Huntelaar geeft inkijkje: 'Vind dat we te veel spelers zijn kwijtgeraakt'

door Gino Haverkamp 215

Bron De Telegraaf

Huntelaar geeft inkijkje: 'Vind dat we te veel spelers zijn kwijtgeraakt'

door Gino Haverkamp 215

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Klaas-Jan Huntelaar vindt niet dat Ajax te veel spelers heeft gekocht afgelopen zomer. Dat zegt de oud-prof, samen met Gerry Hamstra verantwoordelijk voor de transfers binnen Ajax, tegen De Telegraaf. Ook gaat Huntelaar in op de perikelen rondom Lucas Ocampos, wiens transfer naar Ajax nogal wat voeten in de aarde had.

Ajax kent geen goede reeks, met nederlagen tegen Liverpool (2-1), AZ (2-1) en Napoli (1-6) en een 1-1 gelijkspel tegen Go Ahead Eagles. Huntelaar twijfelt echter niet over de afgelopen transferperiode, ook al heeft Ajax behoorlijk wat spelers zien komen en gaan. 'We houden ons bezig met dingen die je kunt veranderen en beïnvloeden. Ik denk dat we geconfronteerd zijn met een vertrek van meerdere basisspelers, al dan niet transfervrij', legt de 39-jarige oud-spits uit. 'Je weet dat er bij Ajax elke zomer spelers vertrekken. Maar dat Antony kort voor het einde vertrok, bracht ons in een situatie die je liever voorkomt.'

Ajax kende een, zo noemt de Telegraaf het, 'krankzinnige' transferzomer. Veel sterkhouders vertrokken, terwijl Ajax tien nieuwe namen verwelkomde. Van hen zijn enkel Steven Bergwijn en Calvin Bassey basisspelers. Huntelaar vindt dat voor nu niet heel relevant. 'We hebben vertrouwen in de nieuwe spelers. Martinez en Antony hebben ook de tijd gekregen om zich te ontwikkelen tot de spelers die ze hier zijn geworden', vertelt Huntelaar, die overtuigt is van de kwaliteiten van alle nieuwe spelers. ' Een deel staat aan het begin van hun loopbaan. Zij krijgen de tijd te groeien. Als je ziet wie en hoeveel er zijn vertrokken, kun je spreken van de opbouw van een nieuw team.'

'Dat moeten we in de toekomst voorkomen'

Huntelaar vindt dan ook niet dat Ajax te veel spelers heeft gekocht. 'Al vind ik wel dat we te veel spelers zijn kwijtgeraakt', voegt hij er aan toe. In zijn ogen is het het meest ideaal als er zo'n twee spelers vertrekken, in dit geval Antony en Lisandro Martínez naar Manchester United. 'Maar er waren spelers transfervrij en er waren afspraken gemaakt mee te werken aan een transfer. Dat moeten we in de toekomst voorkomen.'

Eén van de nieuwe Ajacieden is Lucas Ocampos, die op de laatste dag van de zomerse transfermarkt werd gehuurd van Sevilla FC. Zijn komst had nog wat haken en ogen. Eerst wilde Ajax hem kopen, maar op het moment dat de deal nagenoeg rond was greep de RvC in. Ocampos was al in Nederland en keerde terug naar Spanje, om vervolgens toch weer het vliegtuig naar Nederland te pakken. Een huurdeal werd namelijk wel goedgekeurd. Huntelaar ervaarde het niet als pijnlijk dat de RvC voor de koooptransfer ging liggen. 'Natuurlijk hebben we het geëvalueerd en intern besproken. Hier leren we van. De RvC heeft een belangrijke rol. Je wilt niet dat een speler in zo’n situatie komt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

HarryHarHar +3018

Ieder jaar je dragende en beste spelers verkopen en er middenmaat voor terug halen gaat je vroeg of laat opbreken, nu dit seizoen is dat het geval en een trainer aanstellen die helemaal het niveau Ajax niet aankan.. tjá dat is vragen om problemen en dat voor een beursgenoteerd bedrijf... verdedigend is het soms eerste divisie niveau en dan doe je Bogarde weg.. poehh hoe moeilijk kan het zijn om nu in te grijpen?.

09-10-2022 20:23

MichelAngelo66 +22149

Het zal allemaal wel Pistolero, maar het doet niks af aan het feit dat Overmars had moeten anticiperen op Mazraoui, Onana, Gravenberch. Daar zat ie voor. Allemaal bekende problemen. Net als Brobbey dat was. Je maakt er een heel verhaal van maar daar is ie gewoon in tekort geschoten. Links of rechtsom. En dat jij het geen one man show vond mag ook, maar heb jij de RvC toen gehoord? Die kwam nu opeens wel kijken. Ik ben geen Overmars hater, laat dat duidelijk zijn, maar er zijn teveel signalen dat hij zo ongeveer carte blanche had.

08-10-2022 17:07

Aurelius1 +19690

Lol. Overmars heeft 300 miljoen eigen vermogen verdiend, maakte van Ajax de rijkste club van de wereld en behaalde prijs na prijs. Huntelaar heeft nul ervaring, geen zakelijk track record, en verbrast al het geld dat Overmars heeft verdiend.

08-10-2022 18:54

FrancescosRavioli +15083

Ik denk dat het verkloten van Kapitaal momenteel meer bij Schreuder ligt hoe hij spelers misbruikt, dan de investeringen van H2

08-10-2022 23:39

Aurelius1 +19690

Een trainer kan nooit kapitaal verkloten. Een goede speler blijft een goede speler.

Is Bassey beter dan Martinez?
Is Sanchez beter dan Mazraoui?
Is Wijndal beter dan Tagliafico?
Is Grillitsch beter dan Gravenberch?
Is Ocampos beter dan Antony?
Zijn Lucca en Brobbey beter dan Haller?

08-10-2022 23:42

MichelAngelo66 +22149

Daar gaat het hier helemaal niet om. We zitten te zeiken over vertrek van spelers. Daar is Huntelaar niet de schuldige. Je haalt er dingen bij die niet ter zaken doen.

09-10-2022 08:39

Aurelius1 +19690

Het gaat om het binnenhalen van kwaliteit. Natuurlijk gaat het daar wel om.

09-10-2022 09:31

Hetzijnmaar +5453

Rijkste club van de wereld droom verder

09-10-2022 22:29

OdjePils +6308

Op wie reageer jij? Of denk je dat Huntelaar el Pistolero is?

09-10-2022 17:36

OdjePils +6308

Haha deels, denk ik, behalve dat Suarez ‘el Pistolero’ is :)

10-10-2022 01:14

AjaxNr1 +1685

In de winterstop afscheid nemen van Ocampos . En in de winterstop vol voor Ziyech en Donny van de beek gaan.

08-10-2022 15:55

Ajax4glory +3254

Donny? Wat gaat hij toevoegen?

09-10-2022 19:41

HStorm +3135

Dus je verkoopt Anthony want je hebt teveel spelers verkocht?

08-10-2022 15:09

Oempaloempa +1475

Was onhoudbaar en leverde wel de hoofdprijs op.

09-10-2022 08:19

Telamon +9192

Bergwijn: Goede aankoop, zowel diepgang en snelheid als goed in de kleinere ruimte.

Brobbey: Prima aankoop, fysiek gekoppeld aan snelheid, goed aanspeelpunt en ondanks fysiek
nog best explosief en handig.

Lucca: Overbodig, ik geloof niet in pinchhitten, en als je die laatste minuutjes puur ballen de 16 in gaat gooien voor de kopbal, kan je er net zo goed even een sterk koppende CV neerzetten.

Ocampos: Bizarre paniekaankoop, wat gelukkig huur is geworden. Was al in te vullen met Kudus, Berghuis, en door Hansen erbij te halen.

Conceicao: Goede aankoop, heel veel potentie, en voor 5 miljoen buitenkansje

Grillitsch: Goede speler en type. Wel in principe overbodig op middenveld met talenten als Regeer, Fitz-Jim, Vos, maar prima, kan ook achterin. Alvarez dan wel zo snel mogelijk weg zodat talent achter hem klaargestoomd kan worden.

Wijndal: Slechte aankoop en overbodig. Baas en Salah-Eddine zijn beter en completer, en passen beter. Ook veel beter in het onder druk uitvoetballen, wat al jaren een probleem is voor Ajax. Wordt dus niet naar gekeken, en niks aan gedaan, zoals al die jaren al.

Bassey: gehaald om er meteen te staan, maar duidelijk voetballend nog lang niet klaar. Gehaald met de hoop dat het voetballend nog wat kan worden. Vind ik een grote gok voor 25+ miljoen. Goed voor verdedigen met ruimte in de rug, maar onder druk uitvoetballen niet. Vraag me af of zo'n Milovanovic al niet beter is, qua type vooral ook.

Kaplan: Ken ik niet. Maar met Milovanovic en Aertssen sowieso overbodig, ook met Hato en Henry daar weer achter.

Sanchez: Beetje Tagliafico type volgens mij. Vooral strijd en inzet, en voetballend oké, niet bijzonder.
Vraag me af of Vos (tijdelijk), Regeer of Jermoumi niet al meer kunnen brengen.

Dus bij 7 van de 10(?) aankopen had je ook voor jeugd kunnen kiezen (meeste zitten ook op de bank), en van 3/4 kan je zeggen dat het sowieso goede aankopen zijn. De rest is of niet goed genoeg, overbodig of twijfelachtig.

Er is ook gewoon totaal niet gekeken naar de pijnpunten onder Ten Hag, die met name vorig seizoen extreem duidelijk naar voren kwamen; het onder druk nog goed en gevariëerd over de grond opbouwen en het onder druk uitvoetballen.

Met Bassey, Wijndal en ook wel Sanchez denk ik, heb je niet bepaald types gehaald die dit gaan verbeteren, juist verslechten. Dat geeft dus aan dat dat gebrek voor oog voor de opbouw en het onder druk uitvoetballen gewoon doorgaat. Tot Ajax ineens volledig kansloos is tegen een extreem drukzettende Liverpool, en dán moet er maar eens naar het onder druk uitvoetballen gekeken worden.

Echt Ajax-onwaardig dit alles. Het opbouwen en onder druk uitvoetballen zou de absolute basis moeten zijn van het Ajaxspel, want je wil de tegenstander vastzetten, het laatste wat je wil is zelf vastgezet worden en gedwongen worden de lange bal te hanteren. Je kan als kleinere club tov de Europese top weldegelijk beter zijn in bepaalde facetten van het spel, door daar de nadruk op te leggen. Ajax zou toonaangevend moeten zijn qua opbouwen, onder druk uitvoetballen en in combineren, en zou altijd perfectie daarin moeten nastreven, vanuit een soort bezetenheid.

Zolang die oogkleppen opblijven, zowel bij het aankopen en doorselecteren van spelers, als bij de trainer die vooral met tactiek en het grovere, ruimere positiespel bezig is (te weinig oog voor spel in de kleine ruimte en combinatiespel), zal er niet veel veranderen. Tot je toevallig eens de juiste trainer aanstelt, die daar wél oog voor heeft. Dat geluk moeten we dan hebben. Maar dan zit je ook nog met het spelersmateriaal, en dus het aankoopbeleid.

Het juiste type speler wordt veelal nu opgeleid door Ajax, met name ook achterin en lager op het middenveld. Goed opbouwende en voetballende CV's, vlotte backs die goed zijn aan de bal, en voetballende, spelverdelende technische 6-en. Daar moet je veel meer uit putten. Het gaat ook niet alleen om kwaliteit, maar de juiste kwaliteitEN, dat een speler past bij het spel dat je wil spelen.

08-10-2022 14:34

Odysseus +14237

Geen speld tussen te krijgen

08-10-2022 16:13

OdjePils +6308

Mooie analyse, en ook grotendeels met je eens! Fijn dat je de tijd neemt om dit uitgebreid uiteen te zetten!!

09-10-2022 17:40

Mijnclub33x +9767

Denk toch met weemoed terug aan wat Overmars de afgelopen jaren heeft neergezet. Onder hem hadden er hooguit twee basisspelers vertrokken en had Antony en vrijwel zeker ook ten Hag nog gebleven. Ten Hag had een hele goede band met Overmars, zij waren een twee eenheid. Met alle goede bedoelingen voor de heren Hamstelaar, maar die groen in dit wereldje.

08-10-2022 14:33

Mijnclub33x +9767

...maar die zijn nog groen in dit wereldje.

08-10-2022 14:35

Mijnclub33x +9767

Ook Schreuder binnenhalen is nooit een goede keus geweest. Simpel voorbeeld, luister maar eens naar de analyse van Schreuder en die van Slot na een wedstrijd. Bij Schreuder komt er niet veel bla bla uit dan "we zijn niet goed genoeg en missen automatische". Wat ben je dan in de voorbereiding naar dit seizoen mee bezig geweest? Wanneer ik Slot hoor praten dan hoor je een vaktrainer die intelligent en zorgvuldig analyseert en van B spelers A spelers maakt.

08-10-2022 14:46

PH2BOT +39916

Gingen er nog bijna af met 3-2 tegen Midtjylland...en Slot na afloop: " Midtjylland was feitelijk de gehele wedstrijd de betere ploeg....we mogen tevreden zijn met deze 2-2". Wat is daar dan zoveel 'beter' aan dat hetgeen Schreuder(t) zegt na afloop vd met 1-6 verloren wedstrijd thuis tegen Napoli: " We zijn simpelweg niet goed genoeg voor dit Napoli in deze vorm". Een vrij zinnige conclusie m.i.

08-10-2022 15:33

FrancescosRavioli +15083

Schreuder geeft aan dat Napoli wua spelers kwalitatief beter is. En daar ben ik het niet mee eens.

Het is wel meer een team en ze zijn op elkaar ingespeeld. Maar Schreuder verlegt de aandacht dus naar de kracht van Napoli ipv het gebrek aan eigen kunnen. Hij had met 100 miljoen aankopen veel meer eruit kunnen halen. Vergeet die andere 3 verliespotten en het waardeloze spel tegen Volendam niet he.

Slot geeft aan dat het in de wedstrijd zit. Geeft aan dat ze niet beter zijn dan (realistisch) en dat het dus ook een moment opname was.

Als je 6-1 op de kloten krijgt in eigen huis als Ajax zijnde, dan kom je niet weg met Napoli was beter. Zeker als je zelf niet wisselt en je het zo neerzet. Iedere lul met een frituurpan genaamd snackbar het Hoekje had dit beter neergezet. Dan ben je intellectueel een natte ruft die niet kan of wil reflecteren. Als hij met 3-1 had verloren en Napoli was net wat trefzekerder, dan kan je zo'n conclusie misschien nog net trekken.

08-10-2022 23:45

AjaxPassion +3899

Al heeft Overmars het ook zeker niet netjes achtergelaten. Gravenberch 1 jaar, Mazraoui transfervrij, Onana transfervrij, Tagliafico belofte van 4 mil, Antony belofte, en wat er bij Haller en Martinez speelde weet ik niet. Brobbey heeft hij een puinhoop van gemaakt.

Dus al bij al zijn Overmars en ten Hag op het voor hen juiste moment vertrokken. Weet niet of we er met hen dit jaar heel anders hadden voorgestaan op dit moment.

Wellicht qua aankopen, maar Haller, Alvarez en Pasveer waren ook niet al te best en Mazraoui, Gravenberch en Antony waren ook nog niet vervangen.

08-10-2022 14:49

AlexIbarra +19214

Met je laatste zin ben ik het eens, verder vind ik dit echt onzin.

De situaties van Gravenberch, Nico, Mazraoui, Onana zijn allemaal ontstaan onder Overmars. Zeg nooit nooit maar dat leek me redelijk afgesloten verhaal allemaal.
Dus kun je 4 'basisspelers' laten gaan voor nog geen 25 miljoen, of je pakt er nog ff 150 miljoen bij voor 2 extra spelers. Gezien 2 Coronajaren lijkt me dat verstandiger.

Haller voor 31-35 was wel echt een pauperdeal maar gezien zijn ziekte achteraf natuurlijk lang niet gek.
Ik vond alleen de prijs voor Bergwijn onacceptabel maar die heeft Overmars ook nooit naar Ajax weten te halen.

08-10-2022 14:55

PH2BOT +39916

Overmars heeft vooral ook veel lijken in de kast achtergelaten. Marcootje met al zijn mondelinge spelersafspraken waar verder niemand de details van kende. Heeft ook alle contracten daardoor in de vluchtstrook laten lopen. Blij dat die GAE tandem nu voorgoed pleite is. Ik heb nu al meer vertrouwen in Huntelaar. En de eerste die er nu uitgeflikkerd zou moeten worden is die egotripper voorzitter Leen(dert) Meijaard van de RvC. Die gast heeft er met name voor gezorgd dat Ajax sportief flink slagzij heeft gemaakt door zelfs nog na de start van het seizoen topspelers te gaan verpatsen waarvoor geen gelijkwaardige vervanging voor kon worden gehaald met als grootste flop 22 miljoen EL finalist angsthaas Boss Bassey en over the hill Ocampos.

08-10-2022 14:55

PH2BOT +39916

De Hunt heeft hierin natuurlijk groot gelijk. Maar ja...met eigengereide egotrippers als voorzitter Leen(dert) Meijaard van de RvC. zullen we dit nog wel vaker gaan krijgen. Zakken met geld op de verkeerde bank...laat staan op het veld. Dat gaat dus mis. Ajax heeft de naam en faam door de behaalde sportieve successen en het attractieve voetbal dat er vrijwel altijd wordt gespeeld....niet door de verkoop van de beste spelers voor veel geld al vroeg in het seizoen door een halve gare voorzitter van de RvC. Daar gaat het team niet beter van worden....en een coach ook niet. Niemand wordt daar beter van behalve de vette bonussen voor de leden van de RvC obv de verkoop van Antony en Martinez. " Ze waren toch niet te houden geweest..."...zegt de RvC ...maar ze hadden gewoon een doorlopend contract en hadden bv ook na het WK prima verkocht kunnen worden. En dan hadden wij de fans onze droomvoorhoede gehad voor minimaal de 1e seizoenshelft.

08-10-2022 14:26

AjaxPassion +3899

Iedereen was vol lof over H2 afgelopen zomer. Of dat nou terecht was of niet, ik vind het wel opvallend dat als er met miljoenen wordt gesmeten, het gros van de mensen tevreden is. Men gaat er dan schijnbaar vanuit dat het wel goede spelers móeten zijn.
Ik had echter al mijn bedenkingen bij al die miljoenen, en achteraf blijkt ook nog eens dat ze niet heel nauw hebben gekeken naar welke type voetballers Ajax nodig heeft. Ik hoop dat ze hierin snelle leerlingen zijn en dat ze komende winter en zomer orde op zaken stellen, maar ik ben er bang voor. En als dat zo is, dan is Ajax weer terug bij af.

Op het gebied van verkopen hebben ze het niet onaardig / vrij goed gedaan. Antony en Martinez natuurlijk voor hele mooie bedragen verkocht en Haller en Gravenberch vielen ook niet tegen. Helaas had Overmars het namelijk niet zo netjes achtergelaten m.b.t. Mazraoui, Gravenberch en Onana.

Helaas hebben ze er echter ook niet voor gekozen om Alvarez van de hand te doen, want die 50 miljoen krijg je nooit meer. Ergens begrijpelijk omdat er al zoveel basisspelers verkocht waren, maar ook jammer omdat Alvarez helemaal niet bij Ajax past en er na al die verkopen niet gewoon voor is gekozen om er een opbouwjaar van te maken.

08-10-2022 14:17

atouba19 +3501

Van de aankopen is meer als de helft twijfelachtig. Dat kun je H2 natuurlijk wel aanrekenen. Echter is het Schreuder die bepaald wie er speelt.

- Bassey overtuigd met zn fysiek maar is voetballend zwaar onder de maat. En dat is juist wat we zoeken, zeker wanneer je ook met Alvarez speelt.
- Bergwijn is uitstekend en maakt je wanneer t goed loopt op CL niveau beter.
- Wijndal pech met blessure, maar mag hopen dat hij Blind gaat vervangen. Anders stel ik voor nooit meer AZ spelers te halen.
- Grillitsch zie ik toch de potentie voor n 6. Ook ak heb ik nog te weinig van m gezien. Waarschijnlijk komt dit voort uit mn irritatie richting Alvarez. Vind gewoon dat Ajax altijd met n voetballende 6 moet spelen.
- Brobbey - Potentie genoeg maar wat speelt hij slecht zeg. Straalt totaal geen vertrouwen uit. Aan Schreuder de taak om m dit te geven. In potentie de komende 3 jaar de 9 van Ajax.
- Ocampos werkelijk schandalig van H2. Gelukkig heeft de RVC ingegrepen, maar dit is ronduit schandalig.
Kaplan & Sanchez - kan ik niet over oordelen

08-10-2022 14:13

AjaxPassion +3899

Bergwijn is nog minder in de kleine ruimte dan Tadic, dus daar is ook niet erg goed over nagedacht. Ben benieuwd of Schreuder hem nog op een of andere manier kan gaan laten renderen in topwedstrijden.

Nooit meer AZ spelers halen is overdreven, je moet gewoon de juiste types scouten. Wijndal kan dat zijn, wellicht Kerkez, Reijnders, Odgaard en Karlsson ook. Heb op dit moment alleen niet helder hoe zij zijn in de kleine ruimte, onder druk en op hoger niveau, maar je moet nooit bij voorbaat bepaalde clubspelers uitsluiten.

Ben benieuwd wel niveau Grillitsch kan halen, maar daarvoor moet hij wel de kans krijgen. Het is echter wel zeker dat hij niet in de buurt gaat komen van Gravenberch of de Jong.

Verder wel met je eens, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je je spelers gebruikt en dat is nog niet best onder Schreuder..

08-10-2022 14:26

atouba19 +3501

Bergwijn kwestie ben ik t oneens. Speelde ook veel beter toen Wijndal er steeds overeen ging. Blind doet dit weinig of op n slakkentempo. Tevens had hij meer aan Brobbey dan aan Kudus. Kudus hoort gewoon op 10, klaar. Wederom n fout van Schreuder.

Wat betreft AZ, kan ik n hoop aankopen herinneren en 0 die hier geslaagd zijn. Jij wel?

Grillitsch komt natuurlijk nooit in de buurt van de Jong. Dat is buitencategorie. Echter zou voetbal op 6 ons zoveel sterker maken. Zeker gezien Bassey gewoon ronduit slecht aan de bal is.

08-10-2022 14:30

thelordjoshua +10641

Dat is toch 80% dat goede aankopen zijn behalve twijfelgeval Bassey en mishuur Ocampos? Dan vergeet je ook Conceicao nog.
Vind Sanchez, Kaplan, Conceicao, Bergwijn, Brobbey, Grillitsch echt wel sterke toevoegingen.
Wijndal twijfelgeval bij.
Tis meer wat je met de spelers doet als trainer, moet je wel laten functioneren

08-10-2022 14:34

atouba19 +3501

Sanchez en Kaplan kun je nog niet over oordelen. In potentie, zeker Kaplan zijn t toevoegingen. Echter is t dramatisch dat we met Rensch en Blind op de backs aan t ballen zijn. Echt Ajax onwaardig, zeker met t geld en jeugdopleiding die we hebben.

Maar je hebt gelijk. Schreuder laat t dramatisch functioneren.

08-10-2022 14:37

Telamon +9192

Er zijn wat spelers weggegaan inderdaad, maar niet zoveel basisspelers.

----Tadic-----Brobbey----xxxxx-----

-------------Berghuis/Klaassen-------
-------xxxxxx--------------------------
--------------------Alvarez------------

Blind-----xxxxxx------Timber---xxxxx


Dus één voorin mis je, één op het middenveld, en twee achterin. Die voorin is prima vervangen door Bergwijn. Taylor vind ik completer en beter en ook beter passen dan Gravenberch, dus een vooruitgang. En achterin ben je inderdaad wel verzwakt door vertrek Martinez en Mazraoui, die beduidend beter zijn dan hun opvolgers. Maar dat wil dus niet zeggen dat je het slechte spel daar allemaal aan kan wijten, want niet zóveel mutaties.

Het heeft daar dan ook niet zoveel mee van doen, ik roep al jaren dat ook Ten Hag werkelijk niks aan de opbouw en het spel in de kleinere ruimte deed, geen combinatiespel van achteruit, maar op basis van louter tactiek en vaste looplijnen, etc. Wat allemaal te analyseren en ontregelen is, en waardoor je heel eenzijdig en voorspelbaar wordt. En je bent zo onnodig zwak in de kleinere ruimte. En dat kwam vooral vorig seizoen tot uiting, toen men in de eredivisie compacter tegen Ajax ging spelen, of hoog compact met drukzetten. Toen ging het al extreem moeizaam, en dat wordt nu gewoon doorgezet.

Het lijkt onder Schreuder nog slechter dan onder Ten Hag, vooral doordat Ten Hag in korte tijd en na elkaar 3 extreem hoog drukzettende ploegen heeft getroffen, in de vorm van Liverpool, Napoli en in iets minder mate AZ. Ten Hag zou net zo'n belabberde reeks hebben neergezet. Daarom vind ik de kritiek op Schreuder wel terecht, maar extreem scheef, want Ten Hag kon niet veel fout doen, terwijl het precies dezelfde pijnpunten zijn.

08-10-2022 13:56

AjaxPassion +3899

Bergwijn een prima vervanger voor Antony? Echt? Goede speler, maar totaal ander type, dus je mist enorm veel creativiteit en versnelling in de kleine ruimte. Daarnaast is Haller ook vertrokken, die een goede klik had met Tadic.

Taylor kan zeker niet tippen aan Gravenberch. Taylor kan niet opbouwen onder druk en geen mannetje uitspelen zoals Ryan. Ryan als 6 en Taylor en Berghuis ervoor was aardig complementair geweest, maar nu is er totaal geen opbouwer. Naast dat je geen middenvelder hebt voor je opbouw mis ten eerste ook nog eens Nous die een verkapte middenvelder was en de variatie tussen Martinez en Timber die om en om konden inschuiven. Dat zijn niet maar een paar verkochte spelers, maar dat zet je complete filosofie op losse schroeven.

Verder wel eens dar Ajax altijd moet streven naar een goede opbouw, maar die spelers liggen niet voor het oprapen. Dus dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ten Hag heeft idd ook kansen laten lopen om nog beter voetbal te laten spelen door Haller te halen en Alvarez zo belangrijk te maken. Schøne is ook enorm onderschat in 2018/2019.

08-10-2022 14:37

Telamon +9192

@AjaxPassion

Antony's bijdrage wordt ook wel wat overschat vind ik, kwam er meestal niet echt langs, was toch ook veel balletje terug of breed en voorzet. Was vooral sterk samen met Mazraoui, combinerend.

Haller is natuurlijk een kopsterke spits, die paste bij de vele hoge voorzetten, maar zo moet je niet willen spelen als Ajax zijnde.

Taylor kan als geen ander opbouwen onder druk, door zich altijd aanspeelbaar te maken, snel te handelen en altijd weer foutloos en secuur door te passen, en ook door slimmigheidjes weet hij zichzelf geregeld uit benarde situaties te spelen/pass-en. Gravenberch voegde eigenlijk nooit wat echt toe. Maakte weleens een solootje naar voren, maar balletje ging dan vrijwel altijd naar de linksbuiten, die dan weer terugspeelde. Een middenvelder die vooral opstoomt aan de bal wil niet zeggen dat ie goed is in opbouwen. Opbouwen dient in de basis passend en combinerend te gebeuren. Types als Frenkie en in mindere mate Gravenberch brengen dan wel wat extra's door ook zelf weg te kunnen draaien en op te stomen, maar dat wegdraaien was er onder Gravenberch lang niet altijd bij, en iemand als Kudus kan dat nog beter.

De opbouw wordt vooral gefrustreerd door Alvarez. Met twee uit het rijtje Taylor/Grillitisch/Fitz-Jim/Warmderdam/Vos, zou je een opbouwend en voetballend sterk blok hebben, met ook uitstekende passing naar voren.

Mee eens dat, en dat had ik ook al genoemd, Mazraoui en Martinez een aderlating zijn, maar onder Ten Hag ging de opbouw alleen via de flanken, en dat moet je ook niet willen. Wel óók, maar veel gevariëerder, dus ook centraal. Dan moet je geen Bassey halen, die dat niet goed kan. En ook geen Wijndal, die daar ook geen ster in is. En dan haal je als eerste Alvarez eruit.

Dat gebeurt allemaal niet, dus die wil om werkelijk goed op te bouwen onder wat druk en om onder druk uit te voetballen is er bij Ajax gewoon niet, of men ziet het niet of snapt het niet.

08-10-2022 15:20

LezDeBoer +566

Nou goed. Het is gelopen hoe het is gelopen. En als je objectief kijkt hebben we gewoon een prima selectie.
Hoe de poppetjes worden ingevuld is een ander verhaal…

08-10-2022 13:26

thelordjoshua +10641

Met deze selectie zou je keihard moeten beuken in de eredivisie en mogen overwinteren in CL. Individueel allemaal goede spelers

08-10-2022 14:35

LOCAmpos +10393

Wat een schandalig slecht stukje op de telegraaf app. Wat vragen met wat antwoorden. Zelfs AS weet er een artikel van te tikken. Te lui prop verweij?

08-10-2022 13:21

barry1988 +23986

Gaan ze ook nog eens de contracten van talenten (jeugd en jong) verlengen? Of mogen die straks gratis of voor bijna niks weg?

08-10-2022 13:11

thelordjoshua +10641

Zijn best wel wat verlengt en best enorm veel zooi eruit geknikkerd

08-10-2022 14:35

barry1988 +23986

Ik bedoel spelers als Hansen etc.

08-10-2022 15:39

thelordjoshua +10641

waren ermee bezig. Maar Baas, Regeer, Unuvar, Salah Eddine en echt nog een aantal zijn verlengd. Wat heel fijn is. Alleen Sontje nog idd.

08-10-2022 15:48

Ajaxisart +18767

Ook H2 zullen een aantal miskopen hebben, maar de fout ligt bij Schreuder, die te lang vast houdt aan Blind, Klaassen en Tadic. Zet spelers op de juiste plek en ga niet lopen schuiven om maar spelers in de basis te houden.

08-10-2022 13:07

MrGreen +1715

Zet Blind lcv, laat die naar t middenveld inschuiven zoals FfB vroeger en je hebt al een deel van het probleem opgelost. Ik begrijp niet dat Schreuder dit niet probeert en maar aan blijft modderen met Bassey…
Tadic was 4 jaar lang mvp linksvoor. Zet die gewoon terug op zijn positie. Bergwijn op 10, of rechtsvoor. Dan heb je al een veel logischere veldverdeling

08-10-2022 15:05

MrGreen +1715

Haha, lees nu de opstelling volgens verweij. Komt hier aardig bij in de buurt.

08-10-2022 15:07

BackInBlack +14433

As zomer alle bagger verwijderen uit de selectie, zoveel mogelijk jeugd doorstromen en alleen echt grote talenten aankopen

08-10-2022 12:50

thelordjoshua +10641

Ff resetje

08-10-2022 14:36

BackInBlack +14433

We mogen God pp ons blote knieën danken dat Ocampos niet is gekocht voor 20 miljoen

08-10-2022 12:49

RBP +7673

Ga er maar aanstaan als H2, maar ze hebben gewoon spelers gehaald waarvan we dachten dat ze realistisch gezien niet haalbaar waren.

Grootste probleem is Alfred. En het grootste probleem op het veld is het middenveld omdat Alfred het zo neerzet. Snap echt niet dat je een paar potten aankijkt dat de slechtste aan de bal het spel moeten maken, vervolgens de lange bal gespeeld wordt, en je daar dan ook niet ingrijpt. Die man is gewoon niet geschikt (op basis van de potten tot nu toe).

08-10-2022 12:25

MidMid +5666

Ik lees hier allemaal reacties die gaan over welke elf er moeten spelen. En hoewel ik dat begrijp, want sommige spelen al een paar wedstrijden dramatisch, vind ik toch dat het aan het systeem van Schreuder ligt. Hij geeft de tegenstander alle ruimte om op te bouwen. Zelfs mindere tegenstanders krijgen veel ruimte. Ze worden helemaal niet opgejaagd. En als wij de bal hebben voetballen we veel te vaak achteruit. Altijd moet er eerst controle zijn. Daardoor heb je altijd heel veel man voor je neus. Als de tegenstander dan ook nog druk zet, dan is er geen oplossing. Timber schuift veel te weinig door het middenveld in. Bassey al helemaal niet. Daardoor creeren we zelden een man meer op het middenveld, terwijl dat toch altijd de tactiek is geweest van Ajax. Kortom, Schreuder heeft zijn plan niet op orde en ik vrees dat hij dat ook niet voor elkaar krijgt. Misschien is het best een goede coach, maar het geen Ajax-coach.

08-10-2022 12:24

grapje +2335

Klopt daarnaast maakt hij ons kwetsbaar met het onnodig bombarderen van het strafschopgebied, onderlinge afstanden kloppen niet. Hij streeft een voetbalvisie dat zelfs voor Barcelona op zijn best lastig is laat staan voor dit Ajax.

08-10-2022 12:47

Web +178830

Tot een maand geleden was iedereen vol lof over Hamsta en Huntelaar
Nu is het compleet omgeslagen
Er moet een balans gezocht worden tussen kopen en eigen jeugd

Ik ben er van overtuigd dat het goede CL jaar daar schuldig aan is
Men dacht ( denkt ) dat het structureel kan aanhaken
Dat goede CL viel alles op zijn plek, met de goede aankopen Blind en Tadic bij de spelers die doorbraken. Donny, Frenkie, De Ligt, en de verassende Schone
Dat team viel precies in elkaar

Nu wil je dat vasthouden, en ga je veel te veel kopen.
Hoe graag ik het ook zou willen
Ajax gaat niet aanhaken. Omdat je dom weg je goede spelers niet vast kan houden
En net zo belangrijk
Vroeger bleven de jeugd spelers tot rond de 24 of 25 jaar. Nu gaan ze al met 20 jaar de deur uit
En soms nog transfervrij ook
Je moet altijd voor het hoogste gaan, maar ook realistisch blijven

Breedte aankopen moet afgelopen zijn
Daar voor moet de jeugd een kans krijgen

08-10-2022 12:15

Adam24 +39062

Als supporter zijn aankopen gewoon heel lastig in te schatten, hoewel ik bij Bassey wel meteen mijn twijfels had. Maar op papier kunnen aankopen heel mooi zijn, echter vallen ze in de praktijk nog weleens tegen. Daarom is je scoutingsapparaat van levensbelang. De verhalen gaan dat die de afgelopen zomer behoorlijk genegeerd zijn. Dat is problematisch. en uit zich ook in de spelers die niet voldoen waaronder Wijndal en Bassey, maar in mindere maten ook Bergwijn.

Iets wat de afgelopen jaren ook vaker voorkomt is de breedteaankoop. Dat was echt een stokpaardje van plan van JC. Geen breedte aankopen meer. Nu hebben we met Ocampos, Grillitsch, Sanchez, Lucca (oke huur) exact dat gedaan. Dat zijn er echt te veel. Aankopen als Conceicao en Kaplan (hoewel erg duur) snap ik beter, met het oog op de toekomst.

08-10-2022 13:29

Web +178830

Klopt
Als je scouts in huis hebt, dan mag je er van uit gaan dat die weten wat bij Ajax past
Anders moet je er afstand van nemen

08-10-2022 15:16

wijzijndebeste123 +163001

iedereen vol lof? nonsens. ik heb meermaals aangegeven dat t aanstellen van n duo met 0.0 ervaring bij n club van onze status waanzin is. dat ze voor zowel brobbey als bergwijn teveel betaald hebben en dat er goedkopere betere opties zouden moeten zijn. over bassey was ik wel enthousiast en ik ben dat nog steeds alleen moet schreuder wel voetbal om hem heen opstellen. ik vond davison sanchez nog n stuk minder aan de bal dan bassey maar met goede voetballers rondom hem heen speelde hij in zn kracht en was n revelatie. wel hebben ze voor martinez en antony de absolute hoofdprijs gekregen maar dat is ook dankzij ten hag.

08-10-2022 14:51

Web +178830

Bijna iedereen
Niet op je zelf betrekken

08-10-2022 15:13

DeHeerVanDeMeer +25164

Op de rijke top 15 van Europa na kan de rest van de clubs nooit 6 basis spelers vervangen en op hetzelfde niveau verder gaan, dat heeft gewoon tijd nodig.
Zoals Martinez tijd nodig had om tot een topper te groeien zo heeft Bassey die tijd ook nodig o.a.
Hamstelaar hebben het gewoon prima gedaan onder de bizarre omstandigheden, transfervrije spelers die gingen, Graaf met 1 jaar contract, 6 basis spelers weg en nog een elftal aan reserve spelers weg..
Financieel gezond en nu een tussenjaar, meer is het niet helaas.

08-10-2022 12:06

Rodrigo +1841

Martinez had niet echt tijd nodig, die stond er gewoon meteen. Zelfs op een voor hem vreemde positie (middenveld) deed hij het naar behoren. Ik schrijf Bassey nog niet af maar je mag toch wel verwachten van een aankoop van 23 miljoen dat die al wat met een bal kan..

08-10-2022 12:25

Doediemaar +1001

Tis weer een kliekje aan het worden op bestuurlijk niveau en weten waar dat gaat eindigen!!

08-10-2022 11:55

Kaatje +4789

Prima verhaal.

08-10-2022 11:51

Biss +9936

Een klein, redelijk belangrijk, aspect van onze mooie club wordt vergeten: de jeugd.

08-10-2022 11:51

Koekie87 +20962

Die jeugdspelers moeten natuurlijk wel van het niveau zijn voor het eerste van Ajax. Zo een jongen als Regeer heb ik wel vertrouwen in en zo een jongen als Baas zou ook weleens kunnen gaan verrassen maar over jongens zoals Hanssen, Axel van Dongen en Fitz-Jim twijfel ik of ze het eerste wel gaan halen. Aan de andere kant hebben we ook nog Conceicao voor de rechtsbuiten positie. Ben daar wel benieuwd naar.

08-10-2022 12:07

Web +178830

@Biss
Daar zijn ze in doorgeslagen eens
Breedte aankopen moet je mee kappen
Ruimte voor de talenten houden
Vanmiddag komen weer invallers in het veld, die de jeugd voor de voeten lopen

08-10-2022 12:32

Aurelius1 +19690

Het is helemaal niet interessant om te vragen of Huntelaar de aangetrokken spelers goed vindt. Dat is als wij van wc eend adviseren wc eend. Er moet gevraagd worden naar de huidige werkwijze en communicatie. Zijn de scouts opzij gezet door Huntelaar en Hamstra? Wat heeft Huntelaar tot nu toe geleerd? Welke fouten denkt hij gemaakt te hebben en hoe denkt hij die te gaan oplossen? Hoe komt het dat de RvC op het laatste moment ingreep, en is hij daar achteraf blij mee, omdat Ocampos nog niet uit de verf komt. Denkt Huntelaar dat er teveel uitgegeven is? Is er überhaupt onderhandeld over de aankoopprijzen? Allemaal relevante vragen, maar de interviewer vraagt weer naar de bekende weg.

08-10-2022 11:46

Web +178830

Ze moeten helemaal niet in details gaan voor ons
Onzin. Intern moeten ze wel heel goed kijken. Wat kan beter? en wat gaat goed
Dat gaat ons helemaal niet aan

08-10-2022 12:37

grapje +2335

Zeker maar voor harmstra denk ik, gezien harmstra meer met transfers bezig is en Klaas Jan met de spelers.

08-10-2022 12:49

AINIESTA +44283

Veel spelers zijn weggegaan ja. Maar je hebt zelf ook 100+ miljoen uitgegeven. Met zo'n bedrag moet je echt wel wat kunnen vervangen en dan is het aan de trainer om daar wat van te smeden. Alleen is die meer bezig met puzzelen om Tadic in het elftal te houden dan daadwerkelijk te investeren in het voetbal, de opbouw en het positiespel. Die komt er na 3 maand nog eens achter dat dit misschien wel handig was geweest.

Ook een Bassey komt zo minder uit de verf, waarvan wordt verwacht dat ie als een Beckenbauer speelt omdat wij een middenveld opstellen wat de bal niet wilt hebben als de tegenstander hoog staat(Taylor die het af en toe probeert maar die kan het ook niet in z'n eentje). Bergwijn die standaard 2 man in z'n nek heeft omdat die te weinig 1 op 1 wordt gezet door goed positiespel of het met een lange bal van Pasveer moet doen.

De selectie is aardig, de trainer maakt er gewoon een potje van.

Belangrijkste linie is het middenveld.
Stel aub een middenveld op wat kan voetballen, de bal wilt hebben niet in hun broek poepen als er druk wordt gezet(Alvarez) en positiespel(ik vraag me serieus of Alfred dit woord weleens gebruikt) kunnen spelen. dit scheelt zowel aanvallend(makkelijker kansen creëren, sneller vleugelspeler 1op1) als verdedigend(onder de druk uit voetballen, de lange bal niet hoeven spelen en dus langer balbezit hebben).

Taylor-Grillitsch-Kudus zou heel fijn zijn.

Alleen ziet ie Kudus niet eens als middenvelder en denkt ook deze trainer dat de wereld vergaat als Alvarez niet in de basis staat.

Alfred is het grootste probleem, niet de aankopen.

08-10-2022 11:32

NeeI +107618

Hear hear

08-10-2022 11:39

Helicon +137

Ik kon het er niet méér mee eens zijn. En het middenveld dat je noemt lijkt mij ideaal; drie spelers die de bal daadwerkelijk willen hebben, waardoor Bassey afspeelmogelijkheden heeft en niet in de situatie komt waarin hij de bal acuut weer terug kan verwachten. Dat was namelijk precies waar Liverpool op anticipeerde en waar Napoli lering uit trok. Het is nu veel te eenvoudig om vanuit Alvarez door te drukken op Bassey, die terug móet en vervolgens Pasveer dwingt tot de lange bal. Zelfs FC Bal op ‘t dak 6 kan deze tactiek tegen Ajax hanteren, omdat Ajax er in de huidige bezetting niet in slaagt om (ook) door het midden te combineren. Als er druk is op de bal, is het positiespel - als dat er al is - dermate voorspelbaar dat één tactische ingreep voldoende is om Ajax lam te leggen. Laat Alfred wat mij betreft eens beginnen met Pasveer - Sanchez - Timber - Bassey - Wijndal - Kudus - Grillitsch - Taylor - Conceicao - Brobbey - Bergwijn. Totaal niet op elkaar ingespeeld, weet ik, maar ik ben ervan overtuigd dat daar zoveel voetbal en creativiteit in zit, dat er weer een machine kan ontstaan.

08-10-2022 11:57

AINIESTA +44283

Het is idd niet zo ingewikkeld. Mooie opstelling. Voetbal op het middenveld, snelheid op de flanken(ook op beide back posities), een echte spits en het zal een stuk makkelijker gaan ipv dit gekloot met middenvelders in de spits, een trage rechtsbuiten en een non voetballer centraal op het middenveld.

08-10-2022 12:09

michaellaudrup +4660

Niks mis met de huidige selectie, nu nog op de juiste plek zetten en een goede trainer kopen.

08-10-2022 11:29

Simpelishetmoeilijkst +25091

Heb enorm veel vertrouwen in Huntelaar, omdat hij erg nuchter is, en in zijn carrière al aantoonde verstandig te zijn. Hij leert snel, en begrijpt wat de problemen zijn, net als hij ook de oplossingen ziet, en de gemaakte fouten. We g asn hopelijk nog lang van hem genieten bij Ajax.

08-10-2022 11:28

Aurelius1 +19690

Ik ben ook nuchter.

08-10-2022 11:43

Web +178830

Vind je?
Ik denk daar anders over

08-10-2022 12:34

Maikel +6862

We zijn idd teveel spelers kwijtgeraakt en een verkeerde ongeschikte onbenul rijker.

08-10-2022 11:22

Het_Olympisch_Stadion +5626

Vanwege corona waren toch wat transfers uitgesteld. Martinez en Nico waren nu echt niet meer te houden, Antony ook niet en Gravenberch liep uit zijn contract en Nous helemaal. Er valt daarom weinig te verwijten op dat vlak. De selectie is prima: Al zijn er wat pijnpunten, hier zou een toptrainer toch echt wel een swingend elftal van moeten kunnen maken. Het is ook nog veel te vroeg om dit al allemaal al te evalueren.

08-10-2022 11:20

grapje +2335

Veelste vroeg? Hoelang mogen we nog zonder winst blijven? Wat als we van de komende 5 wedstrijden 3 verliezen?

08-10-2022 12:54

Dirk.v +14868

Ik heb ook steeds de twijfel of Hakim de ontbrekende schakel zou zijn geweest. Nu zie je regelmatig Brobby een goede loopactie maken, maar niemand die vanuit het middenveld de paas geeft.

Daarom zou Blind een linie naar voren kunnen, die heeft dat wel in huis. Én hij hoeft net iets minder achter zijn man aan te rennen omdat er nog iemand als back-up achter hem staat.
Blind als linksback is echt afgelopen, teveel fouten die tegengoals gekost hebben.

Hoop vanmiddag tegen Volendam dat we eigenlijk weer eens met 4 a 5-0 winnen, toch weer even dat lekkere gevoel.

08-10-2022 11:19

Jutter1 +4311

Dat zeg ik hier ook al sinds het einde van de zomertransfer periode, tot in den treure!. Dat is een enorme aderlating en desastreus voor Ajax in de huidige competitie. E.e.a. is eigenlijk een normale ontwikkeling temeer omdat het duo Hamstra/Huntelaar te veel spelers heeft aangetrokken, die ook nog eens behoorlijk prijzig waren, die kwalitatief een stuk minder zijn dan de vertrokken 5! basisspelers. Ik denk dat niet alleen de trainer maar ook genoemd duo de wacht wordt aangezegd mocht er geen verbetering in het spel en resultaten merkbaar zijn! Zeker Huntelaar maar ook Hamstra zijn in feite nog rookies in het int. voetbal gebeuren met waarschijnlijk ook nog eens een beperkt netwerk! De gevolgen daarvan blijven dan ook vooralsnog niet uit.

08-10-2022 11:16

ratje +3505

Je kon dit ook al duidelijk zien aankomen. Met de aflopende contracten, afspraken over vertrek deze zomer en de trainer die er tegelijkertijd uit stapt, doet dit heel erg denken aan een ingecalculeerd scenario: afgelopen seizoen was het jaar om de vruchten te plukken, dit jaar is een seizoen van wederopbouw. Helaas.

08-10-2022 11:05

Simpelishetmoeilijkst +25091

Denk dat je gelijk hebt.

08-10-2022 11:36

Adam24 +39062

Niemand gaat hier zijn verantwoordelijkheid nemen. Zonder echte TD is Ajax een stuurloos schip en moet Van der Sar uiteindelijk voetbaltechnische knopen doorhakken, die daar uitermate ongeschikt voor is. Met een RvC die op scherp staat en bij iedere beslissing meekijkt (terecht!). Er is een nieuwe trainer en geen TD, dus twee nieuwe mensen. Zo ontstaat er dus een machtsvacuum waarbij alle poppetjes naar elkaar gaan wijzen. Schreuder zegt mijn team is niet goed genoeg, Hamstelaar wijst naar de RvC (We moesten te veel verkopen), RvC wijst naar Technisch Hart (verkeerde spelers gehaald).

Overigens is de selectie van Ajax niet geweldig maar zeker niet zo slecht als dat Schreuder het nu doet voorkomen.

08-10-2022 11:01

JSTWST +651

Waar zegt Schreuder dat hij een slechte selectie heeft?

08-10-2022 12:12

Adam24 +39062

We zijn niet goed genoeg in combinatie met teveel spelers verloren, waren zijn woorden na afloop.

08-10-2022 12:21

thajax +7423

Goede teksten Klaas!
Inderdaad: Antony en Martinez kun je voorzien, maar dan ook nog Gravenberch en Mazraoui. En ook nog Haller en Nico. Beetje te veel van het goede.
En zelfs Onana...
Eigenlijk hadden bijv Nico en Onana al een jaar eerder moeten gaan. En Gravenberch en Haller misschien een jaar later?

Selectie is echt wel goed genoeg om kampioen te worden. Met Luca en Ocampos en Grillitsch zitten er wat gokjes bij, maar die zijn dan ook niet voor de basis. Bassey en Bergwijn zijn prima en ook Wijndal kun je er goed bij hebben. Sanchez is een degelijke aankoop en Brobbey terug is prima.

08-10-2022 10:58

Babangida83 +23814

Dit geeft precies aan waarom Schreuder het moeilijk heeft. Té veel nieuwe basisspelers. Dat vergt tijd om dat als één geheel te krijgen. Heb je een keer een tegenslag, dan heb je weinig vastigheden om terug te vallen. Dan kun je vallen over dat hij de poppetjes op de verkeerde plek zet, maar dat deed Ten Hag ook de afgelopen 4 jaar. Die had in maart pas de vaste namen en dat terwijl hij veel minder jaarlijkse mutaties had. Daarom vind ik de kritiek op Schreuder opportunistisch en te gezocht. Ik vermoed wel dat Huntelaar daar doorheen prikt en rustig blijft. In dat geval hebben we echt een heel goed technisch hart dat de puinhopen van Overmars in rap tempo aan het opruimen is. Want ze zijn ook al met de toekomst bezig en ik zie ze ook heel vaak op de toekomst. Ik heb nu al meer beelden gezien van H2 op de toekomst, dan in 4 jaar combo Ten Hag & Overmars. Maar ook dat duo mocht een half jaar inkomen. Dat lijkt me ook normale beleidsvoering.

Ook die 1-6, bekijk de goals, spoel ze terug. Het gaat echt om details. Die vielen net de kant van Napoli op. Dan staan zij in overtalsituatie ipv jijzelf. Schreuder zag dat en heeft de tweede helft daarom dezelfde tactiek proberen te verbeteren. Want dan kun je hem ook nog winnen. Dat siert hem en dat maakt hem de aanvallende coach die we willen. Alleen met Bassey als cv, die in positioneel steeds verkeerd staat, is het moeilijk opbouwen. Dat is zijn grootste fout in mijn ogen. Dan is er geen rust. En dan is het #Schreuderout ipv #goudenpik

08-10-2022 10:51

De3mos +12082

‘Het gaat echt om details. Die vielen net de kant van Napoli op.’

Sorry maar dat kan ik echt niet serieus nemen. Het had 1-12 kunnen staan. Hij zet iedereen gewoon verkeerd neer en de mensen die een wissel verdienen laat hij staan omdat hij een ‘vedette-fetish’ heeft.

08-10-2022 10:56

Babangida83 +23814

Ik kan jouw reactie niet serieus nemen. Je baselt maar wat op basis van onderbuik. Maar analyseer het eens rustig en onderbouw het. Then you'll see.

Enig discussiepunt zou kunnen zijn: had Schreuder het eerder op moeten geven en zekerheid moeten inbouwen (de deur op slot moeten doen) om een afgang te voorkomen. Reden om dat wel te doen, zou puur zijn om commentaren zoals die van jou te voorkomen. Ik vind het ergens wel mooi dat hij dat niet deed.

Wat je zegt, is misschien wel waar, maar dat zijn details die niet veel te maken hebben met je verlies tegen Napoli.

08-10-2022 11:03

De3mos +12082

Ja dan doe je het niet maar als je denkt dat tadic niet een keertje gewisseld kan worden dan houd het snel op.

08-10-2022 11:07

VluggeJaapie +2044

En juist die punt... had hij al vanf min 30 moeten doen,.

08-10-2022 11:12

Adam24 +39062

Schreuder zit boordevol slechte tactische keuzes en blijkt vooral niet in staat om zijn keuzes te wijzigen. Tadic op rechtsbuiten, Kudus in de spits terwijl je niet aan opbouwen toekomt doordat je Bassey en Alvarez centraal laat staan. Brobbey uit de basis halen terwijl die goed speelde, slechte of geen wissels. De lijst gaat maar door. En dat gewoon rustig 4 wedstrijden laten staan terwijl de problemen al lang zijn blootgelegd. Het gaat dus om alles behalve details.

08-10-2022 11:06

Bensco +7162

@adam24: Mee eens! Tuurlijk zitten we in een opbouw jaar maar ik kan Schreuder ook niet betrappen op tactisch wijze keuzes. Je noemt al enkele situaties waaruit dat blijkt en daar zou je nog het niet opstellen van wijndal aan kunnen toevoegen

08-10-2022 11:17

tijssenajax +13901

Nou, wat ik heb geconstateerd is dat Napoli soepel combineerde en altijd een mannetje vrij had. Wij stelden daar alleen wat opportunisme en inzet tegenover waardoor wij op 1-0 kwamen. Ik zag toen al dat Napoli totaal niet onder de indruk was en onverstoorbaar verder voetbalde. Onze jongens zagen dit ook en toen was het snel over met het opportunisme en inzet.

En over Ten Hag. Liever geen coach als voorbeeld nemen die er veel te lang over deed om een goede basis te vinden om Schreuder daarmee te excuseren. Een goede coach heeft mijns inziens snel zijn basis staan en bouwt daarop verder. En die bouwt met dit spelersmateriaal een goed team, ben ik van overtuigd.

08-10-2022 11:20

AFCAjaxMidNineties +12620

Bij nader inzien vind ik het terecht dat de transfer van Ocampos geblokt is. Huur was beter. Die keeper van Benfica was een aanwinst geweest maar inderdaad met 4 keepers en zijn slechte voetballende kwaliteiten een vraagstuk. Verder ben ik persoonlijk zeer positief verrast door Hamstra en Huntelaar deze transferwindow. Er staat gewoon een uitstekende selectie waar je makkelijk landskampioen mee moet worden. Maarja... Met Schreuder ... ?

08-10-2022 10:41

PartyPat +1458

Ik heb in H2 wel vertrouwen. Voor hen was het de eerste transferperiode en dan ook gelijk vrij extreem. Daar zullen ze veel van geleerd hebben. Ik heb echter veel minder vertrouwen in Schreuder.

08-10-2022 10:38

De3mos +12082

Het enige wat er fout is gegaan is dat ze de belangrijkste transfer hebben verpest dmv bord op schoot scouting, namelijk schreuder. In alle spelers heb ik wel vertrouwen. Al is ocampos meer een forceer super sub ipv een basisspeler imo.

Overigens vind ik het niet verkopen van klaassen ook een fout maarja, schreuder zal er blij mee zijn voor wat het waard is..

08-10-2022 10:35

AFCAjaxMidNineties +12620

Wat is er eigenlijk mis met Klaassen?? Ik begrijp het echt niet en ben heel blij dat hij er nog bij zit.

08-10-2022 10:42

De3mos +12082

Ja ik ben meer gefrustreerd dat alfred hem als basisspeler blijft opstellen. Ik wil hem slechts als wissel zien, en hij verdient veel teveel salaris voor een rol als wissel. Voor dat salaris had je vlachodimos kunnen vastleggen bijvoorbeeld

08-10-2022 10:43

Koekie87 +20962

Klaassen bewijst nog wel elke keer dat hij belangrijk is voor Ajax en is gewoon een modelprof die liever keihard werkt en daarmee een voorbeeld is voor de jongere spelers dan dat hij gaat muiten om een vertrek te forceren zoals een aantal andere spelers deze zomer wel hebben gedaan.

08-10-2022 10:45

De3mos +12082

Liever 2 jaar kudus dan 5 jaar klaassen. Bogarde of tadic zorgde er wel voor dat ze hun best blijven doen. Overigens is dn deef ook al aan het klagen over zijn reserverol.

08-10-2022 10:46

AFCAjaxMidNineties +12620

Mee eens. Mr. 1-0, motivator, motor, harde werker. En zijn 1 keer raken kaats is echt van een heel goed niveau.

08-10-2022 10:47

De3mos +12082

Die kaats is goed idd, maar daar houd het bij op. Hij verzaakt verdedigend heel veel vanwege slechte positionering ( ja ik heb erop gelet aangezien ik kudus fan ben en dat de kritiek op hem was) , loopt altijd de spits in de weg, voegt vrijwel niks toe aan het veldspel en zorgt ervoor dat je organisatie compleet kut is.

Brobbey was begin van het seizoen ook heel goed bezig, dan krijgt hij na een paar wedstrijden op de bank een pot met klaassen erachter een kans en hij maakt geen kut klaar. Dat komt omdat met klaassen vrijwel niet te combineren valt en klaassen continu op de positie van de spits staat ( net zoals die loopactie bij de 1-0 bij de eerste paal die hoort voor de spits te zijn)

Daarom zie ik hem slechts als invaller om iets te forceren, scoren kan hij namelijk goed. Alleen zijn effect op het veldspel is zo erg dat ik hem niet meer in de basis wil zien…

08-10-2022 10:52

Koekie87 +20962

Kudus klaagde over het gebrek aan speeltijd wat natuurlijk ook niet goed te praten valt maar ik doel zelf meer op jongens zoals Antony, Alvarez maar ook Martinez die gingen muiten omdat ze een vertrek wilde forceren.

08-10-2022 10:53

tijssenajax +13901

Vlachodimos zal wel superblij zijn dat hij bij Benfica is gebleven. Zag Benfica laatst tegen PSG en hadden eigenlijk moeten winnen, dus dan kan je wel wat.

08-10-2022 11:27

tijssenajax +13901

Maar Deef klaagt over zijn speeltijd, is dat voorbeeldig? Ik vind hem niet belangrijk voor Ajax en met hem erbij loopt het eerder slechter dan beter. Modelprof enz. hebben we niet veel aan als je voetballend niet genoeg brengt. Maar dat is mijn mening.

08-10-2022 11:30

tijssenajax +13901

Ben het eens met jouw verhaal, maar ben inmiddels zover dat ik mij irriteer aan Klaassen zelfs als invaller.

08-10-2022 11:33

Koekie87 +20962

Niks mis met je eigen mening en dat die verschilt met die van mij, moet kunnen toch. Ik heb zelf geen geluiden of berichten gelezen dat Klaassen zou klagen over te weinig speeltijd. Dus daar baseer ik ook voornamelijk mijn mening op. Ik vind hem daarintegen wel belangrijk maar dat is meer omdat hij toch wel vaak de score opent maar ook gewoon werklust toont en voorop gaat in de strijd. Uiteraard is het geen voetballer met een fluwelen techniek of iemand die zomaar even een aantal tegenstanders uitspeelt maar denk wel zeker dat hij belangrijk is binnen en buiten het veld.

08-10-2022 11:58

AFCACruijff14 +160781

Huntelaar is een goede kerel en ik blijf erbij dat h2 goed werk heeft geleverd van de zomer. Dit is een uitstekende groep die goed is vervangen naar de mogelijkheden. H2 kan er weinig aan doen dat ze net begonnen tijdens een enorme uitloop. Wel de verkeerde trainer aangesteld, maar van de zoner waren velen waaronder ik best tevreden met Schreuder dus het was ook weer geen blunder. Het pakt alleen niet goed uit en ik zie liever alweer een opvolger. We raakten alleen wel wereldklasse spelers kwijt en die vervang je bij Ajax nooit meteen met gelijkwaardig niveau.

08-10-2022 10:33

Maikel +6862

Wereldklasse spelers kwijt?
Heb ik iets gemist? Antony is nog héél ver verwijderd van wereldklasse. En voor de rest?.......
Wereldklasse was er geen één.
Daaraan kun je herkennen welke kijk jij op voetbal hebt.

08-10-2022 11:26

AlexLitmanen10 +14359

Antony en Martinez zitten tegen wereldklasse aan.
Haller was in de cL vorig jaar ook absolute top.
Mazraoui en Gravenberch zijn naar de absolute top, komen daar wel nog weinig aan spelen toe maar zitten er tegenaan

08-10-2022 11:44

Maikel +6862

Antony en misschien Martinez hebben hoogstens het potentieel voor wereldklasse..

08-10-2022 11:46

AFCACruijff14 +160781

Probeer het gewoon niet, kleutertje Maikel..

08-10-2022 12:53

Maikel +6862

Is toch wéér gelukt dat je uit je hol gekropen komt 😅😅
Of was het drie meter onder het zand?
Je hebt gewoon geen verstand van voetbal jongen.
Daar kun je natuurlijk niks aan doen. Is maar voor weinigen weggelegd.

08-10-2022 12:54

Craain +4952

Ben niet met Huntelaar mee eens. Hij is een goede vriend van Schreuder is wel duidelijk. Beiden hebben dezelfde karakter van hoe het moest. Ze hebben in Duitsland gespeeld en samen bij Ajax gewerkt. Huntelaar deed veel voor Schreuder qua aantrekken van spelers, Huntelaar heeft hard gemaakt voor de komst van Schreuder is wel duidelijk.

Schreuder was gecharmeerd van de spelers die fysiek sterk zijn en kijkt minder naar voetbal vaardigheden. Zo ken ik Schreuder van zijn vorige clubs... Speelt als Frank de Boer/ Ronald Koeman systeem... Geen risico en van achteruit voetballen.

Overmars, jammer dat hij weg is, weet precies wat het nodig is voor het elftal, denk aan Bosz en Ten Hag (beiden lieten Ajax herkenbaar voetbal).

08-10-2022 10:33

ck69 +13050

Na de eerste 5 wedstrijden zag je eigenlijk al dat je met Bergwijn en Antony op de flanken van wereldniveau was. De wedstrijden waar Antony er niet bij was was het spel zeer matig. Toen was al duidelijk dat als je Antony zou verkopen en niets waardigs er voor terug zou halen, je een ongelooflijk moeilijk jaar zou krijgen (zo moeizaam als dit had ik niet verwacht trouwens). In combinatie met de zeer matige trainer is er nu een hopeloze equipe samengesteld, zonder nog maar een greintje voetbal.

08-10-2022 10:16

Kuningast +5079

Fantastisch werk van rvc. Wat een waardeloze speler is die ocampos.

Verder hebben we wel goede aankopen gedaan. Het is vooral de trainer die ze verkeerd neerzet

08-10-2022 10:16

Oxxer +163797 moderator

Waarom vind jij Ocampos een waardeloze speler? Het kan ook aan iets anders liggen waarom zijn aanwezigheid geen impact heeft. Heb jij hem gevolgd bij zijn vorige clubs?

08-10-2022 10:46

Kuningast +5079

Omdat hij meer kaarten pakt dan goals maakt terwijl hij een aanvaller is.

Bovendien past hij qua stijl helemaal niet bij Ajax

08-10-2022 14:20

Oxxer +163797 moderator

Dat jij vind dat hij niet bij Ajax past bij Ajax qua stijl kan ik mij iets bij voorstellen. Aan de andere kant Ocampos is een temperamentvolle speler iets wat kan waarderen. Dat stukje extra onverzettelijkheid / pit heeft Ajax de afgelopen jaren geen slechte dingen gebracht.

08-10-2022 14:25

Tom Buter +253

Ze zagen de verkoop van Anthony niet aankomen… wij al van mijlenver…

Vervolgens wordt er in de winterstop een opvolger aangeboden die bij Napoli nu de sterren van de hemel speelt.

Je maakt mij niet wijs dat die een half jaar geleden nog zo slecht was.

08-10-2022 10:15

De3mos +12082

Anthony, nog steeds ja?

08-10-2022 10:37

MichelAngelo66 +22149

Prima verhaal van Huntelaar. Klein tikkie naar Overmars. Al die beloftes die werden gemaakt waren een beetje teveel als ik het zo hoor.

08-10-2022 10:14

Freddy +11364

Plus dat Onana en Mazraoui transfervrij waren en je Gravenberch moest verkopen om er nog geld aan te verdienen

08-10-2022 10:15

MichelAngelo66 +22149

Zeker. Het kwam allemaal tegelijk uit op een verkeerd punt. Dat mag je Overmars wel aanrekenen. Je kan een keer een verkeerde aankoop doen, maar je planning en daarmee je continuïteit moet wel op orde zijn. Dit is nu precies het gevaar van een ‘one men show’ waar Cruijff altijd voor waarschuwde.

08-10-2022 10:20

AFCACruijff14 +160781

Je kan het ook Overmars niet aanrekenen dat Onana niet wilde tekenen en dat Mazraoui ook verderop wilde kijken. Uiteindelijk bepalen de spelers.

08-10-2022 10:35

Freddy +11364

Zeker wel,d an moet hij eerder over gaan tot verkoop

08-10-2022 10:38

KleineReus +6424

Wellicht dat door alle aandacht voor zijn dickpics, bij Overmars de boel al een beetje aan het verslappen was

08-10-2022 10:39

AFCAjaxMidNineties +12620

Dat laatste weet ik niet zo zeker hoor.. ik heb de dickpics niet gezien.. 😂

08-10-2022 10:48

El Pistolero +4932

"Zeker. Het kwam allemaal tegelijk uit op een verkeerd punt. Dat mag je Overmars wel aanrekenen".

Dat mag je doen, maar dat doet niets af aan het feit dat dat volkomen onterecht zou zijn. Ajax heeft Mazraoui een Ajax waardig contract aangeboden, dat hij dat heeft geweigerd omdat hij bij clubs als Bayern (meer dan) het dubbele kan verdienen komt voort uit marktwerking en kan je Overmars of wie dan ook natuurlijk niet aanrekenen als je enige waarde hecht aan objectiviteit. Gravenberch was sowieso niet van plan om bij te tekenen en dat kan onmogelijk als een verrassing komen omdat dat al duidelijuk was tijdens zijn vorige contract verlenging toen hij als 17 jarige blaag niet langer dan 2 jaar wilde verlengen. Zelfs het rond maken van zijn eerste profcontract was al een hels karwei omdat zijn zaakwaarnemer hem toen al naar een grote club wilde brengen, maar zijn ouders daar een stokje voor staken. Onana idem dito, die heeft volgens menigeen geen seconde de intentie gehad om bij te tekenen. Het is Overmars natuurlijk niet aan te rekenen dat Onana een verkeerd pilletje heeft genomen en daardoor bijna een jaar op non-actief heeft gestaan, hetgeen natuurlijk ook een voor Ajax nadelige uitwerking had op zijn transferwaarde en de mogelijkheid om hem te verkopen. Geen club gaat een speler kopen terwijl die een schorsing moet uitzitten en al helemaal niet in Coronatijd. Dit soort reacties komt vooral voort uit de bijna kinderlijk naïeve veronderstelling dat de bomen bij Ajax tot in de hemel groeien en alles financieel mogelijk is. Dat is natuurlijk niet zo, dat is wel gebleken uit het verlies dat Ajax heeft geleden en de club in één keer 25 miljoen armer heeft gemaakt. Dat gat zal normaal gesproken meer dan voldoende gedicht kunnen worden met het huidige transferresultaat, maar dat is uitzonderlijk en niet vanzelfsprekend en kan je dus ook niet als referentiekader gebruiken.

Ajax heeft in vergelijking met de grote clubs waarmee ze moet concurreren een bescheiden begroting die ook nog eens verliesgevend is. De reguliere begroting (zonder transfers) gaat bijna al alleen op aan salarissen en dat toont genoegzaam aan dat ook bij Ajax niet alles mogelijk is en de club niet in staat is om iedere speler een Tadic contract aan te bieden, maar dat daarin keuzes gemaakt moeten worden. Dat Ajax de spelers die jij opnoemt niet heeft kunnen behouden heeft dan ook helemaal niets met schuld of een ‘one men show’ te maken, maar is gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg. Het probleem is dat er supporters zijn die liever de kop in het zand steken dan de beperkte mogelijkheden van de club te accepteren.

Een ‘one men show’ is bij Ajax bovendien volstrekt onmogelijk omdat Ajax een beursgenoteerde onderneming is waarvan de bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd in wetgeving. En die liggen niet bij één persoon zoals jij kennelijk veronderstelt, in de statuten van de AFC Ajax is vastgelegd dat alle directiebesluiten, ook transferzaken, uitsluitend kunnen worden geëffectueerd als ze met algemene stemmen worden aangenomen en alle directeuren bereid zijn om er hun krabbel onder te zetten. En zelfs dan is het nog niet zeker dat zo besluit ook kan worden uitgevoerd, aangezien voor uitgaven hoger dan 1 miljoen ook nog eens toestemming van de RvC nodig is. Dat is onlangs nog gebleken toen die RvC een streep zette onder de voorgenomen transfers van Ocampos en die Griekse keeper. Jouw veronderstelling dat mensen bij Ajax zelfstandige besluiten zouden kunnen nemen, staat op gespannen voet met de feiten, er is bij Ajax niemand die die bevoegdheid heeft. Kan je gewoon googelen en staat ook duidelijk beschreven in de Ajax statuten.

08-10-2022 11:12

Nr.10 +110893

'Maar er waren spelers transfervrij en er waren afspraken gemaakt mee te werken aan een transfer. Dat moeten we in de toekomst voorkomen.'

Ook wel wat kritiek op Overmars. Hij heeft natuurlijk gelijk dat er teveel basisspelers verkocht zijn.

08-10-2022 10:09

El Pistolero +4932

"Maar er waren spelers transfervrij en er waren afspraken gemaakt mee te werken aan een transfer. Dat moeten we in de toekomst voorkomen. Ook wel wat kritiek op Overmars".

Is eerder bestuurlijke naïviteit van een beginnend bestuurder dan kritiek. Klaas-Jan gaat er als hij wat meer ervaring heeft opgedaan als bestuurder vanzelf achter komen dat je als onderhandelaar soms wat eisen en wensen van een speler en zijn entourage moet inwilligen om hem onder contract te kunnen nemen. Ook Overmars heeft dat in het verleden moeten doen o.a. bij het vastleggen/verlengen van Zyech en Tagliafico. Het is zelfs beleid van Ajax om medewerking te verlenen aan de vertrekwens van een speler, mits die zijn waarde voor de club heeft bewezen. Daarmee worden spelers en talenten gelokt om voor Ajax te kiezen en de club houdt zich daarbij ook vrijwel altijd aan haar woord omdat spelers en talenten natuurlijk massaal ontbindende voorwaarden in hun contract zouden laten opnemen als Ajax dat niet zou doen. Ajax is niet alleen de ideale tussenstap naar de absolute top voor een speler en talent met ambities, de club profileert zich ook als zodanig om bovenmodale spelers en talenten aan zich te kunnen binden al is het maar voor heel beperkte tijd. En als je dat doet zal je een speler die een vertrekwens heeft tegemoet moeten komen om daarmee te voorkomen dat je ongeloofwaardig bent en je beloften niet nakomt. Ik heb het al vaker gezegd, maar Ajax heeft zowel sportief als financieel beperkte middelen en kan zich daardoor minder permitteren en alleen spelers als Antony binnen halen door zich flexibel op te stellen. Doet ze dat niet zullen die spelers en talenten voor een club kiezen die ze ook een goede opleiding kunnen bieden en wel over die flexibiliteit beschikken. Spelers en talenten komen niet naar Ajax om er lang te blijven, zelfs de zelf opgeleide spelers willen het liefst zo snel mogelijk naar het beloofde voetballand. Dat is het lot van en club als Ajax waaraan niet valt te ontkomen en dat zal je als club moeten accepteren en mee moeten gaan als je verder wilt komen.

08-10-2022 11:34

Ajaciedje02 +14

Kwaliteit Klaas-Jan, kwaliteit, vindt jij nu echt dat we die over de volle breedte hebben binnengehaald? Kijk alleen al naar een Bergwijn, die heeft al een aantal wedstrijden weinig laten zien. En je aanvoerder zit nu, omdat Bergwijn per se op links moet spelen, in de knel.

Maar belangrijker, we hebben geen verbindende factor vanuit de verdediging na wegvallen Martinez. Blind kan niet in z'n uppie opbouwen. Als die wegvalt valt er straks helemaal niks op te bouwen, juist als er hoge druk wordt gezet op onze verdediging. Je hebt dan Grillitsch achter de hand, kan die het dan wel? Niemand die het weet omdat hij zelden de kans krijgt van Alfredo.


Het balletje hogerop valt ook in niemands land omdat Kudus niks kan met hoge ballen. Dus zou je daar Brobbey moeten hebben staan. Idealiter met Kudus op 10. Weet iemand of dat tandem zal kunnen werken? Niemand, aangezien Alfredo hen de kans niet geeft.


Daarnaast zal je een sterke partner moeten hebben voor Timber. Bassey zou dat moeten zijn. Weet iemand of dat werkt? Ja, het werkt nu niet, aangezien Bassey niet kan opbouwen. Dat kan ie wellicht leren maar natuurlijk inzicht en kalmte/rust aan de bal kan je niet aanleren. En om goed te kunnen opbouwen moet de wisselwerking met het middenveld optimaal zijn en het liefst nog wat beter dan optimaal. Hoe komt het dat dat middenveld niet optimaal samenwerkt met de verdedigers in de opbouw? Je 6 is geen voetballer. Daarnaast staat Berghuis vaak redelijk diep en datzelfde voor Taylor. Die zakken de laatste wedstrijden wel wat in maar als je dan constant lange ballen speelt heb je er ook weinig aan. Echter, bijv tegen Napoli was dat zo extreem hoog druk zetten wat die gasten deden! Dat deed Liverpool en in een verder verleden RedBull Salzburg van ene Schmidt ook.
En dan heb je nog de rechtsbuiten positie, rechtsback positie. Wat gaat daar gebeuren, Rensch laten aanklooien of...?



En tenslotte, de rol van H2 bij de aankopen. Wat is er met de befaamde scouting gebeurd, waarom maakt H2 geen gebruik van de rapporten en de expertise van Henk Veldmate? Met dure aankopen waarvan je niet weet of ze in ons spelletje passen kom je er niet blijkbaar. Hunter geeft overigens aan dat er een stop moet komen aan spelers met transfervrije status en afspraken om in de toekomst weg te kunnen. Dat eerste ben ik met hem eens. Dat tweede niet. Dat deed Overmars juist zo goed! Spelers die het goed deden langer binden door samen mondelinge afspraken te maken. Zo hield je die spelers zoals De Ligt, Frenkie, Ziyech vast. Door daar vanaf te stappen, ja denk je dat die spelers dan langer gaan blijven als ze elders in een top compa terecht kunnen?

08-10-2022 10:08

RN +14719

Dan zie je Toby Alderweireld schitteren bij Antwerp. En denk je van; die was toch meteen naar toe gekomen als die de kans had gekregen?

08-10-2022 10:06

Koekie87 +20962

Alderweireld is 34 jaar, moeten we niet eens meer aan beginnen.

08-10-2022 10:13

4xEC1 +7711

Want jij had ook verwacht dat hij zou gaan schitteren? Én hij is 34, dat zou echt een impulsieve korte termijn aankoop zijn.

08-10-2022 10:17

Koekie87 +20962

Dat soort spelers nemen ook weer een bepaald salaris mee en verwachten ook gewoon een basisplaats. Ajax heeft weleens intresse in hem getoond maar dat was het jaar nadat ze Blind en Tadic hadden terug gehaald, maar toen had hij geen intresse, daarnaast moet Ajax ook geen plaats zijn voor allerlei spelers die in de herfst van hun carrière zitten en hier alleen maar naartoe komen voor het vorstelijke salaris wat ze vangen.

08-10-2022 10:22

MarcHogervorst +35302

Is de Belgische competitie wel een goede maatstaf dan?

08-10-2022 10:31

AFCACruijff14 +160781

Heb je de potten van NL tegen de Belgen gemist? Alderweireld is ook niet meer de top. Wel goed genoeg voor Belgie. Antwerp ligt ook uit Europa al en de nationale ploeg daar beleeft een slecht jaar.

08-10-2022 10:37

AJAX020ADAM +6913

Geef die Ihattaren toch is wat speelminuten rechtsvoor.

08-10-2022 10:04

ck69 +13050

Op basis van wat?

08-10-2022 10:10

Koekie87 +20962

Zal hem met Fifa wel een aantal potjes laten spelen.

08-10-2022 10:13

MarcHogervorst +35302

Welk elftal denk je dan aan AJAX020ADAM? Niet het eerste neem ik aan en ook niet Jong Ajax. We hadden ook nog een amateur 11-tal in de Hoofdklasse. Ik denk dat hij misschien op dit moment daar mee kan.

08-10-2022 10:33

AFCACruijff14 +160781

Weet Mo nog hoe hij moet voetballen denk je?

08-10-2022 10:37

Koekie87 +20962

Die weet denk ik meer de weg naar de dichtstbijzijnde shoarmazaak.

08-10-2022 11:59

RobDAZ +2726

Antony kwijt op rechts is 1, maar Tadic als opvolger is dubbel fout, succesformatie onnodig verzwakt.

Trouwens niks mis met klassieke rechtspoot. Zet Bergwijn daar neer

08-10-2022 10:03

Koekie87 +20962

We hebben Conseicao toch rondlopen voor die positie, waarom krijgt die eigenlijk de kans niet.

08-10-2022 10:10

RobDAZ +2726

Ken ik nog niet, maar inderdaad. Probeer wat nieuws. Of zet Bergwijn op rechts

08-10-2022 10:12

Koekie87 +20962

We hebben echt wel wat opties hoor binnen de selectie voor die positie alleen moet een trainer wel durven om die opties te benutten.

08-10-2022 10:18

MelleAfca +14301

Ik ben nog steeds te spreken over de aankopen die er dit jaar zijn gedaan. Zoals Huntelaar zelf al aangeeft is het totaal irrelevant dat er nu maar 2 in de basis staan. We vergeten voor het gemak even dat Martinez bijvoorbeeld ook langer dan een half jaar op de bank heeft gezeten. Jongens als Wijndal, Kaplan, Conceicao en Brobbey zullen zich ongetwijfeld gaan ontwikkelen tot groothouders in Ajax 1. Bassey en Sanchez moet je een (half) jaar geven om zich te ontwikkelen, dan gaan ze ook het verschil maken. Grillitsch was een buitenkansje en Lucca is een risicoloos gokje, daar kun je niet verliezen. Dan rest alleen Ocampos, daar was H2 in alle eerlijkheid natuurlijk wel in de fout gegaan wanneer de RvC ze niet gecorrigeerd had.
Onder aan de streep zit het probleem momenteel vooral op de wijze waarop Schreuder Ajax laat voetballen. Weinig dynamiek en weinig voetbal vanuit de as. Voorlopig zou ik Blind en Timber als centrale duo poseren, met Blind kun je je dadelijk hopelijk wel uit pressie vandaan spelen. Wijndal op links, die combinatie met Bergwijn was dodelijk. Rensch/Kudus als rommelflank op rechts, eventueel Sanchez voor meer structuur in de overlap buitenom.
Brobbey in de punt waar Kudus, Bergwijn, Berghuis/Tadic en Taylor omheen kunnen bewegen. Dan rest alleen de nummer 6 positie waar ik voorlopig nog even met Alvarez zou starten, maar Grillitisch wel klaar zou stomen voor een eventueel vertrek van eerstgenoemde.

08-10-2022 09:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.