NB: ‘Door slimmigheid van Mokio voetbalde Ajax onder de druk uit’

door Jesse ter Haar 127

Bron Ajax Showtime

NB: ‘Door slimmigheid van Mokio voetbalde Ajax onder de druk uit’

door Jesse ter Haar 127

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax klopt Union Saint-Gilloise en zet eerste stap richting achtste finale Europa League. Ditmaal met adjunct-hoofdredacteur Reinand Visscher. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: Jorthy Mokio is beter als controleur dan als linksback.

'Ik zie hem meer als een middenvelder, ja. Hij staat natuurlijk pas aan het begin van zijn professionele carrière, maar in potentie is hij een hele complete middenvelder en dat heeft hij vandaag voor het grote publiek onderstreept. Hij leest het spel, is altijd aanspeelbaar, is sterk aan de bal, heeft inhoud, heeft techniek en heeft een positieve agressie. Vandaag (donderdag, red.) was het echt genieten van deze jongen. Hopelijk krijgt hij de rest van het seizoen nog veel minuten en kan hij dit doortrekken. Er zullen komende zomer heel wat spelers vertrekken, dus dan kan hij een stapje zetten in de pikorde.'

Francesco Farioli begon het duel met de Belgen met veel wijzigingen in de opstelling. Kunnen we hieruit concluderen dat de Italiaan de Eredivisie prioriteert?

'Nee, dat denk ik niet. Het is misschien wel zo, maar dat valt hier niet uit te concluderen. Het rouleren is een stokpaardje van Farioli en dat wordt zowel Europees als in de Eredivisie gedaan. Ik denk dat zowel dit speelveld als deze tegenstander vroeg om een andere aanpak en dat de trainer hier goed over heeft nagedacht.'

Lucas Rosa debuteerde namens Ajax, terwijl Oliver Edvardsen zijn basisdebuut maakte. Hoe vond jij het tweetal spelen?

'Rosa maakte een degelijke indruk. Van wat ik van hem heb gezien, verwacht ik dat hij concurrentie kan bieden aan Gaaei, maar dat hij niet op voorhand al de betere rechtsback is. Aan de andere kant heeft Gaaei natuurlijk, net als vele anderen, megastappen gezet onder Farioli. Als de trainer dezelfde invloed kan uitoefenen op Rosa, die nog aan zijn nieuwe team moet wennen, wie weet hoe hoog zijn lat dan ligt?

'Met de ruimtes die Union weggeeft, had ik verwacht dat Edvardsen goed uit de verf zou komen, maar hij werd naar mijn idee veel te weinig in de diepte aangespeeld. Aan de rechterkant werd die diepte veel vaker gezocht. Hij heeft desondanks een redelijke wedstrijd gespeeld en leverde een subtiele en goede assist.'

Hoe ging Ajax in jouw ogen om met het knollenveld in het Koning Boudewijnstadion?

'Ik vond dat Ajax erg lang zoekende was naar hoe het ermee om moest gaan. In de eerste helft ontstonden er vrij veel (bijna) penibele situaties, die voortvloeiden uit het niet goed omgaan met de veldsituatie. Ballen werden te lang aan de voet gehouden, te zacht overgespeeld en te lang in een zone gehouden, waardoor het drukzetten gemakkelijk werd gemaakt voor de Belgen. Ajax ging echter steeds beter met het knollenveld om en met name in de tweede helft zag je dat steeds vaker de goede beslissing werd genomen.'

Wie was de beste Ajacied tegen Union Saint-Gilloise?

'Mokio was in mijn ogen, ook voor zijn goal al, de beste speler op het veld. Hij vond altijd de oplossing en was echt een rustpunt in het elftal. Keer op keer draaide hij de goede kant op, gaf hij de bal net een subtiel tikje naar een medespeler en won hij zijn persoonlijke duels. Mede door zijn slimmigheid kon Ajax vaak een tegenaanval opzetten en (ogenschijnlijk) makkelijk onder de druk uit voetballen. Hato speelde ook wederom een klasse wedstrijd en ik vond Sutalo ook heel sterk invallen.'

Christian Rasmussen scoorde tegen Union voor de tweede wedstrijd op rij. Is de Deen bruikbaarder als spits in jouw ogen?

'Hij speelde voornamelijk vanaf rechts - waar hij voor diepte moest zorgen - en kwam af en toe in de spits terecht, omdat daar altijd gaten werden getrokken. Ik denk dat hij ook voornamelijk bruikbaar is wanneer je tegen een tegenstander speelt waarvan je weet dat er ruimtes weggegeven gaan worden. Rasmussen lijkt het best te presteren als hij ruimte voor zich heeft liggen en geen tijd heeft om na te denken. Maar ik zie in hem geen centrumspits, zeker niet voor Ajax. Het zijn van een Ajax-spits is vaak een ondankbare taak en hij is niet het type dat je in de voeten wilt aanspelen met een centrale verdediger in zijn nek.'

Tekst gaat verder onder de foto.

NB: ‘Mokio was, ook voor zijn goal al, de beste speler op het veld’
Christian Rasmussen was in de 59ste minuut verantwoordelijk voor de 0-1 van Ajax.

In de tweede helft maakte Mika Godts zijn rentree, terwijl ook Bertrand Traoré gebracht werd. Ben jij tevreden met de diepte in de Ajax-selectie?

'De diepte in de selectie is in de afgelopen periode deels hersteld, maar er valt nog veel winst in te behalen. Alex Kroes gaat er in de zomer weer een flinke kluif aan hebben, ook gezien het feit dat er weer huurlingen terugkeren. Toch zie je ook vandaag met de prestatie van Mokio wat voor mooie dingen het kan brengen als er mensen wegvallen of er een disbalans is in de selectie. Chaos is a ladder.'

Tot slot: Ajax wint met 0-2 in Brussel en zet een grote stap richting de achtste finales van de Europa League. Kan de volgende ronde nog in gevaar komen volgens jou?

'Ja, dat kan zeker. Ik heb wel gekkere dingen zien gebeuren, dus je hoort mij er niet op die manier over spreken. Ajax moet de return gewoon op dezelfde manier aanvliegen als de heenwedstrijd. De volgende ronde is zeker een stap dichterbij, maar that’s it. Wel heb ik er veel vertrouwen in dat Ajax in een uitverkochte Johan Cruijff ArenA gewoon volle bak gaat en een sterke wedstrijd op de mat kan leggen.'

Jon van Dam (Twitter: @DamVanJon | e-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)
Reinand Visscher (Twitter: @ReinandVZR)

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'
#azaja: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'
#heeaja: 'Ajax als titelkandidaat neerzetten is echt te vroeg’
#rfsaja: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'
#ajagal: ‘Ajax moet Henderson gewoon behouden en de poot stijf houden’
#ajafey: 'De Ajax-supporters mogen hardop hopen op een nieuwe landstitel'
#foraja: 'Weghorst heeft al meerdere wedstrijden voor Ajax over de streep getrokken'

Lees meer over:
Plaats reactie

JohnSnow +2862

Ik heb het al een aantal keer gezegd hier, Rasmussen als winger slaat nergens op. Maar in de punt van de aanval heeft hij echt wel potentie. Minder belangrijk dat Brobbey in het veldspel maar eerlijk gezegd nu al een betere afmaker.

15-02-2025 15:26

Berkov81 +1532

https://speld.nl/2025/02/14/ajax-fans-hebben-nieuwe-parel-om-over-een-jaar-uit-te-jouwen/

Sommige 'fans' moeten zich echt eens achter de oren gaan krabben, want zit natuurlijk een grote kern van waarheid achter bovenstaand satirische stukje

15-02-2025 13:42

Ibuprobrimovic +4598

Toch vrij bijzonder wat hij als extra wapen heeft als verdediger (verdedigende middenvelder).

Is bijna 2-benig, heeft een goede trap, voor zijn lengte/postuur zeer behendig met een goede techniek en heeft een mooie lange pass zoals Vertonghen die ook had. En dan was hij nog stijf links.

Als 16-jarige nog alles kunnen laten ontwikkelen, zou het in potentie toch een top CVM kunnen worden.

14-02-2025 19:26

Mike1 +5331

Het meeste heb ik genoten van Rasmussen. Hij werd uitgefloten als invaller bij Ajax-Feijenoord, speelt vervolgens 2 goede wedstrijden met 2 prima goals en het mooiste is dat hij die goals gewoon viert met de fans. Geen vingertje voor zijn mond.

14-02-2025 19:13

Ibuprobrimovic +4598

Hij heeft het prima ingevuld, maar hij oogt soms toch wat lomp. Af en toe net een verkeerde loopactie maken, waardoor hij snel de bal verliest.

Het is naar mijn mening in ieder geval geen buitenspeler. Mist toch de dreiging die bijv Godts wel heeft en zijn voorzetten zijn zeer ondermaats.

Met wat vertrouwen zou hij zeker bruikbaar kunnen zijn in het centrum voorin, maar of hij ooit basisspeler kan worden in Ajax1 vraag ik me wel af. Hij mist toch net de flair, voetbalgogme -en intelligentie om te slagen ben ik bang.

Kan een leuke speler worden voor de subtop van NL waar uiteraard helemaal niets mis mee is.

14-02-2025 19:43

JohnSnow +2862

Zo is dat. Geen gekke rancune oid. Zet z’n ego opzij en dat toont grote volwassenheid.

Heb het weken geleden al geroepen: als Rasmussen er als winger in komt stop ik met kijken. Maar in de punt van de aanval is hij gewoon goed.

15-02-2025 15:28

WantAmsterdam +115917

Zijn goal was wel absolute wereldklasse, binnenkant voet, met zijn chocolade been ook nog. Wat een wapens heeft die jongen in huis.

14-02-2025 18:47

Myriad +7024

Lucas Rosa heeft in 70 minuten Gaaei finaal de basis uitgespeeld.

De 15 minuten die Gaaei nog meedeed leverde meteen weer 2 Gaaei momentjes op, terwijl Rosa geen moment zijn man kwijt was.

14-02-2025 18:42

WantAmsterdam +115917

Ehm. Ik ben geen fan van allebei maar nee, heeft Rosa niet.

14-02-2025 18:46

Ajax1812 +9046

Rosa was beduidend sterker in verdedigend opzicht.

14-02-2025 22:50

WantAmsterdam +115917

Ja, en voetballend was hij zeer matig, en dan ben ik nog mild. Zelfs Gaaei haalt daar een hoger niveau.

14-02-2025 23:01

Standby +9843

Ik begrijp de hype rondom Mokio wel, 16 jaar en speelde een hele goede wedstrijd. Maar dit gebeurt wel vaker bij Ajax, jonge spelers spelen even goed en worden al als een toekomstige sterspeler bestempeld. Maar zodra ze een paar wedstrijden minder spelen, worden ze even hard naar beneden gehaald.

Ik verwacht niet veel van Mokio de komende tijd. Hij heeft echt wel talent, maar is ook 16 (bijna 17) jaar oud. Die gaat de komende tijd echt wel zijn mindere wedstrijden spelen en ik verwacht ook echt niet van hem dat hij het volgende seizoen een onbetwiste basisspeler zal zijn.

Voor hem zal het wel mooi zijn als Farioli na dit seizoen blijft, die kan hem denk ik wel helpen ontwikkelen. Spelers worden namelijk wel beter onder hem.

14-02-2025 15:32

Spuit11 +1281

Zelfde als Viktor Fischer. Die bezweek onder de druk. Zonde, die had flegmatieke speelstijl en trefzekerheid.

14-02-2025 15:46

AjaxSoCal +1961

Fisher bezweek niet alleen onder de druk maar had ook fysieke problemen. Was na zijn blessures nooit meer de oude. Dacht destijds echt dat het een topper zou worden.

15-02-2025 01:00

Spuit11 +1281

Jsa p re cies

15-02-2025 04:30

JohnDylan +21782

Inderdaad, Fischer was nooit een explosieve aanvaller maar na zijn blessures was werd hij gewoonweg te traag. Hij kon geen speler meer voorbij komen.

15-02-2025 12:23

NIO +2981

Als je goed keek naar fischer dan kon je zien dat hij zijn tegenstander niet de baas was omdat hij zelf heel goed was maar dat het meer aan lag dat zijn tegenstanders gewoon hele domme fouten maakten

14-02-2025 15:58

TheSpecialOne +8825

Farioli is vooral goed in het bouwen van een sterk team waarin de sterktes van de spelers optimaal tot hun recht komen, maar ik zou niet weten welke spelers hij individueel ''beter'' heeft gemaakt.

14-02-2025 16:17

Standby +9843

@TheSpecialOne

Ik denk dan aan Taylor, Baas en Hato. Ik denk dat niemand in Baas een basisspeler zag tot Farioli hem daar neerzette. Al speelt hij nu even een stuk minder. Taylor speelt zijn beste seizoen sinds hij is doorgebroken. En Hato zie ik gedurende het seizoen grote stappen maken, terwijl hij het vorige seizoen steeds minder begon te spelen. Al kun je daar ook wel de schuld neerleggen bij Schip en Steijn. Zelfde geldt voor Sutalo die vorig jaar minder speelde, maar dit seizoen heerst achterin.

14-02-2025 16:23

TheSpecialOne +8825

De spelers die je noemt hadden altijd al de potentie en nu ze in een ''sterk'' team spelen komen hun grote kwaliteiten er nu ook uit.
Van Den Boomen bijvoorbeeld is onder Farioli geen betere speler geworden.

14-02-2025 16:28

Standby +9843

@TheSpecialOne

Kalvin Philips is onder Guardiola ook geen betere speler geworden (zelfs slechter), maar dat maakt Guardiola geen coach die spelers niet beter maakt. Sommige spelers zijn het gewoon niet of passen niet bij een club. Zo'n van den Boomen, maakt Farioli niet opeens een trainer die spelers niet beter maakt.

Over Taylor en Baas ben ik het verder niet met je eens. Vooral Taylor was echt slecht in (verdedigend) positie kiezen en verdedigende arbeid leveren. Die liep bijna altijd achter de feiten aan als de tempo omhoog ging. Daar is hij nog steeds geen ster in, maar hij heeft dit jaar duidelijk stappen in gemaakt.

Baas was een speler waarvan vrijwel niemand dacht dat hij de eerste zou halen en nu speelt hij degelijke wedstrijden op een redelijk niveau. Daar mag je Farioli best wel credits voor geven.

14-02-2025 19:12

Juan62 +46107

Ik wil ook ff aandacht voor onze huidige pispaal Davy Klaasen
Zonder hem had Mokio nooit zo goed kunnen spelen

Dan Topreactie. Mokio laten staan leidt tot overbelasting, wat dan weer leidt tot blessures
Vergeet niet dat deze jongeman letterlijk nog niet uitgegroeid is

14-02-2025 14:54

Brooklyn +4132

Scheelt half jaartje met Yamal van Barcelona, die elke wedstrijd speelt, ook in het nationale team.

14-02-2025 16:24

Standby +9843

Yamal is een freak. Daar moet je geen enkele speler mee vergelijken.

14-02-2025 19:15

Musica Merlo +8191

Mokio is een openbaring voor het team. Juist wat Ajax zo gemist heeft de afgelopen jaren. En ik zie meer jeugdspelers gaan doorbreken, dus de toekomst ziet er weer wat rooskleuriger uit. Ook dankzij Farioli en de complete technische staf die de jeugd kansen en toekomst geeft.

14-02-2025 14:35

JohnDylan +21782

Gisteren was Mokio geweldig als middenvelder maar ik zou hem graag ook een keertje als LCV in het eerste van Ajax zien. Zeker met Hato als linksback en Rosa als rechtsback kan een centrale verdediger veelvuldig ten aanval trekken. Als Mokio ten aanval trekt zou hij een driemansverdediging met Hato, Šutalo en Rosa achterlaten.

14-02-2025 14:20

rodnet +10260

Dus echt a la Rijkaard.

14-02-2025 14:53

AjaxSoCal +1961

Mee eens. Denk dat LCV de positie wordt waarop hij uiteindelijk beland. Nieuwe Vertonghen :)

15-02-2025 01:03

JC14forever +722

Farioli heeft mij echt verrast door Mokio twee keer achter elkaar een basisplaats te geven en ook terecht 90 minuten te laten spelen! Hier scoort hij zeker bonuspunten mee bij mij, omdat dit is waar Ajax voor staat!

Hopelijk ziet iedereen nu ook dat je spelers van 16 jaar of iets ouder die niet wekelijks uitblinken bij Jong Ajax, toch gewoon een kans kan geven in Ajax 1. Ik heb hier vaak gelezen dat Mokio er nog niet klaar voor was, maar hopelijk heeft hij de afgelopen 2 wedstrijden laten zien dat hij er echt wel klaar voor is!

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat alle jonge spelers meteen een kans moeten krijgen en deze ook altijd zullen pakken, maar wel dat ze echt niet minimaal 20 of 21 jaar moeten zijn voordat ze die kans moeten krijgen. Geef ze maar af en toe een kans en wat speelminuten, vaak verrassen juist de hele jonge spelers dat ze het niveau wel aan kunnen.

Maar we moeten er ook voor waken om Mokio niet meteen op een voetstuk te zetten, ondanks dat ik gisteravond enorm van hem heb genoten en dat hij nu zeker een vaste plek bij Ajax 1 verdiend. We moeten zuinig zijn op dit soort spelers en hopelijk krijgt hij snel een verbeterd contract als hij 17 is geworden!

Ik ben erg blij met deze ontwikkelingen, Ajax is groot geworden met jonge spelers, al dan niet uit eigen jeugd of gescout op jonge leeftijd!

14-02-2025 13:36

Chris.L +434

DE MOOK, nu al een legend.

14-02-2025 13:31

JohnDylan +21782

En maar vier verjaardagen oud!!

14-02-2025 14:05

LL +1299

Oneens dat Rosa op voorhand geen betere back is dan Gaaei. Rosa gaf een stabiele indruk, zeker voor een eerste wedstrijd in lastige omstandigheden. Gaaei had weer een aantal stuntel momenten die er volgens mij nooit uit gaan.

14-02-2025 13:22

Danielson +50149

Gaaei is aanvallend beter, Rosa verdedigend.

14-02-2025 13:56

Turbo +41770

Hij zal niet wekelijks dit niveau halen, en nog voldoende fouten maken, maar gisteren - zeker op dat veld - was ie fantastisch. Had een enorme impact op het spel, de opbouw, én de score.

Ben benieuwd op welke positie hij uiteindelijk terecht komt. Op dit moment vind ik 't prima dat ie back up minuutjes maakt voor Hato en Henderson, en af en toe effe 90 minuten pakt bij Jong. Als het programma dat toelaat. Rustig de tijd nemen, maar niet onnodig afremmen.

Rosa vond ik overigens niet zo positief opvallen als vele anderen blijkbaar. En Gaaei viel echt verschrikkelijk in. Dus dat blijft wel een probleempositie. Rosa lijkt een beetje de anti-Gaaei. Alleen nuttig op je eigen helft. We'll see.

14-02-2025 13:16

bremovic +2192

Vervanger voor Henderson??🫣🫣🤗🤣

14-02-2025 12:42

Hersenspinsel +7993

Juist!
Het is na Brussel wel duidelijk dat we bij Henderson meer als vervanger van Mokio moeten denken.

14-02-2025 13:19

maikelklaassen +738

Rasmussen wordt de nieuwe ebecillio voor de titel

14-02-2025 12:34

ajaxfm +1700

Union stelt helemaal niets voor. Het is een schande dat Ajax hier niet met minimaal 5-0 heeft gewonnen. En dan lopen ze in Amsterdam allemaal de polonaise omdat er een paar leuke acties zijn geweest. En die druktemaker Farioli die loopt langs de lijn alleen maar te schreeuwen terwijl er geen enkele lijn in het spel te ontdekken valt. Hij heeft geen idee hoe het Ajax-voetbal gespeeld moet worden. Ajax staat aan de rand van de afgrond en moet heel erg op gaan passen, want elke ploeg weet dat er van dit Ajax te winnen valt. Farioli kan beter opstappen. Sterker nog; de hele club kan eigenlijk wel opgedoekt worden.

Was getekend,
Valentijn Driessen

14-02-2025 12:21

Devid87 +3532

Wow, kan die man nog lager zakken? Wat een ongelooflijke klootzak. Geeft maar weer aan dat we in Nederland de verkeerde mensen een podium geven.

14-02-2025 13:14

Danielson +50149

Zelfs Falentijn zou dit niet zo opschrijven hoor...😉

14-02-2025 13:57

Devid87 +3532

Wilde al zeggen, dit is heel extreem.

14-02-2025 14:26

Hersenspinsel +7993

Union is de club in vorm.
Ze hadden in de competitie al 13 wedstrijden niet meer verloren en dit jaar alles gewonnen. Ook gisteren weer kansen gecreëerd.
We moeten zeker nog vol aan de bak in de Arena.

14-02-2025 13:23

Redrum +95927

Enorm positief verrast door de wedstrijd van gisteravond. De aankopen Edvardsen en Rosa blijken prima aanwinsten en de volgende parel vanuit de jeugd heeft zich weer aangediend. Als dan ook nog afgeschreven wisselspelers als Rasmussen goede dingen gaan laten zien geeft dat veel hoop. De stemming bij Ajax is compleet omgeslagen. De mindset is weer goed en daar is Farioli grotendeels verantwoordelijk voor.

14-02-2025 12:04

Danielson +50149

'geheel'. Samen met de staf natuurlijk dat echt als een team opereert.

14-02-2025 13:58

Redrum +95927

Prachtig om te zien hoe ze allemaal ook juichen. Dat heb ik nooit eerder gezien bij Ajax.

14-02-2025 16:14

Redrum +95927

Dit is één van de redenen waarom je Ajacied bent. Jonge spelers die vanuit de jeugd worden doorgeschoven en die het dan gewoon meteen laten zien. Daar kan je alleen maar van genieten. Speelde inderdaad al prima en bekroonde dat met een prachtig doelpunt, waar enorm veel intelligentie en beheersing uit bleek. De meeste spelers hadden die bal het stadion uit geschoten.

14-02-2025 12:00

Danielson +50149

Met z'n chocoladebeen nota bene!

14-02-2025 13:59

Redrum +95927

Het feit dat ik niet eens door had na het zien van de hele wedstrijd dat Mokio linksbenig is zegt denk ik genoeg over dit nieuwe fenomeen.

14-02-2025 16:13

ElFlaco +3642

De toekomst ziet er opeens een stuk rooskleuriger uit. Mokio, Bounida, Godts en. zelfs Rasmussen ontwikkelen zich geweldig. Rosa en Edvardsen zijn goedkoop en voldoen nu al prima. Regeer tja daar heb je eigenlijk 4 miljoen op verloren maar als ie zijn belofte gaat inlossen is 5 miljoen ook goedkoop. Kortom beleid en technische staf zijn echt oneindig beter dan de afgelopen 2 seizoenen.

14-02-2025 11:15

C14 +22316

Rasmussen is wel erg snel beoordeeld he, die speelt weer eens een potje. Is wel jarenlang door Ajax misbruikt als rechtsbuiten, wat ie helemaal niet is.

De eerste indruk van Rosa vind ik juist heel erg zwak en al best zorgwekkend. Maar goed, eerste wedstrijdje op knollenveld. Toch waren keuzes vaak al traag en niet best, lijkt weinig behendig en wat traag handelend. Maar we gaan het zien.

14-02-2025 11:26

ElFlaco +3642

Ik vond Rosa best ok gisteren zeker gezien het feit dat het zijn eerste minuten waren.

14-02-2025 11:45

C14 +22316

Ik heb eigenlijk geen enkel goed moment gezien, niet verdedigend, niet aan de bal. Ik zal iets gemist hebben :). Maar we gaan het zien, sowieso tijdje de kans gunnen uiteraard.

14-02-2025 12:36

Danielson +50149

C14 is weer z'n optimistische zelf!

14-02-2025 14:00

C14 +22316

Zeker, altijd jezelf blijven :)

14-02-2025 16:14

Knalpot +3606

Mooi dan alleen nog een beetje opletten en de lat niet eeuwig op het barca van 09-13 leggen dan wordt je wellicht ook nog eens constructief.

14-02-2025 19:02

Sterretje73 +5210

Mokio had vleugels gisteren. Zijn land en familie keken mee dus als je dan zo uitpakt ben je gewoon een absolute topper. Deze gozer heeft alles mee. Fysiek, techniek, inzicht en dat ene stukje extra wat iemand beter maakt dan goed. Excellent dus. Om jaloers op te worden. Maar hoe dan ook een zo lang mogelijk contract voorschotelen met een flinke verhoging van salaris want als je er 1 hebt die bewezen heeft dit waard te zijn is hij het wel. Wat een luxe ! Met een Bounida die er ook aankomt al moet die dit nog laten zien op het hoogste niveau.

14-02-2025 10:51

C14 +22316

Had gisteren af en toe vleugels ook doordat het spel ruim was, en heel fysiek werd door lange ballen en knollenveld. Niet voor niets leek hij nu beter te renderen dan in Jong Ajax, waar hij op 6 niet uit de verf kwam, en logisch.

Het is een zeer sterk opbouwende CV, of eventueel, áls je met een 10 zou spelen, één van de twee 6-en die dan enigszins box-to-box speelt, maar dat wil je niet.

Maar inderdaad mooi dat nieuw talent dat eraan komt (Mokio, Bounida, Steur, Jetten als het goed is), samen met het talent dat er al is (Taylor, Fitz-Jim, Hato, Godts, Baas)

14-02-2025 11:29

JoshuaSmits +9303

Lekker laten staan. Mokio is de toekomst en Henderson gaat over een paar maanden toch weg. Daarnaast brengt Mokio veel meer voetbal in de ploeg.

14-02-2025 10:41

C14 +22316

Niet op 6. Gisteren was ook totaal geen graadmeter. Speelden overwegend met een dubbele 6 dit keer, plus de ruimtes waren groot, team ingezakt dus makkelijker eruit komen, en gericht op gebikkel door knollenveld.

Mokio brengt juist minder voetbal in de ploeg op 6 als de ruimtes kleiner worden en de tijd korter. Niet minder dan Henderson, maar minder dan iemand die echt bij Ajax op 6 past.

Mokio is een uitstekende, sterk opbouwende CV bij Ajaxvoetbal. Wat Ajax momenteel ook niet speelt overigens.

14-02-2025 11:31

Skeels13 +109

Gisteren heb ik genoten van ons aller Ajax en ook zeker van Mokio. Hij heeft zijn talenten laten zien aan het grote publiek.
Hoe dat in de toekomst zal gaan weten we niet, maar dat hij een succes zou kunnen worden behoort tot de mogelijkheden. Op naar de volgende pot tegen Heracles.

14-02-2025 10:27

Baco123 +6052

Mokio is een parel , genoten van hem gisteren in brussel, vond Ajax sowieso wel een prima pot spelen op dat weiland van een veld

14-02-2025 10:16

C14 +22316

Je bedoelt puur op mentaliteit en inzet? Zat natuurlijk geen enkel voetbal in dat gebikkel en lange ballen.

14-02-2025 11:32

EersteAanname +2172

Sterke beschouwing!

14-02-2025 10:08

Wobbo +11160

Rasmussen IS een centrumspits. Kijk of hij nou goed genoeg is voor een club als Ajax dat is een andere vraag maar dat is zijn positie. En ik vind juist dat hij wel het fysieke heeft wat nodig is om ook als aanspeelpunt te fungeren.

14-02-2025 10:03

fascino +1289

Het is inderdaad vaker gezegd en dat was zeker bij JA ook merkbaar. Hij is in het centrum veel beter. Heeft niet de kwaliteiten voor een vleugelspeler en is eigenlijk een schaduwspits.

14-02-2025 11:18

WantAmsterdam +115917

Daarom begrijp ik die ultra haar op hem niet. Nee ik ga niet zo doen alsof ik er nog groot vertrouwen in hem had, en ben nog steeds sceptisch.
Maar als je het hele seizoen op verkeerde posities wordt ingezet is het niet alleen je eigen schuld.

14-02-2025 18:49

TooGoodToBeTrue +1905

Mokio heeft een uitstekende partij gespeeld op een knolleveld bij zijn debuut als 16 jarige in de Europa league.

Echter mensen slaan weer meteen door.
''Vervanger van Henderson volgend seizoen.''
'' Beter dan Gravenbergh''
'' De nieuwe Seedorf''

Mokio is pas 16. Op die leeftijd is hij nog volop in ontwikkeling, zowel mentaal als fysiek. Je kan niet verwachten dat zo'n jongen volgend seizoen het hele seizoen zo speelt. Daarnaast maakt hij echt wel een paar foute keuzes deze wedstrijd die niet afgestraft werden door de tegenstander. Dat is niet erg dat hoort bij de leeftijd, maar laten we alsjeblieft een beetje realistisch blijven ook voor die jongen, want met bovenstaande superlatieven kunnen er maar 2 dingen gebeuren. Of de druk wordt te groot of hij gaat naast zijn schoenen lopen, beide is hij en Ajax niet bij gebaat.

14-02-2025 09:59

Nr.10 +110907

Mwah, hij is over twee weken 17 he. Gravenberch speelde ook al basis op die leeftijd. Als je hem ziet tegen Fortuna en gisteren, dan is het niet heel gewaagd om te voorspellen dat hij volgend seizoen basisspeler is bij ons (en dus misschien Henderson kan opvolgen als 6). Natuurlijk zullen niet al z'n wedstrijden zo goed zijn als gisteren, dan denkt volgens mij ook niemand.
Verder totale onzin dat wat enthousiast commentaar op een fansite als AS ervoor zou gaan zorgen dat de druk voor die jongen te groot wordt. Dan overschat je het effect van ons gelul hier een beetje denk ik.

14-02-2025 11:11

C14 +22316

Gisteren ook aparte pot natuurlijk, veel ruimte, ingezakt Ajax dus makkelijker naar voren en rushes maken, fysiek spel door knollenveld en veel lange ballen.

Het is bijna juist een slecht teken als een speler daarin rendeert, wat Ajax betreft.

14-02-2025 11:33

Techno303 +2516

Als 16 jarig broekie al zoveel brengen in een wedstrijd, poeh!

De goal getuigt van klasse meeste nemen die bal vol op de wreef maar hij heerlijk binnenkantje beheerst poeh

14-02-2025 09:34

Assie14 +919

Voor we Mokio helemaal de hemel in prijzen, we kwamen bijna 1-0 achter omdat hij totaal verkeerd stond in de opbouw. Geweldige speler op een slecht veld.

Ik moet zeggen, hij lijkt een betere versie van Gravenbergh. Hopelijk zet hij deze lijn nu snel door en dan hoef je geen vervanger voor Henderson te halen deze zomer.

14-02-2025 09:22

Rob1976 +9429

Mokio is eigenlijk een mix van Frenkie de Jong en Mohamed Kudus. Verdedigend sterk, goede verbinding tussen verdediging en aanval en daarnaast veel power, goede dribbel, technisch vaardig en scorend vermogen. Pareltje!

14-02-2025 09:13

Gizcobar +352

Veel te vroeg om zo’n vergelijking te maken.

Ook hele ander positie dan Kudus, andere lichaamsbouw. Wat overeenkomt is dat ze beide fysiek goed zijn.

Frenkie de jong is een stuk lichtvoetiger, verdedigend iets minder. Op deze manier kan je elke speler wel mixen; Sutalo is een combinatie van Ramos (verdedigend) met passend vermogen van Martinez.

Mokio is mokio.

14-02-2025 10:19

Nr.10 +110907

Mokio is een combinatie van Maradona, Beckenbauer en Zidane.

14-02-2025 11:13

wally +24

Mooie analyse.

14-02-2025 09:09

C14 +22316

Is geen middenvelder. Is voor een CV heel goed aan de bal, voor een Ajaxmiddenvelder matig.
Maakt zich juist geregeld niet aanspeelbaar, Fitz-Jim doet dat als ie wat lager speelt, Mokio niet, die loopt dan al snel naar voren.

Omdat ie in hotseknostvoetbal een paar leuke acties/rushes maakt, maakt hem geen Ajaxmiddenvelder. Dat extreme opportunisme weer.

Niemand valt echt te beoordelen in de pot van gisteren, spel onderling sloeg nergens op.

Bizar hoe Mokio keihard opgehemeld wordt na 2-3 leuke acties en verder niet. Heeft ook flinke fouten gemaakt die tot veel gevaar konden leiden, maar daar hoor je niks over. Hoe anders is het als men iemand als Fitz-Jim beoordeeld; de goede acties ziet men niet of schat men niet op waarde, en bij ieder foutje is ie ineens 'te licht'.

Het zal met de leeftijd van Mokio te maken hebben. Van daaruit gezien is het zeker knap, en zeker voor een debuut op een knollenveld en in dit spel heel knap gedaan, maar was zeker niet de beste van het veld.

Maar je weet dat iemand opgehemeld wordt als ie jong is, een goaltje meepakt (alsof dat meteen betekent dat je goed gespeeld hebt), en groot en fysiek is, want daar kicken velen op, zelfs Ajacieden.

Ik zie een moment voor me dat ie even vlot voetenwerk vertoonde en zich uit de nesten speelden, een moment van een korte rush met een bijna geslaagde steekpass, doorlopen na balverlies medespelers de 16 in, en een goede trap (goal). Dat was het. Leuk, maar niet bijzonder, wel knap voor een 16-jarige die net speelt.

Ook nu zag je wel weer vooral verticaal spel, hij is heel erg voorwaartse gericht met rushes en passing. Dat zijn veel meer eigenschappen voor een Ajax CV, niet voor een Ajaxmiddenvelder of 6, die ook horizontaal goed moet kunnen spelen. Onder druk gaat Mokio geregeld bezwijken op 6.

Dus knap staande gehouden en gespeeld voor een 16-jarige, al vind ik het mentale vooral knap. Echt zo'n speler die voldoende overtuigd is van zichzelf, zelfvertrouwen heeft en uitstraalt, en durft.

Dus als CV heel veelbelovend voor Ajax, als back is het echter niks, en als 6 ook niet. En het extreem hype na een paar leuke acties terwijl iemand als Fitz-Jim meer goede acties had, subtielere acties, zich beter aanbood, etc. meestal meteen weer wordt afgeschreven, vind ik bizar. En dat heeft alles met fysiek te maken, en met zijn leeftijd. Menig Ajacied vindt het duidelijk stiekem erg fijn als spelers heel fysiek zijn.

14-02-2025 09:00

YungInternet +3866

Goeie hoop onzin wel, knap

Mokio is volgens statistieken absoluut de beste, en mede door hem spelen we weer verticaal, Frenkie achtig. En jij wil weer iemand die balletje breed gaat spelen

Verder wel eens dat Fitz Jim te snel afgefakkeld wordt.

14-02-2025 09:15

C14 +22316

@Yung

Statistieken zonder context zeggen niks. Een positie bepaalt ook veel of een speler veel onderscheppingen moet doen, zo stond Mokio op 6, dé plek voor onderscheppingen. Etcetera.

Ik heb niks gezegd over balletje breed. Echter, soms kan je niet diep spelen, en moet je balbezit houden, en óf zelf een tegenstander in de luren leggen, óf toch even breed of een combinatie. Mokio's kwaliteiten liggen daar niet, die wil bijna alleen maar naar voren met rushes a la Vertonghen, en dieptepassing a la Blind. Waren ook beiden CV's.

Frenkie was vooral van het wegdraaien, bal even vasthouden, regisseren. Dat is niet wat Mokio doet. Fitz-Jim kan ook goed wegdraaien, bal even vasthouden, regisseren, en biedt zich ook altijd aan, iets wat Mokio geregeld ook niet doet.

Dus niks onzin.

Het is juist apart te stellen dat zijn spel op dat van Frenkie lijkt. Totaal niet.

14-02-2025 09:36

YungInternet +3866

Jij vergelijkt Mokio met een gearriveerde wereldspeler of met spelers die vier jaar meer ervaring hebben in senioren voetbal, om op basis van 1 wedstrijd in het eerste woorden als ‘geregeld’ te gebruiken slaat nergens op bro.

Mokio is juist super goed in wegdraaien en zich tussen twee man uit voetballen. Als hij nu ook al de ervaring en inzicht had om het spel volledig te regisseren zou hij a) niet bij ons spelen en b) niet menselijk zijn

In dit geval ondersteunen de statistieken wat iedereen (behalve jij dan) heeft gezien gisteren

Frenkie deed dit niet toen hij 16 was, en Fitz Jim ook niet

Edit: ik waardeer je intentie om een mooi gesprek over voetballers te voeren 🫶🏽

14-02-2025 10:55

C14 +22316

@Yung

Nee hoor, ik vergelijk hem nergens mee, beoordeel gewoon zijn presteren als een volwaardige speler, mét de wetenschap dat hij zo jong is, waardoor ik het wel extra knap vind. Maar dan vooral wat betreft het mentale, die lef, dat (zelf)vertrouwen.

Die enkel rush en actie vond ik leuk, maar moet niet overdreven worden, ook hierin was het vooral die lef en zich niet verstoppen wat ik vooral goed vond.

Mokio is wat logjes, en ik zie hem niet vlot wegdraaien in de kleinere ruimte. Bij Jong Ajax, dat meer des Ajax speelt, hoger op het veld, dus tegen een compactere tegenstander, en ook als pure 6, komt hij ook niet uit de verf. Gisteren speelde hij als dubbele 6, met dus meer ruimte voor zich, en in een inzakkend Ajax, met dus nog meer ruimte voor zich, en ook heel fysiek en lang spel, door dat knollenveld en lange ballen. Dat is geen graadmeter, want Ajax, zeker buiten Farioli om, speelt anders en treft normaliter andere tegenstand.

ZOals ik al aangaf heeft Mokio de natuurlijke neiging rechtdoor te denken, diep. Ofwel passend, ofwel dribbelend (rush). Dat hadden Verthongen en Blind ook, de een in rushes, de ander passend. Beiden vanuit de LCV positie. Vanuit die positie kan je ook echt rushes maken, en een linie overslaan passend (naar een half). Mokio bezit beide kwaliteiten, dus waarom zou je die kwaliteiten niet volledig benutten?

Op 6 kom je als Ajax vaak tegen compact staande tegenstanders te spelen, met weinig tijd en ruimte. Ook geen ruimte om, zeker als pure 6 waar je als Ajax mee wil spelen en waarmee Farioli ook speelt, rushes eruit te gooien. Daar is simpelweg geen ruimte voor. Ook die hele diepe passing is dan veel minder in te zetten, want het spel is heel kort op dat moment, heel compact, met de halven al vlakbij, dan wordt het meer vlot combineren en van kant wisselen, dus ook horizontaal spel, en veel spelverdelen. Daar ligt de kracht van Mokio in mijn ogen niet.

Mokio zou kunnen als 6 maar dan als dubbele 6, en met de punt naar voren spelend, met dan een heel creatieve, heel handige 10 (type Bounida, geen loper), en een heel sterk voetballende en opbouwende 6 a la Fitz-Jim, dus geen breker of degelijke speler), om de gebreken van Mokio wat te compenseren.

Maar ik zie Ajax veel liever met de punt naar achter spelen.

Ik waardeer dat van jou net zo. Het is vrij zeldzaam dezer dagen om te discussiëren met mensen die heel anders over iets denken, zeker hier, op AS.

14-02-2025 13:15

Puntertje +1583

Ik heb nu een paar reacties van je gelezen over Mokio. Ik vind je net even te negatief over zijn balbehandeling en inzicht. Daarnaast stond hij licht op zijn voetjes en was fysiek ook zeer in orde met zijn balveroveringen en voorwaartse spel.
Het is idd maar afwachten of hij dit door kan trekken maar als hij dit kan dan is het wat mij betreft echt een heel groot talent.

14-02-2025 09:19

C14 +22316

@Puntertje

Het is zeker een heel groot talent, daar wil ik niks aan afdoen, maar het extreme gehype is zwaar overdreven, werkelijk maar een paar goede dingetjes laten zijn (veel meer was overigens ook niet echt mogelijk in deze bende), en het gaat mij vooral om het extreem selectieve. En ook dat gekick op fysiek. Als Mokio het fysiek van Fitz-Jim had gehad, die overigens helemaal niet iel is, was men lang niet zo lyrisch.

Het oogt spectaculairder met zo'n groot lichaam gekoppeld aan wat snelheid en toch een heel aardig techniek, maar hoe het oogt zegt weinig over hoe het echt is.

Hij is voor een CV zeer balvaardig, voor een Ajaxmiddenvelder redelijk. Maar geen type van het wegdraaien en het spelmaken, dus sowieso geen Ajax 6.

14-02-2025 09:40

Puntertje +1583

Wij gaan zien hoe hij zich ontwikkeld. Ik ben iig blij om weer zo een leuke jeugdspeler er bij te hebben.
Dat is waar wij als ajacieden toch graag naar kijken. We gaan nog veel plezier aan deze jongen hebben

14-02-2025 09:44

C14 +22316

@Puntertje

Dat gaan we zeker, en ik ben ook zeer blij met hem. Wel als CV, maar ben bang, Farioli kennende, dat hij hem op het middenveld gaat zetten.

14-02-2025 09:54

Ajax95Duivendrecht +24072

@C14

In de basis heb je natuurlijk wel valide punten, maar gegeven de moeilijke omstandigheden zowel in Sittard als in Brussel met klotevelden en weinig voetbal vind ik dat we hem wel enorme complimenten mogen geven. Hield zich, als 16-jarige, enorm goed staande in moeilijke omstandigheden, terwijl dit ook nog eens zijn eerste minuten op het hoogste niveau waren.

Ik ben het met je eens dat de punten die jij noemt (het gemak waarmee hij indribbelt en naar voren rusht in de 1e fase van de opbouw, zijn verticale passing, zijn fysieke vermogen in de duels) vooral goede assets bij Ajax zijn voor een (L)CV. We hebben Mokio natuurlijk ook bij Jong Ajax gezien, en daar zagen we dat hij niet veel heeft laten zien op 6, maar gisteren deed hij dat ineens wel. Ik denk ook wel dat het te maken had met het spel dat Mokio als 6 tot de beteren behoorde gisteren: een heel groot speelveld bij beide teams, heel veel ruimte voor Ajax om voorwaartse beweging te maken, veel 1v1-duels. Dan kun je volgens mij makkelijker als 6 excelleren. Alleen wordt Ajax in het gros van haar wedstrijden geacht om in een kleinere ruimte te spelen, meer het spel te maken, en meer vanuit 'langzaam' spel tot oplossingen te komen. Ik moet dan maar eens zien of Mokio ook net zo'n goede pot kan neerleggen als 6, op basis van zijn vergelijkende optredens in Jong zeg ik nu van niet.

Maar @C14, je bent het toch wel eens dat Mokio als LCV de potentie heeft een geweldige speler voor Ajax te worden?

14-02-2025 10:06

tijssenajax +13902

Ik kan me prima vinden in deze analyse

14-02-2025 10:40

C14 +22316

@Ajax95

Die omstandigheden golden voor iedereen, en het was een enorm rommelige pot met veel lange ballen, en dus een paar momenten van ook Mokio die leuk waren.
Buiten die momenten maakte Mokio ook best grove fouten, en speelde hij verder gewoon mee net als de rest, buiten die momenten niks bijzonders.

Hij hield zich inderdaad wél heel goed staande, en niet alleen dat, had ook het lef om die rushes te maken en dergelijke. Dát is wat te hypen valt. Dat is vaak een teken van een toekomstig, groot speler, dat zelfvertrouwen op jonge leeftijd al.

Hij deed dat gisteren ineens wel, omdat hij onder Farioli lager staat volgens mij als 6, maar ook meer ruimte en tijd kreeg bij vlagen om die rushes/acties te maken. Farioli speelt ook veel minder des Ajax dan Jong Ajax. Gisteren was het veel de lange bal, en werd het ook fysiek door dat knollenveld, met geregeld ook wat ruimte om eruit te komen. Jong Ajax speelt meer drukkende en naar voren, wat compacter maakt, Ajax 1 speelt geregeld vanuit een compact defensie, reagerend.
Wat je als schrijft, een heel groot speelveld. Dán kan Mokio inderdaad wel op het middenveld. Echter speelt Ajax meestal, zeker als het ooit weer eens des Ajax speelt, op een heel klein speelveld. Dat vraagt andere kwaliteiten van een middenvelder. Dat schrijf je nu ook zie ik :), ja ik reageer even terwijl ik je bericht doorneem.

Maar onder meer daarom zeg ik dan ook dat Mokio geen 6 is bij Ajaxvoetbal.

Zeker eens dat hij als LCV enorm veel potentie heeft en sowieso bij Ajax gaat slagen. Liefst straks met een verdedigend heel goed positionerende, positievastere goede verdediger naast hem, zodat hij wat vrijheid en ruimte krijgt voor zijn diepgang.

14-02-2025 10:59

Ajax95Duivendrecht +24072

@C14

Dank je voor je uitgebreide uiteenzetting, en wat dat betreft zijn we het volgens mij helemaal eens over zijn spel.

Het is hoe dan ook mooi om te zien dat Ajax altijd weer talenten herbergt uit de opleiding. Nu Hato, Taylor, Godts, Fitz-Jim, maar parels zoals Bounida, Steur, Mokio, Jetten en Verkuijl komen eraan en kloppen op de deur. Het is alleen jammer dat het altijd wel lijkt alsof deze talenten pas kansen krijgen bij het 1e als het noodgedwongen is, als er aankopen of ervaren rotten geblesseerd zijn. In mijn optiek moeten die jonge talenten veel eerder al minuten krijgen bij het 1e, want keer op keer blijken die jonge talenten het niet slechter te doen dan de aankopen. En toch krijgen de aankopen veel te vaak te voorkeur. Altijd maar weer een soort schijnzekerheid en gekick op 'ervaring'... Maar goed, het is fijn dat Mokio, Steur en Bounida nu ook op reguliere basis betrokken worden bij Ajax 1. Dat geeft weer een stukje perspectief, en dat verdienen deze jongens.

14-02-2025 13:57

Puntertje +1583

@c14 en ajax95duivendrecht.
Mooi om jullie inhoudelijke mening te lezen. Daar heeft Ajaxshowtime wat aan.
Ik vind vaak dat er teveel gezeik is op Ajax maar een beetje kritisch zijn op bepaalde zaken geeft mooie discussies.
Dank voor jullie reacties.

14-02-2025 16:26

Knalpot +3606

Beste kerel,

Je snapt dat jij FJ jarenlang gehyped hebt en we wekelijks allemaal met eigen ogen kunnen zien dat wij zijn zwakke punten vooral niet als 6 kunnen gebruiken?

14-02-2025 19:12

401Middenweg401 +5977

Jezus Daan, niet zo zuur omdat hij sneller stappen maakt dan Fitz-Jim heeft gedaan. We weten inderdaad niet waar hij gaat uitkomen, jongens van zeker die leeftijd krijgen altijd nog wel een dip, dat snappen we allemaal. Kian speelde prima, helemaal niet slecht. Maar laten we nou niet doen alsof dat veel beter was dan Mokio heeft laten zien. En inderdaad, van een jongen van 21 mag je meer verwachten en van 1 van 16 is het een stuk vrijblijvender. Maar om dan nu te gaan zitten zuurpruimen is nergens voor nodig. Zeker niet met die gezochte kritiek. Want het weglopen/niet aanspeelbaar zijn moeten we straks nog even gaan bekijken als we niet met 2 lage middenvelders staan (Klaassen) en de opdracht heel duidelijk is om vaak en veel de lange bal te spelen en de opbouw anders aan te pakken dan gebruikelijk.

14-02-2025 09:21

C14 +22316

@401

Ik ben niet zuur, ik ben wel verontwaardigd over hoe selectief het weer is. Nogmaals, ga eens terug naar wat hij heeft laten zien, een paar goede momenten. Dat had en heeft Fitz-Jim zo vaak. Mokio maakte ook fouten, en een paar grove, hoor je niks over. Fitz-Jim wordt na ieder foutje weer als 'te licht' bestempeld.

Het is dat extreem selectieve waar ik niet zo goed tegen kan. En in dit geval puur vanwege verschil in fysiek. Wat ik sowieso niet begrijp van Ajaxfans. Er zit ook wat irritatie achter dat menig Ajaxfan meer lijkt te kicken op fysiek, dan op techniek en voetballend vermogen. Als Fitz-Jim 1.90 meter was geweest en hij had hetzelfde laten zien als eerder dit seizoen, was iedereen extreem lyrisch geweest.

Wat Mokio voor heeft op Fitz-Jim, en waar Fitz-Jim nog in kan groeien, is dat zelfvertrouwen. Je merkt bij Fitz-Jim soms nog enige twijfel, dan gaat hij teveel denken, en dán gaat het soms fout. Als het snel moet, speelt ie vaak meer vanuit intuïtie, en doet ie hele mooie, soms geniale dingen.

Ik zeg niet dat Fitz-Jim veel beter speelde, al speelde ze gelijkwaardig, het gaat erom dat Mokio meteen weer als de beste van het veld wordt bestempeld en iedereen inclusief trainer, fans en pers die hem extreem bejubelen. Fitz-Jim heeft 100x betere en indrukwekkende potten gespeeld, nooit is hij ook maar een beetje bejubeld.

Ik vind het allemaal prima, dat bejubelen van Mokio nu, áls het niet zo selectief zou zijn. Dat is mijn enige probleem.

Het aanbieden is weldegelijk heel belangrijk voor een Ajax 6, voor de meeste posities, maar vooral voor de middenvelders. Het is een van de dingen waarom Mokio ook niet echt een middenvelder is. Fitz-Jim gaat van nature medespelers lager op het veld helpen om de bal kwijt te kunnen. Weet dan ook al wat hij gaat doen als hij de bal ontvangt in die vaak kleine ruimte en weinige tijd.

14-02-2025 09:49

401Middenweg401 +5977

Hahaha, rustig ouwe. Je zegt niet zuur te zijn en omschrijft vervolgens precies dat je zuur bent omdat FJ niet de credits krijgt die Mokio wel krijgt. Zelfde geldt deze wedstrijd bijvoorbeeld ook voor Hato, die speelde ook meer dan prima en eigenlijk was er niemand die echt slecht speelde. Maar een jongen van 16 die net Europees debuteert op de plek van de aanvoerder, een doelpunt maakt waar hij de bal echt precies plaatst (deed me een beetje aan Daley tegen Dortmund denken) en zijn tegenstanders meermaals het bos instuurt heeft wel een streepje voor op iemand die al jaren probeert een vaste waarde te worden (en dat nu ook wordt), ook barst van het talent, maar nog steeds af en toe onverklaarbaar een bal naar de tegenstander speelt zodat we überhaupt deze tussenronde moeten spelen. Zo zit de wereld in elkaar, als een jongetje van 16 debuteert bij City en scoort zal hij ook meer applaus krijgen dan Haaland, ook al legt hij er die wedstrijd misschien weer eens drie in. Hier ook. Is al jaren zo, dat hadden we al tijdens het debuut van Bryan Roy, man of the match terwijl Hennie Meijer er drie maakte.

14-02-2025 10:10

C14 +22316

@401

Zuur is wat anders dan verontwaardigd he :).

Ik ontken Mokio's goede momenten en goal ook niet, maar dat zijn momenten. Zo'n goal kan ook deels geluk zijn. Pas als hij vaker raak of heel gericht schiet met weinig missers en schoten langs het doel, kan je nagaan of hij echt een goede traptechniek heeft.

Ik heb hem één keer middels vlot voetenwerk een tegenstander in de luren zien leggen. De andere paar keer was middels een rush. Is allemaal mooi, maar niet bijzonder an sich, helemaal niet bijzonder. Het bijzonder is wel dat hij 16 is en al zoveel zelfvertrouwen uitstraalt, lef heeft, en zich zo laat gelden.

Zeg waar het op staat. Uitstekend op de been gebleven met een paar goede momenten en vooral veel lef en zelfvertrouwen, en dat voor een 16-jarige? Zeker. Beste van het veld? Nee. Goede middenvelder voor Ajax? Nee. Dit was een open wedstrijd met veel gebikkel en ruimtes, en gericht op fysiek spel. Ja, daarin komt Mokio als middenvelder wel tot zijn recht, maar zo speelt Ajax normaliter niet, normaliter is het juist veelal heel compact met weinig tijd en ruimte.

Applaus voor een 16-jarige die zich prima staande houdt zeker terecht, en mooi, maar er worden meteen conclusies aan verbonden.

Fitz-Jim heeft vele malen betere wedstrijden gespeeld (in een beter spelend Ajax ook wel, maar ook met veel minder tijd en ruimte dan men nu kreeg), en is nooit bejubeld. Altijd afgekraakt vanwege zogenaamde fysiek, en eerder dit seizoen ijzersterk, en het enige positieve wat je veelal hoorde was, 'doet het toch wel goed', als dat al erkend werd.

Daar kan ik niet zo goed tegen. Dan zie je Mokio zich staande houden, een paar leuke acties doen, maar verder niks bijzonder en gewoon meehobbelend met de rest, en meteen is het een wonderkind. Ik kan niet goed tegen dat selectieve. Zeker omdat ik ook weet waar het grotendeels door komt, en dat is fysiek. Daar wordt op gekickt, en dat stoort me.

Maar goed, met Mokio er een toptalent bij waar Ajax heel veel plezier aan gaat beleven, alleen denk ik helaas op 6, als Farioli blijft. Op 6 is hij matig tot redelijk bij Ajaxspel, als LCV top.

14-02-2025 11:12

401Middenweg401 +5977

Wij verschillen een beetje van mening. Geeft niet, gebeurt wel vaker. Iedereen schiet een beetje door, over een potje of tien, twintig zal het allemaal wat genuanceerder zijn, qua conclusies. Wel ben ik van mening dat hij een van de besten was, gisteren. En dat hij op 6 ook prima tot zijn recht gaat komen. Natuurlijk gaan daar straks dingen mis, maar dat gaat ook gebeuren als hij op CV terechtkomt. Je gaat zien dat hij helemaal niet zo beroerd is in de kleinere ruimtes. De handelingssnelheid moet nog omhoog, maar dat is normaal. Zijn fysiek is een pre, maar echt niet meer dan dat. De jongen kan echt wel ballen.

14-02-2025 12:49

C14 +22316

@401

Hij kan zeker ballen, maar wel vooral voor een CV, en voor een middenvelder in een opportunischer spelend team. Ik zie voor me dat hij in Engeland op het middenveld als box-to-box terecht komt.

Bij Ajax zie ik hem alleen redelijk tot heel aardig renderen als 6, als men met de punt naar voren en een dubbele 6 komt te spelen, waarbij de 10 dan echt een type Bounida is, en de 6 een type Frenkie/Fitz-Jim. Dus heel veel voetbal en handigheid en lichtvoetigheid om hem heen, om te compenseren.

Als 6 bij de punt naar achter, moet je positievaster spelen, is er vaak ook geen ruimte voor rushes en is het veel meer spelverdelen en ook horizontaal spelen, waar Mokio vooral verticaal denkt en handelt, a la Vertonghen en Blind.

Ik zeg niet dat hij beroerd is in de kleine ruimte, totaal niet, maar ook niet superieur of echt goed. Bij Ajax moet dat op het middenveld zo goed mogelijk zijn.
Hij is meer van het fysieke, van het lopen met de bal en vooral voorwaarts, en is veel minder van het (creatief) spelverdelen en strooien met passjes in alle richtingen. Hij is vooral van de diepe pass rechtdoor, a la Blind. Dat kan ook het beste als CV. Je kan ook het beste rushes maken als CV.

Maar we gaan het zien. Jij krijgt sowieso wel je wens want Farioli zal hem net als Rosario vast op 6 zetten als Henderson er niet is :). Mokio vind ik qua type ook vergelijkbaar aan Rosario, waar Mokio voetballend wel een stuk beter is.

14-02-2025 13:03

Techno303 +2516

Jezus neem jij nog een kratje azijn in je kraag!

Man man man dus alles is kut en klote en niemand was goed het is allemaal niks

Had je ook een stuk minder hoeven te typen wat mij betreft

14-02-2025 09:36

C14 +22316

Of je leest een goed wat ik schrijf. Mokio deed het goed naar omstandigheden, de hype is echter zwaar overdreven en vooral selectief.

14-02-2025 09:52

ck69 +13050

Middenveld Mokio, Bounida, Steur volgend seizoen?

14-02-2025 08:48

YugoVik +33034

Jij durft

14-02-2025 08:53

ck69 +13050

We hebben ook middenveld taylor (bedroevend niveau destijds)-hlynsson, branco gehad

14-02-2025 10:29

YugoVik +33034

Er moet sowieso een ervaren speler op het middenveld

14-02-2025 13:14

Dirigent +6853

Het is vooral zijn durf, natuurlijk heeft hij ook exceptionele kwaliteiten! Maar het blijft toch gek om te zien dat een jongen van 16 het voortouw neemt en de beste is, vorige week verving hij Hato ook al sterk. Wat een pareltje is dit zeg, Hato, Godts, Mokio, Bounida.... en dan komen er nog wat gasten aan!

Enige punt wat beter kan, was misschien zijn laatste pass, maar goed anders zou hij nu al bij Real spelen

14-02-2025 08:12

C14 +22316

Ik vond hem niet de beste, en liet gisteren geen exceptionele kwaliteiten zien. Bal goed geraakt bij die goal, maar je kan pas bepalen of ie een goede traptechniek heeft als dat geregeld voorkomt, komt vaak ook wat geluk bij kijken.

Als middenvelder zou er heel veel beter moeten, wat niet kan, want type niet voor. Als CV moet hij vast ook het een en ander verbeteren, maar minder, en sowieso opbouwend zeer sterke CV.

14-02-2025 09:02

Bergkam +4653

Zijn techniek en handelingssnelheid is fabuleus. Als hij dit wekelijks kan brengen is hij veruit het beste talent sinds Frenkie. Maar nog zo jong dus voorzichtig koesteren. Adembenemende speler waarvoor je naar het stadion komt. Nu Bounida en meerdere briljantjes die er rondlopen op de Toekomst klaarstomen en de zwarte bladzijden die achter ons liggen kunnen definitief gesloten worden. Dankzij het nieuwe beleid van onze club. Ook dat mag gezegd worden.

14-02-2025 08:00

C14 +22316

Fabuleus? Niet beter dan een andere willekeurige speler, en zeker niet dan iemand als Taylor of Fitz-Jim, die verguist werden.

Fitz-Jim is vele malen meer een type Frenkie en een 6, dan Mokio. Mokio is een CV. Te log om een type Frenkie te zijn.

Mokio heeft vooral fysiek gekoppeld aan een prima techniek, maar niet bepaald fabuleus, en drive en lef.

14-02-2025 09:03

Bergkam +4653

16 jaar en in zijn tweede wedstrijd Man off the Match. Met alle respect voor Tailor en FJ, die hadden enige jaren nodig om te zijn wat ze nu zijn. Dus nogmaals: fabuleus.

15-02-2025 16:16

C14 +22316

Die hadden niet jaren nodig, die kregen de kans niet.

Mokio is wel ver voor zijn leeftijd, zowel mentaal als fysiek, dat wél.

15-02-2025 17:35

Bergkam +4653

Taylor doet toch al een paar jaar mee? En dat wel, is dit seizoen ook geweldig.

15-02-2025 17:37

C14 +22316

Stond er ook meteen toch toen hij onder Ten Hag uit het niets aan het einde van het seizoen erin moest? En Ajax naar het kampioenschap speelde in een paar wedstrijden?

Dat was veel indrukwekkender, zeer aanwezig, zeer goed spel met veel drive, nam het hele team op sleeptouw. Uiteraard toen al 2/3 jaar ouder dan Mokio, maar had eerder ook al ongetwijfeld prima gespeeld als hij de kans had gekregen, al zou hij niet het voordeel van dat rijpe fysiek hebben gehad dat Mokio heeft, maar heeft dat ook niet echt nodig.

Mokio heeft slechts twee potjes op knollenvelden gespeeld met een inzakkend Ajax en bikkelvoetbal he, is geen graadmeter.

Ik zie een grote toekomst voor hem bij Ajax als CV hoor, maar niet per se op basis van zijn wedstrijden in Ajax 1 tot nu toe, gewoon op basis van wat ik aan individuele kwaliteiten bij hem zie, en het mentale.

15-02-2025 17:42

Bergkam +4653

We gaan het beleven hoop ik. We kunnen er alleen maar blij van worden.

15-02-2025 17:45

C14 +22316

Zeker, enige wat ik jammer vind is dat hij waarschijnlijk onder Farioli op 6 wordt gezet, daar wil ik hem niet zien, gewoon op LCV.

15-02-2025 17:51

NoPants +7456

Frenkie was 20 toen hij doorbrak. Gravenberch was een groter talent, speelde alleen in een minder team.

14-02-2025 09:12

Bergkam +4653

Ieder zijn mening. Ik denk er anders over. Fijne dag.

14-02-2025 12:32

Jeugd +24619

Hij had een paar momentjes die er niet goed uitzagen waarvan er 1 niets met het veld te maken had en die leidde tot gevaarlijk balverlies.
Verder vind ik hem opvallend goed en gezien zijn leeftijd zeer knap.
Mede omdat ik hem al een paar jaar zie in de jeugd ben ik enigszins verrast. Het is zeker niet zo dat hij in de jeugd telkens de beste man van het veld is Mast hij loopt natuurlijk wel voor op leeftijd.
Laten we voorzichtig zijn met de volgende Seedorf te verklaren. Geniet van het moment.
Heel veel potentie!

14-02-2025 07:38

C14 +22316

Is ook geen type Seedorf, is niet eens een middenvelder, geen Ajaxmiddenvelder. Is teveel een verticale speler, te weinig horizontaal. Het is vooral rushes en dieptepassing, dat is iets voor een CV bij Ajax.

14-02-2025 09:05

AFCA-pride +17320

En op 8? Waarbij hij box to box kan. Heeft namelijk veel drive en inhoud.

14-02-2025 10:52

Jeugd +24619

Heerlijk, verticale spelers. Dat is precies wat bij Ajax ontbreekt. Verrassing en dynamiek.
Rondspelers hebben we genoeg

14-02-2025 11:20

C14 +22316

Zeker, maar dan niet bij Ajax, want Ajax hoort niet met een box-to-box te spelen.

Idealiter speelt je met de punt naar achter, met een wat positievaste 6, en twee halven ervoor, die dus al wat dieper staan, en heel technisch en goed op de vierkante meter moeten zijn.

Áls je Mokio per se als middenvelder zou willen inzetten bij Ajaxspel, zou dat wel zijn op de 8 inderdaad, bij de punt naar voren, dus een 'dubbele 6'. Beetje a la Gravenberch. Maar Mokio mist toch dat behendige, het draaien en keren.

Ik zou het alleen oké vinden als je met een 10 zou spelen, en die 10 dan echt een heel creatieve, handige vlotte spelers is als Bounida, en een heel technische, ook handige en vlotte 6 die het spel makkelijk en vlot verdeelt, en opbouwend heel sterk is. Dan compenseer je deels voor de gebreken van Mokio.

Maar ik zie Ajax sowieso veel liever met de punt naar achter spelen.

14-02-2025 11:22

Jeugd +24619

Ik bedoel uiteraard geen box to box. Ik bedoel iemand die naar voren kan en durft te passen. Kom los van dat voorspelbare rondspelen. Versnel het spel door een linie over te slaan of op de juiste snelheid en nauwkeurigheid verticaal te passen.

14-02-2025 11:25

C14 +22316

@Jeugd

Ja, als CV, a la Vertonghen en Blind, dat is de rol voor Mokio. Dat is 'extreem verticaal' denken en handelen. Diepte boven breedte moet wel gelden, maar het is een utopie dat je op het middenveld altijd vooruit kan of moet. Ajax hoort niet opportunistisch te spelen met steeds proberen en zien hoe het uitpakt, maar bal op hoog tempo rond laten gaan, en gaatje forceren en meteen induiken. Dat is meestal ook wat gevraagd wordt, want tegenstanders staan vaak compact, daar valt als middenveld niet doorheen te rushen. Als CV soms wel, als een middenvelder ruimte trekt.

Mokio dus als LCV in mijn ogen.

14-02-2025 11:36

C14 +22316

@Jeugd

Zeker, linie overslaan, zoals Blind dat ook kon, als LCV. Dan kan je direct de diepere halven inspelen.

Een 6 bij Ajax ontkomt bij Ajaxspel en een compacte tegenstander niet aan óók rondspelen en spelmaken, hoe vaak en snel hij ook diepte wil zoeken.

14-02-2025 11:37

EricAjax1 +7471

Blijf dit zo ontzettend knap vinden van zo’n jonge gozer. Dan bedenk ik me altijd: wat deed ik toen ik 16 was haha.

14-02-2025 07:23

Dude125 +1183

"Aanvliegen"....

14-02-2025 07:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.