Ajax boekt ruime overwinning in Heerenveen en kan met vertrouwen toeleven naar Klassieker

door Justin Fokkens 4989

Bron AS

Ajax boekt ruime overwinning in Heerenveen en kan met vertrouwen toeleven naar Klassieker

door Justin Fokkens 4989

Bron AS

Laatst geüpdatet

Ajax heeft zondagmiddag een ruime overwinning bij sc Heerenveen weten te boeken. In de eerste helft liep de ploeg van John Heitinga al binnen twintig minuten uit naar een zeer comfortabele 0-3 voorsprong. Vlak voor rust deed de thuisploeg nog wat terug, waarna Kenneth Taylor en Sydney van Hooijdonk de eindstand na de pauze op 2-4 bepaalden.

De eerste tien minuten van de wedstrijd waren van beide kanten slordig. Zowel de Amsterdammers als de thuisploeg wilden graag vooruit, maar verloren de bal over en weer te gemakkelijk. In de elfde minuut wist Ajax echter al op voorsprong te komen. Na goed voorbereidend werk van Edson Álvarez was het Mohammed Kudus die met een schuiver vanaf de rechterkant doelman Mous wist te verschalken.

Vervolgens wisten de Ajacieden direct door te drukken. Enkele minuten na de openingstreffer was het Álvarez die met een harde knal van afstand de voorsprong verdubbelde. De thuisploeg was compleet van slag en moest al snel de volgende klap verwerken; na een goede combinatie tussen Dusan Tadic en Steven Bergwijn was het laatstgenoemde die de bal tegen het net schoot. Daarmee hadden de Amsterdammers binnen twintig minuten een zeer comfortabele 0-3 voorsprong in handen.

In het vervolg van de eerste helft verzuimde de regerend landskampioen om de voorsprong nog verder te vergroten. Zo slalomde Bergwijn door de gehele verdediging van de Friezen heen, maar strandde zijn poging uiteindelijk tegen de paal. Ook leek Ajax nog een strafschop te krijgen, nadat Devyne Rensch na een veelbelovende aanval werd neergelegd. De overtreding bleek echter buiten het strafschopgebied te zijn gemaakt.

Vlak voor rust wist de thuisploeg, nadat trainer Kees van Wonderen met een driedubbele wissel keihard had ingegrepen, uit het niets de aansluitingstreffer te maken. Spits Pelle van Amersfoort kon vrij binnenkoppen. Daarmee zochten beide ploegen met een 1-3 ruststand de kleedkamers op.

Ajax schoot in de tweede helft uit de startblokken en wist al snel de voorsprong verder te vergroten. Het was Kenneth Taylor die met een poeier van afstand trefzeker was. Daarmee stond de 1-4 tussenstand op het scorebord. Niet veel later kreeg de thuisploeg aanvankelijk een strafschop van scheidsrechter Manschot. Na ingreep van de VAR werd echter vastgesteld dat Álvarez geen overtreding beging en werd de beslissing teruggedraaid.

In het restant van de wedstrijd werd er nog eenmaal gescoord. Eerst eindigde een kopbal van Brobbey, na goed voorbereidend werk van Kudus, nog op de lat. Uiteindelijk was echter de thuisploeg nog trefzeker, nadat Sydney van Hooijdonk het kopduel van Calvin Bassey won. Daarmee eindigde het treffen in 2-4 en kan Ajax met tevredenheid en vertrouwen gaan toeleven naar de Klassieker van volgend weekend.

Opstelling sc Heerenveen:

Mous; Van Ewijk, Bruma (83' Van Ottele), Bochniewicz, Köhlert; Tahiri (64' Halilovic), Olsson (37' Haye), Al Hajj (37' Van Hooijdonk); Nunnely (37' Andersson), Van Amersfoort, Sahraoui.

Wissels sc Heerenveen:

Bekkema, Klaverboer, Ali, Van Ottele, Van Aken, Kaib, Haye, Halilovic, Van Hooijdonk, Timossi, Colassin.

Opstelling Ajax:

Rulli; Rensch, Timber, Bassey, Wijndal; Taylor, Álvarez, Berghuis; Kudus, Tadić, Bergwijn (66' Brobbey).

Wissels Ajax:

Stekelenburg, Pasveer, Klaassen, Brobbey, Lucca, Sánchez, Grillitsch, Baas, Regeer, Fitz-Jim, Conceicao, Hato.

Doelpunten:

0-1 Mohammed Kudus (11')
0-2 Edson Álvarez (16')
0-3 Steven Bergwijn (19')
1-3 Pelle van Amersfoort (42')
1-4 Kenneth Taylor (52')
2-4 Sydney van Hooijdonk (79')

Lees meer over:
Plaats reactie

AjaxMaluku +2496

Hoe ging het eigenlijk qua ajax supporters in de thuisvakken?

12-03-2023 21:04

Marcw1972 +16601

Niks over gehoord. Zal dus wel goed zijn gegaan.

12-03-2023 22:23

Ajax14AMS +25205

Vandaag was wel duidelijk te zien waarom ik ook al mijn twijfels had bij Rulli. Heel onzeker bij hoge ballen.

12-03-2023 21:01

OdjePils +6320

Mooi dat alle reagerende moraalridders tevreden zijn over zijn optreden bij beide goals. Over scorebord fans gesproken. Jullie zijn af!

12-03-2023 20:52

Berkov81 +1548

Mooie zege, maak me wel zorgen over Rulli, deze fouten kunnen echt niet

12-03-2023 20:19

A-west +5712

Opmerkelijk die Jeroen Gruter. Als ajax scoort reageert hij lauwtjes. Als dat 010 scoort komt hij bijna klaar. Een eng mannetje. En dit is geen calimero gedrag.

12-03-2023 19:59

Buitenspel +1521

Hij is Feyenoord fan. Logisch toch
Jeroen Elshoff is voor AZ
Jeroen Stekelenburg is voor Ajax

Bij alle drie is dat te horen in hun (wedstrijd-) commentaren.

Niet zo opgewonden doen. Nergens voor nodig.

11-02-2024 16:41

ditisdebeslissing +4180

Handschoenen aan. Kon ik me wel aan storen. Mietjes.

12-03-2023 19:58

arufred +9812

Coclusie: prima eerste half uur,middenveld dik onvoldoende,Rulli onzeker,slecht wisselbeleid.

12-03-2023 19:47

arufred +9812

Oja we moeten op hoekschoppen en ingooien trainen. De meeste ingooien onder druk leveren balverlies op en de hoekschoppen waren op 1 na waardeloos.

12-03-2023 20:11

Duke3D +3633

Voor het eerst in tientallen jaren Ons Aller op Ajax radio moeten volgen. Bracht we weer terug naar de tijd dat je nog enkel Langs de Lijn had. Stressen tijdens het journaal of er niet toevallig gescoord was. “ We gaan direct naar Pascal Kamperman in Amsterdam “. Miste die ESPN zooi totaal niet

12-03-2023 19:30

Marcw1972 +16601

Jeroen Grueter niet met zo'n stemverheffing als bij een doelpunt van feyenoord

12-03-2023 19:27

b.hulshof +3754

Zou fijn zijn als Timber zich weer bezig gaat houden met verdedigen, en stopt met het naar voren rennen als een blinde.

12-03-2023 19:10

FrancescosRavioli +15263

Eerlijk is eerlijk. Ik ben geen fan van Bergwijn, maar ik lees overal terug dat die weer z'n vorm te pakken had. Mag John ook voor bedankt worden. Want ik vroeg me een paar weken terug oprecht af of die weer aan het voetballen te krijgen was.

Maargoed. Eerst zien dan geloven. Nu de rest van het seizoen zo spelen. Heerenveen is immers geen top5.

12-03-2023 18:48

DJPostma +3998

Ja, veel kijkplezier zo om 7 uur!

12-03-2023 18:54

jeffrey2022 +8200

Heeft iemand het stuk op Voetbalzone al gelezen over de afgelopen transferzomer? Die zaakwaarnemer van schreuder en tadic heeft zichzelf wel degelijk verijkt! Totale mismanagement van Ajax en einde van der sar lijkt mij toch ?

12-03-2023 18:39

Sampaoli +39203

Aanrader voor alle Ajacieden en op zeker een reden om Sar en H2 op staande voet te ontslaan. Wat een enorme shitshow.

12-03-2023 18:41

FrancescosRavioli +15263

Dan moet de RVC ingrijpen, naar gaan gaan dat doen? Je weet nooit wat voor debielen je ervoor terug krijgt.

12-03-2023 18:49

MennoJerry +4109

Ik heb het gelezen inderdaad. We wisten wel dat er een boel dingen niet klopte met dat hele gebeuren. Je wordt nu gewoon een paar jaar teruggeworpen op financieel en sportief gebied. En waar blijft die fukking TD nou?!

12-03-2023 19:27

DJPostma +3998

Jongens met alle respect hoor, laten we in vredesnaam tevreden zijn. Ajax wint een op papier lastige uitpot ondanks een matige 2e helft. En bovendien, 4-2 winnen in een uitwedstrijd.. toen Fey dat een aantal weken geleden in Sittard deed, werd de Coolsingel al schoongeveegd. Psv staat met dezelfde cijfers voor in eigen huis tegen de nummer laatst. Het is gewoon een PRIMA middag geweest voor ons aller Ajax. John heeft absoluut gelijk als ie zegt dat we favoriet zijn volgende week. Hopelijk betekent het de opmars richting de landstitel. Dat onderweg er van alles beter kan en moet, dat staat buiten kijf.

Fijne zondagavond amigo's!

12-03-2023 18:36

Slang3 +45938

Bij een dikke voorsprong maar 1x wisselen en dan is het ook nog eens Brobbey, die de laatste paar keer telkens door het ijs zakt. Als Schreuder dit deed ..

12-03-2023 18:22

Yeshyeshyall +10948

Als Schreuder punten had gepakt was het van hem ook getolereerd

12-03-2023 18:31

rondewaart +1841

Brobbey een dikke miskoop

12-03-2023 18:52

Jutter1 +4316

Denk dat het met dat vertrouwen wel meevalt, daarvoor zijn de beperkingen bij Ajax gewoon te groot en dat moet voor de spelers .toch ook geen geheim zijn! Dat zal kwalitatief de komende weken niet of nauwelijks veranderen. Het begin tegen dat hele zwakke Heerenveen was goed, maar naarmate de wedstrijd vorderde werd dat allengs minder, met zeker Bassey verdedigend in een negatieve hoofdrol. Een speler die deelt in de malaise in de duidelijk mindere periode van dit Ajax dit seizoen, een ploeg die nog alle moeite zal hebben om minimaal 2e te worden in de ED. Tot meer lijkt de huidige ploeg niet in staat in deze toch zwakke ED., en legt puntverlies tegen elke willekeurige ploeg uit de ED op de loer. Geen prettig vooruitzicht lijkt mij zo, maar we moeten het nu eenmaal voor de rest van dit seizoen met deze zwakke Ajax ploeg doen!

12-03-2023 18:20

SchipAhoy7 +1188

Ik vond het eigenlijk niet zo best allemaal. Ook de eerste helft niet. Wel een paar mooie aanvallen natuurlijk en een paar ballen die er prima invielen. Maar toch. Nog niet overtuigd dus.

12-03-2023 18:12

Keizer +30174

Die bommen op Rotterdam liedjes waren wel te kansloos voor woorden. Erg jammer weer.

12-03-2023 18:10

Gonzalez75 +5875

Er zitten dus nog leeghoofden tussen de supporters.

12-03-2023 18:12

rsvh88 +5478

Staan wij niet nu bovenaan met beter doelsaldo? Nos 819 wilt nog niet meewerken haha

12-03-2023 17:53

AFCAjax +17839

wedstrijd minder gespeeld.. staan pas bovenaan als fey vanavond verliest.

12-03-2023 17:54

rsvh88 +5478

Oke thnx

12-03-2023 18:02

GDSR +2862

Iedereen zeiken op rulli flikker op hij red ons div keren en vandaag kreeg ie ook geen hulp van de verdediging. Goeie gast en geweldige reflex

12-03-2023 17:46

MennoJerry +4109

Onana heeft ook in het begin moeite gehad met hoge ballen.

12-03-2023 17:54

SCHREUDERNOPARTY +2498

Voor volgend jaar is het echt belangrijk dat we de volgende spelers halen:
- Rechtsback want rensch kan gewoon niet verdedigen
- Een verdediger die goed is in de organisatie en in het koppen en anticiperen op voorzetten
- een aanvaller die ook echt voor diepte zorgt zeker met berghuis op 10 word daar te weinig gebruik van gemaakt
- nog een goeie centrale middenvelder zou ook geen kwaad kunnen die iets meer rust in het spel brengt bij vlagen

12-03-2023 17:44

cl=5! +5375

Rensch had wel een goede inworp vandaag

12-03-2023 17:57

GNBL +89970 moderator

🤣

12-03-2023 17:59

SCHREUDERNOPARTY +2498

Ohja die was mij even ontgaan ;)

12-03-2023 18:21

OdjePils +6320

Goed eerste half uur, de rest was vrij slecht, Rulli is een kutkeeper!

12-03-2023 17:42

GDSR +2862

Rulli is er net doet veel goed maar jij ziet alleen de minder goede dingen. Jij bent af doeggg

12-03-2023 17:44

SCHREUDERNOPARTY +2498

scorebord fan gesignaleerd

12-03-2023 17:45

Caelintroy +1652

Hou toch op joh, beter stop je met alcohol drinken

12-03-2023 18:11

Knalpot +3615

Er zijn er wel meer die je die doelpunten aan kan rekenen. Rensch en Taylor die geen druk op de bal geven waardoor die voorzetten te makkelijk gegeven kan worden, en bij de 2e kun je de centrale verdedigers ook wel verwijten dat v Hooijdonk zo vrij tussen hen in mag staan.

13-03-2023 00:19

OdjePils +6320

In de 2e situatie zeker met je eens, maar als Rulli 2x op zijn lijn blijft staan heeft hij 2x de bal in zijn handjes!!

13-03-2023 07:30

Danielson +50416

We winnen de eerste 6 wedstrijden en de laatste 7. Dat zijn dus 39 punten uit 13 wedstrijden.
In de 12 wedstrijden daartussen moeten we het met 16 punten doen. Ongelooflijk als je hier over nadenkt...
SCHREUDER BEDANKT!

12-03-2023 17:39

Babangida83 +23922

Ik vond Rensch vandaag een erg goede indruk maken. Bij die voorzetten moet hij of iemand anders wel korter zitten. Leek een beetje laksheid. Dat moet er nog uit.

Laatste 20 minuten vond ik Ajax-onwaardig. Dan moet Ajax het gewoon uitspelen en niet iedere keer die bal wegperen. Dan merk je toch dat je met Bassey én Alvarez speelt. Dan speel je Heerenveen gewoon nog in de kaart.

12-03-2023 17:35

Opperhoofd +12608

Rensch kan zeker voetballen maar zit er nooit kort op en dat is toch wel een hoofdtaak van een back.

12-03-2023 17:49

Ans B +19854

Dat is m.i. deels onderdeel van het Ajaxspel, deels eigen aan Rensch.
Zowel het (vaak) hoog staan van de backs, als het naar binnen knijpen, als het niet te snel 'happen' zit ingesloten in het spel van bijna alle Ajax-backs. Uitzonderingen zijn de buitenlanders (Tagliafico, Sanchez).

Dat niet te snel happen heeft ook zin, omdat Ajax veel meer ruimte vrij laat op de flanken dan de gemiddelde clubs. Als de backs uitgespeeld worden ligt er immers een zee aan ruimte om door te marcheren. Komt er dan rugdekking van een CV dan komt er juist weer ruimte in het centrum vrij en dat is vele malen gevaarlijker.
De taak van de backs ligt volgens mij minder in de tackle, en meer meer bij het storend aanwezig zijn, en zoveel mogelijk proberen de voorzet eruit te halen, en indien nodig en kan, in het centrum bij te springen.

Maar Rensch zelf is een dromerig type, zodat hij af en toe zijn focus verliest. Bovendien is hij - juist omdat hij technisch zo goed is - ook ietwat laks af en toe. Dat zie je véél vaker bij talenten die technisch alles beheersen en daar in de jeugd volstrekt voldoende aan hadden om bij de besten te horen.
Dit is pas zijn tweede seizoen in het eerste (en na een langdurige dip vorig jaar) dus hij moet op die vlakken nog bijleren. Dat heeft tijd nodig én een trainer die daar bovenop zit. Liefst ook een mental coach en/of specifieke trainingen om die focus te verbeteren en de vechter in zichzelf meer naar boven te halen. Die vechter heeft hij wel in zich n.l.

12-03-2023 18:59

UfoPiloot +493

Die ingooi van hem die 5 meter verderop weer uithobbelde en die voorzet die hij zonder druk mocht geven die vervolgens op het dak van het doel plofte. Erg stabiel inderdaad

12-03-2023 17:53

emieltjuhh +17942

Rensch is geen back

12-03-2023 18:06

Ans B +19854

Ben blij dat meer mensen het zien. Is voetballend echt heel goed: technisch, qua inzicht, het spel versnellend, weet waar de ruimtes liggen....
Verdedigend ook gezegend met een goede sliding en vandaag zat hij er paar keer heel goed bovenop c.q. gaf hij niet op om een duel alsnog in zijn voordeel te beslissen.

Zijn zwakte is inderdaad dat hij op momenten 'even' zijn focus verliest en dan ziet hij er vaak ook heel knullig uit (wat voor sommigen aanleiding is om te roepen dat hij er niets van kan). Maar dat heeft dus helemaal niets met voetbal te maken en alles met mentale en/of persoonlijkheidseigenschappen. Dat is sowieso trainbaar en dus - in elk geval voor een deel - oplosbaar.
Ik blijf me maar afvragen of dit soort dingen wel gesignaleerd worden bij Ajax. En zo ja, wat men er aan doet. Want met alleen aan iemand zeggen dat hij beter moet focussen is hij echt niet geholpen. Daar moet (en kan) je heel gericht op trainen. Yoga kan helpen, maar er zijn meer benaderingen mogelijk.

12-03-2023 18:43

Artemio +31992

Prima overwinning.

12-03-2023 17:30

MichelBoerebach +29191

Laat dat 'prima' maar weg.

12-03-2023 17:31

WantAmsterdam +116147

Prima eerste helft, slechte tweede.

12-03-2023 17:33

Artemio +31992

Veel beter dan dit gaat het niet worden. Dan is het gewoon hopen dat je hiermee kampioen gaat worden.

12-03-2023 17:34

Ajacied33 +36720

Echt wel een prima overwinning hoor. Eerste halfuur was gewoon hogeschool voetbal

12-03-2023 17:35

MennoJerry +4109

Als iedereen zijn vorm heeft heb je gewoon de beste selectie. Rulli moet beter communiceren en wat meer lef tonen bij hoge ballen, maar ik kan me herinneren dat Onana dat ook had in het begin. Komt wel goed hoor. Als je zo speelt als het eerste half uur win je met gemak de rest van het seizoen alle wedstrijden.

12-03-2023 17:43

MennoJerry +4109

Toch wel mooie dingen gezien. Vond het super fijn dat Bergwijn weer een beetje terug begint te komen. Tadic laat maar zien dat je hem gewoon nooit moet wisselen. Tweede helft was natuurlijk dramatisch, alhoewel die pegel van Taylor er super goed in zat. Ik denk dat dat verval allemaal te maken heeft met zelfvertrouwen. Ik zie het wel goed komen, volgend jaar wel even 2 nieuwe backs ergens vandaan halen. En een dynamische middenvelder, een spelmaker zou Ajax niet misstaan.

12-03-2023 17:28

MichelBoerebach +29191

Hopelijk eerder dan volgend jaar!

12-03-2023 17:29

MennoJerry +4109

Van de zomer dan 😉

12-03-2023 17:38

Ajacied33 +36720

Hinderlijk buitenspel gewoon

12-03-2023 17:28

ajaxwestland09 +28999

Het zijn maar ...
Het zijn maar ..

12-03-2023 17:28

1991 +7787

Waarom staat Ajax nog steeds tweede... We hebben toch een hoger doelsaldo?

12-03-2023 17:27

Ajacied33 +36720

Wedstrijd meer gespeeld hebben we

12-03-2023 17:27

1991 +7787

AZ gister ook, stond ook weer tweede en wij derde..

12-03-2023 17:32

WantAmsterdam +116147

Geld alleen als iemand punten gelijk staat.
Betekent uiteraard niks, is puur een visueel.

12-03-2023 17:33

Ajacied33 +36720

Hahahahaha kekker

12-03-2023 17:26

Ajaxisart +18768

Achterin blijft het onzeker met Rulli, Bassey en Timber. Wijndal vond ik niet slecht, Rensch doet te vaak aan schijnverdedigen.

12-03-2023 17:22

GNBL +89970 moderator

De grote verdwijningstruc van circus Rensch.

12-03-2023 17:23

Sjaakie +5812

Je speelt het grootste deel van de wedstrijden met 10 man GNBL.

12-03-2023 17:36

burwatti +14297

Prima eerste halfuur, was bij vlagen toch weer even genieten.

De rest heel matig, maar wel weer een relatief lastige uitwedstrijd zonder schade door gekomen!

Nu Feyenoord over de knie volgende week en we staan weer waar we horen te staan 💪🏻

12-03-2023 17:19

Ajax '69 +3854

Ik begin bij te draaien over Heitinga, van clichés uitbrakende ex-voetballer ontwikkelt hij zich tot iemand die prima overkomt in de pers, normaal en realistisch analyseert, die goede of begrijpelijke keuzes maakt in zijn opstellingen en die fatsoenlijk lijkt te communiceren met zijn spelers. Dit belooft wat. Ik hoop dat hij en het team de ontwikkeling door kunnen zetten. Dan wordt het volgend jaar met wat gerichte aankopen en doorstromend talent écht weer leuk.

12-03-2023 17:19

GNBL +89970 moderator

Leuk overkomen voor de camera heb je niks aan als je tactisch heel zwak bent als trainer. Brobbey is ook een heel leuke gast voor de camera, maar in het veld heb je er weinig aan. Ajax moet gewoon een toptrainer aantrekken.

12-03-2023 17:21

Minsc +1520

Een top TD lijkt mij belangrijker, deze selectie is matig, zeer matig.

12-03-2023 17:24

GNBL +89970 moderator

Heeft voor mij ook prioriteit hoor. Ik heb alleen weinig vertrouwen in Van der Sar en de RvC.

12-03-2023 17:26

Ajax '69 +3854

Ik vind hem dus niet tactisch zwak overkomen. Hij doet in mijn ogen het juiste met deze selectie.

12-03-2023 17:26

Siemmie +2158

Trainers moeten ook de tijd krijgen om te kunnen ontwikkelen, net als spelers. Ik vind dat Heitinga echt wel zijn potentie heeft en tot nu toe doet hij het heel aardig voor iemand met 0 ervaring op het hoogste niveau. Ajax is de moeilijkste club om trainer van te zijn in Nederland, maar Heitinga doet het aardig. Ten Hag was in het begin ook niet de trainer die hij nu is.

12-03-2023 17:26

Ajax '69 +3854

Inderdaad, en Ten Hag had veel meer bagage als coach.

12-03-2023 17:27

linksbinnen +8160

Ook Heitinga moet roeien met de riemen die hij heeft. Met deze selectie die tov voorgaande jaren veel kwaliteit heeft ingeleverd doet hij het meer dan prima.

12-03-2023 17:50

emieltjuhh +17942

Ocampossss gescoordd

12-03-2023 17:16

Ajaxadam1 +31667

Taylor komt niet heel snugger over.

12-03-2023 17:16

champhead +14373

Haha klopt. Ik dacht dat hij slimmer was

12-03-2023 17:19

Ajaxadam1 +31667

Ja dat beeld had ik ook altijd van m haha

12-03-2023 17:24

Sjaakvaak +26585

Altijd ook die gekke gebaren wanneer hij iets nuttigs doet.

12-03-2023 17:20

Ajacied33 +36720

Jammer Cambuur, de kans op 0-2 had er echt in gemoeten. Psv dat punten gaat verliezen zal heus niet in een thuiswedstrijd tegen Cambuur gebeuren. Maar volgende week Vitesse uit, je weet het nooit. Zie Psv nog steeds meer als de grootste concurrent dan Feyenoord. Uiteindelijk zal Psv 2e eindigen achter ons denk ik

12-03-2023 17:15

Sjaakvaak +26585

Mwah, Feyenoord heeft niet zo veel meer te duchten in de resterende wedstrijden. Die spelen vooral tegen zichzelf. Zonder gekke blessures of Europees succes, zal Feyenoord denk ik gewoon 1/2e worden.

12-03-2023 17:22

RN +14719

Hahaha kom op man. Kijk eens realistisch naar dat Programma van Feyenoord. Op ons na allemaal makkelijke potjes.

12-03-2023 17:23

Siemmie +2158

Tegen wie moet Feyenoord dan nog punten verspelen? Los van volgende week dan. Ik zie PSV juist helemaal niet meer als concurrent, vind Feyenoord veel stabieler overkomen dan PSV.

12-03-2023 17:28

Ajacied33 +36720

Feyenoord is ook stabieler als Psv, en toch kan het instorten bij hun zegt mijn gevoel. Ze verliezen sowieso van ons en zag dat iemand hier riep dat ze nog tegen Sparta uit, Excelsior uit, Emmen uit en Utrecht thuis spelen. Dat worden geen 12 punten voor ze

12-03-2023 17:32

widmfan7 +1883

Goede overwinning maar er bevalt mij iets helemaal niet.

Timber en Bassey gaan als 2 zoutzakken de luchtduels aan bij de 1-3 en 2-4. Daarnaast heb je een keeper die blijkbaar niet communiceert en maar half uit komt. Dat je hierdoor 2 tegengoals krijgt vind ik zorgelijk. Het had vandaag ook 4-6 kunnen worden. Ik wil aangeven dat het achterin met de communicatie en de samenwerking tussen Rulli, Timber en Bassey gewoon niet goed zit. Hier is echt werk aan de winkel wil je nog een serieuze kans maken om kampioen te worden.

12-03-2023 17:15

Sjaakvaak +26585

Bij de 1-3 heb je een Rensch die zijn man helemaal niet dekt, en Taylor die bij beide goals veel te gemakzuchtig verdedigt. Is natuurlijk ook geen verdediger maar hij viel bij beiden goals negatief op.

12-03-2023 17:23

OdjePils +6320

Als Rulli op zijn lijn blijft gaat die bal er nooit in!

12-03-2023 17:46

Siemmie +2158

Ja eens, dat is ook het hele seizoen al een probleem. Er is geen leider achterin die de organisatie op zich neemt en de poppetjes goed neerzet.

12-03-2023 17:29

Ajax '69 +3854

Ja. Je mist een Blind met een goede inspeelpass en die wel coacht.

12-03-2023 17:34

Siemmie +2158

Jup, nou heeft Blind ook zijn gebreken, maar zijn opbouw mis je met deze defensie wel heel erg ja.

12-03-2023 17:36

Kaatje +4800

Wat mensen ook van Bassey vinden, ik ben blij dat hij onderdeel uitmaakt van het team. Dat het nog beter kan geldt voor meer voetballers. Maar wat deze speler ook vandaag weer opvangt en opknapt voor Ajax vind ik een compliment waard in zijn strijd om alles voor Ajax te willen doen.

12-03-2023 17:12

Ans B +19854

Toch weer een wedstrijd met twee gezichten: de eerste 25 minuten, maar ook in de rest van de wedstrijd (bij vlagen dan) speelt Ajax echt uitstekend: hoog baltempo, goede individuele acties, veel goede combinaties en zelfs goed van achteruit gevoetbald (bij dat hoge baltempo).

Na de 3-0 zie je dat Ajax toch (onbewust?) de teugels laat vieren: meer terugspeelballen, trager baltempo, meer nonchalance aan de bal. Helaas deed Rulli een duit in het zakje met twee beoordelingsfouten die beide tegendoelpunten inluidden. Maar dat laten vieren van de teugels (en vooral de manier waarop) is echt ideaal voor de tegenstander om zich - ongeacht de stand - weer terug te vechten in de wedstrijd: mentaal (feller) en voetballend. Waardoor Ajax steeds minder aan voetballen toekomt, sneller geïrriteerd raakt en steeds meer niet alleen tegen de tegenstander voetbalt maar ook tegen zichzelf (véél meer slordigheden, slechte beslissingen en balverlies).

Ik zie dat eerder als een mentale issue dan als een voetballend probleem. Want Ajax is vele malen beter dan de tegenstander, en liet ook zien dat er niets mis is met de vorm, teamgeest, plezier of met het samenspel.
Je kunt daar luchtjes over doen, maar het is wel een terugkerend patroon waar regelmatig juist wél puntverlies door geleden wordt. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk ergerlijk, maar vooral onnodig.
Bewustwording van dit soort mentale processen en de gevolgen die het heeft is een vereiste wil je er iets aan kunnen doen.

Positief dan weer.
- Slimme momenten van Berghuis en Taylor hebben de eerste twee goals ingeleid.
- Mooi dat Bergwijn weer heeft gescoord (en hoe?!) en de stijgende lijn weer doortrekt.
- Op de goede momenten zie je heel duidelijk dat er weer automatismen in het team zitten (aanvallend én verdedigend) en dat spelers zich positioneel gedisciplineerder gedragen. Compliment voor Heitinga.
- Ajax heeft laten zien dat ze - qua spelniveau - in principe klaar zijn voor de klassieker. Ik ga ervan uit dat het focusprobleem sowieso een heel stuk minder gaat spelen.

12-03-2023 17:09

Lazell +16989

Inderdaad, 100% eens. Vraag me af wat de oplossing is. Uiteraard analyseren en duidelijk maken, maar Ajax mist ook een echte leider van achteruit. Bassey kan dat worden, Alvarez zou dat inmiddels moeten zijn, maar ze zijn het allebei niet. Timber probeert het, maar heeft het te druk met zichzelf. Rulli is net nieuw en Wijndal/Rensch... daar hoeven we het nieteens over te hebben

12-03-2023 17:29

Ans B +19854

Ik heb het al een paar keer aangekaart, maar denk echt dat Ajax enorm gebaat zou zijn bij het inschakelen (ook bij de jeugd) van mental coaches die - in elk geval bij het eerste en Jong - permanent bij het team zijn. Je kunt als goede mental coach enorm veel (vooral patronen) signaleren en aankaarten bij de trainer en/of de speler zelf. Als mental coach kun je bovendien oplossingen aanreiken c.q. specifieke trainingen aanreiken - dan heb je het dus totaal nog niet over 'begeleiding' qua structurele persoonlijke gesprekken. Het mooie is dat als zo iemand qua persoonlijkheid ook goed matcht (en heel toegankelijk is) spelers uit zichzelf ook sneller met dingetjes komen, informeel of formeel. UIteindelijk zou het ertoe moeten leiden dat mentale training en begeleiding normaal wordt bij Ajax.

In dit specifieke geval kun je als trainer (al dan niet ingefluisterd door de mental coach) erop blijven hameren dat verslapping niet geaccepteerd wordt (en daar dus ook consequenties aan verbinden) en/of juist omgekeerd: belonen als er niet verslapt wordt op de training.

Als mental coach kun je oefeningen bedenken of gebruiken die elke keer opnieuw mentale focus vergen (in verschillende omstandigheden dus). In spelvorm bijvoorbeeld, zodat de motivatie ook sterk blijft. Bij spelers individueel kun je kijken wat iemand triggert om fel te zijn, en er bovenop te zitten. Dat kan persoonlijk heel erg verschillen. Als je weet wat die triggers zijn kun je het trainen. Je kunt werken met visualisaties o.a.

Maar vóór alles moet er dus bewustzijn zijn. Trainers hebben vooral de focus op het voetbaldeel, mentale coaches zijn véél beter in staat om onderliggende patronen te zien waardóór iemand (of een heel team) niet presteert naar vermogen, of slordigheden in het spel heeft, of faalt in de afwerking, of telkens een slechte eindpass produceert. Voetbal en mentale processen zijn enorm met elkaar verbonden bij succes en falen.

12-03-2023 19:22

Lazell +16989

Weer helemaal eens, maar ik denk dat dat het probleem niet volledig oplost. Wat er imo fout ging gisteren: Ajax voetbalde goed en fel, kwam met 3-0 voor en deed gas terug. Heerenveen werd juist feller na die 3-voudige wissel en ging beter voetballen. Door dat dubbele effect (wij slechter, zij beter) komt een wedstrijd weer helemaal open te liggen. Dan ga je de onderlinge duels verliezen, waardoor je grote delen achter de feiten aan blijft lopen.

Op zulke momenten moet er iemand zijn die opstaat en de rust bewaart. De bal moet langer in de ploeg gehouden worden. Heerenveen kan dat niet lang volhouden, laat ze maar even uitrazen en achter de bal aan rennen. Net als dat wij niet 90 minuten zulk voetbal kunnen volhouden. Eventjes temporiseren dus. Zulke momenten moeten herkend worden door leiders, die dit weer communiceren met de groep. Je hebt iemand nodig met bovengemiddeld inzicht en leiderschapskwaliteiten. Ik zie dat op dit moment niemand doen van achteruit. Tadic heeft dat wel, maar die staat te ver weg.

13-03-2023 11:36

Ans B +19854

Dat zou zeker helpen, maar als je dat soort mensen niet hebt, kun je twee dingen (het liefst gelijktijdig) doen:

1. in dat hele proces van bewustwording (met beelden) laten zien op welke manier het gas terugnemen verkeerd gaat, en aangeven (en trainen) hoe je dat op een betere manier kunt doen. Dus signaleren en handvatten geven.

2. één of twee jonge spelers (Timber, Bassey?) hele specifieke signalerende taken geven, gedoseerd en met een doordachte opbouw. Wat zijn de signalen waar hij op moet letten en wat dan te doen. Die situaties kun je op de training nabootsen, zodat het steeds meer eigen wordt.

Waar het op neer komt is dat je steeds opnieuw (waar het ook over gaat): signaleert, bewustzijn kweekt, handvatten (en structuur) biedt en daar op traint.

Mensen kunnen op die manier véél meer leren dan menigeen denkt. Mits de speler er open voor staat uiteraard, maar ook daar kun je (een zekere mate van) invloed op uitoefenen.

Ik vind Hans Hateboer (bij Atalanta) en Wijndal wel mooie voorbeelden van voetballers die enorm hebben geprofiteerd van vaste voetbalpatronen aanleren, en binnen dat systeem presteren ze veel beter dan sec hun talent zou toelaten.
Zodra er andere dingen van hun wordt gevraagd zie je dat ze tekort komen. Maar feit blijft dat ze - mits ze de goede clubs (trainers) zoeken- nog best ver kunnen komen met hun beperkte talenten.

Op mentaal gebied geldt dat wellicht nog veel meer, omdat mentale begrippen (doorzettingsvermogen, focus houden, omgaan met teleurstellingen en belemmeringen enz.) een diepgaander invloed hebben op het directe functioneren. Met weten wat je moet doen kun je nog steeds een slordige pass geven, terwijl de juiste mentale mindset je talent juist aan de oppervlakte brengt.

13-03-2023 15:25

Lazell +16989

Punt 1 moet je altijd doen vind ik. Punt 2: Ajax heeft richting het eind van Schreuder Timber en Alvarez hiervoor verantwoordelijk gemaakt. Dat zie je aan het spel nog niet af, Timber probeert het wel maar het lukt hem niet. Alvarez probeert het nieteens voor zover ik kan zien.

Maar om beiden volgens de maatstaven van een trainer te doen, dan ben je minstens een seizoen verder. Er zijn zo veel verschillende situaties binnen de 4 grote voetbalsituaties (aanvallen, verdedigen, omschakelen naar balbezit, omschakelen na balverlies) door de verschillende speelstijlen en formaties. Als je die allemaal moet voorkauwen en inslijpen ben je geweldig veel tijd kwijt. Maargoed, dit is op dit moment de enige oplossing. Hoop wel dat hier op gescout gaat worden, of dat bijv. Bassey volgend seizoen in deze rol kan gaan groeien.

De grotere spelers analyseren de eerste 10 minuten de tegenstander en weten dan precies waar de ruimtes en zwaktes van de tegenstander komen te liggen. Ook als een tegenstander het anders aanpakt dan verwacht of anders gaat spelen in de wedstrijd. Dat is imo onvervangbaar, helaas. Je verwacht/hoopt dat Timber en Alvarez hier al verder in zouden zijn dankzij het tactisch trainen onder Ten Hag, Schreuder en nu Heitinga. Maar helaas.

13-03-2023 15:53

Ans B +19854

Wel of geen aanleg hebben voor tactisch inzicht maakt inderdaad een enorm verschil. Je kunt iemand wel 'scholen' maar als je geen talent hebt, blijft het altijd een beperking.
Het zou aan de trainer (en/of de mental coach) zijn om in te schatten wie de meeste aanleg heeft, anders is het deels tijd verknoeien.

Puur op inschatting zou ik verwachten dat Timber het wel in zich heeft, maar hij heeft het dit seizoen wel moeilijk gehad - mede door Schreuder. Hij moest steeds wennen aan nieuwe en andere partners en moest veel meer rugdekking geven o.a. Ook in de opbouw werd meer van hem verlangd.
Dan is het niet zo vreemd (binnen de context van crisis) dat hij vormverlies en onzekerheden vertoont en dus genoeg aan zichzelf heeft i.p.v. dat hij zijn hoofd vrij heeft voor nog meer verantwoordelijkheden.

Dat Bassey het (deels onnodig) moeilijk heeft gehad is meer dan duidelijk. Schreuder zie ik als hoofdverantwoordelijke vanwege het feit dat hij het zijn spelers moeilijker heeft gemaakt ipv makkelijker (via handvatten en automatismen).

In principe zijn er veel situaties die verschillen, dat ben ik met je eens, maar ik ben dan zo optimistisch om te denken dat er overlap zit in veel momenten, en dat rust in het hoofd een hele belangrijke, onderliggende factor is. Als je alléén dat al kunt bewerkstelligen, ben je al een stuk verder.

Voor mij is het cruciaal wie er volgend jaar voor de groep staat. Is het een trainer die à la TH er goed in is om het allerbeste uit spelers te halen? Dat lijkt een vanzelfsprekende eis voor een Ajaxtrainer, maar helaas hebben we dit seizoen ervaren dat dit allesbehalve vanzelfsprekend ís.
En tja, die mental coach (vast) in de staf, ik vrees dat we daar nog jaren op moeten wachten. Voetbal is in een aantal opzichten één van de meest conservatieve sporten helaas.

13-03-2023 16:22

Lazell +16989

Je zag toen Ten Hag begon meteen het doelpuntengemiddelde en puntgemiddelde stijgen en het aantal tegengoals afnemen. Maar deze toptrainer had ook een half jaar en een voorbereiding nodig om Ajax echt op gang te krijgen. Er zitten zo veel details en accenten in verwerkt in attractief, dynamisch, aanvallend voetbal met een goede verdediging... Dat is imo ook een fout geweest van Schreuder, te veel in die details gaan zitten en moeilijke dingen vragen, terwijl de duidelijkheid en basis ontbrak. En dan lukte het niet, ging hij het nog erger maken door te wisselen ipv te verbeteren waardoor inderdaad alle automatismen om zeep geholpen werden. Op een gegeven moment was alleen Pasveer zeker van een basisplaats en van zijn positie. Timber moest links staan en dan weer rechts. Alvarez op het middenveld, links en rechts achterin. Tadic 10, links, spits, rechts. Op linksachter Wijndal, Bassey, Rensch en Blind. Op rechtsachter Rensch/Sanchez en zo kan ik nog wel even doorgaan met o.a. Brobbey, Kudus, Bassey, Bergwijn, Berghuis, Conceicao, Taylor.

Ik moet nog maar eens zien wie er volgend jaar voor de groep staat. Die Eringa is nu aangetrokken, maar die moet ook nog een technisch RvC lid aanstellen, die moet weer de TD aanstellen en die weer de trainer. Het is alweer halverwege maart. Naast dat de trainer cruciaal is, is het selectiebeleid ook cruciaal komende zomer. Wat ga je doen met de falende backs. Hoe ga je de as samenstellen, want van Bassey, Timber en Alvarez gaan er denk ik 2 weg. Wie verkoop je, hoe ga je rekening houden met spelers als Fitz-Jim, etc. De schetsen van de selectie moeten nu al gemaakt worden, zodat de scouting daar rekening mee kan houden. Het aanstellen van een goede TD is imo nu al te laat.

13-03-2023 16:43

Ans B +19854

TH had óók extra tijd nodig omdat de groep in zak en as zat: het ongeluk met Nouri had enorme gevolgen voor de groep gehad, óók qua prestaties. Zodat na dat zóveel hoop gewekte EL-jaar de Europese uitschakeling al vroeg volgde. Het verlies van wéér een trainer (na Bosz) die bovendien heel geliefd was heb ik begrepen hakte er ook nog eens in. En dan komt zo'n vreemd boertje van buuten ineens met een cultuuromslag. zoals de hele dag op de club zijn en meer trainen.
De groep moest duidelijk aan hem wennen en, omdat hij in de winterstop kwam, was er sowieso te weinig tijd om alles te veranderen. Ik herinner me het me nog als de dag van gisteren dat TH zei dat hij deels voortborduurde op wat er al was en zijn eigen visie maar deels kon implementeren. Wat op zich natuurlijk een goede strategie was.

Het is helaas een hele gecompliceerde situatie op het technisch vlak. Maar voor mij het belangrijkste is dát er een goede TD komt, ook al duurt het bij wijze van spreken nóg langer daardoor. Als het niet anders kan dan maar nog een transferzomer met H2 en vdSar. En hopen dat ze geleerd hebben.
In dat geval is Heitinga misschien de meest 'veilige' keus voor een voorlopig contract, met de afspraak dat de uiteindelijk nieuwe TD de beslissing neemt ná dat jaar.

Ik ben het volkomen met je eens dat het selectiebeleid voor komend seizoen heel belangrijk wordt. Mede daarom baal ik er ook zo van dat spelers als Grillitsch, Fitz Jim en Regeer (en nu ook weer Baas, sinds hij terug is - al weet ik niets van zijn vorm) niet structureel speelminuten krijgen van Heitinga. Hoe wil je ze dan beoordelen op hun eventuele inzetbaarheid als b.v. Alvarez vertrekt (waar ik van uitga én op hoop)?

Enfin, het is zoals het is (is één van mijn lijfspreuken). We moeten het allemaal afwachten en hopen dat het goed gaat. Hoe dan ook kijk ik uit naar volgend seizoen. Dit seizoen kan nog steeds 'gered' worden, in zekere zin althans, en ik kan me nauwelijks voorstellen, wie er ook komt en gaat, dat het volgende weer zo'n rampenjaar wordt. Maar ik denk wel dat we onze verwachtingen even op een lager pitje moeten stellen.

13-03-2023 17:24

Babangida83 +23922

Wat mij ook opvalt is dat Bassey, bij voorsprong, eerder het gemak neemt om die bal maar naar voren te roeren, als t ook maar even warm wordt onder de voeten. Ik denk dat je het beter uit moet spelen, en dit soort zaken zorgen er voor dat je iedere keer meer de automatismes verliest en opgeeft.

12-03-2023 17:50

Ans B +19854

Dat klopt, maar dat heeft volgens mij mede te maken met die eerdere verslapping alom. Waardoor Ajax onder meer druk komt te staan en hij blijkbaar in die omstandigheden geneigd is vooral die voorsprong te willen verdedigen i.p.v. te blijven voetballen. Risicomijdend gedrag. Daar zou je hem inderdaad op moeten wijzen; hij is nu eenmaal niet bij Ajax opgeleid om anders te denken.
Want door dit gedrag versterk je inderdaad juist de druk van de tegenstander en de slordigheden in de eigen ploeg.

12-03-2023 19:28

Ajacied33 +36720

Psv gaat wel winnen natuurlijk, maar toch leuk dit

12-03-2023 17:08

AFCRick +11677

Goed dat ze van de week van Aanholt langer hebben kunnen vastleggen. Echt een meerwaarde voor je team🤪

12-03-2023 17:08

Ajacied33 +36720

Lekker Cambuur

12-03-2023 17:08

Gewoon Gijs +18380

Die wonnen vorige week al 4-1, dus zijn niet meer zo zwak. Alsnog vrees ik boor hen en voor Ajax vanmiddag

12-03-2023 17:09

MrPink +81934

haha cambuur 0-1

12-03-2023 17:07

!AJAX1 +1108

Affluiten dan maar.

12-03-2023 17:08

ajaxwestland09 +28999

De persco pff weer stoken van televaag Mike verweij. Supporters van jullie hebben zich misdragen in het uitvak

12-03-2023 17:07

Ajaxadam1 +31667

Is toch ook zo?

12-03-2023 17:11

Tinus +10344

Watskebeurt?

12-03-2023 17:15

Ajaxadam1 +31667

Domme spreekkoren.

12-03-2023 17:19

burwatti +14297

Heb er niks van mee gekregen? Wat is er gebeurd dan?

12-03-2023 17:21

Sportvolgert +40562

Hoppa 1-0 cambuur!!

12-03-2023 17:07

Sportvolgert +40562

Wat hoop ik op een dikke overwinning zeg volgende week. Dat ze met.de staart tussen de benen weer naar Rotterdam vertrekken

12-03-2023 17:04

cantharel +3523

1-0 is voor mij ook genoeg

12-03-2023 17:06

MrPink +81934

En dat ze 2 weken later bij Sparta verliezen. Kut interlands er tussen.

12-03-2023 17:06

Ajaxfan31183 +16391

Of het nu 7-0 wordt of 1-0 het blijft 3 punten. Maar idd hopen dat we veel het net zullen vinden en dat we dan gewoon heel de wedstrijd zo spelen als vandaag de 1ste 30 minuten

12-03-2023 17:08

Ajacied33 +36720

Wil niet arrogant overkomen, maar ik weet niet beter dat Ajax altijd ruim van Feyenoord wint. Ben een keer teleurgesteld geweest dat we met 2-1 wonnen thuis. Vrienden verklaarden me voor gek. Was dat ene potje waar Ajax echt superieur was, kans op kans kreeg en wel op 2-0 kwam. In de 90e minuut scoorde Kramer met een verdwaald schot. Was zoo pissig toen. Ook volgende week verwacht ik gewoon 2 a 3-0

12-03-2023 17:12

Sportvolgert +40562

Vrije trap schone van 80 meter na 1 minuut inderdaad

12-03-2023 17:17

Rikkie66 +22835

Ik zou Heitinga lekker een contract voor drie jaar aanbieden. Doet het uitstekend.

12-03-2023 17:04

GNBL +89970 moderator

Maar goed dat jij dat niet bepaalt.

12-03-2023 17:07

Rikkie66 +22835

Mwaaaa ben ik het niet mee eens 😉😊

12-03-2023 17:09

ricky10 +5894

Zo hoort dat Johnny wij zijn de favoriet!!

12-03-2023 17:03

Rock69 +8411

Je komt snel op 0-3. Ga dan ook zo door. Tempo hoog houden en door rammen. Afslachten! Nu geef je best veel weg, door knullig te verdedigen en bij tijden zag ik niet eens een middenveld. Maar winst telt alleen. Weet ik! Maar toch te veel.fouten gezien. Volgende week betere uitvoering

12-03-2023 17:02

MarcHogervorst +35302

Ja kijk Heerenveen deed na die 0-3 ook een omzetting heh. Ik was van te voren een beetje bang voor puntverlies, en dan win je toch nog redelijk gemakkelijk. Ik ben dus wel tevreden. Natuurlijk kan het beter, maar drie knikkers in de zak en nog steeds op weg naar de schaal.

12-03-2023 17:09

GDSR +2862

Tuurlijk favoriet

12-03-2023 17:02

StefanPettersson87 +1013

Sjonnie: Tuurlijk zijn we de favoriet! Heerlijk, de bluf is terug!

12-03-2023 17:02

Danielson +50416

Gewoon realisme. We winnen thuis altijd van Feyenoord.

12-03-2023 17:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.