Van Marwijk mist Nederlandse trainers in de top: 'Kan me voorstellen dat Ajax blij is met Farioli'

door Jesse ter Haar 191

Bron De Telegraaf

Van Marwijk mist Nederlandse trainers in de top: 'Kan me voorstellen dat Ajax blij is met Farioli'

door Jesse ter Haar 191

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Bert van Marwijk, Jan Reker en Han Berger balen van het feit dat er bij twee van de drie traditionele topclubs uit de Eredivisie een buitenlandse coach actief is. Francesco Farioli krijgt de complimenten en er wordt niet aan zijn capaciteiten getwijfeld, maar met name eerstgenoemde is van mening dat er meer ruimte gegeven moet worden aan Nederlandse oud-spelers die trainer willen worden.

'Ajax, Feyenoord en PSV, die de traditionele top-3 vormen, hadden in de voorbije decennia zelden een buitenlandse coach', stelt Van Marwijk in De Telegraaf. 'Ajax had in de afgelopen 35 jaar één buitenlander, dat was Morten Olsen. Feyenoord had in de laatste 42 jaar één Zweed als trainer, dat was Gunder Bengtsson. PSV had in een halve eeuw Bobby Robson, Eric Gerets en Roger Schmidt.'

'In dat opzicht is er met de komst van Francesco Farioli en Brian Priske sprake van een trendbreuk', gaat hij verder. 'AZ is een ander verhaal, dat heeft met Maarten Martens een man in dienst die bijna zijn hele carrière hier speelde. Ik kan niet beoordelen hoe goed Farioli is, al kan ik wel zien dat hij het zeer naar behoren doet qua resultaten en ik kan me voorstellen dat ze bij Ajax blij met hem zijn. Je kunt ook moeilijk zeggen dat Ajax een verkeerde keuze heeft gemaakt.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli europa league 24 25
Francesco Farioli kreeg sinds zijn komst naar Ajax geregeld kritiek op zijn werkwijze, maar heeft de twijfels sinds de zeges op Feyenoord en PSV grotendeels weggenomen.

'Los van Farioli vind ik het jammer dat daar nu niet een Nederlandse trainer zit. Nederland heeft altijd zoveel goede trainers voortgebracht en ik kan me niet voorstellen dat er in ons trainersgilde geen coach is die Ajax kan trainen.'

Oosting en Jans

Reker, voormalig directeur van de belangenvereniging Coaches Betaald Voetbal, is niet blij dat er bij drie van de vier grootste clubs van Nederland een buitenlandse hoofdtrainer aan het roer staat. Hij wijst naar Joseph Oosting en Ron Jans. 'Die zouden niet misstaan op de bank bij een topclub. Natuurlijk zijn Francesco Farioli en Brian Priske geen slechte trainers, maar we moeten waken over onze eigen voetbalcultuur', luidt zijn mening.

Voor Berger, oud-trainer en vandaag de dag voetbaltechnisch adviseur van de KNVB, bekijkt het grote plaatje. 'Een gevolg van de internationalisering van het voetbal', zo duidt hij het. 'Dat zie je bij die clubs terug. Het zijn bewuste keuzes. Ik weet dat Ajax enorm veel tijd en energie heeft gestoken in het zoeken naar een geschikte trainer en dat er naar Farioli veel research is gedaan. In het begin ben ik ook sceptisch geweest over de keuze. Ajax is een club met een herkenbaar DNA.'

Lees meer over:
Plaats reactie

FissaDeGekste +3387

Dus als Ajax Lasse Schöne als hoofdcoach aanstelt is het wel oké maar als ze Farioli aanstellen is dat een onwenselijke trendbreuk. Er kan nu alleen niets van gezegd worden, want er worden goede resultaten gehaald. Pff, waarom gaat het hier over.

22-11-2024 16:18

FarioliTactiek +601

Buiten Arne slot zie ik geen enkele goede Nederlandse coach. Een buitenlandse (jonge) coach lijkt voor vele misschien een gok, maar een Nederlandse coach met al die achterhaalde tactieken is een garantie op mislukking. Farioli aantrekken was het beste wat Ajax ooit heeft kunnen doen afgelopen zomer.

22-11-2024 13:52

Betuwe85 +20687

Kwaliteit en als dat een buitenlander is zei dat maar zo

22-11-2024 09:50

Ferd +38552

grote woorden van een man die zelf als trainer in Duitsland (2x), Australie en de Arabische Emiraten gewerkt heeft. Hadden daar dan geen Duitse, Australische en Arabische trainers moeten zitten?

22-11-2024 09:42

Harrier Du Bois +38908

Je eigen voetbalcultuur begint bij de KNVB, specifieke clubs uitlichten waar een buitenlandse trainer actief is, is zeuren. Aan de KNVB, zoals de Spaanse bond het doet, waar genoeg buitenlandse trainers actief zijn, om onze voetbalcultuur te ontwikkelen. Daarnaast heb je ook clubs MET Nederlandse trainers die juist niks toevoegen aan dat stukje voetbalcultuur wat we voor ogen hebben, bijvoorbeeld een counterend inzakkend PSV, toen hoorde ik Bert niet om voetbalcultuur, dat zou dan 433 totaal voetbal moeten zijn, toch Bert? Idem Feyenoord, etc.

22-11-2024 09:40

Ferd +38552

Dan moeten de Nederlandse trainers maar eens in gaan zien dat het typische KNVB stramien niet goed genoeg meer is.

22-11-2024 09:39

Jariebombarie +972

"Drie boomers vinden het jammer dat...". Next!

22-11-2024 07:42

Artemio +32021

Vanwaar die angst voor expats? Ze brengen nieuwe inzichten mee wat goed is voor Nederland als voetballand.
Nederland staat al te lang stil als voetballand. Na 2010 was het zo goed als klaar met creativiteit.

22-11-2024 07:08

Jibberjabstep +1902

Farioli is een trainer die hier goed op z'n plaats is en de juiste beslissingen neemt. Dat is het enige wat moet tellen. Wat kan het ons nou rotten waar z'n fucking wieg gestaan heeft?

22-11-2024 01:36

5ccjfywp6n +57

Ik vindt dat we als Ajax juist een goede stap zetten door een buitenlandse trainer te accepteren zoals we nu doen ondanks dat we de laatste weken pas weer een beetje ajax voetbal spelen.

In het buitenland zoals Engelse clubs hoor ik ook nooit moeilijk doen dat er geen Engelse manager zit. Zolang het het beste voor de club is maakt de nationaliteit niet uit.

Het enige wat het aangeeft is dat de aanwas van Nederlandse coaches mager is. Ron Jans kan je noemen maar ik denk dat hij gewoon het best rendeert uit de underdog positie. Zodra er druk bij komt verandert hij in een vervelende man naar mijn mening. Farioli toont aan daar boven te staan vooralsnog.

21-11-2024 22:43

Dapperestrijders +4603

Nederlandse trainers in Engeland is nooit een succes geweest. Benieuwd of Slot de eerste Nederlandse trainer wordt die kampioen wordt met Liverpool en ook de CL wint. Dan kom je wel in het rijtje absolute toptrainers.

22-11-2024 04:39

JanBiesbos +29092

Ik vind het helemaal niet erg !!! Ik vind het erg wat die NL trainers laten zien qua belabberde fitheid van NL teams! We mogen in betaalde voetbal best wel kritisch zijn, voor fitheid heb je geen talent nodig!

21-11-2024 22:20

Dolblij +45286

Waar zijn de goede en moderne nederlandse trainers dan.

21-11-2024 20:53

Ferd +38552

op de bank bij Ajax, als assistent van Farioli: Dave Vos
en bij Liverpool loopt er eentje rond.

22-11-2024 09:40

Danish_dynamite +1590

En Jong Oranje

22-11-2024 15:29

Magic1963 +447

Lekker belangrijk wat pappa 'van Bommel"vindt. In Farioli we trust.....

21-11-2024 20:48

Maarten111 +1270

Weinig Ajax nieuws.. m’n verslaving moet gevoed worden merk ik. Gelukkig weer bijna Eredivisie weekend 🇮🇹

21-11-2024 20:33

Tadic020 +1895

Boeiend als we maar goed kunnen communiceren

21-11-2024 20:22

Vincent.d +4215

Sommige zijn te ouderwets en te conservatief. ..

21-11-2024 19:51

Louis.K +2122

Ik heb hier gezegd een jaar terug. Ajax moet een buitenlandse trai er halen . De Nederlandse trainers zijn slappe wijfen

21-11-2024 19:37

Ajax_026 +3057

We hebben er net 4/5 ontslagen omdat het niet goed genoeg was en dan lopen zeuren over een Nederlandse trainer.....

21-11-2024 19:36

myway25 +2451

Wat is dat hele tijd voor onzin over Nederlandse trainer. Ze hebben t nu een paar keer geprobeerd, maar behalve slot is er niets meer.

21-11-2024 19:18

TheSpecialOne +8908

Reiziger en Oosting hebben beide in mijn ogen ook zeker de capaciteiten om een toptrainer te worden.

22-11-2024 14:42

Dani Banani +398

STFU Bertje

21-11-2024 19:16

tijger19 +123

Laat me voorop zeggen dat ik de wijze van communicatie door de heren uit het geschreven artikel super respectvol vindt! Ze zeggen niets ten koste van anderen, en hebben alleen hoop voor de Nederlandse trainersgilde. Wat betreft Oosting en Jans; eerstgenoemde is vooralsnog echt bovengedreven bij Twente. Hij doet het daar echt supergoed, daarvoor was hij weinig bekend. Jans heeft het natuurlijk ook al bij meerdere subtop clubs goed gedaan, en daarbij blijft volgens mij de algemene opinie bestaan dat hij het juist daar goed doet waar de druk er niet is. Mogelijk ( en niet onbegrijpelijk) ook zijn voorkeur gewoon. Is absoluut natuurlijk veel lekkerder om met een Twente/Utrecht een plekkie in de top 4 te pakken, dan dat je met Ajax/PSV/ Feyenoord 2e of 3e wordt.

21-11-2024 19:16

Aurelius1 +19735

Natuurlijk, coaches komen zomaar 'bovendrijven' bij clubs, en de kwaliteit van de elftallen speelt nooit enige rol, noch het feit dat Twente de vijfde begroting van Nederland heeft en er geen enkel elftal beter is dan Twente wat onder Twente staat, noch het feit dat van Seumeren steeds meer erfenisgeld in Utrecht stopt.

En dan kijk ik naar de stand, en zie ik nooit iets geks en staat alles altijd precies waar het moet staan op basis van de kwaliteit en vorm van de elftallen aan het eind van het seizoen.

Het zou wat zijn, als ik op een dag opsta en en ik zie Almere City op de vijfde plek, en bij far het team met de beste spelers, PSV, op de zesde plaats. Dan moet ik heel gauw mijn theorie herzien en wordt de drie keer achter elkaar ontslagen Bosz opeens toch een toptrainer, gezien ie nu eerste staat. Maar dan zou ook de regen plots omhoog vallen, en de aarde zou om de maan draaien, want het is een natuurwet dat kwaliteit dicteert.

21-11-2024 20:06

The Future +5576

Oké, dus het kampioenschap van Leicester haalt jouw theorie onderuit? Want dat is letterlijk een waargebeurd geval dat erger is dan wat je omschrijft... Dan zou ik zeggen dat er verdomd veel aanleiding is om je theorie te herzien 😉

22-11-2024 00:11

Aurelius1 +19735

De overleden ex-eigenaar van Leicester had gigantisch veel geld in dat elftal gepompt. Echt gigantisch veel, soort Scheringa.

De credits geven aan Ranieri zou overigens direct betekenen dat je alle trainers zou diskwalificeren ten aanzien van Ranieri. Dus Guardiola die destijds ook City trainde, Mourinho bij United destijds, Klopp bij Liverpool, en noem maar op. Ranieri zou dan het supergenie zijn geweest die iedereen outperformde. Wat natuurlijk onzin is. Ook omdat het niet klopt met de feitelijke gegevens, en dat is de bottomline: trainers maken het verschil niet ten opzichte van elkaar. Alles wat niet klopt met de waarnemingen = per definitie vals. Daarvoor hebben jullie op school gezeten, maar zodra het jasje van de supporter aan gaat wordt alle logica overboord gegooid en domineert de onderbuik.

Oosting staat gewoon op de vijfde plek met Twente, corresponderend met de vijfde begroting van Twente en de kwaliteit van het elftal. Er is helemaal niets geks aan de hand. Godzijdank, zou ik bijna willen zeggen. Want stel je voor dat Oosting met dit elftal op de eerste plek stond. Dan zouden er allerlei mysterieuze krachten aan het werk zijn, die niet corresponderen met de empirische gegevens en de natuurwet dat DNA niet met woorden kan worden beïnvloed. Dan zou ik straks als ik naar buiten loop mensen op de wolken zien lopen, er zouden bomen met me praten, en de sneeuw zou omhoog vallen.

22-11-2024 07:31

afm-afm +45

"De overleden ex-eigenaar van Leicester had gigantisch veel geld in dat elftal gepompt. Echt gigantisch veel." Dit is echt klinklare onzin. Dat hele succeselftal is bij elkaar gekocht voor een bedrag tussen de 50 en 60 miljoen pond (16 clubs! hadden een duurdere selectie), en totale salaris van die selectie lag in het kampioensjaar op 80 miljoen pond (15 clubs betaalden meer salaris). Veel geld ja, maar relatief ten opzichte van de rest van de competitie ontzettend weinig.

22-11-2024 09:39

Aurelius1 +19735

Beyond the initial purchase, Vichai and his family committed substantial funds to the club's development. In 2014, they pledged €215 million to support Leicester's promotion to the Premier League.

He also converted €124 million of loans into equity, effectively eliminating the club's debt and strengthening its financial stability.

During the 2015–2016 season, Vichai Srivaddhanaprabha's financial support was pivotal in Leicester City's remarkable Premier League triumph.

Gigantische investeringen. Money talks, en niet de trainer. Is een religie, een fabeltje.

22-11-2024 10:28

afm-afm +45

Je zegt eerst specifiek "elftal" en als dat weerlegd wordt, pak je een bredere scope, namelijk heel de club. Maar ook dan ga je me niet wijsmaken dat er meer geld gepompt is in Leicester dat seizoen dan in een Chelsea, Manchester United, Manchester City en Liverpool. 339 miljoen is nog steeds een schijntje voor al die clubs.

25-11-2024 11:35

LukaLitmanen +82103

Aap komt uit de mouw.

Xenofobie is duidelijk een argument geweest om voor AjaxDNA te kiezen

21-11-2024 18:24

Rock69 +8411

Slap gelul. Het is nooit goed. Oosting van Twente vind ik een topper en is eigenlijk nog vrij nieuw. Deed het met RKC ook goed. Jans en Bosz zijn ook prima trainers. Maar deze weg van Ajax is goed te noemen. Een prima Italiaanse coach die zijn team met grinta wil laten voetballen. Stap.voor stap gaat hij dit ook daadwerkelijk realiseren..

21-11-2024 18:24

AFCACruijff14 +161828

Ik vind het trouwens opvallend dat Nederland nog zelden een trainer in de echte top aflevert na de oude generatie met Hiddink, Cruijff, Michels, Beenhakker, Advocaat, van Gaal.

Deze eeuw kom ik niet verder dan die namen plus Rijkaard bij Barcelona, Ten Hag bij Man Utd en Slot bij Liverpool. En vooruit, Seedorf heel kort een kansje bij Milan en idem met Frank de Boer bij Inter.

Had van de generatie de Boer, Cocu, Gio meer verwacht.

21-11-2024 18:24

tijger19 +123

Naja is wel echt zo wat je zegt. Ten Hag eigenlijk alleen bij Ajax, en Slot doet het super goed nu natuurlijk. Verder lijken de goede resultaten van Seedorf en F. de Boer op de genoemde plekken vooral meer op geluk, dan wijsheid. En dat is zeer spijtig. samen met het gegeven op dit moment dat bijvoorbeeld De Boer, Cocu, Gio, Van Bommel, etc, allen geen bijzondere trainers zijn bevestigd twee zaken: (i) een goede voetballer zijn maakt je nog geen goede trainer, en (ii) het trainersvak lijkt toch echt veranderd tov vroeger. Vooral mbt het tweede zie je dat een trainer echt bevlogen moet zijn, de strategie moet bepalen en niet zozeer alleen motivator en verantwoordelijke voor fitheid dient te zijn.

21-11-2024 19:09

Dapperestrijders +4603

Die laatste drie vallen in de categorie slappe watjes.

22-11-2024 04:48

Geus +4769

Kwaliteit boven nationaliteit.

21-11-2024 18:16

JanTa +15855

Zowel Jans als Oosting zullen de druk niet aankunnen als er word gezegd, je moet CL spelen voor minder heb je gefaald en daar is de begroting ook voor.

21-11-2024 18:06

Heisback +583

Wat een gezeur

21-11-2024 17:55

FdJMdL +4505

ja na 4 idioten op rij vinden ze het jammer haha, ze vinden het niet leuk dat Ajax weer terug is dankzij generaal Farioli

21-11-2024 17:43

Ajax Mario +1613

😂✔️

21-11-2024 22:55

JoeBlow +8191

Ik denk dat duidelijk is dat het Nederlandse voetbal (en de trainers als exponent daarvan) het gewoon een beetje heeft laten liggen.

Het afzetten tegen modernisering van de de sport, het ridiculiseren van fysiologische en mentale ontwikkeling, het verzet tegen het gebruik maken van data analyse - het heeft ertoe geleid dat we inmiddels een beetje achter lopen ten opzichte van de absolute top.

Want behalve Slot, ETH en misschien Reiziger zou ik op dit moment niet weten welke Nederlandse trainer op de relatief korte termijn geschikt zou zijn voor Ajax. Ik zie Ajax na Farioli ook gewoon weer uitkomen bij een buitenlander.

21-11-2024 17:30

Spielmacher +10743

We hebben er een paar gehad zeg maar de afgelopen jaren. Doe maar even niet meer, tenzij je Slot kunt krijgen.

21-11-2024 17:08

Jarikoning +7261

Weinig Nl coaches hebben aansprekende resultaten geboekt laatste jaren.
Al heeft zn schoonzoon wel een prestatie van formaat neergezet bij Antwerp. Ik ben blij met Farioki. Roep al jaren omeen buitenlandse coach. Die weten toch meer wat er gevraagd wordt.

21-11-2024 17:05

WillemvH +1625

10 jaar geleden had Ron Jans zich al voldoende bewezen. En nog steeds, een geweldig mens dat altijd (ja ook in de USA) teams vanuit het niets soms aan het voetballen kreeg. Maar ja, zogenaamd internationaal niet ervaren genoeg. Tja, zo gaan die dingen. Beeldvorming en nog eens beeldvorming en heel veel andere flauwekul dat het nemen van goede beslissingen doorkruist. Het is als het hele leven.

21-11-2024 17:03

Spielmacher +10743

Ik zag in Jans ook een paar keer een mogelijk/waarschijnlijk geschikte kandidaat die als het ware uit gewoonte werd overgeslagen. Maar Jans afwijzen en dan aan komen kakken met die malloot Steijn?!?

21-11-2024 17:10

JoeBlow +8191

Jans heeft zelf meermalen aangegeven niet met de stress in de absolute top om te kunnen gaan. Prima trainer - maar geen hoofdcoach voor de top 3.

21-11-2024 17:34

WillemvH +1625

Ik heb het opgezocht, en je hebt gelijk. “Ron Jans, een Nederlandse voetbaltrainer, heeft in het verleden aangegeven dat hij niet per se gelukkig wordt van werken onder enorme druk en bij clubs met extreem hoge verwachtingen”.

22-11-2024 23:12

JoeBlow +8191

Dank. Ik herinner me een interview met Jans net nadat hij er bij Standard (destijds een top 3 club in België) uit was geflikkerd. Het is gewoon een prima gast voor clubs als Utrecht, Groningen en Twente / AZ. Trainer zijn van een club als Ajax of Feyenoord met alle druk, verwachtingen en hype is echt een heel ander verhaal.

23-11-2024 17:27

Lazell +16989

Als Ajax en Feyenoord zo vaak een NL-er als coach hebben gehad, is het toch juist zo dat deze clubs NL-se trainers kansen geven? Ook nu is er eerst gekeken naar Ten Hag. Ik vind het ook jammer, maar wanneer Ajax op kwaliteit moet gaan inboeten om maar een NLer aan te stellen ben je verkeerd bezig.

21-11-2024 17:02

Mattie +898

Ach, zo vinden we allemaal wel iets jammer! Hè, Bert van Marwijk ;)

21-11-2024 16:44

twynestar +28367

ik vind het alleen jammer wanneer het buitenlandse alternatief niet zo bijzonder is, zoals een Priske.
Verder zijn er maar zon 10 nederlandse trainers top 3 waardig, die kunnen niet altijd ook de top 3 bevolken.
Nederlandse trainers krijgen dus genoeg ruimte.

21-11-2024 16:37

JoeBlow +8191

Welke huidige Nederlandse 10 zie jij?

Slot, EtH - maar wie verder?

21-11-2024 17:36

H2O +23

Sinds het vertrek van ten Hag heeft Ajax uitsluitend Nederlandse trainers gehad, met daarbij ook oud voetballers (Schreuder, Heitinga, Steijn, Maduro, van 't Schip).
Het waren nu niet echt de meest succesvolle jaren...

21-11-2024 16:16

twynestar +28367

dat is natuurlijk een non argument.

21-11-2024 16:38

Spielmacher +10743

Dat is helemaal geen non-argument, dat betekent dat we vier keer achter elkaar aan den lijve ondervonden hebben hoe kut het is om een slechte Nederlandse trainer aan het roer te hebben staan. Wat wel een non-argument is, is dat Ajax een Nederlandse trainer moet hebben. Bij Real Madrid staat er meestal een buitenlander voor de groep en Spanje heeft zo´n beetje het sterkste trainersgilde ter wereld. De meeste buitenlandse topclubs werken zo: ze zoeken gewoon de meest geschikte kandidaat. Voor het bewaken van de "Ajax-cultuur" kun je Kroes en Beukers verantwoordelijk maken. Expertise van buiten kan juist verfrissend zijn, zie Farioli. Altijd dat krampachtige, bijna incestueuze vasthouden aan "Ajax-dna" is onzin. Ajax moet vernieuwend, gedurfd en avontuurlijk zijn, op alle niveaus, dat is waar de club voor mij voor staat. Verplicht een Johnny met Amsterdamse tongval als trainer hoort daar niet bij.

21-11-2024 17:13

Sjaakie +5813

Non-issue. Komkommertijdverhaaltje.

21-11-2024 16:14

Kryptonite +76857

Er zijn momenteel weliswaar geen goede Nederlandse hartchirurgen, maar ziekenhuizen moeten toch geen buitenlandse chirurgen in dienst nemen, want dat is zielig voor de Nederlandse chirurgen en jammer voor het beeld. Overigens moeten we ook niets veranderen aan de opleiding, gewoon blijven doen wat we altijd doen en blijven inzetten op inferieure kwaliteit 👍🏻

21-11-2024 16:08

Hebbendiekip +4793

Stel je zou m zo voorleggen, zouden ze het dan begrijpen? Of verzinnen ze tóch nog een excuus?

21-11-2024 16:17

Kryptonite +76857

De vraag stellen is 'm beantwoorden, weledergestrenge heer/vrouwe Hebbendiekip.

21-11-2024 16:36

twynestar +28367

Er wordt bij de knvb echt niet ingezet op inferieure kwaliteit. er zijn genoeg capabele trainers alleen zijn ze voor uiteenlopende redenen niet beschikbaar voor ajax

21-11-2024 16:39

Kryptonite +76857

Als je (in)ziet dat Nederlandse trainers, uitzonderingen daargelaten, al jarenlang geen enkele rol van betekenis spelen in het hedendaagse topvoetbal en dat de opleiding om die reden toe is aan een renovatie, maar toch niets doet, dan kies je ervoor om alles zo te laten (aka de inferioriteit in stand te houden). Welke capable Nederlandse trainers zijn er? Slot en Ten Hag? Dat kwalificeer jij als "genoeg"?

21-11-2024 17:25

w86 +9445

Nederlandse ziekenhuizen zouden oud-patienten meer kansen moeten geven als hartchirurg. En vrouwen die met een keizersnee bevallen zijn kunnen daarna gelijk aan de slag als gynaecoloog.

21-11-2024 20:01

TheSpecialOne +8908

Een prachtige metafoor...

22-11-2024 14:54

Mattie +898

Heh, ja heel vervelend. NEXT.

21-11-2024 16:04

AFCA2211 +1048

Volgens mij moet ik mn profielfoto gaan aanpassen

21-11-2024 15:53

AFCA2211 +1048

Dat gezeik om een Nederlander..

21-11-2024 15:52

Myriad +7093

Liever Farioli dan Steijn.

21-11-2024 15:44

Willem-Ajaxander +900

Nederlandse coaches zijn zwaar overschat, ouderwets en te arrogant om fouten toe te geven en ervan te leren. Laat de knvb en de trainers in nederland zichzelf maar eerst eens beseffen dat ze niet goddelijk zijn en ook gewoon moeten aanpassen. Het nederlandse voetbal is jaren achteruit gegaan door de "nederlandse" school

21-11-2024 15:42

mvdk +44066 moderator

Verander eerst die KNVB opleiding maar, want die rammelt aan alle kanten. Er is geen enkele vorm van creativiteit mogelijk en alles is zo stug als het maar wezen kan.

21-11-2024 15:15

Hersenspinsel +8095

Ik denk dat daar het grootste probleem ligt.
Het is belangrijker dat je het spelletje kan lezen, dat je met data om kan gaan, dat je tactiek kan vertalen naar oefeningen en dat je wetenschappelijke te werk kan gaan bijvoorbeeld met belasting en het weer voetbalfit krijgen na een blessure.
Als trainer moet je dat zelf kunnen of kunnen samenwerken met teamleden die dat beheersen.
Ik denk niet dat ze daar in Zeist mee bezig zijn.

21-11-2024 16:21

gi0vanni +7262

We kunnen ook zeggen dat we niet weten of van Marwijk een goede trainer was. Hij haalde in 2010 goede resultaten met Oranje dat kon iedereen zien. Maar het veldspel was af en toe zelfs tegen de kleintjes ver onder de maat dus misschien hadden ze beter een buitenlandse trainer aangesteld. 🤷🤷🤷🤷🤷

21-11-2024 15:02

gi0vanni +7262

We zullen even vertalen wat ze zeggen. Het gaat bij Ajax met de buitlandse trainer te goed dus ze moeten snel een Nederlandse trainer aanstellen zodat het weer slechter gaat.

21-11-2024 15:00

Noam +4115

Laat ze maar balen want ze weten wat er komen gaat. We worden kampioen door deze italliaanse god en daarna zullen ze nog meer balen!

21-11-2024 14:48

AiasMaximus +6028

Pfff Voor het eerst in 35 en 42 jaar een buitenlandse coach en meteen paniek in de tent.

21-11-2024 14:47

Sjaakvaak +26589

Overduidelijk nepotisme, natuurlijk. Schoonzoon Van Bommel zit zonder baan dus natuurlijk is het in het voordeel van Bert om af te geven op niet-Nederlandse trainers.

21-11-2024 14:42

FysioPat020 +25941

Verbaast me ook niks dat zoiets van Reker, Berger en in mindere mate van Van Marwijk komt vriend.
Bert was weliswaar bijna per ongeluk Wereldkampioen geworden maar het voetbal tijdens het WK 2010 was helemaal niet om aan te gluren. Het zou ook zo ontzettend onverdiend geweest zijn. En hij had sterren als RvP, Robben, Sneijder, vd Vaart ter beschikking.

21-11-2024 15:28

TeringHenkie +28454

Inderdaad, zo erg verdedigend negatief voetbal met v Persie en Robben op de counter!

21-11-2024 15:30

Dolblij +45286

Moin mein Freund, wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar zonder terug te kijken meen ik me te herinneren dat Nederland, op tegenstander kwartfinale Brazilie na, een duidelijk makkelijkere route naar de finale had dan Spanje.

23-11-2024 13:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.