Vos tevreden met doorstroom naar Ajax 1: 'Worden wij als staf van Jong Ajax wel blij van'

door Timo Suur 97

Bron Ajax.nl

Vos tevreden met doorstroom naar Ajax 1: 'Worden wij als staf van Jong Ajax wel blij van'

door Timo Suur 97

Bron Ajax.nl

Laatst geüpdatet

Dave Vos is tevreden met het aantal spelers dat uit Jong Ajax dit seizoen minuten heeft gemaakt in Ajax 1. Het belofteteam behaalt veel teleurstellende resultaten onder leiding van de oefenmeester, maar hij ziet voldoende aanknopingspunten richting het restant van de competitie.

'Het is een reeks van wedstrijden waar ongelooflijk veel gevraagd wordt van alle spelers', begint Vos in gesprek met Ajax.nl. De hoofdtrainer van Jong Ajax moet omgaan met veel wisselingen binnen zijn spelersgroep. 'Het bereik van de UEFA Youth League met Ajax O18 is voor ons ook belangrijk. Dus je moet goed afstemmen in welk elftal spelers spelen. Dat betekent dus dat je met wisselende samenstellingen speelt. In de afgelopen fase is dat wat extremer geweest.'

Vos weigert echter te klagen over de vele veranderingen binnen zijn spelersgroep. 'Wij zijn er ook voor om spelers door te ontwikkelen naar het eerste elftal. Dat is waar het om draait', vertelt de realistische oefenmeester. 'Maar spelers die rondom het eerste elftal zitten en terugkomen naar Jong Ajax willen we een warm bad bieden. Het terugkeren is voor hen niet altijd even makkelijk.'

Doel van Jong Ajax

Het doel van Jong Ajax blijft hetzelfde: spelers richting de hoofdmacht brengen. Vos vindt dat dat dit seizoen goed lukt. 'Als je ziet hoeveel spelers er dit seizoen al in de Johan Cruijff ArenA minuten hebben gemaakt, is dat iets waar wij als staf van Jong Ajax wel blij van worden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Aldert Boersma +399

De doorstroom is er , uit wanhoop , maar het is allemaal middelmaat staan niet voor niets 5de

24-03-2024 13:42

twynestar +28128

Dat is nog geen reden om Schip te adviseren om Martha op linksback in het eerste te zetten, Dave.

24-03-2024 12:52

Amp +37332

vraag me af waar die dan zo blij van wordt. Van de hoeveelheid aantal? Mag toch hopen dat kwaliteit straks weer boven kwantiteit wordt geplaatst. Hato is zijn verdienste niet zozeer. En van de rest buiten een Godts wordt je ook niet per se vrolijk. Zegt genoeg dat Martha en Banel inmiddels ook al niet meer worden ingezet voor de propaganda

24-03-2024 11:15

Lazell +16973

Gooijer, Vos en Godts alleen al is gewoon heel netjes.

24-03-2024 11:23

Amp +37332

netjes? wat is er netjes aan dat rijtje? Gooijer is kwalitatief niet eens goed genoeg voor dit ajax. Vos kan niet eens aanhaken. Alleen Godts heeft tot nu toe daadwerkelijk enige potentie getoond om mee te kunnen groeien naar een hoger niveau dat ajax weer moet gaan aantikken

27-03-2024 21:07

Lazell +16973

1 selectiespelers en 2 spelers met Europese subtop potentie, nu of over 3 jaar, is netjes. Als dit elk jaar doorstroomt heb je over 4 jaar een halve selectie eigen jeugd, met een waarde van een paar honderd miljoen. En dan hebben we nieteens alle spelers opgenoemd.

27-03-2024 22:35

Aurelius1 +19680

Hij wordt blij van dat ie weer de gelegenheid krijgt om aan zelfpromotie te doen.

24-03-2024 15:54

Ajax2024 +2075

Ajax zal het ermee moeten doen met transfervrije spelers. Er moet eerst worden verkocht voor er kan worden gekocht.

24-03-2024 08:49

leeke +10374

O dat is geen probleem hoor,spelers van Mislintat worden echt wel goed verkocht

24-03-2024 08:54

Hans Verhagen +14018

Het is op Hato na allemaal ondermaats.

24-03-2024 06:43

RSM +3913

Doorstroompje....verder is het niks alhoewel eigenlijk is het helemaal niks....snel geblesseerd, fysiek te licht, te langzaam kortom te kort voor de top vd eredivisie en over daarbuiten praten we geeneens.

24-03-2024 06:37

Dolblij +44703

Zitten echter geen echte high potentials tussen zoals vele jaren wèl het geval was. Eerder grijze muizen die een kunstje kunnen. En Godts is geen eigen kweek. Vos mag tevreden zijn als hij dat wil, Ajax mag niet tevreden zijn.

23-03-2024 21:21

Henkjanklaas +20585

Ik zie dat anders. Absolute top talenten ontbreken de laatste jaren.
In een Rijkhoff heb ik wel veel,vertrouwen maar krijgt veel te weinig speelminuten en Godts heeft ook wel wat. Maar ik zie nog geen wonder voetballers als vd Meijde, vd vaart, sneijder, timber, de ligt, frenkie, de oude kluivert.
Wel een noah Lang en Mahlen. Jammer dat die niet bij ons spelen.
Off topic, wat dacht je van een combi Reijnders - Mahlen zoals je gisteren zag bij Oranje. Echte Ajax spelers.

23-03-2024 19:48

DeKenner +9258

Hato?
Niet lang geleden o.a. Timber en Gravenberch?
Brobbey doet het niet onaardig?

23-03-2024 20:03

Henkjanklaas +20585

Mbt hato heeft u gelijk maar naast Hato, echte top
De laatste paar jaar, ik zie het niet.

24-03-2024 18:49

MosesD +14632

Gaat altijd in golfbewegingen.

24-03-2024 23:07

023Haarlem +3181

Welke spelers van Jong Ajax gaan het eerste echt halen??
Ik denk alleen Rijkhoff en Godts

23-03-2024 16:27

afcaman +2881

Twee spelers uit één lichting is wereldwijd gezien al erg veel.

23-03-2024 18:12

Ajaxsupporter02 +13797

Als er een beetje trainers met verstand zitten minstens Fitz-Jim ook. Twijfelgevallen zijn bijvoorbeeld Kalokoh, Aertssen en Vos in mijn ogen.

23-03-2024 20:44

RSM +3913

Nu kan 50% Ajax 1 halen. Als het niveau Haller/ Frenky/ De Ligt/Maz/Tagli er is, zitten ze allemaal relaxed op de bank of spelen ze bij Twente, AZ etc...

24-03-2024 06:43

myway25 +2424

Het is goed dat iemand is die positief is. Uiteraard heeft het te maken met de miskopen dat begrijpt hij ook wel.

23-03-2024 16:09

Aurelius1 +19680

Vos preekt toch alleen maar voor eigen parochie? Het is fake positivisme, want de gemiddelde supporter ziet dat het talent middelmatig is. In elk interview dat ie geeft zit ie de boel positief te spinnen voor zichzelf. Misschien zou ie spindoctor moeten worden. Maar goed, je moet wel als trainer, want hoe goed een trainer is is allemaal gebaseerd op perceptie, image en hype.

23-03-2024 23:40

C14 +22310

Zoals meerderen al aangeven heeft dit vooral te maken met de kansloze aankopen, maar ja, dat is al sinds 2018 het geval. Sindsdien kwamen ook alleen talenten, ook hele goede, er pas in als een de zoveelste miskoop door koopclub Ajax gedaan was.

23-03-2024 15:29

emieltjuhh +17725

Vos is hem ook niet die is veel ste lief

23-03-2024 14:27

Belnaarhuis +4931

Nieuwe stijl trainer, dat is de toekomst als je kijkt naar de tactische invulling en visie. Als hij ook echt te lief is qua het borgen van discipline en mentaliteit (geen idee of dat zo is) dan moet er maar iemand naast gezet worden.

23-03-2024 16:30

AJAX020ADAM +6911

Gaat hetzelfde gebeuren als bij Heitinga.

23-03-2024 19:45

Jelluhafca +3363

De lat ligt hoog, snel tevreden met minder kwaliteit. Tijden kunnen snel veranderen!

23-03-2024 13:37

Betuwe85 +20400

Snap dat je tevreden bent Vos . Maar kanttekening de spelers die doorbreken , breken zij door vanwege hun kwaliteiten of vanwege falen van de aankopen ?

23-03-2024 13:35

Simpelishetmoeilijkst +25080

Precies de juiste kwestie!

23-03-2024 16:41

Ajaxsoul +3349

Goed verhaal waarin Vos nog maar eens duidelijk maakt wat zijn taak is. Dat zal niet iedere supporter (willen) begrijpen omdat er zijn wier denkpatroon volledig naar succes en resultaat is ingericht terwijl Ajax toch echt een opleidingsclub pur sang is die haar bestaansrecht aan die opleiding ontleent. Ook heeft niet iedere supporter de beschikking over een gezonde portie redelijkheid en realiteitsbesef zo blijkt duidelijk uit de reacties. Jong Ajax is een opleidingselftal waarin een talent de tweede fase van zijn opleiding doorloopt. Het is natuurlijk zaak om die fase niet lang laten duren omdat dat funest zou zijn voor de ontwikkeling van een talent alsook de doorstroming. Een opleiding levert natuurlijk geen kant en klaar eindproduct af, de laatste fase zal dan ook moeten worden doorlopen bij de A selectie. En die fase gaat voor veruit de meeste talenten niet in een rechte lijn maar met vallen en opstaan en pieken en dalen. Die zijn natuurlijk niet altijd even bevorderlijk voor het resultaat en dat is waarschijnlijk ook de reden dat Kroes heeft gezegd dat het niet realistisch is om te verwachten dat Ajax volgend seizoen mee gaat doen om de titel.

Dat zal zijn omdat hij weet dat de selectie van Ajax komend seizoen vooral uit talenten zal gaan bestaan omdat hij de financiën moet gaan herstructureren. Dat heeft hij ook al min of meer aangegeven met zijn uitspraak dat hij voor 3 jaar heeft getekend en binnen dat tijdsbestek weer wil mee gaan doen om de titel. Dan heb je het feitelijk over een drie jaren plan waarin er in het eerste jaar voornamelijk gezaaid zal gaan worden en de doelstelling waarschijnlijk naar beneden zal worden bijgesteld tot het realiseren van Europees voetbal. Het tweede jaar zal dan voornamelijk gaan bestaan uit het ontwikkelen met als doelstelling één van de CL tickets. Dan kan er in het derde jaar wellicht geoogst gaan worden met als doelstelling weer meedoen om de titel. Dat gaat dus nog wel even duren en zal voor sommige supporters even wennen worden, maar de meeste supporters zullen er waarschijnlijk heel blij van worden dat Ajax weer de club gaat worden zoals die ooit bedoeld was met veel talenten uit de eigen opleiding en herkenbaar voetbal. Precies zoals er in het Plan-Cruijff staat, met een gezonde portie Ajax DNA.

23-03-2024 13:30

AFCAWormerveer +4414

Goed en duidelijk verhaal. Maar van de spelers van jong die mogen debuteren in Ajax 1 mag je toch ook wel verwachten dat ze het iets beter doen op een nivo lager.

23-03-2024 13:43

Ajaxsoul +3349

"Maar van de spelers van jong die mogen debuteren in Ajax 1 mag je toch ook wel verwachten dat ze het iets beter doen op een nivo lager".

Dat is een resultaatgerichte opmerking, terwijl je voor een obectieve beoordeling van talenten juist door de resultaten moet kunnen heen kijken. Het is bovendien ook nog maar de vraag. In Jong Ajax moeten de talenten vaak met medespelers van onder de 20 en in een wekelijks wijzigende samenstelling spelen tegen veelal gelouterde profs. In de KKD wordt ook heel anders gespeeld dan in de eredivisie, die competitie is veel fysieker terwijl talenten zich juist op dat vlak vaak nog moeten ontwikkelen. Iemand als Onana stond in Jong Ajax ook regelmatig te schutteren en heeft daar geen moment het niveau laten zien dat hij later zou bereiken. Ik vind Hlynsson bij de A selectie vaak ook een stik beter uit de verf komen dan bij Jong.

23-03-2024 16:24

KarimB +11114

Dat door de resultaten heen kijken heeft er voor gezorgd dat we een generatie wijven in de duels hebben. Slap zakken breken er momenteel doo.r

23-03-2024 17:32

NipeB +15765

Is een beetje meer voor nodig. De jeugdopleiding levert al zeker 10 jaar geen aanvallers en middenvelders van kwaliteit af. Ook is totaal niet ingespeeld op de ontwikkeling van tactische, fysieke en mentale aspecten van voetbal anno nu. Ik mis de mentaliteit, wilskracht bij de Ajax jeugd. Tot slot wordt creativiteit ook ontmoedigd. Spelers die dat van nature hebben worden uit de as gehaald ipv dat zij hun creativiteit daar ontwikkelen. Zo leren ze te herkennen wanneer risico kan en wanneer dat even niet gepast is. Je hebt niks aan een 3 jaren plan als de opleiding daaronder vooral veel spelers opleidt die naar een BVO kunnen maar slechts weinig die goed genoeg zijn voor Ajax 1, laat staan nog betere clubs.

23-03-2024 14:40

Ajaxsoul +3349

Je reactie kan worden gerangschikt onder de noemer "gebrek aan realiteitsbesef". Als je werkelijk vindt dat middenvelders als Gravenberch, Van de Beek, Misehouy, Nouri, Ünuvar, Lucas Andersen, Klaassen, Quinten Timber, Matusiwa, Fitz-Jim, Hlynsson, Taylor en Vos, en aanvallers als Noa Lang, Bryan Brobbey, Kasper Dolberg, Victor Fischer, Vaclav Cerny, Justin Kluivert en Siem de Jong geen kwaliteiten zouden hebben, toon je daarmee vooral aan de lat zo hoog te leggen dat veruit de meeste spelers daar alleen maar met een ladder overheen kunnen. En dan overschat je de financiële en sportieve mogelijkheden van een club als Ajax schromelijk. Ajax is in het Europese voetballandschap hooguit een subtopper, dat er supporters zijn die een incidentele uitschieter naar boven meteen aangrijpen om die tot norm bij Ajax te verheffen doet daar niets aan af.

Verder heb je het over mentaliteit en wilskracht, als van een opleiding verwacht dat die dat er zou kunnen inbrengen terwijl dat gewoon karaktereigenschappen zijn waar Moeder Natuur voor verantwoordelijk is, toon je ook daarmee gebrek aan realiteitsbesef aan. Dat is slechts in zeer beperkte mate mogelijk en dan nog uitsluitend als dat er bij een talent in zit. Je gaat van een raspaard echt geen werkpaard maken, een enkele uitzondering daar gelaten. Ook met je betoog dat creativiteit bij Ajax zou worden ontmoedigd sla je de plank volledig mis en het argument wat je daarvoor gebruikt, snijdt geen enkel hout. Het is de groots mogelijke onzin dat creativiteit alleen maar in de as ontplooid zou kunnen worden, als je werkelijk in die veronderstelling verkeert, zou je eens naar spelers al Noa Lang, Xavi Simons en Joey Veerman wiens favoriete positie op 8 is. Dat talenten bij Ajax soms op andere posities worden gezet, is onderdeel van hun ontwikkeling. Op andere posities worden vaak andere vaardigheden gevraagd en door dat te doen kunnen de talenten zich ook die vaardigheden aanleren. Geen enkele BVO zou het in zijn hoofd halen om creativiteit te ontmoedigen, dat gebeurt zelfs niet eens bij de amateurs. Dat is dan ook niets meer dan heel ver gezochte complottheorie.

Het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin dat Ajax geen spelers zou opleiden die goed genoeg zijn voor de A selectie. Hlynsson, Vos, Brobbey, Rijkhof, Aartsen, C. en T. Setfort, Hato, Rensch, Taylor, Fitz-Jim, Rijkhoff, Van Axel-Dongen, Gooijer, Verschuren, Janse, Brandes, Kalokoh, Vink, Wolff hebben meer dan genoeg talent om hoge ogen te gooien bij Ajax, tenzij je natuurlijk van hen verwacht dat ze het niveau van een Frenkie de Jong zullen gaan benaderen. Zo'n speler gaan we voorlopig niet meer zien in het Ajax shirt en het is dan ook volslagen zinloos om zo'n speler als referentiekader te gaan gebruiken voor het niveau van de opleiding. Geen enkele opleiding kan uit steen goud maken, ook die van Ajax niet. Hoe ver een talent kan komen, hangt vooral van het talent en de vaardigheden van een speler af, een opleider kan zo'n talent alleen maar helpen bij de ontwikkeling daarvan. Een opleiding is geen krokettenfabriek waar je alleen maar de benodigde ingrediënten in een kuip behoeft te gooien om de kroketten van de lopende band te doen afrollen.

23-03-2024 16:13

NipeB +15765

Heel erg lang verhaal waar eigenlijk niks in staat eerlijk gezegd. Mentaliteit is helemaal niet wat je van moeder natuur meekrijgt. Dan snapt u bijzonder weinig van hoe dat werkt. Dat train je namelijk. Het is inderdaad geen krokettenfabriek. U kunt wel allemaal namen noemen van spelers die niet meer spelen, vaak geblesseerd zijn, ziektes hebben en een paar die een redelijke carrière hebben en dat bewijst mijn punt alleen maar: kwantiteit gaat boven kwaliteit. Spelers als Unuvar hebben alleen maar last van het aan de zijkant staan. Ik zeg ook nergens dat ze alleen in de as zich kunnen ontwikkelen. Je ziet al jaren dat ze vanwege de risico’s aan de zijkant worden geparkeerd. Daar waar ze maar n een kant op kunnen bewegen en dus beperkt worden. Frenkie de Jong hebben wij niet opgeleid. Die heeft nog even Jong Ajax gespeeld en toen na Ajax 1 snel door. Een slecht gekozen voorbeeld. De Ligt was het laatste grote talent. Sindsdien wel wat talenten maar niet heel grote. Hoe verklaart u dat Ajax al een decennium nauwelijks nog de middenvelders of aanvallers voor Oranje levert? Dat is meer dan mindere generaties. Er is iets anders mis. Zou goed zijn daar eens naar te kijken en ook naar andere opleidingen die innovatiever zijn dan Ajax. Daar leer je wat van. Ik zie begaafder aanvallers en middenvelders bij andere jeugdopleidingen in ons land lopen. Die doen het dus ook alleraardigst.

23-03-2024 16:30

Ajaxsoul +3349

"Mentaliteit is helemaal niet wat je van moeder natuur meekrijgt. Dan snapt u bijzonder weinig van hoe dat werkt. Dat train je namelijk".

Mentaliteit is in de sportwereld een ander woord voor instelling, karakter. Mentaliteit tonen is karakter tonen, dus dat het aangeboren is zit zelfs al in het woord opgesloten. Je kunt zolang trainen als je wilt, maar je gaat van iemand die van nature lui is en bij voorkeur de kantjes er afloopt nooit een werkpaard maken. Je kunt hem met training hooguit zover krijgen dat hij de kantjes er wat minder van af loopt. Mentaliteit zie je bij een bepaald type speler als Jan Wouters en Dick Schoenaker. Je hebt ook spelers die dat van nature niet hebben zoals Tscheu La Ling. Die liet Schoenaker destijds al het vuile werk voor hem opknappen en als hij op de grond terecht kwam deed hij er tien minuten over om weer op te staan. Dus ben je het vooral zelf die het niet snapt.

Ik heb nergens gezegd dat Frenkie de Jong bij Ajax zou zijn opgeleid. Die conclusie komt geheel voor je eigen rekening. Kennelijk heb je wat moeite met begrijpend lezen, ik heb de naam van Frenkie de Jong genoemd als onrealistisch referentiekader. Van de spelers die ik opgenoemd heb zijn zijn Nouri, S. de Jong en Fischer de enigen die niet meer spelen. Bovendien heb ik gereageerd op je betoog dat Ajax al 10 jaar geen spelers met kwaliteiten zou afleveren en daar doet wel of niet spelen natuurlijk helemaal niets aan af. Noa Lang is ook al een tijdje geblesseerd maar daardoor is het natuurlijk niet ineens een speler zonder kwaliteiten. Dat je uitgerekend de drie noemt die niet meer spelen toont ook genoegzaam aan wat je bedoelingen zijn.

Dat Ajax al decennia geen middenvelders aan Oranje zou leveren is een ronduit kinderlijke redenatietrant omdat dat natuurlijk komt omdat een speler niet zo heel lang bij Ajax blijft en binnen de kortste keren weer vertrokken is. Bovendien heeft de club ook spelers opgeleid die uit het buitenland komen en daar international zijn. Als je kijkt naar spelers bij Oranje die hun opleiding deels of geheel bij Ajax hebben doorlopen en international zijn (geweest), krijg je een heel ander verhaal. Het is ook heel typisch om uitsluitend de middenvelders en aanvallers te noemen alsof Ajax alleen met middenvelders en aanvallers speelt. Maar als je het over Ajax middenvelders/aanvallers hebt die de laatste 10 jaar in Oranje hebben gespeeld kom je met Van de Beek, Taylor, Gravenberch, Q Timber, Klaassen, Bazoer en J. Kluivert, Noa Lang, D. Malen, altijd nog tot 9.

Het is natuurlijk ook een beetje vreemd om het grote Oranje als referentiekader te gebruiken als het om talenten gaat. Als je kijkt naar de jeugdelftallen van Oranje kijkt, is Ajax heel vaak hofleverancier. Ook je redenatie dat Ünuvar aan de zijkant zou worden geposteerd om risico's uit te sluiten, is op drijfzand gebaseerd. Dat was omdat hij net als Brobbey en Sontje Hansen te weinig inhoud had om in de as te spelen en het zelfs bij Jong Ajax al geen wedstrijd kon uitspelen, laat staan meerdere in 1 week. Het is grote onzin dat talenten er last van zouden hebben als ze aan de zijkant worden geposteerd en het is bovendien een non argument omdat ze natuurlijk niet met ze allen tegelijk centraal kunnen staan. En dan moeten er dus een keuze worden gemaakt tussen de zijkant of de reservebank. En dat lijkt mij eerlijk gezegd geen al te moeilijke keuze.

Het kan natuurlijk dat er bij andere BVO's talenten rondlopen die begaafder zijn. Maar ook begaafdheid is aangeboren en ook dat zegt dus helemaal niets over een opleiding omdat geen enkele opleiding uit steen goud kan maken maar de talenten alleen maar kan helpen bij hun ontwikkeling. Dus ook hier geef je weer aan er volstrekt irreële verwachtingen op na te houden. Alle negatieve onderbuikgevoelens over het niveau van de opleiding worden moeiteloos weerlegd door het jaarlijkse rapport van het CIES waaruit blijkt dat Ajax voor het zoveelste jaar op rij de meeste talenten levert aan de 31 grootste competities. En dat zegt mij veel meer dan jouw kritiek. Die kritiek is niets anders dan het gevolg van een volstrekt onrealistisch verwachtingspatroon. Ajax is geen Real Madrid of Barca, maar een Europese middenmoter en dus hoeven de spelers die de club opleidt niet perse geschikt te zijn voor een club als Real omdat Ajax in de eerste plaats spelers opleidt voor de club zelf. Je kunt de lat zo hoog leggen als je wilt en spelers als F. de Jong en M. de Ligt als referentiekader gebruiken maar dat is volstrekt zinloos omdat dat soort spelers maar 1 keer in de zoveel tijd worden gescout en opgeleid. De spelers die ik mijn vorige bijdrage genoemd hebt zijn goed genoeg voor het Ajax van de realiteit, als jij die niet goed genoeg vindt heb je het gewoon veel te hoog in je bol. Het is logisch dat je beweert dat Ajax geen grote talenten heeft voortgebracht, dat komt omdat je zoals ik al eerder heb aangegeven de lat zo hoog legt dat uitsluitend talenten van de buitencategorie er zonder ladder overheen kunnen.

https://www.ajax.nl/artikelen/jeugdopleiding-ajax-levert-meeste-spelers-in-europa/

23-03-2024 18:05

RayJordaan +6795

Hlynnson, Aertssen, Setford, Vink, Wolff, Brandes, Gooijer het is allemaal net niet, aardige talenten maar ook niet meer dan dat, niet uitzonderlijk imo.

23-03-2024 20:41

NipeB +15765

@Ajaxsoul: We leiden vooral middelmaat op voor BVO’s. Je zou willen opleiden voor Ajax 1. Verder lees ik je verhaal niet meer. Dit is geen discussie. Je bent neerbuigend, legt me van alles in de mond dat ik helemaal niet schrijf en staat niet eens open voor een respectvolle discussie. Have a nice life. Ik besteed mijn tijd liever aan normale Ajacieden.

23-03-2024 22:09

Ajaxsoul +3349

Natuurlijk zijn die spelers niet uitzonderlijk, maar dat is ook helemaal niet nodig omdat Ajax ook geen uitzonderlijke club is. Die is uitsluitend uitzonderlijk voor ons supporters, maar naar internationale maatstaven genomen is Ajax een modale club die alleen uitzonderlijk is vanwege haar jeugdopleiding. Ajax heeft maar 1 uitzonderlijk talent en dat is Hato. Die heeft volgens het CIES momenteel een marktwaarde van 78 miljoen. Dat zal Ajax waarschijnlijk niet voor hem gaan krijgen, maar het toont wel aan hoe goed die in de markt ligt. Dat zal ook de voornaamste reden zijn dat Ajax er zoveel energie in heeft gestoken om zijn contract te verlengen, sportief heeft de club daar niet zoveel aan omdat Hato brandt van de ambitie en zijn uiteindelijke doel om de beste verdediger ter wereld te worden niet bij Ajax gaat bereiken. Daarvoor moet hij hogerop en daarom zal ook hij zijn vertrokken voor hij goed en wel de tienerleeftijd is ontgroeid. Ajax moet het hebben van spelers Hlynnson, Aertssen, Setford, Vink, Wolff, Brandes, Gooijer omdat dat spelers zijn die wellicht wel bereid zijn om wat langer te blijven.

Ik zou sommige Ajacieden willen aanraden om het boek Don Quichotte de la Mancha van de Spaanse auteur Cervantes eens te lezen. Dat boek gaat over de eeuwig durende strijd van het idealisme versus de realiteit en waarin de idealen steevast sterven in schoonheid omdat de realiteit het onmogelijk maakt om ze te verwezenlijken. Precies als nu weer bij Ajax gebeurt, waar Ajax het ideaal om bij de Europese top te behoren moet laten varen vanwege een gebrek aan middelen. Financiële middelen omdat voor haar ideaal topspelers nodig zijn die topsalarissen verlangen en sportieve middelen omdat zelfs de zelf opgeleide spelers al dromen van een van de grote competities en hun koffers pakken zodra ze daartoe de mogelijkheid krijgen. Het probleem van sommige supporters is dat ze net als Don Quichotte hun kop liever hun kop in het zand steken en het gevecht met de windmolens aan gaan dan de realiteit onder ogen te zien. En die realiteit is dat Ajax het ideaal om bij de Europese top te bereiken opnieuw in ieder geval voorlopig moet laten varen omdat het transferbeleid niet langer houdbaar is. En zich zal moeten richten naar een ideaal dat nog wel mogelijk is en dat is het opleiden van talenten. Bij de club zelf is men daar al langer van doordrongen vandaar dat men vanuit de boezem van de club Alex Kroes naar voren heeft geschoven met de opdracht om van Ajax weer het Ajax te maken zoals dat ooit is bedoeld. In ieder geval voor zolang het duurt.

24-03-2024 08:01

Sven Heida +1384

Ajaxsoul maar ze moeten wel af van de instelling meedoen is belangrijker dan winnen . En over Kroes gesproken hij komt met dezelfde redenering die Mislintat ook hanteerde maar helemaal met de grond gelijk is gemaakt . Met zijn grote mond over Mislintat moet Kroes zich nu niet verschuilen maar laten zien dat hij het beter kan , dus op naar het kampioenschap .

23-03-2024 15:33

Simpelishetmoeilijkst +25080

Ajaxsoul,goed opgeschreven. In mij 55+ jaren als Ajacied heb ik dit al meerdere malen meegemaakt. Het duurt een paar jaartjes om de. Lub weer op te bouwen.

23-03-2024 16:44

Aurelius1 +19680

Ik vind wat trainers zeggen niet zo relevant, die spreken altijd voor eigen parochie. Iedereen ziet dat de kwaliteit van doorstroming laag is dit seizoen, maar trainers geven overal een positieve spin aan. Je zult nooit een trainer horen zeggen: de kwaliteit is shit. Ja, de enige die dat zei, Steijn, werd vervolgens de Arena uit gejaagd. Dus in die zin moeten trainers ook 99% van de tijd liegen en draaien. Maar dat maakt hun uitspraken dus gewoon irrelevant.

23-03-2024 13:20

Nr.10 +110893

Het aantal spelers ligt inderdaad heel hoog, maar dat komt vooral omdat het niveau van het eerste gekelderd is natuurlijk. Ik denk niet dat iemand zichzelf daarvoor op de borst hoeft te kloppen.

23-03-2024 13:00

JJFajax +3547

Ja en wat er doorkomt is gewoon drama. Dus zo blij ben ik er niet over

23-03-2024 12:39

KarimB +11114

Ik vindt Vos echt slechte uitspraken doen weer. net als bij de Pantelic podcast. Waarbij ontwikkeling boven winnen staat. Echt dat is zo niet meer van deze tijd met de Gen Z instelling.

Komt natuurlijk door een groter geheel. Maar er breken alleen maar mentaal waardeloze types door. Slappe mannetjes die elk duel schuwen en niet de werkethiek hebben om achter een man aan te sprinten. Daar mag wel is na gekeken worden onder zijn leiding

23-03-2024 12:38

C14 +22310

Helemaal nergens op gebaseerd, altijd maar weer op mentaliteit gooien als het wat minder loopt.

Hato, Fitz-Jim, Taylor, Brobbey, Martha, Vos. etc. gaan de duels prima aan, soms zelfs té fel, en die sprinten zat achter mannetjes aan.

En ontwikkeling boven winnen is juist van deze tijd, is juist innovatief.

En ook jij maakt weer de misvatting dat men doet alsof de talenten meekrijgen dat ze niet hoeven te winnen, de trainers eisen gewoon dat ze voor de winst gaan, het gaat erom dat trainers geen keuzes maken om maar als team te winnen, dus bijvoorbeeld rijpe en fysieke maar minder getalenteerde talenten op te stellen, om maar de tegenstander weg te blazen.

23-03-2024 15:28

KarimB +11114

Martha de duels gewoon aangaan. kom op dat is niet wat je echt vindt toch? Taylor is de eerste 25 wedstrijden dit seizoen een totale diva geweest met zijn gesjok.

Wat mij betreft ligt dit dus wel aan alles wat jij ontkent. Gaan het niet eens worden

23-03-2024 17:23

eros +4776

Ik vind het dit seizoen juist heel erg tegen vallen. Als je ziet hoe het eerste presenteert zou je denken dat er juist spelers moeten kunnen doorbreken.

Enkel Hlynsson is ‘doorgebroken’,… al vind ik hem ook tegenvallen.

Martha, Babel, Godts, Fitz-Jim, Gooijer, van Dongen, Aertsen, Salah-Edine,… vooralsnog te licht bevonden

23-03-2024 12:11

Oeroeboeroe +18268

Babel??? Ik hoop toch dat dat een typefout is :-D

23-03-2024 12:13

KarimB +11114

Banel, kom op haha. de B zit naast de N op t toestenbord haha

23-03-2024 12:35

Oeroeboeroe +18268

Val dan af gap, dan hoef je niet met van die dikke vingers te typen :-D

Nee is goed man, we hebben onze lol voor vandaag weer gehad... echt hilarisch ;-)

23-03-2024 12:37

KarimB +11114

T was niet mijn bericht haha

23-03-2024 23:22

Oeroeboeroe +18268

Owwww hahaha, Solly! ;-)

23-03-2024 23:26

Capocapo +12001

Godts had pech met zijn blessure. Gooijer doet het best aardig, is ook nog een jonge gozer. Idealiter had die backup geweest die af en toe inviel

23-03-2024 12:18

Ajaxsupporter02 +13797

Godts, FJ, VAD en Aertssen hebben nog nauwelijks kansen gehad.

23-03-2024 14:13

NipeB +15765

VAD is altijd geblesseerd. Zijn lichaam lijkt niet geschikt voor profvoetbal. Godts blessures en 17 jaar. Aertssen heeft wel de kans gehad in de voorbereiding en in Spanje en greep beide keren zijn kans niet. FJ had niet teruggehaald moeten worden.

23-03-2024 14:43

Ajaxsupporter02 +13797

In Spanje was Aertssen niet mee volgens mij (was trouwens ook niet zo slecht als velen zeiden in de voorbereiding). En FJ hoort gewoon de kans te krijgen. Godts is 18, maar kwalitatief gezien hoort ook hij gewoon kansen te krijgen de komende tijd.

23-03-2024 15:01

komopajax777 +13125

Vos ziet hopelijk toch wel in dat het om kwaliteit gaat en niet om kwantiteit?Banel en Martha waren nou niet bepaald voltreffers,Gooijer evenmin.

23-03-2024 12:04

Rolo +13590

Dit soort jongens moeten gewoon begeleiding krijgen bij 1 van de ervaren mannen. Die moeten dit soort groentjes meetrekken. Echter de ervaren mannen (Bergwijn, Berghuis, Sutalo, Sosa etc) hebben zelf moeite het hoofd boven water te houden. Om welke reden dan ook. Dan kan je van de jeugd geen wonderen verwachten.

De jonkies spelen makkelijker in een goed draaiend elftal dan in een zwalkend Ajax.

23-03-2024 12:08

Oeroeboeroe +18268

Sinds ze het bij Jong hebben besloten, dat meedoen belangrijker is dan winnen, hebben ze dat bij het eerste haarfijn overgenomen...

23-03-2024 11:59

trodat4030 +96403

Onzin, ook toen Jong kampioen werd stond individuele ontwikkeling (iets anders dan 'meedoen' overigens) al boven winnen. Verder staat winnen 'gewoon' op de 2e plaats. Belachelijk dat men hier altijd doet of winnen pas ergens op de 54854e plek staat, alleen maar omdat het niet op de 1e plek staat... Dat fabeltje moet nou écht eens uit jullie systeem want het is gewoon gelul.

23-03-2024 12:52

Oeroeboeroe +18268

Het begint er anders steeds meer op te lijken, dat is mijn punt. En helaas wordt dit door het eerste overgenomen. Ik snap dat men niet expres gaat lopen verliezen, maar ik mis bij de meeste spelers een bepaalde drive.

23-03-2024 12:56

Jutter1 +4311

Daar sla je de plank toch behoorlijk mis Vos, enige spelers uit dat Jong Ajax zijn weliswaar de laatste jaren doorgestroomd naar het A team, maar hun kwaliteit is bepaald niet iets om over naar huis te schrijven, laat staan de huidige spelers in dat Jong Ajax team, mogelijk een enkeling daargelaten, Dat raakt dus kant noch wal, een dergelijke uitlating, laat staan om daar blij van te worden!! Dat was vroeger overigens vaak wel anders! Ook de levensader van de club ,de jeugdopleiding dus, laat het momenteel ernstig afweten, net zoals het huidige A team trouwens ,daar wordt je toch moedeloos van!!

23-03-2024 11:54

Oeroeboeroe +18268

Het antwoord van de huidige generatie managers: ik heb gedaan wat er in het boekje staat, aan ons ligt het niet.

23-03-2024 12:00

Sampaoli +39112

Jong Ajax met een uitgebalanceerde selectie volgend seizoen serieus nemen, graag. Nu teveel spelers op secundaire posities gezien (Kalokoh spits, Brandes achterin, Agougil linksback, Fitz-Jim 10 etc.).

Het principe lijkt mij duidelijk, afgezien van een enkeling (Hato, De Ligt) moeten talenten zich bewijzen in Jong Ajax. Zelfs Timber, Brobbey en Gravenberch hebben dit moeten doen. Er hoort geen ‘free-pass’ te zijn naar Ajax 1 en dat maakt de minuten voor Martha en Banel voor velen ook moeilijk te accepteren. Het is een projectie van het falende beleid.

23-03-2024 11:37

Capocapo +12001

Die gasten spelen dankzij die geweldige Duitse TD. Zonder hem, hadden zij niet in 1 gespeeld. In ieder geval niet zo snel

23-03-2024 12:22

JanTa +15806

Puur uit nood geboren omdat een groot deel van de aankopen hopeloos faalde. Sommige spelers die doorgestroomd zijn waren nog niet toe voor een basisplek.

23-03-2024 11:09

Sampaoli +39112

Maar wel toe aan minuten. Hlynsson en Gooijer zijn nu te snel belangrijk gemaakt door Van ‘t Schip, maar speelden een periode uitstekend bij Jong Ajax en werden beloond. Zo hoort het te gaan.

23-03-2024 11:34

Schip +23334

Niet mee eens. Je maakt van een uitgangspunt een harde wet. Op niets gebaseerd. Schip maakt die twee niet belangrijk: hij had gewoon geen opties door falende aankopen.

Waar is de AM dan? Het idee was 100% om Akpom achter de spitsen neer te zetten. Mikautadze kwam nl als reserve spits. Akpom daarna toen Spertsyan niet werd geprobeerd.

Idiote beslissingen. Maar het gevolg is dat er niemand is. Wie moet Schip nou opstellen als alternatief voor Hlynsson?

Je kunt niet met een middenveld van Henderson - Mannsverk - Tahirovic spelen. Tenminste niet als je niet van plan bent na een wijziging van het bestemmingsplan een dubbellaagse bunker te bouwen op het veld in de Arena.

Wie dan? Misehouy is verbannen, met Akpom op 10 speel je zonder middenveld - dat hebben we al eerder kunnen zien - er is gewoon niemand.

Martha kwam er enkel in als duizendpoot, omdat Sosa qua vorm in geen velden of wegen te bekennen was, Salah Eddine gewoon geen verdediger blijkt (gaf ik vorig jaar al aan) en die Argentijn te licht is en geblesseerd raakte.

En je moet het erkennen dat Martha het een serie wedstrijden uitstekend oppakte. Prima opgelost door Schip, al was de wijze waarop hij hem daarna in de media aanpakt te hard. Nu is Sosa inmiddels lekker gewend - echt een doorgewinterde crack die jongen - en toont hij iets van een (matige() back te zijn en speelt hij direct.

23-03-2024 11:47

Sampaoli +39112

Dat Hlynsson minuten kreeg en zelfs basisplaatsen is compleet logisch imo, gezien niveau in Jong en daarna in 1 ook.

Kunnen niet ontkennen dat hij, waarschijnlijk door veel wedstrijden in korte tijd, minder is gaan spelen. Dat vele wedstrijden in korte tijd ‘moeten’ spelen bedoel ik met belangrijk gemaakt worden. Wellicht verkeerd verwoord dan.

Of dat moeten zoals jij beweert komt omdat er daadwerkelijk niemand is of omdat hij door Schip te hoog wordt ingeschat is een discussie waard. Zelf denk ik dat er met verschuivingen (Akpom, Forbs, Taylor, Berghuis, Bergwijn, Godts etc.) wel iets mogelijk was gedurende de gehele periode.

23-03-2024 11:58

AjaxDeBesteClub +18786

We konden heel simpel met Van de Boomen - Taylor - Tahirovic spelen. Of met Berghuis op 10 en Mikaudatze/Forbs op rechts. En zeker hoe diep Hylnsson vaak staat in het veld. Dan kan je beter de voormalig topscoorder van de Championship daar neer zetten. Schip heeft gewoon een voorkeur voor eigen jeugd. En ik heb de voorkeur om de beste spelers in het veld te zetten.

23-03-2024 12:08

Capocapo +12001

Akpom werd compleet overlopen op het middenveld.
Mikautadze en forbs, die kunnen niks, dat zie je toch zelf ook??

23-03-2024 12:23

DarkChild +3451

Nou, de trainer zou -en ik noem maar iets revolutionairs - zijn speelwijze aan kunnen passen aan de aanwezige kwaliteiten van zijn spelers? En dan ook daadwerkelijk en niet alleen maar ogenschijnlijk. Want als je vluchtig kijkt klinkt het logisch wat je zegt, Hlynsson is een aanvallende middenvelder, dus die zet je daar dan neer. Als je echter kijkt naar zijn daadwerkelijke spelaandeel, dan heb je tal van wedstrijden dat hij 0 duels wint (!), 0 succesvolle dribbels heeft (!!) en 0 keypasses geeft (!!!). Naast een algeheel karig aandeel aan balcontacten/passes.

Dus ja. is dat dan ineens wel een aanvallende middenvelder? Op basis van dat zijn spelerskaart in FM of Fifa dat zegt?

Het is ook veel te makkelijk om te zeggen dat je alleen met Akpom zonder middenveld speelt. Dan maak je het probleem veel kleiner dan het daadwerkelijk is. Als je de wedstrijden onder Schip en eerder Steijn analyseert (Zowel visueel als met statistische onderbouwing als pakweg een pass-map en een heatmap) dan zie je dat de tactiek aan alle kanten rammelt. We spelen niet zonder middenveld als pakweg Akpom er dan zou staan, we spelen zonder middenveld omdat de trainers er vrij duidelijk geen fok om geven. Want ze sturen nooit bij en een week later staat én gaat het weer zo.
Of beter gezegd: de hoofdtrainer, want assistenten hebben geen zier te vertellen als het er echt op aan komt.

Ofwel, het is allemaal erg zielig voor Schippie, maar het zijn stiekem toch zijn eigen keuzes en nog meer stiekem een continuering van zijn vrij armoedige loopbaan als trainer.
Als je je maar een klein beetje inleest in het verleden (en Zwolle is echt niet zo lang geleden) is het niet vreemd hoe het in het heden gaat. Amsterdams accent of niet, matige trainers will be matige trainers.

23-03-2024 12:30

Ajaxsupporter02 +13797

Een blok Tahirovic en Van den Boomen komt sowieso zwaar te kort. Dat hebben we al gezien.

23-03-2024 14:17

AjaxDeBesteClub +18786

Forbs en vooral Mikaudatze zijn 1000 klasse beter dan Hylnsson, Banel en Martha. En het is een schande dat een corrupte coach die op de bank heeft gezet voor omhoog gevallen kwaliteit arme jeugdspelers, die het van hun levensdagen niet aan gaan kunnen.

23-03-2024 20:26

AjaxDeBesteClub +18786

Van de Boomen en Tahirovic zijn beide 1000 klasse beter dan Hylnsson. Dat het (nog) niet het na te streven niveau is, ben ik met je eens.

23-03-2024 20:28

Steffenhagen +37711

Lees je mail nog even rustig terug

23-03-2024 20:33

JanTa +15806

😂😂😂😂

23-03-2024 21:19

AjaxDeBesteClub +18786

Over welke spelers heb je het dan? Alleen Hylnsson, Vos Gooijer, Banel en Martha zijn dit seizoen doorgestroomd. 80/90% van de tijd waren er betere opties voorhanden. Geen enkele van die spelers heeft dit seizoen indruk gemaakt. Maar Schip heeft een opdracht gekregen. Of hij heeft een jeugd fetisj.

23-03-2024 12:03

EeuwigeBankzitter +1517

Beetje kip en het ei verhaal niet? Spelers uit de opleiding zijn er op zijn minst nog niet aan toe, en veelal onder het gewenste niveau. Dan moet je aankopen doen, waarvan historisch gezien maar 50% slaagt. Zet ook nog een slechte trainer voor de groep en vervang hem door een matige. Dan krijg je een seizoen zoals dit.

24-03-2024 12:13

Web +178830

Vos lijkt mij goed bezig?
Ook dat hij zegt
Het hoort er nu eenmaal bij dat je veel wisselingen hebt
Het doel is om zoveel jongens in het eerste te krijgen, en ook goed om de echte talenten een keer mee te laten trainen, uitdagen moet je ze

Ik zou het fijn vinden als hij volgend seizoen assistent kan zijn bij de nieuwe ervaren trainer, zodat hij het dan over 2 jaar bv over kan nemen

Je eigen trainers opleiden ben ik een voorstander van

23-03-2024 11:02

FTS95 +15916

Ik ook, maar ik vind het dan doodzonde om hem als assistent bij 1 te zetten, terwijl hij zo enorm waardevol is bij Jong.

23-03-2024 11:32

trodat4030 +96403

Het klopt in principe, maar het is wel een noodzakelijke stap die hij een keer moet zetten als hij ooit trainer van het 1e moet kunnen worden. Van hoofdtrainer in de jeugd naar hoofdtrainer bij 1 is nogal een stap. Volgens mij heeft alleen LvG die succesvol gemaakt.. Voor hem jammer dat dat uitstapje bij Rangers vrij kort duurde, iets van 13 maanden maar..

23-03-2024 11:41

Web +178830

Dat vind ik dus ook, de stap is anders ( misschien ) veel te groot

23-03-2024 11:45

FTS95 +15916

Snap de redenatie. Moet wel echt een topper van een hoofdtrainer zijn dan, want anders heeft hij er niks aan. Ik denk dat Dave Vos in vele gevallen een betere pure trainer zal zijn dan de mogelijke hoofdtrainer die gaat komen. Dat hij de ervaring mist om met de randzaken die er bij komen om te gaan klopt natuurlijk.

23-03-2024 13:33

Matzet +5341

Frank de Boer.

24-03-2024 10:12

Ajaxfan31183 +16391

Het feit blijft dat spelers als Martha, banel , van Axel - dongen , dat die gebruikt worden/ werden door van t schip vw gebrek aan beter en dat heeft John ook daadwerkelijk gezegd ondanks ze niet van het niveau zijn maar dat hij ze toch nodig heeft , en die spelers zullen nooit vaste waarde worden voor ajax 1 De spelers die afgelopen seizoen doorbraken zoals Hato en godts daaraan zie je dat ze weldegelijk een meerwaarde hebben , maar dit seizoen is er nog geen speler van jong die het niveau aan kan tikken van die twee

23-03-2024 10:54

trodat4030 +96403

Van Axel Dongen hoort niet tussen Martha en Banel te staan, maar tussen Godts en Hato.

23-03-2024 11:28

Ajaxfan31183 +16391

Van Axel dongel gaat het nooit worden met al die blessures van hem daarom zet ik hem in dat rijtje

23-03-2024 11:29

trodat4030 +96403

Hij staat daar volgens jouw eigen woorden 'wegens gebrek aan beter'....... En dat is gewoon onzin. Veel beter ga je ze niet vinden.

23-03-2024 11:36

Ajaxfan31183 +16391

Dat is een goede grap van je dat je ze niet beter gaat krijgen en dan zou ik onzin praten🤣🤣🤣🤣

23-03-2024 12:28

trodat4030 +96403

Mits fit is VAD minstens net zo goed als Godts, een beetje kenner ziet dat gewoon..

23-03-2024 12:46

Jarikoning +7201

Doorstroming van spelers die nou niet bepaald talentvol zijn zoals een Gooijer

23-03-2024 10:52

Ajaxsupporter02 +13797

Gooijer is gewoon talentvol. Wat mindere potten de laatste wedstrijden doet daar niks aan af. Was daarin ook totaal niet tevreden over hem.

23-03-2024 11:33

B2tob4 +12075

Tja en de zogenaamde "kenners"van de sportkrantjes maar neuzelen over de jeugdopleiding bij Ajax...!

23-03-2024 10:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.