Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld

door SJvanveen 55

Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld

door SJvanveen 55

Laatst geüpdatet

In de rubriek ‘De wedstrijd van’ analyseert Ajax Showtime regelmatig één Ajacied tijdens een wedstrijd van de Amsterdammers. In Deel 1: De wedstrijd van Edson Álvarez tegen LOSC Lille.

De laatste weken is er een discussie gaande omtrent Edson Álvarez. Coach Erik ten Hag heeft hem sinds de thuiswedstrijd tegen APOEL Nicosia op het middenveld geposteerd en daar hebben sommigen hun twijfels bij. De Mexicaan zou niet creatief genoeg en een atypische Ajax-middenvelder zijn. Tijd om in het spel van de miljoenenaankoop te duiken en een beeld te schetsen naar aanleiding van zijn optreden tegen Lille OSC in de Champions League.

Het was daags voor de wedstrijd toen Álvarez plots een tweet met een befaamd Michael Jackson-gifje de wereld instuurde. Ronald de Boer had zijn mening over de international verteld in gesprek met ESPN en zei dat Álvarez niet genoeg creativiteit herbergt om naast Lisandro Martínez op het Ajax-middenveld te staan. De Ajacied was het hier niet mee eens en reageerde op ludieke wijze.

Tegen Lille bestond het Ajax-blok opnieuw uit het aangekochte tweetal en liet Álvarez bij tijd en wijle zien waardevol te kunnen zijn voor de Amsterdammers. De multifunctionele speler viel niet per se op aan de bal, maar positioneerde zich aanvallend in een nieuwe rol en vond gelijk het net. Of de tactische vondst van Erik ten Hag eenmalig was, moet blijken, feit is wel dat Álvarez goed gedijde bij een rol hoger op het veld in plaats van in de eerste fase van de opbouw.

Zevende minuut

Neem de zevende minuut tegen de Franse nummer twee van vorig seizoen. In drie acties wordt kraakhelder wat voor speler Álvarez is. Op het eerste beeld is hij aan de bal, met het spel voor zich en ruimte om op te dribbelen en het spel te verdelen. Hij besluit dat niet te doen en gelijk de bal te geven aan zijn compagnon Martínez die schuin achter hem loopt. De Argentijn probeert het spel te verleggen naar de linkerkant, waar de volgende situatie zich voordoet.

Alvárez is mee naar voren gekropen en positioneert zich naast Quincy Promes als vierde offensieve middenvelder. Sergiño Dest heeft de bal en speelt 'm naar Hakim Ziyech, die een aantal seconden later een aanval probeert op te zetten. De Amsterdammers verliezen de bal in de as, maar staan kort op elkaar om de uitploeg gelijk onder druk te zetten. Renato Sanches is slordig, Álvarez schakelt goed om en de bal is weer in het bezit van Ajax.

Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld


Een aantal passes later, heeft Dest de bal aan de rechterkant. Nummer vier Álvarez staat naast Promes in een aanvallende positie gepositioneerd.


Ajax valt aan door het midden, verliest de bal, maar zet Lille gelijk onder druk. Álvarez doet mee en verovert gelijk de bal.

Dat de Ajacied van nature een verdediger is, komt in twee van bovengenoemde drie situaties terug. In het eerste beeld speelt Álvarez op safe omdat hij minder comfortabel is aan de bal dan zijn Zuid-Amerikaanse taalgenoot. Op het derde screenshot heeft Álvarez oog voor gevaar, zet hij collectief druk met Ajax, alvorens de bal van de tegenstander te veroveren. Tussendoor wordt op het tweede beeld de wil om aan te vallen duidelijk. Álvarez gaf al eens aan het liefst op het middenveld te staan en zijn goals mee te pikken in belangrijke wedstrijden. Met name dat laatste aspect komt structureel tegen Lille terug.

Vijftiende minuut

Zie de vijftiende minuut. Joël Veltman heeft de bal op eigen helft, in de eerste fase van de opbouw. Martínez is teruggezakt om aanspeelbaar te zijn, maar Álvarez is op het screenshot niet te zien. De international van Mexico heeft zich dieper gepositioneerd, om in een later stadium gevaarlijk te worden. De bal gaat rond en komt aan de linkerkant bij David Neres terecht. Nu is Álvarez wél te zien en wel ter hoogte van (opnieuw) Promes. De bal gaat terug naar Martínez, die het spel naar de rechterkant verlegt. Ziyech bedient Tadic en de Serviër zoekt Álvarez. Het schot van laatstgenoemde wordt ternauwernood geblokt.

Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld


Martínez heeft een aantal passes later de bal en staat klaar om te openen naar de rechterkant. Álvarez sluipt vanuit het midden rustig richting een aanvallende positie.

Hoewel er (nog) geen doelpunt uitkomt, is goed te zien wat Álvarez dient te doen wanneer Ajax aanvalt. Door de afwezigheid van Donny van de Beek mist Ajax een speler die penetreert richting het vijandelijke zestienmetergebied. Promes heeft hier een neusje voor, maar omdat het hart van de Lille-defensie niet zo mobiel is, wil Ten Hag waarschijnlijk nóg een speler die voor verrassing kan zorgen. Juist de dynamiek die Álvarez brengt - hij kan inzakken, defensief zijn steentje bijdragen en plots aanvallend opduiken - geeft Ajax een nieuw verrassingselement.

Twintigste minuut

Ook de variatie die hij qua positionering in de Ajax-opbouw brengt, is iets om in het hoofd te houden. Ten Hag bouwt graag op met drie spelers, waarvan de centrale verdedigers er steevast twee zijn. De derde speler is óf een back óf een middenvelder, tegen Lille regelmatig Álvarez. De 21-jarige speler zakt in de twintigste minuut uit richting de rechterkant om een rol te vertolken in de opbouw van Ajax. De rechtsback is aan de binnenkant vrij en ziet ruimte in de diepte. Dest maakt de loopactie, maar voordat Álvarez hem überhaupt gezien heeft, kiest de Mexicaan voor een korte bal richting de zijlijn. In de pass naar Ziyech schuilt hetgeen waar de buitenwacht het regelmatig over heeft: Álvarez neemt weinig risico en is daarom geen spelmaker.

Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld

Hoe anders is dit op slag van rust. Álvarez komt de bal halen, heeft afspeelmogelijkheden naast hem, maar dribbelt op, stelt uit en ziet Promes in de diepte vertrekken. Hij twijfelt niet en bedient de aanvaller op maat, die helaas voor zijn teamgenoot de pass niet tot doelpunt verwerkt.

Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld


In plaats van dat hij de bal gelijk afspeelt, dribbelt hij op en ziet hij Promes in de diepte vertrekken. Hij geeft een lange bal over de verdediging, met een dot van een kans tot gevolg.

Vijftigste minuut

Zijn oog voor aanvallende ruimte komt in de lange bal terug, hetzelfde geldt voor een loopactie vijf minuten na de thee. Ajax is goed uit de startblokken gekomen en bouwt aan een aanval. In plaats van dat Álvarez zich laat zakken, laat hij ruimte voor Martínez om het spel te maken en rent hij alvast naar voren. Zijn teamgenoten laten de bal gaan, als even later Neres aan de rechterkant de bal aanneemt. De Braziliaan komt naar binnen, Álvarez maakt een diagonale loopactie in het strafschopgebied en schiet uit een lastige hoek gelukkig, maar knap raak: 2-0.

Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld


De aanval gaat door en Álvarez heeft zich opnieuw in een aanvallende positie naast Promes en Tadic geposteerd.


Álvarez maakt een diagonale loopactie, komt vrij en scoort uit een moeilijke positie.

De goal laat iets soortgelijks zien als bij de kans van Álvarez in de eerste helft: hij heeft zonder bal goed oog voor offensieve ruimte. Bij afwezigheid van Van de Beek lijkt Álvarez een speler die soortgelijke dynamiek kan brengen als de weer bijna fitte middenvelder. Tel daarbij zijn defensieve achtergrond en positionering als derde centrale verdediger op en Ten Hag heeft een aankoop tot zijn beschikking die multifunctioneel en van veel markten thuis is.

Slotfase

Toch is de opvatting dat Álvarez niet veel creativiteit herbergt niet onjuist. Met name onder druk (zie hieronder) en met korte passes denkt hij weinig vooruit. Hij is niet heel erg beweeglijk en zijn handelingssnelheid is relatief traag, waardoor hij onder druksituaties maar lastig uit voetbalt.

Hoe Álvarez van waarde is op het Ajax-middenveld


Álvarez wordt onder druk gezet en speelt terug op de keeper.


Later in de wedstrijd krijgt Álvarez in de drukte kort de bal toegespeeld. Hij wordt opnieuw onder druk gezet, handelt niet snel genoeg en speelt gehaast naar rechts. Hij raakt de bal kwijt aan Lille, maar de scheids fluit voor een overtreding.

Conclusie

Het is waarschijnlijk de reden dat Ten Hag hem voor nu zo min mogelijk als middenvelder in de eerste fase van de opbouw wil betrekken. In een interview na afloop van de wedstrijd tegen Lille geeft de coach aan dat Álvarez soms te vaak probeert de bal te halen, terwijl hij dieper moet staan. Zo komt hij meer in zijn kracht en creëert hij aanvallend op het veld een man meer, waar de opponent ook rekening mee moet houden.

Dat Álvarez zelf eager is om aan te vallen en goals te maken blijkt uit drie situaties tegen Lille waarin Álvarez in scoringspositie komt. Ook tegen sc Heerenveen dook de Mexicaan al op in het vijandelijke doelgebied. De dynamiek en het type speler dat Álvarez is, zorgen ervoor dat hij in een controlerende positie niet te vergelijken is met Lasse Schöne noch Frenkie de Jong.

Het is onhandig om van de Mexicaan aan de bal hetzelfde te verwachten, simpelweg omdat hij op papier op dezelfde plek speelt. Zijn rol is anders en het is belangrijk dit in ogenschouw te nemen. Zeker omdat het Ajax-team van verleden jaar niet te vergelijken is met het huidige van de Amsterdammers.

Sjors van Veen (Twitter: @SjorsvVeen | e-mail: sjorsvanveen@live.nl)

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10243

Deze zeer goede analyse van Sjors geeft aan dat menigeen eens anders moet kijken naar Alvarez, beginnend met Gijp en Snor alsmede R. de Boer(in). Onbegrijpelijk dat hij bij Ajax jeugdtrainer is. Martinez en Alvarez worden genoemd door Ziyech dat hij veel beter tot voetballen komt. Hoe zou dat nou komen?

23-09-2019 17:48

Raydo +1517

Mooie analyse! Toont wel aan dat er niks klopt van dat 'twee slagers op het middenveld' gelul.

22-09-2019 14:40

Ajaxsupzuidned +0

Alvarez op korte termijn als CV naast Blind of Schuurs.
Blind kan ook op 6 net als Donny maar ik vind Donny beter als hij in de zestien vd tegenstander kan komen. Blind lijkt op dit moment beter en harder nodig op 4 dan op 6.

22-09-2019 13:38

Robbie en de Kock +11168

We spelen dus eigenlijk met een dubbele tien. Dus stiekum toch met de punt naar achteren?

22-09-2019 10:24

Babangida83 +23895

Dat klopt. Maar Frenkie en Schone stonden, uitzondering daargelaten, ook nooit naast elkaar. In die zin hebben we vorig jaar ook met de punt naar achteren gespeeld.

23-09-2019 00:37

ETM +3

De roep om Donny ipv Alvarez en ook Alvarez ipv Veltman vind ik heel begrijpelijk.
Echter is het minder 'logisch' dan dat mensen denken.
Afgezien van, ik meen, Apoel uit, speelt, een aanzienlijk gegroeide, Donny uitstekend op 10. Alvarez bleek de rol van 2de 6 veel beter in te vullen dan Marin en Mazraoui. De balans tussen verdedigen (druk zetten) en aanvallen, dus vooral...

Oftewel Alvarez is helemaal in zn nopjes, nauwelijks op grote fouten te betrappen en scoort al 2 cruciale goals.

Als Ten Hag moet je naast 'tactische inhoud' ook een groep mannen managen.
De achterste 2 blokken weer wijzigen ondanks de uitstekende resultaten. Alvarez nu uitleggen dat hij cv moet staan, Veltman dat hij niet moet spelen, en Donny dat hij, ondanks zn Madrid-interesse-opwekkende, optredens als 10 nu toch controleur moet zijn..

Het zou mij verbazen als hij dit op korte termijn doet.

22-09-2019 04:54

Tscheu +47

Ten Hag moet eerst vreselijk onderuit gaan voordat hij iets durft te veranderen. Zoals na PSV uit vorig jaar. Hopelijk gebeurt dat niet vandaag.

22-09-2019 07:21

ETM +3

PSV uit vorig jaar was er veel verandering noodgeboren en was ook vroeg in het seizoen. 
In bepaalde mate werkt het ook gewoon zo. Supporters gaan uit van wensen en theorieen. Trainers slechts gedeeltelijk, trainers moeten voortborduren op de realiteit. Soms drukken trainers echt iets er doorheen. Dat wil zeggen dat ze een speler die niet optimaal presteert laten staan. Zoals Bosz met Younes bijv. En Ten Hag in zekere zin deed met Vd Beek op 10. 
Maar als je nu de situatie van dit moment analiseert dan zou het logisch zijn als hij 'nu' vast houdt aan het huidige middenveld. Ook, als het vervolgens helemaal mis gaat, 'was' het dan logisch. 
Daarom kan je zijn keuzes het beste beoordelen over enige periode. Hoe grijpt hij bijv in? Etc.

22-09-2019 08:01

Jarl1989 +4359

En toch zou ik het doen. Veltman speelde goed, maar ik vind hem zo vaak niet goed. Had in de 2e minuut al een strafschop kunnen veroorzaken. Altijd maar die overtredingen maken die een 2e gele kaart kunnen zijn. Nee een onzekere factor in je verdediging.

22-09-2019 08:13

ETM +3

Ik zit ook niet rustig op mn stoel met Veltman, en daar komt bij dat ik m opbouwend te weinig vind brengen.
Maar.. Schuurs vind ik verdedigend wel kwetsbaarder. Vooral in de 1vs1 is hij sneller geklopt. En als je Alvarez (voor het eerst) naast Blind zet, weet je niet wat je krijgt, heb je een niet op elkaar ingespeeld duo. Tegen PSV? Tegen Valencia? En als Alvarez het niet goed doet, wat dan? Dan heb je er een spanningsveld bij om te managen. Want op het middenveld deed hij het ontegenzeggelijk wel goed.

Ik wil alleen op die afwegingen wijzen. Het zijn afwegingen die niet 'sexy' zijn om te benoemen voor actoren in de media. Het verkoopt niet goed.
Ik zelf was pro doordrukken van Schuurs bijv, en zag Veltman centraal eigenlijk helemaal niet aankomen. Maar als Veltman nu speelt, dan snap ik dat wel. Hij kan een hoog niveau halen in topwedstrijden, ik hoop er zeer op!

22-09-2019 08:26

Whazzza +117

Helemaal mee eens. Ik zou Alvarez RCV en vd Beek op 6 graag een keer zien, maar zoiets kun je beter uitproberen in een kleine wedstrijd, bij een noodzaak door bijv een blessure of omdat het heel slecht loopt

22-09-2019 12:25

De Stift +7064

Goede analyse op zich. En gezien de huidige resultaten, is er ook geen reden om het team flink door elkaar te schudden. Toch zal ook Ten Hag zijn beste elf op willen stellen. Op het moment horen daar in elk geval Onana, Tagliafico, Blind, Dest, Van de Beek, Martinez, Ziyech, en Tadic bij. En Huntelaar, Neres en Promes zitten daar dicht tegenaan.

Zodra Van de Beek weer 100% fit is, zal hij spelen. Dat roept de vraag op: voor wie en waar? Ik kan me heel goed voorstellen dat Ten Hag hem in de plaats van Promes op 10 zet. Alleen denk ik dat je qua voetbal (balbezit) veel meer aan Donnie hebt dan aan Alvarez. En achterin mis je nu een fysiek sterke speler naast Blind. En dan is Alvarez weer logischer dan Veltman.
Ik kan me ook voorstellen dat Ten Hag de komende tijd het nodige gaat rouleren. Dus dat het niet of-of is, maar en-en.

22-09-2019 13:10

ETM +3

Ik denk dat hij gaat rouleren in eredivisie, buiten de topwedstrijden. Huntelaar gaat nog starten, maar dan wel Tadic op links.
Ik zie hem voorlopig eerder Neres/Promes wisselen dan Vd Beek van 10 afhalen en Alvarez van het middenveld. Ik kan er helemaal naast zitten, maar dat voorspel ik.
Ik vrees dat Neres minder komt te spelen. Dat vrees ik simpel weg omdat ik het daar niet mee eens zou zijn. Neres is een speler die ik 'er door zou drukken'.. ik denk dat zn piek heeel hoog ligt.
Voor veranderingen tav middenveld met Alvarez denk ik dat t echt eerst goed mis moet gaan.

22-09-2019 14:41

vanreenen +10243

De commentaren van ETM sluiten vaak aan bij mijn gedachten. Misschien kan Ten Hag dit a.s. woensdagavond uitproberen tegen Fortuna.

23-09-2019 17:55

kaashaas +4

Mooi stuk.
Laat de negatieve media maar lullen . Als dit team den geoliede machine is alles geweldig

21-09-2019 23:45

SJvanveen +0

Als schrijver van dit stuk een algemene vraag: wat zijn verbeterpunten in dergelijke analyses en zie jij als AS-lezer dit in de nabije toekomst graag vaker voorbij komen?

21-09-2019 17:37

AnsB +4

Fijn zo'n analyse. Goede aanvulling op wat je zelf tijdens de wedstrijd ziet of denkt te zien.
Het zou helemaal compleet zijn geweest als de gevaarlijke momenten van Lille in deze analyse waren betrokken en dan met name de rol in dit geval die Alvarez dan had.

Mijzelf verbaasde het n.l. dat in de laatste twee wedstrijden (Heerenveen en Lille) ondanks de aanwezigheid van juist verdedigend sterke controleurs, zoveel kansen ontstonden voor de tegenstander. Ik vraag me dan af (ik kijk wedstrijden niet terug) of er overeenkomsten zijn in de manier waarop die vrijheid ontstaat.
Die poging tot ingreep van Blind staat me nog helder voor ogen, maar de rest niet zo 1-2-3.

21-09-2019 19:11

Ajacied1989 +350

Eigenlijk wordt dat wel gezegd. Alvarez fungeert meer op de manier zoals Donny speelt; Promes is een echte aanvaller die ook verdedigend zijn arbeid levert en dus blijft Martinez over als enige echte controleur.

Doordat Promes en Alvarez goed meeverdedigen krijgen we vaak weer vroeg druk op de bal, maar op het moment dat Martinez uit positie staat of de bal verliest terwijl Alvarez en Promes er niet zijn om het te corrigeren kan er ineens heel veel ruimte voor de tegenstander ontstaan.

Op dat moment zijn we volledig aangewezen op onze verdedigers. Vorig jaar vervulde Frenkie de rol van Martinez en deels Promes. Van de Beek vervulde de rol van Promes en deels Alvarez. Zij vervulden dus met zijn tweeën de rollen van 3 spelers in het huidige elftal. Per saldo had je Schöne 'over', die als échte controleur kon fungeren. Nu missen we iemand die altijd de controle kan bewaken en daardoor ontstaan er veel kansen voor tegenstanders.

Zolang we zelf echter genoeg blijven creëren voorzie ik niet direct problemen.

21-09-2019 19:28

AnsB +4

Indirect wordt wel aangegeven inderdaad waardoor er veel ruimte kan ontstaan, maar ik vind het juist zo inzichtelijk als ik er direct beelden bij zie. Bovendien hamert TH altijd op goed in de positie staan, zodat er ook bij balverlies al een goede organisatie staat. M.a.w. er gaat dan kennelijk meer mis dan strikt noodzakelijk.

Of laat ik het anders zeggen: het spel van Ajax houdt per definitie méér risico in dan het spel van - pakweg - PSV, maar TH probeert altijd wel om op die risico's in te spelen met zowel zijn veldbezetting (b.v. de dubbele zes), als specifieke afspraken, resulterend in een wedstrijdplan. Zijn de momenten waarop het mis gaat (grote kansen) het gevolg van fouten in de afstemming, individuele fouten in de positionering of zijn het structurele fouten. Dat vind ik een groot verschil uitmaken.

21-09-2019 23:56

Schip +23418

Prima stukje Sjors en ja.

21-09-2019 19:37

Tinus +10308

Leuke om zo’n analyse te lezen. Bedankt Sjors.

21-09-2019 20:37

Rockpotje +9560

Sterke analyse. Ik zie dit soort stukjes dan ook graag vaker langskomen. Ik erger me alleen wel altijd aan onnodige synoniemen. Ik snap dat je herhaling wilt voorkomen. Maar stukjes als 'zijn Zuid-Amerikaanse taalgenoot' gaan wat mij betreft ten koste van de boodschap die je probeert over te brengen.

21-09-2019 22:44

FrancescosRavioli +15203

Vaker. Heel nuttig en fijn om te lezen. De afbeeldingen maken je verhaal duidelijker. Voor nu gewoon op deze voet doorgaan!

22-09-2019 00:59

FrancescosRavioli +15203

Zou je is een dergelijke analyse van Veltman willen maken? Er is een hoop kritiek op hem en deze is naar mijn mening voor 80% niet gefundeerd. Ik ben wel benieuwd op welke manieren hij (ook statistisch gezien) hij Ajax in gevaar brengt of het spel niet ten goede komt zoals velen hier opperen..

22-09-2019 01:04

ETM +3

Ik vind het heel leuk dat je dit doet.
Een analyse aan de hand van momenten is niet alleszeggend maar "verdiept' zeker.
Je zegt dat het een 'nieuwe' rol voor Alvarez was. Dan ben ik wel geinteresseerd naar hoe Alvarez er positioneel uitzag in eerdere wedstrijden.
Ten Hag gaf eerder ook milde kritiek op Alvarez, nl dat hij verder naar voren moest spelen. En legde hier ook verantwoordelijkheid bij de cv's. Die samenhang is wel interessant.

22-09-2019 04:25

Aad82 +1688

Geweldige spelers. Heel mensen vergeten dat ze nog geen twee maanden geleden in Argentinië en Mexico speelden. Totaal geen aanpassingsproblemen gehad.

Ze groeien en groeien en groeien. Ten Hag weet heus wel wat hij doet.

21-09-2019 15:44

Ajaxbrl +13725

Al dat gezeik, middenveld is prima zo, als.donny terug is hij op 10 en promes bankie..

21-09-2019 14:26

Ajaxbrl +13725

Denk dat Ten Hag het beter eens een beetje kan laten staan zo, anders wennen ze nooit.. Hij wil Veltman toch altijd laten spelen dus laat het dan maar zo staan.. (Promes, Klaas, Schuurs, Varela en Lang dan als betrouwbare back ups, prima toch..)

21-09-2019 15:15

Ajaxbrl +13725

(en Mazra)

21-09-2019 15:16

3*stars*3 +23423

Promes groeit.
Denk eerder dat hij Neres er (ff) uithaalt.
Die oogt ook wat vermoeid.
Zie Alvarez toch het liefst in het centrum.
Donny op zijn plek, Promes links, Tadic spits en Neres rechts.
Ziyech op 10.

Al moeten we ook niet vergeten dat Promes ook veel werkt voor het team.
Had samen met Dest, meeste onderscheppingen tegen Lille.

21-09-2019 15:26

GvanderK +2747 moderator

Ik zou kiezen voor een middenveld met Martínez, Vd Beek en Promes/Ziyech die afwisselen van positie. Dan kan Alvarez naar de verdediging.

21-09-2019 16:58

Ajax#1900 +1

Precies. Promes komt er wel en is een prima 10. Donny naast Martinez voegt ook echt wat toe qua combinaties en scorend vermogen (ook vanaf die positie). Ik denk dat dit de enige logische basisopstelling is op termijn.

21-09-2019 21:52

AjaxDaniel +14523

Promes gaat juist met de week beter spelen

21-09-2019 20:55

MK77 +6101

Iedereen roept Alvarez op 4 maar hebben jullie nou het idee dat hij verdedigend hard genoeg is?
Ik vind hem verder slim en functioneel spelen

21-09-2019 14:18

TheTruth +0

Ik denk dat aanvallend niet het probleem is maar dat er juist vaak niemand staat bij de counter van de tegenstander. Middenveld is dan nergens te bekennen.

21-09-2019 14:08

PetrusKeizer +10739

AS-redactie: het nederlands! : 'zou niet creatief genoeg en GEEN typische ajax-middenvelder zijn'. dit is de inkorting van: hij zou niet creatief genoeg zijn en geen typische (......) zijn. Beter is: hij zou niet creatief genoeg zijn, noch een typische ajax-middenvelder.

21-09-2019 13:56

pimp +493

Alvarez naar 4, en een middenveld met Martinez & Donny. Met de vier daarvoor in een roulatiesysteem (Promes, Neres, Ziyech, Tadic)

21-09-2019 12:29

oudzuid2 +7292

goed stuk! dit zijn details die me tijdens een spannende pot ontgaan dus weer wat geleerd vandaag :)

21-09-2019 12:25

SJvanveen +0

Mooi om te horen! Leuk om te schrijven ook.

21-09-2019 17:36

insectenverdelg +23432

Als dit de nieuwe rol van Alvarez is, vind ik Donny nog meer geschikt om zo te spelen. Ben zeker niet ontevreden over Alvarez, maar denk dat Donny, in deze rol nog meer kan brengen. Zou dan ook mbt lengte nog wel graag een keer Alvarez in het centrum zien

21-09-2019 12:23

Lane 8 +2

Donny heeft vaak genoeg op 6 gespeeld en dat was op zn zachtst gezegd geen succes

21-09-2019 12:31

fanforeffer +4

Heel goed stuk, leuk om te lezen, leuk om te weten! svp graag meer van dergelijke stukken.

21-09-2019 12:20

Bocarra +14

Ten Hag heeft al aangegeven dat hij met deze selectie mogelijk wil toegroeien naar een opstelling met de punt naar achteren. Dus ik kan mij voor stellen dat je met van de Beek er bij je met 2 tienen speelt. Alvarez zou in dat geval een linie naar achteren kunnen.

21-09-2019 11:41

ram +7283

Huh, heeft ie dat gezegd? Heb je een bron? Zou groot nieuws zijn (voor mij).

21-09-2019 11:58

Whazzza +117

Voor mij ook

21-09-2019 14:44

AfcAjax30 +102

Wat ik uit deze tekst kan halen is dat vdBeek perfect is voor deze rol. En dat we een middenveld kunnen verwachten met Promes op 10, vdBeek op 8 en Martinez op 6. Hopelijk zien we dan Alvarez terug in de achterhoede naast Blind.

21-09-2019 10:54

4-3-3 +3512

Ik hoop dat daar de hele week op getraind is nu Vd Beek weer fit is en dat we dat binnenkort ook in wedstrijden kunnen gaan zien. Maar dat zal morgen nog niet gebeuren, vrees ik. Daar gaat nog wel wat tijd overheen voordat EtH dat aan zal durven, maar vanaf dat moment kan Ajax eindelijk weer echt ingespeeld raken en automatismen erin slijpen. Met Vd Beek op het middenveld en Alvarez in het centrum naast Blind, zal Ajax nog een stuk sterker worden dan het nu is. Zowel verdedigend (Lille had er gewoon makkelijk ook drie kunnen maken), als aanvallend (de steekpassjes vanuit het middenveld worden heel erg hard gemist door de voorhoede, die nu echt bijna alles vanuit het niets moeten creëren).

21-09-2019 12:12

CruijffiaansNouriaans +4450

Makkelijk schrijven - plaatje, praatje - maar echt heel veel diepgang heeft dit stuk helaas niet en de conclusies worden te makkelijk getrokken en missen wat onderbouwing.

21-09-2019 10:48

Saanchez +3117

Ik ben van mening dat dit best een interessante tactische analyse is. Hoe zou jij Alvarez zijn rol beschrijven dan, naar aanleiding van voorbeelden?

21-09-2019 11:14

DonQ +6004

Ik vind het een vrij duidelijke stuk met genoeg voorbeelden. Benoem dan specifiek wat je mist of waar je het niet mee eens bent. Anders ben je zelf ook zonder inhoud in de ruimte aan het lullen.

21-09-2019 11:22

RusselWestbrook +21

Mis jij de onderbouwing?

Ik mis de jouwe ook tussen de stroom aan statements.

21-09-2019 12:11

RuffRhythim +24837

Haha hoeveel onderbouwing wil je nog meer hebben?

21-09-2019 13:25

BrandjeXL +81

Zoals jij nu reageert bedoel je?

21-09-2019 13:49
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.