Aboutaleb wil Klassieker niet in het donker: 'KNVB moet met een optie komen'

door Jesse ter Haar 121

Bron ESPN

Aboutaleb wil Klassieker niet in het donker: 'KNVB moet met een optie komen'

door Jesse ter Haar 121

Bron ESPN

Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, wil Feyenoord - Ajax in elk geval niet in het donker laten inhalen, zo vertelt hij ESPN. Wegens politiestakingen werd De Klassieker van zondag afgelast en nu moeten alle partijen op zoek naar een nieuwe datum om beide ploegen tegen elkaar te laten spelen.

'Niet in het donker, nee', zegt Aboutaleb daarover. 'Dus dat moet de KNVB maar kijken wat ze ermee kunnen. Ze moeten met een optie komen. Ik loop nergens op vooruit. Ik moet kijken als ze met een optie komen. Als ik heel veel politie nodig heb voor andere evenementen, dan hebben we een probleem. We zijn daarover met elkaar in gesprek. Dat gesprek moet een goede datum en tijdstip opleveren.'

Tegenover hetzelfde kanaal legt de burgemeester zijn besluit tot afgelasten uit. 'Ik heb geluisterd naar alle adviezen die mij ter beschikking staan. Van deskundigen, de politie, het openbaar ministerie en eigen medewerkers. De conclusie was een onvermijdelijke. We hebben serieus gekeken naar de optie of je de wedstrijd zonder politie onder veilige omstandigheden kunt laten spelen en de eindconclusie was nee.'

'De afgelopen jaren heb ik, zelfs zonder de uitsupporters van Ajax, tussen de twee- tot driehonderd politieagenten nodig gehad om de Ajax-bus binnen te loodsen, de wedstrijd onder veilige omstandigheden te laten spelen en na afloop geen gedonder te laten ontstaan in of rond het stadion', vervolgt de bestuurder. 'Zelfs dat heeft niet kunnen verhinderen dat er een keer gedonder uitbrak. Dan is het onvermijdelijk om te zeggen: het spijt me zeer, maar ik kan de veiligheid van de spelers, de bus en het stadion niet garanderen. Dus: ik moet het verbieden.'

Gewijzigde bus of Ajacieden in taxi's

Het enige alternatief was het spelen van de wedstrijd zonder politie. Een echt alternatief lijkt dat echter nooit te zijn geweest. 'Dan moet je er van uit gaan dat de bus onder veilige omstandigheden naar binnen kan of dat de spelers van Ajax met een gewijzigde bus of met taxi’s binnen zouden kunnen komen. Op mensen die uit zijn op het trappen van rotzooi heeft zo’n bus een enorme aantrekkingskracht. Een paar jaar geleden is de bus vanaf de bank bij het stadion bekogeld. Je haalt het niet in je hoofd, maar het gebeurt echt.'

Het argument dat ook NAC Breda - Ajax zonder aanwezige politie afgewerkt kon worden, geldt volgens Aboutaleb niet. 'Ik vond het heel mooi dat het daar wel kon. Maar dit heet niet voor niks De Klassieker. Dit heeft een andere emotionele lading. De verhouding Ajax - Feyenoord ligt aanzienlijk gevoeliger dan NAC - Ajax.'

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10236

Kan die A-brutaal-leb niet onmiddellijk terugtreden? Hij doet er alles aan om zijn cluppie alsnog te helpen. Hij kon toch voor vandaag 500 beveiligers inhuren? Zijn clubje bulkt van het geld door de misstanden die Misletoe veroorzaakt heeft bij Ajax.

01-09-2024 14:21

JanBiesbos +29033

Aboul kijkt naar KNVB terwijl die mongolen toch echt uit zijn eigen kut stad komen, geen uitsupporters te bekennen en 300 man nodig om een bus te beschermen wat een onzin.

28-08-2024 20:27

JanBiesbos +29033

Tokkie stad met eencellige supporters kunnen zichzelf niet in toom houden zelfs zonder uitsupporters belachelijk pure competitie vervalsing

28-08-2024 20:22

gi0vanni +7143

Als de wedstrijd door de schuld van Rotterdam niet door gaat is dat simpel op te lossen. We bepalen de eindstand op 0 - 3 dan hoeven we de wedstrijd niet in het donker in te halen. Dit is gewoon heel logisch!!! 😉

28-08-2024 14:11

mokum410 +3259

Aboutaleb 🤮

28-08-2024 13:50

Recordkampioen +150

A-bou-ta-leb de joden komen draan

28-08-2024 10:15

Ajax95Duivendrecht +24072

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat Ajax nu bijna een maand geen officiële wedstrijd speelt?...

Tyfus KNVB, naaien Ajax op deze manier een oor aan, enkel en alleen omdat ze deze idiote taferelen bij het Feyenoord-stadion elk jaar maar weer laten pappen en nathouden.

28-08-2024 09:42

Hijosdedioses +6628

Moet toch gewoon doordeweeks kunnen, maar inderdaad het wordt nu steeds vroeger donker.

Ajax is ook weer de enige club die 2 wedstrijden tegoed heeft. Gaan die mafkezen weer dom lachen om de vertekende positie op de ranglijst!

28-08-2024 09:35

KarimB +11406

tussen de twee- tot driehonderd politieagenten nodig gehad om de Ajax-bus binnen te loodsen

Dit is al wel ziek ofc...

Volkomen logisch dat je zonder agenten het gaat aflasten

28-08-2024 09:27

Venta +148

Maar waarom niet gewoon 20 taxi’s bestellen dan? Dure versies met geblindeerde ramen, en niet vooraf aankondigen uiteraard. Gewoon zeggen dat de bus onderweg is.

28-08-2024 09:57

KarimB +11406

Omdat ze ook weer weg moeten. En t trucje dan niet werkt. Enige wat werkt is met een chinook

28-08-2024 10:16

Venta +148

Nou, prima! Doen we dat! Als wij in die vergadering hadden gezeten, was het allang opgelost……

28-08-2024 14:47

Baco123 +6180

Niet i het donker wat een onzin weer
Bekerwedstrijd tussen deze 2 worden ook altijd savonds gespeeld

28-08-2024 06:40

KarimB +11406

Omdat dat moet ja. Wss zo vastgelegd. In de Eredivisie kan je makkelijker schuiven. Snap met die schuimbekken prima dat je t overdag wilt

28-08-2024 09:28

Baco123 +6180

Savonds overdag mij maakt het totaal niet uit kerel, maar goed das mijn mening, prettige dag verder

28-08-2024 09:39

KarimB +11406

Jou mening is prima maar even voor de situatie niet belangrijk.

Je snapt zeker ook wel dat controleren bij dag licht 100x makkelijker is

28-08-2024 09:42

KarimB +11406

Als je gwn met feiten word beantwoord is t duimpje. Topper

28-08-2024 14:44

kampioenenjood +5043

Ik snap de boze reacties op Aboutaleb niet. Iedereen kan toch wel verzinnen dat dit gewoon niet kan. De schuld ligt bij een aantal doorgesnoven tokkies die het belang van voetbal niet kunnen relativeren. Honderden agenten om een bus te laten rijden is al genormaliseerd zonder dat iemand dat gedrag keihard aanpakt. Speel de klassieker gewoon op een tijd en locatie die je niet bekend maakt en zendt de wedstrijd uit op het moment dat de wedstrijd eigenlijk gepland stond. Voetbal is het slachtoffer van de politieactie, maar ook van het jarenlang wangedrag onbestraft laten gaan. Het ergste vind ik altijd die beelden van ouders met hun kinderen in de arm, die daar compleet uit hun plaat met de meest exotische ziektes staan te scheiden. Wat mij betreft kijkt de jeugdzorg voortaan ook mee.

28-08-2024 00:18

Suk Hyun-Jun +6279

Ik heb voornamelijk kritiek gelezen op de politie, de KNVB en nu Aboutaleb, maar ik hoop dat iedereen zich realiseert dat het probleem 100% op het conto komt van al die ogenschijnlijk 'volwassen' mannen die het geoorloofd vinden om zich als complete neanderthalers te gedragen vanwege een potje voetbal.

Dat er überhaupt politie aan te pas moet komen om de bus veilig aan te laten komen bij het stadion is helemaal van de zotte natuurlijk.

Wat spoort iemand aan om een hooligan te worden? Als ik ook naar die foto's kijk van social media account van ultras en hooligans dan zie je eigenlijk elke keer hetzelfde beeld: voornamelijk volwassen kerels die strak staan van de harddrugs die vanwege hun werkeloosheid op een doordeweekse dag op mensen in gaan meppen of steken, omdat dat schijnbaar heel leuk is of zo. Echt totaal bizar dat het op je inkomt om zoiets met je kostbare tijd te gaan doen.

Ik heb zoveel sport gekeken op de Olympische spelen in Parijs en het is zo fijn om te zien dat mensen gewoon normaal met elkaar kunnen omgaan. Ik keek er serieus tegen op om voetbal weer te gaan volgen mede door dit soort proletengedrag.

Rant done.

28-08-2024 00:00

Robertini +39110

Dat soort volk heeft vaak gewoon een heel verdrietig en kansloos leven, dus zoeken ze een reden om gewelddadig te kunnen zijn. Alsof dat hun leven betekenis geeft. Enorm zielig volk.

Helaas treedt de Nederlandse justitie te zwak tegen dit soort groeperingen op.

28-08-2024 00:08

Suk Hyun-Jun +6279

Dat idee heb ik dus ook, maar dan vraag ik me af waarom ze dan geen andere hobby's zoeken i.p.v. mensen de tanden uit hun bek te slaan, openbare ruimtes/andermans eigendommen te vernielen en de politie aan te vallen. Want er is naar mijn inziens ook wel wat voor nodig om een verdrietig leven te hebben waarin je weinig uitzicht hebt op verbetering en die negativiteit vervolgens te vermenigvuldigen door je aan te sluiten bij een groep hooligans. Als ik in een kutsituatie in mijn leven zit - waar ik wel over mee kan praten - dan ga ik het niet erger maken door geweld te plegen vanwege een potje voetbal en de kans op verbetering te verkleinen door een strafblad op te bouwen.

En ja, de Nederlandse justitie treed te zwak op, maar het probleem van hooliganisme is niet alleen in Nederland, het vind ook plaats elders in Europa en Zuid-Amerika. Maar ook in Indonesië bijvoorbeeld, waar een hoop jongeren dit gedrag zien in YouTube filmpjes en documentaires en dat kopiëren en plakken. Het is gewoon de domste vorm van de mensheid die ik persoonlijk moeilijk kan verklaren. Alsof er een soort complete reset is naar de oermens of zo.

28-08-2024 00:23

Been +12447

300 man voor één bus. KNVB lees je mee? Lijkt me niet zo lastig om hier de schuldige partij aan te wijzen. Gewoon inhalen op een maandagmiddag dus, kan feyenoord op woensdag prima CL spelen.

27-08-2024 23:21

Jeffrey.W72 +462

Wat een gezeik weer, voetbal misbruiken om je cao op orde te krijgen. Zet dan de marechaussee in voor die wedstrijd.

27-08-2024 23:17

JariLitmanen87 +7934

Een grotere angsthaas dan die Aboutaleb bestaat er niet.

27-08-2024 23:13

Techno303 +2556

De smerige wolf in schaapskleren genaamd abou! Jezus wat een naargeestige man is dit! 🤮 past wat dat betreft prima in die riool stad

27-08-2024 23:06

KarimB +11406

En de award van meest treurige opmerking van Augustus gaat op de valreep naar jou

28-08-2024 09:33

NouridolbergNeres34 +1903

Gaat wel lekker zo moeten we alweer 2 potten inhalen dan. Afgelopen weekend ook al vrij vanwege de EL playoffs nu weer die staking.

27-08-2024 23:05

NouridolbergNeres34 +1903

Gewoon eenmalig in een leeg stadion voetballen zonder publiek, als die hersenlozen zich niet kunnen gedragen.

27-08-2024 22:59

Ferd +38428

Dan zit je nog altijd met het probleem van de bus die niet veilig naar het stadion kan

28-08-2024 03:52

Hersenspinsel +7997

"Aboutaleb wil Klassieker niet in het donker: 'KNVB moet met een optie komen'"
Misschien het licht aan in de Kuip?

27-08-2024 22:58

@j@x-@d@m +434

Nee jij moet met een oplossing komen.
Zondag gewoon spelen

27-08-2024 22:51

AJAX020ADAM +6924

Ik dacht dattie Joker al gestopt was in 010

27-08-2024 22:40

Noahdepoah2021 +4843

Hoop dat al die agentjes trots zijn op hun “staking” die geen staking meer is want ze zijn Zondag niet nodig want er wordt niet gespeeld. Geen onregelmatigheidstoeslag en ook niet thuis voor de buis van een topwedstrijd genieten. Wat een sukkelig volk is het toch.

27-08-2024 22:37

AFCACruijff14 +161060

Man man man.

27-08-2024 23:55

MokumsParadijs +2259

Aboutaleb is per 1 oktober vertrokken als burgemeester

27-08-2024 22:11

Jebale +90

Lekker allemaal los gaan op Aboutaleb. Het probleem is toch echt een klein percentage mensen dat als kleine kinderen elkaars hersens wil inslaan.

27-08-2024 22:10

DeBaarsjes +3118

Doen die lichtmasten het dan niet...

27-08-2024 22:08

IbraSuarezKJH +420

Zal me niks verbazen ouwe meuk ;)

27-08-2024 22:59

Rolo +13633

Prima zondagmiddag half 3, heb je nog geen verlichting nodig.

27-08-2024 22:04

Bruno04 +15736

Voor zulke problemen bestaat the A-team toch bel die dan 😁

27-08-2024 21:46

Cosey2 +6993

Waarom niet in het donker?
Die griezels zou je moeten verplichten om in het donker te spelen, brrr!

27-08-2024 21:40

BlueDuke +4470

Als het niet in Rotterdam kan dan maar neutraal terein zonder supporters en door de week in de middag. Lekker in Gelredome of zo. Als dat niet eens kan, dan maar reguliere 0-3.

27-08-2024 21:25

MarcelS16 +1694

Laten spelen op het knvb terein. Gewoon laten spelen. Dat zullen die kakkerlakken niet leuk vinden. Goed gevoel over dat ajax die wedstrijd dan ook gaat winnen. WZAWZDB

27-08-2024 21:24

Artemio +31867

Anders doordeweeks lekker in de middag.

27-08-2024 21:21

Boegroe +5849

Is Dagutaleb nog steeds niet weg?!?

27-08-2024 21:19

ddkoning +4501

Niet te hopen dat ze elkaar in de beker tegenkomen. Is ook in het donker

27-08-2024 21:16

EuforischeRealist +15531

KNVB moet de politie steunen
Ik wil deze wedstrijd niet in het donker laten spelen (geen idee waarom niet want dat is de laatste jaren vaak genoeg gebeurt)
KNVB moet maar met een oplossing komen
Clubs moeten dit…
KNVB moet dat…

Zou je zelf niet gewoon met je werknemers om de tafel gaan zitten om het onderliggende probleem op te lossen flapdrol? Als de geweldige overheid een wat beter op hun huishoudboekje zou letten en beter zou zorgen voor hun eigen inwoners/werknemers dan hadden we dit probleem nu niet.

27-08-2024 21:06

31xAjax +7902

Als clubs als Ajax en Feijenoord en nog een aantal andere clubs alleen fatsoenlijke supporters hadden en niet van die mafketels, bleef er meer dan voldoende geld over voor de gevraagde vroegpensioen regeling.

En ook nog wel voor een fiks aantal andere zaken....

27-08-2024 21:11

Polifinario +2095

Ik snap niet waarom die agenten zo nodig met vroegpensioen moeten. Zeker niet nadat ze zich zo hebben misdragen tijdens de Corona tijd.

27-08-2024 21:57

MokumsParadijs +2259

Lees je voortaan eerst iets beter in voor je reageert.

27-08-2024 22:12

Hebbendiekip +4753

Als elke burger zich aan de wet zou houden, hadden we eigenlijk geen of nauwelijks politie nodig gehad.

27-08-2024 22:18

RSM +3918

Agenten hier doen net alsof ze in Colombia of Mexico aan het werk zijn.

28-08-2024 06:05

Paul van Dorst +1571

Als iedereen gaat generaliseren, besef dan wel dat u en ik er als supporter ook niet al best vanaf komen.

28-08-2024 13:39

ouweman +4929

Hey euforischerealist. Sinds wanneer gaat deze flapdrol over de Cao van de politie? Is dat nieuw ofzo, dat burgemeesters dat bepalen?
Ik geef hem groot gelijk. Niet zijn probleem, het inhalen van een voetbalwedstrijd. De veiligheid om die wedstrijd, dat is zijn probleem.
Kan het die en die dag in de avond?
Nee.
Jamaar dan wordt het schema heel druk want ook nog de beker en oranje?!
Pech.

27-08-2024 21:19

EuforischeRealist +15531

Hij maakt toch onderdeel uit van de overheid of niet? Als de overheid alle voetbalsupporters over 1 kam scheert dan werkt dat 2 kanten op hè

27-08-2024 21:21

ouweman +4929

Hij is burgemeester. Geen minister. Zit niet in de 1e kamer. Ook niet in de 2e. Hij gaat hier niet over, punt.
De brugwachter werkt ook voor de overheid, gaat die dan over de Cao van de zorg?
Bij de bakker koop je toch ook geen gegrilde kip.

27-08-2024 22:57

PakSchaalPakBeker +576

Gewoon lekker afgelasten, of nog beter helemaal zonder publiek spelen.
Die relschoppers die zich supporters noemen lekker 5 jaar opbergen.

27-08-2024 20:56

emieltjuhh +17818

Wauw hoezo?. Deze wedstrijd heeft een CL sfeer wat een pislul

27-08-2024 20:55

Koningtoto +60200

Wat ik al zei dus. Wat een debielen.

27-08-2024 20:55

Runnerlex +1729

Gewoon 2x Johan Cruijff Arena

27-08-2024 20:55

afca4eva +5942

Dan zet je de lampen aan. Gierige pin

27-08-2024 20:55

behangdelul +32538

Zondag zonder publiek op het normale tijdstip...verrassing.

27-08-2024 20:54

BakkalBijter +11626

Als ik een speler was geweest van ons was ik dan nog steeds niet die bus ingestapt. Alsof ze dan allemaal thuisblijven

27-08-2024 21:07

behangdelul +32538

Lachen man, wedstrijd spelen, iedereen bek houden en dan uitzenden om 17:00. Pushbericht via media om 16.45

27-08-2024 21:09

Amp +37589

Beker wordt toch ook altijd in t donker gespeeld? Inclusief als t een klassieker betreft

27-08-2024 20:54

Ajaxfan31183 +16391

Dit heeft niets met emotionele lading te maken meneer de burgemeester, maar die supporters die alles verzieken daar zijn van die doorgesnoven bos mongolen die de hondsdolheid krijgen als ze nog maar het woord Ajax zien en dan de hele stad willen verbouwen daar in Zuid Holland

27-08-2024 20:48

Henkje +3464

Als ie echt ballen heeft dan verplicht ie ze gewoon om te werken. Dit is pure presteren van de politie ze kunnen ook een andere dag staken

27-08-2024 20:44

PakSchaalPakBeker +576

Laat de politie lekker staken.
Hebben ook recht op een goed pensioen en een goede afvloeiinga regeling als zwaar beroep.
Bovendien is het van den zotte dat een stel idioten erg voor zorgt dat je rond een klassieker 5000 man politie (even gechargeerd) moet inzetten omdat ze zich niet kunnen gedragen..
En als ze niet hard aangepakt (kunnen) worden o.a. door het uitblijven van die voetbalwet (of efficiënte uitvoering daarvan) dan maar gewoon geen publiek, of desnoods lekker in Duitsland laten spelen..

27-08-2024 21:03

Polifinario +2095

In Düsseldorf zou wel weer eens leuk zijn. Ik bewaar goede herinneringen toen Ajax daar de eerste wedstrijden onder Louis van Gaal speelde begin jaren 90.

27-08-2024 22:00

Betuwe85 +20547

Wo middag 14:30 dan

27-08-2024 20:41

Kabouterplop +1432

De regel is dat de wedstrijd binnen 48 uur gespeeld moet worden. Dat was ook na het vuurwerk in de arena. Nu moet de knvb zich sterk houden en zeggen dat maandag of dinsdag wordt anders 0-3

27-08-2024 20:41

SpartakAmsterdam +5521

Onderbroken wedstrijd of uitgesteld is een ander verhaal dacht ik

27-08-2024 20:45

Darkbird +2500

Niet bij afgelasting

27-08-2024 20:49

Betuwe85 +20547

Kan niet ivm verplicht afstaan internationals . En de ene was een gestaakte wedstrijd deze is afgelast

27-08-2024 20:55

LichaTheButcher +3816

Omdat ze dan pakkies krijgen, je kan veel willen abou

27-08-2024 20:37

afcaslb80 +1466

Slappe hap burgemeester....
Gewoon spelen en anders 3 punten naar Amsterdam

27-08-2024 20:35

Ajaxfan31183 +16391

En andersom zeker de drie punten naar 010 .......

27-08-2024 20:40

AFCACruijff14 +161060

Verzet een weekendje de potjes van Ajax en Fey, herplaats naar daar de Klassieker. Haal die 2 andere potjes op een doordeweekse avond in. Klaar.

27-08-2024 20:33

Tov +1764

Dit kan dan toch pas wanneer beide Europees zijn uitgeschakeld?

27-08-2024 20:56

valentino88 +2528

Ik snap dat “De Kuip” aan vervanging toe is maar volgens mij hebben ze toch een CL waardige licht installatie. Slappe hap deze burgemeester.

27-08-2024 20:30

Broodjebal44 +5727

Wees nou maar blij dat het niet ‘s avonds uitgespeeld wordt, dan zit er 50.000 man met drank op en sporen ze totaal niet meer. Laat hem maar een keer ingehaald worden om 12.30 uur!

27-08-2024 20:35

valentino88 +2528

12:30 of 20:00, sporen doen ze nooit toch😂

27-08-2024 20:47

Broodjebal44 +5727

Sporen doen ze niet, maar ik hoop dat je mijn punt snapt 😂

27-08-2024 20:48

afcaslb80 +1466

Ook het licht is aan vervanging toe.. zoals heel Rotterdam

27-08-2024 20:36

Ajax4proud +10815

Had gewoon zonder publiek gekund. maar wel begrijpelijk. Nog een week geen Ajax, dan kan Brobbey tenminste fit worden. Ik mis het slechte spel niet.

27-08-2024 20:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.