Onze Trots: 'Chaos op straat toen Ajax Champions League won'

door Bart Veenstra 22

Onze Trots: 'Chaos op straat toen Ajax Champions League won'

door Bart Veenstra 22

Laatst geüpdatet

Bekende Nederlanders en Ajax. Waarom zijn ze fan geworden van de Amsterdamse club en hoe beleven zij de wedstrijden van hun grote liefde? Komen ze vaak in het stadion of kijken ze de wedstrijden liever thuis of in de kroeg? En wat vinden ze eigenlijk van het huidige Ajax? In de rubriek ‘Onze Trots’ gaan we op zoek naar de liefde voor Ajax van de BN’ers. In deel 21 spreken wij met Angelo Diop, beter bekend als Rotjoch: oprichter, presentator en eindredacteur van het hiphop-programma 101Barz.

Het is de dag na de Champions League-wedstrijd tussen Ajax en Bayern München (3-3) als wij afspreken op het kantoor van Rotjoch in Diemen-Zuid. Voordat hij zijn verhaal doet over zijn liefde voor Ajax blikken we even kort terug op de zinderende wedstrijd van die avond ervoor. ‘Het was super slecht voor mijn bloeddruk, dat ten eerste. Ik heb het hier met een vriend zitten kijken. Je kunt er heel veel over zeggen, maar ik ben eigenlijk nog sprakeloos. Ik had heel veel emoties en ik was vooral boos op de scheids. Ja, op hem heb ik flink zitten schelden. Maar het was wel een fantastische wedstrijd om naar te kijken.’

Ten tijde van het gesprek was het nog niet bekend dat Ajax zou loten tegen Real Madrid. Rotjoch hoopte toen al op een mooie tegenstander. ‘Uiteindelijk vind ik het toch wel het leukste om tegen de grote ploegen te spelen. Dat vind ik heel tof. Vroeg of laat speel je toch tegen de betere teams. Bij de laatste zestien hoor je sowieso bij de beteren. Dan moet je maar laten zien dat je beter bent.’

Rotjoch groeide als kind op in Amsterdam-Zuidoost. Zijn vader keek altijd naar Ajax, waardoor het gezin Diop altijd al Ajax supporterde. Zijn onderbuurman in het appartementencomplex zorgde ervoor dat Rotjoch een echte Ajax-fan werd. ‘Hij was een echte Ajax-fan. Hij zei: “Wil je een keer mee naar Ajax?”. Toen was ik volgens mij een jaar of elf oud’, zegt de nu 37-jarige Rotjoch. ‘We gingen toen naar Stadion De Meer. Dat was nog heel oldskool met appelkoek en tosti’s in de kantine. Dat was mijn eerste echte aanraking met Ajax en sindsdien werd Ajax ook alleen maar beter en beter, haha.’

Zodoende maakte de presentator de successen van Ajax in de jaren negentig van dichtbij mee. Zo ook de winst van de Champions League in 1995. ‘Die hele rit naar de finale toe was geweldig. Het was echt een fantastisch jaar. Ik ben toen ook nog in het Olympisch Stadion geweest, al weet ik niet meer precies welke wedstrijd dat was. De 5-2 tegen Bayern kan ik me nog goed herinneren, met een geweldige goal van Finidi George. Daarna wonnen we ook nog het WK voor clubteams en helaas verloren we het jaar erna de Champions League-finale van Juventus. Sindsdien is het nooit meer zo goed geweest, al hebben we door de jaren heen wel toffe spelers gehad.’


Na het succesvolle jaar in 1995 verloor Ajax in 1996 de finale van de Champions League van Juventus. 'Sindsdien is het nooit meer zo goed geweest, al hebben we door de jaren heen wel toffe spelers gehad.’


'Litmanen had een hele aparte manier van bewegen'

De echt favoriete voetballers van Rotjoch uit de gouden jaren negentig waren vooral Jari Litmanen en Nwankwo Kanu. ‘Mijn all time favorite is Litmanen. Ik heb nog nooit een speler gezien, tot op de dag van vandaag, die zo speelde als Litmanen. Litmanen zorgde dat hij altijd vrij stond, zodat hij de bal van elke speler kon ontvangen. Een echte nummer tien. Het was sowieso ook een hele chille gast, een gentleman, maar hij was ook echt goed. Hij had een hele aparte stijl van spelen, een hele aparte manier van bewegen. Het leek alsof hij met zijn rug naar achteren liep, terwijl heel veel spelers juist een beetje voorover bukken als ze lopen. Je zag aan hem dat hij overzicht op alles had.’

Rotjoch roemt ook de geweldige voorzetten van Finidi George of het solide verdedigen van Michael Reiziger. ‘Ik kan iedereen wel opnoemen. Ik moet wel zeggen dat ik Nwankwo Kanu echt een topspits vond. Het is heel zonde wat er met hem is gebeurd. Zijn hartkleppen functioneerden niet goed. Hij mocht niet spelen, dat heeft jaren geduurd. Dat is een heel drama geweest en hij is nooit meer dezelfde speler geworden. Bij Arsenal was hij goed, maar dat was al jaren na de hele heisa. Ik denk dat, mocht het niet gebeurd zijn, hij echt een wereldspits was geworden. Kluivert was echt niet zo goed als Kanu. Kanu was ook erg balvast, dat heeft een diepe spits nodig.’

Ook de favoriete trainer van Rotjoch stamt uit dat tijdperk: Louis van Gaal. ‘Dat zal ook altijd mijn favoriete trainer blijven. Hij is de beste Nederlandse trainer ooit, ook de meest oprechte trainer. Hij zegt gewoon wat hij wil zeggen en doet wat hij wil. Niemand kan hem vertellen hoe het anders moet en als hij fout is, zegt hij dat ook gewoon. Daar hou ik van. Uiteindelijk blijft alles op 1995 hangen.’

'Chaos op straat toen Ajax Champions League won'

De meest bijzondere Ajax-beleving van Rotjoch stamt dan ook uit het jaar 1995. ‘De finale heb ik thuis in Holendrecht gezien. Ik weet wel dat het chaos was op straat toen Ajax de Champions League won, terwijl ik niet eens in of vlakbij het centrum woonde.’

Nadat de Champions League was gewonnen, vond er in de Amsterdamse binnenstad een groot feest plaats. Als dertienjarige jongen was Rotjoch met zijn vader in het centrum. ‘In de stad was het toen heel leuk, totdat mensen op de bushokjes gingen springen en begonnen te plunderen. Toen begon de ME ineens de mensen met traangas te verdrijven. Ik heb toen heel veel traangas ingeademd. Niet dat ik in het ziekenhuis belandde, maar ik had er wel last van. In die tijd was de ME daar roekelozer in. Ik heb veel kinderen gezien, jonger dan ik, die ook last hadden van traangas. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het blijven mensen, die gasten werden ook bang.’

Zelf voetballen deed Rotjoch slechts drie jaar. ‘Toen ik dertien was, ging ik pas voetballen bij een club. Bij FC Abcoude. Heeft De Ligt daar ook gevoetbald? Oh, wat tof. Dat wist ik niet. Ik heb nooit de ambitie gehad om bij Ajax te voetballen, was er namelijk nooit zo goed in. Ik heb hooguit drie jaar bij een club gevoetbald. Ik ging vooral op het grasveld voor de deur voetballen met de buurjongens. Dat heb ik wel echt extreem veel gedaan. Maar nooit heel serieus, hoor.’

Met diezelfde buurjongens was het eind jaren tachtig en begin jaren negentig natuurlijk hartstikke spannend toen er in de Amsterdamse Bijlmer ineens een levensgroot stadion gebouwd werd. Inderdaad, het stadion dat nu de Johan Cruijff ArenA heet. ‘Ze hebben er wel tien jaar over gedaan om dat ding te bouwen. Toen ze de ArenA aan het bouwen waren, gingen we stiekem over de hekken klimmen. Dat is wat kinderen doen, die gaan kijken bij de bouw. Je kon ook gewoon het stadion in. Ja, totdat je gesnapt werd en je ging wegrennen. We hebben één keer een hele preek gehad van een bouwinstructeur. Hij zei dat het heel gevaarlijk was.’

Uiteindelijk werd de toen zo geheten Amsterdam ArenA in de zomer van 1996 officieel geopend. ‘De eerste jaren vond ik het een sfeerloos stadion. Maar met de jaren maken mensen het meer eigen. Het zal nooit de sfeer krijgen van het Olympisch Stadion. Tijdens Champions League-wedstrijden was dat echt een rode zee met al dat vuurwerk. Nee, dat heb je nu niet meer en dat begrijp ik ook wel.’

'Ging met jeugdspelers naar Ajax'

De laatste tijd gaat Rotjoch zelf niet zo vaak meer naar Ajax. ‘Er waren wel periodes dat ik vaak naar de ArenA ging, maar nu kijk ik meestal alles thuis. Toen ik begon met het bezoeken van wedstrijden bij Ajax had je nog niet eens een clubkaart nodig. Kon je gewoon een kaartje kopen en gaan. Op een gegeven moment kende ik ook allemaal jeugdspelers van Ajax, die bij mij op de middelbare school zaten. Zij hadden allemaal een seizoenskaart, maar gingen de helft van de wedstrijden niet. Als de ene speler dan niet ging, kon ik die kaart lenen. Zo ging ik eigenlijk altijd, want ik ken veel mensen met een seizoenskaart. Ik denk dat ik volgend seizoen zelf een seizoenkaart neem. De interesse is de laatste jaren flink toegenomen.’

Waar Rotjoch de wedstrijden van Ajax ook kijkt: hij is altijd fanatiek. Kijk zijn Twitter er maar eens op na als Ajax speelt. ‘Ik ben ook best wel emotioneel tijdens wedstrijden. Ik houd ook van een beetje strijden en schelden. Als de wedstrijd afgelopen is, is het ook wel weer klaar. Behalve na Ajax - Bayern München dan. Toen had ik twee uur later nog steeds de gedachte: “what the fuck is er vanavond eigenlijk gebeurd?”’

Tegen Benfica scoorde Ajax in de laatste minuut, waardoor die wedstrijd met 1-0 werd gewonnen. ‘Tijdens dat moment ging ik helemaal uit mijn dak. Ik schreeuwde keihard, terwijl mijn zoontje al lag te slapen. Als Ajax verliest vind ik het kut, maar ik heb wel een knop omgezet dat ik daar niet meer te lang in blijf hangen.’


Rotjoch is nog altijd een fanatieke Ajax-fan. ‘Ik ben ook best wel emotioneel tijdens wedstrijden. Ik houd ook van een beetje strijden en schelden. Als de wedstrijd afgelopen is, is het ook wel weer klaar.'


'Deze jongens zijn met hiphopmuziek opgegroeid'

Net als haast iedere BN’er kent ook Rotjoch enkele voetballers persoonlijk. Zo deed hij eens met oud-Ajacied Edgar Davids een project voor de stad Amsterdam en bovendien kent hij Ryan Babel goed. ‘Hij komt ook uit Amsterdam-Zuidoost. Hij is bij mij in het programma - 101Barz - geweest, als rapper.’

Babel is een van de vele voetballers die rapt. Naast hem rappen bijvoorbeeld ook Royston Drenthe, Memphis Depay en Quincy Promes. Niet iedereen vindt dit kunnen. Voetballers moeten zich volgens sommigen richten op het voetbal, niet op het maken van rapmuziek. ‘Ik vind dat gewoon gelul’, zegt Rotjoch. ‘Ik heb veel discussies gezien op tv, maar ze zijn allemaal volop bezig met het voetbal, dat is hun inkomen. Niemand van hen denkt dan aan een tweede carrière. Deze jongens zijn met hiphopmuziek opgegroeid. Dit deden ze al toen ze tieners waren en dat is altijd zo gebleven. Als je voetballer bent, betekent dat niet dat je er geen extra hobby naast mag hebben.’

Rotjoch vindt het niet meer dan normaal dat voetballers ook andere hobby’s hebben. Hij grapt erbij dat Ousmane Dembélé (FC Barcelona) weleens te laat komt op de training, omdat hij de hele nacht Fortnite speelt. ‘Je kunt het die jongens ook niet helemaal kwalijk nemen. Veel spelers spelen al vanaf hun jeugd bij een profclub. Dat is best hectisch. Een groot deel van je jeugd maak je niet mee zoals andere kinderen.’

'Dan lopen we op zondagen wel tegen elkaar te schelden'

Als presentator van 101Barz komt Rotjoch veel in aanraking met rappers. Ook rappers uit steden als Rotterdam en Eindhoven. ‘Daar hebben we een app-groep mee. Er zitten ook een paar voetballers in. Eljero Elia zit er toevallig ook in. Dan lopen we op zondagen wel tegen elkaar te schelden en elkaar uit te lachen. We zeggen de meeste nare dingen in die groep, maar dat is dan wel puur voor de zondag. Voor de rest is het qua rivaliteit heel sportief.’

‘Vroeger was het een stuk heftiger. Er zijn nog steeds wel rappers die het zwaar op zich nemen, waarvan je dan denkt: met jou praat ik er gewoon niet over. Het is ook hoe je persoonlijke band met iemand is. Met heel veel rappers maak ik er een geintje over’, aldus Rotjoch, die een paar voorbeelden van rappers noemt met een voetbalachtergrond. ‘Alle rappers uit Rotterdam zijn automatisch voor Feyenoord. Dan praat je over Winne en Hef. In Amsterdam heb je Sevn Alias, Kalibwoy en ik. En wat betreft PSV heb ik weleens onderonsjes met Kempi en Miggs de Bruijn.’

Niet iedere rapper komt er openlijk voor uit welke voetbalclub hij support. Volgens Rotjoch is dat enerzijds wel te begrijpen. ‘Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het ook een tijdje onder de radar heb gehouden, maar op een gegeven moment komt het toch wel naar buiten. Al die namen van daarnet komen er allemaal openlijk voor uit. Ik zit al langer in de hiphopgang. Tien jaar geleden was het wel anders. Toen reageerden mensen er wel wat heftiger op en kwam er wat meer agressie bij. Maar ik ken hardcore Feyenoorders, gasten die elke week in De Kuip zitten, maar met hen kan ik gewoon rustig een biertje drinken en er grappen over maken.’

'Neres kan één van de grootste van de wereld worden'

Terug naar het huidige Ajax. Want wat vindt Rotjoch eigenlijk van de selectie? Vooropgesteld: de presentator vindt dit ‘een heel goed team’, maar er is nog wel ruimte voor verbetering. Het liefst ziet hij een nieuwe spits komen. ‘Huntelaar is een beetje oud aan het worden. Ik onderschat hem niet hoor, maar hij is niet meer zo scherp als vroeger. Ik vond hem altijd een spits die goed was voor goals, maar voetballend vond ik hem niet zo sterk. Dat klinkt wat tegenstrijdig, want een spits hoort veel te scoren. Dolberg heeft heel veel potentie, maar is er nu al bijna twee jaar “uit”. Nu hij weer speelt, voelt het heel onwennig aan. Hopelijk krijgt hij zijn vorm terug, maar hoe lang ga je daar op wachten?’

Rotjoch is wat betreft de verdediging lovend over André Onana, Noussair Mazraoui, Matthijs de Ligt en Nicolás Tagliafico. Wat betreft Daley Blind twijfelt hij aan zijn verdedigende kwaliteiten. ‘Verdedigend vind ik hem niet zo sterk, maar in de opbouw wel. Ik zeg altijd dat hij een abonnement moet nemen bij de sportschool, al is hij ook niet de snelste. Misschien dat hij nog langzamer wordt als hij wat zwaarder wordt. Ik zie in hem meer een verdedigende middenvelder, in de rol van Frank Rijkaard.’

Wat betreft de middenvelders is er lof voor Frenkie de Jong en voor Donny van de Beek, al vraagt Rotjoch zich wat betreft laatstgenoemde wel af wat zijn exacte plek nou is in het huidige Ajax-elftal. Over Lasse Schöne zijn er ook vraagtekens. ‘Hij komt kwaliteit tekort in de Europese wedstrijden. Voor de Eredivisie is hij goed, maar voor wedstrijden tegen Bayern komt hij snelheid en kracht tekort. Dan heeft hij het vermogen niet.’


Rotjoch heeft zijn twijfels bij de verdedigende kwaliteiten van Daley Blind. ‘Verdedigend vind ik hem niet zo sterk, maar in de opbouw wel. Ik zeg altijd dat hij een abonnement moet nemen bij de sportschool, al is hij ook niet de snelste.

Vervolgens gaan we over naar de aanvallers. David Neres staat er goed op bij Rotjoch. ‘Hij kan één van de grootste van de wereld worden. Hij moet nog net wat meer ervaring opdoen. Soms zie ik hem dingen doen met de bal die alleen de Maradona’s van deze wereld deden. Tadic vind ik op zich heel sterk, maar soms komt het er niet uit’, aldus Rotjoch, die uiteindelijk aankomt bij zijn favoriete speler. ‘Ziyech is al een wereldspeler. Ik vind hem de beste speler van dit team. Hij is minimaal 75 miljoen euro waard. Hij is echt goed, kan overal uit de voeten.’

Een vertrek van Ziyech lijkt in de zomer aanstaande en ook De Ligt en De Jong zouden wel eens kunnen vertrekken. Mogelijk vertrekt ook Onana. ‘Dat zou eng zijn, want dan moet Ajax écht een goede keeper gaan zoeken. Tegen Bayern verrichte hij weer een paar topreddingen. Af en toe maakt hij belachelijke fouten, maar soms heeft hij krankzinnige moves en redt hij onmogelijke ballen. Een leegloop ga je hoe dan ook wel krijgen.’

Hoe sterk het team van Ajax op dit moment ook is: PSV staat nog altijd bovenaan in de Eredivisie. ‘Het kan dat ze alles blijven winnen, maar dan moet Ajax dat ook doen. In de volgende pot moet Ajax revanche nemen op die 3-0. Dan kun je één punt boven PSV eindigen’, aldus Rotjoch, die niet uitsluit dat PSV en Ajax mogelijk de rest van de wedstrijden blijven winnen. ‘De Eredivisie is wel echt zwak. Alleen Feyenoord kan een obstakel zijn. Ik vind ze helemaal niet zo goed, maar het gaat om de lading tijdens zo’n wedstrijd.’

Hij noemde hem al even: de 3-0 nederlaag bij PSV. Uiteraard bleef die wedstrijd in de groepsapp niet onbesproken. ‘Toen werden we zwaar uitgelachen. Gelukkig wonnen we daarna met 3-0 van Feyenoord. Toen konden ze allemaal wel rustig blijven, haha.’

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)
Niels Opdam (Twitter: @Niels_Opdam | e-mail: redactieas@live.nl)

Lees meer 'Onze Trots':
Deel 1: Jan Roos
Deel 2: JayJay Boske
Deel 3: Viggo Waas
Deel 4: Roue Verveer (AS Kerstspecial)
Deel 5: Sevn Alias
Deel 6: Frank van der Lende
Deel 7: Robert ten Brink
Deel 8: Martin Koolhoven
Deel 9: Sunnery James en Ryan Marciano
Deel 10: Stefano Keizers
Deel 11: Jesse Klaver
Deel 12: Danny Froger
Deel 13: Roue Verveer (AS Kerstspecial + extra)
Deel 14: Klaas van der Eerden
Deel 15: Leo Blokhuis
Deel 16: Jack Spijkerman
Deel 17: Jeroen Spitzenberger
Deel 18: Remy Bonjasky
Deel 19: Kymani Marley
Deel 20: Gregory Sedoc

Lees meer over:
Plaats reactie

LouisVonGoal +2910

Kan me nog goed herinneren toen we de wereldbeker wonnen in Tokyo. Zat nog op de de basisschool en we mochten allemaal de wedstrijd zien in de aula. Toen nog een dikke tv haha. Nadat blind de penalty binnenschoot ging iedereen los en springen op de tafels. Blij dat ik dit heb mogen meemaken. Geweldige tijd!!

09-01-2019 10:38

AFCAMM +11341

Hier ook. Geweldig inderdaad.

09-01-2019 10:40

3*stars*3 +23423

Bij ons lekker in de klas en zelfs de meeste Fey fans in de klas gingen los.
We mochten ook eerder naar huis, na die pot.
Zeker een geweldige tijd en mooi dat ik het bewust kon meemaken.

09-01-2019 11:11

Schip +23408

Trip down to memory lane!

Bij de Uefa cup en CL winst op het Leidseplein. Dat was inderdaad een gekkenhuis en dat liep later uit de hand.

Wereldbeker was een zaad wedstrijd, sfeerloos, op een raar tijdstip. Maar oh wat spannend. Je moet zo'n pot winnen, anders is het niets. Win je hem, heb je gewoon de fucking wereldcup.

Dat van Kanu / Kluivert kan ik me niet in vinden. Kluivert was echt de beste van de twee, al was Kanu enorm balvast wat Kluivert niet was en kon hij met die uitschuifstelten van hem vanuit het niets scoren. Neres is verder een klasbak, maar geen Maradonna...Maar wel leuk dat hij er zo gek van is. Voor de rest is alles herkenbaar, ook die agressie die een tijd terug nog zo aanwezig was.

09-01-2019 13:26

Web +178830

Je kon ze niet vergelijken, Kanu meer een aanspeelpunt, Kluivert meer afmaker.
Alhoewel die ook heel goed kon voetballen.

09-01-2019 14:40

litmanendebest +0

Zat jij op het st antonius ?

09-01-2019 22:34

tyzinho +1295

Rotjoch op je beeldscherm!

09-01-2019 10:13

Sampaoli +39171

Rotjoch! Baas

09-01-2019 09:46

Kilum +36

5 Rotjochies op je beeldscherm, Bam!

Ondanks dat ik geen enorme hip hop fan ben kon ik 101 Barz altijd wel waarderen. De live sessies waren vaak tof. En Rotjoch is een goede presentator. Ben zelf nog eens door hem "geïnterviewd" voor 101barz TV. Dat was op een techno feest. (Soenda indoor in Utrecht) Echt een relaxte gast. Wist niet dat hij zo voetbalgek was.

Mooi stuk, ik lees deze artikelen altijd met veel plezier.

09-01-2019 09:29

Ajacied33 +36706

Leuk verhaal altijd, maar nooit van deze gast gehoord en al die rappers die hij noemt. Maar goed, heeft ook niet mijn interesse. Wat hij over de wedstrijden zegt, heb ik ook sterk. Met veel emoties naar Ajax kijken, zit echt diep bij mij. Ik vergeet alles om me heen en leef en schreeuw met de wedstrijd mee haha. En ook bij mij is van Gaal mijn favoriete trainer aller tijden en Litmanen favoriete speler aller tijden. Wat een geweldenaar

09-01-2019 07:27

AjaxCitizen +2163

Leuk stuk. Nooit geweten dat de Nederlandse hip-hop scene, dan bedoel ik echte rappers en niet die sukkels als Lil' Kleine, Ronnie Flex of Boef, vrij fanatiek voetbal volgen. Van mensen als Winne en U-niq wist ik het wel, aangezien zij ooit een nummer hadden geschreven over Feyenoord en Winne ooit een 101-sessie in een Feyenoordshirt deed. U-niq is zelf voetbaltrainer en zaakwaarnemer. Maar van iemand als Rotjoch had ik het niet verwacht. Wel leuk die onderlinge rivaliteit.

Ben het wel met hem eens dat er te veel wordt gezeken op hobby's van spelers naast het voetbal. Dat iemand als Depay rapt of op een bepaalde manier kleedt, moet hij lekker zelf weten. Mensen als Derksen en Van der Gijp maken die jongen dan helemaal af, terwijl iemand als Van der Gijp zelf ook allemaal rare dingen deed toen hij prof was.

Verder vrij goede analyse over het team door Rotjoch. Ben het wel grotendeels met hem eens. Vind Schöne ook goed voor de Eredivisie, maar dat hij Europees vaak de eerste is die verzaakt. Alleen over Blind niet helemaal eens. Is verdedigend uiteraard geen De Ligt, maar wel gewoon prima. Misschien is Blind als 6 wel beter te gebruiken inderdaad, maar opbouwend is hij naast De Ligt een uitstekende keuze gebleken.

09-01-2019 07:25

AFCAMM +11341

Gijp moet vooral niet zo zeiken. Was een uitzonderlijk talent, maar had er niks voor over. Dat spelers tegenwoordig dan een keer met iets anders in de media komen dan voetbal, is dat dan zo erg? Dom gelul inderdaad.

Wist het ook nooit van al die rappers. Geinig.

09-01-2019 09:16

3*stars*3 +23423

Ik heb niets met de new skool rappers maar zo’n Winne vond ik altijd wel hard.
Gaat bij hem dieper dan money en bitches.

Triest wat er vorig week met zijn maatje Feis is gebeurd.
R.I.P

09-01-2019 11:16

AjaxCitizen +2163

Winne is een legende. Luister weinig Nederlandse hip-hop, maar Winne vind ik echt een verademing tussen alle rotzooi van tegenwoordig. Mooi hoe hij bij zijn roots blijft en niet meegaat in de hype om alleen maar clubhits te maken. Gewoon echte hip-hop beats en diepe teksten. Hij is een van de weinige in Nederland die hip-hop maakt zoals het oorspronkelijk is bedoeld.

En inderdaad triest wat er met zijn maatje Feis is gebeurd. Was voor Winne niet een vriend, maar een lotgenoot. Hij zat er ook echt doorheen als je de beelden bekijkt van de herdenking die was georganiseerd. Hoe een ruzie om een om gestoten glas zo kan escaleren tot een dode en een zwaar gewonde. Ik kan het nog steeds niet begrijpen.

09-01-2019 11:30

3*stars*3 +23423

Heb echt niets met huidige hiphop, terwijl het bijna wereldwijd nr1 muziekgenre is geworden.
Dat komt vooral omdat het commercieel is geworden.
Dat er songs zijn met toffe beats en refreins is natuurlijk wel zo maar ik luister liever naar muziek met diepgang en dat brengt winne en vroeger vond ik bijv opgezwolle ook hard.

En je haalt er het woordje lotgenoot bij, dat was imo echt een heel goed nummer en kan je een classic noemen.
Zegevieren, superman met Feis en hun 1e 101 barz (11/12 jaar geleden) vond ik ook tof.
Die 2 waren echt een goede duo, niets gemaakt en geforceerd maar puur.

Ja echt bizar wat er 1 januari gebeurde....

09-01-2019 11:43

AjaxCitizen +2163

Ik heb er ook niks mee. Mensen noemen wat de huidige generatie rappers maken alleen maar hip-hop omdat het rijmt, maar er komt veel meer bij kijken. Hip-hop is echt een verhaal vertellen en een boodschap en gevoel over willen brengen aan de luisteraar. Rappers als Nas, Biggie, Tupac etc. Dat is echte hip-hop. Tegenwoordig gaat het alleen maar over feesten, vrouwen, auto's en geld.

Helaas kijken platenlabels alleen maar naar artiesten waar ze geld mee kunnen verdienen. Hoe gekker het allemaal is, hoe beter. Vind het zo jammer dat echte rappers zoals J.Cole weinig aandacht krijgen, terwijl iemand als Cardi B of 6ix9ine juist wordt gepromoot.

Winne en Feis hebben echt veel goeie tracks gemaakt. Zegevieren is een van mijn favoriete tracks van Winne en Feis. En het was inderdaad puur. Er was echt chemie tussen die twee en ze vulden elkaar aan. Triest dat het zo moest eindigen.

09-01-2019 12:30

3*stars*3 +23423

Helemaal mee eens.
Ook over beperkte “artiesten” die aandacht krijgen.
Tekashi ken ik alleen omdat hij telkens in nieuws kwam door gevecht, schietpartijen en zijn haar.

Commotie verkoopt....

@Ajax_026, nee ken het niet.
Later ff checken.

09-01-2019 16:47

KingJames23 +11433

J cole krijgt niet weinig aandacht maat. Hij is juist 1 van de bekendere rappers. Maar er is op tv en radio geen echte hip hop meer tegenwoordig omdat het nu om de beats gaat en niet meer om de lyrics. Maar er zijn nog zoveel goede artiesten die nu nog steeds hele goeie muziek maken. Je moet alleen goed zoeken. Ik ben zelf een echte hip hop head en ik luister niks anders. Luister maar eens naar Black Thought, Royce da 5”9, Phonte, Flatbush Zombies, Hex One, Roc Marciano, Joey Badass en er zijn er nog veel meer. Real hip hop is not on the radio!!

10-01-2019 05:21

AjaxCitizen +2163

Bedoel dat een J.Cole in verhouding veel te weinig aandacht krijgt t.o.v. die mumble rappers. Kijk alleen al het aantal views op YT voor mensen als Cardi B. Gaat nergens over dat zulke 'artiesten' worden gepromoot.

Verder zijn er inderdaad nog goede artiesten die je kan vinden met een beetje goed zoeken. Royce da 5"9 ken ik. Rest van de namen zal ik opzoeken. Ken je Bas en Cozz? Zijn ook goede artiesten. Wat grappig was, is dat ik Bas toevallig vond door een filmpje van Ajax waarin ze Nouri interviewden op zijn plein. Zat de beat van Housewives onder.

10-01-2019 12:03

KingJames23 +11433

Ja die mumble rappers zijn echt slecht en krijgen idd veel te veel aandacht. Mensen geven tegenwoordig meer om beats dan om lyrics jammer genoeg.

Cozz en bas ken ik die zitten ook bij dreamville van j cole. Dan ken je JID waarschijnlijk ook wel. Die is ook wel dope. Ik mag altijd graag nieuwe rap artiesten horen. Luister maar eens naar die rappers die ik noemde, die zijn echt goed. En ik kan je er zo nog veel meer op noemen maar dit is al wel heel erg off topic he.

10-01-2019 14:29

Ajax_026 +3056

Ken je Huilende Rappers? een side project van Noisia.
lekkere flauwe stoner lyrics maar gruwelijke beats zoals je dat verwacht van een Noisia productie.

09-01-2019 16:25

Schip +23408

Davids en Reiziger kon je gewoon tegenkomen bij hip hop feestjes / shows. Bekende van mij zei nog dat hij was aangesproken door die twee. Echt gewone, relaxte gasten.

Ajax uit de periode was zo Ajax als Ajax kan zijn. Enorm veel jeugdspelers, veel Amsterdammers of uit de regio zoals de Boertjes - Noordholland noemen we maar even de regio ;) - lekker multi culti, heel veel kwaliteit en echte AJax branie en speelwijze. Druk, lef, risico, maar wel beheersing.

Jari was een vorm van divined intervention. Met een knipoog. God stuurde een gezant, die zo'n beetje alles had wat niet duidde op goddelijke vermogens om ons te testen. Held.

09-01-2019 14:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.