Kweekvijver: De multi-inzetbaarheid van de pijlsnelle Pereira da Gama

door Wessel Kroon 57

Bron Ajax Showtime

Kweekvijver: De multi-inzetbaarheid van de pijlsnelle Pereira da Gama

door Wessel Kroon 57

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In de rubriek ‘Kweekvijver’ zoomt Ajax Showtime wekelijks in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Haniël Pereira da Gama (16) is een blikvanger in de jeugdopleiding van Ajax. De jonge linkspoot met Kaapverdische roots is razendsnel en daarmee een lastige kluif voor tegenstanders. Dit seizoen wordt Pereira da Gama voornamelijk op twee posities gebruikt: linksback en rechtsbuiten. Er is dan ook één grote vraag: Op welke positie kan hij het beste uit de voeten?

Pereira da Gama maakte in de zomer van 2020 de overstap van Almere City naar Ajax. Sindsdien doorliep hij diverse jeugdteams en momenteel maakt hij zijn minuten in Ajax O17. De meeste jeugdvolgers zullen Pereira da Gama vooral als rechtsbuiten of linksback kennen, maar eigenlijk kan hij op vrijwel iedere positie uit de voeten. Zo speelde hij dit seizoen ook al als rechtsback en linksbuiten. De jongeling lijkt zich echter te moeten focussen op de linksback- en rechsbuitenpositie.

Pereira da Gama als linksback

Pereira da Gama is van nature meer een buitenspeler dan een back. Dat is duidelijk te zien aan zijn aanvallende denkwijze. Hij valt regelmatig op door een versnelling in te zetten op eigen helft en tot diep op de helft van de tegenstander door te stomen. In de wedstrijd tegen PSV O17 van vorige week liet hij zijn offensieve speelstijl duidelijk zien. Het opvallende is dat Pereira da Gama vrijwel altijd via de binnenkant versnelt. Als linkspoot aan de rechterkant is dat best logisch, maar ook als linksback kiest hij vaak voor de binnenkant, zoals onderstaand voorbeeld weergeeft.

Kweekvijver: De multi-inzetbaarheid van de pijlsnelle Pereira da Gama
Pereira da Gama besluit een versnelling in te zetten en steekt binnen zeven seconden het halve veld over.

In aanvallend opzicht is Pereira da Gama als linksback dus explosief en lastig te onderscheppen, maar in verdedigend opzicht heeft hij nog weleens moeite op die positie. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat hij regelmatig niet kort genoeg op zijn tegenstander zit, waardoor hij veel ruimte weggeeft. In de wedstrijd tegen PSV O17 zorgde dit voor een aantal gevaarlijke tegenaanvallen.

Kweekvijver: De multi-inzetbaarheid van de pijlsnelle Pereira da Gama
In bovenstaande situatie zit Pereira da Gama niet kort genoeg op zijn tegenstander, waardoor er een gevaarlijke tegenaanval ontstaat. 

Ook in de tweede helft kwam zo'n situatie meerdere keren voor. Meestal kan Pereira da Gama het goedmaken met zijn snelheid, maar in sommige gevallen levert het de verdediging van Ajax benarde situaties op. In aanvallend opzicht kan hij zijn snelheid goed gebruiken om een over- of underlap uit te voeren. Als linksback beheerst hij dus over veel kwaliteiten waarmee hij in aanvallend opzicht belangrijk kan zijn, maar in verdedigend opzicht is hij kwetsbaar.

Pereira da Gama als rechtsbuiten

De explosiviteit die Pereira da Gama als linksback toont, is minder zichtbaar wanneer hij als rechtsbuiten speelt. Dit heeft ermee te maken dat hij simpelweg minder ruimte heeft om zijn versnelling in te zetten. Om die reden komt hij regelmatig de bal achterin ophalen om vanaf daar een versnelling in te zetten, zoals hij eerder dit seizoen tegen Feyenoord O17 liet zien.

Kweekvijver: De multi-inzetbaarheid van de pijlsnelle Pereira da Gama
Tegen Feyenoord O17 speelde Pereira da Gama als rechtsbuiten. Hij kwam geregeld de bal achterin ophalen om een dribbel in te zetten. 

Als rechtsbuiten komt Pereira da Gama vrijwel altijd naar binnen toe. Op die manier kan hij met zijn sterke linkerbeen uithalen of de bal meegeven aan een diepgaande medespeler. Dergelijke acties zorgen dit seizoen regelmatig voor gevaarlijke momenten en fraaie aanvallen. Voor Ajax O17 was hij tot nu toe verantwoordelijk voor één doelpunt en zeven assists. Het is voor Pereira da Gama dan ook vooral zaak om nog wat efficiënter te worden.

Beloning en toekomst

Vorige maand werd Pereira da Gama beloond voor zijn sterke optredens dit seizoen. Hij maakte namelijk zijn debuut in Ajax O18. Tijdens de topper tegen AZ O18 kwam hij in de 31e minuut in het veld voor Alvaro Henry. Tijdens die wedstrijd speelde hij als back, maar uiteindelijk komt Pereira da Gama het beste tot zijn recht als buitenspeler.

Als linkspoot op rechtsbuiten is het logisch dat Pereira da Gama het liefste naar binnen toe komt om op zijn favoriete linkerbeen uit te komen. Op deze positie zal het hem helpen om een overlappende back achter zich te hebben die een goede voorzet kan geven en een tegenstander mee kan trekken. Zodoende kan Pereira da Gama in een één tegen één-situatie gezet worden en zijn snelheid gebruiken om zijn tegenstander te passeren. Er zou ook een middenvelder om Pereira da Gama heen kunnen gaan om het veld groter te maken en ruimte voor de buitenspeler te creëren.

Een andere optie zou zijn om met hem op te stellen als linksbuiten. Aan de linkerkant kan hij met zijn snelheid buitenom gaan. Dan heeft hij wel een back nodig die hem de ruimte geeft en dus niet overlapt. Naast de links- en rechtsbuitenpositie bestaat natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat Pereira da Gama uiteindelijk als linksback doorbreekt. In dit geval heeft hij een type Berghuis als buitenspeler voor zich nodig: een speler die vooral naar binnen komt en hem de ruimte geeft om te overlappen.

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer 'Kweekvijver':

#1 - Ajax O18: Peereboom met creatieve selectie op jacht naar Youth League-voetbal

Lees meer over:
Plaats reactie

DankzijCruijff +48731

Ontzettend leuke speler. Gaat het zeker redden bij Ajax als hij zich enigszins normaal ontwikkelt.

16-03-2024 23:57

Volger +20

Of Hadj-Moussa (nu Vitesse) kopen ?

16-03-2024 23:36

sippico +0

Hij is van Angolese afkomst en niet Kaapverdië.

16-03-2024 13:13

Simpelishetmoeilijkst +25491

We hebben buitendpelerscnodig die een man kunnen uitspelen, dus het kijkt me duidelijk wat er moet gebeuren.

16-03-2024 12:46

trodat4030 +97468

Daarom hoop ik dat Mechrouch zich heel goed ontwikkelt, dat is nou juist zo'n type dat je heel graag op de flank bij Ajax ziet. Die kan in een ruimte van pakweg 4 bij anderhalve meter om 3 tegenstanders slalommen.. Dát is imo hét prototype Ajax-buitenspeler. PdG is meer een type Urby maar dan met nog meer snelheid..

16-03-2024 12:58

FlyingDutchMan +17318

Spelers als Mechrouch zijn echt uitstervende in het voetbal, daarom hoop ik zo dat hij het redt. Vleugelspelers met een actie die zowel op snelheid binnen door als buitenom kunnen gaan. Noem me maar ouderwets, daar kan ik echt van genieten in plaats van alles standaard die trechter in!

16-03-2024 21:54

AjaxHoorn +32989

Ik denk iedereen wel. Antony was zeker niet geweldig en heel wisselvallig maar het feit dat hij soms iemand het bos instuurde was genieten.

16-03-2024 22:27

Simpelishetmoeilijkst +25491

AjaxHiirn, ik ben groeit fan van David Neres. Daar kom ik enorm van genieten. Ook zijn prachtige persoonlijkheid.

17-03-2024 00:28

Ans B +20045

Ja, ik ook. Van beide. Ik vond hem in zijn beste dagen ook veel beter dan Antony. Hij was een tovenaar soms in de kleine ruimte. Dan deed hij volkomen onverwachte en onnavolgbare dingen. Eenzelfde sensatie als Cruijff die dat natuurlijk nog veel meer had.
Veel inzicht en overzicht ook, zelfs op hoge snelheid wist hij anderen te vinden.

Héérlijk ventje bovendien. Zo'n verschil qua uitstraling met Antony.
Ik mis hem nog steeds en dat zal nooit meer overgaan. By far mijn meest favoriete speler van de laatste jaren.

17-03-2024 09:05

FTS95 +16160

Ik ook. Buitenom is echt mijn ding. (Ouwe lul) Ik denk ook dat het zomaar zou kunnen werken. Gewoon buitenom en voorgeven.

17-03-2024 09:58

Simpelishetmoeilijkst +25491

Zo was het vroeger met spelers als Sjaakie en Johnnie Rep.

17-03-2024 12:31

Ron6 +3530

En Ling vooral

17-03-2024 12:47

Ajax34 +4128

Dat is altijd het moeilijkst te verdedigen.

17-03-2024 15:05

trodat4030 +97468

Ik hoop dat hij zal verbeteren in zijn verdedigende skills en back zal worden zodat zijn grote kracht, de rush, het best tot zn recht zal komen. Dat hij vooralsnog wisselt tussen beide posities is in principe niet verkeerd, dit is jeugd, de OPLEIDING, dus moet je vooral LEREN, dat begrijpen velen hier maar niet... Dat voorbeeld van tegen PSV van vorige week is exemplarisch in mijn ogen. Staat eerst bij hun spits die duidelijk naar rechts uitwijkt en beide CV's lucht staan te dekken, daardoor moet PdG hem dekken (dichtst bij het doel en dus het gevaarlijkst) en komt zijn directe tegenstander dus vrij, duidelijk te zien op de 2e foto (goed gedaan van die spits ook! Mag ook wel eens gezegd worden, duidelijk een tactisch foefje). Daar moet hij eigenlijk die spits overgeven op de linker CV, maar die staan allemaal naar de bal te kijken en niet om zich heen, dan kan PdG 'gewoon' zijn eigen man afschermen. Of de linksbuiten of linkermiddenvelder moet sneller omschakelen. Communicatie is hier duidelijk niet op orde..

Maar goed, een momentopname, niet per se exemplarisch voor alle jeugd natuurlijk, ja deze disclaimer is van belang, want veel mensen trekken direct (vaak verregaande) conclusies.

16-03-2024 12:12

Dolblij +45767

Waarom überhaupt omturnen. Dat omturnen is bij Martha toch ook geen schot in de roos.

16-03-2024 09:42

Babangida83 +24004

Dat is bij Martha een momentopname. Je ziet bij Martha wel de potentie. En weet dat lange tijd Marcelo verdedigend ook minder betrouwbaar was. Die werd later pas echt absolute top. Verloor daardoor niet zijn aanvallende kwaliteiten en werd daarin ook efficiënter. Martha is nog piepjong en zowel verdedigend als aanvallend zit er nog zoveel rek in..

16-03-2024 10:07

Dolblij +45767

Interessant, dank je. In mijn tak van sport gaat het altijd daarom te excelleren in hetgeen je van nature al goed kan. Een goeie sales man zet je niet op de admin puur omdat hij toevallig ook goed in cijfertjes is. Iemand die wil scoren en jagen (verkoop) laat je niet achterin de 0 houden (operationele afdeling). Hij zal het wel kunnen, maar het koppie zegt nee.

16-03-2024 10:21

Babangida83 +24004

Daar hebben we precies dezelfde filosofie over en beaam ik volledig. De vraag is, wat is iemands kernkwaliteit en in welke fase van je ontwikkeling zit je. Hoe kunnen we die kernkwaliteit zo goed mogelijk inzetten.

Bij een back zijn er echter veel overlappingen met een buitenspeler. Bij Ajax kun je als back een halve aanvaller zijn. Pas later, na je groeispurt en mentale spurt, in de ontwikkeling gaat blijken of je eigenlijk die creatieve back bent of aanvaller. Dest is daar een mooi voorbeeld van. Die is in de opleiding ook vaak als buitenspeler opgesteld. Maar als buitenspeler moet je ook druk kunnen zetten. Iets wat je weer beter leert als je op de backpositie speelt. Terwijl je op de backpositie ook gewoon kunt blijven aanvallen. Zo kun je als opgeleide verkoper, ook uiteindelijk iets conservatiever blijken te zijn en beter blijken te functioneren als customer relations manager. Bijna dezelfde skills, net iets anders gebruikt. Sommigen komen daar ook pas later in hun leven achter.

Dat is althans vanuit mijn ervaring geredeneerd.

16-03-2024 10:38

Dolblij +45767

Ja, als je die vergelijking trekt kan ik het alleen maar helemaal met je eens zijn. Beeldspraak "farmers en hunters". Dank je voor de heldere uitleg. Fijn weekend!

16-03-2024 10:46

Dolblij +45767

@Babangida83: Je voegde nog iets toe: ja dat klopt. Ik had er ooit eentje die als jager zijn job uitstekend deed, en later als zogenaamde Herenboer nog veel beter omdat hij veel meer plezier in de mix bleek te hebben. Dat zal dan met voetballers ongetwijfeld ook zo zijn.

16-03-2024 11:02

AFCAjaxMidNineties +12820

Zie jij potentie bij Martha?? Voor RKC Waalwijk misschien. Is in niets op topniveau. Als we dit al talenten gaan noemen. Meine gute ..

16-03-2024 16:01

Babangida83 +24004

Ik heb niets over topniveau gezegd. Niet elk talent hoeft topniveau te zijn, toch? Dat is wel het streven, maar je wilt ook een beetje breedte. En zo lang je geen topaankoop kunt/wilt betalen voor die positie, een prima uitkomst. Michel Kreek was ook een hele nuttige speler. Maar geen topniveau.

Edit: maar dat kan Martha nog wel worden natuurlijk. Nous was volgens mij op dat moment ook nog geen wonder. Had zelfs geen contract.

16-03-2024 18:36

C14 +22524

Opbouwend en aanvallend kan Martha weldegelijk heel goed worden, is ook niet zo gek als voormalig buitenspeler. Hij voetbalt enorm makkelijk, vlot, behendig, goede voorzet, strakke passing.

Altijd weer dat overdrijven als een speler het op het moment nog niet is. Hij moet vooral verdedigend en controlerend discipline aanleren en minder nonchalant worden, en uiteraard ook qua positioneren en defensief handelen stappen maken, maar dat is logisch als je net omgeturnd aan het worden bent.

16-03-2024 20:07

Ans B +20045

@Babangida
Geheel mee eens. Blij om een medestander te hebben.

17-03-2024 09:11

Ajax27 +19263

Maar bij Mazraoui wel. Het is maar net waar je de nadruk op legt. Voor een jonge speler is het goed om te ontdekken op welke positie de meeste kansen voor m liggen. De jeugdopleiding is er juist voor om deze verschillende wegen te exploreren.

16-03-2024 10:55

trodat4030 +97468

Verschil is dat Mazraoui al in de C jeugd back speelde... Véél langer dan Martha (pas sinds augustus 2023)..

16-03-2024 11:50

AFCAjaxMidNineties +12820

Reiziger was ook buitenspeler. Toen middenvelder en toen hij van verhuur van FC Groningen terug kwam ging van Gaal mer hem in gesprek. Als back was hij welkom bij Ajax, anders niet meer. Positief gebracht overigens. Want Louis zag in hem een absolute topback. Dat schotelde hij hem ook voor. Achteraf terecht.

16-03-2024 16:04

C14 +22524

En daarvoor als middenvelder lijkt me? Die stap is ook minder groot dan als buitenspeler

16-03-2024 20:08

Ajax27 +19263

Nee, Nous speelde wel eens back in de C. Maar hij was van origine een middenvelder. Tot en met Jong heeft hij nog veel als middenvelder gespeeld maar nooit stak hij er echt bovenuit. Pas toen hij als back kwam te staan brak ie door in het 1e. Toen ie ook nog leerde te verdedigen (wat er in het begin echt niet uitzag) werd het ineens een hele goede back

17-03-2024 10:05

Ajax27 +19263

Minder groot omdat je dichterbij staat? Haha nog nooit in het verleden als back gestaan. Iedereen die zowel op het middenveld als de verdediging heeft gevoetbald (waaronder ik) weet dat het compleet andere posities zijn met een heleboel andere taken, positioneel moet je heel anders staan, aanvallend gedraag je jezelf heel anders, verdediger op het middenveld is compleet anders dan verdedigen in de laatste linie.

17-03-2024 10:19

PaulusH +3188

En Dest leverde zo 20 miljoen op na één seizoen, Mazraoui speelde enkele seizoenen op rechtsback bij ons. Allebei in jeugd veelvuldig als buitenspelers of 10 gespeeld.

16-03-2024 11:31

trodat4030 +97468

Nous als 10? Nah, 6 voornamelijk en ook veel eerder in de jeugd al ervaring opgedaan als back. In de jeugd heeft Nous niet als buitenspeler gespeeld, alleen in Jong, maar toen was hij sws Manusje van alles, speelde overal waar een gaatje ontstond, heeft alleen niet gekeept of als 9 gespeeld.

Dest was bij Almere City een buitenspeler en werd bij Ajax al in de C jeugd back, véél meer ervaring als back opgedaan als Matha, wederom een totaal verkeerd voorbeeld. Mensen denken blijkbaar echt dat je de backpositie wel 'even' binnen een paar weken onder de knie hebt ofzo.... Kijk, dán heb je geen idee waar je het over hebt.. Helaas orde van de dag hier....

16-03-2024 11:54

PaulusH +3188

Ik heb Mazraoui toch echt in laatste fase van de opleiding vaker vanaf middenveld, zowel als 8 als 10 zien spelen (of creatieve middenvelder naast een loper, aangezien er een 6 was). Met Boultam of de Wit vaker naast hem en Eiting achter hem. Zat toen wel vaak bank voor jongere spelers nog.
Zeker eens dat hij ervaring op de backpositie had, speelde in de C1 onder Kreek veel als back en viel soms in als middenvelder wanneer Toen mocht starten op backpositie.
In Jong Ajax zijn eerste jaar speelde hij ook meeste op middenveld, maar begon hij overal ingezet te worden. En jaar erna speelde hij amper meer als back. Daar kwam hij weer in Ajax 1.

Dest werd gescout als buitenspeler, back gemaakt en nog regelmatig als buitenspeler gebruikt (zoals Haniel Pereira da Gama nu) zelfs in de o19 nog. Dit was logisch gezien met oog op zijn ontwikkeling. Dat hij als profvoetballer bij Barcelona nog buitenspeler heeft gespeeld is wel bijzonder trouwens, dat niveau had hij niet als buitenspeler.

Maar allebei lijken mij juist heel relevante voorbeelden waarom Haniel Pereira da Gama op back minuten laten maken geen gek idee is? Die begon ook in de o15/o16 al op die positie minuten te maken, vergelijkbaar met de namen die ik noem. Die net als Pereira da Gama nog op andere posities hebben gespeeld richting (en in het) profvoetbal

16-03-2024 12:22

trodat4030 +97468

Dat was dan duidelijk in Jong, in de A2 (vanwaar Nous naar Jong ging) speelde hij voornamelijk (weer) als back. Op een handvol wedstrijdjes in de A1 na, het overgrote deel van dat seizoen speelde hij in de A2. Misschien heb jij net 1 of 2 uitzonderingen gezien en onthouden, maar dat was niet hoe zijn gehele seizoen verliep.. In de A2 ook nog genoeg gebankt trouwens. Volgens mij onder Ouaali destijds als back weer in de ploeg gekomen, als ik t me goed herinner was dat nog de tijd dat de trainers elke paar weken van team wisselden..

Dest speelde inderdaad in o19 enkele potjes als buitenspeler omdat de nood hoog was en er op dat moment geen buitenspelers beschikbaar waren. Dat was niet omdat Heitinga echt een buitenspeler in hem zag. Dat was dus ook helemaal niet 'regelmatig'. Dat was een handvol wedstrijden. Maar tussen de C2 en o19 heeft hij daar eigenlijk helemaal niet gespeeld.

Ik zeg verder nergens dat het geen goed idee is, ik ben alleen van dat soort feitjes en corrigeer (zonder aanzien des persoon overigens, dus niet persoonlijk bedoeld, meer ter aanvulling) dat wanneer ik het verkeerd weergegeven zie worden.

16-03-2024 12:38

PaulusH +3188

Ik heb hier nog best wat wedstrijdformulieren die je claim dat Dest daar in jeugd alleen uit nood speelde tegen doet spreken, zeker in de o19 was er een periode waar Van Gelderen als rechtsback en Timber op RCV speelde dat Dest maanden achter elkaar buitenspeler was, dat waren niet slechts enkele potjes of door blessures. Zelfs in YL maakte hij toen als buitenspeler minuten toen als invaller voor Kühn of Nunnely die toen al naar Jong Ajax waren regelmatig. Ünüvar was toen nog niet doorgeschoven naar de o19, die speelde tweede seizoenshelft toen. Dest had toen dertien potjes op rij als buitenspeler, van begin van het seizoen tot hij door naar Jong Ajax werd geschoven en Ünüvar naar o19 kwam. Najaarreeks 2018 was dit.

16-03-2024 13:01

trodat4030 +97468

Het ging om de linksbuiten positie, Nunnely was een rechtsbuiten (en eigenlijk nog steeds, 1 vd weinige klassieke rechtsbuitens in het hedendaagse profvoetbal), Kuhn heeft in zijn hele carriere 5 potjes in o19 gepeeld, als rechtsbuiten of spits. Misschien is 'buitenspeler' niet het juiste woord, linksbuiten idd beter gezegd. Daar was wel degelijk een personeelsprobleem, ik heb letterlijk van John zelf gehoord dat Dest daar vooral speelde om die reden. Hij had genoeg alternatieven rechtsback, maar linksbuiten niet. Dat het zoveel wedstrijden zijn geweest verbaast me wel, dat heb ik dan onderschat, dacht dat het er een stukje minder waren. Maar de reden blijft wat het was, een gebrek aan linksbuitens op dat moment.

16-03-2024 13:17

FlyingDutchMan +17318

Reda Boultam, zou die tegenwoordig in de beveiliging ofzo zitten?

16-03-2024 21:57

HendrikAjax +16917

Alle goede backs in het profvoetbal zijn omgeturnd. Ze zijn allemaal begonnen als aanvaller of middenvelder.

16-03-2024 11:34

trodat4030 +97468

Omdat Martha pas net dat proces is gestart, die speelt zijn eerste seizoen als back, in augustus was zijn allereerste wedstrijd aldaar. Deze jongen is er al langer mee bezig én zit veel verder van 1 verwijderd. Tegen de tijd dat hij 1 bereikt, heeft hij juist járen meer ervaring op de backpositie. Feitelijk kan je stellen dat ze met Martha véél te laat zijn overgegaan om hem om te vormen, al heeft ook dat zijn duidelijke redenen, er was 0,0 concurrentie op rechtsbuiten en je wilt tóch met 'een' rechtsbuiten spelen, dus was er noodzaak om hem vooral níet om te turnen, dus niet eens zijn schuld.

16-03-2024 11:49

Piet Henk Kippenhof +2730

Ongeacht of ik het eens Ben om hem om te turnen, die laatste zin is eigenlijk een argument van niks natuurlijk. Dat van Martha.

16-03-2024 13:19

AjaxHoorn +32989

Omdat Martha als linksbuiten helemaal geen toekomst had.

Ik ben opzich geen voorstander van omturnen. Maar met Mazraoui, Vertonghen, Reiziger en Bogarde bv is dat ook wel goed gegaan.

De spelers waarbij het niet gelukt is, is natuurlijk veel groter. Gaaei is ook pas sinds 2 jaar back.

16-03-2024 21:10

Ans B +20045

Ik begrijp niet dat je tegenstander bent van omturnen, omdat jouw argument lijkt te zijn dat ook vele omturningen mislukt zijn. Maar dat zegt toch helemaal niets?
Omturnen wordt doorgaans om twee redenen gedaan;
1. de speler komt tekort op zijn oorspronkelijke positie
2. op de betreffende positie ontbreekt het aan een geschikte(re) speler.

Als het om reden 1 gebeurt, dan heb je m.i. geen verlies.
Als het om reden 2 gebeurt en de betreffende speler doet het goed, dan kan dat nadelen hebben voor de speler zelf (b.v. als hij op de oorspronkelijke positie nóg beter zou zijn geworden). Maar ook als hij het niet zo goed doet, kan het nadelen hebben, want hij loopt het risico dat hij óf een achterstand heeft opgelopen op zijn 'eigen' positie, óf een concurrent het daar heel goed doet, óf sowieso weggesaneerd wordt door een combinatie van redenen - terwijl hij dus nooit het eventuele tegendeel meer heeft kunnen bewijzen.

Ik vind dat Ajax alleen maar voordeel heeft bij reden 1 (en mogelijk de speler zelf ook).
Bij reden 2 ligt het totaal anders. Dat moet je geval voor geval beoordelen, en je moet de nadelen voor de speler erkennen en daar als club verantwoordelijkheid voor nemen. Je zou iemand bijv. de kans moeten geven zich alsnog op zijn eigen positie te bewijzen en/of een andere compensatie bieden.

17-03-2024 09:28

PeterLarsson +13355

Ooit werd Michael Reiziger succesvol omgeturnd van rechtsbuiten naar rechtsback. Meestal zijn dit soort omzettingen verre van succesvol.

16-03-2024 08:31

Babangida83 +24004

Meestal komt er dan een zwakke buitenspeler die t niet haalt. Of een Ekkelenkamp die t niet haalt op 10. Terwijl, als verdedigers kunnen ze absolute top worden. Moet je ze wel omturnen. En ook accepteren dat dit niet van de één op de andere dag perfect gaat.

16-03-2024 10:09

trodat4030 +97468

Ekkelenkamp, de vrij talentvolle CV die een (vrij matige) 10 werd is nou niet echt en goed voorbeeld haha!

16-03-2024 11:29

Babangida83 +24004

Waarom niet? Als cvm vond ik m ook al beter.

16-03-2024 15:54

FlyingDutchMan +17318

Ik kon niet begrijpen waarom ze Ekkelenkamp niet terug naar achteren deden in onder 18/19, of desnoods Jong Ajax. Met zijn opbouwende kwaliteiten en zijn fysiek & snelheid had hij echt een betere versie van Veltman of Aertsen kunnen worden, je kon al zien dat hij op het middenveld niet bij ajax ging redden.. Ik dacht dat ze hem zoals Matthijs De Ligt bewust op het middenveld lieten ballen om nog allrounder te worden, maar hij is nooit meer naar achteren gegaan..

16-03-2024 22:02

Babangida83 +24004

En dan kon hij ook nog als libero inschuiven, centraal opstomen en een goal maken.

16-03-2024 23:56

Techno303 +2669

Dit seizoen wordt Pereira da Gama voornamelijk op twee posities gebruikt: linksback en rechtsbuiten.

🤔 dit lijkt structureel te zijn en zorgt natuurlijk voor een gigantische weerstand op de progressie. Deze week mag je aanvallen en spelers passeren, volgende week sta je te verdedigen en zijn de rollen omgedraaid 🤷🏼‍♂️

Man man man wat een beleid! Zullen we gewoon gelijk afscheid nemen van dit soort “talenten” die eigenlijk op geen enkele positie uitblinken

16-03-2024 08:21

Babangida83 +24004

Welnee, dit geeft juist perspectief. De ervaringen als verdediger, gaan hem helpen om een completere aanvaller te worden. Hij gaat daardoor bijvoorbeeld tactisch (inzicht) ook echt grote stappen maken al. Daarmee ontwikkel je spelintelligentie die nu vaak ontbreekt. In dit geval is t heel duidelijk twee posities waar die jongen zich op kan richten. Bij 3 wordt t substantieel lastiger. Dit is juist wat de afgelopen jaren te weinig gedaan werd. Daardoor hebben we bijna geen goede backs meer.
Anderzijds werden buitenspelers vaak op de bank gezet omdat de creatieve nummers 10 daar neergezet werden. Die daardoor niet meer doorbraken. Volgens mij is dat nu ook rechtgezet.

16-03-2024 10:11

trodat4030 +97468

Dat laatste waag ik heel hard te betwijfelen, dat ze geen creatieve tienen meer naar de flanken verdrijven.. Zeker zolang jeugdtrainers allemaal hun eigen dingetjes mogen blijven doen en er niet een eenduidige lijn in speelstijl is zoals onder Jonk. Teveel jeugdtrainers met een loopwonder fetisj als 10. Of spelen Bounida, Faberski en Spekkie weer op 10 in o18 en Jong? Volgens mij niet..

16-03-2024 11:41

Babangida83 +24004

Ah, jammer. Mijn perspectief was laatste periode vorig jaar bij O18 en Jong Ajax. Toen Huntelaar de doorstroom in de gaten hield, die periode. Nu in Jong met Fitz, vind ik dat ze dat wel goed doen. En dan zijn er ook duidelijke buitenspelers.

16-03-2024 15:52

C14 +22524

@trodat

Of weer een fetisj voor een halve spits (Vink) op 10, waardoor Bounida weer niet speelt inderdaad. Dat bepaalt een trainer even, onder een andere is het weer een spits. Wordt ie vast completer van, maar je selecteert zo niet goed door en Bounida speelt niet. Jetten op linksback, ook zo zonde.

16-03-2024 20:15

ProfessorX +19827

En dan je eigen afvragen waarom er zo weinig aanvallers doorstroomt .

Zo een aanvallende jongen eerst opstellen als back ipv buitenspeler zeg veel waar ze in de jeugd mee bezig zijn namelijk niet de ontwikkeling in de zin van beter maken maar ombouwen .

Ajax slaat door in aanvallers als back om te bouwen .

16-03-2024 07:41

trodat4030 +97468

Juist als back komt zijn grootste kracht tot uiting, de rush. Als buitenspeler moet hij juist uitzakken om in zijn kracht te komen omdat er vaak te weinig ruimte voor is als hij voorin blijft hangen, dat staat nota bene uitgeschreven én is verduidelijkt met foto's van zo'n specifieke situatie...

16-03-2024 11:43

ProfessorX +19827

Er staat om dat hij verdedigend niet best is en veel moet leren plus zijn beste positie is rechtsbuiten staat er ook !

Val me tegen totdat dat juist jij de helft leest 😘

Zet hem dan half .

16-03-2024 17:25

C14 +22524

Een half moet geen rushende speler zijn, maar een creatieve, passende speler met in- en overzicht

16-03-2024 20:16

ProfessorX +19827

Hee met schip kan dat en trouwens Edgar Davids was een soort gelijke speler en buiten dat ik zie hem liever voorin heeft heel veel kwaliteiten

17-03-2024 10:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.