Eringa begint dinsdag bij Ajax: veranderingen op komst op bestuurlijk niveau?

door Bart Veenstra 139

Bron Ajax Showtime

Eringa begint dinsdag bij Ajax: veranderingen op komst op bestuurlijk niveau?

door Bart Veenstra 139

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax staat mogelijk aan de vooravond van een nieuwe periode. Dinsdag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) wordt Pier Eringa voorgedragen als commissaris en voorzitter van de Raad van Commissarissen. Het zou een eerste stap kunnen zijn richting een nieuwe periode voor de Amsterdamse club.

Eringa is bij Ajax de opvolger van Leen Meijaard, die tijdens de aandeelhoudersvergadering van 11 november van het vorige kalenderjaar zijn afscheid aankondigde. Bij Ajax wordt de voordracht van Eringa in het bijzonder gemotiveerd door zijn kennis en ervaring als bestuurder en toezichthouder, ook in de voetbalwereld, en zijn persoonlijkheid.

De beoogde voorzitter van de RvC van Ajax begon zijn carrière bij de politie, waar hij inspecteur, hoofdcommissaris en korpschef was. Daarna was hij onder meer Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis en President-Directeur van ProRail. Tevens was hij de CEO van vervoersmaatschappij Transdev en interim-bestuurder bij het Reinier Haga Ziekenhuis. Sinds januari van dit kalenderjaar is hij gestart als Voorzitter van de Raad van Bestuur van Gelre Ziekenhuizen.

Eringa heeft ook ervaring in de voetbalwereld. De geboren Fries heeft allereerst een grote affiniteit met voetbal en Ajax in het bijzonder. Daarnaast is hij in het verleden Voorzitter van de Raad van Toezicht amateurvoetbal bij de KNVB geweest. In deze functie gaf hij mede invulling aan het verbeteren van een veilig werk- en sportklimaat binnen de KNVB.

De 61-jarige Eringa is vooral bekend uit zijn tijd bij ProRail, waar hij tussen 2015 en 2019 werkzaam was. Als spoorbaas zocht hij geregeld de publiciteit op en ging hij soms openlijk tegen een bewindspersoon in. In die periode verbeterden de prestaties van Prorail. En zo gebeurde het wel vaker bij bedrijven waar Eringa werkte: hij durft de leiding te nemen en hij durft organisaties om te zetten naar zijn hand.

Leiddinggeven doet Eringa al zijn hele leven

Dat leiddinggeven doet Eringa eigenlijk al heel lang. In een eerder interview met de Volkskrant zei hij onder meer: 'Als oudste van zes kinderen kreeg ik op de melkveehouderij van mijn ouders veel verantwoordelijkheidsgevoel mee. Als zij achter bij de koeien werkten, was het: zorg jij dat er voor in huis geen gedonder is. En vanaf mijn 12de zei mijn vader: ga maar aan de slag bij een buurman, want wij hebben handjes genoeg.’

In datzelfde interview komt een bepaalde uitspraak van Eringa naar boven. Het gaat om het zinnetje: 'ik heb besloten dat...'. 'Tegen je eigen medewerkers is dat nog betrekkelijk makkelijk. De oefening voor gevorderden is dat je het ook zegt tegen je bazen, je opdrachtgevers of toezichthouders: ik heb besloten dat...’, stelde Eringa.

Van Praag lovend over Eringa

Onlangs liet voormalig Ajax-voorzitter Michael van Praag zich zeer positief uit over Eringa. In NH Radiosportcafé zei hij het volgende: 'Deze man heeft een neus voor het oplossen van problemen en vooruitzien dat er eventueel een crisis of probleem komt. Dan grijpt hij in, dan wacht hij niet', zei Van Praag, die Eringa ook goed vindt in de comminicatie. 'Dus hij kan de directie van Ajax ook een beetje sturen en helpen. Heel goed, ik ben blij dat hij er is!'

Volgens Van Praag gaan de mensen bij Ajax ook zeker naar Eringa naar luisteren. 'Pier is ook een man die even de knuppel in het hoenderhok gooit, iedereen op scherp zet en soms een beetje ruzie maakt, maar dan kom je wel ergens. Dat heb je bij Ajax nodig', aldus Van Praag, die zegt dat Eringa stevig in zijn schoenen staat en instaat is om te sturen. 'Hij heeft ProRail uit de ellende gehaald en hij heeft ziekenhuizen uit de ellende gehaald.'

Ajax nog altijd op zoek naar technisch commissaris en directeur voetbalzaken

Voor Ajax is de komst van Eringa als geroepen. De club is op bestuurlijk vlak al langere tijd zoekende en de komst van Eringa zou daar verandering in kunnen brengen. De club is na het vertrek van Danny Blind nog altijd op zoek naar een nieuwe technische commissaris, terwijl de positie van directeur voetbalzaken nog altijd vacant is. Op dit moment fungeren technisch managers Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar als de technische beleidsbepalers, al moeten zij voor elke beslissing die zij nemen verantwoording afleggen aan algemeen directeur Edwin van der Sar.

Bij Ajax is het als beursgenoteerd bedrijf geen abc'tje om een directeur vast te leggen. Een directielid wordt namelijk direct voor vier jaar benoemd. Omdat deze termijn in de voetbalwereld vrij lang is, nam Ajax een jaar geleden nog geen risico's met Hamstra en/of Huntelaar. Mogelijk krijgt één van de twee (of samen) nu de kans, al zingt de naam van Liverpool-directeur Julian Ward ook nog altijd rond.

Pas als Ajax een nieuwe directeur voetbalzaken heeft gevonden, zal er een beslissing worden gemaakt op trainersvlak. Op dit moment is John Heitinga de trainer van Ajax, al is dat vooralsnog tot het einde van dit seizoen. Of Heitinga mag blijven zitten, is nog uiterst onzeker. Veel zal ook afhangen van het verdere verloop van dit seizoen. Bij een kampioenschap van Ajax zal Heitinga eerder het voordeel van de twijfel krijgen dan bij plek twee of lager. Bovendien zal veel afhangen van wie de nieuwe directeur voetbalzaken wordt.

De BAVA begint dinsdagochtend om 10.00 uur. Later op de dinsdag volgt er op deze site een verslag van de vergadering.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Jeremias +1661

Ik wil een echte Ajacied als voorzitter...

14-03-2023 12:42

Ajax '69 +3838

Welkom, Pier, schop de heilige huisjes maar omver en laat Sar zien hoe het moet. Duidelijkheid en doortastendheid zonder middelmaat aan te trekken of te kweken is het devies. Ik neem aan dat hij AS toch wel zal lezen.

14-03-2023 11:39

slumpf +4563

Mensen die AS lezen, willen niet bij Ajax werken. Je kunt het namelijk nooit goed doen.

14-03-2023 12:52

Kaatje +4798

Welkom Pier, vandaag mag je het nog rustig aan doen. Daarna mouwen opstropen en aan de slag. Er is een hoop te doen :)

14-03-2023 10:01

Berghuis +14346

Zal deze man de reden zijn dat het rond gaat komen met Ward? Ik bedoel Ward is wel echt een zwaargewicht in deze functie. Normaliter komen die niet zo heel snel richting een kleine competitie. Ajax is een grote naam, maar straalt dat evenwel niet altijd uit. Hij zal toch op bepaalde dingen moeten vertrouwen. Floppen bij Ajax zal hem niet naar een mega club als Real Madrid helpen, als dat zijn uiterlijke doel is natuurlijk.

14-03-2023 09:50

jeffrey_van_der_sluis +30389

Zou best kunnen, ben iig heel benieuwd hoe de wind gaat waaien met Ward en Pier!

14-03-2023 09:51

Dusbaba +15365

Is hij al gesignaleerd bij de Arena?

14-03-2023 08:45

Ajax27 +19140

Enige waar ik m'n twijfels een beetje bij heb is het volgende:
"hij durft de leiding te nemen en hij durft organisaties om te zetten naar zijn hand"

Dat kan goed zijn, kan ook erg slecht werken. Ik hoop dat ie zich beseft dat ie voorzitter van de RVC wordt. Een orgaan binnen de organisatie dat er puur zit om een directie aan te stellen en ze te controleren. De RVC zit er niet om een lange termijn visie uit te stippelen en knopen door te hakken.

Ben wel benieuwd of een dergelijke oud wout het in zich heeft om zich slechts te beperken tot dat takenpakket. Of dat ie vrij snel meer wil, meer zeggenschap, meer invloed wil uitoefenen op het beleid... etc, want dan kan het heel erg snel gaan botsen en krijg je onrust.

14-03-2023 08:05

Berghuis +14346

Ik denk dat het juist goed is dat er nu een man in de RvC zit die zegt "jij doet je werk goed en anders kan je gaan". Hij heeft veel bedrijven en organisaties van een dieptepunt naar een hoogtepunt gebracht. Ik denk dat die zich ook zeker niet voetballend gebied gaat bemoeien met de mensen, maar wel op bestuurlijk niveau. Als het boven niet goed gaat zoals nu, gaat het op het veld ook minder.

14-03-2023 09:47

Ajax27 +19140

Klopt, in een rol waarin ie ook die verantwoordelijk heeft. Waar ie dus ook de visie moest neerzetten, harde beslissingen moest maken, etc.

Nu mag ie alleen de juiste poppetjes aanstellen en die controleren als ze rare dingen doen die de club kunnen schaden. Daar gaat het me om, dat zijn m'n enige vraagtekens. Of hij in deze beperkte rol zichzelf voldoende kan zijn... of dat het dan heel erg jeukt om zich met heel veel zaken te willen bemoeien.

Maar het is een zwaargewicht met veel ervaring op bestuurlijk niveau, dus dat is goed.

14-03-2023 12:50

Berghuis +14346

Ik denk dat als je zelf de poppetjes neer mag zetten je behoorlijk je eigen visie kunt doordrukken. Je stelt immers geen mensen aan waarmee jezelf niet op één lijn zit. Maar ik ben zeker benieuwd wat hij er van maakt.

14-03-2023 14:43

Altijdindestraat +40040

Alle ballen op Pier!

14-03-2023 07:03

Ajax '69 +3838

Dit lijkt me een topbenoeming. Ervaren vent met een Ajaxhart, die heilige huisjes omver durft te schoppen en geen smoesjes duldt. ❤️

14-03-2023 02:01

Ajax1114 +19393

Allemaal echte Ajacieden, Eringa en ook nog eens de grote Ajacied Ward binnenhalen. Ja, de toekomst ziet er weer goed uit voor de club LOL

14-03-2023 01:45

Altijdindestraat +40040

Ik ruik een kakkerlak🪳welkom 🤗 is het niet uit te houden daar?

14-03-2023 07:05

jeffrey_van_der_sluis +30389

Nu Julian Ward nog!

13-03-2023 21:10

Bapinho +3413

Ik weet t niet.. mijn vader zit ook in de zorg en kent hem daarvan. Hij zegt dat ie hem een klootzak vindt haha. Daarna vroeg ik of ie m wel een goede bestuurder vond maar dat vond ie m eigenlijk ook niet. Hoop ook dat ie ons positief verrast maar ik heb er ook geen goed voorgevoel over.

Maarja dat heb ik eigenlijk over al die bobos nooit echt eigenlijk

13-03-2023 19:59

Ajax '69 +3838

Als je al over 'die bobos' praat, of je vader, dan neem ik je gefrustreerde (vaders) mening al niet meer serieus.

14-03-2023 02:00

Bapinho +3413

Want dat is zon gek woord? Mijn vader is zelf ook een bobo haha. Maargoed dan doe je dat toch lekker niet joh wat maakt mij dat uit. Ik ben niet gefrustreerd en mn vader al helemaal niet. sukkel

14-03-2023 18:13

Ajax '69 +3838

En je 'vader is zelf ook een bobo'. Je bent in de war, jullie lezen de bobo of je bedoelt 'dombo'.

14-03-2023 22:20

Bapinho +3413

je bent zelf een achterlijke debiel

15-03-2023 08:28

Altijdindestraat +40040

Ajax heeft kloten nodig, dus prima 👌🏼

14-03-2023 07:06

Stamhoofd +11533

Het zijn meestal degene die zelf niet goed functioneren die klagen over de leidinggevende.

14-03-2023 10:24

Bapinho +3413

hij is niet zijn leidinggevende

14-03-2023 17:59

Amp +37643

Geeft je vader ook aan waarom hij hem een klootzak en geen goede bestuurder vindt?

14-03-2023 11:00

nightgoat +30952

Het licht aan het einde van de tunnel is een trein.

13-03-2023 19:51

wijzijndebeste123 +163637

En Edwin kijkt recht id koplampen zoals n bang hertje.

13-03-2023 20:45

PH2BOT +40270

..dat hertje heeft groot gelijk dat 'ie bang is voor gevaar maar Edje is nog te dom om ergens bang voor te zijn en liet zich al overdenderen door de Marcus Overmars expres. Weg dus met die incompetente AD annex interom TD. Topkeeper maar tobbestuurder.

14-03-2023 01:53

Siemjo +7885

Laat hij zich eerst maar eens gaan verdiepen in de functie van v.d.Sar. Wat hij nu eigenlijk uitvoert dan zich alleen maar te verstoppen.

13-03-2023 19:36

Wobbo +11294

Er moet voetbal in. Mensen die de beste zijn op hun positie met affiniteit voor voetbal en Ajax in het bijzonder. Geen fucking hockeyers of vrouwen puur om D66 te pleasen en dat soort onzin.

13-03-2023 19:30

ajax2004v2 +2024

Geloof dat de posities die de hockeyer of die vrouw invullen vragen om ervaring en kennis op een specifiek gebied. Daar is voetbal kennis totaal onbelangrijk.

13-03-2023 19:45

Babangida83 +23895

NRC is ook wel een D66 krant. Dat verklaart misschien de vele negatieve berichten vandaag over Sar en Overmars.

13-03-2023 20:14

Nr.10 +111045

Ja dat, of van der Sar heeft er gewoon een fucking puinhoop van gemaakt. NRC is ook een van de weinige kranten waar een beetje journalistiek wordt gedaan. Die maken een reportage, en de Verweijs en Driessens van een flutkrant als de Televaag, die gaan daar dan vervolgens een columnpje over schrijven.

13-03-2023 21:00

Babangida83 +23895

Komop, sommige stukjes waren echt zeer suggestief. Zit zeker weten een politieke agenda achter. De vraag is van wie. Misschien voor de verkoopcijfers, dat kan ook nog.

13-03-2023 21:28

HendrikAjax +16833

Kan je een voorbeeld geven van de stukjes die suggestief waren?

14-03-2023 06:50

duinen +417

Voor het voetbal wordt dan ook gezocht naar een technisch commissaris zoals in de tekst is beschreven. Deze man dient een toezichthoudende rol en een die hij blijkbaar in het verleden succesvol heeft vervuld.

14-03-2023 03:57

Arrowtown +263

Is het ooit in je opgekomen dat een vrouw kan worden aangenomen omdat ze als meest capabel is bevonden voor een functie? Echt, mensen zoals jij slingeren ons weer 50 jaar terug de tijd in.

14-03-2023 09:28

Omar +17166

Pier mag de beuk erin gooien

13-03-2023 19:23

Slang3 +45864

Ward rond maken, vdSar er uit lijkt me een goede start

13-03-2023 19:16

RN +14719

Wie zal nou dat lek zijn geweest?

13-03-2023 19:16

Omar +17166

Alfred S.

13-03-2023 19:25

Sjaakie +5809

We zullen het snel weten: of de bezem gaat erdoor,
danwel zijn binnen een jaar z'n stoelpoten weg.
Ik hoop (en verwacht ook eigenlijk wel) het eerste. 🤞🏼

13-03-2023 18:21

AFCAjaxMidNineties +12726

Die kop van die gast staat mij totaal niet aan. Heb er geen vertrouwen in. Noem het fingerspitzengefühl... Torinstinct.... dit soort mensen is niet wat we nodig hebben nu.

13-03-2023 18:02

AjaxHoorn +32989

Ik heb hetzelfde. Maar hier zijn we positief dus hopelijk zit ik ernaast.

13-03-2023 18:23

AFCAjax +17839

ik denk dat hij vooral de samenwerking met de vn als prioriteit heeft.

13-03-2023 18:32

Ajax1114 +19393

Je ziet het helemaal goed. Is gewoon een praatjesmaker met 0 verstand van de club Ajax en 0 verstand van voetbal.

13-03-2023 18:45

Dit is mijn club +10176

Heb jij ooit wel eens een positieve post geplaatst?

13-03-2023 19:23

Ajax1114 +19393

Ja heel veel maar negatieve dingen blijven langer hangen bij mensen blijkt maar weer. Maar jij vind het blijkbaar allemaal lekker gaan bij de club.

13-03-2023 23:32

Ajax1114 +19393

Heb jij maar lekker vertrouwen in al die losers in de RVC en directie voor de komende jaren.

13-03-2023 23:33

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25367

Iemand beoordelen op zijn uiterlijk slaat nergens op. Geef hem de tijd omzichtig te bewijzen zou ik zeggen.

13-03-2023 18:50

AFCAjaxMidNineties +12726

Schei uit. Is erg menselijk en doe jij ook binnen 4 seconden als je iemand ziet. Natuurlijke voordelen heten dat en zijn een verdedigingsmechanisme van ons oerinstinct. Universiteit overigens. Geen LBO gedaan..

14-03-2023 07:41

Ndisdenaam +465

Wat soort mensen hebben we wel nodig dan?
Want deze man is exact wat wij nodig hebben. No nonsense, klap er op en gaan persoon is het. En mensen lopen met hem weg.
Als je de beste van op basis van op licht gebaseerd gevoel afwijst, kom dan men een alternatief.

13-03-2023 18:50

Babangida83 +23895

Een politiechef bij een unieke creatieve voetbalclub. Dat is natuurlijk ook raar. Kan wat mij betreft twee kanten op.

13-03-2023 19:16

Rockanje23 +37037

Moeilijk te zeggen natuurlijk op basis van uiterlijk, maar ik heb dat ook wel een beetje. Dat lange haar staat hem absoluut niet, beetje louche.

13-03-2023 19:17

Tinus +10308

Alsjeblieft zeg, wat een verdachtmakerij op basis van werkelijk helemaal niets! Iets meer niveau graag.
Laten we beginnen met deze man een kans te geven.

13-03-2023 22:34

C14 +22378

Net als die andere blaaskaak die nu 'Directeur Topsport' is. Dat soort mensen willen altijd teveel hun stempel drukken, ookal begrijpen ze niks van de materie.

Die moet je inderdaad niet hebben. De technische mensen moeten voorop en niet teveel dwarsgelegen worden. Ik zegt 'niet teveel', omdat te weinig ook niet goed is, wat bij Ajax is gebeurd de laatste jaren, waardoor afdwalen van visie, beleid, aanpak, met alle gevolgen van dien.

14-03-2023 00:07

El Pistolero +4932

"Eringa begint dinsdag bij Ajax: veranderingen op komst op bestuurlijk niveau?".

Er gaat door de komst van deze man natuurlijk bestuurlijk niets veranderen vanwege het simpele feit dat een rvc geen bestuurlijk maar een controlerend orgaan is. Een rvc bestuurt niet mee, maar controleert of het bestuur zich aan de gemaakte afspraken houdt. Natuurlijk zou zijn komst wel gevolgen kunnen hebben voor het bestuur als hij bijv. de financiële touwtjes wat zou gaan aanhalen en/of de risico's zou gaan beperken, maar het is dan maar de vraag of dat in het voordeel van de club zou zijn. Dat dat zou gaan gebeuren ligt echter niet heel erg voor de hand aangezien de besluitvorming in de rvc net als bij de directie met algemene stemmen dient plaats te vinden. In theorie zou de man met zijn ene stem net als iedere commissaris zaken als transfers kunnen gaan tegen houden, maar als hij dat zou doen terwijl zijn mede commissarissen wel voor zijn, zal hij net als Van Duijvenboden door die collega's worden terug gefloten en is hij weer net zo snel weg als hij gekomen is.

13-03-2023 17:52

Steffenhagen +37822

Niet helemaal eens : de RVC stelt de directie aan en heeft daarmee heel veel invloed op de koers van de club

13-03-2023 18:31

El Pistolero +4932

"Niet helemaal eens : de RVC stelt de directie aan en heeft daarmee heel veel invloed op de koers van de club".

Klopt niet! De directie wordt net zoals de commissarissen zelf door de aandeelhouders aangesteld. De RvC kan net als de directie uitsluitend kandidaten voordragen. De RvC is een controlerend orgaan die moet controleren of de directie zich aan de gemaakte afspraken houdt. Die afspraken zijn vastgelegd in het beleidsplan dat weer is gebaseerd op het Plan-Cruijff. Het vaststellen en goedkeuren van dat beleidsplan is ook geen bevoegdheid van de rvc maar van de aandeelhouders. De aandeelhouders bepalen de koers, de directie voert de plannen uit en de rvc controleert of de directie zich daarbij aan het beleidsplan houdt. Dat is de exacte rolverdeling bij Ajax en feitelijk bij iedere beursgenoteerde onderneming. Dat is in wetgeving vastgelegd.

13-03-2023 18:57

Steffenhagen +37822

Nu zit je fout . Een kerntaak van de RVC is om de directie aan te stellen . Lees maar na

13-03-2023 19:00

Babangida83 +23895

@pistolero, effectief stelt de RvC de directie aan. De aandeelhouders verlenen goedkeuring en stellen daarmee de directie formeel aan.

13-03-2023 19:27

Steffenhagen +37822

Precies andersom : de RVC benoemt de directie ( tekenen hun contract) en agenderen het voor de AVA . Zou de AVA niet kunnen leven met die benoemingen dan moeten ze de RVC naar huis sturen .De bevoegdheid ligt dus bij de RVC en dat staat ook in het reglement van de AVA

13-03-2023 19:38

ptjebel +2243

Weet die man veel. Pis tolero hoort zichzelf gewoon graag kletsen.

13-03-2023 19:50

ptjebel +2243

Zoals wel vaker met mensen die zichzelf graag horen kletsen blijkt weer eens dat je geen benul hebt van bestuurlijke zaken. Pis tolero.
Je hebt de haan horen kraaien maar weet niet waar z'n klepel hangt.
En nu maar weer eens snaveltje toe en oogjes dicht voor de komende maanden.
Niemand is geïnteresseerd in je woord diaree.

13-03-2023 19:55

El Pistolero +4932

"Nu zit je fout . Een kerntaak van de RVC is om de directie aan te stellen . Lees maar na".

Dat hoef ik niet na te lezen omdat alle directeuren van een beursgenoteerd bedrijf op de aandeelhoudersvergadering worden benoemd door de aandeelhouders. En in artikel 117 lid 4 BW duidelijk staat vermeld dat het bestuur en de rvc in de aandeelhoudersvergadering uitsluitend een raadgevende stem hebben. Daar bestaat dus geen enkele onduidelijkheid over. Leidend is niet wat de media beweren, maar wat er in het burgerlijk wetboek staat.

https://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-2/13-naamloze-vennootschap-algemene-vergadering.htm

https://nos.nl/artikel/2444344-ajax-voegt-maurits-hendriks-in-nieuwe-functie-toe-aan-ajax-directie

13-03-2023 19:59

El Pistolero +4932

"effectief stelt de RvC de directie aan. De aandeelhouders verlenen goedkeuring en stellen daarmee de directie formeel aan".

Wat je beweert kan natuurlijk niet. Je kunt niet effectief iemand aanstellen als daar goedkeuring voor nodig is en je daarvoor dus niet de bevoegdheid hebt. Dan heb je het niet over een aanstelling maar over een voordracht. Een advies dus. Artikel 117n lid 4 BW laat daar ook geen enkele duidelijkheid over bestaan daar staat dat RvC en directie in de AV uitsluitend een raadgevende stem hebben. En dus uitslouitend als adviseur fungeren. Meestal neemt de AV de voordracht over als de directie geen bezwaar tegen de benoeming heeft, wat meestal niet het geval is omdat die die voordracht doorgaans in nauwe samenwerking met de directie geschiedt. Een rvc zal niet snel een kandidaat voordragen die op bezwaar van de directie stuit.

https://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-2/13-naamloze-vennootschap-algemene-vergadering.htm

13-03-2023 20:06

El Pistolero +4932

"Je hebt de haan horen kraaien maar weet niet waar z'n klepel hangt".

Hilarisch!

13-03-2023 20:07

Babangida83 +23895

@pistolero, je leest te veel letterlijk. Hoe zie je dat voor je dan? Dat de aandeelhouders tijdens de vergadering met elkaar bedenken...Dat lijkt ons wel een goede voor de directie. Deze dan aandragen en na advies van de RvC a la minute een directeur aanstellen?

De RvC draagt aan (geeft raad), de AVA stelt formeel aan. Daarmee stelt de RvC de directie dus effectief aan. De AVA heeft daarmee een controlerende functie. Dat is de essentie. De macht ligt met name bij de RvC. Tenzij je natuurlijk een aandeelhouder hebt die nogal activistisch is. Maar dat is niet het geval bij Ajax.

13-03-2023 20:21

Steffenhagen +37822

Ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt .

13-03-2023 20:35

Babangida83 +23895

Volgens mij besturen zij middels een one Tier board. Dwz, RvC-leden staan dichter bij de directie en opereert als één unit met de directie. Daarom kan Sar naar buiten toe ook weinig zeggen. Oftewel, je hebt eigenlijk maar één bestuur, waarvan degenen uit de RvC niet-uitvoerend zijn. Heerlijk baantje lijkt me dat trouwens.

13-03-2023 19:19

SCHREUDERNOPARTY +2498

Pier to the rescue!!!!

13-03-2023 17:48

freak31 +5676

Wat ik me wel afvraag; is deze Eringa een echte Ajacied of gewoon een harde zakenman die even orde op zaken komt stellen en verder geen hart voor de club Ajax heeft?

13-03-2023 17:46

PH2BOT +40270

geen zakenman maar bestuurder èn met hart voor onze club.

13-03-2023 17:48

freak31 +5676

Waar blijkt dat uit?

13-03-2023 21:38

JanBiesbos +29045

Die vent heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de SEH en de kraamafdeling in ziekenhuis Gelre Zutphen worden gesloten. Met dank aan “marktwerking”.

13-03-2023 19:10

PH2BOT +40270

OK Pier maak meteen maar een flink statement en verlos Edje per direct uit zijn (en vooral ons!) AD annex zelf benoemd interim TD lijden. Het NRC heeft de bezem al opgeruwd klaargezet. PÀK ZE PIER!!!

13-03-2023 17:40

Tommyshelby +128791

- Is de crisis je overkomen?

- Heb je de crisis veroorzaakt?

Deze vragen stellen aan v/d Sar en dan moet het eigenlijk al gedaan zijn. We weten allemaal wat het antwoord is. Zet hem op, Pier!

13-03-2023 17:34

Babangida83 +23895

Echt pure drama dit, Tommy, als je ook maar even weet hoe zo'n organisatie werkt en iets verder dan een jaar terug kan kijken.

13-03-2023 19:29

hans_van_kins +1271

Ik ken de beste man totáál niet, maar als ik de verhalen over hem lees, schijnt hij de juiste man te zijn. Hopelijk stelt hij ,zo spoedig mogelijk , orde op zaken. Succes daarmee.

13-03-2023 17:33

Ajaxmentalitaaa +1640

Die hele raad van commissarissen kan me gestolen worden. Zouden we nou echt niet zonder die bobo’s kunnen?

13-03-2023 17:32

kanye.w +4151

De rvc stelt een TD aan, dus nee we kunnen niet zonder.

13-03-2023 18:32

Bals +3766

Wel erg veel non-profit ervaring voor een beursgenoteerd bedrijf......... We gaan het zien.

13-03-2023 17:23

Dolblij +45046

Waar Einga was, deed hij doorgaans goede dingen en 1 ding is zeker: hij neemt initiatief en als hij op organisatorisch vlak dingen ziet die niet goed geregeld zijn, welnu, dan komt de heavy duty bezem van Ozymandias. Ik heb er wel vertrouwen in, en vanuit zijn rol als voorzitter van de RvC hoeft hij geen rekening te houden met het gevoeligheden en eventuele lange tenen binnen de lijnorganisatie van Ajax zelf.

13-03-2023 17:19

ptjebel +2243

Nou Pier....
Eerst bij je RVC beginnen, 2 voetbal technische leden aanstellen en evt. afscheid van zittende leden nemen. Zij waren tenslotte mede verantwoordelijk voor de puinhoop waar we in zitten.
Uiteraard een gesprek met v/d Sar waarin je hem adviseert om zelf op te stappen want anders moeten ze op een andere, minder vriendelijke manier, afscheid nemen. Ontslag namelijk.
Contact maken met een nieuwe TD, die hij vast allang op het oog heeft en zsm aanstellen en met hem meteen duidelijke afspraken over en met Heitinga laten maken. Kampioen worden.... dan ga je door anders niet.
Maar wel voorsorteren met de twee nieuwe voetbalkenners in de RVC en nieuwe AD op mogelijke opvolgers van Heitinga.
De jeugdopleiding redden van de ondergang en bezien of dat nog met Hamstra kan of niet.
Persoonlijk zou ik nieuwe mensen aanstellen.
Huntelaar in leertraject scouting.
Ik wens Pier veel succes in deze moeilijke begintijd en ik denk dat hij deze klus ook aankan en Ajax weer in rustig vaarwater kan laveren.

13-03-2023 17:13

Capocapo +12001

Goed idee, de man heeft ziekenhuizen gerund. Hij gaat de TD uitzoeken en Heitinga beoordelen

13-03-2023 17:26

El Pistolero +4932

Het is wel duidelijk waarom hij zichzelf Pietje Bell noemt. Zelfspot kan je hem in ieder geval niet ontzeggen, aangezien hij duidelijk laat blijken net zoveel verstand te hebben van bestuurszaken als een koe van spruiten plukken. Ik denk ook niet dat Ajax snel een nieuwe TD zal vinden als deze zoals Pietje voorstelt een dictaat wordt opgelegd ("en met hem meteen duidelijke afspraken over en met Heitinga laten maken") en hij niet zelf mag kiezen of en welke nieuwe coach er komt). Het is Pietje kennelijk ook niet helemaal duidelijk dat de RvC een controlerend orgaan is, dat helemaal niet gaat over de aanstelling van een coach, maar uitsluitend bevoegd is om een eventuele aanstelling te blokkeren. Ook pleit Pietje voor twee technische mensen, terwijl er maar 1 portefeuille is en dat is het zelfde als twee spelers tegelijkertijd tot aanvoerder benoemen. Dat gaat natuurlijk niet werken. De RvC gaat ook niet over de jeugdopleiding en een commissaris die zoals je terecht opmerkt ziekenhuizen heeft gerund, met een botte bijl door de jeugdopleiding laten razen, lijkt me nu niet bepaald een goed idee. Pietje Bell was een (fictief) Rotterdams jongetje, dus wellicht is onze pietje gewoon een mol.

13-03-2023 18:08

ptjebel +2243

Er bestaan pilletjes voor woord diaree.
Even langs de Psych. Pis tolero.

13-03-2023 19:42

hans_van_kins +1271

Tegen Heitinga zeggen: "kampioen worden, anders vlieg je eruit", is wel héél kort door de bocht. Tot nu toe doet hij het gewoon goed. De puinhoop die Schreuder gecreëerd heeft ,kan je Heitinga niet aanrekenen en dat doe jij wel.

13-03-2023 17:39

Babangida83 +23895

Even kort samengevat: al het nieuwe wat we niet kennen is perfect. Al hetgene wat we al hebben is kut en mag oprotten.

13-03-2023 20:08

4bier +31367

Hopelijk steekt men een stok tussen de spaken van flappie

13-03-2023 17:12

Babangida83 +23895

Ik heb wel het idee dat deze man visie heeft en niet rucksigtloss besluiten neemt, waardoor je mechanismes kapot maakt. Dat vind ik wel belangrijk. Hij zorgt er wel voor dat men scherp blijft. De organisatie die er nu staat is op zich erg goed. Ze hebben alleen hier en daar wél ondersteuning nodig. Zoals Van der Sar een duidelijke voetbalman nodig heeft die hem uit de wind houdt en ik denk dat hij van Eringa erg veel kan leren. Dat Sar visie heeft, staat voor mij echter buiten kijf. Wat betreft zijn visie mag hij van mij altijd AD blijven van Ajax. Het is ook niet voor niets dat we zo goed gaan de afgelopen 10 jaar. En dan bedoel ik niet alleen op voetbalgebied. We zijn ook gegroeid als organisatie naar ongeveer 500 man. Daar doet één opbouwjaar op het veld niets aan af. En dat gaan we volgend jaar weer hebben, want een vertrek van Timber, Kudus en Alvarez vang je niet zomaar op. Ook niet met aankopen. (Martinez en Antony hebben ook een jaar nodig gehad.)

Met zijn werk bij de KNVB heeft hij weinig met het voetbal van dien gehad, dus laten we hopen dat hij snel een voetbalcommissaris aanstelt. Liefst 2.

13-03-2023 17:12

El Pistolero +4932

De RvC is een controlerend orgaan en per definitie niet bedoeld om de directie te ondersteunen en een directeur (Van der Sar) iets te leren. Omdat men als men dat zou doen, feitelijk zou meebesturen en dan krijg je de situatie van de slager die zijn eigen vlees keurt en dat is natuurlijk niet de bedoeling bij een zichzelf respecterende (beursgenoteerde) onderneming. Over de zogenaamde crisis bij Ajax heeft Molière ooit een prachtig boek geschreven: "De ingebeelde ziekte". Wat er bij Ajax aan de hand is, is dat een redelijk succesvol tijdperk is afgesloten nadat op Tadic na de gehele 18/19 selectie is ontmanteld. Een nieuwe start gaat altijd gepaard met aanloopproblemen, deze situatie heeft de club al talloze malen meegemaakt, die loopt als een rode draad door de clubgeschiedenis van de club. Datzelfde geldt voor de voorspelbare reacties die opgeld doen als Ajax weer eens noodgedwongen opnieuw moet beginnen en die af en toe vormen aannemen die de kenmerken hebben van massahysterie. Als je de reacties leest en niet op de hoogte bent van de situatie zou je zomaar de indruk kunnen krijgen dat Ajax er hetzelfde voorstaat als destijds het Twente van Munsterman. In werkelijkheid is Ajax echter een van de meest gezonde clubs ter wereld met een voor Nederlandse begrippen onvoorstelbaar eigen vermogen van meer dan 250 miljoen.

Het enige dat er bij Ajax aan de hand is, is dat de club twee lastig in te vullen vacatures heeft omdat er niet zoveel kandidaten zijn die voldoen aan de profielschets die daarvoor beschikbaar is. Ajax heeft al tal van clubiconen benaderd voor de functie van commissaris Technische Zaken, maar geen van hen had er echt veel trek in en dat is natuurlijk niet zo gek als je in ogenschouw neemt dat het om een onbezoldigde functie gaat en niet iedere supporter het vermogen heeft om respectvol met clubiconen om te gaan, ook niet als hun verdiensten voor de club enorm zijn. Daar kan kandidaat commissaris Frank de Boer over meepraten. Ajax puristen klagen steen en been dat er te weinig Ajax DNA in het bestuur zit en eisen tegelijkertijd met spoed een nieuw TD. Als die TD een Ajax achtergrond moet hebben wordt de spoeling nog dunner dan hij al is en staat de directie wellicht voor een schier onmogelijke opdracht. Het wonderlijke van de hele situatie is dat de andere twee topclubs ook geen TD hadden/hebben (PSV heeft de vacature pas onlangs ingevuld) en niemand zich daar echt druk om maakt(e). Dat men dat bij Ajax wel doet, is typerend voor de club, daar is men niet te beroerd om problemen te creëren als die er in werkelijkheid niet zijn.

13-03-2023 18:47

Babangida83 +23895

One Tier Board:
https://ondernemersplein.kvk.nl/one-tier-of-two-tier-board-als-bestuursmodel/

Ik heb t ook niet verzonnen. Maar juist bij een voetbalclub prima, omdat je de RvC dan ook een adviserende rol kan hebben.

Rest volkomen met je eens.

13-03-2023 20:31

Henkjanklaas +20619

dit is een eigenzinnige bestuurder die hard nodig schoon schip moet maken richting bepaalde lieden.
waar blijft de TD en twee mannen met voetbalkennis in de RvC. Deze drie heren zullen heel snel het transferbeleid vorm en nieuw bloed in het elftal moeten geven. Kudus opwaarderen, minimaal drie of vier CL waardige spelers aantrekken, een paar jeugdspelers in de competitie een kans geven en een deel van de leiding zoals Sar en Hamstra eruit werken.

13-03-2023 17:08

Kingoffdatoilet +17155

Zijn cv klinkt goed.

13-03-2023 17:06

Nr.10 +111045

Wat bij mij vooral blijft hangen na het lezen van deze verkapte reclame (is dit door de perschef naar buiten gebracht?), is dat we nu een ex-smeris als voorzitter van de RvC krijgen. Dat vind ik persoonlijk helemaal niks.

13-03-2023 16:57

Kingoffdatoilet +17155

Gelukkig is deze persoonlijke input totaal niet boeiend voor Ajax. Vanwaar de haat naar politieagenten? Het is ook maar gewoon een mens.

13-03-2023 17:05

Nr.10 +111045

@Kingoffdatoilet. Dat is inderdaad volkomen persoonlijk (en zo formuleerde ik het ook he). En ik ontken zijn menselijkheid ook niet. We zijn allemaal mensen, allemaal imperfect, allemaal zondaars, we maken allemaal onze fouten. Hij is bij de politie gegaan.

13-03-2023 17:59

Kingoffdatoilet +17155

Grote miskleun van een keus is dat ja :😜

13-03-2023 22:54

hans_van_kins +1271

Nr.10 , heb je een strafblad of zo?

13-03-2023 17:44

Nr.10 +111045

Ik heb gewoon een gezonde intuïtieve afkeer van mensen die bereid zijn om een uniform aan te trekken en anderen de les te lezen.

13-03-2023 18:05

emieltjuhh +17874

Dus hij mag mensen ontslaan?. Waarom is dat niet zonder hem gebeurd?. Kan iemand mij dit uitleggen?

13-03-2023 16:54

GNBL +89924 moderator

De trein vertrekt van het spoor en Flappie wordt achtergelaten op het perron.

13-03-2023 16:53

Jojo.14 +3658

Dapp're strijders Pier en Koen!

13-03-2023 16:52

Geus +4759

Succes met verstoppertje spelen Edwin…

13-03-2023 16:39

Rockanje23 +37037

Laat zijn eerste daad het terughalen van Danny Blind in de RvC zijn !

13-03-2023 16:38

Babangida83 +23895

Wil helemaal niets meer met de familie Blind te maken hebben. Backstabbers zonder enige vorm van zelfkritiek.

13-03-2023 17:13

Amp +37643

Waarom dan? Heeft ajax anderhalf jaar geleden gewoon weer in de steek gelaten.

13-03-2023 17:40

NeeI +107704

Tsjoek tsjoek, de pier komt eraan.

Sar is zojuist gesignaleerd met verhuisdozen.

13-03-2023 16:36

Ajax Mario +1602

Goed nieuws, nu zsm Ward aanstellen als TD en doorrrrr

13-03-2023 16:36

Redandwhitesuper +647

Ben zeer benieuwd

13-03-2023 16:34

Flaco +19583

Ziet eruit als een bestuurlijke zwaargewicht en dat is precies wat we nu nodig hebben. Veel succes toegewenst.

13-03-2023 16:27

Ozymandias +159568

Hopelijk neemt hij een heavy duty bezem mee.

13-03-2023 16:17

HertogH +15843

"Pier is ook een man die even de knuppel in het hoenderhok gooit, iedereen op scherp zet en soms een beetje ruzie maakt, maar dan kom je wel ergens."

Ik ben zeer benieuwd!

13-03-2023 16:15

barry1988 +24013

Klinkt veelbelovend. Wat professionalisering en opschudding in de directie kunnen we wel gebruiken.

13-03-2023 16:02

Breuk +25139

Ik heb besloten dat Ward de nieuwe TD wordt.

13-03-2023 15:59

stopperspil +11176

Ja, wel benieuwd naar zijn salaris..

13-03-2023 16:44

wijzijndebeste123 +163637

In Pier we trust!

13-03-2023 15:55

Soccerskins v2 +43287

Ik weet niet veel over hem, maar wat ik over Eringa heb gelezen/gehoord is hij bijna het tegenovergestelde van Vd Sar. Eringa houdt niet van onduidelijkheden binnen een organisatie terwijl Edwin zijn grootste angst het doorhakken van knopen is. Ik denk niet dat wanneer Eringa kritisch kijkt naar het functioneren van Vd Sar in de afgelopen jaren, hij tot de conclusie komt dat Edwin het goed heeft gedaan.

De achterban krijgt slechts druppels mee van wat er zich daadwerkelijk afspeelt binnen de club en daar schrik ik me al kapot van. Geld uitgeven aan een bedrijfsrecherche om een lek binnen de club te onderzoeken terwijl je van de zomer iemand hebt aangetrokken die algemeen bekend staat als een kapotte kraan. Hoe verzin je het??

13-03-2023 15:40

Lazell +16989

Is dat niet vanwege die zaakwaarnemer? En het verzamelen van bewijs om wat geld terug te krijgen? Heeft volgens mij niet zo zeer met die lekkende kraan te maken, toch?

13-03-2023 16:25

Soccerskins v2 +43287

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/ajax-had-geen-zicht-op-geld-dat-malenovic-verdiende-met-transfers

Lees hiervan de laatste alinea, en met name dit stuk:

‘'Het komt voor dat de commissarissen van Ajax in een call met de directie, de trainer en het technisch management akkoord geven voor een transfer, om dat besluit minuten later op internet te lezen', schrijft de NRC.‘’

3x raden wie het lek is… Malenovic zat niet in deze calls.

13-03-2023 16:32

Lazell +16989

Mijn fout, heb het artikel verkeerd gelezen of verkeerd onthouden. Wat is Schreuder toch ook een onzeker ventje. Informatie ruilen voor rugdekking. Iemand richting de uitgang duwen die je de waarheid durft te vertellen op een moment dat je daar zelf om vraagt, vervolgens nieteens op zijn afscheid te durven komen. Boos worden omdat een paar journalisten kritiek hebben...

13-03-2023 16:51

Soccerskins v2 +43287

Het was echt overduidelijk dat Schreuder degene was die informatie lekte naar de media. Elke andere trainer was he-le-maal afgemaakt als hij een persconferentie had gegeven zoals die van Schreuder na Excelsior thuis.

13-03-2023 17:19

HertogH +15843

De vraag is natuurlijk: mag/gaat Eringa met terugwerkende kracht een oordeel vellen over het (niet) funcioneren van v/d Sar?

Of gaat Eringa er blanco in, en gaat hij pas een oordeel vellen na enige tijd van samenwerken?

Ik hoop op optie 1.

13-03-2023 17:01

Drukwerk1968 +7111

Eerlijk is het 2e. Zou jij ook willen mijn en nieuwe baas in je bedrijf

13-03-2023 17:03

Soccerskins v2 +43287

Eringa mag dit natuurlijk niet alleen beslissen. Dat doet hij samen met de RvC en ik heb geen idee hoe de rest van de RvC op dit moment tegen Vd Sar aankijkt.

13-03-2023 17:14

Babangida83 +23895

Als het optie 1 is, dan mag er een standbeeld komen voor Sar.

13-03-2023 17:15

HertogH +15843

Klopt helemaal drukwerk. Maar wat Soccerskins hier boven ook aangeeft: de overige rvc-leden hebben wel een duidelijk beeld kunnen vormen over het functioneren van Sar. Eringa zal zich vast laten informeren over wat er allemaal is misgegaan het laatste jaar.

13-03-2023 17:32

Dusbaba +15365

Zijn contract is onlangs verlengd dus dat zal wel goed zitten

13-03-2023 18:17

Redrum +96080

Problem Solver Peer gaat ff flink puin ruimen.

13-03-2023 15:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.