Ajax-staf aan het woord: 'Iedereen is verantwoordelijk voor alles'

door Jesse ter Haar 47

Bron Ajax TV

Ajax-staf aan het woord: 'Iedereen is verantwoordelijk voor alles'

door Jesse ter Haar 47

Bron Ajax TV

Laatst geüpdatet

Dave Vos, Daniele Cavalletto en Felipe Sanchez werken vol passie samen met hoofdtrainer Francesco Farioli, zo laten de drie eerstgenoemden doorschemeren in een gesprek met Ajax TV. De assistent-trainers van Ajax 1 vertellen over hun persoonlijke rol in de technische staf, al blijkt er veel overlap te zijn.

'We delen allemaal dezelfde passie en zijn allemaal zo gepassioneerd over het spelletje', vertelt Vos. 'We hebben veel kennis en ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Dat komt allemaal bij elkaar. Wat ik de laatste maanden heb gemerkt, is dat iedereen verantwoordelijk is voor alles. Het is niet zo dat de één verantwoordelijk is voor het aanvallende gedeelte en de ander voor het verdedigende gedeelte.'

'Het enige wat we wat meer verdelen, zijn de standaardsituaties', legt de enige Nederlandse assistent van Farioli uit. 'Ik doe wat meer de aanvallende spelhervattingen, maar dan komt Felipe altijd wel met een invalshoek of vraagt Daniele of we ergens wel aan hebben gedacht. Het ligt dus niet bij één persoon. We bespreken de trainingen en het wedstrijdplan met elkaar, dus iedereen is verantwoordelijk voor alles.'

Sanchez sluit zich aan bij het verhaal van Vos en vertelt dat de technische staf 'holistisch' te werk gaat. Er zijn geen duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden. 'Toch probeer ik me wel te focussen op de individuele ontwikkeling van de spelers. Ik heb een wat meer individuele blik. En tijdens de wedstrijden kijk ik veel naar de tactische camera. Ik sta in contact met Osman Kul, de video-analist, en probeer vanuit dat perspectief te helpen.'

Samenwerken met Farioli

Niet alleen het onderling samenwerken, maar ook het samenwerken met Farioli gaat meer dan goed, zo meent Vos. 'We delen de wil om te leren, de onophoudelijke moeite die we doen en het streven naar perfectie', legt de 41-jarige oefenmeester uit, waarna hij vertelt dat de stafleden dezelfde waarden delen. 'Daarom verliep het proces heel soepel en snel. Ik denk dat dat ook nodig was, want we moesten grote stappen zetten. We hebben zoveel tijd samen doorgebracht. Ik zie mijn vrouw en kinderen een paar uur per dag, maar deze jongens veel meer.'

Op zijn beurt gaat Sanchez meer in op Farioli als individu, al haalt ook hij de saamhorigheid binnen de staf aan. 'Je voelt de energie en passie van Francesco. Het maakt niet uit wat voor dag het is. Een dag als vandaag of een dag na een late wedstrijd. Hij blijft doorgaan en neemt ons daarin mee. We zien de wedstrijd door dezelfde bril. Dat is niet makkelijk bij iemand te vinden. Om zo’n hoeveelheid spelers, stafleden en een omgeving te vinden die de wedstrijd op dezelfde manier bekijken.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli ajax utrecht 24 25
Francesco Farioli staat na zijn eerste maanden in Nederland bekend als een bevlogen oefenmeester.

'Het is niet moeilijk om Francesco te omschrijven', voegt Cavalletto er tot slot aan toe. 'Voor mij is hij een dromer en een werker. Het is de perfecte combinatie voor dit werk. Je kunt groot dromen, maar niet de wens en passie hebben of je wilt er niet het werk voor doen om dat te bereiken. Je kunt ook een werker zijn, die niet een droom voor ogen heeft. Ik denk dat zijn droom zijn leven voedt. Dat hij een werker is, helpt hem zijn dromen waar te maken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Jeugd +24959

Past helemaal in het filosofische geleuter van die Farioli. Topsport bedrijven graag!
Keihard keuzes maken, rangorde ipv iedereen doet mee geleuter.
Iedereen is verantwoordelijk voor alles, leuk zo'n theekransje maar het brengt ons niks

05-01-2025 14:44

JoeBlow +8252

Iedereen verantwoordelijk voor alles betekent in bedrijven vaak dat niemand zich uiteindelijk verantwoordelijk voelt voor iets. Mooie slogan, maar ik hoop dat het bij Ajax anders gaat.

05-01-2025 02:51

Blava2 +163

Als iedereen verantwoordelijk kan je ook geen individuen de schuld geven. Typische Nederlandese benadering, zie toeslagen schandaal.

05-01-2025 12:54

JoeBlow +8252

Yep. En dus heb je als Ajax het slechtste jaar sinds de jaren 60 en toch krijgt iedere manager zijn volledige bonus uitgekeerd. Symptoom van dezelfde ziekte.

05-01-2025 14:07

JoltTrommels +883

Het itempje net gekeken. Lijkt me een hele goede mix van assistenten: divers qua leeftijd (als je wat meer hebt gezien kan je sommige dingen wat beter relativeren of in perspectief plaatsen, terwijl de jongeren vaak meer gedreven zijn) en qua culturen (de temperamentvollere spelers en de uit de klei getrokken kaaskoppen hebben allemaal een staflid met wie ze kunnen levelen, dus minder kans op een zich afzonderend groepje spelers).

Hierna hopelijk nog een itempje over de andere stafleden (die conditietrainer enzo)!

04-01-2025 20:42

Demeerliefhebber +86

Tsja, zou toch apart zijn wanneer de staf zegt: wat een koekebakker is die Farioli, het is dat het geld in het laatje brengt maar verder ….

04-01-2025 19:04

Aurelius1 +19736

Precies. Het is wij van wc eend adviseren wc eend.

05-01-2025 00:49

Amp +38184

Fijn dat ze iig goed op elkaar ljjken aan te sluiten, kreeg in t begin wel t idee dat vos er maar wat bij hing.

Off: blijkbaar is er ook een herstelcoach aangetrokken can de zwitserse bond, op verzoek van farioli. Als dit pas op aanraden van hem gebeurt, wtf hebben al die anderen de maanden ervoor allemaal gedaan dan?

04-01-2025 13:23

Steffenhagen +38243

Ik denk dat deze trainer en deze grotendeels buitenlandse staf een zegen zijn voor Ajax. Eindelijk eens afgestapt van dat verdomde Ajax dna waarvan niemand weet wat daar nou de toegevoegde waarde van is . Als Farioli over een jaar of twee weggaat dan wordt het cruciaal om deze ervaringen te vertalen naar opnieuw de best mogelijke kandidaat trainer

04-01-2025 12:11

Michiel Kapteijns +5372

Mag je vinden hoor, maar je zou andersom ook kunnen zeggen dat we door de aanstelling van een TD zonder Ajax dna met deze selectie zitten opgescheept. Dat verdomde Ajax dna is waarom wij wereldwijd zo'n grote club zijn, waarom we commercieel zo aantrekkelijk zijn. Het Ajax dna gaat over spelopvatting, over aantrekkelijk en aanvallend voetbal. Je hoeft niet per se een verleden bij Ajax te hbeben om het Ajax dna te hebben. Peter Bosz en Erik ten Hag zijn daar voorbeelden van. De reeks in de EL onder Bosz, en de legendarische wedstrijden in de CL onder ten Hag, dát is het Ajax dna. En dat betekent dat je soms ook op je bek gaat, zoals in de finale tegen man Utd en in de halve finale tegen de Spurs. Laatst zei iemand dat we met een trainer als Mourinho nooit het uitzicht op de finale in de slotseconden hadden weggegeven omdat De Ligt nog mee naar voren ging. Is mss waar, maar het is juist onze manier van spelen geweest waardoor het zo'n legendarische reeks is geworden. En wat je laatste zin betreft: het lijkt wel een reclame slogan. Natuurlijk is het cruciaal om de best mogelijke trainer aan te stellen. Maar mss zou het helpen om niet de gehele entourage van farioli binnen te halen, waardoor de kans groot is dat mocht Juventus over anderhalf jaar aankloppen, hij vertrekt en dan de hele staf met uitzondering van Dave Vos meeneemt. Weg alle ervaringen....

05-01-2025 15:28

Craain +5008

Houd eens toch op met gedroomde Vos als hoofdtrainer. Hoofdtrainer is heel anders. Als hoofdtrainer moet het in je zich hebben:

- sterke communicatieve vermogen
- voelt zich niet groot voor
- goed in media
- 24 uren werkethiek en beschikbaar
- zorgt dat alle spelers loyaal naar hem
- sterke mindset capiteiten
- Fitte en goede conditie uitstraling, stressbestendig
- verstand van voetbal management en groepsproces
- overtuigingskracht

Als assistent trainer is een heel andere koek. Als assistent trainer kan je veel verstand hebben van het voetbal en goed zijn met de spelers, maar ze doen niet aan media, communicatieve vermogen, eindverantwoordelijk, groepsproces. Dat doet de hoofdtrainer. Dus beoordeel het niet te snel.

Kijk maar naar Schreuder, Maduro, etc... Iedereen zien ze als toekomstige hoofdtrainer...

04-01-2025 11:50

StevenAFCA +3106

De dingen die je opnoemt zie je die bij Vos niet dan?

04-01-2025 12:38

Craain +5008

Nee, hij is assistent trainer. Dat weet je niet. Jong Ajax is heel anders, er zit helemaal geen druk daar. Daarnaast kent Vos veel spelers uit de jeugd. Het beste is als iemand onafhankelijk binnenkomt.

Als iemand Vos goed kent moet ie wel voldoen aan de eisen die ik eerder heb genoemd.

Sommige leden zien Pepijn een uitstekende trainer voor Ajax. Je ziet het al... Net als Heitinga, Maduro, Schreuder. Ik kan veel op te noemen.

Louis van Gaal beschikt wel over de eisen die ik eerder heb benoemd. Daarnaast had hij een heel sterke man die heel dicht bij hem staat: Co Adriaanse. Veel mensen vergeten ook de rol van Co Adriaanse in de jaren 1990.

04-01-2025 14:28

BakkalBijter +11752

Ten Hag heeft bijvoorbeeld de eerste 3 die je opnoemt niet. Die factoren die je daarna noemt zijn veel belangrijker.

Uiteindelijk moet een hoofdtrainer 2 dingen hebben: tactische kennis en de vaardigheden om dat aan de spelersgroep over te brengen en daarin mee te krijgen.

Daarvoor hoef je geen romanticus als Farioli te zijn, maar je moet wel leven voor je vak en leiderschapskwaliteiten hebben. Mensen gaan je volgen als je extreem overtuigd bent dat je plan hoe dan ook gaat lukken. Zo werkt het overal. In voetbal, in het bedrijfsleven, in de politiek..

04-01-2025 14:36

Craain +5008

Ten Hag was ook niet mijn favoriete trainer. Hij had in het begin bij Ajax beetje gekopieerd van Bosz. Het laatste seizoen van ten Hag bij Ajax zag je dat hij probleem mee heeft, veel spelers zijn al vertrokken... Bij Manchester United heeft hij niet geweldig gedaan.

04-01-2025 16:06

Aurelius1 +19736

Schreuder heeft een landskampioenschap gewonnen.

05-01-2025 00:50

Craain +5008

Waarmee? België? Het zegt niet veel. Zo overtuigend was het ook niet. Je hebt toch bij Ajax gezien en bij FC Twente...

05-01-2025 01:05

Aurelius1 +19736

Nee niks zegt wat in de voetballerij. Als je met City en Barca prijzen wint zegt dat ook niks.

"Je hebt toch bij Ajax gezien"

De wereld eindigt niet bij Ajax. Bosz has redelijke resultaten bij Ajax, wordt drie keer achter elkaar ontslagen in het buitenland en wordt daar beschouwd als een clown. Het is allemaal zeer subjectief.

05-01-2025 01:33

Craain +5008

Bosz heeft het prima gedaan in het buitenland. Hij is bij een moeilijke clubs terechtgekomen. Lyon is een bekend verhaal al jaren rond 7e geëindigd. Elke tegenstanders in de Franse competitie is erg lastig om tegen te spelen, veel gelijkwaardige clubs op Paris SG na. Bij Leverkusen had hij meer tijd nodig, kijk waar ze nu staan. Net als Ten Hag na Bosz...

05-01-2025 12:01

Aurelius1 +19736

"Bosz heeft het prima gedaan in het buitenland."

Gestopt met lezen hier. Drie keer ontslagen = goed gedaan. Zo kunnen we alles rechtbreien omdat Bosz per se een goede trainer moet zijn in de publieke opinie.

Bosz heeft het geluk dat ie het beste elftal van de eredivisie sinds Ajax 18/19 heeft gekregen. Iedere jodokus wordt daarmee kwampioen.

Wat een goede trainer is in de ogen van het publiek, is subjectief. Het heeft helemaal geen objectieve basis.

05-01-2025 12:55

Craain +5008

Beste elftal gekregen? Kom op nou. Hij had moeite met Bergkamp, Spijkerman, Gudelj, Bazoer etc... Uiteindelijk heeft hij uistekende het elftal te weten bouwen wat niemand had verwacht.

Dat zag je nu ook bij PSV wat niemand had verwacht. Dit is de kwaliteit van Bosz.

Drie keer ontslagen zegt ook niet veel, andere goede trainers hadden het ook niet gekund.

05-01-2025 15:39

Aurelius1 +19736

Nogmaals, wat door het publiek als goede trainer wordt bevonden = subjectief, verschilt van land tot land, is afhankelijk van de resultaten die een trainer heeft behaald en van het moment in de tijd. Zo is Flick plots weer een mindere trainer nadat ie twee maanden terug Mozes en Jezus ineen was.

"Dit is de kwaliteit van Bosz"

Tuurlijk niet. Denk je dat Lang nog moet leren voetballen door Bosz?

Bosz heeft verreweg het beste elftal van de eredivisie in z'n schoot geworpen gekregen. Ik geef je het advies om het elftal van PSV even op een rij te zetten. Die hebben een bank die in de eredivisie mee zou doen om het kampioenschap. Heeft zero met Bosz te maken.

05-01-2025 15:53

DeBankzitter +2596

Blij om weer eens iets van Vos te horen. Hij leek een beetje onder te sneeuwen door alle passie aan de zijlijn van Farioli en consorten. Goed om te horen dat hij in zijn element is en de samenwerking voorspoedig verloopt. Ik zie hem als de natuurlijke opvolger van Farioli in een seizoen of 2.

04-01-2025 11:10

AFCAjaxMidNineties +12817

Maar spelers een balletje vooruit i.p.v. breed en weer terug te laten spelen lukt ze niet...

04-01-2025 10:45

Laudrup10 +17209

Dat rouleren vond ik vreselijk maar dat had er meer mee te maken dat onze nummer 13, 14 en 15 bij lange na niet het gewenste niveau hebben. Stel je haalt twee buitenspelers (moro en Antony 🙏) dan kan je prima rouleren. Op die manier kan je rouleren tussen Brobbey en Traore in de spits en op de flanken nog opties genoeg. De verdediging werd amper gerouleerd en heb je met kaplan en Rugani prima alternatieven. Op het middenveld kan je Mansverk af en toe laten spelen jpv Henderson en Klaassen ipv Fitz Jim. We komen eigenlijk nog 1 fatsoenlijke middenvelder te kort want nu is vdBoomen het alternatief voor Taylor.

04-01-2025 10:26

Craain +5008

Wen er maar aan, we leven in 2025. De trainers vragen tegenwoordig veel werkethiek, conditie van de spelers... Ze hebben soms wel rust nodig.

04-01-2025 11:54

Bensco +7181

Ik vind dit soort interviews altijd prachtig om te lezen omdat het in mijn optiek aantoont waarom het zo goed gaat en waarom het fout is gegaan in de afgelopen jaren. Je hebt nu een staf aan het roer zitten waar kennis en ervaring inzit en bovendien allemaal de neus dezelfde kant op hebben staan. Als je leiderschap goed functioneert dan werkt dat ook door in de selectie. Dat zie je gewoon terug in de resultaten.

04-01-2025 08:19

Betuwe85 +21154

Goede staf alleen mogen ze wel iets kritischer kijken maar hun roulatie systeem . Mac en az had je niet hoeven verliezen maar goed anderzijds staan we er goed op nu

04-01-2025 08:16

twynestar +28755

Leuke zachtaardige realistische man is die Italiaan. En lekker fanatiek mannetje is die Spanjaard.
Dan zie je hoe saai een type als Vos is. Ik vind dat niet iemand die echt een groep in beweging kan krijgen, hoe goed ie op sommige vlakken ook zal zijn.

04-01-2025 01:34

ajaxamsterdamajax +665

Je hebt veel verschillende types die trainer worden.

04-01-2025 09:00

Belnaarhuis +5103

Je ziet vaak dat een type Vos op handen gedragen wordt door de wat meer overheersende types en de meer introverte types. Juist goed om verschillende persoonlijkheden te hebben in de staf wat mii betreft.

04-01-2025 09:22

Hijosdedioses +6711

Leuk om ze wat meer te kennen en ze lijken het goed met elkaar te vinden.

03-01-2025 21:44

paulis +10342

Moeilijk om precies hun kwaliteiten te beoordelen, maar wel echt mooie oprechte kerels bij elkaar. 👍

03-01-2025 19:58

Patrick78 +53075

Leuk filmpje!

Niet alleen een meer dan prima trainer….we hebben een top staf ook!!

03-01-2025 19:58

mtrules +620

Mooi interview. Kan de video of het verhaal via Ajax zelf echter nergens vinden.

03-01-2025 19:18

StevenAFCA +3106

Zal wel op Ajax TV te zien zijn nu. Die dingen komen meestal wat later op YouTube of de website.

03-01-2025 19:19

mtrules +620

Staat nu online!

03-01-2025 19:30

wijzijndebeste123 +166578

Hopelijk absorbeert Vos alle kennis zodat hij over een paar jaar hoofdtrainer kan worden. Een moderne voetbaltechnisch sterke trainer die de Ajax filosofie ademt voldoet aan t vereiste profiel. T enige waar ik bij Vos enige twijfels over heb is of hij de passie/interpersoonlijke skills heeft om spelers elke keer tot op t bot te motiveren.

Daarnaast hoop ik sowieso dat Ajax ervoor zorgt dat de kennis die Farioli met zijn staf meebrengt opgeslagen wordt zodat bij een vertrek we niet opeens weer alles kwijt zijn en als een amateurclub te werk gaan.

03-01-2025 19:05

Aurelius1 +19736

Hij heeft in elk geval dramatisch gepresteerd bij jong Ajax. Daar dient ie uiteraard voor beloond te worden.

04-01-2025 00:35

wijzijndebeste123 +166578

Wat bazel je over dramatisch presteren van n trainer? Elke trainer is precies even goed. Een trainer heeft nul invloed. Dus elke trainer zou dramatisch gepresteerd hebben met Jong Ajax.

04-01-2025 00:41

twynestar +28755

Ohhh no he didn't....

04-01-2025 01:33

ajaxamsterdamajax +665

Wie hadden we wel moeten halen Aurelius?

04-01-2025 04:25

driehoekjes +3680

Aha je ziet verschil in prestaties tussen trainers

04-01-2025 05:03

Belnaarhuis +5103

HAHA, sit down sir. Op uw plek, een barstje in het harnas.

04-01-2025 09:23

precies +240

Stel dat Jong Ajax bij de eerste clubs stond de laatste twee seizoenen, dus boven een NAC, Willem 2, Excelsior enz., dat had pas heel onwerkelijk geweest t.o.v. het eerste elftal en hun dramatische seizoenen.

04-01-2025 12:57

CDX +3264

Volgens mij overschat jij nu de invloed van een trainer

04-01-2025 13:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.