Maandag bij Ajax in teken van aandeelhoudersvergadering: wat kunnen we verwachten?

door Bart Veenstra 59

Bron Ajax Showtime

Maandag bij Ajax in teken van aandeelhoudersvergadering: wat kunnen we verwachten?

door Bart Veenstra 59

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax kent een druk speelschema en tussen alle wedstrijden richting de winterstop door vindt aankomende maandag de aandeelhoudersvergadering plaats. Normaliter vindt deze jaarlijkse vergadering plaats in november, maar omdat er nu drie nieuwe commissarissen worden voorgedragen is de aandeelhoudersvergadering verplaatst naar maandag 16 december.

Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) wordt het jaarverslag van het vorige boekjaar gepresenteerd. Het houdt in dat de directieleden aan het woord komen over het afgelopen seizoen. Zo zullen algemeen directeur (interim) Menno Geelen, technisch directeur Alex Kroes, vertrekkend financieel directeur Susan Lenderink en commercieel directeur Cas Biesta (interim) aan het woord komen over het seizoen 2023/24.

Opvallend feit is wel: tijdens dat seizoen was Geelen commercieel directeur, stroomde Kroes pas vanaf maart in en was Biesta hoofd marketing en brand partnerships. Het seizoen 2023/24 begon Ajax namelijk met Sven Mislintat als technisch directeur, terwijl Jan van Halst een groot deel van het seizoen de algemeen directeur was. Verder is bekend dat Lenderink binnenkort zal vertrekken bij Ajax. Zij wordt opgevolgd door Shashi Baboeram Panday.

Mislintat onder vuur tijdens vorige aandeelhoudersvergadering

Over Mislintat is tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van afgelopen mei al veel gesproken. Tijdens die vergadering lieten RvC-voorzitter Michael van Praag en vooral commissaris Leo van Wijk niets heel van het beleid van de Duitser, die al snel ontslagen werd. Het is dan ook de vraag of het zin heeft om tijdens de aandeelhoudersvergadering van aankomende maandag weer discussies te voeren over Mislintat.

Tekst gaat verder onder de foto.

michael van praag ajax rvc
Tijdens de vorige aandeelhoudersvergadering waren Van Praag en vooral Van Wijk kritisch op het beleid van Mislintat.

Neemt niet weg dat Ajax moet leren van die periode. Mislintat kon in die periode zijn eigen gang gaan, waarbij je je kunt afvragen of andere beleidsbepalers uit de directie en RvC wel genoeg hebben gedaan om de Duitser af en toe tegen te houden. Het zal ongetwijfeld ter sprake komen maandag. Zo is er vanuit bepaalde media veel kritiek geweest op de RvC van destijds en op financieel directeur Lenderink.

Nieuwe commissarissen bij Ajax

Met het oog op de vergadering van maandag is het goed om te weten dat er aardig wat verschuivingen gaan plaatsvinden in de Raad van Commissarissen van Ajax. Zoals bekend nemen Leo van Wijk, Annette Mosman en Cees van Oevelen afstand van hun positie. Op termijn zullen ook voorzitter Michael van Praag en commissaris Georgette Schlick uit de RvC stappen.

Voor Van Wijk, Mosman en Van Oevelen heeft de RvC de opvolgers al een tijdje klaarstaan. Hermine Voûte, Dirk Anbeek en Sirik Goeman worden tijdens de aandeelhoudersvergadering van maandag voorgedragen. Het voorstel tot benoeming zal ter stemming zijn.

Mogelijk zullen aandeelhouders vragen hebben over de benoeming van Goeman. Zoals bekend heeft Goeman ook een positie in de bestuursraad. En zoals iedereen inmiddels wel weet: de RvC beoordeelt de directe, terwijl de bestuursraad de RvC beoordeelt. In feite beoordeelt Goeman dus zichzelf. Hoe zit dit? Het zal ongetwijfeld ter sprake komen maandagochtend.

Gehrels mogelijk nieuwe voorzitter RvC Ajax

Op vrijdag kwam naar buiten dat Ajax het voornemen heeft om Carolien Gehrels voor te dragen als nieuwe voorzitter van de RvC. Deze voordracht heeft de steun van de Ondernemingsraad en de Bestuursraad van Ajax. Wel is het zo dat er maandag nog geen besluit wordt genomen over Gehrels. Dit moet gebeuren tijdens een nog uit te schrijven Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA).

Wel is duidelijk dat Gehrels de opvolgster wordt van Van Praag, die formeel aftreedt op het moment dat de benoeming van Gehrels officieel is. Belangrijke vraag: wie is mevrouw Gehrels? Gehrels werd geboren op 15 december 1967 in Dronten. Sinds 2014 is zij directeur bij het beursgenoteerde advies- en ingenieursbedrijf Arcadis. Dat bedrijf werkt overigens al lang samen met de Johan Cruijff ArenA.

Tekst gaat verder onder de foto.

carolien gehrels pvda ajax rvc
Gehrels wordt op termijn de nieuwe voorzitter van de RvC van Ajax, maar dat zal niet tijdens de aandeelhoudersvergadering van maandag officieel worden. Er moet een BAVA worden ingelast.

Eerder werkte Gehrels onder meer als directeur citymarketing en communicatie bij Berenschot en ze was twee termijnen wethouder, met onder meer 'Sport' in haar portefeuille. Bovendien was Gehrels loco-burgemeester van Amsterdam. Ze heeft ook verschillende nevenfuncties, zoals commissariaten bij Boskalis en Hotel Okura Amsterdam. Eerder was ze jarenlang bestuurslid bij de Johan Cruyff Foundation.

Als het aan de bestuursraad van Ajax had gelegen, had de club eerder in zee gegaan met Diederik Karsten. De RvC hield de komst van deze Ziggo-bestuurder echter tegen. Mogelijk komt dit ook ter sprake maandag.

Beloning directieleden en RvC-leden Ajax en vragen van aandeelhouders

Naast de stemming voor decharge aan de directieleden en leden van de RvC wordt er maandag ook gestemd voor het beloningsbeleid van de directieleden van Ajax. Via deze link kun je het volledige beloningsbeleid van Ajax voor de directieleden teruglezen. Verder zal er ook een statutenwijziging doorgevoerd worden. Het komt er op neer dat in de statuten zal worden vastgelegd dat RvC-leden ook een beloning mogen verwachten tegenover hun werkzaamheden voor Ajax.

Het vuur tijdens een aandeelhoudersvergadering komt vaak voort uit vragen van aandeelhouders. Dat zal aankomende maandag niet anders zijn. Aandeelhouders zullen over verschillende onderwerpen hun vragen hebben. Dit kan gaan over keuzes die gemaakt worden op beleidsmatig niveau of de terugkeer van het oude logo, maar het kan net zo goed gaan over vlaggetjes in het stadion bij grote wedstrijden of over bepaalde opmerkingen in het jaarverslag.

Bart Veenstra (X: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Jutter1 +4314

Ook nog eens mensen aan het roer zonder het Ajax DNA, een situatie die fnuikend is voor de prestaties van Ajax op het veld. Eigenlijk niets meer dan een verschrikking voor deze voormalige topclub in dit land! Er moet heel wat gebeuren om deze club weer kwalitatief enigzins op de rails te krijgen, momenteel is het wat dat betreft bar en boos en leidt het tot niets. Heb dus weinig vertrouwen wat de toekomst van Ajax betreft, en helpt de huidige sombere financiele situatie ook nog eens niet bepaald mee. In een hele donkere periode van de club, zeg maar zijn bestaan! Het is niet te filmen!

16-12-2024 13:01

Evil-phantoom +869

Ze willen besparen op spelers salaris en overige kosten , maar ze willen wel RVC belonen?
Ik heb niks tegen RVC belonen maar dan alleen als get goed gaat en het niet ten koste gaat van transfers.

16-12-2024 10:55

Koningtoto +60284

Van die bonussen kan je een halve Rasmussen kopen.

16-12-2024 11:50

Evil-phantoom +869

Of hoef je de wc juf niet te ontslaan?

16-12-2024 17:54

mvdk +43933 moderator

Neuzen omhoog en borst vooruit. We gaan weer aan de toekomst werken. Het verleden is het verleden, daar moet de club van leren. De komende jaren moet de 4e ster binnen komen.

16-12-2024 09:58

Koningtoto +60284

Geen live topic?

16-12-2024 09:52

mvdk +43933 moderator

Dat werkt alleen als de redactie er bij mag zijn.

16-12-2024 11:14

trodat4030 +96587

Dat mogen ze, Sjoerd heeft gewoon een aandeel..

16-12-2024 17:46

Been +12474

Nou dat kan ik je vertellen wat we kunnen verwachten. De mediageile Gerben Everts zal weer zijn momentjes pakken om te shinen.

16-12-2024 08:56

DTM1970 +1499

Het belangrijkste agenda punt zou moeten zijn.
KOSTEN BESPAREN!
RVC geld geven gaat ten kosten van spelersbudget. En als dat zo doorgaat wordt het alleen maar meer geld want ze schuiven dat elkaar toe!
Directie vergoedingen en bonussen zijn 2.5x zo hoog als bij PSV. Onnodig en het gaat ten kosten van het voetbal.
Ajax pakt maar niet door op saneren van de kosten en dan vooral op personeelskosten en advieskosten.
Er is wel ingegrepen op de spelers salarissen maar niet op overhead en ondersteuning. Hoe kan dat toch.

15-12-2024 11:07

DrFootball +15141

Ik denk dat we wel wat gaan horen over het 'hoe'. Wat gaat Ajax doen of heeft het gedaan om te bezuinigingen?

15-12-2024 12:43

Hans Verhagen +14116

Van Praag was nog zo positief over Eringa. Piertje was doortastend, Piertje was een visionair, Piertje was vooruitstrevend...Nu komt hij weer met deze dame aanzetten.. Het is allemaal zo voorspelbaar hoe dit weer af gaat lopen. Mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben vanwege hun CV en dan bij Ajax diezelfde opendeuren intrappen en erachter komen dat Ajax iets heel anders is dan een Unielever of Prorail.

15-12-2024 10:03

Joodhannus73 +3579

Allemaal hetzelfde laken een pak... Geen échte supporters. Begrijpen niks van de club en van voetbal. Die gaan besturen hoe zij dat gewend zijn. Dat werkt niet. Nul komma nul vertrouwen hierin! De hele structuur slaat sowieso nergens op.. Drie bestuurslagen?! Bestuursraad, RvC en directie. Wie bedenkt dat? Laten dan kandidaat voorzitters zich elke 4 jaar verkiesbaar stellen en dan mogen wij seizoenkaarthouders kiezen. Supporters zijn niet dom. Oprotten met dat headhunters bureau die dat altijd doet!

15-12-2024 06:43

Hans Verhagen +14116

Helemaal eens!

15-12-2024 08:37

DrFootball +15141

Ah lijkt op het Barca model... en weten allemaal hoe die er financieel voorstaan. Elke kandidaat die weer gouden bergen belooft. Gaat maar ten kostte van 1 ding... de schatkist vd club.

15-12-2024 12:40

trodat4030 +96587

Ja idd, zitten we straks met zo'n populist als Trump die even gaat bepalen hoe de club gerund moet worden, ben je mooi klaar mee..

16-12-2024 10:16

trodat4030 +96587

'Supporters zijn niet dom.'

Jij leest nooit mee op AS? Komen hier oprecht de krankzinnigste dingen voorbij, zoals jouw voorstel.

16-12-2024 09:52

booya4afca +114

Omdat Ajax beursgenoteerd is misschien?
Waardoor je een RVC moet hebben? En de bestuursraad (wat 73% van de aandelen vertegenwoordigd) is de club (is geen bestuurslaag).

16-12-2024 11:54

DanieldaCruz +997

Benieuwd wanneer Alex K. vervolgd gaat worden?

15-12-2024 02:41

Altijdindestraat +40036

Carolien Gehrels
https://www.youtube.com/watch?v=iJRixG6-yBQ

14-12-2024 23:44

Been +12474

Praat veel, zegt weinig... maar wat verwacht je van een politicus.

16-12-2024 08:59

Altijdindestraat +40036

Als je meer videos bekijkt is het wel iemand die stevig in de schoenen staat en zonder autocue hele zalen toespreekt.

16-12-2024 11:32

RadheAjax2021 +17874

Gaat het ons verder helpen als club? Nee. Gewoon zelf verheerlijking en geen toegevoegde waarde. Onze club is afgegleden doordat er de afgelopen jaren idioten in de organisatie rondliepen die er voor zichzelf zaten.

14-12-2024 20:50

Sunny +9553

Het volledige onderzoek naar Mislintat zal op tafel moeten komen.
Tot nu toe is dat niet gebeurd en moeten we het doen met een A4'tje met daarin door Ajax zelf gemaakte bevindingen.
Waarom dat KPMG rapport niet volledig vrij is gegeven?
Zaakje stinkt

14-12-2024 20:19

Dolblij +45045

Kijk eens aan, een juriste arbeisrecht, een ondernemer en een accountant. Lekker hands on met veel expertise rondom het runnen van bedrijven en regelgeving die daarbij hoort. Je zou bijna zeggen dat Ajax van de laatste 4 jaar heeft geleerd. Klinkt hoopvol in elk geval.

14-12-2024 15:37

PH2BOT +40266

Het vaste stramien aldaar: Veel geblaat, veel alcohol maar weinig wol.

14-12-2024 15:34

DrFootball +15141

Je bedoelt veel wol, maar weinig inhoud.

15-12-2024 12:45

Rockanje23 +37037

Ik hoop dat uitgebreid aan bod komt hoe men Ajax terug naar de top gaat brengen, hoeveel tijd men denkt daar voor nodig te hebben en vooral welke mensen dat moeten gaan doen. Verder ook hoe men gaat bepalen welke speler welk salaris waard is, zodat voorkomen wordt dat middelmatige spelers veel te veel krijgen. Of dat chronisch geblesseerde spelers als Van Axel Dongen 940.000 euro per jaar kunnen krijgen. Scouting en talent herkenning, zowel in de eigen opleiding als daar buiten is ook iets wat onderontwikkeld is bij Ajax. Training van jeugdspelers is ook zo iets. Hoe kan het dat vrijwel niemand uit de eigen opleiding fatsoenlijk kan koppen ?

14-12-2024 11:24

AFCAjaxMidNineties +12726

Ik zou vooral wel eens weten weten hoe de ratten die dit geflikt hebben eindelijk eens bestraft/juridisch aangepakt gaan worden.

14-12-2024 11:14

MosesD +14651

Een voorgedragen RvC lid die ook in de Bestuursraad zit… Het lijkt wel of dit soort wonderlijkheden alleen bij Ajax mogelijk zijn. Ik hoop erg dat de bonus van Suzan Lenderink aan de orde komt. Werkelijk schandalig is dat.

14-12-2024 10:40

BlueDuke +4473

Is toch geen probleem? RvC moet belangen van aandeelhouders verdedigen, lees vooral de leden. Als hij de leden vertegenwoordigt als bestuurslid kan hij ook de belangen verdedigen. Je moet alleen niet iemand in directie en RvC hebbben. Dan controleer je jezelf.

14-12-2024 21:05

MosesD +14651

De Bestuursraad kan de RvC wegsturen. Dus iemand kan/moet zichzelf wegsturen... Een totaal krankzinnige en ongewenste situatie natuurlijk. Hou het onafhankelijk en vooral transparant alsjeblieft.

15-12-2024 10:03

BlueDuke +4473

Als je van de beurs afgaat (wat veel mensen willen, ik niet) heb je die laag er niet eens. Directie moet in het belang van leden werken. Je kan wel een twee staps controle hebben, maar dat maakt het niet beter of overzichtelijker. Het probleem is juist dat rvc en bestuur met elkaar oneens zijn. Je zou zelfs (als ze de expertise hebben, wat ze niet hebben) het bestuur in de rvc zetten. Rvc controleert directie en leden de rvc bestuur.

15-12-2024 15:46

MosesD +14651

Welke laag heb je niet meer? Directie moet zorgen dat Ajax goed draait, zowel de NV als de club. De RvC en Bestuursraad zijn het wel degelijk eens. Ook over de voornoemde benoeming van de nieuwe voorzitter. Het Bestuur in de RvC? Jij weet geloof ik niet hoe het allemaal werkt. En als dat jouw gewenst scenario is, de RvC (het bestuur) en directie controleren elkaar, dan is dat toch een totaal onwerkbare situatie? Zoals het nu is, is het prima, mits je de juiste poppetjes er neer zet én er geen belangenverstrengeling is, lees dubbelfuncties zijn.

15-12-2024 15:54

BlueDuke +4473

Ik zeg alleen dat tussen rvc en directie er absoluut geen belangen verstrengelingen mogen, omdat het de uitvoerende macht tov controlerende macht. Het bestuur en de rvc maakt dat veel minder tot niks uit. Je hebt wel vaker grootaandeelhouders die in rvc zitten. Verdiep je daar maar eens in.

15-12-2024 16:28

MosesD +14651

Natuurlijk maakt dat uit, de RvC controleert de directie, maar de Bestuursraad vertegenwoordigd Ajax als grootaandeelhouder dus controleert die de RvC. Grootaandeelhouders in de RvC? Haha, dat kan echt niet hoor. Daar zou de AFM direct een stokje voor steken. Benieuwd of je dan een voorbeeld kan noemen. ;-)

15-12-2024 20:05

BlueDuke +4473

Als er een aandeelhouder is die meer dan 50procent van de aandelen heeft stelt die de rvc aan/keurt de aanstelling goed. Zonder goedkeuring op een aandelhouders vergadering kan geen rvc lid starten. Wie stelt er volgens jou dan de rvc leden aan?

15-12-2024 20:32

MosesD +14651

Je hebt een btje de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. De aanstelling/goedkeuring gebeurt bij een AVA. Toevallig is er morgen weer eentje en ben ik erbij. Hier zal de aanstelling van drie nieuwe leden wordem bekrachtigd. Maar het is bij geen enkele NV zo dat de grotaandeelhouder (of een vertegeneoordiger daarvan) toe kan treden tot de RvC. Dat zal de AFM te allen tijden afkeuren. Het gaat dan namelijk een btje een wc-eend verhaal worden. RvC leden dienen geen twee petten op te hebben.

15-12-2024 21:45

BlueDuke +4473

Voorbeeld is bijvoorbeeld Colette Cloosterman-van Eerd bij Jumbo.

15-12-2024 22:57

MosesD +14651

Dat is natuurlijk wat anders. De familie is eigenaar/ groot aandeelhouder. Bij Ajax is de Bestuursraad zelf geen aandeelhouder, maar is daar vertegenwoordiger van. Deze mevrouw volgt overigens haar schoonvader op in de RvC maar blijft niet CCO. Maar bovendien is het geen NV maar een BV. Daar heeft de AFM een niets over te vertellen, want die die veelal niet aan de beurs genoteerd.

16-12-2024 11:45

Omar +17166

Ben vooral benieuwd of ze gaan bespreken hoe ze een tweede Mislintat gaan voorkomen, bij mijn weten is er nog steeds maar 1 commisaris voetbal. Hoe gaan ze er voor zorgen dat bij afwezigheid van deze commisaris de TD niet zo maar zijn gang kan gaan?

14-12-2024 09:51

BlueDuke +4473

Dit idd. Je gaat niks meer herstellen of ter compensatie krijgen van die tijd. Het is alleen maar oude beerputten oprn maken. Enige belangrijke is wel of ze ervan geleerd hebben en wat ze richting de toekomst gaan doen. Je moet de afgelopen jaren echt gaan afsluiten en blik naar voren zetten. Ajax blijft met al die rotaties in bestuur, RvC en directie beetje hangen.

14-12-2024 21:07

AINIESTA +44615

Pak Kroes en de Lang maar aan. Mislintat en diegenen die hem hebben aangesteld zijn of gaan al weg toch?

14-12-2024 08:25

AINIESTA +44615

Akpom onze 2de linksbuiten is.

14-12-2024 08:48

AFCACruijff14 +161347

Ja schande dat Kroes 100 miljoen mocht investeren en geen linksbuiten haalde omdat die van hem op de slotdag nog heel onverwacht verkocht werd door veel geld.

Ow, wacht...

14-12-2024 11:10

AINIESTA +44615

Dus Kroes kon er gewoon niks aan doen? Het overkwam hem gewoon? Een transfervrije linksbuiten was geen optie? 3 spitsen, 1 linksbuiten, 1 rechtsbuiten, 0 creatieve middenvelders is een selectie lekker in balans?

14-12-2024 11:27

Keizer +30070

Ik denk niet dat het realistisch was om te verwachten dat de selectie in 1 transfer window weer op orde zou zijn. Over de spitsen ben ik het met je eens, had anders geïnvesteerd moeten worden.

Als Bergwijn was gebleven had je op links ook beter gezeten, denk dat dat bod op de laatste dag uit de lucht kwam vallen en de optie om zijn salaris te kunnen wegschrijven te aantrekkelijk was.

14-12-2024 13:56

KarimB +11514

Weetje ik zou je kunnen volgen hoor. Als Kroes een ontzettend bescheiden man was geweest. Die rustig overkwam en lekker bezig ging,

Nee meneer kwam met stoere taal. Mensen gaan lozen. Slag in de nek etc. Dit is de reden dat ik ook geen fan ben van Kroes. Want hij heeft niks gepresteerd. Er is echt zonder geld meer mogelijk dan zo,n elftal zonder balans. Er klopt letterlijk niks van.

Als je nu leest dat Jonathans van Vitesse voor 6ton naar Utrecht gaat lijken mij dit ook dingen die wij nu moeten proberen. Alles beter dan Akpom. En die jongen is denk ik niet goed genoeg hoor. Maar er is van alles mogelijk

14-12-2024 15:39

InDeKolkendeJCA +446

Ok, het is de schuld van Kroes dat in de 2 jaar voor hij kwam in totaal 200 miljoen door de plee is getrokken .

14-12-2024 16:25

AINIESTA +44615

Dat zegt werkelijk waar helemaal niemand, dus met wie ga je eigenlijk in discussie.

14-12-2024 17:27

InDeKolkendeJCA +446

Met wie wil jij de discussie aangaan om Kries en Lang aan te pakken ? Welke info en bewijs heb je omdat te kunnen onderbouwen ?

14-12-2024 18:26

DanieldaCruz +997

Omdat hij lekt naar de pers en een oplichter is wellicht?

15-12-2024 02:44

trodat4030 +96587

Wakker worden: Het gaat over 2023/24!!! Niet over 2024/25.

Het staat ook heel duidelijk in de tekst, maar blijkbaar ben ook jij te lui om te lezen en denk je aan de titel genoeg te hebben... Je kan ook gewoon eens de informatie tot je nemen..

16-12-2024 10:13

AINIESTA +44615

Kroes is aangesteld in maart 🙂 en De Lang zat er al eerder. Ik ben wakker. Rustig aan jij.

16-12-2024 10:19

Dapperestrijders +4597

Behalve de kritiek over het functioneren van Mislintat, lees ik nergens iets over het functioneren van vd Sar die samen met v Halst en Hendriks destijds verantwoordelijk waren voor het beleid en de neergang waarin we nu nog steeds zitten, ja, ook nu. Je staat nu welliswaar 3de maar de tweede helft van de competitie moet uitwijzen of de chemie tussen spelers en Farioli niet intussen is uitgewerkt en dat je de derde plek op z'n minst weet vast te houden. Liefst tweede natuurlijk maar die plek lijkt mij realistisch genoeg met het potentieel aan zeker zes a zeven matige spelers niet haalbaar.

14-12-2024 07:53

KarimB +11514

En Overmars

14-12-2024 15:40

Woutert.v +177

Maar helemaal negeren kunnen ze Mislintat ook niet...

14-12-2024 18:46

JanTa +15846

Er is op het bordje gekomen waar van der Sas geen invloed op had maar wel op aangesproken werd. Zoals bv, het ontslaan en/of aanstellen van mede directieleden daar gaat hij niet over als AD maar is een taak van de RvC. Als je wil klagen over deze aanstellingen dan moet je het in die hoek zoeken.

14-12-2024 23:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.