De Boer: 'Heb steeds voorbehoud gemaakt'

door BvdPloeg 26

De Boer: 'Heb steeds voorbehoud gemaakt'

door BvdPloeg 26

Laatst geüpdatet

GEMATIGDE AMBITIES - Frank de Boer legt in de nieuwe Voetbal International uit dat hij de Europese doelstellingen altijd heeft gemaakt op basis van dat alle spelers zouden blijven. Na de teleurstellende resultaten in de Champions League wil De Boer niets weten van te hoge verwachtingen. 'Bij het uitspreken van onze ambities heb ik steeds een voorbehoud gemaakt. Namelijk dat onze beste spelers zouden moeten blijven om succes in Europa te bewerkstelligen. Siem de Jong is gebleven. Maar Christian Eriksen en Toby Alderweireld zijn weg. Dan doe je een stap terug. Misschien wel twee stappen', legt De Boer uit in het weekblad.

'Je kunt van Lerin Duarte niet verwachten dat hij van de ene op de andere dag het vertrek van Eriksen opvangt. Dat gaat stap voor stap. In Nederland is lang getwijfeld aan de kwaliteiten van Christian, maar ik heb vanaf dag één gezegd dat hij een absoluut toptalent is. Zijn vaardigheden zie je niet vaak. En hij werd steeds belangrijker voor ons.'

De Boer zag dus een sterkhouder vertrekken en dus zijn Europese resultaten niet meer zo vanzelfsprekend. Helemaal nu huurlingen (Bojan) en goed spelende aankopen (Duarte) geblesseerd zijn. 'Je ziet de kwaliteit van onze talenten, maar de ene keer scoren ze een 3 en de andere keer een 8. Alle titelkandidaten hebben te maken met instabiliteit. Het gaat erom welke ploeg als eerste constant gaat presteren.'

Lees meer over:
Plaats reactie

DonAdam +2360

Ik zou het best erg vinden als Frank er vrede mee zou hebben dat zijn selectie geen kwaliteit heeft. Het is toch een van mijn helden. Gezien zijn steeds meer overspannen wordende reacties na de wedstrijd zie ik dat hij er moeite mee heeft hoe het gaat. Hij kan dus zoveel zeggen, ik geloof het niet.

Ik vind het top dat hij achter zijn groep blijft staan en die jongens uit de wind houdt. Daar kunnen trainers als Ronald Koeman, die hun spelers regelmatig de Zwarte Piet toespelen als het even minder gaat, een voorbeeld aan nemen.

Frank kan er ook weinig aan doen. Hij moet het immers doen met de groep die hij van Overmars krijgt.

Overigens maak ik zelf wel uit of ik kritiek uit op mijn club. Wij leven niet in Noord Korea waar je altijd ja en amen moet zeggen.

31-10-2013 15:44

stefanpetterson +0

Denk dat het voor Frank als een paal boven water staat, dat de ploeg weer op de rit komt. Hij weet hoe en met wie, alleen de factor tijd is iets wat hij niet onder controle heeft. Het is ook bijna onmogelijk om met de vaste kern te trainen aangezien er per week hooguit 1 of 2 trainingen, naast rust en het spelen van veel wedstrijden, waar hij gericht kan werken. Voeg daarbij de blessures en het ontbreken van vorm, dan heb je toch al voldoende ingredienten voor boze reakties op steeds dezelfde suggestieve vragen van het journaille.

31-10-2013 16:23

Cleo9 +0

Ik twijfel zeker niet aan FdB, maar wel aan Overmars. Hij moet toch zien dat deze selectie op sommige posities gewoon niet genoeg kwaliteit heeft. Er moeten gewoon een aantal spelers bij, wil je weer kampioen kunnen worden. En Marc, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten kan nergens.

31-10-2013 12:19

Pinpanter +3

Wat je wil kopen zal niet beter zijn dan wat Ajax zelf al in huis heeft. Tenzij je het niveau van Eriksen of Bony wilt inkopen. Spelers met een dergelijk prijskaartje willen ook in een grotere competitie spelen.
Zolang we niet zoeken naar een competitie met een groter demografisch bereik zullen we altijd in die achterstand blijven. Van Basten suggereerde enkele jaren terug een samengaan met Belgie. Dat werd toen weggehoond vanwege de (m.i. niet relevante) kwaliteit in Belgie. Misschien dat daar nu anders over gedacht wordt.

01-11-2013 11:26

DonAdam +2360

Het is een misvatting dat goede spelers teveel kosten.Vitesse betaalde slechts 4 miljoen aan Sparta Praag voor Boni, Groningen betaalde Vojvodina het schijntje van 1,25 miljoen voor Tadic, Zwolle betaalde Wolfsburg 2 ton voor Klich, Porto betaalde River Plate 5,5 miljoen voor Falcao en zo kan ik nog drie jaar doorgaan met het noemen van topspelers die haalbaar zijn geweest voor Ajax.

Waar het om gaat is goed scouten. Niet scouten met het bord op schoot kijkend naar Studio Sport op zondagavond, want dat kost veel geld en kan iedereen. We hebben slechts één topscout en dat is Steen Olsen. De rest bakt er werkelijk niets van en daar mag ook weleens naar gekeken worden.

01-11-2013 18:55

Pinpanter +3

Twijfelen aan Frank de Boer? wat mij betreft geen moment. Maar ik mag best kritiek hebben. De kampioenschappen werden ook behaald omdat Twente en PSV minder werden. De opstellingen die Frank maakt vind ik vaak niet optimaal. Zo hield Frank indertijd veel te lang vast aan Theo J op de verkeerde plek en blijft hij doormodderen met Siggy. Onlangs de malle experimenten met Blind op 6, Anderson op rechts, etc. Ik zou wensen dat Frank ook zn zwakke punten benoemt en verbetering zoekt. Als we kritiek nou eens waarderen en dat niet direct als wantrouwen vertalen dan kan iedereen zich bij Ajax verbeteren.

31-10-2013 07:36

Liefhebber61 +26

"Frank de Boer! Wie kent 'm niet?
Frank de Boer! Frank de Boer is een échte Ajaccied!!!"

Frank is de trainer die Ajax uiteindelijk de laatste twee jaar het kampioenschap heeft bezorgd.
Niemand twijfelde aan zijn kwaliteiten toen hij ons voor de tweede keer op rij de kampioensschaal toonde. En nu zijn we een half jaar verder en lijkt het er op dat de witte zakdoekjes binnenkort gaan wapperen in de Arena.
Schandelijk!!!

Een échte supporter STAAT achter z'n club.
Een échte supporter pist niet over zijn iconen heen.
Frank IS zo'n icoon.

Onder alle supporters is er niet een die meer verstand en ervaring heeft van het voetbal dan Frank.
Natuurlijk mogen we klagen en zeuren als we weer eens een schandalige vertoning hebben gezien zoals tegen RKC en ASWH. Maar twijfelen aan Frank de Boer lijkt mij écht het meest stompzinnige wat je als échte Ajax-supporter nu kunt doen.

31-10-2013 03:37

Pettersson1963 +0

De_Meer, hoe vaak ga jij je onzinnige teksten en geleuter nog herhalen? Ik heb Frank de Boer toch echt horen zeggen, voorafgaande aan het nieuwe seizoen, dat elke positie bij Ajax dubbel bezet was en dat overwinteren in de CL de hoogste prioriteit had. Dat Frank de Boer zijn doelstellingen moet bijstellen begrijp ik nog wel, Frank is immers afhankelijk van het Technisch Hart en de Directie, kan zelf geen spelers kopen. De mannen die door Cruyff zijn aangesteld maken er een zootje van. Eriksen stond al jaren in de etalage als één van de grootste talenten in Europa en de mannen van Cruyff hebben gewoon slecht geanticipeerd op het vertrek van Eriksen. Cruyff durfde in al zijn wijsheid nog te beweren dat Duarte werd gehaald als vervanger van Eriksen terwijl De Boer het had over een aankoop voor de breedte wanneer Siem de Jong niet inzetbaar was. Gewoon kortsluiting tussen Frank de Boer en alle hotemetoten die Cruyff aanstelde na zijn idiote Revolutie. Cruyff had gewoon weer een grote bek en dacht dat de speedboot op koers lag na zijn reorganisatie binnen de Club. De_Meer, je bent aandoenlijk in al jouw naïviteit!

31-10-2013 00:13

DVZ +0

Wanneer leert men nu eens dat structurele veranderingen vaak veel tijd kosten,maar die tijd wordt door sommige mensen niet gegunt.Er is aan het begin van de "revolutie" al gesteld dat er minstens 5 jaar tijd nodig was om de boel goed op de rails te krijgen. F.de Boer heeft een ongelofelijke prestatie neer gezet met zijn kampioenschappen.Ajax heeft heel veel talenten rondlopen,maar die zijn op dit moment nog niet klaar voor het echte werk.Gun de huidige staf gewoon de tijd en dan kunnen we weer veel plezier beleven.Dat heeft F.de Boer met zijn staf toch wel verdient.
Dus à.u.b. Stop eens met dat negatief geleuter!!!

01-11-2013 00:31

DonAdam +2360

Ik accepteer de veranderingen binnen de club, maar het eerste moet wel blijven presteren. We hebben verdorie het meeste geld, de hoogste begroting, hebben de grootste salarishuishouding, dus mag je prestaties eisen. Daarnaast zijn wij Ajax, dat moet je nooit uit het oog verliezen.

Kijk, de spelers uit eigen kweek waar we het nu mee moeten doen, voldeden volgens Cruyff niet, en daar ben ik het 100% mee eens. Als je in ogenschouw neemt, dat het TH pas 2 jaar goed en wel bezig is en de jeugd de Toekomst zo'n 10-12 jaar doorloopt, dan mag je je handen dichtknijpen als de eerste Ajaxwaardige talenten over 4-5 jaar de selectie binnenkomen. Dan is een club als Ajax aan zijn stand verplicht zich in de tussentijd met Ajax 1 waardige spelers van buitenaf te versterken. We moeten er ook niet zo moeilijk over doen, want Barcelona koopt jaarlijks spelers voor de posities waarvoor het geen Barca 1 waardige spelers heeft. Zo werkt dat. En Ajax is Geer en Goor niet: er is geld voorhande en de begroting is nagenoeg sluitend.

Ajax heeft dit seizoen hetzelfde niveau als Nederlandse middenmoters die Europees verliezen van laagvliegers als Differdange en Petrolul. Sorry hoor, maar ik weiger dat te accepteren, daar is Ajax een te grote club voor. Ajax moet, zeker in de Arena, dergelijke clubs eenvoudig op kunnen rollen. Dat kon het Ajax met doorsneevoetballers als Peter Boeve, Edo Ophof en Dick Schoenaker ook.

01-11-2013 18:45

De_Meer +1

Echte supporters zijn gasten die bij 1 of ander klotecluppie altijd achter hun team staan ook al wordt er nooit een prijs gewonnen.
Dat in tegenstelling van gasten die de hele dag niks beter te doen hebben dan met hun luie reet naar de tv te kijken en altijd gelijk het hoogste woord willen voeren met al hun betweterige azijngezeik en slap geleuter.
Laat deze mensen eerst nou eens zorgen dat ze met hun vette pens zelf de trap nog opkomen zondere gelijk buiten adem te raken, in plaats van constant vooraan in de rij te staan met hun emmertjes stront over alles en iedereen.

30-10-2013 23:45

Pettersson1963 +0

Ik heb Frank de Boer toch echt horen zeggen, voorafgaande aan het nieuwe seizoen, dat elke positie bij Ajax dubbel bezet was en dat overwinteren in de CL de hoogste prioriteit had!

30-10-2013 23:22

Rattaplan +0

Het is wat Frank zegt: wie het eerst stabiel wordt en ik weet zeker dat dit Ajax is omdat we gewoonweg de meeste kwaliteit hebben. En volgens mij is er maar 1 punt van zorg en dat is het afmaken van kansen. In de CL hadden we obv spel gewoon 6 punten moeten hebben en speelde we veel beter dan andere jaren. In de competitie was het verleden jaar met de zogenaamde toppers ook bagger in het begin en hadden we minder punten, mindere tegenstanders en een niveau dat minstens even slecht was.
Spijtig is dat je voor de CL er direct in spetember moet staan en dat is al jaren een probleem met vertrekkende spelers.

30-10-2013 22:29

KevinR34 +0

Hiermee zegt Frank dus dat wij kwaliteit gebrek hebben zonder al die spelers. Toch maar wel de transfermarkt op gaan in de winterstop Frank? Als wij wat blessures hebben zoals deze periode hebben we gelijk problemen, en vooral de vleugels blijven het grote probleem, met of zonder blessures.

30-10-2013 16:53

BigDaddy84 +0

Nee, hiermee zegt Frank wat de situatie van Ajax precies is. Namelijk dat Ajax een club is die haar sterkste spelers kwijtraakt, vervolgens talenten de kans geeft en die dan weer begeleid naar een hoger niveau. Zodra zij opvallen zullen ook zij een transfer afdwingen. Daarom is de opmerking 'het geld moet op het veld staan' ook totaal onzinnig bij Ajax. Dat kan bij een club die superveel geld genereert of een suikeroompje heeft. Bij een club als Ajax geef je de kans aan 1. talenten uit de jeugdopleiding (en ja, die moeten meer niveau gaan brengen in de toekomst --> zie plan Cruijff) of 2. aankopen die het talent en de wilskracht hebben om door te groeien tot een meerwaarde voor Ajax, zowel financieel als sportief. Dit alles gebeurd ideaal gezien met 3 a 4 sterkhouders op het veld. Helaas heeft Ajax dit jaar nogal wat pech met de jongens die ervaring hebben. De Jong raakte geblesseerd, Moisander is geblesseerd, Poulsen is niet in goede doen en Vermeer is uit vorm. Daarachter kun je stellen dat met Bojan (internationale ervaring) en Duarte (Eredivisie ervaring + behoorlijk snelle aanpassing) er nog 2 andere spelers zijn weggevallen die iets extra's konden bieden. Dan hou je jonge talenten over die nou eenmaal fouten gaan maken! Vergeet bijv. niet dat Vertonghen op zijn 20e bij RKC speelde (huurbasis), terwijl Denswil nu al tegen Barcelona en AC Milan speelt. Zo'n jongen gaat nou eenmaal fouten maken!

30-10-2013 17:16

oudzuid +0

meen me te herinneren dat De Boer heeft gezegd dat Duarte voor De Jong (toen ie die klaplong kreeg) en niet voor Eriksen is gehaald...

30-10-2013 15:39

oudzuid +0

dat was dan redelijk naief, want het was het hele seizoen al duidelijk dat Eriksen en Alderweireld weg wilden/zouden gaan. gaat het TD er soms ook vanuit dat De Jong deze zomer blijft?

30-10-2013 14:35

flyingsoccer +1

Op zich logisch verhaal maar wat mij zorgen baart is dat tegenstanders die zich ingraven daar heeft Ajax geen antwoord op. Er is een gebrek aan kwaliteit op het veld, het ontbreekt aan echte kerels, bikkellaars, creatievelingen met gogme.
Laten we hopen dat we niet meer te veel verliezen Vitesse zie ik ook dan wel weer met 3 punten er van door gaan die spelen goed voetbal.

30-10-2013 14:32

Barra +5531

Waar ik me vooral zorgen om maak is dat Ajax veel moeite heeft met tegenstanders die zich ingraven en die fysiek de beuk er in gooien. Wanneer je net als tegen RKC met naar binnen komende flankspelers speelt wordt het erg vol en wanneer de backs dan doorschuiven en het veld breedhouden, heb je iedereen voor de bal en maak je het tegenstanders alleen maar makkelijker doordat er bijna nergens ruimte ontstaat ( barca kan hier wel mee omgaan, maar daar hebben wij simpelweg de spelers niet voor) en het probleem is dan dat er geen lopende spelers in de diepte gespeeld kunnen worden omdat iedereen er al staat. Afgelopen weekend zag ik Arsenal tegen crystal palace spelen en deze ploeg zakte ook helemaal in en Arsenal had hier veel moeite mee. Toch speelden ze gewoon met buitenspelers die het veld breed hielden en zodoende heb je toch ruimte voor spelers om diep te gaan. Ik snap niet dat de Boer het barca systeem hanteert terwijl dit vooral weg is gelegd voor de betere voetballers en wanneer het een keer niet loopt dan kan er heel moeilijk over geschakeld worden naar een opportunistischere speelstijl. Het lijkt ook alsof buitenspelers het tegenwoordig niet genoeg vinden om een assist of een voorzet te geven, maar willen allemaal zelf beslissend zijn, Fischer is hier het beste voorbeeld van en bv een depay maakt het zichzelf ook steeds moeilijker. Ik wil gewoon af en toe die bal voor de pot geslingerd zien, we zijn geen BARCA!!!!

30-10-2013 13:00

Bobo het Konijn +0

Begrijpelijk van de Boer maar het was allang al duidelijk dat Eriksen en Alderweireld zouden gaan.

30-10-2013 12:46

wendoo9 +8138

Het is elk jaar hetzelfde met Ajax !! Zlatan ,Sneider nu Eriksen en Tobby . En maar hopen dat ........ Kwaliteit is toeval uitsluiten !!!

30-10-2013 15:45

insectenverdelg +23600

Tja, als de scheids niet in Ballotelli zijn acteer talenten trapt, en als je tegen Celtic wat minder pech hebt, en wel je kansen afmaakt, sta je op 6 punten ipv 1. Het ligt wederom heel dicht bij elkaar, en het "geluk" zit tot nu toe in Europa ook niet mee.

30-10-2013 11:08

Edjedegodenzoon +13

Helemaal mee eens, ik vindt dat Ajax in een slechte vorm verkeerd maar zoals de Boer zelf al aangeeft zijn er 2 sterkhouders weg gegaan en ik zeg altijd maar je weet pas wat je mist als het echt weg is ondanks Eriksen ook niet elke wedstrijd goed speelden merk je direct dat de angel uit de aanval is. Het samen spel tussen Siem en Chris waren ook goed afgestemd, samen jagen, samen de combinatie zoeken etc.. Ik denk enkel dat er wat op de vleugels moet gaan gebeuren met name op rechts.. De rechtsbuiten moeten gewoon een vrije rol krijgen en steeds proberen de achterlijn te halen.

30-10-2013 11:23

3*stars*3 +23698

Ook al mag en moet ik mij niet ergeren, kan ik er slecht tegen als (notabene) kakkerlakken ons uitlachen omdat we laatste staan in de CL poule.

Zoals je zei, als Mario geen cadeau kreeg en Ajax paar van die 5 kansen in Glasgow benut, stonden we nu gewoon mooi in de CL poule en dat met een jonge selectie zonder paar basisklanten.

Maar we hebben al jaren pech in CL door arbiters/corrupte Kroaten/lotingen en ook pech want scoren lijkt een hele opgaaf voor ons in de CL.

Word soms jaloers als ik "kleinere" clubs zoals;Basel, Kopenhagen, Olympiakos wel zie scoren of punten pakken...

30-10-2013 11:37

Sallons@AS +226

Kakkerlakken hebben niks te vertellen over onze stand in de CL. Op welke positie staan zij dan in de CL? 2 woorden... Koeban Krasnodar. Zullen wij ff Europese hoogtepunten van de afgelopen 3 jaar vergelijken?...nou daar zijn zij ook snel klaar mee. Zou niet eens 3 sec beeldmateriaal zijn.

30-10-2013 11:49
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.