Ajax kent bewogen transferperiode: hoogste inkomsten en transfersaldo van heel Europa

door Bart Veenstra 383

Bron Ajax Showtime

Ajax kent bewogen transferperiode: hoogste inkomsten en transfersaldo van heel Europa

door Bart Veenstra 383

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax heeft een bewogen transferperiode achter de rug. Bij de Amsterdamse club vertrokken meerdere spelers, waaronder enkele basisspelers, terwijl er ook vele aankopen werden gedaan. Ajax had in Europa de hoogste inkomsten en het hoogste transfersaldo van alle clubs, terwijl de club zelf voor een recordbedrag aan spelers uitgaf. Een overzicht:

Inkomsten Ajax

De inkomsten bij Ajax zijn met ruim 217 miljoen euro enorm hoog. Alleen in de zomer van 2019 - met onder het vertrek van Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong - waren de inkomsten nog hoger (218,2 miljoen euro). De inkomsten in de zomer van 2022 hadden nog hoger kunnen zijn als Ajax op de valreep ook Mohammed Kudus en Edson Álvarez had verkocht. Voor hen waren Everton en Chelsea concreet, maar Ajax liet het tweetal aan het einde van de transferperiode niet meer vertrekken.

Daarnaast vertrokken er enkele spelers bij Ajax op transfervrije basis, die overigens niet zijn meegenomen in onderstaand overzicht. Zo zag Ajax (voormalig) basisspelers André Onana en Noussair Mazraoui gratis de deur uitlopen. Wanneer zij een langdurig contract hadden gehad, had Ajax voor dit tweetal behoorlijke transfersommen kunnen ontvangen.

Voor andere spelers ontving Ajax deze zomer wel behoorlijk veel geld. De grootste uitgaande transfer is uiteraard Antony. De Braziliaan vertrok voor minimaal 95 miljoen euro naar Manchester United. Zijn transfersom kan middels bonussen nog oplopen tot 100 miljoen euro. Daarnaast behoren ook Lisandro Martínez (minimaal 57,37 miljoen euro), Sébastien Haller (minimaal 31 miljoen euro) en Ryan Gravenberch (minimaal 18,5 miljoen euro) tot de grootste uitgaande transfers bij Ajax deze zomer.

Vertrokken spelers Ajax Transfersom
Ryan Gravenberch 18,5 miljoen euro (24)
Dominik Kotarski 1 miljoen euro
Liam van Gelderen 450.000 euro
Sébastien Haller 31 miljoen euro (34,5)
Lisandro Martínez 57,37 miljoen euro (67,37)
Nicolás Tagliafico 4 miljoen euro
Antony 95 miljoen euro (100)
Perr Schuurs 9 miljoen euro
Naci Ünüvar (verhuurd) 150.000 euro (huursom)
Hassane Bandé 800.000 euro
Totale inkomsten:  217.270.000 euro (241.270.000)

Uitgaven Ajax

Ajax gaf deze zomer meer geld uit dan ooit tevoren. De Amsterdamse club wist de grens van honderd miljoen euro te passeren en dat deed de club nooit eerder. Steven Bergwijn was met een transfersom van 31,25 miljoen euro de duurste aanwinst voor Ajax. Ook Calvin Bassey (minimaal 23 miljoen euro) en Brian Brobbey (minimaal 16,35 miljoen euro) waren dure aankopen.

De uitgaven van Ajax hadden nog hoger kunnen zijn als de Raad van Commissarissen wél toestemming had gegeven voor het (definitief) vastleggen van Lucas Ocampos en Odysseas Vlachodimos. Ajax had eerder een akkoord met Sevilla bereikt over een transfersom van twintig miljoen euro voor Ocampos, maar de RvC gaf daar uiteindelijk geen toestemming voor. Uiteindelijk wordt de Argentijnse aanvaller gehuurd voor vier miljoen euro. Ajax heeft wel een optie tot koop bedongen in de huurtransfer. Na dit seizoen kan hij voor zestien miljoen euro worden overgenomen.

Daarnaast leek Ajax op weg om Vlachodimos over te nemen van Benfica. De clubs waren in onderhandeling en een akkoord over een transfersom tussen de tien en twaalf miljoen euro leek in de maak. Het was echter de RvC die ook voor deze transfer ging liggen: Vlachodimos zou te oud en te duur zijn bevonden, terwijl Ajax met Remko Pasveer, Maarten Stekelenburg en Jay Gorter al voorzien is van drie volwaardige keepers in de A-selectie.

Voor een volledig overzicht van alle in- en uitgaande transfers van Ajax, klik hier.

Aanwinsten Ajax Transfersom
Steven Bergwijn 31,25 miljoen euro
Owen Wijndal 10 miljoen euro
Calvin Bassey 23 miljoen euro (26,5)
Francisco Conceição 5 miljoen euro
Brian Brobbey 16,35 miljoen euro (19,35)
Ahmetcan Kaplan 9,5 miljoen euro
Jorge Sánchez  5 miljoen euro
Lorenzo Lucca 1 miljoen euro
Lucas Ocampos 4 miljoen euro
Totale uitgaven: 105,1 miljoen euro (111,6)

Clubs met hoogste inkomsten

Op Europees gebied staat Ajax bovenaan wat betreft de inkomsten. Geen enkele club ontving deze zomer zoveel geld op basis van uitgaande transfers. De Amsterdamse club verkocht voor ruim 217 miljoen euro aan spelers. Dat had Ajax vooral te danken aan de uitgaande transfers van - zoals gezegd - Antony, Lisandro Martínez, Sébastien Haller en Ryan Gravenberch.

Nummer twee Manchester City - dat deze zomer Gabriel Jesus, Oleksandr Zinchenko (beiden Arsenal) en Raheem Sterling (Chelsea) verkocht - volgt op de tweede plek. De Engelse club verkocht deze zomer voor bijna 160 miljoen euro aan spelers.

De meeste clubs in deze top-tien lijken echter toch vooral de 'opleidingsclubs' voor de Europese top te zijn. In het rijtje staan onder meer de Portugese topclubs Benfica en Sporting Portugal, terwijl ook AS Monaco, Brighton & Hove Albion en Leeds United hoog op de lijst staan.

Clubnaam Inkomsten zomer 2022
Ajax 217,27 miljoen euro
Manchester City 159,90 miljoen euro
SL Benfica 127,30 miljoen euro
Sporting Portugal 119,80 miljoen euro
AS Monaco 117,00 miljoen euro
Brighton & Hove Albion 113,90 miljoen euro
Leeds United 108,20 miljoen euro
Bayern München 104,40 miljoen euro
Juventus 103,15 miljoen euro
Lille OSC 99,00 miljoen euro

Ajax maakte meeste winst op transfermarkt in Europa

Met ruim 217 miljoen euro aan inkomsten uit uitgaande transfers kon het niet anders dan dat Ajax de meeste winst zou hebben gemaakt op de transfermarkt deze zomer. Toch mag het niet onbenoemd blijven: Ajax maakte deze zomer van alle Europese clubs de meeste winst op de transfermarkt. De Amsterdamse club boekte 112,17 miljoen euro winst op de transfermarkt, al gaat er van dat bedrag nog een gedeelte af. Zo krijgt de voormalige club van Antony - São Paulo FC - twintig procent van de winst die Ajax op de Braziliaan boekte. Dat komt neer op ruim vijftien miljoen euro.

Opvallend aan onderstaand lijstje is dat de clubs die winst hebben geboekt op de transfermarkt vooral 'opleidingsclubs' voor de Europese top zijn. De grootste clubs van Europa boeken - gezien hun hoge uitgaven en relatief geringe inkomsten - eerder een verlies dan winst.

Zo heeft Manchester United op basis van de afgelopen transferperiode een negatief transfersaldo van 226,52 miljoen euro. Ook Chelsea heeft een negatief transfersaldo van boven de 200 miljoen euro: 224,19 miljoen euro. Verder hebben ook West Ham United, Nottingham Forest, Newcastle United, Tottenham Hotspur, FC Barcelona en Arsenal een negatief transfersaldo van boven de honderd miljoen euro.

Clubnaam Transfersaldo
Ajax 112,17 miljoen euro
Sporting Portugal 77,85 miljoen euro
AS Monaco 73,50 miljoen euro
Lille OSC 73,00 miljoen euro
Brighton & Hove Albion 66,10 miljoen euro
SL Benfica 65,00 miljoen euro
Leicester City 64,40 miljoen euro
Sevilla FC 63,50 miljoen euro
Red Bull Salzburg 63,04 miljoen euro
Burnley 56,45 miljoen euro

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Bestel het nieuwe derde Ajax-tenue nu in de Ajaxshop!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

jjlncua33 +403

De window is gesloten, maar ik wilde dit alsnog even zeggen: mensen moeten beseffen dat wij een bod van 95 mio niet kunnen afwijzen. Het sportieve staat altijd op 1. Destijds werd er ook een bod van 50 mio afgewezen voor Neres. Die werd toen steeds minder en ging weg met verlies. Als er een bod van 95 mio op Neres was, zou die ook gewoon vertrekken dat jaar. Alvarez ook met 95. Kudus ook met 95

03-09-2022 14:57

jjlncua33 +403

Dit bericht is eigenlijk gericht op Schreuder. Het feit dat Antony ging muiten zorgde voor veel meer chaos op AS

03-09-2022 14:59

Pietsnot +15019

Er is niks mooiers dan een half elftal Europese toppers te verkopen voor de hoogste prijs aan uitgaande transfers in Europa om vervolgens met het kaalgeplukte team tot volslagen verbijstering van de hele wereld de Champions League te winnen.

NIEMAND zal het begrijpen en NIEMAND zal het zien aankomen.... Alleen wij....

03-09-2022 12:40

JariKanu +966

Voor wie denkt dat Schreuder de bron van Gerjan Hamstelaar is…

https://nos.nl/artikel/2443108-nieuw-fenomeen-verbaast-voetbalwereld-zelfs-ziyech-dacht-hoe-dan

03-09-2022 12:29

Pietsnot +15019

De grap is dat het gewoon daadwerkelijk het account van H2 is

03-09-2022 12:42

Redrum +95927

Als ik de balans op maak dan vind ik eigenlijk dat Ajax een hele goede transferzomer heeft gehad. We wisten van tevoren al dat Onana, Mazraoui en Gravenberch zouden vertrekken. Een vertrek van Martinez na 3 jaar was ook te verwachten en de transfer van Antony bleek uiteindelijk niet tegen te houden vanwege het extreem hoge bod. Daar staat tegenover dat er een aantal goede spelers zijn gehaald met Bergwijn, Brobbey en Bassey. Wijndal had van mij niet gehoeven, maar een aankoop van 10 miljoen is voor Ajax tegenwoordig eigenlijk vrij risicoloos. Verder denk ik dat Grillitsch een absolute geweldenaar is, mits hij fit is. Ocampos heb ik mijn twijfels bij, maar in het ergste geval kost ons dat 4 miljoen voor één jaartje. Alles bij elkaar denk ik dat Ajax zeer goed gehandeld heeft. Jammer dat Ajax hier totaal niet de credits voor krijgt en dat de nadruk alleen maar ligt op het handelen van Ajax tijdens de slotdag van de transfermarkt. Maar goed, zo werkt dat blijkbaar hier in Nederland.

03-09-2022 11:33

cl=5! +5368

Alleen jammer van Schuurs, was voor eredivisie een goede back-up

03-09-2022 12:58

sheckLon +1573

Ik snap de oververheerlijking van Overmars hieronder eerlijk gezegd niet. Los van het feit dat het een smerige viezerik is en Ajax daarmee niet geassocieerd mee moet worden, herft hij echt niet alleen maar goede dingen gedaan.

Uiteraard heeft hij de ambitie en lef getoond voor het aankopen van Blind en Tadic die het vliegwiel waren voor het huidige succes, maar hij is ook verantwoordelijk voor een hele reeks aankopen die niemand kon geloven en vertrouwen in had. Gudelj, Sanogo, Duarte, Van der Hoorn boven Van Dijk, Zivkovic, Bande, Magallan, Ziyech was een paniekaankoop, Westermann, terughalen van Siem, Labyad, Klaiber, Pierie, Alvarez als vervanger van De Ligt, Marin en Daramy. Man, man man.

Tevens had hij ook moeite met het verlengen van contracten van jeugdspelers. Gravenberch loopt nu voor peanuts de deur uit, Brobbey uiteraard. Daar had hij veel sneller actie op moeten ondernemen.

Daarnaast was hij een holmaat van Ten Hag wiens aankopen hij er door heen drukte ipv kritisch op was.

Overmars heeft het echt wel goed gedaan en mede dsnkzij hem staan we er nu weer zo goed voor, maar we moeten niet doen alsof hij here Jezus was.

03-09-2022 10:39

burwatti +14190

Vooral het verlengen van de contracten met de jeugdspelers was een groot manco van Overmars, hier waren ze telkens te laat mee..

Verder heeft hij het natuurlijk fantastische gedaan, met name in de verkoop was hij ijzersterk.

04-09-2022 12:44

johanisajax +8825

Ajax heeft met Grillitsch gewoon hele goede zaken gedaan, hij is precies de spelverdeler die we nodig hadden. Nee hij is zo goed als Frenkie maar is zowel aan de bal en verdedigend zeer sterk. Het is gewoon echt zonde dat je Antony kwijt bent want anders had je met dit team gewoon mee kunnen doen voor de laatste 8 van de CL:

Bergwijn - Brobbey - Antony
----------- Taylor ----------
---Grillitsch-----Alvarez----
Wijndal-Bassey-Timber-Rensch
----------Pasveer-----------

Bank:
Steek
Blind
Kaplan
Sanchez
Klaassen
Kudus
Berghuis
Tadic
Conceicao
Lucca

*en Rensch valt mij in positieve zin op zover.

03-09-2022 10:36

burwatti +14190

Gisteren ook al een paar x gezegd, ik was mede een van die mensen die super kritische waren op Rensch, maar Rensch is echt fantastische bezig!

Nog niet alles gaat goed en hij maakt ook zeker hier en daar nog een foutje, maar hij is echt weer op de weg terug !
Super knap.

Sanchez viel overigens ook sterk in gisteren, hij heeft het aanvallend misschien iets minder maar verdedigend is het echt een buffel!

04-09-2022 12:42

AFCAjaxMidNineties +12621

Al met al dus zo'n 66 miljoen netto erbij (wat er overblijft). Top!

03-09-2022 10:32

HallelujahAmsterdam +10638

Denk dat voor H2 de grootste uitdaging ligt in : hoe ze dit beleid kunnen voortzetten.

Is 1 ding spelers te verkopen , wat ze uitermate goed hebben gedaan. Maar nu begint weer het 'inkopen' en daar het uiterste uit te halen. En hoeveel vertrouwen hebben ze in de opleiding ?
Denk dat je ze te kort doet door te zeggen , dat ze met de erven van Overmars zitten en daar de vruchten van plukken.

De 2 grootste transfers deze zomer , daar heeft het geholpen dat er een trainer zit , die er de gewoonte van maakt 'oude bekenden' binnen te halen , en blijkbaar tegen elke prijs.
Maar een Haller en Gravenberch waren ook financieel goede transfers.
Ik heb alleen nog geen 'nieuwe' Antony zien binnen komen. Daar mag toch nog wel de focus op.

03-09-2022 09:49

El Pistolero +4932

"Ik heb alleen nog geen 'nieuwe' Antony zien binnen komen".

H&H zijn technisch managers en geen scouts. Het zijn de scouts die met een nieuwe Antony zullen moeten komen nadat de originele Antony voor een monsterbedrag is verkocht. De werkgever van een potentiële nieuwe Antony is natuurlijk niet helemaal gek en zal zijn speler normaal gesproken niet meer voor 15-20 miljoen laten vertrekken, maar waarschijnlijk een stuk hoger in de boom gaan zitten, waardoor het nog maar zeer de vraag of de nieuwe Antony er ooit gaat komen. De originele Antony is onder de radar van de kapitaalkrachtige clubs gebleven, maar de meeste Antony's staan natuurlijk gewoon in de boekjes van de scouts van die clubs. Het zou zomaar kunnen dat achteraf blijkt dat de originele Antony de uitzondering is die de regel bevestigt en we er voorlopig niet op hoeven te rekenen dat we een nieuw exemplaar in de Arena te zien krijgen.

03-09-2022 10:30

HallelujahAmsterdam +10638

Bedankt voor je reply. En toch , of ze wel of niet onder die radar zitten , en dus bekend zijn , lijkt dat soort investeringen zich uit te betalen.
Voor nu hebben we in ieder geval met de laatste 2 transfers , spelers die iets ouder zijn dan waar we normaal op mikken en met de vraag of je eerder afschrijft of nog investeert ?

Voorop gesteld , primair gaat het om de prestaties nu.
In principe zijn het spelers die gelijk zouden kunnen spelen , dus dat is voor de concurrentie goed.

03-09-2022 10:45

El Pistolero +4932

"Bedankt voor je reply. En toch , of ze wel of niet onder die radar zitten , en dus bekend zijn , lijkt dat soort investeringen zich uit te betalen".

Meestal is dat inderdaad zo, dat is dan ook geen reden om een dergelijke investering wel of niet te doen. De afweging om het wel of niet te doen hangt vooral van het risico dat een dergelijke investering heeft. Voor Magellan heeft Ajax 8 of 9 miljoen betaald en die loopt aan het eind van het seizoen gratis de deur terwijl hij nauwelijks rendement heeft gehad. Voor 8 miljoen is dat nog wel te behappen, maar als de bedragen oplopen tot boven de 20 of 30 miljoen wordt het een heel ander verhaal. Ook is het totaalplaatje van belang, als je net een speler hebt verkocht voor 100 miljoen, is het risico van een investering minder groot dan dat dat niet het geval is. Ik hoop natuurlijk ook dat de scouting met een nieuwe Antony komt en dat Ajax die aan kan trekken. Ik heb echter mijn twijfels over de haalbaarheid daarvan om dat ik verwacht dat de clubs fors hoger in de boom zullen gaan zitten als Ajax zich meldt.

03-09-2022 11:26

HallelujahAmsterdam +10638

Ik denk dus ook dat die 100 miljoen nadelige effecten heeft inderdaad.
Maar goed , elke investering verder , of dat 8 of 20 miljoen is , wordt afgewogen tegen het rendement dat zo'n speler uiteindelijk oplevert en dat is bij Magallan minimaal dan. Waar de 4 miljoen van Tagliafico sportief/rendement qua kosten , de kosten niet zijn. Zeker omdat je die 4 miljoen terug hebt.

Maar ik heb er zin in dit seizoen. Ook een beetje een frisse wind qua trainer , spelers. Altijd goed

03-09-2022 11:40

El Pistolero +4932

"Maar goed , elke investering verder , of dat 8 of 20 miljoen is , wordt afgewogen tegen het rendement dat zo'n speler uiteindelijk oplevert ..."

Exact en omdat je dat pas achteraf kan doen, wordt vooraf een risico analyse gemaakt over het te verwachten rendement. Bij een speler als Messi is dat niet zo ingewikkeld, maar op zich prima spelers als Di Maria en Pogba hebben ondanks de rijkelijk aanwezige kwaliteiten te weinig rendement gehaald bij ManU terwijl er veel geld voor hen op tafel is gelegd.

03-09-2022 12:59

DrFootball +15141

Leuk staatje, echter er klopt natuurlijk niets van dat Ajax 112 mio winst maakt op transfers. Heel veel geld verdwijnt in de zaken van de spelers en zaakwaarnemers. Van die laatsten zijn er vaak meerdere betrokken bij een deal. Het zou mij niet verbazen als 'de winst' eerder rond de 50-60 mio ligt.

En natuurlijk heeft de RvC terecht ingegrepen. Je mag er vanuit gaan dat het salarishuis, ondanks dat het al idiote proporties had, weer is uitgebreid. We zijn volledig doorgeslagen in het willen aanhaken bij de Europese top. Dat zal nooit gebeuren zolang Ajax in de Eredivisie speelt en de clubs uit Premier League zoveel verschrikkelijk veel meer ontvangen dan wij. Resultaten hebben wij nooit bereikt dmv aankopen, maar altijd door onze levensader; de jeugdopleiding. Natuurlijk zijn aankopen nodig, maar om nu zoveel spelers te halen. Echter gemiddeld genomen mislukt 80% van alle aankopen bij voetbalclubs. Het is een utopie te denken dat Ajax constant aan de top kan blijven. Dat zal altijd met bepaalde golfbewegingen gaan.

03-09-2022 09:48

Yeshyeshyall +10920

Goed beleid pays off. Rommelig einde maar het beleid van de laatste jaren is indrukwekkend. Hoe anders dan de vreselijke ellende in de tijd van Jol bv. Toen was het hoogtepunt qua transfers Kerlon die volgens mij nooit gespeld heeft. Ik hoop dat we dit nog jaren volhouden. Met Hamstelaar lijken we een uitstekende opvolger voor Overmars te hebben. Iets dat me echt heel erg moeilijk leek te bewerkstelligen. Met Schreuder denk ik een trainer die iets meer op de controle en veiligheid speelt dan TH maar wel eentje die ook met druk vooruit wil voetballen. Wel graag oog blijven houden voor de jeugd want alhoewel de stap moeilijker is geworden moet dat wel ons bestaan blijven

03-09-2022 09:07

Juichtoon +32312

Wat Overmars in 5 jaar heeft opgebouwd is in 1 window verkocht. Kunst. Het is onmogelijk om dit weer in 1 window te herstellen, als men het überhaupt al kan.

03-09-2022 08:10

Aldinho_nl +1061

Wat overmars in 5 jaar heeft opgebouwd heeft hij voor een deel zelf kapot gemaakt door zijn houding en gedrag.

03-09-2022 08:30

Juichtoon +32312

Overmars heeft de spelers niet verkocht hoor...dat hebben echt de beheerders van z'n nalatenschap gedaan.
En ik betwijfel zeer of Overmars wel weg had moeten worden gestuurd.
Tot nu toe is er niks bewezen, er zijn geen aangiften, zelfs de dame die de vermeende foto kreeg is nog steeds onbekend.
En Overmars bouwt nu gewoon elders aan succes.

03-09-2022 08:33

Aldinho_nl +1061

Met zijn foto’s is er meer kapot gemaakt dan jij denk. Zijn opvolgers hebben de schade beperkt gehouden. Over de spelers, denk je echt dat iedereen voor altijd bij Ajax? Dan volg je de club nog niet zo lang.

03-09-2022 08:36

Juichtoon +32312

Dan heb jij Overmars niet goed gevolgd. Want hij maakte juist afspraken met de spelers zodat erin 1 window niet te veel tegelijk zouden vertrekken. Zodat Ajax nog enigszins in control bleef.
Ajax met Overmars stelde zich daarin heel actief op. Nu gaan de spelers zelfs muiten...

03-09-2022 08:41

Yeshyeshyall +10920

Het zal allemaal zo zijn maar Overmars zat er ook al wat langer. Hij had zijn pik in zn broek moeten houden en mocht je hieraan uberhaupt twijfelen dan zou ik de berichtgeving nog even goed teruglezen: er is geen enkele twijfel dat hij dit gedaan heeft mogelijk.
We mogen blij zijn met de opvolgers en geef het wat tijd om nog professioneler te worden

03-09-2022 09:10

Juichtoon +32312

Aan die onhoudbare positie kleven best wel wat vragen (wie was nu de vrouw, een ingehuurde prostituee om Marc erin te luizen? Welke intieme relatie had zij nu met Overmars? Ik.zou maar eens niet zo goed gelovig zijn. Deze vrouw in kwestie is wel heel rap van de aardbodem verdwenen? Wie hebben daar baat bij? Wat wordt eraan de andere kant verzwegen? En moest Overmars wel weg ? Had een disciplinaire schorsing van 3 maanden ook gekund? Zomaar wat vragen.
We weten nu niks zeker, en Overmars werkt gewoon bij een andere club waarbij de media de boel weer plat loopt.
Zijn Overmars en daarmee Ajax erin geluisd en dan door wie?
Om het maar historisch op te blazen. Van der Lubbe heeft de Rijksdag nooit aangestoken....hij kreeg er wel de doodstraf voor. Wat dat zegt? Niet alles is wat het lijkt. Maar dan dien je wel vragen te stellen.

03-09-2022 10:11

El Pistolero +4932

"Dan heb jij Overmars niet goed gevolgd. Want hij maakte juist afspraken met de spelers zodat erin 1 window niet te veel tegelijk zouden vertrekken".

Jij hebt Overmars kennelijk zelf ook niet goed gevolgd, het ging met Gudelj op vrijwel dezelfde manier voorafgaande aan diens vertrek. Een contract is ook een afspraak, die zelfs wettelijk is vastgelegd en het is een tikkeltje naïef om te verwachten dat er afspraken zouden zijn te maken met broodvoetballers die ze onder alle omstandigheden zouden nakomen, terwijl ze niet eens bereid zijn om dat met bindende afspraken te doen.

03-09-2022 10:39

Juichtoon +32312

Daar leerde hij van en werd pro.actiever in de jaren erna.

03-09-2022 12:39

Juichtoon +32312

Jouw eerste alinea is er een van ongekende domheid. Sorry hoor. Je vraagt erom . Het gaat mij erom naar wie. Naar een vrouw met wie je een relatie hebt is niet erg lijkt me. Naar een vrouw die jou er probeert in te luizen ook niet. En daar weten we nu helemaal niks van.
Jouw 2e alinea is niet alleen stupide maar ook lachwekkend omdat je mij nu opeens op basis van andere informatie andere kenmerken toedicht.

Van Van der Lubbe is algemeen bekend dat hij zijn zgn 'bekentenis' onder grote psychische druk heeft afgelegd. Ook daarin blink je niet uit

De volgende alinea maak je ook de fout door algemeenheden op het bijzondere te plakken. Door vragen te stellen komen we erachter dat er misschien wel een verband is in dit geval. Want het gaat om dit geval. Zelfs al is de kans 1%. We willen iets weten, dan kijk ik niet naar algemene wetmatigheden. Daar heb je dan niks aan

De laatste alinea slaat daarmee nogal terug naar jezelf. Echt intelligent is het niet wat je mijn kant opgooit, eerder naïef.

Edit. Ik schrijf iets over Overmarsgate en dan kom je met Trump en samenzweringstheoretici aan etc. Hoe idioot is dat? Ik heb zelden zo'n mooi voorbeeld gezien van wat je zegt ben je zelf.

04-09-2022 18:07

Juichtoon +32312

Er is helemaal niks duidelijk, ook na 7 maanden nog niet. Alleen de uitkomst. En die had waarschijnlijk niet nodig geweest.

04-09-2022 19:38

Aldinho_nl +1061

Hele goede afspraken met Mazzraoui en Onana.

05-09-2022 00:28

Aldinho_nl +1061

Zoals bij Mazzraoui en Onana bijvoorbeeld.

05-09-2022 00:29

Juichtoon +32312

Natuurlijk de weg omhoog zou ook vol kuilen. Van Cruijff kan ik ook wel 10 dingen noemen die niet goed gingen. Maar da's logisch.

05-09-2022 08:22

SoNick +333

Hoogste aantal inkomsten is mooi, maar het saldo hoeft niet per se iets te zijn waar we als supporters wat aan hebben. Ik zie graag een plan. Hoe gaan we dit saldo investeren, zodat er (over een aantal jaar) nieuw kapitaal op het veld staat? Een RvC die alleen geld telt en zichzelf en aandeelhouders daarmee beloont hebben we niks aan.

03-09-2022 08:06

Aldinho_nl +1061

Gelukkig is het beide het geval. Er staat een goede selectie en we hebben een gezonde financiële balans.

03-09-2022 08:31

El Pistolero +4932

"Hoogste aantal inkomsten is mooi, maar het saldo hoeft niet per se iets te zijn waar we als supporters wat aan hebben".

Dat geldt uitsluitend onder de kortzichtigen onder de supporters. De supporters die dat niet zijn begrijpen heel goed dat je kwalitatief hoogstaande spelers als Bergwijn en Tadic niet met kralen kan betalen en dat het vooral aan het enorme eigen vermogen is te danken dat Ajax zulke grote risico's kan nemen en het zich kan veroorloven om meer dan 30 miljoen voor een speler op tafel te leggen en er een salarisbudget van 100 miljoen op na kan houden. De veronderstelling dat de RvC zich zelf zou kunnen belonen is ronduit puberaal. Als ze er op uit zouden zijn om zich via Ajax te verrijken, zouden de commissarissen wel een andere job hebben gekozen aangezien ze hun taken bij Ajax pro bono uitvoeren en daarvoor alleen een onkostenvergoeding krijgen. Ik vind dergelijke reacties waarin de integriteit mensen die zich belangeloos inzetten voor de club op basis van onjuiste aannames te grabbel wordt gegooid, ronduit tenenkrommend. Ook de suggestie dat de RvC de aandeelhouders geld zouden toeschuiven, staat op gespannen voet met de feiten. De keren dat die aandeelhouders dividend hebben ontvangen in de meer dan 25 jaar dat Ajax aan de beurs genoteerd is, zijn op één hand te tellen. En aangezien de club Ajax 70 % van de aandelen in het bezit heeft, gaat ook 70 % van die dividend naar de club. Ik begrijp niet dat iemand daar bezwaar tegen zou kunnen hebben en bovendien ziet de club vrijwel altijd van het recht op dividend af. Bovendien is het niet RvC om te bepalen of er dividend wordt uitgekeerd, maar aan de grootaandeelhouder en dat is de club Ajax. Je leest wel vaker dit soort reacties, terwijl die volstrekt overbodig zijn als je je hersens gebruikt. De club Ajax heeft 70 % van de aandelen en in die aandelen wordt niet gehandeld waardoor die aandelen nauwelijks profijt opleveren. Aandelen van Ajax worden niet gekocht om er aan te verdienen, ze leveren simpelweg te weinig rendement op om er rijk van te worden.

03-09-2022 11:06

Ibuprobrimovic +4598

Eigenlijk bizar dat je gewoon voor ruim 115 milj euro winst maakt en naar mijn idee (zeker in de breedte) een sterkere selectie hebt samengesteld in vergelijking met vorig jaar.

Hunter&hamstra hadden echt 5sterren gekregen als ze de rvc konden overtuigen om Vlachodimos aan te trekken. Pasveer doet het goed hoor, uitstekend zelfs. Hij is top voor de eredivisie. Echt respect hoe hij bijv Haaland de baas is geweest in CL. Op basis van vorig seizoen verdient hij ook wel een plaats in de oranjevoorselectie. Hij heeft zijn strepen verdient, maar toch maak ik me zorgen om de wedstrijden tegen bijv Liverpool. Tegen Benfica zag je het al. Hij is niet heel wendbaar en eigenlijk had ik gehoopt dat Gorter zich tegen PSV zou bewijzen, maar wie weet in de bekerwedstrijden..

03-09-2022 04:03

El Pistolero +4932

"Hunter&hamstra hadden echt 5sterren gekregen als ze de rvc konden overtuigen om Vlachodimos aan te trekken".

De RvC houdt geen toezicht op het personeel, maar op de directie. Daarom vindt er uitsluitend communicatie plaats tussen de directie en de RvC. En daartoe behoren H&H niet. Als de RvC zich met het personeel zou bemoeien zou dat inhouden dat ze zich met het bestuur zouden bemoeien omdat het personeelsbeleid een bestuurstaak is en geen taak van een toezichthouder. Als men dat zou doen, zou men daarop worden aangesproken omdat je de situatie krijgt van de slager die zijn eigen vlees keurt als de RvC zich met het bestuur gaat bemoeien dat ze ook moet controleren. Daarom kan je H&H die 5 sterren rustig toekennen, ervan uitgaande dat je ze die niet wilt onthouden op basis van iets waarop ze geen invloed op kunnen uitoefenen.

03-09-2022 11:16

JOHANisGOD +18498

Perr Schuurs
€ 9 miljoen.
Dat bedrag kan middels variabelen nog oplopen naar € 11,3 miljoen.


Botman?

Kristensen?



Jorge Sanchez
5 miljoen plus eventuele bonussen 0.5 miljoen.

03-09-2022 01:25

RobDAZ +2726

Mooi als de inkomsten ook ten goede komen aan de club. Veel teveel geld verdwijnt nu in de zakken van aandeelhouders ea

Voldoende geld in kas voor herstel nutteloze afbraak clubcultuur jaren 90.

'Geef Aja z'n gezicht terug'
#éénAjax
#beursexit

03-09-2022 01:13

Aldinho_nl +1061

Beursexit is nu nergens voor nodig. Aandeelhouders hebben een minderheidsbelang en je zou ze moeten uitkopen.

03-09-2022 08:34

CruijffiaansNouriaans +4425

We’ve been f’ed up our ass, the city starts stinking.

02-09-2022 23:46

niquedegraaff +5289

Binnenkort niks meer waard hyperinflatie is coming

02-09-2022 23:34

mvdk +43634 moderator

Heb je de hyperinflatie binnen het voetbal meegekregen?

02-09-2022 23:40

roodwit007 +14202

kut beurs daar had je allang van af gemoeten elke keer met je reet bloot om dat dit moet en in eindhoven kunnen ze schrijven wat ze willen lekker dat

02-09-2022 23:16

IRBaboon +6852

Mooie zin.

03-09-2022 07:44

afcsjonnie426 +3952

Nou het stadion kopen en van de beurs af we hebben de middelen ervoor.

02-09-2022 21:56

Ajax4glory +3254

Ben hel benieuwd denk dat het nog vies tegen zal vallen. JC Arena zal geen koopje zijn, de bouw kostte 140.000.000, wat hij nu Waard is weet ik niet. En aandeelhouders uitkopen is ook niet goedkoop. Ajax zelf bezit 73% en moet dus 27% terugkopen. Ik schat dat dit uitkomt op circa 70 miljoen. Uitgaande dat de arena 140 kost + die 70 is dat gezamenlijk 210 miljoen euro

02-09-2022 23:36

wijsneus +5246

Man City is nummer 1.

02-09-2022 21:20

Tha +443

Ongekend, wat een cijfers en wat een mooie lijstjes. Klasse

02-09-2022 21:17

Campus +25

Hup, uitgeven dan! Kijk liever naar mooi voetbal dan naar wat extra nullen

02-09-2022 21:10

WillemvH +1604

Trots op Ajax. Trots op de organisatie als geheel. Op de bestuurders. H2 en de scouts. Wat een hectiek de afgelopen transferweken. Maar wat een spelers hebben we. Al vind ik, met alle respect, dat Ajax kwetsbaar is wat de keepers betreft. Dat heeft het afgelopen seizoen met bijna dezelfde keepers aangetoond. Maar met deze spelers kun je jaren vooruit, ook al zullen er weer een paar verkocht worden. Hoop wel dat er voldoende ruimte is voor eigen kweek. Maar verder, TOP! Ik hoop van harte dat Schreuder er weer een zeer soepel lopend team van gaat maken waar we met zijn allen enorm van gaan genieten. Trots! Op Ajax!

02-09-2022 20:29

Web +178830

Ajax moet heel goed evalueren wat er goed en verkeerd ging
Alle functie omschrijving en wat er bij hoort
Het kwam zo knullig over, ook al is er maar de helft waar wat de pers schreef
Wat er is ook heel onzin verteld, lekker alles even aandikken
Toch is dit niet nodig met goed overleg

Hopen dat er niet veel blijft hangen onderling
Alles goed uitpraten, en elkaar de waarheid zeggen
Ieder is met Ajax bezig, en heeft het beste voor

02-09-2022 18:44

Wamberto +2968

Na een aantal dagen veel berichten met de foto van een zenuwachtige Hamstra die aan zijn neus zit, is nu weer de lachende foto voor het stenen muurtje uit het archief gehaald.
Gelukkig maar.
En terecht, ook!

02-09-2022 18:40

vanreenen +10211

WAAR staat op AS een artikel over de wedstrijd van zaterdagmiddag? Lekker interessant tegen wie Emmen speelt. Zoiets hoort niet thuis op AS !

02-09-2022 18:30

ZaadDeMos +1239

Heerlijk om die volle lach van Hamstra te zien.

02-09-2022 15:59

IRBaboon +6852

Mooi contrast ook met die flauwe, ongemakkelijke grijns van hem, die steeds te zien is naast de nieuwe aankopen.

02-09-2022 18:17

Alberto +805

Ajax moet en wil naar top 10 van Europa. Daarvoor topspelers en topvervangers halen voor ex-toppers Blind en Tadic. Wijndal gaat het niet redden in topwedstrijden. Met Grillitsch en Bassey heb je 2 top verdedigers en met Bergwijn, Brobbey, Taylor en Kudus super spelers voor de toekomst

02-09-2022 15:40

Woodmeister1988 +12

Ajax is top 10;) https://kassiesa.net/uefa/data/method5/trank2023.html

02-09-2022 16:13

Masz +3731

Juist, wij zijn top 10.
Dit lijstje vind ik veel mooier.

03-09-2022 01:19

Ozymandias +159568

Ik denk dat Wijndal met Bassey in zijn rug veel beter tot zijn recht komt omdat Bassey een grotere ruimte kan verdedigen dan Blind waardoor Wijndal aanvallender kan spelen. Ik denk dat Wijndal veel mensen gaat verrassen de komende jaren.

02-09-2022 17:14

Henkjanklaas +20596

Blijft verdedigend ver onder de maat en qua pasing komt hij totaal niet in de buurt van Daley Blind.

02-09-2022 17:47

Aurelius1 +19697

Om structureel tot de top 10 te komen moet je een omzet van minimaal 500 miljoen hebben. Momenteel zit Ajax op 165. Verre van genoeg.

02-09-2022 19:24

Masz +3731

Het gaat niet alleen om geld.
Maar een plek binnen de uefa top10 geeft toch wel aan dat Ajax goed bezig is.

03-09-2022 01:22

Leo Valk +1362

Dan zijn er toch een aantal die dat met een omzet van een half miljard(of meer!) niet halen!

03-09-2022 02:00

Berryhupajax +700

Offtopic : hoe gaan jullie naar liverpool qua vervoer ?

02-09-2022 14:44

MrPink +81562

Waterfiets.

02-09-2022 15:00

Psychevore +21186

Dan mag ik toch hopen dat je al maanden in training bent, haha

02-09-2022 15:09

Sytze Vliege +419

Vlieg op maandag naar Manchester.

03-09-2022 08:05

Berryhupajax +700

Ja wij denken birmingham op maandag

03-09-2022 18:03

KudusDream +12972

Maar geen geld voor een keeper..

02-09-2022 14:39

arantes1234 +1759

Was er wel, alleen de RVC vond het dus geen goed idee

02-09-2022 16:03

Fredschuit1 +1527

Vergeten jullie Botman niet? 3,9 miljoen doorkoop percentage naar Newcastle..

02-09-2022 14:27

MankeNeliss +9814

✅️ Botman vergeten idd kleine 4M.

02-09-2022 17:14

Oboema +1655

Leuk, maar ik heb een transfersaldo nog nooit een doelpunt zien scoren.

02-09-2022 14:16

Libero +19050

Wat een originele uitspraak! Zelf bedacht?

02-09-2022 14:50

Oboema +1655

Ik moet eerlijk bekennen dat ie van José is inderdaad.. Maar hoe weet jij dat!?

02-09-2022 15:48

AjaxAdam1900 +3676

YESSSS LIVERPOOL UIT ✅✅✅😍😍😍

02-09-2022 14:11

Nick14 +25889

Handelshuis

02-09-2022 13:51

Ozymandias +159568

Tja, uiteindelijk heeft Ajax van de basisspelers alleen Haller, Martínez, Antony en Gravenberch daadwerkelijk VERKOCHT. Voor de rest was het spelers die Ajax transfervrij besloten te verlaten en puinruimen.

02-09-2022 14:09

fc Barcelona_ke +19239

Ajax is toch groter dan PSV?
dan moet Ajax ook doen wat PSV voor zijn beste spelers deed.
Alvarez zijn contract updrade en jaar langer behouden!

02-09-2022 13:47

Libero +19050

Alvarez is in oktober nog opgewaardeerd en verlengd.
Wat een gejank toch weer dat een speler aan zijn contract dat nog drie jaar loopt wordt gehouden.

02-09-2022 14:45

vandenhaas4 +15034

Ik ben verbijsterd door de positiviteit hier. Wat mij betreft heeft Ajax zwaar ingeboet deze periode en daar kan geen geldbedrag tegenop. Daarnaast is de clubleiding incompentent en impotent gebleken. Ik vestig mijn hoop maar op de jeugdopleiding.

02-09-2022 13:47

Psychevore +21186

Je had verwacht dat Ajax sterker uit de transferperiode zou komen ofzo? Echt?

02-09-2022 14:01

vandenhaas4 +15034

Sterker dan vorig seizoen? Nee. Maar zo veel verloopt als dit seizoen heb ik sinds de jaren 90 niet meer gezien.

02-09-2022 15:11

Libero +19050

Paniek! PEEUW!

02-09-2022 14:46

Zlaat +2418

Wow, wat een cijfers. Nu gauw een persconferentie van Sar met H2 én de RvC om alle nare geruchten uit de wereld te helpen en hop aan het werk. Lekker voetballen!!

02-09-2022 13:37

Bc te P +22130

Het is wel afkicken hoor, 3 maanden lang draaide het om transfers. Voelt een beetje als een zwart gat nu

02-09-2022 13:28

El Pistolero +4932

De bestuurders van Ajax hebben me positief verbaasd met dit transferresultaat, ik had eerlijk gezegd de vrees dat het vertrek van Overmars Ajax op dit punt ver terug zou werpen. Niets is minder waar gebleken, het trackrecord van Overmars is met dank aan Manu zelfs overtroffen. Daar kan je alleen maar waardering en bewondering voor opbrengen en tot de conclusie komen dat de bestuurlijke kracht van Ajax niet bij 1 persoon ligt, maar bij het collectief. En dat stemt me uitermate positief. Dit bericht geeft eens temeer aan dat figuren als Driessen en Verweij volkomen los gezogen zijn van de realiteit door op deze bestuurders het label "amateur" te plakken omdat er in de hectiek ook dingen minder goed gegaan zijn. De leiding van Ajax kan trots op zichzelf zijn, net als in de Coronaperiode toen ze het verlies van Ajax ondanks alle tegenslagen en het genereuze financiële gebaar naar de supporters op een ongelooflijke manier binnen de perken hebben weten te houden, hebben ze ook nu weer een puike prestatie geleverd die een uitstekende selectie heeft opgeleverd en de in NL toch al onaantastbare financiële positie nog verder zal versterken. De lijken die de bestuurders bij hun aantreden in de kast hebben gevonden zijn inmiddels allemaal volledig weg gewerkt en het eigen vermogen dat hun voorgangers er bijna geheel hadden door gejaagd is tot vooraf onvoorstelbare hoogte gegroeid. Er gaat ook wel eens wat mis, maar over het algemeen genomen, heeft de kundige directie van Ajax puik werk geleverd waar ze met recht trots op mag zijn. En alle crises, of ze nu zijn ontstaan of door de media gecreëerd, zijn tot een goed einde gebracht en er zijn zelfs sponsoren bij gekomen in plaats van dat er zijn vertrokken. En veel bestaande sponsorcontracten zijn verlengd, verbeterd en uitgebouwd. Dat is alleen al een compliment waard als je in ogenschouw neemt wat de club de afgelopen tijd over zich heen heeft gehad.

02-09-2022 13:24

AFCA1961 +3302

@ El Pistolero
Prachtig, helder en duidelijk overzicht vriend......perfect verwoord en heel helder gebracht. Je hebt volkomen gelijk....bedankt hiervoor.

03-09-2022 03:10

Drummer4ever +1372

Maar toch een zure nasmaak aan overgehouden door het tegenhouden van een aantal transfers van RvC op het laatste moment, terwijl genoeg geld is en waarsoor ze Ajax voor schut hebben gezet. Daarnaast hadden we gewoon een goede (backup) keeper nodig, voor het geval Pasveer geblesseerd raakt...

Maar laten we hopen dat het voetbal weer om aan te gluren wordt, laatste wedstrijden niet echt sprankelend.

02-09-2022 13:20

Freddy +11366

Ajax is altijd de jeugd de kans geven. Alle plekken zijn ruim bezet. Als Pasveer geblesseerd is zijn er nog 2 keepers voordat er een jeugdkeeper moet gaan staan. Of het de gewenste kwaliteit is, is een tweede maa rom nou vier keepers onder contract te hebben staan voor het eerste slaat nergens op. Rvc heeft juist goed ingegrepen. Geen ondoordachte en te dure paniekaankopen gedaan. Dan wachten tot de winter en kijken waar we directe of doordachte versterkingen dienen te halen.

02-09-2022 13:29

linksbinnen +8074

Eens. Natuurlijk verdient het niet de schoonheidsprijs, maar het ingrijpen van de rvc was terecht naar mijn mening. Nu kun je kijken of Ocampos en Grillitsch van toegevoegde waarde zijn. Geeft Concecao ook tijd om te groeien. Zo ja, kun je de opties lichten. En anders zit je er niet aan vast. Zijn pittige salariskosten lijkt me. Prima zo voor nu.

02-09-2022 16:03

Broekzak +442

Brobbey en Taylor bij voorselectie Oranje

02-09-2022 13:03

ElSandrini +18077

Heb de boeren alweer KNJB gezegd ? Ik zie held Simons niet in de selectie... Die is veel beter dan Taylor begreep ik. Net zoals gakpo ook beter is dan Antony.

02-09-2022 13:12

PH2BOT +39990

Handelshuis Ajax ...niet langer geleid door sportieve visie met ambitie voor succes doch geleid door een buiten hun toezichthoudende bevoegdheden tredende RvC, die na verkoop van zo'n beetje alle tickets nog even topattractie Antony aanbiedt aan MU en zichzelf op de borst slaat over de binnengesleepte transfersom maar ondertussen volledig schijt heeft aan de fans die graag van dit aanvallend ingestelde Ajax hadden willen kunnen genieten. Een regelrechte blamage dit!! Antony had je sowieso pas na het WK moeten verkopen. Maar we zijn dankzij deze RvC meer en meer een handelshuis aan het worden...en dat Ajax plaatje wordt voor al die broodvoetballers ook steeds helderder.

02-09-2022 13:01

Velibor30370 +4127

Kun je aangeven waar de RvC buiten haar bevoegdheden is getreden? Heb ik niets van mee gekregen

02-09-2022 13:03

wijsneus +5246

Verkoop Antony erdoor heen gedrukt. Blokkeren transfer Vlachodimos omdat hij te oud zou zijn.

02-09-2022 13:05

Velibor30370 +4127

Aha ok, ja dat weet ik natuurlijk wel, dacht even dat r iets anders speelde.
Maar dat hoort bij wel de bevoegdheden van de RvC volgens mij. Niet in de bewoordingen zoals je die noemt (er doorheen drukken en blokkeren) maar wel vanuit het oogpunt dat zij het bedrijfsbelang moet dienen.

02-09-2022 13:12

El Pistolero +4932

Dat kan hij niet omdat het totale onzin is. Als de RvC tot de conclusie komt dat afspraken niet worden nagekomen of onverantwoorde financiële risico's worden genomen, is het zelfs haar plicht om in te grijpen omdat de reden is waarom ze is geïnstalleerd. Of de conclusie die de RvC heeft getrokken, terecht is weet ik natuurlijk niet omdat de RvC die niet heeft beargumenteerd en ik niet de beschikking heb over de relevante data. Maar dat geldt niet alleen voor mij en daarom is de kritiek op de RvC nauwelijks serieus te nemen en draagt feitelijk de signatuur van borrelpraat.

02-09-2022 13:35

El Pistolero +4932

"Verkoop Antony erdoor heen gedrukt. Blokkeren transfer Vlachodimos omdat hij te oud zou zijn".

Totale onzin. Voor dat eerste heeft de RvC niet de bevoegdheden en dat tweede is slechts half waar. Een keeper van 28 is natuurlijk niet te oud, dat maken de hitsige media ervan. Het bezwaar van de RvC was dat Ajax al 3 keepers had en er dus geen noodzaak was om er nog een vierde bij te halen die bovendien de ontwikkeling van Gorter in de knop zou doen breken. Bovendien moest er voor hem een transfersom betaald worden die vanwege zijn leeftijd waarschijnlijk volledig moet worden afgeschreven terwijl hij ook een flink salaris zal hebben bedongen. De directie moet de schuld van het niet doorgaan van deze transfer vooral bij zichzelf zoeken aangezien ze zelf het contract van Stekelenburg heeft verlengd waardoor er geen keepersvacature meer was en al de gehele transferperiode oreert geen keeper meer nodig te hebben. Dan moet je natuurlijk niet gek opkijken als de RvC op de rem gaat trappen als je bij het scheiden van de markt radicaal van mening verandert terwijl daar geen enkele aanleiding voor is en opzichtig nalaat om de RvC daar vooraf over te informeren terwijl dat in de statuten is vastgelegd. Als de directie het contract van Stekelenburg niet had verlengd en niet van de daken had geschreeuwd geen keeper nodig te hebben, was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest en had de transfer gewoon kunnen plaats vinden. Door dat wel te doen en Gorter niet te verkopen, heeft de directie wat dat betreft vooral zelf haar eigen glazen ingegooid.

02-09-2022 13:48

Hollister +12559

Jij snapt er niet veel van he? Jij denkt alleen aan voetbal... met jou als TD zijn we binnen 5 jaar failliet

02-09-2022 13:28

Psychevore +21186

Heb je nu al gesolliciteerd bij de Telegraaf of wat?

02-09-2022 14:11

IRBaboon +6852

Precies. We moeten terug naar de periode Frank de Boer. Aantreden met een elftal vol A-jeugd. Een gemiddelde leeftijd die niet veel hoger is dan 22. En dan er dan telkens afgaan met 4/5-0 in de CL. Weer het lachertje van Europa worden. Genieten was dat! EIGEN JEUGD EERST!!!!111 AJAX IS EEN OPLEIDINGSCLUP!!!1

02-09-2022 18:19

Aurelius1 +19697

Je hebt je zand in de ogen laten strooien. Ajax is een springplank naar clubs die meer betalen voor bijna alle spelers. Spelers zijn voor Ajax koopwaar die ze voor veel geld kunnen verkopen. Zo is het altijd geweest.

02-09-2022 19:26

Voetbaliseengedicht +1054

Vandaag liep ik bij de Keizersgracht en hoorde iets,
het was H2 met luide muziek op een waterfiets.
En zongen: Waar komt Grillitsch toch vandaan?
Hoffenheim niet ver hier vandaan.
Wilde de rvc hem er niet bij?
Nee ze wilde hem er niet bij.
Waarom is hij nu toch van de partij?
Grillitsch was gewoon transfervrij.

02-09-2022 13:00

Maikel +6862

Je laat na.😂

02-09-2022 13:06

Suarez16_ +9171

Als Vlachodimos was gekomen en Magallan/Pierie nog waren vertrokken dan was het op papier perfect geweest. Misschien op Ocampos na, want dat was volgens mij de enige die geen eerste keus was, maar als huurdeal gewoon heel goed. Helemaal voor een last minute Antony vervanger.

02-09-2022 12:55

RN +14719

Stiekem hoop ik alsnog dat Ihataren zich gaat herpakken. Kan je echt geld opleveren dan

02-09-2022 12:40

Sjonnie +18814

Ik ga er vanuit dat we kampioen worden en er is een solide financieel resultaat behaald maar

wat gaat er gebeuren als je geen kampioen wordt, na zoveel uitgaven?

02-09-2022 12:38

RN +14719

Hebben toch gewoon 100 miljoen plus nu toch al? Komen de inkomsten van de CL nog bij straks

02-09-2022 12:38

NoPants +7457

Ajax begroot de CL. Dat is geen plus maar een must.

02-09-2022 12:56

Hollister +12559

@nopants
Wat wil je daarmee zeggen.. misschien begroten ze 40 miljoen aan CL inkomsten...
missen maar wel bv ver komen in de EL zou Ajax nou steeds 20 miljoen kunnen opleveren... dan mis je 20 miljoen... zou dat op te vangen zijn denk je?

02-09-2022 13:31

AlexIbarra +19215

Hetzelfde wat altijd gebeurt als Ajax geen kampioen wordt, gezeik van alles kanten. "Helemaal niets in Amsterdam", etc.

Financieel zal het niet heel veel verschil maken want we hebben een stuk meer geld binnengekregen dan uitgegeven. Al is 40 miljoen mislopen nooit leuk natuurlijk

02-09-2022 12:44

Artemio +31676

Naja Ajax zal minimaal 2e worden dus dan heb je volgend seizoen voorronde CL. Met een geplaatste status in alle voorrondes hoeft het geen ramp te zijn.

02-09-2022 15:04

Didulica87 +2301

Als we geen kampioen worden kunnen we altijd nog via de kwalificaties het toernooi bereiken en dat is altijd een lekker vangnetje

04-09-2022 13:42

Suarez16_ +9171

Kan een keer gebeuren als je 4 seizoenen op rij eerste bent geworden en voor 220 tot 250M aan spelers verkoopt. Uitendelijk is Ajax gewoon 120 miljoen aan kwaliteit verloren. Echter is er wel een goede basis gezet voor de komende jaren en ben je met deze selectie gewoon topfavoriet. Maarja psv gaat ook heel veel makkelijk winnen, dus het zal wel weer aankomen op een paar details of 1 van de 2 teams moet een vormdip krijgen.

02-09-2022 12:52

JGAjax +364

2e worden is toch alsnog kwalificatie champions league dit seizoen?

02-09-2022 12:55

Ozymandias +159568

Ik geloof pas vanaf het seizoen 2023/24 (voor plaasting voor het seizoen 2024/25).

02-09-2022 12:58

Hollister +12559

paniekzaaier... dan hebben we nog 300 miljoen op de bank... kan je wel 5 jaar geen kampioen worden

02-09-2022 13:30

vandenhaas4 +15034

Lekker vooruitzicht. 5 jaar geen kampioen worden.

02-09-2022 13:48

Steffenhagen +37732

Nee joh , eigen vermogen is niet hetzelfde als je bank saldo .

02-09-2022 13:49

Sjonnie +18814

@hollister

Paniekzaaier??? Moi?
Ik zeg juist dat ik er vanuit ga dat we kampioen worden !! (lezen aub)

Maar ik ben gewoon benieuwd wat er gaat gebeuren als we geen kampioen worden.

02-09-2022 14:16

Hollister +12559

Dat zou een keertje kunnen.... afgelopen jaar was het ook kantje boord, maar je moet vasthouden aan je beleid.
Begrotingstechnisch groeien we..... het vergaarde EV kan prima een keertje het missen van een kampioenschap en zelfs CL opvangen. Maar als we gewoon doorgaan op de ingeslagen weg wordt je de komende 5 jaar minimaal 3 a 4 x kampioen en dat is prima.
Met een beetje geluk hebben we over 3 a 4 jaar een 3voudig of 4voudige begroting tov PSV en FEYENOORD

03-09-2022 08:20

Hollister +12559

Dat heb je natuurlijk van een artikel van een maand geleden? Leuk... dat weet ik ook wel... en bovendien heb ik dat ook niet gesteld... ik zeg alleen dat je een eigen vermogen hebt wat je fantastische financiele positie weergeeft... je solvabiliteit.
En ja ondanks dat je misschien maar 40 miljoen courant geld op de bank hebt staan... deze situatie zorgt ervoor dat je kan ageren en reageren om de volgende stap te zetten voor je uiteindelijke doelstelling9en0 als club zijnde

03-09-2022 12:24

Steffenhagen +37732

Dat je in een klap volgend jaar 40 miljoen tekort komt op je begroting , maar dat je wel rond de 50 miljoen aan afschrijvingen moet compenseren . Dat is bij elkaar dus het transferbedrag van Antony . Het blijft balanceren op een smal koord

02-09-2022 13:48

El Pistolero +4932

"wat gaat er gebeuren als je geen kampioen wordt, na zoveel uitgaven?".

Waarschijnlijk niets omdat er meer dan een half basiselftal is verkocht en het dubbele bedrag is binnen gehaald van wat er is uitgegeven.

02-09-2022 13:51

AjaxMiddelburg +2931

Het is idd een top resultaat geweest mbt het financiële. Echter ik vermoed zomaar dat het salarishuis van Ajax ook is gestegen. Mijn schatting is voor alle voetballers en trainers zo’n 45 miljoen per jaar excl bonussen . Daarbij komen de overige personeelsleden. Dan heb ik het niet over andere kosten en opbrengsten sponsors, cl en tv-gelden. Je zal dus elk jaar zo’n beetje cl moeten spelen anders kan het heel heel snel gaan met je eigen vermogen en is er in de begroting geen ruimte voor bv een goede keeper. In die zin snap ik de rvc wel.

02-09-2022 12:31

Velibor30370 +4127

Je bent iets te zuinig😄, lonen voetbaltak was laatste jaarverslag al ca. 78mio waarvan 14mio variabel.

02-09-2022 13:01

AlexIbarra +19215

Met 45 miljoen per jaar zijn we er nog lang niet volgens mij.
In 2020/21 waren de salarisuitgaven ca. 95 miljoen, ik denk nu ongeveer hetzelfde.

Of bedoelde je een stijging vd salarissen met 45 mln per jaar?
Dar lijkt me heel erg sterk. We hebben inclusief Jong bijna 25 man laten gaan en er 'maar' 10 of zo teruggehaald.

Bij de aanwinsten zitten wel een paar grootverdieners, maar dat waren Haller, Nico, Graaf, Antony, Onana en Martinez ook. Ten opzichte van vorig seizoen denk ik dat we netto een klein bedrag besparen op de salarissen.

02-09-2022 13:02

AjaxMiddelburg +2931

Ik was iets te zuinig, tja een Zeeuw 😅maar dan blijf ik erbij dat we een hele dure huishouding hebben en dat we eigenlijk verplicht zijn om elk jaar cl te halen. Het zou dan ook lekker zijn dat NL 2 directe plaatsingen voor de groepsfase krijgt. Je kan gewoon weg niet elk jaar kampioen worden. Als je de cl een paar keer mist heb je echt een uitdaging. Zeker als de tv gelden zo laag blijven.

02-09-2022 14:35

AlexIbarra +19215

Het kan ook zijn dat ik het wat overdreven heb (Amsterdammer he..) en dat bij die 95 mln ook het kantoorpersoneel enz. is meegerekend. Hoe dan ook veel geld idd.

Een 2e CL plek voor NL is op zich fijn, maar dan loopt Psv wel elk jaar 50 miljoen Euro of zo in. Waardoor we weer meer concurrentie krijgen in de titelstrijd.
Dus eigenlijk is het op deze manier ideaal qua Europese gelden. Wij 60 miljoen, Psv 15 miljoen en een lang seizoen, Fey en de rest een paar miljoen in de Perenleague.
Als we toch nummer 2 worden heb je geen zekerheid, maar geef ik ons gemiddeld ook nog wel 60% kans om de CL te halen.

Laten we eerst gewoon nog een tijdje doorgaan met kampioen worden, wie weet houden we dat vol tot de nieuwe opzet van de CL er is. :)

02-09-2022 14:56

Leo Valk +1362

Lijkt mij duidelijk, ik lees hieruit dat het gaat om een stijging van 45 miljoen, AjaxMiddelburg zegt: "ik vermoed zomaar dat het salarishuis van Ajax ook is gestegen. Mijn schatting is voor alle voetballers en trainers zo’n 45 miljoen."

03-09-2022 02:21

Velibor30370 +4127

Mooi zo, hebben wel ‘s slechtere tranferzomers gehad dus prima dit. En nu maar weer ‘s fatsoenlijk voetballen, 12 uit 4 is lekker natuurlijk maar voorlopig vind ik ‘t voetballend nog niet erg veel. Schreuder moet nog wel ff aan de bak

02-09-2022 12:27

Ozymandias +159568

Ajax heeft in ieder geval een goed gevuld kas waarmee ze na het WK de transfermarkt op kunnen. De komende maanden zal vast en zeker duidelijk blijken waar Ajax zich nog moet versterken. Daarbij zullen we tegen die tijd hopelijk een goed beeld hebben van de nieuwe spelers en hun vermogen om bij Ajax te slagen.

02-09-2022 12:21

tripleA +3864

Ik denk niet dat we er slecht voor staan, maar mogelijkheden zat plus een paar huurcontracten dus als het niks is kun je verder kijken. Prima uitgangspositie.

02-09-2022 12:27

JOHANisGOD +18498

Nog meer aankopen?

02-09-2022 12:33

Ozymandias +159568

Bijvoorbeeld een doelman waar ze de komende jaren mee verder kunnen. Iemand die goed bij de club past (en dus geen doelman als Vlachodimos). Ik zou proberen om Kepa Arrizabalaga voor anderhalf seizoen te huren met optie tot koop. Natuurlijk moet Kepa dan wel genoegen nemen met een salarisvermindering maar Chelsea zal misschien ook wel een deel van zijn salaris door willen betalen (zolang ze de meerderheid van zijn salaris maar van de boeken kunnen halen). Ik denk dat het passende vermogen van Kepa een deel van het verlies van het passende vermogen van Martínez op kan vangen. Er staan nu namelijk weinig goede passers achterin (zeker als Blind niet speelt en Wijndal als linksback staat opgesteld).

02-09-2022 12:34

JOHANisGOD +18498

Ja keeper sowieso.

Ik las toch dat ze in de winter weer bij die Griek willen aankloppen.

02-09-2022 12:40

Ozymandias +159568

Hopelijk sturen ze dit keer dan wel eerst wat scouts want die zullen zich rot lachen elke keer dat Vlachodimos aan de bal komt. No way dat die een positief rapport over hem zullen schrijven. In geen enkel land wordt Vlachodimos zo overhypet als in Nederland.

02-09-2022 12:41

AlexIbarra +19215

Ik heb liever dat komende maanden totaal niet blijkt dat we ons moeten versterken. ;)
Maar ben ook niet ontevreden dat we de hand min of meer op de knip hebben gehouden de laatste dagen.

Straks weer lekker winkelen in een normale(re) markt.

02-09-2022 13:05

ElSandrini +18077

Ik ben niet zo kapot van Wijndal.... Goede passer zeg je

02-09-2022 13:08

Muddy +2429

Ik heb niet veel gezien van Gorter, maar wordt ie niet te snel afgeschreven? Onana was ook niet bijzonder stabiel in het begin, al was ie al wel een goeie lijnkeeper.

02-09-2022 12:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.