Branie: 'Uitschakeling is een dreun, maar we moeten het niet groter maken dan het is'

door BadembaBarrie 71

Bron Ajax Showtime

Branie: 'Uitschakeling is een dreun, maar we moeten het niet groter maken dan het is'

door BadembaBarrie 71

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax ligt uit de Champions League. De 0-1 nederlaag tegen Benfica betekent het einde van een Europees avontuur dat mooi begon, maar uiteindelijk toch teleurstellend eindigt. In Branie, de podcast van Ajax Showtime en Het Parool, bespreken presentator Menno Pot, Paroolverslaggever Dick Sintenie en Ajax Showtime-redacteur Bademba Barrie de wedstrijd en de potentiële gevolgen daarvan.

Er is uiteraard aandacht voor het spel van Ajax tegen Benfica. Dat was bij vlagen erg goed, al vertaalde dat zich niet in echte kansen. Er wordt gezocht naar een verklaring daarvoor, waarbij Dick Sintenie concludeert dat Ajax een stukje 'exceptionele klasse' miste voorin.

Over de tegengoal valt niet te praten zonder aandacht te besteden aan André Onana. Die ging in de fout, concluderen alle drie de heren aan tafel. Was hij echter de enige? En ligt het dan allemaal daaraan of ging er voor Ajax meer fout?

Hoe nu verder?

Na een Europese uitschakeling is er altijd de onvermijdelijke vraag, hoe nu verder? Een vraag die ook bij Branie gesteld wordt, zonder dat er zwaarder aan de nederlaag getild wordt dan nodig. Ajax had moeten winnen van Benfica, maar het feit dat dit niet lukte, hoeft niet de inleiding voor een absoluut doemseizoen te zijn. De nieuwe Branie staat nu online!

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, ITunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Lees meer over:
Plaats reactie

Pirsig +519

Het aller belangrijkste is dat Ajax HELDEN-wedstrijden heeft gespeeld tegen Sporting en Dortmund. Daar maak je een seizoen mee. Verder jammer dat we niet door zijn.

19-03-2022 13:46

Mnr Hendriks +694

Ik ben er niet rauwig om als Ten Hag vertrekt de koek is op.

19-03-2022 01:42

ajaxmachtig +802

Als je kijkt naar de uitschakelingen tegen Getafe, Atalanta, Valencia, Roma en nu Benfica, zijn daar wel wat overeenkomsten. Ajax krijgt het, vooral thuis, vaak niet voor elkaar om écht een vuist te maken tegen dit soort verdedigende teams. Je voelt dan al na een uur dat de goal niet gaat vallen. Toch blijft Ajax hetzelfde proberen. Dat is kwalijk. Dat je een keer verliest van zo'n tegenstander, is geen drama. Want kwalitatief is het verschil echt niet zo groot. Maar van al deze vijf tegenstanders verliezen is te veel. Dat moet echt anders.

18-03-2022 10:19

Jutter1 +4314

Idd, maar lijkt mij toch vooral een gebrek aan kwaliteit, alhoewel diverse lieden blijven volhouden dat Ajax tegen de Europese top aan schurkt. Ik denk echter veel meer dat dat een niveautje lager is in Europa, EL dus. Maar ook dat viel bepaald niet mee de laatste jaren (Getafe, Roma). Ajax moet uitkijken anders zakt het nog verder weg op het Europese podium en komt zelfs de Conference League in zicht. Kan je om lachen, maar als je ziet hoe het huidige Ajax speelt kan je daar toch niet omheen!

18-03-2022 15:03

Mnr Hendriks +694

Daarom moeten er ander type spelers bij zoals Bergwijn mja die kost geld. Wat voor Haller kon doen ze niet voor Bergwijn en dan zit de wedstrijd kun je niks wisselen dat verschil maakt tja

19-03-2022 01:40

Newbee34 +6716

Met 18 punten in de poule en dan zo een gunstige loting dan ja is het wel een flinke dreun. Aan de andere kant is het spel gewoon sinds Twente thuis heel matig, dus komt het ook niet helemaal als een verrassing.

Ik hoop dat de spelers snel kunnen schakelen en de vorm terugvinden want het kampioenschap maakt of breekt een seizoen, niet dat ene rondje verder in de champions league. Zuur is het wel maar het wordt pas echt een dingetje als we zondag de koppositie verliezen tegen uitgerekend Feyenoord.

Juist aankomende zondag deze vieze nasmaak goed wegspoelen en de media geen aanleiding geven om Ajax onderuit te halen.

Makkelijk winnen van Feyenoord zou daar erg aan bijdragen.

17-03-2022 23:16

vanreenen +10236

Uitschakeling is een dreun ? Voor mij niet, want ik zag dit aankomen en jullie ook. Alleen steken veel supporters de kop in het zand. Als je even redelijk redeneert en het volgende analyseert, begrijp je ook dat Ajax niets te zoeken heeft in Europa.
Dus is de kop boven dit artikel op juistheid uitgesproken. Tegen GAE een wanprestatie, tegen RKC idem dito evenals tegen Cambuur, waarbij de laatste 2 wedstrijden met mazzel gewonnen werden. He-le-maal niet overtuigend gespeeld en die kabouter TH bakte ze helemaal bruin. 10 Minuten voor tijd een wissel inbrengen? Zoals ik al vlak na de wedstrijd hier schreef, moet je dan wel gestoord zijn want dat had gemoeten in de 60e of 65e minuut, maar niet in de 80e minuut. Luilebol kan beter naar U.K. gaan, ben nu wel klaar met zo'n trainer. En ik niet alleen zoals ik hier al in veel proza heb gelezen.

17-03-2022 22:54

Pirsig +519

Uitschakeling is natuurlijk erg jammer maar kan altijd gebeuren.
Het belangrijkste is dat Ajax dit jaar weer minstens 2 HELDEN wedstrijden heeft gespeeld; 1-5 bij Sporting en 4-0 thuis tegen Dortmund. En ze staan in het rijtje clubs met 18 uit 6 in de voorronde.

17-03-2022 22:53

wim_wenderson +1412

Goede trainer met goede blinde vlekken!

17-03-2022 21:55

-Wes- +2822

Ajax heeft het structureel moeilijk tegen ploegen die nét iets minder goed zijn, Valencia, Benfica, Atalanta, Roma etc. Wanneer de tegenstander de underdog-positie kan aannemen en vanuit de verdediging kan loeren op counters. Dan is Ajax eigenlijk op haar zwakst, wanneer er iets te verliezen valt. Juist tegen grotere ploegen is Ajax op haar best, als het zelf vanuit die underdog-positie kan verrassen.

We missen de absolute top-kwaliteiten én consistentie om die 'net iets mindere ploegen' te slechten. Benfica loerde 90 minuten lang op de counter, verdedigde massaal en trok tijd zolang de scheids het toeliet.

17-03-2022 20:45

arufred +9755

Oorzaak uitschakeling: niet effectief genoeg
Ajax 2 uit 10(20%) en Benfica 3 uit 4(75%).

17-03-2022 19:53

frenkiedejong53 +9792

ik begrijp niet waarom EtH de 2e helft niet begonnen is met Antony op rechts en Tadic op links..
Ik had graag de gezichten van de trainer en de rechtsback gezien..
Beter nog, meteen zo met de wedstrijd beginnen. Is er direct paniek.
Als het na een kwartier niet loopt, switchen.

17-03-2022 15:08

Amp +37580

Antony speelde de hele wedstrijd op rechts, tadic ook zo een beetje op links...

17-03-2022 19:20

TD-Ajacied +3731

Ja precies ze allebei tegenover een andere back zetten. De Antony links Tadic rechts
Dan hadden die verdedigers het moeilijker en was het minder voorspelbaar geweest

17-03-2022 23:45

Asociaal +2771

Achteraf makkelijk praten, maar Tadic in de spits was in mijn ogen dit keer een meer logische keus omdat Haller praktisch gezien aan alle kanten gedekt werd, dus hem aanspelen was bijna onmogelijk we wisten dat Benfica dit ging doen. Ook wel logisch gezien hij elke wedstrijd scoorde op deze wedstrijd na. Tadic is meer beweeglijk en als Ajax met de voorste 3 constant van positie zou wisselen, dan kon je de verdediging meer open spelen. Als Haller dan als invaller in de wedstrijd zou komen, dan zou hij misschien meer in stelling gebracht kunnen worden. Maar nogmaals, dit is achteraf makkelijk praten. Ook met deze opstelling had Ajax het in eigen hand en het zelf weggegeven heeft.

17-03-2022 12:34

supporter sinds +7887

Je had in ieder geval de tegenstander tactisch in de war gebracht met de variant van tadic in de spits. Andere optie was Brobbey tegen het oude centrum van benfica. Je hebt het ze nu wel heel makkelijk gemaakt.

17-03-2022 14:59

ferrari2009 +2418

Feyenoord mist zondag 4 spelers en coach
1. Bijlow ( geblesseerd, komt niet meer aan spelen toe tot eind seizoen.
2.trauner (COVID-19)
3.pederson (COVID-19 )
4.Slot ( COVID-19 )
5. Kokcu ( Geschorst)

17-03-2022 12:21

RFHK +12873

Pedersen en Trauner zijn nog niet zeker. Als dat dinsdag is geconstateerd zouden ze zondag mogen spelen, mits ze klachtvrij zijn

17-03-2022 18:37

Alexander40 +6104

Ik hoop dat trauner tijdig hersteld is want die kan er echt niks van. Heiko 2.0 met dienverstande dat ik Heiko beter vind. Media heeft er geen kijk op.

17-03-2022 23:29

AlexIbarra +19238

Niet groter maken dan het is?
Je doet niet langer mee in de strijd om de mooiste prijs die er is, terwijl je tot nu op schema lag voor een unieke prestatie.

Natuurlijk komt er altijd weer een wedstrijd, en dan weer een interlandperiode, en dan weer een wedstrijd. Maar groter dan een onnodige uitschakeling in de CL worden de teleurstellingen volgens mij niet. Hooguit een titel op de laatste dag verspelen of zo.

17-03-2022 11:12

joranm +134

Iemand voor aanstaande zondag toevallig nog tickets beschikbaar?

17-03-2022 10:24

Ginoajax1 +2938

Deze situatie is ten Hag volledig aan te rekenen. Waarom geef je spelers als Daramy,Kudus,Brobbey,Taylor en Regeer niet meer speeltijd. Het is zo belangrijk dat jongens nu al
klaar worden gestoomd voor het eerste. Alleen al met het oog op komende zomer als spelers dreigen te vertrekken. Nico is volledig de nek omgedraaid door hem niet te gebruiken. Hetzelfde geldt voor Daramy. Hoezo miskoop.Die jongen heeft nauwelijks de kansgehad zich te laten zien. Terwijl Blind en Tadic altijd maar mogen blijven staan. Bang dat ze boos worden te worden gewisseld.
Zo goed is ten Hag niet hoor. Hij had spelers als Blind en Timer duidelijk moeten maken dat je niet allebei naar voren holt uit bij Benfica als je met 0-2 voorstaat. De uitgangspositie was dan veel beter geweest. Bogarde en Reiziger hebben daar ook een rol in. Na Tottenham thuis en Go Ahead uit hebben ze weinig geleerd van hun fouten.
De selectie is groot genoeg en er is kwaliteit genoeg. Gebruik dat dan ook.Maar ten Hag doet er echt te weinig mee. Wat mij betreft komt er een trainer die dit wel inziet.

17-03-2022 10:13

frenkiedejong53 +9792

100% mee eens!!

17-03-2022 11:41

Epiret +4376

De heer Schmidt lijkt beschikbaar voor het volgend seizoen. Wat je ook van hem vindt, hij heeft wel oog voor het rouleren van spelers en zeker ook voor het tijdig wisselen….

17-03-2022 14:23

Sjakio +2367

We staan europees waar we staan. Als we boven ons uit stijgen komen we verder.

17-03-2022 09:53

Dusbaba +15342

En dit jaar was de kans

17-03-2022 11:09

Ginoajax1 +2938

Schei uit zeg. Ajax had veel verder kunnen komen. Ten Hag verzaakt steeds op tijd wissels door te voeren.,Met als gevolg dat diverse spelers geen ritme opdoen door meer speeltijd te krijgen. Deze wedstrijd had je heel simpel om kunnen draaien door op tijd Brobbey in te brengen. Kudus eerder inbrengen. De mogelijkheden zijn weer niet benut. Echt zonde. Dit is de trainer volledig aan te rekenen.
Benfica stond met de rug tegen de muur maar ten Hag kwam niet met broodnodige wissels.
Prutsen op zijn tablet. Een goeie trainer maar slechte coach. Ajax doet echt niet onder voor Villa Real, Juventus, Manchester. Dat hebben we vanavond gezien. Echt doodzonde.

17-03-2022 00:12

jo1 +4584

Rug tegen de muur zonder dat je stootkracht hebt. Kubus en Brobbey hadden met meer tijd ook niks kunnen betekenen. Benfica stond gewoon aardig te verdedigen

17-03-2022 07:08

jerryisthename +31712

Helemaal eens. Je zag dat Ottamendi het héél moeilijk had in dat kleine kwartiertje met de rappe en beresterke Brobbey. Stond hij minimaal 30 minuten in het veld, had Ajax gescoord en verder uitgebouwd zelfs - die irritante gasten helemaal afgeslacht. Die waren gewoon rijp voor de slacht. 1 doelpuntje hadden we nodig om ze te slopen.
De trainer heeft het meest gefaald. Basta.

17-03-2022 08:58

Dusbaba +15342

Deze wedstrijd had nog drie dagen kunnen duren en dan had Ajax nog niet gescoord. En dat allemaal met een beetje gegroepeerd, simpel verdedigen. Kostte niet eens kracht.

17-03-2022 11:11

jerryisthename +31712

Dusbaba
Heb je die kans (uiteindelijk buitenspel) van Brobbey niet gezien, die maar net met een handje gekeerd kon worden? Die momenten had je vaker gehad in minimaal 30 minuten. Hij had Ottamendi gesloopt in een half uur.
Ajax had echt wel gescoord. Ben ik van overtuigd.
Drie dagen zegt die dan...lmfao 👍🏼😆

17-03-2022 14:03

KBouter +4122

Ik snap echt niet dat dit soort kutsites dit zeggen. Sportief is het gvd gewoon een drama.

Branie heeft niets met topvoetbal..ze willen interessant zijn, anders had je het vreselijk gevonden dat je eruit ligt.

17-03-2022 00:09

ToekomstTalent +9550

Ik hoor nu wel roepen dat echt iedereen op termijn over zal gaan op defensief afbraakspel om resultaat te boeken. Echt iedereen dus. Als Ajax dat ook als filosofie gaat uitdragen dan is dat voor het eerst in mijn leven een reden om definitief af te haken bij de club. Al wint Ajax daar 10 CL s op rij mee.....Mag het niet hopen.

16-03-2022 23:47

Lagasj +2905

Daarom ben ik voor het aanstellen van Keizer met ass. Maduro.
Dan gaat de deur op slot indien nodig en wordt de aanval eindelijk gevoed door creatieve spelers i.p.v dat afbraak voetbal van TH.
En dan is het waarschijnlijk helemaal niet nodig om Tadic en Blind weg te doen.
Want die treffen geen schuld aan het laffe spelletje van Ten Hag.

17-03-2022 00:10

ToekomstTalent +9550

Of Jonk, Bosz, Cruijff

Afbraakvoetbal van Erik is overigens erg overdreven

17-03-2022 00:19

Lagasj +2905

Zou alledrie kunnen maar Ajax voetbalde onder Keizer erg goed.
Ik vond het voetbal onder Keizer beter dan onder Bosz.
Cruijff en Jonk moeten we maar afwachten.

17-03-2022 06:26

Ajax27 +19086

Afbraakvoetbal? Dus jij wilt zeggen dat een voorhoede met Tadic, Berghuis, Antony en afmaker Haller voor afbraakvoetbal zorgt? Diezelfde 4 die voor de winter de ene na de andere wedstrijd voor spektakel, creativiteit en een heleboel goals zorgde... daar is nu ineens Ten Hag de schuld van dat zij niet in de beste vorm steken?

Lachwekkend zijn vele puberreacties hieronder. Het team is gewoon door allerlei redenen niet in vorm. De onrust in de club helpt daar niet aan mee, de onrust rondom aflopende contracten, het gedoe met de keeper, het uitvallen in de afgelopen weken van de helft van de verdediging en de voorhoede die gewoon ff een stuk minder levert.

Lachwekkend, als Ajax 4-0 wint komt het door de tientallen miljoenen die we uitgeven aan spelers en heeft de trainer er geen invloed op... want ja, met die kwaliteit kan iedere trainer alles makkelijk winnen. Maar als we verliezen.... oeeehhhhh jaaaa dan heeft ineens TH het weer gedaan. hahaha, treurig gewoon.

Ik baal net zo hard van de uitschakeling, maar de realiteit is dat we gewoon een top-20 club zijn in Europa. En een top-20 club die kan eens in de zoveel jaren pieken zoals in 2018-2019, maar zal veel vaker in de 8e finale of kwartfinale eruit vallen of zelfs in de EL belanden en daar met onze huidige middelen regelmatig tot de laatste 4 reiken.

Voor de mensen die menen dat wij maar net ietsjes onder de huidige top-4 van Europa zitten waar clubs als City, Liverpool en Bayern standaard zitten... wordt wakker. Wij zitten daar niet net achter. Wij zitten daar net zo ver achter als Vitesse achter ons zit in de competitie. Een leuke subtopper die af en toe verrassend goeie wedstrijden heeft, maar altijd die subtopper zal blijven op gepaste afstand.

In de CL moet voor een top-20 club alles meezitten. Je moet in de beste vorm steken en binnen de club moet het rustig zijn en je moet die avond gewoon een beetje geluk hebben. Dan win je van andere top-20 clubs als Benfica, AS Roma en Tottenham. Is dat niet het geval dan is het net als dinsdag klaar.

Welkom in de realiteit van een top-20 club.

17-03-2022 07:34

MrGreen +1715

Hear hear! Beetje realistisch en volwassen kijken en niet direct de dramadriehoek in stappen.

17-03-2022 10:35

Nr.10 +110990

Bademba Barrie zou wel een lekkere voetbalnaam zijn.

16-03-2022 23:13

vanreenen +10236

Misschien is het geen gek idee om Peter Bosz weer aan te stellen als nieuwe trainer. Mijn bekoring had hij wel en hij had niet het materiaal waarmee Ten Hag naar grotere hoogte is gestegen dan hijzelf ooit gedacht had. Ik krijg de indruk dat diverse spelers het wel hebben gehad met TH net zoals ik het wel gehad heb met Tadic, het afwezige opperhoofd dat de snelheid mist die nodig is op dit topniveau. Hij blijft staan om zijn vernuft soms en omdat hij aanvoerder is. En omdat hij zo af en toe een strafschop binnenschiet.

16-03-2022 23:09

Nick14 +25889

Ik ga maar weer eens samenvattingen van Jong Ajax uit het seizoen 16/17 kijken.
Middenvelders die de bal zolang mogelijk centraal houden en dan met een steekpass een buitenspeler vrijspelen die in een 1 vs 1 komt.

Veel leuker dan dat schijtvoetbal van Ten Hag met die constante zielige voorzetten en het totaal ontwijken van het middenveld.

16-03-2022 22:04

Alvarez352009Ajax +12061

Waarom hebben wij niet zo een van der Wallen die zegt: Hier heb je 80 miljoen veel plezier ermee!

Is er dan echt geen een Ajacied die vermogend is?

16-03-2022 21:36

vanreenen +10236

In mijn tijd had je Maup Caransa, vastgoed miljonair. Maar tegenwoordig ontbreekt het de nieuwe miljonairs aan tact om zich voor te stellen aan mij.

16-03-2022 23:02

KBouter +4122

Die was er in mijn tijd ook..totdat hij onvrijwillig verdween-)

17-03-2022 00:20

Ginoajax1 +2938

Heineken. Daar zit toch wel een ajacied.

16-03-2022 23:55

Gooseman +11858

Voor Andre is het gewoon een bittere pil.

16-03-2022 20:12

S_020 +4104

Jammer, zonde, balen.. maar inderdaad nu verder kijken en de dubbel pakken. Overwintering in de CL met 18 punten uit 6 plus de dubbel maakt een meer dan geslaagd seizoen.

16-03-2022 19:49

MPAjax +8394

Het kan niet groter dan een dreun xD

16-03-2022 19:42

PietjePrecisie +1984

Misschien moet Ajax uit protest de bal in dit soort wedstrijden maar achterin gaan rondtikken tot de tegenstander de eigen helft verlaat. Of er moet een regel komen die passiviteit straft. Bijvoorbeeld: als het je 5 minuten lang niet lukt om 3 passes aaneen te rijgen je een vrije trap tegenkrijgt op de rand van de 16.

16-03-2022 19:41

Robertini +39103

Heel veel druk op de klassieker. Winnen we die, dan worden we wel kampioen. Verliezen we of spelen we gelijk, dan denk ik dat psv langszij komt.

16-03-2022 19:03

wijzijndebeste123 +163331

zo simpel is t niet. na feyenoord liggen er nog meerdere bananenschillen: groningen uit nec uit az uit vitesse uit

16-03-2022 19:54

Michael 1974 +21983

En voor psv hetzelfde…

16-03-2022 21:31

Alvarez352009Ajax +12061

PSV zie ik eerder alles winnen dan Ajax.

16-03-2022 21:38

Dave +5841

Wordt tijd voor een frisse wind door de club sinds overmars weg is is het dramatisch

16-03-2022 18:39

ajaxziyech2022 +3

berghuis heeft niet eens 1/10 kwaliteit van ziyech.

16-03-2022 18:14

AjaxNr1 +1685

Ben vaste luisteraar van Branie. Maar dit keer heb me ongelooflijk verbaast over het commentaar over de wedstrijd tegen Benfica. Enkele uitspraken. De scheidsrechter valt niet te verwijten. De scheids was juist zeer matig. Had het totaal niet in de hand. Benfica heeft ontzettend veel tijd getrokken. En de scheids deed niks er tegen. Er werd ook verteld dat Benfica normaal speelde. Het was afgrijselijk . Continu op de grond liggen en alleen maar vertragen.. Ik heb het idee dat de makers van Branie naar een andere wedstrijd hebben gekeken. Het was tenenkrommend het spel van Benfica. Ajax was ook wel te voorspelbaar en niet goed genoeg.

16-03-2022 17:54

DeMeervanweleer +7567

Het is ook de vorm van de dag afgezet tegen een ultra defensieve tegenstander, die het eigenlijk met schijtmazzel hebben gered.

16-03-2022 20:02

j0rnnn +5098

Doelen voor volgend jaar moeten zijn:
-kwartfinale CL halen
-halve finale youth league.

Met de huidige softe doelstellingen schiet je niks op.

16-03-2022 17:40

PH2BOT +40121

...en geen softe dicpics meer!

16-03-2022 18:08

Redlum +1698

Doelstelling moet je maken op basis van je omzet, anders is het op lange termijn nooit realistisch. Overwinteren CL blijft het doel.

16-03-2022 18:31

j0rnnn +5098

Doelstelling moet realistisch zijn, maar elk jaar dezelfde doelstelling is natuurlijk niet goed. Elk jaar moeten we een beetje groeien.

16-03-2022 19:11

wladimir +3059

Wat mij betreft:
Kampioen in KKD en Eredivisie
Overwinteren in de Champions League / Kwartfinale EL
Winst (Inkomsten >250 Miljoen)

16-03-2022 18:35

3sterren +20205

Opvallend is dat Ajax de laatste weken steeds de eerste helft een redelijk- tot hoog niveau haalt, maar in de tweede helft ver terugzakt. Toeval of ...

16-03-2022 17:31

marthoogland +1741

zelfde 11 spelers spelen ook altijd 70-90 minuten en 2 a 3 andere misschien 20 minuutjes. Zou me niks verbazen als het door de vermoeidheid komt

16-03-2022 17:34

DeMeervanweleer +7567

Antony en Tadic spelen altijd en ook vrijwel altijd een hele wedstrijd. De spoeling daarachter is te dun, of Ten Hag heeft er niet zoveel fiducie in. Daramy valt zelden in terwijl je zijn snelheid best wel kan gebruiken zo halverwege de tweede helft. Antony heeft alleen in Berghuis een back-up en die kan niet echt gemist worden op het middenveld, al vind ik dat ook Kudus meer kansen moet krijgen.

16-03-2022 17:51

Altijdindestraat +39885

Er moet ook doorgeschoven worden met aantal spelers om geld binnen te halen dat je nooit meer gaat krijgen voor Haller bijv. maar dan moet je zeker zijn dat je Brobbey ervoor terug kan kopen. Haller is goed, maar Brobbey is in alles een betere en dynamischer spits.

16-03-2022 17:17

Jeugd +24665

off topic;
Ligt het aan mij of was de sfeer in het stadion ook minder dan normaal?
Ik vond het zo tam overkomen.

16-03-2022 17:16

Altijdindestraat +39885

Dat viel mij ook op! Normaal gaan ze echt te keer en nu leek het wel of ze alle energie met de Entrada hadden verschoten of lam van de drugs geen idee maar was heel kenmerkend. Ajax is altijd een heksenketel tijdens CL wedstrijden. Hielp de team niet over dat dood punt heen

16-03-2022 17:19

ToekomstTalent +9550

De interactie ontstaat door met name de echte volle overgave van het team en dat was niet aan de orde. Er was meer een overtuiging dat het wel goed moest komen, deze keer wel gepaard met een helftje mentale inzet. De tweede helft was de urgentie weg en werd er te veel getreuzeld.

16-03-2022 17:19

Altijdindestraat +39885

Ik denk ook dat die do or die wedstrijden zoals tegen de Spurs zo'n litteken heeft veroorzaakt dat iedereen beetje met een knoop in de maag zat sommige gaan zingen anderen worden stiller van.

16-03-2022 17:22

Altijdindestraat +39885

Gast, jij hebt het over PTSS, ik heb het over een dramatische reeks thuis met do or die wedstrijden om te beweren dat dat geen invloed heeft op het publiek is erg naïef.

16-03-2022 17:30

Oppermachtig +2877

hahahahahaha! :)

16-03-2022 20:38

Jaridebeste1 +6666

Eens, maar dit is al zo sinds er weer publiek mag komen. Het is anders dan voorheen.

16-03-2022 17:48

ToekomstTalent +9550

Hier dient wel zwaar getild aan te worden. Juventus was bijvoorbeeld zelfs volledig verontwaardigd van slag toen ze in 2019 door Ajax werden uitgeschakeld. Het was een regelrecht drama volgens TD Pavel Nedved. En die werden nog uitgeschakeld door een team dat op bijna alle posities een betere speler had nog los van het team, feitelijk niets dan normaal dus. En dat was hier natuurlijk niet aan de orde dus in dat licht bezien is dit zeker een schande.

16-03-2022 17:16

Altijdindestraat +39885

UEFA en FIFA moet echt iets doen aan dat tijdrekken, zuivere speeltijd was 54 minuten, bijna een helft niet gevoetbald! We moeten door en focus op zondag en een basis leggen voor volgend seizoen er moet snel een TD komen ik vind zomervakantie te lang duren persoonlijk.

16-03-2022 17:13

frenkiedejong53 +9792

Ben nog steeds verbijsterd over het feit dat EtH 77 minuten gewacht heeft met wisselen...
als je toch in der 2e helft helemaal niks meer aan kansen krijgt, moet je toch iets forceren en niet verder aanmodderen???!!!
Vanaf her begin zie je toch dat een moment, in dit geval een onterechte vrije trap, het verschil kan maken.
Ik bedoel, dat kan altijd gebeuren, ze speelden in de 1e helft echt goed bij vlagen.
Maar dit gebeurt telkens weer!
Tottenham thuis ook. Dolberg verloor in de 2e helft elk duel, waardoor de druk alsmaar groter werd.
Waarom niet Tadic toen in de spits om de bal voorin vast te houden?
Getafe, Valencia, Bergamo, Roma... het verhaal herhaalt zich ieder jaar tegen tegenstanders die niet beter zijn, integendeel.
En dat is verantwoordelijkheid van een trainer.

16-03-2022 17:12

michaellaudrup +4660

En wat dacht je van Kudus in de 89ste min de idioot. Hij zet het goed neer maar blijft volharden als het niet loopt. Dan moet je het omzetten en verl sneller wisselen.

16-03-2022 17:32

Altijdindestraat +39885

Ondanks het feit dat we veel beter waren lopen telkens in hetzelfde mes en nooit een ander strijdplan. Wissels op voorspelbare momenten en vaak te laat. Brobbey zorgde voor zoveel gevaar dat je hem minstens een helft de kans moet geven en niet die paar minuten. Je moest voor die goal gaan, want je weet dat ze altijd één kans krijgen en dan zie je dan valt die ook nog.

16-03-2022 17:12

louis60 +11472

Na overwinteren meteen uitgeschakeld kan altijd gebeuren en de beste overkomen . Kijk maar naar PSG en Manchester United. Een rooie kaart of een blessure kan je zomaar de wedstrijd kosten. Wat mij meer verontrust, is de zwakke reeks tegen: Go Ahead, RKC en Cambuur. TH heeft gewoon geen plan B en laat een Brobbey en/of Kudus en Nico niet, of te laat invallen. Brobbey en Kudus oefende twee weken geleden(met nog wat talenten) tegen Heracles. Uitslag: 5-1. Dan laat TH toch kansen liggen?

16-03-2022 17:01

michaellaudrup +4660

Hij blijft maar vasthouden aan Gravenbergh en Blind al was hij de eerste helft echt goed ,tweede helft hadden ze wr veel eerder uit gemoeten.

16-03-2022 17:35

Sjaakie +5798

Wie maakt het groter dan het is, Branie? 🤔

16-03-2022 16:54

noppenkoning +41140

Onze doelstelling was Europees overwinteren.

16-03-2022 16:50

Snellejapie +11401

Twaalf miljoen weggepist, een Judas onder de lat maar laten we het niet groter maken dan het is.

16-03-2022 16:26

Altijdindestraat +39885

Alsof Onana dat bewust doet, hij is gewoon niet meer zo goed als voorheen.

16-03-2022 17:08

Jaridebeste1 +6666

En dan daarbij, hij was in de lucht altijd al zeer zwak.

16-03-2022 17:50

MichelBoerebach +29176

En dan die waardeloze wedstrijden van de afgelopen 4 weken.

16-03-2022 17:27

trooop +3885

90% hier heeft een enorm pak boter op z'n hoofd. Vergeleken met hoe Ajax normaal gesproken speelt, deden we het gister absoluut niet slecht. Je kunt niet week in week uit, jaar in jaar uit ten hag en onze speelstijl de hemel in prijzen en iedereen beschimpen en wegjagen die er anders over denkt, en vervolgens gaan janken als een prima uitvoering van datzelfde spel opnieuw niet genoeg blijkt om europees mee te tellen. Dat maakt van jou niets dan een laffe opportunist.

Ajax speelde gister volgens ten hag's beproefde formule, en deed dat voor zijn doen prima. Heel hoog verdedigd, vrij veel druk gezet, weinig dom balverlies etc. Benfica werd echt opgesloten. Onze cv's stonden bij periodes 20 meter over de middenlijn. Dat is gewoon zoals het moet. Ook aanvallend deden we het zoals altijd: bal naar de zijkant brengen, en na wel of niet nog een keer terugspelen een voorzetje geven. Immer en altijd doen we het zo. Immer en altijd is 90% hier dik tevreden.

Dat die nadruk op voorzetten een vorm van toevalsvoetbal is, waarbij je maar net het geluk moet hebben dat die bal een paar keer goed voor iemands hoofd of voeten valt, dat interesseerde op een paar reageerders na bijna nooit iemand wat. Dat zelfs tegen ploegen van het niveau heracles en go ahead bleek dat zulk spel tegen compacte tegenstanders amper tot geen kansen oplevert, wilde niemand weten. 'Inzet' en 'mentale kwestie', werd er na ieder puntverlies massaal gekraaid.

Gisteren speelden we exact datzelfde toevalsvoetbal als altijd, alleen tegen een iets hoger niveau. De definitie van een hoger niveau is dat je nog minder tijd en ruimte krijgt. De definitie van ten hag's Ajax-spel is dat het juist is ingericht op het ruimere, wat grovere werk. Veel sprinten, veel (half)lang passen om het spel te verleggen, voorzetten geven. Met spelers in de as die sterk zijn en nooit verzaken, maar die voetballend niet heel goed en verfijnd zijn.

Combineren door het midden, dat doen wij om die redenen eigenlijk dan ook niet. Kort tikken vóór hun 16 in plaats van ernaast, dat kennen wij eigenlijk niet. Gecontroleerde chaos creëren in het centrum, buitenspelers die horizontaal naar binnen komen sprinten, een-tweetjes, overstapjes, creatief zijn en verrassen, dat is ons spelletje helemaal niet. In de verste verte niet zelfs. Wat wij doen is bal naar de buitenkant brengen, weer terug iets naar binnen komen, voorzet geven. Keer op keer op keer op keer.

De afgelopen 3 jaar hebben aangetoond wat er op europees niveau van komt als je het aloude Ajax-adagium 'aanvallend en dominant voetbal' door erik ten hag van een nieuwe interpretatie laat voorzien. En ook hoe lang zo'n pijnlijk misverstand zich voort kan slepen als de kritiekloze massa te stom is om dat onder ogen te zien. Als we niet van deze trainer af komen wordt ons volgende europese avontuur opnieuw een kopie van de voorgaande drie mislukkingen.

16-03-2022 15:51

Knalpot +3606

Ik spreek jou wel weer als er een andere trainer staat en dan blijkt dat het allemaal niet zo makkelijk schijnt te zijn zoals jij schetst met de mogelijkheden die Ajax heeft...tot over een paar jaar!!!

16-03-2022 18:34

trooop +3885

Aan het begin van dit seizoen beweerde jij blufferig dat je nog wel zou terugkomen op mijn voorspelling dat de houterige kutwedstrijd dit jaar opnieuw de norm zou gaan worden. Uiteraard niks meer van gehoord, ook al lopen we op wat uitzonderingen na nu alweer maandenlang naar houterige kutwedstrijden te kijken. Nu je toch weer van je laat horen is het ineens 'allemaal niet zo makkelijk' meer? Dit opportunisme, dus.

16-03-2022 21:07

Knalpot +3606

Houterige kutwedstrijden zijn van alle tijden, zelfs in de perioden dat we echt een goed team hadden zaten die ertussen. En meestal ook nog eens in de periodes tussen oktober en maart in die zin ben ik ook niet verrast. En ik had opportunistisch als ik ben natuurlijk ook wel ff bij je kunnen aankloppen na de overwinningen tegen PSV, Dotrmund, Sporting, Cambuur, Vitesse, Twente, Heracles etc etc maar dat doe ik ook niet want oh ja je zou het bijna vergeten maar we hebben ook gewoon nog even 15x een overwinning gehaald met minimaal 3 doelpunten verschil. ik vind het juist opportunistisch dat jij denkt dat we wel even door centraal te gaan combineren veel betere wedstrijden te zien gaan krijgen met dito resultaten. Het is niet voor niets dat dinsdag maar weer een bleek dat onze 10 onzichtbaar is omdat er doodgewoon de ruimtes niet liggen in het hedendaagse voetbal om daar ff leuk doorheen te combineren. En dan kun je in het verleden wel wat kerels in het blauw en rood hebben gezien die dat doodleuk wel konden (en die hadden ook zat grote wedstrijden vergelijkbaar met dinsdag waar ze de boot ingingen) maar die kwaliteit en vooral intelligentie is voor ons niet haalbaar A) om ze al te kopen B) om ze vast te houden voor meerdere seizoenen C) om ze zelf op te leiden zonder dat ze op andere vlakken nog veel tekort komen. Wedstrijden zoals dinsdag roep ik al jaren dat die op details beslist worden, timber en martinez ze verijdelen heel veel, allemaal prima hoor maar ze zijn uiteindelijk (te) klein voor het topvoetbal waardoor dit soort momenten ze altijd zullen blijven overkomen. En dat is het jasje wat ajax aanheeft we zullen nooit een volledig gebalanceerd team bijelkaar krijgen door de middelen die we in tegenstelling tot de echt groten ter beschikking hebben, net een tikje te onervaren (2019) net een tikje te weinig kwaliteit en net een tikje te zwak in de breedte om spelers uit vorm 1 op 1 te kunnen vervangen.

17-03-2022 19:34

trooop +3885

Houterige kutwedstrijden ertussen zijn dan ook helemaal niet erg. Totdat ze de overhand krijgen, zoals onder ten hag het geval is. Ik denk helemaal niet dat je door centraal te combineren 'wel even' veel betere resultaten haalt. Wat mij wel zeker lijkt, is dat je door alleen maar voorzetten te geven in elk geval alles van het toeval af laat hangen. Dat is gewoon te simpel te verdedigen. Wissel het dan een beetje af, op z'n minst. Wat mij ook zeker lijkt, is dat technische en handige spelers voor meer chaos en onzekerheid bij tegenstanders zullen zorgen dan trage, houterige en statische figuren als alvarez of haller. Het is voorspelbaarheid van voorzetjesvoetbal, plus voorspelbaarheid van rechttoe-rechtaan-voetballers. Dat is gewoon teveel van het goede.

Het is dan ook een hele vreemde, negatieve en fantasieloze redenering van jou en je medestanders om het spel en de resultaten van ten hag als bewijs te gebruiken voor de opvatting dat Ajax nou eenmaal niet beter kan dan dit.

17-03-2022 22:40

PietjePrecisie +1984

Ten Hag heeft wel iets neergezet, ik ben ook heel tevreden over hem, maar de rek lijkt er een beetje uit en van mij mag Bosz het nu weer overnemen.

16-03-2022 19:46

Sunny +9547

Maar die zelfde TH is desondanks zeer succesvol getuige zijn idioot goede stats en wordt internationaal hoog aangeschreven door spelers, trainers, media en clubs.
De vele wel fantastische en succesvolle wedstrijden waarin ik echt diep heb genoten van dit Ajax zijn mij dan ook dankbaar.
Er volledig aan voorbijgaan dat we er tegen Chelsea en Tottenham en ook gisteren tegen Benfica feitelijk zeer onverdiend af gingen mag je overigens best benoemen in je kritiek als 1 v.d. relevante oorzaken.
De wereld is veranderd en het voetbal idem. Geld regeert meer dan ooit tevoren en de sjeiks weten daar wel raad mee met in hun gevolg zaakwaarnemers en spelers die de ruif verder leegplukken.
Dat is een gegeven en impliceert dat de goeie ouwe tijd onder Michels en v. Gaal niet meer snel terugkomt.
Dromen dat we telkens weer nieuwe teams kunnen opbouwen, internationaal weer top worden en geld genoeg verdienen om incidenteel succes om te buigen naar permanent succes is niet realistisch. Binnen de beperkingen doen we het absoluut goed.
Noem mij de clubs die net als Ajax uit een financieel en sportief bezien subtop-land komt en het standaard beter dan ons doen! Noem dan gelijk ook een trainer die het beter zou doen en haalbaar is.
TH heeft na het verlies van toppers als de Ligt, Frenkie en Ziyech weer een team opgebouwd, in de CL succes gehad, veel geld verdient voor Ajax en er staat nu weer een goed TEAM dat met succes herkenbaar, aanvallend en aantrekkelijk speelt.

16-03-2022 20:11

trooop +3885

Dat het zomaar vergelijken van statistieken niet zoveel betekent, is al vaker uitgelegd. Om één van de vele voorbeelden te noemen: je kunt de selectie van frank de boer moeilijk verwijten dat die mindere statistieken had dan de huidige selectie.

Dat ten hag hoog aangeschreven staat; hij heeft met Ajax de halve finale CL behaald, natuurlijk lift je reputatie mee op dat succes. Dat de media je hypen betekent zoals je weet inhoudelijk niet zoveel. Hoe hoog buitenlandse clubs en spelers hem daadwerkelijk aanschrijven valt nog even te bezien. (Ik hoop inderdaad heel hoog.)

De wedstrijden waarin ik genoten heb zijn mij ook dankbaar. Echt veel waren het er niet, maar we hebben inderdaad geweldige potjes gezien.

Dat we er onverdiend afgingen is maar net hoe je ertegenaan kijkt. Als je zoals gister geen enkele echte kans creëert, als je je zoals tegen tottenham achteruit laat drukken en uit pure angst verdedigers erbij gaat gooien, vind ik niet dat je het echt verdient. Mocht je het toch over die boeg gooien, neem dan ook effe mee hoeveel geluk we door de jaren heen wél hebben gehad. Dat wordt uit puur gemak namelijk altijd vergeten. Feitelijk nu ook weer met een benfica in crisis; beter hadden we het niet kunnen treffen. Toch lukt het ons opnieuw om het te verpesten.

Wat je tegen het eind zegt, daar ben ik het mee eens. Binnen onze financiële beperkingen doen we het hartstikke knap. Alleen moet je tegelijk de andere kant wel ook net zo scherp blijven zien: binnen de mogelijkheden die we zo knap voor onszelf gecreëerd hebben, is er véél meer uit te halen dan nu gebeurt. Dat is nog zo'n punt wat er altijd zo moeilijk in gaat. Je moet het niet zo zwart-wit bekijken. Ja, we zijn van ver gekomen. Maar eenmaal hier zouden we nog veel verder kunnen reiken.

Dat is onrealistisch!, wordt dan gezegd, maar daar is allang niets onrealistisch' meer aan. We hadden benfica gister bijvoorbeeld dik moeten pakken. Dat is toch al een bewijs op zich dat het niet onrealistisch is? Dan moet je alleen niet met zo'n voorspelbaar en duf aanvalsplan aan komen zetten. Precies hetzelfde plan waarmee het elke keer opnieuw misgaat.

Serieus, jij/jullie zet(ten) veel te laag in. Die bescheidenheid is niet op z'n plaats.

16-03-2022 21:12

frenkiedejong53 +9792

het goede is, dat niemand meer in Martinez, Antony of Haller geinteresseerd is.

16-03-2022 15:34

Jeugd +24665

Oh jawel hoor maar voor minder geld. Zo'n goed nieuws is dat niet.

16-03-2022 17:15

MichelBoerebach +29176

Nou, niemand. Dat zal wel meevallen. Maar hun marktwaarde gaat er niet van omhoog, zeg maar.

16-03-2022 17:34

Dusbaba +15342

Ik vind de uitschakeling nog niet eens zo erg, maar de manier waarop. En dat voor de zoveelste keer op rij. Je had deze wedstrijd van te voren helemaal kunnen uittekenen zoals het is gegaan.

16-03-2022 15:31

Henkje Netherlands +10195

Ik moet nog maar zien of we kampioen worden. Het is allemaal sowieso al wankel de laatste weken. Of we die beker winnen is gewoon afhankelijk van de vorm van die dag.

16-03-2022 15:12

Qifesh +24917

Branie is prima voor tijdens de afwas.. maar soms toch te weinig emotie voor sommige Ajax fans..

16-03-2022 15:12

PH2BOT +40121

En na de bekerfinale: wij pak koffer 😟🤣

16-03-2022 14:55

PH2BOT +40121

☝🏻😑Tadic na de uitschakeling tegen Benfica: " wij pak schaaL ...wij pak bekert!!"..Na zondag a.s. zegt Tadic waarschijnlijk: " wij pak bekert"🥴

16-03-2022 14:54

aschja +20588

Huilie huilie. Feyenoord is geen Benfica. Die verdedigen niet met 23 man.

16-03-2022 15:10

Intec2.0 +12403

Ajax is ook niet de Ajax van net na de winterstop. Vermoeid elftal

16-03-2022 15:23

aschja +20588

Dat is een ander verhaal. Maar we gaan niet doen alsof gisteren megadrama was qua spel. Met hetzelfde spel rol je Feyenoord gewoon op. Simpel.

16-03-2022 18:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.