Nederland zet Denemarken bij internationale terugkeer Eriksen met 4-2 opzij

door BadembaBarrie 447

Bron AS

Nederland zet Denemarken bij internationale terugkeer Eriksen met 4-2 opzij

door BadembaBarrie 447

Bron AS

Laatst geüpdatet

Het Nederlands elftal heeft in een entertainend duel gewonnen van Denemarken. In een wedstrijd die - mede dankzij een doelpunt van de oud-Ajacied - in het teken stond van de terugkeer van Christian Eriksen bij de Deense ploeg, wist de equipe van Louis van Gaal met 4-2 te winnen.

Voorafgaand aan de wedstrijd was het vooral de vraag hoe Nederland zou gedijen in het nieuwe 1-3-4-1-2 (lees: 3-5-2) systeem van Louis van Gaal. Het eerste kwartier beloofde wat dat betreft veel goeds, want Oranje zette fel druk en produceerde aan de bal enkele goede aanvallen. Het leidde tot kansen voor Memphis, die overschoot, en Steven Bergwijn, die zijn poging gepakt zag worden door Kasper Schmeichel.

Laatstgenoemde had echter geen antwoord op de kopbal van de aanvaller na ruim vijftien minuten. Uit een nieuwe goede Nederlandse aanval kwam de bal via Steven Berghuis bij Daley Blind, die hem voorgaf op Bergwijn. De spits van dienst stuurde de bal met zijn hoofd naar de linkerbovenhoek, waar Schmeichel zich gewonnen moest geven: 1-0.

Even leek Oranje af te stevenen op een prettig, zorgeloos oefenpotje, maar in plaats van een breekpunt leek de openingstreffer een wake-up-call voor de Denen. Voor het eerst meldden ze zich met enige dreiging op de Nederlandse helft en dat leverde na een kleine twintig minuten een vrije trap op een meter of vijfentwintig van het doel op. De bewuste vrije trap werd afgeslagen, maar kwam wel voor de voeten van Joakim Maehle. Die draaide de bal goed de zestien in, waar Jannik Vestergaard zijn hoofd er tegenaan zette en de stand weer gelijktrok.

Berghuis ontpopte zich vervolgens tot hoofdrolspeler van de eerste helft. De middenvelder annex aanvaller van Ajax kreeg eerst twee goede kansen. Na een slechte pass van Thomas Delaney probeerde Berghuis het van randje zestien, maar zijn poging miste te veel kracht en richting om Schmeichel te passeren. Enkele minuten later werd Berghuis na een goede loopactie slim weggestuurd door Frenkie de Jong. Opnieuw waagde hij een poging, maar ditmaal lag een Deense verdediger in de weg.

Scoren was zodoende niet voor hem weggelegd, maar Berghuis raakte toch direct betrokken bij de volgende twee Oranje-doelpunten. Uit de corner die volgde op de laatste gemiste kans van de Ajacied kreeg hij de bal uit een korte variant terug van Blind. Berghuis trok voor en zag Aké de bal met zijn hoofd het laatste zetje geven. Even later ging de nummer tien van de avond, die overigens met rugnummer elf speelde, de combinatie aan met Bergwijn in de zestien. Berghuis kreeg de bal in vrije positie weer voor de voeten en leek voor de 3-1 te zorgen, maar Deense doelpuntenmaker Vestergaard haalde hem onderuit voor hij zijn naam op het scorebord kon zetten.

De scheidsrechter wees na enkele seconden te hebben nagedacht naar de stip en zo kreeg Memphis de kans om zijn 39e doelpunt in Oranje te maken. De aanvaller van FC Barcelona wachtte lang na het fluitje van de scheidsrechter, had een korte aanloop in huis, maar stuurde Schmeichel uiteindelijk wel de verkeerde kant op en zorgde zo voor de 3-1 ruststand.

De tweede helft startte met een heuglijk moment. Eriksen mocht, ruim negen maanden na zijn hartstilstand op het EK, voor het eerst weer minuten maken namens het Deense elftal. De oud-Ajacied werd met groot applaus van zowel de Deense als Nederlandse fans onthaald en maakte de avond binnen twee minuten nog onvergetelijker door te scoren. In volledig vrije positie werd Eriksen aangespeeld in de zestien door Andreas Skov Olsen. De Deen aarzelde niet en schoot de bal in één keer in de verre hoek. Alsof het zo had moeten zijn kon het doelpunt niet alleen op waardering van de Deense fans rekenen, want ook veel van de aanwezige Nederlanders bleken, nadat duidelijk werd dat Eriksen de doelpuntenmaker was, voetbalromantici te zijn.

Eriksens doelpunt was tekenend voor het fellere spel van de Denen na rust, waar Nederland duidelijk even moeite mee had. Toch bleef Oranje kansen krijgen en had Berghuis de voorsprong na 52 minuten weer moeten verdubbelen. Hij kreeg de bal ietwat gelukkig mee van Bergwijn en stond ineens oog in oog met Schmeichel. De middenvelder wist echter niet vol uit te halen en vond Schmeichel zodoende weer op zijn pad.

Nederland leek even te moeten bekomen van de omslag in het Deense spel, maar pakte naarmate de tweede helft vorderde steeds meer van de controle over het duel terug. Memphis was gevaarlijk met een afstandsschot dat een meter over ging en een fraaie dribbel, waarna hij net niet lekker uit kon halen.

Toch was duidelijk dat Nederland niet meer zo dominant was als voor rust. Het had nog wel het initiatief, maar Denemarken was gevaarlijk in de omschakeling. Zo kon Skov Olsen weglopen uit de rug van Aké, omdat Matthijs de Ligt buitenspel ophief. Aké wist met een uiterste krachtsinspanning de eerste poging van de Deen te stoppen en zag zijn tegenstander de bal in de rebound maar rakelings naast schieten.

Denemarken leek echter bloed te ruiken en pakte steeds meer het initiatief. Het speelde de bal gedurende meerdere minuten bijna ononderbroken rond op de helft van Nederland. De 3-3 leek steeds meer een kwestie van tijd, maar Denemarken liet het na echte kansen te creëren en zag Nederland in de omschakeling op 4-2 komen. De Jong besloot maar eens aan zijn handelsmerk te beginnen, een rush met de bal aan de voet door de as van het veld. Zo legde hij succesvol enkele tientallen meters af, alvorens hij Bergwijn bediende. De aanvaller trok kort naar binnen en krulde de bal vervolgens fraai achter Schmeichel in de verre hoek.

De knock-out voor de Denen bleek het echter nog niet helemaal, want via Eriksen hadden de bezoekers nog een fraai wapenfeit in huis. De oud-Ajacied draaide op een meter of twintig van het doel fraai weg bij meerdere tegenstanders en haalde vervolgens even zo fraai uit richting de verre hoek. Flekken was geklopt, maar zag de bal tot zijn opluchting via de paal weer naar buiten ketsen.

Een serie wissels en een lange blessurebehandeling voor Maehle, na een pijnlijke hoofdelijke clash met Denzel Dumfries, zorgden ervoor dat het tempo uit de wedstrijd verdween en er ook niet echt meer inkwam. Via Skov Olsen had Denemarken nog wel een dreigend moment in huis, maar zijn schot richting korte hoek leek naast te gaan en werd bovendien voor de zekerheid achter gewerkt door Flekken.

Opstelling Nederland:

Flekken; De Ligt, Van Dijk, Aké (Malacia 77'); Dumfries, Koopmeiners, De Jong, Blind; Berghuis; Bergwijn (Malen 77'), Memphis (Danjuma 77')

Wissels Nederland:

Drommel, Krul, Malacia, Hateboer, Wijndal, Clasie, Klaassen, De Roon, Wijnaldum, Danjuma, Malen, Weghorst

Opstelling Denemarken:

Schmeichel; Andersen, Vestergaard (Larsen 77'), Nelsson; Bah (Rasmussen 47'), Höjbjerg, Delaney (Nörgaard 25'), Maehle; Lindström (Eriksen 46'), Poulsen (Skov Olsen 45'), Wind (Dolberg 58')

Wissels Denemarken:

Iversen, Ronnow, Maxso, Larsen, Eriksen, Skov Olsen, Dolberg, Kristensen, Norgaard, Billing, Cornelius

Doelpunten:

1-0 Steven Bergwijn (16')
1-1 Jannik Vestergaard (20')
2-1 Nathan Aké (29')
3-1 Memphis (37' pen.)
3-2 Christian Eriksen (47')
4-2 Steven Bergwijn (71')

Lees meer over:
Plaats reactie

DiAngelo +2408

De grote winst was dat Berghuis wel de bal naar voren speelde....mooi ook om te zien dat Depay (ook naar Tottenham ?) Bergwijn en Berghuis dicht op elkaar speelde maar dat er altijd ruimte was door hun snelheid en individuele actie. Blind kwam die snelheid wederom te kort maar speelde verder een goede wedstrijd. De Ligt is t voetballen wat verleerd en heeft n probleem zo lijk het met Timber op t vinkentouw. Wij komen ruimte te kort voor in om zo te spelen en wellicht ook kracht/snelheid...Dajuma ? Memphis en Bergwijn samen lijkt me niet haalbaar om naar Ajax te halen....Bergwijn heeft ons onbewust pijn gedaan met zn 2 goals in blessuretijd

28-03-2022 14:05

Goldenlastra +1725

Ik zou de volgende wedstrijd heel graag Timber op de plek van de Ligt zien. Dan zit er aan de rechterkant iets meer voetbal.

28-03-2022 07:59

De Meer 020 +382

Wat is die Koopmeiners belachelijk beperkt. Houten klaas die met elke vorm van druk achteruit speelt. Enkel een lange pass maar kan zich haast nooit vrij spelen, kort combineren zit er ook niet echt in. Ik ben serieus wanneer ik zeg dat Clasie het beter had ingevuld. Die durft nog wel over de grond te voetballen ook al heeft ie zijn mankementen

27-03-2022 14:57

WantAmsterdam +116036

Wat?? Sorry maar Koopmeiners is een prima speler en echt 10 klasse beter dan Jordy Clasie.

27-03-2022 17:25

AFCACruijff14 +161006

Koopmeiners is inderdaad een uitstekende speler. Belachelijke tekst hierboven van De Meer.

27-03-2022 18:29

MichelBoerebach +29161

Koopmeiners voegt niks toe.

27-03-2022 19:06

Goldenlastra +1725

Ik snap wel dat hij daar een linkspoot wil hebben die ook een goede pass heeft. Vind het wel slim dat hij met frenkie als 9koopmeiners een middenvelder heeft die naar het midden opendraait. Zodat er in de as gevoetbalt kan worden.vond hem alleen nog niet bijzonder, maar beter dan de roon of wijnaldum. Berghuis zou wel een mooie optie zijn. Misschien dan Klaassen die diepte opzoekt omdat de spitsen veel naar binnen komen.

28-03-2022 08:03

Rasmussen +25823

Lees overal dat Club Brugge Skov Olsen maar moet verkopen aan Ajax. Deze man speelt daar pas 3 maanden. Brugge heeft hem gehaald voor 7 miljoen. Werelddeal. Overmars hield het bij Daramy en Bande.

27-03-2022 13:35

wendoo9 +8108

Goede speler, snel, behendig en met veel dreiging.

27-03-2022 15:07

ÁlvaroRecoba +13695

Stond-ie een jaar of twee geleden niet bij Ajax op de radar? Of was dat een andere Skov?

27-03-2022 17:03

MichelBoerebach +29161

Is dat die invaller die op rechtsbuiten kwam te spelen? Die vond ik uitstekend invallen. Fel en gevaarlijk

27-03-2022 19:07

ajaxxxxx +1237

Ik lees trouwens dat de lampen interesse hebben in Maduro voor een technische functie. Dat zou ik een gemiste kans vinden voor ons. Ik hoop dat Klaas Jan zijn lijntjes heeft uitgezet inclusief hedwiges. Altijd Heldere analyses en duidelijke visie.

27-03-2022 13:21

Aetim +1364

Hmm ik vind hem juist altijd nietszeggend en clichématig overkomen. Geef mij dan maar Marciano Vink.

27-03-2022 14:39

Telamon +9192

Juist, treedt veel meer in detail, en benoemt zaken die anderen niet doen of zien. Ook qua type wat meer 'Ajax', waar Maduro qua persoonlijkheid zo een Brabander zou kunnen zijn ;). Niks mis mee uiteraard.

27-03-2022 14:44

De Meer 020 +382

Dat wilt niet zeggen dat Vink het ook beter ziet. Sommige mensen gooien niet alle troeven op tafel en houden het gewoon simpel voor de mensen thuis

27-03-2022 15:02

MichelBoerebach +29161

We gaan nu ook al in het tv analysten vijvertje vissen??? Dan zeg ik Ronald de Boer met als rechterhand Kenneth Perez? Of moeten we het meer in de hoek Van de Vaart-Hooijdonk gaan zoeken?

27-03-2022 19:11

ÁlvaroRecoba +13695

Ik zit nog wat over De Ligt en Timber na te denken, op deze posities: is het eigenlijk wel logisch en terecht dat De Ligt überhaupt de voorkeur zou krijgen, bij voorbaat? Is deze De Ligt, van dit Juve, op dit moment beter dan Timber? Hij heeft de naam, hij heeft geweldige voorbije jaren, maar nú, als je nú moet kiezen? Stel: ze zouden nu allebei naar Real Madrid gaan (en Militão zou zwaar geblesseerd zijn): wie zou er spelen?

27-03-2022 12:42

Robbie en de Kock +11140

Het viel me op dat De Ligt vaak op rechts aan de buitenkant stond. Soms over Drumfries heen.
De Ligt oogde ook wat log in vergelijking tot voorheen.
Als dat bewust zo uit gedokterd is door van Gaal kan je beter Tinber daar neer zetten.

27-03-2022 13:12

Ajaxadam1 +31667

De Ligt zou bij Real altijd boven Timber spelen. Geen twijfel over mogelijk

27-03-2022 15:10

ÁlvaroRecoba +13695

En over één, twee jaar? Ook nog? Vind het moeilijk in te schatten, de De Ligt van nu oogt zo ontzettend bonkig. Nog steeds geweldig op zijn manier, maar toch.

27-03-2022 15:15

Zuiderling +2217

Toch zou ik Timber achterin zetten voor meer voetbal.

27-03-2022 12:35

ÁlvaroRecoba +13695

Zoals De Ligt nu móest spelen (zo breed, soms zo diep doorgaand) kan Timber het zeker beter, maar het idiote van Van Gaals beslissing om per se een linkspoot in de defensie te willen en niet Van Dijk links te zetten, is dat je dan De Vrij en De Ligt op de bank moet zetten -- en dat slaat natuurlijk ook nergens op... Dit systeem is er juist om zoveel mogelijk van de beste spelers op te stellen.

27-03-2022 12:37

vandenhaas4 +15047

Ik heb hier al eerder gezegd dat ik het zonde vond dat Dolberg in mijn optiek te snel is vertrokken, maar er waren ook twee voormalige transfer targets die ik gisteren goed vond: Hojbjerg en Bergwijn. Met name die Hojbjerg zou echt een kwaliteitsimpuls zijn geweest op het middenveld. Evenals Eriksen natuurlijk...

En wat een verademing is Van Gaal ten opzichte van De Boer en met name Koeman. Geen De Roon en Wijnaldum die een vaste basisplaats hebben ongeacht hun niveau. Eindelijk wat voetbal op het middenveld.

27-03-2022 12:23

Jojo.14 +3658

Nou ja, niet te vroeg juichen haha. We speelden alle wedstrijden tot gisteren met zowel Klaassen als Wijnaldum.

27-03-2022 13:16

Kaatje +4791

Over het algemeen een leuke wedstrijd gezien, met een rentree van Eriksen en een parchtige goal.
Veel positieve reacties en ook in de kranten een duimpje voor het spel. Eerst dinsdag maar eens kijken of we hetzelfde tegen Duitsland gaan en kunnen spelen.

27-03-2022 12:14

Web +178830

Ik heb gisteren een hele leuke wedstrijd gezien
En ook nog behoorlijk goed voetbal
Twee spelers die ik echt minder vind
Dumfries en ik durf het zowat niet te zeggen De Ligt
Man wat heeft die ingeleverd de laatste jaren. Niks geen souplesse meer in

27-03-2022 11:35

Adam24 +39066

Ik vond De Ligt in de duels nog wel aardig, maar deze positie is niets voor hem. Het had ook wel met zijn omgeving te maken. Vooral Koopmeinders liep erg vaak in de weg, was positioneel heel zwak in de opbouw. De gehele rechterkant liep voor geen meter. Dan is het altijd moeilijk om 1 iemand aan te wijzen, maar er moet daar zeker wat gebeuren. Ik kan me overigens wel voorstellen dat Timber veel beter uit de verf komt op die positie.

27-03-2022 11:58

7172AFCA7395 +10271

Ik gooi er nog effe een stokpaardje in:

Met 4-3-3 heeft Oranje nog nooit iets gewonnen.
Of wil je soms naar Qatar alleen om daar goedkoop te tanken...

27-03-2022 11:21

Telamon +9192

@7172

Met andere systemen net zo min, ja EK '88. Maar met 4-3-3 finale '74. Ajax de CL in '95 met 4-3-3/3-4-3. En 1988 is al lang geleden, het voetbal is flink veranderd sinds die tijd.

Tijdens WK 2014 liep het steeds voor geen meter met 5-3-2, moest er steeds geschakeld worden naar 4-3-3 waarna het pas een beetje begon te lopen en kansen werden gecreëerd.

Koeman die Van Gaal ook maar nadeed met 5-3-2, wat onder hem ook voor geen meter liep, onder De Boer net zo.

Denemarken die als individueel minder team met 4-3-3 het vele malen beter heeft gedaan dan Nederland de laatste tijd. Stel je voor met beter materiaal.

Dus wat mij kan dat stokpaardje weer de stal in ;)

27-03-2022 14:59

vd.Vaart +1935

Voor de wedstrijd zei die commentator bij zo'n shot op de tribune van; ''Hier zitten allemaal Oekraïense vluchtelingen'' Ik dacht oke mooi gebaar, maar waarom waren het allemaal 'donkere' mannen? Zover iedereen weet zijn Oekraïners blank van nature en het waren merendeel vrouw en kinderen die vanuit Oekraïne naar Nederland kwamen. Raar hoor.

27-03-2022 11:18

Telamon +9192

Niet allemaal, een paar. Voor zover ik weet leven er nauwelijks donkere mensen in Oekraïne, maar zijn er wel veel Afrikanen die in Oekraïne studeren, en die moeten uiteraard ook vluchten.

Ziekelijk om dan weer te lezen, dat zelfs in deze tijd, zij gediscimineerd worden aan de Poolse grens.

En in principe een mooi gebaar, maar uiteindelijk eigenlijk smerig, daar men dit nooit zou doen voor vluchtelingen van buiten Europa. Die onderscheid en selectieve empathie, is begrijpelijk vanuit de menselijke natuur (identificeren en zo veiliger voelen bij mensen die meer op je lijken), maar blijft smerig.

27-03-2022 15:06

Nr.10 +110979

Lopen er nou nog spelers in het NL elftal die interessant zijn voor ons? Bergwijn heeft twee goals gemaakt zie ik, vind dat we die sowieso moeten halen in de zomer. Misschien wordt Depay zelfs wel een optie, die zit op de bank bij Barca en mag daar misschien wel voor een zacht prijsje vertrekken in de zomer. Wijndal moeten we ook halen wat mij betreft.
Verder zie ik veel namen die voor ons nu onhaalbaar lijken. Vind dat we wel altijd goed moeten kijken of we spelers van het NL elftal kunnen halen.

27-03-2022 11:08

ÁlvaroRecoba +13695

Flekken? Voor Koopmeiners zijn we helaas te laat, vrees ik.

27-03-2022 12:38

AFCA-1983 +17723

Bergwijn is 1000% een versterking voor ons!
Flekken zou een optie kunnen zijn. Ik ken wat mensen die echt lyrisch over hem zijn.
Wijndal ook prima

27-03-2022 12:50

Telamon +9192

Bergwijn zeker, maar alsjeblieft geen Depay, verschrikkelijke speler. Niet vanwege zijn voetballende kwaliteiten, maar zijn mentale, en keuzes en drijfveer.

Niet eens met Wijndal, dan kan je maar blijven kopen kopen en nog eens kopen, en dat wordt al jaren gedaan, waardoor je onderhand een koopclub bent.

Baas en Salah-Eddine kunnen dat, zeker als ze nu voor de verandering eens speeltijd zouden krijgen onder Ten Hag, en de voorbereiding straks meemaken, zo meekunnen.

27-03-2022 15:08

Nr.10 +110979

@Telamon, zo makkelijk lullen, ‘Baas en Salah-Eddine kunnen dat wel’. Jij hebt geen van beiden ooit op Ajax 1 niveau zien spelen, dus jij kan dat helemaal niet weten. Ik zeg niet dat zij niet de linksback van Ajax 1 zouden kunnen worden, maar dat jij en ik dat niet kunnen weten. Trainers bij Ajax zullen dat moeten inschatten (en die weten het ook niet zeker totdat ze hen een paar wedstrijden hebben opgesteld). Van Wijndal heb ik wel gezien dat hij dat niveau heeft trouwens.

27-03-2022 18:44

Telamon +9192

@Nr.10

En waarom kunnen wij dat niet met enige zekerheid zeggen? Juist, omdat zij NOOIT eens speelminuten in Ajax krijgen. Zelfs Taylor krijgt alleen maar sporadisch de laatste minuutjes in een allang gespeelde, doodgebloede wedstrijd.

Als er een trainer zit die vooral voor ervaring en degelijkheid gaat, en zekerheid, is het voor de jeugd snel afgelopen, en zo blijkt. Totaal Ajax-onwaardig, schandalig zelfs, daar Ajax voor opleiden staat.

Overigens jongens als Baas en met name Fitz-Jim die uitblonk in de voorbereiding. Maar ook Fitz-Jim weer geen minuten gedurende het seizoen.

Zo geraken ze er ook nooit klaar voor, als je hun ontwikkeling laat stokken.

En ik zeg dan ook duidelijk dat ze wél nu allang speelminuten gemaakt hadden moeten hebben, of alsnog in de komende maanden. Die krijgen ze niet, maar dat komt door Ten Hag, die beter op zijn plek is bij een koopclub, wat Ajax overigens nu al een tijd ook is.

Bij opleiden en veel met jeugd werken komt sowieso wat risico kijken, maar dat is Ajax; lef hebben en risico nemen, en ook geloven in je jeugd.

Buiten dat zie ik zelf meer in Malacia dan in Wijndal, die ik beperkter vind.

27-03-2022 19:12

Nr.10 +110979

Ja eens dat sommige jeugdspelers meer speeltijd kunnen krijgen.
Koopclub vind ik een beetje een loze term. Het is eigenlijk al decennia zo dat Ajax, net als de meeste andere clubs, gewoon elk seizoen gemiddeld een stuk of 5/6 spelers koopt. Is weinig veranderd onder Ten Hag wat dat betreft, behalve dat de aankoopbedragen flink omhoog zijn gegaan (wat dan weer mogelijk was mede omdat de prestaties zo goed zijn).

27-03-2022 19:30

Telamon +9192

Als je werkelijk jarenlang bij iedere vacature meteen naar een aankoop gaat kijken, en jeugd alleen uit nood eens opstelt, of pas in het elftal komt nadat een aankoop voor die positie een miskoop is gebleken, dan ben je weldegelijk een koopclub, of handel je als een koopclub.

Tel daarbij op het nooit speeltijd gunnen aan jeugd, dan merk je dat die intentie er ook helemaal niet is, om talent klaar te stomen en door te ontwikkelen. Om dan later te zeggen, dat talent is er nog niet klaar voor, dus aankoop. Zo werkt dat natuurlijk niet. Je geeft dat talent niet eens de kans door te ontwikkelen en zich te laten zien.

Ten Hag is duidelijk van de zekerheid en controle, en dus ook voor ervaring en degelijkheid. Houdt daarom ook eeuwig vast aan bepaalde spelers, vaste elf, en rouleert nauwelijks.

Als aangekochte spelers blijven hangen, en je koopt er ieder seizoen 5 bij, heb je binnen no-time een een en al aangekocht elftal, of zelfs selectie ;)

27-03-2022 21:55

Nr.10 +110979

Aantal aankopen per seizoen is laatste jaren niet significant anders dan daarvoor, aantal jeugdspelers in elftal/selectie ook niet.

27-03-2022 23:38

Telamon +9192

In het successeizoen speelde je nog met Onana, Mazraoui, De Ligt, Frenkie, Van de Beek als recent doorgebroken jeugd in de basis.

Dat was ook zo'n beetje het moment dat de vruchten van de hervormde opleiding geplukt konden worden.
Toegegeven, daarna wat minder sterke lichting en een aantal goede talenten die weggekocht werden, maar er wordt sinds Ten Hag er is helemaal niet meer geïnvesteerd in de jeugd, laat men gewoon links liggen, of uit pure nood eens ingezet, en dan vrijwel uit het niets, in plaats van talenten ongeacht nood door te willen ontwikkelen, waardoor ze er op een gegeven moment ook echt klaar voor zijn. Dat gebeurt nu niet. Blijven allemaal in Jong Ajax hangen, zonder eens minuten te maken in Ajax 1 en te wennen aan dat niveau en druk.

Taylor zit officieel bij Ajax 1, maar puur als opvulling blijkbaar, want speelt sporadisch een paar minuutje in gespeelde wedstrijden, wat totaal nutteloos is voor hem. Rensch net zo, en ook nog op een plek die niet de zijne is.

Rensch krijgt puur nog sporadisch wat minuutjes omdat Klaiber is weggevallen. Timber is komen te spelen omdat aankopen als Magallan, Schuurs, Alvarez als CV daar niet rendeerden, en datzelfde geldt voor Gravenberch, die alleen kwam te spelen omdat Marin een miskoop bleek.

Dus in plaats van gewoon in eerste instantie naar de jeugd te kijken, en die de kans te geven, gaat men meteen over tot een aankoop, want 'staan er sneller of meteen, en betrouwbaarder'. Dat is precies de gedachte van een koopclub.

Overmars heeft dat zelf ook gezegd, dat ze dat 'niveau vast willen houden'. En geloven dan dus vooral dat door middel van ervaring te doen, ook al is deze qua kwaliteit/potentie minder dan jeugd.

Dat is een denkwijze die niet des Ajax is, en wat de doodsteek voor de opleiding zou betekenen als dit zo doorgaat, want een grote reden voor (grote) talenten om naar Ajax te komen is de relatief grote kans ook door te breken en de kans te krijgen.

Ünuvar, Taylor, Regeer, Fitz-Jim, Baas, Salah-Eddine (mits volledig fit en weer inhoud), Llansana, Rensch (als linker CV), Hansen op korte termijn, zijn allemaal talenten die Ajax 1 (makkelijk) kunnen halen, maar dan moet je ze verder uitdagen en doorontwikkelen, en dus geregeld ook speeltijd in Ajax 1 gunnen. Ze kunnen zich zo ook helemaal niet bewijzen/laten zien. Taylor was niet altijd even best in Jong, maar in Ajax 1 was het een verademing op het middenveld, enorm sterk spel, en dat op een middenveld dat eigenlijk niet bij hem past. Zal die nieuwe prikkel en uitdaging nodig hebben gehad, en heeft natuurlijk dan een stuk betere spelers om hem heen, die verder zijn, en als team ingespeeld, waar Jong Ajax iedere week in een andere samenstelling speelt.

28-03-2022 14:12

Schip +23351

Moet zeggen dat ik vreesde voor een 5-3-2, maar het was eerder een 3 -4-3. Voor mij speel ik liever een 4-3-3, maar Van Gaal is sterk in het wijzigen van de formaties tijdens een wedstrijd - tig keer beter dan een TH, dus dit systeem laat wel voetbal toe. In ieder geval een stuk meer dan dat vreselijke anti voetbal van 2014.

27-03-2022 10:33

AFCACruijff14 +161006

Antivoetbal.... 5 1 op Spanje, 3 0 op Chili, 3 0 op Brazilie.... Dat was helemaal geen antivoetbal toen. Dat was een redelijk aanvallend systeem waar Sneijder, Robben en vPersie alle ruimte mee kregen.

27-03-2022 11:08

Schip +23351

Die 5-1 was zuiver een counterwedstrijd. Had niets met een dominant spelend team te maken. Chili was hetzelfde. Dat merkt de coach van Chili, Sampaoli ook terecht op. Namelijk dat deze speelwijze werkelijk niets te maken had met het totaalvoetbal van oranje uit de jaren 70, waar zijn speelwijze - die wel aanvallend en agressief is - op geïnspireerd was.

Tegen Mexico moest Van Gaal gewoon terug naar 4-3-3 om druk te kunnen ontwikkelen voorin. Met 3 centrale verdedigers kon dat gewoon niet en kwam er geen normale opbouw en aanval uit.

Je kijkt enkel naar statistiekjes en vergeet dat Robben meestal het verschil maakte in counters. Zelfs het voetbal in 2010 was nog beter. En ook daarvan was de internationale pers het wel eens dat dit niet het ouderwetse oranje was, maar een zakelijk, controlerend en hard spelende ploeg zonder frivoliteiten. Met als (anti)climax de finale. Waar maar 1 ploeg aanvallend speelde.

Brazilie ging om de keizer's baard met een totaal gedesillusioneerde en niet gemotiveerde Seleção. Die waren al vernederd door Duitsland en niemand was geïnteresseerd in een derde plek. Kijk dan naar de wedstrijd tegen Argentinië, en dat was al geen wonderploeg.

NL won op zijn tandvlees van Costa Rica, won counterend van een beter Chili, won op het tandvlees van Mexico met een pingel en een makkelijke val van Robben.

Sneijder was geen schim van zichzelf, Persie amper gezien op Spanje na. Het was vreselijk voetbal. Dat Van Gaal een 3e plek uit die ploeg wist te halen was als resultaat gezien super knap. Voetballend was het echt pijn aan de ogen.

Wat hij nu liet zien in de kwalificatie was tig keer beter. Niet voor niets wil Van Dijk daarmee door.

27-03-2022 11:22

Web +178830

@Schip
Als je tegen een sterke ploeg als Spanje zo genadeloos toe slaat
Wat is dan negatief?
En ook nog Wereld goals

Heel realistisch noem ik dit
De klasse van Robben gebruiken

27-03-2022 11:38

De Meer 020 +382

Ben je serieus? Het was verschrikkelijk om naar te kijken. 10 keer van cv naar cv om vervolgens een peer naar voren te geven op Robben en Van Persie. Geen greintje creativiteit. De middenvelders werden nooit aangespeeld en als het wel gebeurde waren ze zo gewend om een buitenspeler te voeren die er nu niet stond. Zelfs Sneijder kon het niet oplossen om vooruit te spelen zonder het vertrouwde 4-3-3. Dat was echt Championship 5-3-2 combinatievoetbal ondanks dat ze ver kwamen

27-03-2022 11:44

vandenhaas4 +15047

Oh die wedstrijd tegen Chili heb ik al een tijdje niet meer aan gedacht. Chili werd op dat moment hoog aangeslagen, maar die werden tactisch toen overklast door Nederland. Dat was een mooie pot.

27-03-2022 11:51

3sterren +20205

@Schip
Jouw analyse klopt als een bus. De kracht van een trainer/coach moet zijn om van elf voetballers een team te smeden én daarbij een systeem te bedenken hoe dat team het beste kan renderen.
Van Gaal heeft al meerdere keren bewezen dat heel goed te kunnen en is voor mij op dit moment de beste optie om voor een selectie te staan.
Maakt niet uit bij welke club. ”Louis is the man!” ...

27-03-2022 11:53

3sterren +20205

@Web
Dat is precies de expertise van Van Gaal: om spelers in hun kracht te gebruiken en hij is in staat om zijn mening bij te sturen.
Dat is momenteel heel duidelijk het geval met Steven Berghuis.
Eerst de enige optie voor de rechtsbuiten positie, nu de gewenste nummer tien. Dat kunnen alleen de allergrootsten volgens mij ...

27-03-2022 11:57

AFCACruijff14 +161006

Ik herinner me de wedstrijden nog vrij goed, Schip. Het klopt dat van Gaal wel eens 532 omgezet heeft naar het oude 433, maar de discussie hier was of 532 antivoetbal was en dat was het absoluut NIET. Dat de uitvoering niet altijd goed was doet niks van dat punt af.

En Sneijder speelde een goed WK. Beslissende goal tegen Mexico ook gemist? Sneijder had alleen een dienende rol ipv een hele aanvallende vrije rol die hij normaal had. Vulde hij perfect in.

27-03-2022 12:00

De Meer 020 +382

Dan herinner jij die wedstrijden helemaal niet zo goed. Ga ze maar terugkijken en iedereen graag. Er was zero combinatievoetbal. Het was enkel naar voren schieten. Ze wisten zich er totaal geen raad mee. Geen out of the box oplossingen om alsnog normaal vooruit te voetballen. Dat team was echt een systeemteam. Sneijder was niet goed. Hij was niet wendbaar meer en kwam vaak in de problemen wanneer hij toch eens aanzette dus hield hij het simpel. Veel terug. Robben was goed, Van Persie ook wel. Telkens werd het overgeschakeld naar 4-3-3. Veruit de beste wedstrijd was tegen Brazilie met het middenveld Clasie, Wijnaldum en De Guzman die wel konden combineren en vrij voetbalden. Clasie punt naar achter en die andere 2 met diepgang waardoor het niet meer statisch was. Dat was de juiste uitvoering van 5-3-2 maar veels te laat. Met Nigel-De Guzman als blok en Sneijder ervoor was het enorm voorspelbaar

27-03-2022 12:36

Schip +23351

Het 5-3-2 voetbal was zonder uitzondering reactief countervoetbal zonder ENIGE goede opbouw en zonder ook maar enkel element waarmee de Hollandse school zich typeert.

Met de eerste helft tegen Mexico - voor de omzetting naar 4-3-3 - en de abominabele wedstrijd tegen Chili als dieptepunt.

Er zijn NUL minuten dominant en met goede opbouw gespeeld in de 5-3-2. De counters tegen Spanje waren een voorzet van de linksback en alles op Robben. Die op snelheid de boel klopte.

Als wij zo een goal om de oren krijgen, lopen we hier met zijn allen te krijsen dat het PSV voetbal is en laf countervoetbal.

Sneijder speelde een ontzettend matig WK. Hij heeft een goal gemaakt en hoppa, AFCACruijff noemt het een goed WK van Sneijder. Hij had amper enige creatieve inbreng, omdat het middenveld namelijk meestal wordt overgeslagen in deze formatie. De bal gaat dan naar de backs, omdat het middenveld een mannetje tekort komt. De backs moeten dan voor een man meer zorgen of iig een afspeelmogelijkheid. De Guzman, Wijnaldum en Sneijder hebben enkel lopen rennen. Precies wat je niet wilt van een speler als Sneijder en die dat ook niet kan. Hij was even onzichtbaar als VdV die een soortgelijke rol, maar minder extreem en in een beter systeem in 2008 speelde onder Van Basten.

Dienend zeg je goed. En als Sneijder nou ergens niet goed in was, is het een dienende rol.

Pas met de 4-3-3 zag je betere opbouw, hoog druk en vleugelspel. En als je dan toch geen WK kunt winnen, wees dan trouw aan je spelprincipes en de sportieve erfgoed.

27-03-2022 12:36

Schip +23351

Ben het met je eens Web. Van Gaal heeft realistisch gespeeld en alles uit de mogelijkheden van dat team gehaald. Van Van Gaal begrijp ik na het debacle in 2002 ook wel dat hij voor resultaat koos na het wegvallen van spelers als VdV, Strootman, etc. Sneijder was een dikzak de maanden ervoor en uit vorm. Die heeft zich wel laten aftrainen bij de gratie waarvan hij nog mee mocht. VdV was al op de weg naar beneden. Ik zie nog de beschamende beelden van het trainingskamp, waarin een niet fitte VdV in duels werd afgetroefd. Terwijl hij altijd zijn kont erin kon draaien en op techniek een duel kon winnen.

Persie kon niets als 9 in dat systeem behalve die ene prachtige kopbal. Rest van het toernooi amper meer gezien. Had ook nul aansluiting, omdat Sneijder enkel loopwerk moest verrichten en die andere twee nul creativiteit in huis hadden.

Robben was, zoals je zei, de man. Lekker rennen en counteren...

De wedstrijd was een prachtige ontlading, daar wil ik niet negatief over zijn. Maar we kwamen goed weg de eerste helft. Dat lijken we te vergeten. Spanje was totaal uit vorm, zie de rest van hun wedstrijden en de (historisch) vroege uitschakeling als kampioen.

De counters en grote uitslag leiden al snel af van het spel. Maar het was puur counteren geblazen. Prima, maar de suggestie dat het hollandse school voetbal was, is ridicuul. De intentie was er niet eens. Het was puur resultaatvoetbal met de wedstrijd tegen Chili als dieptepunt. Dit zei Sampaoli:

"We hebben het geprobeerd, maar we vonden geen oplossing tegen het verdedigende spel van Nederland'', zei hij.

"Ze wilden alleen maar verdedigen'', verklaarde de trainer uit Argentinië "Ze hielden wel negen of tien spelers achter de bal. Ze wilden alleen maar vertragen en maakten ook nog veel overtredingen. Het werd heel moeilijk voor ons. We hebben alles geprobeerd, maar het lukte gewoon niet.''

"In het laatste kwartier scoren ze ook nog twee keer. Eerst uit een vrije trap en dan nog uit een counter. We blijven geloven in onze manier van spelen. Ook als Brazilië de tegenstander in de achtste finale wordt.''

Chili speelde hollandse school, oranje niet.

27-03-2022 12:45

Web +178830

@de Meer 020
Kijk je ook naar de spelers die je voor handen had?
Het beste uit beste spelers halen, dat is ook en ding hoor

Met deze spelers derde van de wereld worden is heel bijzonder
Was hij met deze spelers op de middellijn gaan spelen
Dan was je met drie wedstrijden thuis geweest

27-03-2022 13:47

Web +178830

Die wedstrijden terug kijken doe ik ook niet
Geniet er echt niet van
Maar weet ook maar al tegoed dat het een matig team was

27-03-2022 13:51

frenkiedejong53 +9792

het toont toch weer dat je ook geluk moet hebben.
Als David Silva vrij voor Cillessen de 2:0 maakt!?
De 1:3 van de Vrij mag NOOIT NOOIT gegeven worden en was ook toen al een schandalige beslissing!
Australie was een slechte pot, Mexico .. Schwalbe van Robben! Costa Rica hadden we pas heel laat maar absoluut verdiend geluk. Argentinie had ook anders kunnen lopen, zwakke penalties.

27-03-2022 13:51

De Meer 020 +382

Daar ging het me ook helemaal niet om. Dit was meer een reactie op het verhaal dat het geen antivoetbal zou zijn. Dat was wel het geval. Team was niet sterk nee

27-03-2022 14:42

Telamon +9192

@AFCA

Inderdaad, ant-voetbal, sowieso met het 5-3-2. Alleen tegen het totaal uitgebluste Spanje werkte het, maar daartegen had elk systeem gewerkt. In alle volgende wedstrijden liep het voor geen meter, moest er steeds geschakeld worden naar 4-3-3, waarna het pas wat beter ging lopen kansen werden gecreëerd.

27-03-2022 15:10

Telamon +9192

Precies, bal naar Sneijder die wat laag stond en Robben probeerde te lanceren, of Blind die langs de flank vroeg voorgaf op Van Persie. Dat waren de aanvallende wapen zo'n beetje in dat 5-3-2.

27-03-2022 15:12

frenkiedejong53 +9792

hopelijk blijft Wijnaldum nu lekker banken, jetzt als bij PSG..!
Heeft al lang niks meer te zoeken in Oranje..

27-03-2022 10:23

Henk de Vries +11124

Goed nieuws voor Timber, de Ligt op die positie is niet best.... De aanval blijft erg armoedig, al speelde Berghuis wel prima. En wat liet Eriksen zich meteen zien he, ongelofelijk!

27-03-2022 09:56

Juichtoon +32345

Was gisteren geweon 433 in de balbezit variant 343....

27-03-2022 09:51

3sterren +20205

What’s in the name ? ; ) ...

27-03-2022 11:58

IRBaboon +6852

Een 'entertainend duel'? Creatief met taal.

27-03-2022 09:15

afca85meer4ever +2955

Daley Blind heeft niet het eeuwige leven en het wordt steeds duidelijker.

27-03-2022 08:19

Adam24 +39066

Iedereen papegaait elkaar weer na. Blind speelde een hele sterke wedstrijd gisteren. Hij was zo bepalend in de opbouw en zeer direct betrokken bij het aanvalsspel. Als je gisteren niet het kwaliteitsverschil tussen de linker- en de rechterflank hebt gezien, heb je wat mij betreft echt stront in je ogen.

27-03-2022 08:41

afca85meer4ever +2955

Adam. Je bent knettergek.
Daley werd weer voorbij gelopen alsof er een Amsterdammertje linksback stond. Ja, hij kan voetballen en zijn voorzet op Bergwijn was goed maar je goede voetballers blijven wel gewoon totaalpakketten. We zeggen tegen een keeper toch niet, hij houdt geen ballen tegen maar zijn spelvoortzettingen zijn geweldig. Dat is het probleem van Blind. Zijn sterke punten kunnen zijn zwakke punten momenteel niet meer camoufleren. Dat heet een houdbaarheidsdatum.

27-03-2022 08:59

Adam24 +39066

Malacia werd in twintig minuten vaker voorbijgelopen dan Blind in 75 minuten.

27-03-2022 09:08

Henkjanklaas +20606

U moet moet niet doorslaan. Ik geef toe hij had een paar zwakke momenten maar was verder prima op links. Zeker afgezet op rechts waar dumfries in het hele stuk niet voor kwam. Ook de ligt viel daar (onwennig en niet op een voor hem geschikte positie) tegen. Blind gaf de sublieme voorzet waaruit de eerste goal werd gescoord. Een wat wisselend beeld dus. Om dan Blind helemaal af te kraken gaat veel te ver.

27-03-2022 10:01

AFCACruijff14 +161006

Blind is nu het pispaaltje geworden en dat is kansloos want hij was gewoon degelijk. Niet foutloos, wel belangrijk. Maar dat is hij bij Ajax ook vaak maar een groepje hier wil nu elke keer doen dat Blind er niks meer van kan. Bah.

27-03-2022 11:10

Web +178830

afc85
Hij is NIET knettergek
Hij heeft verstand van voetbal
Voorzetting is belangrijkste om van achter uit voetbal te krijgen
Wat zeg je toch allemaal

27-03-2022 11:29

Web +178830

afca85
Over keepers gesproken
Onana is met ballen tegenhouden beter dan Pasveer
Maar verder is alles veel beter bij Pasveer
Brengt rust in de ploeg
Dat voorbeeld kan ook de prullenbak in dus

27-03-2022 11:32

jerryisthename +31683

Genoten weer van Eriksen - zijn wegdraaien, korte soepele beweginkjes, subtiele passjes, formidabele (afstand)schoten. Heerlijke speler blijft het toch.
Had na Ajax eigenlijk naar Barcelona gemoeten destijds.
Tottenham is gewoon te min voor hem geweest.
Deze topspeler verdient prijzen bij een topclub, geen tobclub die 'toevallig' veel geld heeft.

Stel je toch eens voor...Berghuis, Kudus (soms Alvarez), Eriksen op één middenveld. Heerlijk!
Maar begreep dat hij zelf niet naar Ajax wilde en terug naar London wilde en de PL? Begrijpelijk.
Hopelijk komt hij toch gauw terug naar Ajax.

27-03-2022 05:31

Bartos +219

Ajax had hem niet eens een aanbieding gedaan omdat ze genoeg middenvelders hadden (interview Overmars op YouTube). Vind het nog steeds onbegrijpelijk.

27-03-2022 10:23

jerryisthename +31683

Oh ok. Ja, ik snap het dan ook niet, hoor.
Gewoon een wereldspeler, Eriksen.
Belachelijk. Vooral met dat gedraai en gedraal van kapsoneslijer Gravenberch. Die had meteen op de bank gemogen met Eriksen in de selectie. Bye.

27-03-2022 13:35

Ajax95Duivendrecht +24072

Skov Olsen trouwens wel een lekker buitenspelertje, goede passeeracties. Zouden wij die niet kunnen oppikken bij Brugge komende zomer?

27-03-2022 00:52

Msc +14160

We kunnen er heel veel oppikken maar ik zou als Ajax zijnde naar echte gegarandeerde versterkingen kijken en voor het overige eens naar Jong Ajax.. surplus aan kwaliteit daar alleen geen ervaring op het hoogste niveau. Wat daar voor nodig is, is het podium krijgen. Laat Ajax dat nu eens doen… ook dan genereer je enorm veel waarde voor de komende 5/6 jaar.
Ajax zal bijv Bergwijn, Donny, eriksen, Ziyech moeten proberen te pakken. Daar mag geld tegenaan gegooid worden maar niet aan opvulling

27-03-2022 10:02

Henkjanklaas +20606

Veel snelheid en handig.

27-03-2022 10:03

De Meer 020 +382

Speelde zeer goed. Zo moet Antony spelen. Gewoon je man opzoeken en klaar. Niet dat dreigen en weer terugspelen

27-03-2022 14:43

KingOfTheMatch +6998

Zojuist samenvatting terug gekeken.
Beide tegengoals zag Blind er slecht uit.

27-03-2022 00:40

YRGI +32921

Aanvallend goed, verdedigend slecht. Zoals wel vaker dit seizoen.

27-03-2022 00:41

Kijker +3374

2e goal is volgens mij meer de fout van Ake die de 1-2 laat gebeuren.
Combi Ake-Blind op links bevalt me nog niet.

27-03-2022 07:46

Juichtoon +32345

Ake voetbalt maat wat hij ziet of tegenkomt in het veld. Blind voetbalt naar de ruimte die hij ziet ...

27-03-2022 09:53

Henkjanklaas +20606

Zowel Ake als de Ligt spelen flets in dit systeem. Dumfries helemaal niet gezien en koopmeiners sporadisch.

27-03-2022 10:04

Adam24 +39066

Dan moet je de eerste tegengoal echt terugkijken want het is overduidelijk niet zijn man (Poulssen is zijn man). De gehele organisatie is weg nadat de vrije trap wordt afgewend en Blind komt tegenover twee man te staan.

27-03-2022 08:43

KingOfTheMatch +6998

Dan nog steeds is z'n timing in het kopduel lachwekkend

27-03-2022 09:55

XRaY +18970

1e goal was niet zijn man. Makkelijk om hem hier de schuld van te geven. Bij de 2e goal begint de fout bij Ake die had moeten doordekken.

27-03-2022 08:50

KingOfTheMatch +6998

Heb naar aanleiding van jullie comments nogmaals gekeken, maar bij de 1e goal verliest hij op een lachwekkende manier een kopduel (als je het al een duel kan noemen) wegens verkeerde timing...
En bij de 2e goal wordt hij er gewoon uitgelopen.
1e goal van Oranje was wel een mooie voorzet op maat

27-03-2022 09:53

Henkjanklaas +20606

Fout van de keeper die had moeten komen.

27-03-2022 10:04

Web +178830

Zoeken is dit
Samenvatting tot die conclusie komen
Blind speelde goed
Keeper zat mis

27-03-2022 11:41

Ajax1114 +19393

Nou, die Bergwijn kunnen we ook wel vergeten straks. En ondertussen gebeurt er geen flikker de komende maanden bij Ajax.

27-03-2022 00:36

YRGI +32921

Die speelt nauwelijks bij Spurs dus zal wel meevallen. Daarnaast echt een dodelijke countervoetballer. Die past totaal niet in ons spel. Past echt perfect bij onze Eindhovense vrienden.

27-03-2022 00:40

thelordjoshua +10641

laat m lekker daar zitten, geen zin in een Promes 2.0. (Weet niet of ie zich bevind in criminele cirkel) maar al die gore celebrations en dat rare gedrag moet ver van ons vandaan blijven

27-03-2022 01:57

Henkjanklaas +20606

Niet zo pessimistisch. Hij speelde uitstekend en heeft veel diepte en snelheid en spelers met die eigenschappen hebben we niet veel.

27-03-2022 10:06

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25299

Bergwijn en Eriksen halen voor Tadic en Gravenbergh. Tadic wel bij de groep houden

26-03-2022 23:45

Adam24 +39066

Tadic wel bij de groep houden?! Is nog steeds verreweg de belangrijkste speler bij Ajax. Wat kramen mensen hier toch een bullshit uit.

27-03-2022 08:44

Henkjanklaas +20606

Tadic gaat voorop in de strijd en is de kampioen van de assist en scoort ook nog eens regelmatig en dat wilde je allemaal nu al weggooien ? Zeer merkwaardig en onverstandig.

27-03-2022 10:07

gusanito +5440

Ik heb zelden een speler gezien die zo de hand boven het hoofd wordt gehouden als Daley Blind. Ik ben echt heel blij dat hij gezond en wel is laat dat voorop staan. Hij is echter een topsporter en je mag hem daarom afrekenen op prestaties. Die prestaties zijn al gelange tijd ondermaats. Zo opvallend ondermaats dat het moeilijk te verteren is voor fans, maar ook voor een concurrent als Tagliafico die zichtbaar meer brengt in zijn invalbeurten. Blind is een enorm intelligente speler met geweldig inzicht en goede passing, maar zijn tekort aan power en loopvermogen levert steeds meer problemen op. Het beeld dat zijn gogme vaak doorslaat in arrogantie en onoplettendheid helpt ook niet.

26-03-2022 23:41

Goldenlastra +1725

Vond hem veel beter spelen dan Dumfries, gaf ook een heerlijke assist. Als lcv vond ik hem wel tegenvallen. Heeft ook met 532 te maken.

26-03-2022 23:54

jjlncua33 +403

Het kan opgelost worden als Blind op een plek wordt gezet waar zijn zwakke punten niet zo snel worden opgemerkt en zijn goeie punten juist wel. Maar op die plek heeft Ten Hag liever Alvarez. Alvarez heeft zijn eigen kwaliteiten en wordt daar op gewaardeerd wat op zijn plek is, maar dat Ten Hag Alvarez in de basis zet ten koste van een betere Blind en een hele Nico Tagliafico laat zien dat hij op het einde van de dag geen Ajax coach is. Hij heeft immers geen link aan Ajax in het verleden en is veel geinspireerd door Guardiola.

27-03-2022 00:38

WantAmsterdam +116036

Zijn zwaktepunten worden ook daar opgemerkt helaas, wordt overlopen op het middenveld. Ook al is snelheid minder belangrijk voor een 6 dan voor andere posities. Blind is zo traag, dat is overal een probleem.

27-03-2022 07:18

jjlncua33 +403

Maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Met de juiste systeem en juiste spelers om hem heen kan hij gewoon op 6 (met de punt naar achter). Een goeie voorbeeld is Busquets. Natuurlijk is Blind niet zo goed als Busquets, maar zijn passing is een wapen en een meerwaarde. Dan moet je natuurlijk wel beesten hebben achterin om Blind te steunen

27-03-2022 17:43

Dutch Schaefer +6099

‘You know what might look better on your nose….the bar’

27-03-2022 07:51

Ginoajax1 +2938

Zouden die ogen van ten Hag nu eindelijk eens open gaan dat Blind niet meer kan?
En dan ook nog eens met Nico op de bank. Met Blind tegen Groningen is vragen om problemen.
Ben benieuwd of Tagliafico nou eindelijk eens serieus genomen wordt.

26-03-2022 23:29

ToekomstTalent +9550

Tagliafico is per saldo idd beter. Passing/verdeling/verbinding moet dan van achteruit van Gravenberch gaan komen.

26-03-2022 23:34

Henkjanklaas +20606

Heel ander type. Niet te vergelijken. Blind is de koning van het inzicht en de paas naar voren. De vrije man vinden. Nico is de koning van het doorzettingsvermogen, de felheid en power.

27-03-2022 10:09

PH2BOT +40047

Al met al een héérlijk voetbalvondje. (ondanks Ziggo).

26-03-2022 23:28

ToekomstTalent +9550

Cillessen, Bijlow, Krul
Dumfries, Veltman, Timber, de Ligt, de Vrij, van Dijk, Blind, Aké, Wijndal
Klaassen, Gravenberch, F. De Jong, Wijnaldum, Koopmeiners, vd Beek
Berghuis, Malen, Depay, L. De Jong, Brobbey, Bergwijn, Danjuma

Daar zou ik mee naar Qatar gaan zoals het nu gaat, misschien nog een middenvelder en een aanvaller erbij straks.

26-03-2022 23:26

AFCACruijff14 +161006

Goede teksten van Chris voor de camera. Mooie gozer, enorm sympathiek.

Ajax, doe er wat aan. Hoelang ligt hij vast bij Brentford? Hij moet voor ons spelen.

26-03-2022 23:21

NeeI +107643

Wat zou ik Eriksen toch graag weer in het Ajax-shirt willen zien. Kanjer.

26-03-2022 23:20

ToekomstTalent +9550

Als je goed naar hem geluisterd had pas geleden, dan had je die hoop allang opzij gezet.

26-03-2022 23:32

NeeI +107643

Doet niets af aan het feit dat ik hem dolgraag weer in het Ajax-shirt wil zien.

26-03-2022 23:46

Qifesh +24917

Louis kek jasje man, Vinted?

26-03-2022 23:10

Oxxer +163839 moderator

Oranje op een eindtoernooi was in de zon kijken voor een grootscherm en biertje erbij. Het komend WK in de winter met Gluhwein in de kou.

26-03-2022 23:08

MichelBoerebach +29161

Altijd lekker! Tel daar de lege stadions bij op en het feest kan niet op!!

26-03-2022 23:29

Qifesh +24917

Coronatrein is dan weer op toeren

27-03-2022 00:48

3sterren +20205

@Qifesh
De enige trein die Koeman aan zich voorbij laat gaan, vermoed ik ...

27-03-2022 12:09

Rikkie66 +22811

Bergwijn en Eriksen vanavond nog vastleggen.

26-03-2022 23:08

In Bassey we trust +15361

Flekken, wat een slechte keeper.. die eerste bal.. als je komt heb je hem.. anders blijf je staan.

26-03-2022 23:08

Ajacied1995 +10789

Tom egbers komt op mij over alsof ie parkinson of alzheimer heeft

26-03-2022 23:06

AFCACruijff14 +161006

Zonder autocue moet hij na gaan denken en da's lastig. Aardige man, maar totaal ongeschikt voor zijn werk hier.

26-03-2022 23:07

hakimziyech +18246

Vind het altijd een beetje zielig. Raffie pest hem ook af en toe. Pijnlijke tv hahaha

26-03-2022 23:08

XRaY +18970

Die man had 10 jaar geleden al van de buis gemoeten. Zijn versprekingen zijn legendarisch slecht.

26-03-2022 23:10

Oxxer +163839 moderator

Ik snap nooit waarom mensen dit soort ziektes gebruiken om een punt te maken.

26-03-2022 23:10

Qifesh +24917

Diagnostiek hoor..

27-03-2022 00:51

Rasmussen +25823

Het gemis van Nouri is op avonden als deze groot. Appie ❤️

26-03-2022 23:01

hakimziyech +18246

Dat beeld met Blind en Eriksen is toch wel kippenvel hoor.

26-03-2022 23:00

Rasmussen +25823

Volgens Ajaxshowtime.com volgend jaar bij Ajax: Flekken, Malacia, van Dijk, Koopmeiners, Bergwijn, Eriksen en Skov Olsen.

26-03-2022 22:56

XRaY +18970

Koopmeiners en Eriksen is genoeg.

26-03-2022 22:57

hakimziyech +18246

Wie riep om Malacia?? Alsjeblieft niet zeg.

26-03-2022 22:58

trodat4030 +96403

Er gaan er volgens AS ook heel veel verkocht worden omdat ze ofwel transfervrij zijn, dan wel te goed zijn, dan wel te slecht zijn.. Dan is t maar goed dat er zoveel komen..

26-03-2022 23:01

noppenkoning +41111

Dolberg ook

27-03-2022 08:20

XRaY +18970

Denk dat van Gaal de wingbacks een meer controlerende rol heeft toebedeeld. Met Blind heb je dat al gauw maar als die blijven doordenderen maakt dit je ook kwetsbaar. Niet te belopen die afstanden.

26-03-2022 22:55

AFCACruijff14 +161006

Als je 532 speelt met je wingbacks achterin dan word het wel heel saai en verdedigen. Mag hopen dat we dat niet gaan zien, want dan ontbreekt de stootkracht helemaal.

26-03-2022 22:59

XRaY +18970

Dumfries kan het wel beter belopen alleen Blind niet. De afstemming zal heel goed moeten zijn. Je blijft kwetsbaar in de omschakeling.

26-03-2022 23:03

EuforischeRealist +15505

Je kunt er beter 3x komen per wedstrijd en een bal zoals Blind panklaar op het hoofd van Bergwijn leggen dan er heel de wedstrijd staan en dan... ja wat eigenlijk weer geen goede voortzetting gezien van Dumfries.

26-03-2022 23:56

Rasmussen +25823

Dit interview was zo enorm tenenkrommend en met horten en stoten. Leek een profielwerkstuk voor de middelbare school.

26-03-2022 22:53

hakimziyech +18246

Als die Virgil ooit nog weggaat bij Liverpool… dan moeten we onze fout herstellen. Mikey vd Hoorn hadden we beter kunnen laten lopen.

26-03-2022 22:52

NeeI +107643

Frank de Boer hé...

26-03-2022 22:55

XRaY +18970

Als je alles van tevoren weet. Van Dijk was ook niet alles destijds.

26-03-2022 23:00

hakimziyech +18246

Weet ik, hij speelde ook bij jong oranje niet. En maakte cruciale fouten tegen ons (al kwam dat door Kwakman zei hij zelf). Ik wil hem graag terug zien over een paar jaar

26-03-2022 23:01

XRaY +18970

Absoluut maar dat is nu een gepasseerd station denk ik.

26-03-2022 23:05

JordanAFCA +22481

Misschien zeg ik iets geks, maar vind dat we Dolberg te snel hebben laten gaan en werd ondergewaardeerd naar mijn mening.

26-03-2022 22:50

Rasmussen +25823

Hou toch op. Bij Nice enorm wisselvallig.

26-03-2022 22:51

MichelBoerebach +29161

Hoezo? Vond je 'm zo goed invallen???

26-03-2022 22:52

JordanAFCA +22481

Nee dat niet, maar het was gewoon een gebrek aan zelfvertrouwen. Nu zie je hem steeds meer opbloeien bij Denemarken en zie je toch weer zijn klasse.

26-03-2022 22:53

Oxxer +163839 moderator

Aub nee, hij had voor de verandering vandaag geen schaatsen aan.

26-03-2022 22:59

Mocrodammerr +22970

Dit is het probleem van vele ajacieden... een ex ajacied die een bal goed weet aan te nemen..En dan had Ajax hem niet moeten laten gaan. Dolberg is te lief..niet van de streets. Hij wint de oorlog niet voor je

26-03-2022 22:53

hakimziyech +18246

Inderdaad een beetje gek. Het kwartje valt maar niet bij hem. Hij heeft ook diabetes natuurlijk, dus het ligt niet volledig aan hem. Maar Dolberg is niet de oplossing voor de toekomst.

26-03-2022 22:53

thelordjoshua +10641

blijft een goede “voetballer”, heeft heel veel comfort en zelfverzekerheid nodig komt het eruit. Want op zn prime is die gast letterlijk niet te stoppen, hij vindt het alleen lastig om vast te houden. Deens syndroom noem ik t altijd, enorm technisch begaafde voetballers met zwakke ruggengraat wdb. zon balvaste en mooie voetballer om
te zien als ie lekker in zn vel zit

26-03-2022 22:54

Henkjanklaas +20606

Voetballend zeer goed maar het is geen echte killer die toch tot het gaatje gaat.

26-03-2022 22:56

Oxxer +163839 moderator

Jij volgt Nice duidelijk niet, Ajax heeft helemaal niks aan Dolberg.

26-03-2022 22:56

AFCACruijff14 +161006

Je zegt inderdaad iets geks.

Blij dat die vent weg is.

26-03-2022 23:00

JordanAFCA +22481

Had gewoon een zwak voor hem door dat Europese seizoen waarin hij elke wedstrijd dodelijk was en ook omdat hij uit eigen jeugd kwam. Mooie speler om naar te kijken.

26-03-2022 23:02

AFCACruijff14 +161006

Nouja eigen jeugd. Gewoon aangekocht.

Ik vond hem dat seizoen ook een half jaar goed. Daarna vooral nog aan hem geërgerd en blij dat hij eindelijk vertrok en dat we Huntelaar toen hadden.

26-03-2022 23:03

Juichtoon +32345

Zeker...

26-03-2022 23:15

ck69 +13061

ik weet die wedstrijd tegen Spurs nog, alsof je met z'n 10en stond te ballen..

27-03-2022 11:48

frenkiedejong53 +9792

hoe was Flekken?

26-03-2022 22:50

Ajax1204 +38016

Niet geweldig. Heel onzeker.

26-03-2022 22:51

NeeI +107643

Onzeker.

26-03-2022 22:52

hakimziyech +18246

Kutkeeper

26-03-2022 22:53

4EVERAJAX +8371

niet vlekkeloos

26-03-2022 22:53

Henkjanklaas +20606

Schuld aan eerste kopgoal

26-03-2022 22:56

Koningtoto +60016

Toch een heel andere wedstrijd dan ik verwacht had. Leuk voetbal met goed positiespel bij vlagen. Als je dit goed uit werkt kan het misschien iets leuks worden straks.

26-03-2022 22:50

AFCACruijff14 +161006

Punten krijg je er niet voor bij een oefenwedstrijd, aldus de interviewer...

Volgens mij wel, daarom kunnen we nog in pot 1 belanden als komende week alles mee zit.

26-03-2022 22:50

MichelBoerebach +29161

Ik vond die rechtsbuiten van die Denen wel lekker invallen. Moet ik erbij zeggen dat ie wel tegenover Blind stond...

26-03-2022 22:49

AFCACruijff14 +161006

Blind is plots een debieltje waar we ons voor schamen ofzo?

Sjongejonge.

26-03-2022 22:51

NeeI +107643

Dit is natuurlijk overdreven.

Echter is t contrast bij Blind gewoon extreem groot. Enerzijds is hij aan de bal fenomenaal. Anderzijds wordt Blind zonder bal gênant.

Lastig verhaal.

26-03-2022 22:56

4EVERAJAX +8371

nee man! onzin om het zo te schetsen. Blind is op en top Ajacied! zijn verdedigende skills zijn gewoon niet goed, verder aan de bal veelal prima, puike assist bijvoorbeeld bewijst dat. Eigenlijk moet er iemand in dienst spelen van hem dan... lastige issue, teams zien kansen aan zijn flank. Gelukkig hebben de coaches dikke vertouwen in hem. Daley moet zich niet laten kisten zoals afgelopen zondag.

26-03-2022 23:08

MichelBoerebach +29161

Dat zeg ik toch niet. Maar het helpt wel als je tegenover hem staat.

26-03-2022 23:31

Rasmussen +25823

Petitie: iedereen met kartonnen bordjes stadionverbod.

26-03-2022 22:48

Hakkie +781

Goede overwinning en bij vlagen extreem goed voetbal (o.a, tweede goal Bergwijn op aangeven van Frenkie). Heb er meer vertrouwen in gekregen dan na de vorige interlands.

26-03-2022 22:48

PH2BOT +40047

Off topic: Ten Hag zit nog te puzzelen.

26-03-2022 22:48

NeeI +107643

Nee. Waarom? Het gaat toch super goed? Ajax is de best presterende ploeg van 2022.

Ofzo.

26-03-2022 22:49

Oxxer +163839 moderator

Wie moet tegen de Duitsers keepen, de onzekere Flekken of grabbelton Drommel?

26-03-2022 22:48

Ajax1204 +38016

Alles beter dan drommel, dus flekken

26-03-2022 22:48

Oxxer +163839 moderator

Dat Drommel erbij zit is al een schande.

26-03-2022 22:52

AFCACruijff14 +161006

Ik ga niet iemand een eindoordeel geven na 1 debuutwedstrijd.

Gewoon Flekken.

26-03-2022 22:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.