Farioli geniet bij Ajax: 'De liefde groeit, letterlijk, nu ik hier ben'

door Bart Veenstra 113

Bron Voetbal International

Farioli geniet bij Ajax: 'De liefde groeit, letterlijk, nu ik hier ben'

door Bart Veenstra 113

Bron Voetbal International

Francesco Farioli is nog altijd enorm trots om trainer van Ajax te zijn. Voordat hij bij de Amsterdamse club kwam, werkte de Italiaan in korte tijd bij meerdere clubs. Het verlangen om langer bij een club te blijven is er zeker en dat zou zomaar bij Ajax kunnen zijn, zo blijkt uit zijn teksten in een uitgebreid interview met Voetbal International.

Farioli werkte eerder in Turkije en om diverse redenen bleef het bij korte werkrelaties. Dit was ook bij zijn vorige club OGC Nice het geval. De doelstelling werd gehaald, maar er waren twijfels of de club een volgende stap kon zetten. En toen kwam Ajax voorbij. 'De situatie was natuurlijk niet de makkelijkste, maar Ajax was voor mij één van de clubs waarvan ik droomde om te werken, dus het was moeilijk om nee te zeggen.’

De trainer wordt gevraagd of hij het verlangen voelt om eens wat langer bij een club te blijven. 'Als ze het geduld hebben om mij te tolereren, ja! Ik houd ervan om hier te zijn, ik houd ervan hier te werken, ik houd van mijn spelers, ik houd van de groep. Dus natuurlijk ben ik gelukkig', zegt Farioli over zijn tijd bij Ajax.

'Ajax is een institutie, een legendarische club, een grootmacht'

Bij Ajax is er veel mogelijk, zo denkt Farioli. 'Dit is een club met grote mogelijkheden en potentie, maar dat heb ik natuurlijk niet ontdekt', zegt hij. 'Ajax is een institutie, een legendarische club, een grootmacht. Maar wat mij nog het meest heeft verrast, is: iedereen die je spreekt, wil hierheen komen! Het maakt niet uit waar ze zijn, als je met een goed plan komt en je noemt de naam Ajax, heb ik nog geen enkele speler nee horen zeggen', aldus Farioli, die eerder nog zijn plannen voor de komende transferwindow besprak.

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli ajax lazio europa league
Farioli is blij bij Ajax: 'Voor mij is er geen betere plaats om te zijn, om duizend verschillende redenen'

‘Ook voor mij is er geen betere plaats om te zijn, om duizend verschillende redenen', spreekt hij nogmaals lovend over Ajax. Hij geeft aan dat het moeilijk voor is een coach is om een plaats te vinden die bij zijn ideeën past. Bij Ajax zit dat veel dieper, legt hij uit. 'Deze club staat voor een bepaalde manier van spelen, waar ik van houd. Dit is niet iets wat elke dag voorbijkomt. Alsof je je vrouw tegenkomt: hoeveel vrouwen kom je tegen tijdens je leven? Maar dan komt er een moment dat je zegt: Dit is de ware. Dat was een beetje het gevoel dat ik kreeg, dat wij kregen, het gevoel dat we nog steeds hebben.’

'De liefde groeit, letterlijk, nu ik hier ben'

In de afgelopen maanden is het gevoel van Farioli bij Ajax alleen maar beter geworden, zo vertelt de Italiaan. 'De liefde groeit, letterlijk, nu ik hier ben. We zijn op een bepaalde manier elkaar nog steeds aan het ontdekken. Er is een connectie. Aan het begin was het, denk ik, vrij normaal dat er veel scepsis was. Het examen stopt nooit, maar ik denk dat het duidelijk is dat we er alles uit proberen te persen.’

In zijn eerste gesprek met Alex Kroes deed Farioli de technisch directeur een belofte. Hij gaf aan dat hij met zijn staf beste wil voor Ajax en dat men hard zou gaan werken om dat voor elkaar te krijgen. 'Verder kun je dingen nooit garanderen, want in voetbal kunnen dingen altijd heel snel veranderen. De goede kant op, maar zeker de slechte kant op, vooral voor coaches. Mijn belangrijkste motivatie is om op een plaats te zijn waar je voelt dat je elke dag een stukje probeert te klimmen. Als je de Mount Everest beklimt, zijn er ook stukken waar je even naar beneden gaat, dat is normaal. Maar je doel is altijd om de top te halen.’

Farioli moet batterij blijven opladen

Makkelijk gaat dat niet altijd. Farioli moet fris blijven, maar weet ook dat het zijn van een voetbaltrainer veel attentie vereist op veel gebieden. Hij is dan ook continu bezig om te kijken waar er stappen gezet kunnen worden. Als hij niet het beste van zichzelf geeft, 'dan voel ik dat het ik het geld van de club aan het stelen ben', zegt hij.

'Ik weet dat mijn positie een beetje oncomfortabel is, of dat ik mensen een beetje oncomfortabel kan maken', vervolgt hij zijn verhaal. 'Maar ik kan deze job niet op een andere manier doen. De momenten dat ik voelde: ik moet deze strijd opgeven, transfereerde dat linea recta naar het veld. Dat is iets onbewusts, wat ik niet kan onderbouwen met feiten, maar wat ik duidelijk voel. Als je daarover nadenkt: ik moet meer energie hebben om te focussen op andere dingen. Pick your battles, ik denk dat dat een groot gedeelte van onze job is.’

Lees meer over:
Plaats reactie

Jeugd +24959

Enthousiaste man hoor maar wat kraamt hij een onzin uit hè.
Zodra er een club voor z'n neus staat uit de hogere competitie met meer geld dan gaat ie weer, laten we het niet moeilijker maken.
Zegt hij nou echt dat elke speler naar Ajax wil komen?🤣
Laat hem dan eerst maar eens proberen de huidige model aat te behouden, wat ook niet gaat lukken want zodra de PL met de buidel rammelt zijn 90% van alle logo borstkloppersj weer weg.

Hij deed Alex een belofte, hij ging z'n best doen. Zozo👍 wat een teksten

19-12-2024 14:08

Ajax27 +19263

Yes, ik was in het begin degene aan de sceptische kant. Een ontzettend jonge trainer, buitenlands, iemand met maar een beetje ervaring, overal maar kort aan de slag. We zaten in het diepste dal dat ik mij kan herinneren. WHY??? Waarom geen ervaren gast die puur op resultaat gaat voetballen met de beperkte mogelijkheden van deze selectie?

...dat waren m'n gedachten toen. Nu een aantal maanden later denk ik er helemaal anders over. Ik vind 'm geweldig, ben echt fan. Alle woorden die uit z'n mond komen en die voetbaltactisch/technisch gerelateerd zijn daar denk ik bij... yes.

Dit is een liefhebber, een voetbalgek. Iemand als Guardiola. Menig mens zal compleet gestoord van 'm worden dat ie op ieder detail duikt in en om de club. Maar het is een man van 1001 details die Ajax weer naar een hoger plan gaat tillen. Wanneer je niet tientallen miljoenen aan resources hebt zoals in de tijd van Ten Hag komt het aan op een trainer die het maximale uit spelers weet te persen. En die na een aantal trainingen ziet waar een speler het beste rendeert.

Farioli kan dit. Ik geloof heilig in die man. Dat ie met een (kwaliteits) krappe selectie af en toe bij blessures/schorsingen/niet fitte spelers erg lelijk moet gaan spelen... tjah, hij durft het wel. Is het niet altijd even oogstrelend en word je gek van z'n wisselbeleid, ja echt wel.

Maar als we hiermee 2e worden en in Europa ook nog de verrassing worden, dan heeft Farioli het gewoon geweldig gedaan. Gestoord of niet, te fanatiek of niet... simpelweg geweldig.

19-12-2024 07:53

arjan.z +247

Wat lullen een hoop met een topclub uit Engeland? Het is een Italiaanse luchtfietser hij blijft maar praten en praten maar zegt niks. Ja we staan tweede. Met zaad voetbal zonder progressie en hoop op beter. 5 man achterin is de de toekomst volgens hem...hoe kunnen mede Ajaxieden daar in mee gaan?! Staat haaks op alles wat Ajax is. Hij reageert op tegenstanders maar wij willen (tenmiste inmiddels van 90% van de supporters niet meer) domineren, aanvallen en mooi voetballen. Van mag ie weg en snel

18-12-2024 23:20

JohanCruijf +3018

Ik denk en ik hoop dat Faraoli ook wilt domineren etc…maar heb je onze selectie gezien?

18-12-2024 23:25

FrancescosRavioli +15454

Volgens mij heb jij de laatste 2,5 jaar onder een steen gelegen

19-12-2024 00:16

JanBiesbos +29417

“Choose your battles” dat dat pas ik altijd toe bij mijn kiddies 😂

18-12-2024 18:40

xstaniox +15308

Ik zeg hier ook al maanden dat Farioli echt niet na 1 seizoen al weer vertrekt.

Er zit een 'limiet' aan clubhoppen.

18-12-2024 18:32

JanBiesbos +29417

Komt gewoon een topclub uit de PL hem halen….

18-12-2024 18:41

xstaniox +15308

Verwacht ik niet. Zou zo gauw niet weten welke club een trainer zoekt.

En daarnaast is Farioli nu bij een club gekomen waar hij het zich kan veroorloven om 'nee' te zeggen tegen andere topclubs.

Bij Fatih Karagumruk en Nice was dat niet het geval

18-12-2024 19:03

FrancescosRavioli +15454

Manchester United zoekt regelmatig een nieuwe trainer😅

19-12-2024 00:17

xstaniox +15308

Farioli lijkt me slimmer dan dat ;)

19-12-2024 08:12

JanMolby +1730

"als je met een goed plan komt en je noemt Ajax, heb ik nog geen enkele speler nee horen zeggen"
Ik heb geen flauw benul waarom ik ineens aan Mislintat moest denken

18-12-2024 18:11

TheSpecialOne +8986

Dat roep ik al tijden hier op AS. Ik vermoed dat voornamelijk de jongeren die met Instagram en TikTok zijn opgegroeid dat besef niet hebben.
Ze zien clubs als Barcelona en Real Madrid die enorm veel volgers hebben op social media. Ze meten de ''grootsheid'' van deze clubs af aan de grote aantallen volgers op Instagram en TikTok. Terwijl Ajax qua prestige totaal niet onderdoet voor deze clubs.
Dus ik roep het nog maar een keer. Ajax is qua naam megagroot in de hele wereld!

18-12-2024 16:03

Simpelishetmoeilijkst +25490

TheSpecislOne,
Als buitenlander kan ik je zeggen, dat je gelijk hebt. Ajax is wereldberoemd als de uitvinder van Totaal Voetbal, en staat nog altijd bekend om aanvallend voetbal, dat mooi is om naar te kijken.

18-12-2024 16:21

TheSpecialOne +8986

@Simpelishetmoeilijkst Zeg het voort! Zeg het voort! Lol!
PSV en Feyenoord hebben vorig seizoen een mooi seizoen gedraaid. Hoeveel spelers van deze clubs zijn weggekocht door de topclubs in Europa?
Geen enkele! De spelers die wel zijn verkocht, zijn vertrokken naar de subtop van Europa. Als Ajax een dergelijk seizoen had gedraaid stonden de topclubs al tijdens de winterse transferperiode op de stoep bij Ajax. Just saying...

18-12-2024 16:29

JanBiesbos +29417

Bij fey komt nu juve voor Hanco

18-12-2024 18:42

Simpelishetmoeilijkst +25490

TheSpecialOne, klopt precies.

18-12-2024 21:44

Ajax The Best +16715

Ik woon zelf helft van het jaar in Spanje. Alleen fanatieke voetbalsupporters kennen PSV. Iedereen kent Ajax. Feyenoord bungelt daar een beetje tussen. Bij de ouderen kennen ze dat nog wel, jongeren veel minder.

18-12-2024 17:03

JaapStam +137861

@TheSpecialOne,

Instagram is een opvallend platform, vooral populair onder vrouwelijke influencers. Zo zag ik een jonge vrouw, ergens tussen de 20 en 25 jaar, uit Bodø in Noorwegen. Ze is fan van Manchester United en koopt elk nieuw shirt van de club om deze te showen aan haar volgers. Het doel? Meer mensen aantrekken om haar te volgen.

Ze gaat zelfs verder... in een clip waarin ze de nieuwste shirts promoot, benadrukt ze haar uiterlijk met vergrote borsten en een sexy brilletje. Alles om de aandacht van kijkers te trekken. Het is triest, zeg ik je. Stel je voor dat het je dochter is... En helaas wemelt Instagram van dit soort influencers.

Dan over de fans van clubs zoals Manchester United, Real Madrid en Barcelona. Veel volgers zijn pure successupporters. Ze willen alleen bij het succes van zulke clubs horen, maar missen de echte clubbeleving. In de stadions zie je vooral toeristen die selfies maken en vlogs opnemen. Het draait daar om "kijk mij eens", en dat vind ik om te kotsen.

Ajax is wat dat betreft uniek. De fans blijven trouw, zelfs in moeilijke tijden. Ze steunen de club met volle passie en zorgen voor een geweldige sfeer in het stadion. Tijdens vakanties in landen zoals Servië, Griekenland, Italië, Frankrijk en Duitsland hoor ik altijd alleen maar lof over Ajax. Veel Nederlanders hebben geen idee hoeveel respect Ajax internationaal krijgt vanwege onze rijke geschiedenis, jeugdopleiding en aanpak. Spelers als Cruijff, Van Basten en Kluivert zijn daar het levende bewijs van.

18-12-2024 17:48

TheSpecialOne +8986

@JaapStam Ik schijn vaak nogal negatief over te komen hier op AS vanwege mijn uitgesproken ideeën. Dat doe ik alleen maar om de supporters die de ''naam'' van Ajax steeds maar bagatelliseren wakker te schudden. Te vaak zie ik dat ze in de Calimero rol kruipen en verzuchten dat Ajax nooit zal kunnen concurreren met de huidige topclubs.

Misschien is dat nu op dit moment inderdaad het geval, maar ik weet zeker dat wanneer deze huidige topclubs uitgerangeerd zijn Ajax nog steeds een grote naam zal zijn in de voetbalwereld.
Dat komt door de emotie die het spel van Ajax bij iedereen oproept. En wat blijft beter in je herinnering hangen? Het aantal prijzen die een ploeg heeft gewonnen of de opwinding die het spel van een ploeg bij je heeft opgeroepen? Ajax heeft prijzen gewonnen en zeer sterke emoties opgeroepen bij toeschouwers. Daarom is Ajax zo uniek in de (voetbal)wereld.

PS Kan Ajax niet een sexy influencer vinden die alleen met een Ajax shirt aan en een brilletje op haar ''verhaal'' doet? Haha.

18-12-2024 18:27

xstaniox +15308

Helemaal mee eens. Ik heb van de zomer op vakantie met 2 Britse meiden gesproken die voetballiefhebber zijn. Toen een vriend die voor Feyenoord is erbij kwam zitten werd het ongemakkelijk.

Hij wilde graag weten wat ze van Feyenoord vonden, maar daar hadden ze nog nooit van gehoord.

Ajax wisten ze echter weer van alles over. Waaronder het seizoen 18/19 in z'n algemeen.

18-12-2024 18:29

TheSpecialOne +8986

@Xstaniox Dat zegt wel iets over de gemiddelde Engelse voetbalsupporter. Haha. Ze zijn eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in hun eigen competitie en weten niet veel van andere competities.
Ik heb ook wel een voorbeeld van de ''grootte'' van Ajax in de wereld. Toen Ajax op een gegeven moment op de laatste plaats stond in de Eredivisie vroeg de hele voetbalwereld zich hardop af wat er allemaal aan de hand was met Ajax. Voetbalpodcasts op YouTube maakte er zelfs items over.

18-12-2024 18:38

xstaniox +15308

Weet niet of ik zin heb om dat trauma weer op te halen hahah.

Maar die meiden liepen wel heel de dag in een (Real) voetbalshirt rond en keken ook de CL finale.

Dus ze keken wel over de grens

18-12-2024 19:02

Ajacider +4948

Tiktok moeten ze gewoon verbieden. Chinees "bedrijf" dat via de telefoon de geestelijke gesteldheid van jongeren beschadigd. Dan zal ik de complot theorien wat betreft spionagetechnieken (op diezelfde telefoons) maar voor me houden.

18-12-2024 21:41

TheSpecialOne +8986

Soms zijn feiten gewoon feiten. Helaas is Instagram niet veel beter ben ik bang.

18-12-2024 21:43

Rob1976 +9612

Farioli is de Italiaanse Tadic (qua karakter)

18-12-2024 15:52

Mijnclub33x +10153

Is z'n vrouw al bevallen? Wat is dan mooier: Ajax of z'n pasgeboren baby. Het lijkt er op dat zijn relatie pas op de tweede plaats komt.

18-12-2024 15:26

Kruising +732

@mijnub33x oké man en nu?

18-12-2024 16:47

Kreugerrand +908

Teken gerust maar bij "in Farioli we trust!"

18-12-2024 15:21

nightgoat +31354

"Schoonheid zal de wereld redden"

Is een mooie quote die de grote schrijver Fjodor Dostojevski van Francesco Farioli heeft gepikt maar afijn;
Hopelijk komt het er bij Ajax ook nog van.

18-12-2024 14:52

twynestar +28770

wel cynisch, uitgerekend van een rus

18-12-2024 15:26

Ajax The Best +16715

En wat is daar bijzonder aan, dat het van een Rus komt?

18-12-2024 17:05

twynestar +28770

niet doen alsof je me niet snapt.

18-12-2024 17:58

TheSpecialOne +8986

Het lijkt erop dat je in de propaganda van de MSM bent getrapt. Rusland is the bad guy en NATO are the good guys.

18-12-2024 18:45

twynestar +28770

haha. dat special in je naam klopt wel. meteen die aanname ook alsof de ander alleen cnn en bbc kijkt, maar oke aannames maken kan ik ook. ik vind het knap hoe al die bots en vloggers mensen kunnen indoctrineren en ze tegelijk het idee kunnen geven dat ze juist heel kritisch zelf aan het denken zijn. Als je maar genoeg inspeelt op hun miskendheid en angst denk ik.

De russen, of eigenlijk de moskovieten want rusland is een mengelmoes, hebben nooit vrede gekend, nog minder dan wij en ze zijn eigenlijk nooit fatsoenlijk in opstand gekomen, dat bedoelde ik.

Verder ga ik hier geen complexe geopolitieke discussies aan met de heren Dunning en Krueger die denken dat ze bij de Rogan podcast hun onderzoek hebben gedaan.

18-12-2024 19:10

Paulios +722

Letterlijke groei van liefde. Dat is meestal iets voor tussen de lakens…

18-12-2024 13:57

JanBiesbos +29417

Nee hoor staand kan ook

18-12-2024 18:47

hartvoorajax1 +1951

Pathetiek is hem niet vreemd, maar wel leuk om te lezen.

18-12-2024 13:29

Yes +377

Iedereen roept steeds geluk enzo maar als Psv of wie dan ook steeds met geluk wint is het opeens kwaliteit.....

Vorig seizoen verloren wij al die geluks wedstrijden wat wij nu wel winnen .
Nee het is niet Ajax wat wij graag willen maar het zijn ook geen topspelers die wij willen zien in o mooie Ajaxshirt

Ten Haag was bij Utrecht ook niet DE Ajax trainer maar met spelers die hij kreeg heeft hij Ajax gegeven die wij willen !! Welke spelers heeft deze trainer gekregen ? Weghorst = die was overal mislukt in het buitenland of Traoré die al 3 jaar geen wedstrijd had gespeeld en binnen was gekomen alsof hij bij de Burger King werkte

18-12-2024 13:23

LasseQ +210

Ik krijg bij farioli hetzelfde gevoel als dat ik bij Tadic had. Beide personen die weten hoe bijzonder deze club is en ook daadwerkelijk trots zijn om Ajax te mogen vertegenwoordigen.

Dit is een trainer die we zeker nog 2/3 jaar moeten behouden. Ondanks dat het voetbal momenteel nog niet altijd best is. Dit is naar mijn idee ook niet zozeer de schuld van de coach maar meer aan de matige selectie te verwijten. Ben benieuwd hoe farioli zal fungeren met beter materiaal

18-12-2024 13:23

JohnDylan +23218

Hopelijk ontwikkelt hij een liefde voor attractief voetbal want anders is hij alleen geschikt om Ajax weer uit het slop te trekken en een fundament neer te leggen voor een hoofdtrainer die daar een echt Ajax team op kan bouwen. Ook daarom is het belangrijk dat Kroes zo snel mogelijk de nodige creativiteit aantrekt zodat we Farioli kunnen beoordelen met een “complete” spelersgroep.

18-12-2024 13:14

Simpelishetmoeilijkst +25490

JohnDylan. Farioli weet echt wel wat Ajax voetbal is lijkt me, en wil dat ook dolgraag laten zien. Dan ben je afhankelijk vsn het spelersmateriaal, en dat is niet best momenteel. Denk niet dat je teveel op Kroes moet rekenen, meer op eigen jeugd. Er komt wel wat talent aan over een jaar.

18-12-2024 16:25

JohnDylan +23218

Waarom denk je dat? Vele hoofdtrainers zeggen dat ze attractief voetbal volgens de visie van Cruijff willen spelen maar de meeste doen daar geen enkele poging toe. Zijn vorige clubs speelde onder Farioli bijna precies het soort voetbal wat Ajax nu speelt. Ik denk niet dat zijn speelstijl substantieel zal veranderen en dat Ajax alleen beter zal worden in het uitvoeren van de huidige speelstijl. Diepte over breedte is een basisprincipe van de Ajax School die haaks staat op de opbouwvisie van Farioli.

18-12-2024 16:29

daslogisch1 +10199

Gelijk met hem verlengen en hem langer aan je binden. Hij heeft de tijd nodig, en dat is al gebleken. Maar kijk eens waar we staan, dan is het een no brainer om Farioli langer aan je te verbinden.

18-12-2024 13:03

johanisajax +8844

das logisch

18-12-2024 15:07

trodat4030 +97468

Vraag me af hoe we dit nou op waarde moeten schatten.. Deze man blijft zelfs weg bij de geboorte van zn kinderen! 1 ding kunnen we hem niet ontzeggen, hij weet uitstekend wat de supporters willen horen. Nu nog ontdekken wat de supporters willen zíen!

18-12-2024 12:15

Knalpot +3666

Dat komt vanzelf wel weer. We zitten in een golfbeweging die nu weer een klein beetje omhoog gaat maar er moet nog heel veel werk verricht worden voor we weer die top kunnen beklimmen.

18-12-2024 14:24

Hersenspinsel +8365

Zo blij dat we nu een trainer met ballen hebben.
Hij kijkt niet alleen naar het nu maar ook al naar het einde van het seizoen, ook al keren de journalistiek en een deel van de Ajax volgers zich tegen hem.
Hij weet waar hij mee bezig is en weet de spelers ook na wat tegenslagen nog steeds te stimuleren. En .....
Ik denk dat de liefde voor Ajax oprecht is.
Ajax ❤️❤️❤️ 4ever!

18-12-2024 11:55

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25518

Met een creatieve middenvelder en een linker en rechter aanvaller erbij gaat Farioli Ajax zijn voetbal terug geven.
Zonder vlees is een BBQ geen echte BBQ.

⭐️⭐️⭐️⬜️🟥⬜️❌️❌️❌️

18-12-2024 11:12

Cruyffie +2403

Dit is toch verrukkelijk. Een intelligente coach, tactisch sterk met oog voor aanvallend voetbal, en een vleugje poëzie

18-12-2024 11:09

Mokum87 +2435

Laten we niet vergeten waar we vandaag komen. Het belangrijkste zijn nu de resultaten en hopelijk minimaal de 2e plaats waardoor er weer financieel vrijkomen en de selectie meer in balans gebracht kan worden.

18-12-2024 11:09

MBAFCA11 +1627

Laten we hopen dat de beste man de tijd krijgt om te bouwen. Qua stabiliteit van de club zou t ook lekker zijn als een trainer hier tenminste 2 a 3 jaar zou zitten.

Hopelijk laten Kroes en consorten zich niet gek maken door de publieke opinie bij een volgende vormdip.

18-12-2024 11:08

Hans Verhagen +14230

Hoop dat mensen zich niet teveel laten beinvloeden door papegaai Derksen die precies krijgt ingefluisterd door Driessen wat hij moet vinden. Kroes en consorten zijn puin aan het ruimen en Farioli is ondertussen met het bruikbare puin een leefbaar huis neer aan het zetten. Het is niet altijd even mooi, maar we zitten droog in afwachting op meer financiële mogelijkheden.

18-12-2024 10:39

Simpelishetmoeilijkst +25490

Hans Verhagen. Niets mis met wat je schrijft, en ik denk dat we vooralmop eigen jeugd van kwaliteit moeten wachten.

18-12-2024 16:28

ajaxfan83 +3575

Zal hij dat ook bij nice gezegd hebben , dat de liefde groeit?

18-12-2024 10:38

Patrick78 +53076

Aldus ajaxfan83 aka Driessenfan83…..

18-12-2024 11:02

ajaxfan83 +3575

Aldus clowntje Nooitgedacht

18-12-2024 12:00

Patrick78 +53076

Ahahaha zwarte dag hè?

Ok ga nu maar weer slapen

P.s. In ieder geval beter een clown dan een fan van Driessen

18-12-2024 12:08

ajaxfan83 +3575

Nou geniet maar van Driessen dan want zo te merken ben je er fan van met dat slap geouwehoer van je

18-12-2024 13:29

Knalpot +3666

Daar refereerde hij aan een belangrijke wijsheid van Scooter: "It's Nice to be important, but it's more important to be Nice!"

18-12-2024 14:30

Altijdindestraat +40396

Met deze selectie is het vrijwel onmogelijk om op regelmatige basis Ajax voetbal te spelen.
Tot nu toe zijn we er drie keer verwend geweest.
Ajax - Beşiktaş (4-0)
feyenoord - Ajax (0-2)
Ajax - psv (3-2)

18-12-2024 10:26

AINIESTA +45657

Feyenoord-Ajax was verre van Ajax voetbal zet dan Maccabi ertussen.

18-12-2024 11:57

Knalpot +3666

Jakielonia was geen tegenstand van formaat maar dat kwam ook vooral omdat wij gewoon heel goed speelden.

18-12-2024 14:32

Arieajax +1153

Ik wou dat het wederzijds was. Maar de twijfel overheerst nog of je de juiste trainer bent

18-12-2024 10:14

Altijdindestraat +40396

Hij kan ook de ideale overgangstrainer zijn. Als dit Ajax gedwongen werd om voetbal in de stijl van Guardiola te spelen, zouden we nu niet op de tweede plek staan.

18-12-2024 10:18

AINIESTA +45657

Je hebt ook nog iets wat tussen Guardiolaball en Farioliball zit.

18-12-2024 10:24

Ajax-Amsterdam +4209

Wie is dan wel de juiste trainer? Schei toch uit joh. Zoveel opties zijn er niet. Zolang Ajax vasthoudt aan de eigen filosofie en ook de selectie ervoor heeft kan Farioli echt wel meer. Het is al knap wat hij nu presteert.

18-12-2024 10:30

Rymesyt +8190

Qua juiste trainer ben ik het helemaal met je eens. We hebben nu achtereenvolgens Schreuder, Heitinga, Steijn en van het Schip gehad die we allemaal niet goed genoeg vonden en nu hebben we met Farioli dus de 5e in iets meer dan 2 jaar. Je kunt mij niet wijs maken dat het allemaal pech is en de 6e trainer wel flitsend voetbal koppelt aan resultaten en het allemaal daar aan lag.

Tegelijk vind ik de kritiek wel terecht. Ondanks dat de resultaten grotendeels beter zijn dan verwacht, spelen we veel te veel wedstrijden een belabberd niveau en dat móet echt beter. Ik denk ook dat dat kan, ook met deze selectie. Daarmee zeg ik absoluut niet dat we Farioli moeten ontslaan of dat soort onzin, ik zeg alleen dat het beter moet.

18-12-2024 11:56

Simpelishetmoeilijkst +25490

Rymesyt, denk niet dat je realistisch bent. Met deze selectie zie ik geen beter voetbal als mogelijkheid.

18-12-2024 16:31

driehoekjes +3687

Zodra Godts er in komt zien we Ajax voetbal. Zegt genoeg (dat het niet aan trainer ligt)

18-12-2024 10:31

ZwartNazareth +1412

Meer een sekteleider, inderdaad.

18-12-2024 14:59

AllyAjax +4124

Hele interview op VI Pro gelezen en vind het een absolute aanrader. Er is genoeg op Farioli aan te merken, maar heb wel echt het idee dat hij op dit moment de juiste man op de juiste plek is.

Zaak is om in de winter gerichte versterkingen aan te trekken (wat verdomd lastig gaat worden en waar ik weinig vertrouwen in heb). Verder moet hij natuurlijk meer bouwen naar een vaste 11, maar nu we niet meer zo'n idioot druk programma gaan hebben denk ik dat er ook minder gerouleerd gaat worden.

Bovendien is er het komende halfjaar ook meer tijd over om tactisch te trainen doordat we niet meer om de 3/4 dagen een wedstrijd hebben of weer om de haverklap zo'n vervelende interlandbreak voorgeschoteld krijgen. Daardoor hoop ik ook dat we vooruitgang gaan zien in dingen als druk zetten, positiespel en restverdediging.

Nog steeds alle vertrouwen in het behalen van plek 2 in ieder geval, al denk ik dat het resultaat tegen Sparta a.s. zondag echt seizoensbepalend gaat zijn.

18-12-2024 10:13

mvdk +44600 moderator

Iedereen is haalbaar, ok.

Neem een lening:

Haal Kvaratskhelia, Frenkie de Jong, Kevin de Bruyne, Saka en Haaland op. Ofzo enzo.

18-12-2024 10:03

MelleAfca +14348

Frappant dat Tadic op handen wordt gedragen terwijl hij hetzelfde riedeltje afsteekt, waar er bij Farioli argwaan optreedt.

18-12-2024 09:57

Michiel Kapteijns +5372

Tadic heeft hier 5 jaar gespeeld en wordt algemeen erkend als één van de beste aankopen en aanvoerders van de afgelopen 25 jaar, zo niet dé beste. Farioli zit hier net een half jaar. Ik zat net een artikel over Ricardo van Rhijn te bekijken, met een foto van Ajax 2012-2013 tegen Real Madrid. Als je ziet met welk middelmatig elftal De Boer in 2013 en 2014 alsnog kampioen werd vind ik het eerder frappant dat er over De Boer hier zo laatdunkend gesproken wordt. De teams waarmee De Boer na zijn 2e titel moest werken waren echt niet beter dan die waarmee Farioli nu moet werken. Ja, ik denk dat Farioli alles in zich heeft om een toptrainer te worden, maar dat dachten we destijds ook allemaal van De Boer.

18-12-2024 10:20

driehoekjes +3687

Veel mensen denken dat een trainer belangrijker is dan kwaliteit van de selectie.

18-12-2024 10:33

AINIESTA +45657

De Boer werd 4x kampioen met gemiddeld 75 punten ofzo. Maargoed je moet het wel even doen. Zonder die kampioenschappen hadden we ook geen seizoen gehad zoals in 2018/2019.

18-12-2024 10:33

Michiel Kapteijns +5372

Farioli scoort qua puntengemiddelde tot nu niet veel beter. Het spel is tot nu toe niet veel beter. Denk ik met de wetenschap hoe de trainersloopbaan van De Boer is verlopen dat Farioli in potentie een betere en modernere trainer is? Ja! Maar ook voor hem geldt dat hij het eerst nog moet bewijzen.

18-12-2024 12:04

MelleAfca +14348

Tadic begon op zijn eerste dag ook al deze teksten te spuien hoor.

18-12-2024 12:56

Michiel Kapteijns +5372

Melle, het is toch niet zo dat Tadic om deze teksten vanaf dag één werd geprezen en Farioli hierom wordt weggehoond? Vind het een beetje spijkers op laag waters zoeken dit. Vond het eerder frappant dat een relatieve passant als Antony als 'echte ajacied' werden gekenmerkt toen hij het embleem een keer kuste en het hem werd vergeven dat hij weigerde te trainen om een vertrek af te dwingen, terwijl Daley Blind hier als een soort judas werd weggezet. En wat Tadic betreft, ook hij kreeg de laatste 2 seizoenen genoeg kritiek. Wat dat betreft worden spelers en trainers hier vaak pas echt gewaardeerd als ze eenmaal weg zijn.

18-12-2024 14:14

Knalpot +3666

Er is hier een hele grote groep roeptoeters die een paar kleine dominante periodes over diverse decennia's zien als Ajax-voetbal. Momenten waarop alles samenkwam talent, kwaliteit, ervaring, bestuurlijke rust en een goede trainer. Bij Frank was alleen dat laatste het geval, en zorgde hij uiteindelijk ook voor bestuurlijke rust door stoicijns door te werken en successen te halen. Maar verder kon hij er geen kloten van want hij speelde 'betonvoetbal' wat gewoon gelul is want net als nu had hij niet de kwaliteit in zn gemankeerde selecties om uberhaupt dominant en frivool voetbal te spelen. Maar leg ze dat maar uit....

18-12-2024 14:48

NouridolbergNeres34 +1926

Met Tadic speelde we een halve finale CL, dat ga je met Farioli voetbal nooit bereiken.

18-12-2024 23:34

Robertini +40038

Ik vind dat kleffe echt niet nodig. Het komt ook totaal niet oprecht over, als hij over drie jaar bij Sunderland zit, hoor je volgens mij hetzelfde riedeltje. Sympathieke vent, maar dit mag best wat minder.

18-12-2024 09:39

mokum410 +3336

Typisch Nederland. Altijd zeiken over alles

18-12-2024 11:50

AFCACruijff14 +163157

Ik vind Farioli een geweldige kerel, maar ik heb wel aanmerkingen op zijn handelingen rondom opstellingen en vaste wissels. Maar goed, geen enkele trainer is perfect. Ancelotti en Pep krijgen ook bakken kritiek dit seizoen. Ik hoop maar dat Farioli toe gaat werken naar een beter ingespeeld Ajax want qua veldspel is het nog steeds onvoldoende. Terwijl ze het wel kunnen, zo heel af en toe was het zichtbaar.

18-12-2024 09:34

Craain +5008

Hij moet het doen met huidige selectie en moet zorgen dat iedereen zich goed voelt. Met de huidige selectie zou andere trainer het ook niet makkelijk hebben. Hij heeft Steijn, Maduro en van het Schip laten zien dat er met deze selectie meer te halen valt. We staan op de 2e en doet het prima in Europa.

18-12-2024 09:43

Robertini +40038

Zoveel beter dan Vh Schip is het nog niet hoor.

18-12-2024 09:50

Craain +5008

Wat dan niet? Farioli heeft drukke programma en moet zorgen dat iedereen zich goed voelde en ik zie iedereen meer en meer verdedigende werk doen.

18-12-2024 09:53

Jariiii +22443

O kom op, heb je het spel (en de resultaten) onder Van 't Schip nooit gezien?

18-12-2024 09:57

AFCACruijff14 +163157

Het is cijfermatig wel oke ja al is de klad er aardig in met de uitslagen de laatste periode. Maar het ziet er niet uit.

18-12-2024 10:07

Craain +5008

Onder van het Schip waren er veel tegendoelpunte. Op basis van individuele spelers beslissen zoals Bergwijn, Brobbey en Berghuis terwijl er totaal geen team balans waren...

Geen enkele wedstrijden gezien waarvan ik denk dat het door trainer kwam. Ook weinig verdedigende werk gezien.

18-12-2024 11:05

mokum410 +3336

haha man, deze opmerking.

Van t schip was duizend keer slechter dan Farioli. De meest genante nederlaag in de historie van de club 6-0 vergeten??

18-12-2024 11:50

Rymesyt +8190

Ja eigenlijk wel, echt in alle opzichten is het stukken beter dan het vorig jaar was. Maargoed, vorig jaar was het absolute dieptepunt uit de Ajax geschiedenis van de laatste 30 jaar (langer kijk ik nog geen voetbal), dus dat is ook wel een lage lat.

18-12-2024 11:59

Sampaoli +39382

Volgens mij beseffen de beleidsbepalers, sommige jeugdspelers en sommige supporters niet half hoe groot Ajax in het buitenland eigenlijk is en welke status de jeugdopleiding en de visie van onze club heeft. Dat is iets waar we héél trots op mogen zijn.

18-12-2024 08:35

Craain +5008

Klopt, in het buitenland ziet men Ajax een heel grote club met een prachtige historie. Dat beseffen niet veel mensen hier in Nederland, merk ik.

Als ik tegen de buitenlandse mensen vertel dat ik voor Ajax ben kan ik al aan hun gezichten zien, prachtige club, die Ajax. Het is meer "Oh".

18-12-2024 09:05

ElSandrini +18235

Klopt, we moeten alleen waken dat we onze naam niet te grabbel gaan gooien..... De afgelopen seizoen zijn natuurlijk echt waardeloos.
We zijn beroemd geworden door ons aanvallend voetbal met snelheid, diepgang en technisch begaafde spelers.
Laat dit net in de huidige situatie het probleem zijn.

18-12-2024 09:54

Johan14Cruijff +573

Helemaal waar, helaas vinden en zien ze in het buitenland ook dat we vergeleken met de grote clubs van nu een kleine vis zijn geworden met een prachtige historie. Die incidenteel echt een rol van betekenis kan spelen in de Champions League zoals in 2019.

18-12-2024 09:56

driehoekjes +3687

Dat is fantastisch. En onbegrijpelijk dat sommige jeugdspelers op snel geld geilen en weg willen.

18-12-2024 10:35

AINIESTA +45657

En dan kijken ze nu en zien ze soms kick&rush voetbal met Pasveer in de hoofdrol.

18-12-2024 10:35

fluwelenlinker +12037

Dat klopt Sampaoli. Daarom is het ook belangrijk om die status te blijven behouden. Volgens mij is Beuker op dat gebied goed bezig om de standaarden in de opleiding naar een hoger niveau te tillen en om de grote talenten weerbaarder te maken zodat ze de overgang naar Ajax 1 vlotter kunnen verteren.
Het is ook belangrijk om Farioli deze winter en komende zomer een betere selectie ter beschikking te stellen zodat hij woord kan houden en stap voor stap weer Ajaxvoetbal op de mat kan leggen.

18-12-2024 13:01

HertogH +15938

'De trainer wordt gevraagd of hij het verlangen voelt om eens wat langer bij een club te blijven. 'Als ze het geduld hebben om mij te tolereren, ja!'

Laten we het hopen, Ajax is wel toe aan een beetje stabiliteit op trainersvlak (alsook op directieniveau). En laten we realistisch zijn: wie had gedacht dat we 2e zouden staan halverwege december? Dat het spel soms niet om aan te gluren is, neem ik voor lief op dit moment, met deze niet van kwaliteit overlopende spelersgroep.

18-12-2024 08:20

AINIESTA +45657

Soms? De wedstrijden met goed voetbal zijn op 1 hand te tellen. En beter positiespel is echt wel mogelijk. Teams met mindere selecties in de eredivisie spelen beter positiespel en spelen ons in een directe confrontatie bij vlagen gewoon weg. Kijk naar Nec en Pec.

18-12-2024 08:28

Robertini +40038

Kanttekening bij die tweede plaats is wel dat het meer geluk dan wijsheid is. Ik heb een gemixed gevoel bij Farioli, maar als we met kunst en vliegwerk de top 3 vasthouden, dan moet je hem volgend seizoen met een creatievere selectie de kans geven.

18-12-2024 09:44

Sunny +9588

Zoals ik begin seizoen voorspelde gaat de Farioli speelwijze zorgen voor meer (en uiterst belangrijke) punten dan vorig jaar. Verdedigend spelen met een ondermaatse selectie is nou eenmaal makkelijker.

Voor mij is de vraag of Farioli na dit seizoen überhaupt wel door kan schakelen naar Ajax voetbal t.w. aanvallend, attractief en resultaat.
Van wat ik lees heeft hij overal hetzelfde trucje uitgehaald en zijn teams nooit anders laten spelen.

Ik schaam mij regelmatig voor het vertoonde spel waarbij tegenstanders ons te vaak voetbal les geven en we qua punten niet over geluk te klagen hebben.
Daarom zou ik toch alvast verder kijken naar een trainer die ons verder brengt met en punten en het voetbal waarmee we wereldwijd bekend en geliefd om zijn geworden.

18-12-2024 08:01

AINIESTA +45657

Het is niet eens perse verdedigend er klopt vaak geen zak van het positiespel. Henderson tegen de verdediging aangeplakt, Taylor hangend op links ergens en de andere half ook te ver weg als bijv Baas de bal nog heeft. Dan wordt positiespel spelen wel erg lastig.

We proberen op te bouwen via een back die naar binnen staat maar dat werkt nu al maanden niet. De halven of in ieder geval 1 half moet zich laten inzakken. Ook is Henderson geen soepel voetballende 6. Dat helpt ook niet echt.

18-12-2024 08:05

Yes +377

Tegenstander die hebben niks te verliezen toch ? Wij moeten minimaal 2e eindigen om weer geld te krijgen .... zou je serieus risico's nemen om voetbal les te gaan geven met spelers die het niet kunnen? Vergeet niet vorig seizoen met zelfde spelers 61 tegen goals

18-12-2024 08:18

AINIESTA +45657

Risico's? Het is juist een risico door zo idioot op te bouwen zonder middenveld dat meedoet. Of Pasveer veel ballen lang laat spelen zodat zulke tegenstanders in de duels kunnen komen, wat je eigenlijk wilt voorkomen.

18-12-2024 08:29

Sunny +9588

Je begrijpt mij niet.
Ik stel dat we met het catenaccio spelletje van Farioli in principe meer zekerheid inbouwen en daarmee meer (uiterst belangrijke) punten zullen pakken dan vorig seizoen. Of dat voldoende punten zullen zijn voor de oh zo belangrijk plaatsing CL waag ik te betwijfelen.

Anyway; de punten zijn er inderdaad maar dat is wel gebeurt met veel geluk want voor hetzelfde geld sta je nu 5e of zo.
Dat we in de 2e seizoenshelft net zoveel geluk blijven houden lijkt me sterk en daarom pleit ik om in de winsterstop minimaal 1 snelle rechtsbuiten met een individuele actie en scorend vermogen te halen (huur Antony).
Als het daarnaast ook lukt om een creatieve, snelle en fysiek sterke middenvelder te halen ziet het er weer anders uit.

Over bepaalde kwaliteiten van Farioli heb ik twijfels en die zijn gebaseerd op plm. 25 wedstrijden waarvan de meeste er gewoon niet uitzagen (misselijkmakend is voor mij een betere omschrijving) en we les kregen van middenmoters. Daarnaast heeft Farioli bij zijn vorige teams hetzelfde spelletje gespeeld dus zie ik niet waarom hij dat bij ons zou veranderen.
Ondanks een matige selectie zou het spel toch echt beter moeten kunnen zonder dat daarvoor punten worden ingeleverd. Ik noem als voorbeeld Jans of die trainer van GA.
Mijn conclusie was bij start seizoen en is nog altijd dat Farioli dan ook een tussenpaus kan zijn maar hij ons op termijn niet gaat brengen waar we horen en we dus alvast verder moeten kijken.

18-12-2024 13:05

Knalpot +3666

We spelen geen catenaccio, we zetten na PSV weer hoog druk met spelers die daar niet geschikt voor zijn waardoor tegenstanders weer makkelijk onze problemen blootleggen: overlap en grote ruimtes verdedigen. Verdediging gaat vervolgens weer twijfelen of ze door moeten stappen. En uiteindelijk als dat drukzetten keer op keer maar niet lukt gaan ze in een soort handbalverdediging staan ja. Allemaal zo waar te nemen... maar waar het vooral vaak mis in gaat is de passing en dan vooral in de laatste fase (maar ook verdedigend worden daar veel fouten gemaakt en brengen ze zichzelf of een medespeler vaker wel dan niet in de problemen, en dan helemaal nog niet gesproken over het tempo) en dat is gewoon een gebrek aan kwaliteit.

18-12-2024 15:12

AINIESTA +45657

Beetje klef soms met z'n teksten maar die passie voor onze club is mooi om te zien en zo'n type trainer waren we ook wel nodig na al die luie lapzwansen als trainers. Heeft echt wel een hart voor de zaak en doet heel veel dingen goed.

'Deze club staat voor een bepaalde manier van spelen, waar ik van houd.'

Alleen is dit dan voor de bühne of wacht ie gewoon op betere spelers of een bredere selectie om die 'bepaalde manier van spelen' te implementeren?

Die 40 lange ballen per wedstrijd van Pasveer, het vaak totale gebrek aan positiespel en het opstellen van Klaassen en van den Boomen samen dan kom je niet tot die bepaalde manier van spelen. Ben je daar überhaupt wel mee bezig denk ik dan? Of snap je het niet?

Misschien vraag ik teveel maar een Nec speelt beter positiespel dan ons. Dat moet toch beter kunnen denk ik dan.

18-12-2024 08:01

Marcw1972 +16882

*dan wij*. Maar verder eens met je.

18-12-2024 08:49

AINIESTA +45657

Bedankt voor deze les

18-12-2024 09:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.