Kroes bij AZ al in de fout: KNVB legt aandelenhandel voor aan licentiecommissie

door Jari Perridon 584

Kroes bij AZ al in de fout: KNVB legt aandelenhandel voor aan licentiecommissie

door Jari Perridon 584

Laatst geüpdatet

Alex Kroes heeft de regels van de KNVB overtreden door aandelen van Ajax te kopen op het moment dat hij nog werkzaam was bij AZ. Om die reden zal de KNVB de zaak voorleggen aan de licentiecommissie. Dit alles laat de KNVB weten na vragen van de Volkskrant.

De richtlijn waarborgen onafhankelijkheid en continuïteit licentiehouder moet ervoor zorgen dat een bestuurder van een voetbalclub niet direct dan wel indirect aandelen mag bezitten van een andere club uit het betaald voetbal. Op precies dezelfde manier kunnen ze ook niet als bestuurder of commissaris werkzaam zijn bij een andere club, zo laat de KNVB weten.

De bond is na de vragen van de Volkskrant tot de conclusie gekomen dat Kroes de regels heeft overtreden. De licentiecommissie betaald voetbal, die toezicht dient te houden op het naleven van de licentieregelgeving, gaat zich over de zaak buigen. AZ zal ook opheldering moeten geven, omdat de club uit Alkmaar in de reglementen is aangemerkt als licentiehouder. De Alkmaarders zijn hier inmiddels over geïnformeerd door de KNVB.

Handelen met voorkennis 

Op dinsdagochtend maakte Ajax de schorsing van Kroes bekend, twee weken nadat hij was begonnen als algemeen directeur van de club. Volgens de Raad van Commissarissen heeft Kroes zich schuldig gemaakt aan handel met voorkennis. Kroes kocht, vlak voor zijn benoeming, 17.000 aandelen. Kroes zei met de aankoop juist de club en de supporters te willen steunen. In totaal was Kroes in het bezit van 42.500 aandelen. In zijn verklaring viel te lezen dat hij deze stuk voor stuk had gekocht in een periode die liep van 6 april 2022 tot en met 26 juli 2023. Dit betekent dat Kroes dit deed in zijn tijd dat hij werkzaam was als directeur International Football Strategy bij AZ.

'Voor ons is wat nu boven tafel lijkt te komen ook verrassend’, reageerde AZ op het aandelenbezit van Kroes. Kroes hield zich ook niet aan de regels toen hij grootaandeelhouder was bij een andere eredivisieclub, meldde De Stentor woensdag. In 2019 nam Kroes Go Ahead Eagles over en werd hij gescreend op eventuele aandelen bij andere clubs. Drie jaar later kocht hij als grootaandeelhouder van de club uit Deventer aandelen van Ajax, iets wat dus niet is toegestaan. De Deventenaren wisten hier niets van, zo liet algemeen directeur Jan Willem van Dop weten. Hij wil het verder overlaten aan de KNVB.

Lees meer over:
Plaats reactie

Godenzoon24 +15265

Dat is nogal een flink rendement een paar duizend op 4 ton. Iemand die 4 ton kan investeren doet dat niet voor een paar duizend winst. En de koers os niet eens gestegen. Het Ajax aandeel is symbolisch. Wil je investeringen met rendement ga je in andere aandelen of crypto!

05-04-2024 06:11

Jarikoning +7201

Kon die die aandelen niet kopen via een katvanger? Was veel slimmer geweest

05-04-2024 00:38

Rockanje23 +36927

Nog steeds meer vertrouwen in de kwaliteiten van Kroes dan in die van van Praag, Beuker en de Lang als het om aan- en verkoopbeleid gaat en om onderhandelingen met clubs en zaakwaarnemers. Dat Kroes de fout in is gegaan met zijn aandelen maakt hem nog geen slechte AD/TD. Bovendien hebben ze én bij Go Ahead én bij AZ én bij Ajax én bij de KNVB allemaal boter op hun hoofd als een journalist van quote dit moet ontdekken.
Ik ben het 100% eens met Kenneth Perez die zegtdat van Praag wel heel erg triomfantelijk voor de camera’s stond om dit bekend te maken.

04-04-2024 22:41

Indy2 +15254

Martin Koolhoven op X:

“Dit verbaasde mij: https://afcasc.nl/het-vroege-vertrek-van-alex-kroes-en-de-rol-van-de-rvc/
‘Dit alles zorgt ervoor dat het voor ons als supportersvereniging niet mogelijk is om verdere actie te ondernemen voor het behoud van Kroes.’

Over de strafbaarheid valt niet te twisten, maar over de straf zelf natuurlijk wel.

De vraag is hoe verwijtbaar is het? Intentie is belangrijk. Iedereen is het er over eens dat wat Kroes deed geen kwade bedoelingen had én dat hij er geen financieel voordeel bij heeft gehad. Alleen als dit geval betekent dat hij dusdanige incapabel is dat hij zijn functie niet goed kan invullen is ontslag terecht.

Maar ook de RVC heeft aantoonbaar gefaald. Ook niet met kwade bedoelingen, maar hoe verwijtbaar vinden we het? Duidt dit op een capabele commissie?

Dan is er nog de aftermath. Hoe vinden we dat beiden reageerden op dit geval? Kroes reageerde openhartig en gaf toe ’n fout gemaakt te hebben. RVC weigerde toe te geven iets fouts gedaan te hebben. Verder koos men direct voor ’n extreem zware straf te gaan en beschadigde Kroes met allerlei morele kwalificaties. Bovendien deed Van Praag (onnodige) uitspraken die Kroes in problemen brengt met AZ (door te spreken over de geheime gesprekken). Conclusie: zowel RVC als Kroes hebben fouten gemaakt, maar Kroes heeft vanaf daarna keurig gehandeld en Ajax niet (verder) beschadigd. De RVC heeft niets gedaan om de schade voor Kroes te beperken en heeft niet in het belang van Ajax gehandeld. Derhalve is volgens mij de juiste conclusie: niet Kroes, maar de RVC is onhoudbaar geworden.

Ik heb nu genoeg mensen gesproken die zeggen dat het strafbaar is, maar dat de straf zelf niet ontslag hoeft te betekenen.

Er is niemand die Ajax-aandelen koopt om winst te maken, want levert niks op. Blijven er genoeg vragen over (van wie kocht hij ze en voor hoeveel), maar het voorkennis-argument is heel technocratisch. Nog nooit betekende ’n nieuwe AD een stijging. Nu ook niet.“

04-04-2024 22:03

sirfugy +534

Klopt Indy2. Ik zit ook in het beurswereldje en wat Kroes gedaan heeft kan echt niet. Echter, je had dit heel anders kunnen oplossen door samen naar de AFM te stappen en een oplossing te zoeken.

04-04-2024 23:40

WeirdAJAX +12058

Kroes is me nu ook weer veel te actief in de pers, de schuld neerleggen bij RVC in plaats van de hand in eigen boezem steken of gewoon effe z'n smoel houden.
Denk dat deze uitkomst uiteindelijk toch niet zo verkeerd zal blijken te zijn, houdt teveel van zelfpijperij.

04-04-2024 21:56

Champy95 +1492

Alles wat van AZ komt is gewoon bedorven rotzooi

04-04-2024 21:52

RFHK +12871

Zo praat je niet over Marijn Beuker.

04-04-2024 23:58

JesperDeVlo +5410

Alex Kroes is donderdagavond aanwezig bij Ajax - Go Ahead Eagles.

'Kroes wilde geen commentaar geven over de reden van zijn aanwezigheid', schrijft Het Parool. 'Wel toont hij zich met z'n precaire aanwezigheid strijdbaar, om eventueel terug te keren bij de Amsterdamse club.'

04-04-2024 21:47

rvs +116

Van Praag heeft ook 100 aandelen. Had die deze ook toen hij bondsvoorzitter was van de knvb?
Lijkt mij ook belangenverstrengeling

04-04-2024 21:15

MarcelvTol1971 +15255

Het begon toch al met dat concurrentiebeding, dat was toch ook al gekluns. En het dan raar vinden dat AZ het poot stijf houdt.
Misschien is het maar beter zo.

04-04-2024 20:35

Jopie +490

Zit niet heel Nederland te slapen… Het platform waarop Kroes al die Ajax aandelen heeft gekocht, moet toch een melding krijgen van “Hé Alex Kroes, 90% Eigenaar GAE/Directie AZ, koopt kleine stukken aandelen Ajax” of een KNVB die ziet dat Ajax een nieuwe directeur krijgt en niet even ook naar hem een onderzoek gaat doen qua ondernemingen/aandelen waar hij mogelijk in kan zitten. Vindt het nu ook weer slappe hap dat de KNVB nu weer een onderzoek gaat doen, terwijl zij zowel bij het verkopen van z’n GAE aandelen hem helemaal moeten doorlopen en bij de aanstelling van AZ alles moeten checken. Het begint in Nederland allemaal zo onprofessioneel te worden, kijk ook naar een Vitesse, KNVB zit er ook niet kort op vanaf minuut 1 met een nieuwe eigenaar.

04-04-2024 20:24

pietvanvliet +4413

Wat een gekluns allemaal.

Als dit licentiebeleid is, hadden ze er bij Go Ahead al achter moeten komen. Gewoon een kwestie van tijdens je jaarvergadering iets roepen als: "Agendapuntje van het licentiegezeik. Jongens, meiden ook, niemand heeft gekke dingen gedaan dit jaar toch? Geen belangen in andere clubs? Nee? Mooi. Dan zullen we dat even opnotuleerschrijven en door naar het volgende agendapunt"

04-04-2024 19:59

MVG +16469

Kroes is volgens velen hier een crimineel. Dat was Mislintat ook volgens velen. Het KPMG rapport komt binnenkort uit en daar zal uit voort komen dat de grondslag, namelijk belangenverstrengeling, van het ontslag van Mislintat niet aangetoond kan worden.
Kijken wat in de toekomst een rapport over Kroes zal uitwijzen.
In Nederland ben je dus al een crimineel voordat je veroordeeld bent.
Trial by media noemen ze dat.

04-04-2024 19:39

31xAjax +7847

Van Mislintat moet dat idd nog blijken. Maar relevant is dat niet eens. Belangrijker is dat hij zowat een heel elftal veel te dure spelers heeft gekocht die allemaal miskopen blijken te zijn. Daar hebben we KPMG niet voor nodig.

Kroes daarentegen heeft gehandeld met voorkennis, dat staat inmiddels vast en is een strafbaar feit. Dus dat hij als een (witte boorden) crimineel wordt gezien is helemaal niet zo vreemd....

04-04-2024 19:46

MVG +16469

Of hij heeft gehandeld met voorkennis zal door het AMF en eventueel de rechter moeten worden bepaald.
Ik ben het met je eens dat Mislintat er een enorme zooi van heeft gemaakt. Ik ben blij dat hij weg is. Het valt daarmee verder niet goed te praten dat zijn rede tot ontslag foutief was. Je kan van Mislintat wel een rechtszaak verwachten voor geleden imagoschade.
Kroes heeft ook al aangegeven zijn ontslag aan te vechten en heeft zich al bij het AMF gemeld.
Ik zou er dus nog maar niet zo zeker van zijn dat alles wat we voorgekauwd krijgen van van Praag en de Telegraaf wel stand houdt.

04-04-2024 19:53

Psychevore +21186

Wat gaat ie doen bij het Amsterdam Music Festival?

04-04-2024 20:02

MVG +16469

Ha ha leuk. AFM is het inderdaad

04-04-2024 20:03

31xAjax +7847

Ik ga ook niet op van Praag af want die is een meester in zijn eigen straatje schoonvegen. Maar als je op de dag van je informele benoeming (onderhands) nog een pakket aandelen verwerft handel je met voorkennis. Daar hebben we de AFM (niet AMF) niet voor nodig. Ik heb zelf ook aandelen en dan weet je dondersgoed wat wel en niet mag. En geloof maar dat Kroes dat ook weet en wist....

04-04-2024 20:06

MVG +16469

Leg mij dan even uit welke meesterzet probeerde te plegen met het kopen van zijn aandelen? Als je wat weet van aandelen dan kan je ook even naar de koers van het aandeel kijken de afgelopen jaren en de fluctuaties daarin. Ook kan je zien hoeveel er in dit aandeel gehandeld wordt.
Dan zie je gewoon dat dit totaal geen ‘beleggers’ aandeel is.

04-04-2024 20:13

31xAjax +7847

Dat klopt, naar dan nog mag het niet....

04-04-2024 20:17

MVG +16469

Door rood rijden mag ook niet en is ook een strafbaar feit.
Het lijkt me toch vrij essentieel welke intenties hij hiermee had. Dit zal een rechter ook zwaar wegen bij het opleggen van een eventuele boete/straf

04-04-2024 20:24

31xAjax +7847

Ook al krijgt ie geen straf, dan nog is het een strafbaar feit. Door rood rijden ook, ook al komt er geen verkeer vd andere kanten....

04-04-2024 20:29

MVG +16469

Dus ook rede voor ontslag als iemand door rood rijdt?
Je moet de dingen wel in perspectief blijven zien.

04-04-2024 20:34

31xAjax +7847

Jij begint met de vergelijking met door rood rijden. Als ik dat dan ook die stel jij dat ik zeg dat door rood rijden reden voor ontslag moet zijn. Maar dat zeg ik helemaal niet.

Het enige dat ik zeg is dat handelen in aandelen met voorkennis strafbaar is en dat Kroes gehandeld heeft met voorkennis....

04-04-2024 20:49

WeirdAJAX +12058

Mislintat heeft met geld gesmeten voor een kutselectie. Daarmee af als TD.
Dat vind ik veel belangrijker dan of alles wel of niet binnen de lijntjes was gekleurd.

04-04-2024 21:58

pietvanvliet +4413

Het zou mij hogelijk verbazen dat we 'Ajaxaandelen kopen op het moment dat jij als een van de weinige weet dat jij de nieuwe Ajaxdirecteur wordt' niet als voorkennis zullen zien worden aangemerkt.

Mislintat's aankopen lijken, vooralsnog, eerder stom dan crimineel.

04-04-2024 22:04

JanBiesbos +28832

Bij kroez is dat duidelijk het geval hij geeft het zelf toe

05-04-2024 07:53

SchipAhoy7 +1165

De KNVB komt hierachter omdat de Volkskrant vragen stelt. Opmerkelijk - aangezien de KNVB zelf die regels heeft opgesteld. Blijkbaar is er niemand die bezig is met de handhaving van die regels. Dan kun je ze net zo goed niet opstellen.

04-04-2024 19:33

Mung +1316

1 conclusie. Ajax van de beurs af. Het is nu afgelopen met die bestuurlijke kerstboom. Die politieke slangenkuil. We zijn een voetbalclub, geen bedrijf. We zijn geen klanten, we zijn supporters. Het draait om winnen, niet om winst maken. Uit en klaar.

04-04-2024 19:32

Franz Fabelhaft +5140

Als Ajax niet op de beurs had gezeten, waren we in dit geval niet tijdig verlost van een onverantwoordelijke cowboy als AD die de club nog veel meer schade zou hebben berokkend als hij nog langer werkzaam was geweest.

04-04-2024 19:38

Mung +1316

Sinds 1998 is het een zoete inval van bestuurlijke patjakkers die onze club vakkundig naar galamiezen helpen. De club is sinds de beursgang volledig verstroopt. Iedereen verdrinkt hier. Kortom, zonder beursnotering was er geen plek voor cowboys. Dan was die hele man niet eens in beeld.

04-04-2024 19:50

Psychevore +21186

Wat gaat er dan veranderen, denk je? Behalve dan dat Alex Kroes zichzelf niet meer in de vingers kan snijden en dat er een hoop transparantie verdwijnt.

04-04-2024 19:53

Mung +1316

Dan zijn we geen administratiekantoor meer, maar ligt de focus op voetbal en de club.

04-04-2024 19:57

Psychevore +21186

Haha. Hoe uit zich dat? Hoe verandert de organisatiestructuur bijvoorbeeld?

Met andere woorden: wees eens concreet in plaats van dit lege gelul.

04-04-2024 20:00

Mung +1316

Tuurlijk pik.Je moet aan strenge financiële regelgevingen voldoen. Je bent verplicht om continu cijfers naar buiten te brengen. Je bent verplicht om belangrijke informatie te delen. Europese richtlijnen, corporate gouvernance, aandeelhoudersvergaderingen, controlesystemen, audits.

04-04-2024 20:02

Psychevore +21186

Dat zei ik al, weet je nog?

'En dat er een hoop transparantie verdwijnt'.

Al deze zaken worden overigens gedaan door lui die echt geen reet met het voetbal te maken hebben en lui die je sowieso al in dienst moet hebben, want je moet ook van o.a. de KNVB aan financiële regelgeving voldoen, alsook voor de UEFA voor FFP.

Ik zie ook niet in hoe het schrappen van controlesystemen en audits een pluspunt zou zijn.

04-04-2024 20:06

Mung +1316

Met andere woorden een beursgenoteerd bedrijf zijn als voetbalclub is slechts een formaliteit? Je moet toch al audities draaien? Ik ben geen financieel expert. Maar als ik alle goede bronnen moet geloven die wat zeggen over de beursgang, is de conclusie dat het Ajax in ruim 25 jaar tijd nauwelijks iets heeft opgeleverd. Sterker nog het maakt de club kapot.

04-04-2024 20:21

JanBiesbos +28832

In hoeverre was az als licentie houder op de hoogte?

04-04-2024 19:30

Ajax95Duivendrecht +24072

Kroes is echt een ongekend naïeve, arrogante pipo als hij denkt met dit soort praktijken weg te komen.

En de RvC, tja, het zoveelste gebeuren waarbij die grandioos hebben gefaald. In navolging van het Mislintat-debacle hebben ze wéér hun controlerende taak niet naar behoren gedaan.

04-04-2024 19:23

JanBiesbos +28832

Dit wist az daarom kon ie eerder weg

04-04-2024 19:20

RuffRhythim +24837

En Ajax heeft dus voor zijn aanstelling bij de club geen enkel antecedentenonderzoek gedaan.....

04-04-2024 19:17

nightgoat +30806

Over de hele is er sowieso verrekt weinig onderzoek gedaan, getuige de aangetrokken kermisklanten van de afgelopen jaren.

04-04-2024 19:23

VOETBALisOORLOG +1751

Als het bij AZ al mis ging, hoe kun je in Godsnaam dan nog voor Kroes zijn gegaan? Waar komt die onkunde vandaan?

04-04-2024 19:11

twynestar +28128

Ehm, het komt allemaal nu pas naar boven, hij heeft op LinkedIn gepost al jaren aandelen Ajax te hebben, plus nog extra gekocht toen hij ook nog bij Az werkte dud

04-04-2024 19:17

w86 +9322

Hij heeft aangegeven dat hij aandelen had. Dat kan 2 dingen betekenen: of hij had ze al toen hij bij AZ onder contract stond (strafbaar), of hij had ze gekocht nadat hij wist dat hij bij Ajax aan de slag ging (strafbaar).

Het pleit Kroes sowieso niet vrij, maar besef me hierbij wel dat de RvC wel heeft liggen slapen.

04-04-2024 19:29

twynestar +28128

Hij heeft ze sowieso gekocht voordat zijn komst naar Ajax bekend werd gemaakt, dus toen hij nog bij AZ werkte.

04-04-2024 20:00

Ajax95Duivendrecht +24072

Lang leve onze geweldig capabele RvC

04-04-2024 19:20

Ajax1114 +19393

Dat ze nog maar jaren mogen blijven zitten. Iemand hier waarvan zijn pensioengelden zijn ondergebracht bij APG ? Dan kan je fluiten naar je pensioen want Annet Mosman is met razende vaart de beheerde pensioengelden aan het verbranden LOL

04-04-2024 19:52

Lekkerhoor +3355

Makkelijk scoren dit. Alsof ze dat toen al wisten.

04-04-2024 19:23

Errie.L +50

Conclusie: de RVC heeft weer gefaald! Geen goed onderzoek gedaan! #rvcout!

04-04-2024 18:57

Mung +1316

Tuurlijk, hele rvc wegsturen. Komen we ver mee.

04-04-2024 19:27

Torcida +5521

Ik denk dat dit een heel grote boete voor AZ wordt. Als ze hem meteen naar Ajax hadden laten gaan, was er waarschijnlijk geen probleem geweest. Maar ja, ze moesten en ze zouden hem aan z'n contract houden...

04-04-2024 18:45

w86 +9322

Hij had al aandelen voordat hij bij AZ kwam, dus maakt geen verschil of hij nog een halfjaar niet bij ons aan de slag mocht.

04-04-2024 18:54

Barra +5529

Waarom zou AZ bestraft worden dan? Kroes heeft hier verkeerd gehandeld op eigen naam.

04-04-2024 19:07

JanBiesbos +28832

Az wist dit en lieten hem daarom gaan denk ik om de boel stil te houden

04-04-2024 19:29

kampioenenjood +5043

Mijn grote ergernis ligt nog steeds bij de RvC. Dus er is nu nog een regel die overtreden is die de RvC heeft gemist. Kroes gaf aan aandelen in Ajax te hebben gekocht en Ajax beweert niet te hebben geweten wanneer, maar had dus wel al moeten weten dat hij fout zat als bestuurder van een andere club. We kunnen dus wel dergelijk stellen dat er geen goed onderzoek is gedaan naar Kroes voordat hij aangesteld werd. Kroes is een externe partij en er zijn veel externe partijen waar Ajax niets mee te maken zou moeten willen hebben en je vertrouwt erop dat het bestuur en de RvC degelijke protocollen heeft opgesteld om de shit te filteren. Nadat Mislintat volledig zijn gang heeft kunnen gaan en nu dit hele Kroes verhaal mogen we wel degelijk afvragen waar de RvC mee bezig is en of we niet kunnen stellen dat die zwaar gefaald hebben in bepaalde cruciale dossiers voor Ajax.

04-04-2024 18:28

JesperDeVlo +5410

De AFCA Supportersclub is 'uiterst kritisch' op de raad van commissarissen. 'Net als bij de aanstelling en controle van Sven Mislintat als technisch directeur, is de RvC namelijk ook onzorgvuldig te werk gegaan bij het aanstellen van Alex Kroes. Voorafgaand aan de benoeming van zowel Mislintat als Kroes hebben de commissarissen verzuimd een aantal belangrijke vragen te stellen. Vragen die naderhand cruciaal blijken te zijn', geven de supporters aan. 'Simpele vragen die ons aller Ajax een hoop ellende hadden kunnen besparen. Want hoe eerder je achter bepaalde feiten komt, hoe beter je de schade kunt beperken.' De Ajax-fans richten de pijlen met name op drie leden. 'Dit alles heeft zich afgespeeld in de periode mei tot en met september 2023. In die periode waren de huidige commissarissen Georgette Schlick, Annette Mosman en Cees van Oevelen ook onderdeel van de RvC. De AFCA Supportersclub is van mening dat deze commissarissen medeverantwoordelijk zijn voor de bestuurlijke chaos binnen onze club en per direct vervangen moeten worden.'

Helemaal terecht!

04-04-2024 18:36

Sense of.H +5430

Ja zeg laten we oude rotten Van Praag en Van Gaal massaal uitfluiten zondag... Gaat nergens over dit een misdrijf is een misdrijf

04-04-2024 18:51

patrick37 +1746

Opzouten met die walgelijke van Praag

04-04-2024 18:55

Ans B +19809

Maar wat is gebruikelijk bij dit soort procedures? Het lijkt me toch stug dat de RvC dit soort dingen zelf controleert. Is dat niet vooral het pakkie aan van Human Resources en de Juridische afdeling? Ik vind het wel degelijk een verschil als zij 'slechts' formeel verantwoordelijk zijn of dat zij verwijtbaar zelf nalatig zijn geweest.

Bij vdSar, Mislintat en anderen (Hendriks o.a.) die zwaar onder vuur hebben gelegen heeft beeldvorming een hele negatieve rol gespeeld. Is dat hier ook het geval of is de kritiek volkomen terecht?

04-04-2024 19:05

ijzerchef +3121

Principieel zit de RVC (waarschijnlijk) niet fout. Maar als je prestatiegericht denkt, dan hebben ze wel gefaald, want Ajax zit nu wel met de gebakken peren en dat had voorkomen kunnen worden.

04-04-2024 19:04

Amp +37331

Is die De Galan al bezig met z'n tweede boek of al geïnterviewd? Hij was er destijds als de kippen bij net als AS

04-04-2024 18:26

Franz Fabelhaft +5140

Wat een flutwerkje was dat. In een weekendje geschreven om even centjes binnen te harken.

04-04-2024 19:41

slumpf +4538

Als ik dit lees dan blijkt inderdaad dat het allemaal aan de RVC ligt en Kroes geen blaam treft😂

04-04-2024 18:19

mvdk +43601 moderator

Uiteindelijk is de RVC ook verantwoordelijk voor het aanstellen van een directeur. Dus linksom of rechtsom: zij zijn verantwoordelijk. Er is duidelijk te weinig onderzoek verricht.

04-04-2024 18:23

Ans B +19809

Maar niet alleen bij Ajax dus, ook bij AZ en The Eagles. Het lijkt er dan wel op dat Kroes heel eigenzinnig en misschien wel achterbaks zijn eigen gangetje gaat.
Ik kan héél moeilijk geloven dat hij, bedrijfseconoom, helemaal niets weet van de regels. Of is hij zó arrogant dat hij zich onschendbaar acht? Een soort Narcissus?

Natuurlijk is het raar dat de RvC niet op de hoogte is geweest, maar ik vraag me wel af wat daar de oorzaak van is. Ik ga er n.l. van uit dat de RvC niet zelf actief is in de hele procedure die voorafgaat aan de aanstelling, maar dat dit gedelegeerd wordt aan Human Resources en de juridische afdeling.
Zijn dáár fouten gemaakt? Of is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat de RvC ook die procedures controleert? Ik vind dat soort details best essentieel voordat we de RvC-leden weer aan de hoogste boom ophangen.

04-04-2024 18:59

FransHoek +8957

Iedereen heeft het steeds over RVC, maar waarom geen namen noemen? Blind, van Wijk en van Praag waren nog niet in dienst toen dit zich afspeelde. Schlick, Mosman en van Oevelen zijn de mensen waar het om gaat.
Maar hier zie ik steeds allemaal haat richting van Praag. Hij is de nieuwe voorzitter en dus logisch dat hij het aanspreekpunt is voor de media.

04-04-2024 19:22

Mike1 +5328

Ik ben niet gelovig en ook niet bij-gelovig maar het lijkt wel alsof Murphy's law op Ajax wordt losgelaten; kijk eens naar de enorme opstapeling van ellende in de afgelopen jaren sinds het ontslag van Overmars. De hersenbloeding van Van der Sar, de komst van Mislintat, nu de ellende rondom Kroes. Wanneer is de beruchte gifbeker eindelijk eens leeg en kunnen we weer genieten van ons aller Ajax?

04-04-2024 18:18

mvdk +43601 moderator

Wanneer mensen binnen Ajax hun werk gaan doen. Bij Ajax is iets structureel mis, dus er moeten dingen permanent veranderd worden.

04-04-2024 18:20

Schippersson +2475

Met deze mensen in de RVC zullen er cruciale fouten gemaakt blijven worden. Maarja 2 dames moeten anno 2024 ook in de RVC he. We leven in 2024. Daar worden belangrijke functies ingevuld op basis van: 1; geslacht, 2; ras, 3; geaardheid. Kwaliteit is iets waar niet meer naar gekeken mag worden. Want stel je voor er zou een RVC zijn met alleen maar hetero mannen tussen 40-70 jaar…

04-04-2024 18:27

Ajax1114 +19393

100 procent waar en daarom zal het ook niet snel beter gaan met Ajax. Kwaliteit niet meer belangrijk binnen Ajax.

04-04-2024 18:35

Schippersson +2475

Je ziet het niet alleen bij Ajax. Kijk alleen al naar onze linkse politici in Den Haag.

04-04-2024 18:39

JesperDeVlo +5410

Driessen:
'De Raad van Commissarissen heeft ook slordig gehandeld. De bestuursraad van Ajax heeft al besloten dat de commissarissen weggaan. Die dames gaan sowieso weg. Daar moet alleen nog een vergadering over worden uitgegeven. Dat is een gepasseerd station.'

04-04-2024 18:40

Omar +17156

Weet niet waarom je het alleen over 2 dames hebt terwijl Cees van Oevelen degene is met een juridische achtergrond en veel ervaring in bestuursrecht. Hij is samen met Mosman verantwoordelijk voor deze puinhoop

04-04-2024 18:58

Rymesyt +7838

Inderdaad, kappen met die dames en meer witte hetero mannen zoals Mislintat en Pier Eringa. De dames, daar zit het probleem.

04-04-2024 19:23

PietZwaar +605

Eerder : doping schandaal van Onana, vergeten vinkje EL , niet kunnen verlengen met spelers die transfervrij weg zijn...

04-04-2024 19:12

Dusbaba +15313

Ik vraag mij ineens af. Moet Kroes die aandelen teruggeven nu blijkt dat hij met voorkennis heeft gehandeld?

04-04-2024 18:10

twynestar +28128

Kan bijna niet, hij heeft ze gekocht van div andere aandeelhouders via een broker of platform. Er is niet echt iemand om aan terug te geven.

04-04-2024 18:20

Dusbaba +15313

Het zal wel bizar wezen als hij ze weet te verkopen met winst nu blijkt dat hij met voorkennis heeft gehandeld. Ontslag of niet.

04-04-2024 18:22

Dusbaba +15313

Volgend seizoen misschien? Weet ik veel. Wanneer dan ook. Vroeg of laat zullen ze wel weer een keer omhoog gaan. En het feit blijft staan dat hij met voorkennis heeft gehandeld ongeacht wat de aandelenkoers daarna doet.

04-04-2024 18:36

Amp +37331

Ik verwacht dat ie wordt vrijgesproken van alles, gezien zijn overtuigende eh relaas op LinkedIn. Kan toch ni anders? Z'n volgers daar noemen 'm ook nog "mijn/onze AD ook al ben je geen AD" 😂

04-04-2024 17:54

WantAmsterdam +115866

Pff, net een cult.

04-04-2024 17:55

AjaxDeBesteClub +18786

Trouwens. Het valt me wel op dat de club jongens en de analisten op dit moment angstvallig stil zijn. Ik heb nog niemand iets kritisch horen zeggen of schrijven. Terwijl ze er eerder als de kippen bij waren om allerlei onbewezen en ongefundeerde dingen te blèren.

Sterker nog: Mensen zoals Guido Alberts hebben hem juist verdedigd. Terwijl Kroes toch aantoonbaar strafbaar heeft gehandeld als CEO en (dus) hele domme/slechte dingen heeft gedaan.

04-04-2024 17:52

WantAmsterdam +115866

Sjaak zal zijn baas Guido niet tegen spreken. Ook veel andere zijn waarschijnlijk vriendjes met Kroes.

04-04-2024 17:55

Breuk +25015

Sjaak, de van Hanegem van Ajax.

04-04-2024 17:56

JesperDeVlo +5410

De grootaandeelhouder, de vereniging Ajax, probeert nu al twee jaar de club weer op de rit krijgen wat maar niet wil lukken..

Ik vind dat ze nu fair moeten zijn en Kroes die 73% van aandelenpakket moeten aanbieden om over te nemen. Dat moet de droom zijn van Alex dat hij als grootaandeelhouder de club er weer boven op helpt.

04-04-2024 17:47

Gsix82 +321

Knippen en scheren die vent. Geen plaats voor hem bij ons aller Ajax

04-04-2024 17:47

Robertini +38866

Toch al een goed geschoren koppie?

04-04-2024 17:53

FanAB +1037

Gelukkig is dit bovenwater gekomen. Deze vent had een grote catastrofe kunnen worden voor de club. Te grote mond en niet kundig genoeg voor een CEO. Ervaring en een goede vent met visie nodig nu.

04-04-2024 17:43

Ajax1114 +19393

Ja te grote mond is lastig he , liever gewoon talentloze ja-knikkers.

04-04-2024 19:50

WantAmsterdam +115866

Is het compleet ondenkbaar dat hij helemaal geen fout maakte, maar gewoon dacht ermee weg te komen omdat hij bij Ajax veel machtige vriendjes lijkt te hebben?
Dat kan toch een reden zijn dat hij niet zo streng is gecontroleerd en het pas na de Quote artikel is onthuld? Sommige binnen Ajax wilden hem koste van koste binnenhalen. Naar verluidt zijn er ondanks al die berichten nog steeds mensen binnen Ajax die hem binnenboord willen houden, dat is toch enorm bizar?

Het is vergezocht, maar gezien alles kun je het toch ook niet uitsluiten?

04-04-2024 17:37

Amp +37331

Welke machtige vriendjes doelde je op? Oprechte vraag, ben benieuwd welke gladjakkers dat zijn

04-04-2024 17:49

WantAmsterdam +115866

Er is een artikeltje dat de bestuursraad van Ajax Kroes binnen boord wil houden, wie precies in de bestuursraad staat er niet bij.
En ik heb gelezen dat Cees van Oevelen een voetbalvriend van Kroes is. En mogelijk zijn ook andere leden RVC met hem verbonden.

04-04-2024 17:53

Amp +37331

Oh boy

04-04-2024 18:09

WantAmsterdam +115866

https://www.footballtransfers.com/nl/transfernieuws/nl-eredivisie/2024/04/ajax-intern-in-vuur-en-vlam-rentree-alex-kroes-mogelijk-aanstaande
Hier, AD is blijkbaar de bron.

04-04-2024 18:13

Amp +37331

Die bestuursraad is het engste kliekje dat er is, met die zelfpijper henrichs op de achtergrond aan de touwtjes

04-04-2024 18:25

WantAmsterdam +115866

Inderdaad, en die handeld gewoon in de schaduw van de directie EN de RvC (die al aardig in de schaduw werkt).

04-04-2024 18:27

AjaxDeBesteClub +18786

Als de bestuursraad achter een CEO wilt blijven staan die aantoonbaar strafbaar heeft gehandeld. Dan zijn ze zelf ook niet helemaal zuiver op de graat. Het zou desastreus zijn voor het goede imago van Ajax.

04-04-2024 18:34

RepoocElad +9875

Ik snap ook niet waarom er zoveel zijn die hem geloven op zijn mooie ogen (ofzo?). Het stinkt aan alle kanten, en hij wist dondersgoed wat hij deed.

04-04-2024 18:00

WantAmsterdam +115866

Precies mijn gedachte, er is misschien meer aan de hand, maar dan juist door mensen die Kroes zijn kant gekozen hebben.

04-04-2024 18:03

RepoocElad +9875

Dat zou helemaal wat zijn, zeg, maar op dit moment niet meer dan speculeren natuurlijk.

04-04-2024 18:11

WantAmsterdam +115866

Jazeker, maar bij Ajax kijk je nergens meer van op.

04-04-2024 18:14

Gaza +4349

Grappig dit. Waar is AZ dan in het verhaal?

04-04-2024 17:31

Joke +6783

Kroes was al roekeloos in zijn uitspraken over Mislintat. Hij noemde hem nota bene oplichter.

Een oplichter die andere beticht. Typische oplichter

04-04-2024 17:26

Casszie +109

Kan iemand toelichten wat het concreet betekend dat de KNVB dit bij de licentiecommissie voorlegt? Kan Kroes dan bijvoorbeeld geschorst worden zoals bij Overmars? Of wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan?

04-04-2024 17:24

Rst +5242

Boete denk ik maar ik ken de regelementen niet.

04-04-2024 17:39

Henkjanklaas +20585

De straf kan bestaan uit hechtenis, een geldboete of taakstraf. Het hangt van de ernst van de zaak af welke straf van toepassing is.

04-04-2024 17:46

Amsterdam Loyals +2019

Ach, MvP heeft z’n vriendjes van de knvb nog even aan het werk gezet. RvC out!

04-04-2024 17:23

Joke +6783

Ja, het is een complot hahahaha hou op

04-04-2024 17:26

ajaxminimax +5332

Mag hopen dat je dit bericht niet serieus meent... we kunnen nu van alles zeggen en ik wil van Praag echt niet 100% beschermen, maar dit is gewoon echt de schuld van Kroes zelf. Die heeft een actie uitgehaald wat oliedom is.

04-04-2024 17:32

Josey Wales +11623

Kan allemaal wel wezen maar als ze zometeen met F de Boer aankomen ,niet gaan huilen .

04-04-2024 17:35

ajaxminimax +5332

F. De Boer staat in deze discussie er helemaal buiten.

04-04-2024 17:43

LukaLitmanen +81879

Crimineel?

Kruimeldief

04-04-2024 18:10

ajaxcied4life +26020

Ik vernam dat van Praag ook tussen neus en lippen door te hebben gezegd dat Kroes met Kees Vos op stap was bij- of voor een buitenlandse TD. Klopt dat?

Zo ja, dan bevindt hij zich daarmee ook op glad ijs lijkt mij, er schijnt namelijk contractueel te zijn afgesproken dat hij niet rechtstreeks zaken mag doen met SEG.

04-04-2024 17:12

Rockanje23 +36927

Juist niet. In het interview bij ESPN zegt van Praag dat hij daar helemaal niet van op de hoogte was.

04-04-2024 17:21

PaulusH +2952

Van Praag ontkende er weet van te hebben, dat tripje werd door de interviewer aangehaald.

04-04-2024 17:31

Henkjanklaas +20585

Van praag was niet op de hoogte maar het is wel gebeurd.

04-04-2024 17:47

ajaxcied4life +26020

Check! Als het wel is gebeurd en ook dit kan worden aangetoond, ontstaat er natuurlijk steeds meer een beeld van een man die overal maling aan heeft.

04-04-2024 18:50

IndoorNinja +1854

Hmm, zal dit alles rondom Alex Kroes dan een reden zijn geweest dat Van der Sar niet happig was om hem bij Ajax binnen te laten komen? Dat hij hem al niet helemaal vertrouwde. Plotseling bekruipt mij dit gevoel...

04-04-2024 17:03

GNBL +89796 moderator

Nee denk eerder vanwege de onkunde van Edwin.

04-04-2024 17:06

Rockanje23 +36927

Inderdaad van der Sar is niet zo slim dat hij dat soort dingen door heeft. Als dat wel zo zou zijn had hij het ook moeten melden bij de RvC. Van der Sar was gewoon bang voor zijn eigen hachie. Dacht dat hij het werk van Overmars ook wel kon doen. Het resultaat is bekend.

04-04-2024 17:24

Rst +5242

Ik denk dat van der Sar wel mensenkennis heeft en aanvoelt hoe er bij Ajax op dingen gereageerd gaat worden.

Alleen was hij te bang om tegen dat sentiment in te gaan.

Veel mensen binnen Ajax vonden dat hij besluiteloos was, maar waren wel heel tevreden met zijn menselijke manier van leidinggeven.

04-04-2024 17:41

TeringHenkie +28172

Volgens mij gooide Kroes toen zelf de stok in het hoenderhok omdat buiten zijn weten om vd Sar stiekem met Schreuder aan kwam zetten als trainer.

04-04-2024 17:50

Tommyshelby +128316

AZ had hem moeten laten onderzoeken, niet gedaan.
AZ had het moeten melden aan de KNVB, niet gedaan.
AZ had hem moeten schorsen en ontslaan, niet gedaan.

Dit zijn ernstige fouten. 3 punten aftrek per vergrijp zou terecht zijn.

04-04-2024 16:56

twynestar +28128

Kolder natuurlijk, wel grappig

04-04-2024 17:03

ajaciedje90 +59668

Allemaal leuk en aardig maar dan zijn we nog steeds in staat om onder AZ te gaan eindigen.

04-04-2024 17:10

ajaxminimax +5332

En gezien het gejank van AZ steeds bij de knvb omdat topclubs worden voorgetrokken, nog 3 punten extra aftrek!

04-04-2024 17:34

TeringHenkie +28172

Ik kan hier wel mee leven!

04-04-2024 17:51

Woutert.v +177

3 punten... 30 miljoen, een dak en 3 punten per punt!!

04-04-2024 20:55

Hans Verhagen +14018

Ja kan stellen dat aandelen kopen in een onderneming waar jij een topfunctie hebt niet zou moeten kunnen. Maar aandelen kopen is speculeren. Ik kan me echt voorstellen dat dit soort mensen kijkt om op het juiste moment aandelen te kopen. Ajax draaide bij de aankoop al dramatisch. Dat kan dus ook aannemelijk zijn als goed instapmoment, want het kon alleen maar beter gaan.

04-04-2024 16:50

GNBL +89796 moderator

Het is speculeren als je geen voorkennis hebt. Kroes had al de kennis dat hij daadwerkelijk AD van Ajax zou worden.

04-04-2024 17:03

Beachboy +2884

Des te meer de reden dat deze regels er zijn. Is in dit geval namelijk speculeren op dat het beter zal gaan als jij gestart bent. Dat is op zichzelf nog iets wat je 'skin in the game' zou kunnen noemen (btw net als work hard, play hard toffe teksten die omhoog gevallen managers en 'succesvolle' mensen graag roepen), maar vooral de timing is cruciaal. Een aantal dagen voordat je in de rol begint, iets wat je zelf als 1 van de enigen weet, dat heet voorkennis. En dan eerder ook nog tijdens je werkzaamheden voor een andere, concurrerende BVO. Totaal ongepast, strafbaar en ethisch gezien verwerpelijk. De hebzucht naar macht en/of geld is iets waar velen aan kapot gaan. Kroes is een voorbeeld uit het boekje.

04-04-2024 17:08

AjaxNoo1 +2120

Heb zo'n vermoeden dat ook de KNVB Kroes minimaal zal gaan schorsen.

Hij heeft gewoon de Regels bij zowel Go Ahead als Az verbroken.

Als AZ had geweten dat hij die aandelen had was hij gewoon direct op staande voet ontslagen daarzo..

04-04-2024 16:32

Rockanje23 +36927

Hadden ze dat maar gedaan. Was hij eerder bij ons in dienst getreden en had hij geen Ajax aandelen meer kunnen kopen.

04-04-2024 16:45

YugoVik +32955

Rockanje23 draait bij hehehe

04-04-2024 16:48

Sjaakvaak +26575

Dan had hij ze een paar maanden eerder gekocht.

04-04-2024 16:50

Adam24 +39061

Kroes is gewoon een ordinaire sjacheraar. Het is heel vervelend dat Ajax er acht maanden na zijn benoeming achterkomt maar het is goed dat ze er korte metten mee hebben gemaakt. Ajax heeft echt geen ruimte en energie meer voor dit soort ongeleide projectielen op belangrijke posten.

04-04-2024 16:30

Gonzalez75 +5853

Ik begin me steeds meer af te vragen welke oelewappers er allemaal hebben liggen te maffen bij de werving- en selectieprocedure. Je onderzoekt toch de mensen die je eventueel als bestuurder wilt aanstellen en loopt een proces door van A tot Z. Shit, daar heb je het al AZ!

Echt, in en in triest dit.

En ik zal nu al het volgende schrijven, voorspellen: de competitie duurt nog ergens tot mei. Tot die tijd zullen we nog regelmatig van de ene in de andere verbazing vallen! Zal me niets verbazen dat er zo meteen vanuit de RvC ook nog dubieuze handelingen naar buiten komen. De hele gang van zaken is qua timing zo verdacht.

04-04-2024 16:28

Sjaakvaak +26575

Heel verdachte timing ja. Kroes komt in dienst op 15 maart en vervolgens stuurt AFM een melding uit dat Kroes 42.500 aandelen Ajax bezit. Niet gek dat Quote er op dat moment pas induikt.

04-04-2024 16:51

Gonzalez75 +5853

Inderdaad, ik bedoel maar.

04-04-2024 17:08

Tommyshelby +128316

AZ gaat direct in beroep door het kampioenschap van 2019/20 te claimen.

04-04-2024 16:27

Ajaxadam1 +31667

Enge vent. Als directeur van AZ had hij er dus vooral belang bij dat concurrent Ajax het goed doet, gezien zijn aandelen. Heel vals en heel onoprecht en onbetrouwbaar.

Ajax heeft een kogel ontweken door nu al in te grijpen. Anders zou de ravage niet te overzien zijn denk ik. Totaal onbetrouwbare man.

04-04-2024 16:25

WantAmsterdam +115866

Dat hij even niet nadenk/zich niet van bewust is dat op de dag dat je weet dat je AD van Ajax wordt aandelen kopen problematisch is, is al heel bizar voor zo iemand die toch al een tijdje meeloopt.
Maar dat hij bij een voetbalclub AD is, en van een concurrent ff aandelen koopt, en niet reflecteert, “kan dit niet problematisch zijn, een potentieel “conflict of interest”?” Zegt me toch alles.

Of, die gozer heeft schijt aan regels, of hij is zich totaal niet bewust dat er regels bestaan. Ik denk dan toch eerder het eerste. Maar hoe dan ook, die man wil je in geen enkele functie binnen je club hebben.
Blij als die opgerot is.

04-04-2024 16:24

Ajax27 +19054

Medeoprichter van SEG, 1 van de grootste voetbalmakelaar organisaties van Nederland. Dat bedrijf heeft ie 12 jaar geleid. En wat zijn makelaars allemaal voor types...

Ik sta er eigenlijk ook niets van te kijken dat ie zo dom, naïef of simpelweg arrogant is omgegaan met zoiets eenvoudigs als aandelen. Hij dacht er gewoon mee weg te komen.

04-04-2024 17:16

PaulusH +2952

Dacht SEG ook toen ze speler na tien jaar investeren voor geld benadeelde, verloren rechtzaak vs De Vrij omwille van schenden mededelingsplicht voor slordige vijf miljoen (zijn in hoger beroep gegaan meen ik). Gevolg toen was dat best wat cliënten weg van SEG gingen.

04-04-2024 17:40

PetrusKeizer +10739

Volgens mij is het raadzaam om me over deze randzaak vooral NIET druk te maken 😂

04-04-2024 16:17

GNBL +89796 moderator

Als er nog twijfels waren over of Kroes kon terugkeren bij Ajax, dan zijn die na dit artikel wel verdwenen.

04-04-2024 16:18

RepoocElad +9875

Dat die twijfelt er waren was al van de zotten, maar nu kunnen die echt definitief de prullenbak in, ja.

04-04-2024 17:46

JSTWST +651

Self-destructed millionaire

04-04-2024 16:15

Rockanje23 +36927

Zou Dennis te Kloese zijn Ajax aandelen nu heel snel heel stiekem gaan verkopen ?

04-04-2024 16:13

wilbert.b +3101

https://www.footballtransfers.com/nl/transfernieuws/nl-eredivisie/2024/04/ajax-intern-in-vuur-en-vlam-rentree-alex-kroes-mogelijk-aanstaande

04-04-2024 16:09

barry1988 +23986

Aub niet zeg laat Kroes nu maar mooi weg blijven. Hij had verstandiger moeten zijn en deze situatie niet moeten creëren.
Voor de betrouwbaarheid en imago van Ajax zou dit een ramp zijn.

04-04-2024 16:15

wilbert.b +3101

Helemaal eens hoor

04-04-2024 17:21

WantAmsterdam +115866

Willen deze crimineel binnen boord houden. Die mensen binnen de bestuursraad moeten dan ook maar snel vertrekken.

04-04-2024 16:30

Sjaakvaak +26575

De bestuursraad is goeie vriendjes met Kroes, natuurlijk wordt dit hier geopperd. Kroes zal echter door zowel de KNVB als de AFM berispt worden waardoor hij niet kan terugkeren.

04-04-2024 16:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.