'Ajax lijdt operationeel verlies van 7,6 miljoen euro over 2021/22'

door Bart Veenstra 205

Bron AFC Ajax

'Ajax lijdt operationeel verlies van 7,6 miljoen euro over 2021/22'

door Bart Veenstra 205

Bron AFC Ajax

Laatst geüpdatet

Ajax heeft over het seizoen 2021/22 een operationeel verlies geleden van 7,6 miljoen euro, zo meldt de Amsterdamse club via de officiële kanalen. Door de coronapandemie, die een grote negatieve impact had op de transfermarkt, heeft Ajax te maken met een verlies van 19,3 miljoen euro op de transferresultaten. Het nettoverlies bedraagt 24,3 miljoen euro, bijna drie keer zo veel als een jaar eerder (8,1 miljoen).

De netto-omzet steeg wel fors met 51% naar 189,2 miljoen euro. 'Een gevolg van hogere voetbalomzet, partnershipomzet en omzet uit merchandising', zo meldt Ajax. 'De kosten stegen met ruim 24% naar € 196,8 miljoen, voornamelijk door een stijging van salariskosten, wedstrijd gerelateerde kosten en door de schikking met de familie Nouri.'

De inkomsten uit transfers bedroegen € 37,8 miljoen als gevolg van de transfers van Ryan Gravenberch naar FC Bayern München, Noa Lang naar Club Brugge, David Neres naar FC Shakhtar Donetsk, Kjell Scherpen naar Brighton & Hove Albion en Jurgen Ekkelenkamp naar Hertha BSC. Dit is 56% minder dan in het seizoen 2020/2021, waar de tranferopbrengsten € 86,1 miljoen euro bedroegen.'

'Mooi commercieel jaar'

In tegenstelling tot het operationeel verlies, was het voor Ajax op commercieel vlak wel een mooi jaar. Zo behaalde de club een recordomzet aan partnerships van €39,2 miljoen, een stijging van 11,5 miljoen euro. Dit bedrag is uitgezonderd business seats en skyboxen. Deze leveren voor de club 10,5 miljoen op, zonder corona zou dat bedrag rond de vijftien miljoen zijn uitgevallen.

De verwachte stijging van de opbrengsten uit merchandise zijn ook uitgekomen. Deze opbrengsten stegen naar35,6 miljoen euro, ruim veertien miljoen meer dan vorig jaar. Dit heeft vooral te maken met de verkoop van het Bob Marley-shirt, het Europese tenue van vorig jaar.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Moooo +3962

Ik stoor me aan veel "kenners" bij VI en andere media kanalen.
Er is geen club te vinden die er zo rooskleurig bijstaat als een Ajax.
Welke club heeft geen schade ondervonden van de covid epidemie?
Clubs liggen op hun knieën..

Ajax zoveel kapitaal heeft op het veld, in de jeugd, vermogen wat loskomt de komende jaren aan clausules in termijnen.
In theorie ben je dan stinkerd rijk!

Ajax heeft altijd moeten verkopen om winst te halen, dat zit gewoon in ons dna.
Dat geeft niet, als Ajax maar relatief goedkoop vervangers op kan stellen eigen jeugd of een talent.
Een Wijndal is een prima back, voor slechts 10 miljoen binnen gevist.
Heeft nog wat tijd nodig en kan rustig het spelsysteem leren te perfectioneren.
Zo speler gaat nooit weg voor onder de 30 miljoen als hij lekker speelt.
Een Bassey voor relatief weinig geld voor zoveel kwaliteit, het is een legende in wording heeft ook nog even wat tijd nodig om de baas aller bazen te zijn samen met een Timber die voetballend weer beter is, fysiek een man afstoppen op kracht, snelheid tsja daar is Bassey geniaal in.
Daarnaast heb je nog een Taylor, Bergwijn, Brobbey en een Rensch lopen die allemaal meer en meer waard vertegenwoordigen in m de toekomst.

Ajax hoeft zich de komende 20 jaar echt geen zorgen te maken, het is nu zaak om verstandig met het geld om te gaan door goede investering te doen.
Het oppotten ben ik niet zo voorstander van er zijn genoeg manieren om meer geld te genereren.

Ajax zal er ook goed aan doen om zaken te doen met crypto bedrijven als een Chilliz.
Ajax fan token net als vele andere grote clubs.
Ik heb er wel oren naar.

29-09-2022 23:56

Muddy +2436

Ook nog NFTs en timeshare appartementen zeker?

30-09-2022 07:46

Moooo +3962

Ajax is soms wel erg ouderwets, NFT's zeker, het kopen van huizen gaat straks helemaal verkeerd, big reset..
Ajax had een optie tot koop van het stadion voor een 100miljoen.
Elk jaar kan je hier weer meer geld uit halen door het verhuren van het stadion en je hebt de catering, alles in eigen hand.
Dit zou 15 miljoen opleveren per seizoen in plaats van het stadion te huren..

Club tokens is super interessant, het bedrijf achter deze tokens heeft een groot percentage 25% van Barca tv gekocht voor heeeeeel lang, super dom van Barcelona.
Want dit genereert geld..

Ajax kan 1000 dingen doen met het geld ik zou graag een samenwerkingsverband met een club uit België, jongens als een Regeer, Fitz-Jim, Rasmussen, Baas lekker wat ervaring op kunnen doen op het hoogste niveau.

30-09-2022 13:19

SjakiedeWit +2636

Sommigen hier halen cashflow en income statement door elkaar. Daar gaat het fout in de discussie…

29-09-2022 19:06

Jan Doedel +4281

7.6 miljoen dat is toch de begroting van die gigantische en gewéldige club ui Rotterdam-Zuid?

29-09-2022 17:32

Therealist2021 +2698

Ligt wel wat hoger hoor niet overdrijven en waarom weer kijken naar hun. Zieke obsessie

29-09-2022 18:13

Jan Doedel +4281

Weet jij wat een grapje is?
Dit land gaat kapot aan al die humorlozen.

29-09-2022 18:24

SjakiedeWit +2636

Oh jij vond jouw opmerking zelf wel humor! Echt?

29-09-2022 19:11

Jan Doedel +4281

Ja Sjakie ik beken, moet ik nou de bak in ouwe zuurpruim?

30-09-2022 23:32

UwSchipper +5591

We kijken nu al anderhalve dag naar dat leuke koppie van die mevrouw.
Maar het is hier geen Financieel Dagblad, dus nu graag weer een voetballer in beeld.
Merci.

29-09-2022 15:55

NoPants +7480

Kijk je liever naar mannen?

29-09-2022 18:22

UwSchipper +5591

Beslist niet en doe jij maar gauw je broek omhoog!

29-09-2022 20:35

DonQ +5999

Ik blijf het toch een uitstekende zaak vinden, dat wij als één van de weinige clubs financieel zo transparant zijn in een schimmige wereld. Kijkend naar de cijfers is het commercieel succes indrukwekkend te noemen.
Wat wel zorgen baart zijn de enorm uitdijende kosten. Ook zonder de Nouri Schikking en Corona is dit te hoog als je bedenkt dat je ondanks een behoorlijk succesvol seizoen in de CL nog steeds flink moet verkopen. Dit zal niet veranderen in de komende jaren omdat onze afschrijvingen door aankopen zoals Bassey en Bergwijn ook hoog worden gehouden. Om toch minder kosten te maken, zal er vooral naar de salarishuishouding gekeken moeten worden. Er staan nu teveel spelers op de lijst voor een topsalaris die hun sportieve prestaties niet weerspiegelt.

29-09-2022 12:58

wladimir +3059

Onderstaand betekent dat Ajax 4 miljoen aan de familie Nouri heeft betaald.

Andere uitgaven van Ajax zijn onder meer organisatorische kosten rond wedstrijden, de huur van de Johan Cruijff Arena en reiskosten. Ook dit zijn bedragen die elk jaar terugkomen. De totale bedrijfslasten van Ajax zijn nu opgelopen tot 197 miljoen euro. Hierin is overigens wel een deel van de schadevergoeding aan Abdelhak Nouri verwerkt. Zonder deze eenmalige compensatie waren de bedrijfskosten uitgekomen op 193 miljoen euro.

29-09-2022 14:09

Muddy +2436

Is het niet zo dat Ajax transparant is omdat ze beursgenoteerd zijn?

30-09-2022 07:50

wladimir +3059

Onder ten Hag is maar een jaar winst gedraaid (Halve Finale Champions League). Alle andere jaren is er verlies gemaakt en ovarall heeft zijn dienstverband geld gekost. Uiteraard heeft hij dit direct terugbetaalt toen hij bij Manchester United werd aangesteld en Martinez en Antony voor veel te veel geld ophaalde.

Ontwikkeling operationeel resultaat Ajax
seizoen Operationeel resultaat
2012/13 10,2 miljoen
2013/14 8,7 miljoen
2014/15 13,2 miljoen
2015/16 0,7 miljoen
2016/17 8,4 miljoen
2017/18 -12,2 miljoen
2018/19 34,3 miljoen
2019/20 -3,1 miljoen
2020/21 -33,1 miljoen
2021/22 -7,6 miljoen

29-09-2022 11:52

NoPants +7480

Fout. Onder ten hag is er, behalve afgelopen seizoen, ieder seizoen winst gemaakt. Er is een groot verschil tussen winst maken en operationele winst draaien;) onder ten hag is onze omzet ook verdubbelt, rekenen we dat hem ook aan?

Bovendien was 18/19 het enige seizoen onder ten hag waarin covid geen rol heeft gespeeld, in de andere seizoenen zijn steeds wedstrijden zonder publiek gespeed. Dat speelt ook mee.

29-09-2022 12:31

wladimir +3059

Je hebt gelijk. Transferresultaat wordt apart benoemd (-26,9, -7,5, +28,8 en +68,2). Ajax heeft onder contract overall wel winst gemaakt.

Ontwikkeling transferresultaat Ajax
seizoen Transferresultaat
2012/13 10,2 miljoen
2013/14 12,5 miljoen
2014/15 15,6 miljoen
2015/16 -1,9 miljoen
2016/17 60,5 miljoen
2017/18 14,3 miljoen
2018/19 33,9 miljoen
2019/20 31,9 miljoen
2020/21 25,6 miljoen
2021/22 -19,3 miljoen

29-09-2022 13:54

wladimir +3059

Wat ook opvalt is dat er sinds ten Hag meer dan twee keer zoveel salarissen worden betaald.

Ontwikkeling salaris Ajax
seizoen Salariskosten spelersgroep/staf Salariskosten totaal Personeelskostenratio
2017/18 38,8 miljoen 52,9 miljoen 57%
2018/19 74,3 miljoen 92,2 miljoen 46%
2019/20 76,0 miljoen 92,4 miljoen 57%
2020/21 78,3 miljoen 94,7 miljoen 76%
2021/22 91,4 miljoen 109,4 miljoen 58%

29-09-2022 13:59

Pimkuh +57

In de periode Ten Hag is ook gigantisch veel verkocht, dat zit nou eenmaal in het business model om met transfers geld te verdienen en tot zover heeft dat veel succes opgeleverd, sportief en financieel.

2017/18 1,2 miljoen
2018/19 51,9 miljoen
2019/20 20,7 miljoen
2020/21 -8,1 miljoen
2021/22 -24,3 miljoen

Onderaan de streep een plus van 41,4 miljoen, ondanks de coronacrisis en het in principe niet het doel is om winst te maken als voetbalclub. Uiteraard moet het operationeel binnen de perken blijven en de afschrijvingen zijn erg hoog. Blijft zaak om niet onnodig grote aankopen te doen, die niet renderen.

Ook dit boekjaar met een netto transferwinst van 55 miljoen tot nu toe en een waarschijnlijk operationeel verlies, maak je nog steeds heel veel winst.

29-09-2022 12:43

wladimir +3059

Het doel is voldoende eigen vermogen te hebben om ook in een tegenvallend jaar de enorm opgelopen kosten te kunnen betalen.

Ontwikkeling kosten Ajax
seizoen Kosten
2012/13 95,4 miljoen
2013/14 95,1 miljoen
2014/15 92,2 miljoen
2015/16 85,5 miljoen
2016/17 106,6 miljoen
2017/18 105,2 miljoen
2018/19 165,2 miljoen
2019/20 165,4 miljoen
2020/21 158,3 miljoen
2021/22 196,8 miljoen

29-09-2022 13:57

Daneman +1383

Maar goed dat campo niet is gekocht maar gehuurd. 20 miljoen in de planning voor Campo, wat een wanbeleid. En Bergwijn super duur; In begin tendens: te goed voor eredivisie, betwijfel of dat goeie keus is.

29-09-2022 11:47

wladimir +3059

Op Blind (4) en Tadic (4) hoeft dit seizoen niet te worden afgeschreven. Ook op Antony (3), Haller (5), Tagliafico (1) en Martinez (1) en Schuurs (0,5) hoeft niet meer te worden afgeschreven, omdat ze zijn verpatst (17,5).

Bassey 23 / 5 = 4,6
Bergwijn 35 / 5 = 7
Brobbey 17 / 5 = 3,4
Conceicao 5 / 5 = 1
Kaplan 9,5 / 5 = 1,9
Sanchez 5 / 5 = 1
Wijndal 10 / 5 = 2
(21)

De afschrijvingen van 57 miljoen worden dit seizoen 60,5. Het bod van Alvarez had geaccepteerd moeten worden. Dan was de afschrijvingspost niet gegroeid en hadden we 50 miljoen gepakt op een matige speler.

29-09-2022 14:24

NoPants +7480

Ik denk dat ajax dan nóg meer zoekende was geweest. Pasveer, timber, blind, en alvarez zijn de enigen die hun positie behouden hebben. Nog een speler vervangen verhoogd alleen maar het risico dat het langer duurt om ingespeeld te raken. Overigens heeft alvarez dit seizoen uitstekende statistieken. Vind jij hem de zwakke schakel?

29-09-2022 18:27

Snellejapie +11401

Ik zou de verliezen van Pisvee en feryenooit wel eens willen zien. Ik denk dat het bij Ajax wel meevalt.

29-09-2022 11:02

NoPants +7480

Ik denk niet dat feyenoord of psv in de buurt komt van dit verlies hoor. De situatie bij hen is ook heel anders, als zij nu 20 miljoen verlies presenteren is het alarm fase 1. Feyenoord zou dan zelfs geen Europees voetbal mogen spelen volgend seizoen.

29-09-2022 12:47

Ajax1114 +19393

Ben benieuwd wat ze met Daley Blind gaan doen . Zou gestoord zijn als ze zijn dikke contract weer met een jaar verlengen.

29-09-2022 10:30

Burgie +4032

Wacht maar op de cijfers voor het huidige seizoen, dan sta je weer dik in de plus. Denk ruim 100 miljoen zelfs

28-09-2022 23:02

NoPants +7480

Denk het niet, alleen als er nog voor grote bedragen verkocht wordt dit seizoen. Als er nu niet meer verkocht wordt denk ik eerder zo’n 40-50 miljoen winst.

29-09-2022 06:57

Burgie +4032

Haha wat zeg jij nou?
je hebt voor een kwartmiljard verkocht man

01-10-2022 00:29

NoPants +7480

Zo werkt het alleen niet.

Ajax moest dit seizoen een positief transferresultaat halen van 56 miljoen om quitte te spelen. Dus om de afschrijvingskosten van de huidige selectie te dekken. Met haller en antony zijn er 2 spelers vertrokken met hoge afschrijvingen (samen zo’n 9 miljoen per jaar), de rest van de vertrokken spelers hadden zeer lage (martinez, tagliafico) of geen (mazraoui, gravenberch) afschrijvingen. Met bergwijn, brobbey, bassey, wijndal, en kaplan zijn daar spelers voor in de plaats gekomen met hogere afschrijvingen. De totale afschrijvingen zullen dit seizoen dus nog hoger liggen, tussen de 60-65 miljoen denk ik.

Dan heb je voor 200 miljoen verkocht en voor 100 ingekocht, dus een bruto transferresultaat van zo’n 100 miljoen. Netto zal dit lager liggen, maar laten we voor het gemak even 100 miljoen nemen. Eerst moeten daar nog de afschriivingen van zo’n 60-65 vanaf voor je bij de winst bent.

Als er niks meer verkocht of gekocht wordt en ze in de CL een ‘gewone’ campagne hebben, dan zal de winst dus niet hoger dan 50 miljoen zijn. Er zijn veel meer variabelen, maar er even van uitgaande dat de rest van de resultaten hetzelfde zijn als afgelopen seizoen.

Dat is alsnog een waanzinnige uitgangspositie, want je hoeft komende transferperiodes dus niet te verkopen om winst te maken. Er kunnen zelfs 2 grote aankopen gedaan worden zonder daar eerst ruimte voor te hoeven maken. Ze zullen door de salarissen dit niet snel doen zonder eerst ruimte te maken, maar het kan.

01-10-2022 11:11

Cafeoostindie +2734

Wave your flag......

Nederland word wereldkampioen met onze boys.

28-09-2022 20:08

wladimir +3059

Stam + t ouwe!

28-09-2022 20:37

Andersen de man +1999

Die neiging heb ik zó vaak ^^

29-09-2022 08:49

jaripettersson +9454

Misschien bedoelt hij het in gebiedende wijs. Dan hadden een komma en uitroepteken overigens niet misstaan.

29-09-2022 15:36

Cafeoostindie +2734

Ajax zal wat meer met de jeugd moeten gaan doen en zich weer moeten focussen op 1 dure aankoop ipv 4.
Mijn ervaring van het jarenlang volgen van ajax blijft, dat ajax financieel omlaag valt door domme dure aankopen die totaal niet passen bij het elftal. Spelers kopen op naam ipv zich serieus te verdiepen in de toegevoegde waarde.
Ik blijf het herhalen, ajax heeft altijd succes gehad door spelers te kopen die een assist en goal in huis hebben, geen bankzitters, maar teamspelers die elkaar beter maken. Een goede mix van jonge ajacieden en ervaring.

28-09-2022 19:31

AjaxUitMokum34 +916

Eens. Volgens mij zou je best in nietszeggende potjes waarin je al 3/4-0 voorstaat bij rust echt wel wat meer talenten de kans kunnen geven. Maak je het publiek ook blij en nieuwsgierig mee.

28-09-2022 19:35

Cafeoostindie +2734

Precies, er komt altijd een punt dat je terug moet naar de basis wat je succes hebt opgeleverd, en gewoon het lef moet hebben om jeugd in te brengen, zeker in de tweede helft met een 4-0 voorsprong. Want misschien heb je helemaal geen aankoop van 25 miljoen nodig, zie bv timber

Zo heeft ajax ook succes gehad vanaf 2017, en heel veel geld verdiend. De jeugd is niet altijd zo slecht dat het lijkt op basis van jong ajax, jong ajax blijft gewoon een experiment dat het opneemt tegen profclubs met veelal oudere spelers, en dat moet het daar maar zien tegen op te boxen. Dat kan er vaak niet goed uitzien omdat het ook nooit een echt elftal kan worden.
Dat jong ajax kampioen werd was gewoon een uitzonderlijke situatie, en betekend gewoon dat je meer spelers eruit kan halen. Normaal kan je er maar 2 uithalen en als ze 6e worden is dat al heel knap.

28-09-2022 19:38

WantAmsterdam +116038

We moeten vooral kijken dat we niet teveel oudjes in de selectie hebben die een gigantisch salaris verdienen. Want die hebben geen restwaarde en worden alleen maar minder.
Ben ergens wel blij dat we Ziyech niet gehaald hebben.

29-09-2022 17:27

FelixGassenlicht +8944

Geen probleem. Huidige boekjaar alleen al bijna 100 miljoen winst op transfers. Tel daarbij op inkomsten CL. En er een is een forse buffer/ eigen vermogen. Kunnen wat jaartjes zonder CL overleven maar dat zou sportief desastreus zijn.

28-09-2022 16:49

SjakiedeWit +2636

Operationeel verlies is nooit goed, voor niemand…

28-09-2022 15:55

Redrum +95991

No Shit Sherlock

28-09-2022 16:14

DeWijsneus +25675

Na het eerdere voetbal advies van de KNVB topman (We moeten alles zetten op het feit dat we vanaf nu alles moeten winnen), komt hij nu ook met financiel advies.

29-09-2022 09:35

Dutch Schaefer +6099

Zorgelijk zijn de afschrijvingen op vergoedingssommen. Eur 57 mio is extreem. Operationeel gezien zul je ongeveer op 0 uitkomen in een CL jaar zonder incidentele lasten. Dan moet je nog eens flink verkopen om onder aan de streep zwarte cijfers te schrijven.

28-09-2022 14:35

NoPants +7480

Zeker, en die zijn dit jaar alleen maar hoger geworden. De meeste vertrokken spelers hadden lage afschrijvingen (martinez, mazroui, tagliafico, gravenberch). Alleen antony en haller stonden met hoge afschrijvingen in de boeken. Met bergwijn, wijndal, brobbey, kaplan, en bassey zijnndaar hoge afschrijvingen voor in de plaats gekomen. Huidig boekjaar zullen we sowieso met windt afsluiten, maar er zal voor nog meer miljoenen verkocht moeten worden de jaren erna om quitte te spelen.

28-09-2022 15:38

Ozymandias +159568

Off-topic: United schijnt De Gea te willen vervangen omdat hij opbouwend slecht is en willen vervangen met Oblak... die opbouwend net zo slecht is...

28-09-2022 13:45

Godenzoon24 +15273

Zou die bedrag?????

28-09-2022 13:45

Robertini +39100

Ajax blijft erg afhankelijk van grote transfersommen, wat best een probleem kan worden als het even slecht gaat. Een jaartje slecht is niet desastreus, maar nog een periode van x jaar zonder Champions League zou wel pijnlijk kunnen worden.

Daarom is het zo belangrijk dat we die tweede vaste Champions League plaats hebben, als we een keertje niet kampioen worden, dan spelen we nog Champions League en is het geen man overboord.

28-09-2022 13:25

wladimir +3059

Dat is heel belangrijk, maar onze directe concurrent heeft drie ploegen in de Champions League. FC Twente is al uitgeschakeld en PSV valt erg tegen in Europa vooralsnog.

28-09-2022 13:37

Robertini +39100

PSV valt altijd tegen in Europa helaas. Het gaat vrij moeilijk worden.

28-09-2022 17:09

wladimir +3059

Als we niet van Napoli kunnen winnen kunnen we altijd nog wat puntjes sprokkelen in de Champions League. Voor Feyenoord en PSV geldt hetzelfde in de confetti league. Ook zij zullen minimaal derde worden. Ik verwacht dat AZ ook overwinterd. Dan is er echt een kans.

28-09-2022 20:36

Andersen de man +1999

Europa League*?

29-09-2022 08:55

Robertini +39100

Denk dat Wladimir idd bedoelde dat we dan nog wat in de Europa League kunnen sprokkelen.

29-09-2022 13:35

Jeffsajax +1895

2022/2023 Ajax draait beste operationeel jaar ooit.

28-09-2022 11:58

Dutch Schaefer +6099

Waar is dit op gebaseerd?

28-09-2022 14:37

Jeffsajax +1895

niet zo lastig toch,
verkoop van Martinez, Schuurs, Antony, Haller o.a.
CL deelname
Volle stadions
Merchandise toename door extra shirts

28-09-2022 15:32

Dutch Schaefer +6099

Spelersverkopen vallen niet in het operationele resultaat.

28-09-2022 15:55

Burgie +4032

Het gaat erom dat je per saldo dik en dik in de plus staat dus dat zit wel goed. Nu nog je beste spelers behouden dat is feitelijk veel belangrijker.

28-09-2022 23:05

Jeffsajax +1895

Dan adviseer ik je het artikel te lezen.
De inkomsten uit transfers bedroegen € 37,8 miljoen als gevolg van de transfers van Ryan Gravenberch naar FC Bayern München, Noa Lang naar Club Brugge, David Neres naar FC Shakhtar Donetsk, Kjell Scherpen naar Brighton & Hove Albion en Jurgen Ekkelenkamp naar Hertha BSC. Dit is 56% minder dan in het seizoen 2020/2021, waar de tranferopbrengsten € 86,1 miljoen euro bedroegen.'

29-09-2022 09:27

Dutch Schaefer +6099

Ik denk dat je zelf even goed moet lezen. Ik heb het over het operationele resultaat, niet over nettowinst.

29-09-2022 09:59

Jeffsajax +1895

Is ook waar

29-09-2022 11:10

WantAmsterdam +116038

Wel als je ze duurder verkocht dan dat je ze had ingeschreven toch?

29-09-2022 17:36

OntlastendeMiddenvelder +1987

Hilarisch, die foto bij die kop.

28-09-2022 09:38

ST +23068

Haha ja ook met een voetbal vast. Zal ze er weleens tegenaan geschopt hebben vroeger? Ze doet me vaak een beetje aan een begrafenisondernemer denken. Geen flauw idee waarom.

28-09-2022 11:32

gusanito +5442

Ze snapt er weinig van denk ik. Overduidelijk hands dit.

28-09-2022 12:00

ErikAjax1983 +717

Valt eigenlijk nog best mee toch? Tja veel geld, maar we hebben ook gewoon veel te besteden. We hebben wat bijzondere kosten gehad, die je niet elk jaar hoopt te hebben (afkoopsom Nouri oa). Verder zie ik vooral een flinke stijging van omzet en commercie, dikke prima dus!

28-09-2022 08:57

El Pistolero +4932

"Tja veel geld, maar we hebben ook gewoon veel te besteden".

Als dat zo zou zijn geweest, was er natuurlijk geen verlies geleden. Bestedingsruimte wordt bepaald door het saldo van inkomsten en uitgaven en als je verlies leidt, houdt dat automatisch in dan je meer hebt uitgegeven dan je te besteden had. Verlies leiden betekent dat je schuld opbouwt of in het geval van Ajax inteert op je eigen vermogen en dat is beiden geen goed idee. In dit geval is dat verlies niet te wijten aan het beleid maar aan onvoorziene en incidentele omstandigheden. En bovendien kunstmatig omdat de club de afronding van de verkoop van Haller over het oude boekjaar heeft heen getild en zonder dat "gewoon" zwarte cijfers zou hebben geschreven. Meer geld uitgeven dan er binnen komt, met als argument dat je genoeg "op de bank hebt", komt echter gewoon neer op wanbeleid. Dat proberen de directie en RvC dan ook zoveel mogelijk te voorkomen omdat ze zich ervan bewust zijn dat ze niets anders overblijft om de de broekriem aan te halen als dat verlies het gevolg is van het beleid en een structureel karakter krijgt.

28-09-2022 10:13

WantAmsterdam +116038

Verlies over een boekjaar betekent dat je in dit boekjaar meer kosten dan inkomsten hebt.
Als je geld voor spelers uitgeeft (afgezien van salaris uiteraard) heeft dat niet direct met winst of verlies te maken, want spelers worden dan als assets gezien voor het bedrag voordat ze gekocht zijn (maar ze worden uiteraard afgeschreven).
Als je genoeg eigenvermogen hebt opgebouwd over de jaren heen, en genoeg geld op de bank hebt, dan heb je nog steeds veel te besteden.
Wel blijken salarissen een zeer hoge kostenpost te zijn.

28-09-2022 10:56

DankzijCruijff +48673

Je haalt cash flow en income statement door elkaar. Iets waar ik eerder een zinvolle discussie met je over heb geprobeerd te voeren. Bestedingsruimte is niet het saldo (ofwel netto resultaat) van inkomsten en uitgaven (income statement), aangezien daar allerlei normalisaties en non-cash items doorheen lopen (waaronder afschrijvingen).

Leer nu eens te kijken naar cash flow...

Dat interen op het eigen vermogen per definitie geen goed idee is klopt ook niet. Zeker in dit specifieke geval kan dat helemaal geen kwaad.

28-09-2022 11:52

SjakiedeWit +2636

Hahaha cashflow, income statement, non cash items, ik dacht dat ik op een voetbalsite zat. Maar dank je voor de wijze economische lessen, je weet er echt heel veel van!

28-09-2022 12:15

DankzijCruijff +48673

Onze huistroll schiet in paniek zodra de discussies niet meer over voetbal gaan, want dan kan hij zijn voornaamste activiteit (trollen over Ajax) niet meer uitoefenen. Er zijn voldoende andere topics beschikbaar voor je zolang de mods je nog niet hebben aangepakt, leeghoofd.

28-09-2022 14:05

SjakiedeWit +2636

Ik gaf je een compliment, daar hoef je niet zo boos over te doen, Dankzij. Je blijft wel je huisstijl vasthouden, in elke comment een scheldwoord…

28-09-2022 15:42

DankzijCruijff +48673

Waarom blijf je hier trollen, Sjakie? Nog steeds niets beters te doen?

28-09-2022 16:53

SjakiedeWit +2636

Ah, ja hoor, lekker blijven schelden Dankzij, lekker he

29-09-2022 17:34

DankzijCruijff +48673

Maar waarom blijf je nou trollen, Sjakie? Biedt jouw leventje je niets meer dan dit?

29-09-2022 18:05

SjakiedeWit +2636

Weer die naald die blijft hangen op de grammofoonplaat, jammer dat je zo weinig creativiteit bezit om eens wat anders te schrijven…

29-09-2022 19:03

DankzijCruijff +48673

Zolang jij er niet inhoudelijk op ingaat blijf ik de vraag stellen, trolletje. Ga je nog antwoord geven of blijf je laf duiken?

30-09-2022 11:07

Duggoutdennis +6304

"Deze leveren voor de club 10,5 miljoen op, zonder corona zou die bedrag rond de vijftien miljoen zijn uitgevallen."

Kerel.. die bedrag.. Typfoutje kan altijd, ben ik ook niet vreemd van, maar mag toch hopen dat iemand de artikelen even naleest nadat het geplaatst is?

28-09-2022 08:30

ouweman +4929

Alle internetboekhouders op AS gaan hier vandaag weer eventjes haarfijn uitleggen hoe Ajax dit had kunnen voorkomen.
Lachuh.

28-09-2022 08:01

Godenzoon24 +15273

Ja want Ajax heeft zelf geen boekhouders.

28-09-2022 13:55

DonQ +5999

Het is juist interessant als mensen met een bepaald specialisme hun licht kunnen schijnen op de situatie van Ajax. Immers, alle cijfers worden gewoon openbaar gemaakt dus er valt weinig te sjoemelen of te speculeren.

29-09-2022 12:42

Joko +5063

Kan je nagaan als ajax niks had verkocht, en geen cl zou halen, dan is ajax zo goed als failliet.

28-09-2022 07:36

NoPants +7480

Zo werkt dat niet.

28-09-2022 07:47

El Pistolero +4932

"Kan je nagaan als ajax niks had verkocht, en geen cl zou halen, dan is ajax zo goed als failliet".

Is natuurlijk onzin omdat Ajax al aan het eind van het seizoen al wist dat de club CL zou gaan spelen en het uitgavenpatroon had kunnen aanpassen en wel spelers had kunnen verkopen als dat het geval was geweest. Er komen altijd biedingen op spelers van Ajax en de club heeft er dan ook bewust voor gekozen om dat niet te doen en het risico op verlies te accepteren. Wat een rol zal hebben gespeeld in die overweging is het feit dat de transfermarkt in de Coronaperiode behoorlijk op slot zat en de meeste clubs relatief weinig geld hadden om te investeren. Daardoor liep het aantal transacties ver terug en dat heeft doorgaans een waardendrukkend effect op de marktwaarde van spelers tot gevolg. Daarom kan je in zo'n geval beter even wachten met verkopen als je je dat als club kan permitteren. Die gok heeft Ajax geen windeieren gelegd, hoewel je natuurlijk nooit weet of en wanneer de markt weer gaat aantrekken, is dat deze transferperiode duidelijk het geval en dat heeft Ajax veel meer extra geld opgeleverd dan het verlies nu bedraagt, terwijl daar ook nog eens de bijna 8 miljoen die de club aan de familie Nouri heeft betaald als smartengeld, in is verdisconteerd. Daar komt nog bij dat het natuurlijk helemaal niets uitmaakt of je twee seizoenen achter elkaar 25 miljoen winst maakt of er het ene seizoen 25 verliest en het seizoen daarna 50 wint. Dat maakt uitsluitend verschil voor dat ene boekjaar, voor de meerjarenplanning blijft het lood om oud ijzer. Ajax heeft dit seizoen een uitzonderlijk hoog bedrag in nieuwe spelers geïnvesteerd en die hebben bijna allemaal tot 2026/2027 getekend. Dat betekent dat er de komende jaren minder aan transfers behoeft te worden uitgegeven en dat de winstkansen aanzienlijk vergroot. En ook daarvoor geldt dat het in principe niet zoveel uitmaakt of je twee jaar achter elkaar voor 50 miljoen aan spelers koopt of in daar in één keer 100 aan uitgeeft. Omdat Ajax over een ruim eigen vermogen beschikt, hoeft de club niet direct in paniek te raken als het een keer tegen zit en de broekriem aan te halen. Dankzij dat eigen vermogen is de club in staat omdat verlies uit eigen middelen aan te zuiveren en dat is uiteraard een heel andere situatie dan als dat verlies tot schuld zou leiden.

Ajax is kerngezond en de directie moet het wel heel bont maken om de club een faillissement aan te smeren. Wat je ook niet moet vergeten, is dat de directie de verkoop van Haller bewust over het oude boekjaar heeft heen getild en de club gewoon zwarte cijfers zou hebben geschreven als men dat niet zou hebben gedaan. Dat men dat heeft gedaan, is waarschijnlijk om zich in ieder geval het huidige boekjaar te verzekeren van die zwarte cijfers, verlies dat grotendeels is te wijten aan onvoorziene omstandigheden zoals de Coronacrisis en de zaak-Nouri is nu eenmaal gemakkelijker uit te leggen en te verdedigen dan verlies dat het gevolg is van het eigen beleid. Als de directie van te voren had geweten dat ze voor 216 miljoen zou verkopen, had men ongetwijfeld anders gehandeld en zou er geen verlies zijn geleden en dit boekjaar minder winst zijn geboekt. Dan is natuurlijk wel de vraag of men ook in dat geval van de RvC de ruimte had gekregen om voor meer dan 100 miljoen aan te kopen en vanuit dat perspectief komt het ondanks dat verlies goed uit dat men heeft gedaan wat men heeft gedaan.

28-09-2022 09:26

WantAmsterdam +116038

Met ons eigen vermogen lijkt faillissement gelukkig nog heel ver weg.

28-09-2022 10:59

Joko +5063

Ok gelukkig, ik maakte me echt zorgen en zag de bui al hangen. Ik geloof jullie direct.
Ik reageer op jou maar ook dus op de andere . Vind ajax momenteel niet heel geweldig, maar het is wel de enige club die ik volg. Ik hoop echt nog een keer een jaren 95/96 mee te maken, we waren er vlak bij een paar jaar geleden.
Met me Pa (inmiddels overleden) me broer en mijn neefje deze finale toen samen beken, naar wat helaas de laatste finale was die me vader heeft kunnen mee maken..
95 en 96 ( daar was ik bij helaas verloren maar een nooit te vergeten ervaring.

28-09-2022 17:39

WantAmsterdam +116038

Ik begrijp je sentiment en ik hoop natuurlijk met je mee, maar ik denk dat dit een moeilijk verhaal wordt. De schaar tussen niet rijk en rijk gaat verder en verder uit elkaar. Het wordt voor ons moeilijker en moeilijker om clubs als City, Liverpool, Bayern of PSG bij te benen.
Er moeten een keer alle puzzelstukjes in elkaar vallen dan kunnen we een incidenteel topjaar hebben net zoals 18/19.

28-09-2022 20:43

Godenzoon24 +15273

Juist , dus stoppen met roepen dat 30 mlj betalen voor een bankzitter normaal is en denken dat AjX geld teveel heeft.

28-09-2022 13:57

Ozhan +1528

Waarom wordt de transfer van Gravenberch wel meegenomen maar transfer van Martinez en Anthony niet? Beide zelfde transferwindow, toch?

28-09-2022 07:27

NoPants +7480

Het financiele jaar loopt van 1/7-30/6

28-09-2022 07:47

El Pistolero +4932

"Waarom wordt de transfer van Gravenberch wel meegenomen maar transfer van Martinez en Anthony niet? Beide zelfde transferwindow, toch?".

Ander boekjaar. Het begin van het nieuwe boekjaar loopt parallel aan het begin van het nieuwe seizoen en dat begint op 1 juli. De ingangsdatum van het nieuwe contract is daarom 1 juli, maar dat behoeft niet perse gelijk te zijn aan de datum waarop het contract is afgesloten. Terwijl dat leidend is voor de boekhouding.

28-09-2022 09:02

Ozhan +1528

Klinkt logisch. Volgens jaar dus waarschijnlijk zwarte cijfers. Stadium is altijd uitverkocht, shirt verkoop gaat goed. Dikke transfers. Als ze het nog weten te verkloten...

28-09-2022 17:32

Noahdepoah2021 +4843

Als Ten Hag tactisch beter was hadden we gewoon van Benfica gewonnen en was er geen verlies geweest met alleen al de premie van 9.6 miljoen.

28-09-2022 07:05

Skajhigh +2258

Als m'n tante...

28-09-2022 07:40

PH2BOT +40119

..Ten Hag dat ook nog even vlak voor de wedstrijd had gezegd hadden we vast wèl van Benfica gewonnen.

28-09-2022 10:03

BaasBaas +8306

200m aan kosten daarvoor mag je eigenlijk wel met minimaal 10 punten voorsprong kampioen worden

28-09-2022 00:13

Drukwerk1968 +7110

Dat is onzin.

28-09-2022 06:28

Berghuis +14311

Als je ziet wat de rest uitgeeft is dat geen onzin natuurlijk. We verspelen te vaak in de competitie op knullige en onbenullige wijze punten. Zoals afgelopen jaar 2x tegen Go Ahead. Dat mag met z'n selectie in deze competitie nooit gebeuren.

28-09-2022 09:43

BaasBaas +8306

Nou eigenlijk is dat geen onzin. Bayern wordt toch ook eigenlijk altijd met afstand kampioen. Wij tot op heden nog niet. Alleen als je kijkt naar de uitgave zou je dat best mogen verwachten.

28-09-2022 09:57

WantAmsterdam +116038

PSV geeft ook veel meer uit dan de rest, dus met die logica worden we met 6 punten voorsprong kampioen.
Is natuurlijk volledig onrealistisch, want natuurlijk verspeel je wel eens punten tegen de kleintjes.

28-09-2022 11:01

Drukwerk1968 +7110

Er zijn 2 en misschien 3 clubs die in potentie ook alle wedstrijden winnen. Met die moet je het uitvechten.

28-09-2022 12:46

Sniperbooya +1128

Bayern trekt ook jaarlijks de concurrenten leeg. Dat doet Ajax natuurlijk niet..

28-09-2022 15:37

BaasBaas +8306

Zoals Web al zegt: pas wel op met de salarissen. Je kunt een aantal speler grote salarissen geven, maar je moet er ook weer niet te veel hebben. Zeker niet als deze gewoon op de bank zitten. Bijvoorbeeld Klaassen is grootverdiener.

28-09-2022 00:10

Berghuis +14311

Ik verwacht dat Klaassen na dit seizoen vertrekt als hij zich niet in de basis weet te spelen en ook Blind zal vertrekken als hij zich niet kan vinden in een rol als mentor op de bank. Dat zou je toch mogen aannemen. Die laatste kan tegen salaris verlaging dan toch gewoon verlengen.

28-09-2022 09:44

BaasBaas +8306

Je moet als Ajax echt wel keuzes maken wie wel en wie geen groot salaris krijgt. We hebben gewoon niet de financials om dat bij iedereen te doen. Bij Tadic en Blind toen we die haalde dat was enorm slim. Met Ziyech erbij.

28-09-2022 09:54

Godenzoon24 +15273

We hebben nu beleidsmatig wat minder goede td's ben ik bang. Die kennen vooral de tactiek betaal maar wat ze vragen en het kopen van cliënten van bevriende zaakwaarnemer. Ben dus bang dat ze dat ook bij de salarissen doen en het de spuigaten uit gast lopen. Want hoe kunne die zo stijgen als je ziet wat er weg is gegaan en erbij is gekomen.

28-09-2022 14:02

BaasBaas +8306

Dit zijn de resultaten van 2021/2022 dus in principe nog grotendeels vanuit Marc zijn koker.

28-09-2022 16:55

Breuk +25074

Ik denk dat er nog veel meer uit het Bob Marley pakket gehaald had kunnen worden. Veel items waren snel uitverkocht.

27-09-2022 23:08

RobDAZ +2726

Ajax kan beter vol inzetten op terugkeer echte Ajax-logo. Al het overige is gadget, kitsch.
Niks mis mee verder.

'Geef Ajax z'n gezicht terug'
#éénAjax

27-09-2022 23:13

Sjaakvaak +26579

Oude logo is niet zo spannend, is slechts een nestiment voor een groep oudere supporters. De Marley collectie verkoopt (internationaal) veel beter dan het oude logo.

27-09-2022 23:53

RobDAZ +2726

@terugnaardemeer,
Verkeerde instelling. Er zijn wel meer produkten die internationaal beter verkopen, maar Wij zijn Ajax Amsterdam.
Ajax is ONS gezicht, cultuurhistorisch bepaald, tijdloos. Kennelijk gefaald in overdracht, dus overdoen. Één Ajax, ook in marketing. #corporate_identity

28-09-2022 00:07

El Pistolero +4932

"Oude logo is niet zo spannend, is slechts een nestiment voor een groep oudere supporters".

Het is inderdaad vooral sentiment en daarmee kan je je bij het runnen van een bedrijf maar beter niet teveel inlaten. Wat veel van die voorvechters van de terugkeer van het oude logo zich waarschijnlijk niet realiseren, dat zo'n logo niet alleen een sentimentele maar ook een commerciële waarde heeft. Zo'n beetje iedere marketeer raadt bedrijven en organisaties met wie het goed gaat en die de wind in de zeilen hebben, met klem af om het logo te veranderen of daarbij in ieder geval de grootste zorgvuldigheid in acht te nemen. Veel bedrijven die dat in het verleden hebben gedaan hebben dat flink moeten bekopen en met een enorme devaluatie van hun naam en producten te maken gekregen. Ajax profileert zichzelf graag als dynamische, tijdloze en vooruitstrevende club en steekt er veel werk in om nieuwe bloed in de geledingen van de club aan te trekken. Daar past het nieuwe, snelle, moderne en innovatieve logo, waar goed over is nagedacht en dat heel toepasselijk is samengesteld uit elf lijnen, veel beter bij dan het klassieke oude. Het is dan ook even begrijpelijk als verstandig dat de clubleiding daar niet aan wil.

28-09-2022 10:02

Cohen67 +386

Gewoon weer kampioen worden dan verzacht je de (pijn) weer!

27-09-2022 22:52

Mike1 +5342

Dat Ajax verlies heeft gemaakt kwam ook omdat veel supporters gebruik hebben gemaakt van de restitutie betalingen door Ajax, toch?

27-09-2022 21:59

Robbie en de Kock +11140

Even vestzak , broekzak en opgelost.
Hier ligt niemand wakker van.
De fiscus misschien

27-09-2022 21:52

Harrier Du Bois +38681

Dit is al rechtgetrokken eigenlijk, was een kutjaar die we aardig afsloten financieel gezien. Daarna veel winst gemaakt en aan commercie verkocht

27-09-2022 21:35

Nr.10 +110990

Dat is peanuts, niets om je druk over te maken.

27-09-2022 21:33

Dutch Schaefer +6099

Mensen die roepen dat je veel belasting betaalt naarmate je winst hoger is: Het vpb-tarief kent een hoogste schijf van ongeveer 26%, geldend vanaf een winst van € 395.000. Daarna is er geen tariefopstap meer.

27-09-2022 21:23

NoPants +7480

Maar dan betaal je alsnog 26% belasting. Stel dat je 40 miljoen winst maakt is dat ruim 10 miljoen weg.

27-09-2022 22:10

slumpf +4562

Winst is de belasting al af. Anders is het geen winst.

28-09-2022 09:24

NoPants +7480

Nee. Bij de belastingdienst betaal je belasting over de winst die je maakt, bijvoorbeeld;)

“Bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan moet u aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers doen. In uw aangifte vermeldt u uw winst uit onderneming.”

Vul jij daar altijd het bedrag in wat je na belasting overhoudt?

28-09-2022 09:42

Willem410 +3116

Haller hebben ze bewust mee gewacht zodat de transfer in het nieuwe boekjaar viel.
Anders hadden ze gewoon een bescheiden winst kunnen boeken.
Kan iemand mijn uitleggen wat daar dan het voordeel van is.
Je zal zeggen volgend jaar ga je nu gigantisch veel winst maken waardoor je ook veel belasting moet betalen.

27-09-2022 21:12

ProfessorX +19827

Dividend en wat je zegt belastingen

27-09-2022 21:54

wladimir +3059

De verliezen van afgelopen seizoen en het seizoen ervoor kunnen dit seizoen worden verrekend.

27-09-2022 22:54

Sampaoli +39158

Corona en Nouri-zaak zorgen voor hogere kosten, dat zijn logische en verantwoorde kostenstijgingen. Salarispost moet Ajax eens serieus naar kijken, enerzijds dat de verhoudingen niet scheef zijn (aankopen extreme salarissen, jeugd relatief laag) en anderzijds dat de totale salariskosten de club niet kan schaden.

Goed om te lezen dat Ajax commercieel flink aan het groeien is, dat is ook op social media goed te zien. Ajax is een serieus merk door de jeugdopleiding, voetbalfilosofie en de historie en we maken daar op commercieel gebied steeds beter gebruik van. Complimenten naar Lenderink en Geelen!

27-09-2022 20:58

wladimir +3059

Hoezo heeft Corona voor hogere kosten gezorgd. Lagere inkomsten misschien. Weet je hoeveel die uitkoopsom aan de familie Nouri is geweest?

27-09-2022 22:55

ajaxwestland09 +28932

Super Susan fijn interview met een goede uitleg , meeste waren sceptisch een vrouw in de top maar ze komt goed over en doet het goed 👍

27-09-2022 20:52

Oxxer +163874 moderator

Schreuder kwam volgens een deel van AS heel goed over aan het begin.😉

27-09-2022 21:03

DeWijsneus +25675

Dit is gewoon Schreuder met een pruik.

28-09-2022 06:34

Vosje +320

Kunnen we ook een parkeerplaats verkopen

27-09-2022 20:52

Ozymandias +159568

Ajax probeert juist een parkeerplaats te kopen.

27-09-2022 20:57

Bjorn +12386

2022/2023 wordt weer een financieel topjaar op papier door de verkopen Haller, Martinez & Antony.

27-09-2022 20:40

Martano +231

Bruto opbrengst van transfers zou tussen 50-60 miljoen zijn. Kortom: er is weer een paar zaakwaarnemers dat goed geboerd heeft.

27-09-2022 20:39

Web +178830

Het moet niet structureel worden om spelers met grote salarissen te halen
Door Blind, Tadic en Ziyech in combinatie met eigen goede spelers De Ligt, Frenkie, Donny, Nous, Schone speel je een fantastische jaar

Het gevaar is dat ze dit niet als uniek zien
Maar structureel willen nu
Dat gaat je niet lukken

Er moeten op zondagmiddag eigen talentvolle spelers op de bank zitten
De verhouding is nu zoek

27-09-2022 20:36

MosesD +14643

Geheel eens.

27-09-2022 20:39

TeringHenkie +28263

Eens dus grootverdieners zoals Klaassen verkopen en daar de jeugd neerzetten.

27-09-2022 21:02

Artemio +31835

Er is genoeg talentvolle jeugd om dat te bewerkstelligen.

28-09-2022 02:10

PalFischerArmy +2617

Schikking met familie Nouri. Dat was ik alweer helemaal vergeten. Bijna 8 miljoen, dacht ik. Die uitgave heb je normaal gesproken niet, net als het missen van inkomsten door een pandemie. Hoe zou Ajax het financieel gedaan hebben zonder dit soort bijzondere omstandigheden.

27-09-2022 20:27

wladimir +3059

Nog steeds verlies. In een jaar dat Ajax is overwinterd in de Champions League.

27-09-2022 22:57

Slang +14994

Bizar dat de salariskosten blijven stijgen, maar de selectie sinds 18/19 elk jaar minder wordt

27-09-2022 20:23

Web +178830

Brede selectie?
Daarom is het ook zo jammer, want die jongens houden de jeugd van kansen af

27-09-2022 20:25

ProfessorX +19827

Timber Rensch Taylor en ook Brobbey op de achtergrond Ünuvar ( pas verlengd) Regeer Baas allemaal 1 !

Dit zijn er 6 !!!
Soms slaan mensen door

27-09-2022 21:58

Artemio +31835

Elke trainer van nu wil een brede selectie terwijl hij achter een volwaardige basisspeler prima een speler vanuit jong Ajax kan doorschuiven voor die luttele minuten op de bank.

28-09-2022 02:11

chino +1172

De verkopen van Antony en Martinez zitten hier nog niet in. Dus waar gaat het over. Zolang de activa van een voetbalclub (de waarde van de spelers) niet gewaardeerd staat tegen actuele waarde van de spelers, zeggen de jaarresultaten helemaal niets.

27-09-2022 20:18

Psychevore +21186

Ajax heeft sowieso een probleem. In de toekomst (over 3 jaar geloof ik) mag je nog maar 70% van je omzet uitgeven aan salarissen en daar zit Ajax dik en dik boven.

27-09-2022 20:10

Ozymandias +159568

In die regel zit een bij-regel waardoor je een deel van de transferinkomsten ook mag gebruiken zoals Ajax doet: “ UEFA have a new squad cost rule which will limit clubs to spending 70 per cent of their calendar-year revenue on player wages, transfers and agent fees - through income generated from player sales will allow clubs leeway to spend more.”

27-09-2022 20:15

Aurelius1 +19699

De CL gelden bij plaatsing voor de CL gaan exponentieel toenemen de komende 10 jaar. Je moet gewoon zorgen dat je ieder jaar CL speelt.

27-09-2022 20:15

AFCACruijff14 +161009

Dan kan alleen als we een 2e plek erbij krijgen, anders is het gewoon heel gevaarlijk want er komt vanzelf een jaar dat alles eens tegen zit en we 2e eindigen.

27-09-2022 20:18

Dennis129 +11877

Dat is geen probleem, maar geweldig nieuws. Stoppen met dit kamikaze beleid en spelers zwaar over te betalen. Het is zelfs zo erg dat Tadic, Blind, Klaassen en Berghuis in de top 5 van grootverdieners zitten en 3-4 ervan door de meesten niet eens meer in de basis geplaatst zouden worden. Salarishuis is compleet uit balans en veel te groot. Volgend jaar keihard schoon schip maken. Einde Tadiv, Blind en Klaassen. Alvarez en Timber zullen de toptransfer maken en Ajax moet Regeer, Fitz Jim, Unuvar en Rasmussen/ Hanssen doorschuiven. Komt alles weer een beetje in balans. Hoef je alleen een cv en een keeper te kopen.

27-09-2022 20:18

Squadron11 +2402

Jaa! Lekker met 11 talenten spelen en aanvullen met spelers als Hoesen en Sana. Op naar Bratislava uit. Wat waren dat heerlijke tijden.

27-09-2022 20:31

Gogopepa73 +3529

Wel veel gelachen 😁

27-09-2022 20:43

Dennis129 +11877

Totale onzin natuurlijk, want zoals ik zal zei van die spelers die vertrekken zijn de meesten dit jaar al geen basisspeler meer. Met een middenveld Grillitsch, Taylor, Kudus en erachter Regeer, Fitz Jim, Berghuis ben je misschien wel beter af dan dit jaar. En een aanval Bergwijn, Brobbey, Conceicao is beter dan wat Schreuder dit jaar opstelt.
Maar als jij naar een nog een jaar oudere Tadic, Blind en Klaassen wilt blijven kijken ook goed. Denk alleen dat je daarmee naar Bratislava moet

27-09-2022 20:49

FissaDeGekste +3371

Dennis Rommedahl, Kennedy Bakircoglu :'(

28-09-2022 01:09

Ajaxhartt +10710

Wat een knappe vrouw is dat toch!

27-09-2022 20:09

JohanCruijf +2959

Ziet er prima uit ja. Vast ook Marcs pinkie mogen bewonderen.

27-09-2022 20:12

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25303

Ze heeft inderdaad een goed stel hersenen

27-09-2022 20:14

Ajaxhartt +10710

Jij begrijpt me!

27-09-2022 20:15

WantAmsterdam +116038

Zeker niet lelijk nee.
Maar ze lijkt ook verstand van zaken te hebben, en dat is uiteraard het belangrijkste.

27-09-2022 20:17

Tommyshelby +128516

Zit gelukkig ook wat inhoud in. Op de website legt ze alles uitstekend uit, vrij makkelijk te volgen voor iedereen.

https://www.ajax.nl/artikelen/jaarcijfers-afc-ajax-nv/

27-09-2022 20:31

AFCACruijff14 +161009

Hoe kun je nou bijna 200 miljoen aan kosten maken? Dat is toch niet vol te houden?

Buiten dat staat de club er goed voor en krijgt de volgende balans een zeer goed resultaat door transfers en stijgen de inkomsten continue op belangrijke gebieden. Maar toch he, als je zoveel geld de deur uit sluist dan ben ik echt bang voor een jaar waarin je eens geen CL haalt of geen Antony achtige transfers doet.

Hoop dat mensen de rol van de RvC ook snappen. Die moet voorkomen dat Ajax terug gaat naar een financiële situatie van rond 2010.

27-09-2022 20:07

Ozymandias +159568

Deze zomer is toch wel gebleken dat de RvC er bovenop zit?

27-09-2022 20:09

AFCACruijff14 +161009

Dat is dus wat ik bedoelde te zeggen Ozymandias.

27-09-2022 20:16

Juichtoon +32387

66666 :-).

27-09-2022 20:09

Tommyshelby +128516

Salarishuis is alleen al 100 miljoen, misschien zelfs wat meer. Er staat voldoende kapitaal op het veld, kijk hoeveel Kudus al waard is na 3 leuke wedstrijden.

27-09-2022 20:12

WantAmsterdam +116038

100 miljoen? Waar haal je dat vandaan?
Lijkt me toch erg aan de hoge kant, wat ik zo kan vinden is eerder rond de 50 miljoen (of zelfs minder) inclusief jong spelers.
Of bedoel je van alle werknemers binnen Ajax?

27-09-2022 20:21

Tommyshelby +128516

Uiteraard dat laatste, tijdje terug zaten we ook rond zoiets.

2020-21: https://www.vi.nl/nieuws/salarispost-bij-ajax-komt-in-de-buurt-van-grens-honderd-miljoen

27-09-2022 20:25

wladimir +3059

Afschrijvingen op transfersommen. Vanaf dit seizoen schrijven we niet meer af op Blind en Tadic. Dat scheelt al 4 miljoen per persoon. Haller is gekocht voor 22,5 en werd in 4,5 jaar afgeschreven (5 miljoen per jaar). Ook jongens als Magallan, Alvarez, Antony, Klaassen, Kudus en Daramy zijn voor veel geld gekocht en wordt serieus op afgeschreven. Ook allemaal jongens die serieus geld verdienen. Kostenpost van 196,8 miljoen is echt heel veel, terwijl de omzet van 189,2 miljoen indrukwekkend is.

Hoe kunnen we een negatief transferresultaat hebben van 19,3? Hoeveel is er dan wel niet uitgegeven aan inkomende transfers afgelopen seizoen? Er zijn sowieso 5 spelers verkocht.

Ik kan me alleen de aanwinsten Pasveer, Berghuis en Daramy herinneren van afgelopen seizoen herinneren. Hebben ze de aankoop van Bergwijn er misschien tussen gepropt?

27-09-2022 23:13

rickyboy1444 +598

In het transferresultaat zitten ook de afschrijvingskosten van de verkochte spelers, en dan bedoel ik de waarde die ze op de balans nog hadden op het moment van verkoop. Deze waarde zal ook alleen nul zijn op het moment dat een contract volledig afloopt en daarna opnieuw getekend wordt. In boekjaar 21-22 zijn de volgende spelers verkocht: Neres, Marin, Traore, Lang, Scherpen, Ekkelenkamp, Eiting en Gravenberch. Hiervan vertegenwoordigden Neres, Marin, Traore en Scherpen een waarde op de balans. Danilo, Onana en Mazraoui zijn daarnaast nog transfervrij vertrokken bij het verstrijken van de boekperiode. Danilo en Onana twijfel ik over of hij dan in dit transferresultaat hoort omdat zijn resterende waarde wordt afgeboekt. Dit alles bij elkaar zal toch weer een aantal miljoen extra schelen.

28-09-2022 11:37

wladimir +3059

Als een contract is afgelopen is er ook geen transferwaarde meer. Onana heeft ooit zelfs verlengd. Net als Neres. Ook de oorspronkelijke transfersom stond niet meer op de balans. De volledige 12 miljoen was derhalve winst.

Marin is gehaald als opvolger van de Jong in 19/20. Volgens mij was hij na een jaar al weg.

28-09-2022 12:57

Libero +19070

Was even zoeken maar wel te vinden in het jaarverslag:
"Lonen, salarissen en sociale lasten
Deze kosten namen toe met € 14,6 miljoen naar
€ 109,4 miljoen (ruim 15% hoger) voornamelijk door een
toename in de salariskosten voetbal als gevolg van de
premies voor het overwinteren in de UEFA Champions
League 2021/2022, mutaties in de spelersgroep en
contractverlengingen. Het aantal fte’s steeg dit boekjaar
met 39 fte van 409 naar 448."

Die extra fte's zijn onderverdeeld in 18 spelers en 17 technische en medische staf, 4 ondersteunend.

28-09-2022 08:54

RobDAZ +2726

Gelukkig was het allemaal de schuld van cojona. Ajax kan ook 'SORRY' zeggen voor lege JC Arena.

27-09-2022 20:04

Psychevore +21186

Waarom? Ajax koos zelf niet voor een lege Arena, dat werd van overheidswege opgelegd.

27-09-2022 20:08

AFCACruijff14 +161009

Ga je nu overal je coronapoep uitspuien, Rob?

27-09-2022 20:18

RobDAZ +2726

*Zucht* Over maandje mogen jullie weer, alsof je 2020 vanonder steen gekropen bent..

#gezondverstand

27-09-2022 20:49

WantAmsterdam +116038

“Sorry” zeggen voor iets waar Ajax geen macht over heeft en wat Ajax meer schade heeft toegevoegd dan ons fans?

27-09-2022 20:26

Moooo +3962

Geld zat daarnaast speel je elk seizoen groepsfase Champions League.
Het eigen vermogen is zo gigantisch groot voor een club als Ajax.
Hier moet Ajax iets mee gaan doen, Stadion kopen, een top rechtsbuiten halen (Bailey)
Het eigen vermogen verdampt door inflatie, en andere factoren.
Ajax verkoopt wel spelers duurder dan menig club dan ook.
Kapitaal moet op het veld staan, er zijn zwakke posities die versterkt kunnen worden en spelers die beter kunnen vertrekken.

Maar prachtig dat Ajax het zo goed doet op sportief als het financieel vlak.
Merchandise, sponsoren het groeit gestaag schitterend.
Daarbij hebben we ook nog een geweldige toekomst voor talenten op de toekomst.
Je kan zo 10 spelers opnoemen die ik binnen nu en een jaar in Ajax 1 kan verwachten.

27-09-2022 19:57

BakkalBijter +11624

Zucht… je snapt niet hoe het werkt. Eigen vermogen is iets anders dan het geld wat op je bankrekening staat. Eigen vermogen houdt in dat dit het X bedrag is van je bezittingen dat door jezelf is gefinancierd. Het andere deel is gefinancierd door je schulden. Het is dus eerder een maatstaf van hoe financieel gezond je bedrijf is.

Wat jij voorstelt is dat Ajax een gigantische lening aanneemt voor het kopen van de Arena. Ajax kan dit in principe wel hebben, maar het is risicovol. Ik heb liever dat ze op dezelfde voet doorgaan. Er zit duidelijk een stijgende lijn in de financiele en sportieve prestaties. Er is totaal geen noodzaak om overhaaste sprongen te gaan maken. Maar goed, wij zitten gelukkig allebei niet in de directie van Ajax.

27-09-2022 20:14

1991 +7787

Zie liever dat Ajax in de toekomst 600 miljoen spendeert in een nieuwe voetbalpaleis dan 100/150 miljoen in de ArenA..

28-09-2022 02:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.