Ajax O18 in Youth League hard onderuit tegen Liverpool

door Thijs Zwagerman 441

Bron AS

Ajax O18 in Youth League hard onderuit tegen Liverpool

door Thijs Zwagerman 441

Bron AS

Laatst geüpdatet

Ajax O18 is dinsdagmiddag met afgetekende cijfers onderuit gegaan in de Youth League. Op bezoek bij Liverpool verloren de Amsterdamse talenten met 4-0. Een ietwat geflatteerde nederlaag, die desondanks niet onverdiend was.

In de openingsfase trok Liverpool de wedstrijd direct naar zich toe. De thuisploeg was fel en speelde op hoge intensiteit, waardoor Ajax werd teruggedrongen. Nog binnen tien minuten leverde dat de openingstreffer op van Oakley Cannonier. De talentvolle spits van Liverpool dook vogelvrij voor de neus van debutant Tommy Setford op na een voorzet vanaf de rechterflank en rondde het vervolgens goed af.

De snelle treffer was de opmaat voor een sterke fase van Liverpool, waarin Ajax er nauwelijks aan te pas kwam en de bal continu telkens snel verspeelde. Na ruim twintig minuten hielden de Amsterdammers voor het eerst eens langdurig balbezit en wist Ajax het schroom van zich af te gooien. Via linksback Chahine van Bohemen deelde Ajax uit een vrije trap vervolgens een speldenprik uit, maar in het laatste kwartier van de eerste helft kreeg Ajax meerdere serieuze kansen.

David Kalokoh raakte de lat na een fraai gekruld schot vanaf de linkerflank en Jaydon Banel schoot vanuit een lastige hoek op de keeper. Vlak voor de rust kreeg Nassef Chourak een goede kopkans, maar zijn inzet ging net naast. Zodoende stond Ajax halverwege ondanks de sterke ommekeer in spelbeeld wel met 1-0 achter.

Na de rust vervolgde Ajax de jacht op de gelijkmaker direct. Na een scherpe voorzet van Sarfo kwam Chourak net tekort om de bal van dichtbij binnen te tikken, terwijl amper een minuut later Stanis Idumbo Muzambo een goede kans kreeg om te scoren. De Belg legde de bal echter terug op Silvano Vos, in plaats van dat hij zelf schoot, waardoor de kans was verkeken.

Nadat deze Ajax-storm ietwat was gaan liggen, gaven de Amsterdamse talenten de 2-0 cadeau aan Liverpool. Een matige uittrap van Setford werd door Liverpool genadeloos afgestraft. Cannonier werd snel ingespeeld en maakte de kans vakkundig af door de 2-0 binnen te plaatsen. Een flinke domper voor Ajax, dat juist lange tijd aandrong op de gelijkmaker.

Na de 2-0 kwam Ajax daar niet meer bij in de buurt. Liverpool speelde de wedstrijd zakelijk uit en maakte een kwartier voor tijd zelfs nog op fortuinlijke wijze een derde doelpunt. Agougil gleed de bal ongelukkig in de voeten van Cannonier, waarna de gevierde Liverpool-spits oog in oog met Setford zijn hattrick complementeerde. In de blessuretijd maakte invaller Lewis Koumas het nog pijnlijker voor Ajax. Na een voorzet vanaf de linkerflank schoot hij de 4-0 binnen. Het bleek even later de eindstand. Ajax blijft zodoende staan op drie punten na twee duels. Over drie weken speelt de ploeg op De Toekomst tegen Napoli.

Opstelling Liverpool O19:

Davies; Mabaya, Jonas, Corness, Chambers, Norris; Doak, Clark, Frauendorf, Doherty; Cannonier.

Wissels Liverpool O19:

Hewitson, Koumas, McConnell, McLoughlin-Miles, Young, Osborne, Gyimah.

Opstelling Ajax O18:

Setford; Sarfo (58' Viereck), Henry, Hato (74' Gorter), Van Bohemen (65' Chahid); Vos, Idumbo-Muzambo, Agougil; Chourak (74' Hamouchi), Banel (58' Vink), Kalokoh.

Wissels Ajax O18:

Alegoz, Viereck, Chahid, Vink, Gorter, Hamouchi, Boerhout.

Doelpunten:

1-0 Oakley Cannonier (8')
2-0 Oakley Cannonier (54')
3-0 Oakley Cannonier (75')
4-0 Lewis Koumas (90+1')

Bijzonderheden:

- Tommy Setford maakt zijn debuut in de Youth League. Hij start in de basis tegen Liverpool.


Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Lees meer over:
Plaats reactie

Jan Doedel +4299

Als t niet onverdiend was, was t toch ook niet geflatteerd?

14-09-2022 18:14

BackInBlack +14490

Eens opletten welke van deze Liverpool spelers en welke van deze Ajax spelers er over ca 8 jaar in de top spelen en welke er dan in de anonimiteit spelen

13-09-2022 20:15

mvdk +43903 moderator

'Ajax O18 is dinsdagmiddag met afgetekende cijfers onderuit gegaan in de Youth League. Op bezoek bij Liverpool verloren de Amsterdamse talenten met 3-0. Een ietwat geflatteerde nederlaag, die desondanks niet onverdiend was.'

Het was niet 3-0 maar 4-0.

Doelpunten:
1-0 Oakley Cannonier (8')
2-0 Oakley Cannonier (54')
3-0 Oakley Cannonier (75')
4-0 Lewis Koumas (90+1')

13-09-2022 20:14

Henkjanklaas +20619

Was matig . Zelden echt Ajax spel. Weinig nieuwe parels gezien. Zwaar teleurstellend deze pot. Ik hoop geen voorbode voor straks….

13-09-2022 19:31

thajax +7423

Altijd een fijn excuus, maar het wordt tijd dat Ajax de YL serieus neemt. Voor gasten van Jong is dit een prachtig podium.

13-09-2022 19:24

Maikel +6862

O 18 ging vorig seizoen ook hard onderuit tegen BVB thuis.
....... In de CL Ajax 4, BVB 0

13-09-2022 19:05

Jeffsajax +1895

Een hoop eendags conclusies hier zeg...
Het is wel de jeugd van liverpool die gemiddeld 1,5 jaar ouder zijn.

13-09-2022 19:05

TD-Ajacied +3731

Valt me op dat Ajax O18 wel in een heel mooi Ajax shirt speelt. Met Acronis als sponsor naam kan het dus wel.

13-09-2022 18:41

Petterson +24986

Oakley Cannonier

Wel een goede naam voor een spits!

13-09-2022 18:29

JTajax +10717

Prima, worden ze hard van

13-09-2022 18:19

QueSera +1706

Leest alsof ze bij de return gewoon revanche moet nemen en minimaal net zo fel moeten beginnen.
Slap starten tegen een sterke tegenstander is vragen om problemen.

13-09-2022 18:15

ElSandrini +18095

Zonde zeg... Niet echt verwacht deze dikke nederlaag. Had gehoopt dat onze spelers iets meer potten konden breken. Hopelijk zien we snel hun potentie

13-09-2022 18:14

AJAX020ADAM +6927

Dit voorspeld geen goeds 😨

13-09-2022 18:14

RuffRhythim +24837

Dit voorspelT niks hoor

13-09-2022 18:18

Jeugd +24729

Voor wat?

13-09-2022 18:40

Web +178830

Feiten zijn dat de meeste jeugdspelers in de CL bij Ajax spelen
En dat ze in Europa bang zijn voor Ajax
Dan kun je dit ook weer relativeren
Straks zitten er van dit team 2 in Ajax een te spelen, en geen een in Liverpool

13-09-2022 18:08

erwtenpeller +2021

Als je in Europa iets wil betekenen moet je hier snel iets aandoen drie tandjes erbij ik wil spelers die willen winnen en niet een stelletje slappelingen

13-09-2022 18:04

Web +178830

Valt mee hoor
Ik heb Timber, Gravenberch en Taylor ook vaak zwak zien spelen in Jong Ajax

13-09-2022 18:05

WantAmsterdam +116101

Een heel jong Jong Ajax heeft gisteren nog van NAC Breda gewonnen, en ze bij vlagen scheel getikt.

13-09-2022 18:26

Web +178830

Nu zit je overduidelijk hoe belangrijk een fysiek sterke competitie is, allemaal prima spelers ma kwa fitheid intensiteit kunnen ze nog grote stappen maken
Aan de andere kant moet je er ook weer niet te zwaar aan tillen
Bij Ajax is gebleken dat jonge spelers snel
Kunnen aanhaken bij het eerste
Bekende speelstijl maakt ook uniek

13-09-2022 18:02

mvdk +43903 moderator

Het zegt allemaal niet zo heel veel. 10 jaar geleden won Ajax met 0-6 van het Liverpool met Raheem Sterling in de basis en Coady van Everton. De rest is wel prof geworden, maar niet dat je denkt: 'wauw'.

Van der Hart; Ligeon (’69. Nieuwpoort), Veltman, Denswil, Dijks; Sporkslede, Klaassen, Rits; De Sa, Schoop (’65. Gravenberch), Fischer (’75. El Hasnaoui).

Was destijds een goed team, maar er liep geen Sterling. Klaassen en Veltman zijn de beste, Dijks is een redelijke speler en Fischer is het helaas niet geworden, ondanks dat ik enorme verwachtingen van hem had. Hij was werelds tegen Liverpool.

13-09-2022 18:00

Slang +14994

Liverpool heeft een hele matige jeugdopleiding, er breken zelden spelers door van niveau. Niet bij hun zelf, ook niet bij andere. Destijds winnen is normaal, nu verliezen is niet heel goed

13-09-2022 18:02

mvdk +43903 moderator

In het huidige team van Liverpool o19 zit echt wel talent. Het is alleen erg lastig aanhaken als je op elke positie een behoorlijke speler hebt en een flinke som geld achter de hand hebt. Dit jaar beginnen ze wat matig, maar de jaren hiervoor waren ze echt goed hoor. Die talenten daar rotten allemaal weg. Ik weet zeker dat er meer in zat als ze bij een Nederlandse ploeg in de basis stonden.

13-09-2022 18:08

WantAmsterdam +116101

Liverpool heeft geen slechte jeugd hoor, dat er niet veel spelers doorbreken in de PL heeft ook ermee te maken dat het niveau en de druk verschrikkelijk hoog zijn.

13-09-2022 18:08

mvdk +43903 moderator

Precies WantAmsterdam. En zo'n Brewster ging gewoon voor 26 miljoen naar Sheffield. Als zo'n speler vanaf z'n 18e bij een AZ in de basis stond was hij veel verder geweest.

13-09-2022 18:11

Slang +14994

prijs is kwaliteit? Want hij al 3 jaar niks laten zien

13-09-2022 18:16

mvdk +43903 moderator

Klopt. Engeland is niet meer voor het 'normale' talent. Zelfs bij de nummer laatst kunnen ze alles kopen wat los en vast zit. De druk is veel te groot en het niveau nog te hoog. Daarom zijn clubs als Ajax zo belangrijk, waar jonge spelers de kans krijgen en in een relatief makkelijke competitie kunnen leren. De Champions League zijn de examens.

13-09-2022 18:30

Professor +11134

Zitten een paar hele aardige spelers bij Ajax, alleen individueel moeten ze veel sneller leren handelen. En als team aanvallend veel meer bewegen en verdedigend veel sneller omschakelen. Deze wedstrijden zijn zeer geschikt om dat te leren maar misschien moeten ze ook in de training opbouw wat veranderen. Misschien de lat wat hoger leggen kwa opleiding.

13-09-2022 18:00

Slang +14994

Je kan moeilijk het leeftijdsverschil als excuus gebruiken, daar kies je bewust voor. En dan weet je wat het gevolg is, dat was vorig jaar ook. Ik geloof niet dat ze hier heel veel van leren, zeker niet voor een Ajax voetballer. Die moeten domineren en winnen. Nu kun je teruggrijpen op een makkelijk excuus als leeftijd, maar daar leer je als speler niet van.

YL is geen competitie waar je kan teren op 2/3 talenten. Gelukkig kunnen de echte talenten zich klaar maken voor Den Bosch en Top Oss

13-09-2022 17:59

WantAmsterdam +116101

De KKD divisie is een hoger podium dan de YL, dus prima.

13-09-2022 18:09

Artemio +31937

Dit is een fikse domper. Het zou wel een keer mooi zijn wanneer Ajax en keer de YL wint.

13-09-2022 17:59

Tommyshelby +128735

Ten hag out

13-09-2022 17:58

Mokumsfinest +834

Maurits Hendriks out

13-09-2022 17:57

Oxxer +163913 moderator

Idd Hendriks er per direct uit, hij is eindverantwoordelijke.

13-09-2022 17:58

4bier +31367

Ajax de bakermat van de jeugdopleiding 🤣

13-09-2022 17:57

Oxxer +163913 moderator

Ik heb 019/ 018 nog nooit zo kansloos zien verliezen, maar volgens de kenners heeft het niks te maken met het leeftijdsverschil.

13-09-2022 17:57

Tommyshelby +128735

Dortmund vorig jaar was ook pijnlijk. Al waren die aardig efficient met Rijkhoff en Fink.

13-09-2022 17:58

Oxxer +163913 moderator

Het bewijs mijn punt dat doordat paardenpenis Art Langeler o19 afschafte dit soort internationale wedstrijden meer regel dan uitzondering worden.

13-09-2022 18:01

Soccerskins v2 +43281

Ik vond het ook echt enorm matig. Maar dat zou wel aan ons liggen dan ;)

13-09-2022 17:59

burwatti +14245

Helaas, hele matige pot.. na rust hadden we de 1-1 moeten maken maar na die fout van de doelman bij de 2-0 was het klaar.

13-09-2022 17:57

Soccerskins v2 +43281

Wat ik persoonlijk dan kwalijk vind is dat Setford na die 2-0 met zijn armen wijd naar zijn medespelers aan’t kijken is.

13-09-2022 17:58

Harold +10572

Voorbode voor de wedstrijd van 21:00 uur.

13-09-2022 17:56

RuffRhythim +24837

Op welke manier dan?

13-09-2022 18:19

Robbie en de Kock +11164

Ja ga ff lekker. Hoezo? Angsthaas!

13-09-2022 18:31

FidoDido +4105

Zonde!
Hopelijk leren ze er wel van.

13-09-2022 17:56

Adam24 +39093

Na de 2-0 is het helemaal in elkaar gezakt.

13-09-2022 17:54

Rikkie66 +22812

Eigenlijk schandalig. Na de 2-0 gestopt met voetballen.

13-09-2022 17:53

WantAmsterdam +116101

Heeft ook met fitheid te maken, je zag meerdere spelers met kramp.

13-09-2022 17:55

Adam24 +39093

En met spirit. Geloof ging uit de ploeg.

13-09-2022 17:56

Telamon +9192

True.

Buiten dat blijft wel dat hij ongeacht de omstandigheden dus de bal te snel wegpeert, ook als het duidelijk niet hoeft. Dat moet in ieder geval in de toekomst beter. Maar Gorter doet dat ook, dus wellicht is dat ook opdracht.

13-09-2022 17:53

DonQ +6004

Betwijfel ik, want Pasveer doet het niet. Heeft gewoon met een gebrek aan kwaliteit en rust te maken.

13-09-2022 18:02

Adt +1652

Helemaal mee eens. Hij en velen in dit team zijn er nog niet aan toe om hier te spelen. Ligt dus niet aan hen maar aan degenen die hen hier opstellen

13-09-2022 17:53

WantAmsterdam +116101

Ajax is gewoon helemaal op, je merkt het leeftijdsverschil enorm.

13-09-2022 17:53

De-King +20375

Toch pijnlijk die 4-0 Ik heb niet niet heel de wedstrijd kunnen zien, maar het lijkt erop dat Ajax toch makkelijk aan de kant word gezet. Ik weet niet of dit heel de wedstrijd aan de hand was?

13-09-2022 17:53

WantAmsterdam +116101

In het begin werden we bijna compleet weggeblazen, vanaf de 20 minuten was het beter en speelden we tot de 2:0 redelijk goed, creëerden ook wat kansen.
Maar het leeftijdsverschil was vooral duidelijk, Ajax was zo na 65 minuut op terwijl Liverpool, die de hele wedstrijd aan het drukzetten was, nog meer dan genoeg energie hadden.
Liverpool had 3 spelers uit 2003, dus zelfde als wij ff Regeer, Fitz Jim en Ünüvar (als die niet verhuurd was) hadden ingeschreven.

13-09-2022 17:59

Tommyshelby +128735

Tja, kon je op wachten.

13-09-2022 17:53

Skajhigh +2267

Ff een lijntje uitgooien naar die Cannonier lijkt me, zo'n kanon willen we erbij!

13-09-2022 17:52

Henkjanklaas +20619

Goeie naam voor iemand die een hattrick scoort

13-09-2022 17:54

Oxxer +163913 moderator

Met zijn naam past hij beter bij Arsenal- de Gunners.

13-09-2022 17:54

Breuk +25117

Ach het gaat bij Ajax altijd om het opleiden en doorschuiven. Winnen is niet belangrijk.

13-09-2022 17:51

Tommyshelby +128735

3-0 is nog vrij karig. Had net zo goed 7-2 kunnen zijn. Hiervan leren en daarna vergeten.

13-09-2022 17:51

Rastafari +505

Komen goed weg spelers van Liverpool zijn wel een stukje verder dan die van ons.

13-09-2022 17:50

Rikkie66 +22812

Een slechte generale belooft een goede première.....Of zoiets ❌️❌️❌️💪

13-09-2022 17:50

mvdk +43903 moderator

Nou vanavond 0-3

13-09-2022 17:49

Harrier Du Bois +38747

Toch een goed leermoment zo'n wedstrijd tegen veelal oudere jongens, al was de wedstrijd zelf wel prut van onze kant af. Aantal aardige gezien, maar het liep vast tegen hun 16 aan. De goede dingen meenemen maar

13-09-2022 17:49

Adt +1652

Ze hebben geleerd om terug te spelen

13-09-2022 17:50

AlexIbarra +19242

Is NL het enige land dat de O19 heeft vervangen door een O18, of is er een andere reden dat Liverpool hun o19 opstelt in de YL en wij een O18 team?

13-09-2022 17:49

Adt +1652

Nederland is het enige land. Zeer domme beslissing van de knvb

13-09-2022 17:51

AlexIbarra +19242

Misschien werkt het in ons voordeel, als we elke week een pak slaag krijgen in de YL kunnen we jeugdspelers vast iets langer hier houden.. ;)

13-09-2022 17:54

Ajax The Best +16501

Vanavond maar revanche nemen

13-09-2022 17:47

koenos1 +7919

Setford is voor Liverpool?

13-09-2022 17:46

goajaxgo +14125

Redford.

13-09-2022 17:46

Oxxer +163913 moderator

Wat is die keeper aan het doen, hij speelt als een gebakkie.

13-09-2022 17:44

Telamon +9192

Net als Gorter paniekerig en speelt snel de lange bal. Vooralsnog geen Ajaxkeepers.

13-09-2022 17:46

kees29 +529

Ik hoor niemand over Pasveer die geeft bijna steeds lange ballen

13-09-2022 17:55

Oxxer +163913 moderator

😂😂😂, touché Kees, spot on.

13-09-2022 17:56

Telamon +9192

@kees

Dat vind ik juist meevallen. Met Alvarez heb je overigens standaard een man minder onder druk, dus is het dan ook niet zo gek.

13-09-2022 18:00

Oxxer +163913 moderator

Ik vroeg mij al af hoe lang het ging duren voordat jij Alvarez in de discussie ging betrekken.

13-09-2022 18:05

Telamon +9192

@oxxer

Het is zoals het is. Ik ga het niet ontwijken om maar aan jullie wens te voldoen.

13-09-2022 18:06

Oxxer +163913 moderator

Heeft Alvarez ook schuld aan de energiecrisis volgens jou?

13-09-2022 18:07

Telamon +9192

Uiteraard

13-09-2022 18:09

IboAFCA +16202

Charlie is duidelijk de betere Setford

13-09-2022 17:43

Adt +1652

Stond vorig seizoen ook te schutteren in de Youth League

13-09-2022 17:46

Soccerskins v2 +43281

Setford accepteert het ook meteen een beweegt pas mee als hij ziet dat de tegenstander wegglijdt. Oei.

13-09-2022 17:43

Multi +33237

Aan de ene kant toch wel jammer dat een Milovanovic, Aertssen en een Misehouy hier niet spelen. Prima dat ze gister natuurlijk minuten maken in de KKD, maar zou toch ook wel leuk zijn om juist die jongens dan weer te zien op Europees niveau met leeftijdsgenoten. Die 3 zouden dit team ook echt naar een hoger niveau tillen.

13-09-2022 17:43

Ricoteb +53174

Tuurlijk zou dat top zijn. Maar gezien hun talent zie ik ze het liefst zo snel mogelijk in het eerste. Dan hebben ze meer aan een wedstrijdje in de KKD.

13-09-2022 17:46

Telamon +9192

@Multi

Denk dat het verschil te weinig zou zijn om hier een ander resultaat en spelbeeld neer te zetten. Onder druk uit voetballen is vooral ook een middenveld ding.

13-09-2022 17:47

Multi +33237

Bepaalde mate ja, maar de verdediging straalt nu ook niet bepaald rust uit, iets wat bijvoorbeeld juist een kracht is van Aertssen. En de ballen die voorin komen, die komen net zo snel weer terug, we weten amper wat te creëren. Terwijl van Misehouy juist zoveel dreiging uitgaat, dat zag je gister ook de tweede helft.

Of het genoeg zou zijn om hier een andere uitslag te krijgen dat weet ik niet, maar die factoren kunnen andere spelers ook helpen om zich juist ook weer aan op te trekken qua niveau.

Daarnaast had Kremers hier ook nog op doel kunnen staan en dat had sowieso heel wat gescheeld al.

13-09-2022 17:53

Telamon +9192

@Multi

Ja verdedigend zouden ze zich wat meer staande houden inderdaad, maar het gaat vooral mis door dat niet onder druk uit weten te voetballen, waardoor constant balverlies.

Misehouy had meer verschil gemaakt, dus in plaats van Agougil bijvoorbeeld. Die had meer de bal opgeëist en meer zelf gecreëerd, waar dat als team maar moeizaam ging.

13-09-2022 18:02

Nieuwmarkt +2987

Komt dit nou ook grotendeels doordat ze de o19 in NL hebben weggehaald?

13-09-2022 17:42

Telamon +9192

Nee, in mijn ogen niet, velen leggen het bij dat kleine beetje verschil in fysiek, maar dat is een excuus. Ajax moet het altijd hebben van positie- en combinatiespel, en moet sowieso uit de duels zien te blijven.

Het is de hoge en felle druk waar Ajax niet mee overweg kan. Daar moet veel meer nadruk op in de opleiding, vanaf de middenbouw al.

13-09-2022 17:44

WantAmsterdam +116101

Dat hoge vele drukzetten heeft alles met leeftijd te maken, om een hoog tempo te kunnen te hanteren heb je atletisch vermogen nodig.

13-09-2022 17:45

Telamon +9192

@Want

Atletisch vermogen zat bij Ajax, Liverpool kiest ervoor nog veel hoger en feller druk te zetten dan Ajax (gegenpressing), Ajax zet pas druk op een bepaalde hoogte op het veld, en minder fel. Dat is een keuze. Ajax kan ook sprintjes voorin trekken, doen ze niet.

13-09-2022 17:56

WantAmsterdam +116101

Gegenpressing is drukzetten na balverlies en heeft helemaal niks met hoogte te maken.
Ajax heeft duidelijk minder loop en uithoudingsvermogen, je zag al meerdere spelers met een kramp na 60 minuten terwijl Ajax minder bewoog dan Liverpool.

13-09-2022 18:13

Telamon +9192

@Want

Ja, maar balverlies na ook pressen. Waar Ajax geregeld eerst even terug in de organisatie gaat, drukken ze bij gegenpressing meteen door. Anders is het gewoon counteren ;).

Het kan dat Ajax net wat minder inhoud heeft, maar ik heb geen verschil in kracht en snelheid gezien, en nogmaals dat was sowieso het eerste uur helemaal het probleem niet, dat was de hoge en felle druk en het compact spelen door Liverpool. En betere individuele tegenstanders qua verdedigen en aanvallen, beter dan men gewend is in de vaderlandse competitie.

13-09-2022 18:25

Knalpot +3610

Ik weet niet of je de wedstrijd wel hebt gezien...ze zijn helemaal kapot gelopen de een na de ander viel om van de kramp terwijl die bij Liverpool bleven gaan tot de 90e minuut, hoe is dat geen fysiek dingetje dan.

13-09-2022 18:31

WantAmsterdam +116101

Ja, maar gegenpressing kan je overal op het veld hebben, dat heeft niks met hoog te maken, wat je bij Ajax miste was niet gegenpressing, maar Presslings in het algemeen.

Inhoud maakt een gigantisch verschil in het voetbal.
Als je geen verschil in loopvermogen hebt gezien, dan kunnen stoppen om het erover te hebben, Liverpool was constant in beweging tot de 90 minuut. En dat heeft veel met snelheid te maken, net als de discipline die ze hebben.

13-09-2022 18:34

Telamon +9192

@Knalpot

Dat was later in de wedstrijd en is een kwestie van inhoud/conditie. Ze zijn dit tempo en op en neer niet gewend.

Maar tot die tijd ging het ook voetballend en opbouwend slecht, terwijl ze qua kracht en snelheid gewoon meekonden.

13-09-2022 18:35

Telamon +9192

@Want

Nogmaals, dat heeft met inhoud/conditie te maken. Liverpool was niet (veel) sneller of fysiek sterker, maar heeft meer inhoud/beter conditie, waardoor ze het langer uithouden. Tot die tijd, tot Ajax het conditioneel nog trok, deden ze qua snelheid of kracht niet onder. Liverpool was wel feller in het drukzetten, waardoor het allemaal veel sneller lijkt. Het was vooral gebrek aan rust aan de bal en dus kunde in de kleinere ruimte dat het probleem was bij Ajax.

Ajax moet nogmaals sowieso uit de duels blijven, moet ook snellere en krachtigere tegenstanders kunnen wegtikken, want de bal is sneller dan wie dan ook. Het gaat dan vooral om techniek, handelingssnelheid, en het liefst handigheid en creativiteit.

Ajax moet niet fysiek gelijk hoeven zijn om potten te breken. Ajax 1 zal ook nooit opgewassen zijn fysiek gezien ten aanzien van Europese (sub)topclubs. Ajax moet het van het collectief en voetbal hebben.

13-09-2022 18:40

WantAmsterdam +116101

Continue in beweging zijn is ook een dingetje, daarom bestaat er ook het woord loopvermogen. Inhoud zie ik vooral over een langere periode, maar het gaat om dat je minder pauzen nodig hebt en langere in beweging kunt zijn. Weet niet of jezelf gevoetbald heeft maar dat vond ik zelf altijd het moeilijkst, omdat ik na 5 minuten in beweging ff 2 minuten pauze nodig had op die leeftijd.
Het verschil is daar tussen een 16-17 jarige en een 18-19 jarige enorm groot.

13-09-2022 18:48

Telamon +9192

@Want

Ja, maar je mag van 17-19 jarigen toch wel verwachten dat ze in ieder geval een half uurtje er tegenaan kunnen? Liverpool legde er ook vele malen meer energie in he met al dat felle hoge drukzetten, heb je al dat sprinten gezien?

Nee, ik blijf erbij, voetballend gewoon met name in de kleine ruimte te matig, te weinig beweging zonder bal, te weinig passlijn open trekken, geen verrassing.

Maar let's agree to disagree ;)

13-09-2022 19:20

WantAmsterdam +116101

Niemand bij ons is 19, we hadden twee 18 jarige, de rest is allemaal 16-17. Het verschil is gewoon groot op die leeftijd tussen een 19 jarige en een 17 jarige.

Zeg ook niet dat dat het enige probleem was, uiteraard speelden veel spelers ver onder hun niveau, allen vooraan Vos, maar ook Idumbo en Kalokoh. Dat zijn normaal juist de spelers die goed in de kleine ruimte zijn en zich onder druk kunnen uitvoetballen.
En we missen een goeie 8 naast Vos, want Agougil is zelfs een 6.

13-09-2022 19:43

WantAmsterdam +116101

Yep, Liverpool is gemiddeld meer dan een jaar ouder, Ajax heeft geen een dispensatie (2003) speler, Liverpool heeft er 3.

13-09-2022 17:44

Telamon +9192

Maar ze worden fysiek niet afgetroefd. Ze weten gewoon weinig tot niks te creëren in de kleinere ruimte, en kunnen niet overweg met flink wat druk.

13-09-2022 17:48

WantAmsterdam +116101

En waarom is de ruimte zo klein? Omdat de spelers van Liverpool zich veel en snel kunnen bewegen. Drukzetten?
Zelfde verhaal, Liverpool legt een intensiteit aan de dag dat de meeste niet kunnen bijhouden.

13-09-2022 17:50

Telamon +9192

Niet mee eens Want, Omdat ze het compact houden door als blok op en neer te bewegen, linies bij elkaar houden.

Ik zie óf Liverpool flink en heel hoog drukzetten waar Ajax dan niet uitkomt, of Ajax aan de bal dat creatief en combinerend onmachtig is, en voorspelbaar speelt, met steeds dezelfe, wat ruimere patronen.

Ajax heeft juist ondanks leeftijd veel fysiek rijpe en snelle spelers. De CV's zijn lang, de backs heel snel, Vos is al fysiek rijp, Agougil ook stevig, Idumbo snel, etc.

13-09-2022 17:59

WantAmsterdam +116101

“ Omdat ze het compact houden door als blok op en neer te bewegen, linies bij elkaar houden.”
En dat kunnen ze voortdurend omdat ze het loop- en uithoudingsvermogen, snelheid en discipline hadden, al deze dingen hebben met leeftijd te maken.

Lang en snel zijn geheel andere dingen dan het aankunnen van continue in een hoog tempo te kunnen bewegen en de tactische discipline hebben om taken precies te kunnen uit te voeren.
Liverpool had spelers die ouder zijn dan Regeer en Fitz Jim.


Verder speelde Vos heel zwak, dat is normaal de speler die gewoon de wedstrijd naar zich toe trekt en onder de druk uit kan voetballen.

13-09-2022 18:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.