Branie: Wordt het niet eens tijd dat Ajax een ander systeem uitprobeert?

door Bart Veenstra 303

Bron Ajax Showtime

Branie: Wordt het niet eens tijd dat Ajax een ander systeem uitprobeert?

door Bart Veenstra 303

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Bij Ajax voerden blijdschap en opluchting gisteravond de boventoon, over de late gelijkmaker tegen het Noorse FK Bodø/Glimt (2-2). Ajax heeft daardoor nog alle kans om zijn allereerste ronde in de UEFA Conference League te overleven. In de Ajaxpodcast Branie overheerst toch de zorg over het onthutsend zwakke Ajaxspel van de laatste twee wedstrijden. Hoe kan dat toch? En wat kan worden gedaan om het tij te keren?

Presentator Menno Pot gaat erover in gesprek met Paroolverslaggever Jop van Kempen en Bart Veenstra, hoofdredacteur van Ajax Showtime. 'Aan de opstelling begreep ik al een aantal dingen niet', zegt Veenstra. 'Omdat Chuba Akpom eigenlijk als tweede spits speelde, kwam Kristian Hlynsson op links te staan. Daar komt hij niet uit de verf. Hij heeft niet echt een actie in huis en ook geen diepgang, dus hij kan eigenlijk alleen maar naar binnen komen. Hato links achterin: dat pakte ook niet goed uit. Hij is geen back die overlapt.'

'Zodra dit Ajax druk gaat zetten, zie je het misgaan', zegt Van Kempen. 'Dat is het hele seizoen al zo. Dan ontstaan er enorme ruimtes waar de tegenstander gebruik van maakt. Glimt deed dat heel goed en speelde Ajax regelmatig weg. Wordt het niet eens tijd om na te denken over een ander, wat defensiever systeem, waarin deze spelers zich veiliger voelen?'

Kjetil Knutsen, NEC en Branco van den Boomen

Zou Kjetil Knutsen van Bodø/Glimt een geschikte Ajaxtrainer zijn? Wat zijn zijn kwaliteiten als trainer? En hoe is zijn speelstijl? En past hij daarom wel bij Ajax? Houdt Ajax zondag, tegen NEC, vast aan hetzelfde? Of keert John van 't Schip terug naar de opstelling van kortgeleden? Raakt de weggehoonde Kenneth Taylor zijn plaats kwijt aan Branco van den Boomen? De vragen blijven zich aandienen. Gelukkig is er maandag weer een aflevering van Branie.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Bart Veenstra (X: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Richard Duizer +237

systeem xabi alonso:

ramai
rensch-kaplan-hato
tahirovic (vos) -henderson
gooijer-hlynson-taylor-sosa
brobbey

18-02-2024 13:24

Sampaoli +39201

Zonder Bergwijn, Berghuis en grotendeels zonder Branco gaat het een moeilijke puzzel worden. Forbs voldoet totaal niet en is ook niet complementair aan Sosa. Dus dan kom ik zelf uit op een 4-2-2-2. Genoeg overlap en Hlynsson/Taylor als aanvallende middenvelders tussen de linies.

Ramaj; Rensch, Sutalo, Hato, Sosa; Henderson, Tahirovic; Hlynsson, Taylor; Akpom, Brobbey.

18-02-2024 01:01

JOKRO +518

. Brobbey - Akpom/Rijkhoff

. Bergwijn
. Hendo Boomen
. Mannsverk

.Sosa Hato Sutalo/Kaplan Rensch

. Rulli

442 diamond denk ik dat de beste optie is voor dit team. 352/532 zou ook kunnen, maar als we zien hoe tactisch slecht ze zijn denk ik dat dit zo effectiever zal zijn.

17-02-2024 19:00

Veli +1991

Haal Marcel Keizer terug in de zomer en maak Dave Vos zijn assistent!

17-02-2024 18:36

Allegriadopovo +1119

Backs niet meer standaard tot voorbij de middenveld laten rennen bij balbezit keeper, maar gewoon in de back positie laten staan. Klaar, systeemproblemen opgelost, nu de uitvoering nog.

17-02-2024 18:14

Robertini +39307

Deze selectie is niet gemaakt voor 433, 5-3-2 is logischer. Niet des Ajax, maar voor deze ene keer moet het maar.

17-02-2024 12:22

Arjuna +3732

532 is in balbezit aanvallender en zonder bal defensiever dan 433. Plus je hebt de wingbacks al in huis. Plus Kaplan en Hato kunnen samen in het centrum. Plus Akpom kan dan naast Brobbey spelen. Middenveld met Berghuis/Tahirovic Hendo/Vos en vd Bomen/Taylor. Ik zie alleen maar voordelen. Maar waarom zouden we logische keuzes maken. Liever Hato van zijn favoriete plek halen, de enige speler die achterin voldoet. En Rensch de rechtspoot op lcv. Geen wonder dat Ramaj alles in de 2e ring schoot met dat voor zich. Gelukkig is er dan nog het middenveld ter ondersteuning..o wacht. Die staan allemaal voorin.. John?

17-02-2024 13:40

Wobbo +11344

Je hele Ajax filosofie overboord gooien zodat je de totale miskopen Sosa, Gaaei en Sutalo wat beter in hun spel kan krijgen sjonge jonge fuck off met die onzin. De selectie is gewoon prut. Je hebt maanden lang geen concurrentie op de bank gehad. Van den Boomen, Vos, Mansverk, Godts, Van Axel-dongen zijn weer terug of komen eraan. Je hebt nieuwe spelers met Henderson, Rijkhoff en Fitz-Jim erbij. Dus dat zijn in totaal 8 spelers die je er ineens weer bij hebt. De spelers die maandenlang mogen verzaken omdat ze geen concurrent hebben die kunnen dus eindelijk vrezen voor hun basisplaats.

Bergwijn - Brobbey - Berghuis
----------- Hlynsson
Van den Boomen - Henderson
Rensch - Hato - Sutalo - Gooijer
----------- Ramaj

Bank: Gorter, Rulli, Kaplan, Medic, Sosa, Tahirovic, Vos, Mansverk, Taylor, Fitz-Jim, Godts, Van Axel-Dongen, Akpom, Rijkhoff.

Nou dat ziet er veel normaler uit toch? De basis ÉN de bank? Nog steeds niet ideaal natuurlijk maar wat er nu voor handen is. Forbs mag lekker bij Jong gaan ballen.

17-02-2024 12:21

Aurelius1 +19724

Volledig gelijk. Dat gelul over systemen... wat zou de wereld heerlijk zijn als we met wat gebabbel van trainers en 'systemen' fundamentele biologische tekortkomingen van spelers kunnen oplossen. Maar zo zit de realiteit helaas niet in elkaar.

Het was al vanaf het begin van het seizoen duidelijk dat het schortte aan kwaliteit en dat probleem gaat niet opgelost worden met een nieuw systeem, een nieuwe trainer of whatever. Steijn, die hier verketterd wordt, had gewoon gelijk aan het begin van het seizoen: dit wordt een probleem, want er is te weinig kwaliteit. Dat is gewoon de waarheid, en die dient uitgesproken te worden in plaats van met bullshit te komen als 'het is een proces blabla'. De kwaliteit van het elftal is gewoon dé leidende factor, en zolang er geen TD is die weet welke spelers je moet halen schiet Ajax niet op.

17-02-2024 14:59

MennoJerry +4105

Kwaliteit èn ervaring. Ajax had Tadic en Klaassen nooit weg moeten doen.

17-02-2024 15:58

Lello +1026

Ben je een troll of wat?

17-02-2024 16:27

Eisholland2 +487

Die gasten die iedereen uitkotste bedoel je? Weet wat je denkt over Tadic maar lees eens terug wat een gal over die held is gespuwd het laatste seizoen.

We moeten eens zuiniger met onze spelers zijn (Taylor).

19-02-2024 13:06

AlexLitmanen10 +14395

Ik wilde hier iets posten. Maar wobbo heeft het helemaal prima verwoord hierboven. 👍

Morgen nog even zonder Branco en Bergwijn maar zoveel mogelijk in deze samenstelling bitte!

17-02-2024 23:06

Bensco +7170

Tja; als je geen buitenspelers hebt of een fatsoenlijke back waarom speel je dan nog in 4-3-3? Een systeem wat juist leunt op het hebben van buitenspelers en backs. Maar dit zegt ook een hoop over de selectie samenstelling. Ik kan er nog steeds niet met mijn hoofd bij dat we geeneens een rechtsbuiten hebben gekocht.

17-02-2024 09:15

Noam +4112

Niet nodig. Gewoon de verdediging zo neerzetten. Hato - Kaplan - Rensch - Gooijer. Middenveld met VD Boomen, Henderson en Hlynsson. Voorhoede Bergwijn - Brobbey - Berghuis

17-02-2024 08:42

Andronixos.c +8151

5-3-2 of 3-4-3
4-3-3 lukt al maanden niet met deze samenstelling

17-02-2024 07:27

Muddy +2437

Hoe moeilijk is dat druk zetten nou eigenlijk? Ik zie gewoon dat spelers teveel afstand houden tot hun mannetje waardoor ze aangespeeld kunnen worden en vervolgens voetballen ze er onderuit door één loopactie van een speler die een linie opschuift of uitzakt. Er zal heus wel meergoed moeten gaan om succesvol druk te zetten, maar als dit niet lukt dan heeft het gewoon geen zin.

Donderdag leek het in de eerste helft af en toe goed te gaan en kwamen we vaak in balbezit. Werd dan ook weer snel ingeleverd door slordigheden, maar goed.

17-02-2024 06:38

Hans Verhagen +14116

Schip is een hele aardige kerel, maar lijkt wb handelen op zijn vriend van Basten. Die bleef ook maar vasthouden aan patronen. Dus gaat hij vol voor 4/3/3 terwijl je niks aan de buitenspelers hebt die hun man niet voorbij komen. De ene speler heeft enorme krediet bij hem en de ander is eigenlijk niet zijn keuze en gaat er bij de eerste de beste fout vanaf. Eigenwijs zou je het kunnen noemen.. je hoorde het ook na de wedstrijd , hij zei ´wij zijn aanvallend ingesteld en dat past ook bij Ajax´. Dit terwijl iedereen weet dat je het compact moet houden in de linies. Laat Bodoglimt maar aanvallen en speel een keer op de counter. Maar ik vrees dat we weer met Taylor en Hlynsson starten. Dat kan echt niet en dat is behoudens dat ze soms boven zich uitstijgen. Maar gebeurt dat niet dan is het zeer matig!

17-02-2024 02:59

Ajaxlee +5560

Ik doe hem nog een keer, omdat dit artikel het best bij mijn reactie past:

Ik zou John adviseren om Xabi Alonso te bellen en eens goede te kijken naar Bayer Leverkusen. Die spelen een soort 532/343. In balbezit is het meer een 3421 waarbij de backs diep en breed komen te staan, de 2 controleurs voor de verdediging en de 2 10en meer naar binnen knijpen en de spits diep blijft. Geweldige tactiek, met geweldige spelers. Maar ook de beste tactiek en opstelling voor de spelers die wij op dit moment hebben. Achter Kaplan-Hato-Sutalo, Branco en Henderson ervoor, Sosa en Rensch/Gooijer dieper, Berghuis en Hlynsson wat meer knijpen en Brobbey als diepe spits. Als Bergwijn weer fit is zet je hem op de plek van Hlynsson. Moet je die opstelling eens bekijken en dan vergelijken met onze spelers. Dan lijkt mij dat de enige juiste opstelling op dit moment.

https://www.google.nl/amp/s/amp.bundesliga.com/en/bundesliga/news/xabi-alonso-bayer-leverkusen-tactics-25350

17-02-2024 00:17

Henkjanklaas +20637

Xavi heeft alleen een elftal dat 10 x beter is dan dit Ajax… dat hoog druk zetten werkt nu niet voor ons. Gewoon meer compact gaan staan, een paar forse meters naar achteren. En dan er snel uitkomen. Is al vaker geopperd ook door experts. Schip wil er maar niet aan.

17-02-2024 02:22

Craain +4964

Dat hoge druk niet werk voor ons? Waarom niet? Waaruit blijkt het?

Berghuis doet hieraan niet mee... He?
Brobbey moest in zijn eentje tegen twee CV's doen, he? Waarom krijgt Brobbey geen steun? Ja behoudend systeem van technische staf, is mij wel duidelijk.

PSV en Feyenoord hebben geen geweldige verdedigers, om dit te compenseren zetten ze hoog druk zetten, het begint bij voorin. Het werkt wel.

Probleem van ons is: Bergwijn en Berghuis.

17-02-2024 09:41

Henkjanklaas +20637

Je geeft zelf het antwoord dat en waarom t niet lukt. Je hebt er de spelers en instelling niet voor en je mist de kwaliteit. Kijk eens wk 74 terug hoe Nederland toen druk zette. Gigantisch was dat met zijn allen jagen op die bal met Neeskens en v Hanegem en Jansen voorop.

17-02-2024 13:01

Techno303 +2619

Drama Snor om maar te zwijgen over die blinde hockey trut

16-02-2024 23:41

The DutchYank +559

Wordt het niet eens tijd dat Ajax wat jong talent doorstroomt en minuten geeft in ‘t eerste?? Talent zat alleen qua ervaring minder maar slechter dan dit Kan het bijna niet, dus, gooi ze maar voor de leeuwen!!

16-02-2024 23:08

HsvHoek +2840

Laten we het nog wat jonger maken allemaal, jij wil het nog wat labieler maken dan het al is. Zeer slecht idee, er spelen al veel teveel jonge gasten in Ajax 1 op dit moment.

16-02-2024 23:18

JanBiesbos +29059

De staff heeft nu twee keer achter elkaar geblunderd

16-02-2024 20:55

JanBiesbos +29059

Brob bergwijn taylor zijn een kliekje die saboteren de boel als die sven spelers erin komen . Ik heb echt het idee dat het de ajax spelers tegen de sven spelers is. De laatste groep die ziet dat de staf de ajax spelers voortrekt

16-02-2024 20:38

DatKanNiet +2125

Zowel bergwijn als brobbey werken de laatste weken echt keihard... Bergwijn niet zo rendabel als je mag hopen of verwachten maar goed... die taylor doet nooit iets met of zonder sven spelers te beroerd om vuile meters te maken en er vol op te klappen... Heb eerder het idee dat de sven spelers zijn afgeserveerd door de pieten van hoger af.

17-02-2024 00:35

twynestar +28350

Dat is vrij onzinnig. Er zijn wel spelers die vooral naar elkaar trekken, zo is er de laatste 5 jaar weer een sterke zwarte kabel die vooral elkaar opzoeken bijv bij het juichen, maar dat soort jongens zijn echt niet bezig met Sven of zjin beleid. Bovendien zoals al gezegd wordt; Brobbey en Bergwijn werken erg hard. Taylor denkt dat hij hard werkt.

17-02-2024 01:20

Cosey2 +7032

Het wordt nu weleens tijd dat de focus komt te liggen op het voorkomen van die karrenvrachten tegengoals, hoe en welk systeem zal me een rotzorg zijn.
Als je het een keer dicht mocht houden zal het meteen een resultaat betekenen, voorin schiet Brobbey ze er wel in, wat is dat een genot om naar te kijken die jongen.

16-02-2024 20:21

DatKanNiet +2125

Oftewel dan maar Frank de Boer voetbal, vaak niet om aan te gluren maar wel een solide spelopvatting en verdediging. Zelfs met zwakkere spelers in de gelederen dan nu het geval is.

17-02-2024 00:36

twynestar +28350

Is dat het enige alternatief? In mijn ogen was De Boer helemaal niet bezig met de verdediging dichttimmeren, die was bezig met eeuwig balbezit houden, dat maakte het zo saai. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

17-02-2024 01:21

Veli +1991

Helemaal eens! De nadruk op het oeverloze spelen op balbezit is onder Frank de Boer begonnen. Frank vond dat het mooiste wat er is!

17-02-2024 13:43

Jan60 +293

Dat betekend helemaal geen Frank de Boer. Voetbal. Cosey 2 heeft helemaal gelijk. We moeten eerst maar eens zorgen dat het aantal tegendoelpunten cq kansen voor de tegenstander afneemt. Het is bezopen dat we tegen allerlei tegenstanders met matige kwaliteit telkens 2 of meer doelpunten tegen krijgen. Als Bodo iets meer voetballende kwaliteit had gehad had henna 90 minuten gewoon 0-3 of 0-4 gestaan. Bij ieder balverlies vanonder hou je je hart vast. Tegen clubs als NEC, Fortuna, Heerenveen etc is het ook wel eens een keer lekker als die niet continu makkelijk door ons middenveld en verdediging heenlopen en volop kansen krijgen. Wil je nog 3e worden dan moet je geen verliespartijen meer hebben tegen alles wat nu onder ons staat. En natuurlijk winnen van AZ en Twente.

17-02-2024 17:16

DatKanNiet +2125

Eeuwig balbezit begint bij de bal veroveren en goed verdedigen. Volgens mij zeg je dus hetzelfde, maar dan in andere woorden. Ook goed. Spelopvatting was helder. 1 team 1 taak. Er zijn inderdaad meerdere wegen naar Rome, maar het vervoer (lees team) bepaald voor een groot deel wel welke wegen te begaan zijn.

18-02-2024 00:46

Merrick +6754

Nee, het wordt tijd dat al die miskopen zo snel mogelijk weggebonjourd worden. Die zooi van Mislintat is niet Ajax waardig.

16-02-2024 19:45

DatKanNiet +2125

Ja want Taylor, en tot zijn goal Berghuis, goh wat waren die uitmuntend gisteren...

17-02-2024 00:37

Ajaxdebeste35 +15493

442 verdedigend zodat je op E minst niet elke wedstrijd 1-2 goals om je flikker krijgt

16-02-2024 19:41

Maracana +1970

Ja. Tenzij er op wonderbaarlijke wijze de nodige financiën gevonden wordt voor investeringen in nieuwe spelers en trainer.

16-02-2024 19:23

DatKanNiet +2125

Na gister wel duidelijk dat een Trainer met visie noodzakelijk is. Ik hou van John, maar dit is m niet zeg maar.

17-02-2024 00:38

MarkP +21743

De bus parkeren is het enige systeem dat gaat werken met deze middelmaat.

16-02-2024 19:22

oudzuid2 +7292

wordt het niet weer eens tijd dat Ajax een capabele trainer uitprobeert?

16-02-2024 19:21

twynestar +28350

Nu halverwege het jaar wisselen levert je niets meer op. Echte visionaire trainers hebben een voorbereiding nodig, beschikbare interimmers doen het niet beter dan Schip.

17-02-2024 01:22

AFCRick +11677

We zullen het met van ‘ t Schip dit seizoen moeten uitzingen. Echter voor volgend seizoen moet eens een ervaren trainer komen die de boel met harde hand opbouwt. En dan heb ik het niet over Pascal Jansen !

17-02-2024 07:27

AJAX020ADAM +6946

Ik denk dat hij Robert Maaskant bedoeld.

18-02-2024 03:41

patrick82 +1041

Enerzijds ja, anderzijds nee. Wij zijn Ajax en spelen altijd van uit ons eigen DNA, filosofie 4-3-3

16-02-2024 18:59

Sjaakie +5811

Wordt het niet eens tijd voor 'n systeem...

16-02-2024 18:17

twynestar +28350

Liever een plan. Het maakt me niet uit waar de magneetjes worden neergezet, maar laten we eens stoppen met het veld opgaan met een voorspelbare opstelling en dan eens kijken waar de tegenstander mee komt. 'Van eigen kracht uitgaan' noemen KNVB trainers dat vaak, maar sinds Ten Hag weg is gaan we steeds als blanco a4tjes het veld op.

17-02-2024 01:24

Sjaakie +5811

Een systeem begint met een plan. Vraag me af dat er dus is.

17-02-2024 02:31

fluwelenlinker +11792

Het lijkt simpel maar dat zal het wel niet zijn.
Als VD Boomen volledig fit is dan moet hij gewoon spelen ipv Taylor. Met zijn wisselpasses kan hij het spel snel verleggen en hij brengt ook coachend wat bij. Tot die tijd zou ik Fitz-Jim wel willen zien ipv Taylor. Alleszins, Taylor kan echt niet meer.
Verder vond ik Bodø/Glimt ook niet eens zo indrukwekkend dus die Knutsen is voor mij geen zekerheidje. Dan kan je minstens even goed voor Vos gaan. Die is even gepassioneerd en bezeten van het spelletje als Knutsen en weet exact wat er bij Ajax gevraagd wordt en kent de kwaliteiten van de talenten. Jong Ajax speelt met veel meer energie en pit dan Ajax 1.
Samen met Schip en een ex-verdediger (ik gooide de naam Stam gisteren op maar die blijkt al trainer te worden van een amateurclub) heb ik daar meer vertrouwen in dan Knutsen die ook geen ervaring heeft met werken bij een topclub en veel meer geld gaat kosten dan Vos promoveren.

16-02-2024 18:12

Okocha078 +13820

Ben het met je eens, zie ook liever Vos de kans krijgen. Zou proberen Lijnders als assistent te strikken. Heeft ervaring vanuit Porto en Henderson en Klopp zijn zeer lovend over hem. Met Vos en Lijnders heb je 2 voetbalfreaks die denk ik zeker in staat zijn een goed voetballende ploeg neer te zetten

16-02-2024 18:58

fluwelenlinker +11792

Mooie suggestie ook.

16-02-2024 19:23

JanBiesbos +29059

Ben eigen trainers zat mislukken allemaal schip heitinga schreuder keizer vbasten blind

16-02-2024 21:04

DatKanNiet +2125

Daartussen zit nog de Boer en Keizer blijft natuurlijk een ongelukkig verhaal met de gebeurtenis van Nouri in die zomer... schreuder is niet een eigen trainer geweest en daar begon de malaise...

17-02-2024 00:40

Craain +4964

Het kan wel:

Ramaj
Gaaei Sutalo Kapalan Hato Sosa
Henderson Van den Boomen
Hlysson
Brobbey Rijkhoff

17-02-2024 09:45

driehoekjes +3347

Nee, huidige systeem beter uitvoeren. Boomen en Henderson voor de verdediging en het ziet er al stukken beter uit, zowel verdedigend als aanvallend

16-02-2024 18:05

RBP +7741

Het systeem is wel degelijk een probleem. Zeker met deze spelers. Je wordt al een jaar + overlopen op t middenveld. Dat is gewoon te voorkomen als je het anders neerzet hoor. Ook met deze spelers

16-02-2024 17:54

stopperspil +11176

Gewoon morgen 4x een kwartier 11 tegen 11 oefenen op de training en even niet metalen oefenpoppetjes passeren, even niet lachen op de training en even geen rondootjes, maar bikkelen en gericht drukzetten. Weet niet of Schip dat wil, hij oogt moe en mat

16-02-2024 17:37

YC11 +1102

Het systeem is niet het probleem.
Er mogen telkens spelers blijven staan die zich niet voor 100% inzetten.

Als je de eer hebt om voor Ajax te spelen moet je het snot voor de ogen werken en anders kan je het uit je neus gaan vissen op de bank.

16-02-2024 17:29

Rob1976 +9489

We hebben al zwakke vleugelaanvallers en dan ook nog eens steeds blessures... het houd niet op niet vanzelf....

Taylor lekker laten banken.
Ik ben anti Martha, maar ik denk dat hij het beter dan Forbs zal doen als linkervleugelaanvaller. Hopelijk is Godts snel weer fit, hebben we tenminste iets meer keuze.

16-02-2024 17:04

debarbaar +8250

Wordt het niet eens tijd dat we de HELE technische staf op non actief zetten. Blijkbaar kunnen die lui helemaal niets overbrengen. Een diep buiging naar Bogarde maken en die verantwoordelijk maken voor het verdedigen.

16-02-2024 16:44

HJC +8020

4-3-3 is een goed systeem als jede nr 4 op het middenveld laat inschuiven, zoals in het verleden Jonk, Rijkaard, de Boer, De Ligt en Blind.. En je hebt buiten spelers nodig die kunnen druk zetten. Maar Bergwijn , Forbes en Berghuis kunnen dat niet.

16-02-2024 16:39

ricky10 +5894

Ik zou in ieder geval wat compacter gaan staan om te beginnen. Boomen Henderson en Vos zou ik wel eens willen zien.

16-02-2024 16:18

leeke +10399

Of Mannsverk ipv Vos .

16-02-2024 16:26

ricky10 +5894

Ja die was ik even vergeten

16-02-2024 21:58

Ajaxafc1986 +1001

Gewoon 4-4-2 met een ruit op het middenveld!❌️❌️❌️💪💪💪

16-02-2024 16:07

Bky +56634

Je kan elk systeem proberen wat je wil, maar dit Ajax mist een aantal type spelers waardoor je nooit het Ajax spelletje kan spelen. Het gaat altijd stroef blijven todat er hopelijk wat lichtvoetige spelers worden toegevoegd volgend jaar die o.a. een beetje normaal kunnen dribbelen en een mannetje kunnen passeren.

16-02-2024 16:07

WantAmsterdam +116147

Je hebt met FJ een zeer lichtvoetige speler in de selectie, Mannsverk in iets mindere mate ook, je had Mikautadze meer kunnen gebruiken. Een trainer moet lichtvoetige spelers ook een kans geven. Daarbij zijn Hlynsson en Taylor in principe best ook lichtvoetig, maar ze doen helaas niet mee in de opbouw,

16-02-2024 16:44

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1806

Je moet in ieder geval niet met een middenveld Henderson-Taylor-Akpom/Hlynsson spelen, want dan speel je gewoon 424 of 415 en wordt je compleet overlopen, zoals gisteren bij vlagen. Zelfde als wanneer je Berghuis op het middenveld zet.

Als je dan toch conform de Ajax-dwangbuis wil spelen, dan zou je beter 343 kunnen overwegen. Achterin Hato-Sutalo-Kaplan, op 6 Rensch, als halven Henderson en vd Boomen en op 10 dan toch Hlynsson denk ik. Voorin de drie B's. Kom je onder druk, kan je makkelijk schakelen naar 433 als Rensch een linie terugzakt.

16-02-2024 15:53

stopperspil +11176

Nieuw systeem: Samen aanvallen, samen verdedigen. Rennen

16-02-2024 15:50

wijzijndebeste123 +163964

Je bent wel heel veeleisend

16-02-2024 16:34

stopperspil +11176

de spelers en trainers zouden ook voor zichzelf en onderling veeleisender mogen zijn tijdens de wedstrijden dmv correctief
schelden. Duimpjes geven aan elkaar na een mislukt schot schiet ook niet op. Ja sorry ben vandaag beetje streng ;)

16-02-2024 17:15

wijzijndebeste123 +163964

Haha ik was cynisch. Samen aanvallen en verdedigen zijn de basics waar n aantal spelers schijt aan hebben.

16-02-2024 17:17

stopperspil +11176

En heen en weer lopen is zo makkelijk trainbaar

16-02-2024 17:20

Gonzalez75 +5875

Zet hem met Henderson en Hlynsson op het middenveld.

16-02-2024 15:49

Arjuna +3732

Hlyonsson bank if JA, veel te vroeg gebracht.

16-02-2024 15:59

leeke +10399

Onzin,wel als je hem linksbuiten laat spelen.

16-02-2024 16:27

Gonzalez75 +5875

Links buiten? Gisteren was hij zgn. linksbuiten die alleen maar naar binnen trok. Iedere actie. Wat heb ik aan een speler die als linksbuiten er voor zorgt dat hij het nog meer de ruimten dicht loopt. Je maakt het voor de overige aanvallers en middenvelders het nog moeilijker hierdoor.

16-02-2024 17:38

MichelAngelo66 +22258

Bezet het middenveld nu eindelijk maar eens. Al jaren een drama. Geen middenveld betekent problemen achterin en voorin op een eiland staan. Er klopt gewoon geen reet van de veldbezetting. Al dat gelul over 5-3-2 en weet ik niet wat. We hebben teveel domme voetballers. Aangevuld met angsthazen en onbenullige trainers die schijnbaar met oogkleppen op zitten. Dan kan je systemen gaan verzinnen, maar allemaal volkomen nutteloos. Blijf bij jezelf. Vijf verdedigers.... het moet niet gekker worden.

16-02-2024 15:43

Jarikoning +7217

Ajax moet 433, buitenspelers bla bla. Wat een gelul allemaal. Net een sekte. Je moet spelen zoals je denkt te winnen. 5 verdedigers desnoods. Maar zoals nu gaat is van de gekke en blijf je een lachtertje

16-02-2024 15:34

stopperspil +11176

541 systeem

16-02-2024 15:32

stopperspil +11176

Het 200 keer opdrukkensysteem als ze hun man laten lopen.

16-02-2024 15:31

Ajaxfan31183 +16391

Nee ajax kan niet in een ander systeem voetballen vw dat kots misselijk makend woordje AJAX-DNA.

16-02-2024 15:30

Babangida83 +23918

Ajax moet juist gewoon des-Ajax spelen. Dan gaat het altijd goed. Dat betekent ook met Martha als linksback, die een halve aanvaller is, maar je wél iedere keer een man meer laat hebben op het middenveld, waardoor je voetballend iedere keer de meerdere was. (Dus Van Basten had in die zin gelijk, vond ik.). Sosa tegen Heerenveen was juist dodelijk omdat die niet wist hoe hij met de tactische variant van Heerenveen om moest gaan, waardoor hij altijd verkeerd stond en onder meer daardoor had Heerenveen altijd een man meer op het middenveld en werd je helemaal weggespeeld.

Forbs moet je juist op blijven stellen. Hlynsson of Akpom als linksbuiten, het spel moet helemaal anders afgestemd worden. Juist Forbs zorgt ervoor dat de looplijnen min of meer hetzelfde blijven en hij had ook in 10 minuten meer goede balcontacten dan Akpom en Hlynsson bij elkaar in de hele wedstrijd. Akpom was helemaal verschrikkelijk.

Dus... spelers kunnen minder lijken, het begint bij een bepaald format. Als je dat format gaat wijzigen door spelers als Sosa en Akpom erin te gooien, dan krijg je dus twee van zulke wedstrijden. (Sosa verdedigend gisteren ook gewoon totaal uit positie, maar bracht wel een goede voorzet. Greep één keer ook goed in door goed te knijpen. Maar totaal is het gewoon een té grote liability.).

Uiteindelijk grijpen we toch altijd weer terug naar onze jeugdspelers en 4-3-3. Kunnen we beter nu gelijk al doen! Scheelt weer een verliespartij of 7 ofzo en dan haal je die 3de plek gewoon nog.

16-02-2024 15:30

Rodsje +14735

Bij Martha was ik al gestopt

16-02-2024 16:05

wijzijndebeste123 +163964

Dank dat je Martha op linksback al in je 2e zin noemde. Scheelt me n kantje onzin doorlezen.

16-02-2024 16:08

Babangida83 +23918

Zegt degene die Brobbey niks vond en alleen aankopen geweldig vindt. De aankopen van de afgelopen 2 jaar ook probeert te verdedigen, op Brobbey dus na. I rest my case.

16-02-2024 22:26

Daminem +401

Voor de grap zou je eens vanaf de 15e minuut gisteren naar Taylor moeten kijken. Daarin zie je dat zijn man uit zijn rug komt om de aanval op te zetten. Hij loopt mee en kijkt een stuk of 5 keer naar de doorlopende vrije man die vervolgens vrij kan inschieten. Die Taylor is echt een grote grap en het is een schande dat hij in een Ajax shirt op het veld mag staan tijdens een wedstrijd.

16-02-2024 15:28

leeke +10399

Heb je Henderson terug zien lopen,was niets sneller dan Taylor hoor,en dat was de man die een kut pass gaf waardoor ze konden counteren

16-02-2024 16:29

Soccerskins v2 +43325

Ik ben geen voorstander van het systeem veranderen zo laat in het seizoen. Achteraf gezien had je misschien wel eerder moeten trainen op een 3-4-3 en dan heel goed kijkend naar Xabi Alonso en wat hij doet bij Bayer Leverkussen. Hoe hij het 3-4-3 systeem gebruikt met Grimaldo en Frimpong als wingbacks is fantastisch om te zien.

Als je dat systeem zou implementeren bij Ajax kom je ongeveer uit op:

- - - - - - - - - - - - Brobbey - - - - - - - - - - - -
- - - - Bergwijn - - - - - - - - - - - Berghuis - - - -
- Sosa - Van den Boomen - Henderson - Gaaei -
- - - - Hato - - - - - Sutalo - - - - - - Rensch - - -
- - - - - - - - - - - - - Ramaj - - - - - - - - - - - - -

In de paar minuten die Gaaei gisteren heeft gespeeld was wel weer te zien dat Berghuis door zijn loopacties veel gevaarlijker kan worden.

16-02-2024 15:22

peterVKV +6451

ja, ook een goeie

16-02-2024 15:26

Babangida83 +23918

Dat kan Sosa helemaal niet belopen. Gaaei wel inderdaad.

16-02-2024 15:31

Soccerskins v2 +43325

Belopen kan hij dat wel hoor. Bij Stuttgart hele aardige cijfers gehaald in een soortgelijk systeem.

16-02-2024 15:34

MichelAngelo66 +22258

Ik zie hem hier alleen maar sjokken en over zijn schouder kijken wie er nu weer wegloopt.

16-02-2024 15:46

WantAmsterdam +116147

Sosa heeft juist een aardig loopvermogen, bij Stuttgart heeft die vaker in een soortgelijke rol gespeeld. Dat “sjokken” viel ook best mee hoor.

16-02-2024 15:57

Babangida83 +23918

Op de snelheid van mn oma misschien, want sneller gaat t niet.

16-02-2024 22:24

WantAmsterdam +116147

Oef, een systeem waar zowat elke spelers beter in zijn kracht komt te spelen. Gaat Schip nooit doen.

16-02-2024 15:59

Craain +4964

Liever:

- - - - - - - Brobbey - - - - Rijkhoff- - - - - - - -
-----------------------Hlysson-----------------
- Sosa - Van den Boomen - Henderson - Gaaei
- - - - Hato - - - - - Kapalan - - - - - - Sutalo - - -
- - - - - - - - - - - - - Ramaj - - - - - - - - - - - - -

Zodat Brobbey niet alleen hoeft druk te zetten... Met Berghuis en Bergwijn heb je twee mannen minder om druk te zetten. Het gaat om het belans. Rensch heeft zijn tijd gehad net als Taylor. Ze moeten meer laten zien op de training.

17-02-2024 09:47

Soccerskins v2 +43325

Ik speel liever met 11 ;)

17-02-2024 13:29

Craain +4964

Ha Hlysson vergeten

17-02-2024 16:38

Suavimani +11982

Ja weet je, ik ben daar vrij makkelijk in. Ben een groot voorstander van 4-3-3. Maar als je geen buitenspelers hebt, moet je gewoon lekker 4-4-2 spelen. Ook bij Ajax.

We doen af en toe alsof dat heiligschennis is. En het moet ook zeker niet de nieuwe standaard worden. Maar als tijdelijke tussenoplossing valt er iets voor te zeggen. Dus als het beter voor het elftal en de club is om een tijdje 4-4-2 te spelen, met Brobbey en Akpom voorin, dan is dat prima.

Het zou pas ridicuul zijn als je star aan 4-3-3 blijft vasthouden, ook als je weet dat dit ten koste gaat van jezelf. Om maar aan de zogezegde club cultuur tegemoet te komen. Je moet sowieso in meerdere systemen kunnen spelen, als moderne topclub zijnde. Dus in beginsel 4-3-3, tenzij..

16-02-2024 15:22

Ajaxlee +5560

Ik zou John adviseren om Xabi Alonso te bellen en eens goede te kijken naar Bayer Leverkusen. Die spelen een soort 532/343. In balbezit is het meer een 3421 waarbij de backs diep en breed komen te staan, de 2 controleurs voor de verdediging en de 2 10en meer naar binnen knijpen en de spits diep blijft. Geweldige tactiek, met geweldige spelers. Maar ook de beste tactiek en opstelling voor de spelers die wij op dit moment hebben. Achter Kaplan-Hato-Sutalo, Branco en Henderson ervoor, Sosa en Rensch/Gooijer dieper, Berghuis en Hlynsson wat meer knijpen en Brobbey als diepe spits. Als Bergwijn weer fit is zet je hem op de plek van Hlynsson. Moet je die opstelling eens bekijken en dan vergelijken met onze spelers. Dan lijkt mij dat de enige juiste opstelling op dit moment.

https://www.google.nl/amp/s/amp.bundesliga.com/en/bundesliga/news/xabi-alonso-bayer-leverkusen-tactics-25350

16-02-2024 15:19

WantAmsterdam +116147

Dit is precies het systeem voor dat sommige al het hele seizoen opteren, dit systeem speelde Guardiola met City ook al. Het is veel meer een 3-4-3 dan een 5-3-2. Alonso en Guardiola hebben laten zien dat je met dit systeem totaalvoetbal kunt spelen.
Maar ja, zover kan onze trainerstaf helaas niet kijken.
Schip probeerde een keer een ander systeem wat nog best goed in de beurt kwam van het system van Alonso/Pep. Een 3-2-4-1. Het was in de EL tegen een sterke tegenstander en het werkte ook nog aardig gezien de omstandigheden.
Dus het excuus “nieuw systeem kost teveel tijd” is voor mij gewoon te makkelijk. Alleen al doordat je spelers beter in hun kracht laat komen ga je op meerdere fronten vooruit.

16-02-2024 15:29

Oxxer +164110 moderator

@WantAmsterdam & Ajaxlee

Heel goed, ik lees en kijk regelmatig naar stukken en reportages over de tactiek van vernieuwers zoals Guardiola, Xabi Alonso en De Zerbi. Itt tot KNVB trainers laten zij zien dat aanvallend totaal voetbal gespeeld kan worden zonder star vast te houden aan 433.

16-02-2024 15:56

WantAmsterdam +116147

Guardiola wordt hier zo vaak geprezen maar die man heeft in zijn trainers carrière al zoveel verschillende systemen gespeeld, zonder zijn visie te veroorloven. Het kan dus gewoon. Mensen moeten stoppen met excuses.

16-02-2024 16:01

MarcelS16 +1699

Een nieuwe achterhoede! Alleen Hato mag blijven staan. De rest ook de reserve achterhoede spelers lozen. Al moeten ze voor niets vertrekken gewoon doen. Wat een drama matriaal is dat. Taylor ook laten gaan. Speelt al een jaar of 3 in de basis en is geen steek beter geworden. Bergwijn en Berghuis ook laten vertrekken. Het wordt eens tijd dat er echte spelers komen die ajax echt beter maken. Wat een drama is dit ajax zeg.

16-02-2024 15:14

WantAmsterdam +116147

Elke achterhoede lijkt drama met deze restverdediging. Wanneer begrijpen mensen dat je verdedigd als TEAM, de 0:1 gisteren is een perfect voorbeeld, het is Taylor (middenvelder, 8) die in de grootste fout maakt, niet een verdediger.

16-02-2024 15:20

MarcelS16 +1699

Dan nog zijn onze verdedigers gewoon ajax onwaardig. Kijk eens even terug in de geschiedenis van onze verdedegers. En kijk wat er nu ZWEMT , dat is toch ajax onwaardig.

17-02-2024 15:14

WantAmsterdam +116147

Als ik terug kijk in onze geschiedenis dan zie ik veel verdedigers die slechte zijn dan wat we nu hebben.

17-02-2024 15:35

MarcelS16 +1699

Je moet naar die verdedigers kijken die goed waren voor onze verdediging. Positief blijven kijken en zoeken. Dan pas kom je verder. En ga je winnen. Wat er nu staat bij elkaar in de verdediging is nog nooit zo slecht geweest. En dan heb ik het over de laatste 50 jaar wat ik bewust heb meegemaakt.

17-02-2024 16:05

WantAmsterdam +116147

Hahahaha nog nooit zo slecht geweest, je leeft in een heel andere wereld. Absurd.

17-02-2024 16:47

MarcelS16 +1699

Als jij vind dat deze achterhoede ajax waardig is zegt dit genoeg over jou kennis over voetbal. Triest

18-02-2024 17:13

WantAmsterdam +116147

Nee, inderdaad, maar het is Schip die het waardeloos neerzet.

18-02-2024 17:15

vandenhaas4 +15082

Hato zag er bij die 0-1 anders heel slecht uit. Totaal niet op de man of op de bal.

16-02-2024 15:28

SiegiEd14 +2269

Hato had Idd de korte hoek moeten afdekken, maar de fout ligt daarvoor! Omdat Taylor zijn man weer liet lopen, kwam Hato tegen 2 man te staan. Kijk anders het 1 e doelpunt van Bodo maar eens terug. Met zo’n middenveld voor je, maak je het de verdediging verschrikkelijk lastig!

16-02-2024 15:43

Babangida83 +23918

Welnee, Rensch laat die doelpuntenmaker lopen. Dat was Taylor helemaal niet. Wat een onzin man.

16-02-2024 15:56

Knalpot +3613

https://twitter.com/byAjacied/status/1758462225172287995?t=JCFznqpoCwjppok4APbd4g&s=19

Ja het was Rensch zn man die scoorde maar wie had de beste papieren om hem daarna even met een sprintje op te pakken?

16-02-2024 19:05

Craain +4964

Hato had zijn borst vooruit moeten verdedigen ipv 'verstoppertje" ("stond zijkant te verdedigen").

17-02-2024 10:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.