Contracten voor Baas en Warmerdam zijn pas het begin

door Finn Dekker 30

Contracten voor Baas en Warmerdam zijn pas het begin

door Finn Dekker 30

Laatst geüpdatet

In de rubriek 'Blik op Jong Ajax' (BoJA) zoomt Ajax Showtime regelmatig in op Jong Ajax, het beloftenelftal van Ajax dat uitkomt in de Keuken Kampioen Divisie.

Na de handtekening van Max de Waal eind vorig jaar bleef het even stil op het gebied van nieuwe contracten bij Jong Ajax. Tot afgelopen vrijdag, toen Donny Warmerdam en Youri Baas voor drie jaar tekenden. Maar daar blijft het niet bij voor Marc Overmars en Saïd Ouaali. Een hoop teamgenoten bij de beloften staan ook op de nominatie.

De afgelopen maanden was hét target Brian Brobbey. Uitleg over waarom Ajax de talentvolle spits graag langer aan zich wilde binden is niet nodig, net als uitweiden over alle ontwikkelingen tot de huidige stand van zaken. Het is een gesloten boek. Maar ieder nadeel heb zijn voordeel, zei Johan Cruijff ooit eens. Niet zozeer dat Brobbey vertrekt, wel dat de focus nu verlegd kan worden.

Er zijn namelijk nog zeven andere spelers van Jong Ajax die uit hun contract lopen. Het betreft wel verschillende dossiers. De één hoopt volgend jaar de stap naar de hoofdmacht te zetten, de ander komt in Jong Ajax nauwelijks aan spelen toe en weer een ander is net terug van een langdurige blessure.

Dat laatste geldt voor Anass Salah-Eddine. Het zou zijn seizoen gaan worden, als de eerste linksback van Jong Ajax. Blessures aan zijn kuitbeen en enkel hielden de negentienjarige echter acht maanden aan de kant. Onderhandelingen over een nieuw contract werden in de ijskast gezet. Quinten Timber zat in hetzelfde schuitje. Waar tweelingbroer Jurriën een basisplaats veroverde in Ajax 1 en een nieuw contract tekende, hield Quinten zich bezig met revalideren van een gebroken middenvoetsbeentje.

Maar Timber en Salah-Eddine zijn zoals gezegd niet de enigen met een aflopende verbintenis in Amsterdam. Ook wat betreft Nerayshio Kasanwirjo, Enric Llansana, Jaymillio Pinas, Daan Reiziger en Tunahan Tasci moeten knopen doorgehakt worden: gaat Ajax met hen door of wordt er deze zomer afscheid genomen? Kasanwirjo en Llansana spelen wekelijks en zijn bovendien vice-aanvoerders bij de ploeg van Mitchell van der Gaag. Naast Timber en Salah-Eddine lijkt ook dat tweetal voor Ajax een no brainer.

Het perfecte plaatje tegenover het geduld

De vraag is echter of dat andersom ook het geval is. Het verleden leert dat talenten en zaakwaarnemers eerst een op maat gemaakt plan willen zien, alvorens een handtekening wordt gezet. Ajax vraagt op zijn beurt geduld van de spelers. Denkt een voetballer elders beter uit te zijn, dan schudt Overmars je de hand en gaat men uit elkaar, want aan gouden bergen beloven wordt niet gedaan in Amsterdam.

Met Sontje Hansen en Kenneth Taylor werd vorige zomer reeds verlengd, terwijl de contracten van Devyne Rensch en Naci Ünüvar vroegtijdig werden opgewaardeerd. Ajax kijkt zodoende vooruit en verlengt lang niet met iedereen last minute. Zo worden momenteel allerlei jeugdspelers aan de lopende band gecontracteerd, zoals Rico Speksnijder en David Kalokoh. En wat te denken van Youri Regeer, die nu nog tot medio 2022 vastligt, maar aan een enorme opmars bezig is bij Jong Ajax en dus in aanmerking komt.

Of de verschillende partijen elkaar uiteindelijk zullen vinden, gaan we de komende tijd zien. Het lijkt bij het gros van de bovengenoemden de goede kant op te gaan. Maar als er iets van de Brobbey-soap geleerd kan worden, is het dat er niets zeker is totdat de inkt droog is.

Finn Dekker (Twitter: @FinnDekker | e-mail: f.dekker@ajaxshowtime.com)

#1 - Met deze talenten gaat Jong Ajax het doen
#2 - Wordt Taylor de verrassing van het seizoen?
#3 - Jong Ajax heeft geen back-up klaar als Dest vertrekt
#4 - Iedereen heeft perspectief, behalve Brobbey
#5 - Regeer geeft sobere middenveld toch wat glans

#6 - Is Scherpen klaar voor de erfenis van Onana?
#7 - Debutanten verbloemen veel bij zwalkend Jong Ajax
#8 - Deze vijf maken de meeste indruk bij Jong Ajax
#9 - Komst Idrissi een indirecte reprimande richting beloften
#10 - Niet doorvertellen, maar Ünüvar doet het weer goed

Lees meer over:
Plaats reactie

fc Barcelona_ke +19255

Als de spelers (Salah eddine en timber) niet voor 1 mei de contract opzeggen, blijf ie automatisch nog 1 jaar?

29-03-2021 18:44

Sampaoli +39374

Salah-Eddine transfervrij verliezen zou wel pijn doen. Groot talent op een moeilijke positie.

29-03-2021 17:11

Eurysaces +29582

Op dit moment is Gravenberch, met zijn contract tot 2023, ook een hele belangrijke om te verlengen.

Met Brobbey missen we nu de inkomsten uit een groot talent, dat moet je met Gravenberch voorkomen. Raiola zal er alles aan doen om het moment van de handtekening te vertragen, die wilt hem het liefst transfervrij wegbrengen, maar met 1 jaar contract kan hij zelf ook nog flink vangen.
Als Gravenberch bij de voorbereiding van het komende seizoen nog niet getekend heeft, zou ik serieus kijken naar een vervanger. Met de 50 miljoen die je voor Gravenberch moet kunnen vangen, moet dat te vinden zijn. Maar ik hoop ontzettend dat hij verlengd, want dit is een pareltje die je het liefst zo lang mogelijk bij Ajax ziet!

29-03-2021 15:01

Hollister +12628

Ik neem toch aan dat Overmars zich niet nog een keertje laat piepelen door die vetzak...
Dus wordt het voor Gravenberch OF verkopen OF verlengen... Die egoistische rat van een Raiola zal proberen weer zijn vertragingstactiek toe te passen.

29-03-2021 17:18

Slang +14994

Vaste basisspelers verlengen daar vetrouw ik Overmars wel in. Contracten bij talenten zijn vaker een probleem, dus goed dat daar iemand voor gehaald wordt

29-03-2021 18:33

xerr +2518

Ik denk dat afgelopen jaren Ajax meer en meer goeie papieren hebben om talenten vast te houden. Als je kijkt over de afgelopen 5 jaar. Talenten die vertrokken zijn, breken niet door in hun vervolg stap (alleen Botman en Lang valt positief op, de rest zijn nog bank zitter of hoor je niks meer van). Terwijl Ajax 1 steeds beter gaat presteren en ook steeds meer jeugd doorbreken in Ajax 1 en spelen zelfs europees. (vd Beek, Nous, Dest, de Jong, de Ligt, Gravenberch, Timber, Rench, Brobbey).

Daarnaast, Ajax doet ook niet al te moeilijk om aankopen die door talenten zijn ingehaald op de bank te zetten (ongeacht aankoop bedrag van aankoop, zoals Alvarez vorig jaar, Klaiber dit jaar).

En dan is er ook nog bewezen dat als jij via basis van Ajax 1 vertrekt, dat de kans ook groot is om goed terecht te komen (lees: chelsea, man u, barca, juventus, spurs. Minder grote namen: Leipzig, brugge, brighton, as roma).

29-03-2021 13:52

Hollister +12628

Het grootste probleem voor Ajax 9en ook de overige Nederlandse clubs) is nog niet eens zozeer het contracteren van de 15 en 16 jarigen. Die mag je als Ajax zijnde maar voor max 3 jaar vastleggen. Het grootste probleem is juist om deze zelfde jongens een 2e langdurig contract te laten tekenen.
Daarom ben ik best wel even benieuwd wat Overmars gaat doen met Gravenberch die op zijn 18e maar een 2 jarig contract wenste te tekenen. Om niet straks in dezelfde situatie te komen als met Brobbey zal Overmars nu wel Gravenberch en die vetzak voor de keuze moeten stellen: Of alsnog verlengen of verkopen

29-03-2021 13:43

DrFootball +15218

Gravenberch heeft een contract getekend in 2020 voor de duur van 3 jaar.

29-03-2021 13:48

trodat4030 +97443

En had nog 1 jaar, dus met 2 jaar verlengd.

29-03-2021 13:52

Ozymandias +159568

Waarom zou je Gravenberch verkopen? Waarom uberhaubt die obsessie met transferbedragen terwijl Ajax toch veel minder geld uitgeeft aan transfers dan er binnenkomt? Ik heb liever dat Gravenberch over twee seizoenen transfervrij de deur uit loopt dan dat hij deze zomer voor 30 miljoen wordt verkocht. Dat geld komt toch niet op mijn bankrekening terecht. Dan heb ik veel liever twee extra seizoenen extra in een Ajax shirt van een enorm talent.

29-03-2021 13:54

Hollister +12628

Ik heb jou hier al eens vaker over zien schrijven.... een beetje dom van iemand die toch wel het verdienmodel weet van onze club....Sorry, zelfs een hele domme opmerking om dan maar desnoods hem over 2 gratis de deur uit laten lopen... ook een heel stevig signaal de de rest van je eigen talenten. Ajax MOET het juist hebben van verkopen van (eigen) talenten. Misschien dat jij dat graag anders ziet maar Ajax is gewoon een opleidingsclub en daar is trouwens niets mis mee. En gelukkig zal Overmars meer mijn lijn gaan volgen dan die van jou... pffff... eigenlijk te triest voor woorden wat voor beleid jij hier wil gaan voeren.... gravenberch moet gewoon verlengen en anders wegwezen. Dan mag die dikke pizzarat hem lekker onderbrengen bij zijn clubs die wel met zijn dubieuze praktijken in zee gaan.... maar dan wel tege4n een prima bedrag.

29-03-2021 17:25

Ozymandias +159568

"pffff... eigenlijk te triest voor woorden wat voor beleid jij hier wil gaan voeren...."

Triest om sportief succes te prioritiseren boven een hoge transferprijs? Trouwens had ik het niet over "beleid". Ik had het specifiek over Gravenberch.

Ajax KAN het alleen hebben van transferbedragen als die transferbedragen hoog zijn. Die zullen alleen hoog zijn als er in de Champions League wordt gepresteerd. Als je spelers als Gravenberch twee jaar voordat hij contract afloopt verkoopt uit angst dat je geen transfergeld krijgt zal dat ook een signaal aan de talenten zijn (namelijk dat ze in feite twee jaar eerder al een vertrek kunnen afdwingen) én zal je Europees niets presteren waardoor je ook geen hoge transferbedragen voor welke speler dan ook zal krijgen. Je speelt Raiola juist enorm in de hand door het signaal te geven dat spelers van Raiola twee seizoenen van tevoren al een transfer kunnen afdwingen.

"En gelukkig zal Overmars meer mijn lijn gaan volgen dan die van jou.."

Zoals ze Brobbey hebben verkocht?

29-03-2021 17:40

Hollister +12628

Jezus man, jij geeft lekker signaal af naar zaakwaarnemers en spelers.
daarbij kom je met een geval van Brobbey... compleet niet te vergelijken en daarbij ben jij erbij geweest hoe het een en ander is gebeurd? Ook hebt kunnen lezen dat Overmars werkelijk alles in het werk om hem te behouden voor Ajax, maar hij is zelfs in Monaco op zijn nummer gezet Raiola, omdat het vanaf dag totaal niet ging om een mooi plan, sportieve verbetering of een goede trainer als Nagelsmann, nee, het ging gewoon om geld.... Meneer Raiola is gewoon een paar miljoen bonus beloofd indien hij Brobbey zou laten tekenen bij RB. Doe niet zo naïef man... in dit soort zaken gaat het gewoon om geld!
En Ajax MOET wel degelijk verkopen jaarlijks, dat is namelijk ook de filosofie van deze club... men wil graag aanhaken bij de Europese top en dan zal je richting begrotingen moeten van richting de 200 miljoen, anders ben je kansloos. Ajax moet dan om op die manier richting die 200 miljoen te gaan een CL groepsfase begroten. Daarnaast probeert men extra inkomsten te genereren mbt buitenlandse samenwerkingsverbanden en houdt men er rekening mee dat er ieder jaar een aardig positief transferbalans is. En juist dat laatste geeft aan dat men wel MOET verkopen. Doorgaans herinvesteerd Ajax weer ongeveer 35 a 40% in nieuwe spelers. Ik zeg niet dat specifiek Gravenberch verkocht moet worden maar wel dat er jaarlijks verkocht moet worden (dit jaar staat de teller al op meer dan 130 miljoen en geloof mij maar... voor 30 juni komt daar nog een aanzienlijk bedrag bij. Dat hoort ook bij Ajax, want verkopen geeft ook weer kansen voor eigen jongens uit de jeugd... juist die doorstroming is het sterke punt van de Ajax school en filosofie. Aan Overmars en TH om ieder jaar de balans en de kwaliteit te behouden

29-03-2021 18:53

Ozymandias +159568

"Jezus man, jij geeft lekker signaal af naar zaakwaarnemers en spelers."

Tja, het signaal "we houden je aan je contract zolang dat voor ons de juiste keuze is" lijkt me een stuk beter dan het signaal "je kan twee jaar voordat je contract afloopt een vertrek afdwingen omdat we bang zijn anders niets aan je te verdienen". Tottenham doet het financieel gezien qua transferbeleid goed omdat Levy het aandurft om een speler mis te lopen of transfervrij te laten gaan. Zodra andere clubs en zaakwaarnemers ruiken dat je uit angst beslissingen maakt wordt je onderhandelinspositie een stuk zwakker.

"compleet niet te vergelijken en daarbij ben jij erbij geweest hoe het een en ander is gebeurd?"

Brobbey had een aflopend contract en Ajax besloot te proberen zijn contract te verlengen in plaats van te verkopen. Waarom zou dat anders zijn dan als Ajax probeert om Gravenberch te verlengen en besluit hem niet te verkopen?

"Doe niet zo naïef man... in dit soort zaken gaat het gewoon om geld!"

Heb ik dan ooit gezegd dat dit niet het geval is? Het gaat er helemaal niet om waarom Brobbey zijn contract niet heeft verlengt. Het gaat erom dat Overmars besloot hem bij de club te houden in de hoop dat ze hem toch konden verlengen in plaats van hem te verkopen (wat jouw voorstel in relatie tot Gravenberch is).

"En Ajax MOET wel degelijk verkopen jaarlijks, dat is namelijk ook de filosofie van deze club..."

Niemand zegt toch dat Ajax alle spelers uit hun contract moet laten lopen? Veel spelers zullen (zoals elk jaar wel gebeurd) zelf een vertrek afdwingen voordat hun contract is afgelopen. Alleen zijn sportieve successen belangrijker omdat die voor hoge transferbedragen zorgen. Als Ajax mede door Gravenberch beter presteert zullen alle spelers meer waard worden en maakt het niets uit dat je op Gravenberch een fictief verlies maakt door hem tansfervrij te laten vertrekken. Stel bijvoorbeeld dat Frenkie een aflopend contract had na 2018/19? Als je hem in de zomer van 2018 had verkocht had dat Ajax veel minder opgeleverd dan de groei in marktwaarde van spelers als De Ligt, Ziyech, etc. heeft opgeleverd mede door de sportieve prestaties van Frenkie.

"Doorgaans herinvesteerd Ajax weer ongeveer 35 a 40% in nieuwe spelers."

Dat betekent dat er zo'n 17.5 a 20 procent wordt geherinvesteerd in aankopen die ook daadwerkelijk slagen. Daar moet je sportieve successen niet voor opofferen door de belangrijkste spelers eerder te verkopen dan dat het team Europees succes heeft behaald. Zeker niet twee jaar voordat hun contract afloopt. Dan krijg je maar geen 30 miljoen voor Gravenberch, als dat sportief succes oplevert verdien je dat heus wel terug in de toenname in marktwaarde van talenten als Rensch, Jurriën, Martínez, etc..

"Het grootste probleem is juist om deze zelfde jongens een 2e langdurig contract te laten tekenen."

Is dat echt het grootste probleem? Bij Ajax is dat toch alleen bij Kluivert, Bakker en nu Brobbey fout gegaan terwijl er veel namen te noemen zijn van spelers die geen eerste contract bij Ajax wilde tekenen (Malen, Redan, Hoogewerf, Rijkhoff etc.)?

29-03-2021 18:59

PytarJohanson +1678

Voor Ajax is het ten eerste belangrijk om de grootste talenten zo vroeg en zo lang mogelijk vast te leggen.

Maar er zijn ook heel veel talenten die net wel of net niet het eerste van Ajax kunnen halen. Dat is afhankelijk van hun eigen ontwikkeling en de beschikbare posities op het moment dat ze in aanmerking komen. Niet al deze spelers zullen daarom ook het eerste halen. Denk aan Botman of Lang.

Daar onder zit een groep talenten waarvan de kans heel klein is om het eerste te halen, maar waarvoor het wel interessant om ze langer vast te leggen. Tegenwoordig gaan goede jeugdspelers ook voor een aantal miljoenen weg. Denk aan een Sierhuis. Mocht er ruimte in de financiële huishouding en de selectie van Jong Ajax zitten, kan je dit soort spelers ook een contract geven.

Spelers als Q. Timber, Llansana, Warmerdam, Baars, Salah-Eddine en Kasanwirjo zitten in deze 2e of 3e categorie.

29-03-2021 13:32

FlyingDutchMan +17318

Iemand enig idee of er vanuit onder 18 of 16 nog meer lui binnenkort tekenen?

29-03-2021 12:12

DeKenner +9406

Die Kasanwirjo lijkt me toch niet zo’n no brainer als hier geschetst wordt? Ik heb lang niet alles van Jong Ajax gezien dit jaar, maar van wat ik heb gezien heeft die jongen mij geen moment kunnen overtuigen.

29-03-2021 11:21

trodat4030 +97443

Meh, Kasanwirjo haalt momenteel niet echt het niveau dat hij in de jeugd wel liet zien (er zit dus meer in dan er nu uit komt). Verder zullen er nog wel wat andere spelers vertrekken (denk aan een van Gelderen bijv) of gaat er iets doorschuiven. Je hebt af en toe wat jongens nodig om op te stellen, ook al ben je er van overtuigd dat ze nooit het 1e halen, die talenten die wél het 1e kunnen(!) halen, moeten toch echt met 11 man het veld op. Dan is een Kasanwirjo, mede op basis van wat hij in het verleden heeft laten zien, geen gekke gedachte om een jaar (of 2) erbij te houden. En als er uit o18 wat beters doorstroomt, kan ie prima banken.

29-03-2021 11:58

AFCA. +3299

Van Gelderen was toch een enorm talent in de jeugd? Is nu aan alle kanten voorbij gestreefd. Toch minder goed dan gedacht?

29-03-2021 16:57

Libero +19277

Is gewoon opvulling, zeer matige speler imo. Dat ie reserveaanvoerder is maakt ook geen indruk. Leon Bergsma was eerste aanvoerder, maar die mocht na kampioen van de JL worden ook gewoon zijn biezen pakken.

29-03-2021 12:01

FinnDekker +21

Ik snap je punt wel. Dit seizoen is Kasanwirjo inderdaad echt matig. Op basis van zijn jaren in de jeugd heeft Ajax nog wel vertrouwen, vandaar dat hij bijna elke week start. Bovendien heeft hij vorig seizoen blessureleed gekend en is dit pas zijn eerste echte jaar in Jong Ajax.

29-03-2021 12:03

Ozymandias +159568

Kasanwirjo begon slecht aan het seizoen maar vorig seizoen maar hij lijkt beter in vorm te komen en heeft hij een behoorlijke indruk gemaakt. Ik denk dat dit niet het beste seizoen is om het talent/potentieel van talenten te kunnen beoordelen. Als we bijvoorbeeld Hansen en Ünüvar voor dit seizoen nooit hadden zien spelen hadden we ook niet gedacht dat die twee enig potentieel hadden. Kasanwirjo heeft hiervoor natuurlijk niet zo'n indruk gemaakt als bijvoorbeeld Hansen en Ünüvar deden maar hij maakte (op mij) meestal wel een goede indruk.

29-03-2021 12:59

El Pistolero +4932

Zaakwaarnemers willen vooral geld zien, dat vinden ze veel belangrijker dan welk plan dan ook. Als een club bereid is om een talent van amper 16 al een salaris van een half miljoen geven, is Ajax volstrekt kansloos tenzij dat talent het sportieve component voorrang verleent in zijn loopbaanplanning, zoals bijv. Gravenbergh heeft gedaan. Ik vraag me af wat er in het artikel wordt bedoeld met een op maat gemaakt plan. Persoonlijke ontwikkeling is standaard in de Ajax opleiding, die is daar zelfs op ingesteld. Uiteindelijk kan een (jeugd)coach een talent alleen maar zaken aanreiken, het is aan het talent zelf wat hij daarmee doet. Het niveau van de selectie wordt ieder jaar hoger en dat eist ook een steeds hoger niveau van een talent dat wil aansluiten. Of dat hem gaat lukken, is deels afhankelijk van Moeder Natuur, deels van een gezonde portie geluk en voor de rest komt het aan op voldoende bereidheid van dat talent om in zichzelf te investeren. Dat laatste is in mijn optiek veel belangrijker dan een op maat gemaakt plan, wat daaronder ook wordt verstaan. Ik heb zelf overigens begrepen dat de onvrede bij de entourage van sommige talenten veel meer te maken heeft met een gebrek aan communicatie vanuit de Directie dan met een plan. En dat de club zich die kritiek heeft aangetrokken en Gerrie Hamstra heeft aangesteld om daar aan tegemoet te komen.

29-03-2021 11:13

Dennis129 +11894

Timber en Salah Edinne verlengen zou mooi zijn. Die andere 5 kunnen gewoon gaan. Hebben allen teveel concurrentie waar ze het nooit van gaan winnen.

29-03-2021 10:14

Golden Boy +3919

Mee eens. Die twee verdedigers heb ik het hele seizoen in actie gezien en dat is niet veel. Geen potentie om bij de kampioen van Nederland te spelen.

29-03-2021 10:26

MK77 +6101

Llansana misschien als een goede 15e man maar de rest is idd een beetje vlees nog vis

29-03-2021 10:28

DUDE92 +3033

Ik zou zelf Llansana wel behouden, en misschien ook Kasanwirjo, puur omdat er niet zo veel verdedigers beschikbaar zijn voor Jong. Voor Tasci, Pinas, en Reiziger strandt het Ajax-schip hier, lijkt me.

29-03-2021 10:29

AFCA-pride +17534

Kasanwirjo verlengen en aan bv Groningen verhuren in een soort Sierhuis constructie. Datzelfde wellicht voor Llasana. Dit zijn wellicht spelers die op termijn prima meekunnen on eredivisie.

29-03-2021 12:00

appeltje +116

Wat moet Groningen met een Kasanwirjo en een Llansana? Die zijn echt niet beter wat Groningen momenteel heeft. Kasanwirjo en Llansana hebben nog wel wat tijd nodig om die stap te maken.

30-03-2021 12:45

Hollister +12628

Helemaal mee eens, ik vind ie 5 ook niet zo heel veel toevoegen. Ik had nog wel goede hoop dat Kasanwirjo zich na zijn blessure weer zou terug knokken naar zijn oude niveau. Helaas is dat niet het geval... viel samen met Douglas en Musampa vrijwel iedere wedstrijd door de mand. Schuif dan Aertssen maar vroegtijdig door

29-03-2021 11:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.