkingen vanuit Jong Ajax

Dit attractieve voetbal zal tegen Sporting Portugal van een extra boost worden voorzien met de aanwezigheid van Amourricho van Axel Dongen. De vleugelaanvaller, afgelopen jaar door Ajax uitgeroepen tot het grootste talent van De Toekomst, keert voor het eerste groepsduel in de Youth League terug vanuit Jong Ajax en zal links voorin voor veel dreiging moeten gaan zorgen tegen Sporting Portugal.

Ook de eerder genoemde Hlynsson en doelman Charlie Setford vloeien voor de start van de Youth League vanuit Jong Ajax terug naar de O18. Voor Hlynsson zal Vos een plaats op het middenveld inruimen, terwijl Setford normaliter onder de lat staat. Dit zou alleen nog kunnen veranderen als bij Ajax 1 zowel Maarten Stekelenburg als Jay Gorter niet fit genoeg blijken om te spelen in de Champions League-wedstrijd tegen Sporting Portugal. Stekelenburg en Gorter zijn beiden niet geheel okselfris en als blijkt dat zij allebei niet in staat zijn om te spelen zal Setford woensdagavond bij de Ajax-hoofdmacht op de bank zitten. In dat geval moet Vos een keuze maken tussen zijn overige keepers Sten Kremers en Tom de Graaff.

Naast Van Axel Dongen, Hlynsson en Setford beschikt Ajax O18 in zijn eigen selectie natuurlijk ook al over de nodige sterkhouders. Centrumverdediger Aertssen is één van hen, maar ook controlerende middenvelder Silvano Vos en aanvallende middenvelder Gabriël Misehouy zijn spelers die de ploeg bij de hand kunnen nemen. Aangevuld met interessante spelers als Diya Jermoumi (rechtsback), Mateja Milovanovic (centrumverdediger), Oualid Agougil (centrumverdediger/controlerende middenvelder), Jeppe Kjær (vleugelspeler) en Yoram Boerhout (aanvaller) kan Ajax O18 een ploeg op de been brengen die bulkt van het talent. En dan ontbeert het middenvelder Julian Brandes momenteel nog ietwat aan wedstrijdritme, waardoor hij hoogstwaarschijnlijk nog niet in de basis zal starten.

Of het jonge, maar zeer talentvolle Ajax O18 is opgewassen tegen het fysiek sterke Sporting Portugal, zal moeten blijken. Dat het een mooie test wordt om te zien waar de Ajax-talenten na maanden zonder competitieve wedstrijden staan, staat vast. De Youth League-wedstrijd Sporting Portugal - Ajax is woensdag om 12.00 uur te zien op Ziggo Sport.

Vermoedelijke opstelling Ajax O18:

Setford; Jermoumi, Aertssen, Agougil, Aning; Vos, Hlynsson, Misehouy; Kjær, Boerhout, Van Axel Dongen.

Overige spelers in de wedstrijdselectie:

Banel, Brandes, Dall, De Graaff, Gooijer, Kremers, Milovanovic, Sarfo, Van Bohemen.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer Kweekvijver:

Lees meer over:
Plaats reactie

Berghuis +14280

Het is echt goed deze youth League voor jonge spelers. Sommigen vragen zich af waarom zulke jonge jongens al geconfronteerd worden met zulke reizen. Maar zij vergeten dat juist op deze leeftijd de bodem voor een succesvolle of onsuccesvolle carriere word gelegd. Weerstand tegen verschillende nationaliteiten met verschillende ideeën over voetbal en tactieken is onwijs belangrijk voor jonge spelers. Het is niet voor niets dat opleidingen van Ajax, Barcelona, Benfica, Lyon, Anderlecht het ontzettend goed doen. Jeugd teams zijn bijna altijd vertegenwoordig op de grote Europese jeugd toernooien.

15-09-2021 11:27

BlueDuke +4458

Iemand een idee waarom Gibson Yah er niet bij zit. Heeft al in jong gespeeld.

15-09-2021 09:20

Julisme +272

Weet iemand of het uitgezonden wordt?

14-09-2021 22:19

Sampaoli +39112

Youth League is een heerlijk podium voor die gasten. Van deze 6 potjes gaan ze al ontzettend veel leren, met wellicht nog een knock-out fase als kers op de taart.

Voor Ajax overigens een zeer interessante competitie om spelers te scouten. Zowel van mindere ploegen als van betere ploegen. Vooral spelers die uit contract lopen bij grote ploegen, ik noem als voorbeeld even Txus Alba (Barcelona) of Arrey-Mbi (Bayern).

14-09-2021 20:42

Sjonnie +18814

Opvallende namen die bij Ajax ontbreken:
David Kalokoh
Divajo Bobson, oke die heeft AxelDongen en Rafael Sarfo voor zich.
Gibson Yah, die ook al met Jong Ajax gespeeld heeft.

Piepjong zeker, maar niet per definitie jonger dan andere ploegen.
De topclubs vaardigen allemaal een selectie af waarvan -at first glance- de leeftijden niet noemenswaardig hoger zijn dan bij Ajax.
Het zou mij dan ook niet verbazen als de gemiddelde leeftijd bij een van de andere topclubs zelfs nog lager ligt dan bij Ajax.

14-09-2021 16:00

Sampaoli +39112

Niet helemaal mee eens, de gemiddelde leeftijden bij de topclubs zijn allemaal hoger dan bij Ajax. Wij hebben überhaupt maar één speler geboren in 2003 mee, terwijl de topclubs als Barcelona (6x 2003, 1x 2002), Bayern München (6x 2003), Chelsea (3x 2003, 2x 2002), Manchester United (4x 2003, 3x 2002) en Benfica (7x 2003, 3x 2002) waar jij het over hebt met véél oudere selecties komen.

Verschil van 1 a 2 jaar gemiddeld in leeftijdcategorie is ontzettend groot en moeten we niet onderschatten.

14-09-2021 20:40

southmokum +284

Hoger dus?

14-09-2021 20:56

Sampaoli +39112

Excuus, rectificatie van mijn kant is inderdaad nodig. Leeftijden bij topclubs zijn in tegenstelling tot wat Sjonnie hierboven beweert wel degelijk significant hoger.

14-09-2021 21:06

Sjonnie +18814

Niet helemaal eens met @Sampaoli.
Ik had Chelsea (hebben vanavond gespeeld) bekeken en die hebben in de hele selectie 4x 2005 (16 jaar), 4x 2004 (17 jaar) en 9x 2003 (18 jaar) en 1 speler van 19 komt neer op een gem. leeftijd van iets boven de 17 terwijl Ajax net onder de 17 zit. Verschil noem ik niet noemenswaardig.
Ging er gemakshalve van uit dat we hetzelfde beeld zouden zien bij andere topclubs maar die zitten qua gem. leeftijd ietske hoger dan Chelsea, daar heb je gelijk in. Zal morgen nog een steekproef (heb toch weinig te doen morgen :-) bij de andere UYL topclubs doen. Ben benieuwd.

Juventus UYL selectie met 7x 2003, 11x 2004 en 2x 2005 gem. leeftijd zoals bij Chelsea net boven de 17. Dat vind ik echt geen significant verschil met Ajax.

Ik vind het helemaal niet belangrijk of we over de jongste selectie beschikken ja of nee. Boeien.
We moeten gewoon die prijs es een keer pakken!

14-09-2021 23:14

Godenzoon24 +15265

Volgens mij moet je vooral de basis met elkaar vergelijken. En in die gevallen kan het verschil wel degelijk significant worden.

15-09-2021 09:14

wolterx +6310

Yah is geblesseerd. Kalokoh heeft blessure gehad, die is voor volgende pot realistische naam als niet teveel spelers terug komen. Verschil is leeftijd is juist heel groot op dit niveau. Chelsea had 17.9 gemiddelde leeftijd met 1 speler uit 2005. En 5 18+ spelers. Ajax heeft dit maal één speler van 18 meegenomen. Op jeugdniveau is dat een enorm verschil. 16.85 gemiddelde leeftijd ingeschreven is belachelijk. Zenit had 18.3 gemiddeld. Barcelona 18.1 en Bayern 17.9 Dynamo Kiev 18.6 en Benfica 18.6. Lille 18.3 en Wolfsburg 18.1. Man U 18.1 en Young Boys 18.5. Sevilla 18.3 en RB Salzburg 18.2. Villarreal 18.6 en Atalanta 18.5. 1 jaar verschil op dit niveau is gewoon enorm veel, hele fijne leerervaring maar zolang de jongens uit 2003 niet terug komen is het niet realistisch te verwachten dat ze fysiek en qua inhoud mee kunnen.

15-09-2021 09:35

Sjonnie +18814

Willen we een prijs pakken, dan moeten we een rijpere selectie afvaardigen.
Leggen we de nadruk op opleiden, dan moeten we niet zeuren.

Even cijf€rn€uken maar Chelsea stelde gisteren het volgende elftal op
met een gemiddelde leeftijd van 17.36
--
Teddy Sharman-Lowe (18)
Brodi Hughes (16)
Sam McClelland (19)
Bashir Humphreys (18)
Dion Rankine (18)
Charlie Clive Webster (17)
Lewis Hall (17)
Silko Amari Otieno Thomas (17)
Ronny Stutter (16)
Jude Jacob Soonsup-Bell (17)
Harvey James Vale (18)

De hele UYL selectie van Chelsea zit gemiddeld op 17.39, dat is nog geen half jaar verschil met de Ajax selectie.
Leeftijdsverschil van een half jaar valt best wel mee.

15-09-2021 11:22

wolterx +6310

17 en 17 is verschil hé. Een speler als Van Axel Dongen is 16 maar over 2 weken 17. Terwijl Agougil maandje 16 is. 10 maanden verschil, zelfde waarde in jouw gemiddelde. Die 17.36 basis is effectief 17.9 (zie Transfermarkt: fc-chelsea-uefa-u19_zenit-sint-petersburg-uefa-u19/aufstellung/spielbericht/3653101).

Ajax vandaag: Setford (17); Jermoumi (17), Aertssen (17), Milovanovic (17), Aning (17); Vos (16), Misehouy (16), Hlynsson (17); Kjaer (17), Dall (18), Van Axel Dongen (16). In Jouw telling zou dat 16.81 zijn. Dat is een enorm verschil met de jongste (!) ploeg van gister in de YL. Gemiddelde is 17.3, wat na PSG in laagste is in 5 jaar tijd in de YL. Is zelfs jongste selectie sinds Arsenal in 2014. Vandaag is een ongekend jonge ploeg.

15-09-2021 11:43

Sjonnie +18814

Oke, we gaan even heel goed cijf€rn€uk€n en drukken we de leeftijd van de elftallen van Chelsea en Ajax uit in aantal dagen, gebaseerd op de geboortedatums van de spelers.
Dat is dan de absolute graadmeter qua leeftijden.
Dan komt Chelsea gemiddeld uit op een speler-leeftijd van 6532 dagen tegen Ajax 6342. Dat is een verschil van 190 dagen oftewel 6 maanden.
Zoals ik in m'n vorig bericht al stelde, een half jaar leeftijdsverschil valt best wel mee.

Ajax hoeft voor mij niet de jongste selectie af te vaardigen. Liever zie ik ons een keer die prijs pakken.

15-09-2021 12:20

Koningtoto +59874

Bulkend van talent? Ik lees op AS alleen maar dat de jeugdopleiding zo goed als failliet is. Liegen die mensen?

14-09-2021 15:03

ajaciedje90 +59668

Los nog even van wie er gelijk heeft. Dat spelers bulken van talent betekent toch nog niet dat het organisatorisch zo goed geregeld is dat deze talentvolle spelers zich maximaal ontwikkelen, of wel?

Ik bedoel als de trainers niet bekwaam zijn of de verkeerde mensen op de verkeerde plekken zitten op de cruciale plekken binnen de JO. dan is dat ook niet goed

14-09-2021 15:13

Koningtoto +59874

Dat klopt op zich wel, maar er komt genoeg talent door naar het eerste. Zeker als je nu de basis en de bank ziet. Dus volgens mij gaat het nog best aardig met onze organisatie.

14-09-2021 15:30

ajaciedje90 +59668

Dat klopt ook als je kijkt naar wat er nu in de basis staat en op de bank zit uit de eigen opleiding gaat dat goed. In mijn ogen moet je echter wel verder kijken dan naar het verleden & heden en vooral naar de toekomst. Want wat er nu op de bank & basis zit zoals jij aangeeft is wel het opleidingswerk van het verleden en wat er nu gaande is op De Toekomst heeft daar dus geen invloed meer op, dat is alweer geweest.

Als er nu dus (waar de kritische reageerders het steeds over hebben) geen goede beslissingen worden genomen en de focus op de verkeerde zaken liggen krijg je of straks kwantitatief te weinig doorstroming of kwalitatief.

In hoeverre dat allemaal goed of niet goed gaat kan ik niet beoordelen trouwens. Ik wou alleen wat nuance aanbrengen.

14-09-2021 15:37

Koningtoto +59874

Het gaat er mij om dat je minimaal de helft ongeveer aan eigen jeugd hebt staan, op het veld, of op de bank. Dus 5 of 6 eigen kweek jongens die op niveau mee kunnen doen. Ik hoor sinds het vertrek van Jonk niets anders dan dat de opleiding stuk is, maar zijn tijd is nu wel weg gevloeid bij Ajax en nog steeds druppelen er spelers omhoog. Ik vind dat gezeik dus behoorlijk overdreven worden. Zoalng er 2 of 3 spelers per jaar doorstromen naar de A selectie moet je daar als topclub echt heel trots op zijn. Dat doen er niet veel na.

14-09-2021 15:50

Koningtoto +59874

Die zijn allemaal op veel te jonge leeftijd vertrokken, daar kan Ajax niks aan doen.

14-09-2021 18:43

thelordjoshua +10641

Loopt echt wel goed talent rond, Aertssen, Misehouy, Kalokoh, Olaf Gorter, Speksnijder, Skye Vink, Silvano Vos noem maar op ga zo maar door, ook daarna weer lichting Wolff, Konadu etc

14-09-2021 19:07

DrFootball +15141

Je bedoelt als Jong Ajax een wedstrijd verliest, de volledige idiote reacties.. Mensen stellen vaak onredelijke eisen aan jonge jongens. Dat gaat met hele goede en ook met hele slechte prestaties. Als je je daar op in stelt en puur kijk naar het eindresultaat 1-2 jongens per jaar die het eerste halen dan doet de opleiding het niet onaardig. Je moet je wel blijven ontwikkelen, want stilstand is achteruitgang. We zijn jarenlang 1 van de beste opleidingen ter wereld geweest. Echter je moet waken voor de wet van de remmende voorsprong.

Je mag daarom best kritisch kijken naar de opleiding. En dan zie je dat Ajax heel veel jonge talentvolle keepers, verdedigers en middenvelders heeft rondlopen. Echter voorin is het vaak heel mager en breekt er te weinig door of vertrekt te vroeg. En dat is al jaren zo. En wie is het laatste talent uit het buitenland dat echt serieus doorbrak? Eriksen? Wanneer houden we eens op met het posteren van middenvelders op de flanken? Dat soort vragen mag je toch wel stellen?

14-09-2021 20:13

MK77 +6101

Stiekem kijk hier meer naar uit dan de wedstrijd van het eerste

14-09-2021 14:18

Ajax27 +19054

Dus....

14-09-2021 16:52

MK77 +6101

Dus de wedstrijden van de eerste elftallen zijn vaak dichtgemetseld op tactisch gebied en met de jeugd zie je meer individuele hoogstandjes. Laat dat nou één van de sterke punten van deze lichting zijn

14-09-2021 16:55

Bals +3755

Barstensvol talent, maar inderdaad heel erg jong. Gewoon blijven steunen en hopen dat ze hun ontwikkeling doorzetten. Winst of verlies, nu al trots op deze lichting!

14-09-2021 14:14

Oxxer +163755 moderator

JA is feitelijk de A1 / o19, wie kwam ook al weer met het briljante plan om de o19 af te schaffen?

Art Langeler..

14-09-2021 14:09

Ozymandias +159568

Volgens mij is het een slimme keuze geweest om de o19 af te schaffen. Negentien jarige spelers moeten zo veel mogelijk tegen spelers die ouder dan hun zijn spelen en niet tegen talenten van vaak 17/18 jaar oud.

14-09-2021 14:12

Oxxer +163755 moderator

De o19 af te schaffen leek meer om Feyenoord zsm in de KKD te helpen.

14-09-2021 15:10

Ozymandias +159568

Om eerlijk te zijn lijkt het me voor het Nederlandse voetbal ook erg belangrijk dat Feyenoord een beloftenteam in de Eerste Divisie krijgt.

14-09-2021 18:03

BlueDuke +4458

Al is het alleen al om er voor te zorgen dat de knvb voortaan mee werkt en denk met beloften ploegen.

15-09-2021 09:18

Hakkie +781

@Ozy
Eerder heb je een pleidooi gehouden om zoveel mogelijk jongens van Jong Ajax te selecteren, waar ik het mee eens ben, zodat Ajax meer kans maakt op een hoge eindrangschikking.
Ik gun deze jongens deze ervaring, maar ik zou toch graag het sterkst mogelijke elftal zien spelen.

Oeps, staat in een andere post!

15-09-2021 11:39

Oxxer +163755 moderator

Voor beide meningen valt wat te zeggen.

15-09-2021 12:01

leverworst +1271

Hopelijk is Kjaer fit genoeg om in de basis te starten. Sarfo is anders op rechts wel een logische vervanger. Zijn diepgang kan je nodig hebben. Strijd tussen Milovanovic en Agougil ligt nog open denk ik.

Heel erg benieuwd wat Vos en Misehouy morgen kunnen brengen. Voor het eerst op dit podium. Gaat Jermoumi ook in de YL zijn stempel kunnen drukken? Veel vragen allemaal. Normaal gesproken is dit team iets te jong om heel ver te geraken, maar dat is niet erg. Deze lichting heeft stilgestaan qua officiële wedstrijden. Logisch dat er niet te veel wordt teruggehaald van Jong Ajax. Die spelers hadden vorig seizoen en dit seizoen al meer prikkels.

14-09-2021 13:59

Ozymandias +159568

Jammer dat Ajax niet Jong Ajax naar de Youth League stuurt aangezien er maar een paar spelers van Jong Ajax te oud zijn om deel te mogen nemen. Zelfs als Ajax geen gebruik zou maken van dispensatie spelers hadden ze met bijvoorbeeld Setford; Regeer, Aertssen, Hillen, Baas; Fitz-Jim, Ünüvar, Hlynsson; Martha, Rasmussen en Van Axel Dongen een team vol met Eerste Divisie ervaring naar de Youth League kunnen sturen.

14-09-2021 13:58

leverworst +1271

Je kan die jongere gasten dit niet afpakken. Hebben heel lang moeten wachten. Spelers van Jong Ajax zijn vorig seizoen ook doorgegaan. Vos, Misehouy en co hebben deze wedstrijden nodig.

14-09-2021 14:00

Ozymandias +159568

Ze hebben hier juist helemaal niet lang op moeten wachten. De A1 is namelijk juist ongelofelijk jong in vergeleking met andere A1 teams die aan de Youth League meededen. De titel van dit stuk is niet voor niets "Piepjong, maar bulkend van het talent". Talenten als Vos en Misehouy (beide tweedejaars B-junioren) kunnen in theorie na dit seizoen nog drie seizoenen aan de Youth League meedoen.

14-09-2021 14:03

leverworst +1271

Ik bedoelde meer in de zin van officiële wedstrijden. Je kan wel heel Jong Ajax terughalen, maar die hebben vorig seizoen al een prima programma gehad en dit seizoen ook genoeg goede wedstrijden zoals deze week tegen NAC en Almere City. De spelers die het nu gaan doen zijn ook interessant genoeg om deze wedstrijden te verdienen.

14-09-2021 14:12

Ozymandias +159568

Het o18 van Ajax gaat in de Youth League niet winnen en ik ben het met Cruijff eens dat het voor het imago van de jeugdopleiding van Ajax belangrijk is dat ze internationale jeugdtournooien winnen. De talenten in de o18 (de meeste van hun zijn eerstejaars A-junioren, tweedejaars B-junioren en een paar zelfs eerstejaars B-junioren) hebben volgens mij ook op het nationale o18 niveau nog meer dan genoeg te leren. Ik denk trouwens dat het voor de tweedejaars A-junioren ook belangrijk is om zich af en toe aan de top van hun leeftijd te kunnen meten.

14-09-2021 14:18

wolterx +6310

Ben ik het dus totaal niet mee eens. Een o19 toernooi valt voor Ajax geen eer te behalen. Dat is gewoon de leeftijd waarop sterkhouders niets meer te zoeken hebben in het jeugdvoetbal. Je team is nooit ingespeeld omdat ze over 2 en als je echt wilt 3 teams verdeeld zijn. Zelfs nu in deze selectie is de voorbereiding over 3 elftallen verdeeld geweest. Daarnaast is het winnen van internationale toernooien niet het probleem, die winnen ze doorheen de jeugd regelmatig en het aanzien van de opleiding doe je daar juist vergroten icm doorstroom naar eerste en resultaten daar. Niet met een o19 toernooi wat gelijk loopt het de CL waar de toptalenten al acteren dan. De seconde dat het prestige element reden is spelers ergens te plaatsen ipv uitgestippelde trajecten gaat er iets fout. Nu zijn er 2 hele leerzame wedstrijdje in KKD deze week. Waar je 2003 groep zich mag laten zien.

14-09-2021 15:54

Ajax27 +19054

Je snapt toch zelf ook wel dat het als speler veel mooier is om wedstrijden te spelen tegen clubs als Sporting, Dortmund en Besiktas, dan tegen NAC en Almere city.

14-09-2021 16:57

Ozymandias +159568

"Je team is nooit ingespeeld omdat ze over 2 en als je echt wilt 3 teams verdeeld zijn."

In mijn voorbeeld basiselftal speelt alleen Aertssen niet bij Jong Ajax. Volgens mij zal dat team minstens net zo goed op elkaar ingespeeld zijn als een team wat bestaat uit o18 spelers.

"Dat is gewoon de leeftijd waarop sterkhouders niets meer te zoeken hebben in het jeugdvoetbal."

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb zelfs spelers als Nouri en Vd Beek het zeer moeilijk zien hebben in de Youth League terwijl die al eerste of tweedejaars A-junioren waren.

"De seconde dat het prestige element reden is spelers ergens te plaatsen ipv uitgestippelde trajecten gaat er iets fout."

Het uitgestippelde traject moet daar ruimte voor laten en dat is ook heel goed mogelijk. In Engeland merkte ik dat het prestige van de Ajax jeugdopleiding schade oploopt. Ik kreeg bijvoorbeeld regelmatig te horen dat Chelsea een betere jeugdopleiding had en dan wezen ze altijd op het feit dat Chelsea twee keer de Youth League heeft gewonnen.

14-09-2021 18:11

Ozymandias +159568

"Ik zou me niet al te druk maken om wat die Engelse vrienden denken."

Ik wel want als zij er zo over denken zullen jonge Europese talenten waar Ajax en bijvoorbeeld Chelsea interesse in hebben waarschijnlijk ook zo denken.

15-09-2021 11:32

Pirsig +519

Mee eens. Ajax stelt nooit het sterkste team op. Dat vind ik jammer want ik heb echt iets met de Youth League. Het is echt een prijs en ik vind het jammer dat Ajax er niet vol voor gaat.

14-09-2021 14:32

Ajax27 +19054

Eens, ik vind ook dat ze eerder die spelers hadden moeten gebruiken. Het is voor de jonge jongens in JA juist een prachtige ervaring om weer even tegen hun leeftijdsgenoten te voetballen, maar dan op een hoog internationaal podium.

14-09-2021 16:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.