Been jr. uit zorgen over Ajax: 'Voor 115 miljoen aan nieuwe spelers mag je kwaliteit verwachten'

door Bart Veenstra 251

Been jr. uit zorgen over Ajax: 'Voor 115 miljoen aan nieuwe spelers mag je kwaliteit verwachten'

door Bart Veenstra 251

Laatst geüpdatet

Rob Been jr. is somber gestemd over de huidige beleidsvoering van Ajax. De Amsterdamse club is - op zijn zachtst gezegd - niet goed aan het seizoen begonnen en deze mindere sportieve prestaties zijn het gevolg van het 'stuurloze schip' dat Ajax in de afgelopen maanden is geweest.

Op de reünie voor voormalig jeugdspelers van Ajax is de voormalig voorzitter van de ledenraad en de AFC Ajax logischerwijs aanwezig. Been jr., die bekendstaat als de speler die de meeste wedstrijden voor de vereniging Ajax heeft gespeeld, maakt zich zorgen over de huidige situatie bij zijn geliefde club. In het afgelopen voorjaar kwam Been jr. middels een brief aan de ex-leden van de opgeheven ledenraad al in actie. Daarin sprak hij zijn onvrede over het gevoerde beleid van Ajax uit en sindsdien is het er eigenlijk nog niet beter op geworden, zo blijkt een maand of drie tot vier later.

Been jr. blikt terug op de afgelopen maanden. 'Ik ben weer in het verweer gekomen toen ik las dat Arie van Os blijkbaar intern niet meer gehoord werd', begint hij zijn verhaal. 'Zijn kritiek ging over de beloning aan de Raad van Commissarissen. Hij voelde zich toen geroepen om voor de publiciteit te kiezen. Toen dacht ik: daar is iets fundamenteels mis. En van het een komt het ander. Ik heb toen de nu afscheid nemende voorzitter (Frank Eijken, red.) gebeld om het uit eerste hand te horen. Hij beaamde toen dat het correct is wat ik hoorde. Toen heb ik de oude ledenraad min of meer weer in het leven geroepen, omdat dat ook allemaal mensen zijn met een heel goed Ajax-hart. Ik heb gevraagd: wat vinden jullie ervan? We zijn bij elkaar gekomen en ik had eigenlijk een hele waslijst aan vragen. Die brief is ook rondgestuurd, dus dat weet iedereen.'

'Ajax zat in meest cruciale periode van het jaar drie maanden zonder leiding'

De vragen die werden gesteld, zijn eigenlijk nooit beantwoord, zo laat Been jr. weten. Voorzitter Eijken besloot namelijk met de gehele bestuursraad op te stappen. 'En dan zie je dat we nu in de meest cruciale periode van het jaar drie maanden zonder leiding binnen Ajax zitten. Die kritiek hebben we ook bij de commissie van de ereleden neergelegd. Je zag dat de bestuursraad zijn taken min of meer naast zich neerlegde, er bij de achterban niet alle vertrouwen was in de RvC, we een technisch directeur hebben die net binnen was en dat de algemeen directeur, Van der Sar, zijn baan opzegde. Dan is Ajax eigenlijk gewoon een stuurloop schip. Met andere mensen heb ik gepleit om heel snel stappen te nemen. Of fundamenteel, of met een soort interim. We zijn nu drie maanden verder en er is eigenlijk nog niets gebeurd. En het resultaat ervan zien we nu elke week op het veld.'

Been jr. legt uit dat Ajax erom bekend staat dat het voor het eerste elftal primair spelers uit de eigen jeugdopleiding haalt. 'Dan moet je zorgen dat ook de aansturing en de leiding van de jeugdopleiding top in orde is. Dat er voldoende voormalig eerste elftal spelers rondlopen. Maar dat hele verhaal van twaalf, dertien jaar terug met de Cruijff Revolutie, daar lijkt weinig van over. Dan zie je hoe we nu spelen: drie maanden stuurloos, te weinig Ajax-spelers in de hele organisatie en dan winnen we niet van Twente, Excelsior en Fortuna. Dan is het niet zo gek dat, ook zeker hier met de hele jeugd, dat het verband gelegd wordt.'

Woensdag nieuwe bestuursraad Ajax

Het zou kunnen dat er snel veranderingen zullen plaatsvinden bij Ajax. Woensdag wordt er namelijk een nieuwe bestuursraad gekozen. 'Dan moeten we kijken hoe voortvarend het nieuwe bestuur te werk gaat. Als je deze wedstrijden van het eerste elftal de revue ziet passeren en je kent de club een beetje, weet je dat dit niet heel lang zo door kan gaan', zegt Been jr.

De vraag is: wat kan er gebeuren? Kan de bestuursraad - lees: de grootaandeelhouder van de club - er straks echt voor kiezen om de Raad van Commissarissen weg te sturen? 'Feitelijk is dat wel zo, ja. Je moet wel iedereen de kans geven om te kunnen functioneren en je moet het beoordelen. Ik ben hier nu niet meer of minder aan het denken dan een ras-Ajacied die nu met de leden overziet hoe een club sportief onderuit gaat. Als je "in charge" bent, moet je het rustig analyseren, met de mensen praten, het proces beoordelen en dan je conclusies trekken. En bij die conclusies horen misschien ook consequenties.'

Duidelijk is wel dat er werk aan de winkel is in Amsterdam. Het is inmiddels eind september en de club kan niet nog eens drie maanden wachten, zo stelt Been jr. Om nog wat van het seizoen te maken, lijkt de sleutel te liggen bij de transferwindow in de winter. 'Maar wil je dan adequate Ajax-waardige spelers halen, dan moet je wel heel snel al de juiste mensen in positie zetten. Want dit beleid voortzetten, lijkt me geen verstandige zet.'

'Ajax is nog nooit zo eensgezind geweest als nu'

Met Alex Kroes, die overigens ook als oud-jeugdspeler aanwezig was op de reünie, heeft Ajax binnenkort een nieuwe algemeen directeur. Er zal echter tot half maart gewacht moeten worden, voordat Kroes officieel aan de slag kan. In de tussentijd neemt Jan van Halst als interim-directeur de honneurs waar. Been jr: 'Dat is ook een hele rare gang van zaken. Als je weet dat de hele achterban niet heel veel vertrouwen heeft in de kwaliteiten van Van Halst... Dat was al toen hij lid werd van de RvC en de RvC schuift hem nu door als ad-interim-algemeen directeur. Dat denkt iedereen "hier": is dit nou de meest geschikte kandidaat om dit te doen?'

Volgens Been jr zijn er voldoende mensen beschikbaar voor functies bij Ajax. 'We hebben 750 leden en er zijn ook nog heel veel ras-Ajacieden die geen lid meer zijn. Misschien zijn het wel duizend man met voldoende Ajax-DNA. Het lijkt alleen net alsof je dan een stempel op je voorhoofd hebt van: die moeten we niet in die functies hebben, want dat kan weleens een sterke persoonlijkheid zijn. En ja, Ajax is nog nooit zo eensgezind geweest', zegt Been jr, die eerder allerlei groeperingen en stromingen zag. 'Maar het is nooit zo eensgezind geweest als nu. Wat we nu zien, willen we niet. Dat is heel duidelijk.'

'Voor 115 miljoen euro aan nieuwe spelers mag je als Ajacied verwachten dat er een hoogwaardig kwalitatief elftal staat'

In de zomer contracteerde Ajax liefst twaalf nieuwe spelers, waarvoor maar liefst 115 miljoen euro werd uitgegeven. Er is bij de achterban dan ook veel scepsis bij het transferbeleid van Ajax in de afgelopen transferperiode. Ook Been jr. heeft zo zijn twijfels bij het aankoopbeleid. Hij wil nog geen conclusies trekken, al heeft hij voor nu wel een mening. 'Ik word er nog niet warm van. Ik heb nou niemand gezien, waarvan ik denk: die heeft nou extra kwaliteit om onze club verder te brengen.'

Been jr. legt vervolgens ook uit dat men binnen Ajax heeft afgesproken dat er allereerst gekeken moet worden naar de doorstroming van jeugdspelers naar het eerste elftal. 'En we gaan pas spelers halen op het moment dat de eigen jeugdvoorziening niet de spelers oplevert die we nodig hebben. Of je kijkt naar het eerste elftal, waar een extra kwaliteitsimpuls nodig zou zijn. Zo zou het beleid moeten zijn. Wat we nu hebben gedaan, is dat we een elftal aan nieuwe spelers hebben gehaald', zegt de ras-Ajacied, die niet wil zeggen dat er is gegokt. 'Ik neem aan dat iemand daar visie en kennis over heeft. Alleen er zijn weinig mensen binnen Ajax die tot nu toe die kennis en visie delen.'

In totaal werd er 115 miljoen euro uitgegeven aan nieuwe spelers en zodoende mag er wel wat van Ajax verwacht worden, zo vindt Been jr. 'Dan mag je als Ajacied wel verwachten dat er kwaliteit is en dat er een hoogwaardig kwalitatief elftal staat', aldus de voormalig voorzitter, die aangeeft een voorkeur te hebben voor de 'eigen jeugd'. Toch zijn er zeker openingen voor spelers van buitenaf. 'Als Ajax goed voetbalt, aanvallend voetbalt en wedstrijden wint, dan zijn we met z'n allen heel snel blij. Maar wat is er nu aan de hand? Je hebt 115 miljoen uitgegeven, je kunt geen wedstrijd winnen en het spel ziet er niet uit.'

Te weinig Ajax-DNA in clubleiding

Uiteindelijk komt het erop neer dat de club op dit moment te weinig mensen met Ajax-DNA in de clubleiding heeft zitten. 'Natuurlijk. Want wie zou dit hebben toegestaan? Als ik mensen met voldoende Ajax-DNA spreek, dan is er niemand die dit beleid zelf bedacht zou hebben. En nogmaals: waar blijft de eigen jeugd? Er zijn ook posities in het elftal die niet van doorslaggevend belang zijn om wel of geen kampioen te worden. Dat denk je wel: zet daar dan gewoon een jeugdspeler neer. Dat is beter voor het publiek, want daar houden we met z'n allen van. En als je dan bij elkaar meer dan tien miljoen uitgeeft voor spelers die een bal afpakken en hem breed of terug spelen...', zegt Been jr, die de naam van die desbetreffende speler in het interview niet hardop wil uitspreken.

Hij zou dan ook liever zien dat een speler uit de eigen jeugd speelt. Zo zou Been jr. voor nu het liefst Kenneth Taylor op het middenveld in de basis zien. 'Als je hem niet goed genoeg vindt voor Ajax 1, dat kan. Maar dan moet je iemand halen die duidelijk aanwijsbaar beter is dan Taylor. Taylor is goed genoeg om in de competitie en in de Europa League te spelen. Of hij het niveau van de Champions League heeft, durf ik te betwijfelen. Maar voor dit seizoen is hij meer dan een fantastische Ajax-speler en als je hem laat spelen, is hij straks weer een jaar verder in zijn ontwikkeling.'

Helemaal negatief is de situatie bij Ajax gelukkig niet. Been jr. ziet dat er een hele goede lichting jeugdspelers aankomt. Daarmee doelt hij op de spelers die nu uitkomen voor Ajax O17. 'Ze zijn nu iets te jong, al is het ook zo dat als je goed genoeg bent, je ook oud genoeg bent. Je maakt mij ook niet wijs dat de spelers die nu tegen het eerste elftal aan zouden zitten, kwalitatief zoveel minder zijn dan de spelers die nu aangetrokken zijn. Ik zie dat niet. Dan denk ik: laat die jongens gewoon spelen. Dan heb je ook een heel andere vibe binnen de club en bij de supporters.'

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)
Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

MPAjax +8484

Even serieus Rob Been jr. z’n vader 10000% kakkie, hij heeft niks te zeggen over Ajax

21-09-2023 18:47

Jeugd +24962

OK, Meneer Been diskwalificeert zichzelf hiermee ook meteen als iemand die je serieus kunt nemen.
Kleuterschool niveau aan verbanden en voorbarige conslusies.

21-09-2023 11:01

3sterren +20205

Eigenlijk is Ajax al meer dan enkele maanden een stuurloos schip.

Sinds dat Overmars is vertrokken zwalkt het voormalige vliegdekschip Ajax over woeste, maar ook zelfs over kalme zeeën, als een papieren oɾiɡami bootje.

Op papier was Van der Sar de kapitein, maar die bleek in de praktijk meer weg te hebben van een dronken stuurman ...

21-09-2023 10:45

appiehappie +3121

Het wordt mij steeds duidelijker waarom meneer MISlintat voor een aantal spelers het dubbele heeft betaald of in ieder geval veel te veel. Hoe hoger het bedrag, des te meer blijft er hangen aan de strijkstok van de zaakwaarnemer(s) en meneer MISlintat heeft een bedrijf, althans een groot aantal aandelen in dit bedrijf wat handelt in spelers. Hoe hoger het bedrag des te meer Fee/fooi/bemiddelings bijdrage dat bedrijf gaat ontvangen. Er wordt nu een onderzoek gestart naar de handel en wandel van meneer MISlintat. Men gaat dus in de stront roeren. Geloof mij nu maar, dat gaat stinken.
Mijn mening: meneer MISlintat, minimaal nu direct op non actief c.q. de Areneaboulevard op trappen. Misschien zegt hij wel: "Ich habe das nicht gewust", maar v.d. Sar/Ajax is er wel ingetrapt.

21-09-2023 01:36

stefanAFCA5 +2257

Misschien even op het X/twitter account kijken van José de la Verde en niet het roddelblad gehalte van Moussou of die telegraaf droeftoeters volgens. Betekend niet dat er niets aan de hand is, het is een puinbende, maar het schijnt allemaal wel wat anders in elkaar te steken cijfer technisch.

Ben btw gestopt na de eerste zin en is dus vooral een reactie daarop

21-09-2023 08:38

JanTa +15871

Van de Sar stelt geen mededirectieleden aan dat doet de RvC.

21-09-2023 09:14

Babangida83 +24011

Daar heb je gelijk in, maar de RvC heeft de zoektocht naar de TD in dit geval wel uit handen gegeven aan de directie. Sar, Lenderink en Hendriks dus. Uiteindelijk blijft de RvC wel verantwoordelijk natuurlijk. De ene zegt dat Van der Sar met Mislintat kwam de ander Hendriks. We zullen het nooit weten, ben ik bang voor. Maar ansich heeft Mislintat echt wel kwaliteiten. De persoon lijkt me ok. De constructie in de organisatie is wat risicovol. Duidelijk is dat Sar meer van een technisch hart was, gezien het jaar eerder. Dat hadden ze moeten aanhouden.

21-09-2023 10:07

hoolimike +2463

In totaal voor meer dan 35 miljoen zelfs! Stinkt aan alle kanten.

22-09-2023 15:21

JoeBlow +8254

Als je nou een echte Ajacied bent, en ik neem onmiddellijk aan dat Been dat is, hou dan eens je muil.

Alles wat je zegt wordt opgeblazen. Alles wat je zegt leidt weer tot nieuwe discussie.

Ajax is meer gebaat bij rust dan bij weer een andere Ajax prominent die er even overheen moet zeiken.

21-09-2023 01:32

Danielson +50667

Ook zo'n piepkonijn dat alleen uit de hoge hoed komt gekropen als er weer wat te roeptoeteren valt.

21-09-2023 00:14

AFCA020! +6145

Ik mocht willen dat hij veel belangrijker werd bij Ajax….

21-09-2023 03:36

JanBiesbos +29458

Er is niet voor 115 gekocht de helft was oud geld van vorig jaar die we weer verkocht hebben en iets anders voor terug hebben gehaald .
Voorbeeld: vorig jaar boek gekocht voor 10 euro, dit jaar verkocht voor 10 euro en weer een nieuw boek voor gehaald. Dus aan twee boeken nog steeds 10 euro uitgeven

20-09-2023 22:28

Pietsnot +15019

115 miljoen is NIKS. En helemaal niet als je er 15 spelers voor haalt. En ondertussen je volledige basiselftal verkoopt.

Iedereen weet dat je max 2 a 3 basisspelers per jaar moet wegdoen en in het seizoen ervoor de eigen jeugd al af en toe moet inpassen zodat ze er klaar voor zijn. Als je dan toch koopt, dan 3 topspelers en niet 15 kutspelers

20-09-2023 19:54

Babangida83 +24011

Ik snap ook niet wat daar nu zo moeilijk aan is.

20-09-2023 22:09

Ajax fan '75 +547

Nog geen koppen gerold ??

20-09-2023 19:48

Pietsnot +15019

Die gaan achter elkaar. Blijft helemaal NIEMAND meer op z'n plek zitten

20-09-2023 19:55

Ajaxlee +5603

Jammer dat ze niet Guirassy hebben gehaald ipv Akpom. Die gaat lekker in Duitsland

20-09-2023 19:31

Concrete +3256

Wat een bemoeizuchtige droeftoeters toch, 115 miljoen gekocht en 160 miljoen verkocht , als dit idd kwaliteits gerelateerd is ga je er dus 45 miljoen in kwaliteit op achteruit…. Hoor daar die malloten nooit over.

20-09-2023 18:49

markk +8934

Als je voor 160 miljoen aan spelers verliest dan mag je verwachten dat het team in de eerste weken wat onwennig is.

20-09-2023 18:39

Rentokill +4616

Dat ‘verliezen’ is voor het grootste deel een keuze.

20-09-2023 19:33

pafo +1136

Bestuursraad niet lullen en vergaderen
Maar heel snel de bezem er doorheen halen.
ERINGA en de rest van de RVC, HENDRIKS, van HAlST
En………MISLINTAT er uit/ontslaan.
PRUTSERS

20-09-2023 18:05

JanTa +15871

Vanavond wordt besloten of de nieuwe bestuursraad aan de slag kan en dan is het hopen dat de bezem er doorheen gaat.

20-09-2023 18:30

EricV83 +2031

Je mag dan wel hopen dat de bezem er doorheen gaat, maar noem eens wat capabele vervangers die ook nog in willen stappen

20-09-2023 19:08

MichelAngelo66 +22339

Wat is capabel Eric? Alle RvC leden en directeuren zijn of waren al capabel volgens 99% hier.

21-09-2023 08:39

HJC +8199

Op een enkele uitzondering is er geen directe versterking gekocht. Van een pass spelers mag je hopen dat het wat wordt, maar eigenlijk zou je die eerst in Jong Ajax willen zien.
Wat nog erger is dat je de spelers pas haalt als je er al had moeten staan. We staan daardoor nu al op achterstand.
Dit was bij Overmars nooit gebeurd.

20-09-2023 17:53

SteviePienaar078 +3795

Ik maar denken dat Avilla,Steijn en vd Boomen er geen klote van kunnen, lees ik hier gewoon dat het door de juridische tak binnen Ajax komt. Weer wat geleerd.

20-09-2023 16:30

NatsAjax +359

Ik begin mij steeds meer af te vragen of we John wel de laan uit hadden moeten sturen. Ik denk dat we met John nu 9 punten hadden gepakt, met Misehouy, Godts, Hato en Vos in de basis.

20-09-2023 16:26

Koekie87 +21045

Laten we nou niet gaan doen alsof Heitinga het beter had gedaan. Is namelijk maar zeer de vraag gezien zijn resultaten maar ook bepaalde ideeen om bijvoorbeeld niet te hoeven oefenen voor penalties vlak voor een beker finale. Zo een tactisch meesterbrein is Heitinga namelijk ook niet plus dat hij zijn eigen ruiten heeft ingegooid door na 3 wedstrijden al te gaan lopen zeiken over zaken zoals duidelijkheid. Daarnaast is er ook genoeg aan te merken op de zaakwaarnemer van Heitinga die na de hand in alle geuren en kleuren in de Telegraaf zijn betoog kon doen over al het onrecht wat Heitinga zou zijn aangedaan.

20-09-2023 17:16

Babangida83 +24011

Op zeker.

20-09-2023 22:13

JoeBlow +8254

Niet zo zinvol. Die boot heeft de haven al lang verlaten.

21-09-2023 05:52

komopajax777 +13375

Die Rob Been kan ook maar beter zwijgen.Aankopen moeten eerst de kans krijgen en pas heel veel later kun je ze beoordelen.Nu zeker nog niet.Ik vermoed zelfs dat die 115 miljoen uiteindelijk
het dubbele zal gaan opbrengen.

20-09-2023 16:12

C14 +22544

Sinds wanneer is Ajax een handelshuis en koopclub? Ja, sinds een paar jaar, maar dat is niet wat Ajax is.

Been zegt hier alleen maar goede dingen, dus wat nou beter zwijgen?

20-09-2023 16:19

BasseyAdriaan33 +13765

Hahahahahah leef jij nog in een grot????? Ongelofelijk dat sommigen hier nog een Berlijnse muur voor hun kop hebben

20-09-2023 16:51

MichelAngelo66 +22339

Misschien moet je wat minder kopen? Been moet nog veel harder roepen. We zijn 20 jaar terug in de tijd.

21-09-2023 08:43

MPAjax +8484

Jup laten we de mening van een fan van de tegenstander op een voetstuk plaatsen en verwachten dat het daardoor beter wordt

20-09-2023 14:41

Babangida83 +24011

Wat er momenteel mist, is dat we het eerder gekozen beleid volgen. En een orgaan die dat beleid ook handhaaft, de RvC.

Dat betekent dat er in eerste instantie gekeken moeten worden naar wat het beleid is. Is er geen beleid, dan zal dit gemaakt moeten worden. Van daar uit kun je werken. Dan krijg je misschien ooit één keer zo'n transferzomer als dit jaar. Maar daarna nooit meer. Want daarom heb je vervolgens een andere beleidskeuze gemaakt die wél werkt.

Dus wat mij betreft mogen de pijlen eerst op de RvC. Ga eens controleren en handhaven! Zeker ook de positie van voetbalman in de RvC is cruciaal hierin. Die hebben we alleen niet meer.

Been heeft wat mij betreft tijdens de Cruijff revolutie een zeer goede rol gespeeld en altijd in het belang van Ajax gehandeld. En Cruijff heeft daar een grote impact in. Waar hij echter nog niet toe in staat is gebleken, is een beetje solide bestuursraad opstellen. Want ook deze raad is gewoon drama. (wel beter dan de vorige, op papier)

20-09-2023 14:30

sirfugy +540

Man man man, een groot deel van deze aankopen gaat zeker slagen. Kijk eens hoe het bij Stuttgart gaat met de aankopen van onze Duitser? Kijk voor de gein ook eens op de IG van Mislintat, die Stuttgart fans willen hem super graag terug. En wat doen we hier? Het ene beetje kwaliteit in de leiding van onze club tegenwerken... geef hem nu eens de tijd. Uiteraard ga ik er dan vanuit dat hij niks strafbaars heeft gedaan/Ajax niet benadeeld heeft.

20-09-2023 14:00

Babangida83 +24011

Mooi dat je dit aanstipt. Daar moeten we zeker niet blind voor zijn. Anderzijds zijn er ook echt wel belangrijke verbeterpunten. Die moeten verbeteren.

20-09-2023 14:31

debetweter +10153

Sifgufy... wellicht heb je gelijk. Maar als iemand 1 keer gelijk heeft hij/zij daarna niet ook weer gelijk. Wellicht is Mislintat dit keer doorgeslagen in de data.... dat kan. Maar...... 1 ding staat vast. Iedere speler deed het beter bij zijn vorige club dan ze nu bij Ajax laten zien.

20-09-2023 16:14

C14 +22544

Het gaat om het beleid! Ajax hoort geen handelshuis en koopclub te zijn!

En er zijn wederom meerdere overbodige aankopen en miskopen gedaan. Je had voor meerdere posities (veel) betere jeugd lopen.

20-09-2023 16:20

sirfugy +540

C14 ik zie ook gewoon liever 11 man uit eigen jeugd in de basis. Maar vergeet niet dat we zo ongeveer ons hele elftal kwijt zijn. Als ik naar Jong Ajax kijk, dan zie ik daar op dit moment echt niet iemand lopen die het elftal sterker maakt. Wellicht hadden Unuvar en Regeer een eerlijke kans moeten hebben in de voorbereiding, maar dat is het dan ook wel? Wellicht dat Vos en Misehouy later in het seizoen een kans zouden verdienen, maar het lijkt mij te vroeg op dit moment. Ze hebben geen Tadic en Klaassen die ze bij de hand nemen en uit de wind houden.

20-09-2023 17:05

Babangida83 +24011

@sifurgy, dat had ik misschien een argument gevonden, als de aankopen direct zouden presteren en niet allemaal ook jonge talenten zijn, zei het een paar jaar ouder. Alleen Sutalo is een kapstok voor de rest. Verder niemand. Je hebt ook een paar spelers nodig die de rest op sleeptouw nemen.

20-09-2023 22:19

C14 +22544

@sirfugy

Waarom altijd in dat extreme schieten? Ik heb het toch niet over een heel elftal aan jeugd?

Van den Boomen < Fitz-Jim
Tahirovic < Vos
Akpom als 10 < Misehouy
Medic < Gooijer

Om maar een paar voorbeelden te noemen. Die aankopen hadden dus niet gedaan moeten worden. Van het bespaarde geld had je bijvoorbeeld een echte toprechtsbuiten kunnen halen.

Iedereen roept altijd maar dat jeugd er nog niet klaar voor is. Is op werkelijk niks gebaseerd, dat werd van ieder talent gezegd voordat deze doorbrak. Ze verrassen bijna altijd.

20-09-2023 23:13

Aspers Art +2772

Het is natuurlijk niet voor niets dat de 3 ploegen zonder puntverlies de ploegen zijn die voorrondes moesten spelen. Die waren al 2 maanden bezig, Ajax 3 dagen.

20-09-2023 13:25

SteviePienaar078 +3795

Je hebt onze wantvertoning tegen Ludogorets gemist?

20-09-2023 16:32

Cosey2 +7253

Kolere, als je het hebt over een paar open deuren zeg, waar zijn deze belangrijke figuren op het moment dat het misgaat ipv daarna.

20-09-2023 13:01

C14 +22544

Open deuren, ja, maar het is dan ook niet zo moeilijk. En toch weet men het te verpesten.

20-09-2023 16:21

Rikkie66 +22914

Probleem is dat we niet weten of onze nieuwe spelers kwaliteit hebben!

20-09-2023 12:58

Welja +721

Of ze goed zijn of niet is niet het probleem..

Het feit dat we een heel elftal hebben moeten kopen. Dát is het probleem.

Zelfs al blijken het elf toppers, dan is het nog altijd een doekje voor het bloeden.

De pareltjes uit de jeugd opleiding zijn niet goed genoeg voor Ajax 1. Of de huidige staf durft het niet aan.

20-09-2023 14:12

WantAmsterdam +116453

“ Het feit dat we een heel elftal hebben moeten kopen. Dát is het probleem.”
Dat heb aan de vorige directie en trainer te danken.

“ De pareltjes uit de jeugd opleiding zijn niet goed genoeg voor Ajax 1. Of de huidige staf durft het niet aan.”
Jeugdspelers gedijen het best als ze in een stabiele ploeg met genoeg kwaliteit en ervaring erin komen. Er zijn heel weinig talenten die tijdens een bestuurlijke en sportieve crisis de kar kunnen trekken. Zie je ook met een Taylor en in minder mate Rensch. Als het niet loopt zijn dat dan de spelers die vaak het eerst door de mand vallen (pseudo vedettes als Bergwijn buiten gelaten).

20-09-2023 14:29

Welja +721

Niemand zegt dat de jeugd het elftal moet dragen. Maar als je 5 gerichte aankopen had gedaan, waarvan een of twee die jeugd vooruit had kunnen helpen, was je een stuk beter af geweest.

In 2018 kochten we bijv voor wat meer geld Tadic en Blind en dat heeft ons geen windeieren gelegd.

Nu hebben we er 11 spelers bij die onze jeugd niet beter gaan maken of zelfs in weg zitten. De enige met de nodige ervaring die dat zou kunnen spreekt een taal die niemand hier verstaat.

Vorig jaar hadden we een beginnend technisch duo dat zich heeft laten piepelen door de (zaakwaarnemer van de) trainer in een tijd dat er weinig sturing was in de club. Nu laten we ons piepelen door een Duitser in een tijd dat er weinig sturing is binnen de club.

Het wordt tijd dat de club gewoon weer terug gaat naar datgene wat de club groot maakt.
Het geloof in eigen jeugd, eigen visie en voorop lopen wat betreft voetbal vernieuwing. Geen 10 spelers kopen voor 110 miljoen in de hoop dat je er 2 kunt verkopen voor 50M ieders.

20-09-2023 15:36

C14 +22544

Probleem is incompetente mensen in de top en in de directie en staf, en kansloos beleid en visie dat niet bij Ajax hoort.

Jij stipt gewoon een korte termijnprobleem aan, altijd maar weer denken in de korte termijn en nooit eens de lange termijn.

20-09-2023 16:22

fmol11 +1247

Uit alle hoeken komen de mensen nu kruipen die weer een kans zien zichzelf naar voren te schuiven of hun eigen belangen te behartigen. Mislintat is een vreemde en die doet niet mee met het spelletje. Dus die moet z.s.m. weg. Zo werken de oud-voetballers, journalisten en andere mensen met belangen.

Bij Roger Schmidt bij PSV ging het precies zo. Die man is twee jaar lang schandalig behandeld door de journalisten. Nou, dat blijkt ook nu bij Benfica weer een prima trainer. Keurige man ook. Maar ja, niet in het ons-kent-ons cirkeltje en dus fout.

Mislintat vecht wat dat betreft tegen de bierkaai. Hij moet gewoon weg en ze vinden heus wel een stok om mee te slaan. Nu gaat het over een zaakwaarnemer die een klein belang heeft in zijn bedrijf. Nou nou nou. De hele voetbalwereld hangt van belangen en vriendjespolitiek aan elkaar, maar als Mislintat zaken doet met iemand die hij kent is het mis. Het zal allemaal wel.

20-09-2023 12:53

WTFPers +825

Ja helemaal gelijk hoor. Ik vind de pers totaal respectloos: die Duitser, Susan Lenderink is dat vrouwtje , etc. Ik mis wel echt een objectieve blik op de zaken, er worden alleen maar persoonlijke zaken bijgehaald. Kijk dat er zaken niet goed zijn, klopt maar deze zgn media maakt het heel erg persoonlijk en probeert echt populair te doen. Triest.

20-09-2023 15:52

en88ajaxfan +2125

Aan iedereen die enig commentaar heeft op Been Jr.: Pleur op als je niet tegen de waarheid kan. Want HIJ HEEFT VOLKOMEN GELIJK!!!!!!!

20-09-2023 12:43

debarbaar +8257

Ja vast. Been Jr. 100 jaar oud of zo? Vastgeroest in het clubje Henrichs en de beurshandelaren met van Os? Been mag zich inmiddels best senior gaan noemen of XO als het op ervaring in stoken aankomt.

20-09-2023 12:47

en88ajaxfan +2125

Ik blijf erbij, hij heeft gelijk.

20-09-2023 12:48

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25524

RVC weg Maurits weg Sven weg lendering weg Jan weg

Maurice kan hier 0.0 aan doen hem een kans geven tot de winterstop

20-09-2023 12:36

en88ajaxfan +2125

????? Lendering weg ???? Je bedoelt de mevrouw van de financiën? Lenderink. Wat kan zij hier nu aan doen? Wel even normaal doen hè . Zij doet het goed.. En Maurice is maar de vraag, heeft tot nu toe ook nog geen logische keuzes gemaakt. Als hij niet snel gaat winnen is het over. En terecht.

20-09-2023 12:47

hoolimike +2463

Dat is dat mens die ervoor heeft gezorgd dat we pas eind augustus spelers mochten kopen. Zie nu het gevolg dus ja wegwezen.

20-09-2023 13:04

en88ajaxfan +2125

Beetje het gevolg denk ik van beleid Schreuder denk je niet?

20-09-2023 19:07

LOCAmpos +10511

Hij kan er alles aan doen dat het voetbal nergens op lijkt. Zonder Kudus hadden we helemaal nog niet gewonnen

20-09-2023 12:49

debarbaar +8257

Maurice is het probleem. De man geeft iedereen de schuld behalve zijn eigen beperkte hersenmassa. Of doen we nog een Schreudertje. Eerst Blind ontslaan en dan ontslaan?

20-09-2023 12:49

komop +2149

Hoe kan je commentaar geven op spelers die 1-2 wedstrijden meedoen en waarvan sommige pas 3-4 dagen mee getraind hebben?
Dat is van Telegraaf nivo.
Dit zegt meer over Been Jr dan over iemand anders.
Daarbij lees ik niets erover dat we financieel goede zaken hebben gedaan.
50 miljoen winst op transfer gebied. 20 miljoen minder salaris kosten. Daarmee is het missen van de CL al gedekt (zelfs voor 2 jaar). Maar de media doet blijven alsof we er financieel slecht voorstaan...heel apart allemaal.

20-09-2023 12:34

en88ajaxfan +2125

Pleur op man, het gaat hier over de inhoud, en daarin heeft Been.jr. met zijn zienswijze gewoon VOLKOMEN GELIJK.

20-09-2023 12:41

en88ajaxfan +2125

Je moet wel goed lezen wat hij zegt: Dat geen enkele aankoop een versterking is, omdat ze zelf te jong zijn om een versterking te vormen en zelf nog heel veel moeten leren. En zo is het! Alle Ajax ervaring is weg of niet terug gehaald. BoszTadic Blind Lang Ziyech Tagliafico Almada en nog anderen, waren allemaal beschikbaar of bereid te komen maar zijn niet gehaald. En dus is er niemand om onze diamantjes te leiden in het veld. Zo simpel is het.

20-09-2023 12:54

Wendy.H +7234

Begrijpend lezen is voor veel mensen erg moeilijk, dat blijkt wel

20-09-2023 13:15

komop +2149

De aangetrokken spelers waren allemaal sterkhouders in hun elftal. Welliswaar sommige in de 2e divisie. Maar toch hoorden ze allemaal bij de uitblinkers in hun team.
Ik zou zeggen geef ze de tijd om een TEAM te vormen en brandt ze individueel niet af na 1-2 wedstrijden.
Als Ajax Lang en Dest hadden gehaald, was de media er ook over heen gevallen met de woorden dat deze spelers nog niks bereikt hebben en bij elke club met ruzie zijn vertrokken.
Of alle nieuwe aankopen van Feyenoord die allemaal vrij onbekend zijn. Dat kan je ook negatief benaderen als je wilt, of zeggen dat het er veelbelovend uit ziet.
Ik bedoel maar dat een verhaal altijd 2 kanten heeft en het is maar waar je de nadruk op wilt leggen.

20-09-2023 13:25

Babangida83 +24011

We hadden alleen een gat van 40 miljoen per jaar in t salarishuis.

Dus we moeten nog iemand verkopen voor 20 miljoen volgende zomer.

20-09-2023 22:27

Biss +10914

“ Been jr. legt uit dat Ajax erom bekend staat dat het voor het eerste elftal primair spelers uit de eigen jeugdopleiding haalt. 'Dan moet je zorgen dat ook de aansturing en de leiding van de jeugdopleiding top in orde is. Dat er voldoende voormalig eerste elftal spelers rondlopen. Maar dat hele verhaal van twaalf, dertien jaar terug met de Cruijff Revolutie, daar lijkt weinig van over.”

Hoor je het van een ander! 😉
Beginnen bij de jeugdopleiding, jeugdspelers de kern van de club laten vormen. Een duidelijke rode draad van beleid, visie en principes door de hele club leggen. Van kantinejuffrouw t/m aanvoerder Ajax 1.
Tot slot gerichte aankopen doen op posities waar even geen jeugd doorbreekt (waarbij je ook weer moet zorgen dat er de seizoenen er na wél iets doorbreekt op die positie).

Met deze fundering zal Ajax 1 weer komen waar het hoort te zijn.

20-09-2023 12:32

en88ajaxfan +2125

Precies !!!!!!

20-09-2023 12:54

Babangida83 +24011

Maar mensen als Steijn en Ten Hag (en ook Mislintat) zien dan Misehouy en geven aan dat het talent er nog niet klaar voor is. Om vervolgens een aankoop te kopen die er evenmin klaar voor is. Hoe ga je dat tegen?

In mijn ogen moet de jeugdopleiding dmv Klaas-Jan daar meer inbreng hebben. Bijvoorbeeld door middel van een Technisch Hart. TD plus HJO plus AD. Bij patstelling beslist de AD.

20-09-2023 22:32

debarbaar +8257

Bla bla bla bla.... waar waren Been en Henrichs toen Sar Bosz schioffeerde, Kroes niet aantrok en Ajax 18 maanden zonder TD achterliet? Waar was Been toen de gewetensvragen gesteld moesten worden of mensen als van der Sar en Overmars überhaupt wel voor een directie functie in aanmerking moesten komen met slechts een Mavo op zak? Het feit dat iemand een bal kan vangen of heel hard langs een lijntje de mensen in vervoering kam brengen wil niet zeggen dat ze een onderneming/voetbalclub kunnen aansturen. Als alles goed gaat, dan is er niets aan de hand, maar onder Sar ging elk moeilijk dossier al jaren fout of werd doorgeschoven. Ajax DNA.... bahh wat een raar woord. Er zijn zat mensen die Ajax van binnen en van buiten kennen en prima bestuurders zijn, maar die een bal geen twee keer hoog kunnen houden. Geef mij die maar als bestuurder. Misschien moet de vorige RvC voorzitter eens de hand in eigen boezem steken.

20-09-2023 12:32

Biss +10914

Wat is jouw definitie van Ajax DNA dan eigenlijk?
Volgens mij wordt deze term helemaal verkeerd gebruikt.
“Er zijn zat mensen die Ajax van binnen en van buiten kennen en prima bestuurders zijn, maar die een bal geen twee keer hoog kunnen houden.”
Als die mensen de visie van Ajax (Cruijff) kennen en willen uit voeren, dan hebben zij toch Ajax DNA? Wat heeft dat met hooghouden te maken?

20-09-2023 12:36

donkerblauw +2894

Tjonge jonge wat een voorbarige conclusies allemaal. Nog maar 2 wedstrijden met de complete selectie gespeeld

20-09-2023 12:31

WantAmsterdam +116453

Ah, de oude kliek weer. Wat een feest als die het weer voor het zeggen hebben. Niet voor ons, maar wel voor de media.

20-09-2023 12:30

Ajax14AMS +25205

Ajax koopt bijna geen zekerheidjes meer, alleen maar gokjes.

Een zekerheidje is iemand met een bepaald niveau en talent, waardoor ze zelfs op een slechte dag de ondergrens omhoog halen. Nu heb je bijna alleen maar gokjes gekocht, waardoor de ondergrens veel lager is. (zie het resultaat daarvan tegen Twente, waar je je ondergrens aantikt)

Een paar gokjes zijn prima, zeker als je denkt dat ze een hoog plafond hebben. 10 gokjes voor een stuk of 100 miljoen halen, dat is niet prima. De trainer was ook al een gokje.

Gegokt en verloren wat mij betreft. Wie gaat hier verantwoordelijk voor gesteld worden?

20-09-2023 12:30

WantAmsterdam +116453

Er bestaan geen zekerheidjes.

20-09-2023 12:31

Ajax14AMS +25205

Ik leg duidelijk uit wat ik met zekerheidjes bedoel, en dat soort zekerheidjes bestaan wel.

Denk jij dat als Mbappe naar Ajax komt dat de ondergrens niet omhoog gaat? Dat ging het toch ook toen Tadic kwam?

Dat is wat ik bedoel met een zekerheidje, en die bestaan echt wel. Niet een elftal vol spelers waarvan het nog maar moet blijken.

20-09-2023 12:38

WantAmsterdam +116453

„Denk jij dat als Mbappe naar Ajax komt dat de ondergrens niet omhoog gaat?“
Je praat over een categorie die van Ajax net zozeer verwijderd is als de zon van de aarde.

Tadic was een buitenkansje, en met zijn salaris is zo een speler op dit moment sws niet haalbaar. En ook Tadic had anders kunnen uitpakken. En ja, ik weet wat je met een „zekerheidje“ beodelt. In die zin zijn Sosa en Sutalo ook zekerheidjes.

20-09-2023 12:41

Ajax14AMS +25205

Als je niet Branco, Akpom en Forbs haalt, die alle 3 compleet onnodig zijn met de spelers die nu op die posities lopen, dan hou je veel meer ruimte over om een speler te halen die de ondergrens daadwerkelijk omhoog tilt.

Als jij een stuk of 10 gokjes wilt nemen ter waarde van 100 miljoen, dan blijft er inderdaad weinig over voor spelers die je daadwerkelijk beter maken.

Als je 115 miljoen besteed en je komt met Sutalo en Sosa aan als je enige zekerheidjes, dan is dat gewoon zwaar onvoldoende. Zelfs de trainer die er is aangesteld is een enorme gok.

Ajax moet zekerheid hebben. Als je dat als TD nog steeds niet snapt dan kun je beter plaatsmaken.

20-09-2023 12:48

WantAmsterdam +116453

„ Als jij een stuk of 10 gokjes wilt nemen ter waarde van 100 miljoen, dan blijft er inderdaad weinig over voor spelers die je daadwerkelijk beter maken.“
Het verschil is dat ik niet denk dat er spelers haalbaar zijn die dat daadwerkelijk zijn. Spelers die jij noemt zoals Bailey zijn net zo gok imo.

20-09-2023 12:51

Ajax14AMS +25205

Bailey heeft aantoonbaar veel meer kwaliteit dan een Akpom, Forbs en Mikautadze. De ondergrens gaat dus omhoog.

Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Almada, of Guler als we sneller hadden gehandeld. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van spelers die we beter hadden kunnen halen dan de spelers die we nu hebben.

20-09-2023 12:54

WantAmsterdam +116453

„Aantoonbaar“, again, heb je Mikautadze gevolgd?
En hoe weet je dat iemand als Bailey haalbaar is?
Je maakt aannames en stelt je mening als feit neer. Sorry, dan is het moeilijk met jou in discussie te gaan.

20-09-2023 12:57

Ajax14AMS +25205

Het is niet specifiek Bailey, dat is maar een voorbeeld natuurlijk. Of iemand haalbaar is weet je niet tot je het probeert.

En ja, zowel Bailey als Mikautadze heb ik zien spelen en daaruit kun je concluderen dat Bailey toch echt beter is.

20-09-2023 13:05

WantAmsterdam +116453

„ Het is niet specifiek Bailey, dat is maar een voorbeeld natuurlijk. Of iemand haalbaar is weet je niet tot je het probeert.“
En je weet dat Ajax het niet heeft geprobeerd of naar deze opties heeft gekeken.

„ En ja, zowel Bailey als Mikautadze heb ik zien spelen en daaruit kun je concluderen dat Bailey toch echt beter is.“
Je hebt de ligue 2 intensief gevolgd dus?

20-09-2023 13:07

Ajax14AMS +25205

"En je weet dat Ajax het niet heeft geprobeerd of naar deze opties heeft gekeken."
Ik weet dat Ajax heeft gesetteled voor bijvoorbeeld Forbs als rechtsbuiten, terwijl hij nog geen enkele wedstrijd als prof gespeeld heeft en in die wedstrijden in de Premier League 2 nauwelijks op rechts gestaan heeft. Dat is een enorme gok, en daar ben ik tegen.
Niet per see tegen de komst van Forbs dus, want ik denk dat hij best kan verrassen. Potentie heeft hij zeker, maar dat moet een aanvulling zijn op een al competitieve selectie, dus niet gokken dat hij het probleem op rechts op gaat lossen zoals we nu gedaan hebben.

"Je hebt de ligue 2 intensief gevolgd dus?"
De ligue 2 niet, ik heb betere dingen te doen. Ik heb natuurlijk wel genoeg van Mikautadze gezien om een goed oordeel over hem te kunnen vellen (anders zou ik dat niet doen). Hieruit kun je concluderen dat Bailey beter is.

Dat betekent niet dat Mikautadze gelijk een k*t aankoop is, maar wel dat hij een grotere gok is dan bijvoorbeeld Bailey, en hij speelt op een positie die minder nodig is dan een rechtsbuiten.

Ik vind dat Ajax de prioriteiten verkeerd heeft liggen. De blueprint ligt in 18-19. Je moet goed opleiden (Mazraoui, de Ligt), spelers halen die je plafond en ondergrens omhoog tillen (Ziyech, Tadic, Blind) en dan heb je ook enkele gokjes die goed zijn uitgepakt of die goed kunnen meevoetballen in een goed draaiend team (Schone, Frenkie, Onana)

DAT is hoe je het moet doen. Niet grotendeels gokken en aanvullen met 1 of 2 spelers waarvan je denkt dat ze top zijn.

20-09-2023 13:20

WantAmsterdam +116453

Forbs is dan ook wel een aankoop, en met afstand de grootste gok.

„ De ligue 2 niet, ik heb betere dingen te doen. Ik heb natuurlijk wel genoeg van Mikautadze gezien om een goed oordeel over hem te kunnen vellen (anders zou ik dat niet doen). Hieruit kun je concluderen dat Bailey beter is.“
Maar hoeveel is dat dan?

„ Ik vind dat Ajax de prioriteiten verkeerd heeft liggen. De blueprint ligt in 18-19. Je moet goed opleiden (Mazraoui, de Ligt), spelers halen die je plafond en ondergrens omhoog tillen (Ziyech, Tadic, Blind) en dan heb je ook enkele gokjes die goed zijn uitgepakt of die goed kunnen meevoetballen in een goed draaiend team (Schone, Frenkie, Onana)“

18/19 is een hele grote uitzondering. Daar viel alles in elkaar en zat zoveel mee.
Tadic en Blind waren hele grote buitenkansjes. Een oude bekende van de trainer die Ajax als droomclub had, en een oud Ajax en tevens ook zoon van een Ajax legende.
Ziyech groeide pas naar dat niveau, hij was in zijn eerste twee seizoenen bij lange na niet zorgend als in 18/19. voor hetzelfde geld had het een tweede Maher kunnen zijn.

Ik blijf erbij, in deze situatie is er goed gehandeld, er lagen geen buitenkansjes voor de hand. We moeten het met een kleiner salarishuis. Tuurlijk zijn er ook wat grotere twijfelgevallen zoals Forbs (en in iets minder mate Akpom en Avila), maar ook „zekerheidjes“ (Sosa en Sutalo), spelers die veelbelovend (Mikautadze, Mannsverk, Gaaei, Tahirovic), spelers die weinig hebben gekost en daarom geen grote gokken zijn (VD Boomen, Medic, Ramaj).
Nogmaals, we zitten in een moeilijke situatie, geen kampioen, geen CL, financieel kritisch etc.

20-09-2023 13:31

Knalpot +3666

Bij almada was het volgens mij juist een gok dat we die binnen zouden kunnen halen. Echt enthousiast klonk ie niet en volgens mij is dat vooral ook omdat ie zelf weet dat hij straks aan het einde van de competitie overal naartoe kan en dan een meervoud van het salaris van Ajax kan gaan opstrijken. Guler had dus alleen gekomen als je de rest van zn familie ook gelijk maar even financieel onafhankelijk had gemaakt beetje makkelijk gedacht allemaal van je.

20-09-2023 13:55

Ajax14AMS +25205

"Maar hoeveel is dat dan?"
Hoe wil je dat ik dit beantwoord? Bailey is een heel stuk beter.

"18/19 is een hele grote uitzondering. Daar viel alles in elkaar en zat zoveel mee."
Met die mentaliteit haal je nooit meer zoiets. Alles viel in elkaar omdat het beleid klopte. Nu valt alles juist uit elkaar omdat er geen f*ck meer van het beleid klopt. Het was een perfecte mix van een goede lichting vanuit de jeugd, een goede trainer, spelers die je ondergrens hoger maken en een paar gokjes die goed zijn uitgepakt.
Door nu een gok te nemen met de trainer en met 9/10 aankopen die je doet en compleet voorbij te gaan aan het feit dat je Misehouy, Vos, Godts en van Axel-Dongen nog hebt snij je jezelf in de voet. Dat is wanbeleid.

Forbs heeft overigens veel meer talent dan Akpom en Avila, dus dat is een nog veel begrijpelijkere aankoop dan meer dan tien miljoen neertellen voor een 3e spits en 2e linksback terwijl je al krap bij kas zit.

Als je financieel in zwaar weer zit ga je Vos de kans geven ipv Mannsverk kopen. Gorter de kans ipv Ramaj, etc.

Ajax is een koopclub geworden. Een beetje a la Chelsea, maar dan op lager niveau. Van de 12 zullen er vast wel 3 slagen, toch? Bizar beleid man.

20-09-2023 16:00

Ajax14AMS +25205

Beter een zak geld voor 1 van die jongens, dan miljoenen uitgeven aan Branco, Avila, Akpom, Mannsverk, Ramaj etc.

20-09-2023 16:01

Gaza +4434

Het lijkt nu inderdaad meer op kwantiteit dan kwaliteit.

20-09-2023 12:27

tripleA +3961

Zo'n bedrag zonder context is vrij nietszeggend. Er zijn genoeg clubs waar 115 miljoen wordt uitgegeven voor 1 speler.

20-09-2023 12:23

Henk de Vries +11176

Ja maar dat zijn de absolute sterren. Ajax kwakt er nu al 2 seizoenen meer dan 100 miljoen uit aan spelers die je niet beter maken...

20-09-2023 12:31

Biss +10914

Van die speler verwacht je dan toch ook dat hij het waard is? Net als we nu van onze nieuwe spelers verwachten.

20-09-2023 12:38

Oxxer +165787 moderator

Been jr is onderdeel van de 5e colonne, geen toeval dat hij Orie van Os noemt, dit soort conservatieve heren op leeftijd houden vernieuwing binnen de club tegen.

20-09-2023 12:23

Patajax +2386

Ik zei het al eerder. Dit wordt een financieel deama

20-09-2023 12:21

freak31 +5676

Dat weet je niet, en die conclusie mag je nog helemaal niet trekken. Hoelang hebben we de nieuwe aanwinsten al zien spelen.

20-09-2023 12:23

debarbaar +8257

Volgens mij is dit een financieel mega succes geworden. De Ajax DNA mensen hebben de financien uit de klauwen laten gieren, deden ook gewoon 60% miskopen en 20% normale aankopen en betaalden wat Rob Jansen de zaakwaarnemer van Sar, Overmrs, Jonk, Bergkamp, Heitinga wilde voor zijn spelers. We zijn ineens principieel geworden. Je zou Sar even moeten bellen en vragen hoeveel spelers er naar Rob Jansen moesten overlopen voordat ze een contract kregen bij Ajax.

20-09-2023 12:35

JanBiesbos +29458

Volgens mij heeft iedereen op ajax.nl de interviews van mislintat kunnen bekijken. Bij elke speler legde hij uit waarom, waarvoor de speler gehaald is. NUL commentaar…..vorig jaar zijn er alleen maar prutsers aangekocht door Nederlandse ajax dna, driekwart is al weer weg en verkocht! netto gezien is er maar voor 53 milj aangekocht .
Je zegt ook niet er is in twee jaar tijd voor 350 milj verkocht en voor 200 milj gekocht dus de kwaliteit moet wel minder zijn?


sutalo was voor basis, sosa

20-09-2023 12:19

Ajax14AMS +25205

Tuurlijk is de uitleg goed, andere mag hij die spelers niet halen. Dat betekent niet meteen dat ze 100% goede en logische aankopen zijn.

20-09-2023 12:32

Biss +10914

Uit jouw verhaal haal ik 150mil winst in 2 jaar. Helemaal top. Vraag is, wat doen we er mee?
En, iets anders, gaan we iets doen aan de jeugdopleiding (bv 5 jaar geleden al)? Of blijven we lekker kopen zoals andere topclubs ook doen, maar dan met 10x zoveel budget?
Hoe gaan we ons onderscheiden? Want grote PL clubs lachen om 150mil winst in 2 jaar.

20-09-2023 12:42

LOCAmpos +10511

Stop dat Ajax dna in je reet. En dan met kenneth taylor als voorbeeld komen. Laat me niet lachen zeg

20-09-2023 11:39

Sti Jn +3101

En alleen maar algemeenheden: welke jeugdspelers zijn net zo goed als dat wat aangetrokken is????

20-09-2023 12:08

Turbo +42358

Taylor is gewoon je beste middenvelder nu. De 3 aankopen zijn totaal niet zelfvoorzienend en beheersen de speelstijl voor geen meter.

Taylor moet spelen in dit Ajax.

20-09-2023 12:24

DankzijCruijff +48731

En Fitz-Jim had je nooit mogen verhuren ten koste van aankopen zoals Branco en Mannsverk. Bovendien moet Misehouy nu al veel meer kansen krijgen gezien het gebrek aan creativiteit en fatsoenlijke aanvallende middenvelders.

20-09-2023 12:48

Rob1976 +9643

Goede teksten van Been jr. alleen begrijp ik wel waarom de doorstroom vanuit de jeugd momenteel stagneert, want die presteren niet goed genoeg in jong. Alleen Mislintat geeft vervolgens teveel geld uit aan nieuwe spelers die niet veel beter of zelfs minder zijn waardoor we nog dieper in de ellende komen.
Een Vos, Godts en Misehoui zou ik nu wel echt zoveel mogelijk in 1 laten spelen om verder te kunnen rijpen.

20-09-2023 10:33

Vik86 +42397

Wie is die man?..Iedereen moet ff zijn zegje doen volgens mij..

20-09-2023 10:09

peterVKV +6493

die gozer zit daar al zijn hele leven, nooit wat opgeleverd

20-09-2023 10:25

AFCA-pride +17579

Been jr doet zogezegd alles in het belang van Ajax, maar plaatst zichzelf nadrukkelijk op de voorgrond en heeft er moeite mee dat hij niet meer in de bestuursraad zit. De 5e colonne binnen Ajax (waar ook nog wel goede mensen inzitten) die altijd voor onrust zorgen.

20-09-2023 10:37

AjaxAddicted +3022

ja! iedereen weet het beter. iedereen praat elkaar na. en niemand doet wat. allemaal oud nieuws...

20-09-2023 11:04

MosesD +14730

Deze meneer Been is nou typisch iemand die een paar hele normale en verstandige dingen zegt, maar tegelijk ook een paar hele domme uitspraken doet, waarmee hij aangeeft eigenlijk niet precies te weten waar hij het over heeft. En daarvan zwermen er een boel rond Ajax. Helaas. In de nieuwe Bestuursraad is er , zo heb ik begrepen, helaas geen ruimte voor een of twee supporters, zonder banden, maar puur alleen liefde voor Ajax. Type Kale & Kokkie. Supporters die ook heel goed kan verwoorden wat er speelt. De andere 5 of 6 leden zijn natuurlijk ook supporter, maar al met al moet het geheel het geweten van Ajax zijn. Sowieso vind ik dat dat hele ledenverhaal op de schop moet. Iedere seizoenkaarthouder moet lid zijn (dat gaat ook voorkomen dat mensen zich gaan misdragen, je bent immers lid van Ajax en je wilt niet geroyeerd worden). Deze leden, dat zijn er dan zo'n 55.000 dat zijn onze socio's en die stemmen over de Bestuursraad. Nu is het tamelijk incestueus, dat de Bestuursraad ook bepaald wie er lid mag worden. Dan krijg je dus quasi interessante types als Been.
Gooi de boel open!

20-09-2023 09:57

peterVKV +6493

Die lui zitten daar lekker op de eretribune. Vrouwtje fris van de kapper erbij. De ballen verstand van voetbal maar ok. Dat kan je ze toch niet afnemen. Dit hoort bij de familie.

20-09-2023 10:06

Koekie87 +21045

Dit zijn gewoon mensen die proberen mee te profiteren van de ontstane situatie. Je hoort ze nooit totdat er stront aan de knikker is. Daar is een bepaald word voor.

20-09-2023 10:11

MosesD +14730

Precies. Zo meneer Lex Hes (de tweede s heeft ie vermoedelijk laten verwijderen) is ook zo'n type. Schreeuwen vanaf de zijlijn, je hoort ze alleen als het niet goed gaat. Keje Molenaar, nog zo'n held. Giga aandachtsgeil, maar daar houdt het wel een beetje mee op.

20-09-2023 10:15

Koekie87 +21045

Lex Hes moest even zijn naam opzoeken maar moeten we zo iemand dan echt serieus gaan nemen. Als ik de berichten zo lees laat die man zelf een spoor van vernieling achter in de textielbranche. Maar weet het ondertussen allemaal wel heel mooi te vertellen hoe Ajax het anders zou moeten doen.

20-09-2023 10:21

MosesD +14730

Precies dat.

20-09-2023 10:29

LOCAmpos +10511

Supporters zonder banden en kale en kokkie in 1 zin?

20-09-2023 11:41

MosesD +14730

Voor zover mij bekend hebben deze geen functie bij Ajax of Ajax gerelateerde bedrijven. Of jij moet meer weten?

20-09-2023 11:57

LOCAmpos +10511

Ze hebben contact met de halve selectie. Dan heb je banden en ben je zwaar bevooroordeeld. Is niet erg, maar als supporter zonder banden zou ik ze niet willen bestempelen.

20-09-2023 12:02

MosesD +14730

Oké, dat wist ik niet. Ik vind iig dat ze altijd gewoon hele simpele en heldere dingen zeggen. Zonder agenda, zover ik kan oordelen.

20-09-2023 12:33

DankzijCruijff +48731

Mwuah. Kokkie vind ik wat onafhankelijker overkomen dan Kale. Hebben ook nooit een kritische noot over Klaassen gekraakt bijvoorbeeld, terwijl hij al lang niet meer presteerde. Bleven hem verdedigen. Voorbeeldje van vriendjes die ze af en toe opzichtig beschermen.

20-09-2023 12:51

MosesD +14730

Ik heb ze daar vaak genoeg kritisch over gehoord. En imo was Klaassen nog altijd n prima 12e man. Qua mentaliteit kunnen n boel een voorbeeld aan hem nemen.

20-09-2023 12:58

peterVKV +6493

De meesten van de supporters hier op AS willen ook alleen maar aankopen en branden het liefst jeugdspelers als Brobbey, Taylor en Rensch tot de grond toe af. Met Misehouy gaat straks hetzelfde gebeuren als hij even minder speelt in een slecht lopend elftal. Ik weet niet hoe het zo gekomen is maar bij veel supporters is ook het Ajax DNA weg. Denk dat het te maken heeft met ongeduld, te snel willen presteren, altijd maar top willen zijn. Maar zo werkt het niet. Ook bij Ajax zijn er goede en slechte tijden. Succes is niet zomaar te koop.

20-09-2023 09:17

Koekie87 +21045

Maar even eerlijk. Speelt onze jeugd dan ook zo geweldig. Staan laatste in de KKD. Jongens als Taylor en Rensch spelen al tijden zeer matig tot slecht en is toch logisch dat daar kritiek op komt. Wij roepen zelf dat we de beste jeugdopleiding hebben van Nederland, Europa en sommige zelfs van de wereld. Maar ik zie het niet hoor bij veel van die jongens en daar ben ik echt niet de enigste in. Tuurlijk zijn er ook slechte tijden maar misschien word het ook eens tijd dat we gaan accepteren dat onze jeugd niet altijd zo goed is als we zelf misschien wel denken. Op dat gebied is er werk aan de winkel bij Ajax.

20-09-2023 09:31

peterVKV +6493

Het is voor jeugdspelers bijzonder moeilijk goed te presteren in een slechtlopend elftal. Dat is nu al anderhalf jaar het geval door schandalig mismanagement aan de top. Daar ligt de schuld en niet bij de jeugdspelers. Die verdienen meer krediet. De frisheid waarmee Taylor en Rensch debuteerden is volledig weg sinds Schreuder. Daar ligt het probleem.

20-09-2023 09:44

Ajax27 +19263

Komop, Taylor en Rensch zijn gewoon te min voor Ajax 1, daar kunnen we het toch wel over eens zijn. Heeft niets met eigen jeugd te maken, heeft met kwaliteit te maken.

Hoor je iemand klagen over Hato? Nee, omdat ie wekelijks laat zien ontzettend goed te zijn. En ja, ook hij maakt foutjes tijdens de wedstrijden, maar je ziet gewoon wekelijks ontzettend veel kwaliteiten bij hem.

Brobbey is veel te wisselvallig. Als spits van Ajax moet je er makkelijk 30+ in alle competities bij elkaar kunnen maken. Als je dan zoals vorig seizoen, nadat we 'm voor een kleine 20 miljoen hebben teruggekocht ziet dat ie er in de Eredivisie wedstrijden slechts 13 scoort, CL & EL geen enkele goal en de KNVB beker slechts 1 goal... ja dan komt er kritiek. Talent of niet, bij Ajax moet je er direct staan.

Afgelopen zondag was zeker de 2e helft een sterke wedstrijd van hem. Maar in andere wedstrijden was het ook weer mwa... 4-5 opgelegde kansen nodig hebben om 1 goal te scoren, dat kan gewoon niet. Soms heb je maar 2-3 kansen in de hele wedstrijd. Daar moet er dan minimaal 1 van zitten.

Dus Brobbey zal zich snel constant moeten laten zien. Anders verwacht ik dat vrij snel Mikautadze op de deur gaat kloppen en z'n plek gaat innemen.

20-09-2023 09:42

Koekie87 +21045

Die jongens moeten gewoon leren omgaan met zaken als kritiek. Wat leren ze ervan als men ze elke de handen boven het hoofd gaat houden onder het mom van eigen jeugd. Zo werkt de grote mensen wereld uiteindelijk wel. Als ik mijn werk niet goed doe komt daar ook kritiek op. Daarnaast doen die jongens aan topsport en als je dan niet met zaken kan omgaan zoals kritiek dan is het misschien een idee om bij een club als SV Diemen aan de slag te gaan.

20-09-2023 09:51

peterVKV +6493

Hato is een top talent. De anderen zijn nog steeds grote talenten die zullen gaan renderen onder een goede trainer die het Ajax spelletje kent en Ajax weer als Ajax laat voetballen. Schreuder en Steijn horen niet bij Ajax. Gaat ook bij steijn nooit wat worden. En het lijkt erop dat Mislintat voor Steijn heeft gekozen en niet voor bijvoorbeeld Bosz omdat Steijn weinig persoonlijkheid heeft zodat hij lekker zijn gang kon gaan. En dat alles omdat Ajax een stuurloos schip is zonder AD en met een waardeloze RvC. En nu pas roert de ledenraad zich, dus de vereniging Ajax. Iedere betrokkene heeft schuld, maar niet jeugdspelers waarvan je weet dat ze echt wel goed zijn omdat je ze ook in de jeugd volgde.

20-09-2023 09:56

peterVKV +6493

Ik moet toegeven dat het inderdaad wel sneeuwvlokkies zijn die hard moeten worden aangepakt. Maar talent is er wel.

20-09-2023 09:59

Ajax27 +19263

Rensch is gewoon al 1,5 jaar niet in vorm... of is ie dan gewoon niet zo goed? Ik denk dat het beter voor Rensch z'n ontwikkeling is om een treetje terug te doen. Een club als FC Utrecht bijv zou denk ik prima voor m zijn.

Taylor heb ik goeie dingen zien doen vorig seizoen, maar ik zie 'm gewoon niet de volgende stap maken. Waar je bij sommigen echt een duidelijke groei ziet en je dan blij bent dat ze nog een extra seizoen blijven... dat heb ik bij Taylor gewoon niet. Hij blijft steken op een bepaald niveau. Het is nooit echt dat ie heel slecht is, maar hij brengt ook niets extra. Net als Dani de Wit, denk ik prima een speler voor een club als AZ en via daar naar een mooie buitenlandse subtopper of middenmoter. Maar Ajax... nee ik zie het niet.

20-09-2023 10:49

hoolimike +2463

Denk 90% hier nog nooit in het stadion is geweest. Want wat ik hier vaak lees leeft helemaal niet bij mensen die bij Ajax komen.

20-09-2023 10:59

YRGI +33032

De jeugd die laatste staat in de KKD?

20-09-2023 09:10

TweeBenig2 +16443

Ho,ho, je vergeet mijn guilty pleasure club Telstar🤫

20-09-2023 09:19

peterVKV +6493

Nee, een paar spelers uit die jeugd. Zo werkt het bij Ajax. Dat er brandhout omheen staat maakt niet uit.

20-09-2023 09:19

Craain +5013

'Maar voor dit seizoen is hij meer dan een fantastische Ajax-speler en als je hem laat spelen, is hij straks weer een jaar verder in zijn ontwikkeling.'

Dit is het probleem. Rensch staat er nog steeds niet. Emannuelson ook niet. Maduro ook niet. Bergwijn ook niet. Regeer ook niet, Baas ook niet. Univar ook niet. Zo kan ik maar doorgaan. De enige die zich heeft ontwikkeld is Eriksen, maar die was laatst seizoen bij Ajax in "vorm", daarna is hij gelijk vertrokken. Ongeveer 1e 3 seizoenen was hij zeer matig en aan het ontwikkelen. Zoiets moeten we het niet meer hebben!

De Ligt, Timber, Frenkie de Jong bijvoorbeeld hebben wel de talent voor.

20-09-2023 09:07

Koekie87 +21045

Niet om het een of ander maar spelers van buitenaf renderen vaak nog beter bij Ajax dan de jongens die uit onze eigen jeugd komen. Spelen vaak met een hele ander soort passie, zijn er vaak trots op om het Ajax shirt te mogen dragen en zit vaak ook een betere mentaliteit bij dan bij onze jongens.

20-09-2023 09:15

Saudara +7087

Spijker op de kop hier.

20-09-2023 09:04

Aurelius1 +19736

Het geld is nu in elk geval definitief op.

20-09-2023 09:04

Danielson +50667

Hoe kom je daar nou bij?

20-09-2023 09:30

DankzijCruijff +48731

Van een zeer betrouwbare bron uit de Fabeltjeskrant.

20-09-2023 12:52

Rock69 +8411

Vorig jaar was het al niet anders. Schimmige transfers die waren gemaakt door Schreuder en een Joegoslavisch iemand. Ik weet zeker dat dit elftal heel goed gaat voetballen. Maar als ik in Roemenië naar de tandarts ga voor een gaatje in mijn kies, dat het zomaar kan gebeuren dat ik ineens een kwart van mijn gebit kwijt ben. Even Apeldoorn bellen. Maar Steijn met zijn staf moeten het ook maar net kunnen, om in het Engels of Duits, duidelijk te zijn naar je spelers toe. Wat is de plan van aanpak. Wat is de taktiek. En ga zo maar door. Verder vergeten we gemakshalve dat Ajax alleen zijn eerste partij thuis speelde en de overige drie echt allemaal uit! Nu eerst Marseille en dan Feijenoord thuis.

20-09-2023 08:50

noppenkoning +41678

Nooit geweten dat er ook een Mario 0-10 Been junior was.

20-09-2023 08:40

Mokumsfinest +834

De grote vraag is natuurlijk, wat vind het orakel Keje Molenaar van de gehele situatie?

20-09-2023 08:31

YRGI +33032

Helemaal kut, maar zelf instappen? Nee.

20-09-2023 09:11

Danielson +50667

Gelukkig niet zeg. Op Volendamse toestanden zitten we al helemaal niet te wachten.

20-09-2023 09:31

Newbee34 +6750

Gaat geen dag voorbij dat deze ellende weer de revue passeert. Vanmiddag de persco, zal gezellig worden.

20-09-2023 08:24

Odin2710 +2144

Vind je het heel raar? De club staat in brand...

20-09-2023 08:32

Newbee34 +6750

Zeg nergens dat ik het raar vind. Maar het maakt het er niet leuker op voor ons supporters

20-09-2023 15:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.