'Medestanders Kroes verdenken RvC van het spelen van machtsspelletjes'

door Jesse ter Haar 1023

Bron Het Parool

'Medestanders Kroes verdenken RvC van het spelen van machtsspelletjes'

door Jesse ter Haar 1023

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Alex Kroes staat niet alleen in zijn strijd tegen zijn door de Raad van Commissarissen opgelegde schorsing bij Ajax. Volgens Het Parool heeft de algemeen directeur medestanders en zij hebben een vermoeden van machtsspelletjes van de RvC. Naar verluidt onderzoekt de bestuursraad of een mildere straf voor Kroes op zijn plek was geweest.

'Medestanders van Kroes verdenken de raad van commissarissen ervan machtsspelletjes te spelen. De aandelenkwestie zou volgens hen zijn aangegrepen om de eigenzinnige Kroes te lozen', zo valt te lezen. Hetzelfde gevoel zou heersen bij de niet lang geleden samengestelde bestuursraad. Het is een belangrijk sentiment, want uiteindelijk gaat de bestuursraad over het functioneren van de RvC.

Volgens de krant stond de verstandhouding tussen Kroes en de RvC al sinds november op scherp. Menno de Galan bracht toen het boek Ajax in crisis uit en daarin noemde Kroes de vertrokken directeur Sven Mislintat een meesteroplichter. 'Bovendien vertelde hij de toenmalige directieleden en de commissarissen uitvoerig te hebben gewaarschuwd voor de Duitser. Daarmee was echter niets gedaan. Die loslippigheid maakte de zittende bestuurders kwetsbaar voor het verwijt Mislintat zijn gang te hebben laten gaan. Het werd Kroes niet in dank afgenomen.'

Daarbij is het niet gebleven, want ook bij de afsluiting van de werkzame periode van Mislintat speelde Kroes een voor de commissarissen negatieve rol. 'Het onderzoek naar de transfers die onder zijn verantwoordelijkheid tot stand zijn gekomen, is eindelijk afgerond en Kroes heeft vanuit de raad van commissarissen het verzoek gekregen om de naar verwachting milde conclusies ook in de media te onderschrijven. Daarvoor zou Kroes volgens ingewijden hebben gepast.'

Exit Kroes

Medestanders van Kroes kunnen de wrijving met de commissarissen niet los zien van de schorsing die de bestuurder dinsdagochtend kreeg opgelegd. Door Kroes de laan uit te sturen, zou er een persoon binnen de organisatie minder zijn die commissarissen op hun fouten uit het verleden zou kunnen wijzen. 'Door de aanschaf van aandelen kort voor z’n officiële aanstelling heeft Kroes de commissarissen een stok gegeven om hem mee te slaan', krijgt de krant te horen van een 'ingewijde'.

Lees meer over:
Plaats reactie

Copa077 +2761

Ik had het al gezien met Kroes dat een ceo van ajax nu al zegt volgend word het weer niks. Een ceo moet zeggen we gaan er alles aan doen om de strijd aan te gaan volgend seizoen door goede toppers en top jeugd uit nl of zuid Amerika.

04-04-2024 21:48

El Salvador +487

Het kan allemaal heel simpel.
Van de beurs af!
Dan kan die hele RVC er gelukkig uit.
Want die RVC heeft er binnen Ajax de grootste puinhoop van gemaakt.
Kroes voorzitter maken van weer een normaal AJAX!
En we zijn binnen 2 jaar weer helemaal terug!!

04-04-2024 07:59

Copa077 +2761

Ja probleem is dat kost zoveel geld tussen de 100/200 miljoen. Lijkt me dat het geld eerst beter in goede spelers gestoken gaat worden voor het halen van CL.

04-04-2024 21:46

Jan Doedel +4295

Al die ijdele mannetjes zoals van Praag en al dat soort figuren die zichzelf belangrijker vinden dan de club. Kroes eruit werken omdat ze bang zijn voor hun eigen hachje.

Misselijkmakend dit soort mensen. Met pek en veren de club uitjagen en overnieuw beginnen met met mensen met clubliefde en kunde ipv zelfliefde en onkunde.

03-04-2024 23:41

Koekie87 +20967

Kroes vond zichzelf ook belangrijker om op een moment waar hij al van zou kunnen weten dat het niet heel verstandig was toch doodleuk aandelen te kopen van Ajax.

04-04-2024 01:02

buckie +81

Weet je wie Van Praag is en wat ie voor de club heeft betekend? Weet je wat Kroes tot nu toe voor de club heeft betekend?

04-04-2024 04:41

korem +878

Wat doet die RVC nou daadwerkelijk ? Ik heb/had echt een goed gevoel bij die Kroes en heb ik eigenlijk nog steeds, ik geloof eigenlijk wel dat zijn intenties goed waren met kopen van de aandelen ! Maar aan de andere kant hij heeft al lang aandelen en heel veel ervaring dat je dit dan niet weet of om advies had kunnen vragen voelt weer te amateuristisch net zoals de RVC en nu met dit met toeval ontdekt laat weer zien hoe slecht alles nog steeds geregeld is. De RVC althans deze RVC zit er eigenlijk voor spek en bonen !

03-04-2024 22:21

Flipper33 +6826

Van mij mag de Rvc ook oprotten

03-04-2024 21:55

Rockanje23 +37016

De RvC is het kwaad van Ajax. Niet het orgaan op zich, wel de mensen die erin zitten.

04-04-2024 07:25

Lars.v +3039

Man ben er nog steeds goed ziek van.. ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de wederopstanding nog jjaren gaan duren

03-04-2024 21:47

DeMagere +23140

Staat dit artikel met deze gezochte kop na 24 uur nog steeds bovenaan de website? Heeft de redactie van AS een eigen agenda? Blijkbaar behoort AS tot een van deze medestanders.

Kroes is verantwoordelijk voor zijn eigen neergang. Kroes laat met zijn vele domme blunders duidelijk zien ongeschikt te zijn.

Wil je (een deel van) de RvC ter verantwoording roepen, dan heb je mijn steun. Maar proberen te lobbyen om Kroes weer terug als AD te positioneren is het domste wat je momenteel kunt doen.

Snel dit hoofdstuk afsluiten en werken aan de wederopstanding van ons Ajax.

03-04-2024 21:24

Sander31 +7690

Geloof me maar. De Rvc houdt publicatie van hrt Mislintat rapport tegen aangezien de RvC daar heel slecht uit komt

03-04-2024 21:13

eenAjaxfan +20314

Volgens mij is het plegen van een "strafbaar feit" an sich helemaal geen reden tot ontslag.
Een strafbaar feit heb je in allerlei gradaties, die door een rechter beoordeeld moet worden.
Is het dan niet vreemd dat de RvC op de zaken vooruit loopt, door Kroes meteen te schorsen?
En dus eigenlijk voor eigen rechter speelt.
De RvC heeft toch slechts een controlerende rol? Dit zaakje stinkt aan alle kanten...

03-04-2024 21:02

YugoVik +33116

Het is klaar met kroes

03-04-2024 21:13

eenAjaxfan +20314

Ik vraag het me serieus af.
Maar we gaan het zien.
Voorlopig is de rust nog niet terug...

03-04-2024 21:24

YugoVik +33116

Ja het is klaar, ajax doet niet zomaar, ze hebben eerst overlegt..

03-04-2024 21:25

eenAjaxfan +20314

Dat zou je zeggen inderdaad, maar er gebeuren de laatste tijd wel meer absurde dingen...

03-04-2024 21:26

Rockanje23 +37016

Bij Ajax doen ze juist wel alles zomaar. Al 2 jaar lang. Er is geen enkele structuur of beleidslijn meer te ontdekken. Kroes had die structuur terug kunnen brengen. Van Praag gaat dat zeker niet lukken. Zie zijn arbeidsverleden waarin het alleen om van Praag draait en niet om de organisatie waar hij voor werkt.

04-04-2024 07:27

michaellaudrup +4660

Het houd godverdomme maar niet op.

03-04-2024 20:59

Danny.S +2246

Er is ook goed nieuws.

Arno Vermeulen stopt voorlopig als commentator en gaat talent begeleiden.

03-04-2024 20:48

DD19994 +1288

Slecht nieuws juist, als talent de kneepjes van het vak gaat leren van de Witte Chinees, krijg je straks allemaal Vermeulen kloons :P

03-04-2024 21:02

vandenhaas4 +15067

Arno Vermeulen wordt zaakwaarnemer? Serieus?

03-04-2024 21:05

Siemons +378

Het sentiment dat hier heerst moet heel duidelijk worden gemaakt in het stadion morgen wil je Kroes in ere herstellen in de naam van het voetbal. Voetbal is van ons en niet van de bobo’s. Het enige dat zij (rvc) met ons gemeen hebben is dat ze een neusje voor het groen hebben. Zoals Arco het stelde.. Wij ruiken het gras en zij ruiken geld.. en we hebben nooit een zak geld zien scoren!

Pas als blijkt dat Kroes een crimineel feit heeft begaan zal het wss niet kunnen. Maar tot die tijd weet ik welke koers de Ajacied voor kiest en de rvc heeft nu het volste recht de consequenties te voelen van het maken van de keuze om deze capabele man te sacken. Dat wordt gezellig morgen.!😂

03-04-2024 20:41

Henkje +3466

Van Praag opdonderen ga lekker op het strand liggen ofzo. Blijf ver weg bij onze club.

03-04-2024 20:38

alvin01 +845

van Praag moet zsm opdonderen.
Met zijn glimlach gister op tv dat hij weer de touwtjes in handen denkt te hebben.
v Kinsbergen terug als AD, cq Geelen als ad interim als backup.
Reiziger HK, met Boogarde als assistent, zoiets.....
En alle overige Rvc leden uiteraard ook oppakken en boven zee dumpen.....;-)

03-04-2024 20:20

Koekie87 +20967

Kan je me ook vertellen wat van Praag verkeerd heeft gedaan. Is toch echt Kroes zelf die schijnbaar zo dom is geweest om aandelen te kopen op een moment waar je achteraf gezien vraagtekens bij kan zetten en waar je ook echt wel van had kunnen verwachten dat hij beter had moeten weten.

03-04-2024 20:28

Gert.P +924

Dit was een half jaar al bekend 26 juli toen hadden ze moeten in grijpen

03-04-2024 20:36

debetweter +10062

6 april waren de eerste signalen er al....

03-04-2024 20:40

alvin01 +845

Wel later ingestroomd (v Praag maar toch alwel een half jaar aan de slag als CONTROLERENDE Rvc voorzitter en niets mee gedaan. Een luilebal is het.

03-04-2024 20:41

RvhC74 +5371

Als je je dat überhaupt afvraagt moet je wat anders afvragen, mag je zelf invullen……

03-04-2024 20:57

Slappe +4534

Ik vind die RVC bedenkelijk al een paar jaar. Regelrechte pleuriszooi van gemaakt.
Kroes bedenkelijk gehandeld. Niet goed! Maxima zou zeggen: dat was een beetje dom!
Nu meteen eruit. Rücksichtslos zegt RVC.
Zal toch echt niet alleen dit domme handelen zijn van kroes? Of wel? Strafrechtelijke niet juist gehandeld ja. Kwalijk? zeker.
Er zit volgens mij nog veel meer achter. Wat en waarom handelt RVC nu meteen terwijl al die anderen er nog steeds zitten en zo’n eringa nog lekker een paar maanden doorhobbelt terwijl zo’n type allang met een rottrap de arena had moeten verlaten. Wilde kroes schoon schip maken?
Tja al met al een wanvertoning om van Ajax van top 20 in Europa naar laatste in de eredivisie, verliezen van amateurs, trainer kerkhof, 5-3-2, angstvoetbal, geen Europees ? En dat in een paar jaar tijd. Ongelooflijk. Daar moet je toch heel goed je best voor doen om dit te bereiken. Of is dit nog niet diep genoeg en had kroes dit door?
Nu bijna een jaar wachten en lobbyen voor kroes ( want dit is de kanjer die iedereen binnen Ajax wilde hebben toch ?) eruit gesmeten in 2 weken.
RTL boulevard is er niks bij. Er zitten in alle lagen van de club en met name de bovenste laag vieze egoïstische ratten die elkaar likken, dekken, geld opstrijken en schijt hebben aan clubliefde.
Gelukkig zijn er nog miljoenen mensen over de hele wereld die wel de echte Ajax clubliefde hebben en voelen van hun tenen tot hun kruin. DAT houdt de club overeind en brengt de club weer uit dit diepe dal naar nieuwe mooie successen!

03-04-2024 20:19

RvhC74 +5371

Mensen eruit trappen als dat in eigen voordeel is kan de RvC en zeker van Praag wel die zelf baasje wil spelen

Als er kapitalen verspeeld worden geven ze niet thuis, sterker nog, daar tekenen ze voor…

RvC opdonderen zsm!!!!!

03-04-2024 20:59

RSM +3918

Het is een teringbende echt ziek gewoon. Ongelooflijk allemaal.

03-04-2024 20:15

vandenhaas4 +15067

De irritatie dat we eerst een half jaar geduldig moesten zijn en dan na twee weken weer op 0 moeten beginnen overheerst.

Waar ik me bij de RvC aan erger is hoe snel en hard ze zijn met oordelen over bestuurders, maar zichzelf de absolute maximale vrijheid gunnen fouten te maken (niet controleren van Kroes, verlengen van contract Overmars als je weet van de dickpics) en de boel te vertragen (publicatie rapport Mislintat, ontbreken van successieplanning en daar zelf grappen over maken in het geval Overmars).

Ook vind ik het totaal ongepast dat RvC leden voortdurend de rol van bestuurder op zich nemen (Blind bij het benaderen Overmars, Meijaard om Sar te schaduwen en nu weer Van Praag).

03-04-2024 20:04

Siemons +378

Als dit zijn droombaan is.. dan wil hij die toch alsnog. Hij is duidelijk een man waarvan men verwacht dat hij een gedegen koers kan varen met de club. Daarnaast heeft hij naast een gigantisch netwerk in ook nog eens heel erg veel kennis van de sluwe wereld van de spelersmakelaardij . Mocht het sentiment en de zaak zo lopen dat er op een punt wordt gezegd.. kom de functie maar weer bekleden.. is dat gek om te denken.. of is er geen enkele mogelijkheid dat dat nog gaat gebeuren?

03-04-2024 19:59

Andronixos.c +8142

Solliciteren bij Ajax kan enkel nog met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) op zak.

03-04-2024 19:45

jeffrey_van_der_sluis +30372

Oké jongens, even serieus nu. Wie is er beschikbaar als AD en zou een goede zijn?

03-04-2024 19:43

Balgevoel +30849

Kinsbergen? Geelen doorschuiven? Van Gaal als interim? Allemaal prima opties, lijkt me.

03-04-2024 19:47

kakhoofd3 +4171

Jordi Cruijf

03-04-2024 19:53

Rockanje23 +37016

Leo van Vliet heeft na volgende week zondag tijd genoeg.

03-04-2024 19:57

Balgevoel +30849

Wat een pijnlijke leegte, deze 'petitie'. Ongelofelijk.

03-04-2024 19:48

Ajacider +4900

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd balgevoel

03-04-2024 20:03

Kluivert95 +1342

De Bestuursraad is verreweg het machtigste orgaan binnen Ajax.
Zij kunnen de leden van de RvC wegsturen. Ik zou heel graag een gezamenlijk standpunt willen horen vanuit de Bestuursraad.
Staan zij achter de RvC of Alex Kroes? Wellicht is Kroes helaas, wat mij betreft, niet meer houdbaar. Maar dan zullen Kinsbergen en van Geelen snel het roer over moeten nemen en er flink huis gehouden moeten worden binnen de RvC! Dit betekent wat mij betreft ook einde oefening voor Blind en Van Praag! Het is echt tijd voor een frisse wind door de deze, helaas door eigenbelange’tjes inmiddels zieke club!

03-04-2024 19:13

bereal +17

Eerlijk gezegd stellen die paar aandelen niet veel voor. Had hem gewoon op ze vingers getikt en los het zakelijk op; deze deuk kan Ajax helemaal niet erbij hebben.

03-04-2024 18:51

Joodhannus73 +3579

Ach flikker op! Dit is gewoon onhoudbaar. Gewoon handel met voorkennis en een strafbaar feit. Hij gaat hier ook voor vervolgd worden. ABC-tje voor het OM. Op een presenteerblaadje. Gewoon oliedom, los van welke intentie. Hij handelt al heel lang in aandelen. Maak het dan de kat maar wijs.

03-04-2024 18:41

Mitchjo +6179

Eens, maar in de RvC zullen (hopelijk) ook koppen gaan rollen.

03-04-2024 18:52

Rockanje23 +37016

Omdat Van Praag dat zegt ? Dat is wel de laatste die je moet geloven als hij iets zegt.

03-04-2024 19:01

Balgevoel +30849

Wat klopt er feitelijk niet aan het verhaal over handel met voorkennis dan, volgens jou? Tot twee keer toe zelfs, in 2022 én 2023...

03-04-2024 19:36

Minsc +1519

Leg jij nou even uit om welke voorkennis het gaat? Wist hij dat Microsoft Ajax jaarlijks 100 miljoen gaat geven? Of dat Mbappe gaat tekenen?
Dat zou beursgevoelige voorkennis zijn, voorlopig lees ik echter nog niets dat in die richting wijst.

03-04-2024 21:05

Rockanje23 +37016

Ik zou een terugkeer van Alex Kroes belangrijker vinden dan een titel volgend jaar. Omdat je met Kroes kan gaan bouwen voor meervoudig succes op lange termijn. Een eventuele titel volgend seizoen zou een incident zijn, waarna je weer even hard naar beneden dondert.

03-04-2024 18:28

Balgevoel +30849

Hoe ga je bouwen op iemand die zo onzorgvuldig te werk gaat dat-ie z'n droombaan bij z'n droomclub gedag kan zeggen? Door Van Praag de schuld te geven?

03-04-2024 19:37

YugoVik +33116

Rockanje23 heeft geen waardes en normen.. Hij heeft liever een graaier als AD..

03-04-2024 20:19

Rockanje23 +37016

Nee, ik wil een AD die Ajax beleidsmatig terugbrengt naar de top. Omdat Kroes alle facetten van de voetballerij kent was hij voor mij de ideale man en dat is hij nog steeds. En als je over normen en waarden begint, wat doet van Praag dan op de positie van AD ?

03-04-2024 20:30

w86 +9387

Kent alle facetten van de voetballerij? Op basis van wat? Ik heb hem vooralsnog vooral betrapt op domme dingen door eerst Mislintat zonder onderbouwing een meesteroplichter te noemen (had hem gewoon de slechtste TD ooit genoemd) en dan ook nog eens vanaf het eerste gerucht dat hij bij Ajax aan de slag zou gaan als een malle aandelen te kopen.

Ik hoor graag wat hij allemaal goed heeft gedaan voor de club, waarom je er zoveel vertrouwen in hebt. Helaas heb ik persoonlijk genoeg ervaring met zulke praatjesmakers op het werk die echt niet de kwaliteit leveren die ze uitstralen.

03-04-2024 21:01

Rockanje23 +37016

Hij heeft amper 2 weken kunnen werken, niemand kan zeggen wat hij in die periode goed of fout heeft gedaan. Maar zelfs van Praag gaf bij de NOS toe dat het wel goed was dat Kroes de boel binnen Ajax flink wilde opschudden. Voeg daaraan toe dat hij blijkbaar een buitenlandse TD en trainer wilde halen en af wilde van het zo misselijk makende Ajax DNA. Dit gaf mij vertrouwen dat we vanaf de zomer weer een paar stapjes vooruit zouden zetten. Vertrouwen dat nu helemaal weg is.

03-04-2024 22:56

Barra +5529

Toch veel tegenstrijdige berichten waarbij de ene expert het afdoet als een ietwat domme zet van Kroes, maar verder niet heel spannend en de andere expert zegt dat het direct einde verhaal betekend. Het kan strafbaar zijn, maar met een eventuele boete kan het weer opgelost zijn. Dan gaat het vooral om een morele kwestie en vertrouwen dat geschaat is.

03-04-2024 18:26

PalFischerArmy +2617

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1190943/kroes-wilde-berghuis-verlenging-bij-ajax-geruchten-ontkend-dat-is-gewoon-bizar.html

Volgens Albers wilde kroes verder met berghuis

03-04-2024 18:05

mokum410 +3259

Tuurlijk. Dezelfde verhalen krijgen we straks ongetwijfeld over Van 't Schip.
Kroes wilde hem 5 jaar verlengen!! Zaakwaarnemers 🐍🐍

03-04-2024 18:14

Redrum +96058

Nog meer reden om blij te zijn dat hij weg is.

03-04-2024 18:15

twynestar +28247

Dat is nog erger dan de aandelen.

Maar laten we juist Albers niet te snel op zijn woord geloven.

03-04-2024 18:17

MVG +16469

Alle onzinverhalen komen nu. Daar kan je op wachten. Albers heeft veel te veel belangen om hem op wat voor manier dan ook serieus te nemen mbt Ajax en Kroes.

03-04-2024 19:00

Balgevoel +30849

Apart wel, een AD die zou gaan over contractverlengingen van spelers.

03-04-2024 19:38

ProfessorX +19827

Wie zijn er op hele rare makkelijke manieren direct uitgebonjourd bij Ajax ?

Cruijff
Tscheu la Ling
Jonk
Kinsbergen
Overmars
Bogarde
Mislintat
Kroes ??

En waar zijn al die rapportjes ?????
Hoop gegil weinig bewijs en elke keer komen de zelfde namen naar voren toeval ?

03-04-2024 17:37

twynestar +28247

Als je hier een verband tussen hebt gevonden dan is het echt tijd voor een aluminium hoedje. Dan vind je de conclusies die je wil vinden.

03-04-2024 18:19

ProfessorX +19827

Waar zijn die rapporten dan ?

Beetje kortzichtig, want bij al die zaken zaten steeds dezelfde mensen .

03-04-2024 18:50

twynestar +28247

De illuminati?

03-04-2024 18:59

ProfessorX +19827

Dat verhaal ken ik ja en gezien jou reactie jij ook enkel benoem jij het en ik niet 🤔😉

03-04-2024 19:20

ProfessorX +19827

Alu hoedje , illuminatie je zit er nogal vol mee !

Het grote ontkennen zonder te verdiepen en dan toch proberen leuk te zijn , dat zijn de mensen die het over Alu hoedjes , illuminatie hebben .

03-04-2024 19:24

twynestar +28247

Lees je posts eens terug en kijk zelf of je steekhoudend over komt. Rot voor je als je dat verwijt vaker krijgt, over die alu hoedjes, zal wel aan de rest van de wereld liggen.

Ik hoef me niet te verdiepen jij moet je post toelichten. Man en paard, zo niet dan wil je ook niet serieus genomen worden. Maar waarschijnlijk ben je bang dat als je het verder uit moet leggen je verhaaltje uit elkaar valt, wat dat betreft komt het recht uit de complottheorie handboek; "doe je eigen resurtsj!"

03-04-2024 19:40

JoeBlow +8171

“Het gaat niet om Alex, het gaat om Ajax”

Lekker gewerkt, Kroes. Ouwe pik.

03-04-2024 17:32

Rockanje23 +37016

Hadden van Praag en zijn vriendjes die instelling ook maar. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke toch Michael?

03-04-2024 18:23

JoeBlow +8171

Beetje meer respect mag best. Van Praag was als voorzitter verantwoordelijk voor de laatste succesvolle periode van onze club met 2 Europa cups en een Wereld Cup. Je mag het best met hem oneens zijn, maar respect kost niks.

03-04-2024 18:51

MVG +16469

Respect mag, maar de van Praag uit de jaren 90 is allang niet meer. Dat was voordat hij jaren bij de UEFA en de KNVB zichzelf belangrijk ging vinden.

03-04-2024 19:03

Rockanje23 +37016

Exact. 30 jaar geleden was Beatrix nog koningin. Die gaan we toch ook niet terugvragen omdat ze het toen zo goed deed. Van Praag zou dit zelfs niet eens moeten willen. Maar hij geniet enorm van de aandacht die hij nu krijgt en stak maar wat graag zijn vinger op toen hij gevraagd werd.
Wat mij betreft had hij beter voorzitter van de Nederlandse Basketbalbond kunnen worden. Bij Ajax richt hij alleen maar schade aan.

03-04-2024 19:16

JoeBlow +8171

Ik heb altijd geleerd dat je respect toont voor wat mensen hebben bereikt, niet of je het nu met ze eens bent of omdat je misschien denkt dat ze te ijdel zijn.

Mag je overigens vinden. Met wat meer respect spreken over mensen (in dit geval een erelid en erevoorzitter) met een grote staat van dienst voor de club mag ook nog steeds en zou je sieren.

03-04-2024 19:29

Oempaloempa +1477

Hoe je het ook bekijkt, wanneer je schoon schip wilt maken is het niet handig eerst je vijanden een wapen in handen te geven. Dat heeft Kroes niet slim aangepakt.

03-04-2024 17:31

ProfessorX +19827

Dit is zeker aan de hand ook weer iets als toen met Cruijff , jonk , Tscheu la Ling die smeerpijpen zitten er nog steeds .

Bestuursraad , RvC, mannen als van Os en Henrichs op de achtergrond , pas er maar voor op tenminste als ze je club niet kapot maken voor hun gewin .

03-04-2024 17:24

JoeBlow +8171

Kroes: “Ik zal die RvC er wel eens even uittrappen”
RvC: “Wacht, hou mijn biertje even vast”

03-04-2024 17:11

Ajax1114 +19393

Is Annet Mosman al weg ?

03-04-2024 17:07

ProfessorX +19827

Nee zit er ook nog steeds en die is nutteloos dan nutteloos .

Georgette Schlik , van Oevelen , van Wijk , van Praag in hun zit het .

03-04-2024 17:25

Danielson +50258

Kroes zit er alleen maar voor zichzelf. Dat vreesde ik al bij z'n aanstelling en blijkt nu ook weer uit z'n reactie na zijn handelen met voorkennis.
Er moet snel een regeling met dit sujet over definitief vertrek komen, anders zitten we nog maanden in een impasse.

03-04-2024 17:04

ProfessorX +19827

Is niet waar

03-04-2024 17:27

leeke +10393

Handelen met voorkennis........oke maar wat moet je met aandelen van Ajax,op de beurs,zal je nooit rijk door worden

03-04-2024 17:45

Juan62 +46179

Hij kocht ze op dezefde dag nadat hij hoorde dat hij bij ons aan de bak ging

Misschien was hij zo vol van zichzelf dat hij dacht dat de koers omhoog zou schieten
na de bekendmaking van zijn komst aan de gewone sterveling (ons dus)

03-04-2024 18:07

Duke3D +3631

En wij, de trouwe supporter , kunnen helaas niks anders dan erbij staan en deze ellende ondergaan. Doet zoveel pijn dit

03-04-2024 16:46

Juichtoon +32431

Niet zo ingewikkeld hoor. Kpmg rapport over Mislintat zal RvC vrij pleiten. Mislintat zal niks worden verweten en hiermee de RvC ook niet. Hiermee ging Kroes niet akkoord zo weten we al. De rest is geschiedenis...
Mosman, Van Oevelen en Schlick zitten er nog steeds ..

03-04-2024 16:28

AjaxHoorn +32989

Exact. Maar er komen straks mensen die vertellen dat we complotgekkies zijn.

03-04-2024 16:54

Danielson +50258

Hetgeen een juiste observatie is.

03-04-2024 16:59

Juichtoon +32431

O er is vaak veel meer aan de hand. Lang niet alles komt naar buiten..
Nu waarschijnlijk ook ..

03-04-2024 17:05

AjaxHoorn +32989

Niemand weet van te voren wie gelijk heeft. Ik vind het een vrij simpele gedachte om dan maar complotgekkie te zeggen of dat jij een blind paard omdat je het niet ziet.

03-04-2024 17:18

AjaxNr1 +1685

Is er echt geen mogelijkheid dat tijdens de
BAVA , dat de leden kiezen voor Kroes en een aantal RVC moeten vertrekken waaronder Michal van Praag.
De enige met visie is.Kroes en niet van Praag die man is 76 en heeft de ideeën
uit de jaren 80. Er is visie nodig en vernieuwing. En dat zijn Kroes en Beuker. Nu worden we weer terug geworpen naar de old school network.
Geen vernieuwing. Alles gaat op de oude weg verder. Met als gevolg geen resultaten.
LEDEN STA OP EN KIES VOOR KROES !

03-04-2024 16:23

Pakschaal40 +2722

Hou toch op, kroes heeft zijn eigen graf gegraven. Hij begon al om zich heen te slaan voordat hij goed en wel begonnen was. Mislintat een meesteroplichter noemen zonder bewijs, en mensen een slag in de nek willen geven. Komt allemaal niet bijster intelligent over, je wil geen hooligan als AD.

03-04-2024 16:27

AjaxNr1 +1685

Wat een gelul. Cruijff was tijdens de revolutie ook niet diplomaat. We hebben nu juist iemand nodig die door pakt en met een bezem alle verkeerde poppetjes eruit gooit en mensen met hard voor de club binnenhaalt. De neuzen een kant op.Geen pluche klevers die er zitten voor zichzelf en niet voor Ajax.

03-04-2024 16:31

Koekie87 +20967

Cruijff was alleen niet zo dom om te handelen met voorkennis in zaken zoals aandelen. Daarnaast is Cruijff een legende bij Ajax op verschillende vlakken en Kroes gewoon een nobody die al heel snel zijn eigen glazen heeft ingegooid.

03-04-2024 16:34

Pakschaal40 +2722

Je vergelijkt een nobody met Cruijff, wat op zich al belachelijk is. Cruijf had natuurlijk enorm veel goodwill, deze man deed ook alsof hij de verlosser was, maar gelukkig zijn we tijdig van hem verlost. Nu snel capabele mensen halen, iig F de Boer als trainer, dat brengt tenminste rust in de tent.

03-04-2024 16:40

Mung +1393

Kroes is een ongeleid projectiel. Kan ongetwijfeld veel voor elkaar krijgen, maar ook veel kapotmaken. Zo blijkt. Heb je niets aan. Nu snel iemand met kwaliteiten en rust in de tent.

03-04-2024 17:15

JoeBlow +8171

Klein detail. Kroes is geen Cruijff.

03-04-2024 17:20

ProfessorX +19827

Maar de behandeling is exact hetzelfde namelijk uitsluiten !

03-04-2024 17:30

TeringHenkie +28282

Ik weet niet waar jij dat op baseert, maar volgens een uitgelekt rapport heeft hij helemaal niets oneerlijks gedaan.

En nu op je knietjes voor straf!!

03-04-2024 19:28

afm-afm +42

Ik snap dat hele old boys network-argument niet zo. Aangezien RvC-lid Cees van Oevelen, notabene teamgenoot van Kroes bij de Ajax-amateurs, Kroes heeft aangedragen als ceo. Dus Kroes is zelf ook min of meer lid van het old boys network dat hier zo vaak de schuld krijgt en wordt aangehaald. Dus het lijkt mij vreemd dat de RvC (incluis van Oevelen), Kroes bewust gewipt heeft. Ze hadden gewoon geen andere keus gezien de omstandigheden.

03-04-2024 16:30

JoeBlow +8171

Gaat het verder wel helemaal lekker met je?

03-04-2024 17:19

MVG +16469

Kroes komt niet meer terug en dat moet je ook niet willen. Het kwaad is geschied. Maar dit nu aangrijpen om een keer volledig schoon schip te maken, zou nog enigszins een positieve uitkomst zijn. Ik ben er alleen bang voor dat we lekker zo door gaan en weer een nieuwe zondebok vinden wanneer het even moeilijk wordt.

03-04-2024 17:55

mokum410 +3259

Temidden van alle puinhoop een spaarzaam lichtpuntje:
Morgen de allereerste basisplaats voor Mika Godts in de Johan Cruijff Arena:)

03-04-2024 16:12

AjaxAdvocaat +12687

Gaat een grote worden, een van de weinige spelers waar ik momenteel nog de televisie voor aan doe

03-04-2024 16:13

Duke3D +3631

Zin an!! Vakkie 401 present

03-04-2024 17:16

mokum410 +3259

Zuid 2👊🏼

03-04-2024 17:46

Duke3D +3631

Hoppa!! Blijft gewoon een voorrecht iedere wedstrijd te mogen. In goede en slechte 💪🏼

03-04-2024 18:01

Redrum +96058

Natuurlijk worden er machtsspelletjes gespeeld, maar zeker ook door meneer Kroes. Met een hoop bombarie binnen komen, voordat je begint al vernietigende uitspraken doen over van alles en iedereen en dan zelf gewoon doodleuk met voorkennis een pak aandelen kopen. Kroes is een gigantische idioot en ik ben blij dat we vroegtijdig van hem verlost zijn. Ongelofelijk dat ze deze gek als verlosser hebben binnen gehaald. Maar goed, er gaan nu nog wel meer koppen rollen waarschijnlijk en dat is maar goed ook.

03-04-2024 15:38

lexy88 +8818

Man man .. gigantische idioot? Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo woedend over Kroes spreken. Waarom zo agressief over iemand die -ik ben daar heilig van overtuigd- met alle goede intenties de club weer omhoog wilde stuwen? Jij ziet toch ook wel dat het Old Boys Network alleen maar op zoek was naar een stok omdat ze bang zijn dat een innovatief iemand de boel komt opschudden?

03-04-2024 15:41

KleineReus +6435

Geen gigantische idioot, maar wel behoorlijk dom en naïef en ook lichtjes manipulatief. Maar hij zal ook vast zijn goede kanten hebben, die we nu niet meer gaan aanschouwen. Tenzij dit slechts de eerste beschietingen zijn in een veldslag die wat langer gaat duren. Van Praag wordt hier dan wel de hele tijd als lid van een old boys netwerk neergezet, Kroes heeft natuurlijk net zo goed een netwerk dat nu aan het werk gezet wordt.

03-04-2024 16:01

Sportvolgert +40322

Hoe kun je nou het aankopen van aandelen met voorkennis blijven bagatelliseren. Het is oerdom en strafbaar. Iets wat je niet voorbij kan laten gaan.

03-04-2024 16:02

Jayq +3365

Maar waarom zou Kroes wel met alleen goede intenties handelen en het OBN (wie zijn dat precies eigenlijk?) handelt blijkbaar niet met goede intenties, heeft niet het beste voor met Ajax.

De mannen van OBN hebben natuurlijk maar 1 doel: zij willen tot hun dood een lekkere stoel hebben in de Arena, of het goed of slecht gaat met Ajax interesseert hen geen kloot natuurlijk.

Ik verdedig hiermee niemand. De enige conclusie die je kunt trekken is dat Ajax nooit op rustige manier geleid zal worden doordat er allemaal verschillende stromingen zijn die ieder hun eigen visie hebben over wat het beste voor Ajax is.

Alleen al binnen de vereniging Ajax (de 700-koppige grootaandeelhouder) zijn er verschillende groeperingen met allemaal verschillende meningen. En die grootaandeelhouder moet uiteindelijk al als één enkele rechtspersoon beslissingen nemen (o.a. het benoemen van RvC leden).

Dat kan natuurlijk nooit goed gaan.

03-04-2024 16:11

Juichtoon +32431

Maar had met een boete kunnen worden afgedaan. Ee is veel meer aan de hand, een deel hebben we al kunnen zien ..

03-04-2024 16:31

JoeBlow +8171

Vrijwel vanaf dag 1 zag je dat Kroes niet de persoonlijkheid en capaciteiten had voor de rol van CEO van een beursgenoteerd bedrijf.

Echt een prima gast voor een klein bedrijf waar hij Directeur Eigenaar is - 100% mismatch voor een bedrijf van de omvang en complexiteit van Ajax.

Hij is uiteindelijk gesneuveld door zijn eigen domheid. Het begon met de bijzonder onverstandige uitspraken voor hij nog zelfs maar was begonnen en het eindigde met het aankopen van aandelen met voorkennis.

Kroes is het zoveelste mislukte experiment.

03-04-2024 17:28

ProfessorX +19827

En laat Kroes nu 1 van die 700 leden zijn !

03-04-2024 17:32

Juan62 +46179

@ Juichttoon

Je doet net of er een samenzwering is

Opnieuw; Met een boete zou je je geloofwaardigheid kwijt zijn.
Het zou oa hier vol hebben gestaan met commentaar als;
Vrienjespolitiek-Het grote geld regeert etc etc

03-04-2024 18:18

lexy88 +8818

Er was gister een advocaat in de Pantelic Podcast die aangaf dat een geldboete juist prima had gekund in deze situatie.

03-04-2024 19:06

Juichtoon +32431

Dat hopen we maar ..Kroes had inderdaad wel veel weg van een olifant in een porseleinkast..

03-04-2024 16:30

JoeBlow +8171

Leuk voor je eigen toko. Dodelijk voor een bedrijf als Ajax.

03-04-2024 17:30

PH2BOT +40183

En nu heel even over Ajax 1:

Hoe staan de 2 Bergpijntjes er voor t.a.v. de komende 2 wedstrijden? Is er al witte rook? Is Berg'vakantie'huis inmiddels al dusdanig rugpijnvrij om op de tribune plaats te kunnen nemen? En is Bergwijn al weer aanvoerder klaar?

Bij elke wedstrijd van Ajax 1 is het weer: 'Vinger in de hoed die er meedoet'

03-04-2024 15:38

Redrum +96058

Bergwijn heeft dit weekend weer een afspraak bij de tattoo shop en Berghuis heeft een ontzettend belangrijk FIFA-toernooi op de Xbox komende zondag.

03-04-2024 15:39

LukaLitmanen +81985

En Brobbey?

03-04-2024 15:43

MVG +16469

Berghuis heeft even met Geer en Goor overlegt en met zijn drieën zijn ze tot de conclusie gekomen dat hij er echt de kracht niet meer voor heeft om dit seizoen nog te voetballen.
Bergwijn is even in Dubai om zijn boezemvriend op te zoeken en heeft een snipperdag opgenomen.

03-04-2024 16:13

Dondy +1877

Free Kroes

03-04-2024 15:28

PH2BOT +40183

Kroes blijkt gifbeker: gifKroes

03-04-2024 15:22

Marinus.P +1043

De rvc is gewoon bang voor hun plekjes. Bah

03-04-2024 15:21

johanisajax +8831

Ik vind dat zowel Kroes en Van Praag zich onprofessioneel gedragen, stelletje kleuters.

03-04-2024 15:18

PH2BOT +40183

...weer zo'n ' Ik vind dat...' ..kom liever met argumenten waarop dat ' Ik vind dat..' is gebaseerd. Dan zeg je tenminste wat inhoudelijks.

03-04-2024 15:24

johanisajax +8831

kijk naar beide reacties, het is aan beide kanten modder gooien in de media, dat hoef ik toch niet uit te leggen...

03-04-2024 15:25

lexy88 +8818

Ik vind Kroes niet moddergooien. Die legt toch in alle redelijkheid zijn kant van het verhaal uit. Dat van Praag meteen de deur dichtgooit, het heeft over zijn karakter etc etc, dat is van een veel lager niveau imo. Bovendien, gister kwam er ook een advocaat aan het woord die aangaf dat een dergelijke kwestie ook intern had kunnen worden afgedaan, eventueel met een boete. En dat het nog maar de vraag is hoe het juridisch stand houdt dat Kroes ontslagen wordt.

03-04-2024 15:43

Juichtoon +32431

Exact.. het is maar een stok .

03-04-2024 16:33

afm-afm +42

En de onafhankelijke advocaten van NautaDulith die Ajax geraadpleegd heeft, zeggen iets anders: onhoudbaar. In de RvC zit naast Van Wijk, Van Praag, Mosman, Blind en Schlick ook nog Cees van Oevelen, hij is notabene teamgenoot van Kroes en wilde Kroes ook al als TD. Die gaat Kroes echt niet pootje lichten als het niet moet, daar geloof ik niks van.

03-04-2024 16:34

ProfessorX +19827

Net als met Overmars toen !

03-04-2024 17:34

JoeBlow +8171

Ik denk eigenlijk dat het precies andersom ligt en dat Kroes probeerde bepaalde leden van de RvC te killen, al dan niet met hulp van vriendjes uit de bestuursraad / vereniging.

Hij struikelde alleen voortijdig over zijn eigen narcisme en dadendrang.

03-04-2024 15:12

Freddy +11390

Rvc lijkt al te gaan sneuvelen

03-04-2024 15:20

JoeBlow +8171

Gaat zeker niet gebeuren. Alleen de drie “oude” commissarissen zullen wellicht vertrekken en/of niet worden herbenoemd. Waaronder ook Van Oevelen, het vriendje van Kroes uit Ajax Zaterdag 5.

03-04-2024 15:37

lexy88 +8818

Van Praag heeft anders ook de benoeming van Kroes goedgekeurd. En feitelijk het enige wat hij moet doen, het controleren van een paar stappen voordat iemand formeel wordt benoemd, heeft hij niet gedaan. Nee, hij 'vertrouwde' erop. Lekker, voor een beursgenoteerd bedrijf! Nee, van mij mag de hele RvC weg, die waren namelijk allemaal aanwezig toen zijn benoeming officieel werd.

03-04-2024 15:45

Freddy +11390

Dat is toch ook nog de rvc? Van Wijk en van Praag zijn tijdelijk.

03-04-2024 17:09

Muddy +2436

En wie zijn die medestanders? Z'n beste vrienden? Wat een gelul, hij heeft hoogstwaarschijnlijk de wet overtreden en Ajax kan nou niet echt een nieuw schandaal gebruiken door hem de hand boven het hoofd te houden.

03-04-2024 14:48

Cosey2 +6993

Oh ironie, Ajax kan nu geen nieuw schandaal gebruiken door hem de hand boven het hoofd te houden….

03-04-2024 16:00

Muddy +2436

Het is nu het handelen van een individu. Laat je hem daar werken dan ga je er stilzwijgend mee akkoord.

03-04-2024 16:24

AjaxAdvocaat +12687

Ik zie hier overigens veel voorbij komen dat wat Kroes gedaan heeft hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot een boete, dit is alleen totaal niet waar. Laat ik voorop stellen dat dit niet mijn specialisatie maar ik dit toch ooit heb moeten leren bij o.a. ondernemingsrecht/strafrecht maar het leek me toch wel overzichtelijk om even op een rijtje te zetten welke straf Kroes eventueel boven het hoofd hangt aangezien ik online echt de meest rare verhalen tegenkom (waarbij zelfs artikelen worden aangehaald die al zo'n 8 jaar niet meer gelden....)

Handelen met voorkennis is verboden in artikel 14 VERORDENING (EU) Nr. 596/2014, voor de straf die hierop gesteld staat dient gekeken te worden naar de Wet op de economische delicten artikel 1, onder 1° waarin wordt vastgesteld dat het overtreden van dit artikel dus leidt tot een economisch delict. Voor de strafbepalingen dient weer gekeken te worden naar artikel 6 van de Wet op de economische delicten. Indien Kroes opzet had (kortgezegd dus wist waar hij mee bezig was en wist of had behoren te weten dat het kopen van de aandelen op dat moment niet mocht) hangen de volgende straffen boven zijn hoofd:

Een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren, taakstraf of geldboete van de vijfde categorie (maximaal 103.000 euro)

Indien Kroes geen opzet had over het overtreden van artikel 14 hangen de volgende straffen boven zijn hoofd:

Een hechtenis van ten hoogste een jaar, taakstraf of geldboete van de vierde categorie (maximaal 25.750 euro)

Ik weet niet hoe vaak directeuren ook daadwerkelijk strafrechtelijk vervolg worden, maar als het FIOD besluit om van Kroes een voorbeeld te maken gezien de status van Ajax zou dit leiden tot (voor zover ik het begrijp) strafrechtelijke vervolging en zouden we dus een directeur hebben met een strafblad. Ook zou Ajax zelf als rechtspersoon zijnde aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de overtredingen van Kroes als zij niet zouden handelen zoals zij op dit moment doen. Wat dus zou betekenen dat Ajax een fikse boete zou kunnen verwachten. Dus nee, we zouden (zoals sommige hier schrijven) niet Kroes gewoon een boete moeten geven en doorgaan met ons leven. Kroes heeft er een enorm potje van gemaakt en heeft niet alleen zichzelf maar ook de NV Ajax in gevaar gebracht en onze naam weer lekker onderuit gehaald. Weg met die vent als je het mij vraagt.

Nogmaals is dit niet mijn expertise en als ik iets niet juist onderbouw hoor ik dat graag van iemand waarvan dit onderwerp wel zijn expertise is! Altijd weer leuk om wat te leren.

03-04-2024 14:31

Matzet +5352

Naast een objectieve beoordeling of er sprake is van een economisch delict, weegt een rechter ook de omstandigheden mee waarin dit delict heeft plaatsgevonden. Dat bepaalt de hoogte van de straf.

In mijn optiek -ook ik ben geen expert- is de vraag of er sprake is van een economisch delict afhankelijk van de vraag of Kroes al wist of hij zou worden aangesteld en in hoeverre er (niet openbare) bedrijfsinformatie met hem is gedeeld. Je kan je voorstellen dat wanneer dat niet is gebeurd en/of er nog gesprekken liepen met een andere kandidaat dit het bewijs beïnvloed.

Stel het wordt wel bewezen, dan spelen de omstandigheden een rol. Had Kroes dit redelijkerwijs kunnen of moeten weten, wat waren zijn intenties, wat is de hoogte (in % van het totaal) van het aandelenpakket, hoe open was Kroes hierover en op welk moment etc. Dat bepaalt de hoogte van de strafmaat. Dit alles is strafrechterlijk, maar de RvC moet wegen of Alex nog in staat is om als AD te kunnen functioneren. Beide wegingen kunnen verschillend uitpakken, maar in een andere post adviseerde ik al om dat wel te doen op basis van dezelfde feiten.

03-04-2024 15:43

AjaxAdvocaat +12687

Klopt, ik denk alleen wel dat de rechter hier aanleiding zou zien om een wat zwaardere straf op te leggen. Kijkend naar de tijdlijn die hier iets onder is gedeeld vallen de volgende punten op:

- Na een positief gesprek om in 2022 als TD aangesteld te worden (interne gesprekken en dus geen publiekelijke gesprekken) koopt Kroes op de dag na data zijn eerste aandelen pakket;

- Op de dag dat Kroes intern te horen krijgt de volgende AD te worden koopt hij zijn laatste aandelen.

Wat mij daaraan opvalt is dat Kroes eigenlijk het geintje dat hij vorig jaar flikte ook 2 jaar geleden al heeft geprobeerd. Ik denk niet dat het heel ondenkbaar is om dan bij een rechter aannemelijk te maken dat er wel degelijk een vorm van opzet in het spel was helemaal gezien het feit hij nog werkzaam was bij een directe concurrent. Dat hij het deed op basis van zijn aanstelling als AD alleen kan nog worden uitgelegd als een domme fout, maar iemand die het voor de tweede keer flikt en toch afgestudeerd is in economie heeft in mijn opinie een zogeheten juridische garantenstellung waarbij het Kroes toch verweten kan worden niet anders gehandeld te hebben.

Ik denk dat bij een rechter die garantenstellung (neem aan dat dit ook geldt bij economische delicten, herinner het alleen nog van materiele strafrecht haha) in theorie het zwaarst zou wegen bij de vraag of er sprake is geweest van (voorwaardelijk) opzet en de omstandigheden rondom het geval. Denk dat je daaraan ook wel de intenties kan invullen (snel verdienen gezien het feit dat het aandeel Ajax door onrust laag stond).

Wat ik mij overig nog afvraag en ben toch wel benieuwd naar jouw mening is de vraag of Ajax zich niet schuldig heeft gemaakt als rechtspersoon zijnde als het verhaal klopt dat Kroes de aankoop van de aandelen heeft medegedeeld en Ajax hier vervolgens niets mee heeft gedaan. Voor zover ik me nog kan herinneren voldoe je dan dacht ik toch aan de eisen gesteld in onder andere het Overzichtsarrest Feitelijk Leidinggeven (ECLI:NL:HR:2016:733 r.o. 3.4.1.) om vervolgens Ajax zelf aan te kunnen wijzen als dader van een strafbaar feit.

03-04-2024 16:04

GdlT +1004

AjaxAdvocaat en Matzet, bedankt voor mij als leek, heldere uitleg.
Even ingaan op het voorbeeld. In 2022 had Kroes een positief gesprek om als TD aan de slag te gaan. Na het ges[rel koopt Kroes zijn eerste aandelen pakket. Vervolgens werd Kroes geen TD. Blijkbaar geeft een positief gesprek geen garantie dat je de functie gaat bekleden.
Mijn vraag is, zou Kroes zich achter een soortgelijk argument kunnen schuilen, dat je nooit zekerheid hebt dat je de baan krijgt totdat het contract ondertekend is?

03-04-2024 19:22

AjaxAdvocaat +12687

Lastige vraag! Ik denk dat het allereerst belangrijk is om te kijken naar wanneer er nou precies sprake is van handelen met voorkennis. Als antwoord daarop kan gekeken worden naar het Verdrag inzake handelen met voorkennis. Artikel 1 van dit verdrag stelt het volgende:

"In dit Verdrag wordt onder een ongeoorloofde handeling met voorkennis verstaan een ongeoorloofde handeling verricht door een persoon:

a.
die president of voorzitter dan wel lid van een raad van bestuur of een ander bestuurlijk of toezichthoudend lichaam is, of die een gemachtigde dan wel werknemer is van een effecten uitgevende instelling, en die op een gereglementeerde effectenbeurs een handeling heeft bewerkstelligd of heeft doen bewerkstelligen onder welbewuste gebruikmaking van gegevens die nog niet openbaar zijn gemaakt, die hij heeft verkregen uit hoofde van zijn functie en waarvan openbaarmaking naar verwachting merkbare invloed op de effectenmarkt heeft, met het oogmerk voor zichzelf of een derde voordeel te behalen;

b.
die transacties zoals hierboven bedoeld is aangegaan onder welbewuste gebruikmaking van nog niet openbaar gemaakte gegevens die hij heeft verkregen in de uitoefening van zijn functie of zijn beroep;

c.
die transacties zoals hierboven bedoeld is aangegaan onder welbewuste gebruikmaking van nog niet openbaar gemaakte gegevens die hem zijn verstrekt door een persoon zoals bedoeld onder letter a of b hierboven."

Ik denk dat in casu vooral sub c en a tegelijk gelezen moeten worden. Dit artikel lezend lijkt het vrij duidelijk dat op het moment dat de gesprekken zijn geweest en aan de positieve sfeer af te leiden was dat er een reële kans bestond dat Kroes aangesteld zou worden als TD dit zou inhouden dat op moment van koop van de aandelen er gehandeld werd met voorkennis in mijn opinie (al kan een rechter dit natuurlijk altijd anders zien).
Dan nu het feit dat de gesprekken toch zijn stuk gelopen en Kroes uiteindelijk geen TD is geworden wat eigenlijk meer ziet op jouw vraag. Dit staat helaas niet direct in de wet maar kan wel ingevuld worden aan de hand van eerder gedane rechtspraken, welke ik vooral tegenkom in de Tekst en commentaar boeken (een beetje de bijbel als het op recht aan komt 😁) is het Spector-arrest van het Europees Hof. Wat ik zo even samenvattend kan lezen is het volgende vastgesteld:

Bij de beoordeling van het feit of er sprake is geweest van handelen met voorkennis is de belangrijkste vraag of de verdachte de intentie op het moment van aankoop gehad heeft de kennis te gebruiken om op dat moment aandelen te kopen. Hierbij is het moreel niet van belang.

Zoals ik de uitspraak dus lees zou het eigenlijk niets moeten uitmaken of Kroes de baan uiteindelijk wel of niet zou hebben gehad, het gaat erom wat de intentie op moment van koop was en niet zozeer hoe deze intentie zou hebben uitgepakt. Dus ik zou tot conclusie komen dat Kroes zich hier niet achter zou kunnen schuilen. Hoop dat dit je vraag iets beantwoord en ik moet erop wijzen dat ik niet 100% zeker ben of het allemaal 100% klopt hoor!

03-04-2024 19:55

GdlT +1004

AjaxAdvocaat, bedankt voor het uitgebreide antwoord en dat je het in, voor mij, begrijpelijke taal het hebt beschreven.

03-04-2024 20:57

Matzet +5352

Wat betreft het eerste deel ‘hij flikt het voor een tweede keer’ kan ook in het voordeel van Kroes worden uitgelegd. Hij kan dat aandragen als ondersteuning van zijn intentie ‘skin the game’. Hij wil zijn betrokkenheid en loyaliteit jegens Ajax laten zien. Een beetje advocaat kan dat in goede verhaallijn prima voor elkaar krijgen.

Je vraag of Ajax zelf ook als dader aangewezen zou kunnen worden, vind ik een lastige en ook wat speculatief. In theorie zou dat kunnen, als ze er niets mee gedaan hebben. Maar wat ‘niets’ is is ook weer interpretabel en ik vermoed (ook speculatie) dat het in de praktijk alleen maar bewijsbaar is als ze deze mededeling aantoonbaar verdoezeld hebben. Maar nogmaals, ook ik ben op dit terrein een leek.

03-04-2024 22:15

Mung +1393

Iedereen papagaait maar wat rond, ineens zijn we allemaal advocaat ondernemingsrecht en financieel recht.

https://www.bnr.nl/nieuws/juridisch/10544118/aandelenschandaal-ajax-directeur-geen-moeilijke-zaak-voor-afm

03-04-2024 15:59

AjaxAdvocaat +12687

Ook zij zeggen dat er sprake is van waarschijnlijkheid, bovenstaande scenario zou best gewoon nog kunnen uitspelen hoor....

De enige die antwoord kunnen geven aan het vraagstuk is de AFM samen met het FIOD, heeft er niets mee te maken dat we ineens allemaal advocaten zijn maar meer met het feit dat andere wel discussie willen voeren over wat er gebeurd is. Overigens is de bron in het artikel (van Oudheusden) zelf ook geen advocaat....

03-04-2024 16:06

Mung +1393

Vond je reactie goed onderbouwd, was dus niet specifiek aan jouw gericht. Lees veel mensen die lousy bronnen aanhalen als Pantelic Podcast - come on. Wat je zegt, laat de AFM met een reactie komen.

03-04-2024 16:32

MickS +6232

Ik ben blond hoor, dus wijt ik het daar maar aan, maar waarom zou de RvC van hem afwillen? Ze waren toch zelf bij zijn aanstelling? Ik snap oprecht dit gedoe niet (wel het op non actief stellen van Kroes)

03-04-2024 14:27

Balgevoel +30849

Prima hoor, suggesties over machtsspelletjes. Ik zou op dat vlak zelf even pas op de plaats maken met het onderstaande rijtje, maar dat terzijde. Het maakt de RvC natuurlijk niet onfeilbaar, maar in alle gevallen ging het in feite al over gedane zaken...

Bekijk via de site van de AFM nog even wat zij scharen onder 'handelen met voorkennis' (of 'voorwetenschap', zoals zij het volgens mij noemen) en dan heb je, sorry Arie van Os, wel iets meer dan een storm in een glas water...

Z'n eigen statement (LinkedIn) klopt ook niet, of is op z'n minst gek te noemen. Hij hád al aandelen waarmee hij financieel risico loopt en betrokkenheid toonde. Waarom nóg meer kopen?

- begin maart '22: gepolst als TD
- 5/4/'22: gesprek met Blind ('klik')
- 6/4/'22: eerste aankoop aandelen Ajax
- 12/5/'22: trekt zich terug als kandidaat-TD
- 1/12/'22: indiensttreding AZ
- 31/12/'22: breidt aandelenpakket Ajax uit
- 26/7/'23: vermeend akkoord Kroes/Ajax
- 26/7/'23: koopt 17,5K aandelen Ajax
- 2/4/'23: Ajax kondigt komst Kroes aan

03-04-2024 14:27

AjaxAdvocaat +12687

Als je dat lijstje ziet heeft hij hetzelfde geprobeerd ten tijde van de interesse in de functie van TD. Voor iemand die afgestuurd is in economie vind ik dat toch wel een aparte

03-04-2024 14:42

Balgevoel +30849

Ja, het valt wel op, hè. Apart, eigenaardig... Ik probeer ook heel hard er geen kwade opzet in te zien.

03-04-2024 14:50

arjen_van_lierop +199

Ik zag in discussies al termen voor bijkomen als praatjesmaker, straatvechter, straatschoffie, de manieren van een marktkoopman (iemand liet, weliswaar in combinatie met een andere term, zelfs het woord 'penose' vallen). Ik denk dat Kroes gewoon iemand is die als hij een kansje ziet om wat zakgeld te scoren, dat hij er dan inspringt, zonder er al te veel gedachtes aan vuil te maken: 'wat doet het ertoe, wie maakt me wat, niemand ziet het, ik l*l mij er wel uit'. Het zit in zijn karakter.

03-04-2024 15:01

Balgevoel +30849

Dat is heel goed mogelijk. Ik lees ook van alles en nog wat over 'dingen op z'n eigen manier doen' en zo. Sowieso zie ik liever een wat meer 'bescheiden' algemeen directeur, maar los daarvan is er natuurlijk wel degelijk het één en ander aan de hand. Sterker nog, ik denk dat Kroes nog 'mazzel' heeft dat de transacties uit 2022 niet zozeer zijn opgevallen. Ook toen: in onderhandeling of op z'n minst in gesprek met Ajax en een hele sloot aandelen aanschaffen. Het enige (wel grote) verschil is dat hij zich toen zelf heeft teruggetrokken, al schijnt dat ook wat genuanceerder te liggen. Misschien had Van der Sar het wel goed gezien, toentertijd...

03-04-2024 15:04

PH2BOT +40183

Die laatste klopt alvast niet...

03-04-2024 15:28

afm-afm +42

Ik heb het geloof ik hier gelezen: maar wat als Kroes Ajax van de beurs wilden halen? Hij lijkt me wel een supporters pleaser die populaire maatregelen en uitspraken niet schuwt. Dan past de geschiedenis ingaan als "ceo die Ajax van de beurs heeft gehaald", prima in dat plaatje. Dan ziet de situatie er ineens anders uit met 42.500 aandelen op zak.

03-04-2024 16:40

Opnaarde4eSter +1590

Laat de bestuursraad het functioneren van de RvC maar eens flink doorlichten en eventuele conclusies daaruit trekken.
Bijvoorbeeld: dat er een paar commissarissen dienen te vertrekken.
Wat een slecht gekozen moment voor een machtsstrijd.
Doe dat bij je hockeyclub of paardenmanege of de golfclub, potverdorie.
Niet bij ons aller Ajax

03-04-2024 14:24
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.