Ajax wint dankzij Berghuis en Brobbey op bezoek bij RKC Waalwijk

door NielsOpdam 4751

Bron AS

Ajax wint dankzij Berghuis en Brobbey op bezoek bij RKC Waalwijk

door NielsOpdam 4751

Bron AS

Laatst geüpdatet

Ajax heeft zaterdagavond met 1-4 gewonnen op bezoek bij RKC Waalwijk. De Amsterdammers kwamen via Steven Berghuis op voorsprong, maar moesten in de eerste helft ook een tegengoal van Pelle Clement incasseren. Vlak na rust schoot Berghuis Ajax op schitterende wijze op voorsprong. Brian Brobbey scoorde ook twee goede doelpunten namens de Amsterdamse club.

Alfred Schreuder koos voor Davy Klaassen en Brobbey in de basisopstelling, net zoals afgelopen zondag tegen Excelsior. Daardoor begon Mohammed Kudus opnieuw op de bank. Verder begon Jorge Sánchez als rechtsachter en was Steven Bergwijn de rechtsbuiten. Dusan Tadic begon als linksbuiten.

Het duel was nog maar amper onderweg of RKC Waalwijk kreeg al een gele kaart. Juriën Gaari kreeg de kaart, nadat hij Berghuis stevig aanpakte. Verder gebeurde er weinig in de eerste tien minuten, maar na elf minuten was daar een treffer van RKC Waalwijk. Eerst ging Clement alleen richting Remko Pasveer, maar de Ajax-goalie kon knap redding brengen. Daarna schoot Michiel Kramer de 1-0 binnen namens RKC. Echter stond de spits buitenspel, waardoor het doelpunt werd afgekeurd.

Daarna kreeg Ajax een eerste mogelijkheid via Tadic. Calvin Bassey kopte de bal richting de Serviër, die de bal in één keer op goal schoot. Zijn poging ging echter over het doel van RKC. Na twintig minuten kreeg Klaassen de volgende kans namens Ajax. Deze keer gaf Tadic de bal voor op de middenvelder, die daarna op de keeper schoot. Als Klaassen binnenschoot, was het sowieso geen doelpunt, omdat de vlag omhoog ging voor buitenspel.

Twee minuten later was het wél raak voor Ajax. Berghuis zette de aanval zelf op en kreeg de bal – na een goede aanval - voor zijn voeten. De middenvelder schoot goed binnen, waardoor Ajax op 0-1 kwam. Kort daarna kregen de Amsterdammers een grote kans via Klaassen. Na goed drukzetten kwam de bal bij Bergwijn, die aflegde op Klaassen, maar de middenvelder stuitte op een speler van RKC.

Het elftal uit Waalwijk ging steeds beter voetballen en kwam na veertig minuten op gelijke hoogte. Oud-Ajacied Clement werkte binnen en zorgde er zo voor dat RKC Waalwijk met een gelijke stand de rust inging. Na de rust kwam Ajax met twee nieuwe spelers het veld op. Owen Wijndal was de vervanger van Daley Blind. Laatstgenoemde kreeg in de eerste helft een gele kaart wegens protesteren. Florian Grillitsch was op het middenveld de vervanger van Edson Álvarez.

Met twee verse krachten in het elftal kwam Ajax na 53 minuten op een 1-2 voorsprong. Berghuis was opnieuw de man namens de Amsterdammers. Hij nam de bal in één keer en schoot op schitterende wijze raak. Bijna tien minuten later vergrootte Brobbey de marge tot twee. Hij won zijn duel met Shawn Adewoye en liep daarna richting het doel van RKC. De Ajax-spits schoot goed binnen en maakte de 1-3.

Na het derde doelpunt van Ajax ging RKC Waalwijk aanvallender wisselen en dat resulteerde in een grote kans voor de Brabanders. Pasveer was echter belangrijk voor de Amsterdammers, de keeper zorgde ervoor dat het 1-3 bleef in Waalwijk. Drie minuten na die grote kans kwam Ajax op een 1-4 voorsprong. Brobbey scoorde zijn tweede doelpunt van de avond en ging daarna direct liggen met kramp. Het was zijn laatste actie van de avond, want Lorenzo Lucca kwam in het elftal. Daarnaast werd Bergwijn vervangen door Kudus.

Vijf minuten voor tijd kwam Francisco Conceição ook nog in het elftal als vervanger van Klaassen. De Portugees kreeg in de negentigste minuut nog een grote kans, maar zijn poging ging hoog over. Uiteindelijk wint Ajax met 1-4 in Waalwijk, waardoor de ploeg van Schreuder met drie punten terugreist naar Amsterdam. Aanstaande woensdag speelt Ajax in de eigen Johan Cruijff ArenA tegen Liverpool tijdens de vijfde groepswedstrijd in de Champions League.

Opstelling RKC Waalwijk:

Vaessen; Lelieveld (46' Bakari), Gaari, Adewoye, Van den Buijs (77' Bakkali), Lutonda; Bel Hassani (69' Lobete), Anita, Clement (69' Vroegh), Oukili (77' Kuijpers); Kramer (90+1' Jozefzoon).

Wissels RKC Waalwijk: 

Pereira, Spenkelink, Augustijns, Bakari, Bakkali, Jozefzoon, Kuijpers, Lobete, Mulder, Nieuwpoort, Vroegh, Wouters

Opstelling Ajax: 

Pasveer; Sánchez, Timber, Blind (46' Wijndal), Bassey; Álvarez (46' Grillitsch), Berghuis, Klaassen (86' Conceição); Bergwijn (82' Kudus), Brobbey (82' Lucca), Tadić.

Wissels Ajax:

Stekelenburg, Gorter, Wijndal, Magallán, Grillitsch, Rensch, Kudus, Ocampos, Lucca, Conceição, Fitz-Jim.

Doelpunten:

0-1 Steven Berghuis (22')
1-1 Pelle Clement (40')
1-2 Steven Berghuis (53')
1-3 Brian Brobbey (62')
1-4 Brian Brobbey (81')

Bijzonderheden:

- Devyne Rensch, Kenneth Taylor en Ahmetcan Kaplan zullen in Waalwijk nog niet bij de wedstrijdselectie zitten. Het drietal is nog altijd geblesseerd.
- Bij RKC staat oud-Ajacied Pelle Clement onder contract. Ajax Showtime sprak hem voorafgaand aan de wedstrijd. Lees het hele interview hier.
- Brian Brobbey was in de afgelopen twee Eredivisie wedstrijden trefzeker. Denk jij dat hij weer het net vindt? Bekijk hier wat het je kan opleveren!

Live Blog
Loading...

22/10/2022 20:45
90+3. AJAX WINT MET 1-4 IN WAALWIJK

Het is afgelopen in Waalwijk! Ajax wint met 1-4 op bezoek bij RKC Waalwijk, dankzij twee doelpunten van Brian Brobbey en Steven Berghuis!

22/10/2022 20:33
86. LAATSTE WISSEL VAN AJAX

Daar is de laatste wissel van Ajax. Conceição vervangt Klaassen. 

22/10/2022 20:29
81. BROBBEY MAAKT DE 1-4 VOOR AJAX

Ajax komt op 1-4. Brobbey schiet zijn tweede doelpunt binnen en gaat daarna gelijk liggen met kramp. Hij wordt vervangen door Lucca. Daarnaast komt Kudus voor Bergwijn.

22/10/2022 20:26
78. PASVEER REDT AJAX

Een grote kans voor RKC Waalwijk. Pasveer redt Ajax en zorgt ervoor dat het 1-3 blijft in Waalwijk. 

22/10/2022 20:25
77. TWEE WISSELS BIJ RKC WAALWIJK

RKC Waalwijk gaat nog twee keer wisselen. Bakkali en Kuijpers komen voor Van den Buijs en Oukili. 

22/10/2022 20:17
69. RKC WISSELT TWEE KEER

RKC Waalwijk gaat twee keer wisselen. Bel Hassani en doelpuntenmaker Clement verlaten het veld voor Lobete en Vroegh.

22/10/2022 20:10
62. BROBBEY SCHIET AJAX OP 1-3

Het is 1-3 voor Ajax! Brobbey wint het duel met Adewoye en loopt daarna richting het doel van RKC. De Ajacied schiet de bal goed binnen, waardoor de marge twee is voor Ajax.

22/10/2022 20:06
58. GEEL VOOR ADEWOYE

Ook Adewoye krijgt een gele kaart. De RKC-verdediger tikt Brobbey op zijn hak en krijgt een kaart. 

22/10/2022 20:03
55. GRILLITSCH KRIJGT GELE KAART

55. Grillitsch krijgt een gele kaart, nadat hij te hard doorgaat op Bel Hassani.

22/10/2022 20:00
53. BERGHUIS SCHIET AJAX MET SCHITTERENDE GOAL OP VOORSPRONG

53. Ajax komt op 1-2 in Waalwijk, en hoe! Steven Berghuis met een schitterend doelpunt. De Ajacied neemt de bal in één keer en schiet prachtig binnen! 

Lees meer over:
Plaats reactie

Wouter.H +11164

Liverpool is af en toe gewoon superscherp geweest en dat is het verschil met onze gemiste kansen. Ik zie wel degelijk aanknopingspunten voor een betere toekomst. Ik denk dat we PSV straks oprollen.

26-10-2022 22:41

SjakiedeWit +2637

Hahahhahahahahahahahahhaah mag ik even lachen. Het wordt steeds slechter met ons clubje…

29-10-2022 17:04

Wouter.H +11164

Lachen is gezond. Ik zou zelf alleen niet lachen als ik er van overtuigd was dat Ajax alleen maar achteruit bleef gaan aangezien ik een supporter ben, maar ga je gang 😀

29-10-2022 17:18

Daneman +1387

Nog weinig of niet over geschreven, maar wat Pasveer super goed cq enorm belangrijk tegen waalwijk.

23-10-2022 17:51

WeirdAJAX +12454

FC GRONINGEN OLÉ!!! 3-1 rust tegen PSV

23-10-2022 15:18

JSTWST +651

4 punten los..van 010 en 040 en 5 van AZ. Alles in eigen hand 😄

23-10-2022 16:35

WeirdAJAX +12454

Mooi weekend!!

23-10-2022 17:03

Daa +2708

Berghuis was echt goed maar het probleem met Berghuis is dat hij je nooit op sleeptouw gaat nemen tegen de topploegen in Europa itt een Hakim Ziyech.

23-10-2022 14:20

Dusbaba +15444

Komt wel, let maar op binnenkort. Hij begint de schroom van zich af te gooien en is niet bang meer een leidersrol op te eisen. Als je dat durft en er ook nog eens naar handelt, komt het vanzelf goed.

23-10-2022 14:48

SjakiedeWit +2637

Mislukt in het buitenland, dat geeft aan dat hij geen geweldenaar is…

29-10-2022 17:05

komopajax777 +13353

Hopelijk vanaf nu wel.Het heeft ook met vorm en vertrouwen te maken en met de ploeg als geheel.

23-10-2022 18:19

MonkeyTonk +812

Precies. Er is een ongesproken hiërarchie op het veld. Tegen de kleintjes is Berghuis niet bang om erbovenuit te steken. Tegen gelijkwaardige tegenstanders schittert hij nooit. En tegen de top is het aanhaken. Ik zou hem wel eens willen zien met het zelfvertrouwen van een sterkere physique (krachthonk), want het is een iel mannetje.

24-10-2022 09:46

ElSalvador +1698

Schreuder moet gewoon de beste 11 opstellen en niet sommigen te vriend willen blijven houden. De tijd van verjongen is aangebroken. Blind zakt verdedigend steeds door het ijs, Klaassen kan het niveau zichtbaar niet meer aan en zelfs Tadic is niet consistent meer. Waar heb je dan anders zo'n grote selectie voor. Ik hoop echt dat hij dit nu inziet, want de wedstrijden tegen Liverpool en PSV zijn voor ons allemaal cruciaal. Geen excuses en medelijden na een nederlaag achteraf.

23-10-2022 10:55

Red Devil +3604

Ajax had geluk dat RKC bij rust al niet met 4-2 voorstond want er werd weer als mietjes verdedigt bij Ajax.
Gelukkig na rust de boel hersteld maar als je zo tegen Liverpool start kan je in de rust als team wel gaan douchen en de 2e helft schriftelijk afdoen.

23-10-2022 10:42

MarcHogervorst +35303

Ja, inderdaad, zorg eerst eens dat het verdedigend staat. Ik weet nog vorig jaar kregen we de eerste helft van de competitie ... totaal vier doelpunten tegen in de Eredivisie.

23-10-2022 11:11

MarcHogervorst +35303

Klopt maar ik vind in iedere situatie, start met een solide verdediging. Sowieso, onafhankelijk van de trainer. Gisteren ook weer. Je komt bijna 1-0 achter. Kom je voor, denk je, okay weerstand gebroken, vasthouden, krijg je weer de 1-1 om de oren. Moet jij het spel maken, dan laat je ruimte achter je, die gebruikt kan worden in de counter. Kom je in een uitwedstrijd 1-0 voor, kun je met een goede verdediging wat minder risico nemen.

23-10-2022 11:25

MarcHogervorst +35303

Wij willen, wij willen, wij willen, wij willen..

Dat is nu juist wat een successupporter zegt. Niet kunnen aanvaarden dat het soms wat minder gaat. Dat is nu juist wat voor mij een successupport is. "Ik wil flitsend voetbal zien en Ajax moet hoog scoren in Europa zodat ik erover op kan scheppen .... Anders ga ik naar het theater of de bioscoop of ik zet een leuke film op."

23-10-2022 21:09

Sportvolgert +41023

Nou in sommige wedstrijden waarschijnlijk wel. In hindsight hadden we die 50 miljoen moeten incasseren. In dit soort wedstrijden zou ik graag een kans zien voor een Fitz Jim waarbij je er van uit gaat dat je domineert.

23-10-2022 10:31

Ajacied1981 +17412

lampies en kakkies winnen er 0-1 met hulp van een strafschop
Wij winnen 1-4, prima dus, uiteraard met ruimte voor verbetering.
Afzeiken is zo makkelijk en soms een beetje zielig

23-10-2022 10:21

Ajaxdebeste35 +15598

Psv wint ruim van GAE en wij spelen gelijk.
Dus dit zegt helemaal niks. Elke wedstrijd is een andere

23-10-2022 10:26

PeterLarsson +13355

Vorig jaar na 11 wedstrijden Eredivisie 26 punten en nu 28 punten en 1 doelpunt meer gescoord (ondanks 9-0 van vorig jaar tegen Cambuur). Het grote verschil zit in de tegendoelpunten vorig jaar amper en nu is het iedere week raak. Als je het achterin op orde gaat krijgen kan je weer eens aan een goede reeks gaan werken.
Blind heeft dit seizoen nu op 2 posities gespeeld en kan op beide posities het niet meer belopen. Nog even een paar beelden teruggekeken van de 1e helft en gewoon tragisch hoeveel foute keuzes hij heeft gemaakt, niet meer aanzet om mee terug te verdedigen en ja ook een paar goede inspeelpasses gegeven alleen dit weegt niet meer op tegen de verdedigende foutenlast.

Voorin hebben we uiteindelijk voldoende kwaliteit en individuele klasse om iedere wedstrijd meerdere doelpunten te maken, zou wel helpen als Kudus achter Brobbey wordt gezet.

23-10-2022 10:14

AFCCruyff +4053

Bizar om te zien dat Alfred elke speler op elke positie geprobeerd moet hebben voordat hij inziet wat velen van ons vanaf het begin al riepen. Soort trial and error wat veel te lang duurt. Berghuis op 8 ipv Taylor was al overduidelijk na vorig seizoen, Brobbey op 9 super logisch, Tadic op links ipv rechts. Nu Kudus op 10 nog. Laat het nou gewoon ff een tijdje zo staan als hieronder voor de vastigheid koppige biljartbal.

Tadic - Brobbey - Bergwijn
---------Kudus
---Berghuis -- Alvarez
Bassey-Blind-Timber-Sanchez
------Pasveer

23-10-2022 10:13

Doediemaar +1001

Wordt weer tijd voor een tweede club in Amsterdam

23-10-2022 10:11

PeterLarsson +13355

Ik neem aan dat je bedoeld een 2e profclub, maar waarom wordt dat weer tijd?

23-10-2022 10:17

MarcHogervorst +35303

https://www.youtube.com/watch?v=kX9BFyiClzc

Waar zijn de tijden van welleer, mijn Amsterdam wat doet dit zeer..

23-10-2022 11:07

Ron6 +3530

Volgens mij heeft Berghuis zijn beste wedstrijden gespeeld links op het middenveld. Destijds dat hij Gravenberch moest vervangen en nu weer. Ik zou zeggen, laat hem daar lekker staan. Moet Taylor maar ergens anders op het veld zijn plek zien te veroveren. Berghuis heeft zoveel rendement daar op de LM positie.

23-10-2022 09:49

MarcHogervorst +35303

Tayler en Berghuis kunnen niet samen? Middenveld, Berghuis, Taylor, Klaassen.

23-10-2022 09:57

AFCCruyff +4053

Berghuis Taylor en Klaassen samen op het middenveld? aub niet zeg

23-10-2022 10:05

MarcHogervorst +35303

Waarom niet? Ja je hebt een hekel aan Klaassen, maar verder. Berghuis en Taylor samen gaat niet?

23-10-2022 10:09

AFCCruyff +4053

Dat gaat idd niet echt. 2 linkspoten naast elkaar die eigenlijk op dezelfde positie spelen en zelfde types zijn. Het is 1 vd twee imo. Liever een rechtspoot ernaast die een ander soort type is. Ik zou het zo neerzetten:

--------Kudus
--Berghuis--Alvarez

23-10-2022 10:16

Oeroeboeroe +18567

Ik snap echt jouw voorliefde voor Klaassen niet. Vooropgesteld ik heb niets tegen de persoon Klaassen, maar gisteren was hij overduidelijk weer de grote dissonant aan Ajax' kant. Laat je bij een opstelling niet (alleen) leiden door onderbuikgevoelens. Er zijn er 2 die het niveau van Ajax gisteren naar beneden trokken. .https://www.sofascore.com/rkc-waalwijk-ajax/djbsgjb

23-10-2022 11:03

MarcHogervorst +35303

--------Berghuis
--Taylor-----Alvarez

23-10-2022 11:03

Sjaakvaak +26610

Laat je bij een mening niet (alleen) leiden door scorebordjournalistiek. Twee spelers kunnen een lagere score hebben maar er nog steeds voor zorgen dat de rest van het team veel beter speelt. Frenkie heeft bijv ook vaak lagere cijfers bij Barca.

Dat gezegd hebbende, ik heb de wedstrijd niet kunnen volgen en Blind en Klaassen hebben zeker meer moeite dus ik geloof het graag. Ik zie ze overigens wel vaak genoeg nog goede dingen toevoegen aan het team en veel beter op de bank is er niet.

23-10-2022 13:03

Ron6 +3530

Dat zou wellicht kunnen, daarom schrijf ik ook dat Taylor dan maar moet knokken voor een andere positie dan LM…

23-10-2022 14:08

Opperhoofd +12767

1/3 van het seizoen zit er op.

Onze trainer rommelt nog steeds maar door, geen enkele linie is duidelijk.
Spelers zijn hopeloos uit vorm ( op berghuis na).
Ons spel is heel voorspelbaar.
Verdedigend staat het echt slecht.

Enige lichtpuntje is dat we nog steeds bovenaan staan……

23-10-2022 09:44

jaripettersson +9543

Zijn de youri's niet een optie op de backs? Taylor op 6, zodat je daar al begint te voetballen? Centrale verdediger naast Timber wil ik me even niet aan branden..

23-10-2022 09:43

Modric36 +8224

Wat speelde die Tadic weer slecht man man man

23-10-2022 09:34

Benleiden +7280

Net de samenvattingen nog een keer gezien, maar wat zit Timber in een slechte fase zeg. Doordekken, verkeerde ruimte induiken, man overpakken, eigen zone verlaten/bewaken...gaat meerdere keren fout.

Echt zorgelijk! Zou Timber ook dronken zijn van de tactiek van Schreuder?

23-10-2022 09:26

Sjaakvaak +26610

Als een speler maar in 1 systeem onder 1 trainer kan spelen dan gaat er toch echt iets bij de speler zelf mis.

23-10-2022 13:03

Nr.10 +111766

Bergosso is echt de beste man van het seizoen tot nu toe. Grillfiets vond ik goed invallen, erg degelijk, aanspeelbaar en een hele simpele voortzetting. Het viel mij wel weer op hoe matig Bergwijn was, ook in de 2e helft toen hij van links kwam. Hij had een goede start, met die goals, maar moet wel beter zeg. Wijndal vond ik ook weer heel matig invallen, werd ook een paar keer voorbijgelopen. Achterin zijn we nog steeds gewoon heel kwetsbaar, ook nu weer niet de 0 gehouden en het hadden er zomaar weer meer dan één kunnen zijn (Pasveer goed gekeept!). Timber is nog niet in de vorm die hij vorig seizoen had. De nieuwe verdedigers zijn gewoon lang niet zo goed als Mazraoui en Martinez waren vorig jaar (wat ook logisch is), en Blind is verdedigend ook kwetsbaar. Behalve Bassey kan er ook niemand een beetje koppen.

23-10-2022 09:00

Eppo.R +1149

Zal alfred calimero nu ook de pik er in hebben dat het in de 2e helft beter en sneller liep zonder blind en alvarez?

23-10-2022 08:47

Danielson +50645

Ik denk dat hij die gele kaart voor Blind als een soort alibi heeft gebruikt voor de wissel. Want normaliter ben je echt niet bang dat een speler als Blind een tweede keer geel pakt.
De wissel was natuurlijk volkomen terecht maar dan om andere redenen.
Ik vrees dat we op een blessure van Blind moeten wachten voordat hij definitief uit het elftal verdwijnt. Hoewel Bassey centraal en Blind LB nog altijd beter is dan de omgekeerde variant.
Als de afgelopen wedstrijden 1 ding duidelijk hebben gemaakt, dan is het dat Blind centraal echt niet meer kan. Alleen Alfred is helaas ziende Blind.

23-10-2022 10:18

Rob1706 +1705

Heb de hele 2e helft teruggekeken omdat ik wilde zien hoe Grillitsch speelde. Speelt simpel en houdt spel veel minder op dan Alvarez. Althans dat was mijn indruk over de 2e helft. Wijndal verdedige die Kuipers niet echt best, haalde voorzetten er niet uit waardoor er toch kansen voor RKC kwamen. Dat zal echt beter moeten worden als Wijndal een basisplaats wil krijgen. Hoewel Tadic de nodige wedstrijden op rechts voor Southampton speelde gaat dat bij Ajax helaas niet meer. Snelheid teveel ingeboet. Bergwijn op links in combinatie met Wijndal was bij begin van de competitie best gevaarlijk maar nu even niet. Dan toch maar Tadic op links, bal vast houden en Wijndal er over heen.

23-10-2022 08:18

Danielson +50645

Grillitsch speelt wel alles in 1 tempo, en dat tempo is niet hoog...

23-10-2022 10:20

ditisdebeslissing +4230

Psv gaat vandaag pakkie krijgen.

23-10-2022 08:04

superajax +11630

Schijnbaar ligt de rode loper al klaar dus ga er maar niet van uit.

23-10-2022 08:27

MarcHogervorst +35303

Ligt aan de instelling, maar ja, wie van SC Cambuur kan verliezen kan ook van FC Groningen verliezen.

23-10-2022 09:59

Nr.10 +111766

Pepi gaat ze pakkie geven.

23-10-2022 09:02

Doediemaar +1001

Luuk is terug

23-10-2022 10:13

Jp777 +8921

Grootste verbetering na rust is de wissel van Blind. Wijndal kan in ieder geval lopen en verdedigd mee. Daley je bent een echte Ajacied en het is altijd jammer als zo’n carrière eindigt maar het kan gewoon niet meer. Elke tegenstander speelt alles over links, ze weten dat je het niet meer kunt belopen.

23-10-2022 07:57

Nr.10 +111766

Sommigen hier (niet alleen jij) zijn zo gefixeerd over hoe slecht ze Blind vinden, dat ze niet zien dat Wijndal nog minder is. Hij werd aan alle kanten voorbijgelopen man.

23-10-2022 09:03

Freddy +11544

Wijndal valt mij ook vies tegen. Baas is niet minder.

24-10-2022 12:51

Jp777 +8921

Vreemd is dat Wijndal niet fit is, onbegrijpelijk toch

24-10-2022 17:35

mido1988 +4305

Eindelijk een idee! Inplaats van Davy uitfluiten waar ik niet van hou. Kan er niet een lied worden verzonnen die gaat over Kudus op 10.
Die heel het stadion meegaat zingen?

Don't worry about a ten!
'Cause every little ten gonna be all right
Singin': Don't worry about a ten
'Cause every little ten gonna be all right!

Kudus rises up this mornin'
He Smiled with the risin' sun
Three nice goals
Scored by Kudus
Now he is singing sweet songs
Of melodies pure and true,
Sayin': This is my message to Schreuder

Ever little 10 gonna be alright.

23-10-2022 07:00

mido1988 +4305

ik vind hem ook slecht, maar iemand die wel muziek kan componeren kan die niet een nummertje schrijven? Ik ben wanhopig op zoek hoe we Kudus op 10 kunnen krijgen :D

23-10-2022 13:02

ditisdebeslissing +4230

Echt balen dat onze vrienden uit anderlecht weer een baal seizoen hebben. Terwijl we ze zouden kunnen helpen met spelers als marta of rasmussen( huur/leen) ik hoop dat ze er weer bovenop komen.

23-10-2022 06:49

ElSalvador +1698

Conclusie na 11 wedstrijden en CL. Blind is verdedigend klaar. Klaassen alleen als stand in gebruiken. Tadic en Bergwijn functioneren beiden niet als rechtsbuiten. Conceiçao is klaar om te spelen. Schreuder kan het zichzelf dus een stuk makkelijker maken.

23-10-2022 05:48

Ajax35 +4292

Blind wordt echt met de week slechter lijkt het, ik zou hem niet eens in mijn amateurteam willen hebben

23-10-2022 09:21

ElSalvador +1698

De beste opties zijn Bergwijn op links, Conçeicao op rechts, Kudus ipv Klaassen en Bassey links centraal.
Zet Tadic tegen Liverpool in de spits en tegen PSV Brobbey.
Schreuder is stekeblind.

23-10-2022 05:16

Tim.S +4003

Die Conceição is ook een geweldige speler met een heerlijke dribbel;).

23-10-2022 03:01

mvdk +44600 moderator

Ja hij heeft wel iets van Antony weg, alleen is hij fysiek nog wel erg zwak. Heeft wel echt het vermogen om een tegenstander helemaal gek te draaien.

23-10-2022 03:19

Hans.D88 +3787

Moet inderdaad het krachthonk in en wat rustiger worden, wat te maken kan hebben met bewijsdrang. Telkens als hij een speler voorbij dribbelt en eenmaal in de vrije ruimte, valt, struikelt, of vergeet hij de bal. Zit heel veel perspectief in!

23-10-2022 07:39

Jeffsajax +1895

Check even de bovenbenen van deze portugees, pure spiermassa en kracht.

23-10-2022 09:21

Ron6 +3530

Precies zoals het is.... die te grote bewijsdrang moet er een beetje uit, dat misschien ook niet, maar dat hele drukke wel, zijn acties beginnen vaak weergaloos en eindigen vaak struikelend.

Goeie gast is het met een drive van heb ik jou daar en verdedigend doet hij ook zijn best. Veel agressiever dan dat nep meeverdedigen van Tadic en Bergwijn.

23-10-2022 09:55

mvdk +44600 moderator

Maar valt na 1 licht schouderduwtje om. Er mag fysiek wel iets bij. Als hij iets sterker en rustiger kan worden gaan hij een topper worden.

23-10-2022 10:15

Robertini +40036

Ajax speelde veel beter nadat Daley en Alvarez gewisseld werden, goh.

23-10-2022 02:36

Qifesh +24917

Ik ruik die Frank de Boer sfeer weer terugkomen.. Ik ben er best misselijk van geweest destijds dus ik kan niet uitsluiten dat ik nu af en toe eventjes de TV uit doe wanneer er pover slecht wordt gevoetbald.. Sorry Ajax maar als je wil dat mensen naar voetbal kijken moet je toch echt even een goede regisseur aannemen of iemand die goed is in het recruiten daarvan..

23-10-2022 01:21

Rikkie66 +22904

Lijkt wel of niemand in de gaten heeft dat je Klaassen, Blind en Tadic de eerst komende 2 seizoenen nog hard nodig hebt om aan een nieuw team te bouwen. Vooral het commentaar op Klaassen is bijna beschamend. Hij krijgt veel te weinig respect!

23-10-2022 01:18

Robertini +40036

Tadic misschien, maar Blind en Klaassen vind ik echt niet (meer) goed genoeg. Respect voor bewezen diensten is prima, maar dat betekent niet dat ze in de basis moeten.

23-10-2022 02:49

MichelBoerebach +29384

Hoezo zouden we Klaassen hard nodig hebben? Die voegt al een jaar niets meer toe.

23-10-2022 03:56

WillemvH +1651

Spel van Bergwijn ziet er na een sterk begin al weken plichtmatig en risicoloos uit. Ik vraag me af wat hij bijdraagt aan het spel. Daarom tegen RKC maar eens gaan turven.
Eerste helft (vanaf rechts) één veilig dribbeltje, 5 passes over minder dan 5 meter en 4 langere, waarvan één foutief. 2 duels (allebei verloren). Verder 11 keer terugkaatsen. Géén schoten (op doel), twee voorzetjes, waarvan één goed. 1 assist (op Berghuis) en 1 onderschepping.
Tweede helft (vanaf links) weer één dribbeltje, 5 korte passes, waarvan 3 mis. 5 verloren duels (van de 5) , 1 mislukt voorzetje, 5 keer terugkaatsen (3 fout) en 2 schoten op doel, allebei geblokt. 81e minuut gewisseld.

Conclusie: er gaat geen enkele dreiging van Bergwijn uit, hij passeert niet, en onderneemt ook niet of nauwelijks. Een enkel risicoloos dribbeltje. Laat staan dat hij passeert en voorgeeft. Op een enkele poging na, niets van dat al. Zet ook geen druk, loopt plichtmatig rond. Teleurstellend op zijn zachtst gezegd.

Mijn voorstel: Tadic op links, Conçeincaõ op rechts. Hebben allebei veel meer dreiging, zeker Conçeincaõ. Kudus met Alvarez en Berghuis in het midden.

23-10-2022 00:40

wijsneus +5246

Waarom Bergwijn eruit en niet Tadic dan? Bergwijn is veel beter op links dan Tadic. Nu speelt hij gedwongen als rechtsbuiten en dat is niet zijn beste positie.

23-10-2022 00:52

WillemvH +1651

Op links komt hij alleen binnendoor. Nooit buitenom. Loopt het dus vaak dicht, waardoor Brobbey kaatser wordt ipv in stelling gebracht. Hij functioneert wellicht beter in een tweespitsensysteem. Zoals in het Nederlands elftal.

23-10-2022 01:08

wijsneus +5246

Tadic gaat niet buitenom en binnendoor. Die vertraagd het spel alleen maar. Dus op basis van wat krijgt Tadic de voorkeur boven Bergwijn?

23-10-2022 01:12

Daneman +1387

een wedstrijd maakt nog geen zomer, maar tegen excelsior deed Tadic het toch gewoon goed op lb?

23-10-2022 07:32

Yaeron +6382

Dat komt misschien wel door Schreuder. Die sloopt misschien al zijn creativiteit eruit. Het is allemaal naar binnen toe en dan balletje breed. Of meteen een bal op de overlappende back.

23-10-2022 01:13

AlexIbarra +19352

Ik heb altijd betwijfeld of Bergwijn na 2,5 jaar banken meteen klaar zou zijn voor een volledig programma. Vind weinig van zijn frisheid van het begin overblijven na een potje of 10. En de laatste 2 wedstrijden speelt hij natuurlijk op zijn mindere positie rechts.
Hij zal een manier moeten vinden om met minder energieverbruik toch wat meer van waarde te zijn, als hij alles blijft spelen. Dat is zijn aandachtspunt na jaren geen basis.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat Schreuder niet het seizoen begonnen is met Tadic links. Je captain die als enige al jarenlang elke wedstrijd op dezelfde plek staat, ga je door het elftal slingeren terwijl het nieuwe team juist al veel vastigheden mist.
Brobbey is je spits die maar 60 minuten aankan, Bergwijn is een 'multifunctionele aanvaller' die nog geen vaste rol in het team heeft, rechtsvoor wist je dat Antony waarschijnlijk ging vertrekken.

In mijn ogen was het veel beter geweest om Tadic een half jaar linksvoor te laten spelen, en te kijken hoe Brobbey, Bergwijn, Berghuis, Kudus, Conceicao, Lucca, enz. invulling geven aan de spits en rechtsvoor positie. Als duidelijk is hoe dat verloopt, kun je daarna kijken wie op kwaliteit afdwingt dat Tadic eruit gaat.

Van het best lange rijtje dat ik hierboven noemde, is Berghuis de enige die de afgelopen jaren een min of meer volledig programma heeft gespeeld. De rest zat op de bank, in de ziekenboeg of kwam nog tekort.
Muv Lucca heb ik in al die spelers vertrouwen dus ik misgun ze geen speeltijd, maar het lijkt me logischer dat je je elftal begint te bouwen rond een speler die wel al jaren constant goed presteerde op zijn positie.

23-10-2022 02:03

MichelBoerebach +29384

Ik vind Bergwijn ook geen speler voor de kleine ruimte. Meer iets voor een 2 spitsen systeem.

23-10-2022 03:57

Ozhan +1532

Interresant analyse. Heb zelfde cijfers van Tadic? Kunnen we vergelijken

23-10-2022 06:45

Dusbaba +15444

Valt mij ook al een tijdje op. Niets straalt hij meer uit. Je zou op zijn minst wel eens een mooie actie van hem verwachten, maar ook dat niet.

23-10-2022 13:01

Dubbelvla +8549

Heb de wedstrijd niet gezien omdat ik een weekendje weg ben. Was van plan de wedstrijd terug te kijken, maar nu ik zie dat er 8 schoten op doel zijn genomen denk ik dat ik deze netjes oversla…

23-10-2022 00:39

mvdk +44600 moderator

Tip: Kijk gewoon de tweede helft.

23-10-2022 00:43

mvdk +44600 moderator

'Ajacieden' die vooraf hopen dat Ajax onderuit gaat. Ik kan er niet aan wennen. Ongeacht de situatie; een Ajacied zal nooit hopen dat Ajax onderuit gaat. Onder geen enkele voorwaarde. Als Ajax verliest heb ik er zwaar de pest in!

Och en dan al die namen van spelers die verkeerd geschreven worden... Krillitsch... wie is dat? Anthony... wie is dat? Sommigen moeten zich misschien eens afvragen of ze wel echt een Ajax-supporter zijn of dat ze alleen maar succes-supporters zijn die de laatste paar jaar aangehaakt zijn, want als je Ajacied bent en GEEN Ajaxied, dan ken je de namen van de spelers, schijf je AJACIED en hoop je altijd op winst.

23-10-2022 00:33

WantAmsterdam +116337

“Ajaxied” is iets wat me echt ongelofelijk triggert.

23-10-2022 01:05

mvdk +44600 moderator

Mij dus ook. Kunnen alleen kleuters zijn.

23-10-2022 01:12

sucre +15285

Hear hear!!

23-10-2022 01:13

Tommyshelby +130422

Een like namens deze Ajaxied.

23-10-2022 01:21

Henkjanklaas +20683

Inderdaad. Stel negatievelingen. En een ieder heeft een andere opstelling zo van die moet erin en die moet eruit. Kritisch zijn prima maar ongenuanceerd grof waar slaat dat op…

23-10-2022 16:56

AFCCruyff +4053

Kudus moet en zal NIET op 10 beginnen als basisspeler he Alfred. Laatste 10 minuten brengen ouwe koekenbakker. Conceicao 5 minuten geven. Verder weer lekker blijven hannesen, spelers spelen overal en nergens, soms wel 3x geschoven in de wedstrijd zoals Tadic. Ondanks al het gegoochel met positioneren van spelers toch gewonnen, zeker niet te danken aan Schreuder.

23-10-2022 00:15

Ans B +20045

Blind was verdedigend slecht maar was wel erg goed in de passing hoor! Hij brak in die eerste wél goede 30 minuten van Ajax meermaals de boel open hiermee. Ik vind dat men dat wel mag waarderen naast de kritiek die je inderdaad op hem kunt hebben.
Verdedigend was het bijna gatenkaas in de eerste helft. Bassey en Tadic waren beiden heel zwak. Aan die kant lukte bijna niets. Helaas was Bergwijn aan de andere kant ook niet best. Hij loopt er minder bij als een iemand met z'n ziel onder de arm, maar zijn spel staat nog steeds heel ver af van zijn beginwedstrijden (op die 15 minuten tegen Excelsior na).

In de tweede helft haalden de meesten een hoger niveau, maar ik miste de passing van achteruit wel - tenzij Berghuis zich liet terugvallen. Grillitsch 1-2 keer (tegenover ca. 5 van Blind).
Ik hoopte na de 3-1 op wissels, maar ik moet erg lang wachten. Conceicao zelfs pas in de 85e minuut. Waardeloos! Het wordt steeds moeilijker om nog iets goeds te vinden aan deze trainer.

Behalve de goals vond ik het mooiste moment van de wedstrijd dat Kudus bovenop de rug van Brobbey sprong. Hij lijkt zich steeds beter thuis te voelen in het team.
En hij mocht zelfs 5 minuten op 10 spelen!

23-10-2022 00:00

A-west +5768

Alvarez ziek en toch opstellen. Hoe is het mogelijk. Kudus voor lul zetten en niet opstellen. Hier
word ik nou ziek van.

22-10-2022 23:50

rodnet +10347

Winst ok. Spel uiterst matig. Klaassen 20 balcontacten, Berghuis 82: welke blinde stelt Klaassen nog op?

22-10-2022 23:40

jerryisthename +32155

Ajax wint ondanks Schreuder. 😅

22-10-2022 23:39

Steffenhagen +38243

Even over Manschot : opnieuw een anti-Ajax fluiter . Wat was die man slecht

22-10-2022 23:35

Qifesh +24917

Dit is echt Calimero.. we spelen verdomme tegen een club uit Waalwijk..

23-10-2022 01:14

Ajax95Duivendrecht +24251

Leuk dat we ruim winnen, maar als je heel eerlijk bent doet de stand niet echt recht aan de prestatie. Eigenlijk was het gewoon heel matig wat Ajax liet zien. Hoe veel open uitgespeelde kansen RKC wist te creëren, niet normaal... Echt Ajax, ga je schamen.

Maar goed, twee dingen zijn wel duidelijk geworden: Brobbey en Berghuis nooit meer uit de basiself.

22-10-2022 23:33

Eurysaces +29583

Zonder Pasveer hadden we er nog meer moeten maken voor een resultaat. Ronduit gênant tegen een ploeg van dit niveau. Ik vrees echt voor een ongekende afstraffing tegen Liverpool en ik zie het ze ook niet doen tegen PSV, die gaan gaan die foute stroom ook afstraffen.

23-10-2022 00:18

Velibor30370 +4158

Voor de eerste keer eens een wedstrijd in Waalwijk bezocht. Kan niet anders zeggen dan leuk cluppie en leuke sfeer. Helaas niet genoten van Ajax. Middenveld met Klaasen en Alvarez blijft onmogelijk om vlot spel vooruit te spelen. De controle zie ik niet want heb met deze 2 op t middenveld behoorlijk veel ruimte voor RKC gezien.
Blind en Tadic vandaag beiden echt zwaar onvoldoende. Ben bang dat dit resultaat Schreuder zal bevestigen dat t met deze 4 in de basis best wel lekker gaat….
lekkere 3 puntjes tegen echt geen slechte tegenstander zijn natuurlijk top maar wmb helaas geen enkel vooruitzicht op beter spel

22-10-2022 23:33

WeirdAJAX +12454

Zie nu samenvatting. Eerste kans RKC heft Blind buitenspel op omdat hij tegenwoordig steeds twijfelt tussen een 'voorsprong' houden voor het geval hij in een sprint moet verdedigen en op buitenspel spelen en dus vooruit stappen. Gebeurt zo vaak de laatste tijd. Opvallend.
Maar ziet Schreuder het ook?

Sowieso liep Blind echt te kutten zo te zien.

Bergosso heerlijk!

22-10-2022 23:31

Mocrodammerr +23122

UFC was weer geweldig! Islam Mackalaev...fenomeen

22-10-2022 23:09

Tommyshelby +130422

https://twitter.com/LisandrMartinez/status/1583920509972254720

Kijk ff wat we hebben laten gaan man. Alles wat we nu missen. Wij hebben slappe Blind die het publiek overslaat...

22-10-2022 23:07

sucre +15285

Laten gaan? Dat klinkt alsof we er iets aan konden doen...

23-10-2022 01:16

Tommyshelby +130422

Hij was wel de rijpste van onze selectie voor een stap, dus hem neem ik het minst kwalijk. Maar ja..

23-10-2022 01:17

Oldstar +5270

Berghuis niet alleen de beste bij Feyenoord maar nu ook bij Ajax.

22-10-2022 22:54

Tuurajax +2511

Hahahahahah die blind hè


Eerst die opa actie bij de goal en daarna dat gezeik tegen de scheids

Wat kunnen we die missen als kiespijn zeg! Nog meer dan schedel

22-10-2022 22:49

ricardov2 +58

Kunnen allemaal lopen klagen, maar PSV had het thuis nog veel moeilijker om te winnen door een onterechte penalty in de 96min cadeau te krijgen!

WZAWZDB

22-10-2022 22:25

debetweter +10151

Wij spelen niet opeens goed, wanneer PSV het zichzelf moeilijk maakt... Ajax is de afgelopen weken gewoon niet goed genoeg, vandaag was het weer niks. Eerste helft was onvoldoende en RKC speelde inderdaad ook heel goed.

In de tweede helft ging het stukken beter doordat Alverez eruit werd gehaald en Bergwijn met Wijndal links gingen spelen. We hadden meer voetballend vermogen met deze 2 spelers en daarmee was de waarde van Blind minder belangrijk en kon je beroep doen op een Bassey die zijn fysiek kon gebruiken om de aanval van RKC dicht te zetten. Dat werkte.

De hele wedstrijd was Klaassen onvoldoende, dus daar ga ik niet verder op in. Rechtsbuiten hebben we ook de hele wedstrijd veel moeite gehad. Bergwijn daar is het gewoon niet, en Tadic was zowel links als rechts zeer matig wegens het ontbreken van snelheid. Ik heb Conceicao op rechts gemist totdat hij eindelijk in de 85 min werd gebracht, ik geniet van zijn explosiviteit en gretigheid, hij wil constant de bal en zoekt daarin de combinatie. Ik zou Conceicao heel graag eens 90 minuten willen zien, en hoop daar bij messi-achtige loopjes te zien, voordat hij z'n explosiviteit toont, en dat hij ook wat meer zelf op goal probeert te schieten.

Ajax is nog lang niet waar het moet zijn. CL word het helaas niet en de eredivisie word ook heel spannend.

22-10-2022 22:47

Rikkie66 +22904

Die Grillitsch, daar had ik enorme twijfels bij. Maar die speelt lang niet slecht.

22-10-2022 22:23

SR83 +1765

En als ie kort speelt? Ook niet slecht?

22-10-2022 22:31

mvdk +44600 moderator

In Duitsland heeft hij veelvuldig laten zien te kunnen voetballen. Meerdere leden hier waren daarom voorstander van zijn komst. Ikzelf ben er blij mee. Transfervrij ook nog.

22-10-2022 22:37

debetweter +10151

Totaal andere speler dan Alvarez. Helaas niet duidelijk beter. Alvarez is verdedigend sterker, Griltisch voetballend sterker. Heel leuk om te zien. Ik hoop dat hij z'n draai gaat vinden, ik begrijp niet hoezo Schreuder hem niet veel meer minuten en vertrouwen geeft. Met Berghuis samen lijkt het middenveld vorm te krijgen.

22-10-2022 22:56

jerryisthename +32155

Niemand begrijpt Schreuder...laat dat nou het grootste probleem zijn met die eigenwijze drol. 🙄

22-10-2022 23:43

mvdk +44600 moderator

Niet duidelijk beter? Voetballend is Grillitsch lichtjaren beter dan Alvarez en het liep na de wissel ook duidelijk een stuk soepeler. Alvarez is een goede speler hoor, maar vooral voor een andere soort team.

23-10-2022 00:38

WantAmsterdam +116337

Alvarez is alleen koppend verdedigend duidelijk beter, voor de rest is het verschil niet gigantisch.

23-10-2022 01:28

MichelBoerebach +29384

Jawel, man. Die kan er niks van. Wat deed hij goed vandaag dan?

22-10-2022 23:50

Rikkie66 +22904

Balans....

22-10-2022 23:58

MichelBoerebach +29384

Balans? Welk balans?

23-10-2022 04:04

louis60 +11473

Rensch, Wijndal en Blind zijn killing in counters. Bassey op CV achter houden. Op dat moment kwam RKC niet echt meer door. Wijndal niet goed. Liever daar nog Blind. Alvarez tijdje banken. Sanchez viel me ook niet mee. Maar in winter nieuwe LB en RB halen. Sanchez weer verkopen/verhuren. Naar België of zo. Schreuder laten vervangen door Sjaak Swart.

22-10-2022 22:22

debetweter +10151

Bassey komt steeds mee naar voren, dat is altijd heel irritant. Veel liever Wijndal dan Blind, Blind liep nog op het middenveld als er een diepte pass werd gegeven. Hij is gewoon echt te langzaam. Wijndal doet het leuk voorin en doet het verdedigend niet veel slechter dan Blind.

Sanchez deed het vandaag eindelijk een beetje goed vandaag. Was lekker aan het jagen, echt een strijder. Geef die jonge wat tijd. Wat ik mis op de backs is een cross/pass zoals Blind die zo mooi kan geven, zou mooi zijn als ze daar wat op kunnen gaan trainen.

22-10-2022 23:01

ajaciedpp +1597

jij bent nog dommer dan Schreuder pipo louis60!!!!!!!!!!!!!!!!

23-10-2022 01:24

Masz +3731

Waar is het Ajax spel gebleven?
❌️ Direct doorspelen, éénmaal raken.
❌️ Veel bewegen, de vrije ruimtes opzoeken.
Als Schreuder ze geen eens met deze opdrachten het veld opstuurd is het snel over.
Ajax moet minimaal kampioen worden.

22-10-2022 22:05

PeterLarsson +13355

Ajax moet altijd kampioen worden dus dat is niks nieuws. De beginopstelling van de 2e helft minus Klaassen maar met Kudus en je krijgt al veel meer Ajax spel.

22-10-2022 22:08

Masz +3731

Juist ja, een speler die niet weg loopt. Brobbey maakt gaten daar hebben we Klaasen niet voor nodig.

22-10-2022 22:14

stopperspil +11264

Sanchez speelde met veel snelheid, Wijndal was nogal sloom maar die mist wedstrijdritme hoop ik.

22-10-2022 22:03

aschja +20594

Wijndal ziet er zwaar uit. Letterlijk en figuurlijk.

22-10-2022 22:10

PeterLarsson +13355

Gelukkig ben ik alleen maar figuurlijk zwaar letterlijk dan weer niet.

22-10-2022 22:15

aschja +20594

Wat ik bedoel. Hij oogt loch.

22-10-2022 22:49
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.