Vermeer ging van Ajax naar Feyenoord: 'Uiteindelijk moet je voor jezelf kiezen'

door Bart Veenstra 24

Bron Voetbalzone

Vermeer ging van Ajax naar Feyenoord: 'Uiteindelijk moet je voor jezelf kiezen'

door Bart Veenstra 24

Bron Voetbalzone

Laatst geüpdatet

Kenneth Vermeer heeft met zijn transfer van Ajax naar Feyenoord in 2014 bewust voor zijn eigen carrière gekozen. De goalie was bij Ajax voorbijgestreefd door Jasper Cillessen en wilde zodoende een transfer maken. Dat hij uitgerekend naar Feyenoord vertrok, zag hij in eerste instantie ook niet aankomen.

'Je komt op een punt dat je niet speelt en dan moet je keuzes gaan maken', begint Vermeer zijn uitleg tegenover Voetbalzone. 'Feyenoord is niet de eerste ploeg waar je aan denkt om naartoe te gaan als je bij Ajax vandaan komt en de hele jeugd hebt doorlopen. Maar op dat moment kwam Feyenoord, dat toen ook nog Europees voetbal speelde. Feyenoord wilde groeien en dan krijg je de vraag.'

Op het moment dat zijn zaakwaarnemer - WInnie Haatrecht - hem op de hoogte stelde van de interesse van Feyenoord, was dat wel even schrikken voor Vermeer. De goalie sprak vervolgens met zijn vader over een mogelijke transfer. 'Hij zei uiteindelijk dat ik het gewoon moest doen. Er gaan verschillende gedachtes door je heen, maar uiteindelijk moet je voor jezelf kiezen en voor je carrière gaan. Je kan op dat punt niet gaan denken wat de supporters ervan zullen vinden.'

De doelman ging 'voor zichzelf' en Feyenoord was nou eenmaal de beste optie. 'Voor mij was het ook gewoon zaak van: "Natuurlijk, je komt van Ajax. Maar als je laat zien dat je honderd procent voor de club geeft, dan gaan de supporters je vanzelf in de armen sluiten". Je weet hoe het kan gaan in Rotterdam, dus ik ben er zeker trots op', doelt Vermeer op het feit dat hij weinig haatreacties kreeg van Feyenoord-fans.

'De verhoudingen tussen Ajax en Feyenoord zijn duidelijk, helemaal bij de supporters', vervolgt hij. 'Het kan twee kanten op gaan, maar uiteindelijk heb je het zelf in de hand. Ik had er alle vertrouwen in, anders had ik de keuze ook niet gemaakt. Ik wilde laten zien dat ik mijn best deed en meer kon ik niet doen.'

De kans is aanwezig dat Steven Berghuis deze transferperiode de overstap maakt van Feyenoord naar Ajax. De aanvaller staat in de nadrukkelijke belangstelling van Ajax, al zouden de twee clubs het nog niet eens zijn over de hoogte van de transfersom.

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7031

Vermeer was in die periode niet beter dan Jasper. Dat hij dan weg ging naar Feijenoord, tja als je een flinke stap terug wilt doen? Be my quest. Ik denk dat hij zich gepasseerd voelde en een streek uit wilde halen naar Ajax door hier naartoe te gaan. Goeie stap want doe je tegenwoordig Kenneth?

06-07-2021 06:53

AFCACruijff14 +160781

Ik vond en vind het een naaistreek wat Vermeer toen flikte, maar vooral de manier waarop. Hij mocht contractueel niet goedkoop weg, maar als dank voor jarenlang keepen en 4 titels op rij kreeg hij een transferstatus van 1 miljoen. Dat hij daarmee naar Feyenoord ging is echt een smerige rotstreek die ik hem nog steeds niet vergeef. De boosheid is wel gezakt, daarvoor was hij een te gemiddelde keeper die daarna ook niet veel meer heeft bereikt en gewonnen, maar dit was een kutactie. Hij is wat mij betreft niet meer welkom bij een Ajax reünie ofzo. En Vermeer haalde ook nog eens alle herinneringen aan Ajax van zijn social media en sprak er nooit meer over. Alsof Ajax nooit heeft bestaan voor hem. Bleh.

De media vergelijkt Vermeer met Berghuis nu, maar dat ligt gewoon anders. Berghuis had een bedrag in zijn contract afgedwongen en Ajax is nu de enige die dat bedrag wil betalen. Kan me voorstellen dat een Feyenoordfan hem een Judas vind, terecht. Maar het ligt wel anders.

05-07-2021 20:52

Sluk +2585

Vermeer kreeg nog een potje karma mee toen Manchester United serieuze interesse bleek te hebben nadat hij net voor feyenoord had gekozen.

05-07-2021 21:14

Sluk +2585

https://www.parool.nl/nieuws/vermeer-had-naar-manchester-united-gekund~b8315aab/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

06-07-2021 15:53

Ozymandias +159568

Het vooral het smerige was dat toen Overmars met Vermeer afsprook dat hij voor een miljoen weg mocht ze al wisten dat hij naar Feyenoord zou gaan maar Overmars niet op de hoogte hadden gebracht dat Feyenoord interesse had (wat verplicht is voor de laatste zes maanden van het contract).

06-07-2021 15:58

Noxin +15456

Volgens mij waren mensen meer pissig dat hij alle foto's van zijn Ajax-periode van z'n social media haalde dan dat hij die overstap maakte. En hoe de overstap tot stand kwam verdiende natuurlijk ook niet de schoonheidsprijs.

05-07-2021 20:18

De-King +20122

Vrij logisch toch als hij naar Feyenoord gaat, waar de haat richting Ajax groter is dan de liefde voor eigen club. (geld voor de meeste Feyenoorders denk ik).

05-07-2021 20:21

Noxin +15456

Het is niet alsof ineens niemand zich meer kon herinneren dat hij bij Ajax had gespeeld. Je hebt prijzen gewonnen met je oude club, daar mag je best trots op zijn.

05-07-2021 20:23

De-King +20122

Ben ik met je eens, alleen kom je daar niet mee weg bij Feyenoord en hun supporters. Vandaar dat ik ook zei dat de haat daar groter is richting Ajax dan de liefde voor hun eigen club.

Dat is voor mij een groot verschil tussen de supporters van Ajax en Feyenoord.
Dit zal ook niet voor iedereen opgaan natuurlijk, maar dit geld volgens mij wel voor het overgrote deel.

05-07-2021 20:28

De-King +20122

Misschien ben ik de enige maar ik geloof van niet.

Ik heb me nooit druk gemaakt om Vermeer dat hij naar Feyenoord ging.
Heb er geen nacht slecht om geslapen.
De mensen die toen met die pop kwamen zijn naar mij idee ook niet goed bij hun positieven, waar je zin in hebt.

Maar je hebt natuurlijk verschillende soorten supporters, dan ben ik blij dat ik bij de groep hoor die zich om zulke transfers nooit druk zal maken.

05-07-2021 20:12

DaNaRWaL +4288

Samen here, ik kan me niet zo druk om dat soort dingen maken. Hij was bij Ajax niet meer nodig, zou die bij Feyenoord dan ineens wel de sterren van de hemel keepen? En dan nog, boeiend.....

05-07-2021 22:36

Ajax27 +19076

We rouwen er nog steeds om.... :')

05-07-2021 18:56

Markopantelic007 +3893

Feyenoord is toch al jaren geen rivaal meer?

05-07-2021 17:19

FrancescosRavioli +15085

Er is een verschil tussen een rivaal en een concurrent.

05-07-2021 18:49

Markopantelic007 +3893

Nee dat is er niet. Synoniem voor rivaal is namelijk concurrent.

05-07-2021 21:14

MarkSimoni +1894

PSV is sinds de jaren 80 eigenlijk al de enige en grootste concurrent van Ajax in Nederland. Feyenoord is de grootste rivaal. En ja, daar zit wel degelijk een verschil in.

05-07-2021 21:41

Tinus +10257

Rivaliteit staat voor meer dan allen concurrentie. Feyenoord is onze grote rivaal op gebied van aantallen supporters en geschiedenis. Een concurrent zijn ze momenteel inderdaad zeker niet.

06-07-2021 14:46

FrancescosRavioli +15085

Voor mij persoonlijk zit er in het woord rivaal veel meer lading dan een concurrent.

Een Feyenoord kan zich als concurrent niet met ons meten. Ik zie daar wel veel meer een (Aarts)rivaal in. Er zit namelijk ook een lading haat die wij bijv. Met concurrent PSV niet hebben .

06-07-2021 19:49

Redrum +95919

Dat een speler die bij ons niet meer in de plannen voorkomt naar Feyenoord vertrekt heb ik persoonlijk niet heel veel moeite mee. Bij Vermeer waren het alleen de wijze waarop hij vertrok en vooral de interviews die hij daarna gaf die kwaad bloed zetten bij veel Ajacieden denk ik. Kenneth had er blijkbaar mentaal toch erg veel moeite mee om naar Feyenoord te gaan, want hij had het duidelijk heel erg nodig aan zichzelf en de buitenwereld te bewijzen dat het een logische stap was. Ajax continu zwart maken en feyenoord de hemel inprijzen. Ja, dat is dus precies wat je nou niet moet doen als je zo'n gevoelige overstap maakt.

05-07-2021 17:14

TheRiviera +5476

Deze man is al jaren geleden vertrokken en alsnog lopen mensen hem te kleineren hier op AS. Moeten we ons nou serieus verlagen tot het niveau wat je ziet op fr12?

05-07-2021 16:26

vandenhaas +3465

Op zijn best was hij beter dan Cillessen.

05-07-2021 15:42

Lazell +16973

En op zijn slechts was hij slechter dan de keeper van de B2. Die wedstrijd tegen Utrecht....

05-07-2021 15:48

Ferd +38299

maar hij was bijna nooit op z'n best

06-07-2021 06:40

Indy073 +8967

Ik ben blij dat deze saboteur naar feyenoord ging! Niet een speler die een topclub verder helpt en een matige keeper op heel sporadisch een goede actie na. Het is dat de ondergrens bij ajax omhoog is gegaan, maar anders had ik wel meer zwaar overschatte spelers aan feyenoord willen verkopen.

05-07-2021 15:42

AlexIbarra +19215

Wat ik bij Kenneth interessant vond om te zien, is dat hij als het ware te veel een elfde veldspeler was. Dit staat ff helemaal los van zijn verdere kwaliteiten als keeper.

Ik heb hem best vaak totaal op het verkeerde been zien staan en / of niets meer zien doen, omdat een verdediger een domme (Ajax-onwaardige) fout maakte waar je idd niet op zou rekenen, of wanneer iemand verkeerd positie koos.
Dan was hij zo verrast / teleurgesteld dat hij bij een 'niet te missen' kans, zelf ook uit positie stond.

Enerzijds volgde ik hem daarbij vaak wel, zijn gedachtengang. Maar als keeper sta je er ook om juist bij totale paniek / foutenfestival achterin, de boel toch nog te redden.
Niet om alleen mee te denken met je verdedigers, en dan net zo teleurgesteld als zij te reageren op het moment dat ze uitglijden of uit worden gespeeld.

Dat lezen vh spel is ook wat hem een goede keeper maakte, maar je moet het niet overdrijven.

05-07-2021 15:35

Lampehoven Aversie +2346

Een van de meest overschatte keepers van afgelopen 15 jaar. Pakte af en toe een penalty maar was vaak met hem op doel billeknijpen. Hij heeft Ajax vaak punten laten verspelen door sommige van zijn capriolen. Daar kwamen de insecten snel genoeg achter. Na een jaar pruimden ze hem ook niet.

05-07-2021 15:06

Amp +37354

Wel apart dat ze niet doorvragen over die streek die ze leverden mbt de transfersom. De overstap op zich boeide niet zoveel. Het werd steeds slechter bij hem met die blunders. Maar dat je op deze sneaky wijze de transfer had gepland, dat was wel erg

05-07-2021 14:41

FlyingDutchMan +17310

Lekker pa, bedankt hé!

05-07-2021 14:25

nordictrucker +87

heel fnoord bestaat alleen uit poten...rdam is kut..rdam is klote

05-07-2021 14:12

Web +178830

Elke speler wil het beste uit zich zelf halen. Als je bij Ajax op de bank terecht komt, is het je goed recht om verder te kijken

05-07-2021 14:11

Harold +10568

Spelers denken en voelen (helaas) niet hetzelfde als supporters. Het is hun werk en spelers van andere clubs zijn concullega`s. Denk ook niet dat er "haat" is als spelers onder elkaar. Ze volgen bijvoorbeeld elkaars instagram. Ze spelen in een team in het NL elftal.

05-07-2021 14:05

Adam24 +39062

Het is toch echt iets anders wanneer je reservekeeper naar de concurrent vertrekt dan wanneer je MVP en aanvoerder overstapt.

05-07-2021 13:54

MarkSimoni +1894

Vermeer werd opgeleid door Ajax en is Amsterdammer. Berghuis heeft bij meerdere clubs in Nederland gespeeld en is geen jongen van de club daar.

05-07-2021 13:55

Adam24 +39062

En bovenal is Vermeer een professionele voetballer die het hoogst haalbare uit zijn carrière wil halen en geen supporter die zich bezighoudt met rivaliteiten tussen supporters van clubs.

05-07-2021 13:58

Ron403 +6470

Reacties zul je altijd hebben en dat is niet erg, maar er zijn grenzen en een hoop 'supporters' begrijpen dat niet helemaal.

05-07-2021 14:09

Adam24 +39062

Dat ligt natuurlijk geheel aan de reacties van de 'supporters'. Fluiten ze je uit of bedreigen ze jou en je familie?

05-07-2021 14:11

ajaxmachtig +802

Wat een ontzettend matige keeper vind ik dat toch. Terwijl hij best goede dingen heeft, met name zijn reflexen. Maar hij brengt iets, wat ik de allerslechtste eigenschap vind bij een keeper: onrust. Hij was altijd zo ontzettend onrustig. Lijkt me dramatisch om dat achter je te hebben staan als centrale verdediger...

05-07-2021 13:54

Adam24 +39062

Toch was hij 1-op-1 bizar goed.

05-07-2021 13:54

ajaxmachtig +802

Mwoah, dat vind ik wel meevallen. Zijn reflexen waren vooral goed. En hij kon aardig meevoetballen, al overschatte hij zichzelf daar nog wel eens in. Maar 1-op-1 heb ik hem zeer vaak gepasseerd zien worden. Ging ook vaak wat snel naar de grond. Komt niet in de buurt van Onana.

05-07-2021 13:56

MarkSimoni +1894

Op de lijn was Vermeer ook goed. Maar bij hoge ballen zat hij altijd mis. Ik denk dat Cillessen over-all een betere keeper was destijds, alleen had Vermeer wel katachtigere reflexen.

05-07-2021 13:57

Lazell +16973

Eens. Vond het een geweldig spectaculaire keeper om te zien, maar werd terecht gepasseerd. Gewoon niet constant genoeg met veel te veel rare fratsen.

05-07-2021 15:46

Asociaal +2769

Het feit dat hij van Ajax naar Feyenoord ging, werd op zich wel begrepen door velen. Natuurlijk waren er ook genoeg die hem dat niet in dank hadden afgenomen, maar op zich begrepen de meesten zijn keuze wel als Feyenoord de beste kandidaat was en het "hoogst haalbare" was van de geïnteresseerden. Vermeer bleef altijd netjes en correct nadat hij gepasseerd en was ook realistisch over zijn eigen falen. Dat veranderde plotsklaps toen ie bij Feyenoord aan de slag ging. De ene na de andere "sneer" naar Ajax kwam uit zijn mond en dat is ook wat veel Ajacieden dwars zit/zat. Dan voelde zijn netheid en correctheid echt aan als schijnheiligheid.

05-07-2021 13:50

MarkSimoni +1894

Vermeer kon in diezelfde periode naar AZ en Manchester United.

05-07-2021 13:53

BillSplate +9679

Waar heb je dit vandaan?

05-07-2021 15:16

MarkSimoni +1894

Alom bekend.

05-07-2021 17:31

Lazell +16973

Het zat vooral dwars dat hij bij Ajax bewust had verzwegen dat het om Feyenoord ging, terwijl Ajax hem juist voor weinig liet gaan vanwege bewezen diensten.

05-07-2021 15:45

godlike +3806

Waarom moeten mensen bepalen welke keuzes anderen maken? Of je het nu zelf wel of niet zou doen, boeiend. Volgens mij is er niets strafbaars aan en daarnaast snap ik het in geval van Vermeer en Berghuis (sportief oogpunt).

05-07-2021 13:45

036AFCA97 +146646

Als jullie een zoon zouden hebben die gescout wordt voor Feyenoord, zouden jullie hem dan laten gaan en daar ook gaan kijken? Ben erg benieuwd!

05-07-2021 13:39

Harold +10568

Liever niet. Maar als hij door Ajax niet word gescout dan mag hij van mij naar Feyenoord. Als hij dat zelf wil natuurlijk. Naar Ajax kan hij misschien in de toekomst nog wel.

05-07-2021 13:41

YungInternet +3866

Natuurlijk.

05-07-2021 13:43

Redrum +95919

Tja, lastig, maar uiteindelijk zou ik het wel accepteren als hij het zelf graag wil. Alleen als hij ook is uitgenodigd door Ajax is er natuurlijk maar één optie.

05-07-2021 13:45

DMDTagz +3246

Niet alleen steun ik hem als hij naar Feyenoord zou gaan, ik zit elke wedstrijd op de eerste rij te juichen voor mijn zoon, als hij voor Feyenoord scoort. Ook tegen Ajax. Alleen juich ik dan ook als hij een tegengoal krijgt in de wedstrijd tegen Ajax haha.

05-07-2021 13:52

Wambertoho +1072

Natuurlijk. Het geluk van je kind is belangrijker dan je eigen clubvoorkeurtjes.

05-07-2021 14:29

jerryisthename +31655

Ik zou het zelf niet kunnen, van Ajax naar Feyenoord, maar ik kan wel situaties begrijpen dat het beter is voor je carrière om naar Feyenoord te gaan als tussenstap.
Moet maar een keer afgelopen zijn met dat zielige gedoe van supporters die gaan dreigen enz...boos zijn mag, maar niet met de dood bedreigen bij wijze van...triest.
Gewoon respect hebben voor iemands beslissing en carrière.

05-07-2021 13:30

Rexinferno +119

Ik denk dat berghuis niet gaat komen die gaat uiteindelijk gewoon naar psv ofzo. Maar wat betreft vermeer, jammer dat het hem uiteindelijk niet gelukt is om vaste 1e keeper te worden bij feyenoord had het hem gegund!

05-07-2021 13:28

Harold +10568

Gaan die dan wel 8 miljoen voor Berghuis neerleggen?

05-07-2021 13:40

jalex +724

Ik denk dat die transfer van Berghuis al lang rond is. Waarschijnlijk wachten ze even met het bekend maken zodat de supporters er aan kunnen wennen en wat kunnen afkoelen.

05-07-2021 13:14

Harold +10568

Ik geloof er niet veel van

05-07-2021 13:19

Lazell +16973

Vond het bij Vermeer niet erg dat hij naar Feyenoord ging, maar wel de manier waarop. Heel vals, zeker als je je leven lang Ajacied bent.

05-07-2021 13:09

afcasven1995 +6981

Ik zou het nooit kunnen. Maar oké de meeste spelers zijn geen fanatieke supporter.

05-07-2021 13:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.