Van Praag verwacht Kroes niet terug bij Ajax: 'Het is geen speeltuin'

door Jesse ter Haar 289

Bron AT5

Van Praag verwacht Kroes niet terug bij Ajax: 'Het is geen speeltuin'

door Jesse ter Haar 289

Bron AT5

Laatst geüpdatet

Alex Kroes keert niet meer terug in functie als algemeen directeur van Ajax, zo vertelt Michael van Praag stellig in gesprek met AT5. Zelfs wanneer de Autoriteit Financiële Markten (AFM) oordeelt dat het vermeende handelen met voorkennis wel meevalt, lijkt er na zijn schorsing geen weg meer terug.

'Dan kan hij zeggen dat hij onterecht ontslagen is, een procedure starten en geld vragen, maar het is geen speeltuin', klinkt Van Praag streng. 'Het duurt een halfjaar tot een jaar, misschien wel anderhalf jaar voordat de AFM er iets mee kan. Zolang kunnen we ook gewoon niet wachten, want dan zit er inmiddels alweer een andere algemeen directeur. Ik had gehoopt dat dit niet zou gebeuren, maar de hoofdverantwoordelijke is toch echt Alex Kroes zelf.'

Overigens kan de AFM niet bemiddelen tussen Ajax en Kroes om alsnog tot een passende oplossing te komen, zo geeft de ervaren beleidsbepaler aan. 'Er is heel erg over nagedacht en Alex heeft het vrijdag zelf nog voorgesteld, maar dat is niet de taak van de AFM. Het is nog nooit in het bestaan van de AFM gebeurd dat je dan met z’n tweeën naar de AFM gaat en zegt: kun je arbitreren, wat vind je ervan? Dat doet de AFM niet.'

Wanneer een nieuwe CEO aan de slag gaat bij een beursgenoteerde onderneming is het gebruikelijk dat er een zogeheten onboarding plaatsvindt. Van Praag benadrukt dat iets dergelijks ook wel degelijk heeft plaatsgevonden. 'Er is natuurlijk zeker gevraagd of hij aandelen heeft, alleen er is ook vertrouwen. Er is dus niet gevraagd wanneer ze zijn gekocht. Dat gaan we vanaf nu natuurlijk wel vragen. In principe is dat ook niet aan ons om dat te doen.'

Van Praag: 'Het doet veel met mij, ik ben ook Ajacied'

'Het doet heel erg veel met mij, want ik ben ook Ajacied. Ik ben hier gekomen om te helpen en rust te brengen, dat hebben we gedaan. Nu hebben we weer onrust door het buitengebeuren. Dat vind ik heel vervelend', vertelt de bestuurder verder. 'Ik ben wel een type dat zijn schouders eronder zet, wij allemaal trouwens. Dat hebben we vanochtend ook afgesproken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

peter_smit +18

Rare zaak. Ik heb 20 jaar in aandelen gehandeld, van 1987 tot 2008. In die tijd had ik ook een tekstbureautje, met grote bedrijven als klant. Er golden voor mij twee duidelijke regels: niet werken voor een ander bedrijf uit dezelfde branche en geen handel in aandelen, opties of obligaties als het jaarverslag wordt opgesteld, maar nog niet openbaar is. En Kroes wist dit niet? Bij AZ is het niet toegestaan om als werknemer een financieel belang te hebben bij een andere voetbalclub. Wist Kroes dat ook niet? Als Kroes de supporters van Ajax had willen steunen, zou hij die aandelen op de dag van zijn indiensttreding hebben moeten kopen. En dat groot in De Telegraaf moeten laten brengen. Maar dat deed hij niet. Ging hij voor de winst? Wie het aandeel Ajax bekijkt ziet dat dit niet bepaald een groeibriljantje is. In 1998 voor omgerekend 11,25 euro naar de beurs gebracht, momenteel ergens tussen de 10 en 11 euro zwevend. Als je op geld uit bent weet ik wel betere beleggingen. Maar waar ging Kroes dan voor? Voor mij - en veel anderen - zou een aanstelling in de top van Ajax een droombaan zijn geweest. Iets dat je op geen enkele manier in gevaar zou willen brengen. Kroes dacht daar anders over.

03-04-2024 13:21

Bruno04 +15860

Helemaal mee eens. Ik werk zelf bij een beursgenoteerd bedrijf en ben bijna 10 jaar zelf actief op de beurs.

Kroes laat in alles amateurisme zien in dit verhaal. Die aandelen koers van Ajax had sowieso bizar weinig gedaan bij zijn aanstelling. Hij had het ook na zijn bekendmaking kunnen kopen en dan kunnen laten publiceren om zijn vertrouwen te laten blijken.

03-04-2024 15:23

appiehappie +3120

Iedereen kan hier nu wel zitten te janken, maar handelen met voorkennis is verboden.
Niet de RVC, maar Kroes kocht 17.000 aandelen met het idee, ik ga het beter doen en dan
zal het aandeel wel gaan stijgen.
Einde Kroes dus.

03-04-2024 09:35

gi0vanni +7381

Klopt maar dit verhaal blijft triest. Want de RVC is verantwoordelijk voor het controleren en ingrijpen als het fout gaat. En de gene die mede verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie weigeren op te stappen. Dus is andere woorden zijn we zolang er geen nieuwe directeur komt die ze buiten trapt geen stap verder. Als ze op de oude voet verder gaan kun je goede transfers vergeten en daarbij dus ook de top 3 volgend seizoen.

04-04-2024 11:44

AFCAnieuwegein +567

Weer een brevet van onvermogen van de volledige RVC, wordt echt tijd voor een grote schoonmaak in dit "toezichthoudend" orgaan.

03-04-2024 08:08

driehoekjes +3699

Als het een komen en gaan blijft van bestuurders, is er een extra sterke behoefte aan een duidelijke visie. De passanten aan de top voeren die uit. Laten we zo een visie nou op de plank hebben liggen..

03-04-2024 07:50

leeuw58 +1943

Tscheu La Ling als voorzitter. Tenminste een voorzitter, die de visie van Johan nastreeft. Jonk terug als hoofd opleidingen.

03-04-2024 07:31

Aram +18288

Goed plan. Dan kunnen we meteen 5 nieuwe seizoenen van deze soap opera tegemoet zien.

03-04-2024 15:01

leeuw58 +1943

Hoezo Jonk heeft het altijd goed gedaan en La Ling ook bij zijn Club Trenčín.

03-04-2024 15:57

Rock69 +8411

Ajax is geworden tot wat het nu is. Totaal geen profclub! Eerder een amateurclub. Het is gewoon lachwekkend wat er de laatste jaren is gebeurd. Ik kijk sinds het schorsen van Mislintat geen wedstrijd meer van Ajax. Het is prima zo. Rust in mijn hoofd!

03-04-2024 07:24

Altijdindestraat +40431

Zout hier dan ook op, als je alleen maar met goeie tijden je Ajacied voelt. Beter kwijt dan rijk. Al degradeert Ajax zal altijd mijn club, de mooiste, steunen tot ik mijn laatste adem uitblaas.

03-04-2024 13:35

Japievanopdehoe +97

De definitie van een successupporter. Je staat achter je club, ongeacht door wat voor tijd we gaan met z'n allen. Als je je steun laat afhangen van grillen, kun je beter fan van PSV worden! Dus stop ff met je gezeik.

04-04-2024 07:48

Orangesoul +5997

Mislintat dacht dat hij in indoor-speeltuin de Arena was door miljoenen te spenderen aan heel nieuw elftal en met B/C garnituur op de proppen kwam! Prima doordachte keuze! Maakte van Ajax definitief een middenmotor! Gelukkig hebben ze Guido Albers nog met zn groeibrillianten van 't Schip en Taylor! Straks komt Donny ook weer terug en Frank de Boer! Dan heeft Ajax zn gezicht weer terug en de totale controle!

03-04-2024 06:33

Catenaccio +2771

Deze beslissing wel of niet terecht en volgens de regeltjes, bla bla..
je aait Ajax als geheel een oor aan Mr van Praag.
Er is geen Nederlandse directeur met een beetje voetbalkennis beschikbaar die in staat is om een trainer en TD I aan te stellen voor de zomer. JIJ, , van Praag bent verantwoordelijk voor weer een seizoen harken, weer een zoutloos jaar met slecht voetbal. Bovendien, welke trainer of TD denk je ,,gaat in deze chaos werken.
Alex was een beetje dom, maar jij en de rvc het domst!!!

03-04-2024 06:31

Koekie87 +21032

Dit kan Kroes gewoon echt op zijn eigen conto schrijven. Kunnen zowel van Praag als Ajax helemaal niks aan doen. Daarnaast was van Prasg nog niet eens in dienst ten tijden dat men met Kroes sprak. van Praag was juist diegene die zelfs een aantal keer bij AZ vroeg of het niet mogelijk was of Kroes eerder mocht beginnen.

03-04-2024 06:47

driehoekjes +3699

Zelfs ajax moet zich aan de regeltjes houden

03-04-2024 06:52

Koekie87 +21032

Volgens mij snappen veel mensen dat al niet.

03-04-2024 07:01

WeirdAJAX +12553

Wat is dat nou voor rare doelredenering?

03-04-2024 22:37

YugoVik +33426

Ajax moet een zwaar gewicht uit het bedrijfsleven als Algemeen directeur aanstellen en niet oud voetballer met een beetje management ervaring..

Dat dromerige gedoe van supporters dat een oud voetballer het wel ff fixt bij ajax als AD of TD dat kan tegenwoordig ook de prullenbak in..

03-04-2024 05:32

Rockanje23 +37235

Een zwaar gewicht nog al liefst ! Hoe zwaar ? 100 kilo, 120, 140 of nog zwaarder ?

03-04-2024 06:30

leeuw58 +1943

Zo eentje hebben we net de laan uitgestuurd: Pier Eringa. Nee Van Praag, die ego-tripper, moet weer voor zijn beurt praten en iemand ontslaan en een vriendje in de plaats neer zetten. Hoopt weer de reddende engel te zijn maar is ondertussen zelf iemand, die zich als een slang voort beweegt. Als KNVB voorzitter had hij ook geen scrupulus.

03-04-2024 07:17

Koekie87 +21032

Ajax heeft bepaalde regels waar ze zich aan horen te houden en hebben in deze zelfs een meldplicht. Dat Kroes zijn eigen glazen heeft ingegooid met zijn gedrag kunnen zowel van Praag als Ajax niks aan doen en Ajax is idd geen speeltuin voor mensen zoals Kroes die wel even vinden dat ze alles op hun eigen manier kunnen doen.

03-04-2024 07:25

Ferd +38681

Eringa kwam juist niet uit het bedrijfsleven

03-04-2024 08:40

leeuw58 +1943

Misschien moet je je dan verdiepen in de persoon Eringa: Pier Eringa (Burgwerd, 19 juni 1961) is een Nederlands bestuurder die actief is (geweest) bij meerdere ziekenhuizen, de Nederlandse Spoorwegen, Transdev, de politie en ProRail. Behalve de politie zijn al de andere private bedrijven of geprivatiseerde bedrijven.

03-04-2024 16:00

leeuw58 +1943

Het is nog maar de vraag of Kroes iets fout gedaan heeft. Een rechter zal dat bepalen maar dhr. Van Praag spreekt voor zijn beurt. Heeft een goede leermeester gehad in de vorm van Blatter.

03-04-2024 16:01

YugoVik +33426

Alle juristen zeggen dat het voorkennis is, hoe wil van praag dan voor zijn beurt praten

03-04-2024 16:13

leeuw58 +1943

Juristen (hbo). Ik zou toch liever info halen bij een advocaat (master).

03-04-2024 16:50

YugoVik +33426

Ajax heeft advocaten er naar laten kijken, het is klaar met kroes.. Die zien we niet meer bij ajax..

03-04-2024 16:51

JoeBlow +8253

Een ding spreekt voor Kroes. Hij is de enige AD die ongeslagen is gebleven.

03-04-2024 04:47

YugoVik +33426

En wie ook het snelst weer vertrokken is

03-04-2024 05:30

Aram +18288

En hij deed de functie TD er nog bij ook! Topper

03-04-2024 15:02

PH2BOT +40642

Kroes heeft zijn hand gewoon zwaar overspeeld en is nu voorgoed klaar bij Ajax. Een en al zelfoverschatting dat mannetje. Alles voor zijn cluppie...ja ja..maar wèl eerst nog wat eigen aandeel schaapjes op het droge krijgen. ...dan zien we wel verder. En dan nu met zo'n kulverhaal aankomen zetten. Wanneer hij direct nà zijn officiële aanstelling al die aandelen had aangekocht zou het daarentegen juist een uitstekend signaal van Kroes zijn geweest om zijn vertrouwen in de club uit te spreken....maar dus niet mèt unieke voorkennis 1 week vóór zijn aanstelling waarvan andere aandeelhouders niet van op de hoogte waren.

03-04-2024 02:16

Kingoffdatoilet +17303

Praag kan weer los met z'n opmerkingen. Een echte bobo.

03-04-2024 01:22

PH2BOT +40642

VPraag heeft hierin 100% gelijk en hakt meteen de juiste Kroes knopen door. Prima!!

03-04-2024 02:18

Rockanje23 +37235

Van Praag is een rat van het zuiverste water. Ajax interesseert hem geen reet, als hijzelf maar kan shinen en zijn vriendjes hem zoveel mogelijk veren in zijn reet steken is hij helemaal gelukkig. Dat Ajax compleet ten gronde is gericht doet hem niets.

03-04-2024 06:36

driehoekjes +3699

Neem degenen die v Praag aangesteld hebben ook even mee in je betoog

03-04-2024 06:54

Kingoffdatoilet +17303

@PH2BOT day is inderdaad het vervelende. Hij heeft wel een punt. Het is wel vrij zeker dat hij te veel van deze macht geniet en zeker niet de man is die de bestuurspositie moet vervullen.

03-04-2024 17:58

Mv9494 +16681

Praag denkt dat ie God zelf is.

03-04-2024 01:12

Sammy Sosa +741

Subtiel.. het is geen speeltuin… wat is het dan Michael?! Het begint er verdomd veel op te lijken. En je lijkt er nog van te genieten ook met dit soort opmerkingen. Let maar op die blijft nog wat langer… schouders eronder 😂 En wat betreft kroes, bedankt hè! Pannenkoek!

03-04-2024 00:58

MichelBoerebach +29503

Het is een rotzooiclub. Om je voor te schamen

03-04-2024 00:20

Rob1976 +9634

Het lijkt wel of van Praag de Jezus van Ajax is. Beslist hij wat er wel en niet gebeurd?
Het lijkt wel of ajax steeds uit minimaal 3 of meer kampen bestaat ipv een echte eenheid is, precies zoals in het veld. Ik vind het heel erg pijnlijk wat er met mijn club gebeurd. Ajax geeft mij normaal zoveel vreugde en nu lijkt het net een enge ziekte binnen de club die maar niet onder controle gebracht kan worden, laat staan vernietigd, alleen de club zelf gaat zo steeds verder naar de kloten.

02-04-2024 23:56

Vienna95 +999

Wat een ongekend wanbeleid. Als iemand - die op het punt staat de hoogte baas te worden - je verteld dat hij 42000 aandelen heeft in Ajax is toch je eerste vraag: wanneer heb je voor het laatst gekocht? Ben je voornemens op korte termijn nog te kopen/verkopen? "Het gaat om vertrouwen". Hoe naïef...

Ik heb niet eens zin om te discussiëren wie nou fout zit, waarschijnlijk allebei, maar ben vooral zo teleurgesteld dat dit soort beginnersfouten bij Ajax gebeuren.

02-04-2024 23:37

MichelBoerebach +29503

Het is een amateurclub, maar dan een van de 6e klasse zaterdag, waar de plaatselijke slagerszoon tevens voorzitter is.

03-04-2024 01:03

arjen_van_lierop +199

Dat de man goed genoeg is bevonden om CEO te worden, brengt natuurlijk de gedachte met zich mee dat je denkt dat de man weet wat wel en niet door de beugel kan. De door jou voorgestelde 'eerste vraag' is misschien een goede vraag als je nog niet beslist hebt over de aanstelling. Als de mededeling over het pakket aandelen pas komt nadat die beslissing genomen én gecommuniceerd is, is het dan nog steeds een goede vraag?

03-04-2024 01:04

supporter sinds +7914

Ajax is na het vertrek van Overmars juist 1 grote speeltuin waar totaal geen gezag is van de RvC en directie. Daarom hebben schreuder, sar, mislintat, etc maar hun gang kunnen gaan. RvC trek je conclusie en stap morgen nog op !!

02-04-2024 23:29

PH2BOT +40642

De shitzooi is juist onder 1-manszaak Overmars begonnen. Ken zogezegd je feiten .

03-04-2024 02:22

supporter sinds +7914

Vertel ? Onder overmars was het een oase van rust met alleen maar sportieve hoogtepunten. Wat is er bewezen van dat hele grensoverschrijdende gedrag ? Geen aangifte - helemaal niks ! opgeklopt door de media - ajax wilde hem na een paar maanden alweer terug, zijn vrouw is nog bij hem etc. Ajax - lees directeur vd sar en dezelfde rotte RvC waren in paniek door wat beschuldigingen (er is van 1 vrouw een officiële beschuldiging gedaan! ) en vooral geroddel van een paar vrouwen op kantoor. Er was niet zoveel aan de hand hoor, een paar pikante appjes (zonder dickpick overigens) naar 1 vrouw zoals er duizenden in organisaties worden gestuurd waar mannen en vrouwen werken. Of heb jij andere feiten ?

03-04-2024 07:57

Ajax1969 +4171

Een bedrijf moet niet instorten als er 1 directeur vertrekt. Managen is ook toekomstige continuïteit garanderen. Overmars had veel te weinig op papier laten zetten. Anderen wisten te weinig van de afspraken die hij gemaakt had. Ajax was in de tijd van Overmars ook geen goed geleid bedrijf.

03-04-2024 08:09

jlAjax87 +102

Ja maar dat geldt voor de rvc wel of wat, die speeltuin ? Die leveren een toch net zo'n schandalige prestatie door hun nieuwe "ceo" niet te controleren.
Kijk van mij hoeft er niemand uit daar maar leg alsjeblieft niet de schuld alleen maar bij een ander van Praag. Kijk ook ff naar je zelf...

02-04-2024 23:08

Ans B +20045

Van Praag zat er nog niet toen Kroes werd aangesteld. Vergeten?
Ik ben niet pro Van Praag of pro wie ook maar, maar de aantijgingen en verdachtmakingen tegen Van Praag en andere RvC-leden slaat vaak als een tang op een varken. En intussen is dat al langere tijd een geheel eigen leven gaan leiden hier op AS. Voor een groot deel vanuit onderbuikgevoelens, de zucht om zondebokken aan te wijzen en pure onwetendheid.

03-04-2024 00:37

jlAjax87 +102

De schuldige is zeker Kroes maar dat het dan vervolgens 8 maanden duurt voordat er iemand, wie dan ook in de rvc zit, achter komt is natuurlijk belachelijk...

03-04-2024 08:57

Ans B +20045

Ja en nee. Het klinkt belachelijk, maar in de praktijk wordt er volgens mij een procedure gestart die de leden van de RvC niet zelf uitvoeren. Dat doen o.a. juristen neem ik aan. Het ligt er aan hoe die procedure er precies uitziet, of dat bijvoorbeeld nog nabesproken wordt in de RvC - b.v. bij het opstellen van de agenda en/of de controle van de actiepunten.

Bij mijn weten stelt de voorzitter de agenda op, in samenwerking met een administratief medewerker/notulist en de voorzitter zou je dan verantwoordelijk kunnen noemen dat nagelaten te hebben. Máár: ten eerste weten we niet of dat inderdaad tot de procedure behoort en ten tweede is de toenmalige voorzitter (Eringa) inmiddels weg. Dat betekent dat in theorie daar miscommunicatie kan zijn ontstaan c.q. geen goede overdracht heeft plaatsgevonden.
Maar het is dus héél goed mogelijk m.i. dat de leden van de RvC zich simpelweg niet bezighouden met de hele procedure rondom iemand aanstellen. Als er geen terugkoppeling komt van de juridische afdeling bijvoorbeeld, waarom zouden ze zich dan met dit soort 'formaliteiten' bezighouden? Dát zou ik eigenlijk nog vreemder vinden.
Eigenlijk zou je dat kunnen vergelijken met de fout om Haller niet in te schrijven. Daar ga je toch ook de directie niet voor verantwoordelijk stellen? Die fout is gemaakt door iemand in de lijn, naar verluid de teammanager.

03-04-2024 10:01

RichardWitschge8 +5252

Als ik het stuk zo lees krijg ik toch een beetje raar gevoel bij Van Praag. Hij leek mij een hele intergere man maar ik krijg nu het idee dat hij een verborgen agenda heeft.

02-04-2024 23:04

RichardWitschge8 +5252

Niemand binnen het huidige Ajax lijkt meer te vertrouwen. Deze soap gaat nog wel even duren. Over een paar jaar hebben we waarschijnlijk een documentaire over het huidige seizoen bij Videoland.

02-04-2024 23:02

MichelBoerebach +29503

Over een paar jaar spelen we onze thuiswedstrijden voor 12.000 toeschouwers, en knokken we tegen degradatie. Zo zie ik het.

03-04-2024 01:05

PH2BOT +40642

...dat zal dan vast niet meer in de JCA zijn want die huur kunnen we dan allang niet meer betalen.

03-04-2024 02:24

behangdelul +32958

Ik begrijp dat het nu de RVC is die schuldig is? Ongeacht wat je van Kroes vindt, het is fout, fouter, foutst wat ie geflikt heeft. Hoezeer ik het ook eens ben met “skin-in-the-game” dit kan gewoon niet als beursgenoteerd bedrijf en krijg je gewoon serieuze klachten, boetes en rechtszaken van. Aan de RVC om dat te controleren (hadden ze eerder moeten doen) en dat doen ze nu.

02-04-2024 23:02

TontoKarnaggel +42632

Het is inderdaad geen speeltuin, het is een eng "ons kent ons" kliekje.....

02-04-2024 22:54

Aldek +5101

Ongelooflijk zuur…🤮

Ajax wordt niet alleen van buitenaf enorm verketterd ( bijv media die over elkaar heen vallen om negatief over Ajax te berichten.. oud Ajacieden die niet thuisgeven )

Maar zelfs binnen Ajax doen ze er werkelijk alles aan om Ajax kapot te maken….

De afgelopen twee jaar…

En dan nu deze hele domme actie van Kroes.. te triest voor woorden maar ik heb ook geen 100% vertrouwen in tekst & uitleg van van Praag.

En al helemaal geen vertrouwen in RVC…

Wat een klote boel bij Ajax zeg. , allemaal eigen belang en geen belang Ajax

02-04-2024 22:50

TontoKarnaggel +42632

Dus ook al blijkt er niet zo veel aan de hand, michael heeft al beslist dat kroes maar weg moet blijven. Nou, het moge wel duidelijk zijn dat meneer van praag besloten heeft zelf de club wel even te gaan runnen. Mijn god, die plucheplakker denkt echt dat de club van hem is.

02-04-2024 22:42

MaximilianRosse +9200

Zou Jordi Cruijff in deze slangenkuil willen stappen? De vraag stellen is ‘m denk beantwoorden. Welke gek stapt er nu nog in bij Ajax.

02-04-2024 22:28

MichelAngelo66 +22334

Ik moest even lachen.... nee natuurlijk niet.

02-04-2024 22:39

grapje +2335

Alles lag aan Mislintat volgens het rapport maar weer heeft de RvC niet gefunctioneerd in deze nieuwe passage. Ik dacht het al een tijdje dit Ajax is door en door rot. Het komt steeds meer aan de oppervlakte met dit soort geneuzel.

02-04-2024 22:24

1Zlatan +5261

Van praag (76), Louis v gaal (72) en Danny Blind (62 aka Scholletje, aka de man zonder visie) hebben het nu alsnog gewonnen van Johan….

13.5 jaar nadat Cruijff en tien jeugdtrainers juridische stappen namen tegen de benoemingen van Martin Sturkenboom, Danny Blind en Louis van Gaal.

Leeft die Sturkenboom nog? Dan zal die binnenkort ook wel een mooi stoeltje krijgen…

02-04-2024 22:23

Oxxer +165749 moderator

Cruijff noemde hem Schurkenboom, vond dat geniaal gevonden.

02-04-2024 22:43

1Zlatan +5261

Werkt nu bij de grootste schurkenclub: Uefa…. Net ff opgezocht en verbaasd me niets.

02-04-2024 22:49

Oxxer +165749 moderator

Idd geen verassing dat hij daar zit.

02-04-2024 22:56

DankzijCruijff +48731

Mijn nachtmerrie komt uit. Ajax in handen van mannen zoals vPraag, Blind en vGaal. We worden niet vijf jaar maar twintig jaar terug de tijd in geworpen. Onwerkelijk, wát een giga slangenkuil.

02-04-2024 22:23

LukaLitmanen +82610

Kelvin de Lang en Beuker gaan weinig invloed hebben hoor op transfers.

Worden geconfronteerd door de RVC...

En wie zitten daarin??

Blind, Van Gaal en Van Praag

02-04-2024 22:21

XRaY +19038

Jij verzint elke keer wat nieuws of zet dezelfde plaat op.
Begint bizarre vormen aan te nemen.

02-04-2024 22:29

LukaLitmanen +82610

Als ik wat nieuws verzin steeds is dat toch interessant.

02-04-2024 22:31

XRaY +19038

Ja je kan zo bij de telegraaf aan de gang of probeer anders een uitgever...

02-04-2024 22:43

Oogsten +128

Jaap van Zweden heeft ooit gezegd Ajax graag te leiden. Het ging toen ook niet geweldig. Misschien maar eens polsen. Is een echte leider!

02-04-2024 22:21

barry1988 +24100

Nu iedereen zijn ego en trots opzij zetten en de schouders er onder in het belang van Ajax! Nu is niet het moment voor Game of Thrones Amsterdam edition.
Zorgen dat er snel een goede trainer komt met een uitgebalanceerde selectie. Wanneer er weer prestaties komen dan komt er ook weer wat rust in de tent.

02-04-2024 22:17

LukaLitmanen +82610

Heb het idee dat Van Praag blij is dat hij Kroes kon schorsen..

02-04-2024 22:10

Suavimani +12144

Je zou het bijna denken hè.. Soms word je echt kotsmisselijk van al die verborgen agenda's..

02-04-2024 22:13

1Zlatan +5261

Lijkt er echt op

02-04-2024 22:24

Tinus +10468

Op basis waarvan zeg je dat? Ik vind het allemaal volkomen logisch wat vPraag hier zegt. Op mij komt vPraag ook totaal niet over als iemand die ervan geniet om op deze manier zijn verantwoordelijkheid te pakken.
Als Kroes genaaid is, dan hoop ik van harte dat hij dat kan aantonen en dat de schuldigen eruit worden geknikkerd, maar vooralsnog wijzen de signalen toch echt richting Kroes.

02-04-2024 22:26

Willem-Ajaxander +900

Misschien is het de wijn die spreekt voor mij nu maar ben echt klaar met die zakkenwassers in de arena. Ze denken gvd allemaal aan zichzelf, laten supporters in de steek en spelen vieze fucking spelletjes met een club die nu stuk voor stuk zijn waarde kwijtraakt.

02-04-2024 22:08

Suavimani +12144

Nee hoor, dat is niet de wijn, dat is de harde realiteit. Ajax is een speelbal van allerlei lieden met persoonlijke belangen. Ik wil nooit meer horen dat er dingen in het belang van Ajax gebeuren of dat ze dingen voor de supporters doen. De club staat al lang niet meer centraal. En als Jan en Alleman die 3 jaar iets voor Ajax gedaan heeft maar lid kan worden, maar de echte supporters niet, dan gaat dit ook niet veranderen.

Was Cruijff geen voorstander van een socio's structuur bij Ajax?

02-04-2024 22:16

Bos&lommer410 +1298

Alle grappen en grollen daargelaten.

Ik kan vandaag wel janken om de beerput van onze club. Wat een ellende, wat een enorme bak ellende

02-04-2024 22:07

036AFCA97 +146682

Bij VI wordt verbaasd gereageerd dat Kluivert en Sneijder niet worden gebeld door Ajax en De Lang en Beuker worden weggezet als kleine spelers.

02-04-2024 22:06

Suavimani +12144

Als er bij VI wél zinnige dingen gezegd werden, dan zou ik pas schrikken.

02-04-2024 22:22

Tommyshelby +130534

Van Praag en van Gaal aan de macht bij Ajax anno 2024. En die krijg je heel moeilijk weg.

Die twee zijn in staat om Ajax te ruïneren. Danny Blind erbij. Auw auw auw.

02-04-2024 22:05

036AFCA97 +146682

De Roon, Weghorst, Klaassen, Blind en Donny incoming

02-04-2024 22:06

Tommyshelby +130534

Die eerste 3. Gatverdamme. 0 zin in het nieuwe seizoen.

02-04-2024 22:07

036AFCA97 +146682

Ik ook niet. Ajax is alleen maar frustrerend.

02-04-2024 22:08

GNBL +90741 moderator

Michael van Praag is, ondanks zijn 76 jaar, geobsedeerd door macht. Man, ga alsjeblieft van je pensioen genieten en laat het over aan de nieuwe generatie. Als je toch nog per se in de RvC wil blijven zitten, blijf dan alsjeblieft weg bij het operationele beleid van de club, aangezien dit niet tot de taken van een lid van de RvC behoort.

Maar ik heb het al gehoord. Van Praag gaat samen met Louis, die lekker in Portugal zit, het beleid bepalen. Als je denkt dat de laatste twee jaar heftig waren, zet je dan maar schrap, want we worden 15 jaar terug in de tijd geworpen door deze plucheplakkers.

02-04-2024 21:58

FransHoek +9000

Niet goed geluisterd dan..het zullen vooral Beuker en de Lang zijn samen met Lenderink die de onderhandelingen voeren met trainers, spelers etc..van Gaal kan alleen telefonisch advies geven en van Praag is ook tijdelijk een adviserende rol..

02-04-2024 22:06

Oxxer +165749 moderator

Waar ik mij aan stoor is zijn blinde vertrouwen in Blind en LvG, beiden zijn geen giganten met transferszaken.

02-04-2024 22:08

driehoekjes +3699

Operationeel beleid behoort niet tot de taken als er een directeur is. Maar die is net alweer weg toch?

02-04-2024 22:16

Welja +721

Iedereen is hier incompetend
Iedereen is hier incompetend
Iedereen is hier...
Iedereen is hier....
Iedereen is hier incompetend

02-04-2024 21:58

Nr.10 +111831

Incompetent schrijf je met een -t aan het einde…

02-04-2024 22:00

Welja +721

Zelfs degene die liedjes schrijven kunnen er hier niks van

02-04-2024 22:00

Suavimani +12144

Kun je nagaan hoe incompetent ze zijn. Het is gewoon kudt.

02-04-2024 22:24

Oeroeboeroe +18585

d eraf ik erop

02-04-2024 22:44

peter_smit +18

Het is: degenen die liedjes schrijven. (meervoud) En: degene die liedjes schrijft.(enkelvoud). Ik heb meerdere liedjes geschreven, dus ik weet dat soort dingen.

03-04-2024 13:39

Cello +53057 moderator

Handelen in aandelen met voorkennis kan en mag gewoonweg niet!. Dat is heel duidelijk.

En we kunnen van alles vinden over Kroes (die het niet had moeten kopen en het niet had moeten verzwijgen zo vlak voor zijn aanstelling) en ook over een RvC (olv Eringa èn niet Van Praag overigens), die niet doorgevraagd heeft over tijdstip van het kopen van die aandelen. Opvallend ook, dat dan begin augustus 2023, nadat Kroes' aanstelling wereldkundig gemaakt wordt er bij de AFM ook geen alarmbellen afgegaan zijn dat even daarvoor diezelfde Kroes aandelen Ajax had gekocht. Schijnbaar was het bij de AFM niet echt verdacht genoeg???.

Alhoewel, als de gesprekken met Kroes vóór 26 juli 2023 hebben plaatsgevonden...... hoe en waar en zeker wanneer had men dan moeten kunnen constateren als RvC dat ie daadwerkelijk aandelen had gekocht met voorkennis?. Ik bedoel maar....als ze op 24 of 25 juli een gesprek hadden gehad en hadden gevraagd naar wanneer hij zijn laatste aandelen Ajax had verworven dan had ie dus nooit kunnen antwoorden dat dat op 26 juli was geweest.......immers dat moest nog gaan komen en dus zou een antwoord geweest kunnen zijn april of mei van dat jaar. En dat was dan geen probleem geweest.

Maar wat me op dit moment het meest intrigeert, dat is dat Quote dus vertelt, dat zij een melding binnen kregen, een tip dus.
Dan rijst bij mij de vraag..... waar zou die tip vandaan gekomen zijn?. Wie zou direct belang hebben bij het in diskrediet brengen (en alle gevolgen daarbij) van Alex Kroes??.
En niet dat het dan minder erg zou zijn geweest, maar zonder die tip en met een slapende AFM, die zelf ook niets door had zou er helemaal geen ruchtbaarheid aan dit alles gegeven zijn en was die aankoop op 26 juli 2023 van die aandelen Ajax, volledig onder de radar gebleven zijn. Had niemand ook maar iets geweten. Dus ja...... ik kan niet ontkennen, dat ik toch wel nieuwsgierig ben naar het hoe en waarom van die tip, die de Quote heeft gekregen. En vooral... van wie?. Zal wel nooit een antwoord op komen ben ik bang.

02-04-2024 21:54

driehoekjes +3699

Zoiets komt altijd uit

02-04-2024 22:00

AjaxNoo1 +2120

Zo'n tip kan haast enkel uit de (voormalige) RVC komen, wie had anders kennis dat hij die Aandelen had? Hijzelf, zijn makelaar en de mensen binnen de club die bij de sollicitatie waren betrokken...

Maar ja zonder bewijs blijft het puur giswerk..

02-04-2024 22:05

Cello +53057 moderator

@AjaxNoo1

Ja natuurlijk weten zijn makelaar en hijzelf dat. Maar wie nog meer?. Lijkt me niet dat dit soort van info publiekelijk beschikbaar is.
Mensen, die bij zijn sollicitatie betrokken zijn geweest, die zijn vooral betrokken geweest vóór dat de beslissing genomen werd op 26 juli. En voor die datum had ie die 17.000 aandelen Ajax nog niet gekocht. Zou hij zelfs in gesprekken voor die tijd natuurlijk niet hebben kunnen aangeven, dat ie inmiddels ook al 17.000 extra aandelen had verworven, want de datum waarop hij dat deed moest nog komen.
Dus ja....naast hem en zijn makelaar.... wie zouden nog meer toegang hebben gehad tot deze informatie mbt aankopen van aandelen en het tijdstip waarop dit door de kopen gedaan is?. Want de tipgever aan Quote moet over dergelijke info hebben kunnen beschikken....
En ja dan blijft de vraag...... wie heeft of had belang bij het neerhalen van Kroes?.

02-04-2024 22:14

Suavimani +12144

De AFM houdt niet elke enkele beurstransactie in de gaten hè. Net zoals FIU-NL niet elke transactie bekijkt. Dan heb je een verkeerde verwachting van hoe centraal toezicht werkt. AFM is ook afhankelijk van signalen. Daarom bestaat er zoiets als onverwijld melden van mogelijk marktmisbruik.

02-04-2024 22:27

036AFCA97 +146682

Volgens Valentijn Driessen gaan de dames uit de RvC sowieso weg. Zou al besloten zijn. Verder zegt Chris Woerts dat er weldegelijk frictie was tussen Kroes en de RvC.

02-04-2024 21:53

markk +8934

Ik heb het totaal niet staan op die Van Praag maar dit is bovenal een hele domme beslissing van Kroes. Iedereen die enige ervaring heeft met aandelen weet dat je niet met voorkennis mag handelen. Ik was al niet zo gecharmeerd van hem nadat hij Mislintat publiekelijk uitmaakte voor meesteroplichter en zwendelaar.

02-04-2024 21:53

Oxxer +165749 moderator

Rond de periode dat van de Sar technisch directeur speelde had ik een discussie hier over Anderlecht wat door wanbeleid naar de kloten is gegaan. Degene zei dat gaat bij Ajax nooit gebeuren, ik was het daar niet mee eens, helaas gaat Ajax in sneltrein dezelfde richting op.

02-04-2024 21:51

DarkChild +3451

Natuurlijk kan dat. Sommige mensen denken dat Ajax een soort recht heeft op een topclub zijn.
Nou, vraag dat maar eens na bij pakweg HSV, Schalke of inderdaad...Anderlecht. En zo zijn er wel meer gevallen grootmachten.

02-04-2024 21:55

Oxxer +165749 moderator

Klopt, sommige fans denken echt dat zoiets niet kan bij Ajax, ik vind het kinderlijk naïef. HSV was als enige club nog nooit gedegradeerd uit de BL, een groot bolwerk wat sinds de degradatie 4-5 jaar terug grote moeite heeft weer te promoveren.

02-04-2024 21:57

Oxxer +165749 moderator

Dus volgens jou is er niks aan de hand en komt het allemaal vanzelf goed. Thnx, ik kan straks weer rustig slapen.

02-04-2024 22:10

Rockanje23 +37235

Tsja, de Titanic was ook onzinkbaar.

02-04-2024 22:05

Welja +721

Iedereen incompetent.

02-04-2024 21:51

AjaxNoo1 +2120

Het laatste wat we nu moeten doen is de specialist van Geelen uit zijn functie te trekken zodat we dan vervolgens naast een onervaren AD (hij is geen AD) ook op zoek moeten naar een nieuwe commerciële man wat de enige afd. is die ondanks alles op topnivo draait..

02-04-2024 21:50

Tecmessa +1805

'Er is dus niet gevraagd wanneer ze zijn gekocht'. Oké, maar dan nog hè, je wil toch überhaupt geen situatie waarin de bestuurder ook aandeelhouder is? Dan heb je altijd een oneerlijke informatiepositie.

Stel dat je als AD weet dat je sterspeler een seizoen uit de roulatie gaat liggen vanwege een blessure en je besluit dan net toevallig je aandelen te verkopen voordat dat nieuws baar buitenkomt etc. Je hebt altijd de schijn tegen.

Je had dus als RvC sowieso moeten aandringen om de aandelen van de hand te doen of op zijn minst of afstand zetten.

02-04-2024 21:49

036AFCA97 +146682

Van Praag en Van Gaal. We kunnen zelf wel invullen wie er gehaald gaan worden, he?

Weghorst, De Roon, Klaassen, Blind, Donny en Tete. Kom er maar in voor de selectie.

Kluivert en Frank de Boer binnenhalen. Danny Blind met Van Praag en Louis aan de macht.

🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

02-04-2024 21:49

Artemio +32454

Van Praag en Van Gaal…#forthefuture(helemaal niet meer geloofwaardig)

02-04-2024 21:47

RepoocElad +9980

Je neemt een lekkere meid mee naar huis en je ontdekt thuis dat je condooms op zijn, maar je wilt wel met haar neuken, dus je vraagt of ze veilig is. Zegt die meid, ja, geen probleem, ik ben onlangs nog getest. Zou je haar dan nog vragen, 'en heb je het vorige week, na je test, toevallig nog onveilig gedaan met een ander?' Denk het niet, hè? Je duikt er bovenop. Want bij haar eerste antwoord ga je ervan uit dat ze de volledige relevant informatie geeft. Als jij een maand later met chlamydia rondloopt, is dat dan jouw schuld of die van haar? Ja, natuurlijk moet je het eigenlijk nooit onveilig doen, maar zij hield bewust informatie achter.

Misschien een slechte metafoor, maar dit is ongeveer wat er met Kroes en Ajax gebeurd is. En Kroes is die meid, voor de duidelijkheid.

02-04-2024 21:47

Sense of.H +5484

Rijke fantasie heb jij zeg 😂

02-04-2024 21:48

RepoocElad +9980

Ja, dacht ik probeer het wat inzichtelijker te maken voor iedereen die hier roept dat de RvC gefaald heeft. Moet niet gekker worden. Kroes pleegt een misdrijf en de RvC krijgt de schuld...

02-04-2024 21:51

Aeter +6731

Wel een lelijk wijf dan.

02-04-2024 21:49

RepoocElad +9980

Ja, net als met Kroes lijkt het er zo eentje te zijn waar je de volgende dag spijt van hebt. ;)

02-04-2024 21:52

Nr.10 +111831

Ik zou me niet in eerste instantie druk maken om een soaatje in die situatie die jij omschrijft.

02-04-2024 21:51

Barra +5531

Van Praag had zijn broek al op de enkels.

02-04-2024 21:53

RepoocElad +9980

Net als heel AS zo'n beetje

02-04-2024 21:54

MVG +16480

Misschien een slechte metafoor’ 😂

02-04-2024 21:54

LukaLitmanen +82610

Condooms zijn kut en one night stands stiekem ook wel tov scharrel etc

02-04-2024 22:16

DarkChild +3451

Kan je wel aan Van Praag overlaten om heel stellig te verklaren dat Ajax geen speeltuin is, maar zelf even achteloos te vermelden dat ie stiekem met Kroes moest praten vanwege AZ.

Niet nadat hij zichzelf nog even op de schouders heeft geslagen dat hij, Michael van Praag trouwens, mochten mensen twijfelen, gevraagd was om rust te brengen. En dat had hij gedaan he. Michaeltje. Wat een held, wat een visionair, wat een bestuurder.

Handjes dichtknijpen wij mogen.

02-04-2024 21:46

MVG +16480

Slap aftreksel van zijn vader is het. Altijd al geweest.

02-04-2024 21:55

DarkChild +3451

Correct. Wel gelijkenis (eerzucht en in het verlengde daarvan rancune) maar niet dezelfde kwaliteiten.

02-04-2024 21:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.