Ajax heeft trajecten in China, Japan en Australië afgerond; focus club nu op VS, Mexico en Midden-Oosten

door Bart Veenstra 28

Bron Voetbal International

Ajax heeft trajecten in China, Japan en Australië afgerond; focus club nu op VS, Mexico en Midden-Oosten

door Bart Veenstra 28

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Ajax heeft in de afgelopen periode de trajecten met Guangzou R&F, Sagan Tosu en Sydney FC afgerond. Dat valt te lezen in de nieuwste editie van Voetbal International. Eerder nam Ajax al afscheid van partnerclub Ajax Cape Town uit Zuid-Afrika.

In navolging van Ajax Cape Town werd in het vijfde seizoen de samenwerking met Guangzhou vroegtijdig beëindigd. Het kantoor in de Chinese stad werd daarnaast opgedoekt, hetgeen te maken heeft met het gewijzigde overheidsbeleid in China. Het Aziatische land mikte op het WK van 2030 en investeerde veel in het voetbal. Uiteindelijk doofde het verhaal ook snel weer uit. Commercieel directeur Menno Geelen: 'Tijdens corona kwamen er flinke klappen overheen.'

Inmiddels zijn ook de trajecten met het Japanse Sagan Tosu en het Australische Sydney FC afgerond. Volgens Ajax waren die samenwerkingen succesvol, al ligt de focus nu elders. 'Wij zijn geen Manchester United of Real Madrid', zegt Geelen. 'Japan blijft echter interessant en we hebben er goede ingangen nu, maar we kunnen niet een paar honderd man vrij maken om continu overal ter wereld te zijn. Ajax is bovendien niet overal goed zichtbaar op televisie. Daarom kiezen we een paar specifieke landen en steden. Waar we echt wat kunnen uitrichten. En waar voetbal en commercie elkaar kunnen versterken.’

Ajax mikt nu op Verenigde Staten, Mexico en het Midden-Oosten

Inmiddels opereert Ajax vooral in de Verenigde Staten, Mexico en het Midden-Oosten. Geelen legt uit dat de aanleiding om ergens te opereren meestal van voetbaltechnische aard is. 'De vraag naar onze expertise over het opleiden van talenten en coaches blijft groot. De projecten in Sharjah en Dubai zijn behoorlijk omvangrijk, met Ajax-trainers die er permanent zitten. In Amerika opereren we wat kleinschaliger. We worden veel gevraagd voor congressen en we richten ons daar ook op het persoonlijk opleiden van de coaches. Daar is in Amerika een grote markt voor.’

Op het kantoor in New York vullen drie mensen twee fulltime vacatures, zo valt te lezen. 'De Amerikaanse tak kan zichzelf bedruipen, maar we zouden natuurlijk graag zien dat het in de toekomst rendement oplevert. Vaak gaan bij dit soort strategische projecten de kosten voor de baat uit. We hebben daar ook een positie ingenomen met het oog op het WK 2026. Dan willen we er staan.’

Daarnaast is Ajax sinds kort gaan samenwerken met het Mexicaanse Pachuca CF. Ook hier gaat het in eerste instantie om de voetbaltechnische meerwaarde, zo legt Geelen uit. 'Wij proberen daar vervolgens met de commercie op in te spelen. In Mexico zijn Edson Álvarez en Jorge Sánchez heel belangrijk voor ons geweest. Met Adidas doen we daar nu gericht de shirtverkoop.’

Ajax profiteert steeds meer van mondialisering van het voetbal

Ajax profiteert steeds meer van de mondialisering van het voetbal. Geelen laat weten dat zo'n 25 procent van de commerciële inkomsten - vooral sponsoring, shirtverkoop en voetbaladvies - in het buitenland worden behaald. 'Het is altijd een beetje arbitrair wat je tot de internationale opbrengst rekent. Wij hebben sponsors als Replay en Budweiser, zij doen het uiteraard niet alleen voor de Nederlandse markt. Van Adidas ontvangen we een deel uit het kantoor in de Benelux, maar er komt ook een deel via Adidas International. Volgens onze berekening komt ongeveer een kwart van de commerciële omzet uit het buitenland, of is een gevolg van onze internationale activiteiten.’

Die omzet komt neer op zo'n vijftien tot twintig miljoen euro. Samen met de UEFA-premies en de kaartverkoop rondom de Europese wedstrijden levert het internationale voetbal al bijna net zoveel op als alle wedstrijden in de Eredivisie en de KNVB Beker. Dit internationale omzet gaat de nationale omzet structureel overtreffen als vanaf 2024 de Champions League en Europa League worden uitgebreid.

'In Nederland groeien we nog wel, maar er zit een grens aan die groei', weet Geelen. 'Vandaar ook dat we commercieel gezien steeds internationaler zijn gaan opereren. Eerst werkten we met een aparte commerciële afdeling voor het buitenland. Dat is niet meer zo. We maken geen onderscheid meer. Het internationale deel is geïntegreerd in de gehele organisatie. Alleen voor Azië hebben we nog een aparte afdeling, omdat het zo specifiek is. Verder is en blijft de Ajax Coaching Academy een aparte afdeling, met mensen in Amsterdam en bij de partijen waarmee we samenwerken.’

Denk jij dat Ajax donderdag in eigen huis wint van Union Berlin?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

BackInBlack +14462

Wat schieten we ermee op eigenlijk

15-02-2023 20:53

Ajaxchamp +985

Meen je dat? Internationale expansie en veel meer geld om de leuke spelers te kunnen blijven kopen!!

15-02-2023 21:21

BackInBlack +14462

Vraag ik mij af

15-02-2023 21:42

Spielmacher +10682

Klinkt eigenlijk als één grote mislukking.

15-02-2023 16:35

YRGI +32921

Oh nee, laat het de nationalisten op AS niet horen.

15-02-2023 16:04

Tommyshelby +128455

Veel liever Uruguay of Ecuador dan Mexico.

15-02-2023 15:50

fcbalophetdak14 +1336

Oke ze zijn dus klaar in China, Japan en Australië. Maar ze hebben dus geen een talent kunnen vinden in een van die landen. Ze hebben dus wel veel kennis overgedragen naar die landen maar helaas geen talenten aan over gehouden

15-02-2023 15:34

HendrikAjax +16830

Geen talent maar wel een hoop geld. Dat was dacht ik ook de insteek en wanneer er dan een talent zou worden gespot was dat alleen maar mooi meegenomen.

15-02-2023 15:40

Ozymandias +159568

Inderdaad, ze krijgen er miljoenen voor en de partners helen Ajax aan commerciele contacten. Het gaat Ajax niet echt om het sportieve, het is een extra manier waarop ze hun kennis over opleiding in inkomsten kunnen omzetten.

15-02-2023 15:42

HendrikAjax +16830

Ja precies

15-02-2023 15:51

Lazell +16983

Vraag me altijd af wat die internationale samenwerkingen nou precies opleveren. Meer zichtbaarheid in de regio, maar het aantal mensen dat ook daadwerkelijk met regelmaat daardoor Ajax gaat kijken of merchandise koopt lijkt me nihil.

15-02-2023 15:29

noppenkoning +41111

Ja ik heb er ook mijn twijfels bij. Maar ja je moet iets proberen om de omzet te verhogen als je in Nederland al aan de max zit. Misschien iets meer doen met het vele aantal toeristen die naar Amsterdam komen. Die kan je wel wat meer shirtjes slijten of meer stadion tours.

15-02-2023 15:31

Ozymandias +159568

Het levert Ajax letterlijk miljoenen op. Ze krijgen miljoenen betaalt voor deze "samenwerkigen". Daarbij helpt het Ajax aan commerciele contacten op die ook nog weer eens miljoenen opleveren.

15-02-2023 15:43

Lazell +16983

Is dat het enige verdienmodel? 10 miljoen in 5 jaar tijd.

"Voormalig trainer van Ajax Vrouwen Ed Engelkes wordt de man die de Ajaxfilosofie moet overbrengen op de Chinese staf en de jeugdspelers. Hij is aangesteld als technisch directeur. De Chinese staf waar hij mee gaat werken, wordt ondersteund met een team specialisten vanuit Amsterdam, zo meldt Ajax."

En dan heb je dus nog een fulltimer in dienst, een team specialisten daarachter en andere onkosten zoals vliegtickets, hotels, etc. Geelen heb ik wel eens horen zeggen dat je af en toe strategisch deals moet sluiten die weinig opbrengen om zo te kunnen groeien. Zit hier geen end-game achter? Scouting uitbreiden, eerste keus bij talenten, commercie, ofzo. Klinkt allemaal zo veel moeite voor zo'n kleine opbrengst.

15-02-2023 15:52

Ajaxchamp +985

Ja, er is meer exposure en er wordt veel meer merchandise verkocht, ook worden de sponseringen die internationaal zijn veel groter.

15-02-2023 21:23

GinoAFCA +14793

Nice man goed bezig heren

15-02-2023 15:23

Nr.10 +110979

Okay zet hem op Menno!

15-02-2023 15:21

kakhoofd3 +4171

Ik zou als Ajax zijnde ook eens gericht zoeken in Columbia en Uruguay, daar komen altijd wel leuke spelers vandaan.

15-02-2023 14:58

AFCAjaxMidNineties +12649

Dus bij de internationale inkomsten tellen ze ook inkomsten uit Europacup voetbal? Ja.. zo wordt het al snel lucratief ja.. maar wat levert het nu echt op... Geld niet veel dus en spelers hebben we al helemaal geen voorbeelden van paraat..

15-02-2023 14:48

Ajaxchamp +985

Nee, je moet goed lezen! 15 / 20 miljoen per jaar, zonder de EUFA CUP Etc!!

15-02-2023 21:26

AFCAjaxMidNineties +12649

Okay. Ja ik dacht al dat kan niet kloppen.

15-02-2023 21:33

JesusZoonVanGod +5820

Zou leuk zijn als het buiten commercieel succes ook eens wat toptalenten gaat opleveren. Volgens mij hebben we al jaren samenwerkingsverbanden over de hele wereld, maar ik kan me niet herinneren dat daar veel uit is gekomen. Pienaar kwam van Cape Town?

15-02-2023 14:36

wolterx +6310

Traore was financieel geen slechte die via Ajax CT over is gekomen toen. Mooi bedrag voor ontvangen. Maar nadeel met dit soort samenwerkingen is dat interessante spelers altijd pas na 18e verjaardag over zouden kunnen stappen en dat je logischerwijs geen geld in clubs vanuit samenwerking gaat pompen om talent naar die club te halen. Deze samenwerkingen geven wat ruimte en mogelijkheden maar zullen niet zijn waar je de klappers slaat. Dan moet je een overkoepelende samenwerking ergens aangaan zoals de RB Leipzig, RB Salzburg, RB New York, RB Bragantino,... of op kleiner formaat zoals RTD en Nordsjaelland.

15-02-2023 15:48

Ferd +38316

Enoh ook.

16-02-2023 04:39

Ajax14AMS +25205

Die 3e tenues gaan als warme broodjes over de toonbank. Zie de meest willekeurige mensen ermee lopen.

15-02-2023 14:13

NeeI +107643

'Geelen legt uit dat de aanleiding om ergens te opereren meestal van voetbaltechnische aard is.'

Meestal. Dit geldt natuurlijk niet voor het Midden-Oosten. Hier zit men puur voor de centen.

15-02-2023 14:13

Breuk +25060

Met Alvarez en Sanchez ook niet voor Mexico. Commercieel natuurlijk wel in dit voetbalgekke land.

15-02-2023 14:59

HendrikAjax +16830

Bedoelt hij het niet als in dat wij daar een voetbaltechnische dienst leveren, doormiddel van het opleiden van coaches of het leveren van coaches? Ik dacht namelijk dat, wat betreft het Ajax oplevert, deze samenwerkingen in eerste instantie altijd commercieel waren en dat het alleen maar mooi meegenomen is wanneer het ons een talent of nieuwe voetbaltechnische kennis oplevert.

15-02-2023 15:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.