NB: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte’

door Jon van Dam 109

NB: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte’

door Jon van Dam 109

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax boekt een zakelijke overwinning op PEC Zwolle. Ditmaal met redacteur Brent Tomassen. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: zonder Mika Godts zal Ajax meer minder frivole wedstrijden zoals tegen PEC Zwolle gaan spelen.

'Hier ben ik het voor een groot deel mee eens, omdat Godts de weken voor zijn blessure echt voorop liep in zowel creativiteit aan de bal, maar ook omdat hij door zijn verdedigende arbeid ervoor zorgde dat Ajax redelijk veel ballen kon heroveren. Aan de andere kant verwacht ik dat Ajax het gemis van Godts zeker tegen ploegen van het niveau PEC Zwolle ook moet kunnen opvangen met andere spelers.'

Francesco Farioli gaf Kenneth Taylor een rol als linksbuiten. Hoe vond jij hem spelen? 

'De kracht van Taylor is dat hij vaak op de linkerflank uitkomt met goede loopacties. Ditmaal stond hij er vaak al, waardoor het spel redelijk statisch wordt als je daarachter een middenvelder als Klaassen hebt die toch vaker de loopactie aan de binnenkant maakt. Bij de 1-0 zag je wel weer de kracht van Taylor toen hij na een afgeslagen corner buitenom kon komen.'

Steven Berghuis stond weer eens vanaf de aftrap op het veld. Wat voor indruk maakte hij op jou?

'Ik heb bij Berghuis vaak het gevoel dat hij te graag wil als hij een tijdje niet heeft gespeeld. Daarmee bedoel ik dat hij heel snel een beslissende pass wil geven terwijl er elders op het veld betere opties liggen. Daarnaast heb ik me in de eerste helft wel gestoord aan het gebrek aan verdedigende arbeid, waardoor Rensch te vaak in grote ruimtes kwam te staan tegen twee PEC-spelers. Dat lag overigens niet alleen aan Berghuis, want Traoré reageerde in dit soort situaties ook vaak veel te laat.'

Wie was in jouw ogen de beste Ajacied tegen PEC Zwolle?

'Op basis van de eerste helft zou ik Pasveer noemen, vanwege die reddingen. Maar mijn Man of the Match is Kian Fitz-Jim. Nadat hij in het veld kwam, pakte Ajax de controle doordat hij zowel vooruit drukzette als vol terug sprintte bij balverlies en zelfs ballen veroverde. Ik denk dat een middenveld met Klaassen, Berghuis en Henderson net te weinig loopvermogen heeft. Iets dat Taylor en Fitz-Jim juist brengen.'

Welke spelers vielen er juist tegen?

'Dat waren er wel een aantal. Ik noemde al Berghuis en Traoré, maar ik vond Henderson ook een stuk slordiger en minder geconcentreerd dan de weken hiervoor. De gele kaart die hij pakte in de eerste helft is een gevolg van niet op tijd door hebben dat hij door moest dekken vanuit het centrum toen Rensch drukzette op de back. Nu reageerde hij te laat en moest hij aan de noodrem trekken.'

Ondanks de 1-0 voorsprong kreeg Ajax in de eerste helft tal van kansen tegen. Hoe kwam dat volgens jou?

'Dit kwam vooral door Ajax zelf in mijn ogen. Zoveel dom balverlies, te snel de eindpass willen geven en dan met te veel mensen voor de bal staan. Dit is juist wat onder Farioli veel minder gebeurde dan vorig seizoen. Ik denk dat juist in deze 'kleinere' wedstrijden de kinderziektes van vorig seizoen af en toe nog aan de oppervlakte komen. Iedere voetballer benadrukt dat de instelling en concentratie hetzelfde moeten zijn als in topduels, maar de wedstrijd tegen PEC toonde aan dat Ajax nog altijd in het proces zit om de lat consistent hoog te leggen.'

remko pasveer ajax pec zwolle 24 25
Remko Pasveer hield Ajax een aantal keer op de been in de Johan Cruijff ArenA. 

Tien minuten na rust bracht Farioli Kian Fitz-Jim en Chuba Akpom voor Steven Berghuis en Bertrand Traoré. Twee logische wissels?

'Zeker Fitz-Jim was logisch, want je had gewoon zijn loopvermogen en verdedigende arbeid nodig, omdat Taylor op linksbuiten stond. Met Akpom heb je een aanspeelpunt, waarmee je onder de druk van PEC kon uitspelen en waardoor Pasveer af en toe de lange bal kon spelen zonder dat het tot direct balverlies leidde. Ik had Fitz-Jim zeker een goal gegund en hij had nog een mooie poging van afstand. Bij Akpom zie ik vaak nog de twijfel als hij de bal op de flank krijgt. Je ziet hem bijna denken: Moet ik zelf de voorzet geven of wachten tot de back er overheen komt?'

Josip Sutalo zette na een uur de 2-0 op het bord. Was het duel toen beslist?

'Voor mijn gevoel wel, omdat je na de komst van Fitz-Jim al de controle had. Natuurlijk wordt het nog even spannend als de aansluitingstreffer van PEC wel zou tellen, maar het was na de 2-0 niet meer zo dat PEC er steeds makkelijk uit kon komen, zoals ze in de eerste helft wel regelmatig deden.'

Met welk gevoel reist Ajax af naar San Sebastián voor het Europa League-duel met Real Sociedad?

'Ik denk dat de resultaten in grote wedstrijden dit seizoen genoeg perspectief geven voor een goede wedstrijd tegen Real Sociedad. Het is voor mij vooral afwachten wat Farioli ditmaal gaat bedenken om de tegenstander zwakker en Ajax juist sterker te maken. Ik denk dat Fitz-Jim weer een hoofdrol zal moeten opleiden voor zijn ploeg als je in Spanje een goed resultaat wil behalen, omdat je met Klaassen (niet speelgerechtigd) en Taylor (geschorst) gewoon twee heel belangrijke middenvelders mist. Daarnaast hoop ik dat Traoré en Berghuis zich in San Sebastián weten te revancheren van een matig optreden deze zondag.'

Jon van Dam (X: @DamVanJon | E-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19180

Je zag gewoon duidelijk hier dat de directie heeft zitten slapen. En je mag hopen dat dit je geen punten gaat kosten tot aan de winterstop.

Godts speelt al met vlagen geweldig. Als je in veel wedstrijden zo bepalend, zo krachtig, zo gericht je acties durft te maken in je eerste seizoen als basisspelers... die jongen heeft alles om uit te groeien tot een hele grote. Hij houdt nu al in veel wedstrijden 2 spelers bezig en is iedere wedstrijd weer tig keer gevaarlijk.

En achter hem... nix. Dat is gewoon een flater. Voor zo'n grote club als Ajax is dit gewoon schandalig. Je moet er nu een spits neerzetten, een middenvelder... waardeloos gewoon. Je kunt de jongens die er nu worden neergezet niets verwijten.

Godts komt na de winterstop pas verwacht ik. In de winter gauw iemand huren en dan van de zomer rustig de markt op. Vooral niet nu 10-20 miljoen gaan uitgeven terwijl je er een speler hebt staan die als ie zo doorgaat 60+ miljoen waard gaat zijn.

25-11-2024 21:05

Patrick1967 +1792

De problemen van vorig jaar kinderziektes noemen is wel heel rooskleurig. Het was gewoon bar en boos, spelers, staf en directie.

25-11-2024 17:04

YugoVik +33207

Haal henderson en Sutalo uit dit ajax en het elftal stort in..

25-11-2024 16:31

ajaxfan83 +3455

Je bedoeld uit het elftal , maar je heb gelijk , en hoe vind jij de laatste tijd dat Fitz Jim het doet.

25-11-2024 16:46

Evil-phantoom +869

Zonder Fitz Jim speelt Ajax ook minder creatief , al had ik nooit gedacht dit ooit te zeggen , maar het is de waarheid.

27-11-2024 12:01

debetweter +10077

Sutalo is meer vervangbaar dan Henderson op het moment. Juist doordat Henderson niet mee op komt staat het achterin stabiel.

25-11-2024 17:01

YugoVik +33207

Sutalo speelt elke wedstrijd sterk ook bij Kroatië

25-11-2024 17:02

debetweter +10077

Dat maakt hem nog niet onvervangbaar.

25-11-2024 17:23

YugoVik +33207

Voor dit ajax wel

25-11-2024 17:28

debetweter +10077

Voor dit Ajax wel? Sorry maar Sutalo doet het verdedigend erg goed. Maar vind hem te weinig toevoegen aan het collectief. Blinkt nergens ECHT in uit en zorgt niet dat andere spelers beter spelen. Heeft echt iedereen om hem heen nodig om goed te spelen. Voor een 24 jarige speler, die 20 miljoen heeft gekocht vind ik dat je de lat hoger mag leggen ook binnen dit ajax. Henderson daarintegen is een voorbeeld prof en speelt compleet in dienst van het elftal.

Ik ben zeker niet anti sutalo. Maar vind onvervangbaar overdreven

25-11-2024 20:05

Evil-phantoom +869

Ik vond Henderson onstabiel tegen PEC juist omdat hij te ver achterin stond. Hij maakte achterin ook fouten.

27-11-2024 12:02

debetweter +10077

Maar henderson zorgt wel dat zijn medespelers de positie goed kunnen aanpassen. Het spel van Henderson heeft ook niet altijd mijn voorkeur, maar cruciaal voor ajax op dit moment

27-11-2024 13:01

JohnDylan +22125

Baas en Fitz-Jim zijn momenteel onmisbare schakels in het opbouwspel. Als een van de twee niet speelt schakelt de opbouw enkele versnellingen terug.

25-11-2024 15:00

YugoVik +33207

Fitz jim 5 x bal verloren en 1 van zijn 9 grond duels gewonnen gisteren in 34 minuten en jij noemt hem onmisbaar.. Heb je gezien waar hij vooral de bal naar toe speelde linker kant..jij noemt hem onmisbaar..

Baas 11 x balbezit verloren..

Henderson en Sutalo zijn onmisbaar.. De rest vervangbaar..

25-11-2024 16:33

JohnDylan +22125

11x balverlies leiden in 105x balbezit is een heel goed gemiddelde voor een centrale verdediger. Zeker voor iemand die risico in zijn passing legt zoals Baas. Toen Fitz-Jim erin kwam ging Ajax direct veel beter voetballen. Ik weet dat je het niet wil zien als Fitz-Jim hater die zijn ongelijk nog steeds niet toe kan geven maar de impact van Fitz-Jim op dit Ajax is zeer groot. Vijf keer balverlies leiden in 32 touches is ook gewoon een goed gemiddelde. Vreemd om zulke statistieken te gebruiken als je duidelijk niet eens weet wanneer het goede of slechte statistieken zijn en dat probeert te verhullen door ze niet in context te plaatsen (de context van hoe vaak de aan de bal komen).

25-11-2024 22:08

YugoVik +33207

Ehh ben geen hater, ben een realist..ik heb de wedstrijd gezien en ik was totaal niet onder de indruk.. Een hand is snel gevult tegenwoordig bij de supporters..

25-11-2024 23:37

Dissident +557

Jouw hand mbt Sutalo ook.

26-11-2024 11:04

YugoVik +33207

Sutalo is samen met henderson de sterkhouder van dit ajax

26-11-2024 11:11

Evil-phantoom +869

Ben het niet met je eens , zonder Fitz Jim is de creativiteit stroef.

27-11-2024 12:04

JohnDylan +22125

Sutalo is makkelijk misbaar. Ik denk dat Ajax niet veel minder is met Rugani als vervanger.

27-11-2024 13:43

YugoVik +33207

Kom op zeg 🤭

27-11-2024 15:40

Dirk +7031

Wat zijn de kinderziektes van vorig jaar ? Dat is spelen met de pamper aan , zolang we met dat overloos terugspelen op Pasveer blijft duren en elkaar in de problemen spelen omdat je geen bal naar voor durft te spelen.
Zolang Farioli DAT niet aanpakt zullen we nog lang te plaatsen blijven trappelen ...
Je ziet Sutalo terug hervallen in zijn kut voetbal van vorig jaar , die was echt geprogrammeerd, elke bal naar Hato( 17 jarig spelertje dat net komt piepen) of Pasveer .
Ik was echt en ik niet alleen verbaasd, welke matmorfose hij maakte begin dit seizoen, maar helaas hervalt hij weer in zijn " International niveau "
Zet hier een jonge Chivu , die speelde altijd vooruit , kwam er vaak uit ...zulke spelers , DAAR MOET Ajax naar op zoek !!!!
Maar het ligt niet alleen aan Sutalo hoor , maar ok het nog altijd grotendeels met de Mislukte boy's dat we het moeten doen en 1 van onze overgebleven "topper" zit al een half jaar op de ziektebijstand ,een dik contract en je hebt er niks aan
Wat verlang is snel naar de winterstop, al zal ook dat niet veel extra's brengen vrees ik
Toch blijf ik positief , we hebben ons logo nu terug nu nog ons voetbal

25-11-2024 14:58

Slang3 +45938

waar moeten verdedigers hun bal naar toe spelen? naar de middenvelders. Daar ligt het probleem, niet bij de verdedigers. Kijk eens verder dan je neus lang is

25-11-2024 15:17

Dirk +7031

Wat is de bedoeling van voetbal , scoren in het doel aan de overkant , dus daar moet de bal naartoe .
Simpel antwoord op een simpele vraag ..

26-11-2024 13:23

Slang3 +45938

dat haalt niks onderuit van wat ik tegen jou zeg

26-11-2024 13:41

wijzijndebeste123 +163973

Wat een ontzettend dom gelul.

25-11-2024 16:20

TeringHenkie +28382

Jou toetsenbord typt hele vreemde en domme zinnen! Moet je eens na laten kijken!

25-11-2024 16:28

YugoVik +33207

Haal Sutalo en henderson weg en dit ajax stort in.

25-11-2024 16:31

AlexIbarra +19251

Je kunt ook blij zijn dat de knulletjes als Baas en Hato en kutvoetballers als Sutalo het aardig hebben gedaan zonder onze niet vervangen aanvoerder Bergwijn en tot nu geblesseerde spelmaker Berghuis. Met een spits die niet scoort en een keeper van 41.

Wat ik gisteren dacht te zien was juist een Ajax dat in een poging om een lekker soepele overwinning te boeken, even vergat dat het dit seizoen elke pot van discipline en hard werken moet komen. Ff iets te makkelijk erover denken en je krijgt zo 3 of 4 kansen om je oren, zelfs tegen PEC. Dan moet je niet ineens schijterig gaan voetballen maar ook niet nog meer onnodig risico nemen.

Henderson is geen Pirlo, Baas geen Blind of Martinez, Sutalo geen De Ligt of Timber. Traoré was halfdood in voetbaltermen maar valt me erg mee tot nu toe, Klaassen die ff mee kwam trainen heeft er nu al 6 in liggen.
Fitz-Jim laat zich zien, Godts hield het lang vol tot z'n blessure.

Ik wil ook liever elke wedstrijd 5 prachtig uitgespeelde aanvallen zien en een Brobbey die er dan 2 intikt. 85 minuten dominant positiespel op hun helft en dan klagen over die andere 5 minuten. Een geoliede machine die ook na wissels of blessures gewoon doorknalt richting de dubbele cijfers.

Voorlopig staat er (bijna) elke wedstrijd een weerbaar team dat winst of in ieder geval een resultaat haalt. Met winnen bouw je aan het vertrouwen, en kun je hopelijk als team en individueel af en toe uitblinken. Maar dit team met een schouderklopje en "Gewoon lekker foebele!" het veld insturen is volgens mij helaas nog niet genoeg voor deze ploeg.
Samengeknepen billen, 4 minuten aan instructies voordat je in mag vallen en 2-0 thuis tegen PEC, dat is het nu gewoon even.

Het zal vrijdagochtend zijn als in Baskenland de interviews etc. erop zitten, dan moeten we zondag bij NEC aan de bak dat een week rust heeft gehad en onbestraft naar alles mag schoppen wat beweegt. Dan inhalen tegen nummer 2 Utrecht dat niet Europees speelt, dan naar AZ dat een week rust heeft gehad.

Dat wordt imo gewoon weer aanpoten, hopen dat iedereen fit blijft en kijken of er 1 of 2 zijn die wat extra's kunnen brengen. Misschien bij vlagen wat mooi voetbal tussendoor maar als we bij Sociedad de 'lelijke' 0-2 uit de Kuip herhalen, dikke prima.

26-11-2024 12:04

JohnDylan +22125

Ik zou Berghuis de komende weken als hangende linksbuiten gebruiken. Waarbij hij vanuit de linkerhalf-space zo veel mogelijk passes de zestien in slingert en net als Tadić relatief weinig meters hoeft te maken en niet een directe tegenstander hoeft te passeren om een pass de zestien in de kunnen slingeren.

25-11-2024 14:19

Widjai.G +173

Idd,ja want deze wedstrijd moeten we gauw vergeten het was echt niet om aan te gluren.

25-11-2024 13:35

tripleA +3895

Berghuis kan één ding beter dan de rest en dat is de mooie diepe bal of voorzet. Maar dan moet je wel met een spits spelen die daar wat mee kan en dan denk ik eerder aan Weghorst dan Brobbey.

Waarom speelt Berghuis niet gewoon op een van de buitenposities, kan die ook eens knallen vanaf randje 16. Het valt me op dat vrijwel niemand bij Ajax gewoon op goal durft te schieten gisteren, het is net alsof ze elke bal erin willen lopen. Hou op schei uit.

25-11-2024 13:32

JanBiesbos +29059

Traore op links berghuus op rechts traore deed dat ook in zijn eerste Europese wedstrijd en scoorde toen tegen vovjodad

25-11-2024 12:36

Multi +33282

Het grootste probleem zat hem gewoon in de eerste helft, waarin het middenveld overlopen werd en naliet mee te verdedigen. Hierin is een Berghuis gewoon erg nonchalant en laat hij spelers te veel lopen. Toen FJ erin kwam draaide het veel beter omdat hij wel vanuit de taak speelt die hem meegegeven wordt. En het team is gewoon nog niet kwalitatief sterk genoeg om dat te kunnen opvangen. Iedereen moet gewoon zijn taak uitvoeren. En met Berghuis als 8 werkt dit gewoon niet.
Daarnaast waren we individueel ook veel te slordig, waardoor de eerste helft echt dramatisch was.

25-11-2024 12:15

stopperspil +11176

Blessuregevoelige en wat trage Berghuis die volgende maand 33 wordt staat op het punt zijn krabbel te zetten onder een contract tot de zomer van 2027. "Ik verwacht wel dat we eruit gaan komen", laat hij weten aan De Telegraaf. De contractonderhandelingen zitten in de eindfase. "Tussen mijn zaakwaarnemer Guido Albers, Alex Kroes en mij. Die gaan goed. Er ligt een tweejarig voorstel van Ajax op tafel."

Door de nieuwe (financiële) realiteit in de Johan Cruijff Arena moet Berghuis als grootverdiener een aanzienlijk deel van zijn salaris inleveren. De routinier accepteert dat. "Daarover zijn we in gesprek", laat hij optekenen door het Algemeen Dagblad. "Maar ik ben erg blij hier."

25-11-2024 12:15

Soccerskins v2 +43325

Het middenveld werd aardig overlopen in de eerste helft. Klaassen, Henderson en Berghuis konden de afstemming met elkaar niet vinden en PEC heeft goed gebruik gemaakt van de ruimte die er lag.

Aan de bal heb ik bij vlagen wel genoten van Berghuis en Traore, en Fitz Jim vond ik goed invallen. Verder kan je de wedstrijd snel vergeten.

25-11-2024 12:05

Knalpot +3613

De zwervende Namli gaf veel problemen ja en die linksback kwam ook veel vrij doordat Traore op de 2e centrale van PEC stond en Rensch niet door kon dekken omdat zijn mannetje stijf aan de zijlijn bleef staan. PEC deed dit tactisch ook wel slim maar i.m.o had dit wel gewoon in het veld opgelost kunnen en moeten worden maar de afstemming lukte helaas niet.

25-11-2024 18:01

willem1958 +8768

Wat mij betreft verlengen ze niet met Berghuis, z'n laatste goal was in mei en nu een tijd lang er weer uit en als ie dan in het veld staat dan is het toch wel erg slap en dat voor 4 miljoen per jaar.
Wat een verschil toen FJ er in kwam, dan zie je die verbetenheid en er boven op zitten, die instelling heb je nodig.
Berghuis mag dan af en toe een geniale pass tussen de linies hebben maar het begint allemaal met hard werken en zeker voor dat salaris.

25-11-2024 11:45

Juichtoon +32528

Verlengen voor aangepast salaris.

25-11-2024 12:12

AlexIbarra +19251

Hij heeft idd een blessure gehad en dat verklaart ook waarom zijn laatste goal in mei was. In de strikte Ajax-definitie van 'voetballen' is hij echter onze beste voetballer dus als men verwacht dat hij qua fitheid en vorm zijn oude niveau weer kan halen, zou ik hem nooit dumpen als kostenpost.

Als hij een wat lager salaris wil accepteren is dat ook wanneer hij bijv. maar 50% van de speelminuten op volle kracht kan spelen nog steeds een prima deal.

26-11-2024 12:12

Robertini +39308

Af en toe? Toch wel zeer regelmatig. Tot nu toe zijn er evenveel goede als slechte wedstrijden geweest.

Dat is ook niet heel opmerkelijk, als je naar de selectie kijkt.

25-11-2024 11:26

soewares +2504

Niet veel totale offday wedstrijden, wel lange periodes in wedstrijden waar Ajax gewoon echt maar wat aan het aankloten is zoals gister

25-11-2024 11:34

SneekAjax +2096

1 ding hebben we zeker geleerd. Een middenveld met henderson, Klaassen en berghuis kan op dit moment gewoon niet.
Heeft ons geen punten gekost, alhoewel dst zomaar had kunnen gebeuren.
Niet meer doen dus
Akpom viel wel weer prima in trouwens.

25-11-2024 11:18

KarimB +11566

Brobbey geen tegenvaller? Ja hij scoort er 1. Maar dit kan toch niet langer. Tis echt alleen maar sleuren geworden.

25-11-2024 11:13

stopperspil +11176

Misschien als schaduw spits of opleiden tot aanvallende middenvelder maar mist techniek en scorend vermogen

25-11-2024 11:41

AlexIbarra +19251

Aanvallende middenvelder? Sleuren doe je toch in de spits?

26-11-2024 12:13

stopperspil +11176

Scoren doe je in spits. Heb VanBasten, Bergkamp, Huntelaar nog nooit zien sleuren wel zien scoren. Brobbey prima als kaatser met z’n rug naar het doel.. maar mist afmaaktechniek

26-11-2024 13:12

Rockanje23 +37062

Ajax had vorig seizoen geen last van kinderziektes maar van structurele tekortkomingen.

25-11-2024 11:05

TeringHenkie +28382

Berghuis op de plek van Klaassen en FJ op de plek van Berghuis.

25-11-2024 10:59

Berghuis +14361

Ligt echt aan de wedstrijd. Als je tegen een ploeg speelt als PSV en Feyenoord is Klaassen levensgevaarlijk, die duikt overal op. Tegen de kleinere ploegen heb je inderdaad meer aan de creativiteit van FJ en Berghuis.

25-11-2024 11:04

godenzonen56 +507

Ik blijf het zeggen!

Stel brobbey en Akpom gaan weg volgend jaar, haal Dolberg terug. Die man speelt weer bizar goed bij Anderlecht

25-11-2024 10:58

mvdk +44012 moderator

Maar wel 3 punten terwijl de concurrenten de moeilijkere wedstrijden nog krijgen. Op papier dan... Utrecht thuis is onze zwaarste wedstrijd terwijl Feyenoord ook nog naar PSV moet. PSV ontvangt dus Feyenoord, moet uit naar Utrecht en speelt thuis tegen FC Twente.

25-11-2024 10:55

Berghuis +14361

Wij krijgen al die moeilijken ook nog een keer hoor, haha. Volgende week ook nog AZ uit. Dat zijn nooit makkelijke potjes voor ons. Daarna spreekt wel in t voordeel dat we Twente, AZ en Feyenoord nog een keer thuis spelen. Dat is wel lekker.

25-11-2024 11:07

mvdk +44012 moderator

Wij krijgen ze na de winter ook nog een keer, maar voor de eerste seizoenshelft hebben wij op Utrecht na alle op papier moeilijke potten al gehad. Het programma van Feyenoord en PSV is lastiger.

25-11-2024 11:37

Berghuis +14361

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ze daarin ook echt veel punten verspelen. Maar we moeten het zien natuurlijk. De Eredivisie is de heilige graal voor PSV, want Europees hebben ze 0 ambities. Ze zijn daar best bereid rustig aan te doen in de CL en bewijzen van met 0-3 te verliezen. Als ze in de Eredivisie winnen is alles geslaagd bij hun.

26-11-2024 11:34

AlexIbarra +19251

AZ-uit is toch ook gewoon lastig?
Zij hebben dan ook nog 3 dagen meer rust gehad en wij een (hopelijk niet) lastige wedstrijd tegen de nummer 2.

26-11-2024 12:15

Juichtoon +32528

Hopelijk 3 gelijke spelen maar minstens 2 overwinningen is veel waarschijnlijker.

25-11-2024 12:14

ProperFootball +14677

Wat van bovenstaande verhaal in ieder geval klopt is dat Traoré + Berghuis voor hem voor Rensch verdedigend een ramp is, bij een tegenstander van enig niveau.

25-11-2024 10:27

Ans B +19832

Tja, FJ zou altijd moeten spelen naar mijn mening, maar de realiteit is dat er 1. zo'n grote selectie is en Farioli veel rouleert, en 2. hijzelf fysiek nog niet gewend is aan zoveel wedstrijden spelen, terwijl hij bovendien ontzettend veel meters maakt.
Ik heb daarom vrede dat hij langzaam wordt opgestoomd om meer inhoud te kweken, dat lijkt me beter om blessures voor te blijven.
En omdat Klaassen feitelijk beter speelt dan in zijn vorige periode bij Ajax (én zijn goaltjes meepikt) kan ik het billijken dat hij via dit roulatieschema eveneens in zijn ritme blijft.

Helaas - zodra Ajax minder goed speelt c.q. scherpte mist - zie je direct hoezeer FJ gemist wordt in het spel.
Overigens, Berghuis wordt hier bekritiseerd, maar laten we wel even in acht nemen dat hij wedstrijdritme mist, mede door de interlandbreak. Ik beoordeel zijn aandeel in het spel liever na pakweg vier wedstrijden vanaf gisteren. Dat lijkt me een stuk eerlijker en realistischer.

Tot slot wil ik nogmaals een lans breken voor de terugkeer van Regeer. Voor mij zit hij tussen Taylor en FJ in qua potentieel en type speler. Taylor is verder in zijn ontwikkeling door al zoveel meer wedstrijden op topniveau, maar op den duur heb je m.i. het meest aan FJ en Regeer. Beiden - FJ vooraan - brengen meer c.q. meer gevarieerde creativiteit dan Taylor. Alledrie zijn vrij allround (Regeer het meest), maar FJ en Regeer hebben iets extra's boven Taylor (die alleen uitsteekt boven die andere twee qua scorend vermogen).

25-11-2024 10:21

TeringHenkie +28382

"En omdat Klaassen feitelijk beter speelt dan in zijn vorige periode bij Ajax (én zijn goaltjes meepikt) kan ik het billijken dat hij via dit roulatieschema eveneens in zijn ritme blijft."

Heb je de wedstrijd gisteren wel gezien?

25-11-2024 11:03

Ans B +19832

Nee, toevallig niet, wel flitsen en ik zag inderdaad meerdere afspeelfouten. Maar heel Ajax speelde minder toch? Daar ga ik Klaassen sowieso niet op afrekenen. Het verandert mijn mening niet over de wedstrijden die ik wel heb gezien.

25-11-2024 13:14

Rock69 +8411

Het is niet zo moeilijk hoor als dat men het doet voor komen. Deze kinderziektes waren er ook al onder ten Hag. Je valt als team aan en je verdedigd als team. Zit er iemand op het middenveld of in de voorhoede die zijn man laat lopen en niet meeverdedigd, en dus niet zijn taken uitvoert, dan staat een tegenstander al snel voor het doel van je eigen keeper.

25-11-2024 10:19

NeeI +107777

Fitz-Jim naast Taylor op t middenveld, aub. Berghuis linksbuiten dan maar.

25-11-2024 09:56

BBAFCA +9764

Precies! Doodzonde om een Taylor in vorm te laten verpieteren op linksbuiten omwille van Berghuis of Klaassen

25-11-2024 10:20

Duggoutdennis +6344

Als we Taylor opstellen verliezen we sowieso, weliswaar reglementair... hij is geschorst

25-11-2024 11:38

OpaHooligan +3880

Ik weet dat velen erg gecharmeerd zijn van Henderson, maar iedere keer als Pasveer de bal naar Henderson speelt, verwacht ik nu balverlies en een kans voor de tegenstander.

25-11-2024 09:37

GinoAFCA +14859

Dat valt echt reuze mee

25-11-2024 11:27

Knalpot +3613

Henderson komt daar juist zelden in de problemen door zijn ervaring, tja hij is niet de sneltste meer dus als ie een ziekenhuis bal van Sutalo of Pasveer zoals gister krijgt dan zal ie het niet snel kunnen corrigeren. Maar verder is het wel zeer solide al mag hij soms wel wat meer risico nemen wat mij betreft om het spel te versnellen.

25-11-2024 18:09

OpaHooligan +3880

Voor dat laatste heeft hij te weinig snelheid en techniek.

25-11-2024 21:44

ViadeA4 +240

Off topic: ik zag gisteren voordat de wedstrijd begon en in de rust dat 4 stewards een nieuwe taak hebben gekregen. Ze stonden alle 4 in het veld, netjes ieder richting een hoek van het veld naar de tribune (beide lange zijdes) te kijken. Langs de boarding van de lange zijde zit standaard al een legertje stewards die gezamenlijk ook nog eens een touw vasthouden. Een van de stewards moest in de rust wel wat afwijken van zijn plek op het veld omdat de sproeiers aangingen 😂. Weet iemand het doel hiervan, het stond in ieder geval heel sullig.

25-11-2024 09:37

DeWijsneus +25724

Voor dit soort dingen kom ik op AS!

25-11-2024 09:54

ViadeA4 +240

Je moet alles delen wat ook maar iets met Ajax te maken heeft toch? 😂

25-11-2024 10:52

DeWijsneus +25724

Haha zo is het maar net!

25-11-2024 13:07

FdJMdL +4505

gewoon netjes 3e en als we Utrecht pakken weer 2e, generaal Farioli weet wat ie doet

25-11-2024 09:30

Baco123 +6490

Jajaja het is zover, klaar voor deze prachtige away day
Heel veel zin in deze trip❌❌❌veel kijkplezier allemaal en voor de supporters wie ook naar Spanje reizen, fijne away day

25-11-2024 05:57

DeWijsneus +25724

Geniet ervan! Ik zou ook graag keertje Europees willen gaan. Toch eens kijken of het gaat lukken

25-11-2024 06:50

nightgoat +31026

Regel het Wijsneus.

25-11-2024 08:42

DeWijsneus +25724

Ik doe me best maar ben arm 😭

25-11-2024 09:53

Patrick1967 +1792

Veel plezier 💪

25-11-2024 09:13

Baco123 +6490

Thnx gap, gaat vast goedkomen daarom deze week

25-11-2024 15:30

Mike1 +5352

"Ajax boekt een zakelijke overwinning tegen Willem II???"...de spelers leken verdacht veel op die van Pec Zwolle :)

25-11-2024 04:32

JanTa +15855

Wat een verademing toen hij inviel. Het leek alsof Ajax een tandje sneller ging naar het doel.

24-11-2024 23:59

Rock69 +8411

De coach kan niet meer om FJ heen. Als het team moet groeien, dan moet je de sterkste speler op iedere positie op gaan stellen.

25-11-2024 07:53

JanTa +15855

Overbelasting ligt bij jonge spelers en vooral op de positie van FJ snel op de loer en begrijp dat de coach voorzichtig met hem omgaat.

25-11-2024 12:07

Slang3 +45938

Enige zekerheid die je met Berghuis tegenwoordig hebt is dat je weet dat hij er over een tijdje weer uit ligt

24-11-2024 22:08

Vischje1980 +1339

Berghuis is passé.. allemaal leuk in balbezit qua passing etc maar voetbal speel je ook zonder de bal en dat kan of wil Berghuis niet.

24-11-2024 21:53

HertogH +15843

Voor z'n blessure nog onmisbaar geacht, het kan snel verkeren..

24-11-2024 22:16

DeWijsneus +25724

Snel? Echt? Betaalden we toen al met euros?

25-11-2024 04:55

FrancescosRavioli +15246

Ik denk dat ie het wel wil maar niet kan. Hij heeft momenteel nog niet de longinhoud en de fitheid. Daarbij is hij een ouderwetse stylist.

Ik zou Berghuis eigenlijk altijd naar de flanken verwijzen. Druk zetten moet jenfaar oo, maar je hoeft minder meters te maken dan een middenvelder

25-11-2024 09:26

JoshuaSmits +9472

Fitz-Jim naast Taylor op het middenveld. Laat Berghuis het maar proberen op linksbuiten. Op het middenveld heb je de energie van Fitz-Jim en Taylor nodig.

24-11-2024 21:52

C14 +22411

Precies! Ook is Fitz-Jim completer, balvaster dan Berghuis, meer variatie en kunde aan de bal. Berghuis is meer combinerend en moet het van creatieve passing hebben. Houd ik ook van, juíst, maar van wat Fitz-Jim heeft is veel te weinig in dit elftal.

24-11-2024 22:05

Odysseus +14306

Jij zei het al vanaf het begin!

24-11-2024 22:33

JanTa +15855

Fitz-Jim is jonger, oportunistischer en balvast maar toch schrijf ik Berghuis met al zijn ervaring niet af. Elke speler met ervaring heeft dit Ajax hard nodig.

25-11-2024 00:06

BaasBaas +8347

Taylor is geschorts dus dat wordt hem niet

24-11-2024 22:09

FrancescosRavioli +15246

Dan zou ik Klaassen doen. Die lijkt in speelstijl en werklust meer op Taylor dan Berghuis op.hem lijkt. En die kan het op het middenveld wel belopen. FJ dan naast Davy. Henderson op 6. Berghuis linksbuiten of bank

Ik realiseer me echter bij het typen dat Klaassen geen Europees mag spelen. Wat kut zeg

25-11-2024 09:28

JanTa +15855

Daar zat ik ook aan te denken.

25-11-2024 00:01

Okocha078 +13821

Precies. De reden waarom het de laatste tijd goed liep, met Berghuis op het middenveld wordt je overlopen.

25-11-2024 01:07

WijZijnAjaxAmsterdam +11631

Pasveer, Rensch, Sutalo, Baas, Hato, Henderson, Berghuis, Fitz, Akpom, Brobbey, Traore

Denk dat Donderdag dit de opstelling word.

24-11-2024 21:47

AINIESTA +44856

Met Berghuis speel je met 2 man op het middenveld. Is geen echte middenvelder, maar een luie nr 10 in een 2 spitsen systeem ofzo.

24-11-2024 22:22

Ajaxsupporter02 +14062

Maar wie anders donderdag? Taylor is er niet.

24-11-2024 22:27

AINIESTA +44856

Dat is een goeie idd. Hlynsson of van den Boomen hoef ik ook niet te zien. Henderson rechtshalf en Hato of Baas op 6? Maarja dat is wel heel veel geschuif dan.

24-11-2024 22:58

Aram +18064

Ik hoopte op Mannsverk. Maar daar is het te vroeg voor dus dan Rensch maar en Gaaei rechtsback.

25-11-2024 00:00

Jww +2330

Hlynsson lijkt kwa spel nog het meest op Klaassen. Lijkt mij daarom het meest logisch.. Met dan Akpom op linksbuiten.

25-11-2024 07:03

FrancescosRavioli +15246

Hij moet meer lopen met de punt naar achteren. Hij zou een goede 10 zijn als je met de punt naar voren speelt. Echter ben ik geen fan van dat systeem (ondanks het top seizoen met ETH die wel zo speelde)

25-11-2024 09:29

Rock69 +8411

Extra middenvelder lijkt mij. Twee jongens in de voorhoede.

25-11-2024 07:55

Rob1976 +9498

Fitz Jim zorgt voor een betere balans dan Berghuis

24-11-2024 21:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.