'Ajax wil kwakkelende Kudus niet aan de Afrika Cup laten deelnemen'

door Jesse ter Haar 58

Bron De Telegraaf

'Ajax wil kwakkelende Kudus niet aan de Afrika Cup laten deelnemen'

door Jesse ter Haar 58

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Ajax wil Mohammed Kudus niet aan de Afrika Cup deel laten nemen, zo heeft Erik ten Hag na afloop van Ajax - Fortuna Sittard laten weten. Jeroen Kapteijns, verslaggever van De Telegraaf, hoorde de oefenmeester erover spreken.

'Het is zeer aannemelijk dat hij hier blijft', sprak Ten Hag. 'Hij is in anderhalf jaar tijd vier keer geblesseerd geweest. Hij raakte de laatste keer ook weer geblesseerd bij de nationale ploeg. Tja, als je aan een toernooi als de Afrika Cup wilt meedoen, moet je niet alleen blessurevrij zijn, maar ook wedstrijdfit. Dat laatste is hij natuurlijk absolúút niet.'

Overigens lijkt de rappe middenvelder niet al te lang maar uit de roulatie te zijn. In januari hoopt Ten Hag hem op het trainingskamp immers weer op te trainen. 'Of hij mee kan op trainingskamp? Ja, dan moet hij juist mee, omdat hij daar fit moet worden.'

Hoewel er aanvankelijk twijfels waren over de doorgang van de Afrika Cup, lijkt het vanaf volgende maand toch plaats te gaan vinden. De omikronvariant van het coronavirus bracht even twijfel, maar Patrice Motsepe - voorzitter van de Afrikaanse voetbalbond - liet weten dat er van afgelasting geen sprake is.

Ondertussen speelde Kudus al sinds 7 november geen wedstrijd meer. Hij kampt met een blessure aan zijn rib en is daarvan nog altijd aan het herstellen. Dit seizoen kwam de Ghanees tot vijf Eredivisie-wedstrijden in Ajax 1, waarin hij eenmaal doel wist te treffen.

Lees meer over:
Plaats reactie

Epiret +4254

Dat een gezonde en jonge sporter al ruim 6 weken niet kan voetballen vanwege een “ribblessure” vind ik al uiterst bijzonder…..

23-12-2021 18:43

Libero +18894

Ik denk dat Ajax maar wat minder aan individuele salarissen moet gaan betalen en nog meer spelers contracteren, want je gaat gewoon steeds meer spelers in de ziekenboeg krijgen door de roofbouw agv die krankzinnige schema's. FIFA gaat gewoon dat WK per 2 jaar erdoor drukken, CL gaat meer gegarandeerde wedstrijden op de agenda krijgen, voor de winterstop heb je 3 interlandbreaks, Zuid-Amerikaanse spelers gaan ook vast wel vaker te laat terug komen van hun interlands - dat hek is van de dam en dat gaan ze heus niet terugzetten. Nou, en dan zal UEFA ook nog wel een gooi doen naar een EK eens in de 2 jaar. En de clubs maar krom liggen voor de salarissen en geen enkele inspraak hebben als de spelers ontboden worden om vervolgens half kreupel teruggestuurd te worden. Met een fooi aan vergoeding en niet eens een bedankje of sorry dat we je speeltje hebben gemold.

23-12-2021 18:40

Alvarez352009Ajax +12061

Schijt interlands en toernooien. Straks worden clubs alleen nog maar revalidatie centra van landenteams.

de agenda is veels te vol. Heel veel teams slepen zich naar de winterstop, spelers raken overbelast, psychisch vermoeid. Maar Fifa en uefa denken alleen maar aan geld.

23-12-2021 18:00

Jariking +5445

Wat een aso als die zelf wil gaan. Continu geblesseerd en dan zeker weer geblesseerd terug komen.

23-12-2021 12:38

vandenhaas4 +14984

Afrika cup is een prachtig toernooi, maar het voetbal is bikkelhard. Je houdt je hart vast als Kudus daar wat loopt te kappen draaien terwijl de vliegende tackles hem om de oren vliegen.

23-12-2021 12:02

Oxxer +163113 moderator

Afrikacup bikkelhard?

Hoe kom jij daar nou bij, ik heb nog nooit harde onbesuisde vliegende tackles of inkomen met 2 gestrekte benen gezien.

23-12-2021 12:11

ricky10 +5791

je kan als werkgever toch gewoon zeggen, je gaat niet.
hij heeft het maar gewoon te accepteren, zoals een prof dat behoort te doen.

23-12-2021 11:20

Ozymandias +159568

Nee, dat kan een voetbalclub niet doen aangezien dat tegen de regels van de FIFA en UEFA is en Ajax daar behoorlijk zware straffen voor kan krijgen (zelfs als Kudus het zelf accepteert).

Principle 1.1.: "Clubs are obliged to release their registered players to the representative teams of the country for which the player is eligible to play on the basis of his nationality if they are called up by the association concerned. Any agreement between a player and a club to the contrary is prohibited."

Bron: https://digitalhub.fifa.com/m/41c272bcbc3b19df/original/c83ynehmkp62h5vgwg9g-pdf.pdf

23-12-2021 11:51

PH2BOT +39483

Die regel wordt echter overruled igv uitzonderlijke situaties zoals onvoldoende zekerheden en quarantaine verplichtingen omtrent de corona pandemie.

23-12-2021 13:44

Ozymandias +159568

De tijdelijke Covid regels die de FIFA had ingevoerd in relatie tot interland zijn toch al in april van dit jaar verlopen?

23-12-2021 13:49

Jorehn +804

Eh nee dat kan niet. Clubs zijn verplicht internationals af te staan voor vertegenwoordigende toernooien

23-12-2021 12:06

KingJames23 +11394

Ook als een speler geblesseerd is?

23-12-2021 13:52

Indy073 +8967

Zou het verstandigste zijn als hij niet zou gaan. Hopelijk heeft hij zijn enkels en knieën kunnen aansterken omdat hij nu een rib blessure heeft. Hopelijk verkleint het de kans dat hij weer eruit ligt binnenkort.

23-12-2021 11:01

Schip +23199

Of hij komt terug met meer wedstrijdritme, inhoud en vertrouwen.

Ik vind die defensieve reflexen van Ajax niet altijd de meest doordachte. Antony mocht lang ook niet naar de Spelen, wat iets is dat je spelers gewoon niet mag onthouden. Die vinden 1 x per 4 jaar plaats en zijn leeftijdsgebonden. Heel AS gillen en schreeuwen dat Antony zwaar betaald werd, loyaal moest zijn aan zijn broodheer, hij geblesseerd terug zou komen of oververmoeid, dat we in de CL in problemen zouden komen door zijn late inzetbaarheid bla bla bla.

Uiteindelijk ziet Ajax het onhoudbare in van het eigen standpunt en mag hij alsnog - hij was er overigens gewoon al :).

Antony had een prachttoernooi wat supergoed is geweest voor zijn spelplezier, ontwikkeling en marktwaarde. Was gelijk in vorm bij terugkeer en fris in zijn hoofd.

Als het medisch verantwoord is, moet je Kudus vrijgeven. Je wist van te voren dat dit zou gebeuren toen je hem kocht. Niet achteraf piepen. Komt hij inderdaad geblesseerd terug, wordt het een heel moeilijk verhaal voor hem persoonlijk. Maar die afweging ligt hij hem en niet bij Ajax.

23-12-2021 09:45

Sambavleugels +18619

Goed verwoord.

23-12-2021 10:54

wijzijndebeste123 +161656

van a tot z eens.

23-12-2021 12:06

KingJames23 +11394

@Schip pracht toernooi is een beetje overdreven. Ze hebben het toernooi gewonnen dat wel maar ze speelde zo slecht dat Brazilië. Ook Antony speelde slecht dat toernooi. Maar ik ben het wel eens dat het goed voor die jongen was.

23-12-2021 13:55

Schip +23199

Fair enough, bedoelde meer qua beleving. Voor hen was het een feestje en ervaring.

23-12-2021 21:03

Eurysaces +29488

Natuurlijk moet je fitte spelers laten gaan, hoe moeilijk het soms ook is om zo'n speler te missen. Antony heeft het inderdaad absoluut goed gedaan, ook een Kudus kan opleven in zo'n toernooi.

Maar in dit geval gaat het om het medisch verantwoord zijn. De conclusie kan best zijn dat het medisch gezien niet afgeraden kan worden, maar voor Kudus en Ajax kan het betekenen dat hij een risico neemt door elders de revalidatie voort te zetten, zeker met de tijdsdruk van een Afrika Cup.

Ik vind dat een club in staat moet zijn om een speler tegen te houden die na een blessure nog geen minuten gemaakt heeft voor zijn club. Ook ter bescherming van de spelers en de club.

23-12-2021 16:26

Schip +23199

Ik was het tot je laatste alinea met je eens. Als hij medisch fit is, is het aan de bond en de speler om te beslissen of hij kan spelen en iets kan toevoegen. Frustrerend wellicht dat het niet meer in jouw invloedssfeer is, maar dat zijn de regels. Hij kan net zo goed geblesseerd raken hier op de training.

Verandering van omgeving is vaak erg gunstig voor de frisheid van een speler. Je houdt interlands niet tegen. Is hij niet fit, is het een andere zaak.

23-12-2021 21:06

Eurysaces +29488

Het gaat inderdaad om die regels. Ajax bewandeld met zijn speler een zorgvuldige revalidatie, nu komt er een toernooi en zal hij sneller dan gepland minuten maken omdat het toernooi van korte duur is.

Het gaat hier niet om "frisheid" het gaat hier over revalidatie van een fysieke blessure. Als hij bij Ajax zijn eerste wedstrijd weer gespeeld zou hebben, zou het al een heel ander verhaal zijn. Ik vind dat speler en clubs beschermd moeten worden tegen conflicterende belangen.

23-12-2021 21:27

Schip +23199

Nee, want die keuze is aan spelers. Het uitkomen voor je land zal anders iedere keer gedwarsboomd worden door clubs, die spelers onder het mom van 'wel fit, maar niet verantwoord' tegenhouden. Met de huidige overvolle kalenders kun je altijd wel een argument en een pijntje vinden. Dat is een volkomen onwerkbaar criterium.

Wel vind ik dat er een regeling moet komen, waarbij het salaris bijvoorbeeld stopgezet wordt in zulke periodes en overgenomen moet worden - genormeerd tot maxima - door de bonden. Je wilt voor je land uitkomen? Prima, maar dan naast de lusten ook de lasten. En dat blessures onder de aansprakelijkheid en verzekering van de bonden vallen.

En die frisheid speelt ook bij Kudus een rol hoor. Naast het puur fysieke aspect van een ribblessure, gaan opeenvolgende periodes van blessures in je hoofd zitten en het opnieuw fit moeten worden eveneens. Je ziet hetzelfde krachthonk, je staat niet op het veld met je medespelers, je valt buiten het groepsproces.

Terug bij je landgenoten is dat gewoon prima voor de mentale gesteldheid van spelers. Dat zal echt iedere speler je kunnen zeggen. Zijn juist voordelen.

24-12-2021 08:33

Eurysaces +29488

Dat "sjoemelen" met het niet verantwoord zijn, is eenvoudig richtlijnen voor op te stellen. Als een speler al langere tijd niet bij de wedstrijdselectie zit vanwege een blessure, moeten de eerste minuten niet gemaakt worden bij een bond die de speler niet kent. Dat vind ik echt onbegrijpelijk.

Aansprakelijkheid bij bonden leggen vind ik onwenselijk, die wedstrijden horen er bij en neem je als club voor lief. Een wedstrijdfitte speler kan net zo makkelijk geblesseerd raken tijdens wedstrijden van de bond als bij zijn club. Aansprakelijkheid bij een revaliderende speler, vind ik een ander verhaal, dan neemt de bond namelijk meer risico dan de club.

De mentale gezondheid valt volledig buiten deze discussie, ik sta er volledig achter dat er interlands gespeeld worden en zie de waarde daarvan ook voor de speler.

24-12-2021 10:16

Ajacied1981 +17412

Lijkt me verstandig en niet meer dan terecht. Eerst maar eens fit worden

23-12-2021 09:42

MickS +6226

Ik mag toch hopen dat hij inderdaad niet gaat. Enige momenten dat die jongen enigzins fatsoenlijk heeft gespeeld het afgelopen jaar was in zijn nationale elftal, zodra hij hier weer speelde raakte hij binnen no time geblesseerd.

Hij begon heel fijn bij ons, ik hoop dat hij gewoon nu eerst goed herstelt en de rest van het seizoen blessure vrij blijft zodat hij ook zijn vorm weer kan gaan vinden. Ik blijf het een veelbelovende speler vinden, en een leuke speler om te zien voetballen.

23-12-2021 09:40

thelordjoshua +10641

op trainingskamp vd zomer speelde die ook weer erg goed, tsja ga je weer, erg zonde

23-12-2021 12:37

Eurysaces +29488

Die jongen moet zelf ook begrijpen dat als hij van blessure naar blessure gaat, zijn carrière nooit van de grond zal komen.
Die Afrika Cup is absoluut geen toernooi om weer wedstrijd fit te worden en de begeleiding daar zal niet in de buurt komen bij die van Ajax.
Voor geen van de partijen is deelname een goede optie, ook Ghana heeft meer aan een goede Kudus in de toekomst.

23-12-2021 09:34

Gonzo +4778

Ik vind Haller ook een beetje kwakkelen, hou die ook maar thuis. 😂😂😂

23-12-2021 09:34

MelleAfca +14225

Alsjeblieft niet

23-12-2021 10:00

Libero +18894

Nee, stel je voor dat je de topscorer van de ED en CL-groepsfase en #2 MVP van de ED erbij hebt in de belangrijke wedstrijden na de winterstop. Bah.

23-12-2021 17:17

Harold +10552

Kudus moet je zien te verkopen de komende transferwindow. Het wordt niks meer met hem.

23-12-2021 09:31

Wachtopster4 +370

Klopt Harold, sommige spelers komen niet uit de verf als ze opeens voor t grote “Ajax” mogen spelen terwijl ze bij de club waar ze ontdekt worden ‘t niet onverdienstelijk deden … Nikos Machlas bijv., die legde ze toen hij bij Vitesse speelde zo makkelijk in t netje dat werd bij Ajax opeens n moeilijke opgave…een Casper Dolberg die de potentie had van n echte Ajax-speler maakte t ook niet waar hoe pijnlijk ook en hoe graag je t ze gunde. Wil je aan de top mee blijven draaien ontkom je er niet aan om te blijven doorselecteren totdat je iemand vind die erin past als n schoen bij ons Ajax ( Tadic, Anthony,Blind enz ) , off topic : ik doe dat bij mijn vrouwen die ik date nl ook…doorselecteren

23-12-2021 11:00

thelordjoshua +10641

Heeft niks mee te maken dat ie t niet aankan, het niveau. Heeft met ritme en zelfverzekerdheid te maken. Was ie doorgaan spelen na zomerkamp stond ie 100% basis en speelde die retegoed. Maarja, beetje zelfde als Ansu Fati op moment

23-12-2021 12:38

Harold +10552

Precies, kijk naar Nemanja Gudelj. Bij AZ speelde hij goed. Maar bij Ajax was het drama.

23-12-2021 14:33

noppenkoning +40868

Dus hij wilt zelf wel gaan? Lekker slim

23-12-2021 09:20

Adam24 +38944

Dit is natuurlijk volkomen terecht. Op toernooien wordt het uiterste gevraagd van spelers en je kunt hem nu niet ineens 3 wedstrijden in een week laten spelen. Eerst maar weer eens fit worden.

23-12-2021 09:14

Jaridebeste1 +6579

Sinds hij 1,5 jaar geleden bij Ajax is gekomen, is hij bijna alleen nog maar geblesseerd geweest. En nu dus nog steeds. Als deze jongen zelf niet begrijpt, dat hij daar gewoon niet naartoe kan gaan, kun je beter meteen afscheid nemen. Daar raakt hij ongetwijfeld opnieuw en of erger geblesseerd en ben je weer een half jaar of langer verder. Dat zou echt te idioot voor woorden zijn.

23-12-2021 08:59

3sterren +20205

Dan hoop ik van harte dat hij uit ander hout is gesneden dan Onana ...

23-12-2021 10:54

markk +8851

Hij is al maanden hersteld van een blessure. Ik denk juist dat het goed is dat Kudus weer wat ritme opdoet.

23-12-2021 08:59

Jaridebeste1 +6579

Maanden hersteld? Je hebt iets gemist geloof ik. In de vorige interlandperiode is hij opnieuw geblesseerd geraakt.

23-12-2021 09:00

Ron403 +6433

Uhm heb jij eea gemist of weet jij meer dan wij haha?

23-12-2021 09:01

slumpf +4526

Dat is op zich nog niet vreemd, maar dat hij het beter weet dan ten Hag wel. Die werkt daar toevalig. 😄

23-12-2021 09:13

Dani Banani +395

Goed zo. Kudus moet 100% fit worden en terug vinden tot de vorm van het begin!

23-12-2021 08:48

Godenzoon24 +15221

Allicht niet! Dat hij het zelf zou overwegen zou al belachelijk zijn!

23-12-2021 08:48

profoff +8304

Eerst een wedstrijd voor je club spelen voordat je interlands mag spelen tenzij de club toestemming geeft, dat zou de regel moeten zijn

23-12-2021 08:42

Libero +18894

Dat zou ik een heel goede vuistregel vinden, maar helaas is deze gestoeld op het belang van de clubs en niet op dat van de respectievelijke bonden.

23-12-2021 14:50

Michael 1974 +21870

Terecht, eerst echt fit worden.

23-12-2021 08:41

Dirk.v +14576

Gaat hij dadelijk voor de 3e keer geblesseerd terugkomen, zodat hij een heel seizoen voor Ajax afwezig is. Dat wel netjes zijn salaris betaald.

Maar heej maak je geen zorgen....

Dit zou niet moeten kunnen. Laat hem maar eens eerst echt fit worden en wedstrijden voor Ajax spelen.

23-12-2021 08:38

AFCAMM +11324

Lijkt me toch heel makkelijk? Niet laten gaan. Een topfitte speler laten gaan is één ding, maar als je niet fit bent heb je er niks te zoeken. Gewoon lekker bij de club blijven.

23-12-2021 08:16

hakimziyech +18246

Als ze hem willen, moet ie helaas gewoon gaan. Hij kan het ook zelf beslissen, maar dit toernooi is niet elk jaar..

23-12-2021 08:29

hakimziyech +18246

Die raken we kwijt, is daar basisspeler en in Afrika hebben ze schijt aan het welzijn van de speler, laat staan de club. Nous mag ook niet gaan mocht ie opeens vriendjes zijn met de trainer. Laat eerst maar herstellen, wij betalen ze.

23-12-2021 08:11

Msc +14160

Ze kunnen wel schijt hebben maar als Ajax betoogd dat hij niet fit is gaat ie niet , desnoods op basis van een 2nd opinion door een onafhankelijk arts

23-12-2021 08:25

hakimziyech +18246

Je moet heel erg je best doen om die lui te overtuigen, heb even de bank bekeken van Ghana en het wordt heel snel veel minder, ik ken bijna geen enkele bankspeler. Basis is wel redelijk. Die kunnen niet zonder hem, en zou Kudus zo verstandig zijn om dit te laten lopen? Ik heb er m'n twijfels bij. Die praat al dagen met Sulemana en zijn maatjes over dit toernooi neem ik aan.

23-12-2021 08:27

Msc +14160

Kudus is geblesseerd geraakt in een interland en heft sindsdien niet meer voor Ajax gespeeld… loyaliteit naar Ajax zou hem sieren. Als hij tegen de zin van TH toch gaat komt hij dit jaar niet meer aan de bak

23-12-2021 08:31

slumpf +4526

Da's nog een week.😉

23-12-2021 09:18

Libero +18894

@MSC en dat is denk ik juist een heikel punt bij Kudus. Die neemt echt zijn goddelijke tijd na blessures en straalt heel weinig plezier uit bij Ajax. Zo komt het bij mij over althans, niets zegt me dat hij het naar zijn zin heeft en dat ie er alles aan zal doen om te slagen en lang te blijven.

23-12-2021 12:08

Msc +14160

Dan kan je hem beter een halfjaar verhuren aan een Deense club of willem2 ofzo…

23-12-2021 12:30

Libero +18894

Al was het om zijn marktwaarde iets te verhogen. Hoewel ik hoop dat het lek nog boven komt bij hem. Kan geweldig (Frenkie-aans) voetballen en is jong genoeg om nog veel te leren qua in- en overzicht. Was voor Ajax nooit geblesseerd en veel van zijn blessureleed is gewoon domme pech. Maar ja, het gevoel zegt dat het 'm niet gaat worden.

23-12-2021 13:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.