Gemengde gevoelens Van den Boog

door Jelle Komdeur 56

Gemengde gevoelens Van den Boog

door Jelle Komdeur 56

Laatst geüpdatet

Rik van den Boog werkte dinsdag voor het laatst als algemeen directeur van Ajax. De ontwikkelingen rondom het rapport van de technische klankbordgroep hadden een enorme impact, waardoor Van den Boog in april zijn afscheid aankondigde. Het voormalig directielid gaat in gesprek met Ajax.nl. Wat voor gevoel houdt u over aan het ‘Ajax-avontuur’?

,,Hele gemengde gevoelens. Er zijn mooie dingen die je meemaakt, er zijn bijzondere dingen die je meemaakt en er zijn misselijkmakende dingen die je meemaakt. Wat ik heel bijzonder vond, zijn de mensen intern in de organisatie. De mensen die in alle hoedanigheden werken in de club, dan vond ik dat heel bijzonder.’’

,,Kijk, je begint tweeënhalf jaar geleden met een visie en je probeert de visie door te bouwen. De visie leidt niet noodzakelijk naar het kampioenschap, maar het is een visie om jongens nog sneller en beter op te leiden om de aansluiting naar de top te kunnen krijgen. Als je ziet dat die visie geaccepteerd wordt en de plannen die je maakt ook uitkomen, dan is dat prettig. Dat zijn mooie dingen en daar geniet je van.’’

Was het noodzakelijk geweest om te vertrekken?

,,Nee, in het geheel niet.’’

Op 17 april werd bekend dat u zou vertrekken. Hoe heeft u de afgelopen zes weken beleefd

,,Het is een beslissing die ik zelf neem, omdat ik vind dat een aantal mensen zeer onethisch met de club zijn omgegaan. Daar is een oplossing voor, namelijk afscheid nemen van die mensen. Als dat niet wordt toegestaan, dan moet je als directeur naar jezelf kijken. Ik kan dan niet het bedrijf leiden zoals ik vind dat het geleid moet worden. Dan heb je een keuze om per direct de handdoek in de ring te gooien, of te zeggen ‘het blijft toch mijn club en ik maak het seizoen keurig af’. Dan is het aan de volgende algemeen directeur om het weer verder te brengen. Het was compleet onnodig en onjuist.’’

Bent u achteraf blij dat u de uitdaging bij Ajax heeft genomen?

,,Nee, ik ben gekwetst. Wie er ook maar wat roept, mensen zullen er snel achteraan rennen. Dat vind ik nog te begrijpen. Als het met respect gebeurt, dan is dat prima. Maar dit is niet met respect gebeurd en ontspeend van elke vorm van wijsheid of nadenken. Het brengt alleen maar schade toe aan de club. Het gaat hier niet om mij, ik ben hier ingestapt om het te leiden. Dat heb ik gedaan naar eer en geweten. Het gaat mij om de club en ik vind dat dit de club zó extreem veel schade heeft toegebracht, dit heb ik nog nooit meegemaakt.’’

,,De Raad van Commissarissen en de directie staan zij aan zij. Het feit dat het bij een organisatie zo is, zou het nooit mogelijk moeten zijn om daar verandering in te brengen. Daar ben ik blij om. Het zegt iets over de club en hoe het geleid is.‘’

Voordat u algemeen directeur werd, waar dacht u aan bij de voetbalclub Ajax?

,,Dat was gewoon mijn cluppie. Ik zat hier gewoon op de tribune bij de wedstrijden. Als het slecht ging zei ik: ‘Jezus! Ze snappen er niets van!’. Als het goed ging, was ik blij. Ik ben hier opgegroeid. Ik heb lang getwijfeld of ik het wel zou moeten doen. Ik had een redelijk rustig leven in de luwte, die is nu weg.’’

Met wat voor gevoel loopt u nu door de wandelgangen bij Ajax?

,,Ik ben benieuwd wat de volgende stap is of dat we tien stappen teruggaan. De club staat er heel goed voor. We staan er financieel goed voor, we staan er sportief goed voor, we hebben extreem veel jeugd die doorstroomt. Dat is ook te danken aan de stappen die er gemaakt zijn. Natuurlijk, we hebben ook fouten en keuzes gemaakt die niet correct waren. Je moet jezelf wel verwijten blijven maken en in de spiegel kijken. Het gaat uiteindelijk of je je doelen hebt bereikt en die hebben we bereikt.’’

Hoe kijkt u terug op de afgelopen tweeënhalf jaar?

,,Hectisch. Voor mij dubbel hectisch, omdat er enorm geprobeerd is om karaktermoord te plegen en het erge is dat het mij als mens heel erg heeft geraakt. Dat heb ik naar buiten toe nooit laten blijken, omdat ik wist dat het écht complete onzin was. Ik heb in mijn investeringsleven heus fouten gemaakt, maar dit was zó ver van alles en zó bedenkelijk van niveau, dat je voor Ajax overeind blijft als ‘baas van deze tent’. Maar als mens heeft het mij kapot gemaakt.’’

Wat blijft u het meest bij?

,,Het feit dat ondanks alles we onze visie hebben doorgezet. En onze doelen hebben bereikt in een relatief korte periode van tweeënhalf jaar.’’

Heeft u spijt van bepaalde keuzes die u hebt gemaakt?

,,Spijt vind ik een raar woord, maar ik heb wel verkeerde keuzes gemaakt, ja. Dat kan een transfertoestemming geven zijn. Zeker in het begin waar je moet wennen aan alles. En in het tweede seizoen met Martin (Jol red.) niet volledig met de jeugd gaan. Ook hadden we misschien toch nog, ook al waren er heel veel gesprekken geweest, te snel van Marco (van Basten red.) afscheid genomen. En het denken dat Cruijff te managen valt, dat heb ik onderschat.’’

Zou u in de toekomst nog in de voetballerij willen werken?

,,Nee. Helaas een keer en nooit weer.’’

U bent sinds jongs af aan Ajacied. Komt u in de toekomst nog naar Ajax-wedstrijden?

,,Het is een beetje zonde, want ik heb hele dure business seats voor mezelf’’, zegt hij lachend. ,,Het feit is dat het sportieve gedeelte in je hart blijft. En ook heb ik een goede band met de supporters. Daar ben ik trots op. Ik ben ook boos geworden dat een groepje van een paar honderd man een keer Rikkie, rot op riepen, omdat ze even niet bij zinnen waren. Maar daar spreek je ze ook op aan en zeg je ‘als je geen respect meer voor mij hebt, dan heb ik dat ook niet meer voor jou’. Ze hebben hun excuses aangeboden en daarmee is het klaar. Maar ik ben er zeker trots op hoe zij zich gedragen hebben, de band die we hebben, hoe zij meedenken en hoe we met elkaar omgaan. Daar kan ik alleen maar blij mee zijn. Er zijn heel veel dingen waar ik met veel plezier om terugkijk. Dus ik zal hier zeker komen, waarom niet?’’

Wat gaat u nu doen?

,,Ik was eigenlijk een paar jaar aan het lanterfanteren voordat ik hier begon. Misschien ga ik weer een paar jaar lanterfanteren, ik weet het niet. Ik ben nog mede-eigenaar van een aantal bedrijven, ik heb nog wat commissariaten, ik moet het nog maar even zien. Het geluk is dat ik nu echt rustig aan kan doen, kan herstellen van alle fysieke ongemakken en de negatieve aspecten van het virus ‘Ajax’ uit mijn bloed krijgen. Ik wil weg van de oneerlijkheid die zoveel invloed heeft. Dat heb ik onderschat.’’

Lees meer over:
Plaats reactie

Vinc-ajacied +4

Wat een zelfmedelijden heeft deze man zeg jezus. Rikkie pak je spullen maar je hebt kennelijk gefaalt als algemeen directeur.

01-06-2011 21:51

godlike +3810

Lekker makkelijk ben jij zeg.. heb je wel in de gaten wat voor Ajax hart deze man heeft.. hij is een man die Ajax echt hoger op wil helpen. Een man in hart en nieren.. heeel eenvoudig hem na al zijn inspanningen zo weg te trappen. Wacht maar over een paar jaar.. dan heeft hij in eens een hoop jeugdspelers vastgelegd die het hebben gemaakt..

Rik.. Respect!

03-06-2011 03:18

brullie +7063

Dat zeg jij nou wel maar was Rik ook niet de man die een extern mafia bedrijfje in de arm nam om Cruijjf kapot te maken samen met Uri? Diezelfde man die Frank aanpakte in de media (lees tv en geen Telegraaf)? Rik die naar buiten bracht dat Blind en Ten Cate overhoop lagen? Nee, ik denk dat je een paar min-puntjes hebt gemist hoor!

03-06-2011 13:30

Flarkow +0

Rik sluit de deur achter je als je gaat en kom nooit meer terug bloedhond!

01-06-2011 16:37

zburg1983 +0

hahaha. een groepje van een paar 100 man. het waren er 1000000en hoor rikkie. doei en tot nooit meer ziens.....

01-06-2011 15:42

Robinjo1988 +1

Ook al zoiets ja. Het halve stadion riep 'Rikkie, rot op!'
Hieruit blijkt maar weer dat Rik er geen moer van snapt.

01-06-2011 17:29

IamLegend +2

Dat zijn dus ook de domme mensen... zonder wijsheid en respect. en het ´kuddevolk´

01-06-2011 17:43

Robinjo1988 +1

Klopt, maar gelukkig had Rik wel respect voor Johan he. dat scheelt. Wel vreemd dat toen rik er nog zat 99% hem weg wilde hebben en nu hij echt weg is, zijn de reacties veel gematigder.

01-06-2011 17:54

ajax19 +0

Nou goed, misschien nemen nu meer mensen het voor hem op, maar ik zeg het al vanaf het begin. Ik wil wel eens weten hoe jij antwoordt als jij belaagd wordt door Johan en diens consorten. Via de media werden allerlei onterechte meldingen van financiële problemen in de wereld gebracht, al zijn werk werd opeens als discutabel omschreven en over het voetbal werd erg onfatsoenlijk aan zijn poten gezaagd. Met als gevolg dat de Ledenvergadering weer een slachtoffer maakt.

Valt te respecteren wat hij zegt. Zonder twijfel is hij de beste directeur algemene zaken ooit bij Ajax geweest, jammer dat ze hem een superieur status gegeven in alle zaken waaronder ook voetbalzaken waarvoor hij de expertise mistte. Rik: bedankt voor je tomeloze inzet en vaarwel! Helaas kan de Ledenvergadering niet gewoon op een gepaste manier de organisatie laten neerzetten, raken vakmensen bij Ajax in de knel en voelt de Ledenvergadering daarin nooit blaam.

01-06-2011 18:05

Robinjo1988 +1

Ik zou me sowieso niet teveel laten horen in de media. Ik hou helemaal niet van aandacht. Dat had Rik ook moeten doen. Nu brand iedereen hem af op die uitspraken van hem. En terecht want het waren gewoon domme uitspraken.

Ik ben het ook wel met je eens dat hij onnodig beschadigd is door Telegraaf. Ik vind echter niet dat hij de beste AD ooit is want ik vond Fontein sowieso al beter. Kwam zelden in de media en haalde dikke sponsorcontracten binnen.

01-06-2011 18:17

ajax19 +0

Hij had inderdaad niet al te veel op de voorgrond moeten treden, maar volgens de structuur moest hij het gezicht van Ajax zijn. Ik weet niet wie de structuur bedacht heeft, maar de Ledenvergadering had deze invoering mogen blokkeren want dit werkte beschadigend voor Ajax en Van den Boog. Overigens zorgde Fontein voor commerciële relaties, maar dat is een ander vlak dan de algemene zaken (die in die tijd werden geregeld door Van Geel). Je gaat ook niet Louis van Gaal met Johan Cruijff vergelijken als je begrijpt wat ik bedoel.

01-06-2011 18:58

Robinjo1988 +1

Oke ik dacht dat Fontein ook algemene zaken deed.
Ik ben het met je eens mbt de ledenraad. Aan de ledenvergadering zitten te veel haken en ogen. Het is totaal niet transparant voor de supporters. De meesten snappen er weinig van. Maar ik vrees dat deze structuur voorlopig niet zal veranderen.

01-06-2011 19:51

ajax19 +0

Dat verklaart het. De erfenis van de algemene zaken van Van Geel en van 'zomer van vrijbrief San Marco' mocht Van den Boog wegwerken.

Ja. Hopelijk zullen er op korte termijn veel invloedrijke medestanders verzameld worden zodat Ajax wezenlijk een grote stap vooruit zet.

02-06-2011 00:45

IamLegend +2

het maakt toch niet uit hoe het gebeurd is? het is gebeurd en jc heeft zijn zin gekregen;) bekijk ook is de positieve kant. Hij had het niet veel beter kunnen doen dan zijn voor gangers... AD bij ajax ligt je of het ligt je niet.

02-06-2011 09:21

zburg1983 +0

nee 2 basispelers in de winterstop verkopen en niemand ervoor terug halen dat is slim......

01-06-2011 20:10

IamLegend +2

tjonge dat deed psv ook, hoor je ook niemand over... das slim

02-06-2011 09:20

afc_red +2

heeft iemand hem uitgezwaaid?
om er zeker van te zijn dat hij weg is?

01-06-2011 14:34

CRonaldo +0

Wat je ook zegt over vdB, hij is naar Ajax gegaan alleen met de visie om Ajax beter te maken. Hij heeft hard gewerkt; altijd keihard z'n best gedaan. Aankopen als Mido en Tainio waren niet gekomen zonder Jol, want die waren goede vrienden met elkaar. Hij gaf de trainer het vertrouwen en heeft geholpen om deze transfervrije spelers, die weliswaar geen succes waren, te halen. Is dat de fout van Jol of van den Boog? En dit waren zeker niet de enige twee die alles beslissen. Op dat moment was er van Jol zijn kant geen vertrouwen in de jeugd, mede omdat hij die niet kende en omdat hij met een ander systeem speelde. Om dat dan op van den Boog te steken is ook een beetje flauw. Toen Jol kwam waren overigens heel veel mensen blij met deze keuze! Persoonlijk snap ik het niet meer. Als Ajax een beursgenoteerd bedrijf is, is het zeker geen slecht idee om een echte zakenman er bij te hebben die weet wat zoiets zakelijk betekent. De rol van zo'n zakenman is om zijn werk te doen en daarbij de trainer een vrije rol te geven en hem alleen te laten. Als een coach als Jol dan vraagt of hij gratis Mido en Tainio kan oppikken, als zijn ze niet goed, kan ik me voorstellen dat hij dat accepteert; je hebt in principe toch vertrouwen in de mensen waarmee je werkt. Dat Jol daarmee dan een inschattingsfout heeft gedaan, heeft hem uiteindelijk genekt.
Dan over Suarez, als Liverpool met een bedrag komt, en Ajax verkoopt hem voor bijna het dubbele wat ze eerst hadden geboden, is dat goede zaken doen, zeker op een moment waar hij voor zijn doen uit vorm was. Iedereen weet dat Suarez ooit wel naar een grote Europese club wilde, en Liverpool heeft gewoon zo'n naam, in de laatste 10 jaar zeker meer dan Ajax. ook komt hij in de beste competitie van Europa te spelen. Als Suarez zo'n kans krijgt, kan ik goed begrijpen dat hij daar naar toe gaat. Het enige nadeel nu voor hem is dat Ajax wel CL speelt, en Liverpool niet eens Europees, maar dat ligt niet aan vdB en Suarez.
Van den Boog heeft zeker fouten gemaakt, maar hij is ook niet zo belachelijk slecht, en wilde zeker geen slechte dingen voor Ajax. Ik ben blij dat Cruijff komt, maar om een man die een paar jaar gewoon keihard z'n best heeft gedaan, en echt niet de club slechter wilde maken, zo af te kraken, is gewoon onzin. Bedankt vdB, en welkom Cruijff!!

01-06-2011 14:29

Robinjo1988 +1

Whahaha sommige mensen hier zijn echt naief en wereldvreemd.

01-06-2011 14:35

w86 +9508

En anderen blijven alleen maar inhoudsloos verkondigen dat ze blij zijn dat Van den Boog is opgerot, puur afgaand op beeldvorming die vooral door de Telegraaf is geschetst. Maakt niet uit als je zelf geen mening hebt, maar ga dan ook niet lopen roepen.

01-06-2011 15:18

Robinjo1988 +1

Volgens mij geef ik argumenten die mijn mening onderbouwen en ga ik niet af op de beeldvorming rond rikkie.
Ik heb genoeg redenen gevonden in de afgelopen jaren om heel blij te zijn dat vd boog nu weg is.
Maar ik ga hier niet welles-nietes spelen met jou.

01-06-2011 17:27

vanreenen +10356

Chapoo, had wat mij betreft bij het Hoofdnieuws mogen staan. 100 procent mee eens.
Gelukkig zijn er ook Ajaxsupporters die normale stukjes kunnen schrijven.

01-06-2011 14:44

JeRooney +0

Luister, ik heb eerst ook erg veel hem lopen verdedigen maar toch tegen beter weten in, vooral nadat hij Cruijff misselijkmakend begon neer te zetten.

Aankopen als Tainio en Mido zijn gekomen omdat de trainer (Jol) die hij heeft aangetrokken begon te zeuren en anders naar Fulham ging als er geen gehoor werd gegeven aan zijn smeekboden. Daar had hij daadkrachtig moeten optreden en niet achteraf stoer praten ten opzichte van Cruijff. Jij zegt ook nog eens dat je moet accepteren dat ze Tainio en Mido halen ook al zijn ze niet goed. Wat is dat voor een achterlijke (sorry voor mijn taalgebruik) beredenatie. Waarom zou een club die altijd het allerbeste nastreeft genoegen moeten nemen met niet zulke goede spelers? Vreemde gedachten hoor. En dat Jol geen vertrouwen in de jeugd heeft geeft eens te meer aan dat wij met Ajax geen buitenstaanders die de club niet kennen voor de groep kunnen zetten die onbedoeld alles tegen de richting in doen.

Waarom was een Boilesen, Eriksen (1x basis onder Jol als LB), Blind, Ebecilio, Ozbiliz (1x ingevallen) dan niet goed genoeg? Of waren die niet beter dan Mido of Tainio?

En dat de club financieel gezond is heeft ook grotendeels te maken met de verkopen van Sneijder, Vermaelen en Huntelaar eerder al. Dat geld heeft hij vrijpostig bij van Basten in de hand gedrukt alsof je een kind met een goed gevulde portomonee een snoepwinkel instuurt en tegen het kind zegt, "kijk aan jongen, ik zie wel wat je haalt".

Zoals ik zei heb ik RvdB vaak tegen zeer grove meningen en verbaal geweld nog de hand boven het hoofd gehouden. Maar het moment dat hij Cruijff begon te dissen was zijn krediet bij mij echt helemaal weg.

Cruijff = Ajax en Ajax = van ons.

01-06-2011 14:50

CRonaldo +0

Oké, kan ik begrijpen. 1 ding, zo bedoelde ik het niet, van den Boog heeft gewoon minder voetbalkennis dan Jol en zijn technische staf. Dus als hij om die spelers vraagt, kan ik begrijpen dat hij daarmee helpt; hij heeft vertrouwen in zijn eigen technische staf. Ik bedoelde zeker niet dat het goed is om spelers te halen waarvan je weet dat ze niet goed genoeg zijn; ik neem aan dat Jol & co hem hebben overgehaald met hun 'kennis' dat dat het beste was wat Ajax kon halen zonder geld. Uiteindelijk hebben zij meer kennis dan hij, en daar moest hij wel naar luisteren. Dat bedoelde ik er mee. Jammer genoeg had vdB niet genoeg vakkennis om daar tegen in te gaan, dat is het nadeel van een 'zakenman' tegenover een 'voetbalman' als algemeen directeur.

01-06-2011 15:21

JeRooney +0

Maar tijdens het tijdperk RvdB en Coronel lag er een Rapport Coronel waar er meer jeugd moest doorstromen en de opleiding meer moest voortbrengen. Castillion is beter dan een Mido en eigen jeugd. Bonevacia, Sneijder, Lodeiro zijn allemaal beter dan Tainio. Alleen het aantrekken van Ooijer kan ik wel begrijpen.

Dus hij laat zijn kop gek maken door 1 passant (Jol) i.p.v. zich te houden aan een Rapport dat met veel expertise is opgezet en er goed uitzag. Dus wat dat betreft heeft hij het ook gewoon niet goed gedaan. Hij werd voor de keus gesteld door Jol en dat moest andersom. Of je kiest voor de jeugd i.p.v. Mido en Tainio of je mag met Fulham gaan praten. Snap wel dat het niet makkelijk was, maar kom op hé, een man in zijn positie moet dat kunnen en doen.

Hij heeft ook pluspunten natuurlijk en die lagen vooral in de onderhandelingen van uitgaande transfers. Daar heeft hij natuurlijk wel veel in betekent voor Ajax. In ieder geval geen Affelay praktijken dat je beste speler voor 3 miljoen de deur uit loopt.

01-06-2011 15:27

Pinpanter +3

Hoezo 'aankopen als Tainio en Mido'? Dat waren geen aankopen !

01-06-2011 16:17

JeRooney +0

Aantrekken dan, het gaat om de strekking dat de jeugd hierdoor geen kans kreeg.

Niet zo lopen muggenziften.

01-06-2011 16:37

AJAX1996 +0

Helemaal mee eens

01-06-2011 14:54

*** AJAX AMSTER +0

Ik ben het helemaal met je eens. Alle beschuldigingen tegen Van den Boog zijn volledig uit hun verband gerukt. Natuurlijk heeft hij fouten gemaakt. Maar daar tegenover heeft hij veel goeds voor de club betekend.

01-06-2011 14:58

AJAX1996 +0

Helemaal mee eens

01-06-2011 15:06

Pinpanter +3

Heel veel wijsheid in deze reactie!

vbB heeft Ajax o.a. gezond gemaakt door de salariskosten te verlagen. Dat kostte Pantelic en Rommedahl, eens. Dan maar spelers als Mido die geen transfergeld kostte en alleen betaald werden als ze speelden. Dat was beter dan de oplossing Luque bijvoorbeeld. Natuurlijk hebben de verkopen van Luis en Urby ook geholpen, maar dat is nu eenmaal typisch voor Ajax. Dat zijn wel erg goede transacties geweest waarvoor vdB hulde verdient.
Ook de sponsorcontracten (oa Rank) hielpen Ajax aan een gezonde basis.
Ajax is financieel niet afhankelijk van de CL, De behaalde en te halen baten daaruit zijn alleen maar extra. Ajax heeft zich zo een voorsprong toegemeten op 010 en 040.

Ik hoop maar dat JC c.s. het lef hebben om vdB te danken dat ze in zo een gezonde trein kunnen instappen.

Een directeur maakt geen kampioenschap. Hij kan wel de basis scheppen om de top bereikbaar te maken. Dat is precies wat hij heeft gedaan.

01-06-2011 16:14

SiemDeWit +0

God O god wat ben ik blij dat deze misselijke kwal eindelijk opgerot is!

01-06-2011 14:25

david87 +1

het virus epidemie van de boog bedoeld ie toch hoop ik.. bah wat een walgelijke rat

01-06-2011 14:20

deeps +0

Doei Van de Boog, paardenlul

01-06-2011 14:15

JeRooney +0

Nu zeggen dat ze in Februari daadkrachtig moesten optreden tegen Cruijff en hem de deur hadden moeten wijzen. Wat een stoer gelul achteraf allemaal.

Hij had daadkrachtig nee moeten zeggen tegen Jol dat hij het met deze selectie moest doen toen hij 3x per dag aan het zeuren was om Atouba, Mido, Tainio en noem ze maar op en alles op alles wou zetten om Mounir te halen met een dik sallaris, de zaak van de familie in Amsterdam onderbrengen en een dikke mercede onder de reet. Toen had hij moeten optreden omdat dit tegen alle richtingen in gaat van de club die Ajax moet zijn. Hij geeft het eigen vermogen aan liquide middelen aan van Basten en zegt; "Alstjeblieft jongen, kijk maar eens hoe ver je komt".

Nu komt onze icoon terug en geeft zijn mening over hoe het moet zijn, en wie kan het beter brengen als onze grootste opgeleide speler die bij de beste van wereld hoorden. Ik wil niet zeggen dat alles onder Cruijff goed zal gaan. Maar hij verzamelt nu al de mensen om zich heen met de kennis en pacht om ons weer groot te maken.

Hij moest ook even snel voor 1 juni diverse transfers verzorgen en contracten voor jeugdspelers neerleggen. En Waarom? Let maar eens op als een Boerrigter, Janssen of Serero het top gaat doen of top zal worden. van Rhijn of Kip straks een vaste waarde in Ajax 1 zijn. Wie komt er dan weer naar voren, RvdB natuurlijk met de woorden dat heb ik allemaal voor elkaar gekregen en moet je eens zien hoe goed ik het gedaan heb.

RvdB = Exit
JC = Enter

01-06-2011 13:48

krulhoofd +0

Het is toch ongelooflijk hoe iemand zich kan laten kennen zeg. Je weet dat een baan in de voetbalwereld maar héél zelden voor het leven is, dan ga je toch niet zo moeilijk lopen doen als je weg moet?
Zo ontzettend om zich heen lopen slaan, het Ajax 'virus' noemen, maar tegelijk wel stoer doen om zijn eigen 'dure' business seats waar hij niet van af wilt.
Hij zal over een paar maanden ook wel weer spijt krijgen van deze uitspraken gok ik.

01-06-2011 13:44

oudzuid2 +7294

blij dat 'ratten' VdBoog en Coronel weg zijn, alleen hoop ik wel hun opvolgers net zoveel financiële know-how hebben. VdBoog met name heeft op het financiële vlak echt wel een prestatie geleverd.

01-06-2011 13:25

Monster09 +0

Feit blijft dat we er finanicieel op vooruit zijn gegaan. Feit blijft ook dat hij heb toegestaan dat idoten als atouba enzo werden gehaalt, pluspunt is wel da thij heeft toegegeven dat hij daar fout zat, respect daarvoor.

Denk dat een deel van de ajacieden die man niet kunne uitstaan, en een deel toch respect voor hem hebben.

01-06-2011 13:22

Robinjo1988 +1

Dat we er financieel beter voor staan ligt niet aan Rik, maar aan Frank de Boer en het falen van psv en twente dit seizoen. Vorig jaar haalde we CL dankzij onze held Luis Suarez, en niet door Rik! Bovendien heeft ie een berg leugens verspreid en waaide hij met alle winden mee om zo te kunnen overleven. Nee ik ben erg blij dat hij opgerot is.

01-06-2011 13:29

w86 +9508

Of je gelijk hebt of niet, je doet vooral alsnog al het goede ondanks Van den Boog is gebeurd, en al het slechte is de schuld van Van den Boog. Hoe dan ook, vreselijk kortzichtig.

Cruijff en zijn mensen mogen het nu laten zien, en ik zal niet ontkennen dat hij echt een icoon is en daarom een mening mag hebben. Maar de uitvoering moet ik nog zien. En dat er binnen alle geledingen bij Ajax ruimte is voor verbetering is een feit, maar ik vraag me oprecht af of Cruijff en consorten al deze verbeteringen kunnen realiseren!?

01-06-2011 13:35

Robinjo1988 +1

Waar in mijn tekst zeg ik dat alle slechte dingen vd boog zn schuld zijn?? Geen woorden in mn mond leggen vriend.

01-06-2011 13:46

w86 +9508

Je zegt het niet letterlijk, maar aan je teksten dat je blij bent dat Van den Boog oprot en dat hij alleen maar leugens heeft lopen verspreiden om zijn eigen positie in stand te houden, zegt genoeg over hoe jij over hem denkt. Je gaat mee in het geschreeuw van anderen zonder zelf na te denken wat Van den Boog precies gedaan heeft de laatste 2,5 / 3 jaar.

01-06-2011 15:21

Robinjo1988 +1

zie mijn post hiervoor.

01-06-2011 17:28

Robinjo1988 +1

Is dit weer zo'n ''blablablablabla ik heb niks fout gedaan'' interview?? Dan ga ik het niet eens lezen.

01-06-2011 12:57

trainerdv +2

Ach Rik heeft het prima gedaan. Champions League, financieel op de rails en kampioen. Dan kun je een hekel aan hem hebben, maar dat is gewoon vakwerk.

Dat Cruijff lijnrecht tegenover hem staat wat betreft de toekomst van Ajax waarbij er veel meer voetbal- en vooral Ajax know-how in de club moet komen, dat kan ik alleen maar beamen en dus is er geen plaats meer voor een dergelijk directeurschap. Toch puik werk geleverd in die korte tijd. Bedankt en het ga je goed.

Trek je vooral niets aan van die leeghoofden met hun onzinbedreigingen, die zijn het supporterschap van Ajax niet waard.

01-06-2011 12:57

Robinjo1988 +1

:FACEPALM: x10

01-06-2011 12:59

AFCA127 +468

Volledig mee eens!
Iedereen kan wel lekker met de menigte mee lullen, maar als we de feiten bekijken is Ajax er de laatste jaren in praktisch elk vlak beter op geworden.

01-06-2011 13:03

afca1985 +21564

Dan ben ik niet met je eens. Hij heeft er mede voor gezorgd dat we in de financiele shit terecht zijn gekomen.... met spelers aantrekken (waarvan 35M in 1 transferwindow) die in eerste instantie allemaal niet goed genoeg waren en/of op de bank terecht kwamen.
Cvita, Sulejmani, Aisatti, Wielaert, Sno, Atouba, Mido, Tainio, Ooijer, Oleguer en ik zal er nog wel wat vergeten. Zijn redding is geweest dat Jol en het elftal CL gehaald hebben en dat hij Suarez en Urby in de winterstop heeft verkocht om weer financieel gezond te worden door zijn wanbeleid en het aantrekken van verkeerde spelers..... dat noem ik nou niet bepaald een knappe prestatie. Om over zijn hypocriete gelul en gedraai nog maar te zwijgen.
Als het nog niet duidelijk was..... Ik ben echt enorm blij dat deze clown opgerot is

01-06-2011 13:37

020Bovenaan +0

WhahahahhaahahahahhahahahaahhaahahahahahhahaahahhahhAHahhaahahahhahahahahahahah.

01-06-2011 13:29

Randy428 +3

Haha, leeghoofden? Je klinkt als de voorzitter van onze supportersclub, die tot aan z'n schouderblad in de anus van Rik zit.

Hij heeft het prima gedaan zeg je? En door welke beslissingen van hem, hebben wij deelname aan de Champions League behaald? Door het halen van Mido? Of van Atouba? Of dergelijke andere aankopen?

Dat we het financieel op de rit hebben, komt hoofdzakelijk door contracten die toch al afliepen, en door de verkoop van Suarez en Urby, en door daar niets voor terug te kopen.

En kampioen door Rik? Door Suarez in de winterstop te laten gaan, heeft hij de kansen op het kampioenschap alleen maar verkleind, en uiteindelijk zijn we met lucky Ajax, en met heel veel geluk dat de concurrentie zoveel punten heeft verspeeld, kampioen geworden. Niets meer, niets minder.

En zoals Mats hieronder aangeeft, hij betrekt nu de sterke doorgroei van de jeugd in zijn visie, terwijl hij tot voor kort nog transfervrije oude rotten oppikten. Die ommekeer is inderdaad pas gekomen toen FdB aan het roer kwam.

Het klopt in de tijd van Rik enkele succesjes geboekt zijn, maar dat maakt hem met zijn leugenachtige en draaierige gedrag niet minder ongeschikt voor de functie als Algemeen directeur. Hij trekt nu alle successen naar zich toe, alsof hij ons de CL ingeschoten heeft, het kampioenschap bezorgd heeft, en alsof hij besloten heeft om spelers als Ebecilio, Ozbilliz of Boilesen de kans te geven.

Overigens ben ik het met je eens dat een ieder die wie dan ook binnen de club bedreigt een leeghoofd is, en inderdaad de titel van supporter niet waard zijn.

01-06-2011 13:29

DappreStrijder +0

Precies dit. Niks meer, niks minder :).

01-06-2011 13:42

020Bovenaan +0

Echt he onze rikkie is vertantwoordelijk voor wat er op het veld gebeurd! Hij was degene die zei dat we geen kampioen zouden worden dit jaar. Waar heeft hij in geinvesteerd? Frank De Boer is gekomen door Cruijff. En Frank de Boer heeft ons kampioen gemaakt. Rik heeft geen enkele spelers gehaald voor Emanuelson en Suarez. Hij heeft alleen slechte spelers voor ons gehaald. En hoe weetje dat we financieel op de rails zijn door RIkkie? we zitten nog steeds niet in de kern gezonde categorie, en weet je wel hoeveel mensen er bij Ajax werken? Is echt niet op het conto van Rik hoor. En ze hebben genoeg tijd gehad om het hier goed te doen! Kijk naar Ajax, daar zou je toch makkelijk met goed beleid minstens 3x in de 5 jaar kampioen moeten worden. We hebben 10 jaar wan beleid gehad en toch groeien we in de Supporters groepen, inkomsten van sponsors, inkomsten seizoenskaarten en de andere wedstrijden. Sowiso wij horen op het CL niveau. Er is te matig gepresteerd. En te veel geld uitgegeven aan troep en er was geen duidelijke visie.

01-06-2011 14:25

Mats +41

Goh, Rik vd Boog heeft zichzelf weer eens op zijn eigen totaal niet kritische manier geinterviewd. Nu zegt hij dat het zijn visie was jonge jongens sneller naar de top te leiden. Grappig dat je de eerste 2 jaar van zijn beleid daar niks van terugziet en pas toen er kritiek kwam liet de Boer jeugd doorstromen. Nu schrijft hij dat allemaal op zijn conto en zijn visie, wat een ongelofelijke leugenaar zeg. Atouba aantrekken was zodat de jeugd snel naar de top kon doorstromen? Mido? Tainio? Kuffour? Rik vd Boog heeft helemaal geen visie.

01-06-2011 12:47

020Bovenaan +0

dit ga ik niet eens lezen. Hij is weg! Hoera!

01-06-2011 12:37

afca1985 +21564

Hhahaha idd

01-06-2011 12:41

Randy428 +3

Precies mijn gedachte. Na al die keren dat hij op TV, websites en in andere gelederen continu aan het natrappen was en zijn eigen imago probeerde te bewaken, hoef ik dit echt niet meer te lezen. Na de eerste drie vragen kwam in me op dat ik deze nonsens al 1000x gelezen heb.

Rik is een meester in het zoethouden van mensen met gelikte praatjes. Gelukkig kan hij die vanaf nu voor zichzelf houden :).

Hij zal nog wel 3x in de VI met een uitgebreid artikel komen, en bijvoorbeeld in het AD. Gelukkig kunnen we dat zo wegklikken. Wij weten wel beter.

01-06-2011 12:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.